Vliegvlug schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 22:56:
[...]
Een duurdere machine zal waarschijnlijk niet zozeer mooiere resultaten opleveren maar wel een stuk prettiger werken en dat is ook veel waard.
...............
Elektronische regeling om het toerental vast te houden bij belasting, blokkering op de startknop, aanslagblok dat wel makkelijk te verdraaien is, dat soort dingen.

Wat dat aangaat werkt mijn 1600W Ryobi van 30 jaar geleden net zo als de iets eigentijdser Festo en Bosch bovenfrezen.
De intussen bejaarde Ryobi mist alleen de zeer nuttige zachtaanloop, waardoor je tijdens het starten iedere keer een optater krijgt.
Dat is best lastig als de frees door omstandigheden al per se op het werkstuk moet staan.
De toerentalregeling van een bovenfrees gebruik ik zo goed als nooit.
Waar de Ryobi na al die jaren van misbruik nog steeds zeer precies loopt, is het geluid wel aan de erg rauwe en luide kant.
Wat dat betreft lopen de Festo en de blauwe Bosch
2000W 1700W als supersmooth naaimachines.
De diepteverstelling van de Bosch heeft dan weer de hinderlijke neiging op de hoofdas te slippen, dat is een buitengewoon ergerlijk kwaaltje en het gevolg van een slechte constructie cq ontwerpfout.
De parallelgeleiding van de Ryobi is net als de oldskool Makita´s full metal en ziet er misschien spartaans uit, maar werkt in de praktijk handig en degelijk en is efficiënt en supersnel in te stellen.
Daarnaast lijken zowel Festo als Bosch amper iets te hebben bijgeleerd, het instellen van de Festo vind ik daarnaast zelfs aan de ergerlijk amateuristische kant.
Vergelijk dit soort dingen dus voor je iets besluit.