[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 100 Laatste
Acties:
  • 719.964 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
Framoes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 19:08:
[..]

Excentrische beweging en? Er zijn namelijk wel meer machines die niet alleen een excentrische beweging maken.
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Aha, dat is iig duidelijk. Zat de handleiding al door te lezen, maar hier was ik nog niet aangekomen.

Ik snap niet dat dit niet standaard is. Het gaat dan zoveel sneller. Makita heeft een excenter die draait en een oscillerende beweging maakt. Maar die heeft geen geforceerde draaibeweging, waardoor die beweging bij te veel weerstand stopt.

Maarja, de prijs van een Rotex he. Ik heb het er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Framoes schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 19:08:
Excentrische beweging en? Er zijn namelijk wel meer machines die niet alleen een excentrische beweging maken.
Het functioneert als een planetoïde systeem, waarbij zeg maar de maan in een gecombineerde maar ditmaal tevens geforceerde beweging om een eigen as draai én tegelijkertijd ook om de aarde draait, maar dan wel op een "iets" hoger toerental. :+
Van een "gewone" excenter wordt slechts één rotatiebeweging geforceerd aangedreven, de andere rotatiebeweging is een vrijloop.

De vrijloop die excentrische machines doorgaans hebben wordt bij een Rotex dus volledig geforceerd, die vrijloop is er dus niet en dat resulteert in een enorme schuurgrip op de ondergrond die z'n weerga niet kent.
Ik schreef al, alleen m'n bandschuurmachines zijn iets sneller, met de nadruk op "iets". ;)
En al schuurt het geweldig. 400-500 euro aftikken voor een schuurmachine is mij als doorgeslagen dhz'er te veel van het goede.
Ik ben geen schilder die dagelijks meters en meters moet schuren.
Je hebt volkomen gelijk en toch is ook dat betrekkelijk.

Een beetje pro heeft deze machine er al in een enkele dag uit, zoveel tijd bespaart hij.
Wat voor een pro geldt, geldt strikt genomen net zo goed voor jou en mij, het kost ook ons geld als wij een week over een klus doen die ook in een enkele dag gedaan kan zijn.
Dat kostenplaatje moet iedereen dan maar voor zichzelf uitmaken. O-)

Ik heb dat besluit al vele jaren geleden genomen en ik heb dat nooit betreurd, de machine is intussen aardig afgebeuld maar doet nog steeds z'n dankbare ding.
Als je de klus uitbesteedt dan betaal je uiteindelijk méér dan de aanschafprijs van zo'n machine.
Die heeft ook voor mij na een paar verhuizingen en verbouwingen z'n geld allang terugverdiend.
Een machine als dit is gewoon door niets anders te vervangen, jammer dat zo weinig merken iets dergelijks voeren.
Een no-name chinaprul voor minder dan €100,- zou dit ook moeten kunnen, maar ik ken ze niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-05-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:55
Niek_ schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 07:20:
[...]

Misschien dat dit je keuze nog iets makkelijker maakt :) Ik ben ook nog aan het rondkijken en had dezelfde Bosch in het vizier. Hier haal je deze Bosch GSR 10,8-2-LI (zonder boren/ met bitset) voor een paar euro goedkoper, met 2 x 2Ah accu's in plaats van 1,5Ah, met 4 jaar garantie en een opbergkoffer in plaats van opbergetui.
En die van jou vergeleken met deze? Heeft zelfs een 4ah accu erbij.
http://www.werkzeugalarm....-tlg-zubehoerset/a-10763/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 11:46
Draakje5 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:19:
[...]

En die van jou vergeleken met deze? Heeft zelfs een 4ah accu erbij.
http://www.werkzeugalarm....-tlg-zubehoerset/a-10763/
Goed gevonden. Denk alleen zelf dat 2 x 2Ah makkelijker is dan 1 x 4Ah. Neem aan dat je even ver komt qua aantal schroeven ergens in draaien bijvoorbeeld, maar 2 accu's geeft je het voordeel dat je er altijd 1 in de lader kan hebben zitten. De set die je linkt heeft dan wel weer de boortjes + bitset erbij al denk ik niet dat die toevoeging doorslaggevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:55
Niek_ schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 08:23:
[...]

Goed gevonden. Denk alleen zelf dat 2 x 2Ah makkelijker is dan 1 x 4Ah. Neem aan dat je even ver komt qua aantal schroeven ergens in draaien bijvoorbeeld, maar 2 accu's geeft je het voordeel dat je er altijd 1 in de lader kan hebben zitten. De set die je linkt heeft dan wel weer de boortjes + bitset erbij al denk ik niet dat die toevoeging doorslaggevend is.
Bij deze ook nog een 2ah accu erbij he, dus ook altijd een in de lader. En voor dezelfde prijs nog de boortjes, die anders ook vast wel weer een paar tientjes kosten?

Een koffer lijkt me dan wel weer handiger als een tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 17:42

miekol

erm

Niek_ schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 08:23:
[...]

Twee accu's is is inderdaad wel zo handig, maar bovenstaande setje heeft gewoon 1x 2ah en 1x 4ah accu hoor!

Edit: Spuit 11 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 11:46
Zo, daar had ik even hard overheen gekeken. Dan is het inderdaad interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben op zoek naar een nieuwe boor/schroef machine. Met name voor simpel werk zoals boren en schroeven in hout en wellicht af en toe in een gips wandje boren. Ook incidenteel gebruiker, zeker niet maandelijks. Ik heb momenteel een groene Bosch van wijlen schoonvader maar de accu daarvan is waardeloos.

Nu zat ik te kijken naar de Skil 6221 AA, met name omdat deze geen accu heeft waardoor ik nooit eerst de accu moet opladen voor ik aan de slag kan of halverwege met een lege accu kom te zitten. Hoeft ook geen professioneel apparaat te zijn want het klusje dat ik nu moet uitvoeren is bijvoorbeeld gewoon een vogelhuisje aan de schutting ophalen en in de schuur wat ophangmateriaal aan de balken vast schroeven.

Is dit apparaat iets voor de incidentele doe het zelf prutser?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:01:
Ik ben op zoek naar een nieuwe boor/schroef machine. Met name voor simpel werk zoals boren en schroeven in hout en wellicht af en toe in een gips wandje boren. Ook incidenteel gebruiker, zeker niet maandelijks. Ik heb momenteel een groene Bosch van wijlen schoonvader maar de accu daarvan is waardeloos.

Nu zat ik te kijken naar de Skil 6221 AA, met name omdat deze geen accu heeft waardoor ik nooit eerst de accu moet opladen voor ik aan de slag kan of halverwege met een lege accu kom te zitten. Hoeft ook geen professioneel apparaat te zijn want het klusje dat ik nu moet uitvoeren is bijvoorbeeld gewoon een vogelhuisje aan de schutting ophalen en in de schuur wat ophangmateriaal aan de balken vast schroeven.

Is dit apparaat iets voor de incidentele doe het zelf prutser?
Prima prijs, prima koppel en uitermate prima voor de paar vogelhuisjes. In die balken zal je misschien moeten voorboren maar dat merk je snel genoeg :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 17:07:
[...]

Prima prijs, prima koppel en uitermate prima voor de paar vogelhuisjes. In die balken zal je misschien moeten voorboren maar dat merk je snel genoeg :)
En dat voorboren kan ook prima met dit apparaat neem ik aan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Tsurany schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:19:
[...]

En dat voorboren kan ook prima met dit apparaat neem ik aan?
In hout, voor wat schroeven? Ja dikke prima. Geen idee of hij een gatenboor zou trekken met een diameter van 5 cm oid maar dat is ook een ander verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-05 20:59

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:26:
[...]

In hout, voor wat schroeven? Ja dikke prima. Geen idee of hij een gatenboor zou trekken met een diameter van 5 cm oid maar dat is ook een ander verhaal :+
5cm gaten*zaag* zou hij gemakkelijk moeten trekken, waar ik met een 50mm slangenboor niet per se heel veel vooruitgang zou verwachten. Wat bedoel je met gatenboor? ;)

Maar, voor het geld lijkt die Skil me zeer zeker niet verkeerd. En inderdaad, gewoon voorboren voor wat schroeven in hout of gipswandjes zou geen enkel probleem mogen zijn. Afgaand op de specs zit je al snel op 150+ euro te kijken voor een vergelijkbaar sterke accuboormachine, dus dat zou ruimschoots moeten voldoen voor het beoogde gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 21-05-2016 18:50 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
McGryphon schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 18:46:
[...]

5cm gaten*zaag* zou hij gemakkelijk moeten trekken, waar ik met een 50mm slangenboor niet per se heel veel vooruitgang zou verwachten. Wat bedoel je met gatenboor? ;)

Maar, voor het geld lijkt die Skil me zeer zeker niet verkeerd. En inderdaad, gewoon voorboren voor wat schroeven in hout of gipswandjes zou geen enkel probleem mogen zijn. Afgaand op de specs zit je al snel op 150+ euro te kijken voor een vergelijkbaar sterke accuboormachine, dus dat zou ruimschoots moeten voldoen voor het beoogde gebruik.
Nou, gewoon een gatenboor :+

http://www.toolstation.nl...wjoC6BRDXuvnw4Ym2y8MBEiQA

64mm in een balk lijkt mij wat teveel gevraagd voor dat ding maar dat is ook niet de doelstelling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Top, dan is hij nu besteld. Bedankt voor het advies! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:06:
[...]

Nou, gewoon een gatenboor :+

http://www.toolstation.nl...wjoC6BRDXuvnw4Ym2y8MBEiQA

64mm in een balk lijkt mij wat teveel gevraagd voor dat ding maar dat is ook niet de doelstelling :+
Dat zou je wellicht verbazen. Met mijn 10,8v Dewalt heb ik 100mm gaten in balken geragd, wat gewoon ging, al vond ie het niet leuk. En op papier heeft die Skil iig de helft meer koppel ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Vandaag komt als het goed is mijn Stanley Fatmax Tstak combo II + IV binnen. Ben benieuwd, hoop er al mijn handgereedschap in kwijt te kunnen.

Maar ik was toch even benieuwd of nog andere mensen hier ervaring hadden met de Tstak producten. Of misschien met andere modulaire opbergsystemen.

In mijn zoektocht ben ik verder nog dingen van L-Boxx/Sortimo, DeWalt touchbox, Tanos sortainers en Sys combo's en meer op autogereedschap georiënteerde (draagbare) koffers met uittreklades tegen gekomen. Is er misschien nog een systeem wat ik dan over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 15:07

w00Dy

Make soap, not war

miekol schreef op maandag 23 mei 2016 @ 07:48:
Vandaag komt als het goed is mijn Stanley Fatmax Tstak combo II + IV binnen. Ben benieuwd, hoop er al mijn handgereedschap in kwijt te kunnen.

Maar ik was toch even benieuwd of nog andere mensen hier ervaring hadden met de Tstak producten. Of misschien met andere modulaire opbergsystemen.

In mijn zoektocht ben ik verder nog dingen van L-Boxx/Sortimo, DeWalt touchbox, Tanos sortainers en Sys combo's en meer op autogereedschap georiënteerde (draagbare) koffers met uittreklades tegen gekomen. Is er misschien nog een systeem wat ik dan over het hoofd heb gezien?
DeWalt heeft de Toughbox maar toch ook een TSTAK systeem? Die moeten mijn inziens gewoon op elkaar passen?

Scheelt 10 Euro de kist omdat er DeWalt op staat :z

[ Voor 3% gewijzigd door w00Dy op 23-05-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
w00Dy schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:41:
[...]

DeWalt heeft de Toughbox maar toch ook een TSTAK systeem? Die moeten mijn inziens gewoon op elkaar passen?

Scheelt 10 Euro de kist omdat er DeWalt op staat :z
Bij de toughboxes is het verschil tussen Stanley en Dewalt het vastklikken; die gele plastic kliklipjes heeft Stanley niet en Dewalt wel. Daarnaast is de Dewalt DS250, kist met twee laden, niet als Stanley te krijgen afaik. Wat de verschillen tussen de twee zijn voor tstak weet ik niet, dat viel voor mij voorlopig af op formaat, en heb ik dus niet echt naar gekeken.

Overigens zijn zowel tstak als toughsystem begonnen als dewalt en later iets goedkoper, en iig bij toughsystem aangepast, ook als stanley op de markt gebracht. Het is niet alsof ze dachten "Hey, laten we deze stanley meuk als dewalt labelen, verder niks doen, en meer geld vragen!".

Dat lijken ze in de VS overigens wel te doen met een deel van het fatmax-handgereedschap, maar of dat exact hetzelfde spul is durf ik niet direct met zekerheid te stellen.

[ Voor 29% gewijzigd door McGryphon op 23-05-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 16:04
Aghanim schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:10:
Dat lukt helaas niet, vandaar dat ik een oplossing zoek terwijl het laminaat blijft liggen. Heb zojuist de FERM OTM1004 besteld, deze wordt geleverd met segmentzaagblad dus dat zou moeten lukken.
The Eagle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:24:
@XenergyX
Dat zou moeten lukken, maar mijn ervaring is dat dat wel eens lang kan duren en je dan ook secuur te werk moet gaan. Immers, als je niet uit kijkt zit je zo in je ondervloer en dat is of slecht voor je apparaat, of slecht voor je (betonnen?) vloer ;)
Bovendien is laminaat HDF en dat is naast hard nogal gevoelig voor warmteontwikkeling. Dus uitkijken met smeulen.

Wat in mijn ervaring het beste werkt is aftekenen en er gewoon voorzichtig met een beitel op. Dan tik je het er zo vanaf :)
Dat is ook mijn ervaring The Eagle. Heb hetzelfde gedaan maar dan met een Bosch groen setje. Je merkt echt dat het een eeuwigheid duurt en je moet extra langzaam omdat je anders je vloer in de fik steekt.
Afhankelijk van wat voor ondervloer je hebt, hoef je je daar niet druk om te maken. Ik kon bij mij een afstand instellen waarmee je zaagt, dus je zaagt hooguit een een klein stukje in de ondervloer. In mij geval van die groene platen van een halve centimeter dik, dus geen probleem.
Aghanim schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:30:
[...]

Die optie had ik ook gelezen maar had zelf het gevoel dat dit wel eens verkeerd af zou kunnen lopen wanneer het hout splijt bijvoorbeeld.
Was ik persoonlijk ook bang voor met mijn goedkope laminaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Hmm. Ik moet eigenlijk een nieuwe handzaag hebben, en zit te twijfelen tussen een Hultafors en een Bahco Superior.

Misschien bestel ik ze gewoon allebei, die dingen slijten toch wel. Iemand hier significante ervaring met Hultafors zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Ik heb een Bahco voor het snelle grove werk, (of de decopeer) het fijne werk doe ik met mijn Japanse set:
Afbeeldingslocatie: http://www.qy1.de/img/set205530.jpg

(www.fine-tools.com)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:49:
Ik heb een Bahco voor het snelle grove werk, (of de decopeer) het fijne werk doe ik met mijn Japanse set:
[afbeelding]

(www.fine-tools.com)
Die zien er echt extreem cool uit :D Maar een ergonomisch vraagje; houdt dat nou een beetje lekker vast als je stukken moet zagen? Lijkt mij dat je minder goede grip hebt op het geheel zonder een echt handvat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 19:06
Notna schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:51:
[...]

Die zien er echt extreem cool uit :D Maar een ergonomisch vraagje; houdt dat nou een beetje lekker vast als je stukken moet zagen? Lijkt mij dat je minder goede grip hebt op het geheel zonder een echt handvat?
Japanse zagen doen hun werk op de trekbeweging, niet zoals "normale" zagen met trekken en duwen.

Het handvat zorgt voor extra controle op deze manier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Het vergt wel wat oefening, je moet de zaag inderdaad in een trekkende beweging laten vallen, het splintert ook niet door de hele fijne vertanding, als je de slag hebt wil je niet meer terug!

Grap erachter is ook dat een trekkende/vallende beweging minder zwaar is dan heen en weer duwen.

deze zagen zijn niet echt geschikt zijn om meters mee te zagen vanwege het dunne beweegbare blad. Maar snijd als een mes door de boter

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Zelf net toevallig ook voor het eerst een Japanse zaag (bij Fine Tools/Dieter Schmidt) besteld...ben heel benieuwd. Zag volgen mij ook Jay Bates even snel iets uitzagen ermee en kan me voorstellen dat dat super werkt als je er eenmaal beetje handig mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik weet niet meer precies waar ik het zag, maar in de folder van Lidl staat ook een Japanse zaag voor 7.99
Niet zo profi allicht maar leuk genoeg om jezelf er bekend mee te maken denk ik...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ik heb er een van de Lidl en die werkt prima. Het is wel wennen, omdat je een gewone zaag gewend bent en dus makkelijk te veel kracht/druk zet.

Maar al met al heeft die van de Lidl een prima prijs/kwaliteit-verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:37:
Ik weet niet meer precies waar ik het zag, maar in de folder van Lidl staat ook een Japanse zaag voor 7.99
Niet zo profi allicht maar leuk genoeg om jezelf er bekend mee te maken denk ik...
De Japanse zagen van de Lidl krijgen vaak goede (gebruikers)reviews, dus zou er zeker voor gaan. De zaag is te koop vanaf donderdag 26/5. Overigens is beginnen met een Dozuki gemakkelijker dan met een Ryoba, door de verstevigde bovenrand. Een Ryoba is wel veelzijdiger, doordat deze aan 2 kanten tanden heeft. Meestal aan een kant om met de nerf mee te zagen en een kant om er dwars op te zagen. De zaag van de Lidl is een Ryoba.

Sinds ik een Ryoba heb, gebruik ik mijn "westerse" Bahco zagen eigenlijk bijna nooit meer. Zie ook deze link voor de verschillen tussen westerse en Japanse zagen en de verschillende types van Japanse zagen.Dictum heeft ook veel Japanse zagen en heeft wat goedkopere modellen dan Fine Tools.

[ Voor 37% gewijzigd door L.N. op 24-05-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik wilde net komen melden dat ze idd bij de Lidl in de aanbieding zijn deze week, ha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ryoba...dat ken ik alleen als huismerk van de Makro voor koffie en aanverwante lekkernijen. Nooit kunnen vermoede dat dat spul naar een zaag vernoemd zou kunnen zijn :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 14:28
Hmm, ik wil ook wel eens zo'n Japanse zaag proberen voor dat geld 😋 hoe gedraagt deze zich in plexiglas? Zou dat ook lukken? Ik heb nog een oud (5+ jaar) stuk plexiglas staan wat op maat gemaakt moet worden. Ben bang dat het gaat splinteren als ik het voorsnij en breek. Een fijne zaag zou misschien nog wel lukken (of een 'vers' stuk plexi haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Oftewel ik moet vrijdag na mijn werk even langs de Lidl om te kijken of ik zo'n ding op kan pikken? :+

Vandaag komt er een Hultafors HBX binnen overigens. 7tpi blad, als die bevalt bestel ik er tzt nog wel een 9tpi of 11tpi blad bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Inmiddels heb ik gekeken naar een Festool DTS 400 EQ n.a.v. de reacties in dit topic. Omdat deze erg duur zijn, en via Marktplaats erg moeilijk verkrijgbaar zijn (een mooi exemplaar) ben ik ook naar Rupes gaan kijken. Ik kreeg het idee dat deze kwalitatief nagenoeg hetzelfde zijn, en dat een machine als de Rupes LS 71T exact hetzelfde is als de Festool DTS 400 EQ, echter dan zonder afneembaar snoer.

Iemand die mij hier wat in kan sturen? Is de Rupes inderdaad een vergelijkbare machine? Het prijsverschil is nogal fors namelijk (uitgaande van nieuwprijzen).

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
geekeep schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 00:25:
Hmm, ik wil ook wel eens zo'n Japanse zaag proberen voor dat geld 😋 hoe gedraagt deze zich in plexiglas? Zou dat ook lukken? Ik heb nog een oud (5+ jaar) stuk plexiglas staan wat op maat gemaakt moet worden. Ben bang dat het gaat splinteren als ik het voorsnij en breek. Een fijne zaag zou misschien nog wel lukken (of een 'vers' stuk plexi haha).
Afplakken met schilderstape, decoupeerzaag pakken en op de laagste stand zetten met een fijn zaagje gaat ook prima. De kunst is om de zaag het werk te laten doen en je tijd te nemen en vooral geen kracht te zetten. Is mij bij 10 keer beter gegaan dan insnijden en breken
McGryphon schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:41:
Oftewel ik moet vrijdag na mijn werk even langs de Lidl om te kijken of ik zo'n ding op kan pikken? :+

Vandaag komt er een Hultafors HBX binnen overigens. 7tpi blad, als die bevalt bestel ik er tzt nog wel een 9tpi of 11tpi blad bij.
Ik ga het donderdag ook even halen. Voor die 8 euro kan je er geen buil aan vallen en je hebt nooit een excuus nodig voor mooaarrr gereedschap :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
50Miles schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:29:
Inmiddels heb ik gekeken naar een Festool DTS 400 EQ n.a.v. de reacties in dit topic. Omdat deze erg duur zijn, en via Marktplaats erg moeilijk verkrijgbaar zijn (een mooi exemplaar) ben ik ook naar Rupes gaan kijken. Ik kreeg het idee dat deze kwalitatief nagenoeg hetzelfde zijn, en dat een machine als de Rupes LS 71T exact hetzelfde is als de Festool DTS 400 EQ, echter dan zonder afneembaar snoer.

Iemand die mij hier wat in kan sturen? Is de Rupes inderdaad een vergelijkbare machine? Het prijsverschil is nogal fors namelijk (uitgaande van nieuwprijzen).
Het verschil tussen de Rupes en de Festool DTS 400 EQ is de mogelijkheid om het toerental te regelen. De Festool heeft dit wel en de Rupes niet. De Rupes is te vergelijken met de Festool DTS 400 Q (dus zonder E). Beide Festools zijn in een "gewone" en Plus variant te krijgen. Bij de Plus zit een systainer (koffer). Een Festool DTS 400 Q (zonder Plus) is qua prijs vergelijkbaar met de Rupes. Milwaukee en Flex hebben ook modellen die heel erg op de Festool en Rupes lijken. Het zou mij niet verbazen als ze allemaal uit dezelfde fabriek komen. Qua prijs liggen ze ook dicht bij elkaar. Ik zou wel gaan voor een model met een regelbaar toerental.

Festool gebruikt vaak de volgende aanduidingen:
R: Randnahe: Volgens mij alleen bij de TS55 invalzaag en staat voor de mogelijkheid om vlak naast een wand te zagen.
E: Electronische toerentalregeling
B: Rem op de as (bv invalzaag, bovenfrees)
Q: Verwijderbare Plug-it stekker

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 25-05-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Excuses, ik bedoel de Rupes LS71 TE, met regelbaar toerental ;).

Maar ik begrijp dat, wat kwaliteit betreft, ik net zo goed voor de Rupes kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
50Miles schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:03:
Excuses, ik bedoel de Rupes LS71 TE, met regelbaar toerental ;).

Maar ik begrijp dat, wat kwaliteit betreft, ik net zo goed voor de Rupes kan gaan?
Ik denk het wel, maar ik heb nog nooit een Rupes in mijn handen gehad. Rupes richt zich voornamelijk op schilders en lakkers in de meubel- en autoindustrie. Dus zwaar professioneel gebruik. Ik kan niet voorstellen dat het dan slecht materiaal is. Bovendien lijken al die schuurmachines zo veel op elkaar, dat ik een zeer sterk vermoeden heb dat ze uit dezelfde fabriek komen (of in licentie gemaakt worden). Op internet zijn er veel die dit denken.

De weinige verschillen die ik tussen de LS71TE zie zijn het toerental en de afzuiging. De Festool heeft een iets bredere range, namelijk tussen de 6.000 en 14.000 toeren (Rupes 8.000-13.000). En de Festool heeft een universele 27mm aansluiting voor een stofzuiger. Bij de Rupes kan ik het zo snel niet achterhalen.

Kijk ook eens naar de Flex-tools ODE100-2. De specs zijn hetzelfde als de Rupes. De Flex is er ook in een L-BOXX en kost evenveel als een LS71TE in doos. Ook Flex is een merk dat zich voornamelijk op professionele gebruikers richt in de verf- en autoindustrie (schuren, polijsten, slijpen, etc.).

[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 25-05-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:31
Goedemorgen allemaal. Mijn vader zegt al een tijdje dat hij zijn garage op wil ruimen en al zijn gereedschap netjes wil organiseren. Nu kreeg ik vanmorgen de volgende 'aanbieding':

http://www.groupdeal.nl/92-delige-toolwelle-gereedschapswagen250516.html?utm_source=e-ngine_mail&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2016-05-25

Zijn gereedschap bestaat nu uit een bij elkaar geraapt rommeltje van de afgelopen 25 jaar. Zo'n gereedschapswagen moet natuurlijk wel een beetje stevig zijn. Het gereedschap zal voor huis-tuin en keukengebruik zijn, eigen zijn dus niet heel hoog.

Heeft iemand ervaring met dit merk en is de prijs/kwaliteit verhouding een beetje oké?

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 18:44
Jevon schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:38:
Goedemorgen allemaal. Mijn vader zegt al een tijdje dat hij zijn garage op wil ruimen en al zijn gereedschap netjes wil organiseren. Nu kreeg ik vanmorgen de volgende 'aanbieding':

http://www.groupdeal.nl/92-delige-toolwelle-gereedschapswagen250516.html?utm_source=e-ngine_mail&utm_medium=e-mail&utm_campaign=2016-05-25

Zijn gereedschap bestaat nu uit een bij elkaar geraapt rommeltje van de afgelopen 25 jaar. Zo'n gereedschapswagen moet natuurlijk wel een beetje stevig zijn. Het gereedschap zal voor huis-tuin en keukengebruik zijn, eigen zijn dus niet heel hoog.

Heeft iemand ervaring met dit merk en is de prijs/kwaliteit verhouding een beetje oké?
Op dealdumpert stond laatst een trolley, ook van toolwelle, deze heb ik gehaald. (deze dus)
Ik heb het alleen voor de steeksleutels gehaald eigenlijk. heb nog niks gebruikt uit deze set. maar erg kwalitatief zou ik het niet noemen. het is eigenlijk alleen leuk dat je niet misgrijpt denk ik. sowieso is dat plastic waar alles ingedrukt is, waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

50Miles schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:29:

Op FOG (Amerikaans Festool forum) gaat iemand helemaal los (in positieve zin) op de nieuwste Rupes > http://festoolownersgroup...-king-of-orbital-sanders/. En FOG is meestal wel een 'tough crowd' voor gereedschap van andere merken. Men kan daar nogal eenkennig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met de Metabo SSW 18 LTX 400 BL met LiHD accu?

-edit-
Vielen Dank, Ihre Bestellung wird bearbeitet.
Goed, binnenkort ben ik de gek die er ervaring mee heeft... Ich habe kürzlich gekauft: 'Metabo SSW 18 LTX 400 BL Akku-Schlagschrauber". En dan de variant met twee 3,1 Ah LiHD accu's. Die zouden blijkbaar sterker zijn dan normale Metabo accu's.

Voor 419 euro incl. verzendkosten (naar iemand die hier vlakbij over de grens in Duitsland woont). In een NL shop (Toolnation) kwam ik op een bedrag van 510 euro incl. verzendkosten, dus ik ben wel tevreden over de prijs. Deutschland uber alles.

Volgens Amazon komt het tussen 30 mei en 2 juni aan, tot dan.

[ Voor 81% gewijzigd door Verstekbakker op 25-05-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
miekol schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:51:
[...]
Op FOG (Amerikaans Festool forum) gaat iemand helemaal los (in positieve zin) op de nieuwste Rupes > http://festoolownersgroup...-king-of-orbital-sanders/. En FOG is meestal wel een 'tough crowd' voor gereedschap van andere merken. Men kan daar nogal eenkennig zijn :+
Thx voor je input. Dit overtuigt mij inmiddels wel aardig om Festool te laten liggen, vooral vanwege de prijs.
L.N. schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:29:
[...]

Ik denk het wel, maar ik heb nog nooit een Rupes in mijn handen gehad. Rupes richt zich voornamelijk op schilders en lakkers in de meubel- en autoindustrie. Dus zwaar professioneel gebruik. Ik kan niet voorstellen dat het dan slecht materiaal is. Bovendien lijken al die schuurmachines zo veel op elkaar, dat ik een zeer sterk vermoeden heb dat ze uit dezelfde fabriek komen (of in licentie gemaakt worden). Op internet zijn er veel die dit denken.

De weinige verschillen die ik tussen de LS71TE zie zijn het toerental en de afzuiging. De Festool heeft een iets bredere range, namelijk tussen de 6.000 en 14.000 toeren (Rupes 8.000-13.000). En de Festool heeft een universele 27mm aansluiting voor een stofzuiger. Bij de Rupes kan ik het zo snel niet achterhalen.

Kijk ook eens naar de Flex-tools ODE100-2. De specs zijn hetzelfde als de Rupes. De Flex is er ook in een L-BOXX en kost evenveel als een LS71TE in doos. Ook Flex is een merk dat zich voornamelijk op professionele gebruikers richt in de verf- en autoindustrie (schuren, polijsten, slijpen, etc.).
Thx! Die Flex-tools ODE100-2 heeft als voordeel dat er een koffer omheen zit. Dat brengt mij aan het twijfelen. Ik lees erg goede dingen over de Rupes, is dat nu de machine om te kopen, of is de Flex-tools een identieke machine uit dezelfde fabriek met als voordeel dat er een koffer omheen zit.

Iemand ervaring met Flex-tools t.o.v. Rupes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
miekol schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:51:
[...]
Ik vraag mij af met welke versie van de DTS 400 de poster de Rupes vergelijkt. Hij heeft het namelijk over lichter en meer vermogen. Als ik de DTS 400 EQ vergelijk met de LS71TE, dan is het opgenomen vermogen hetzelfde, net als de uitslag en de Festool is zelfs iets lichter dan de Rupes. Ik vermoed dus dat de vergelijking met een oud type DTS 400 is gedaan.

Let er ook op dat de Rupes 2 extra gaten heeft voor de stofafzuiging. Het meeste aschuurpapier heeft dit niet (o.a. het veelgebruikte schuurpapier van Ecotools), waardoor de stofafzuiging minder is bij gebruik van regulier schuurpapier. Voor de optimale afzuiging moet je dus duur schuurpapier gaan gebruiken.

Nu denk ik dat je met de Flex, Rupes, Milwaukee of Festool je een goede machine in handen hebt en dat de onderlinge verschillen minimaal zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door L.N. op 25-05-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Zo. Snel maar even tussendoor een Lidl Japanse zaag gehaald. Eerste indruk: wauw, groot. Het zaagblad zelf is al 30cm, met het handvat zelf wordt die lengte verdubbeld. Zoals gezegd bevat het blad aan een kant grovere tanden en aan een kant fijnere tanden. Het handvat zelf is van hard rubber/zacht plastic met een knopje om het blad los te maken. De bladen zijn dus vervangbaar (mits er losse bladen te vinden zijn).

Heb ook nog getwijfeld over de steek- en ringsleutelset. Ik heb op dit moment wat losse sleutels, iedere keer weer hopen dat ik de juiste maat er tussen heb zitten. Maar ik heb de sets toch laten liggen omdat ik liever gecombineerde steek/ringsleutels gebruik, en de Lidl set twee maten per ring gebruikt (dus bijv. 6 en 7 niet tegelijkertijd kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

geekeep schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:04:
Zo. Snel maar even tussendoor een Lidl Japanse zaag gehaald. Eerste indruk: wauw, groot. Het zaagblad zelf is al 30cm, met het handvat zelf wordt die lengte verdubbeld. Zoals gezegd bevat het blad aan een kant grovere tanden en aan een kant fijnere tanden. Het handvat zelf is van hard rubber/zacht plastic met een knopje om het blad los te maken. De bladen zijn dus vervangbaar (mits er losse bladen te vinden zijn).

Heb ook nog getwijfeld over de steek- en ringsleutelset. Ik heb op dit moment wat losse sleutels, iedere keer weer hopen dat ik de juiste maat er tussen heb zitten. Maar ik heb de sets toch laten liggen omdat ik liever gecombineerde steek/ringsleutels gebruik, en de Lidl set twee maten per ring gebruikt (dus bijv. 6 en 7 niet tegelijkertijd kunt gebruiken).
Ik weet niet precies of dit bij de Lidl zaag ook van toepassing is, maar bij mijn zaag is dit voor dwars zagen en langs zagen, Dus haaks of met de nerf mee...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Jelte,89 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:31:
[...]

Ik weet niet precies of dit bij de Lidl zaag ook van toepassing is, maar bij mijn zaag is dit voor dwars zagen en langs zagen, Dus haaks of met de nerf mee...
Voor zover ik kan vinden klopt dat inderdaad. Afkorten (haaks op de nerf) en schulpen (evenwijdig aan de nerf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
Ook maar eens naar de Lidl geweest.. maar niet voor de Japanse zaag...
Voor het zagen zoals in het voorbeeld van Lidl heb ik gewoon een multitool namelijk ^_^

Afbeeldingslocatie: http://www.supermarktaanbiedingen.com/Modules/Discount/images/2016/21/539416.jpg

De vorige decoupeerzaag van 5 euro van de Blokker was prima voor even snel een raamwerkje te maken... Maar ik zal toch al te azen op een nieuwe. De Blokker-variant zaagt namelijk zo scheef als het maar kan. Deze Lidl-versie kan ook nog onder een hoek zagen (tot 45 graden) waardoor me het een leuk apparaatje leek.

En voor 29 euro is het ook niet erg als ik hem sloop :+. Al moet ik eerlijk bekennen dat al het andere Lidl-gereedschap hier nog prima dienst doet :D . En zeker het schroefmachientje misbruik ik best ernstig (handmatig doordraaien als die niet meer power kan leveren, tot kraken aan toe) maar werkt nog top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:37
Waah schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:11:
Ook maar eens naar de Lidl geweest.. maar niet voor de Japanse zaag...
Voor het zagen zoals in het voorbeeld van Lidl heb ik gewoon een multitool namelijk ^_^

[afbeelding]

De vorige decoupeerzaag van 5 euro van de Blokker was prima voor even snel een raamwerkje te maken... Maar ik zal toch al te azen op een nieuwe. De Blokker-variant zaagt namelijk zo scheef als het maar kan. Deze Lidl-versie kan ook nog onder een hoek zagen (tot 45 graden) waardoor me het een leuk apparaatje leek.

En voor 29 euro is het ook niet erg als ik hem sloop :+. Al moet ik eerlijk bekennen dat al het andere Lidl-gereedschap hier nog prima dienst doet :D . En zeker het schroefmachientje misbruik ik best ernstig (handmatig doordraaien als die niet meer power kan leveren, tot kraken aan toe) maar werkt nog top.
Ik zat ook even te twijfelen voor 29 euro maar als ik hier de reviews lees houdt ik dat geld toch liever in m'n zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Remy!!!! schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Ik zat ook even te twijfelen voor 29 euro maar als ik hier de reviews lees houdt ik dat geld toch liever in m'n zak.
Gelukkig is dat een andere :+
Daarbij is het voor mij gewoon aftekenen en zagen. Lasers e.d. gebruik ik nooit :9
Deze heeft bijvoorbeeld wel afzuigingsmogelijkheden. En die van je link niet.

En kan altijd nog terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb vaak genoeg met Parkside spul gewerkt op mijn voormalige zomerbaantje om er niet meer bij in de buurt te willen komen, maar daar leek het ook maar niet te willen bezinken bij de bedrijfsleider dat 5x een stuk gereedschap kopen voor 30 euro als de oude stukgaat niet echt beter is voor de productiviteit dan 1x een apparaat van 150 euro dat niet kapotgaat als je er lelijk naar kijkt.

Het enige Parkside ding dat het redelijk volhield daar was de 125mm slijptol. Maar bijna voltijds gebruik op een zeilschool, met glasvezel, aluminium en rvs als meest verwerkte materialen, is ook niet echt te vergelijken met normaal thuisgebruik.

Niets persoonlijk of wat dan ook overigens, als het voor jou goed genoeg werkt, vooral blijven gebruiken, maar ik ben er persoonlijk zacht gezegd niet echt over te spreken.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 26-05-2016 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ik deel de mening van McG. Ik heb zelf een boormachine en decoupeerzaag van Parkside gehad. De boormachine heb ik trouwens nog, omdat ik deze weinig gebruik. De boormachine klemt de boor niet goed vast, waardoor deze vaak los draait. Het boren van gaten duurt dan veel langer dan nodig, omdat je om de haverklap de boor weer vast moet zetten.

De decoupeerzaag heb ik al snel weggegooid. Het zaagblad was er met geen mogelijkheid recht in te zetten, waardoor je altijd schuin aan het zagen was. De zaag trilde ook enorm. De decoupeerzaag was zelfs zo slecht dat ik deze niet op Marktplaats durfde te zetten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ja nu je het zegt, het is inderdaad een ander type, nu breng je me wel aan het twijfelen :+

Edit: En door het commentaar hierboven is mijn twijfel weer weg, thnx! :D

Nu weer hard doorsparen voor de Mafell P1CC...

[ Voor 57% gewijzigd door Remy!!!! op 26-05-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
McGryphon schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:09:
Ik heb vaak genoeg met Parkside spul gewerkt op mijn voormalige zomerbaantje om er niet meer bij in de buurt te willen komen, maar daar leek het ook maar niet te willen bezinken bij de bedrijfsleider dat 5x een stuk gereedschap kopen voor 30 euro als de oude stukgaat niet echt beter is voor de productiviteit dan 1x een apparaat van 150 euro dat niet kapotgaat als je er lelijk naar kijkt.

Het enige Parkside ding dat het redelijk volhield daar was de 125mm slijptol. Maar bijna voltijds gebruik op een zeilschool, met glasvezel, aluminium en rvs als meest verwerkte materialen, is ook niet echt te vergelijken met normaal thuisgebruik.

Niets persoonlijk of wat dan ook overigens, als het voor jou goed genoeg werkt, vooral blijven gebruiken, maar ik ben er persoonlijk zacht gezegd niet echt over te spreken.
Jouw gebruik is natuurlijk ook totaal anders dan van de gemiddelde huis-tuin-keuken persoon.
Ik ga er latjes mee doorzagen, of onder 45 graden zagen. Misschien eens een echt "figuur" mee uitzagen... Maar daar houd het ook snel op.

Ik gebruik het niet 40 uur per week :+

enige wat ik echt "merk" heb is een accuboormachine + boorhamer. Maar die gebruik ik ook veel vaker dan alle andere spulletjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Ik zou ook niet snel 'zwaar' elektrisch gereedschap (zoals een decoupeerzaag) kopen van een C-merk (met de bekende bouwmarktmerken als B-merk gezien), gezien de potentiële gevolgen van het niet correct functioneren hiervan. Qua handgereedschap, wat ook nog eens weinig wordt gebruikt, durf ik Action/Kijkshop/grabbelbak kwaliteit nog wel aan. Daar komt bovenop dat er al A-merk decoupeerzagen voor €100 te vinden zijn, met 45-graden-stand en mogelijkheid tot stofafzuiging incluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Waah schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:52:
[...]

Jouw gebruik is natuurlijk ook totaal anders dan van de gemiddelde huis-tuin-keuken persoon.
Ik ga er latjes mee doorzagen, of onder 45 graden zagen. Misschien eens een echt "figuur" mee uitzagen... Maar daar houd het ook snel op.

Ik gebruik het niet 40 uur per week :+

enige wat ik echt "merk" heb is een accuboormachine + boorhamer. Maar die gebruik ik ook veel vaker dan alle andere spulletjes :)
Ik heb een Parkside decoupeerzaag voor incidenteel gebruik en moet een veiligheidsbril dragen omdat dat ding hout omhoog spuugt. Zelfs als ik m'n stofzuiger er op aansluit zijn m'n ogen niet veilig.

Ik gebruik 'm daarom amper, want het zaagt het heel matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:05
Wellicht een stomme vraag, en ik vind het een beetje vreemd dat ik het niet zelf kan vinden. Maar waar vind ik ergens een beetje een zinnige bithouder voor op een 1/4" ratel? Ik heb voor mijn verjaardag een WGB ratelset gekregen. En daar zitten wel wat bits bij, maar geen bithouder waar ik eigen bitjes in kan doen. En omdat ik een ratel naast autosleutelwerk ook in en om het huis fijn vind, zou ik bijvoorbeeld ook PZ bits willen kunnen gebruiken. Ik vind tientallen bithouders voor in de accuboor, maar bijzonder weinig voor op een ratel.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Wormaap schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:03:
Wellicht een stomme vraag, en ik vind het een beetje vreemd dat ik het niet zelf kan vinden. Maar waar vind ik ergens een beetje een zinnige bithouder voor op een 1/4" ratel? Ik heb voor mijn verjaardag een WGB ratelset gekregen. En daar zitten wel wat bits bij, maar geen bithouder waar ik eigen bitjes in kan doen. En omdat ik een ratel naast autosleutelwerk ook in en om het huis fijn vind, zou ik bijvoorbeeld ook PZ bits willen kunnen gebruiken. Ik vind tientallen bithouders voor in de accuboor, maar bijzonder weinig voor op een ratel.
Zoiets als dit bedoel je? (https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=109930) Van 1/4 naar zeskant

Zoek naar 'bit adapter 1/4'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

w00Dy schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:14:
Wissel je nu van blad, of is hout en metaal met dezelfde zaag?

2500 rpm vind ik nog behoorlijk hoog eigenlijk, mijn Makita LC 1230 doet "slechts" 1300 rpm.

Maar wel hulde voor dit soort zagen, geen vonken, amper bramen, bijna geen warmte in het te snijden stuk. En stukken sneller dan een bandzaag waar ook nog zo'n papje over moet tijdens het zagen. :r Wil je TIG lassen moest je eerst nog aan de ontvetter.

Ondertussen is mijn DeWalt DCF899 binnen, vandaag dan maar de achteras en benzinetank vanonder de cabrio gehaald. Man wat is dat ding sterk, paar verroeste slotbouten gewoon overgedraaid :X Hier kan mijn inziens geen luchtdruk-slagmoersleutel tegenop.

[afbeelding]
Zalig die dewalt. Heb er ook eentje. Bij de bouwmaat in de aanbieding van 375 voor 175. Ik draai er een lambdasonde mee los. Lukte me niet met een luchtsleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
geekeep schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:30:
[...]

Zoiets als dit bedoel je? (https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=109930) Van 1/4 naar zeskant

Zoek naar 'bit adapter 1/4'.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Ik zocht naar 'bithouder 1/4" ', en kreeg nog steeds alleen maar bithouders voor in een boor. En daar heb ik er al een paar van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wormaap schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:12:
[...]

Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Ik zocht naar 'bithouder', en kreeg alleen maar bithouders voor in een boor. En daar heb ik er al een paar van :+
Sja, google-fu gaat een beetje onderuit als je niet de correcte term kent hè :+

Had een vriend van me van de week ook, die was aan het zoeken naar "hoekprofiel" en "profieltje", maar het woord dat hij nodig had was "stoelhoek". Sja, dan werkt het niet :P

Nog zo iets. "Mag ik een kruiskopschroevendraaier?"
*kijkt*
Nee.
"Hoezo niet dan?"

Omdat je naar een pozidriv schroef zit te kijken, daar heb ik ook gewoon schroevendraaiers voor :>

Educate the world :P

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 26-05-2016 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
McGryphon schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:14:
[...]

Sja, google-fu gaat een beetje onderuit als je niet de correcte term kent hè :+

Had een vriend van me van de week ook, die was aan het zoeken naar "hoekprofiel" en "profieltje", maar het woord dat hij nodig had was "stoelhoek". Sja, dan werkt het niet :P
Hee, ik had nog een ninja-edit gedaan om te laten zien dat ik 1/4" erbij had gezet. En dan noemt de gelinkte site het ook 'bithouder' :P Maar eerlijk is eerlijk: vinden wat ik zocht deed ik nog steeds niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wormaap schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 18:18:
[...]

Hee, ik had nog een ninja-edit gedaan om te laten zien dat ik 1/4" erbij had gezet. En dan noemt de gelinkte site het ook 'bithouder' :P Maar eerlijk is eerlijk: vinden wat ik zocht deed ik nog steeds niet :)
Klopt, just saying :P
Overigens is het een adapter van 1/4" vierkant naar 1/4" hex, dat verklaart wellicht dat zoeken op 1/4" bithouder niet heel veel uithaalt. Als ik zoek op 3/8" bithouder is het eerste resultaat namelijk wèl een 3.8" square naar 1/4" hex adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Remy!!!! schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Dat is de gene die ik heb. Voor de prijs tolereer ik alle tekortkomingen, maar meer uitgeven voor een degelijke is een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

PoweRoy

funky!

Hier ook helaas Parkside meuk gekocht, een boorhamer. Als de boor erin zit, zwiert hij rond, gat wordt zo dus groter.

Had hem gekocht ter vervangen van een oude Aldi boorhamer (uit duitsland). Heel fijn apparaat, alleen soms deed hij niks. Uiteindelijk die gerepareerd, was een kabelbreak. Parkside ding ver weg opgeborgen.

Goed apparatuur geeft wat minder kopzorgen.
Metabo: accuboor en afkort radiaal zaag
Bosch: Cirkelzaag en decoupeer zaag

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 00:15

Aapje

Opel-beun
Heb ook een paar Parkside dingen liggen, lier/Takel, Slijptolletje 115mm en een paar lucht-gereedschap dingen. Zoals analoogbandenpomp, luchtspuitjes, en een luchtratel. De luchtratel werkt totaal niet goed op 8bar compressors terwijl die wel op 6,3bar hoort te werken :') Zodra ik de compressor naar 10bar zet werkt ie opeens wel goed :')

Maar de lier werkt wel goed, slijptol ook.... Simpele meuk doet niet veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof meteen dat dit een vd beste decoupeerzagen is die er te koop zijn, maar waarom het dubbele uitgeven van een Bosch GST160CE die ook nog een zeer goed werkende zaaggeleiding heeft??
Ik heb de directe voorloper van deze blauwe Bosch en heb eigenlijk niet beter nodig. ;)

De Mafell heeft voor deze torenhoge prijs zelfs niets aan zaaggeleiding zie ik, terwijl dat toch zeer effectief blijkt.
Volgend jaar zal er wel weer een Mafell MKII uitkomen die dat feature wél heeft, maar net zo duur zal worden als het wattage hoog is. :+
Framoes schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:18:
Ik heb een Parkside decoupeerzaag voor incidenteel gebruik en moet een veiligheidsbril dragen omdat dat ding hout omhoog spuugt. Zelfs als ik m'n stofzuiger er op aansluit zijn m'n ogen niet veilig.
Ik gebruik 'm daarom amper, want het zaagt het heel matig.
Komt dat door de merkeigen zaagbladen voor het zuidelijk halfrond, of door de blaasinrichting die de verkeerde kant uitblaast, want zo'n zaagas gaat bij welke machine ook, goed beschouwd alleen maar op en neer??
Wat kun je dáár nu aan verpesten zou je denken. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 27-05-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:53:
[...]

Ik geloof meteen dat dit een vd beste decoupeerzagen is die er te koop zijn, maar waarom het dubbele uitgeven van een Bosch GST160CE die ook nog een zeer goed werkende zaaggeleiding heeft??
Ik heb de directe voorloper van deze blauwe Bosch en heb eigenlijk niet beter nodig. ;)

De Mafell heeft voor deze torenhoge prijs zelfs niets aan zaaggeleiding zie ik, terwijl dat toch zeer effectief blijkt.
Volgend jaar zal er wel weer een Mafell MKII uitkomen die dat feature wél heeft, maar net zo duur zal worden als het wattage hoog is. :+
Deze is zo goed dat hij geen zaaggeleiding nodig heeft, scheelt je weer geld :+
Maar het klopt inderdaad dat deze heel erg duur is, maar als je op YT diverse (review)filmpjes bekijkt dan zie je ook wel dat het een beest van een machine is.

Wil ik hem graag? Jazeker!
Kans dat ik hem ooit aanschaf? 10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Remy!!!! schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:26:
Deze is zo goed dat hij geen zaaggeleiding nodig heeft, scheelt je weer geld :+
Dat geld schelen valt nogal tegen, heb je al gezien wat die speciale Mafell CUnex bladen wel kosten?? ;)

Als van een decoupeer de zaagas op het hoogste punt staat dan zal een modaal zaagbladje op zoolniveau amper zijdelingse steun meer ondervinden vanwege de geringe stijfheid van het zaagblad zelf in die richting.
Daarvoor is dan ook de genoemde "zaaggeleiding" (Festo en Bosch) uitgevonden, weliswaar met wisselend succes.
Nu heeft Mafell daarvoor het speciaal CUnex zaagblad neergezet dat veel betere zijdelingse stijfheid garandeert, maar de prijs is er wel naar en het wordt dan meteen de vraag wie dit default gaat gebruiken.

Zet je in deze Mafell een gewoon zaagblad, dan zaagt die net zo boterzacht als welke doorsnee decoupeer ook en juist met die "gewone" en zijdelings slappe zaagbladen profiteer je wel van een effectieve zaagbladgeleiding op zoolniveau.
(Bij de langere zaagbladen blijft ook daar logisch weinig van over.)
Maar die specifieke geleiding heeft deze Mafell nu dus net niet, met gelijke modale zaagbladen zal de blauwe Bosch ongetwijfeld preciezer zagen in dikker materiaal, kwestie van niet te bedriegen natuurkunde lijkt mij.
Voor wat het waard is, want wie gebruikt een decoupeer nu helemaal voor superprecies zichtwerk??
Het blijft behelpen. O-)
Maar het klopt inderdaad dat deze heel erg duur is, maar als je op YT diverse (review)filmpjes bekijkt dan zie je ook wel dat het een beest van een machine is.
Absoluut, dit is een machine die je wil hebben, al zie ik nog steeds geen doorslaggevend voordeel tov de genoemde Bosch en de zeer hoge prijs helpt ook al niet.
Misschien voor interieurbouwers met zeer specifiek lopende band werk??
Wil ik hem graag? Jazeker!
Kans dat ik hem ooit aanschaf? 10%
Ja dát dus. ;)
Ik zou een aankoop overwegen als er zo'n handige zaagbladgeleiding bij komt, Mafell zet mij nu iets teveel in op de pure features van het veel te dure speciale CUnex zaagblad zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:53:
[...]

[...]

Komt dat door de merkeigen zaagbladen voor het zuidelijk halfrond, of door de blaasinrichting die de verkeerde kant uitblaast, want zo'n zaagas gaat bij welke machine ook, goed beschouwd alleen maar op en neer??
Wat kun je dáár nu aan verpesten zou je denken. ;)
Blaasinrichting heb ik ook geprobeerd, maar dat ding blijft hout spugen. Met name als ik met links zaag (hij spuugt dus naar rechtsboven). Komt deels door de zaagjes en deels door de bouw van de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9C4qzpr.jpg

Ik had nog een DeWalt DCD7921D2 in bestelling staan ter vervanging van een oude Hitachi 12V, lekker licht toestel, met de 2Ah batterij heel handzaam en kracht te over. Tegelijk was er een lader bij en twee batterijen, een 2Ah batterij met mijn vader gewisseld voor een 4Ah, zo valt mijn slagmoersleutel niet zonder juice :)

Verder het risico genomen dat Stanley FATMAX TSTAK kisten op DeWalt kisten passen, en idd dat werkt :)
Scheelt 10 Euro per kist omdat het "maar" Stanley is, ideaal voor boortjes, bits, en andere meuk

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c0tQgjf.jpg

Heel wat geld uitgegeven laatste tijd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

w00Dy schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:40:
[afbeelding]

Ik had nog een DeWalt DCD7921D2 in bestelling staan ter vervanging van een oude Hitachi 12V, lekker licht toestel, met de 2Ah batterij heel handzaam en kracht te over. Tegelijk was er een lader bij en twee batterijen, een 2Ah batterij met mijn vader gewisseld voor een 4Ah, zo valt mijn slagmoersleutel niet zonder juice :)

Verder het risico genomen dat Stanley FATMAX TSTAK kisten op DeWalt kisten passen, en idd dat werkt :)
Scheelt 10 Euro per kist omdat het "maar" Stanley is, ideaal voor boortjes, bits, en andere meuk

[afbeelding]

Heel wat geld uitgegeven laatste tijd :X
Mooi spul :+

Ik heb zelf net toevallig ook 2 koffers van TSTAK gekocht, de combi met de TSTAK II en TSTAK IV. Eerst van Stanley, maar bij deze liep de onderste lade eigenlijk direct al aan, zelfs zonder belasting. De lade gaat nog steeds open, maar omdat hij aan de onderkant aanloopt voelt het allemaal net wat minder soepel aan. De bovenste lade gaat echt heel fijn bijna zoevend open.

Dus de Stanley Tstak maar teruggestuurd en dezelfde combo opnieuw besteld, maar dan van DeWalt. Misschien dat die beter zou zijn, maar helaas. deze heeft het zelfde euvel. Toen de unit nog eens beter bekeken en viel me op dat hij aan de onderkant helemaal scheef was, aan beide kanten. Dat verklaart ook waarom hij zelfs onbelast al aanloopt.

Nu vroeg ik me af, heb jij dat ook bij de jouwe? Of is dat wel recht? Zie foto! Had Gereedschapscentrum gebeld (daar had ik de DeWalt variant gekocht) en die vertelden dat ze dit euvel (helaas) veel vaker zien bij de TSTAK IV. Volgende week kregen ze nieuwe voorraad binnen en zouden ze kijken of er een beter exemplaar bij zat om evt. om te ruilen.

Bij deze een foto van het scheve deel en van wat ik allemaal in de Stanley variant (die ik uiteindelijk teruggestuurd heb) kwijt kon.

knipperdeknip, je host vraagt om een inlog

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 25-02-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Mmm, vreemd. Ik heb het geheel niet zo geïnspecteerd, leeg werkten de lades normaal. Bij het vullen viel me wel op dat de onderste lade wat stroever ging. De conclusie gemaakt dat het door de inhoud was (sleutels, tangen, etc)

Straks eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Eindelijk m'n Incra Miter Gauge 1000HD binnen.
Net even snel getest en dit ding is echt ideaal, binnenkort maar eens goed mee aan de slag. :)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aFJuHXm5SnZPh6o6aWsMi6BR/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/c5zY2cHJ3uv0qp0gBB6rdIxW/medium.jpg

Ik zit nog wel te kijken of ik klemmen hierop kan maken. Want als je het hout een beetje stabiel door de zaag wilt halen dan moet (je kan natuurlijk ook een hulpstuk/potlood gebruiken) je met je hand nogal vlak langs de zaag en dat vind ik nogal riskant.
Bij de handleiding staat een stukje hoe je een stuk hout aan de voorkant kan vastmaken om tearout te voorkomen (en om je Incra een beetje te beschermen). Ik zou die plank bijvoorbeeld 4cm hoog kunnen maken en dan daarop een T-Track kunnen monteren, en die T-Track dan gebruiken om T-Track klemmen erop vast te maken. Hebben jullie nog interessante ideeen hierover? Ik wil max €50 euro hieraan uitgeven en dat lijkt mij wel te doen denk ik? Opties zoals dit is dus iets te duur :+

[ Voor 53% gewijzigd door Remy!!!! op 31-05-2016 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Remy!!!! schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:57:
Eindelijk m'n Incra Miter Gauge 1000HD binnen.
Net even snel getest en dit ding is echt ideaal, binnenkort maar eens goed mee aan de slag. :)
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik zit nog wel te kijken of ik klemmen hierop kan maken. Want als je het hout een beetje stabiel door de zaag wilt halen dan moet (je kan natuurlijk ook een hulpstuk/potlood gebruiken) je met je hand nogal vlak langs de zaag en dat vind ik nogal riskant.
Bij de handleiding staat een stukje hoe je een stuk hout aan de voorkant kan vastmaken om tearout te voorkomen (en om je Incra een beetje te beschermen). Ik zou die plank bijvoorbeeld 4cm hoog kunnen maken en dan daarop een T-Track kunnen monteren, en die T-Track dan gebruiken om T-Track klemmen erop vast te maken. Hebben jullie nog interessante ideeen hierover? Ik wil max €50 euro hieraan uitgeven en dat lijkt mij wel te doen denk ik? Opties zoals dit is dus iets te duur :+
Heel gaaf!! 8)
En super fijn dat'ie bij jou wel in de T-track van je zaagtafel past...
Ik heb (toevallig) gisteren ook mijn 1000HD (samen met de LS-positioner en nog wat Incra spul :9~ ) binnen gekregen, maar die past helaas niet op m'n Bosch GTS10J tafelzaag ;(

Heb je de haaksheid van de 1000HD al eens getest? Bij mij was die iets scheef terwijl ik 'm op exact 90 graden had staan. Maar dat heb ik vanmorgen al opgelost met die 4 schroefjes vooraan.

Veel plezier ermee in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ja had al een paar amazon reviews gezien waar ze deze combo ook hadden dus was er zo goed als zeker van dat het zou passen. Maar hoezo past het niet dan, zover ik kan is die bosch hetzelfde als m'n dewalt op dat gebied :? Wel erg jammer dan, enig idee wat je eraan gaat doen?
Ennuh foto van de andere Incra spullen! _/-\o_
Ja had hem gisteren even snel getest op haaksheid het zag er goed uit, maar binnenkort even goed testen (had laatst al een goede test op YT gevonden hiervoor).

Thnx gaat helemaal goedkomen, hopelijk binnenkort de tijd om wat leuke dingen in elkaar te knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Remy!!!! schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:59:
Ja had al een paar amazon reviews gezien waar ze deze combo ook hadden dus was er zo goed als zeker van dat het zou passen.
Ah, das altijd handig ja :) Had ik dat ook maar gedaan...
Maar hoezo past het niet dan, zover ik kan is die bosch hetzelfde als m'n dewalt op dat gebied :?
Nou, de geleider op de 1000HD is 18mm breed en 9mm hoog, en de T-track op de Bosch is maar 7mm diep en iets minder dan 18mm breed. Ik heb 'm op het moment niet hier staan, maar had nog ergens een foto van de originele hoekaanslag met de maten erbij :+
Wel erg jammer dan, enig idee wat je eraan gaat doen?
Zeker jammer inderdaad. Maar ook stom van mezelf natuurlijk. Ben nu naar een andere zaagtafel aan het kijken. Iemand ervaring met de HBM 600?

https://www.hbm-machines....gtafels/hbm-600-zaagtafel
Ennuh foto van de andere Incra spullen! _/-\o_
Hehe >:) een aantal dagen eerder kwam ook mijn Woodpeckers bestelling aan, zal die eerst even showen, van het Incra spul heb ik nog geen eigen foto's gemaakt. Zal ik vanavond proberen te doen. Maar dat Woodpeckers is ook al mooi toch? O-)

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Woodpeckers5.jpg
Ja had hem gisteren even snel getest op haaksheid het zag er goed uit, maar binnenkort even goed testen (had laatst al een goede test op YT gevonden hiervoor).

Thnx gaat helemaal goedkomen, hopelijk binnenkort de tijd om wat leuke dingen in elkaar te knutselen :)
Top! Komt helemaal goed zo te horen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
*kwijl* Zat laatst ook al naar dat woodpeckers spul te kijken, maar voorlopig is mijn gereedschap budget op :')
Erg mooi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Mooie spullen die Woodpeckers! Er zijn wat Chinese kopieen te koop op AliExpress, maar ik weet niet hoe goed die zijn (klik,klik, klik).

Incra heeft trouwens ook hele mooie spullen. Ik heb een LS positioner voor de zaag/freestafel die ik aan het bouwen ben. Er komt ook een Incra 100HD op, maar die moet nog besteld worden.

[ Voor 93% gewijzigd door L.N. op 31-05-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Die T-600 heb ik ook! De prijs is even schrikken, maar dat ben je na 5 minuten ermee gewerkt te hebben vergeten. Ideaal ding echt.

Jammer dat ze bij de 1291 de randen ook niet afgevlakt hebben zoals bij de T-600, zo lukt het mij een stuk lastiger maten exact over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Remy!!!! schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:49:
*kwijl* Zat laatst ook al naar dat woodpeckers spul te kijken, maar voorlopig is mijn gereedschap budget op :')
Erg mooi spul!
Ik zag het een tijdje geleden en bleef er maar naar kijken.
Op een gegeven moment kon ik me niet meer inhouden en heb ik wat bestellingen gedaan O-)
Ben blij dat ik 't heb gedaan, want het is écht super gaaf spul 8)
L.N. schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:25:
Mooie spullen die Woodpeckers!
Er zijn wat Chinese kopieen te koop op AliExpress, maar ik weet niet hoe goed die zijn (klik,klik, klik).
Haha, ze maken ook echt alles na die Chinezen he :P
Heb liever toch het originele... (wat moet ik met zo'n mooi rood speelgoed, en dan zo'n lelijke witte Chinese tekens erop?! 8)7 )
Incra heeft trouwens ook hele mooie spullen. Ik heb een LS positioner voor de zaag/freestafel die ik aan het bouwen ben. Er komt ook een Incra 100HD op, maar die moet nog besteld worden.
Ook daarmee heb ik me laten gaan :9 Push guard, hold down clamp, T-tracks, sliders, freestafel, freestafel montage plaat met magna-locks en die ringen en de Wonder Fence (zat bij het LS-positioner pakket). Verder nog een Triton frees +Wixey digitale hoogtemeter. Allemaal veel te mooi spul, wat ze eigenlijk niet mogen verkopen :+
miekol schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:52:
Die T-600 heb ik ook! De prijs is even schrikken, maar dat ben je na 5 minuten ermee gewerkt te hebben vergeten. Ideaal ding echt.

Jammer dat ze bij de 1291 de randen ook niet afgevlakt hebben zoals bij de T-600, zo lukt het mij een stuk lastiger maten exact over te zetten.
Je bedoeld de 1281? Heb je die ook?
Zou jij ook eens willen kijken of je een hele dunne (licht) streep ziet als je die tegen je T-600 aan houd? (dus de 90 graden gedeeltes in elkaar zodat je kunt checken hoe goed de hoek is).

Ik heb dat vandaag gedaan, en krijg een zeer dunne (1/10e mm) lichtstreep toen ik ze tegen elkaar aan hield en in het licht keek.

Ben eens benieuwd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 13:04

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je en blokhaak wil testen kun je hem het beste tegen een recht gezaagde zijkant van een plaat leggen. Streepje zetten, en vervolgens omklappen. Dan verdubbel je een eventuele afwijking en kun je het vaak net wat beter zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz, die HBM zou ik niet doen. De reacties daarover zijn namelijk erg wisselend. Nooit erg slecht, maar er is vaak nogal wat werk aan om alles goed en haaks te krijgen. En aangezien je ook die 40 x 40 profielen al hebt, dan zou ik voor een Dewalt DW745 gaan. Of, als je helemaal los wilt gaan, ga dan voor een Mafell Erika 60 of 70. Die kosten natuurlijk een stuk meer, maar ik heb het idee dat je voor de zeer hoge kwaliteit gaat en dat budget daar ondergeschikt aan is ;) . De Incra 1000HD past als het goed is op zowel de Dewalt als de Mafell.

Update: de Incra past niet op de Mafell.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 01-06-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Sowieso op de dewalt want daar mijn Incra nu op, maar als ik de keuze/budget had was ik ook voor de Mafell gegaan, dus Atmoz je weet wat je moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb (bijna) een huis gekocht, hier moet dit jaar of uiterlijk volgens jaar wel flink geschilderd worden.
Het hout is overal nog hard geen rotte plekken (ouderwets Merbau), niet van dat opgefokte FSC spul.
Anyway, de verf laag is wel slecht; vies, dof, verkrijt, laat op sommige hoekjes los. Dus eigenlijk wil ik het goed kaal maken. Ik twijfel daarom om een goede schuurmachine (moet ook een trap vloerbedekking-vrij maken) en een goede verfbrander.

Schuurmachines kan ik goede tips in dit topic vinden. Over verfbranders is nog niet veel voorbij gekomen. Voldoen hiervoor de ferm dingen van de gamma of zijn hier ook gerenommeerde merken die duidelijke pre's hebben boven de goedkope apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

AtomicShockwave schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:43:
Als je en blokhaak wil testen kun je hem het beste tegen een recht gezaagde zijkant van een plaat leggen. Streepje zetten, en vervolgens omklappen. Dan verdubbel je een eventuele afwijking en kun je het vaak net wat beter zien. :)
Je bedoeld een wat langere streep zodat je ziet of die taps toe loopt?
L.N. schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:24:
Atmoz, die HBM zou ik niet doen. De reacties daarover zijn namelijk erg wisselend. Nooit erg slecht, maar er is vaak nogal wat werk aan om alles goed en haaks te krijgen. En aangezien je ook die 40 x 40 profielen al hebt, dan zou ik voor een Dewalt DW745 gaan. Of, als je helemaal los wilt gaan, ga dan voor een Mafell Erika 60 of 70. Die kosten natuurlijk een stuk meer, maar ik heb het idee dat je voor de zeer hoge kwaliteit gaat en dat budget daar ondergeschikt aan is ;) . De Incra 1000HD past als het goed is op zowel de Dewalt als de Mafell.
Huh? Op de Mafell Erika's zitten toch helemaal geen T-tracks?
Remy!!!! schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:15:
Sowieso op de dewalt want daar mijn Incra nu op, maar als ik de keuze/budget had was ik ook voor de Mafell gegaan, dus Atmoz je weet wat je moet doen ;)
Hmzz, tja ik heb nu al een mooie Bosch Blauw, en daar ben ik eigenlijk uiterst tevreden over, dus overstappen naar een DeWalt zie ik niet direct zitten. (Als ik iets nieuws koop moet het een flinke upgrade zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 13:04

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, je legt hem eerst zo neer:
_|

Dan zet je een verticale streep. en vervolgens zo:

|_

Dan kijk je of je evenwijdig aan de streep bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L.N. schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:24:
Atmoz, die HBM zou ik niet doen. De reacties daarover zijn namelijk erg wisselend. Nooit erg slecht, maar er is vaak nogal wat werk aan om alles goed en haaks te krijgen.
Ok, deze HBM machine ziet er voor het geld anders best aardig uit, het is allemaal "non-hightech" maar aanvaardbaar Aziatisch spul dat zij voeren.
Voor het meeste werk meer dan goed genoeg, al was het maar dat de meeste materialen meer solide zijn dan het doorsnee bouwmarkt spul.
Ik zal de zaagmachine bij het volgende bezoek toch eens iets beter bekijken. ;)

Ben wel benieuwd wáár die lauwe reacties dan zijn terug te vinden, heb je misschien een linkje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 01:58:
[...]

Ok, deze HBM machine ziet er voor het geld anders best aardig uit, het is allemaal "non-hightech" maar aanvaardbaar Aziatisch spul dat zij voeren.
Voor het meeste werk meer dan goed genoeg, al was het maar dat de meeste materialen meer solide zijn dan het doorsnee bouwmarkt spul.
Ik zal de zaagmachine bij het volgende bezoek toch eens iets beter bekijken. ;)

Ben wel benieuwd wáár die lauwe reacties dan zijn terug te vinden, heb je misschien een linkje??
Die kwam ik tegen op woodworking.nl. Ik kan alleen geen links geven, want op die site kun je niet zoeken op "HBM 600" (te korte woorden voor een zoekopdracht). Ik zag alleen deze link. Die is er redelijk positief over, maar heeft meer dan een dag nodig gehad om alle haaks en zuiver te zetten.
atmoz schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:45:
[...]

Huh? Op de Mafell Erika's zitten toch helemaal geen T-tracks?
Sorry, je hebt gelijk. Ik dacht dat op die Erika ook een Miter track zat, maar dat klopt dus niet. Hou er wel rekening mee dat een T-track niet hetzelfde is als een Miter Track.

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/7c794669-f1f5-4b45-995c-87faee3b6605/combination-track-48-dit-is-een-t-track-en-mitertrack-in-een.jpg

Links is de T-track en rechts de Miter Track.
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 01:58:
[...]

Hmzz, tja ik heb nu al een mooie Bosch Blauw, en daar ben ik eigenlijk uiterst tevreden over, dus overstappen naar een DeWalt zie ik niet direct zitten. (Als ik iets nieuws koop moet het een flinke upgrade zijn :))
Ja, dat snap ik. Je hebt alleen nu een Incra 1000HD die je niet voor jouw zaagtafel kunt gebruiken. Wel voor jouw freestafel.

[ Voor 34% gewijzigd door L.N. op 01-06-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

DopdeDouwer schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:38:
Schuurmachines kan ik goede tips in dit topic vinden. Over verfbranders is nog niet veel voorbij gekomen. Voldoen hiervoor de ferm dingen van de gamma of zijn hier ook gerenommeerde merken die duidelijke pre's hebben boven de goedkope apparaten.
Van de gerenommeerde merken loopt het ventilatortje wat hoorbaar soepelder, maar geen wereldschokkende dingen. Verfbranders vallen bij mij onder de noemer, cheap en als het stuk gaat gaan we gewoon een nieuwe halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan een mooie steinel scoren, maar na een weekje verf krabben zien die dingen er niet meer uit. Gewoon cheapie ding dus.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 19:39
Let op met verfbranders en thermopane HR glas. Da's niet de beste combi (lekkages over een jaar). Afbijt en schuren werkt dan beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:20:
Je kan een mooie steinel scoren, maar na een weekje verf krabben zien die dingen er niet meer uit. Gewoon cheapie ding dus.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant heeft een kennis van me wel eens sluiting gekregen met zo'n el cheapo verfbrander, of dat ze de lucht niet warm genoeg krijgen om effectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb een Makita, hier inmiddels al 100-en meters mee afgekrabd en het ding doet het altijd perfect, heeft ook meerdere standen, dus als het verbrand ietsje minder, Heb toen alle deuren/ramen/kozijnen afgekrabd omdat ik thermopeen (ja dit mag ik inmiddels zeggen ;)) kreeg. dus schade aan het enkel glas was niet erg, wat ik overigens nooit gehad heb

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:59

Pieroman

/me

Wegens een aanstaande verhuizing toch maar eens op zoek naar een accuboormachine. De Praxis bij mij om de hoek heeft zondag een 20% kortingsactie waardoor dit interessant zou kunnen zijn.
Wat zijn nou echter goede merken en waar moet ik met een grote boog omheen?

Let wel, ik zal het ding maar sporadisch gebruiken voor de simpelere klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Daar is al zoveel info over in dit topic. Een kleine zoektocht helpt je prima verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:17:
Daar is al zoveel info over in dit topic. Een kleine zoektocht helpt je prima verder.
Voor sporadisch gebruik adviseerde we toch Festool of Bosch Blauw? Het liefst op 18V met 3x5.0 Ah accus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Notna schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Voor sporadisch gebruik adviseerde we toch Festool of Bosch Blauw? Het liefst op 18V met 3x5.0 Ah accus?
Zoiets ja. En dan wegblijven van DeWalt. }) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 15:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pieroman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:16:
Wegens een aanstaande verhuizing toch maar eens op zoek naar een accuboormachine. De Praxis bij mij om de hoek heeft zondag een 20% kortingsactie waardoor dit interessant zou kunnen zijn.
Wat zijn nou echter goede merken en waar moet ik met een grote boog omheen?

Let wel, ik zal het ding maar sporadisch gebruiken voor de simpelere klusjes.
Simpele klusjes "alleen schoeven" of simpele klusjes. "Oh ja, soms ook boren, en ook in muren"?
Voor simpele klusjes kan je prima af met een 10.8 volt apparaat.
https://www.praxis.nl/ger...ine-gsr-10-8-2-li/5454290
https://www.praxis.nl/ger...ne-df330dwe-10-8v/5204587

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 03-06-2016 17:09 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:52:
[...]

Zoiets ja. En dan wegblijven van DeWalt. }) :+
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/imk5Kpm.jpg
:+

Mijn pa vond de 10,8V Dewalt goed genoeg om te gebruiken ipv zijn 10,8 Bosch Blauw te halen tien meter verderop, en die is normaal vrij eenkennig in welk spul hij gebruikt van hetgeen hier allemaal ligt. Wel zo'n 22 vierkante meter vlonders gelegd vanmiddag, dus best lekker opgeschoten gelukkig.

Overigens zijn alle 10,8v Li-Ionmachines van de A-merken (Makita, Dewalt, Bosch blauw, Milwaukee, Metabo...) imo sterk genoeg om als general purpose machine te mogen worden gezien. Boren tot 6, misschien 8mm in baksteen wil ook nog wel gaan, en zwaarder dan dat comfortabel met accu willen kunnen doen kost je meer dan er gewoon een boorhamer van Bosch Groen bij te kopen. Tenzij je van plan bent te gaan (ver)bouwen of echt hobby hebt in het klussen en dingen maken is 18V voor thuisgebruik niet nodig zou ik zeggen.

Zit op het moment te twijfelen, zo'n Triton Superjaws (XXL) (SJA200 of SJA300) zou eigenlijk wel mooi zijn om erbij te hebben. Eigenlijk heb ik al besloten dat ik er eentje wil hebben, alleen of ik die extra 70-ish euro voor de XXL neer ga leggen is een tweede :P

Oh, en om terug te komen op mijn eerdere handzaagvraagje: Ik heb gewoon de Hultafors met 7t blad besteld en besloten dat dat hem maar ging worden. Echt, ik kan hem iedereen die een 22" handzaag zoekt aanraden, zelf ga ik nog eens de 9t en 11t bladen bestellen binnenkort.

[ Voor 56% gewijzigd door McGryphon op 03-06-2016 18:57 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.