Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:36
Silvos schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:19:
Blijkbaar heeft bunq je persoonlijke identiteit nodig kwam ik achter nadat de klantenservice na lange tijd pas reageerde, maar dit wordt uiteraard nergens vermeld in de app of tijdens het opzegproces. Ook lijkt bunq gegevens helemaal niet te verwijderen omdat je met een enkele klik je account weer kunt openen en alles terug kunt halen.
Banken zijn dermate gereguleerd dat dit wel moet. Behalve jou van een marketing lijst af halen zullen ze jaren lang alles over jou moeten bewaren. Dat is niet alleen bunq maar zal voor iedere bank gelden. Hoogop kan je bunq "verwijten" dat ze gegevens die ze toch moeten bewaren gebruiken om je account te kunnen heropenen.

Natuurlijk dat als je privé opzegt dat je zakelijke rekening ook niet toegankelijk is is wel slordig.

[Voor 6% gewijzigd door Batavia op 04-01-2021 20:49]

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03:34
Batavia schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Banken zijn dermate gereguleerd dat dit wel moet. Behalve jou van een marketing lijst af halen zullen ze jaren lang alles over jou moeten bewaren. Dat is niet alleen bunq maar zal voor iedere bank gelden. Hoogop kan je bunq "verwijten" dat ze gegevens die ze toch moeten bewaren gebruiken om je account te kunnen heropenen.

Natuurlijk dat als je privé opzegt dat je zakelijke rekening ook niet toegankelijk is is wel slordig.
Dat bunq in een intern systeem gegevens van mij dient te bewaren voor een bepaalde periode omdat ze dit wettelijk verplicht zijn vind ik niet meer dan begrijpelijk. Echter het lijkt er meer op alsof bunq je account gewoon pauzeert en geheel intact laat, een beetje zoals je ook je gegevens bij Facebook niet kunt verwijderen, dat lijkt me toch niet helemaal wenselijk.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Silvos Ik begrijp misschien niet goed wat je bedoelt. Als de bank al je gegevens moet bewaren en je heropent je abonnement dan is het toch logisch dat je al jouw "oude" gegevens weer zou kunnen zien? Dat zijn immers jouw gegevens?

Had je verwacht dat je met het heropenen weer helemaal leeg zou beginnen zonder in je historie te kunnen kijken?

Het is natuurlijk anders als je 10 jaar geleden al had opgezegd en je nu de gegevens kan zien die al lang gewist hadden moeten zijn. Maar dat is op dit moment bij bunq onmogelijk want zo lang bestaan ze nog niet.

Je kan het trouwens wel voor elkaar krijgen dat je geen toegang meer hebt tot je oude gegevens, maar dan moet je aan support vragen of ze dat willen regelen. Zie https://together.bunq.com...o-i-close-my-bunq-account

Voor zover ik weet moet je altijd een persoonlijk abonnement hebben bij bunq als je (ook) zakelijk wil gebruiken. Dat heeft veel reuring gegeven bij het opheffen van de gratis persoonlijke abonnementen want medewerkers die toegang hadden tot de betalingen moesten nu ook ineens een betaald abonnement hebben. Voor zakelijke gebruikers met medewerkers was dat dus een forse verhoging van de kosten.

• tAnk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-01 16:38
Datisraar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:50:
Goeie combinatie als je Bunq en Rabo/ING hebt. Vullen elkaar goed aan ! Wat de een niet heeft, heeft de ander wel. Heb je van de Metal Card bij Bunq de ‘Founders edition’?
Ik ben een nieuwe klant en heb de Metal Card omdat ik easyMoney vooruit heb betaald. De pas is nog onderweg, ben benieuwd.

Hier overigens als nieuwe klant echt heel tevreden. Heb me 2x gemeld bij support (DM op Twitter) en nooit lang hoeven wachten.

Last.fm/user/StrictlyEricLast.fm aka Audioscrobbler.com We rule deel 2!

• bobdigi
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12-01 21:57
Er is zojuist 60,20 € afgeschreven van mijn rekening naar POKERSTARS. Dit is niet iets wat ik zelf heb gedaan en heb een refund aangevraagd. Dat kan 8 dagen duren.

Ik zit te zoeken naar een nummer van zowel POKERSTARS als van Bunq maar kan nergens direct in contact komen?

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-01 17:04
bobdigi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:30:
Er is zojuist 60,20 € afgeschreven van mijn rekening naar POKERSTARS. Dit is niet iets wat ik zelf heb gedaan en heb een refund aangevraagd. Dat kan 8 dagen duren.

Ik zit te zoeken naar een nummer van zowel POKERSTARS als van Bunq maar kan nergens direct in contact komen?
Bunq heeft geen telefoonnummer. Je kan alleen contact opnemen via email, social media of support in de app.

Mijn website

• tAnk
bobdigi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:30:

Ben benieuwd hoe dit kan!

• bobdigi
Cerenas schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Bunq heeft geen telefoonnummer. Je kan alleen contact opnemen via email, social media of support in de app.
In de app is geen rechtstreekse chat mogelijk?

• tAnk
bobdigi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:04:
[...]

In de app is geen rechtstreekse chat mogelijk?
Profiel -> MENU -> Open een privé chat

• bobdigi
tAnk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:04:
[...]

Ben benieuwd hoe dit kan!
Denk dat ze via een andere website mijn creditcard gegevens hebben bemachtigd? Want voor alle andere betalingen moet ik eerst toestemming geven.

• tAnk
bobdigi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Denk dat ze via een andere website mijn creditcard gegevens hebben bemachtigd? Want voor alle andere betalingen moet ik eerst toestemming geven.
Dan zeker meteen die kaart blokkeren in de app!

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:19
Indien je je CC niet veel gebruikt, gewoon je CC koppelen aan een rekening waar geen saldo op staat. Of online enkel met virtuele CC's werken en de CVC code laten randomizen.

• bllb
  • Registratie: januari 2011
  • Niet online
Of de creditkaart bevriezen na elke betaling is ook een optie.

• tAnk
Ik heb de Metal Card inmiddels binnen. Wat een prachtig ding. En super tof verpakt.

• WhatsappHack
  • Niet online
@Silvos Goede stap. Ik overweeg ook steeds vaker en dringender weg te gaan, zeker omdat Bunq compleet schijt heeft aan privacy en daar echt heel eng in is geworden. Privacy bestaat bij Bunq simpelweg niet meer. Ze maken complete profielen van je op basis van betaalgedrag en houden allerlei statistieken over je gedrag bij. Ze doen erg veel aan profiling op basis van je privé transactie informatie; zonder daar echt toestemming voor te vragen, dus eigenlijk misbruiken ze je vertrouwen in hen om je bankzaken via hen te laten lopen. Dat hun app ramvol trackers zit wordt je ook niet blij van. Dus ik ben aan ‘t rondkijken en hoop een bank te vinden die, in tegenstelling tot Bunq, je privacy wél respecteert en Apple Pay heeft.

Tis wel jammer, Bunq is best fijn; maar hun haat jegens privacy en super enge bespionerende gedrag staat me echt niet aan. Bunq is de Facebook onder de banken geworden en, gelet op wat dingen die Ali doet, is het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voor ze data gaan verkopen of monetisen. Wil ik niet hebben.

[Voor 19% gewijzigd door WhatsappHack op 09-01-2021 18:17]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• John Do NL
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-01 22:34
WhatsappHack schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:14:
@Silvos Goede stap. Ik overweeg ook steeds vaker en dringender weg te gaan, zeker omdat Bunq compleet schijt heeft aan privacy en daar echt heel eng in is geworden. Privacy bestaat bij Bunq simpelweg niet meer. Ze maken complete profielen van je op basis van betaalgedrag en houden allerlei statistieken over je gedrag bij. Ze doen erg veel aan profiling op basis van je privé transactie informatie; zonder daar echt toestemming voor te vragen, dus eigenlijk misbruiken ze je vertrouwen in hen om je bankzaken via hen te laten lopen. Dat hun app ramvol trackers zit wordt je ook niet blij van. Dus ik ben aan ‘t rondkijken en hoop een bank te vinden die, in tegenstelling tot Bunq, je privacy wél respecteert en Apple Pay heeft.

Tis wel jammer, Bunq is best fijn; maar hun haat jegens privacy en super enge bespionerende gedrag staat me echt niet aan. Bunq is de Facebook onder de banken geworden en, gelet op wat dingen die Ali doet, is het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voor ze data gaan verkopen of monetisen. Wil ik niet hebben.
Ik denk in elk geval dat als niet houdt van data-driven dienstverlening, je dan ook zeker niet bij bunq aan het juiste adres bent.

Persoonlijk vind ik wel fijn dat een bank mij inzicht geeft in mijn uitgaven. En daarnaast vind ik het ook wel fijn dat een bank diensten en de werking ervan mede laat bepalen door data die men verzameld over het gebruik. Dat komt de gebruikerservaring ten goede. Ik moet er niet aan denken dat bunq dat allemaal niet zou doen, kan ik net zo goed terug naar old skool banken (die ook gewoon data driven one way or the other).

En data-driven en profiling zijn allemaal termen die op zichzelf nog niets zeggen over privacy.

En bij Facebook weet ik tenminste zeker dat mijn data verkocht wordt aan anderen... en het actief gebruik wordt om mijn gedrag te veranderen om zoveel mogelijk geld binnen te harken.

• WhatsappHack
  • Niet online
@John Do NL Prima als jij het fijn vindt dat een bank alles van je analyseert en zeer persoonlijke profielen over jou en je betaalgedrag maakt (zonder toestemming vooraf), daar van alles mee doet waaronder marketing en er valt zelfs iets voor te zeggen als je dat heel fijn vindt als je data zo (ge/mis)bruikt wordt. Dat kan en is je goed recht. Maar er moet dan wel een opt-out zijn. Nee, eigenlijk: er moet een opt-in zijn. Bunq is dat opeens gaan doen zonder ook maar op enige wijze toestemming te vragen of te waarschuwen. Walgelijk. Bunq trackt, Bunq profiled, alles zonder opt-out opties; zelfs die trackers in de app kom je zonder firewall niet onderuit. Bunq schendt mijn privacy gewoon enorm en is echt een heel erg eng bedrijf geworden met hun privacyhaat.

Ik heb al die troep en bunq’s Orwelliaanse spionage gedrag absoluut niet nodig voor hun andere functies. Waarom zou ik dat nodig hebben voor 25 rekeningen? Voor meerdere (online) passen, Apple Pay en Siri Opdrachten? Absoluut niet nodig. Dus “dan kan ik net zo goed naar een oldskool bank” gaan is ook niet helemaal waar en wat dramatisch overstatement imho, tenzij alles voor jouw draait om profiling wat ze pas relatief recent zijn gaan doen... :) Maar dat lijkt me niet gezien je al sinds dag 1 rondloopt daar. :P

Ik wil de functies van Bunq, maar hun profiling en misbruik van mijn transactiedata wil ik absoluut NIET. Geen profiel, geen voorspellingen, geen “leuke statistieken”: opbokken, blijf met je poten van mijn privédata af. Engerds.

[Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 09-01-2021 18:45]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:00
Lol, banken zijn gewoon keihard verplicht om al hun gebruikers te profileren onder de Wwft wet. Ben dus benieuwd welke bank je naartoe overstapt? ABN of ING? Aangezien die allebei recent gigantische boetes gekregen hebben omdat ze dit te weinig deden?

• John Do NL
WhatsappHack schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:44:
@John Do NL Prima als jij het fijn vindt dat een bank alles van je analyseert en zeer persoonlijke profielen over jou en je betaalgedrag maakt (zonder toestemming vooraf), daar van alles mee doet waaronder marketing en er valt zelfs iets voor te zeggen als je dat heel fijn vindt als je data zo (ge/mis)bruikt wordt. Dat kan en is je goed recht. Maar er moet dan wel een opt-out zijn. Nee, eigenlijk: er moet een opt-in zijn. Bunq is dat opeens gaan doen zonder ook maar op enige wijze toestemming te vragen of te waarschuwen. Walgelijk. Bunq trackt, Bunq profiled, alles zonder opt-out opties; zelfs die trackers in de app kom je zonder firewall niet onderuit. Bunq schendt mijn privacy gewoon enorm en is echt een heel erg eng bedrijf geworden met hun privacyhaat.

Ik heb al die troep en bunq’s Orwelliaanse spionage gedrag absoluut niet nodig voor hun andere functies. Waarom zou ik dat nodig hebben voor 25 rekeningen? Voor meerdere (online) passen, Apple Pay en Siri Opdrachten? Absoluut niet nodig. Dus “dan kan ik net zo goed naar een oldskool bank” gaan is ook niet helemaal waar en wat dramatisch overstatement imho, tenzij alles voor jouw draait om profiling wat ze pas relatief recent zijn gaan doen... :) Maar dat lijkt me niet gezien je al sinds dag 1 rondloopt daar. :P

Ik wil de functies van Bunq, maar hun profiling en misbruik van mijn transactiedata wil ik absoluut NIET. Geen profiel, geen voorspellingen, geen “leuke statistieken”: opbokken, blijf met je poten van mijn privédata af. Engerds.
Misschien moet je de algemene voorwaarden en privacy statement eens lezen. In mijn optiek ben je er akkoord mee gegaan en voor de meeste dingen is vanuit de AVG geen expliciet akkoord nodig. Dus qua privacy wordt er geen enkele regel overtreden.

Bovendien, is dit data dat bunq al heeft.. en vanuit wetgeving ook al actief moet analyseren.

Tot slot, een opt-out is een slecht idee. A) opt-out zou maar beperkt kunnen, wettelijk dan. En B) niets met die data doen staat haakt op de visie van bunq.

Dus niet om flauw te doen, maar als je dit ernstig vind en niet aan mee wilt werken. Dan is toch op zoek gaan naar andere bank de beste oplossing. Iedereen kiest immers een bank die wij haar of zijn wensen past. Hou je van slimme dienstverlening, dan speelt data een cruciale rol.. ook bij andere banken.

En nogmaals... data driven en profiling kan op een privacy vriendelijke manier, en mijn beeld is dat dat bij bunq gebeurd.

• WhatsappHack
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:45:
Lol, banken zijn gewoon keihard verplicht om al hun gebruikers te profileren onder de Wwft wet. Ben dus benieuwd welke bank je naartoe overstapt? ABN of ING? Aangezien die allebei recent gigantische boetes gekregen hebben omdat ze dit te weinig deden?
Nonsens. Er is geen enkele wet die een bank verplicht om jouw transactie data te misbruiken voor hun marketing en de aanleg van zeer diepgaande profiling die daarnaast van buitenaf te benaderen valt. (Dat is wat anders dan de noodzakelijke controles op witwassen, waar idd wat profiling voor nodig is, en dat weet jij ook.) Ook is er geen wet die de bank verplicht om dit dus te monetizen en te gebruiken voor eigen gewin... 100% onzin. Bunq gaat veel en veel verder dan wat de wet banken verplicht. En dan hebben we het over het enorme scala aan trackers nog niet gehad.

Je whataboutism ga ik verder niet op in. ;)
John Do NL schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:52:
[...]
Tot slot, een opt-out is een slecht idee. A) opt-out zou maar beperkt kunnen, wettelijk dan. En B) niets met die data doen staat haakt op de visie van bunq.
Privacyvriendelijkheid lijkt inderdaad haaks te staan op de visie van Bunq, dat ben ik met je eens. Net als dat ethisch handelen compleet haaks staat op hun visie; wat we gezien hebben met Bunq Joint, Free, v3, et cetera. Dat maakt het echter geen slecht idee. Het is juist een goed idee. Bank of the free toch? Maar ik mag geen keuze hebben dat ik niet wil dat Bunq mijn data misbruikt voor oa marketingdoeleinden en eigen gewin? Raar verhaal. Het is juist een heel erg goed idee om het als keuze aan te bieden aan de klant; een opt-out voor misbruik van data en een opt-out van al die smerige trackers in de app.

Raar ook, omdat jij het heel prettig vindt mogen andere mensen geen optie hebben om dit te beperken. :X Ik stel tenminste nog een compromis voor waar jij gewoon de keuze behoudt om dit vergaande gebruik van data wel toe te staan.
Dus niet om flauw te doen, maar als je dit ernstig vind en niet aan mee wilt werken. Dan is toch op zoek gaan naar andere bank de beste oplossing.
Uh ja, dat is precies wat ik zei wat ik aan het doen was. :+
En nogmaals... data driven en profiling kan op een privacy vriendelijke manier, en mijn beeld is dat dat bij bunq gebeurd.
Bunq doet dit echter absoluut niet op een privacy vriendelijke manier. Heck, ze sturen zelfs delen van je profiel als plain-text data per e-mail! :+ Dus ze profilen al zomaar ongevraagd en gaan dit dan ook nog eens onveilig versturen in marketingcommunicatie. Knettergek. Bunq werkt niet privacy vriendelijk, maar erg gevaarlijk en doet veel teveel met die data voor hun eigen gewin zonder dat de klant daar iets tegen kan doen; en op roekeloze wijze.

Doodzonde, want vroeger stond Bunq juist pal voor privacy. Nu is het anti-privacy sinds Ali radicaal van gedachten is veranderd dat privacy van ondergeschikt belang is. Die data ook nog eens zomaar delen met derde partijen via hun marketingmailtjes is de kers op de taart.

Ik vind het gewoon heel erg creepy hoezeer ze over je schouder meekijken en je daar constant aan herinneren hoe ver ze daar in gaan. Dit is niet de Bunq waar ik mee begon: een privacy respecterende bank zonder deze bullshit. Het is gewoon doodeng geworden, die vergaande spionage en misbruik van data (voor marketing).

[Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 09-01-2021 19:10]

• John Do NL
WhatsappHack schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:03:
[...]

Nonsens. Er is geen enkele wet die een bank verplicht om jouw transactie data te misbruiken voor hun marketing en de aanleg van zeer diepgaande profiling die daarnaast van buitenaf te benaderen valt. (Dat is wat anders dan de noodzakelijke controles op witwassen, waar idd wat profiling voor nodig is, en dat weet jij ook.) Ook is er geen wet die de bank verplicht om dit dus te monetizen en te gebruiken voor eigen gewin... 100% onzin. Bunq gaat veel en veel verder dan wat de wet banken verplicht. En dan hebben we het over het enorme scala aan trackers nog niet gehad.

Je whataboutism ga ik verder niet op in. ;)

[...]

Privacyvriendelijkheid lijkt inderdaad haaks te staan op de visie van Bunq, dat ben ik met je eens. Net als dat ethisch handelen compleet haaks staat op hun visie; wat we gezien hebben met Bunq Joint, Free, v3, et cetera. Dat maakt het echter geen slecht idee. Het is juist een goed idee. Bank of the free toch? Maar ik mag geen keuze hebben dat ik niet wil dat Bunq mijn data misbruikt voor oa marketingdoeleinden en eigen gewin? Raar verhaal. Het is juist een heel erg goed idee om het als keuze aan te bieden aan de klant; een opt-out voor misbruik van data en een opt-out van al die smerige trackers in de app.

Raar ook, omdat jij het heel prettig vindt mogen andere mensen geen optie hebben om dit te beperken. :X Ik stel tenminste nog een compromis voor waar jij gewoon de keuze behoudt om dit vergaande gebruik van data wel toe te staan.

[...]

Uh ja, dat is precies wat ik zei wat ik aan het doen was. :+

[...]

Bunq doet dit echter absoluut niet op een privacy vriendelijke manier. Heck, ze sturen zelfs delen van je profiel als plain-text data per e-mail! :+ Dus ze profilen al zomaar ongevraagd en gaan dit dan ook nog eens onveilig versturen in marketingcommunicatie. Knettergek. Bunq werkt niet privacy vriendelijk, maar erg gevaarlijk en doet veel teveel met die data voor hun eigen gewin zonder dat de klant daar iets tegen kan doen; en op roekeloze wijze.

Doodzonde, want vroeger stond Bunq juist pal voor privacy. Nu is het anti-privacy sinds Ali radicaal van gedachten is veranderd dat privacy van ondergeschikt belang is. Die data ook nog eens zomaar delen met derde partijen via hun marketingmailtjes is de kers op de taart.

Ik vind het gewoon heel erg creepy hoezeer ze over je schouder meekijken en je daar constant aan herinneren hoe ver ze daar in gaan. Dit is niet de Bunq waar ik mee begon: een privacy respecterende bank zonder deze bullshit. Het is gewoon doodeng geworden, die vergaande spionage en misbruik van data (voor marketing).
Opt-out is hetzelfde als dat je aan Twitter zou vragen “ik wil optie waarbij ik geen tweets zie langer dan 144 tekens”.. Je vraagt een bedrijf om een optie die kernfuncties uitzet. Daarom ben ik tegen opt-out.

Waar we elkaar wel vinden is de wijze van bunqs marketing, die vind ik soms op het agressieve af. En ja, persoonlijke financiële statistieke via plain mail sturen was niet slim.

Tot slot, waar het gaat om de cookies op bunq.com en hun privacy statement... Ben ik al jaar bezig dat aangepast te krijgen (lees: compliant). bunq blijkt vrijwel altijd met mijn feedback eens te zijn, maar lukt maar niet om dat in de praktijk te brengen. Dus daar vind ik wel dat men privacy laat liggen.

• tAnk
Vooropgesteld dat ik bewust voor bunq kies, is er een overzicht van de tracking en profilering activiteiten en hoe traditionele banken als ING hier mee omgaan?

Wat zijn de feiten en verschillen? Welke trackers in de apps betreft het en wat doen die anders dan dat traditionele banken wellicht ook bijhouden?

Ik kies voor bunq juist omdat ze veel met mijn data doen. Daar profiteer ik zelf ook van.

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:58
@tAnk Ik raad je aan hier een kijkje te nemen:
https://www.consumentenbo...st-jonge-banken-slordiger
https://www.security.nl/p...rdiger+met+online+privacy

Buiten dat er op de werkwijze van de Consumentenbond soms wel wat valt af te dingen komt bunq er toch vrij belabberd uit vergeleken met de traditionele banken.

• tAnk
NY_Giant schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:11:
@tAnk Ik raad je aan hier een kijkje te nemen:
https://www.consumentenbo...st-jonge-banken-slordiger
https://www.security.nl/p...rdiger+met+online+privacy

Buiten dat er op de werkwijze van de Consumentenbond soms wel wat valt af te dingen komt bunq er toch vrij belabberd uit vergeleken met de traditionele banken.
Dank! Vooralsnog voor mij t.o.v. andere banken niks mega schokkends om nu met mijn betaalrekeningen weer te vertrekken. Wel goed dat er aandacht aan wordt besteed!

• Korumera
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-01 10:42
tAnk schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Dank! Vooralsnog voor mij t.o.v. andere banken niks mega schokkends om nu met mijn betaalrekeningen weer te vertrekken. Wel goed dat er aandacht aan wordt besteed!
Ik ben ook een nieuwe klant en vind het wel goed dat er naar gekeken wordt, maar zoals hier boven al gezegd is als je het er niet mee eens ben dan moet je een andere bank zoeken die wel bij je past. Dat is het voordeel van veel keuze tegenwoordig.

PSN: Korumera | XBX: Korumera

• tAnk
Korumera schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Ik ben ook een nieuwe klant en vind het wel goed dat er naar gekeken wordt, maar zoals hier boven al gezegd is als je het er niet mee eens ben dan moet je een andere bank zoeken die wel bij je past. Dat is het voordeel van veel keuze tegenwoordig.
Hoe bevalt het tot nu toe? Hier uitstekend!

• Cerenas
Sinds een paar updates terug laadt mijn overzicht van specifieke rekeningen niet eens omdat ik AdGuard Home in m'n netwerk heb draaien. Deze blokkeert Segment o.a.. Als ik op 4G de de overzicht van een rekening open gaat het weer prima.

Voorheen had ik hier geen problemen mee, maar lijkt wel alsof ze agressiever data zijn gaan verzamelen oid.

Verder tevreden bunq klant hoor.

Mijn website

• tAnk
Cerenas schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:03:
Sinds een paar updates terug laadt mijn overzicht van specifieke rekeningen niet eens omdat ik AdGuard Home in m'n netwerk heb draaien. Deze blokkeert Segment o.a.. Als ik op 4G de de overzicht van een rekening open gaat het weer prima.

Voorheen had ik hier geen problemen mee, maar lijkt wel alsof ze agressiever data zijn gaan verzamelen oid.

Ik gebruik NextDNS met een behoorlijke set aan blocklists maar heb dat probleem niet.

Welk specifiek domein wordt geblokkeerd en in welke lijst zit die?

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Dat zal niet de eerste keer zijn dat het blokkeren van trackers de app om zeep helpt. Ik kan me nog genoeg topics herinneren waarbij PiHole dit ook veroorzaakte.
Ik zou het even op together of support melden als bug, de vorige keer hadden ze het ook gefixt.

Neemt niet weg dat er veel te veel trackers in de app zitten, beetje jammer.

bluewalk.net

• tAnk
bluewalk schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Dat zal niet de eerste keer zijn dat het blokkeren van trackers de app om zeep helpt. Ik kan me nog genoeg topics herinneren waarbij PiHole dit ook veroorzaakte.
Ik zou het even op together of support melden als bug, de vorige keer hadden ze het ook gefixt.

Er worden er hier (https://reports.exodus-pr.../com.bunq.android/latest/) 6 genoemd. Ik tel er zelf minder als ik mijn DNS logs check. Adjust en Google zie ik hier in ieder geval ook voorbij komen. Het zal uiteraard niet helpen dat ze de community in de app opnemen.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ik heb hier geen problemen mee (Pi-hole). Welke url's gaat het volgens jou om?

• Korumera
tAnk schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Hoe bevalt het tot nu toe? Hier uitstekend!
Tot nu toe verder prima, ik ben ook niet de moeilijkste klant. Mijn geld moet er staan en heb paar rekeningen voor vaste lasten enzo en dat is het eigenlijk wel :) vind vooral het feit dat je dual pin enzo heb erg makkelijk.

• Cerenas
bluewalk schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Beetje jammer inderdaad. Ik zal eens kijken, bedankt voor de tip.

@tAnk & @Jay-v
Het gaat om het segment.io domein (volgens mij specifiek api.segment.io als ik me goed herinner, kwam heel veel voorbij toen ik Blokada op mijn telefoon had).

De domeinen van Segment worden geblokkeerd in de volgende lijsten:
  • AdGuard DNS Filter
  • AdAway Blocklist
  • EasyList EasyPrivacy

Mijn website

• tAnk
Cerenas schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:23:
[...]

@tAnk & @Jay-v
Het gaat om het segment.io domein (volgens mij specifiek api.segment.io als ik me goed herinner, kwam heel veel voorbij toen ik Blokada op mijn telefoon had).

• AdGuard DNS Filter
  • AdAway Blocklist
  • EasyList EasyPrivacy
Wat apart. Ik heb dat probleem niet en gebruik die lijsten ook. Ik maak wel gebruik van de iOS app, wellicht dat daar nog een verschil zit?

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Cerenas schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:23:
[...]

@tAnk & @Jay-v

• AdGuard DNS Filter
  • AdAway Blocklist
  • EasyList EasyPrivacy
Zit hier ook in de blocklist, maar mijn app werkt prima:

Edit: net als @tAnk ook iOS...

• Cerenas
@tAnk & @Jay-v
Bedankt voor de info! In mijn geval is het Android, dus daar zal het verschil in zitten gok ik. Dan wordt het toch even een bug melden.

Als ik nu één van mijn rekeningen open, dan duurt het of heel lang, of ik krijg een overzicht te zien waar de afgelopen maand in mist.

Mijn website

• tAnk
Cerenas schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:37:
@tAnk & @Jay-v
Bedankt voor de info! In mijn geval is het Android, dus daar zal het verschil in zitten gok ik. Dan wordt het toch even een bug melden.

Als ik nu één van mijn rekeningen open, dan duurt het of heel lang, of ik krijg een overzicht te zien waar de afgelopen maand in mist.
Is je app wel up-to-date? Er verscheen namelijk vorige week een nieuwe versie.

• Cerenas
tAnk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Is je app wel up-to-date? Er verscheen namelijk vorige week een nieuwe versie.
Yes, ik heb de laatste versie uit de Play Store.

Mijn website

• Korumera
Ik gebruik trouwens op mijn telefoon ook nextdsn en heb ook nergens problemen mee. Nou heb ik niet veel blocklists die aanstaan.

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik zal beginnen met de TL;DR:
Ik hoop dus dat alle in-app trackers en alles gerelateerd aan Insights uitgeschakeld kan worden; incl. de bijbehorende analyses en opbouwen van diepgaande profielen. Dit zodat ik gewoon ongestoord, privacy vriendelijk en zonder te betalen met mijn privédata kan genieten van de functies die bunq wél fijn maken om te hebben; ook een stuk minder clutter in de app. :P Insights is de enige reden waar deze vergaande profiling/analytics voor nodig is en ik héb er echt helemaal niets aan. Het is relatief gezien iets nieuws en absoluut niet iets waar ik klant voor ben geworden jaren geleden toen Ali "privacy!!" nog van de daken schreeuwde. :P Ik ben om heel andere reden en voor compleet andere functies klant geworden, ver vóór er sprake was van Insights. Ik zie derhalve daadwerkelijk geen enkele reden waarom een opt-out een slecht plan is of rampzalig zou zijn voor bunq, tenzij ze geld verdienen aan het gebruik van mijn privédata natuurlijk... Een tijdje geleden was het er ook niet en toen was het ook niet "essentieel" voor bunq. Een opt-out bieden is een win-win voor iedereen. Ik bedoel, zelfs "wij gaan ads verkopen"-ING biedt een opt-out... Ik hoop dat bunq dat zal overwegen, maar snap dat de kans waarschijnlijk nihil is vanwege het geld dat in Big Data rondgaat. ;(

Ik vind het ook raar dat de keuze of bunq wel of niet de bank voor mij zou zijn, naar jouw zeggen, eigenlijk dus opeens puur en alleen moet afhangen van Insights... Voordat dat geïntroduceerd werd was dat immers ook niet de afweging en ik vind het vreemd dat opeens alle overige functies (25 rekeningen, Apple Pay, uitgebreid pasmanagement, online/virtuele passen, de API, et cetera, et cetera.) kennelijk helemaal niets meer waard zijn of iig blijkbaar van 100% ondergeschikt belang zijn aan Insights. o0 Alles draait nu kennelijk om Insights, want als je dat uit zou zetten dan heb je kennelijk niets meer te zoeken bij bunq... Maar dat kan aan mij liggen. :)

En dan m'n volledige reactie:
John Do NL schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:26:
[...]
Opt-out is hetzelfde als dat je aan Twitter zou vragen “ik wil optie waarbij ik geen tweets zie langer dan 144 tekens”.. Je vraagt een bedrijf om een optie die kernfuncties uitzet. Daarom ben ik tegen opt-out.
Dat is met CSS af te vangen. ;) Maar ik vind het ook niet vergelijkbaar, al helemaal omdat Twitter geen bank is. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik kan me eigenlijk weinig voorstellen bij wat je claimt. Dat de dataverzameling/profiling/analyses van essentieel belang zouden zijn voor bunq en waarom het zo'n ramp zou zijn om een opt-out te bieden; terwijl iemand die functies misschien niet eens gebruikt. De enige echte redenen dat ik bij bunq klant ben geworden waren Apple Pay (toen nog niet in NL beschikbaar), de online/virtuele passen, de API en de manier waarop het pasmanagement werkt (waarbij Shortcuts wel een leuke toevoeging is!). Autoincasso is ook leuk, al zou ik heel graag willen kunnen instellen dat bij geen reactie van mij het automagisch *goedkeurt* ipv afkeurt. Niets meer of minder...

... Daar is toch helemaal geen data voor nodig? :) Wat is daar data-driven aan? :P (En dat was het voorheen ook echt niet hoor!) Dat "data-driven" gebeuren is voor tierelantijntjes zoals het later toegevoegde saldo-voorspelling, misschien dat bomen gelazer en die volstrekt nutteloze labels die eigenlijk vrijwel nooit blijken te kloppen. Al dat volstrekt nutteloze "Insights" gedoe dus. (Met alle respect trouwens aan mensen die die functies geweldig vinden. :P) Nu opeens zijn die toeters en bellen "essentiele core functionaliteit"? Ik gebruik dat spul niet eens. :X Of nouja... Ik word min of meer gedwongen dat het in de app getoond wordt, maar wat er staat interesseert me echt helemaal niets. Ik mis een beetje een uitleg waarom het zo'n extreme ramp voor bunq zou zijn om een opt-out te bieden voor analyse en in-app tracking. Dat klinkt zo eerder alsof het gebruikt wordt als excuus om er maar een reden voor te hebben; een beetje zoals dat Facebook Pixel en tracking-cookies belangrijk zouden zijn “want het is voor beveiliging van onze systemen”. :+ (Zuckerberg heeft dat serieus gezegd in de senaatzitting.) Ik vind het ook raar dat je het presenteert alsof dit altijd al zo geweest is en niets nieuws is, dat klopt niet. ;) Bunq is dan ook veranderd van mening en beloftes, niet ik.

Ik vind het gewoon heel jammer dat ik, ondanks de hoge Premium-prijs voor bunq, opeens ala Facebook ook nog eens, zonder waarschuwing/toestemming vragen vooraf, moest gaan betalen met mijn privédata. En dat ze readily available profielen over mij hebben waar medewerkers ook toegang toe hebben verhoogt ook *enorm* de kans op misbruik en problemen bij eventuele compromises, kijk bijvoorbeeld naar hoe dat ging met medische dossiers... Ik snap het ergens wel trouwens. Er zit natuurlijk ook flink veel geld in Big Data en Ali heeft als ik t me goed herinner aspiraties om ooit te verkopen aan een grote partij (in de VS) en daar zijn ze dol op dit soort data (en zijn er niet van die vervelende privacyregels.). Er valt heel veel geld te verdienen met de data van bunq’s klanten. Dus de kans dat we A.) een optie krijgen om data-driven features en analytics uit te zetten voor onze privacy als we dat als klant willen en B.) de optie om trackers in de app uit te schakelen; is absoluut nihil. Ik heb er ook weinig hoop in, jij vertelt meestal 1-op-1 de lijn die bunq hanteert; dat biedt dus geen hoop dat er ook maar een kleine kans is dat bunq een opt-out zou kunnen overwegen. Bunq interesseert zich zo te zien niet meer zo in privacy als voorheen, daar is weinig van over. Dus ik vrees dat ze nooit een opt-out gaan bieden aan de mensen die die creepy shit liever niet willen maar enkel de geniale basis functies willen (25 rekeningen, API, online passen, Apple Pay, etc.); niet voor BigData noch voor de trackers. “Dan ga je maar naar een andere bank!” Heel erg jammer. Maar het trieste is; misschien blijkt uiteindelijk in m’n zoektocht dat ondanks dit onethische gelazer, Bunq alsnog het minst evil is en ik beter bij deze bank kan blijven. Wie weet... Dat zou wel betekenen dat het dieptriest gesteld is met privacy op de financiële markt en klant keuze, maarja. ;)

Anyway, ik ga op m'n gemakje rondkijken wat er op de markt is en zal dan uiteindelijk een knoop moeten doorhakken. Bij bunq blijven ondanks dit probleem, weg bij bunq of (groten)deels weg bij bunq. Al hoop ik natuurlijk dat bunq het licht ziet, toch weer flink inzet op privacy en daarmee weer een privacy respecterende bank wordt die het geheel aan de gebruiker overlaat om te kiezen of de data wel of niet diepgaand geanalyseerd en geprofiled wordt (voor (toekomstige) verkoop). Want nogmaals: ik vind bunq, zelfs ondanks dat smerige v3 wat nog altijd een ramp is vergeleken met v2 :P, een best fijne bank door de API, Online Pasjes en al het andere dat ik genoemd heb. :) Ik zou dus ook graag bij bunq blijven. Maar dit spionage gedrag... Vind ik echt niet fijn, het is heel creepy Big Brother-ish. En dat was er een paar jaar geleden echt niet het geval, ik vind het jammer dat dat nu wel zo is. (Vandaar dat ik ook niet snap dat jij nu hoog en laag volhoudt dat dit nu opeens extreem belangrijk en essentieel zou zijn, zelfs als je die frutsels niet gebruikt.) Ik blijf dus hopen dat bunq toch een opt-out gaat bieden, want alle functies die ik gebruik hebben geen dataverzameling nodig en dus zou ik dat liever ook niet hebben - net als dat dat er niet was toen ik klant werd bij bunq. :)

Ik denk dat jij en ik het hier waarschijnlijk niet eens over gaan worden. ;) Ik vind het wel jammer dat jij vindt dat ik die keuze voor opt-out, ondanks dat ik Insights totaal niet gebruik, nooit zou mogen hebben; terwijl het in mijn optiek juist een win-win is om de keuze aan te bieden aan de klant en vind dat iedereen dat voor zichzelf zou moeten mogen bepalen. :) Ik sta voor die "Free", maar bunq zo te zien niet. ;( Ik zie het dus juist als iets heel goeds voor bunq om een opt-out te bieden, dan bied je voor een ieder wat wils - zij die de features willen en zij die liever meer privacy hebben met simpelweg uitsluitend de basisfuncties waar ik klant voor ben geworden. :)

[Voor 60% gewijzigd door WhatsappHack op 12-01-2021 05:00. Reden: Oepsies met de volgorde helemaal gefixt]

• WhatsappHack
  • Niet online
Haha, wauw. :o Ik zie zojuist een bericht verschijnen dat bunq een trademark claim heeft ingediend bij Reddit in een poging /r/bunq verwijderd te krijgen. :X Die is al een tijdje een doorn in het oog van bunq, omdat het niet dezelfde vergaande censuur toe wilde passen als op Together. Toen met die v3/Free/Joint-saga heeft bunq al eens geprobeerd om die sub te verwijderen, mede omdat ze hun modrechten kwijt waren geraakt na misbruik daarvan.

Het ziet er gelukkig uit als een hele zwakke claim die zo op te lossen valt (Reddit geeft zo te zien zelf al suggesties om het op te lossen :P), maar het komt voor de beheerders naar verwachting natuurlijk heel erg dreigend over. ;( Dat snap ik wel, als een bank opeens spierballen laat zien en dreigt met juridische stappen. Ik vind het een behoorlijk trieste zet en een nieuw dieptepunt in bunq's streven naar censuur, maar goed. Misschien krijgt Tweakers ook nog een trademark claim, immers wordt ook hier de naam "bunq" genoemd in het topic titel en meerdere malen in de berichten. Stel je voor. :+ (Niet dat het enige kans van slagen heeft, maar toch.)

@DaveFlash Jij had toch een andere sub opgezet n.a.v. het gezeik en dreigementen aan het adres van /r/bunq? Bestaat die nog steeds en zo ja: heb ook jij een dreigement ontvangen voor misbruik van de trademark? Of laten ze jou met rust?

[Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 12-01-2021 03:47]

• DaveFlash
  • Laatst online: 17:35

DaveFlash

Here's to the crazy ones

WhatsappHack schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 03:40:

(..)

@DaveFlash Jij had toch een andere sub opgezet n.a.v. het gezeik en dreigementen aan het adres van /r/bunq? Bestaat die nog steeds en zo ja: heb ook jij een dreigement ontvangen voor misbruik van de trademark? Of laten ze jou met rust?
ze laten mij inmiddels met rust, de reddit is hier te vinden: https://www.reddit.com/r/qnub/
maar ben er niet meer echt actief mee bezig, dus leef je uit ;_)

mbt tot het andere bericht, dat is vreemd, want bunq heeft eerder al met een truc gefixt dat medewerkers van hun op die reddit mods werden, dus waarom dan nog proberen te laten verwijderen met zo'n nutteloos verzoek?

(die reddit toch niet inwilligd, doen ze ook net met de apple reddit, of the jailbreak reddit en zo kan ik er nog velen noemen)

[Voor 25% gewijzigd door DaveFlash op 12-01-2021 12:54]

• WhatsappHack
  • Niet online
DaveFlash schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:53:
[...]

ze laten mij inmiddels met rust, de reddit is hier te vinden: https://www.reddit.com/r/qnub/
maar ben er niet meer echt actief mee bezig, dus leef je uit ;_)

mbt tot het andere bericht, dat is vreemd, want bunq heeft eerder al met een truc gefixt dat medewerkers van hun op die reddit mods werden, dus waarom dan nog proberen te laten verwijderen met zo'n nutteloos verzoek?

(die reddit toch niet inwilligd, doen ze ook net met de apple reddit, of the jailbreak reddit en zo kan ik er nog velen noemen)
Zo te zien zijn ze nu geen moderators. Er zijn er twee menselijk plus de AutoModerator bot. Ik ben ook wel benieuwd waarom ze nu opeens toch weer vol in de aanval gaan op die sub.

Misschien vanwege dit? https://reddit.com/r/bunq...eday_rbunq_today_youre_5/
Dat zou op Together nooit zijn blijven staan natuurlijk, zowel die threads niet als de samenvatting. :P

Ik snap het ook niet. De kans dat het slaagt is heel klein, dan moeten de moderators namelijk overstag gaan uit angst vanwege de dreigementen, want verder hebben ze geen poot om op te staan. De kans op slechte PR is groter, ze komen nu over als agressieve pestkoppen... Misschien hadden ze niet verwacht dat het verzoek gepubliceerd zou worden en gedacht dat Reddit gewoon meteen de boel zou verwijderen hehe.

Er is ook geen sprake van een situatie waarin bunq verplicht is hun trademark te verdedigen, dus die optie kan ook van tafel... Het is weer wat leip allemaal, zonde. ;( Laten we hopen dat bunq het verzoek intrekt, de mods verder met rust laat en hun excuses aanbiedt voor deze actie. Al is die kans extreem klein gezien bunq over het algemeen niet doet aan fouten toegeven en excuses maken.

Fijn om te horen dat ze jou iig met rust laten. :)

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 12-01-2021 14:27]

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
@WhatsappHack bahaha ook punten uit jouw discussie noopten mij om weg te gaan bij bunq, vorig jaar rond april. Ben er nog steeds super blij mee, bezoek dit topic amper meer en mis niets door de combi met YNAB en een grootbank. Bij elkaar betaal ik alsnog minder dan EUR 96 op jaarbasis voor een bank (!). En nu kan ik echt budgetteren.

Wellicht een ongevraagde tip voor jou, als je dat al niet deed, maar doe het budgetteren in YNAB en houd 1 hoofdrekening aan bij een grootbank voor iets meer dan een euro per maand. Daarnaast kun je met wat andere fintechs stoeien zoals openbank - waar support overigens wel telefonisch bereikbaar is en gewoon in het Nederlands.

• Sandermm
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:03
@John Do NL Wat mij opvalt is dat, ondanks al die trackers, insights eigenlijk gewoon niet werkt. Mijn salaris voorspelt hij niet (ik ben ambtenaar veel voorspelbaarder kun je het haast niet hebben). ING had met haar voorspellingen op mijn gezamenlijke rekening dit al na 2 maanden door. Dus data verzamelen maar er vervolgens niets mee doen voor de klant? Haal ze er dan gewoon uit met een opt out :)

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Sandermm schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:18:
@John Do NL Wat mij opvalt is dat, ondanks al die trackers, insights eigenlijk gewoon niet werkt. Mijn salaris voorspelt hij niet (ik ben ambtenaar veel voorspelbaarder kun je het haast niet hebben). ING had met haar voorspellingen op mijn gezamenlijke rekening dit al na 2 maanden door. Dus data verzamelen maar er vervolgens niets mee doen voor de klant? Haal ze er dan gewoon uit met een opt out :)
Gebruikte het eigenlijk al tijden niet meer, hij voorspelde salaris enzo wel altijd goed. Zojuist gekeken en inderdaad, het voorspellen van mijn salaris doet ie niet meer. Sowieso klopt er geen drol meer van het voorspellen...

Gelukkig staat dit los van alle trackers hoor, de trackers waar ze het hier over hebben zijn voor bunq zelf (hoe wordt de app gebruikt, welke knoppen worden waar het vaakst ingedrukt etc).
Zo komen ze tot de 82% van gebruikers die X vinden om Y te slopen.

bluewalk.net

• tAnk
Mijn Metal Card ontving ik snel. Sneller dan mijn Maestro passen. Ik zou ze op 11 en 13 januari ontvangen echter heb ik nog niks binnen. Verstandig om nog even te wachten (want ik betaal toch met Apple Watch)?

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:19
JDFS schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:24:
@WhatsappHack bahaha ook punten uit jouw discussie noopten mij om weg te gaan bij bunq, vorig jaar rond april. Ben er nog steeds super blij mee, bezoek dit topic amper meer en mis niets door de combi met YNAB en een grootbank. Bij elkaar betaal ik alsnog minder dan EUR 96 op jaarbasis voor een bank (!). En nu kan ik echt budgetteren.
Laten we wel even appels met appels vergelijken. Ik zat me jou in een pack, wat inhoudt dat het 5eu per maand is. Dat is dus 60eu per jaar, en geen 96. Daarnaast kun je ook nog rente ontvangen, wat bij mij een whopping 0,50 per maand is. Dat maakt 54eu per maand.

Als ik dit vergelijk met de Rabobank plus creditcard (3,70x12) is het verschil nog maar een 10eu.

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Eens, maar daar moet je moeite voor doen. Laat staan dat het vinden van een Pack niet makkelijk is, sterker nog op Tweakers worden deze berichten verwijderd, en de creditcard moet je weghalen uit jouw opsomming want zover ik weet biedt bunq nog steeds niets aan wat lijkt op de ICS card die ik heb. Tenzij tegenwoordig reserveringen niet van je lopende saldo afgaan? Als dat wel zo is, dan zou het top zijn.

Overigens heb ik sinds juli een ICS creditcard voor een jaar met cashback van het maandelijkse bedrag - dus gratis.

De Pack had ik overigens opgezet omdat ik geen Pack kon vinden. Ik zie mijn ouders ook niet zo 123 een Pack vinden mocht ik bunq aan ze aanbevelen. Daarvoor is Joint wel makkelijk. Oh wacht :+...

• DaveFlash
  • Laatst online: 17:35

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JDFS schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:11:
Eens, maar daar moet je moeite voor doen. Laat staan dat het vinden van een Pack niet makkelijk is, sterker nog op Tweakers worden deze berichten verwijderd, en de creditcard moet je weghalen uit jouw opsomming want zover ik weet biedt bunq nog steeds niets aan wat lijkt op de ICS card die ik heb. Tenzij tegenwoordig reserveringen niet van je lopende saldo afgaan? Als dat wel zo is, dan zou het top zijn.

Overigens heb ik sinds juli een ICS creditcard voor een jaar met cashback van het maandelijkse bedrag - dus gratis.

De Pack had ik overigens opgezet omdat ik geen Pack kon vinden. Ik zie mijn ouders ook niet zo 123 een Pack vinden mocht ik bunq aan ze aanbevelen. Daarvoor is Joint wel makkelijk. Oh wacht :+...
eerlijk gezegd zou ik bunq momenteel niet aan anderen aanraden.

zelf heb ik nog bunq via pack, maar puur om de rekeningnummers te behouden, ik bankier momenteel weer bij abn voor vaste lasten, en rabo voor de dagelijkse uitgaven.

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:51
JDFS schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:11:

Tsja potatos potatos, de Travel Card trekt inderdaad direct geld van de rekening maar ZeroFX geeft je weer wel heel scherpe exchange rates. En wat ik steeds meer ontdek is dat dat niet zozeer op reis, maar ook bij aanschaf van producten in dollars of ponden (of andere munten maar dat is zeldzamer) wel degelijk leuke korting oplevert.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:27
Is het inmiddels mogelijk om een ander uiterlijk voor de Bunq (Travel) Card te kiezen dan de Rainbow of Metal? Zie https://together.bunq.com/d/522-custom-card-images

• tAnk
U123456 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 07:43:
Is het inmiddels mogelijk om een ander uiterlijk voor de Bunq (Travel) Card te kiezen dan de Rainbow of Metal? Zie https://together.bunq.com/d/522-custom-card-images
Nee, voor zover ik heb kunnen ontdekken is het niet mogelijk. Voor mij persoonlijk zijn ze vooral nice-to-have want ik betaal alles met Apple Pay op mijn Watch of iPhone. Daar hebben ze een eigen kleurtje zodat ik het verschil zie.

Ik kan me echter goed voorstellen dat het verwarrend werkt als je de fysieke passen gebruikt.

De enige manier om de kaarten te onderscheiden is middels beschrijving aan de achterzijde?

• vespino
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-01 16:36
Ik ben aan het kijken om mijn ING rekening over te zetten naar een zakelijke rekening (of bank) waar ik de volgende zaken heb:
  • Apple Pay
  • API
  • MT940
  • Koppeling snelstart
Ik ben aan het kijken naar Knab of Bunq. Bunq heeft (nog) geen snelstart koppeling maar Knab heeft nog geen Apple Pay. Dit laatste vind ik voor nu belangrijker, maar Bunq heeft dan weer zo'n onduidelijke kostenstructuur waarbij veel kosten op de loer liggen. Bunq biedt dan wel weer rente.

Wat ik wil met de API is geautomatiseerd transacties tussen mijn rekeningen uitvoeren, overboekingen van BTW en spaargeld bijv. Iemand ervaringen met de API van beide banken?

MT940 is overbodig als de snelstart koppeling er is.

Edit: rente is max. 27€ per jaar, dus te verwaarlozen.

[Voor 3% gewijzigd door vespino op 18-01-2021 08:55]

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@vespino Ik heb wel eens met de api van bunq gespeeld. Hier en daar zit dat wel eigenaardig in elkaar, maar als je eenmaal weet wat je moet doen is het wel te doen. Ook zitten er in de API soms benamingen die je niet verwacht als je aan de app gewend bent. Zo heten betalingen een "tab" bijvoorbeeld (is die app ooit ontwikkeld om een kroeg-rekeningen te betalen?!?).

Grootste nadeel is dat men bij bunq regelmatig dingen veranderd. Voor zover ik weet werkt men nog steeds niet met API versies, dus als er iets veranderd is het ook gelijk aangepast. Dat houd dan ook in dat de koppeling (mogelijk) ineens niet meer goed werkt of niet met nieuwe rekeningtypes en dat soort zaken. Toen ik nog bunqDesktop gebruikte is dat zeker een keer of 2 gebeurd. Of dat nu nog steeds vaak gebeurd weet ik niet.

Als je een eenmanszaakje bent die dat dan zelf weer makkelijk kan aanpassen is dat natuurlijk niet per se erg. Maar als jij een groter bedrijf bent, toevallig net twee weken op vakantie en je medewerkers kunnen geen spullen meer betalen is dat wellicht niet zo fijn.
Pagina: 1 ... 90 91 92 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True