Kaasplank schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:41:
[...]
ik ben het met hem eens hoor.
Er zitten hier teveel gereedschappoetsers die hun eigen kunnen schromelijk overschatten maar wel menen het beste gereedschap te moeten hebben en die keuze maar wat graag opdwingen aan de beginnende klusser
Ik kan daar echt niet over oordelen, maar wat ik wel begrijp is dat je je voordeel kan doen met de opgedane ervaring van anderen.
Niemand weet immers "alles" en daar is dit topic ook voor bedoeld dacht ik tot nu toe.
Daarna staat het iedereen totaal vrij om te doen en laten, te kopen of te verkopen, wat hij/zij wil.
In dat opzicht heb ik totaal niet het gevoel hier in een verstikkende dictatuur van vergaande bevoogding of verplichting te leven.
Jammer dat een enkeling die hier in alle opzichten net komt kijken en iedereen bij binnenkomst al meteen met een "geen gebrek aan grote bek" van onderen uit zak geeft, dat kennelijk wel zo voelt.
Dat vind ik echt jammer en ik geef hem de goedbedoelde raad liever geen toevlucht te nemen tot de beschreven gebruiken die hij hier zelf kennelijk aantreft.
Of die nu waar zijn of niet.
Van mij hoeft niemand een duurdere machine aan te schaffen dan strikt noodzakelijk is, maar het is wel handig enigszins op je eigen veiligheid te blijven letten.
Iemand die slechts 1x in het jaar een gaatje in beton boort, koopt waarschijnlijk -rationeel gesproken- beter het eerste het beste boorhamerbarrel in de uitverkoop van de Aldi, zoveel kan daar bij verstandig gebruik ook weer niet mee mis gaan.
Van fetish verslaafden als ik moet je zeker niet iets klakkeloos aannemen, heel soms zeg ik wel eens verstandige dingen, maar met de nadruk op "heel soms" hoor ik hier achter mij.
Ik geloof haar meteen.

Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:06:
[...]
Hoelang blijft iets dergelijks 'goed' ? Ik vindt geleiderails veel te duur voor het kleine beetje dat ik het zou gebruiken en heb dus al eens eerder naar dit soort oplossingen gekeken. Maar ik vraag mij af hoelang het stand houd zonder dat er beschadigingen in gaan komen.
Als je de houten geleidestroken bedoelt dan kunnen die met enig beleid en afwezige houtworm/boktor/mieren heel lang meegaan.
Kleine beschadigingen in de stroken hout doen er weinig toe zolang zij beduidend kleiner zijn dan de lengte van je Bosch zaagzool.
Daar kom je dus niet zo snel aan.
Het superhandige van bijv. een standaard (maar erg dure!!) Festo en Makita zaagliniaal is dat je zo'n liniaal exact op de afgetekende potloodstreep kunt leggen, de zaag zal vervolgens ook exact op deze streep zagen, óók onder verstek.
Ik weet niet zeker of de Bosch dat ook zo doet, zo'n liniaal heb ik niet.
Voor een paar keer zagen maakt wat extra meten totaal niet uit (tenzij je niet kunt meten), maar voor een pro waarvoor iedere minuut dringt is zo'n liniaal in 1 dag terugverdiend.
Ik heb overigens jaren met zo'n houten aanslag gewerkt, het was zeker niet altijd even handig, maar het werkt wel.
Klus je vaker, dan is een dergelijke
systeemliniaal een perfect cadeau aan jezelf waar je heel veel plezier van zult hebben, alleen jij mag bepalen of het dat ook waard is.
[
Voor 28% gewijzigd door
Verwijderd op 13-05-2016 23:44
]