Maar ze doen het toch echt in samenwerking met Mastercard: https://www.mastercard.nl/nl-nl/visie/who-we-are/pride.htmlSando schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:52:
[...]
Nu denk ik haast dat Bunq dit bewust doet zodat ze gratis ophef gaan krijgen. Reclame.
Jup, dit komt vaak voor. Kijk maar eens bij Rentalcars (Booking.com voor autoverhuur):Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:59:
[...]
En voor een auto gelden vaak echt strenge eisen. Creditcard op naam hoofdhuurder, anders dikke pech.. meerdere malen meegemaakt.. zo inflexibel als een loden pijp hierin.
If someone you’re travelling with has a credit card, book the car in their name. (The credit card has to be in the main driver’s name.)
Anoniem: 1271350
Dat geloof ik allemaal wel.. En dan mag je met je hippe-app aan gaan tonen dat het echt op je naam staat. Heel veel succes.. Met x-aantal andere klanten en taalbarriere zitten ze niet te wachten op meer onduidelijke fratsen. Alles wat niet in de standaard procedure valt wordt gewoon geweigerd (regels=regels.. hoe meer je afwijkt te moeilijker te beoordelen/beslissingsbevoegdheid medewerkers ed).Vinnienerd schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:14:
[...]
Maar ze doen het toch echt in samenwerking met Mastercard: https://www.mastercard.nl/nl-nl/visie/who-we-are/pride.html
Mij geeft dit maar weer aan hoe slecht er over wordt nagedacht. Simpelweg voorletters doen wonderen. En als iemand al verder in de "transitie" zit dan is je voornaam wijzigen ook niet het moeilijkste in de wereld.
Aha, maar dat is dus op zich een regel die autoverhuurbedrijven zelf hebben verzonnen. Net zoals de regel dat je een betaalkaart moet hebben met doorgedrukte letters, terwijl dat volgens de regels van Mastercard niets uit hoort te maken.Sando schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:52:
Ik kan je vertellen dat je bijna wereldwijd geen auto meekrijgt als de naam op je pas niet overeenkomt met de naam op je rijbewijs.
Maar ook bij dat probleem lijken zowel bunq als Mastercard dat geen bal te interesseren, dus ik neem aan een naam op de kaart dat dit dan hetzelfde lot ondergaat (zeker als je bedenkt dat er waarschijnlijk niet heel veel mensen gebruik van zullen maken). Je kon bij bunq ook altijd al enkel je achternaam op het pasje laten zetten, dan heb je ook geen gedoe met voornamen
Hoe streng controleren ze dit trouwens? Op mijn rijbewijs staat mijn voornaam plus 2 losse letters, maar ik heb enkel pasjes met 3 losse letters of met mijn voornaam. Ik heb er geen 1 die exact hetzelfde is als mijn rijbewijs.
Zelf verzonnen regels of niet.. Zij hebben de power om je wel of geen auto te verhuren. En dat is op dat moment toch knap lastig. (Zeker omdat de buurman verhuurder dezelfde regels hanteert). En dan mag Bunq/jij heel hard roepen "dat is tegen de regels van Mastercard, ze moeten blablabla".. zoals Bunq dat ook zegt over buitenlandse IBAN-discriminatie en bunq creditcard wel of geen debitcard is... Als de tegenpartij Nee zegt.. heb je gewoon een probleem.
Welke 40-minner in de bunq-doelgroep gebruikt er überhaupt nog fysieke kaarten? <knip> Onnodig en off-topic.
[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:28 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
@Anoniem: 1271350 Tuurlijk, dat snap ik ook wel. Jij hebt geen auto en je kan er verder weinig aan doen omdat niemand je wil helpen omdat anderen de regels niet opvolgen. In theorie kan je er wel wat aan doen, maar ind e praktijk heeft het natuurlijk geen zin om dat te doen (nog afgezien van de kosten die je moet maken en waarvan het onduidelijk is of je die dan wel terug krijgt).
Overigens kan je -als je in Duitsland woont- bij bunq tegenwoordig ook overstappen naar Duitse IBANs dus in dat geval heeft bunq duidelijk eieren voor haar geld gekozen.
@FirePuma142 Soms is het wel nodig, bijvoorbeeld als je geld uit de muur wil halen. Of blijkbaar de autoverhuur wil controleren of de naam wel overeenkomt met het rijbewijs.
Overigens kan je -als je in Duitsland woont- bij bunq tegenwoordig ook overstappen naar Duitse IBANs dus in dat geval heeft bunq duidelijk eieren voor haar geld gekozen.
@FirePuma142 Soms is het wel nodig, bijvoorbeeld als je geld uit de muur wil halen. Of blijkbaar de autoverhuur wil controleren of de naam wel overeenkomt met het rijbewijs.
Zeker, ik denk dat ik mijn bankpas voor dit soort zaken nog niet één keer per jaar gebruik. Mijn achternaam kent twee spellingen die door elkaar heen worden gebruikt, maar waarvan er maar een juist is aldus mijn paspoort. Ik heb bankpassen met beide en heb me er nimmer aan gestoord.JeroenE schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:10:
@FirePuma142 Dat kan natuurlijk, maar er zijn ook mensen die daar anders over denken. Overigens is bunq volgens mij nog steeds niet zo inclusief dat ze alle Duitse namen goed aankunnen. Ddenk aan letters met een trema of zoals zij zeggen een umlaut en dat soort letters.
Als niemand het wat uitmaakte wat de naam was dan hadden we allemaal gewoon User123 kunnen heten en was er nooit verwarring over een naam
Als niemand het wat uitmaakte wat de naam was dan hadden we allemaal gewoon User123 kunnen heten en was er nooit verwarring over een naam
Ik zal ook niet representatief zijn hoor, ik geef je groot gelijk. Tegelijkertijd denk ik dat er voor de lgbtqia+-community veel hogere prioriteits-issues zijn dan dit. Wellicht ben ik wat cynisch maar ik zie dit vooral als een marketingexercitie van een miljardenbedrijf, geen gamechanger voor lgbtqia+.JeroenE schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:22:
@FirePuma142 Dat kan natuurlijk, maar er zijn ook mensen die daar anders over denken. Overigens is bunq volgens mij nog steeds niet zo inclusief dat ze alle Duitse namen goed aankunnen. Ddenk aan letters met een trema of zoals zij zeggen een umlaut en dat soort letters.
Dan zou ik stukje omhoog lezen, iets met auto huur etc.FirePuma142 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:07:
Welke 40-minner in de bunq-doelgroep gebruikt er überhaupt nog fysieke kaarten? Hoe dan ook, als je je druk maakt over je naam op een bankkaart heb je verder bijzonder weinig te klagen in het leven denk ik.
Ik heb het zelf al in zwitserland mee gemaakt, horloge kopen. Naam kwam niet overeen? Geen verkoop.
Dat jij je er niet druk om hoeft te maken wil niet zeggen dat anderen dat niet hebben <knip> Onvriendelijke smileys hoeven niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:28 ]
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
<knip> Op de man, ook als grapje, is niet de bedoeling.corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:31:
[...]
Dan zou ik stukje omhoog lezen, iets met auto huur etc.
Ik heb het zelf al in zwitserland mee gemaakt, horloge kopen. Naam kwam niet overeen? Geen verkoop.
Dat jij je er niet druk om hoeft te maken wil niet zeggen dat anderen dat niet hebben <knip>
Natuurlijk zijn er situaties denkbaar, tegelijkertijd is dat geen dagelijkse kost en hoef je bij de AH gelukkig geen identificatie te overleggen voor je je boodschappen afrekent. Zoals ik al eerder zei, er zijn echt wel belangrijker zaken om je druk over te maken. De maakbaarheid van de wereld is beperkt, als is het maar omdat we er met zijn allen in leven.
[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:30 ]
Edgy.. en nogmaals "het is geen issue om je druk over te maken". Als je opeens er mee geconfronteerd wordt denk je wel anders.FirePuma142 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:44:
[...]
[mbr]<knip>
Natuurlijk zijn er situaties denkbaar, tegelijkertijd is dat geen dagelijkse kost en hoef je bij de AH gelukkig geen identificatie te overleggen voor je je boodschappen afrekent. Zoals ik al eerder zei, er zijn echt wel belangrijker zaken om je druk over te maken. De maakbaarheid van de wereld is beperkt, als is het maar omdat we er met zijn allen in leven.
Lijkt Bunq support wel.. "Ik heb het issue niet, dus het issue bestaat niet!" <knip> en ook jij hoeft niet op de man te spelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:31 ]
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
<knip> Dien liever een TR in dan de boel nog verder te laten escaleren. Ik zeg simpelweg dat er uitzonderingssituaties bestaan waarbij je er ongetwijfeld last van kunt hebben, maar dat je er in het dagelijks leven in praktische zin niet door wordt beperkt. Daarom kun je wat mij betreft beter energie spenderen aan datgene wat je in het dagelijks leven wel beperkt.corset schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:48:
[...]
Edgy.. en nogmaals "het is geen issue om je druk over te maken". Als je opeens er mee geconfronteerd wordt denk je wel anders.
Lijkt Bunq support wel.. "Ik heb het issue niet, dus het issue bestaat niet!" <knip>
Prima als dat voor jou een naam op een bankpas is, maar tel dan vooral je zegeningen zou ik zeggen.
Je haalt overigens een voorbeeld aan, een niet overeenkomende naam op je bankpas en je ID-bewijs en geen horloge kunnen kopen of geen auto kunnen huren, die door dit Mastercard-initiatief juist zal toenemen. Het is nogal een kronkel om mij dat dan aan te wrijven, terwijl ik geen voorstander ben van de loskoppeling van die twee. Maar goed.
[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:32 ]
<knip> Dien dan een TR in ipv verder te gaan.
Vraagje voor de constructieve bunq gebruikers. Is er al een keer een vervanger voor Together gekomen? Hij is weg gegaan, en toen ik met velen anderen die er vragen over stelde gebanned ben van hun reddit/twitter heb ik het stop gezet. Echter is er weinig echt goede concurrentie, en wat Bunq deed, deden ze goed.
Vraagje voor de constructieve bunq gebruikers. Is er al een keer een vervanger voor Together gekomen? Hij is weg gegaan, en toen ik met velen anderen die er vragen over stelde gebanned ben van hun reddit/twitter heb ik het stop gezet. Echter is er weinig echt goede concurrentie, en wat Bunq deed, deden ze goed.
[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:33 ]
<knip> In de herhaling, TR indienen, vriendelijk en behulpzaam reageren of negeren. Meer opties heb je niet op Tweakers.
[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:33 ]
<knip> In de herhaling, TR indienen, vriendelijk en behulpzaam reageren of negeren. Meer opties heb je niet op Tweakers.
[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:34 ]
@corset Misschien mis ik iets, maar Together is het forum van bunq, dat bestaat gewoon nog steeds: https://together.bunq.com
Heb je de verkeerde term gebruikt? Aan de hand van je omschrijving heb ik ook geen flauw idee waar het over gaat.
Vroeger was het trouwens volkomen normaal dat iemand in het dagelijks leven een andere naam gebruikte dan de officiële naam. Veel mensen hadden een roepnaam die vaak wel, maar niet altijd afgeleid was van de officieel naam. Bijvoorbeeld de officiële naam was Johannes en iemand heette dan in het dagelijks leven Jan, John, Johan, Joost, Hans en vast nog wel meer. Of dus iets totaal anders, dat kon ook.
Heb je de verkeerde term gebruikt? Aan de hand van je omschrijving heb ik ook geen flauw idee waar het over gaat.
Vroeger was het trouwens volkomen normaal dat iemand in het dagelijks leven een andere naam gebruikte dan de officiële naam. Veel mensen hadden een roepnaam die vaak wel, maar niet altijd afgeleid was van de officieel naam. Bijvoorbeeld de officiële naam was Johannes en iemand heette dan in het dagelijks leven Jan, John, Johan, Joost, Hans en vast nog wel meer. Of dus iets totaal anders, dat kon ook.
[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 18:34 ]
ah sorry! Het gaat om het "2 persoons" bunq account. Ik had deze met mijn vrouw. Die is er opeens van de ene op de andere dag uit gegooid met de reden "Ga maar dubbel betalen". Er zou toen een vervanger voor komen die goedkoper was dan 2x volledige prijs betalenJeroenE schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:16:
@corset Misschien mis ik iets, maar Together is het forum van bunq, dat bestaat gewoon nog steeds: https://together.bunq.com
@corset De naam daarvan was Joint.
De vervanger daarvoor is +1, maar die is veel minder uitgebreid. Je hebt maar 1 bankrekening en 1 bankpas voor degene die de +1 is en je moet er alsnog 3 euro per maand voor betalen.
Technisch gezien dus wel goedkoper dan 2 losse abonnementen, maar heel anders dan Joint was.
Als je dan toch beide bunq wilt houden kan je ipv 8 + 3 = 11 euro beter in een Pack gaan; die kosten 5 euro per persoon. Dan heb je veel meer features. Ik volg het niet meer zo, maar vroeger waren plekken in een Pack meestal binnen 1 dag opgevuld.
Pack heeft nog wel nadelen mbt tot de rente (je krijgt over minder geld rente dan als normaal lid; bij een vol pack over maar 2500 euro ipv 10000 euro), maar aangezien de rente tegenwoordig toch al zo laag is is dat verschil steeds minder interessant. Je moet ook een beetje vertrouwen hebben in je Pack genoten dat zij wel betalen (als je eigenaar van het Pack bent) of dat ze je er niet zo maar uitgooien (als je lid van het Pack bent).
Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad.
De vervanger daarvoor is +1, maar die is veel minder uitgebreid. Je hebt maar 1 bankrekening en 1 bankpas voor degene die de +1 is en je moet er alsnog 3 euro per maand voor betalen.
Technisch gezien dus wel goedkoper dan 2 losse abonnementen, maar heel anders dan Joint was.
Als je dan toch beide bunq wilt houden kan je ipv 8 + 3 = 11 euro beter in een Pack gaan; die kosten 5 euro per persoon. Dan heb je veel meer features. Ik volg het niet meer zo, maar vroeger waren plekken in een Pack meestal binnen 1 dag opgevuld.
Pack heeft nog wel nadelen mbt tot de rente (je krijgt over minder geld rente dan als normaal lid; bij een vol pack over maar 2500 euro ipv 10000 euro), maar aangezien de rente tegenwoordig toch al zo laag is is dat verschil steeds minder interessant. Je moet ook een beetje vertrouwen hebben in je Pack genoten dat zij wel betalen (als je eigenaar van het Pack bent) of dat ze je er niet zo maar uitgooien (als je lid van het Pack bent).
Ik heb daar zelf nooit problemen mee gehad.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Menig Bunqer zal wellicht ook een gratis rekening hebben bij de Duitse N26 met DE IBAN. Bij Bunq zijn er recentelijk ook mogelijkheden voor een DE IBAN. Iemand hier dit al aangevraagd?
@Datisraar Je kan die alleen aanvragen als je in Duitsland woont.
Wanneer je Bunq EasyMoney hebt, en je neemt daarbij een MasterCard, is dat dan hetzelfde concept als een Travel Card (dus prepaid)? Of is dat een volwaardige creditcard wat ook te gebruiken is bij onder andere voertuigen huren in het buitenland? Lukt me niet helemaal om daar duidelijkheid over te vinden.
Het is een volwaardige Mastercard Creditcard. Het gebruikt het saldo van een rekening, je kan dus geen geld lenen van bunq. Voor een merchant is er geen enkel verschil te zien tussen een Mastercard Creditcard van ING waarbij je geld leent van ING of een Mastercard Creditcard van bunq waarbij je geen geld leent.Stefan22 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:28:
Wanneer je Bunq EasyMoney hebt, en je neemt daarbij een MasterCard, is dat dan hetzelfde concept als een Travel Card (dus prepaid)? Of is dat een volwaardige creditcard wat ook te gebruiken is bij onder andere voertuigen huren in het buitenland? Lukt me niet helemaal om daar duidelijkheid over te vinden.
Ik zou dit topic even lezen aangaande auto verhuur en bunq.jugger naut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 02:14:
[...]
Het is een volwaardige Mastercard Creditcard. Het gebruikt het saldo van een rekening, je kan dus geen geld lenen van bunq. Voor een merchant is er geen enkel verschil te zien tussen een Mastercard Creditcard van ING waarbij je geld leent van ING of een Mastercard Creditcard van bunq waarbij je geen geld leent.
Hier had uw reclame kunnen staan.
sixt kan het verschil wel zien. Je krijgt met je bunqkaart geen auto mee. Mag bunq er creditcard opzetten, het wordt niet zo gezien. Wordt zelfs specifiek zo genoemd.jugger naut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 02:14:
[...]
Het is een volwaardige Mastercard Creditcard. Het gebruikt het saldo van een rekening, je kan dus geen geld lenen van bunq. Voor een merchant is er geen enkel verschil te zien tussen een Mastercard Creditcard van ING waarbij je geld leent van ING of een Mastercard Creditcard van bunq waarbij je geen geld leent.
https://www.sixt.nl/huurinformatie/
Het is een soort tussenvorm. Voor jou is hij debet, je moet het geld echt voorschieten. De verhuurder ziet hem als credit en kan er een tijdelijke claim op doen voor verhuur. In de praktijk werkt het prima.Stefan22 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:28:
Of is dat een volwaardige creditcard wat ook te gebruiken is bij onder andere voertuigen huren in het buitenland? Lukt me niet helemaal om daar duidelijkheid over te vinden.
Dat je je bij Bunq niet in de schulden kan steken vind ik zelf een groot voordeel. Bunq besteed geen energie om jou te verleiden tot schulden of impuls aankopen. Het spel met punten, popups en advertenties dat bijvoorbeeld Visa en American Express spelen ontbreekt volledig.
Anoniem: 1271350 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:28:
sixt kan het verschil wel zien. Je krijgt met je bunqkaart geen auto mee. Mag bunq er creditcard opzetten, het wordt niet zo gezien. Wordt zelfs specifiek zo genoemd.
/f/image/yMGxJHw58I88XdWoNM0FQCN4.png?f=fotoalbum_large)
https://together.bunq.com...with-bunq-travel-cards/19
Wellicht ook goed om te lezen: John Do NL in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
Hier had uw reclame kunnen staan.
In IJsland ook geen problemen gehad met Sixt, maar dat ging om een A segment auto. Dat zou er dus mee te maken kunnen hebben als ik de post hierboven lees.
jugger naut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 02:14:
Het is een volwaardige Mastercard Creditcard.
Dit is een contradictio in terminis.Het gebruikt het saldo van een rekening, je kan dus geen geld lenen van bunq.
Helaas is er in Nederland veel verwarring en desinformatie ten aanzien van de terminologie. Wij hebben nooit een creditcardcultuur gehad, wellicht dat dit ervoor heeft gezorgd dat de term 'credit card' nog weleens als synoniem wordt gebruikt voor een betaalpas/pinpas/debit card.
Even voor de goede orde:
- Aankopen met een credit card betaal je achteraf, in één keer of in termijnen
- Aankopen met een debit card betaal je meteen
bunq geeft betaalkaarten van Mastercard uit met de opdruk credit terwijl die dat niet zijn. Aankopen betaal je immers meteen en niet achteraf. Hiermee beogen ze hun klanten toegang te geven tot merchants die voor bepaalde diensten alleen betaling met een credit card accepteren en debit cards uitsluiten. Dit is de reden dat je nooit de garantie hebt dat de 'credit card' van bunq ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd door een merchant die alleen met credit cards werkt. Als je hier zeker weten geen gezeik over wilt hebben, dan is de enige mogelijkheid het aanvragen van een credit card waarbij je achteraf betaalt.
Bedankt voor de verhelderende reacties. Als ik het goed begrijp, is het verschil vergeleken met een Travel Card dat het bij EasyMoney van je betaalrekening gaat (als je het als betaalrekening gebruikt), en dat het icm EasyMoney gebruikt kan worden naast een Maesto kaart.
Dit is een enorme versimpeling van wat er allemaal mogelijk is qua type kaart (en bovendien niet juist: als je in 1 keer achteraf betaalt, is het een charge card, geen credit card). En daarnaast is ook van belang (los van hoe de kaart zich naar de gebruiker toe gedraagt) hoe een kaart zich presenteert naar externe systemen/payment providers).kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:35:
Helaas is er in Nederland veel verwarring en desinformatie ten aanzien van de terminologie. Wij hebben nooit een creditcardcultuur gehad, wellicht dat dit ervoor heeft gezorgd dat de term 'credit card' nog weleens als synoniem wordt gebruikt voor een betaalpas/pinpas/debit card.
Even voor de goede orde:
De bunq TravelCard presenteert zich naar buiten toe als credit card (vul de eerste 8 cijfers van je kaart maar eens in op binlist.net), maar gedraagt zich naar jou als gebruiker als debit card (d.w.z. je kunt alleen uitgeven wat er op de gekoppelde bunq rekening staat en er is geen mogelijkheid om daadwerkelijk krediet te hebben bij bunq).
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Aan een creditcard nummer kan je de bank afleiden. Dat doet Sixt. De kaart is gewoon een MasterCard Creditcard.Anoniem: 1271350 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:28:
[...]
sixt kan het verschil wel zien. Je krijgt met je bunqkaart geen auto mee. Mag bunq er creditcard opzetten, het wordt niet zo gezien. Wordt zelfs specifiek zo genoemd.
Het is toch echt een Mastercard Creditcard. Hoe banken de afhandeling van de betaling doen is aan hen, maar de kaart is wel een Credit variant van de Mastercard. Dat er een bedrijf is als Sixt wat explicieter bunq kaarten blockt voor bepaalde voertuigtypes is geen probleem van bunq of de kaart.kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:35:
[...]
[...]
Dit is een contradictio in terminis.
Even voor de goede orde:Dit kun je bijvoorbeeld ook teruglezen op zowel de Nederlands- als Engelstalige Wikipedia.
bunq geeft betaalkaarten van Mastercard uit met de opdruk credit terwijl die dat niet zijn. Aankopen betaal je immers meteen en niet achteraf. Hiermee beogen ze hun klanten toegang te geven tot merchants die voor bepaalde diensten alleen betaling met een credit card accepteren en debit cards uitsluiten. Dit is de reden dat je nooit de garantie hebt dat de 'credit card' van bunq ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd door een merchant die alleen met credit cards werkt. Als je hier zeker weten geen gezeik over wilt hebben, dan is de enige mogelijkheid het aanvragen van een credit card waarbij je achteraf betaalt.
Prima dat het zich als credit card voordoet maar dat is het eigenlijk niet. Je kan trouwens als bedrijf ook zien of het een prepaid kaarttype is. Wellicht gaat dat hokje branden bij die bunq cards, die kun je namelijk wel als zodanig beschouwen (er kan alleen worden afgeschreven wat op dat moment op de kaart staat / wat op je bankrekening staat).
In theorie is het een creditcard, maar de praktijk wijst toch echt uit dat de creditcard van bunq soms anders behandeld wordt dan 'echte' creditcards. Daarvan zijn genoeg voorbeelden te vinden. Op Tweakers maar ook op Reddit en Together. En het gaat uiteindelijk om de praktijk. Leuk en aardig allemaal dat het officieel een creditcard is, maar als merchants hem in de praktijk niet altijd als zodanig accepteren, heb je daar als klant weinig aan.
Merchants lijken gewoon te kunnen inzien dat de bunq-creditcard in de praktijk een debitcard is. Ook bij het bestellen van Starlink-internet van SpaceX wordt deze 'creditcard' niet geaccepteerd. Waarschijnlijk simpelweg om eventuele problemen bij het incasseren te voorkomen.
Bunq zou er goed aan doen om deze kaart gewoon als debitcard te verkopen. Nu wordt de valse indruk gewekt dat je met deze kaart overal kunt betalen waar creditcards geaccepteerd worden (terwijl dat in de praktijk niet klopt):
Merchants lijken gewoon te kunnen inzien dat de bunq-creditcard in de praktijk een debitcard is. Ook bij het bestellen van Starlink-internet van SpaceX wordt deze 'creditcard' niet geaccepteerd. Waarschijnlijk simpelweg om eventuele problemen bij het incasseren te voorkomen.
Bunq zou er goed aan doen om deze kaart gewoon als debitcard te verkopen. Nu wordt de valse indruk gewekt dat je met deze kaart overal kunt betalen waar creditcards geaccepteerd worden (terwijl dat in de praktijk niet klopt):
En als bunq dan toch echt creditcards wil aanbieden, is er vast wel een dealtje met ICS mogelijk.Het is de meest geaccepteerde creditcard ter wereld, geschikt voor auto's huren, hotelreserveringen en zelfs offline terminals in vliegtuigen en elders.
[ Voor 9% gewijzigd door TexMex op 24-05-2021 14:37 ]
Duidelijk verhaal wat je schrijft. Alleen denk ik meer ipv ICS dat Bunq dan een deal met Amex moet doen. Een American Express credit card is een charge card. En betaal je alles wat je aan krediet hebt gehad, altijd in 1 x terug achteraf. Bunq wil niet dat mensen rood staan op hun rekening of schulden hebben bij hen.TexMex schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:28:
In theorie is het een creditcard, maar de praktijk wijst toch echt uit dat de creditcard van bunq soms anders behandeld wordt dan 'echte' creditcards. Daarvan zijn genoeg voorbeelden te vinden. Op Tweakers maar ook op Reddit en Together.
Bunq zou er goed aan doen om deze kaart gewoon als debitcard te verkopen. Nu wordt de valse indruk gewekt dat je met deze kaart overal kunt betalen waar creditcards geaccepteerd worden (terwijl de praktijk anders is):
[...]
En als bunq dan toch echt creditcards wil aanbieden, is er vast wel een dealtje met ICS mogelijk.
@Datisraar AMEX is natuurlijk ook een optie. Bij Knab kun je bijvoorbeeld kiezen uit zowel ICS als AMEX. En met ICS zijn er waarschijnlijk ook wel afspraken mogelijk om de kaart louter als chargecard aan te bieden.
@Intercity prepaid cards zijn zover ik weet altijd debit cards, dus ik denk niet dat je het zomaar in dat hokje kan stoppen.
Maar goed we kunnen wel verder discussieren over in welk hokje de bunq credit card zou moeten vallen, maar wij hebben geen zicht in hun systemen. Ik werk zelf bij ICS en vind het ook lastig te beoordelen, omdat ICS geen vergelijkbaar product heeft, maar heb wel een beetje zicht op hoe merchants bepaalde betalingen in proberen te schieten en/of hoe deze opgepakt worden en dat is ook niet altijd probleemloos.
Functioneel is het gewoon een credit card. Credit card betalingen zijn behoorlijk complex met veel verkeer tussen issuer (bunq in dit geval), merchant en Visa/Mastercard. Met veel verschillende variabelen en waardes, het kan zomaar zijn dat bepaalde type betalingen niet ondersteunt worden door bunq om een of andere reden, maar om de kaart dan in een ander hokje proberen te stoppen snap ik niet. Het kan zijn door de manier waarop bunq de betalingen afhandelt dat bepaalde type betalingen erg moeilijk te ondersteunen zijn en dat het daardoor mis gaat.TexMex schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:28:
In theorie is het een creditcard, maar de praktijk wijst toch echt uit dat de creditcard van bunq soms anders behandeld wordt dan 'echte' creditcards. Daarvan zijn genoeg voorbeelden te vinden. Op Tweakers maar ook op Reddit en Together.
Bunq zou er goed aan doen om deze kaart gewoon als debitcard te verkopen. Nu wordt de valse indruk gewekt dat je met deze kaart overal kunt betalen waar creditcards geaccepteerd worden (terwijl de praktijk anders is):
[...]
En als bunq dan toch echt creditcards wil aanbieden, is er vast wel een dealtje met ICS mogelijk.
Maar goed we kunnen wel verder discussieren over in welk hokje de bunq credit card zou moeten vallen, maar wij hebben geen zicht in hun systemen. Ik werk zelf bij ICS en vind het ook lastig te beoordelen, omdat ICS geen vergelijkbaar product heeft, maar heb wel een beetje zicht op hoe merchants bepaalde betalingen in proberen te schieten en/of hoe deze opgepakt worden en dat is ook niet altijd probleemloos.
AMEX kaarten zijn erg duur voor issuers en merchants van wat ik heb gehoord, dat is dacht ik ook een van de redenen dat ICS ze niet meer heeft. Bunq moet ik denk ik wat meer op de centjes letten, dus ik denk niet dat ze zomaar voor AMEX zullen gaan.Datisraar schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Duidelijk verhaal wat je schrijft. Alleen denk ik meer ipv ICS dat Bunq dan een deal met Amex moet doen. Een American Express credit card is een charge card. En betaal je alles wat je aan krediet hebt gehad, altijd in 1 x terug achteraf. Bunq wil niet dat mensen rood staan op hun rekening of schulden hebben bij hen.
[ Voor 20% gewijzigd door Louw Post op 24-05-2021 14:52 ]
Ik denk dat het voor de klant uiteindelijk simpelweg om de praktijk gaat. Als de klant bij deze kaart een lagere acceptatie ervaart dan bij andere creditcards, zal die hem al snel niet meer als volwaardige creditcard beschouwen.
In Maestro-land Nederland nemen veel mensen alleen een creditcard voor betalingen waarbij 'pinnen' (met Maestro) of iDEAL niet mogelijk is. Als dan vervolgens blijkt dat bij de bunq-creditcard bepaalde betalingen nog stééds niet mogelijk zijn, is dat natuurlijk verre van ideaal. Want in dat geval moet je dus alsnog de stap maken naar een 'echte' creditcard.
In Maestro-land Nederland nemen veel mensen alleen een creditcard voor betalingen waarbij 'pinnen' (met Maestro) of iDEAL niet mogelijk is. Als dan vervolgens blijkt dat bij de bunq-creditcard bepaalde betalingen nog stééds niet mogelijk zijn, is dat natuurlijk verre van ideaal. Want in dat geval moet je dus alsnog de stap maken naar een 'echte' creditcard.
Probeer maar eens in de VS een credit card aan te vragen waarbij je aankopen net zoals bij de travel card meteen worden afgeschreven. Dat product bestaat niet, want het woord credit in het Engels betekent krediet en dat betekent (in deze context) weer dat je het achteraf betaalt. Iedereen zal je raar aankijken en je vragen of je niet misschien een debit card bedoelt.
Maar bij bunq is het wel mogelijk! Hou er rekening mee dat deze verschillen in interpretatie in de praktijk tot problemen kunnen leiden.
Maar bij bunq is het wel mogelijk! Hou er rekening mee dat deze verschillen in interpretatie in de praktijk tot problemen kunnen leiden.
Daar sta je dan aan de balie met je semantiek zonder dat je een auto mee krijgt 😂jugger naut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:59:
[...]
Aan een creditcard nummer kan je de bank afleiden. Dat doet Sixt. De kaart is gewoon een MasterCard Creditcard.
Mijn punt is dat het enige wat Sixt anders ziet is dat de kaart van bunq is. Geen idee wat jouw opmerking hier mee te maken heeftm2011 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Daar sta je dan aan de balie met je semantiek zonder dat je een auto mee krijgt 😂

Is het dan ook niet een dingetje van deze tijd? Volgens mij is bunq lang niet de enige fintech die het op deze manier doet?kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:22:
Probeer maar eens in de VS een credit card aan te vragen waarbij je aankopen net zoals bij de travel card meteen worden afgeschreven. Dat product bestaat niet, want het woord credit in het Engels betekent krediet en dat betekent (in deze context) weer dat je het achteraf betaalt. Iedereen zal je raar aankijken en je vragen of je niet misschien een debit card bedoelt.
En achteraf betalen is in Europa natuurlijk lang niet zo populair als in de VS.
Ik heb de bunq Credit Card nu op meerdere vakanties gebruikt en nooit issues gehad (IJsland, Japan, de Filipijnen). Dus het is dan ook een beetje je use case. Als je vaak grotere bedragen uitgeeft in het buitenland (bijvoorbeeld een huurauto), dan is het misschien gewoon handig om een traditionele credit card erbij te hebben. Alleen al om de reserveringen. De bunq credit card kun je dan voor je dagelijkse betalingen gebruiken (goedkoper ook door ZeroFX).
Precies, voor vakanties of zakenreizen gewoon je Bunq card meenemen én je credit card van VISA/MasterCard/Amex. Dan heb je' best of both worlds' : gunstige koersen met reguliere uitgaven en geldopnames, reserveren limiet credit card hotel/auto zonder steeds moeten controleren of er genoeg geld op je Bunq rekening staat etc.
Het is alleen een dingetje in landen waarin de voertaal geen Engels is. In Engelssprekende landen betekent het woord 'credit' in 'credit card' ECHT dat je achteraf betaalt. Met deze wetenschap richten merchants hun dienstverlening in door op bepaalde momenten debit cards uit te sluiten. Zij rekenen immers op (de zekerheid van) het achterliggende krediet dat is gekoppeld aan een credit card en niet het saldo van een betaalrekening.Louw Post schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:52:
Is het dan ook niet een dingetje van deze tijd? Volgens mij is bunq lang niet de enige fintech die het op deze manier doet?
Houders van een bunq travel card komen meestal uit een land waarin de betekenis van 'credit' in het taalgebruik vaak totaal niet overeenkomt met wat het in Engelssprekende landen betekent.
Het probleem ontstaat nu doordat bunq de travel card neerzet als credit card maar zich daarbij niet houdt aan de definitie zoals die in Engelssprekende landen geldt. Als reiziger kun je daardoor in de problemen komen.
Wat maakt het woordje 'credit' uit als de achterliggende techniek dat gewoon op kan vangen en het dan misschien in de achtergrond afhandelt zoals we dat normaal kennen van een debit kaart? Dat Visa en Mastercard maar 2 vormen kennen (debit/credit) is misschien ouderwets voor wat een (niet Engelse) fintech wil aanbieden. Daar heeft een merchant niks mee te maken, zolang de betaling (of reservering) maar als goed afgehandeld terugkomt.kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:29:
[...]
Het is alleen een dingetje in landen waarin de voertaal geen Engels is. In Engelssprekende landen betekent het woord 'credit' in 'credit card' ECHT dat je achteraf betaalt. Met deze wetenschap richten merchants hun dienstverlening in door op bepaalde momenten debit cards uit te sluiten. Zij rekenen immers op (de zekerheid van) het achterliggende krediet dat is gekoppeld aan een credit card en niet het saldo van een betaalrekening.
Houders van een bunq travel card komen meestal uit een land waarin de betekenis van 'credit' in het taalgebruik vaak totaal niet overeenkomt met wat het in Engelssprekende landen betekent.
Het probleem ontstaat nu doordat bunq de travel card neerzet als credit card maar zich daarbij niet houdt aan de definitie zoals die in Engelssprekende landen geldt. Als reiziger kun je daardoor in de problemen komen.
Ik denk dus ook niet dat dat het probleem vormt, maar dat bunq gewoon nog niet alle mogelijkheden van een credit card betaling goed ondersteunt. Het is enorm complex en ook bij ICS gaat het weleens fout (vaak lijkt het probleem bij de merchant te liggen is mijn ervaring bij ICS).
Ik zal een heel concreet voorbeeld noemen.Louw Post schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:03:
Wat maakt het woordje 'credit' uit als de achterliggende techniek dat gewoon op kan vangen en het dan misschien in de achtergrond afhandelt zoals we dat normaal kennen van een debit kaart?
Je boekt in een ver (Engelssprekend) land een huurauto die je nodig hebt om vanaf het vliegveld naar je eindbestemming te komen. De aanbieder vermeldt op zijn website dat ze credit cards accepteren. Mooi, je neemt alleen de travel card van bunq mee.
Vervolgens kom je aan en constateert de verhuurder op een of andere manier dat van een credit card geen sprake is. In zijn land betekent een credit card immers dat er aan de kaart een krediet gekoppeld is dat de verhuurder kan aanspreken. Dat is voor hem veiliger omdat hij dan niet afhankelijk is van een voldoende saldo op de betaalrekening van de kaarthouder.
Je hebt geen andere betaalmiddelen en krijgt de auto helaas niet mee. Dat is balen. Je kunt je eindbestemming niet meer bereiken.
Het loopt overigens ook uit de pas met wat ik qua definities snel in Europese wetgeving kan terugvinden:
Edit: Voor de volledigheid ook nog de definitie van een 'credit card' volgens die wet:
En in het Nederlands:(5) ‘credit card transaction’ means a card-based payment transaction where the amount of the transaction is debited in full or in part at a pre agreed specific calendar month date to the payer, in line with a prearranged credit facility, with or without interest;
Ik vraag me af wat er gebeurt als je dit bij een relevante toezichthouder zou melden.5. „kredietkaarttransactie”: een op kaarten gebaseerde betalingstransactie waarbij het bedrag van de transactie geheel of gedeeltelijk op een vooraf overeengekomen specifieke kalenderdatum aan de betaler wordt gedebiteerd volgens een vooraf overeengekomen kredietfaciliteit, al dan niet met aanrekening van rente;
Edit: Voor de volledigheid ook nog de definitie van een 'credit card' volgens die wet:
(34) ‘credit card’ means a category of payment instrument that enables the payer to initiate a credit card transaction;
[ Voor 10% gewijzigd door kwon op 24-05-2021 21:59 ]
Helemaal niks. Als een transactie niet aan deze definitie voldoet, betekent niet dat die transactie (of de kaart waarmee die gedaan is) illegaal is of zo...kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:16:
Ik vraag me af wat er gebeurt als je dit bij een relevante toezichthouder zou melden.
@Herko_ter_Horst ik heb het evenwel niet over de verrichte transacties maar over de kaart an sich en hoe die door bunq in de markt wordt gezet. Namelijk als credit card.
De werking van de travel card komt evident niet overeen met wat er qua definities in Europese wetgeving terug te vinden is over een credit card. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik 100% zeker weet dat de Europese, dan wel Nederlandse wet dwingend voorschrijft aan welke eisen een credit card moet voldoen. Vreemd is het echter wel. Als iemand een toezichthouder om deze reden bijvoorbeeld op mogelijke misleiding door bunq zou wijzen dan vind ik dat persoonlijk helemaal niet ver gezocht.
De werking van de travel card komt evident niet overeen met wat er qua definities in Europese wetgeving terug te vinden is over een credit card. Daarmee zeg ik overigens niet dat ik 100% zeker weet dat de Europese, dan wel Nederlandse wet dwingend voorschrijft aan welke eisen een credit card moet voldoen. Vreemd is het echter wel. Als iemand een toezichthouder om deze reden bijvoorbeeld op mogelijke misleiding door bunq zou wijzen dan vind ik dat persoonlijk helemaal niet ver gezocht.
Ik vermoed dat de reden dat ze om een echte creditcard vragen is omdat de authorization hold voor de borg die je met je kaart betaalt niet genoeg is om de kosten van de hele auto te dekken in geval van diefstal en autoverhuurbedrijven nadat de hold verloopt alsnog een transactie op de kaart uit mogen voeren. En aangezien bij een creditcard de balans reset aan het begin van de maand, zou zo'n extra transactie een hogere kans van slagen hebben.
Maar misschien weet iemand die bij ICS werkt dit.
[ Voor 23% gewijzigd door Vinnienerd op 24-05-2021 20:49 ]
Je trekt conclusies die geen hout snijden. De wet die je linkt, gaat over de kosten die voor "credit card transacties" mogen/kunnen worden gerekend. Dat houdt niet in, dat iets anders niet zou mogen, of dat met een kaart die "credit card" heet, perse transacties mogelijk moeten zijn die aan die definitie voldoen.kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:45:
@Herko_ter_Horst ik heb het evenwel niet over de verrichte transacties maar over de kaart an sich en hoe die door bunq in de markt wordt gezet. Namelijk als credit card.
[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-05-2021 20:51 ]
Je legt me woorden in de mond want ik zei toch ook echt:Herko_ter_Horst schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:49:
Dat houdt niet in, dat iets anders niet zou mogen, of dat met een kaart die "credit card" heet, perse transacties mogelijk moeten zijn die aan die definitie voldoen.
Persoonlijk blijf ik het vreemd vinden, of 'bijzonder' zo je wil, dat bunq een credit card in de markt zet die in ieder geval in de volgende gevallen:kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:45:
Daarmee zeg ik overigens niet dat ik 100% zeker weet dat de Europese, dan wel Nederlandse wet dwingend voorschrijft aan welke eisen een credit card moet voldoen.
- Definities in Europese wetten
- Engelssprekende landen
- Bij bepaalde autoverhuurbedrijven
Dat is misschien wel een goeie. Dat verklaard misschien ook wel dat het alleen bij duurdere auto's gebeurd zoals een andere Tweaker hier eerder postte. Tenminste ik heb nooit hele grote bedragen op de rekening staan waar m'n credit card aan gekoppeld is.Vinnienerd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:48:
Ik vermoed dat de reden dat ze om een echte creditcard vragen is omdat de authorization hold voor de borg die je met je kaart betaalt niet genoeg is om de kosten van de hele auto te dekken in geval van diefstal en autoverhuurbedrijven nadat de hold verloopt alsnog een transactie op de kaart uit mogen voeren. En aangezien bij een creditcard de balans reset aan het begin van de maand, zou zo'n extra transactie een hogere kans van slagen hebben.
Bij bunq is je limiet het bedrag wat je op dat moment op je rekening hebt staan. Bij ICS is dat normaal gesproken al €5000,-.
Maar er is hier vast wel iemand die deze ervaring heeft.
Je blijft wel een beetje hangen aan wat het woord 'credit' zou moeten betekenen. Ik denk dat bunq gewoon een credit card in de markt wilde brengen, maar niet garant wil staan voor de openstaande bedragen. Functioneel kan het dus een compleet werkende credit card zijn (op de issues na, maar bovenstaande verklaard dat misschien wel), maar de betalingen worden op de achtergrond anders geregeld en dat is gewoon iets technisch wat bunq regelt hier hoeven merchants en klanten niet per se last van te hoeven hebben.kwon schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:14:
[...]
Je legt me woorden in de mond want ik zei toch ook echt:
[...]
Persoonlijk blijf ik het vreemd vinden, of 'bijzonder' zo je wil, dat bunq een credit card in de markt zet die in ieder geval in de volgende gevallen:Toch echt als debit card wordt gezien.
- Definities in Europese wetten
- Engelssprekende landen
- Bij bepaalde autoverhuurbedrijven
Een credit card heeft nou eenmaal voordelen in vergelijking tot een debit card, bunq heeft dit dan op een wat andere manier gerealiseerd.
[ Voor 35% gewijzigd door Louw Post op 24-05-2021 21:23 ]
Lees even waar je op reageert. Sixt maakt het niks uit welke bank het betreft, ze willen gewoon zekerheid. Het gaat om het type kaart, en ze accepteren alleen een echte creditcard. Als het onderscheid tussen echte/"neppe" creditcard kunnen herkennen aan bank ID, ja dan gebruiken ze die informatie.jugger naut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Mijn punt is dat het enige wat Sixt anders ziet is dat de kaart van bunq is. Geen idee wat jouw opmerking hier mee te maken heeft
Het maakt ze wel uit welke bank het betreft. Bunq heeft wel een Mastercard Creditcard. Sixt accepteerd geen bunq passen want die personen hebben teveel controle over hun Mastercard Creditcard. Ze filteren dus expliciet op bank, niet op kaarttype. Want het type kaart is exact hetzelfde als een ING creditcard bijvoorbeeld. Voor merchants is dus enkel de bank anders.m2011 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:19:
[...]
Lees even waar je op reageert. Sixt maakt het niks uit welke bank het betreft, ze willen gewoon zekerheid. Het gaat om het type kaart, en ze accepteren alleen een echte creditcard. Als het onderscheid tussen echte/"neppe" creditcard kunnen herkennen aan bank ID, ja dan gebruiken ze die informatie.
Het lijkt erop dat jij denk dat bunq een soort Light versie heeft, maar dat is gewoon onzin.
Het enige verschil is de afhandeling door de uitgevende bank.
[ Voor 8% gewijzigd door jugger naut op 24-05-2021 21:24 ]
Klopt. En dat zou je kunnen noemen: 1. Een "normale" creditcard met een afhandeling die een verhuurmaatschappij voldoende vertrouwen geeft. 2. Een ander soort afhandeling (noem ik even Light), welke onvoldoende vertrouwen geeft.jugger naut schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:22:
[...]
Het maakt ze wel uit welke bank het betreft. Bunq heeft wel een Mastercard Creditcard. Sixt accepteerd geen bunq passen want die personen hebben teveel controle over hun Mastercard Creditcard. Ze filteren dus expliciet op bank, niet op kaarttype. Want het type kaart is exact hetzelfde als een ING creditcard bijvoorbeeld. Voor merchants is dus enkel de bank anders.
Het lijkt erop dat jij denk dat bunq een soort Light versie heeft, maar dat is gewoon onzin.
Het enige verschil is de afhandeling door de uitgevende bank.
We kunnen hier eindeloos over pingpongen maar het is heel simpel. Als ik een echte creditcard wil (ik versta hieronder ook een auto kunnen huren) moet ik geen Bunq hebben. Ik kan jou ook een papiertje verkopen met het woord "creditcard" erop, maar dat maakt het geen echte creditcard, en daarmee rijd je ook niet met een auto het terrein van Sixt af.
Ik snap wat je bedoelt, maar het onderscheid tussen debit en credit is niet voor niets gemaakt. In het land waar de credit card is uitgevonden, de VS, is een credit card in beginsel een manier waarop je aankopen op afbetaling kunt doen. Dat is nog steeds zo. Met een debit card betaal je de aankopen meteen.Louw Post schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:14:
Je blijft wel een beetje hangen aan wat het woord 'credit' zou moeten betekenen. Ik denk dat bunq gewoon een credit card in de markt wilde brengen, maar niet garant wil staan voor de openstaande bedragen. Functioneel kan het dus een compleet werkende credit card zijn (op de issues na, maar bovenstaande verklaard dat misschien wel), maar de betalingen worden op de achtergrond anders geregeld en dat is gewoon iets technisch wat bunq regelt hier hoeven merchants en klanten niet per se last van te hoeven hebben.
Een credit card heeft nou eenmaal voordelen in vergelijking tot een debit card, bunq heeft dit dan op een wat andere manier gerealiseerd.
In Nederland en wellicht ook Europa wordt een credit card in beginsel vaak gezien als elektronisch betaalmiddel en niet zozeer als een manier om dingen op afbetaling te kopen. Dit kan mogelijk worden verklaard doordat wij nooit echt een sterke creditcardcultuur (lees: kopen op afbetaling) hebben gekend. Tegelijkertijd kennen wij wel een cultuur van 'elektronisch betalen'. Omdat een creditcardbetaling tegenwoordig ook altijd elektronisch plaatsvindt (vroeger was dit niet zo), wordt de discussie onbedoeld vervuild omdat mensen het ene gelijk gaan stellen aan het andere. Ze weten gewoon niet beter.
Veel merchants hebben hun dienstverlening echter ingericht op het eerste beginsel en niet het tweede. Het is belangrijk dat daar rekening mee wordt gehouden en het is de verantwoordelijkheid van de kaartaanbieder om hier transparant over te zijn. Want in de praktijk kan je credit card om die reden worden geweigerd.
Dit is een prachtige semantische discussie geworden, maar in de praktijk blijkt de creditcard van bunq gewoon geen volwaardige creditcard. Daarvoor wordt die simpelweg te veel geweigerd door bedrijven (bijvoorbeeld Sixt, Starlink) die niet op een debitcard in een credit-jasje zitten te wachten. Prima voor reguliere uitgaven en redelijke wisselkoersen, maar wil je volledige zekerheid dan zul je er nog een alternatieve, achteraf betaalde creditcard naast moeten hebben.
Toch denk ik dat het issue complexer is dan het te gooien op dat het eigenlijk een debit card zou moeten zijn, omdat de betalingen in de achtergrond nou eenmaal zo werken.
Maar eens. We kunnen blijven discussiëren, maar de enige die hier zicht op heeft is bunq zelf waarschijnlijk.
Edit: beetje jammer dat er geen bunq medewerkers actief zijn hier. Al zijn de meeste niet Nederlands sprekend gok ik (en dus ook niet actief op Tweakers).
Maar eens. We kunnen blijven discussiëren, maar de enige die hier zicht op heeft is bunq zelf waarschijnlijk.
Edit: beetje jammer dat er geen bunq medewerkers actief zijn hier. Al zijn de meeste niet Nederlands sprekend gok ik (en dus ook niet actief op Tweakers).
[ Voor 21% gewijzigd door Louw Post op 24-05-2021 22:02 ]
Hoe het achter de schermen precies zit, is voor ons inderdaad helaas niet te achterhalen. Het is wel interessant om te zien dat het Sixt puur gaat om de 'karakteristieken' van de kaart en dus niet om wat voor kaart het officieel is (of hier in het Engels):
Kaarten die overeenkomsten hebben met een prepaidkaart, of op een andere manier de typische karakteristieken van een creditcard missen (bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot, omdat de kaart gekoppeld is aan een saldo op een bankrekening of omdat de uitgever van de kaart een betaling of autorisatie met een kaart (zoals de Bunq Travel Card) kan weigeren) worden niet aanvaard.
vers van de pers. Ben benieuwd01.06.2021 8:30 PM CEST
We can’t wait to tell you more!
We’re excited to bring you bunq Update 17! Get ready for an improved banking experience where you get to explore new features that make life easy.
ouch negatieve "rente"
https://together.bunq.com...e-and-why-is-it-necessary
Zou mooi zijn als Bunq een product zou hebben waarbij je 'groter geld' kan beheren/stallen/etc
(bunq deposito?, bunq index tracker?)
[ Voor 34% gewijzigd door Batavia op 26-05-2021 11:42 ]
Het enige nieuwe is een verdubbeling van de negatieve rente die ze al hadden voor saldi boven 1 miljoen (er was eerst enkel de negatieve rente van 3 cent per 1000 euro per dag boven 100.000).Batavia schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:34:
[...]
vers van de pers. Ben benieuwd
ouch negatieve "rente"
https://together.bunq.com...e-and-why-is-it-necessary
Zou mooi zijn als Bunq een product zou hebben waarbij je 'groter geld' kan beheren/stallen/etc
(bunq deposito?, bunq index tracker?)
Ik ben benieuwd naar de update. Hopelijk hebben ze dit keer de focus gelegd op het verbeteren van de gebruikservaring met de app.
[ Voor 6% gewijzigd door jugger naut op 26-05-2021 12:11 ]
We gaan het zien, al ben ik zoals gewoonlijk bang dat er "verbeteringen" zijn in het "community gebeuren" en greenwashing functionaliteit.jugger naut schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:10:
[...]
Ik ben benieuwd naar de update. Hopelijk hebben ze dit keer de focus gelegd op het verbeteren van de gebruikservaring met de app.
Ik hoop op disposable mastercards zoals Revolut nu heeft, veel handiger dan die 5 (25 max per jaar) die je kan aanmaken, voor aankopen op webshops die je nog niet goed kent. Met die 25 max die je per jaar mag maken kan je lang niet alles dekken met wat je in een jaar koopt bv plus je moet ze zelf weer bevriezen en verwijderen... of nog beter, iets zoals privacy.com
Je kan on demand de cvc code aanpassen dus in principe zijn de mastercards al semi-disposable. Maar ik zie dat bij Revolut het per transactie is en dat zou inderdaad nog wat fijner zijn! Ik zie dit soort dingen ook als verbeterde gebruikservaring. Eens wat minder focus op nieuwe dingen, maar meer op het polishen van wat er al is!bluewalk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Ik hoop op disposable mastercards zoals Revolut nu heeft, veel handiger dan die 5 (25 max per jaar) die je kan aanmaken, voor aankopen op webshops die je nog niet goed kent. Met die 25 max die je per jaar mag maken kan je lang niet alles dekken met wat je in een jaar koopt bv plus je moet ze zelf weer bevriezen en verwijderen... of nog beter, iets zoals privacy.com
Eens, hoewel er bij genoeg services de CVC maar eenmalig nodig is. Zo heb ik bij PayPal en Apple eenmalig een CC gekoppeld en alle nieuwe bestellingen/betalingen rammelen er direct door.jugger naut schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:38:
[...]
Je kan on demand de cvc code aanpassen dus in principe zijn de mastercards al semi-disposable. Maar ik zie dat bij Revolut het per transactie is en dat zou inderdaad nog wat fijner zijn! Ik zie dit soort dingen ook als verbeterde gebruikservaring. Eens wat minder focus op nieuwe dingen, maar meer op het polishen van wat er al is!
Goed, benieuwd wat er gepland staat maar ik heb - helaas, want vroeger was dat wel anders ( update < 8 ) - geen hoge verwachtingen.
Mja ik kijk die updates niet eens meer. Het is geleuter in de marge over dat bomen gezeik wat me toch al de strot uitkomt, Ali die zichzelf geweldig vind op het podium en vast weer een nieuwe privacy schendende feature zonder optie om daar bezwaar tegen te maken, dusja. 
Ik doneer €25 aan bomen als ze de hele update lang met geen woord reppen over ook maar iets van dat bomengeleuter of andere greenwashing en gewoon weer eens naar de kern gaan: bankieren.
Ik doneer €25 aan bomen als ze de hele update lang met geen woord reppen over ook maar iets van dat bomengeleuter of andere greenwashing en gewoon weer eens naar de kern gaan: bankieren.
[ Voor 25% gewijzigd door WhatsappHack op 26-05-2021 18:15 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik hoop het voor je. Dat bomengedoe was voor mij de reden om weer terug te gaan naar mijn oude good old Rabobank. Vrienden hadden nog aangeraden dat bomengedoe bij Bunq te negeren, maar ik ben al 2 maanden weg bij Bunq en mis het nog niet.WhatsappHack schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:14:
Mja ik kijk die updates niet eens meer. Het is geleuter in de marge over dat bomen gezeik wat me toch al de strot uitkomt, Ali die zichzelf geweldig vind op het podium en vast weer een nieuwe privacy schendende feature zonder optie om daar bezwaar tegen te maken, dusja.
Maar misschien een illusie: Bunq die zich alleen concentreert op bankieren, en een Nederlandse klantenservicetelefoon dienst gaat krijgen. Wie weet?
[ Voor 7% gewijzigd door Datisraar op 27-05-2021 17:56 ]
@Datisraar Dat zal wel niet. Ze hadden een hele goede support afdeling, weliswaar alleen via de chat in de app. Maar die reageerde heel snel, soms zelfs buiten openingstijden. Dat is al een heel tijd niet meer, want nu wordt het uitbesteed, zijn er problemen met de taal en weten de mensen aan de andere kant vaak niet waar je het over hebt en reageren ze eerst met een standaard antwoord wat niet past bij je vraag.
Ik heb zelf trouwens het idee dat de focus van bunq verschuift van Nederland naar Duitsland. Wellicht hebben ze ontdekt daar meer klanten te kunnen winnen omdat bij een traditionele Duitse bank de prijzen veel hoger zijn dan in Nederland.
Ik heb zelf trouwens het idee dat de focus van bunq verschuift van Nederland naar Duitsland. Wellicht hebben ze ontdekt daar meer klanten te kunnen winnen omdat bij een traditionele Duitse bank de prijzen veel hoger zijn dan in Nederland.
Zelfs los van de prijzen. Er zijn gewoon iets meer duitsers/europeanen dan nederlanders. Dus als je een uniform Europees product neer kan zetten dan is dat interessant.JeroenE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:38:
@Datisraar
Ze bedienen al een tijdje de hele EU toch? Als Duitser zou ik eerlijk gezegd ook eerder overstappen naar een bank als bunq als ik een Duitse IBAN zou kunnen krijgen. Dus best slimme stap van bunq denk ik (misschien was er ook veel vraag naar).
Als er andere fintechs waren met Nederlandse IBAN had ik waarschijnlijk ook al overgestapt.
Als er andere fintechs waren met Nederlandse IBAN had ik waarschijnlijk ook al overgestapt.
Ondersteunt bunq inmiddels al de Nederlandse variant van Instant Payments? Is zakelijk wel handig om snel overboekingen te doen tussen banken. Zo nee, staat dit nog op de roadmap?
Bunq richt zich gewoon op een hele kleine niche-groep (per land), niet op de mainstream. Daarom moeten ze wel expanden naar heel europa om aan nog wat significante aantallen te komen. Dan kom je wel gelijk terecht met verschilldende regelgeving, talen, bankculturen etc. Ik zie eerlijk gezegd niet zo snel in hoe Bunq echt geld kan maken.
Als ik kijk naar Together bij Bunq zie ik allemaal opgewonden Duitsers, nu ze ook een DE IBAN bij Bunq kunnen aanvragen. Wel tactisch, wat Bunq blijft hier in Nederland inderdaad een niche bank maar in Duitsland gaat er blijkbaar een wereld voor ze open.
Dat terwijl er in Duitsland al meerdere fintechs zijn, N26 en Vivid zijn er in ieder geval 2. Of die ook beter zijn dan bunq weet ik verder niet, maar ze hebben er in ieder geval een optie bij gekregen wat betreft banken met Duitse IBANs.Datisraar schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:38:
Als ik kijk naar Together bij Bunq zie ik allemaal opgewonden Duitsers, nu ze ook een DE IBAN bij Bunq kunnen aanvragen. Wel tactisch, wat Bunq blijft hier in Nederland inderdaad een niche bank maar in Duitsland gaat er blijkbaar een wereld voor ze open.
Ze besteden het zeker niet uit. Bunq heeft een kantoor in Sofia. Maar dat is zeker geen derde partij.JeroenE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:38:
@Datisraar Dat zal wel niet. Ze hadden een hele goede support afdeling, weliswaar alleen via de chat in de app. Maar die reageerde heel snel, soms zelfs buiten openingstijden. Dat is al een heel tijd niet meer, want nu wordt het uitbesteed, zijn er problemen met de taal en weten de mensen aan de andere kant vaak niet waar je het over hebt en reageren ze eerst met een standaard antwoord wat niet past bij je vraag.
Sinds iets meer dan een maand zijn ze aangesloten bij TIPS (naast RT1). Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat de betaling naar Rabobank en ING nu instant payments zijn (met ABN Amro is het al een tijd). Voor de volledige lijst kan je hier kijken https://together.bunq.com...s-across-europe-with-tips.Devaqto schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:20:
Ondersteunt bunq inmiddels al de Nederlandse variant van Instant Payments? Is zakelijk wel handig om snel overboekingen te doen tussen banken. Zo nee, staat dit nog op de roadmap?
Aha, het was eerst een of andere Grieks bedrijf wat het voor ze deed, die zijn ook wel ineens gestopt meen ik. Iets met rekeningen, maar hoe of wat weet ik natuurlijk ook alleen maar van horen zeggen.jugger naut schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:55:
Ze besteden het zeker niet uit. Bunq heeft een kantoor in Sofia. Maar dat is zeker geen derde partij.
Hoe zeker ben je daarvan, dat is niet iets vwat bunq open communiceert? Ze hebben het in Nl ook gedaan met Vanad.. dat was geen succes (en bunq heeft voor de rechtbank nog flink bot gevangen). Daarna hebben ze het uitbesteed aan een (grieks?/buitenlands) callcenter.. Geen idee waar ze het nu doen, maar zeker niet inhouse met het standaard personeel dat ze eerst hadden. Dat verklaart ook veel. Ze zijn nu zo groot (relatief) dat alleen het standaard script afwerkt kan worden. En dan zie je dat dingen die net buiten het script vallen helemaal fout gaan. (mede door het wispulturige beleid wat geen callcenter up to date mee kan blijven.jugger naut schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:55:
[...]
Ze besteden het zeker niet uit. Bunq heeft een kantoor in Sofia. Maar dat is zeker geen derde partij.
Kun je gewoon checken op LinkedIn. Ze hebben namelijk vacatures voor Sofia, Bulgarije (voor onder andere support).Anoniem: 1271350 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Hoe zeker ben je daarvan, dat is niet iets vwat bunq open communiceert? Ze hebben het in Nl ook gedaan met Vanad.. dat was geen succes (en bunq heeft voor de rechtbank nog flink bot gevangen). Daarna hebben ze het uitbesteed aan een (grieks?/buitenlands) callcenter.. Geen idee waar ze het nu doen, maar zeker niet inhouse met het standaard personeel dat ze eerst hadden. Dat verklaart ook veel. Ze zijn nu zo groot (relatief) dat alleen het standaard script afwerkt kan worden. En dan zie je dat dingen die net buiten het script vallen helemaal fout gaan. (mede door het wispulturige beleid wat geen callcenter up to date mee kan blijven.
https://www.linkedin.com/..._C=2986796&geoId=92000000
Bij medewerkers kun je ook land bekijken en dan zie je dat ze 175 medewerkers in Nederland hebben en 41 in Bulgarije. Je kan nog verder gaan en op support medewerkers zoeken en dan zie je ook een aantal mensen tevoorschijn komen.
Dat wil niet zeggen dat ze geen support geoutsourced hebben. Dat ze (ook) een interne servicedesk hebben is waar.. maar dat wil niet zeggen dat ze alles in huis doen. In ieder geval hebben ze in het verleden uitbesteed aan een extern callcenter (Vanad) . Pas na extreem veel klachten hebben ze publiekelijk de schuld gegeven aan dat bedrijf (niet chique) en hebben ze het opnieuw in eigen beheer genomen. (Ze zijn hiervoor wel goed nat gegaan bij de rechter btw, en gaf een beschamende inkijk in bunq's bedrijfsvoering op dat moment) . Maar ofdat alle de support nog steeds voorlopig zo is durf ik niet te zeggen..Louw Post schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:39:
[...]
Kun je gewoon checken op LinkedIn. Ze hebben namelijk vacatures voor Sofia, Bulgarije (voor onder andere support).
https://www.linkedin.com/..._C=2986796&geoId=92000000
Bij medewerkers kun je ook land bekijken en dan zie je dat ze 175 medewerkers in Nederland hebben en 41 in Bulgarije. Je kan nog verder gaan en op support medewerkers zoeken en dan zie je ook een aantal mensen tevoorschijn komen.
Zijn en nog grote verwachtingen voor de keynote vanavond?
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Duitse IBAN's zullen wel geprezen gaan worden. Voor de rest vermoed ik hypotheken en evt leningen in general. Ze hadden/hebben vacatures uitstaan voor financiele mensen voor hypotheken. De huidige hypotheken zijn erg beperkt en ondergebracht/samenwerking met NN, daarvoor hoef je geen eigen personeel te hebben.
Zal vast niks zeggen over het verwijderen van Tap&Pay
. Of hij promoot Google PAY en noemt Tap&Pay oude bankenstyl. (al is google pay nog niet in heel europa uitgerold)
Zal vast niks zeggen over het verwijderen van Tap&Pay
Anoniem: 567735
Zo te zien heeft Google inhoud van "Fintech & Finance News" gecrawled voordat het echt gepubliceerd wordt (ik zie het tenminste niet op hun hoofdpagina gelinkt).
Instant support voor alle issues. Dat klinkt op zich wel aardigAnoniem: 567735 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:09:
Zo te zien heeft Google inhoud van "Fintech & Finance News" gecrawled voordat het echt gepubliceerd wordt (ik zie het tenminste niet op hun hoofdpagina gelinkt).
SOS support // Instant help when you need it the most
To make its flexible in-app support even better, bunq now offers SOS support! An SOS helpline is available to solve urgent issues or users can report their problem directly from the app via a voice- or video message. This way, users can get immediate support when they need it the mos
Friends 2.0 // Discover all the hotspots you and your friends love
zucht...
Improved design // Make life even easier
Hopelijk niet een herhaling van het update 13 fiasco...
zucht...
Improved design // Make life even easier
Hopelijk niet een herhaling van het update 13 fiasco...
[ Voor 8% gewijzigd door bluewalk op 01-06-2021 12:29 ]
Nice, dit is wel een mooie nieuwe toevoeging. Je kan nu meerdere betalingen selecteren en in een opdracht splitsen!
Oh en de V2 knoppen zijne terug ipv die menu knop 😂 eindelijk
[ Voor 11% gewijzigd door Jay-v op 01-06-2021 21:55 ]
Gôh, toch een goedkoper pakket voor € 2,99 per maand? (en een verhoging voor de rest) En Travel Card gaat dus in een sterfhuis-constructie.
Interessante ontwikkelingen.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 01-06-2021 20:56 . Reden: Links toegevoegd ]
Hehe, eindelijk.Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:54:
Gôh, toch een goedkoper pakket voor € 2,99 per maand? (en een verhoging voor de rest) En Travel Card gaat dus in een sterfhuis-constructie.
Is al duidelijk hoeveel IBAN's je daarmee kunt maken? Staat niet in de post op together...
Ik krijg de indruk dat Easy Bank geen subaccounts ondersteunt helaas (net als bij het oude +1).
Door de prijsverhoging ga ik nu toch echt serieus kijken naar een alternatief. Prijzen verhogen kan alleen als je ook geeft wat de klant vraagt. Ze hebben hun kans nu wel echt verspilt bij mij... 😑
Door de prijsverhoging ga ik nu toch echt serieus kijken naar een alternatief. Prijzen verhogen kan alleen als je ook geeft wat de klant vraagt. Ze hebben hun kans nu wel echt verspilt bij mij... 😑
[ Voor 5% gewijzigd door bllb op 01-06-2021 21:17 ]
Dat zou erg jammer zijn.. Ik gebruik nu de automatische verdeling graag maar voor deze prijzen is het wel erg duur geworden. Zeker omdat bunq bij iDeal nog steeds niet begrijpt dat ik een bepaalde rekening als standaard wil instellen en dan de verhalen met autohuur.bllb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:16:
Ik krijg de indruk dat Easy Bank geen subaccounts ondersteunt helaas (net als bij het oude +1).
Ik was sowieso al aan het kijken naar knab met een American Express. Daarnaast Openbank/N26 MasterCard voor het moment dat er wisselkoersen in het spel zijn. Dan wel weer zelf gaan verdelen..
Bij Easy Bank is ook een beetje de vraag of je een virtuele Maestro (of MC) kunt hebben via Apple/Google Pay in aanvulling op de fysieke kaart die je hebben mag, én natuurlijk hoeveel upselling er plaats vindt.
Op zich is het voor € 2,99/maand een acceptabel product in mijn ogen, volgens mij ook geen wisselkoersopslag in het weekend (unlike Revolut). Maar ja, als je bij iedere handeling weer upsell moet wegklikken is natuurlijk de lol er snel af.
Ben benieuwd of bunq nog actief oude klanten gaat proberen te heractiveren, ik schreef dit een jaar geleden.
Op zich is het voor € 2,99/maand een acceptabel product in mijn ogen, volgens mij ook geen wisselkoersopslag in het weekend (unlike Revolut). Maar ja, als je bij iedere handeling weer upsell moet wegklikken is natuurlijk de lol er snel af.
Ben benieuwd of bunq nog actief oude klanten gaat proberen te heractiveren, ik schreef dit een jaar geleden.
Yup, ik heb ook zojuist besloten mijn rekening op te zeggen. Lang voordat Apple Pay hier was, was bunq een mooi alternatief en ze bleven lang nog leuk innoverend, maar langzamerhannd vroeg ik me steeds vaker af waarvoor ik nog 5 euro per maand betaal. Nu het pack wordt verhoogd naar 6 euro per persoon is de beslissing bij mij gemaakt.bllb schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:16:
Het enige dat ik nog een soort van voordeel vond was de travel card. Tsja als je die afschaft zie ik helemáál geen meerwaarde meer.
[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-06-2021 21:42 ]
youtube.com/@hisrep
Jammer dat die travel card weer binnen no-time is afgeschaft. Heb hem best vaak in het buitenland gebruikt. Voor normale betalingen werkte die prima en zonder koersopslag. Die instant en gratis topups met iDEAL waren ook nice.
Nu maar weer verder met N26 en/of Openbank.
Nu maar weer verder met N26 en/of Openbank.
De wijzigingen die bunq telkens maar weer doorvoert zijn niet meer bij te houden. Nu travelcard en +1 weer weg.
Er wordt naar mijn idee heel veel gepraat en tussendoor moet je dan goed opletten of er een feature wordt aangekondigd.. hoe die dan precies werkt is dan minder belangrijk.Wellicht dat COVID van invloed is op de slechte updates, naar mijn idee kunnen ze beter werken aan het werven van meer klanten met een betere prijs dan het verhogen ervan, maar wie ben ik.
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"