[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 100 Laatste
Acties:
  • 719.918 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pieroman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:16:
Wegens een aanstaande verhuizing toch maar eens op zoek naar een accuboormachine. De Praxis bij mij om de hoek heeft zondag een 20% kortingsactie waardoor dit interessant zou kunnen zijn.
Wat zijn nou echter goede merken en waar moet ik met een grote boog omheen?

Let wel, ik zal het ding maar sporadisch gebruiken voor de simpelere klusjes.
Idd, topic doorspitten. En met een grote boog om de Praxis heen want zelfs met 20% korting ne een bouwmarkt nog steeds duurder dan de gemiddelde Duitse webwinkel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Pieroman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:16:
Wegens een aanstaande verhuizing toch maar eens op zoek naar een accuboormachine. De Praxis bij mij om de hoek heeft zondag een 20% kortingsactie waardoor dit interessant zou kunnen zijn.
Wat zijn nou echter goede merken en waar moet ik met een grote boog omheen?

Let wel, ik zal het ding maar sporadisch gebruiken voor de simpelere klusjes.
Gewoon basic Bosch (groen), Makita of Metabo. Kijk dan gelijk even of diezelfde machine bij bijvoorbeeld gereedschapcentrum niet goedkoper is. Mijn ervaring is dat de Praxis belachelijk duur is.

Zie:
120 euro online
159 euro bij de Praxis

Die bij de Praxis valt helaas ook nog onder 'extra goedkoop', waardoor je er geen korting over krijgt. Met korting was ie overigens nog steeds duurder. Die online is ook met gratis bitset. Altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-05 20:59

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Oh, en om nog een algemeen puntje voor een lower-end accuboormachine te noemen: ben je van plan hem ook als boormachine te gebruiken in plaats van 99% van de tijd enkel om te schroeven, zorg dan dat je er eentje hebt met 2 versnellingen. Bijvoorbeeld de groene Bosch PSR 14,4 Li wordt vaak aangeraden en/of in de aanbieding gedaan door bouwmarkten maar voldoet niet aan deze eis; en boren met 400rpm schiet helemaal niet op.

Oh, en mijn befaamde zelfcontrole heeft weer toegeslagen. Net Superjaws XXL en wat klein grut besteld :P
Wel zo'n 150 euro aan klein spul weer uit het winkelwagentje gegooid alvorens af te rekenen, dus enigszins gecontroleerd..

[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 04-06-2016 12:04 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Framoes schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:05:
[...]

Gewoon basic Bosch (groen), Makita of Metabo. Kijk dan gelijk even of diezelfde machine bij bijvoorbeeld gereedschapcentrum niet goedkoper is. Mijn ervaring is dat de Praxis belachelijk duur is.

Zie:
120 euro online
159 euro bij de Praxis

Die bij de Praxis valt helaas ook nog onder 'extra goedkoop', waardoor je er geen korting over krijgt. Met korting was ie overigens nog steeds duurder. Die online is ook met gratis bitset. Altijd handig.
Dat idd. En als je ook een beetje fatsoenlijk wilt kunnen boren pak je een 14,4v machine.
Ik heb deze https://www.elektrowerkze...-73-teilig-602206880.html 147 euro.
Of, zonder boren, bits en whatever: https://www.elektrowerkze...r-14-4-volt-60210557.html
116 euro zonder de bits en boren. Kan je wel melden dat die koffer vol bitjes retehandig is. Die metabo bitjes zijn heel sterk, veel sterker als die van een willekeurige groene Bosch. En met 1 koffer heb je alles bij de hand (behalve dan je losse materiaal natuurlijk).
Prijzen kunnen ze in NL niet aan tippen. Ook toolnation niet, die vragen voor een losse machine 170 euro: http://www.toolnation.nl/...e-14-4v-1-5ah-li-ion.html en dan heb je nog maar 1,5Ah accus ipv 2x2Ah ook :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:42:
Overigens zijn alle 10,8v Li-Ionmachines van de A-merken (Makita, Dewalt, Bosch blauw, Milwaukee, Metabo...) imo sterk genoeg om als general purpose machine te mogen worden gezien. Boren tot 6, misschien 8mm in baksteen wil ook nog wel gaan, en zwaarder dan dat comfortabel met accu willen kunnen doen kost je meer dan er gewoon een boorhamer van Bosch Groen bij te kopen. Tenzij je van plan bent te gaan (ver)bouwen of echt hobby hebt in het klussen en dingen maken is 18V voor thuisgebruik niet nodig zou ik zeggen.
En goede boortjes helpen ook om wat langer door te kunnen gaan met een 10.8V. Kun je het verschil tussen een 10.8V en 18V accuboor mooi in boortjes investeren :)
Oh, en om terug te komen op mijn eerdere handzaagvraagje: Ik heb gewoon de Hultafors met 7t blad besteld en besloten dat dat hem maar ging worden. Echt, ik kan hem iedereen die een 22" handzaag zoekt aanraden, zelf ga ik nog eens de 9t en 11t bladen bestellen binnenkort.
Heb zelf de Bahco Superior (55cm, 9 tpi geloof ik), en die bevalt tot dusverre goed. Hultafors had ik nog niet van gehoord, is dat ongeveer dezelfde prijsklasse?

Heb zelf afgelopen weekend een Fiskars X27 kloofbijl binnen gekregen, werkt een stuk beter als de oude kloofbijl, en ook nog eens een stuk lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:20:

Heb zelf de Bahco Superior (55cm, 9 tpi geloof ik), en die bevalt tot dusverre goed. Hultafors had ik nog niet van gehoord, is dat ongeveer dezelfde prijsklasse?
Hultafors is volgens mij een zeer goed merk.
Heb er laatst een zwaaihaak van gekocht, en kwam tijdens mijn zoektocht vrijwel alleen maar positieve dingen over het merk tegen.
Heb zelf afgelopen weekend een Fiskars X27 kloofbijl binnen gekregen, werkt een stuk beter als de oude kloofbijl, en ook nog eens een stuk lichter.
Das toevallig, die heb ik 2 weken geleden ook binnen gekregen. Wat een mooi ding 8) Extreem scherp ook he. Afgelopen zaterdag dus nog maar wat meer Fiskars spul besteld >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
Heeft iemand de Hultafors instelbare winkelhaak? Ik overweeg deze te kopen, maar twijfel of deze precies genoeg is. Volgens de specs wel (max 0,3 mm afwijking over de hele lengte). Maar dergelijke specs kloppen niet altijd en na een tijd kan er slijtage in komen en dus meer speling. Ik vraag me ook af hoe stevig deze in een bepaalde stand blijft zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschappro.nl/img/a08d3f1a-16a7-4135-b7d0-a90d853570fd/instelbare-winkelhaak-quattro-quattro-25-super-haak.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb daar gewoon twee losse tools voor; een vaste blokhaak en een zweihaak.
Een instelbare..... Hmmm... Not for me.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
teacher schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:22:
Ik heb daar gewoon twee losse tools voor; een vaste blokhaak en een zweihaak.
Een instelbare..... Hmmm... Not for me.
Waarom 2 als het ook met 1 kan? Bovendien past deze ook nog in de broekzak. Maar ja, dat is dus alleen als deze nauwkeurig genoeg is en dat is dus mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
atmoz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:37:
Hultafors is volgens mij een zeer goed merk.
Heb er laatst een zwaaihaak van gekocht, en kwam tijdens mijn zoektocht vrijwel alleen maar positieve dingen over het merk tegen.
Ik vermoedde al dat het een goed merk zou moeten zijn, anders had McGryphon het niet overwogen, neem ik aan. Maar een zoektocht levert op dat het inderdaad zo rond de prijs van de Bahco Superior zit (vroeg me af of het niet duurder was, vooral).
Das toevallig, die heb ik 2 weken geleden ook binnen gekregen. Wat een mooi ding 8) Extreem scherp ook he. Afgelopen zaterdag dus nog maar wat meer Fiskars spul besteld >:)
Inderdaad, heel scherp. Appelboom stronkje van zo'n 50cm doorsnede splijt zonder problemen, met weinig kracht ook. Werkt echt heel fijn. Als het hout niet te veel noesten heeft, is het ook een stuk sneller dan de kloofmachine.

Zat wel nog te denken of een kleiner bijltje voor de kleinere takjes (zo tussen de 5 en 10cm doorsnede) niet ook fijn zou zijn, maar vraag me af of zo'n X7 niet wat aan de lichte kant is daarvoor. X11 is dan weer niet zo eenvoudig hanteerbaar met één hand. En een wat nieuwere / scherpere boomzaag zou ook niet verkeerd zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56

PoweRoy

funky!

The Eagle schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:53:
[...]

Dat idd. En als je ook een beetje fatsoenlijk wilt kunnen boren pak je een 14,4v machine.
Ik heb deze https://www.elektrowerkze...-73-teilig-602206880.html 147 euro.
Of, zonder boren, bits en whatever: https://www.elektrowerkze...r-14-4-volt-60210557.html
116 euro zonder de bits en boren. Kan je wel melden dat die koffer vol bitjes retehandig is. Die metabo bitjes zijn heel sterk, veel sterker als die van een willekeurige groene Bosch. En met 1 koffer heb je alles bij de hand (behalve dan je losse materiaal natuurlijk).
Prijzen kunnen ze in NL niet aan tippen. Ook toolnation niet, die vragen voor een losse machine 170 euro: http://www.toolnation.nl/...e-14-4v-1-5ah-li-ion.html en dan heb je nog maar 1,5Ah accus ipv 2x2Ah ook :X
En verschil tussen de merken? Bosch blauw en metabo accuboormachines?

Buurman werkt bij Verwarmingsbedrijf, ze werken alleen maar met metabo accuboormachines. Makita's slijten te snel.

Zelf heb ik al een metabo maar dat zit een slag in de kop. Hele lange boortjes zie je zwieberen :X :'(

[ Voor 0% gewijzigd door PoweRoy op 07-06-2016 08:52 . Reden: ze vs hun ;) ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:06
Ik heb nu een setje 18V Bosch groen, heggenschaar+gazontrimmer en klopboor. Deze klopboormachine heeft na een wel erg beperkte inzetduur(qua uren) de geest gegeven. Buiten de garantie natuurlijk en geen bon meer. Ik twijfel wat ik zal doen. Blijven investeren in het 18V Bosch groen platform, ik heb immers al 4 accu's(helaas maar 1,8AH). Dat zou inhouden een cirkelzaag+klopboor met de nieuwe lader en 2x een nieuwe 2,5Ah accu
Cirkelzaag PKS 18, €92
Klopboor PSB 18 LI-2 Ergonomic(+2x2,5Ah) €219
Prijs €310 euro

Voordeel is dat ik dan 6 accu's heb, of het echt een voordeel is? Tja ik ben niet zo fanatiek dat ik die er op 1 dag doorheen blaas(misschien met de cirkelzaag wel). Nadeel het blijft bosch groen kwaliteit. Ik ga binnenkort de zolder upgraden, nieuwe vloer en nieuwe betimmering aan binnenzijde(ivm isoleren) en waarschijnlijk volgend jaar een houten overkapping. Wellicht dat ik voor dit laatste wel even een afkortzaag leen voor de dikkere balken

Twijfel twijfel wat zal ik doen. Iemand die hier iets over wil roepen? Is de 10,8 blauwe bosch bijvoorbeeld bij voorbaat al te licht of is het 18V van B(osch groen)-Kwaliteit wellicht al minder krachtig dan de Milwaukee 12V? 2 verschillende accu platformen hoeft voor mij geen nadeel te zijn. Heb ik 1 voor de tuin en 1 voor DHZ.

Milwaukee M12 set
-Klopboorschroef
-Slagschroef
-Cirkelzaag (165mm)

Prijs €585

Voor en tegens:
+Alles koolborstelloos (=betere levensduur + efficiënter)
+2x4Ah
+Krachtiger?
-Opslagsysteem
-3 jaar garantie(maar 1 jaar op accu's)

Bosch Blauw 10,8V set
-Klopboorschroef
-Slagschroef
-Cirkelzaag (85mm)

Prijs €497

Voor en tegens:
+Compacter
+Opslagsysteem
+/- 2x 2,5Ah
+Garantie 4 jaar + 2 jaar op accu
+Andere toebehoren goedkoper
-Alleen de slagschroevendraaier is koolborstelloos
-wel erg kleine cirkelzaag

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Leuk die sets, maar verwacht je regelmatig ver van een stopcontact te moeten klussen? Zo niet, dan zou ik eerder kijken naar een bedrade cirkelzaag, want cirkelzagen houden van vermogen en met een 10.8V cirkelzaag kom je denk ik niet ver.

En dan zou je een klopboorschroef- en slagschroefmachine nog als set kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ja op zich is op zolder wel handig om zonder stopcontact te kunnen werken, maar idd 10,8V is dan misschien wel aan de krappe kant.

Ik heb verder nog een cheapie recipro zaag(prut) en een metabo instap hamerboor op 230V. En nog een oude hitachi 9,6V set, deze laatste blijft maar doorgaan i.t.t. de veel nieuwere groene Bosch 18V, alleen de accu's van de Hitachi worden wel erg matig nu. Met name die recipro zou ik van aanzienlijk betere kwaliteit kopen wanneer ik nu een nieuwe zou kopen, daarom ook de keuze m.b.t. aanschaf van nieuwe tools. Wat mij echter aan bovenstaande gereedschappen erg aanspreekt is het handzame formaat en gewicht wat wel erg prettig werkt.

Als ik even kijk naar de Milwaukee M12 YouTube: Milwaukee M12 FUEL 5-3/8" Circular Saw Review zeer indrukwekkend. Geen idee of je het kwaliteit verschil gaat merken tussen de Bosch YouTube: Hartholz Zuschnitt(Terrassendiele) mit der PKS 18 Li

Tja moet er nog maar even goed over nadenken, uiteraard is jullie ervaring/gevoel van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:25:

Inderdaad, heel scherp. Appelboom stronkje van zo'n 50cm doorsnede splijt zonder problemen, met weinig kracht ook. Werkt echt heel fijn. Als het hout niet te veel noesten heeft, is het ook een stuk sneller dan de kloofmachine.

Zat wel nog te denken of een kleiner bijltje voor de kleinere takjes (zo tussen de 5 en 10cm doorsnede) niet ook fijn zou zijn, maar vraag me af of zo'n X7 niet wat aan de lichte kant is daarvoor. X11 is dan weer niet zo eenvoudig hanteerbaar met één hand. En een wat nieuwere / scherpere boomzaag zou ook niet verkeerd zijn :P
Daarom heb ik me ook de X10 erbij gekocht :+
Is mijns inziens een ideale middenmaat!

Heb ook de X-sharper gekocht om beide scherp te houden. Echt super gaaf spul dat Fiskars _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:25:
[...]
X7 is een fijn bijltje. Wat wil je doen met hout van 5-10cm? Kloven? Dat lukt prima, ik gebruik in mijn BioLite BaseCamp voornamelijk eiken hout van axtschlag (via vuur&rook), maar die 'sticks' zijn me nog wat te groot (ik schat zo rond de 10cm gemiddeld), dus kloof ik ze zelf verder met mijn X7.

Takken/stammetjes van 5-10cm doorhakken / loshakken van een grotere stam zal wat meer moeite kosten, afhankelijk van het soort hout. Maar zeker niet ondoenlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
atmoz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:38:
Daarom heb ik me ook de X10 erbij gekocht :+
Is mijns inziens een ideale middenmaat!

Heb ook de X-sharper gekocht om beide scherp te houden. Echt super gaaf spul dat Fiskars _/-\o_
Beetje wazig wat ze waar verkopen, op de internationale site zie ik geen X10, maar op de UK site weer wel. Maar als ik het zo bekijk is de X10 net zo lang (44.5 cm) als de X11. Het verschil lijkt te zijn dat de X10 een chopping axe is, en de X11 een splitting axe.

Maar ik zie dat Fiskars zegt (op de US site) dat de X11 ideaal is voor eenhandig gebruik, dus dat is waarschijnlijk wat ik zoek.
Orion84 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:54:
X7 is een fijn bijltje. Wat wil je doen met hout van 5-10cm? Kloven? Dat lukt prima, ik gebruik in mijn BioLite BaseCamp voornamelijk eiken hout van axtschlag (via vuur&rook), maar die 'sticks' zijn me nog wat te groot (ik schat zo rond de 10cm gemiddeld), dus kloof ik ze zelf verder met mijn X7.
Kloven inderdaad. Na het rooien van een boom heb je wat dikkere takken die een beetje klein zijn om te kloven met de X27, vandaar dat ik aan een wat kleinere bijl zat te denken voor dat soort dingen. Alhoewel sommige van die takjes ook wel vrij lastig te kloven lijken te zijn (heb wel meerdere keren gehad dat ik meerdere keren moest slaan om de X27 er doorheen te krijgen).

Kloven zou misschien niet eens strikt noodzakelijk zijn, qua grootte, maar gespleten hout pakt het vuur beter.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 06-06-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
L.N. schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:16:
Heeft iemand de Hultafors instelbare winkelhaak? Ik overweeg deze te kopen, maar twijfel of deze precies genoeg is. Volgens de specs wel (max 0,3 mm afwijking over de hele lengte). Maar dergelijke specs kloppen niet altijd en na een tijd kan er slijtage in komen en dus meer speling. Ik vraag me ook af hoe stevig deze in een bepaalde stand blijft zitten.

[afbeelding]
Die heb ik afgelopen december van de goedheiligman gekregen en moet zeggen dat hij bevalt. Voor zover ik weet is hij idd recht (niet zoals incra, maar wel recht genoeg) en hij klikt erg stevig op zn plaats. Je moet ook echt een beetje kracht zetten om in en uit te vouwen. M'n zoontje van 5 zie ik 'm iig niet inklappen.
Appie Heijn schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:13:
Ik heb nu een setje 18V Bosch groen, heggenschaar+gazontrimmer en klopboor. Deze klopboormachine heeft na een wel erg beperkte inzetduur(qua uren) de geest gegeven. Buiten de garantie natuurlijk en geen bon meer. Ik twijfel wat ik zal doen. Blijven investeren in het 18V Bosch groen platform, ik heb immers al 4 accu's(helaas maar 1,8AH). Dat zou inhouden een cirkelzaag+klopboor met de nieuwe lader en 2x een nieuwe 2,5Ah accu
Cirkelzaag PKS 18, €92
Klopboor PSB 18 LI-2 Ergonomic(+2x2,5Ah) €219
Prijs €310 euro

Voordeel is dat ik dan 6 accu's heb, of het echt een voordeel is? Tja ik ben niet zo fanatiek dat ik die er op 1 dag doorheen blaas(misschien met de cirkelzaag wel). Nadeel het blijft bosch groen kwaliteit. Ik ga binnenkort de zolder upgraden, nieuwe vloer en nieuwe betimmering aan binnenzijde(ivm isoleren) en waarschijnlijk volgend jaar een houten overkapping. Wellicht dat ik voor dit laatste wel even een afkortzaag leen voor de dikkere balken

Twijfel twijfel wat zal ik doen. Iemand die hier iets over wil roepen? Is de 10,8 blauwe bosch bijvoorbeeld bij voorbaat al te licht of is het 18V van B(osch groen)-Kwaliteit wellicht al minder krachtig dan de Milwaukee 12V? 2 verschillende accu platformen hoeft voor mij geen nadeel te zijn. Heb ik 1 voor de tuin en 1 voor DHZ.

Milwaukee M12 set
-Klopboorschroef
-Slagschroef
-Cirkelzaag (165mm)

Prijs €585

Voor en tegens:
+Alles koolborstelloos (=betere levensduur + efficiënter)
+2x4Ah
+Krachtiger?
-Opslagsysteem
-3 jaar garantie(maar 1 jaar op accu's)

Bosch Blauw 10,8V set
-Klopboorschroef
-Slagschroef
-Cirkelzaag (85mm)

Prijs €497

Voor en tegens:
+Compacter
+Opslagsysteem
+/- 2x 2,5Ah
+Garantie 4 jaar + 2 jaar op accu
+Andere toebehoren goedkoper
-Alleen de slagschroevendraaier is koolborstelloos
-wel erg kleine cirkelzaag
Tip: 12V en 10.8V is hetzelfde. 12V is het maximum voltage onder ideale omstandigheden en een volle accu. Dit is alleen tijdens/direct na het opladen. De output is gewoon 10.8V.

Omdat Amerikanen van groots houden en Milwaukee heel erg Amerikaans is, heet het bij Milwaukee 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

L.N. schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:54:
Waarom 2 als het ook met 1 kan?
Lang geleden stelde een vriendin mij precies dezelfde vraag, je begrijpt het is niets geworden. :+
De juiste vraag is dan ook: "Waarom 1 als het ook met 2 kan??" ;)

Maar meer serieus, waarom een tool pakken die alles een beetje ongeveer doet terwijl je eigenlijk beter een solo tool kunt gebruiken die daarvoor is berekend.
Net als al die half mislukte multi-tooltjes die standaard te vroeg in de kliko belanden.
PoweRoy schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:11:
hun zij werken alleen maar met...........
Oeioei man dat doet pijn, "hullie" kan echt niet hoor. :X
Makita's slijten te snel.
Hebben zij misschien de Makita hobby lijn in gebruik gehad??
De pro Makita's zijn net als de pro Hitachi's nml. nagenoeg onverwoestbaar, aan die degelijke loopwerken valt niet veel te verslijten.
Met 30+ jaar afbeulen heb ik er tot nu toe nog nooit 1 echt kunnen slopen. :+
Het is altijd een accu die het als eerste begeeft.
Zelf heb ik al een metabo maar dat zit een slag in de kop. Hele lange boortjes zie je zwieberen :X :'(
In m'n eerste 1010W Metabo klopboormachine van pakweg 35 jaar geleden zit nog steeds dezelfde zelfspannende Futuro-Top boorkop.
Je wilt niet weten hoe die machine als oa mixer is misbruikt, maar de originele boorkop is nog steeds loepzuiver, groot respect daarvoor.
Metabo kan het dus prima als het moet.

De boorkop van een zware Bosch blauw uit die dagen wiebelde al meteen alle kanten op en bleek volgens Bosch technical support "binnen hun toleranties te vallen". :F
Het is mijn laatste Bosch blauw boormachine geworden dat mag logisch heten, wat een stakkerds zeg als je dat verschil nog niet eens kunt vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 02:23:
[...]

Lang geleden stelde een vriendin mij precies dezelfde vraag, je begrijpt het is niets geworden. :+
De juiste vraag is dan ook: "Waarom 1 als het ook met 2 kan??" ;)

Maar meer serieus, waarom een tool pakken die alles een beetje ongeveer doet terwijl je eigenlijk beter een solo tool kunt gebruiken die daarvoor is berekend.
Net als al die half mislukte multi-tooltjes die standaard te vroeg in de kliko belanden.
Ik ben het er mee eens dat er te veel tools zijn die alles willen combineren en dan alles half doen, waardoor je er uiteindelijk niets aan hebt. Maar de gecombineerde functies van dit ding liggen wel zo dicht bij elkaar dat het kan.
Framoes schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:45:
[...]

Die heb ik afgelopen december van de goedheiligman gekregen en moet zeggen dat hij bevalt. Voor zover ik weet is hij idd recht (niet zoals incra, maar wel recht genoeg) en hij klikt erg stevig op zn plaats. Je moet ook echt een beetje kracht zetten om in en uit te vouwen. M'n zoontje van 5 zie ik 'm iig niet inklappen.
Goed om te lezen! Buigt het einde door als je er kracht op zet, waardoor de hoek anders wordt (dus van 90 graden naar 89,5 graden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Vanaf maandag 13 juni is er trouwens bij de Lidl weer wat accu gereedschap in de aanbieding. Waaronder een slagschroevendraaier + een nat/droogzuiger (goed te gebruiken als bouwstofzuiger!) :D

http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=964&ar=4
http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=966&ar=4

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Notna schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:01:
Vanaf maandag 13 juni is er trouwens bij de Lidl weer wat accu gereedschap in de aanbieding. Waaronder een slagschroevendraaier + een nat/droogzuiger (goed te gebruiken als bouwstofzuiger!) :D

Zoals altijd bij de Lidl zijn een aantal producten regio gebonden. Bij mij is de nat/droogzuiger niet te krijgen, maar wel een invalzaag met liniaal. Die is wel spotgoedkoop (€89,95).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:02
L.N. schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 12:29:
[...]

Zoals altijd bij de Lidl zijn een aantal producten regio gebonden. Bij mij is de nat/droogzuiger niet te krijgen, maar wel een invalzaag met liniaal. Die is wel spotgoedkoop (€89,95).
Om daar even een plaatje bij te maken

Afbeeldingslocatie: http://www.lidl.nl/statics/lidl-nl/ds_img/assets_116_x/folder-pagina.jpg

In deze regio (roze), hebben ze alles in de aanbieding lijkt het, misschien toch eens kijken O-)
Eens kijken voor die accu-slijptol

Geef maar toe, jullie klikten allemaal op 'bekijk het hier' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online

Zal 1300W genoeg zijn voor een bouwstofzuiger?

Hier is iig de handleiding van de zuiger te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 22:00

w00Dy

Make soap, not war

Bij die Parkside dingen zou ik dat met een korrel zout nemen. Waarschijnlijk 1300 Watt verbruik. Voor een Kärcher WD 3 Premium is 1000 Watt iig meer als voldoende als bouwstofzuiger. Idem voor een Bosch PAS "900".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Met mijn bovenbuurman. Ik heb zelf die WD 3P en die zuigt als een malle en ben er uitermate tevreden over. Ze zijn voor net geen 90 euro te krijgen bij Amazon.de, maar ik geloof ook bij CoolBlue.

Echter, als je het voor de leuk wilt hebben dan lijkt mij zo een Parkside ding helemaal niet slecht. 1300 'Lidl' W ( :+ ) zal wel toereikend zijn denk ik zo. Je kan het altijd uitproberen zonder de zak te gebruiken. Als het echt niet werkt retourneer je dat ding. Doen ze vaak niet moeilijk over bij Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Mijn stofzuiger heeft een vermogen van 400 - 1200 watt volgens de site van Festool

Die 1300 watt moet dan ruim voldoende zijn, want die Festool zuigt zo hard dat kim holland er nog jaloers op is :+

Je wordt alleen hard gestraft als je de 'verkeerde' zakken ervoor besteld :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
FabianGTI schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:54:
Mijn stofzuiger heeft een vermogen van 400 - 1200 watt volgens de site van Festool

Die 1300 watt moet dan ruim voldoende zijn, want die Festool zuigt zo hard dat kim holland er nog jaloers op is :+

Je wordt alleen hard gestraft als je de 'verkeerde' zakken ervoor besteld :(
Ehm, zo gemakkelijk kun je dat niet vergelijken. De Lidl heeft een onderdruk van 15000 Pa en de Festool 24000 Pa, oftewel de Festool zuigt een stuk sterker. Lidl vermeldt geen doorstroom, maar vermoed dat die ook een stuk lager is dan bij de Festool.

Nog meer nadelen van de Lidl zijn:
- Geen inschakelautomaat
- Zuigkracht niet regelbaar.
- Geen stofklasse, dus je weet niet hoeveel schadelijk stof de zuiger door laat

Ik zou de stofzuiger links laten liggen en voor een Karcher gaan. Die hebben, afhankelijk van het model, wel een inschakelautomaat en een regelbare zuigkracht.

Voor een beetje serieuze hobbyist die veel met hout werkt vind ik een klasse l zuiger eigenlijk het minste. De Arbo schrijft een klasse M voor, maar dat is misschien wat overdreven voor een thuisgebruiker. Mocht je toch per se een M Klasse willen voor weinig geld, dan kun je eens kijken naar een Dust Mate / Inter Dynamics VAC23. Die heeft geen inschakelautomaat, maar is te vinden voor minder dan €100.

[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 07-06-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iscara schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:30:
[...]
Zal 1300W genoeg zijn voor een bouwstofzuiger?
Het wattage zegt niet zoveel als daar door verliezen weinig van over blijft aan de zuigmond. ;)

Wil je steenstof zuigen en heeft de zuiger geen enkele actieve verwijdering van het steenstof op het stoffilter, dan is het na een paar minuten al snel gedaan met de zuigkracht.
Er hangt hier in de garage zo'n much lookalike zuiger aan de stationaire radiaalzaag, veel meer dan grof houtstof doet deze zuiger niet.
Het is een ronduit zwakke zuiger en (voor mij) zelfs voor dit bedrag zonde van het geld.

Zo bijt ook mijn eigen Festo zuiger de tandjes stuk op steenachtig fijnstof, maar gaat een Protool zuiger door tot desnoods een hele zak fijn cement is leeggezogen dankzij het voortreffelijk werkende filterreinigingssysteem dat niet op een schudinrichting is gebaseerd, maar op een wisselende overdruk van 1 vd 2 compartimenten.

De Protool heeft twee compartimenten die zorg dragen voor de uiteindelijke zuigkracht, maar er is beurtelings (en geautomatiseerd) slechts één voor het zuigen beschikbaar, terwijl het ene compartiment zuigt, blaast en reinigt het ander.
Ingewikkeld verhaal, hierdoor wordt dus continue eerst het ene en vervolgens het andere compartiment van klevend stof ontdaan en blijft toch de zuigkracht constant.
Buitengewoon effectief, zo blijkt.

Alle drie de zuigers hebben ongeveer hetzelfde "wattage", in dit geval weinig zeggend dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Duidelijk, dank voor de reacties.
Dan kan ik beter de Kärcher kopen denk ik. De versie met inschakelautmaat is alleen ]bij fonq te koop zo te zien. Zelfs nog drie euro goedkoper dan amazon.de

[ Voor 3% gewijzigd door iscara op 07-06-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
iscara schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:32:
Duidelijk, dank voor de reacties.
Dan kan ik beter de Kärcher kopen denk ik. De versie met inschakelautmaat is alleen ]bij fonq te koop zo te zien. Zelfs nog drie euro goedkoper dan amazon.de
Doe je geen slechte koop mee :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 17:42

miekol

erm

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:06:
[...]
De Protool heeft twee compartimenten die zorg dragen voor de uiteindelijke zuigkracht, maar er is beurtelings (en geautomatiseerd) slechts één voor het zuigen beschikbaar, terwijl het ene compartiment zuigt, blaast en reinigt het ander.
Ingewikkeld verhaal, hierdoor wordt dus continue eerst het ene en vervolgens het andere compartiment van klevend stof ontdaan en blijft toch de zuigkracht constant.
Buitengewoon effectief, zo blijkt.

Alle drie de zuigers hebben ongeveer hetzelfde "wattage", in dit geval weinig zeggend dus. ;)
Interessant verhaal! Welke modellen hebben dat allemaal? De grotere festool stofzuigers hebben toch ook zo een autoclean is dat een dergelijk systeem of ook met schudden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
miekol schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:36:
[...]
Interessant verhaal! Welke modellen hebben dat allemaal? De grotere festool stofzuigers hebben toch ook zo een autoclean is dat een dergelijk systeem of ook met schudden?
De meeste (volgens mij zelfs alle) Festools met een clean functie werken met een vacuum en luchtdruk. Zie dit filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
L.N. schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:38:
[...]

Ik ben het er mee eens dat er te veel tools zijn die alles willen combineren en dan alles half doen, waardoor je er uiteindelijk niets aan hebt. Maar de gecombineerde functies van dit ding liggen wel zo dicht bij elkaar dat het kan.

[...]

Goed om te lezen! Buigt het einde door als je er kracht op zet, waardoor de hoek anders wordt (dus van 90 graden naar 89,5 graden)?
Het werkt voor zover ik kan voelen/zien met kogels. Dus als je kracht zet buigt hij, maar door het mechanisme veert hij ook direct weer terug. Tot nu toe nog geen speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Tip: 12V en 10.8V is hetzelfde. 12V is het maximum voltage onder ideale omstandigheden en een volle accu. Dit is alleen tijdens/direct na het opladen. De output is gewoon 10.8V.

Omdat Amerikanen van groots houden en Milwaukee heel erg Amerikaans is, heet het bij Milwaukee 12V.
Top! Dat wist ik niet, wel zien de 12V Milwaukees qua omvang er wel iets volwassener uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Appie Heijn schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:14:
[...]

Top! Dat wist ik niet, wel zien de 12V Milwaukees qua omvang er wel iets volwassener uit.
Milwaukee mikt met zijn M12 FUEL lijn ook volgens mij meer op een compact maar volwassen alternatief voor de M18, waar o.a. Bosch en Makita het echt als aanvulling op het 18V-assortiment in de markt zetten. Gek genoeg weet ik van Dewalt juist niet wat nu hun precieze idee is met de 10,8v-lijn. Uitgaand van het huidige assortiment zouden ze het iets kunnen updaten om de 10,8V-lijn enorm geschikt te maken voor onderhoudsmonteurs en dergelijke; iets meer kracht uit de boormachine en slagschroevendraaier met brushless technologie, en ze hebben al het begin van een erg mooi diagnostisch gamma op 10,8v met IR-thermometer, warmtecamera en inspectiecamera.

Overigens heeft Dewalt gesteld 21 juni met iets nieuws te komen, gepromoot als #WorldsFirst. Ik ben benieuwd wat ze nu weer bedacht hebben in ieder geval :+

Het lijkt om iets met metaal te gaan:

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Appie Heijn schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 17:14:
[...]

Ze zijn geloof ik ook wel iets krachtiger als je ze op Nm vergelijkt. De nieuwe Bosch 10.8V en Milwaukee M12 modellen hebben een koolborstelloze motor. Dat is ook mooi meegenomen.

Milwaukee heeft overigens wel een uitgebreide lijn, inclusief een boorhamer. Dat is iets dat je mee kan nemen in je overweging. Bosch komt aardig mee, maar heeft niet alle machines die Milwaukee op 10.8V heeft. Verder sluit ik me aan bij McGryphon: M12 lijkt een beetje M18 light.

Makita is pas sinds een jaar wat serieuzer bezig met hun 10.8V lijn. Sinds die tijd lijken de 10.8V machines meer op de 18V machines. Heb na navraag van Makita gehoord dat de koolborstelloze 10.8V machines in Q4 naar Nederland komen.

[ Voor 41% gewijzigd door Framoes op 07-06-2016 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024

Ik heb een DeWalt accuklopboormachine en slagschroevendraaier, deze heb ik gekocht op vakantie in de VS, er staat 20V op maar dit is ook gewoon 18V ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:58:

Milwaukee heeft overigens wel een uitgebreide lijn, inclusief een boorhamer. Dat is iets dat je mee kan nemen in je overweging. Bosch komt aardig mee, maar heeft niet alle machines die Milwaukee op 10.8V heeft.
Puur uit interesse: welke machines heeft Milwaukee dan "extra" wat Bosch 10.8v niet heeft?
Wat voor soort apparaten zijn dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
atmoz schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 20:23:
[...]

Puur uit interesse: welke machines heeft Milwaukee dan "extra" wat Bosch 10.8v niet heeft?
Wat voor soort apparaten zijn dat dan?
Boorhamer, 140mm cirkelzaag, haakse slagschroevendraaier, polijst/schuurmachine en warmtecamera.

Misschien niet allemaal machines voor de gemiddelde dhz'er, maar die boorhamer en cirkelzaag zijn mooie machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 21:17:
[...]

Boorhamer, 140mm cirkelzaag, haakse slagschroevendraaier, polijst/schuurmachine en warmtecamera.

Misschien niet allemaal machines voor de gemiddelde dhz'er, maar die boorhamer en cirkelzaag zijn mooie machines.
Thanks!
Gaaf spul 8)

Een klein lief 10.8v O+ schuurapparaatje zou ik ook nog wel willen hebben ja _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:14
Die Lidl bitsets van komende maandag hebben trouwens wel veel weg van de Metabo bitsets.

http://www.lidl.nl/nl/Off...ction=showDetail&id=24190

Zou het een omgekat setje zijn? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Of die Bosch groen setjes. Alhoewel het er op lijkt dat de Metabo setjes wat beter zijn dan de Bosch groen setjes. Volgens mij zijn er trouwens nog wel meer merken die dezelfde kastjes met bitjes gebruiken. Dit lijkt me wel aardig voor als je nog niks hebt, maar voor een paar euro meer heb je iets van Wera of Wiha, dat kwalitatief wel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Inderdaad, die Bosch bitset lijkt er ook op. Kwam op Conrad toevallig dit tegen, lijkt er ook op
https://www.conrad.nl/nl/...kleurcodering-820873.html

Vergelijkbare setjes (ph, pz, torx, inbus, snel-bithouder) van Wera/Wiha zijn toch wel minimaal het dubbele dacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door geekeep op 08-06-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zie zoiets van Wiha, maar dat is volgens mij wel de el-cheapo lijn van Wiha, en ik weet niet of dat nou echt betere kwaliteit is dan bosch groen / toolcraft / metabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:20
heb die zelf, maar hobbygebruik. Geen klachten over, of het beter is dan bosch/toolcraft/metabo kan ik niet zeggen. Op amazon kreeg het indertijd wel betere reviews dan de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Heb het setje ook, maar dan van de plaatselijke HuBo, met wéér een ander merkje op het doosje, voor hobby matig gebruik zijn ze prima inderdaad

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
McGryphon schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:26:
[...]

Milwaukee mikt met zijn M12 FUEL lijn ook volgens mij meer op een compact maar volwassen alternatief voor de M18, waar o.a. Bosch en Makita het echt als aanvulling op het 18V-assortiment in de markt zetten. Gek genoeg weet ik van Dewalt juist niet wat nu hun precieze idee is met de 10,8v-lijn. Uitgaand van het huidige assortiment zouden ze het iets kunnen updaten om de 10,8V-lijn enorm geschikt te maken voor onderhoudsmonteurs en dergelijke; iets meer kracht uit de boormachine en slagschroevendraaier met brushless technologie, en ze hebben al het begin van een erg mooi diagnostisch gamma op 10,8v met IR-thermometer, warmtecamera en inspectiecamera.

Overigens heeft Dewalt gesteld 21 juni met iets nieuws te komen, gepromoot als #WorldsFirst. Ik ben benieuwd wat ze nu weer bedacht hebben in ieder geval :+

Het lijkt om iets met metaal te gaan:
[video]
Idd bij deWalt krijg ik ook geen hoogte van, geen brushless, echt compact(zoals bosch) is het ook niet. En betreffende Makita, ik ga niet tot Q4 wachten.

Bij de technische unie hebben ze op dit moment een Milwaukee M12 CPD-402C klopboor(brushless) voor €215 ex btw = €260 incl btw dan heb je er 2x 4.0Ah bij. Ik kom ze in NL niet goedkoper tegen.
https://www.technischeuni...=655977&q=4933440375&tr=y

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 08-06-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ik heb een dewalt dw331 gekregen van een vriend. Hij had een festool aangeschaft en deze had hij over. Moest alleen even de zaaghouder vervangen.

Maandag besteld bij Kruis, samen met aansluiting voor stofzuiger. Vandaag binnengekregen en net vervangen. Kwestie van twee schroefjes los- en vastmaken. Nu heb ik dus een prima zaag voor 27 euro + verzendkosten.

M'n Lidl decoupeerzaag heb ik voor een tientje verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb een elektrische lier, ooit bij de Lidl gekocht, nog nooit gebruikt. Binnenkort krijg ik een stevige stapel bamboe parket in dozen van 25 kg. Die moeten twee verdiepingen omhoog. Geen lift, smalle trappen, dus niet fijn. Mooi moment om mijn lier in te zetten om dit via een raam naar boven te takelen. Alleen hoe monteer ik die? Ik heb geen balk boven mijn raam zitten, en het is een huurhuis, dus ik zoek een tijdelijke constructie. Een driepoot of iets dergelijks. Eventueel kan ik met een ladder zelf wat construeren, maar een kant en klaar ding zou welkom zijn. Want we verhuizen over een half jaar en dan is een lier ook handig. Maar ik weet niet met welke zoektermen ik moet zoeken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Wat ik zo lees is dit moeilijk doen omdat het kan.

Je gaat meer tijd kwijt zijn aan het bedenken en maken van een constructie dan dat je met een ruim half uur dat parket boven hebt.

En als je gaat verhuizen dan zou ik een verhuislift regelen voor een paar uur. Kost echt de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat idd.
Milmoor schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 14:59:
Ik heb een elektrische lier, ooit bij de Lidl gekocht, nog nooit gebruikt. Binnenkort krijg ik een stevige stapel bamboe parket in dozen van 25 kg. Die moeten twee verdiepingen omhoog. Geen lift, smalle trappen, dus niet fijn. Mooi moment om mijn lier in te zetten om dit via een raam naar boven te takelen. Alleen hoe monteer ik die? Ik heb geen balk boven mijn raam zitten, en het is een huurhuis, dus ik zoek een tijdelijke constructie. Een driepoot of iets dergelijks. Eventueel kan ik met een ladder zelf wat construeren, maar een kant en klaar ding zou welkom zijn. Want we verhuizen over een half jaar en dan is een lier ook handig. Maar ik weet niet met welke zoektermen ik moet zoeken.
Ik zou gewoon wat vrienden charteren en een krat bier, staat het spul zo boven. Zelfs al huur je een verhuislift dan nog moet je stapelen op die lift en het van balkon naar binnen sleuren. Tegen de tijd dat het boven is ben je onderhand ook op en neer gelopen.
De lier zou ik op MP zetten, kun je vast iemand anders blij mee maken.

Overigens had Jism laatst ook zoiets: Anoniem: 58485 in "[DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2"
Weet je meteen waarom je geen lier wilt gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Eens, rare constructies bedenken voor die takel, wat een goed recept voor ongelukken is...... 8)7
Gewoon naar boven sjouwen die dozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Terechte punten. Dat wordt dus sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 11:47
Milmoor schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 14:59:
Je komt op een raambevestiging die ze gebruiken bij stortkokers uit, zie: https://www.boels.nl/hure...g/afvalafvoer/stortkokers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Goof2000 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:15:
[...]
Je komt op een raambevestiging die ze gebruiken bij stortkokers uit, zie: https://www.boels.nl/hure...g/afvalafvoer/stortkokers
Die kan interessant zijn als ik in het nieuwe huis aan de slag wil. Hoewel ook daar sjouwen meestal verstandiger zal zijn. Maar ik geef het nog niet op, ooit wordt mijn lier zinnig gebruikt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Milmoor schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:27:
[...]
ooit wordt mijn lier zinnig gebruikt ;).
[ ... ]
Protip: met een goede lier kun je je rug ontzien bij bondage. Zinniger gebruik is er niet.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:24
Pak een dikke balk en klem deze met stalen schroefstempels tegen het plafond van je balkon. Laat de balk naar wens uit steken.

Voor 25kg per keer win je niets met de lier, die is heel erg langzaam. Meerdere pakken is weer meer moeite om vast maken. Je kan ook een katrol met touw aan de balk maken, gaat vast sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:24
dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door Raling op 12-06-2016 00:47 . Reden: Dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die multi tool is goed en niet goed, het werkt maar je zou er goede zaagbladen enzo voor gaan halen.

Trouwens (niet alles) in België is dat vanaf 16/06 ;) http://www.lidl.be/nl/aanbiedingen.htm?id=635

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 12-06-2016 08:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Naar aanleiding van dit topic uiteindelijk besloten om niet voor de M12 Fuel te gaan maar een Bosch GSR 10,8 EC. De Milwaukee heeft beter specs dan de Bosch, maar voor het wat sporadischer gebruik is het goed genoeg. Er moest wel perse een borstelloze motor in, dat omdat deze ook in de bestuurbare wagens zitten en goed bevallen :)

Bij de bouwmarkt is er bijvoorbeeld wel de Bosch Ergonomic met een borstelloze motor, maar dat is groen en niet superhandzaam. Hetzelfde model maar dan met normale handgreep hebben ze nog niet zo te zien.

Ik zag voor de M12 niet echt een geweldige deal voor in Nederland en heb uiteindelijk via Amazon.de de Bosch uit Duitsland gehaald. Het is toch best knappe kwaliteit, dus maak ik me ook niet zo zorgen over DoA enzo. Uiteindelijk was het de GSR met L box en 2x2,5Ah accu's en snellader voor 170 euro.

Er moest een schuur gebouwd worden in de achtertuin met voornamelijk 44x68 tuinhout. Dat ging met de Bosch prima, de oude B&D oranje met enkele NiCd accu heeft dienst gedaan als voorboormachine en verzinkboor, het schroeven deed ik met de bosch. Het meeste constructie werk is met 4,5x80 in elkaar gezet en het composiethout ging er met 4,5x45 ertegenaan.

Uiteindelijk moest de Bosch zijn meerdere erkennen bij het vastzetten van de Zonnepanelen M8 Inbus zonder slipkoppeling aan. Dan merk je dat de borstelloze motor het niet goed snapt als de boel niet meer draait en redelijk snel "stopt" (in stand 2, terug naar 1 :). Met de slipkoppeling aan gaat het prima overigens, al is het geen slagsleutel draaier.

De 2,5Ah accu is meer dan genoeg capaciteit, met 2Ah had ik het ook makkelijk gered, uiteraard was de oude B&D aan het end van de dag gezien met zijn enkele accu. De slipkoppeling van de Bosch is de eerste op een accuboor waar ik geen ruzie mee had en voorspelbaar werkt.

Voor de Oranje B&D heb ik nog een Skill gehad en een DeWalt 9,6 Volt. De DeWalt heb ik 10 jaar mee gedaan voordat het achterste lager uit de motor kwam en de koolborstels in een grote zwarte wolk opgingen. Een nieuwe via de B&D service was iets van 80 euro. Toen heb ik een Skill met 2 accu's gekocht, de eerste was met 1 jaar stuk en de machine was weldra uit de gratie. Daarna kwam de Oranje B&D met 2 NiCd accu's maar ook deze 2e accu was met minder dan een jaar gezien. Het was een showmodel geweest dus deze hadden wellicht te lang op de plank gestaan.

Door de goede herinnering aan de DeWalt besloten om toch maar weer iets professioneler te kopen. Voor de prijs van de Skill en de B&D gecombineerd heb ik meer accu boor dan de andere 2 machines samen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@databeestje,
Leuk om te lezen hoe je uiteindelijk tot een bepaalde keuze bent gekomen. Ik vindt het erg jammer dat bosch geen koolborstelloze klopboor in de 10,8 range heeft anders was het voor mij ook een mooie optie geweest. Wordt voor mij de M12 zoals het nu lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Appie Heijn schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:40:
@databeestje,
Leuk om te lezen hoe je uiteindelijk tot een bepaalde keuze bent gekomen. Ik vindt het erg jammer dat bosch geen koolborstelloze klopboor in de 10,8 range heeft anders was het voor mij ook een mooie optie geweest. Wordt voor mij de M12 zoals het nu lijkt.
Ik ben niet over een nacht ijs gegaan, maar de M12 is zeker een topmachine. Een vriend van mij heeft er meer dan 10 op het werk in de productie, en het is de eerste machine waarvan deze het jaar hebben gehaald :D

Zeker bij nieuw aanschaf zou ik voor een borstelloos model gaan, de snelheidsregeling is nu daadwerkelijk een snelheidsfunctie, maar wel met koppel. En dat werkt toch wel erg prettig. Daardoor is het toerental minder variabel en niet zo onvoorspelbaar als met gewone borstel motoren.

Het extra koppel is nog over te onderhandelen, maar het missen van een model met klopboorfunctie is wel een domper. Zelfs mijn oude 9,6 Volt DeWalt 20 jaar geleden had dit. De oude 14,4Volt B&D heeft dit ook.

Toch grijp ik voor een gaatje in steen steevast naar de Kinzo (Praxis eigen merk ~ 1993) boorhamer met een paar knappe SDS boren erbij. Vooralsnog heb ik meer uitgegeven aan knappe SDS boren als de oorspronkelijke machine. Ook meerdere 19 milimeter gaten met de 30cm boor is geen probleem geweest, als het maar met beleid is.

Het meeste plezier van een stuk gereedschap is toch wel de BGM (Gamma) haakse slijper van 115mm. Deze heb ik 6 jaar geleden aangeschaft voor het inslijpen van een paar leidingen voor de douche. Toendertijd was deze 15 euro, het diamantblad koste 25 euro en was meer dan de machine zelf :*)

Nu meerdere grind en betontegels later (meters gemaakt) doet het rare ding het nog steeds, het diamant blad blijkt ook erg veelzijdig en goed geschikt voor composiethout en PET transparante platen zonder noemenswaardige beschadiging. De ironie is dat ik een 250mm Bosch Blauw haakse slijper in de schuur heb liggen, maar deze veel te onhandzaam vindt. Ander punt, ik heb er geen diamant blad voor.

Edit: Linkje naar de zelf gebouwde schuur in het PV topic. databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Overigens heb ik ook een Gamma eigenmerk afkortzaag gebruikt, de 1800 Watt variant met 255mm zaagblad. De ergonomie van de machine met betrekking tot het ontgrendelen is niet echt top. Het naar links kantelen voor verstek planten is niet een intuitieve beweging. De laser is nagenoeg onzichtbaar overdag, maar met een nachtje aanstaan waren de batterijen daarvan toch leeg.

De vergendeling voor de verschillende hoeken is zoals verwacht bijzonder onnauwkeurig met een gegoten aluminium basis. Nou is het niet zo'n ramp voor het balk materiaal en het relatieve kromme tuinhout. Echter, met de 19 centimeter brede composiet planken is dit een merkbare afwijking die hinderlijk kan zijn. Even een proefstukje dus.

Voor de vertikale kantelstand is er helaas geen nok voor 22,5 graad (0-45) wat ik als bijzonder hinderlijk ondervondt. Ook hier ouderwets op het oog en even passen en meten.

Het zaagblad is er overigens niet beter op geworden met de composiet planken, dat wordt binnenkort maar een nieuwe. Verder is deze met 60 tanden verder prima voor houtwerk.

Mocht je deze nodig hebben voor een klus, dan is deze prima geschikt. Nauwkeuriger dan met de hand zagen, en vooral veel sneller :D

[ Voor 24% gewijzigd door databeestje op 12-06-2016 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ach, goed of slecht gereedschap, je moet natuurlijk wel weten hoe je het moet gebruiken.
Dus niet zo:

Afbeeldingslocatie: http://file.immo.vlan.be/ImageHandler/Image/content/Uploads/news/bouwblunder31.jpg

:X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:16:
Ach, goed of slecht gereedschap, je moet natuurlijk wel weten hoe je het moet gebruiken.
Dus niet zo:
Verbluffend staaltje zelfredzaamheid uit het Oostblok. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik moet een nieuwe puntlasboor hebben, die ik nu heb is bot en die kwam van HBM (zo'n setje) nu zien ik dat de meeste met 5% Cobalt gemixed zijn en goedkoop zijn en bij andere staat er niets maar kost wel bijna het 3 dubbele.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Werkkleding.. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de "grotere" merken als Blaklader en Snickers? Ik loop eigenlijk al jaren in Cratex broeken rond, maar wellicht is het wel de moeite om eens méér dan 15 euro voor een werkbroek uit te geven, of meer dan 20 voor een werkjas. Ik heb gisteren nog drie broeken en een jas gehaald voor 60-ish euro, dus als het kapotgaat is ook geen ramp, maar het spul slijt wel altijd vrij hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
McGryphon schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:04:
Werkkleding.. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de "grotere" merken als Blaklader en Snickers?
Ik heb zelf altijd werkbroeken van HaVep, deze broeken heb ik inmiddels 8 jaar en ze zijn nog steeds niet versleten, erg fijne broeken
De eerste 3 jaar dagelijks aan gehad i.v.m. werk

Werkshirtjes heb ik verder geen ervaring mee, gebruik altijd de werkshirts en truien die ik nog van mijn vorige werk had (standbouwer) 8)7

Ik heb 2 pur pistolen liggen, die er ongeveer zo uitzien

Afbeeldingslocatie: https://www.lijmcentrum.nl/imgsrc/960/600/user/img/shop/metaal%20groen.jpg

Heeft iemand een idee hoe je ze in de nok zou kunnen gebruiken, als je de bussen scheef houdt beginnen ze meteen te sputteren, en in de nok van een huis heb je erg weinig ruimte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn bussen die je ook ondersteboven kan gebruiken.
Heb je al bussen? Dan zou ik een stukje slang over de nozzle schuiven, net als bij een wegwerpbus.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Jah, ik heb al een paar bussen staan, 2 bussen PUR lijm en 1 bus flexibele PUR
Maar eens met zo'n stukje slang proberen dan, zit wel een slang bij maar die is maar 15 cm, dus veelte kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51
The Eagle schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:16:
Dus niet zo:

[afbeelding]
:X :X
Haha, wel zo verstandig om gehoorbescherming op te zetten. Daar kunnen een hoop DIY-ers nog wat van leren :+

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

T-MOB schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:34:
[...]

Haha, wel zo verstandig om gehoorbescherming op te zetten. Daar kunnen een hoop DIY-ers nog wat van leren :+
Gewoon van die goedkope gele schuimdopjes, gaan al jaren mee in de kist. Met een haakse slijper en diamant blad aan de gang enzo, dat is echt slecht. Die GBM van 15 euro die ik heb is verschrikkelijk wat dat aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34
Na veel wikken en wegen, reviews lezen, twijfelen, zeker weten, wederom twijfelen en wederom zeker weten net de bestelling de deur uitgedaan voor de 5-delige 10,8v set van Bosch Blauw:
GSR 10,8V-li accu-schroefboormachine
GOP 10,8V-li accu-multicutter
GDR 10,8V-li accu-slagschroevendraaier
GSA 10,8V-li accu-reciprozaag
GLI 10,8V accu-lamp
3 x 10,8V 2,0Ah Li-Ion accu
1 x oplader AL1130CV
en nog wat toebehoren.
Wat duurt wachten lang... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Niek_ schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:18:
Na veel wikken en wegen, reviews lezen, twijfelen, zeker weten, wederom twijfelen en wederom zeker weten net de bestelling de deur uitgedaan voor de 5-delige 10,8v set van Bosch Blauw:
GLI 10,8V accu-lamp
1 x oplader AL1130CV
en nog wat toebehoren.
Een specifieke reden om niet voor de EC variant te kiezen met de borstelloze motor? Geen idee of die er uberhaupt wel in een kit is. De GSR EC 10,8 was een box met 2,5Ah accu's overigens.

Knappe set, dat wel. Het werkt gewoon en ligt wel fijn in de hand. Supercompact voor mijn gevoel.

Wel handig om de boor en de schroefmachine te hebben, dat is erg makkelijk. Bij het bouwen van de schuur 1 machine met een boortje en schroeven met de andere.

Om de een of andere reden nog nooit aan een multi cutter toegekomen, die staat wel op de lijst, het is sporadisch gebruik, maar met dingen zoals sleuven met kozijnen enzo zou het wel mooi uitkomen. De meeste zaagdingen neem ik eigenlijk nooit op accu, voor mijn gevoel gaat dat te snel leeg, maar dat is een slechte ervaring uit het NiCd tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Niek_ schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:18:
GLI 10,8V accu-lamp
1 x oplader AL1130CV
en nog wat toebehoren.
Gaaf 8)
Gefeliciteerd met deze mooie set!!
Ik heb ze zelf ook bijna allemaal, en werk er iedere week met volle tevredenheid mee _/-\o_ echt top spul.

[edit]
Ohja, en succes met wachten, ik weet hoe je je voelt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 14-06-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Voor de (jonge/potentiële) klussers onder ons :o :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A2qeXwm.png

www.karwei.nl/workshop

Heb een tijdje terug ook meegedaan aan de moestuin/plantenbak workshop. Echt heerlijk om andere mensen te zien klunzen met een schroefmachine en zelf met derderangs gereedschap aan de bak te moeten haha! Dan besef je weer hoe lekker je eigen spul werkt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

geekeep schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:53:

[afbeelding]

www.karwei.nl/workshop

Heb een tijdje terug ook meegedaan aan de moestuin/plantenbak workshop. Echt heerlijk om andere mensen te zien klunzen met een schroefmachine en zelf met derderangs gereedschap aan de bak te moeten haha! Dan besef je weer hoe lekker je eigen spul werkt. :D
Grappig dat je dat meldt, gisteren had ik het er met een vriend over, er is een hele generatie ontstaan die kant en klare dingen kopen en het zelf dingen bouwen een beetje ontberen. Dan hebben we het nog steeds niet over inferieur gereedschap. Maar hout zagen met een ijzerzaag enzo. :D

Een bouwmarkt medewerkster melde dat het jongere publiek er niet zo heel veel meer mee heeft, wel getrained in game controllers, maar schroeven en boren ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

[afbeelding]

www.karwei.nl/workshop

Dat is gewoon een vorm van SM, beetje zoals Sheldon uit de Big Bang Theory die naar lezingen gaat waarvan hij al weet dat het onzinnig gaat worden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:42:
Grappig dat je dat meldt, gisteren had ik het er met een vriend over, er is een hele generatie ontstaan die kant en klare dingen kopen en het zelf dingen bouwen een beetje ontberen. Dan hebben we het nog steeds niet over inferieur gereedschap. Maar hout zagen met een ijzerzaag enzo. :D

Een bouwmarkt medewerkster melde dat het jongere publiek er niet zo heel veel meer mee heeft, wel getrained in game controllers, maar schroeven en boren ho maar.
Ik weet niet of dat nu echt een generatie ding is. Binnen je eigen generatie zijn waarschijnlijk ook genoeg mensen te vinden die nooit iets zelf maken, of die hun fiets bij een lekke band naar de fietsenmaker brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ken zat mensen in mijn buurt die regelmatig vakmannen in huis hebben lopen om de simpelste klusjes omdat ze simpelweg niets zelf kunnen. In allerlei leeftijdsgroepen. Of ze schakelen de wel handige buren in ;)

Vind het overigens wel een mooi initiatief van de karwei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het is wel een aardig initiatief, maar voor een gereedschapskist haal ik toch wel liever een kant en klare koffer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 08:55
geekeep schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:45:
Die Lidl bitsets van komende maandag hebben trouwens wel veel weg van de Metabo bitsets.

http://www.lidl.nl/nl/Off...ction=showDetail&id=24190

Zou het een omgekat setje zijn? :p
Ik ben dus even wezen shoppen en heb het mini bankschroefje, transportset, twee setjes kwasten en het betreffende bitsetje gekocht.

De bitjes hebben dat kleurrandje als een dun laagje verf om zich heen en de bithouder voelt niet héél soepel aan. Over het algemeen heb ik een hekel aan bithouders/dozen met veel loze ruimte dus ik weet niet hoeveel gebruik het setje gaat zien maar bij de eerst volgende klus zal ik ze eens flink misbruiken om de kwaliteit uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Uncle Mel schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:50:
[...]

Ik ben dus even wezen shoppen en heb het mini bankschroefje, transportset, twee setjes kwasten en het betreffende bitsetje gekocht.

De bitjes hebben dat kleurrandje als een dun laagje verf om zich heen en de bithouder voelt niet héél soepel aan. Over het algemeen heb ik een hekel aan bithouders/dozen met veel loze ruimte dus ik weet niet hoeveel gebruik het setje gaat zien maar bij de eerst volgende klus zal ik ze eens flink misbruiken om de kwaliteit uit te zoeken.
Ben benieuwd! Ik had afgelopen week bijna het Metabo bitsetje meebesteld bij een order op Amazon. Heb toch maar even gewacht op een mooie actiecode voor die desbetreffende bestelling. Maar de reviews van de Metabo variant gaven ook aan dat de bitjes top zijn, de bithouder echter laat het vaak afweten. Zou wel toeval zijn als hetzelfde geldt voor de Lidl variant.
------

Wat betreft de Karwei workshop. De 'gereedschapskist' gaat waarschijnlijk dienst doen als plantenbakje ofzo. Misschien is het inderdaad een vorm van zelfpijniging, maar stiekem wil ik m'n vriendin ook zien zwoegen op het linksom of rechtsom moeten draaien van schroeven haha!
De vorige keer zat in mijn 'groep' o.a. een Turks jongetje (jaar of 10) met z'n zus en moeder, die in de weer was met een oude half stalen lompe boor op 230V om gaatjes voor te boren. Daarnaast twee huismoeders die kampioen bitjes doordraaien waren. Het gereedschap bestond uit die oude 230V boor, twee NiCd schroefmachines, een kleine groene Bosch (die ik had weten te bemachtigen haha!) en wat afgedankte schroevendraaiers. De Karwei medewerker vertelde me dat er die dag zo'n 10 2mm boortjes waren gebroken. Jah, dat zou ook wel liggen aan de kwaliteit van de Piranha meuk, want zelfs ik wist een van die boterzachte boortjes te breken :p. Maar zoals ik al zei, na zo'n workshop ben je weer tevreden met jouw persoonlijke situatie, zowel qua materiaal als kunnen. Beetje vergelijkbaar met logeren in een dorp in Afrika, om dan te verlangen naar Hollandse bodem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01
databeestje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:42:
[...]
Maar hout zagen met een ijzerzaag enzo. :D
Wat is daar mis mee heeft mijn oudste gedaan tussen zijn 3e en 5e en wil het soms nog steeds ipv zijn houtzaag. Is makelijker en minder pijnlijk als je uitschiet. Bovendien help het doorzettingsvermogen te kweken ;) En als laatste voordeel het kost mij veel minder hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

geekeep schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:28:
[...]
Wat betreft de Karwei workshop. De 'gereedschapskist' gaat waarschijnlijk dienst doen als plantenbakje ofzo. Misschien is het inderdaad een vorm van zelfpijniging, maar stiekem wil ik m'n vriendin ook zien zwoegen op het linksom of rechtsom moeten draaien van schroeven haha!
De vorige keer zat in mijn 'groep' o.a. een Turks jongetje (jaar of 10) met z'n zus en moeder, die in de weer was met een oude half stalen lompe boor op 230V om gaatjes voor te boren. Daarnaast twee huismoeders die kampioen bitjes doordraaien waren. Het gereedschap bestond uit die oude 230V boor, twee NiCd schroefmachines, een kleine groene Bosch (die ik had weten te bemachtigen haha!) en wat afgedankte schroevendraaiers. De Karwei medewerker vertelde me dat er die dag zo'n 10 2mm boortjes waren gebroken. Jah, dat zou ook wel liggen aan de kwaliteit van de Piranha meuk, want zelfs ik wist een van die boterzachte boortjes te breken :p. Maar zoals ik al zei, na zo'n workshop ben je weer tevreden met jouw persoonlijke situatie, zowel qua materiaal als kunnen. Beetje vergelijkbaar met logeren in een dorp in Afrika, om dan te verlangen naar Hollandse bodem :+
Wat een gepruts dan dat ze niet gewoon wat fatsoenlijk gereedschap verschaffen in zo'n workshop en daar ook wat instructies bij geven :?
Zo'n workshop lijkt me ook bij uitstek een gelegenheid om het spul wat je verkoopt aan te prijzen, hoezo ga je dan wat afgedankte troep inzetten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 11:40
Ik ben op zoek naar een boormachine, een combihamer.
Nu twijfel ik tussen een blauwe Bosch (GBH 2600) of een Makita in dezelfde prijsklasse (bijv HR2450 of HR2610).

Is er zo op voorhand een duidelijke winnaar aan te wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor gelijke slagkracht zou je dan in elk geval moeten vergelijken met de 2610 en niet met de 2450 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Orion84 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:02:
[...]

Wat een gepruts dan dat ze niet gewoon wat fatsoenlijk gereedschap verschaffen in zo'n workshop en daar ook wat instructies bij geven :?
Zo'n workshop lijkt me ook bij uitstek een gelegenheid om het spul wat je verkoopt aan te prijzen, hoezo ga je dan wat afgedankte troep inzetten?
Precies mijn gedachte inderdaad. Een mooie gelegenheid om hun nieuwe, superdeluxe, ergonomische, altijd volle accu, krachtige en nu in de aanbieding zijnde Bosch aan te smeren.

Heb deze keer bij een ander filiaal geboekt, wellicht zit er verschil in workshop uitrusting :P De 'werkplaats' bij de vorige bestond ook uit een stapel pallets midden in de winkel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Orion84 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:47:
Voor gelijke slagkracht zou je dan in elk geval moeten vergelijken met de 2610 en niet met de 2450 denk ik.
Ok, en wat is dan de betere keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dat is niet te zeggen. Dan moet je gaan kijken naar ergonomie bijvoorbeeld. Maar dat kan je alleen voor jezelf zeggen.

Ik heb zelf bijna alles wel van Makita maar als ik een boorhamer zou kiezen dan zou ik toch gewoon voor Bosch gaan. Alleen vanwege de reputatie. Je kan van Bosch zeggen wat je wil maar op het gebied van boorhamers weten ze echt wel wat ze doen.

Maar goed, dat geld ook voor Makita. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

tijs67 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:07:
[...]

Ok, en wat is dan de betere keuze?
Geen idee, ik heb een Multihammer van Metabo.

Ik zou zeggen: vergelijk de specs, de prijs en kijk of je online reviews kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou ook kijken of er een verwisselbare kop op zit (zodat je een normale boorkop er op kunt zetten), dan hoef je niet altijd SDS+ boortjes te halen als je de boorhamer eens zonder hameren wilt gebruiken in iets anders dan steen of beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

tijs67 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:45:
Ik ben op zoek naar een boormachine, een combihamer.
Nu twijfel ik tussen een blauwe Bosch (GBH 2600) of een Makita in dezelfde prijsklasse (bijv HR2450 of HR2610).

Is er zo op voorhand een duidelijke winnaar aan te wijzen?
Bosch Blauw GBH 2-28 DFV _/-\o_

Ik denk de beste boorhamer wat je kunt kopen voor dat geld 8)

[edit]

Heeft inderdaad snelspanboorkop zoals henkie196 aangeeft :)

[ Voor 8% gewijzigd door Atmoz op 15-06-2016 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijs67
Ok, het wordt de Bosch Blauw GBH 2-28 DFV. Dank voor de tip Atmoz _/-\o_

Weet iemand nog een goed adres (merk, winkel) voor een 3-delige beitelset (punt, vlak 20 en vlak 40)?

Bij de winkel waar ik de Bosch ga halen hebben ze een DeWalt beitelset. Is dat wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die GBH 2-28 DFV is inderdaad een hele mooie, heb ik ook sterk overwogen toen ik voor een boorhamer aan het kijken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

tijs67 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:36:
Ok, het wordt de Bosch Blauw GBH 2-28 DFV.
Goede keuze 8)
Die in L-boxx ook nog toevallig? :9~
Dank voor de tip Atmoz _/-\o_
Geen dank :)
Weet iemand nog een goed adres (merk, winkel) voor een 3-delige beitelset (punt, vlak 20 en vlak 40)?
Ik heb ongeveer diezelfde set eind 2012 bij Toolstation gekocht zie ik net in m'n mail.
Geen idee of ze die nu nog hebben, maar toen kostte 't echt 3x niets. Werk er nog geregeld mee, dus ben tevreden over de kwaliteit!
Bij de winkel waar ik de Bosch ga halen hebben ze een DeWalt beitelset. Is dat wat?
Lijkt me zeker goed :)
henkie196 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:55:
Die GBH 2-28 DFV is inderdaad een hele mooie, heb ik ook sterk overwogen toen ik voor een boorhamer aan het kijken was.
Welke heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk een Kress 800 PSE met snelwisselkop gekocht. Niet dat deze een betere specs of prijs had (beiden min of meer gelijk), maar omdat ik die er mooier uit vond zien. De los klikbare stroomkabel is stiekem ook heel fijn met het opbergen (en makkelijk te vervangen als die een keer zou beschadigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
atmoz schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Die in L-boxx ook nog toevallig? :9~

[...]
Yep :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de (jonge/potentiële) klussers onder ons :o :[............]
Al moest ik de plankjes met mijn laatste drie eigen tanden op maat knagen, alles beter dan zo'n mankerende budget versie van lookalike B&D gereedschap. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 00:48:
Al moest ik de plankjes met mijn laatste drie eigen tanden op maat knagen, alles beter dan zo'n mankerende budget versie van lookalike B&D gereedschap. O-)
Het ergste van klussen met iemand anders gereedschap is dat ik nooit weet waar ik het moet vinden.
Pagina: 1 ... 15 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.