Bij deze nog een een kleine update van mijn zaagdilemma. Het is toch de Metabo geworden. Als ik met de Festool dezelfde functionaliteit wilde krijgen had ik er nog meer geld en tijd in moeten steken. Namelijk met het zelf maken van een trolley systeem en het aanschaffen van een verbredingstafel (a € 300,-).
Het trolley systeem van de Metabo is echt een uitkomst. Ik rij de zaag zo het huis door de tuin in en daarna weer de de kast in. Binnen 30 seconden staat hij recht op en klaar om te zagen. Hij is op een aantal punten minder afgewerkt, maar dat is denk ik inherent aan het prijsverschil. B.v. de geleider krast op het profiel waar die oploopt, maar dat heb ik nu provisorisch opgelost door er gewoon wat gaffertape op te plakken. Ik ga denk ik nog even op zoek naar wat gladder tape.
Maar doorslag gaf uiteindelijk toch het belangrijkste: het zagen. De machine kwam echt schots en scheef uit de fabriek, maar nadat ik alles opnieuw afgesteld had zaagde hij (verbazingwekkend genoeg) duidelijk zuiverder als de Festool. Nou moet ik daar wel bij zeggen dat ik de CS 70 ook nog wel zuiverder had kunnen krijgen als ik die ook even opnieuw had afgesteld.
Ik zaagde uit een stuk MDF van 60 cm lang een strook van 4cm met beide machines. Daarna opgemeten met een (el cheapo) digitale schuifmaat.
De strook van de Metabo kwam op 39,84mm vooraan en achteraan (!). Daar moet ik ook bij vertellen als je de schuifmaat een beetje wiebelde dat nog varieerde van 39,7~ tot 39,8~. Maar een zeer klein verschil in ieder geval.
De strook van de Festool kwam op 40,42mm en 40,92mm. Aanzienlijk minder dus. Als je ze naast elkaar legt zie je ook met het blote oog de Festool strook net iets oplopen.
Ik had ook nog stroken van 8cm gezaagd van een 30 cm lang stuk en daar had ik vergelijkbare resultaten.
Kortom, erg blij met de Metabo. De Festool is inmiddels al verkocht via Marktplaats. Enige waar ik wel een beetje bang voor ben is dat de Metabo speling gaat krijgen hier en daar. Maar zo intensief gebruik ik hem niet dus dat moet eigenlijk wel goed komen. De CS 70 had ik tweedehands gekocht en op de zaag was te lezen dat die van 2009 was. De eerste eigenaar heeft de CS 70 duidelijk jaren lang elke dag in en uit het busje gereden/gesmeten. De machine had flinke gebruikssporen rondom, maar daar leek die qua zagen eigenlijk amper last van te hebben. De motor liep echt nog als een zonnetje. Ik betwijfel wel of de Metabo jarenlang zulk intensief gebruik even goed aan kan.
Bij deze nog een filmpje van Metabo zelf over de zaag, dan kun je o.a. het trolleysysteem goed zien: