Wise enough to play the fool
De kreg jr heb je voor 40 euro en die is echt elke cent waard. Daarnaast heb je ook nog een met een enkel gat ipv dubbel. Die is bij amazon.de 20 euro. Bij de Hornbach verkopen ze schroeven die prima als vervanger voor de vrij dure kreg schroeven kunnen dienen (bespaar je daar iig op). Gewoon de "huismerk" dresselhaus schroeven. Waarschijnlijk ook wel online te bestellen.Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:06:
[...]
Hoelang blijft iets dergelijks 'goed' ? Ik vindt geleiderails veel te duur voor het kleine beetje dat ik het zou gebruiken en heb dus al eens eerder naar dit soort oplossingen gekeken. Maar ik vraag mij af hoelang het stand houd zonder dat er beschadigingen in gaan komen.
Van de weeg wilde ik ook naar een Pocket hole Jig (Kreg Jig) kijken, maar die zijn ook best aan de prijs. Vond wel een leuke DIY oplossing om zelf een dergelijke ig te maken:
http://www.instructables.com/id/DIY-Pocket-Hole-Jig/
Hoewel zoiets zelf maken natuurlijk wel gaaf is (doe-het-zelfception).
De goedkoopste kreg: http://www.amazon.de/Silv...&sr=8-7&keywords=kreg+jig
4x30 bolkopschroeven, zeer geschikt voor pocketholes: http://www.hornbach.nl/sh...tuks/7818037/artikel.html
Anoniem: 639074
[ Voor 91% gewijzigd door naitsoezn op 14-05-2016 10:16 ]
[ Voor 93% gewijzigd door naitsoezn op 14-05-2016 12:36 ]
Damn, gisteren een dagje niet gekeken hier en er zijn tientallen posts bij over 1 vraagAapje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 15:13:
Ben zelf intussen wel wat verder gekomen, Evolution Power Tools LLC is een USA based bedrijf. Laat inderdaad z'n boel produceren in China. Maargoed dat doen de-fault en milfuckee ook. De machine op 't oog kan tot 4 mm dik staal aan en hout tot 12cm.
Mooie discussie hoor, maar heb intussen nog steeds geen alternatief gevonden. En ben geneigd om het apparaat te bestellen. Zal kijken of ik een review-tje achterlaat hier...
Over de veiligheid bij die zaag zou ik persoonlijk niet zo bezorgd zijn, zoals je zelf al zegt het is een USA based bedrijf, en die zagen worden al een tijdje verkocht in de VS.
Ze zijn aardig bezorgd over schadeclaims en liability in de VS, dus zo gevaarlijk zal het wel niet zijn.
Wel gelden er wat "regels" als je metaal zaagt met een cirkelzaag, zelf werk ik alleen met BEWO afkortzagen maar die hebben veel fijnere tanden en een lager toerental (en koeling), en zelfs dan moet je nog uitkijken dat die tandjes niet "happen"
Gevonden op een VS forum:
en http://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=302443I've had one of these for over a year, here are my observations.
1) I really like the saw, nice cuts.
2) The chips get everywhere, I generally cut outside, with a shield and a cap on, the chips embed in your shoes and come inside making the wife very unhappy.
3) Make SURE(double sure) that the item to be cut is clamped well, if not it will become a weapon of mass destruction, starting with the blade.
4) Nice and easy lowering the blade into the work piece and all the way through. Treating this like a "chop saw" will result in #3...
Wat wel vreemd is dat het toerental van die Evolutionzaag niet echt duidelijk te vinden is op hun site, enig Google werk leert mij dat het 2500rpm is.
Een gewone afkortzaag voor hout is iets van 5000rpm, dus qua snelheid in hout zul je wat inleveren denk ik.
Het blijft een compromis, bij hout zagen en bij metaal zagen.
Die Evolution maakt wel een enorme teringherrie bij metaal zagen.
Heb je ook nagedacht over een lintzaagje ? die lopen mooi rustig, kun je tenminste de radio horen in de schuur
2 weken geleden contact gehad met Makita. Eerlijk aangegeven wat er was gebeurd. Mocht 'm opsturen ter beoordeling.Pelle schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:29:
[afbeelding]
Note to self: niet je paar weken oude DHP470 uit je handen laten vallen
Vandaag de deurbel, pakketje met een volledig onder garantie gerepareerde DHP470
Top service van Makita!
Lintzaag, yes. Maar geen ruimte voorbluemoon23 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 15:33:
[...]
Damn, gisteren een dagje niet gekeken hier en er zijn tientallen posts bij over 1 vraag![]()
Over de veiligheid bij die zaag zou ik persoonlijk niet zo bezorgd zijn, zoals je zelf al zegt het is een USA based bedrijf, en die zagen worden al een tijdje verkocht in de VS.
Ze zijn aardig bezorgd over schadeclaims en liability in de VS, dus zo gevaarlijk zal het wel niet zijn.
Wel gelden er wat "regels" als je metaal zaagt met een cirkelzaag, zelf werk ik alleen met BEWO afkortzagen maar die hebben veel fijnere tanden en een lager toerental (en koeling), en zelfs dan moet je nog uitkijken dat die tandjes niet "happen"
Gevonden op een VS forum:
[...]
en http://www.garagejournal.com/forum/showthread.php?t=302443
Wat wel vreemd is dat het toerental van die Evolutionzaag niet echt duidelijk te vinden is op hun site, enig Google werk leert mij dat het 2500rpm is.
Een gewone afkortzaag voor hout is iets van 5000rpm, dus qua snelheid in hout zul je wat inleveren denk ik.
Het blijft een compromis, bij hout zagen en bij metaal zagen.
Die Evolution maakt wel een enorme teringherrie bij metaal zagen.
Heb je ook nagedacht over een lintzaagje ? die lopen mooi rustig, kun je tenminste de radio horen in de schuur€100 http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Heb 'm intussen een dagje inhuis, flink gebruik van gemaakt om houtenbalkjes te maken voor opberg meuk in de garage
Wat je al aanhaalde niet gebruiken als een chop-saw

Maar staal is prima te doen

Weinig bramen...

Alleen de eerste keer wat te veel druk uitgevoerd erop, daardoor gaat de zaag beetje spelen. Maar 2de zaagactie ging prima. Overigens valt dit prima te corrigeren met een mig-lasser.

Ennuh, zaag stof? Nihil. Eerder vlokjes:

Ohja, reden dat er weinig bekend is over deze zaag. Er zit een GB patent op...
Ik heb vroeger bij een lasbedrijf gewerkt waar aluminium leidingwerk werd gemaakt.
Met een Hitachi afkortcirkelzaag maakten we die buizen op lengte.
Zo eentje http://www.hitachi-powert...?seite=alle&produkt=CD12F
Daar kwamen ook allemaal vlokken/snippers van af.
Daarmee scoort een fabrikant wel punten bij mij. Geen gezeik, maar gewoon gefixt.Pelle schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:17:
[...]
2 weken geleden contact gehad met Makita. Eerlijk aangegeven wat er was gebeurd. Mocht 'm opsturen ter beoordeling.
Vandaag de deurbel, pakketje met een volledig onder garantie gerepareerde DHP470
Top service van Makita!
Ander onderwerp: een paar pagina's terug hadden wat mensen het over fatmax opbergbakken. Ik heb bij de Hornbach een küpper opbergbak gekocht voor al m'n schroeven. Vooralsnog zeer tevreden. Voelt solide aan en er past veel in.
http://www.hornbach.nl/da..._4c_DE_20120704120656.jpg
Einhell dingetje dus niet echt kwaliteit, maar voor incidenteel gebruik meer dan voldoende lijkt me. En gratis dus ik klaag sowieso niet
Stond ook nog een oude Nilfisk stofzuiger, heb tegen dr gezegd dat ze die maar moest houden, die is namelijk onverslijtbaar (en ik kan er sowieso niks mee).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Met wat voor zaagblad heb je dit staal gezaagd??Aapje schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 22:39:
Heb 'm intussen een dagje inhuis, flink gebruik van gemaakt om houtenbalkjes te maken voor opberg meuk in de garage
Maar staal is prima te doen
Ik heb een tijdje een soortgelijk no-name afkortzaagbarrel gebruikt voor het zagen van parketdelen en afwerklatjes.Alleen de eerste keer wat te veel druk uitgevoerd erop, daardoor gaat de zaag beetje spelen. Maar 2de zaagactie ging prima. Overigens valt dit prima te corrigeren met een mig-lasser.
Ohja, reden dat er weinig bekend is over deze zaag. Er zit een GB patent op...
Lekker lichte machine, snel en een perfecte zaagsnede met een fijngetand zaagblad, geen enkel probleem zover.
Op een gegeven moment begon ik (net als jij??) overmoedige trekjes te krijgen en af en toe moest ook een aluminium profiel er aan geloven, dat is nog redelijk lang "goed" gegaan.

Ik zette daarvoor het aluminium natuurlijk wel met klemmen vast.
Precies daar ging het fout, dit soort machines hebben geen standaard klemmechaniek zoals je die bij metaalzagen wel heb, plus dat het toerental van dit soort machines onverantwoord hoog is.
Dat bleek toen het zaagblad eens fataal hapte en ik die keer natuurlijk geen klemmen had aangebracht.
Ik geloof dat er instant een stuk of zes tanden uit het blad werden gerukt, het amper afgezaagde U-profiel van een centimeter of 10 vloog rakelings langs mijn (natuurlijk) onbeschermde ogen en mijn handen en vingers konden het nu ontketende zaagblad met meer geluk dan wijsheid ontwijken.
Het gaat zóóó snel, reageren is er echt niet meer bij, enorm geluk dat ik niet nog steeds aan de beademing hang.
De pleisters moesten wel aanrukken, maar gelukkig heb ik al mijn vingers nog, het had zomaar anders kunnen aflopen.
De zaagas stond na dit ongeval zeker 400 uit het lood, de machine kon ik meteen weggooien.
Ja, het zagen van lichtmetaal zal "zeker kunnen", maar dat iemand aanraden zal ik nooit meer doen.
Met het blad wat erbij zat, die voor staal tot 6mm gemaakt is....Anoniem: 639074 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:23:
[...]
Met wat voor zaagblad heb je dit staal gezaagd??
[...]
Ja, het zagen van lichtmetaal zal "zeker kunnen", maar dat iemand aanraden zal ik nooit meer doen.
Dus zeker niet doen met een houtblad. De tanden zijn _HEEL_ anders apart gevormd om staal te kunnen zagen.

(geen idee of ze hotlinking toelaten op de bovenstaande site)
Maar die machine draait ook op een stuk lagere snelheid. En moet zeggen, voelde mij niet onveilig ofzo tijdens het zagen. Enige wat ik kan adviseren is een bril en je handen neerzetten waar ze moeten. Dat is 1 in de broekzak, andere aan de handgreep.
Volgens commentaren op forums in de VS gaan die combi zaagbladen voor hout en staal veel minder lang mee dan de Evolution zaagbladen die alleen voor staal zijn.Aapje schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:44:
Met het blad wat erbij zat, die voor staal tot 6mm gemaakt is....
Dus zeker niet doen met een houtblad. De tanden zijn _HEEL_ anders apart gevormd om staal te kunnen zagen.
Houd daar wel rekening mee.
1 hand in de broekzak tijdens het zagen zou ik trouwens niet doen, dat is niet echt een stabiele werkhouding
Het toerental van die Evolutionzagen is de helft minder dan "gewone" afkortzagen voor hout.Anoniem: 639074 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:23:
plus dat het toerental van dit soort machines onverantwoord hoog is.
Het enige wat mij tegenhoud om zo`n ding te kopen is de levensduur van de zagen, en de prijs van nieuwe zaagbladen
2500 rpm vind ik nog behoorlijk hoog eigenlijk, mijn Makita LC 1230 doet "slechts" 1300 rpm.
Maar wel hulde voor dit soort zagen, geen vonken, amper bramen, bijna geen warmte in het te snijden stuk. En stukken sneller dan een bandzaag waar ook nog zo'n papje over moet tijdens het zagen.

Ondertussen is mijn DeWalt DCF899 binnen, vandaag dan maar de achteras en benzinetank vanonder de cabrio gehaald. Man wat is dat ding sterk, paar verroeste slotbouten gewoon overgedraaid

Is er hier iemand in de regio Rotterdam/Gouda die een slagschroevendraaier heeft? Ik heb een schroef van een schoenplaatje in een racefiets-schoen die ik met geen mogelijkheid los krijg. Van alles geprobeerd (liters WD40 bijvoorbeeld) en het ding wil niet meegeven. Voordat ik 'm ga uitboren kan ik nog maar 1 optie bedenken, en dat is een slagschroevendraaier. Mocht er iemand in de buurt zijn met zo'n ding waarmee ik het eens mag proberen: graag
(maar voor andere gouden ideeën sta ik ook open
[ Voor 44% gewijzigd door Pelle op 16-05-2016 22:51 ]
Even een normale haarföhn (geen heteluchtpistool) er op zetten moet wel kunnen zonder te smelten. Zo heb ik eens een moervaste (haha) moer van een slipkoppeling van een bestuurbaar autootje losgekregen.Pelle schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:51:
Met plastic schoenplaatjes op een carbon zool?
Kan me trouwens herinneren dat bougies ook makkelijker te verwijderen zijn uit een wárme motor. Alleen het plaatsen van bougies is dan weer beter in een koude motor ivm uitzetten en verkeerde wringkrachten.
Kan ook dat dat schoenplaatje vastgeschroefd is met loctite. In dat geval helpt een beetje warmte ook.
[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 17-05-2016 01:37 ]
Je mag die van mij lenen/gebruiken als je wil. Je hebt wel iets van een leest nodig om in he schoen te schuiven, anders gaat de impact verloren. Ik heb er wel vrij grote bitjes bij.Pelle schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:01:
Impressive, dat apparaat.
Is er hier iemand in de regio Rotterdam/Gouda die een slagschroevendraaier heeft? Ik heb een schroef van een schoenplaatje in een racefiets-schoen die ik met geen mogelijkheid los krijg. Van alles geprobeerd (liters WD40 bijvoorbeeld) en het ding wil niet meegeven. Voordat ik 'm ga uitboren kan ik nog maar 1 optie bedenken, en dat is een slagschroevendraaier. Mocht er iemand in de buurt zijn met zo'n ding waarmee ik het eens mag proberen: graag
(maar voor andere gouden ideeën sta ik ook open)
En je wil er geen brander op zetten, maar een soldeerboutje
Andere optie: cold shock > een combinatie van vriesspray en kruipolie.
[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 17-05-2016 11:20 ]
Dus ik zit alvast voor m'n verjaardag te kijken naar een stel goede borensets voor hout, metaal en steen. Ik zit te kijken naar Heller boren en Alpen boren. Die laatste nooit van gehoord.
ik ben vooral op zoek naar de normale maten steen 4-5-6-8, metaal en hout iets als 2-3-4-5-6-7-8-10. Meer niet, maar dan wel in een doosje / bakje.
ik koop altijd een setje Piranha: https://www.amazon.co.uk/...Tech-Pieces/dp/B009UIRP7Ekoelkast schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:39:
Jaren geleden ooit een koffer met 300 boren aangeschaft bij de Lidl, waar er alweer een heel aantal van kapot zijn. Kwantiteit boven kwaliteit ook, maar wist ik toen veel.. Boor = boor. Niet dus
Dus ik zit alvast voor m'n verjaardag te kijken naar een stel goede borensets voor hout, metaal en steen. Ik zit te kijken naar Heller boren en Alpen boren. Die laatste nooit van gehoord.
ik ben vooral op zoek naar de normale maten steen 4-5-6-8, metaal en hout iets als 2-3-4-5-6-7-8-10. Meer niet, maar dan wel in een doosje / bakje.
ff 2 minuten op eBay zoeken en bestellen daar waar goedkoopst.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Ik PM je wel even, had ook al een ander aanbodteacher schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:19:
Je mag die van mij lenen/gebruiken als je wil. Je hebt wel iets van een leest nodig om in he schoen te schuiven, anders gaat de impact verloren. Ik heb er wel vrij grote bitjes bij.
En je wil er geen brander op zetten, maar een soldeerboutje
Andere optie: cold shock > een combinatie van vriesspray en kruipolie.
Alpen verkopen ze bij de Hornbach. Ik heb daar een setje houtboren van gehaald. Nog alleen te weinig mee gedaan om iets over de duurzaamheden te zeggen.koelkast schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:39:
Ik zit te kijken naar Heller boren en Alpen boren. Die laatste nooit van gehoord.
Geen idee. Ik pak meestal de eerste de beste lange lat met wat lijmtangen. Zet een controlestreepje op de correcte afstand en tel de afstand tot de rand van de voet er bij.Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:06:
[...]
Hoelang blijft iets dergelijks 'goed' ? Ik vindt geleiderails veel te duur voor het kleine beetje dat ik het zou gebruiken en heb dus al eens eerder naar dit soort oplossingen gekeken. Maar ik vraag mij af hoelang het stand houd zonder dat er beschadigingen in gaan komen.
Ik heb mijn pks55a laten vallen dus hij is helaas een beetje verbogen. Nu zit ik met één oog naar de Bosch GKS 55 GCE te kijken

Revive the guild!
het beetje invalwerk wat ik doe durf ik ook wel met een normale cirkelzaag dat is me de meerprijs niet waard.Jelte,89 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:22:
Een paar pagina's terug kwamen de invalzagen uitgebreid aan de orde, Volgens mij scoorde de Bosch best aardig, (of was dat nu een Metabo),
Excuus, Ik heb blijkbaar niet goed gekeken naar het apparaat op de afbeelding...Kaasplank schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:24:
[...]
het beetje invalwerk wat ik doe durf ik ook wel met een normale cirkelzaag dat is me de meerprijs niet waard.
Revive the guild!
Loont het om de tol aan te bieden (productie datum 2012) ter reparatie of valt hier ook nog zelf wat te repareren?
[ Voor 11% gewijzigd door WeaZuL op 17-05-2016 14:02 ]
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Dat is er toch 1 met NiCd-accu's? Daar zou ik niet te veel geld aan uitgeven, zeker als jouw huidige accus al slechter worden. Er zijn veel relatief goedkope Li-on modellen die veel sterker zijn, sterkere accu's hebben en veel betere kwaliteit. Bovendien heb je veel minder last van zelfontlading van de accu. Niets is zo vervelend als je de boormachine voor iets kleins nodig hebt en dat je dan 30 min moet wachten voordat de accu weer wat is opgeladen. Bovendien kun je afvragen of laten repareren de moeit waard is. Bij Toolmax kost de 6271D €76 (losse body).WeaZuL schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
Ok, ik heb een Makita 6271D die afgelopen weekend mij ondersteund heeft in het leggen van een vlonder. Aan het einde van de dag draaide de motor wel maar de kop niet meer in speed 2. Door met de Speed change knop op de schroeftol te wijzigen naar Speed1 slow speed draait de kop wel.
Loont het om de tol aan te bieden (productie datum 2012) ter reparatie of valt hier ook nog zelf wat te repareren?
Klopt, deze is met NiCd accu's. Interessante feedback, bedankt daarvoor! Nadeel is dat het een geleend apparaat is, dus mijn instelling is dan "Maak je het stuk, dan betaal je (ik) ervoor". Ik had al contact gehad met Makita, die geven aan dat ik de schroefmachine moet aanbieden ter service bij de Bouwmarkt waar hij initieel is aangeschaft (Praxis) en die bieden hem vervolgens aan bij Makita Service Center, niet kostenloos. Een kosten indicatie was daarentegen moeilijk te maken.L.N. schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:04:
[...]
Dat is er toch 1 met NiCd-accu's? Daar zou ik niet te veel geld aan uitgeven, zeker als jouw huidige accus al slechter worden. Er zijn veel relatief goedkope Li-on modellen die veel sterker zijn, sterkere accu's hebben en veel betere kwaliteit. Bovendien heb je veel minder last van zelfontlading van de accu. Niets is zo vervelend als je de boormachine voor iets kleins nodig hebt en dat je dan 30 min moet wachten voordat de accu weer wat is opgeladen. Bovendien kun je afvragen of laten repareren de moeit waard is. Bij Toolmax kost de 6271D €76 (losse body).
Ik las in dit topic dat Makita een handje heeft om onderdelen (vaak onnodig) te vervangen. Wellicht is een nieuwe body dan goedkoper met oog op eventuele service kosten, verzendkosten etc.
Keuzes keuzes
Dat deed ik ook altijd. Maar nu ik een zaag met lineaal heb zou ik toch niet snel meer zonder willen. Het werkt veel sneller omdat de lineaal antislip is en je dus niet meer met lijmklemmen aan de gang hoeft. Verder is het makkelijker precies werken omdat de lineaal altijd recht is (itt de willekeurige lange latten in mijn schuur) en omdat je je niet meer kunt vergissen mbt de dikte van de zaagsnede. Voor incidenteel gebruik is dat allemaal overkomelijk. Maar als je regelmatig zaagt zou ik je echt aanraden om een lineaal bij je Bosch te nemen.Kaasplank schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:04:
[...]
Geen idee. Ik pak meestal de eerste de beste lange lat met wat lijmtangen. Zet een controlestreepje op de correcte afstand en tel de afstand tot de rand van de voet er bij.
Als budget een issue is kun je ook nog op amazon.de kijken naar modelletjes van Scheppach. Dan heb je een invalzaag + lineaal voor onder de 200 euro. Een nadeel is dan wel dat je er geen ander gereedschap op kunt gebruiken. Bij gerenommeerde merken is er een heel ecosysteem rond de lineaal. Dan kun je ze ook gebruiken met de bovenfrees en decoupeerzaag, bijvoorbeeld.
Regeren is vooruitschuiven
de bosch die ik noemde zaagt net als een invalzaag van 45 tot 90 graden straks langs de liniaal van bosch maar ook op andere liniaalsystemen. Budget is niet echt een issue (ik heb nog een flinke voorraad technisch lego waar de lol af is en ik ga omzetten in gereedschapT-MOB schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:20:
[...]
Dat deed ik ook altijd. Maar nu ik een zaag met lineaal heb zou ik toch niet snel meer zonder willen. Het werkt veel sneller omdat de lineaal antislip is en je dus niet meer met lijmklemmen aan de gang hoeft. Verder is het makkelijker precies werken omdat de lineaal altijd recht is (itt de willekeurige lange latten in mijn schuur) en omdat je je niet meer kunt vergissen mbt de dikte van de zaagsnede. Voor incidenteel gebruik is dat allemaal overkomelijk. Maar als je regelmatig zaagt zou ik je echt aanraden om een lineaal bij je Bosch te nemen.
Als budget een issue is kun je ook nog op amazon.de kijken naar modelletjes van Scheppach. Dan heb je een invalzaag + lineaal voor onder de 200 euro. Een nadeel is dan wel dat je er geen ander gereedschap op kunt gebruiken. Bij gerenommeerde merken is er een heel ecosysteem rond de lineaal. Dan kun je ze ook gebruiken met de bovenfrees en decoupeerzaag, bijvoorbeeld.
[ Voor 3% gewijzigd door Kaasplank op 17-05-2016 14:32 ]
Regeren is vooruitschuiven
Je kan even contact opnemen met kruis. Die kunnen zelf repareren, en ook de onderdelen leveren. Het tandwielstelsel kan je inderdaad als unit vervangen, kost je een paar tientjes en kan je zelf.WeaZuL schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:14:
[...]
Klopt, deze is met NiCd accu's. Interessante feedback, bedankt daarvoor! Nadeel is dat het een geleend apparaat is, dus mijn instelling is dan "Maak je het stuk, dan betaal je (ik) ervoor". Ik had al contact gehad met Makita, die geven aan dat ik de schroefmachine moet aanbieden ter service bij de Bouwmarkt waar hij initieel is aangeschaft (Praxis) en die bieden hem vervolgens aan bij Makita Service Center, niet kostenloos. Een kosten indicatie was daarentegen moeilijk te maken.
Ik las in dit topic dat Makita een handje heeft om onderdelen (vaak onnodig) te vervangen. Wellicht is een nieuwe body dan goedkoper met oog op eventuele service kosten, verzendkosten etc.
Keuzes keuzes

Gezien de leeftijd van deze machine, gevoegd bij de betrekkelijke restwaarde zou ik hier geen geld meer gaan instoppen.WeaZuL schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
Aan het einde van de dag draaide de motor wel maar de snelspan boorkop niet meer in speed 2 (High). Door de Speed Change toerenschuif op de schroeftol te wijzigen naar Speed1 (Low) draait de snelspan boorkop wel.
Lastig dat het een leenmachine is die je natuurlijk weer compleet wilt teruggeven, maar ook dan zijn er betere opties te bedenken.
Ik zou dus de Makita eerst eens openschroeven om te checken wát er nu precies aan schort.
Versleten tandwielen zijn hopeloos en vervanging lijkt mij dan niet meer zo rationeel, tenzij je een vervangende module voor zeg maximaal €25,- kunt bemachtigen en een snelle swap de machine weer werkzaam maakt.
Het kan ook zijn dat worm-/tandwielen elkaar net niet meer raken en soms kan een extra vulringetje dan al het verschil maken, je zult dus eerst rocksolid moeten vaststellen wát nu precies het probleem is.
Het kan ook zomaar zijn dat de toerentalschuif net niet ver genoeg kan schuiven, waardoor het bewuste tandwiel niet goed kan inklikken.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 17-05-2016 15:08 ]
Om een anaerobe Loctitelijm los te krijgen heb je al snel 100+ graden/C aan "warmte" nodig, dat is voor veel parts vaak net iets te veel om leuk te blijven.geekeep schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:35:
[...]
Even een normale haarföhn (geen heteluchtpistool) er op zetten moet wel kunnen zonder te smelten. Zo heb ik eens een moervaste (haha) moer van een slipkoppeling van een bestuurbaar autootje losgekregen.
.................
Kan ook dat dat schoenplaatje vastgeschroefd is met loctite. In dat geval helpt een beetje warmte ook.
Met de eerder genoemde soldeerbout is dat risico nog in de hand te houden.
Wederom goede feedback om maar gelijk spijkers met koppen te slaan de schroefmachine open gehaald. De motor werkt naar behoren, echter op de momenten dat de motor wel draait maar de snelspanner niet schiet/staat de Toerenschuif in het midden. Als ik hem dan wederom weer in Hoog/Laag zet draait de snelspanner weer vrolijk mee. Ik denk dat de 011 125482-6 Tandwielset (wit borgplaat) € 24,09 de boosdoener is. Deze valt net binnen de 25 euro bij Kruis zoals in een post eerder werd geadviseerdAnoniem: 639074 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:08:
[...]
Gezien de leeftijd van deze machine, gevoegd bij de betrekkelijke restwaarde zou ik hier geen geld meer gaan instoppen.
Lastig dat het een leenmachine is die je natuurlijk weer compleet wilt teruggeven, maar ook dan zijn er betere opties te bedenken.![]()
Ik zou dus de Makita eerst eens openschroeven om te checken wát er nu precies aan schort.
Versleten tandwielen zijn hopeloos en vervanging lijkt mij dan niet meer zo rationeel, tenzij je een vervangende module voor zeg maximaal €25,- kunt bemachtigen en een snelle swap de machine weer werkzaam maakt.
Het kan ook zijn dat worm-/tandwielen elkaar net niet meer raken en soms kan een extra vulringetje dan al het verschil maken, je zult dus eerst rocksolid moeten vaststellen wát nu precies het probleem is.![]()
Het kan ook zomaar zijn dat de toerentalschuif net niet ver genoeg kan schuiven, waardoor het bewuste tandwiel niet goed kan inklikken.
[edit] En ik heb net het tandwielstelsel besteld bij Kruis, ben benieuwd wanneer ik de set binnenkrijg. Ondertussen ook de snelspanner los gehaald, koste wat kracht maar dan heb je ook wat
[edit2] Ondertussen ook de nieuwe tandwielset binnen gekregen van Kruis en tevens gemonteerd. De Makita schroeft weer als vanouds. Ik weet niet exact wat het probleem is geweest in het tandwielstelsel, echter het simpelweg vervangen heeft het probleem wel doen laten verdwijnen. Bedankt voor de tips
[ Voor 14% gewijzigd door WeaZuL op 08-06-2016 12:55 ]
De lineaal is hetzelfde als die van Festool.T-MOB schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:20:
[...]
Gelukt, in 1 keer, met hulp van de slagschroevendraaier van Orion84Pelle schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:01:
Impressive, dat apparaat.
(maar voor andere gouden ideeën sta ik ook open)
Ik dacht dat het dezelfde was als mijn oude Makita, maar dat blijkt een 9,6V te zijn (de 6260D). Die gebruik ik nog nauwelijks. De body is prima en erg weinig gebruikt (want na een half jaar al vervangen door een Li-ion exemplaar), maar de accu's zijn erg matig.WeaZuL schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:57:
Ok, ik heb een Makita 6271D schroefmachine die mij afgelopen weekend ondersteund heeft in het leggen van een vlonder. Aan het einde van de dag draaide de motor wel maar de snelspan boorkop niet meer in speed 2 (High). Door de Speed Change toerenschuif op de schroeftol te wijzigen naar Speed1 (Low) draait de snelspan boorkop wel.
Jammer dat die van jou 12V is, anders had je mijn body voor weinig over mogen nemen
En weer een toevoeging aan de lijst waarom een slagschroevendraaier niet mag ontbrekenPelle schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:10:
[...]
Gelukt, in 1 keer, met hulp van de slagschroevendraaier van Orion84
K to the KillaZ

Inclusief accu ben je voor een beetje fatsoenlijk model al snel > € 300 kwijt.
Ik was voor mijn body iets van 95 euro kwijt.
K to the KillaZ
Ik heb mijn DTD137 afgelopen jaar voor 240 gekocht bij Amazon.de, incl. 1x 1,5Ah accu. Later nog een 4Ah accu bijgekocht aangezien ik in onze blokhutverbouwing nogal wat schroefwerk te doen had.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Een 4Ah accu zou geen bittere noodzaak zijn overigens, met 1,5Ah kom je ook al een heel eind. En ik zal zeker ook eens kijken op amazon.de, dat scheelt al flink geld met hier in NL zo te zien
14.4 slagschroevendraaier heeft ook genoeg impact en is een nog fijner formaatje als je je in moeilijke hoeken moet wringen.
K to the KillaZ
Ik zie overigens dat de DTD137RMJ (dus met 2x BL1440 en oplader) in DE voor € 269 te krijgen is.
https://www.alternate.de/...4-4V/html/product/1222630
Dat is bijna € 200 goedkoper dan hier in Nederland.
Goeie, ik dacht dat turquoise altijd de langzame was en zwart de snelle.Orion84 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:30:
Er is ook een zwarte niet-snellader (DC18SD als ik me niet vergis).
Ja die verschillen met Duitsland kunnen echt bizar zijn. Als je met een NL BTW nummer besteld en de BTW verlegd komt ie op € 226,- zelfs...Pelle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:58:
Die heb ik ja. Doet ~20-25 minuten over het opladen van een lege BL1415.
Ik zie overigens dat de DTD137RMJ (dus met 2x BL1440 en oplader) in DE voor € 269 te krijgen is.
https://www.alternate.de/...4-4V/html/product/1222630
Dat is bijna € 200 goedkoper dan hier in Nederland.
712641
Nou begrijp ik dat je eigenlijk alleen maar een brander, soldeer en flux nodig hebt... Alleen vraag ik me af welke brander het meest praktisch is. Want volgens mij wordt een brander voor bijvoorbeeld waterleidingen niet heet genoeg.
Als alternatief kwamen ze aan met een set die op de volgende lijkt: http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html
Het lijkt natuurlijk leuk, voor een dikke 100 euro (of kleine 150 zoals de verkoper zei) een extra accu en alle accu's 3Ah. Maarja als je eenmaal zo begint kan nog 100 euro voor 4Ah's ook wel en voor je het weet geef je 600 euro uit. Dus nu is mijn vraag: Ga je in thuis gebruik (denk aan, in de zomer een tafel en een kast bouwen en de standaard thuis klusjes) het verschil merken tusen de 2 en 3 Ah accus. Of is er misschien een andere zwaar wegende reden om niet voor de Metabo danwel Makita set te gaan?
712641
Ik koop tegenwoordig alles met een draadje er aan. Want bij weinig gebruik is het echt zonde van het geld wat mij betreft.
Het aantal ampère-uur is denk ik alleen belangrijk als je lange dagen maakt zonder oplaadmomenten. Je kunt beter een goedkope boormachine met twee accu's kopen als je perse draadloos wil. Maar niet hele lange dagen 'van huis' gaat maken.
[ Voor 4% gewijzigd door 712641 op 18-05-2016 19:07 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Waarom wilt je broer een comboset? Of misschien een betere vraag; wat voor soort klusser is je broer?Ealanrian schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:02:
Mijn broer is binnenkort jarig en hij wil zijn huidige accuboormachine gaan vervangen. Hij heeft na wat onderzoek deze set: https://www.toolmax.nl/me...aier-combo-set-2-1-7.html gevonden. Opzich lijkt me dit een redelijk maar ik vraag me af of de 2Ah niet te weinig is. Voor advies ben ik even langs de lokale Enorm geweest. Hier hebben ze de set afgeraden opbasis van de 2Ah accu's.
Als alternatief kwamen ze aan met een set die op de volgende lijkt: http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html
Het lijkt natuurlijk leuk, voor een dikke 100 euro (of kleine 150 zoals de verkoper zei) een extra accu en alle accu's 3Ah. Maarja als je eenmaal zo begint kan nog 100 euro voor 4Ah's ook wel en voor je het weet geef je 600 euro uit. Dus nu is mijn vraag: Ga je in thuis gebruik (denk aan, in de zomer een tafel en een kast bouwen en de standaard thuis klusjes) het verschil merken tusen de 2 en 3 Ah accus. Of is er misschien een andere zwaar wegende reden om niet voor de Metabo danwel Makita set te gaan?
Dat afwijzen van die 2.0 accus is naar je mond praten en graag duurder willen verkopen imo. Tenzij je hebt aangegeven dat je broer hele dagen aan het klussen is en schroeven van 10x100+ mm erin gaat jagen
[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 18-05-2016 19:15 ]
We hebben echt niet aangegeven hele dagen te klussen al zal het best wel een paar keer per jaar voor komen. Maar dat ze graag duurder verkopen had ik al wel verwacht ja. En hij wil graag een comboset voor een paar klussen die hij deze zomer gaat doen. Een kleine verbouwing thuis waarbij dus een kast en een eettafel gebouwd gaat worden en wat ik begreep wat buiten meubels en dan lijkt het hem praktisch om een boormachine te hebben voor voorboren en schroeven met de slagschroevendraaierNotna schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:13:
[...]
Waarom wilt je broer een comboset? Of misschien een betere vraag; wat voor soort klusser is je broer?
Dat afwijzen van die 2.0 accus is naar je mond praten en graag duurder willen verkopen imo. Tenzij je hebt aangegeven dat je broer hele dagen aan het klussen is en schroeven van 10x100+ mm erin gaat jagen
Ik zie geen reden waarom je dan niet met een 2.0 accu uit de voeten kan. Zoals hierbiven aangegeven staat het je broer altijd vrij een grotere accu te kopen als hij echt merkt dat het niet werkt. De machines en de acculader kunnen een hogere Ah waarde aan dus dat is het probleem niet.Ealanrian schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:18:
[...]
We hebben echt niet aangegeven hele dagen te klussen al zal het best wel een paar keer per jaar voor komen. Maar dat ze graag duurder verkopen had ik al wel verwacht ja. En hij wil graag een comboset voor een paar klussen die hij deze zomer gaat doen. Een kleine verbouwing thuis waarbij dus een kast en een eettafel gebouwd gaat worden en wat ik begreep wat buiten meubels en dan lijkt het hem praktisch om een boormachine te hebben voor voorboren en schroeven met de slagschroevendraaier
Of je broer dan alsnog een slagschroevendraaier nodig heeft laat ik even in het midden. Mij lijkt het persoonlijk wat overkill, maar ik weet natuurlijk niet de exacte aard van zijn klussen. Het is hoe dan ook leuk speelgoed
Segmentzaagblaad voor hout
HSS-zaagblad voor hout
Is 1 van beide geschikt om een plank of 4 laminaat af te slijpen aan de kopse kant? Mij leek een segmentzaagblad prima geschikt maar ik weet niet hoe snel deze op is.
[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 18-05-2016 21:33 ]
Ik ben twee kandidaten tegen gekomen. Hebben jullie een beter advies, of welke van de twee zouden jullie adviseren en waarom?
http://www.boormachinesto...2030157446145&link=654271
Of
http://www.gereedschapcen...KGV-5O65MwCFQ4TGwodUEgCcA
Dat zou moeten lukken, maar mijn ervaring is dat dat wel eens lang kan duren en je dan ook secuur te werk moet gaan. Immers, als je niet uit kijkt zit je zo in je ondervloer en dat is of slecht voor je apparaat, of slecht voor je (betonnen?) vloer
Bovendien is laminaat HDF en dat is naast hard nogal gevoelig voor warmteontwikkeling. Dus uitkijken met smeulen.
Wat in mijn ervaring het beste werkt is aftekenen en er gewoon voorzichtig met een beitel op. Dan tik je het er zo vanaf
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die optie had ik ook gelezen maar had zelf het gevoel dat dit wel eens verkeerd af zou kunnen lopen wanneer het hout splijt bijvoorbeeld.The Eagle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:24:
Wat in mijn ervaring het beste werkt is aftekenen en er gewoon voorzichtig met een beitel op. Dan tik je het er zo vanaf
Met een budget van 100 euro lijkt mij dat je niet een fanatieke klusser bent.Draakje5 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:24:
Ben op zoek naar advies over een accuschroef(boor) machine voor rond de 100 euro.
Ik ben twee kandidaten tegen gekomen. Hebben jullie een beter advies, of welke van de twee zouden jullie adviseren en waarom?
Of
Van deze 2 zou ik dan ook de bosh pakken. Kwalitatief denk ik veel beter. Dat ander merk ken ik geen eens.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Mijn ouwe heer gebruikte altijd een electrisch ding waar twee staven in gingen, als je die bij elkaar bracht ontstond een loei hete vlamboog. Hier soldeerde hij mee, ook zilver etc ipv tin met leidingen (gaat nooit meer los in tegenstelling tot tin712641 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:01:
Ik ben me momenteel een beetje aan het verdiepen in hardsolderen. Zachtsolderen doe ik al een paar jaar en vooral voor electronica, maar ik wil graag ook een beetje oefenen met hardsolderen.
Nou begrijp ik dat je eigenlijk alleen maar een brander, soldeer en flux nodig hebt... Alleen vraag ik me af welke brander het meest praktisch is. Want volgens mij wordt een brander voor bijvoorbeeld waterleidingen niet heet genoeg.
Een acetyleen brander zou ook kunnen voor hardsolderen maar voor de hobby wordt dat al snel kostbaar denk ik.
Wat voor slagschroevendraaier heb je nu precies gebruikt, dat is mij niet helemaal duidelijk ?Pelle schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:10:
Gelukt, in 1 keer, met hulp van de slagschroevendraaier van Orion84
Zo een waar je met een hamer op mept http://www.autogereedscha...86/slagschroevendraaiers/
Of zo`n accu ratelgeval voor schroeven http://www.hd-gereedschap...BQt9KgLhhweBBRRoCft7w_wcB
Ik heb ze allebei wel daar niet van......
Misschien dat je hier iets aan hebt ?712641 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:01:
Alleen vraag ik me af welke brander het meest praktisch is.

http://modelbouwatelier.nl/18/item/358
http://modelbouwatelier.nl/Hardsolderen%20praktijk
Ik persoonlijk ken eigenlijk alleen dit soort setjes :

http://www.blata-import.nl/contents/nl/p559.html
Nadeel is dat de (wegwerp)flessen in verhouding zeer duur zijn. (Maar wel gewoon verkrijgbaar bij de Hornbach)
Ik kan met zekerheid stellen dat de Bosch bij normaal gebruik prettiger zal werken.thijsco19 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:39:
[...]
Met een budget van 100 euro lijkt mij dat je niet een fanatieke klusser bent.
Van deze 2 zou ik dan ook de bosh pakken. Kwalitatief denk ik veel beter. Dat ander merk ken ik geen eens.
Die Powerplus zal waarschijnlijk iets sterker zijn, maar het voelt enorm plastic aan en is een stuk groter en zwaarder, waar die Bosch meer dan prima zal voldoen voor wat normaal kluswerk. Daarnaast zijn de boortjes en bitjes die in die Bosch set zitten nog alleszins redelijk, merkbaar beter dan de Makita of groene Bosch boor/bitsetjes die met machines meegeleverd worden.
Mijn vader heeft exact diezelfde Bosch set, en hoewel ik het zelf zelden gebruik (heb al twee andere machines) is ook mijn vader tot dusver nog nooit kracht tekort gekomen daarmee; afgelopen week hebben we nog wat netwerkkabels doorgetrokken, en hoewel een sterkere machine in principe de gaten wat sneller geboord zou hebben was het kleine formaat hier toch echt een voordeel in de hoekjes waar we bezig waren. Met de (intussen vaak genoemde) Rotec UniDre boortjes waren 6mm en 8mm gaten in baksteen een eitje, en ook de 18mm speedboor ging prima door de houten muurtjes heen hier, met nauwelijks een verschil in geluid dat aangaf dat hij moeite moest doen.
En als je van plan bent consequent veel zwaarder te gaan boren dan 8mm in steen en 18mm in hout zou ik toch al aanraden het budget iets op te rekken en ofwel een zwaardere maar compacte machine te kopen ofwel een bedrade machine naast een 10,8v unit; ik gok echter dat je aan zo'n GSR 10,8 veel plezier gaat hebben en niet snel iets tekort zal komen.
Even een foto reposten die het verschil in formaat aangeeft tussen een van de compactere beschikbare 18V's (*significant* korter dan de powerplus) en de Bosch 10,8:

Hoewel het verschil in lengte nihil is, is de 18V duidelijk in alle andere richtingen een stuk groter, evenals alsnog de helft zwaarder dan de Bosch. Zeker als je eens in een onhandig hoekje of boven je hoofd aan de gang moet is een lichtere, kleinere machine echt wel fijner.
[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 19-05-2016 07:49 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Die groene Bosch bitsetjes die je zo aan 10 à 15 Euro kan krijgen zijn anders ook meer dan behoorlijk, zeker de Potzi, Torx verbindingen. Mijn vader gebruikt ze zelfs professioneel, in ieder geval zijn ze beter dan de Wurth sets die hij vroeger had en duurder betaalde.McGryphon schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 07:40:
[...]
Daarnaast zijn de boortjes en bitjes die in die Bosch set zitten nog alleszins redelijk, merkbaar beter dan de Makita of groene Bosch boor/bitsetjes die met machines meegeleverd worden.
Anoniem: 341688
het schuren is voornamelijk van kozijnen en meubels.
Als het gaat om houtbewerking kan je zelfs nog overwegen een 10.8V setje aan te schaffen. Makita, Milwaukee en Bosch Blauw hebben prima sets met 2.0Ah en 4.0Ah. Ze zijn goedkoper en compacter.Ealanrian schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:02:
Mijn broer is binnenkort jarig en hij wil zijn huidige accuboormachine gaan vervangen. Hij heeft na wat onderzoek deze set: https://www.toolmax.nl/me...aier-combo-set-2-1-7.html gevonden. Opzich lijkt me dit een redelijk maar ik vraag me af of de 2Ah niet te weinig is. Voor advies ben ik even langs de lokale Enorm geweest. Hier hebben ze de set afgeraden opbasis van de 2Ah accu's.
Zoals al gezegd: opletten met de warmte en laminaat. De zaagjes van een multitool worden namelijk binnen no-time ongelooflijk heet. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat er rook vanaf komt en het hout zwart uitslaat van de hitte.Aghanim schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:10:
Dat lukt helaas niet, vandaar dat ik een oplossing zoek terwijl het laminaat blijft liggen. Heb zojuist de FERM OTM1004 besteld, deze wordt geleverd met segmentzaagblad dus dat zou moeten lukken.
[ Voor 17% gewijzigd door Framoes op 19-05-2016 18:15 ]
Klopt geen fanatieke klusser. Bedankt voor de tip.thijsco19 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:39:
[...]
Met een budget van 100 euro lijkt mij dat je niet een fanatieke klusser bent.
Echt hout kan idd splijten. Maar jij hebt het over laminaat, wat gewoon geperst zaagmeel is. Dat splijt nog niet al had je het graagAghanim schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:30:
[...]
Die optie had ik ook gelezen maar had zelf het gevoel dat dit wel eens verkeerd af zou kunnen lopen wanneer het hout splijt bijvoorbeeld.
Probeer het anders gewoon ff op een stukje. Je zult zien dat je met een beitel zo rond bent
Ik lees eerder in dit topic dat je met die bosch lastig in steen en sowieso niet in beton kan boren. Is het dan niet verstandig om een bosch accuschroefmachine te kopen die goedkoper is (als deze bestaan) en een duurdere boormachine (kan ik dan ook wel van pa lenen).McGryphon schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 07:40:
[...]
Ik kan met zekerheid stellen dat de Bosch bij normaal gebruik prettiger zal werken.
Die Powerplus zal waarschijnlijk iets sterker zijn, maar het voelt enorm plastic aan en is een stuk groter en zwaarder, waar die Bosch meer dan prima zal voldoen voor wat normaal kluswerk. Daarnaast zijn de boortjes en bitjes die in die Bosch set zitten nog alleszins redelijk, merkbaar beter dan de Makita of groene Bosch boor/bitsetjes die met machines meegeleverd worden.
Mijn vader heeft exact diezelfde Bosch set, en hoewel ik het zelf zelden gebruik (heb al twee andere machines) is ook mijn vader tot dusver nog nooit kracht tekort gekomen daarmee; afgelopen week hebben we nog wat netwerkkabels doorgetrokken, en hoewel een sterkere machine in principe de gaten wat sneller geboord zou hebben was het kleine formaat hier toch echt een voordeel in de hoekjes waar we bezig waren. Met de (intussen vaak genoemde) Rotec UniDre boortjes waren 6mm en 8mm gaten in baksteen een eitje, en ook de 18mm speedboor ging prima door de houten muurtjes heen hier, met nauwelijks een verschil in geluid dat aangaf dat hij moeite moest doen.
En als je van plan bent consequent veel zwaarder te gaan boren dan 8mm in steen en 18mm in hout zou ik toch al aanraden het budget iets op te rekken en ofwel een zwaardere maar compacte machine te kopen ofwel een bedrade machine naast een 10,8v unit; ik gok echter dat je aan zo'n GSR 10,8 veel plezier gaat hebben en niet snel iets tekort zal komen.
Beton kan sowieso niet met een (klop) boor machine, daarvoor heb je een boorhamer nodig. Welke weer niet geschrikt is om mee te schroeven.Draakje5 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:49:
[...]
Ik lees eerder in dit topic dat je met die bosch lastig in steen en sowieso niet in beton kan boren. Is het dan niet verstandig om een bosch accuschroefmachine te kopen die goedkoper is (als deze bestaan) en een duurdere boormachine (kan ik dan ook wel van pa lenen).
Voor zilver hardsolderen is propaan heet genoeg, je kunt er met gemak flinke werkstukken mee hardsolderen.mutsje schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:46:
[...]
Een acetyleen brander zou ook kunnen voor hardsolderen maar voor de hobby wordt dat al snel kostbaar denk ik.
Met een wat grotere en goedkope ruilfles propaan en een losse gasbranderkop soldeer je alles dat los en vastzit en tevens loeisterk en superstrak.
Zelfs dunwandig stalen buis dat onder verstek wordt hardgesoldeerd is daarna amper meer los te breken.
De buizen zullen bij misbruik eerder doorbuigen dan scheuren op de soldeernaad is de ervaring.
Vooral als de finish belangrijk is warm aanbevolen, daar kan geen lelijke lasrups tegenop.
Met goede steenboortjes kom je normale baksteen diameter tot 6 à 8mm ook prima in met zo'n 10,8v machine van een degelijk merk als Bosch Blauw, mits je maar goede boortjes hebt. Zelf heb ik erg goede ervaringen met Rotec UniDRE boortjes, die zijn specifiek gemaakt voor machines zonder klopfunctie en doen het daar prima in. Ik heb nog ~6cm diepe 14mm gaten voor keilbouten in baksteen gekregen met mijn 10,8v Dewalt zonder klopfunctie, al ging het niet snel of moeiteloos.Draakje5 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:49:
[...]
Ik lees eerder in dit topic dat je met die bosch lastig in steen en sowieso niet in beton kan boren. Is het dan niet verstandig om een bosch accuschroefmachine te kopen die goedkoper is (als deze bestaan) en een duurdere boormachine (kan ik dan ook wel van pa lenen).
Veel minder dan dit uitgeven voor een accuboormachine betekent wel per definitie flink inleveren op diverse vlakken. Bijna niets dat significant goedkoper is dan dit heeft überhaupt twee versnellingen, ook Li-Ion accu's worden rap zeldzaam hoewel je echt niet aan de NiCad wil, en ook de duurzaamheid is doorgaans significant minder bij het goedkopere spul.
Tenzij je betonnen muren hebt gaat deze machine voor zo af en toe een boekenplank ophangen of iets dergelijks in principe gewoon moeten voldoen, hoewel je met Gamma huismerkboortjes waarschijnlijk niet heel ver zal komen. Goede boortjes zijn sowieso sterk aan te raden, met elke machine, maar zeker op accu.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Mensen die fatsoenlijk kunnen lassen hebben geen lelijke lasrupsenAnoniem: 639074 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:59:
Vooral als de finish belangrijk is warm aanbevolen, daar kan geen lelijke lasrups tegenop.
Iedere lasrups is per definitie lelijk en qua looks vaak ook ongewenst, zeker die van mijn hand.bluemoon23 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 02:24:
[...]
Mensen die fatsoenlijk kunnen lassen hebben geen lelijke lasrupsen
Punt is dat je met hardsolderen alleen maar de scherpe contouren van strak gesneden raakvlakken hoeft te zien.
Hoe mooi je ook kunt lassen, dát bereik je nooit.
Misschien dat dit je keuze nog iets makkelijker maaktDraakje5 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:24:
Ben op zoek naar advies over een accuschroef(boor) machine voor rond de 100 euro.
Of
Volgende week krijg ik mijn nieuwe woning, waarbij de huidige bewoners hebben gekozen voor een gele trap, met vloerbedekking bekleed
Vloerbedekking en lijm kom ik wel uit, daarna moet de trap worden geschuurd. Zoldertrap heeft geen vloerbedekking, is geheel geverfd.
Mijn vraag is, wat voor schuurmachine zouden jullie hiervoor aanschaffen? Ik zat aan een excentrische te denken i.v.m. de "grote" oppervlakken van de treden. Een vriend van mij raad echter een delta-vlakschuur aan, hij heeft zelf een Festool en beweerd dat de betere delta schuurmachines de verf er zo vanaf weten te halen.
Wat is wijsheid....? Op internet kom ik er niet helemaal uit. Mijn huidige Bosch (groen) delta schuurmachine is aan vervanging toe, vandaar dat ik nu op onderzoek uit ben
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Edit: ah, was in het klustopic denk ik: Notna in "[DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2"
[ Voor 41% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2016 10:10 ]
K to the KillaZ
Een delta schuurmachine is zeker fijn in de eindfase als je de uiterste hoekjes wilt gaan schuren, voor het grote geheel is dit zeker niet de beste keuze.50Miles schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:53:
..............
Vloerbedekking en lijm kom ik wel uit, daarna moet de trap worden geschuurd. Zoldertrap heeft geen vloerbedekking, is geheel geverfd.
Mijn vraag is, wat voor schuurmachine zouden jullie hiervoor aanschaffen? Ik zat aan een excentrische te denken i.v.m. de "grote" oppervlakken van de treden. Een vriend van mij raadt echter een delta-vlakschuur aan, hij heeft zelf een Festool en beweert dat de betere delta schuurmachines de verf er zo vanaf weten te halen.
De driehoekige tip van deze machine gebruik je bij voorkeur en die loopt dan ook als eerste helemaal dicht en dan moet je het schuurpapier alweer vervangen, redelijk hopeloos dit en de afname is tandenknarsend, Festo of niet.
Wat wél als een speer schuurt is een Festo Rotex met een groffere korrel (K60/K80), die heeft voor alle schuurbewegingen een gedwongen meename van de schuurschijf.
De gewone standaard ronde exentrische schuurschijfmachines doen dit dus niet en het verschil tussen die twee blijkt in schuurafname ongelooflijk groot.
De schuurcirkel is bij de Rotexen ook iets groter dan een doorsnee exentrische machine en dat bevordert de afname.
Daarnaast geldt voor alle exentrische schuurmachines dat het schuurpapier gelijkmatiger slijt ivm een delta. Door de roterende beweging komt er immers constant meer schuurpapier in aanraking met de ondergrond, terwijl een delta fixeert op dat ene puntje.
De Festo Rotex is echter een dure machine, maar wel al het dure geld waard, het is in de kleinste vorm (er zijn meerdere groottes) een waar schuurmonster dat alles vreet.
Er zijn intussen ook van Bosch en van Makita iets goedkopere pendanten.
De enige die op schuurgebied een Rotex overtreft is een oldskool bandschuurmachine, maar daar heb je op traptreden jammer genoeg helemaal niets aan.
Ik heb alle genoemde schuurmachines (vaak in meervoud) in m'n arsenaal, maar voor traptreden komt de Rotex instant uit de koffer.

Metabo heeft een zgn. "lakfrees" in het programma (een redelijk unieke machine) die ook ongelooflijk snel verf kan verwijderen, maar de controle over de machine blijft een wat heikel punt.
Het is eigenlijk een handzame mini uitvoering van een elektrische schaaf, het ding doet absoluut wat die moet doen maar het gebruik vraagt enige gewenning als je van je trap geen golfslagbad wilt gaan maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 20-05-2016 12:46 ]
Waarschijnlijk is een deltaschuurmachine de beste oplossing. Afhankelijk van hoe vaak je de schuurmachine daarna nog gaat gebruiken een keuze maken. Je hebt goedkope (zoals de Bosch Mouse), iets duurder (bv Metabo FMS200Intec), nog iets duurder (Bosch Blauw GSS 160) en topmerken zoals de Festool DTS 400 EQ, Mirka, Flex, Rupes, etc. Waarschijnlijk is de Metabo of de Bosch de beste keuze.
Natuurlijk zijn er ook apparaten zoals de Festool Ro 90 DX waarbij je zowel een delta- als een excenter in 1 hebt, maar dat is voor het renoveren van 1 trap echt too much.
Schuurpapier van Ecotools is goed en goedkoop. Ik zou een bouwzuiger aansluiten op de schuurmachine, zodat je minder last hebt van stof. Dat werkt een stuk beter dan een stofzak op de schuurmachine. Het schuurpapier loopt dan ook minder vol.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar kom toch tot een andere conclusie. Natuurlijk is een excenter schuurmachine beter om het grootste gedeelte van de trap te doen. Maar je komt er niet mee in de hoeken. En om dan 2 machines aan te gaan schaffen voor een trap is ook wat overdreven. Een goede deltaschuurmachine aangesloten op een bouwzuiger loopt niet zo snel vol. Het kost meer schuurpapier dan met een excenter, maar niet zoveel dat het de aanschaf van een extra machine rechtvaardigt. Je gebruikt de punt van de delta alleen in de hoekjes. Voor het grootste gedeelte van de tree gebruik je de hele zool, dus je kunt redelijk efficiënt werken. De hoeveelheid schuurpapier die je nodig hebt valt dan mee. Zeker als je de ergste lijm/verf met een chemisch middel laat losweken en dan afsteekt.Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:23:
[...]
Een delta schuurmachine is zeker fijn in de eindfase als je de uiterste hoekjes wilt gaan schuren, voor het grote geheel is dit zeker niet de beste keuze.
De driehoekige tip van deze machine gebruik je bij voorkeur en die loopt dan ook als eerste helemaal dicht en dan moet je het schuurpapier alweer vervangen, redelijk hopeloos dit en de afname is tandenknarsend, Festo of niet.
Nog een opmerking: gebruik goed schuurpapier. Het schuurpapier van de meeste bouwmarkten is veel te duur en loopt heel snel vol.
[ Voor 34% gewijzigd door L.N. op 20-05-2016 12:56 ]
Heb zelf de ETS 150/3 en inderdaad, het schuurt zalig, zeker als je grof bezig bent (doe veel steigerhout).Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:23:
[...]
Een delta schuurmachine is zeker fijn in de eindfase als je de uiterste hoekjes wilt gaan schuren, voor het grote geheel is dit zeker niet de beste keuze.
Wat wél als een speer schuurt is een Festo Rotex met een groffere korrel (K60/K80), die heeft voor alle schuurbewegingen een gedwongen meename van de schuurschijf.
De gewone standaard ronde exentrische schuurschijfmachines doen dit dus niet en het verschil tussen die twee blijkt in schuurafname ongelooflijk groot.
De schuurcirkel is bij de Rotexen ook iets groter dan een doorsnee exentrische machine en dat bevordert de afname.
Daarnaast geldt voor alle exentrische schuurmachines dat het schuurpapier gelijkmatiger slijt ivm een delta. Door de roterende beweging komt er immers constant meer schuurpapier in aanraking met de ondergrond, terwijl een delta fixeert op dat ene puntje.
De Festo Rotex is echter een dure machine, maar wel al het dure geld waard, het is in de kleinste vorm (er zijn meerdere groottes) een waar schuurmonster dat alles vreet.![]()
Er zijn intussen ook van Bosch en van Makita iets goedkopere pendanten.
De enige die op schuurgebied een Rotex overtreft is een oldskool bandschuurmachine, maar daar heb je op traptreden jammer genoeg helemaal niets aan.
Ik heb alle genoemde schuurmachines (vaak in meervoud) in m'n arsenaal, maar voor traptreden komt de Rotex instant uit de koffer.![]()
Metabo heeft een zgn. "lakfrees" in het programma (een redelijk unieke machine) die ook ongelooflijk snel verf kan verwijderen, maar de controle over de machine blijft een wat heikel punt.
Het is eigenlijk een handzame mini uitvoering van een elektrische schaaf, het ding doet absoluut wat die moet doen maar het gebruik vraagt enige gewenning als je van je trap geen golfslagbad wilt gaan maken.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Dat is dus het dilemma, dít is de machine die je hebben moet, maar die prijs.L.N. schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:49:
Natuurlijk zijn er ook apparaten zoals de Festool Ro 90 DX waarbij je zowel een delta- als een excenter in 1 hebt, maar dat is voor het renoveren van 1 trap echt too much.

Misschien is zoiets ook voor een dag of twee te huur bij Boels of zo??
Ja, een bouwzuiger is bij een grote schuurafname wel zo handig voor de longen ja.Ik zou een bouwzuiger aansluiten op de schuurmachine, zodat je minder last hebt van stof. Dat werkt een stuk beter dan een stofzak op de schuurmachine. Het schuurpapier loopt dan ook minder vol.
Ik was eens met m'n Rotex een uurtje constant bezig, had die monsterlijke schuurhapper in die betrekkelijk korte tijd de hele bouwzuiger compleet vol gezogen.
Probeer dat maar eens met een kleine delta machine.
Het is allemaal afhankelijk van je budget. Ik heb een tijdje terug een Fein Multimaster 350 gekocht (250 euro, toen hij net op de markt was) en doe daarmee al m'n schuurwerk. Die heeft namelijk een 125mm ronde schuurvoet en een deltaschuurvoet. Daarnaast heb je gelijk een machine die veel meer kan. Er zat bij mijn set bijvoorbeeld ook een spatel voor lijmresten e.d.50Miles schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:53:
Graag jullie input voor het volgende:
Volgende week krijg ik mijn nieuwe woning, waarbij de huidige bewoners hebben gekozen voor een gele trap, met vloerbedekking bekleed. Dus..., dat moet eraf
.
Mijn vraag is, wat voor schuurmachine zouden jullie hiervoor aanschaffen? Ik zat aan een excentrische te denken i.v.m. de "grote" oppervlakken van de treden. Een vriend van mij raad echter een delta-vlakschuur aan, hij heeft zelf een Festool en beweerd dat de betere delta schuurmachines de verf er zo vanaf weten te halen.
Wat is wijsheid....? Op internet kom ik er niet helemaal uit. Mijn huidige Bosch (groen) delta schuurmachine is aan vervanging toe, vandaar dat ik nu op onderzoek uit ben.
Leuk een Festool Rotex, maar ook echt kloteduur voor een schuurmachine. Lijkt me ook een beetje overkill als het met name om die trap gaat. Niet dat die Fein nou een goedkope machine is voor de gemiddelde klusser, maar de prijs is lager en je kan er meer mee.
Uiteraard schaf ik de machine niet puur voor de trap aan. Dat wordt het eerste project. Het huis heeft, in tegenstelling tot mijn vorige woning, ook allemaal houten kozijnen (vorige had kunstof). Tevens een dakkapel, dus periodiek schuur- en verfwerk komt aan de orde. Sowiezo nadat de binnenkant van de woning klaar is, ga ik de woning rondom helemaal opnieuw in de verf zetten.
Klein detail wat ik niet eerder had vermeld
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben al 3 jaar bezig ('s zomers) elke keer een deel van mijn huis kaal te krabben omdat mijn houten kozijnen en deuren geplastificeerd leken door de velen lagen verf,
De vorige eigenaar liet elke 2 jaar een schilder komen, die schilderde altijd direct achter het schuurpapiertje aan helaas
Revive the guild!
Ja, ik geloof direct dat een Rotex geweldig is. Maar inderdaad: de prijs. Een ETS is dan al wat vriendelijker geprijsd, maar nog steeds behoorlijk prijzig. Andere merken hebben ook goede excenter en die zijn goedkoper. Ik ken geen plaatsen waar je een Festool kunt huren. Boels verhuurt wel excenter schuurmachines en die kosten €30 excl btw per dag, waardoor het een prijzige aangelegenheid is.Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:00:
[...]
Dat is dus het dilemma, dít is de machine die je hebben moet, maar die prijs.![]()
Misschien is zoiets ook voor een dag of twee te huur bij Boels of zo??
[...]
Ja, een bouwzuiger is bij een grote schuurafname wel zo handig voor de longen ja.![]()
Ik was eens met m'n Rotex een uurtje constant bezig, had die monsterlijke schuurhapper in die betrekkelijk korte tijd de hele bouwzuiger compleet vol gezogen.
Probeer dat maar eens met een kleine delta machine.
Een bouwzuiger is iets dat elke doe het zelver (zeker een houtbewerker) zou moeten hebben. Het is niet alleen veel gezonder, maar geeft veel minder troep en maakt werken veel gemakkelijker. Deze week heb ik nog een tafelblad opgeschuurd. Gewoon in de woonkamer met mijn DTS 400 EQ op een FLEX VC 21. Geen enkel stof in de woonkamer, dus geen opruimwerk, De tafel kon gewoon blijven staan, dus geen gedoe met het verplaatsen van de tafel naar de garage.
Wil je een trap echt strak willen hebben, dan moet echte alle verf eraf en alle deukjes en putjes opgevuld worden. Dat lukt niet met alleen een krabber.Jelte,89 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:59:
Waarom niet met een Fohn en oldskool (scherpe) krabber? Als je de föhn goed gebruikt kun je de krabber er zo 'achteraan laten glijden'
Ik ben al 3 jaar bezig ('s zomers) elke keer een deel van mijn huis kaal te krabben omdat mijn houten kozijnen en deuren geplastificeerd leken door de velen lagen verf,
De vorige eigenaar liet elke 2 jaar een schilder komen, die schilderde altijd direct achter het schuurpapiertje aan helaas
Voor incidenteel gebruik kan dit wel, maar bij veelvuldig gebruik zou ik toch voor een echte schuurmachine gaan. De uitslag van een Fein is een stuk minder dan een excenter en door de manier van vasthouden is het ook minder geschikt om een dag lang mee te schuren. De delta van de Fein is ook een stuk kleiner, waardoor je langer bezig bent. Ik heb ook een Fein Multimaster 350 en merk dat ik bijna altijd naar de Festool DTS 400 EQ grijp, omdat de Festool prettiger werkt en sneller is.Framoes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:24:
[...]
Het is allemaal afhankelijk van je budget. Ik heb een tijdje terug een Fein Multimaster 350 gekocht (250 euro, toen hij net op de markt was) en doe daarmee al m'n schuurwerk. Die heeft namelijk een 125mm ronde schuurvoet en een deltaschuurvoet. Daarnaast heb je gelijk een machine die veel meer kan. Er zat bij mijn set bijvoorbeeld ook een spatel voor lijmresten e.d.
[ Voor 37% gewijzigd door L.N. op 20-05-2016 14:16 ]
Mwah, ik krijg het toch vrij netjes en glad met Tig lassen hoor.Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 03:28:
Iedere lasrups is per definitie lelijk en qua looks vaak ook ongewenst, zeker die van mijn hand.![]()
Punt is dat je met hardsolderen alleen maar de scherpe contouren van strak gesneden raakvlakken hoeft te zien.
Hoe mooi je ook kunt lassen, dát bereik je nooit.
Daar heb ik meer vertrouwen in qua sterkte in stalen en rvs verbindingen.
Mee eens, maar die kun je ook niet altijd wegschuren, Na het krabben schuur ik met de hand en de putjes vul ik na het gronden met lakplamuur.L.N. schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:08:
[...]
Wil je een trap echt strak willen hebben, dan moet echte alle verf eraf en alle deukjes en putjes opgevuld worden. Dat lukt niet met alleen een krabber.
Ik zal eens een foto uploaden van het resultaat...
Edit: foto'tje geupload

Dit dus, met wat krabbers en een fohn, een uurtje werk, in het onderste deel zit inmiddels een paneel, en bovenin dubbelglas.
Vooruit, om even te pochen

[ Voor 39% gewijzigd door Jelte,89 op 20-05-2016 16:12 ]
Revive the guild!
Ik herinner mij nog goed dat het ooit ook bij mij even duurde voor het specifieke ding van een Rotex helemaal viel.L.N. schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:08:
[...]
Ja, ik geloof direct dat een Rotex geweldig is. Maar inderdaad: de prijs. Een ETS is dan al wat vriendelijker geprijsd, maar nog steeds behoorlijk prijzig. Andere merken hebben ook goede excenter en die zijn goedkoper. Ik ken geen plaatsen waar je een Festool kunt huren. Boels verhuurt wel excenter schuurmachines en die kosten €30 excl btw per dag, waardoor het een prijzige aangelegenheid is.
Een Rotex is namelijk door gedwongen meename van twee verschillende schuurbewegingen niet vergelijkbaar met een modale excenter.
Het lijkt er dan wel op, maar het verschil in schuurafname is enorm.
Mocht Boels & co iets dergelijks in de verhuur hebben, dan zou ik met die €30,- prima kunnen leven, je gaat je hele parket ook niet schuren met een 3M mini-sponsje.
Een trap kaalmaken is helaas een ontzettende k*tklus die dagen aan schuurwerk kan duren, met het juiste gereedschap kun je in een dag klaar zijn en moet je alleen nog de uithoekjes met bijv. een delta naschuren.
Leuker kun je het niet maken.
Voor een aluminium fietsframe kan een Tig las er super uitzien zeker.bluemoon23 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:14:
Mwah, ik krijg het toch vrij netjes en glad met Tig lassen hoor.![]()
Daar heb ik meer vertrouwen in qua sterkte in stalen en rvs verbindingen.
Eerder heb ik meerdere stalen meubelen gemaakt waar de meest strakke verbinding een must was, met lassen had ik dat nooit kunnen bereiken.
De sterkteproeven die ik na het hardsolderen vervolgens deed, deden toen eerder de buizen zélf buigen dan dat de las losbrak, sterker dan dat hoefde het niet te worden.

Voor constructieve en kritische staalverbindingen die dynamisch worden belast zal dat anders liggen, het is maar net wat de toepassing is.
Ik was in ieder geval diep onder de indruk van de sterkte van een hardgesoldeerde verbinding.
[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 20-05-2016 21:07 ]
No offence, maar dat is een deur (om even een open deur in te trappen en met de deur is huis te vallen 😜). Die hebben heel anders te lijden dan een trap. Een trap schuren is veel en veel meer werk dan een deur. Zeker als je een trap hebt die van redelijk zacht hout is gemaakt.Jelte,89 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:49:
[...]
Mee eens, maar die kun je ook niet altijd wegschuren, Na het krabben schuur ik met de hand en de putjes vul ik na het gronden met lakplamuur.
Ik zal eens een foto uploaden van het resultaat...
Edit: foto'tje geupload
[afbeelding]
Dit dus, met wat krabbers en een fohn, een uurtje werk, in het onderste deel zit inmiddels een paneel, en bovenin dubbelglas.
Vooruit, om even te pochen![]()
[afbeelding]
Je hebt gelijk dat een Rotex meer is dan een excenter! Ik noemde vooral de ETS omdat het de klus ook klaart. Het duurt langer, maar het apparaat is veel goedkoper.Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:44:
[...]
Ik herinner mij nog goed dat het ooit ook bij mij even duurde voor het specifieke ding van een Rotex helemaal viel.
Een Rotex is namelijk door gedwongen meename van twee verschillende schuurbewegingen niet vergelijkbaar met een modale excenter.![]()
Mocht Boels & co iets dergelijks in de verhuur hebben, dan zou ik met die €30,- prima kunnen leven, je gaat je hele parket ook niet schuren met een 3M mini-sponsje.
Een trap kaalmaken is helaas een ontzettende k*tklus die dagen aan schuurwerk kan duren, met het juiste gereedschap kun je in een dag klaar zijn en moet je alleen nog de uithoekjes met bijv. een delta naschuren.
Leuker kun je het niet maken.
Boels verhuurt een excenter. Er staat niet bij welk type, maar de afbeelding is een blauwe Bosch. Je moet dan de afweging maken of je die 2 dagen huurt of voor het dubbele bedrag er 1 koopt.
[ Voor 38% gewijzigd door L.N. op 20-05-2016 16:57 ]
Dat is natuurlijk een luxe, als je uit beide kan kiezen. Maar als je niet beide machines aan kan/wil schaffen, zie ik persoonlijk meer nut in een multitool.L.N. schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:08:
[...]
Ja, ik geloof direct dat een Rotex geweldig is. Maar inderdaad: de prijs. Een ETS is dan al wat vriendelijker geprijsd, maar nog steeds behoorlijk prijzig. Andere merken hebben ook goede excenter en die zijn goedkoper. Ik ken geen plaatsen waar je een Festool kunt huren. Boels verhuurt wel excenter schuurmachines en die kosten €30 excl btw per dag, waardoor het een prijzige aangelegenheid is.
Een bouwzuiger is iets dat elke doe het zelver (zeker een houtbewerker) zou moeten hebben. Het is niet alleen veel gezonder, maar geeft veel minder troep en maakt werken veel gemakkelijker. Deze week heb ik nog een tafelblad opgeschuurd. Gewoon in de woonkamer met mijn DTS 400 EQ op een FLEX VC 21. Geen enkel stof in de woonkamer, dus geen opruimwerk, De tafel kon gewoon blijven staan, dus geen gedoe met het verplaatsen van de tafel naar de garage.
[...]
Wil je een trap echt strak willen hebben, dan moet echte alle verf eraf en alle deukjes en putjes opgevuld worden. Dat lukt niet met alleen een krabber.
[...]
Voor incidenteel gebruik kan dit wel, maar bij veelvuldig gebruik zou ik toch voor een echte schuurmachine gaan. De uitslag van een Fein is een stuk minder dan een excenter en door de manier van vasthouden is het ook minder geschikt om een dag lang mee te schuren. De delta van de Fein is ook een stuk kleiner, waardoor je langer bezig bent. Ik heb ook een Fein Multimaster 350 en merk dat ik bijna altijd naar de Festool DTS 400 EQ grijp, omdat de Festool prettiger werkt en sneller is.
Excentrische beweging en? Er zijn namelijk wel meer machines die niet alleen een excentrische beweging maken.Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 16:44:
[...]
Ik herinner mij nog goed dat het ooit ook bij mij even duurde voor het specifieke ding van een Rotex helemaal viel.
Een Rotex is namelijk door gedwongen meename van twee verschillende schuurbewegingen niet vergelijkbaar met een modale excenter.![]()
En al schuurt het geweldig. 400-500 euro aftikken voor een schuurmachine is mij als doorgeslagen dhz'er te veel van het goede.
Ik ben geen schilder die dagelijks meters en meters moet schuren.
Dit topic is gesloten.