[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.280 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 14:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik ben op zoek naar een haakse slijper, om te beginnen moeten er een aantal uitsparingen in betontegels van 5 cm dik worden gemaakt. Daarnaast wil ik de slijper in de toekomst gebruiken voor houtbewerking, dus een variabel toerental is een vereiste.

Is een schijfdiameter van 125 mm voldoende om 50 mm tegels door te slijpen? Ik zie ook veel schijven met een diameter van 115 mm, dat lijkt me een beetje krap. Ik zie nergens wat de maximale diepte is. Welke schijven zijn hiervoor geschikt?

Dit lijkt me ook een goed moment in te investeren in gehoorbescherming. Een opvouwbare gehoorberschermer lijkt me wel makkelijk bij het opbergen. Ik heb al een veiligheidsbril en stofmaskertjes, is dat afdoende of is dit een goed moment om te investeren in iets serieuzers?

Op het moment twijfel ik tussen de volgende twee modellen, beide hebben een adviesprijs van rond de 200 euro:

Metabo WEV 10-125 Quick: 1000 watt, 2.1 kilo, 93 db,

Makita 9565CVR: 1400 watt, 2.6 kilo, 82 db

De Metabo is aanzienlijk lichter, maar maakt ook veel meer herrie, maar maakt dat echt een verschil in de praktijk? Suggesties voor andere modellen van andere fabrikanten zijn ook welkom.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb een 125 en dat is soms wat krap.

Voor wat betreft het geluid....slijpen moet je nooit doen zonder gehoorbescherming!

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fraggert schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 15:07:
[...]

$%=$$#/^&&&€€£¥€€_%&&^^:""'-@×÷#$/& :(

:P

Hopen maar, net als Raz, dat je ze gewoon krijgt uitgeleverd :)
Wandelde net m'n inbox in:
Onderstaand(e) artikel(en) leveren wij met deze zending aan je uit:
2 x B552626 Metabo BS 18 Li - 2 Accu's (2, 0Ah) - Accu-schroef-/boormachi
En ja, ik had er sneaky ook 2 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cocksuckers!!!!!!! :P
Fraggert schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 14:52:

Toch wel lastig dus met een nog rondslingerende tegoedbon een L-boxx 238 gekocht.
+
En mailt bol.com ook nog dat mijn L-boxx niet leverbaar is, gloeiendegloeiende |:(

[ Voor 138% gewijzigd door Fraggert op 11-10-2016 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 21:27
Johnny schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:54:
Ik ben op zoek naar een haakse slijper, om te beginnen moeten er een aantal uitsparingen in betontegels van 5 cm dik worden gemaakt. Daarnaast wil ik de slijper in de toekomst gebruiken voor houtbewerking, dus een variabel toerental is een vereiste.

Is een schijfdiameter van 125 mm voldoende om 50 mm tegels door te slijpen? Ik zie ook veel schijven met een diameter van 115 mm, dat lijkt me een beetje krap. Ik zie nergens wat de maximale diepte is. Welke schijven zijn hiervoor geschikt?

Dit lijkt me ook een goed moment in te investeren in gehoorbescherming. Een opvouwbare gehoorberschermer lijkt me wel makkelijk bij het opbergen. Ik heb al een veiligheidsbril en stofmaskertjes, is dat afdoende of is dit een goed moment om te investeren in iets serieuzers?

Op het moment twijfel ik tussen de volgende twee modellen, beide hebben een adviesprijs van rond de 200 euro:

Metabo WEV 10-125 Quick: 1000 watt, 2.1 kilo, 93 db,

Makita 9565CVR: 1400 watt, 2.6 kilo, 82 db

De Metabo is aanzienlijk lichter, maar maakt ook veel meer herrie, maar maakt dat echt een verschil in de praktijk? Suggesties voor andere modellen van andere fabrikanten zijn ook welkom.
Stofmasker, bril en gehoorbescherming zijn echt een must. Slijptollen maken een gigantische herrie. Dan maakt die paar decibel meer of minder echt niet uit.

Ik heb zelf met een Makita 9558NB (840 Watt) redelijk wat tuintegels doorgeslepen. 125mm is wel te doen, maar dat is de hele diameter van een schijf. Dus sowieso door de helft en dan nog het asgat. Dat is dus krap, maar te doen.

De andere optie is een 230mm slijptol en dat raad ik je af. Groot, lomp en zwaar. Veel minder breed inzetbaar door het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
Met een nieuwe 125mm schijf kom je wel door een tegel. Maar als je een tegeltje hebt geslepen kan je een nieuwe schijf pakken, terwijl je schijf nog niet echt op is :)

180mm lijkt me dan een mooi compromis tussen inzetbaarheid en gewicht/kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Framoes schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:19:
[...]

Stofmasker, bril en gehoorbescherming zijn echt een must. Slijptollen maken een gigantische herrie. Dan maakt die paar decibel meer of minder echt niet uit.

Ik heb zelf met een Makita 9558NB (840 Watt) redelijk wat tuintegels doorgeslepen. 125mm is wel te doen, maar dat is de hele diameter van een schijf. Dus sowieso door de helft en dan nog het asgat. Dat is dus krap, maar te doen.

De andere optie is een 230mm slijptol en dat raad ik je af. Groot, lomp en zwaar. Veel minder breed inzetbaar door het formaat.
Als je verwacht je hele tuin te doen is zon 230 wel fijn hoor, kun je als het nodig is je bandjes ook slijpen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
Kak....m'n elcheapo multimeter heeft nu echt de geest gegeven (waarom altijd op het moment dat je hem wilt gebruiken? ;)). Iemand nog een tip waar ik er morgen eentje voor een paar euro kan ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-10 01:42
Eleshop.nl heeft het één en ander. UNI-T is als je low cost wil en anders hebben de Brymen wel een leuke prijs kwaliteit verhouding.

http://www.eleshop.nl/testen-meten/multimeters-c-64.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Framoes schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:19:
Als het de enigste slijptol is van TS en hij moet maar een paar tegels slijpen dan kan het wel met een 125mm tol.
Maar anders zou ik voor dat werk toch echt een 230mm tol aanraden.
Die zijn wat beter gebouwd voor dat groffe werk.

Stratenmakers sjouwen niet met 300 en 350mm (benzine)motorslijpers rond omdat ze zo graag stoer willen zijn hoor ;)
Raymond schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 21:25:
Met een nieuwe 125mm schijf kom je wel door een tegel. Maar als je een tegeltje hebt geslepen kan je een nieuwe schijf pakken, terwijl je schijf nog niet echt op is :)
Dat is ook een nadeel ja ;)
180mm lijkt me dan een mooi compromis tussen inzetbaarheid en gewicht/kosten.
Zoveel schelen een 180 en een 230mm tol niet in gewicht, neem dan gelijk 230mm.

[ Voor 29% gewijzigd door bluemoon23 op 11-10-2016 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:09

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Is dit niet iets voor in de topic start ?>

Voor het slijpen in grote beton tegels is 125 niet genoeg, heb het hier ook gedaan met de grote tol van de buurman. Stuk makkelijker.. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door enriqueeeee op 11-10-2016 06:51 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Of je neemt zo iets; voor iedere klus :P
http://www.toolsxl.nl/bos...mm-en-125-mm-p-22964.html
Overigens zou ik nooit alleen een 230mm nemen, bij ons op het werk gebruik ik die regelmatig en zo'n ding is echt heel lomp en onhandig door het formaat, gewicht boeit me niet zo. Overigens hebben wij zo'n ding van Berner, maar ik begrijp dat dat gewoon Bosch Blauw is??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Volgens mij heb ik deze gebruikt https://www.toolstation.nl/shop/p79700?table=no

Ik ben opzoek naar een kleine moment sleutel 0 tot 20Nm ongeveer.
Heeft iemand tips voor een betaalbare, of moet ik al snel denken aan 100 + euro ?

[ Voor 48% gewijzigd door enriqueeeee op 11-10-2016 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het kan goedkoop, het kan duur. Afhankelijk van het precieze bereik dat je wilt, heeft Teng Tools een niet al te dure 5-25 Nm, of Proxxon een min of meer gelijk geprijsde 3-15 Nm. Er zijn genoeg goedkopere opties ook, en ook (veel) duurdere opties, maar ik denk dat Teng Tools en Proxxon wel redelijk in het midden zitten met een redelijke prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
bluemoon23 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 01:06:
[...]

Als het de enigste slijptol is van TS en hij moet maar een paar tegels slijpen dan kan het wel met een 125mm tol.
Maar anders zou ik voor dat werk toch echt een 230mm tol aanraden.
Die zijn wat beter gebouwd voor dat groffe werk.

Stratenmakers sjouwen niet met 300 en 350mm (benzine)motorslijpers rond omdat ze zo graag stoer willen zijn hoor ;)
Ik ging er een beetje van uit dat hij geen andere slijptol heeft en niet dagelijks dikke tegels moet slijpen. Maar als dit vaker moet, is 230 natuurlijk handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

Dirty

Is it capputime yet?

enriqueeeee schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 06:41:
[...]

Is dit niet iets voor in de topic start ?>
Fraggert schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:03:
Top!

ik heb McGryphon gevraagd het hele spul ff in de OP te zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
Fraggert schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:58:
zou graag jullie mening nog ff hebben :)

Wat is kwalitatief (dus even los van de prijs en 't max aantal Nm en accuvermogen in Ah) hier de betere accutol?

Metabo BS 18
https://www.elektrowerkze...-im-koffer-602207510.html

Bosch GSR 18
https://www.elektrowerkze...at-al-1820-cv-l-boxx.html

Ik heb wat meer met beide merken dan met Makita, Hitachi en Milkyway :P
Ik zat ook tussen deze twee te twijfelen, heb net de Metabo besteld!

Ik ga verhuizen naar een appartement met betonnen muren. Op dit moment heb ik alleen een huismerk klopboor, maar daarmee ga ik niet veel klaar kunnen spelen... Daarom zoek ik een boorhamer voor sporadisch gebruik. Waarschijnlijk ga ik er de komende 5 jaar niet meer mee doen dan een paar planken of een schilderijtje mee ophangen. Daarbij maakt het me niet zoveel uit of het boren wat langer duurt ;)

Kan ik gewoon toe met de goedkoopste A/B merk boorhamer, of zijn er nog overwegingen die ik over het hoofd zie?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Solomon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:25:
[...]
Kan ik gewoon toe met de goedkoopste A/B merk boorhamer, of zijn er nog overwegingen die ik over het hoofd zie?
Ik weet niet wat je budget is, maar voor <150 euro heb je een boorhamer waarmee je dat werk makkelijk kan doen, de rest van je leven lang:
https://www.toolmax.nl/el....html?dir=asc&order=price

Doe er een setje 5-6-8 en evt 10mm hamerboren bij en je bent helemaal het mannetje:
https://www.toolmax.nl/bo...s-3-boor-4-t-m-20-mm.html

(je kan ook een setje kopen waar ze in zitten, maar die kan ik ff niet makkelijk op die site vinden)

Ik heb ff de eerste-de-beste webwinkel gepakt, als je een beetje handig zoekt kan je jezelf wat besparen door ergens een combi-deal te vinden inc setje boren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik ga verhuizen naar een appartement met betonnen muren. Op dit moment heb ik alleen een huismerk klopboor, maar daarmee ga ik niet veel klaar kunnen spelen... Daarom zoek ik een boorhamer voor sporadisch gebruik. Waarschijnlijk ga ik er de komende 5 jaar niet meer mee doen dan een paar planken of een schilderijtje mee ophangen. Daarbij maakt het me niet zoveel uit of het boren wat langer duurt ;)

Mooie deal dacht ik zo inderdaad, heb je hem bij die duitsers besteld? Zo ja, laat even weten hoe dat is gegaan. :)

Ikzelf heb de Bosch GHB 2-28, die was een tijdje terug voor nog geen 200 te koop. Echt een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wie van jullie heeft btw ervaring met stofafzuighulpstukken voor bij boorhamers? :
http://www.toolsxl.nl/bor...ml?page=1&sort=sort_order

Zijn er aanraders?

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 11-10-2016 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Eventuele andere overwegingen: Kijk of een boorhamer aparte standen heeft voor boren zonder hameren, boorhameren, en een boorstop om alleen te hameren. De tweede is waar je de boorhamer voor koopt, de eerste is makkelijk als je eens gewoon een gaatje wilt boren, de laatste is voor als je eens een muur van tegels wilt ontdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:09:
Eventuele andere overwegingen: Kijk of een boorhamer aparte standen heeft voor boren zonder hameren, boorhameren, en een boorstop om alleen te hameren. De tweede is waar je de boorhamer voor koopt, de eerste is makkelijk als je eens gewoon een gaatje wilt boren, de laatste is voor als je eens een muur van tegels wilt ontdoen.
Hele goeie tip!

Dat is namelijk de reden dat ik die GHB2-28 heb in de uitvoering met een wisselbare boorkop. Zo heb je een boorhamer die zo'n beetje alles kan. :)

FDV versie: https://www.toolmax.nl/bo...50w-in-lboxx-p-19458.html

"Er is een keuze tussen het model met verwisselbare boorkop (DFV) en het model met vaste kop (DV)."

Ik kan hem dus als sloopmachine gebruiken maar als het moet kan ik een bitje met T-15 torx een Ikea kastje in elkaar schroeven :+

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 11-10-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Bosch Blauw is toch stiekem ook wel heel mooi spul, ondanks dat ik bij het Makita kamp hoor :9 :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Raymond schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:09:
Wie van jullie heeft btw ervaring met stofafzuighulpstukken voor bij boorhamers? :
http://www.toolsxl.nl/bor...ml?page=1&sort=sort_order

Zijn er aanraders?
Ik heb met een accu makita gewerkt met stofafzuiging.
Geen spatje stof. (zo iets https://www.mastertools.n...JnlVkUPpuyWWXLRoCnyjw_wcB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Gewoon voor een instapmodel gaan dan. €200 is een beetje zonde van je geld als je er weinig mee doet. Veel A-merken hebben een instapmodel met genoeg mogelijkheden.

http://www.gereedschapcen...r-730w-2-7j-93214146.html

Ik weet dat Makita ook een paar goedkopere modellen heeft. Rond de 120 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb laatst als bosch blauw fan een makita VC2512L bouwstofzuiger gekocht :$

Ding doet het prima trouwens. Alleen scheurde het plastic van de brede zuigmond gelijk al kapot toen ik de buis er in schoof :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Notna schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:15:
Bosch Blauw is toch stiekem ook wel heel mooi spul, ondanks dat ik bij het Makita kamp hoor :9 :+
come to the blue side :P

meh, gekkigheid, ik ben niet persé een fanboy. Ik kijk eigenlijk per stuk gereedschap welk merk en type aanstaat. Hier staan de kisten van Mafell, Festool, Bosch Blauw, Bosch Groen (er moeten nog een aantal dingen stukgaan bij me :+ ), Panasonic en Metabo etc dwars door elkaar.
Kaasplank schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:42:
Ik heb laatst als bosch blauw fan een makita VC2512L bouwstofzuiger gekocht :$

Ding doet het prima trouwens. Alleen scheurde het plastic van de brede zuigmond gelijk al kapot toen ik de buis er in schoof :X
:(

Zie daar heb je het gedonder al :P

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Ik heb deze gekocht vorig jaar:
http://www.gereedschapcen...-720w-2-7j-061125437.html

Is een wat ouder en iets minder krachtig model als die 2-28, maar zitten beitels en boortjes bij. Ik heb er vorig jaar de badkamer, keuken en wc mee gesloopt en een paar 100 gaten geboord voor diverse koofjes en regelwerk.

Gaat het echt puur om incidenteel een schilderijtje ophangen, dan zou een hamertje van de Aldi/Lidl al de klus kunnen klaren. Kosten zo'n 50-60 euro geloof ik. Ook bosch groen heeft een instaphamertje voor ongeveer 100 euro: https://www.bol.com/nl/p/...91362992-9200000011804700

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:16:
Dat is namelijk de reden dat ik die GHB2-28 heb in de uitvoering met een wisselbare boorkop. Zo heb je een boorhamer die zo'n beetje alles kan. :)

FDV versie: https://www.toolmax.nl/bo...50w-in-lboxx-p-19458.html

"Er is een keuze tussen het model met verwisselbare boorkop (DFV) en het model met vaste kop (DV)."

Ik kan hem dus als sloopmachine gebruiken maar als het moet kan ik een bitje met T-15 torx een Ikea kastje in elkaar schroeven :+
Ik zou inderdaad altijd kiezen voor een versie met wisselbare kop, dat maakt het weer net even wat veelzijdiger. Alhoewel je waarschijnlijk dat schroefje door je Ikea kast heen draait als je even niet oplet :+
NoepZor schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 11:39:
Gaat het echt puur om incidenteel een schilderijtje ophangen, dan zou een hamertje van de Aldi/Lidl al de klus kunnen klaren. Kosten zo'n 50-60 euro geloof ik. Ook bosch groen heeft een instaphamertje voor ongeveer 100 euro: https://www.bol.com/nl/p/...91362992-9200000011804700
Die Bosch PBH 2100 RE heeft mijn vader ook, die doet z'n werk ook al een aantal jaar heel goed, en heeft ook al eens een badkamer van tegels ontdaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:41:
Ik zou inderdaad altijd kiezen voor een versie met wisselbare kop, dat maakt het weer net even wat veelzijdiger. Alhoewel je waarschijnlijk dat schroefje door je Ikea kast heen draait als je even niet oplet :+
3.2 joule :X

nu ik het toch over joules heb.......kijk even naar de slagkracht die zo'n ding levert, een machine met dik 1000 watt levert soms minder joules dan een betere van 700 watt.

ik heb ook zo'n monsterlijk zware Black&Decker ofzo...met zo'n dikke luchtpot eronder 8)7

ding levert maar 1,7 joule |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Afgelopen 3 dagen staan beulen met een bosch GSH 11 E breekhamer. 10 kilo en bijna 17 joule aan slagkracht. Ben nu helemaal beurs maar de cementdekvloer is er uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik hoop dat je het hameren uit zet als je een schroefje ergens inboort ;)
Ik doelde meer op het feit dat een typische boorhamer geen slipkoppeling heeft en dus vrolijk door blijft draaien. De weerstand van een schroefje in wat spaanplaat zal jouw of mijn boorhamer niet van wakker liggen in ieder geval ;)
Kaasplank schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:13:
Afgelopen 3 dagen staan beulen met een bosch GSH 11 E breekhamer. 10 kilo en bijna 17 joule aan slagkracht. Ben nu helemaal beurs maar de cementdekvloer is er uit :+
SDS max power :)

[ Voor 25% gewijzigd door henkie196 op 11-10-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:16:
Ik doelde meer op het feit dat een typische boorhamer geen slipkoppeling heeft en dus vrolijk door blijft draaien.
Dat heeft de typische boorhamer juist wel, voor als je tijdens het boren op betonwapening stuit. Dan breken je polsen niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:13:
pics or it didn't happen ;) :P
henkie196 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:16:

Ik hoop dat je het hameren uit zet als je een schroefje ergens inboort ;)
Ik doelde meer op het feit dat een typische boorhamer geen slipkoppeling heeft en dus vrolijk door blijft draaien. De weerstand van een schroefje in wat spaanplaat zal jouw of mijn boorhamer niet van wakker liggen in ieder geval ;)
yup :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

pics or it didn't happen ;) :P

[...]

yup :)
mijn blauwe plekken ga ik niet laten zien maar m'n renovatie van de woonkamer kun je onder andere hier zien:
Kaasplank in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:19:
Dat heeft de typische boorhamer juist wel, voor als je tijdens het boren op betonwapening stuit. Dan breken je polsen niet :)
Je hebt gelijk, maar het is in ieder geval geen instelbare slipkoppeling zoals op een accuschroefmachine, en de weerstand waarop een boorhamer er mee op houdt is ietsjes anders dan waarop een schroefje vrolijk in een spaanplaat verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:21:
mijn blauwe plekken ga ik niet laten zien maar m'n renovatie van de woonkamer kun je onder andere hier zien:
Kaasplank in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 3"
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

Tacoos

i am i

Heb ik net een nieuw accu schroefboormachine besteld, kom ik dit topic pas tegen 7(8)7

Anyway: dit weekend hield ook de 2de accu van mijn Makita accu schroefboormachine er mee op, net voor ik aan een klusje wilde beginnen.
Ik heb ff getwijfeld of ik niet gewoon nieuwe accu's zou bestellen, want op zich issie nog prima, maar de Makita is toch alweer ruim 10 jr oud en heeft nog NiCd accu's en is 14.4 V.

Daarom toch maar besloten voor een nieuwe set te gaan en dat is de Metabo SB18 geworden. Met 18V toch een stukje krachtiger en daarmee moet klopboren ook kunnen, dus ik ben benieuwd.

Voor mijn boorgereedschap heb ik altijd Makita gebruikt en daarover was ik altijd heel tevreden, maar nu een keer voor Metabo gegaan omdat de machine wat lichter en handzamer is dan een vergelijkbare Makita en werkplek verlichting heeft.
De haak om em aan je riem te hangen lijkt me ook wel handig.
En een vriend van me zweert bij Metabo en klust nog heel wat meer dan ik, dus als het jaren heel blijft bij hem, is het zeker goed genoeg voor mij :P

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 19:59
Tacoos schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:40:
Heb ik net een nieuw accu schroefboormachine besteld, kom ik dit topic pas tegen 7(8)7

Anyway: dit weekend hield ook de 2de accu van mijn Makita accu schroefboormachine er mee op, net voor ik aan een klusje wilde beginnen.
Ik heb ff getwijfeld of ik niet gewoon nieuwe accu's zou bestellen, want op zich issie nog prima, maar de Makita is toch alweer ruim 10 jr oud en heeft nog NiCd accu's en is 14.4 V.

Daarom toch maar besloten voor een nieuwe set te gaan en dat is de Metabo SB18 geworden. Met 18V toch een stukje krachtiger en daarmee moet klopboren ook kunnen, dus ik ben benieuwd.

Voor mijn boorgereedschap heb ik altijd Makita gebruikt en daarover was ik altijd heel tevreden, maar nu een keer voor Metabo gegaan omdat de machine wat lichter en handzamer is dan een vergelijkbare Makita en werkplek verlichting heeft.
De haak om em aan je riem te hangen lijkt me ook wel handig.
En een vriend van me zweert bij Metabo en klust nog heel wat meer dan ik, dus als het jaren heel blijft bij hem, is het zeker goed genoeg voor mij :P
Daar heb je geen verkeerde koop aan gedaan hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:26
Kan iemand mij please afraden deze set te bestellen...http://www.gereedschapcentrum.nl/catalog/product/view/id/20267/s/faithfull-faimfkit7-7-delige-multitool-bladen-set/category/319/

Het kriebelt al de hele dag, maar ik heb al zoveel besteld de laatste tijd, begint ernstige vormen aan te nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sinds 16:35 vanmiddag:
2x Metabo BS 18 Li
Afbeeldingslocatie: https://i1083.photobucket.com/albums/j399/henkiehenk/DSCN0475_zpsfzlu6ouc.jpg

En wat ik al een week of 3 a 4 in bezit heb:
1 Makita boorhamer HR2230
2x SDS-plus betonboren
1x tandkrans boorkop op SDS-plus opname stift
Afbeeldingslocatie: https://i1083.photobucket.com/albums/j399/henkiehenk/DSCN0476_zpsdnbimw02.jpg

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:55:
2x Metabo BS 18 Li
[afbeelding]

2x SDS-plus betonboren
[afbeelding]
Waarom je 2 Metabo machines eigenlijk? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Aanbieding :)

Ik snap dat wel :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Notna schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 17:37:
[...]

Waarom je 2 Metabo machines eigenlijk? :P
Stond bij: Van 280 voor 90. Dus ik dacht: Ik scoor er gewoon 2, dan verkoop ik er 1 door voor 150 euro. Gezien de prijs van 240 euro leek mij dat niet slecht. Niet wetende dat die van 280 wel erg aan de hoge kant was.

Dus dat plannetje viel redelijk snel in het water.

Maar 2 dezelfde machines ben je toch wat veelzijdiger qua accu's dan 2 verschillende merken met verschillende voltages.

Nu eens kijken wat ik voor m'n 14,4v Makita-set met 1 accu en kist met bitjes en boortjes en what not kan krijgen. Hoewel die 4 jaar oud is, is ie nog in nieuwstaat. Ding heeft altijd in huis gelegen op kamertemperatuur, dus niet in een vochtige schuur waar het koud kan worden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander-dvh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 11:11
Wellicht is deze combi met een Bosch Bosch GSR 14,4 en GML soundbox interessant:

http://www.redcoon.nl/B66...dbox_Boor-schroefmachines

€199,- met 2 x 4,0Ah accu, moet je wel net opzoek zijn naar een bouwradio..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 19:59
RaZ schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 16:55:
2x Metabo BS 18 Li
[afbeelding]

2x SDS-plus betonboren
[afbeelding]
Het is gelukt dus. Nice!

[ Voor 33% gewijzigd door Brutalsranan op 11-10-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RaZ schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:00:
[...]

Stond bij: Van 280 voor 90. Dus ik dacht: Ik scoor er gewoon 2, dan verkoop ik er 1 door voor 150 euro. Gezien de prijs van 240 euro leek mij dat niet slecht. Niet wetende dat die van 280 wel erg aan de hoge kant was.

Dus dat plannetje viel redelijk snel in het water.

Maar 2 dezelfde machines ben je toch wat veelzijdiger qua accu's dan 2 verschillende merken met verschillende voltages.

Nu eens kijken wat ik voor m'n 14,4v Makita-set met 1 accu en kist met bitjes en boortjes en what not kan krijgen. Hoewel die 4 jaar oud is, is ie nog in nieuwstaat. Ding heeft altijd in huis gelegen op kamertemperatuur, dus niet in een vochtige schuur waar het koud kan worden.
Zolang ze bij de Gamma zijn 10,8v broertje voor 149 euro in de uitverkoop gooien za het met het verkopen van die tweede wel loslopen. Heb er ook nog naar zitten kijken maar mijn 14,4v Metabo is precies de juiste tussenmaat. Voor het zwaardere werk pak ik de multihamer wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sander-dvh schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 18:16:
Wellicht is deze combi met een Bosch Bosch GSR 14,4 en GML soundbox interessant:

http://www.redcoon.nl/B66...dbox_Boor-schroefmachines

€199,- met 2 x 4,0Ah accu, moet je wel net opzoek zijn naar een bouwradio..
Lijkt op zich leuk, maar idd, je moet zo'n radio idd net willen hebben.

Ikzelf kijk niet meer naar bitsetjes en andere lokkertjes. Te vaak bijbetaald voor rommel dat je beter gericht los kunt kopen.

Zou liever zien dat ze zo'n GSR Light opwaarderen naar de Dynamic ofzo, de nog wat stevigere uitvoering. Die is een stuk betaalbaarder dan de niet voor velen weggelegde Robust-versie van de blauwe accutollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:55:
Ikzelf kijk niet meer naar bitsetjes en andere lokkertjes. Te vaak bijbetaald voor rommel dat je beter gericht los kunt kopen.
Bitjes en boortjes is misschien leuk als extra verbruiksgoederen, maar die heb ik hoogst waarschijnlijk al in een betere kwaliteit, dus inderdaad zou ik er ook niet meer voor betalen.
Zou liever zien dat ze zo'n GSR Light opwaarderen naar de Dynamic ofzo, de nog wat stevigere uitvoering. Die is een stuk betaalbaarder dan de niet voor velen weggelegde Robust-versie van de blauwe accutollen.
Wat is eigenlijk het verschil tussen die Light en Dynamic series? Als ik de GSR 18-2-LI Plus (Light) puur op specs vergelijk met de GSR 18 V-LI (Dynamic), dan zie ik niet direct een voordeel voor de Dynamic versie. Maar wel ongeveer €200 extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:19:
Wat is eigenlijk het verschil tussen die Light en Dynamic series? Als ik de GSR 18-2-LI Plus (Light) puur op specs vergelijk met de GSR 18 V-LI (Dynamic), dan zie ik niet direct een voordeel voor de Dynamic versie. Maar wel ongeveer €200 extra.
Die vraag kan ik gelukkig, grotendeels, beantwoorden voor je.

Ik liep daar namelijk in mijn zoektocht ook tegenaan. Door alle verschillende typenummers snapte ik er geen zak meer van en kon ik ook moeilijk prijzen vergelijken.
Er zijn GSR, GSR V's, GSR VE's en GSR V-EC's met uiteenlopende combosets met accu's in verschillende Ah's, kunststof koffers, levering in doos of L-Boxx en talloze aanbiedingen met bitjes, bouwradios en andere ongein.

Nu de uitleg:

als je de PDF catalogus opde Bosch Pro site download:

https://www.bosch-profess...lande-nl-NL-BE-nld-12.pdf

dan kun je op pagina 38 de volgende 3delig zien:

Light
Dynamic
Robust

Die indeling wordt ondersteund door de uitleg wat betreft inzetbaarheid:

Fase 1 Ruwbouw
Fase 2 Binnenafwerking
Fase 3 Afsluitende afwerking

Nu ik dat weet snap ik ook dat er sommige 18Volt accuboren uit de Robust serie >450+ euro kosten.
Een maatje van me werkt in de installatietechniek en heeft me eens thuis geholpen en toen heb ik daar mee mogen werken. Niet.....normaal _/-\o_ dat zijn echte monsters.

Dat was ook de reden dat het me, in eerste instantie, enigszins tegenviel hoe "robuust" de Light GSR aanvoelde toen ik die bij de Gamma even ging bekijken. Die hebben ook een Dynamic en die is echt wel een stuk 'robuuster". Ik was namelijk in de veronderstelling dat de Bosch Pro accuboren 1 lijn waren en niet uit 3 verschillende. Nu weet ik dus dat ik de machines onderling niet mag vergelijken.

De Light vond ik nou niet veel robuuster dan de Panasonic Tough Tool die ik zelf al heb.
Dat mag je ook niet verwachten want de Light is aanzienlijk goedkoper als mijn 225 euro kostende pana (incl 2x1,5Ah, snellader en koffer)

De Dynamic is dat wel, ook is er een robuuster gevoel als je knoppen en selectors bij beide Bosch machines vergelijkt. De Dynamic vond ik zelfs meer robuust dan mijn panasonic.

Ik gebruik gemakshalve maar even steeds de term robuust want ik kan wel allerlei superlatieven door elkaar smijten maar ik denk dat jullie het zo wel snappen :)

Ikzelf heb een voorkeur voor stevig, ik zou dan ook een Dynamic uitvoering willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Weer wat nieuws geleerd. Wel weer typisch dat ze dat alleen bij het 18V systeem lijken te hebben, bedrade boormachines lijken dat verschil niet te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:24:
Weer wat nieuws geleerd. Wel weer typisch dat ze dat alleen bij het 18V systeem lijken te hebben, bedrade boormachines lijken dat verschil niet te hebben.
in de 14,4volt hebben ze ook Light, Dynamic en Robust.

Ik had gekeken of een 14.4V Robust misschien prijstechnisch gunstiger was t.o.v. een 18V Dynamic, maar de meerprijs voor Robust gooit roet in het eten. Die zijn ook echt heel duur helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mR3xScKml6Yuz8Su9XbkmpRg/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 12-10-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan moet je wel heel erg getrouwd zijn met het 14.4V systeem om niet gewoon een 18V te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:03:
Dan moet je wel heel erg getrouwd zijn met het 14.4V systeem om niet gewoon een 18V te halen.
Niet per sé hoor, zeker niet als een 14.4 Robust op hetzelfde prijsniveau ligt als een 18V Light of zelfs Dynamic. De Robust versies halen een groter max Nm dus je kunt met een lichtere machine wel die dikste versie halen zonder in te leveren op kracht, tenminste dat hoopte ik :+ .

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 12-10-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hmm.. Bij die Metabo set zit de traagste acculader. Die 2,0ah accu moet 80 minuten aan de lader hangen eer ie vol is. M'n Makita met snellader doet dat in 15 minuten. Maar da's 14,4volt 1,3ah

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 08:13

miekol

erm

Klopt die standaard lader is erg traag. Je hebt nog de ASC 30-36 die is iets sneller en de ASC Ultra die is bijna net zo snel als de Makita snellader. Geloof dat die 28 minuten over 18v 3Ah doet tegenover 22 minuten voor de Makita. Ding is helaas wel prijzig, rond de 100 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
miekol schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:24:
Klopt die standaard lader is erg traag. Je hebt nog de ASC 30-36 die is iets sneller en de ASC Ultra die is bijna net zo snel als de Makita snellader. Geloof dat die 28 minuten over 18v 3Ah doet tegenover 22 minuten voor de Makita. Ding is helaas wel prijzig, rond de 100 euro...
Niet alleen Metabo pakt wat extra omzet met snelladers. De Bosch snellader kost 60+ en doet een half uur over een 2Ah of 3Ah accu en de Milwaukee snellader (voor staaf- en blokaccu's) kost 100+ en doet 27 minuten over een 2Ah accu.

Makita levert hem bij de meeste sets mee. Van Milwaukee weet ik niet hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
RaZ schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:21:
Hmm.. Bij die Metabo set zit de traagste acculader. Die 2,0ah accu moet 80 minuten aan de lader hangen eer ie vol is. M'n Makita met snellader doet dat in 15 minuten. Maar da's 14,4volt 1,3ah
De huidige Makits snellader doet 20 mins over een 18V, 3.0 Ah accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Mijn Bosch gex 125-150 Ave is binnen atmoz, je had wel mogen vertellen dat ie een beetje zwaar is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
Bedankt voor het advies voor m'n hamerboor. Ik heb voor 70 euro een cheap-ass Einhell besteld inclusief boortjes... Realiseer me dat de kwaliteit tegen zal vallen, maar volgens mij voldoende voor de 10 gaten die ik er mee ga boren ;)
Fraggert schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:08:
[...]

Mooie deal dacht ik zo inderdaad, heb je hem bij die duitsers besteld? Zo ja, laat even weten hoe dat is gegaan. :)

Ikzelf heb de Bosch GHB 2-28, die was een tijdje terug voor nog geen 200 te koop. Echt een tank.
Ja, heb die Metabo bij die Duitse club besteld! Eerste indruk is positief: had geen verzendbevestiging gekregen, maar had na 10 minuten een reactie op m'n mail met daarin de track en trace code.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Solomon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:59:
Bedankt voor het advies voor m'n hamerboor. Ik heb voor 70 euro een cheap-ass Einhell besteld inclusief boortjes... Realiseer me dat de kwaliteit tegen zal vallen, maar volgens mij voldoende voor de 10 gaten die ik er mee ga boren ;)

[...]

Ja, heb die Metabo bij die Duitse club besteld! Eerste indruk is positief: had geen verzendbevestiging gekregen, maar had na 10 minuten een reactie op m'n mail met daarin de track en trace code.
Ik heb de zelfde Bosch boor ding gaat echt overal doorheen. Heb alleen de stalen kap beschadigd tijdens wat sloopwerk beetje zonde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Solomon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:59:

Thanks voor je feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
enriqueeeee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:50:
Mijn Bosch gex 125-150 Ave is binnen atmoz, je had wel mogen vertellen dat ie een beetje zwaar is :P
Damn... zoek het ding net op, 2.5kg is best pittig inderdaad :o
Daarentegen denk ik dat het de stabiliteit wel ten goede komt, ding ziet er verdomd degelijk uit in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das als het goed is maar 1x een probleem. Je hebt niet voor niks twee accu's per machine gekregen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

En dan nog.....zelfs met een dik pittige DIY-klus thuis trek jij binnen de 80 min die volle accu niet zo maar leeg hoor, toch :?

Ook al omdat je met 2 accutollen nu je de klus kan klaren.

Geen probleem dus toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:43

Vliegvlug

Flight Simple

Na een tijdje terug de Bosch GSR 10,8-2-Li te hebben aangeschaft met maar 1 accu ben ik aan het overwegen er een Bosch GSR 10,8-Li bij te kopen met 2 accu's.

Afbeeldingslocatie: https://m.bosch-professional.com/NL/nl/media/listimg/8344439/66985.mi?migtwc=100&migtf=jpg&migtq=85&migtb=ffffff

Voor 130euro in L-boxx lijkt me dat wel een handig apparaat om erbij te hebben en kan mijn groene Bosch definitief de deur uit.

Of zouden jullie wat anders aanraden?

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 12-10-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

enriqueeeee schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 17:50:
Hehe, je bent er toch wel blij mee hoop ik?! 8)

Zojuist nog effe 'n half uurtje ermee staan schuren (boven het hoofd), inderdaad niet de lichtste machine O-)
Maar wel een super apparaat. Ik had nog wat kopse kanten van fatsoenlijk underlayment uitsteken, zo'n 3 a 4mm ofzo, en dan 2 meter naast elkaar. Was echt zo weggeschuurd ermee :D

[edit]
Vliegvlug schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:02:
Na een tijdje terug de Bosch GSR 10,8-2-Li te hebben aangeschaft met maar 1 accu ben ik aan het overwegen er een Bosch GSR 10,8-Li bij te kopen met 2 accu's.

[afbeelding]

Voor 130euro in L-boxx lijkt me dat wel een handig apparaat om erbij te hebben en kan mijn groene Bosch definitief de deur uit.

Of zouden jullie wat anders aanraden?
Tja, het is net wat je zelf wilt...
Heb je zo'n speciale "ondiepe" nodig? Ik wilde ook wat meer 10,8 machines, en heb uiteindelijk 3x die Bosch GSR 10,8-2-Li, en later de 10,8 slagschroevendraaier en nog bij gekocht. Geen nood voor die ondiepe GSR 10,8-Li dus. Maarja, misschien heb jij die wel echt nodig. Indien dat het geval is kun je natuurlijk ook eens naar de nog ondiepere GWB 10,8 kijken. (Is qua kracht alleen niet te vergelijken met de rest van de 10,8 machines. Totaal niet zelfs!)

[ Voor 55% gewijzigd door Atmoz op 12-10-2016 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:09

Reinier

\o/

In het kader van instant gratification stond ik net met een (te dure) Bosch GLM 50 C afstandmeter (met bluetooth en hellingshoekmeter) in m'n handen. Maar omdat de kassière met wat ongeprijsde bloempotten zat te treuzelen heb ik het ding maar weer teruggelegd en vervolgens online besteld. Twintig euro uitgespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

atmoz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:42:
[...]

Tja, het is net wat je zelf wilt...
Heb je zo'n speciale "ondiepe" nodig? Ik wilde ook wat meer 10,8 machines, en heb uiteindelijk 3x die Bosch GSR 10,8-2-Li, en later de 10,8 slagschroevendraaier en nog bij gekocht. Geen nood voor die ondiepe GSR 10,8-Li dus. Maarja, misschien heb jij die wel echt nodig. Indien dat het geval is kun je natuurlijk ook eens naar de nog ondiepere GWB 10,8 kijken. (Is qua kracht alleen niet te vergelijken met de rest van de 10,8 machines. Totaal niet zelfs!)
Ik heb niet specifiek een ondiepe nu nodig maar als de ene voor boren heb en de andere voor schroeven kan het in de toekomst nog eens van pas komen dat hij wat minder diep is.

Die haakse GWB lijkt me dan weer te specialistisch, hetzelfde geldt voor de GWI 10,8 als ik puur voor schroeven ga en nog minder diepte zou willen.

Kom nu nog wel een andere optie tegen, de GSR 10,8 V-EC HX, de nieuwere koolstofborstelloze variant. Kost maar 14 euro meer.

Ik heb de site van Bosch bekeken en de verschillen op een rijtje gezet:

Model              : GSR 10,8-Li   vs   GSR 10,8 V-EC HX
Lengte             : 143mm         vs   135mm
Draaimoment, max.  : 30 / 15 Nm    vs   20 / 18 Nm
(hard/zacht)
Boor-Ø hout, max.  : 19 mm         vs   30 mm
Meerdere versnellingen: nee        vs   ja
batterij indicatie :  nee          vs   ja

De specs voor die EC variant zijn op "draaimoment hard" na beter.

Nu had ik hier al eerder gelezen dat Bosch bij het EC model op bedrijfstijd heeft geoptimaliseerd en niet op kracht maar dat kan ik dan weer niet rijmen met de veel grotere hout boor diameter voor de EC.
En van die "meerdere versnellingen" snap ik helemaal niet wat ze bedoelen, maar een "ja" is vast beter. :P

Dus op basis hiervan zou ik voor de EC versie willen gaan maar hoeveel scheelt die 10Nm op het harde draaimoment?
Ik heb er eigenlijk geen idee van hoe zich dat in de praktijk uit.
Gaat een schroef er dan niet verder in bij de EC versie waarbij het bij de andere wel zou lukken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat zou je inderdaad denken, ja. Alhoewel de max diameter voor in hout boren weer wat anders lijkt te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:09:
Dat zou je inderdaad denken, ja. Alhoewel de max diameter voor in hout boren weer wat anders lijkt te suggereren.
Dat is idd vreemd...wel een dikke boor kunnen plaatsen maar een stuk minder diep in het hout komen.

een dikkere boor zorgt natuurlijk wel allicht voor meer weerstand, dus ondanks wat meer koppel kom je minder ver :?

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid, maar wrijving in een stukkie hout lijkt mij toch wat anders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

atmoz schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:42:
[...]

Hehe, je bent er toch wel blij mee hoop ik?! 8)

Zojuist nog effe 'n half uurtje ermee staan schuren (boven het hoofd), inderdaad niet de lichtste machine O-)
Maar wel een super apparaat. Ik had nog wat kopse kanten van fatsoenlijk underlayment uitsteken, zo'n 3 a 4mm ofzo, en dan 2 meter naast elkaar. Was echt zo weggeschuurd ermee :D

[edit]
Ik moet er nog even mee spelen, mijn vriendin was er in ieder geval wel blij mee.
Al was dat alleen maar vanwege de stof afzuiging. :+
Zal van het weekend even kijken of ik de oude trap leuning kaal krijg en blank kan af lakken >:)

Voor de gene met een Bouwmaat pasje, ze hebben nu allemaal kwb boren en zagen in de aanbieding 50% off. Vermoed dat ze een nieuwe leverancier krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door enriqueeeee op 13-10-2016 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

enriqueeeee schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:14:
[...]

Ik moet er nog even mee spelen, mijn vriendin was er in ieder geval wel blij mee.
Al was dat alleen maar vanwege de stof afzuiging. :+
Zal van het weekend even kijken of ik de oude trap leuning kaal krijg en blank kan af lakken >:)
Ben benieuwd >:)
Voor de gene met een Bouwmaat pasje, ze hebben nu allemaal kwb boren en zagen in de aanbieding 50% off. Vermoed dat ze een nieuwe leverancier krijgen.
Hmzz, op de site kom ik dat niet tegen, of kijk ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kan misschien per filiaal verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

atmoz schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:57:
[...]

Ben benieuwd >:)

[...]

Hmzz, op de site kom ik dat niet tegen, of kijk ik niet goed?
Klopt, staat een rek in de "koopjes hoek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij het nu over een Bosch machine of over iets anders?? :N
Al was dat alleen maar vanwege de afzuiging. :+
Nu twijfel ik nóg meer. :Y
Zal van het weekend even kijken of ik de oude trap leuning kaal krijg en blank kan aflakken >:)
Als ik aan oude leuningen denk dan zie ik vooral mooi gewelfde vormen, heb je er erg in dat je daar in je enthousiasme geen hoekige dobbelsteentjes van maakt??
Ik weet bijna zeker dat ik daar niet zo snel een brute excenter op los zou laten, of het moet met de meest zachte schuurzool zijn die de glooiende contouren kan volgen en met een fijne korrel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik lees alleen maar een excuus voor deze: https://www.festool.nl/Pr...ine-DUPLEX-LS-130-EQ-Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Absoluut, het is een erg fijne machine voor dit soort klussen en met "de zelfbouwset" kun je er zelfs een custom profielzool voor maken.
Je moet er als fabrikant maar opkomen om iemand na aankoop nóg eens €53,36 lichter te maken.
Incl. btw dat dan weer wel. :+

Ik gebruik deze lineaire schuurmachine zeker niet dagelijks, maar áls ik hem gebruik dan vraag ik mij steeds weer af hoe ik het al die tijd zonder heb gedaan.
Kan ook zijn dat ik erg lui ben geworden. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 09:36:
[...]

Heb jij het nu over een Bosch machine of over iets anders?? :N

[...]

Nu twijfel ik nóg meer. :Y

[...]

Als ik aan oude leuningen denk dan zie ik vooral mooi gewelfde vormen, heb je er erg in dat je daar in je enthousiasme geen hoekige dobbelsteentjes van maakt??
Ik weet bijna zeker dat ik daar niet zo snel een brute excenter op los zou laten, of het moet met de meest zachte schuurzool zijn die de glooiende contouren kan volgen en met een fijne korrel. ;)
Hmmm. Ik bij de vorige trapleuningen waar enkel blanke laklak op zat. Deze kaal geschuurd met een mouse van Bosch.
Dit duurde echter een eeuwigheid. Ik hoop met deze leuning waar enkel verf of zit het met deze wat sneller te klaren. Desnoods op de laagste stand. Het is hardhout dus ik verwacht dat het sowieso niet zo hard gaat als vuren.. maar ik moet inderdaad wel rustig aan doen dat de gebogen zijkanten niet vierkant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:43:
Je moet er als fabrikant maar opkomen om iemand na aankoop nóg eens €53,36 lichter te maken.
Incl. btw dat dan weer wel. :+
pppfff.....laat dat maar aan Festool over.....die hebben dat uitgevonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

KWB is ook gewoon rommel. Schuurpapier, zaagjes, boortjes, het is allemaal geen lang leven beschoren. Lekker links laten liggen die rommel. Net als dat Eco-tools spul. Gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enriqueeeee schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

Hmmm. Ik bij de vorige trapleuningen waar enkel blanke laklak op zat. Deze kaal geschuurd met een mouse van Bosch.
Dit duurde echter een eeuwigheid. Ik hoop met deze leuning waar enkel verf of zit het met deze wat sneller te klaren. Desnoods op de laagste stand. Het is hardhout dus ik verwacht dat het sowieso niet zo hard gaat als vuren.. maar ik moet inderdaad wel rustig aan doen dat de gebogen zijkanten niet vierkant worden.
Simpel een schuurband van een bandschuurmachine pakken, doorknippen en met de hand het papier van boven naar beneden trekken langs de leuning. Dan ben je een stuk sneller klaar en hij blijft rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

enriqueeeee schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

voor een trapleuning kun je ook een stuk schuurpapier in een in de lengte doorgezaagde PVC pijp plakken met ongeveer dezelfde doorsnede als de trapleuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:43
Je zou ook nog een bolle profielschaaf kunnen overwegen. Eventueel kun je ook oude houten schaaf daarvoor aanpassen, maar dat is waarschijnlijk te veel werk. Dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.ducotools.dds.nl/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/25678.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jongens, niet overdrijven :D

beetje schuurpapier/schuurkussentje en wat "elbowgrease" en het is in een avondje gepiept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

meh.....een stukkie schuurpapier in een halfronde buis is toch zo gefikst en werkt perfect :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TuL2Ta1viCZSY80WzQ8wG0BR/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

De leuning komt hier bij redelijk in de buurt,
Afbeeldingslocatie: http://www.trapland.nl/wp-content/uploads/trapleuning-vierkant-model.jpg
Zoveel moeite hoef ik dus niet te doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 11:21
Vliegvlug schreef op donderdag 01 september 2016 @ 23:06:
[...]
Bij Werkzeugalarm is die D-tect 120 trouwens al te krijgen voor €140.

En als je toch in de markt bent voor een compacte accu schroefboormachine kan je ook gaan voor de combo D-tect 120 + GSR 10,8-2-LI voor €210
Die GSR 10,8-2-LI gaat daar los voor €85 dus dan kost de D-tect 120 nog maar €125 ;) en heb je er gelijk een accu voor.
Hmmm, achteraf bekeken was dat toch wel een érg goede aanbieding...

Nu al niet meer te vinden, en de D-tect los (in een L-boxx, dat wel) kost nu net geen 200 euro.
Te lang getwijfeld denk ik... |:(

Mocht iemand nog tegen een goede aanbieding van een D-tect 120 aanlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:09:
Ik heb me in een speciaalzaak laten vertellen dat dat is omdat hoewel het maximale koppel lager is bij de EC-modellen, ze dat maximale koppel wel langer achtereen kunnen leveren voordat de overbelastingsbeveiliging er in springt.

Maar ik heb eigenlijk nooit nagekeken of geprobeerd of dat klopt.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

Tacoos

i am i

Oud en nieuw samen:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28qt4bs.jpg
Op naar een klus!

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dirtbiter schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 17:35:
[...]

Hmmm, achteraf bekeken was dat toch wel een érg goede aanbieding...

Nu al niet meer te vinden, en de D-tect los (in een L-boxx, dat wel) kost nu net geen 200 euro.
Te lang getwijfeld denk ik... |:(

Mocht iemand nog tegen een goede aanbieding van een D-tect 120 aanlopen...
Ik ben inderdaad blij dat ik hem destijds gelijk besteld heb voor die €210 icm de GSR 10,8-2-Li.
Die bevalt me ook erg goed dus die set was helemaal top.
Jammer dat hij niet meer verkrijgbaar is maar hopelijk is het een kwestie van tijd dat hij weer terugkomt.
McGryphon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:04:
[...]

Ik heb me in een speciaalzaak laten vertellen dat dat is omdat hoewel het maximale koppel lager is bij de EC-modellen, ze dat maximale koppel wel langer achtereen kunnen leveren voordat de overbelastingsbeveiliging er in springt.

Maar ik heb eigenlijk nooit nagekeken of geprobeerd of dat klopt.
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn dat de GSR 10,8 V-EC HX 30mm in hout kan boren tegenover 19mm voor de GSR 10,8-Li terwijl die 10Nm meer koppel heeft.

Daarmee weet ik alleen nog niet of ik die 10Nm ook ga missen in de praktijk maar daar ga ik binnenkort dan wel zelf achter komen want ik heb de knoop doorgehakt en de GSR 10,8 V-EC HX net besteld. :9~
Voor een kleine €150 euro met 2 accu's en een L-boxx kan ik me daar geen buil aan vallen denk ik.

Zal hem toch niet gaat gebruiken voor boren, enkel voor schroeven dus gok er maar op dat ik met 20Nm de meeste schroefklussen wel kan doen. Dikke draadbouten in hardhout schroeven zie ik me in de nabij toekomst toch niet doen. :P

Ben wel benieuwd of ik in die L-boxx nog mijn GSR 10,8-2-Li kwijt kan want volgens de beschrijving zit er een halve inlay in.
Dus maar hopen dat de inlay van de i-boxx die ik nu heb in de resterende ruimte past, zou wel mooi zijn ze allebei bij elkaar te hebben.

Of anders heb ik nog mijn D-tect 120 met halve L-boxx inlay, hoewel ik zag dat ze daar een Gr2 L-boxx bij leveren en ik nu een Gr1 binnen krijg dus waarschijnlijk is het te hoog om te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:47
[...]

Bosch levert ook dit voor profielwerk.
Moet je wel de juiste machine voor hebben natuurlijk maar die hoeft niet perse van Bosch te zijn..

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 14-10-2016 02:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 02:03:
Moet je wel de juiste machine voor hebben natuurlijk maar die hoeft niet perse van Bosch te zijn..
Dat laatste ben ik wel blij om, want ik wilde al voorstellen het iets grondiger aan te pakken.
Je moet nml. ieder alibi naar een volmaakte mancave met beide handen aangrijpen.
Wat dacht je hier van. :+

Je kunt er een prachtig stukje custom profielhout mee frezen (zodat je die leuning een beetje verantwoord kunt schuren _/-\o_ ) en wie weet verzin je in de toekomst nog een keer een leuk klusje voor dit wannahave beestje.
Voor de huidige actieprijs hoef je het niet te laten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:20
Ik zoek een adres om een zaagblad te laten slijpen. Nu kan ik op internet wel wat vinden, maar vaak is de informatie niet duidelijk. Op dit forum zijn er vast klussers die een goed adres weten. Ik heb in het forum gezocht, niets kunnen vinden. Ik hoor het graag van jullie (en ik denk dat anderen hier ook wel mee geholpen worden).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:43
hansvk schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:42:
Ik zoek een adres om een zaagblad te laten slijpen. Nu kan ik op internet wel wat vinden, maar vaak is de informatie niet duidelijk. Op dit forum zijn er vast klussers die een goed adres weten. Ik heb in het forum gezocht, niets kunnen vinden. Ik hoor het graag van jullie (en ik denk dat anderen hier ook wel mee geholpen worden).
Misschien is handig om te alten weten waar je woont. Je hebt weinig aan een slijper in Limburg als je in Groningen woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Teijgetje schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 02:03:
[...]

Handig!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:20
L.N. schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:57:
[...]

Misschien is handig om te alten weten waar je woont. Je hebt weinig aan een slijper in Limburg als je in Groningen woont.
Vaak kun je het zaagblad per post opsturen. Maar anders mag in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant (midden en oost) zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Stel, ik wil een aantal van deze dozen in de muur plaatsen, om iets aan op te hangen:
http://new.abb.com/products/ABB.HAF7101.110

Welk diameter gat moet ik daarvoor boren? Met ander woorden: welke dozenboor moet ik daarvoor hebben?

En kan ik deze net als een gewone doos monteren met wat gips, of komt hier meer bij kijken?

[ Voor 30% gewijzigd door Raymond op 14-10-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tacoos schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:48:
Oud en nieuw samen:
[afbeelding]
Op naar een klus!