[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.367 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:10:
[...]
- lukt het met de GSR10,8-2-LI om in een binnenmuur te boren? Bij wijze van spreken tot 6mm en een centimeter of 5 diep?
Binnenmuur van een plaggenhut, ja dat gaat prima, Japans rijstpapier ook, het is de afwezige klopboorfunctie die je gaat opbreken bij alles harder dan overjarig schuimgebak. O-)
Een gipswand binnenmuur zal ook geen enkel probleem zijn, maar bij harde steen zul je de klopfunctie gaan missen, met alleen 'draaien' krijg je in steen amper/uiterst moeizaam een boortje.

Beton is een regelrechte no-go, naast deze10,8V set(oid) zul je dan dus ook evt. een accuhamer(tje) moeten kopen, een gewone klopboormachine werkt hier niet meer.
Gelukkig hoeft een kleine hamerboor niet duur te zijn, zolang er maar een sds+ betonboor in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Link heb ik helaas niet. Mijn eigen set is ook 2A. Maar vermijd in ieder geval de 1,5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:36
Niek_ schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 16:10:
[...]

Nog even 2 vragen:
- lukt het met de GSR10,8-2-LI om in een binnenmuur te boren? Bij wijze van spreken tot 6mm en een centimeter of 5 diep?
- heb je toevallig een link van de set met 2,5Ah? Ik kan enkel de 2,0Ah variant vinden. Wellicht dat het prijsverschil interessant genoeg is.
Zoals iemand voor mij al zei: nope, tenzij je een muur van rijstpapier hebt.

Daar wil ik aan toevoegen dat zelfs als je een klopfunctie hebt op een 10.8V machine, je daar niks van hoeft te verwachten. Koop dan liever een klopboor of boorhamer met snoer, tenzij je ook wil investeren in een 18V ecosysteem.

Als je per se accumachines en 10.8V wil, zul je Milwaukee moeten kiezen. Die hebben een boorhamer op 10.8V (of 12V, zoals de Amerikanen het noemen).

[ Voor 9% gewijzigd door Framoes op 07-05-2016 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 22:15:
[...]

Zoals iemand voor mij al zei: nope, tenzij je een muur van rijstpapier hebt.

Daar wil ik aan toevoegen dat zelfs als je een klopfunctie hebt op een 10.8V machine, je daar niks van hoeft te verwachten. Koop dan liever een klopboor of boorhamer met snoer, tenzij je ook wil investeren in een 18V ecosysteem.

Als je per se accumachines en 10.8V wil, zul je Milwaukee moeten kiezen. Die hebben een boorhamer op 10.8V (of 12V, zoals de Amerikanen het noemen).
Ik heb een 10.8V Bosch Blauw machine, en ik kom hier de relatief zachte baksteen van een oud huis prima in. Het hangt echt van je boortje en soort baksteen af. Ik heb ook een bedrade klopboor, maar die heb ik nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
SH007 schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 10:03:
[...]

Ik heb een 10.8V Bosch Blauw machine, en ik kom hier de relatief zachte baksteen van een oud huis prima in. Het hangt echt van je boortje en soort baksteen af. Ik heb ook een bedrade klopboor, maar die heb ik nog niet nodig gehad.
Ik had een 18V bosch blauw klopboor en die had het te zwaar bij boren in mijn bakstenen schuur. Vandaar dat ik dacht dat het met een 10.8V niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de liefhebber(s) nog 5 dagen geldig:
Makita DHP458Z 18V Li-Ion accu klopboor-/schroefmachine body €100,- incl btw, incl verzenden.

Dus géén accu en/of Mbox opbergbox.
Dit is de zwaarste 4-polige Makita accumachine/body in 18V.

De nieuwste 18V brushless versie, de Makita DHP481 (+ klopboor) en de Makita DDF481 (- klopboor) gaan hier nog net een streepje overheen.
Ik heb hier twee van deze brushless 481's en die zijn ook in de hoogste stand met de hand van geen kanten tegen te houden.
Met de 4-polige 458 lukte mij dat nét aan, al kwam er wel rook van m'n hand. :F

Toen Makita vorige maand (op geselecteerde machines) nog gratis accu's meeleverde, was de brushless 481 inclusief een gratis 4Ah accu, inclusief Mbox misschien een net iets leukere aanbieding, maar goed dat was toen. :+
Voor "slechts" €100,- heb je aan deze DHP458Z aanbieding in ieder geval een beest van een extra body, ik ben hem nog niet goedkoper tegengekomen.
Framoes schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 11:43:
Ik had een 18V bosch blauw klopboor en die had het te zwaar bij boren in mijn bakstenen schuur. Vandaar dat ik dacht dat het met een 10.8V niet gaat lukken.
Ik weet wel zeker dat als jij er met een Bosch 18V mét klopboor amper doorkomt, dat het dan met een 10,8V zonder klopboor niet gaat lukken in die steen. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 11:48:
Voor de liefhebber(s) nog 5 dagen geldig:
Makita DHP458Z 18V Li-Ion accu klopboor-/schroefmachine body €100,- incl btw, incl verzenden.

Dus géén accu en/of Mbox opbergbox.
Dit is de zwaarste 4-polige Makita accumachine/body in 18V.

De nieuwste 18V brushless versie, de Makita DHP481 (+ klopboor) en de Makita DDF481 (- klopboor) gaan hier nog net een streepje overheen.
Ik heb hier twee van deze brushless 481's en die zijn ook in de hoogste stand met de hand van geen kanten tegen te houden.
Met de 4-polige 458 lukte mij dat nét aan, al kwam er wel rook van m'n hand. :F

Toen Makita vorige maand (op geselecteerde machines) nog gratis accu's meeleverde, was de brushless 481 inclusief een gratis 4Ah accu, inclusief Mbox misschien een net iets leukere aanbieding, maar goed dat was toen. :+
Voor "slechts" €100,- heb je aan deze DHP458Z aanbieding in ieder geval een beest van een extra body, ik ben hem nog niet goedkoper tegengekomen.

[...]

Ik weet wel zeker dat als jij er met een Bosch 18V mét klopboor amper doorkomt, dat het dan met een 10,8V zonder klopboor niet gaat lukken in die steen. :)
Daarom heb ik uiteindelijk een die Bosch verkocht en een DHP481 gekocht (ook ter vervanging van m'n overleden klopboor). Die gaat overal doorheen, inclusief de betonblokken in de muren van m'n huis.

Die DHP458 is min of meer vergelijkbaar, maar dan niet brushless. Prima vervanging voor een bedrade machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vraagje over boren in tegels. Ik moest een aantal weken terug iets boren in wat tegels waar toch nog een plaat voor zou komen, dus meteen maar de hamerboor opgezet met een gewone beton/steenboor. Hamerde er zo doorheen, mooie gaten ook.

Vandaag wat andere tegels, bij voorkeur netjes, dus een soort van tegelboor gehaald. Maar dat kwam bijna niet door de tegels heen. Na tien minuten zat ik op een paar mm, ongeveer de helft van de tegel. Daarna maar eens geprobeerd hoe het zou gaan met wat hamerslagen erbij voor de rest. Dat ging wel netjes, maar de volgende gaten gingen nog langzamer, waarschijnlijk omdat de boor al wat bot aan het worden was.

Maar als die Allro van rotec niet een geschikte tegelboor is, wat zou ik dan moeten hebben? Is dat in dezelfde categorie, maar dan wat rotec noemt een extreme tegelboor, of zo'n miniatuur, diamant gecoate gatboor-achtig-iets?

En in het geval van die laatste, hoe centreer je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:29

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Die met diamant is geschikt voor tegels, draai je zo in de boormachine :)
Hitachi heeft overigens een mooi hulptooltje om te koelen:
https://www.bol.com/nl/p/...boorset/9200000009969063/

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik bedoelde met centreren meer hoe je ervoor zorgt dat het gat ook terecht komt waar je wilt dat het komt. Voor een gewone boor kan ik met een slagpen ervoor zorgen dat de boor makkelijk aangrijpt waar ik wil dat die aangrijpt, maar met zo'n diamant-gatboor lijkt dat me niet te werken.

Rotec heeft ook een setje met een waterpompje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:27
Stukje tape plakken waar je wil boren, daar op aftekenen en door de tape heen boren. Met de tape heb je dan ook direct de mogelijkheid om enigszins te centreren.

Ik heb een tegelboortje wat er geheel anders uit ziet. Was maar een eenvoudig ding van Piranha en die boor is gewoon een spitse punt, lijkt wel haast op een soort harpoen. Het eerste stukje van een tegel gaat langzaam maar eenmaal door de glazuur heen gaat het boren als door boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

GH45T schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:31:
Stukje tape plakken waar je wil boren, daar op aftekenen en door de tape heen boren. Met de tape heb je dan ook direct de mogelijkheid om enigszins te centreren.

Ik heb een tegelboortje wat er geheel anders uit ziet. Was maar een eenvoudig ding van Piranha en die boor is gewoon een spitse punt, lijkt wel haast op een soort harpoen. Het eerste stukje van een tegel gaat langzaam maar eenmaal door de glazuur heen gaat het boren als door boter.
Zoiets bedoel je?
https://www.gamma.nl/asso...oor-6-mm-x53237/p/B569517

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:27
Ja, exact die boor inderdaad. Ook bij de gamma gekocht, als je eenmaal aan het klussen bent wil je niet meer wachten op bestellingen van internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
GH45T schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 23:31:

Zoiets had ik ook al gevonden, maar dat maakt het alleen maar verwarrender over wat nu het beste is om te gebruiken.

Ik kwam met een gewoon boortje ook al redelijk door wat tegels een paar weken terug, maar die tegels waar ik gister in aan het boren was, waren duidelijk veel harder. Ook na de glazuurlaag bleven die kneiterhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zo'n boortje als frankwopereis linkt is eigenlijk hoofdzakelijk een glasboor, daar heb ik er zelf destijds ook eentje van Rotec voor aangeschaft, maar alle tegels hier in huis tot dusver gaan ook meer dan prima.

En qua binnenmuren van een huis boren op 10,8V: tot 6mm heb ik dat vaak genoeg gedaan met mijn Dewalt 10,8 en mijn pa ondertussen ook met zijn Bosch blauw 10,8 zoals die waar de vraag over werd gesteld, en dat gaat hier echt prima. Moet ik wel zeggen dat dat allemaal gewone bakstenen muren zijn (deels 1924, deels 1999) of gipsblokken, nergens beton. Beton gaat hem niet worden, maar met Rotec UniDRE boortjes (specifiek voor boren zonder klopfunctie) gaat dat zonder problemen. Enorm verschil met een willekeurig goedkoop 6mm steenboortje uit de bak hier.

Overigens heb ik niet met enorm veel merken boortjes significante ervaring, maar met Rotec als enige nog nooit een slechte ervaring gehad. Heller is in de goedkopere series een beetje hit-or-miss in mijn ervaring, al is hun 1-10mm cobaltset van ~50 euro prima. Irwin maakt heel mooie semi-speedboren, maar is verder op zijn best ietsjes bovengemiddeld. Dewalt is doorgaans redelijk, maar de split-point HSS-boren zijn wat te agressief en laten nogal eens rafelige randen achter, zeker in RVS en aluminium. Daarnaast zit het tegen Rotec aan te schurken qua prijzen, en soms zelfs hoger, en dat zie ik domweg niet in de kwaliteit terug.

Het grootste nadeel van Rotec is de beperkte beschikbaarheid, maar ik heb toevallig een winkel bijna in mijn achtertuin zitten die het aanbiedt. Ze hebben tegenwoordig ook een enigszins complete webshop op http://www.gereedschapskist.nl; daaronder ook een redelijk deel van het Rotec-aanbod. Vaak niet de goedkoopste, maar toch. Net verhuisd naar een groter pand, dus ze gaan het assortiment ook uitbreiden over de komende paar maanden oOo

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De E-norm bij mijn ouders in de buurt heeft sinds kort ook Rotec boren in het assortiment. Misschien de volgende keer een kijken of ze zo'n tegel/glas boor daar ook hebben, wellicht dat dat wat beter gaat in die harde tegels. Of die extreme tegelboor.

Die gereedschapskist.nl lijkt niet veel in prijs te verschillen met de E-norm, voor boortjes, in ieder geval. Die parat koffers zijn er wel errug duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb vorige week een Makita TW100DWE slagmoersleutel gekocht om houtdraadbouten vast te zetten. Hier heb ik het toen aangekaart.

Ik kan na een paar dagen ermee werken zeggen dat het apparaat niet echt geschikt is om zo lang te slagmoersleutelen. Zo'n lange houtdraadbout heeft wel even nodig om erin te draaien en het apparaat wordt daardoor erg heet. Ook krijgt hij de bouten soms niet ver genoeg erin gedraaid, de (geadverteerde) 110 Nm zijn niet toereikend.

Waarom heb ik hem niet teruggebracht? Omdat zo'n ding ideaal is om wielbouten los/vast te draaien. Hij is lekker compact en draadloos en voor die klus dus zeer geschikt.

Uiteindelijk heb ik de klus geklaard met een ratel en wat spierkracht.

Dan nog iets anders wat me is opgevallen: op de schroevers van Makita die bij de Gamma liggen staat "made in China". Maar op de Makita schroevers die bij een vriend van mij in het bedrijf worden gebruikt staat Japan... Bij Gamma wordt andere kwaliteit verkocht dan bij de handelaren voor bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Net even die link bekeken, een 10,8V machientje.
Met M10 houtdraadbouten doe je dat ding geen plezier denk ik.... :X

Die 110Nm zou ik ook met een korrel zout nemen, voor vastdraaien van wielmoeren nog niet zo erg, dat zou ik het voor de zekerheid toch na lopen met een momentsleutel.
Maar ik denk niet dat je er de wielmoeren mee los krijgt, vooral niet na een wintertje zoutstrooien en corrosie.
Of heb je het al geprobeerd met de wielmoeren van je auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
bluemoon23 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 23:13:

Die 110Nm zou ik ook met een korrel zout nemen, voor vastdraaien van wielmoeren nog niet zo erg, dat zou ik het voor de zekerheid toch na lopen met een momentsleutel.
Maar ik denk niet dat je er de wielmoeren mee los krijgt, vooral niet na een wintertje zoutstrooien en corrosie.
Of heb je het al geprobeerd met de wielmoeren van je auto ?
Ik heb het geprobeerd uiteraard, anders kon ik niet zeggen dat het ideaal is. Het testvoertuig was een Daihatsu Hijet die al een paar jaar stil staat als eeuwigdurend project. Dit is een kleintje, maar als ik tijd heb zal ik ook eens de Bedford CF-350 proberen die er nog langer naast staat. Die houtdraadbouten draaiden wel (9 van de 10 keer), maar je moest gewoon veel te lang knarsen om ze erin te krijgen, dat werd allemaal veel te heet.

Ik heb geen wagen in mijn onderhoud die geen kopervet aan zijn wielen heeft, dus dat met die corrosie zal wel meevallen. En voor die enkele ontmaagding van een nieuwe auto zonder vet is er altijd nog eenmalig de lange doppenstok. Het scheelt heel veel werk met die slagmoersleutel op accu en het scheelt ook een hoop ongemak dat je niet die compressorslang achter je aan moet trekken.

Wat ik nog niet geprobeerd heb door tijdgebrek: kijken of bij het vastdraaien de momentsleutel het ermee eens is. Maar daar heb ik het op het moment ook wat te druk voor, er staat een pallet of vijf tempex te wachten om te worden vastgeschroefd. ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 09-05-2016 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:22
bluemoon23 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 23:13:
Klopt, dat is eigenlijk te gek
Ik draai er nog wel eens 6x120 schroeven mee in (hard)hout, dat is toch wel redelijk zijn max

Voor gewoon schroeven is het juist een ideaal ding, lekker licht van gewicht en gemakkelijk om schroeven mee in het hout te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:22:
[...]

Klopt, dat is eigenlijk te gek
Ik draai er nog wel eens 6x120 schroeven mee in (hard)hout, dat is toch wel redelijk zijn max

Voor gewoon schroeven is het juist een ideaal ding, lekker licht van gewicht en gemakkelijk om schroeven mee in het hout te draaien
Is er een goede 3/8" slagmoersleuteldoppenset van Hazet of Gedore? Of gebruik je hem alleen voor schroeven? Want ik kan van de goede merken eigenlijk alleen doppensets vinden in 1/2"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Gedore/Hazet weet ik niet, maar Facommaakt erg goede slagdoppen in mijn ervaring. Ook in 3/8".

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gedore heeft in ieder geval 3/8" slagdoppen van 6 t/m 24mm, maar weet even niet of ze die ook in een mooie set hebben zitten. Ze hebben ooit een keer hun site ge-update, maar dat is qua overzicht en ook informatie er niet beter op geworden. Dit is dan wat overzichtelijker (maar niet noodzakelijkerwijs compleet).

Van Hazet weet ik het even niet, ik kan het zo gauw in ieder geval niet vinden, alleen 1/2" en groter.

Eventueel zou je ook naar een adapter kunnen kijken, maar dat is natuurlijk niet ideaal.

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 09-05-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Carolus (het goedkope broertje van Gedore) heeft ook 3/8 slagdoppen. Zie hier (op ongeveer 1/3 van de pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op maandag 09 mei 2016 @ 01:12:
[...]
Maar daar heb ik het op het moment ook wat te druk voor, er staat een pallet of vijf tempex te wachten om te worden vastgeschroefd. ;(
Wil je die allemaal gaan vastzetten met die stevige maat houtdraadbouten icm je nieuwe 10,8V baby?? O-)
Ik bewonder je optimisme, maar vraag mij wel af of deze geweldige eigenschap niet een beetje doorslaat met zo'n dreumes.

Zat alweer een tijdje geleden naar YouTube reviews te kijken over 18V accu slagmoersleutels, omdat ik daar zelf weinig ervaring mee had.
Het viel mij toen op dat er best zware machines werden gebruikt maar dat de reviewer bij een stel daarvan wel z'n bedenkingen had mbt uitgeoefende krachten, die voor vastzittende wielmoeren al snel tekort schoten.
Blijkbaar is een oversized model voor dat soort klussen toch niet zo'n hele rare gedachte en dat snel heet lopen van jouw machine lijkt mij geen goed teken voor een lang en happy leven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Amazon.de is mijn go to voor gereedschappen, de Duitsers zijn meestal 10 euro goedkoper dan NL, maar misschien is dat achterhaald.
McGryphon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:54:
Gedore/Hazet weet ik niet, maar Facommaakt erg goede slagdoppen in mijn ervaring. Ook in 3/8".
Op welke website is dat goedkoop te krijgen? Hier in de buurt zit volgens mij een Facom (of was het nou Force?) verkoper, maar die is vaak aan de prijzige kant.
henkie196 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:07:
Gedore heeft in ieder geval 3/8" slagdoppen van 6 t/m 24mm, maar weet even niet of ze die ook in een mooie set hebben zitten. Ze hebben ooit een keer hun site ge-update, maar dat is qua overzicht en ook informatie er niet beter op geworden. Dit is dan wat overzichtelijker (maar niet noodzakelijkerwijs compleet).

Van Hazet weet ik het even niet, ik kan het zo gauw in ieder geval niet vinden, alleen 1/2" en groter.

Eventueel zou je ook naar een adapter kunnen kijken, maar dat is natuurlijk niet ideaal.
Die doppen heb ik inderdaad gezien, maar vond het ook een beetje klote om alles los te moeten bestellen... Ik ben nog aan het twijfelen of ik een gereedschapswagen van Gedore ga kopen (of Hazet, als het zijn waarde maar goed behoudt), maar dan ga ik ervoor zorgen dat er sowieso een hele set van zoiets bij zit. Dat zal vast te regelen zijn bij de dealer. Die adapter is inderdaad niet ideaal, maar ik zie dat Gedore zo eentje wel heeft, die had ik eerder niet kunnen vinden.

Die Prof-Tools link is inderdaad wel lekker overzichtelijk! Ze bestaan in elk geval wel dus, eens rondkijken met de artikelnummers.
L.N. schreef op maandag 09 mei 2016 @ 16:05:
Carolus (het goedkope broertje van Gedore) heeft ook 3/8 slagdoppen. Zie hier (op ongeveer 1/3 van de pagina).
Carolus heb ik inderdaad ook een paar keer gezien, maar dacht dat het een soort van Bruder Mannesman was. Die laatste heb ik een koffer voor onderweg van, maar daarvan kan ik nou niet echt zeggen dat het kwaliteit is en als je gebruik wil maken van je garantie dan kunnen ze een behoorlijk slag moeilijk doen...

Het gaat er mij ook een beetje om dat mijn geld best veilig is geïnvesteerd in een merk als Gedore, omdat die tools over 30 jaar nog steeds een behoorlijk bedrag opleveren, in tegenstelling tot zoiets als Bruder Mannesman.
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:35:
[...]

Wil je die allemaal gaan vastzetten met die stevige maat houtdraadbouten icm je nieuwe 10,8V baby?? O-)
Ik bewonder je optimisme, maar vraag mij wel af of deze geweldige eigenschap niet een beetje doorslaat met zo'n dreumes.

Zat alweer een tijdje geleden naar YouTube reviews te kijken over 18V accu slagmoersleutels, omdat ik daar zelf weinig ervaring mee had.
Het viel mij toen op dat er best zware machines werden gebruikt maar dat de reviewer bij een stel daarvan wel z'n bedenkingen had mbt uitgeoefende krachten, die voor vastzittende wielmoeren al snel tekort schoten.
Blijkbaar is een oversized model voor dat soort klussen toch niet zo'n hele rare gedachte en dat snel heet lopen van jouw machine lijkt mij geen goed teken voor een lang en happy leven. :)
Ik heb een 18V Metabo voor het schroeven (75mm dik tempex wordt vastgezet met Spax 6x120 en spijkerflenzen). De Makita is alleen voor wielmoeren en, zoals eerder gezegd, die zitten nooit vast als ze door een goede monteur erop gezet zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Als je doorklikt op de Carolus doppen, dan kom je op de site van Gedore uit. Het zijn dus dezelfde doppen en eigenlijk van Gedore. Het andere gereedschap dat ik van Carolus heb ik absoluut goed, m.u.v. de snelspanners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Voor doppensets kan je ook eens in het autosleuteltopic kijken daar wemelt het van de handige adresjes, goede merken en ervaringen met beiden.
Goed (auto)sleutelgereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:43:
Als je doorklikt op de Carolus doppen, dan kom je op de site van Gedore uit. Het zijn dus dezelfde doppen en eigenlijk van Gedore. Het andere gereedschap dat ik van Carolus heb ik absoluut goed, m.u.v. de snelspanners.
Ja ik zie dat het dezelfde stijl website is ook. Waarom doet zo'n bedrijf dat eigenlijk? Een nieuwe naam verzinnen. Je zou toch denken dat ze het merk Gedore willen gebruiken als het daadwerkelijk Gedore gereedschap is?

-edit- Uiteindelijk ben ik bij Prof-Tools gaan rondklikken en heb ik gekozen voor een setje Gedore slagdoppen met 1/2" gat (K 19-LS004) en daar heb ik een Gedore 3/8" > 1/2" verloop (ook slag; KB 3019) bij genomen. Toen nog 6 bussen remmenreiniger erbij genomen (2 euro per stuk) en een Gedore bit-set (blijkbaar had ik de laatste, dus artikel staat niet meer op de site; MAGIC 666-031-2) en ik zat boven de 100 euro (vanaf 100 euro verzending gratis).

Zo gaat dat, weer een pak geld lichter en de dag is nog niet eens goed begonnen... :D

[ Voor 40% gewijzigd door Verstekbakker op 10-05-2016 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:00:
Dan nog iets anders wat me is opgevallen: op de schroevers van Makita die bij de Gamma liggen staat "made in China". Maar op de Makita schroevers die bij een vriend van mij in het bedrijf worden gebruikt staat Japan... Bij Gamma wordt andere kwaliteit verkocht dan bij de handelaren voor bedrijven?
Ja, hoewel ook de duurdere machines soms in China worden gemaakt. Ik heb een invalzaag made in the UK en een accuboormachine uit het duurdere segment die wel in PRC (China) is gemaakt.

Maar ik schat de kans heel groot in dat de goedkope machines die in de Gamma liggen allemaal uit China komen. Overigens kan je die machines online veel goedkoper krijgen dan bij de Gamma. Daar word je echt gigantisch afgezet met elektrisch gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:16:
[...]
Ik ben nog aan het twijfelen of ik een gereedschapswagen van Gedore ga kopen (of Hazet, als het zijn waarde maar goed behoudt), maar dan ga ik ervoor zorgen dat er sowieso een hele set van zoiets bij zit.
......................
Het gaat er mij ook een beetje om dat mijn geld best veilig is geïnvesteerd in een merk als Gedore, omdat die tools over 30 jaar nog steeds een behoorlijk bedrag opleveren, in tegenstelling tot zoiets als Bruder Mannesman.
Ik geloof niet dat ik ooit tools heb gekocht en mij daarbij meteen heb afgevraagd of het na dit leven nog iets gaat opbrengen. ;)

Heb een half jaar geleden (in een van hun vele acties) een cheap HBM/Buitelaar 7-laden wagen gekocht, prima en sterk ding en groot genoeg voor het doel.
Veel duurder hoeft zoiets niet te worden.
Heb ooit een verrijdbare custom gereedschapswagen gemaakt met zware ladegeleiders die precies onder de meubelmakerswerkbank moest passen en het zou mij niet verbazen als die toen alleen aan onderdelen al duurder was. :F

Wil je echt dat de waarde enigszins behouden blijft, dan kun je voor een van de RVS versies gaan, roest niet, lap erover en het glimt weer.
Ook na dertig jaar. :+

Daar kan geen lege wagen met een Gedore sticker tegenop meen ik, alle benodigde sleutels heb je vast toch al liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verstekbakker schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:16:
Amazon.de is mijn go to voor gereedschappen, de Duitsers zijn meestal 10 euro goedkoper dan NL, maar misschien is dat achterhaald.
Dat is zeker niet achterhaald, maar om de één of andere reden is er veel Hazet op amazon.de te vinden, maar weinig Gedore. Iets van Hazet, Wera, Wiha, of Parat is over het algemeen stukken goedkoper op amazon.de.
Op welke website is dat goedkoop te krijgen? Hier in de buurt zit volgens mij een Facom (of was het nou Force?) verkoper, maar die is vaak aan de prijzige kant.
Facom is over het algemeen zeker niet goedkoop, nee.
Die doppen heb ik inderdaad gezien, maar vond het ook een beetje klote om alles los te moeten bestellen... Ik ben nog aan het twijfelen of ik een gereedschapswagen van Gedore ga kopen (of Hazet, als het zijn waarde maar goed behoudt), maar dan ga ik ervoor zorgen dat er sowieso een hele set van zoiets bij zit. Dat zal vast te regelen zijn bij de dealer. Die adapter is inderdaad niet ideaal, maar ik zie dat Gedore zo eentje wel heeft, die had ik eerder niet kunnen vinden.
Gereedschapswagen zou ik niet van Gedore of Hazet halen, van wat ik ervan heb begrepen (maar er zitten mensen met meer verstand daarvan in het Goed (auto)sleutelgereedschap), komen de wagens van Gedore en Hazet ook gewoon uit China, en dan zou ik eerder naar zoiets als wat Bhagavad suggereert kijken.
Verstekbakker schreef op maandag 09 mei 2016 @ 22:47:Ja ik zie dat het dezelfde stijl website is ook. Waarom doet zo'n bedrijf dat eigenlijk? Een nieuwe naam verzinnen. Je zou toch denken dat ze het merk Gedore willen gebruiken als het daadwerkelijk Gedore gereedschap is?
Van wat ik er van begrepen heb, is Carolus allemaal made in China, terwijl Gedore grotendeels made in Germany is. Het is volgens mij niet hetzelfde spul (of ik zou in ieder geval meer quality control issues verwachten met de Carolus dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ik dacht dat Carolus made in Taiwan was. Het is vast minder goed als Gedore, maar ook goedkoper. Dus het zit eerder tussen goedkope merken als Mannesmann en topmerken als Gedore / Hazet /Stahlwille. Mijn handgereedschap bestaat voor een groot gedeelte uit Carolus (3/8 doppenset, vijlen, ijzerzaag, gereedschapsbox, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zou goed kunnen dat Carolus made in Taiwan is.

Mannesmann heeft ook goedkopere en duurdere lijnen, hun duurdere lijn schijnt nog best goede prijs-kwaliteit te zijn. In het prijssegment van Carolus zou ik zelf eerder naar iets van Proxxon kijken, die gewoon een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft over het algemeen, alhoewel Proxxon geen vijlen of ijzerzagen heeft, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 00:52:
[...]

Ja, hoewel ook de duurdere machines soms in China worden gemaakt. Ik heb een invalzaag made in the UK en een accuboormachine uit het duurdere segment die wel in PRC (China) is gemaakt.

Maar ik schat de kans heel groot in dat de goedkope machines die in de Gamma liggen allemaal uit China komen. Overigens kan je die machines online veel goedkoper krijgen dan bij de Gamma. Daar word je echt gigantisch afgezet met elektrisch gereedschap.
Ik heb deze week bij de Gamma een 18V Metabo met twee accu's gekocht voor 130 euro ofzo. Er zat zo'n oranje sticker op (was de oude versie met 1,5Ah accu's ipv de nieuwe 2,0Ah) en daarbovenop kwam nog eens korting voor de Hemelvaartsdag. Volgens het meisje aan de kassa eigenlijk niet de bedoeling, maar het systeem is het systeem en het boeide haar verder ook niet. Dus dat vond ik nog wel een goede koop.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 03:00:
[...]

Ik geloof niet dat ik ooit tools heb gekocht en mij daarbij meteen heb afgevraagd of het na dit leven nog iets gaat opbrengen. ;)
Tja, spaargeld levert op de bank niks meer op, dus ik begin de boel een beetje anders te investeren. Pensioenen kun je ook niet meer vanuit gaan, dus als je voor je oude dag iets wil hebben dan koop je het beste wat waardevaste spullen. Gedore (en/of Dowidat) gereedschap van 50 jaar oud is nog steeds een vermogen waard. Noem mij een gekkie, dat mag, maar als ik te kreupel ben om nog gereedschap te gebruiken dan krijg ik er nog iets voor.
henkie196 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 07:47:

[...]

Gereedschapswagen zou ik niet van Gedore of Hazet halen, van wat ik ervan heb begrepen (maar er zitten mensen met meer verstand daarvan in het Goed (auto)sleutelgereedschap), komen de wagens van Gedore en Hazet ook gewoon uit China, en dan zou ik eerder naar zoiets als wat Bhagavad suggereert kijken.
Hier vlakbij over de grens in Heinsberg zit een officiële dealer van Gedore. Als de werkplaats klaar is ga ik er eens kijken denk ik. Stahlwille en Hazet zitten ook nog in de race, maar Gedore geeft me net iets meer dat "grootvader gevoel". Debiel, ik weet het, maar je mag mij (nogmaals) een gek vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:37:
[...]

Ik heb deze week bij de Gamma een 18V Metabo met twee accu's gekocht voor 130 euro ofzo. Er zat zo'n oranje sticker op (was de oude versie met 1,5Ah accu's ipv de nieuwe 2,0Ah) en daarbovenop kwam nog eens korting voor de Hemelvaartsdag. Volgens het meisje aan de kassa eigenlijk niet de bedoeling, maar het systeem is het systeem en het boeide haar verder ook niet. Dus dat vond ik nog wel een goede koop.
Dat is op zich best oke. Maar dan heb je het over een oud model en dubbele korting. Op Amazon.de koop je een nieuw model bs18 quick (met wisselkop) met 2x 2Ah accu voor €160.

Ik kijk ook wel eens bij de Gamma als ze flinke korting hebben, maar eigenlijk is het dan nog steeds duurder dan online. Met name Amazon.de is zoveel goedkoper dan webshops en bouwmarkten in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja het enige probleem met Amazon was dan dat ik er een paar dagen op moest wachten, en ik had op dat moment een nieuwe boor nodig. Ik ben er tevreden mee, heb het jaren moeten doen met een 14.4v Gamma ding en niks gemist. Nu met deze klus is er gewoon wat meer werk met iets dat draait en gaatjes maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LdTqTztdjzDzdwYKHMnkPAUM/full.png

fijn zaagje hoor. De bediening is voor linkshandigen wel wat onhandiger. Met de 4ah accu is ie wat zwaar aan de achterzijde.

En eindelijk kan ik twee koffers aan elkaar prutsen :P

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nrfct0vXS71ahkQnNGJAcJHt/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verstekbakker schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 01:52:
Ja het enige probleem met Amazon was dan dat ik er een paar dagen op moest wachten, en ik had op dat moment een nieuwe boor nodig. Ik ben er tevreden mee, heb het jaren moeten doen met een 14.4v Gamma ding en niks gemist. Nu met deze klus is er gewoon wat meer werk met iets dat draait en gaatjes maakt.
Ik had de tijd om te wachten, omdat ik nog een andere boormachine heb. Moest helaas ook "lang" wachten omdat hij niet op voorraad was. Uiteindelijk na vijf dagen binnen. Normaal gesproken binnen twee werkdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Kaasplank schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:15:
[afbeelding]

fijn zaagje hoor. De bediening is voor linkshandigen wel wat onhandiger. Met de 4ah accu is ie wat zwaar aan de achterzijde.

[afbeelding]
Blijft leuk die koffers ;) ik klik ook iets te graag ;) (dure hobby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb laatst die kleine cirkelzaag bij de lidl gekocht voor 49,95. Top apparaat voor t geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
frankwopereis schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:58:
[...]

Blijft leuk die koffers ;) ik klik ook iets te graag ;) (dure hobby)
Ik heb nog twee Stanley Fatmax pro organizers besteld, evenals Dewalt DS250 en DS300 Toughboxes. Hopelijk voor het weekend binnen, want zondag ga ik toch al de schuur opruimen, en een hoop van de nu nog verspreide zooi dient in die units terecht te komen :+

TSTAK heb ik nu mijn DCD791 in zitten, maar denk dat ik dat systeem verder ga laten voor wat het is, in ieder geval voorlopig. Nogal prijzig voor iets dat ik niet nodig heb atm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
super chil die dingen, echt fantastisch. Nooit meer grabbelen maar gewoon het ene bakje wat je nodig hebt eruit tillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zat laatst nog te kijken naar die organisers van Raaco. Zelfde soort systeem, maar dan kan je bv. ook de organiser leeg kopen en zelf uitkiezen welke bakjes je er in wilt doen. Voor als de standaard layout van die Stanley organisers me niet helemaal aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb al twee van die Stanley dingen, wat mij vooral bevalt eraan is dat ze ook daadwerkelijk gemaakt zijn om mee te nemen. Alles blijft op zijn plek zitten, het kan tegen een stootje, en ik zou niet weten hoe je ze per ongeluk open zou moeten laten springen. Daarnaast zijn ze op het moment bij Toolnation voor minder dan 20 euro ex btw te krijgen, de Raaco's van hetzelfde formaat met het systeem waar jij op doelt zijn zo'n 50 euro ex.

Ik heb straks een diepe en drie ondiepe; van de drie ondiepe kan ik de bakjes onderling uitwisselen voor een prettigere indeling.

[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 11-05-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb zelf ook zo'n fatmax shallow pro en ook een gewone stanley organiser, en ik moet zeggen dat het formaat van de bakjes in de gewone organiser me een stuk beter uitkomt. Die pro heeft alleen maar relatief grote bakjes, waar ik gewoon minder mee kan. Dan moet ik meer zoeken naar hoe ik het handig in kan delen dan met die kleine bakjes.

Natuurlijk hangt dat helemaal af van hoe en wat je in die dingen op wilt slaan, maar het gebrek aan flexibiliteit van de bakjes in die Stanley organisers is wat me naar die Raaco dingen liet kijken, ondanks dat die behoorlijk duurder zijn. Overigens kan je ze ook wel vinden voor €50 incl btw.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 11-05-2016 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:25:
Ik heb zelf ook zo'n fatmax shallow pro en ook een gewone stanley organiser, en ik moet zeggen dat het formaat van de bakjes in de gewone organiser me een stuk beter uitkomt. Die pro heeft alleen maar relatief grote bakjes, waar ik gewoon minder mee kan. Dan moet ik meer zoeken naar hoe ik het handig in kan delen dan met die kleine bakjes.

Natuurlijk hangt dat helemaal af van hoe en wat je in die dingen op wilt slaan, maar het gebrek aan flexibiliteit van de bakjes in die Stanley organisers is wat me naar die Raaco dingen liet kijken, ondanks dat die behoorlijk duurder zijn. Overigens kan je ze ook wel vinden voor €50 incl btw.
Ja, het scheelt dat ik ze hoofdzakelijk gebruik voor grotere ijzerwaren, het kleinste dat ik in hoeveelheid heb zijn 3,5x20 schroefjes, en die koop ik meestal per 200. Daarna komt 4x40.. Er komt nog wel een keer een grote organizer of wat met kleinere bakjes, als ik ook M4-boutjes in diverse lengtes enzo wil gaan bijhouden, maar voordat dat relevant wordt heb ik eerst meer metaalgereedschap nodig. wat ik nu in metaal doe is allemaal vrij grof en lomp omdat ik het spul niet heb, dus met M6-M8-M10 kom ik prima weg maar daar zijn de Fatmax bakjes gewoon een prettig formaat voor imo.

Maar de kans is best aanwezig dat dat pas allemaal mogelijk is als ik weer het huis uit ben hier, en dat zou helaas nog wel eventjes kunnen duren.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 11-05-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb geen garage of iets dergelijks, alleen een open kastje waarin ik alles probeer kwijt te raken. Ik gebruik die gewone organiser dan ook voor schroefjes voor de computer, ventielen en dopjes voor fietsbanden en nog meer van dat soort grut. De Pro organiser komt dan het grotere spul in, maar bij gebrek aan kleinere vakjes, laat ik de schroefjes van bv 2.5x10 en 3x25 maar gewoon in de doosjes (á 200 stuks) zitten, dan past het nog wel redelijk in een groter vakje.

Groter spul zou beter passen, maar daar heb ik meestal niet grote hoeveelheden van (nodig), dus ook dan zouden kleinere bakjes ook handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40

talin

ES-MA

Kaasplank schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:15:
[afbeelding]

[afbeelding]
maak je ook gebruik van dat plastic plaatje wat je over je zaag kan zetten?
ik heb hem er een tijdje in gehad maar zie er geen voordeel in.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
talin schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:22:
[...]

Ik heb er naar gekeken maar ik kreeg hem er zo snel niet op :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Kan iemand hier mij een n00b noemen en mij daarna uitleggen hoe dit normaal vastgezet moet worden? In het verloopstuk zit geen kogeltje, moet dat dan met een borgpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Verstekbakker schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:56:
Kan iemand hier mij een n00b noemen en mij daarna uitleggen hoe dit normaal vastgezet moet worden? In het verloopstuk zit geen kogeltje, moet dat dan met een borgpen?
Zo te zien hoort dat op een (pneumatisch) slagmoersleutel. Die van mij heeft volgens mij ook geen kogeltje maar een soort ring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:35

thijsco19

KTM 990 SMT

N00b!! :+

Jep. Je hebt hier speciale borgpennen voor maar je kan ook improviseren. Het zorgt er alleen voor dat de dop niet ervan af valt.
Je zou bijvoorbeeld een spijker kunnen pakken en een elastiek/rubberen ring erover zodat het blijft zitten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
GerbrandR schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:10:
[...]

Zo te zien hoort dat op een (pneumatisch) slagmoersleutel. Die van mij heeft volgens mij ook geen kogeltje maar een soort ring.
Ik heb dat Makita ding (paar posts terug), daar zit een ring op ja. Maar als je goed kijkt zit in het verloopstuk geen ring of kogeltje.
thijsco19 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:12:
N00b!! :+

Jep. Je hebt hier speciale borgpennen voor maar je kan ook improviseren. Het zorgt er alleen voor dat de dop niet ervan af valt.
Je zou bijvoorbeeld een spijker kunnen pakken en een elastiek/rubberen ring erover zodat het blijft zitten.
Ok, dan is mijn onderdeel dus niet defect. Hoe kom ik aan zo'n speciaal ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verstekbakker schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:34:
Ok, dan is mijn onderdeel dus niet defect. Hoe kom ik aan zo'n speciaal ding?
Je zou denken dat dat wel bij zo'n setje doppen wel een borgringetje en een pen bij zou zitten. Ik denk dat voor de 1/2" doppen je hier zou moeten kijken, en voor je 3/8" verloopstukje hier. Je kan misschien ook even met de winkel waar je ze hebt gekocht contact opnemen, hij reageert meestal wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:08:
[...]

Je zou denken dat dat wel bij zo'n setje doppen wel een borgringetje en een pen bij zou zitten. Ik denk dat voor de 1/2" doppen je hier zou moeten kijken, en voor je 3/8" verloopstukje hier. Je kan misschien ook even met de winkel waar je ze hebt gekocht contact opnemen, hij reageert meestal wel snel.
Voorlopig voldoet een O-ring met een stuk spijker ook wel dus. Wel jammer dat ik ze niet meteen heb kunnen meebestellen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

talin schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:22:
[...]

Dat plastic plaatje is dan ook alleen maar bedoelt voor als je er iets gelamineerd mee gaat zagen. Dat voorkomt dan krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:34:
[...]

Dat plastic plaatje is dan ook alleen maar bedoelt voor als je er iets gelamineerd mee gaat zagen. Dat voorkomt dan krassen.
Ik heb zo'n plaatje zelf ook wel eens gebruikt op juist ruw materiaal, zodat de bodemplaat niet bleef hangen op grote splinters oid. Niet bij specifiek die zaag, daarvan zou ik het niet weten, maar de meeste decoupeerzaagbodemplaten die ik heb gezien zijn niet 100% onafgebroken vlak en kunnen incidenteel die problemen opleveren. Erg afhankelijk van wat voor materiaal je gebruikt overigens; een ruwe met de kettingzaag geschulpte houten balk vereist op meerdere vlakken nogal een andere aanpak dan geschaafde 44x44 balkjes :P

Verder, god dammit, juist de ladenkist en diepe organizer staan op nalevering... Was praktischer geweest als dat morgen al geleverd werd en de rest later, en alles stond op "direct leverbaar" toen ik bestelde.. :-(

Toolnation: prima winkel, vaak prima prijzen, maar de voorraadsindicatie op de website blijkt niet 100% betrouwbaar te zijn.

Nog een winkel waar ik eens langs moet om rond te snuffelen is Zanten trouwens. Die leveren aan mijn huidige werkgever, hebben zo te zien een mooi assortiment, en op weg van en naar werk fiets ik er altijd langs. Waarom ik er dan nog niet ben geweest? Hun openingstijden komen mooi overeen met mijn werktijden :')

[ Voor 43% gewijzigd door McGryphon op 12-05-2016 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:14:
[...]
Nog een winkel waar ik eens langs moet om rond te snuffelen is Zanten trouwens.
Een shop als dit daar ga je niet "even" langs, daar laat je je met veel plezier het hele weekend opsluiten. ;)
Verstekbakker schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:56:
Hoort dat borgende kogeltje niet default in het vierkant van de uitgaande as te zitten en heb je nu misschien een "verkeerd" verloopstuk??
Ik mag tenminste aannemen dat er op de uitgaande as van je machine wel standaard zo'n borgend kogeltje zit??

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2016 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 01:47:
[...]

Een shop als dit daar ga je niet "even" langs, daar laat je je met veel plezier het hele weekend opsluiten. ;)

[...]

Hoort dat borgende kogeltje niet default in het vierkant van de uitgaande as te zitten en heb je nu misschien een "verkeerd" verloopstuk??
Ik mag tenminste aannemen dat er op de uitgaande as van je machine wel standaard zo'n borgend kogeltje zit??
Daar zit een borgend ringetje.

Na wat meer gebruik is het ding toch net niet sterk genoeg om wielen mee los te maken. Als ik hem help met de hand lukt het wel, maar dat kan niet de bedoeling zijn. De volgende aankoop moet dan maar een nog zwaardere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:15

Aapje

Opel-beun
Ik zit nu al een tijdje te kijken om een afkortzaag te kopen... Deze Evolution kwam ik tegen... Maar heeft iemand een alternatief voor een low-rpm afkortzaag die ook staal aan kan? Waarom low rpm? geen vonken, minder hitte

https://www.bol.com/nl/p/...3b-230v/9200000038821705/

(zelfs nog goedkoper te krijgen +/- 110~120eu)

Heb nog nooit in m'n leven van het merk Evolution gehoord, maar de video's liegen niet wat ie kan/doet...

[ Voor 5% gewijzigd door Aapje op 13-05-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ken evolution ook niet, maar ik weet wel dat zacht materiaal (zoals hout) iets heel anders van een machine vraagt (veel toeren, minder koppel, blad met wissel tanden) dan metalen (veel koppel, weinig toeren, blad met geharde vlakke tanden).

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 13-05-2016 10:07 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Als ik een afkortmachine zou zoeken voor staal zou ik nooit in de figuurlijke budgetbak kijken. Er zijn goede redenen dat die dingen van A-merken zo prijzig zijn.

Slijpsel komt bijna overal tussen, tenzij het echt goed afgedicht is, en dat wil je nergens hebben waar stroom loopt. En ik geloof niet dat zulke goedkope machines 100% geisoleerd zijn binnen de behuizing, of dat de luchtinlaten voor de motor afdoende gefilterd zijn. Wil jij het risico lopen op knallen vanwege staalstof bij je koolborstels, be my guest, maar ik raad het je sterk af.

Ik zou eerder kijken of bv. HBM niet een doorslijpmachine binnen je budget heeft. Zulke machines zijn specifiek gebouwd op het verwerken van metaal, en hoeven geen concessies te doen om ook hout aan te kunnen dus kunnen voor minder geld aan je metaalzaag/slijp-eisen voldoen.

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 13-05-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
't stof ben ik niet zo bang voor... Al m'n andere machines overleven 't staalstof ook prima :) Kwestie van schoonhouden...

Doorslijpmachines zijn leuk, maar ik gebruik 't niet vaak genoeg om zo'n bedrag ervoor te verantwoorden. Het gaat om de incidentele kokerbalk doorzagen om een stuk gereedschap bijv. te maken.. :) En daarbij, luchtspuitje hangt aan de muur... M'n gereedschap spuit ik naderhand altijd effe schoon.

Maar van de A-merken kan ik geen soort gelijk apparaat vinden....

Ik zoek dus een machine die voor maximaal 2 keer per maand gebruikt zal worden....

De zaagbladen zijn overigens tov. hout en de multipurpose heel anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 13-05-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-08 08:43
Ik zeg doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Beetje twijfel met 't merk... Specs voldoen iig wel... Normaal kijk ik naar AvE op youtube effekes om te kijken hoe ze van binnen eruit zien :P Maar hij heeft dit merk ook nog niet gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Aapje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 09:34:
Ik zit nu al een tijdje te kijken om een afkortzaag te kopen... Deze Evolution kwam ik tegen... Maar heeft iemand een alternatief voor een low-rpm afkortzaag die ook staal aan kan? Waarom low rpm? geen vonken, minder hitte

https://www.bol.com/nl/p/...3b-230v/9200000038821705/

(zelfs nog goedkoper te krijgen +/- 110~120eu)

Heb nog nooit in m'n leven van het merk Evolution gehoord, maar de video's liegen niet wat ie kan/doet...
Zelf geen ervaring met deze zaag, maar op woodworking.nl zijn ze er redelijk tevreden over.

Sorry, dit gaat over een ander model.

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 13-05-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:39:
't stof ben ik niet zo bang voor... Al m'n andere machines overleven 't staalstof ook prima :) Kwestie van schoonhouden...
Doorslijpmachines zijn leuk, maar ik gebruik 't niet vaak genoeg om zo'n bedrag ervoor te verantwoorden. Het gaat om de incidentele kokerbalk doorzagen om een stuk gereedschap bijv. te maken.. :) En daarbij, luchtspuitje hangt aan de muur... M'n gereedschap spuit ik naderhand altijd effe schoon.
Ik geef McGryphon in dit opzicht wel bonuspunten, want je moet de slijp/schuurmachine eens zien waar een tijdje metaal mee is geslepen/geschuurd. :F

Ik heb dat slijpen ook zo gedaan en als ik dan na een jaartje (in dit geval) de bandschuurmachine eens demonteerde dan zat zelfs de regelprint, borstels, etc. onder een stevig laagje ijzervijlsel.
Toen ik als antwoord daarop de hele boel zoveel mogelijk onder een laag siliconen verpakte, schrok ik wéér een jaar laten bij een nieuwe demontage alsnog van de ijzerzooi die zich had verzameld en uiteindelijk ook storingen begon te geven in het regelgedeelte van de machine.
Het geleidende slijpstof is gewoon echt niet weg te houden, ook niet met een luchtcompressor, of je moet na iedere slijpactie de machine geheel willen demonteren.

Intussen heb ik daar een stationaire machine voor die dit misbruik aankan. :+

Maar zoals al aangegeven, is het probleem van storingen nog niet eens je allergrootste zorg, het is het geleidende vijlsel dat kortsluiting kan gaan geven op de metalen delen van je machine en dan heb je wel een serieus probleem.
Als jij de enige bent die met de machine werkt en de optredende issues op tijd herkent en vervolgens adequaat ingrijpt, dan is er waarschijnlijk wel mee te leven, maar je overtreedt wel de veiligheidsspecs waarvoor een machine is ontworpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
L.N. schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 10:58:
[...]

Zelf geen ervaring met deze zaag, maar op woodworking.nl zijn ze er redelijk tevreden over.

Sorry, dit gaat over een ander model.
Klopt, maar delen wel dezelfde zaagbladen. Dus gaat wel ongeveer hetzelfde op :)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:09:
[...]

Ik geef McGryphon in dit opzicht wel bonuspunten, want je moet de slijp/schuurmachine eens zien waar een tijdje metaal mee is geslepen/geschuurd. :F

Ik heb dat slijpen ook zo gedaan en als ik dan na een jaartje (in dit geval) de bandschuurmachine eens demonteerde dan zat zelfs de regelprint, borstels, etc. onder een stevig laagje ijzervijlsel.
Toen ik als antwoord daarop de hele boel zoveel mogelijk onder een laag siliconen verpakte, schrok ik wéér een jaar laten bij een nieuwe demontage alsnog van de ijzerzooi die zich had verzameld en uiteindelijk ook storingen begon te geven in het regelgedeelte van de machine.
Het geleidende slijpstof is gewoon echt niet weg te houden, ook niet met een luchtcompressor, of je moet na iedere slijpactie de machine geheel willen demonteren.

Intussen heb ik daar een stationaire machine voor die dit misbruik aankan. :+

Maar zoals al aangegeven, is het probleem van storingen nog niet eens je allergrootste zorg, het is het geleidende vijlsel dat kortsluiting kan gaan geven op de metalen delen van je machine en dan heb je wel een serieus probleem.
Als jij de enige bent die met de machine werkt en de optredende issues op tijd herkent en vervolgens adequaat ingrijpt, dan is er waarschijnlijk wel mee te leven, maar je overtreedt wel de veiligheidsspecs waarvoor een machine is ontworpen. ;)
Mjah uh... m'n slijptollen en lasapparaat hebben er ook verdraaide weinig last van :) Voordeel van deze lage toeren is dat 't niet fijnstof maakt, maar grotere zaagsel/deeltjes op leveren zal. Persoonlijk denk eigenlijk als je bang bent voor zoiets dat je sowieso geen metaalbewerking moet gaan doen. En laten we eerlijk zijn, als het apparaat 3~5 jaar hobbymatig overleeft is 't de 100 euro want zoveel met korting kost ie incl. verzenden. Alleen heb gewoon geen soort gelijke apparaten gevonden...

Nog een voordeel van dit apparaat tov. een slijpschijf... je hoeft minder bramen weg te halen... Want het wordt minder warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Ik vind het gremium in dit topic een beetje tegenvallen. Ik moet lichtelijk vomeren van de manier hoe gereageerd wordt. De vraagstelling was of iemand ervaring heeft met dit merk. Een eventueel 'tegenbod' zou gedaan kunnen worden met machines uit een vergelijkbare prijsklasse, maar nee: Ik zou geen goedkope machine nemen, want er kan geleidend slijpsel in komen waardoor hij kapot gaat. De vrager geeft aan dat het voor hobbymatig gebruik is.... Wanneer je een slijptol voor 30€ bij de kijkshop koopt (of goedkoper in de aanbieding) doe je dit ook omdat je weet dat je hem niet 8 uur per dag nodig hebt om je beroep uit te oefenen. Ik vind het dus abject dat men zich als ahitofel gaat gedragen, door compleet af te wijken van de vraagstelling en er hun eigen ding/discussie van maakt 8)7 .

[ Voor 6% gewijzigd door hoi3344 op 13-05-2016 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
hoi3344 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:38:
Ik vind het gremium in dit topic een beetje tegenvallen. Ik moet lichtelijk vomeren van de manier hoe gereageerd wordt. De vraagstelling was of iemand ervaring heeft met dit merk. Een eventueel 'tegenbod' zou gedaan kunnen worden met machines uit een vergelijkbare prijsklasse, maar nee: Ik zou geen goedkope machine nemen, want er kan gelijdend slijpsel in komen waardoor hij kapot gaat. De vrager geeft aan dat het voor hobbymatig gebruik is.... Wanneer je een slijptol voor 30€ bij de kijkshop koopt (of goedkoper in de aanbieding) doe je dit ook omdat je weet dat je hem niet 8 uur per dag nodig hebt om je beroep uit te oefenen. Ik vind het dus abject dat men zich als ahitofel gaat gedragen, door compleet af te wijken van de vraagstelling en er hun eigen ding/discussie van maakt 8)7 .
Je bent zeker nieuw in dit topic? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Kaasplank schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:41:
[...]

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Gebruik eens niet van die dure woorden joh :+

Maar je hebt gelijk hoor; het is een herhalend 'probleem' bij meerdere discussies :Y

Overigens geen antwoord op de originele vraag :D

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi3344
Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:46:
Gebruik eens niet van die dure woorden joh :+

Maar je hebt gelijk hoor; het is een herhalend 'probleem' bij meerdere discussies :Y

Overigens geen antwoord op de originele vraag :D
Dat deed ik dus met opzet, zodat diegene die het leest ook daadwerkelijk even google mag gebruiken om te snappen wat er nou eigenlijk staat... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aapje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:24:
[...]

Mjah uh... m'n slijptollen en lasapparaat hebben er ook verdraaide weinig last van :)
Nope, ook mijn lasapparaten zitten intussen onder zo'n laagje fijnstof en die staan door de lengte van de kabels zelfs een stuk verder weg. ;)
Voordeel van die machines is dat zij overzichtelijk zijn opgebouwd en zeker de Mig/Mag redelijk vaak open gaat en lekker uitgestoft kan worden.
De inverter is een ander verhaal, maar die houd ik makkelijk een eind op afstand.

Over de slijptollen heb ik het maar niet eens.
Die dingen worden zelfs met een speciale ankerpantsering ontworpen om al te schurende invloeden te kunnen doorstaan.

Wat nog steeds niet wegneemt is dat ik prima weet wat je tegenkomt als je bijv. een bandschuurmachine openschroeft waar je regelmatig (licht)metaal op slijpt.
Persoonlijk denk eigenlijk als je bang bent voor zoiets dat je sowieso geen metaalbewerking moet gaan doen.
"Bang zijn" is een te groot woord, je moet je gewoon rekenschap geven van de kennelijke feiten en daar bij voorkeur ook naar handelen.
En vrouwen en kinderen uit de buurt houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:51

PoweRoy

funky!

Heb zelf een Bosch PKS 55 A Cirkelzaag, ik zoek hier alleen een geleiderails voor. Is het beste om die van bosch te pakken of zijn er andere aanraders? Bijvoorbeeld universele of ander merk. Moet nu geen kapitaal gaan kosten ;)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaasplank schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:41:
[...]
Hij zit in de categorie newbie en nog nat achter de oren, zeg maar de "bekende stuurman die aan wal staat".
Om te "vomeren" dat soort nefaste types. :+

Laat hem maar lekker zijn best doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PoweRoy schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:20:
Heb zelf een Bosch PKS 55 A Cirkelzaag, ik zoek hier alleen een geleiderails voor. Is het beste om die van bosch te pakken of zijn er andere aanraders? Bijvoorbeeld universele of ander merk. Moet nu geen kapitaal gaan kosten ;)
Als jouw Bosch machine een uitsparing in de voet heeft die exact overeenkomt met een zaaggeleiding op de liniaal, dan lijkt een Bosch liniaal mij wel de meest logische keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:24:
[...]

Hij zit in de categorie newbie en nog nat achter de oren, zeg maar de "bekende stuurman die aan wal staat".

Jij bent ook rabauw.
cretin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:51

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:26:
[...]

Als jouw Bosch machine een uitsparing in de voet heeft die exact overeenkomt met een zaaggeleiding op de lineaal, dan lijkt een Bosch lineaal mij wel de meest logische keuze. :)
Er wordt een plastieke aangeraden (op bosch website): https://www.toolmax.nl/bo...il-pks-55-2609255732.html

Maar de FSN 70 of 140 passen ook maar moet ik een adapter kopen. Als ik een adapter koop kan ik hem dan ook weer op een ander merk zetten? Vind ze namelijk al erg duur...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:24:
[...]

ik ben het met hem eens hoor.

Er zitten hier teveel gereedschappoetsers die hun eigen kunnen schromelijk overschatten maar wel menen het beste gereedschap te moeten hebben en die keuze maar wat graag opdwingen aan de beginnende klusser

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
PoweRoy schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:20:
Regel 2 dunne stukken multiplex. Zaag de ene 12cm smaller oid en lijm die op de andere. Ram er met je cirkel langsheen zodat het overgebleven stuk zo breed is als de afstand van zaag tot zijkant voet en klaar is Powerroy.

Goedkoper kan haast niet :P

Afbeeldingslocatie: https://d2culxnxbccemt.cloudfront.net/wwgoa/content/uploads/wwgoa/2015/01/glamour-shot2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Kaasplank schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Er zitten hier teveel gereedschappoetsers die hun eigen kunnen schromelijk overschatten maar wel menen het beste gereedschap te moeten hebben en die keuze maar wat graag opdwingen aan de beginnende klusser
Precies
Kaasplank schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:45:
[...]

Regel 2 dunne stukken multiplex. Zaag de ene 12cm smaller oid en lijm die op de andere. Ram er met je cirkel langsheen zodat het overgebleven stuk zo breed is als de afstand van zaag tot zijkant voet en klaar is Powerroy.

Pas op met wat je aanbeveelt. het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen origineel en duur spul koopt en het niet gaat oplossen met DIY... Oh wacht... dit topic is voor DIY. Aan dit soort oplossingen heb je tenminste wat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
[...]

Die indruk kreeg ik ook toen ik een van de eerste antwoorden las... Het stuk gereedschap wat ik zoek word niet constant gebruikt, gaat waarschijnlijk na 3 keer gebruiken weer de hoek van de garage in. En kijk ik pas over een jaar weer na, komt er nu op neer dat ik balkjes wil afkorten om wat stellingen te maken. En ik er moe van word dat ik X graden scheef zit met de handcirkelzaag :D

En in de toekomst wil ik af en toe eens een stalenkokertje opmaat kunnen maken. Wil gewoon de veelzijdigheid van een apparaat. Niet specifiek 1 doel per apparaat, kost ruimte en is voor mij weggegooit geld.

Maar mijn vraag blijft eigenlijk nog een beetje staan... zijn er op de nederlandse markt uberhaupt enige afkortzagen die 'koud' zagen? Ik weet dat ze ervan stikken in de US.... want iedereen daar is die zijn doorslijpmachines zat omdat ze altijd een half uur aan het ontbramen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Kaasplank schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:45:
[...]

[afbeelding]
Hoelang blijft iets dergelijks 'goed' ? Ik vindt geleiderails veel te duur voor het kleine beetje dat ik het zou gebruiken en heb dus al eens eerder naar dit soort oplossingen gekeken. Maar ik vraag mij af hoelang het stand houd zonder dat er beschadigingen in gaan komen.

Van de weeg wilde ik ook naar een Pocket hole Jig (Kreg Jig) kijken, maar die zijn ook best aan de prijs. Vond wel een leuke DIY oplossing om zelf een dergelijke ig te maken:

http://www.instructables.com/id/DIY-Pocket-Hole-Jig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik kan daar echt niet over oordelen, maar wat ik wel begrijp is dat je je voordeel kan doen met de opgedane ervaring van anderen.
Niemand weet immers "alles" en daar is dit topic ook voor bedoeld dacht ik tot nu toe. ;)

Daarna staat het iedereen totaal vrij om te doen en laten, te kopen of te verkopen, wat hij/zij wil.
In dat opzicht heb ik totaal niet het gevoel hier in een verstikkende dictatuur van vergaande bevoogding of verplichting te leven. :+

Jammer dat een enkeling die hier in alle opzichten net komt kijken en iedereen bij binnenkomst al meteen met een "geen gebrek aan grote bek" van onderen uit zak geeft, dat kennelijk wel zo voelt. :z
Dat vind ik echt jammer en ik geef hem de goedbedoelde raad liever geen toevlucht te nemen tot de beschreven gebruiken die hij hier zelf kennelijk aantreft.
Of die nu waar zijn of niet.

Van mij hoeft niemand een duurdere machine aan te schaffen dan strikt noodzakelijk is, maar het is wel handig enigszins op je eigen veiligheid te blijven letten.
Iemand die slechts 1x in het jaar een gaatje in beton boort, koopt waarschijnlijk -rationeel gesproken- beter het eerste het beste boorhamerbarrel in de uitverkoop van de Aldi, zoveel kan daar bij verstandig gebruik ook weer niet mee mis gaan.

Van fetish verslaafden als ik moet je zeker niet iets klakkeloos aannemen, heel soms zeg ik wel eens verstandige dingen, maar met de nadruk op "heel soms" hoor ik hier achter mij.
Ik geloof haar meteen. _/-\o_
Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:06:
[...]
Hoelang blijft iets dergelijks 'goed' ? Ik vindt geleiderails veel te duur voor het kleine beetje dat ik het zou gebruiken en heb dus al eens eerder naar dit soort oplossingen gekeken. Maar ik vraag mij af hoelang het stand houd zonder dat er beschadigingen in gaan komen.
Als je de houten geleidestroken bedoelt dan kunnen die met enig beleid en afwezige houtworm/boktor/mieren heel lang meegaan.
Kleine beschadigingen in de stroken hout doen er weinig toe zolang zij beduidend kleiner zijn dan de lengte van je Bosch zaagzool.
Daar kom je dus niet zo snel aan. ;)

Het superhandige van bijv. een standaard (maar erg dure!!) Festo en Makita zaagliniaal is dat je zo'n liniaal exact op de afgetekende potloodstreep kunt leggen, de zaag zal vervolgens ook exact op deze streep zagen, óók onder verstek.
Ik weet niet zeker of de Bosch dat ook zo doet, zo'n liniaal heb ik niet.

Voor een paar keer zagen maakt wat extra meten totaal niet uit (tenzij je niet kunt meten), maar voor een pro waarvoor iedere minuut dringt is zo'n liniaal in 1 dag terugverdiend.
Ik heb overigens jaren met zo'n houten aanslag gewerkt, het was zeker niet altijd even handig, maar het werkt wel.
Klus je vaker, dan is een dergelijke systeemliniaal een perfect cadeau aan jezelf waar je heel veel plezier van zult hebben, alleen jij mag bepalen of het dat ook waard is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
De platen die ik tot nu toe gezaagd heb met de cirkelzaag, doe ik gewoon met de hand, zonder geleiderails. En dat is tot nu toe (knock on wood :+ ) prima gegaan. Maarja iets over gemak dient de mens etc. :P

Gaat gewoon op het verlanglijstje. Zie wel of het er ooit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wacht, het advies om eens bij HBM te kijken voor een (Chinese, betaalbare) machine die gemaakt is op metaalstof in plaats van een metaalzaagblad in een goedkope afkortzaag te keilen is arrogante gereedschapspoetserij?

Ok. Fijn dat er zo gegeneraliseerd wordt. Ik zal nog eens aan andermans veiligheid denken.

Het is echt niet alsof we hier allemaal systematisch mensen aansporen veel duurder en sterker gereedschap te kopen dan ze nodig hebben, en zeker in dit geval niet. En om er dan een woordenboek bij te pakken in de hoop intelligent over te komen helpt de toonzetting ook bepaald niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:36:
De platen die ik tot nu toe gezaagd heb met de cirkelzaag, doe ik gewoon met de hand, zonder geleiderails.
Wie kent dat niet?? ;)
Tot je een keer platen moet zagen die per se in het zicht moeten blijven, dan ben je meteen genezen van golvend zagen.

Op dit vluchtige moment vermoed ik dat zo'n liniaal ná het bekende aftekenpotlood(!!) het slimste DIY accessoire is dat ik ooit voor mijzelf heb gekocht.
Ik geef zo'n ding negen volle sterren, met één ster aftrek vanwege de prijs.

Al is daarvan na 10plus jaar het allerergste leed wel weer geleden, zo blijkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
McGryphon schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:49:
Wacht, het advies om eens bij HBM te kijken voor een (Chinese, betaalbare) machine die gemaakt is op metaalstof in plaats van een metaalzaagblad in een goedkope afkortzaag te keilen is arrogante gereedschapspoetserij?

Ok. Fijn dat er zo gegeneraliseerd wordt. Ik zal nog eens aan andermans veiligheid denken.

Het is echt niet alsof we hier allemaal systematisch mensen aansporen veel duurder en sterker gereedschap te kopen dan ze nodig hebben, en zeker in dit geval niet. En om er dan een woordenboek bij te pakken in de hoop intelligent over te komen helpt de toonzetting ook bepaald niet.
Ok ik hap even op je, dus ik moet een HBM machine volgens jou advies kopen die specifiek voor metaal is. Maar intussne wil ik ook hout ermee zagen. Dus moet ik OOK een HBM machine voor hout kopen? En dus 2 x zoveel uitgeven en 2 x zoveel ruimte kwijt zijn? :?

En veiligheid + dit soort gereedschap, cmon wees eerlijk... Je laat geen kinderen met zulk speelgoed spelen. Je hebt verstand waar je wel je handen zet. En een goede bescherming is allemaal je eigen verantwoordelijkheid.

Daarbij wil je er niet bij zijn als ik nu kokerbalken afslijp, want geen een van m'n slijptollen hebben die kut beschermkapje nog erop zitten ;)

Maar het komt beetje neer op mijn vraag wederom, ik zoek geen high-rpm zaag. Ik wil een 'cold saw' die zowel hout als metaal kan zagen en die betaalbaar is. Mijn vraag was, wie de fuck kent Evolution en is die poep chineze troep of 't gewoon chinees gereedschap. En daarbij, ken je alternatieven die koud zagen? Ik kan ze niet vinden, vraag dus om hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Iedereen Een aantal van jullie is een beetje als volgt bezig:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/profile_images/886266162/VB_ZEIKER___400x400.png

Geef nu gewoon eens antwoord op de vragen die gesteld worden, i.p.v. er telkens om heen te draaien om jouw gelijk maar door andermans strot te drukken. De vraag is of Evolution doet wat het moet doen en of iemand er ervaring mee heeft. een alternatief aangeven in de zelfde prijsrange met daarbij de pro's en con's is natuurlijk ook goed.

Om maar even ontopic te gaan: Ervaringen :D http://toolguyd.com/evolution-tools-opinions/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:49:
[...]

Wie kent dat niet?? ;)
Tot je een keer platen moet zagen die per se in het zicht moeten blijven, dan ben je meteen genezen van golvend zagen.

Op dit vluchtige moment vermoed ik dat zo'n lineaal ná het bekende aftekenpotlood(!!) het slimste DIY accessoire is dat ik ooit voor mijzelf heb gekocht.
Ik geef zo'n ding negen volle sterren, met één ster aftrek vanwege de prijs.

Al is daarvan na 10plus jaar het allerergste leed wel weer geleden, zo blijkt. ;)
Ik heb er genoeg in het zicht moeten zagen hoor :Y Maar ik snap je punt :+
hoi3344 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:10:
Iedereen is een beetje als volgt bezig:
[afbeelding]

Geef nu gewoon eens antwoord op de vragen die gesteld worden, i.p.v. er telkens om heen te draaien om jouw gelijk maar door andermans strot te drukken. De vraag is of Evolution doet wat het moet doen en of iemand er ervaring mee heeft. een alternatief aangeven in de zelfde prijsrange met daarbij de pro's en con's is natuurlijk ook goed.

Om maar even ontopic te gaan: Ervaringen :D http://toolguyd.com/evolution-tools-opinions/
Iedereen is een groot woord hé.......

Dat gezegd hebbende; ik zie enkel wat ik op het interwebs tegen kom (en dat heeft de desbetreffende user ook wel gevonden no doubt) omdat ik niet zélf ervaring heb met het merk. En alternatieven zijn er, voor wat ik heb kunnen vinden, niet en als ze er al zijn heb ik wederom daar geen ervaring mee.

Voor het geld zou ik de gok nog wel wagen overigens. Is er niet een fysieke winkel die ze toevallig heeft staan waar je even langs kan om het product te 'voelen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Aapje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:57:
[...]

Ok ik hap even op je, dus ik moet een HBM machine volgens jou advies kopen die specifiek voor metaal is. Maar intussne wil ik ook hout ermee zagen. Dus moet ik OOK een HBM machine voor hout kopen? En dus 2 x zoveel uitgeven en 2 x zoveel ruimte kwijt zijn? :?
Dat is 100% wat ik in jouw situatie zou doen. Ik weet niet in hoeverre je buiten de hobby met metaal werkt, maar ik heb op diverse werkplekken gezien wat er kan gebeuren als je de metaalbewerker gaat uithangen met ongeschikt gereedschap en ik ben er behoorlijk op gebrand niet te dicht bij zulke spielerei in de buurt te komen.
En veiligheid + dit soort gereedschap, cmon wees eerlijk... Je laat geen kinderen met zulk speelgoed spelen. Je hebt verstand waar je wel je handen zet. En een goede bescherming is allemaal je eigen verantwoordelijkheid.
Klopt dat je zelf verantwoordelijk bent, maar dat wil niet zeggen dat ik (indirect) mensen aan ga zetten tot het creëren van reëel brandgevaar in hun werkplaats.
Daarbij wil je er niet bij zijn als ik nu kokerbalken afslijp, want geen een van m'n slijptollen hebben die kut beschermkapje nog erop zitten ;)
Daar wil ik dan inderdaad niet bij in de buurt zijn, en een slijptol zonder kap gebruik ik niet. Wel eens een slijpschijf zien spatten?
Maar het komt beetje neer op mijn vraag wederom, ik zoek geen high-rpm zaag. Ik wil een 'cold saw' die zowel hout als metaal kan zagen en die betaalbaar is. Mijn vraag was, wie de fuck kent Evolution en is die poep chineze troep of 't gewoon chinees gereedschap. En daarbij, ken je alternatieven die koud zagen? Ik kan ze niet vinden, vraag dus om hulp ;)
Het feit dat niemand het kent en het in dezelfde prijsklasse zit als Einhell zou voor mij een forse rode vlag zijn. Verder ken ik het niet. Voor een cold saw kan ik straks even kijken, maar ik geloof niet dat dat in de prijscategorie <150eu blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Notna schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:14:
[...]

Dat gezegd hebbende; ik zie enkel wat ik op het interwebs tegen kom (en dat heeft de desbetreffende user ook wel gevonden no doubt) omdat ik niet zélf ervaring heb met het merk. En alternatieven zijn er, voor wat ik heb kunnen vinden, niet en als ze er al zijn heb ik wederom daar geen ervaring mee.
Had 'm inderdaad al gevonden, maar ook op youtube allerlei reviews (waarin de zaag 't prima doet hoor). Maar lijken allemaal gesponsort :( Ik hou van reviews zoals AvE ze geeft....

Voorbeeldje:
YouTube: Is DeWalt 20V more powerful than Milwaukee 18V? Don't toss out your 18V tools just yet.

Hij trekt alles uit elkaar om te kijken hoe 't van binnen in elkaar steekt... En zo toont ie ook aan dat sommige merken waarvan je het niet verwacht echt wel kwaliteit hebben.

@hierboven: Ik hou effe op met happen op je. Je snapt duidelijk niet dat veiligheid je eigen verantwoordelijkheid is met gereedschap. Ik las/slijp/kloot met gasbranders in m'n garage. Je kan erop rekenen dat ik geen brandbare zooi in de buurt hou als ik iets zaag ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Aapje op 13-05-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Aapje schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 14:23:
@hierboven: Ik hou effe op met happen op je. Je snapt duidelijk niet dat veiligheid je eigen verantwoordelijkheid is met gereedschap. Ik las/slijp/kloot met gasbranders in m'n garage. Je kan erop rekenen dat ik geen brandbare zooi in de buurt hou als ik iets zaag ;)
:?
Ik snap erg goed dat veiligheid je eigen verantwoording is. Ik leg je niks op, dreig nergens mee, val je niet aan, ik ben het gewoon niet met je eens. Ik leg uit waarom ik de adviezen geef die ik geef. Als jij meent dat het veilig genoeg is wat je doet, be my guest, maar ik ga de veiligheidsprincipes die ik zelf aanhoud niet uit het raam pleuren zodat het beter aansluit bij wat jij ervan vindt. Voor mijn part ga je ondersteboven aan een nylon touw boven een smeltvat hangen terwijl je de balk doorslijpt waar je het touw aan vastgeknoopt hebt, maar ik zal die manier van handelen niet aan anderen aanraden. Of ze dat nou zelf een goed idee vinden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb even wat reacties geruimd, graag wat minder op de man en wat meer on-topic ajb.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ben zelf intussen wel wat verder gekomen, Evolution Power Tools LLC is een USA based bedrijf. Laat inderdaad z'n boel produceren in China. Maargoed dat doen de-fault en milfuckee ook. De machine op 't oog kan tot 4 mm dik staal aan en hout tot 12cm.

Voldoet dus eigenlijk aan m'n specificaties die ik stel. Dus chineze brabbel lijkt het ook niet volledig te zijn.

Ik las aan auto's, wil zeggen dat ik een uur na laswerk nog steeds in de garage m'n biertje zit te drinken om te kijken of tectyl/plamuur niet toevallig nog staat te fikken. Vaak zat gebeurt dat ik links zit te lassen en rechts de strijkkit in de fik staat... :P

Misschien neem ik veiligheid wat minder serieus, maar piano vingertjes heb ik niet maar heb ze wel nog alle 10.. ;)

Slijpschijven die uit elkaar spatten is mij nog nooit overkomen. Als je iets slijpt beweeg je de schijf namelijk niet in een richting waar deze niet heen kan. Kortom zodra je een schijf gaat flexen ben je gewoon verkeerd bezig.

Mooie discussie hoor, maar heb intussen nog steeds geen alternatief gevonden. En ben geneigd om het apparaat te bestellen. Zal kijken of ik een review-tje achterlaat hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tja, veiligheid moet je voor jezelf bepalen (zolang het alleen je eigen veiligheid betreft). Ik heb ook wel de kettingzaag gebruikt zonder zaagbroek, en dat gaat meestal wel goed. Het gaat alleen om die ene keer dat het niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:41
Na een tijdje lurken in het topic toch maar eens iets proberen bij te dragen. Vandaag toch maar een Bosch Blauw GSB 18-2 gekocht. Aanbieding bij de makro voor (ik had een beetje geluk) 160euro :) Mooi spul, en ergens moet je ook gewoon kiezen voor een systeem. Na een Bosch groen 9,6v (die wat benauwd klinkt intussen) en een afdanker Aldi dinges van 14v toch een mooie upgrade.

'helaas' 3 keer de 1,5Ah accus (voelt wat klein), maar voor dit geld kon ik hem niet laten liggen :+

http://folders.makro.nl/non-food-10/page/48-49

[ Voor 12% gewijzigd door N3oC op 13-05-2016 21:30 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.