Ik zal beginnen met de TL;DR:
Ik hoop dus dat alle in-app trackers en alles gerelateerd aan Insights uitgeschakeld kan worden; incl. de bijbehorende analyses en opbouwen van diepgaande profielen. Dit zodat ik gewoon ongestoord, privacy vriendelijk en zonder te betalen met mijn privédata kan genieten van de functies die bunq wél fijn maken om te hebben; ook een stuk minder clutter in de app.

Insights is de enige reden waar deze vergaande profiling/analytics voor nodig is en ik héb er echt helemaal niets aan. Het is relatief gezien iets nieuws en absoluut niet iets waar ik klant voor ben geworden jaren geleden toen Ali "privacy!!" nog van de daken schreeuwde.

Ik ben om heel andere reden en voor compleet andere functies klant geworden, ver vóór er sprake was van Insights. Ik zie derhalve daadwerkelijk geen enkele reden waarom een opt-out een slecht plan is of rampzalig zou zijn voor bunq, tenzij ze geld verdienen aan het gebruik van mijn privédata natuurlijk... Een tijdje geleden was het er ook niet en toen was het ook niet "essentieel" voor bunq. Een opt-out bieden is een win-win voor iedereen. Ik bedoel, zelfs "wij gaan ads verkopen"-ING biedt een opt-out... Ik hoop dat bunq dat zal overwegen, maar snap dat de kans waarschijnlijk nihil is vanwege het geld dat in Big Data rondgaat.
Ik vind het ook raar dat de keuze of bunq wel of niet de bank voor mij zou zijn, naar jouw zeggen, eigenlijk dus opeens puur en alleen moet afhangen van Insights... Voordat dat geïntroduceerd werd was dat immers ook niet de afweging en ik vind het vreemd dat opeens alle overige functies (25 rekeningen, Apple Pay, uitgebreid pasmanagement, online/virtuele passen, de API, et cetera, et cetera.) kennelijk helemaal niets meer waard zijn of iig blijkbaar van 100% ondergeschikt belang zijn aan Insights. o0 Alles draait nu kennelijk om Insights, want als je dat uit zou zetten dan heb je kennelijk niets meer te zoeken bij bunq... Maar dat kan aan mij liggen.
En dan m'n volledige reactie:
John Do NL schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:26:
[...]
Opt-out is hetzelfde als dat je aan Twitter zou vragen “ik wil optie waarbij ik geen tweets zie langer dan 144 tekens”.. Je vraagt een bedrijf om een optie die kernfuncties uitzet. Daarom ben ik tegen opt-out.
Dat is met CSS af te vangen.

Maar ik vind het ook niet vergelijkbaar, al helemaal omdat Twitter geen bank is. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik kan me eigenlijk weinig voorstellen bij wat je claimt. Dat de dataverzameling/profiling/analyses van essentieel belang zouden zijn voor bunq en waarom het zo'n ramp zou zijn om een opt-out te bieden; terwijl iemand die functies misschien niet eens gebruikt. De enige echte redenen dat ik bij bunq klant ben geworden waren Apple Pay (toen nog niet in NL beschikbaar), de online/virtuele passen, de API en de manier waarop het pasmanagement werkt (waarbij Shortcuts wel een leuke toevoeging is!). Autoincasso is ook leuk, al zou ik heel graag willen kunnen instellen dat bij geen reactie van mij het automagisch *goedkeurt* ipv afkeurt. Niets meer of minder...
... Daar is toch helemaal geen data voor nodig?

Wat is daar data-driven aan?

(En dat was het voorheen ook echt niet hoor!) Dat "data-driven" gebeuren is voor tierelantijntjes zoals het later toegevoegde saldo-voorspelling, misschien dat bomen gelazer en die volstrekt nutteloze labels die eigenlijk vrijwel nooit blijken te kloppen. Al dat volstrekt nutteloze "Insights" gedoe dus. (Met alle respect trouwens aan mensen die die functies geweldig vinden.

) Nu opeens zijn die toeters en bellen "essentiele core functionaliteit"? Ik gebruik dat spul niet eens.

Of nouja... Ik word min of meer gedwongen dat het in de app getoond wordt, maar wat er staat interesseert me echt helemaal niets. Ik mis een beetje een uitleg waarom het zo'n extreme ramp voor bunq zou zijn om een opt-out te bieden voor analyse en in-app tracking. Dat klinkt zo eerder alsof het gebruikt wordt als excuus om er maar een reden voor te hebben; een beetje zoals dat Facebook Pixel en tracking-cookies belangrijk zouden zijn “want het is voor beveiliging van onze systemen”.

(Zuckerberg heeft dat serieus gezegd in de senaatzitting.) Ik vind het ook raar dat je het presenteert alsof dit altijd al zo geweest is en niets nieuws is, dat klopt niet.

Bunq is dan ook veranderd van mening en beloftes, niet ik.
Ik vind het gewoon heel jammer dat ik, ondanks de hoge Premium-prijs voor bunq, opeens ala Facebook ook nog eens, zonder waarschuwing/toestemming vragen vooraf, moest gaan betalen met mijn privédata. En dat ze readily available profielen over mij hebben waar medewerkers ook toegang toe hebben verhoogt ook *enorm* de kans op misbruik en problemen bij eventuele compromises, kijk bijvoorbeeld naar hoe dat ging met medische dossiers... Ik snap het ergens wel trouwens. Er zit natuurlijk ook flink veel geld in Big Data en Ali heeft als ik t me goed herinner aspiraties om ooit te verkopen aan een grote partij (in de VS) en daar zijn ze dol op dit soort data (en zijn er niet van die vervelende privacyregels.). Er valt heel veel geld te verdienen met de data van bunq’s klanten. Dus de kans dat we A.) een optie krijgen om data-driven features en analytics uit te zetten voor onze privacy als we dat als klant willen en B.) de optie om trackers in de app uit te schakelen; is absoluut nihil. Ik heb er ook weinig hoop in, jij vertelt meestal 1-op-1 de lijn die bunq hanteert; dat biedt dus geen hoop dat er ook maar een kleine kans is dat bunq een opt-out zou kunnen overwegen. Bunq interesseert zich zo te zien niet meer zo in privacy als voorheen, daar is weinig van over. Dus ik vrees dat ze nooit een opt-out gaan bieden aan de mensen die die creepy shit liever niet willen maar enkel de geniale basis functies willen (25 rekeningen, API, online passen, Apple Pay, etc.); niet voor BigData noch voor de trackers. “Dan ga je maar naar een andere bank!” Heel erg jammer. Maar het trieste is; misschien blijkt uiteindelijk in m’n zoektocht dat ondanks dit onethische gelazer, Bunq alsnog het minst evil is en ik beter bij deze bank kan blijven. Wie weet... Dat zou wel betekenen dat het dieptriest gesteld is met privacy op de financiële markt en klant keuze, maarja.
Anyway, ik ga op m'n gemakje rondkijken wat er op de markt is en zal dan uiteindelijk een knoop moeten doorhakken. Bij bunq blijven ondanks dit probleem, weg bij bunq of (groten)deels weg bij bunq. Al hoop ik natuurlijk dat bunq het licht ziet, toch weer flink inzet op privacy en daarmee weer een privacy respecterende bank wordt die het geheel aan de gebruiker overlaat om te kiezen of de data wel of niet diepgaand geanalyseerd en geprofiled wordt (voor (toekomstige) verkoop). Want nogmaals: ik vind bunq, zelfs ondanks dat smerige v3 wat nog altijd een ramp is vergeleken met v2

, een best fijne bank door de API, Online Pasjes en al het andere dat ik genoemd heb.

Ik zou dus ook graag bij bunq blijven. Maar dit spionage gedrag... Vind ik echt niet fijn, het is heel creepy Big Brother-ish. En dat was er een paar jaar geleden echt niet het geval, ik vind het jammer dat dat nu wel zo is. (Vandaar dat ik ook niet snap dat jij nu hoog en laag volhoudt dat dit nu opeens extreem belangrijk en essentieel zou zijn, zelfs als je die frutsels niet gebruikt.) Ik blijf dus hopen dat bunq toch een opt-out gaat bieden, want alle functies die ik gebruik hebben geen dataverzameling nodig en dus zou ik dat liever ook niet hebben - net als dat dat er niet was toen ik klant werd bij bunq.
Ik denk dat jij en ik het hier waarschijnlijk niet eens over gaan worden.

Ik vind het wel jammer dat jij vindt dat ik die keuze voor opt-out, ondanks dat ik Insights totaal niet gebruik, nooit zou mogen hebben; terwijl het in mijn optiek juist een win-win is om de keuze aan te bieden aan de klant en vind dat iedereen dat voor zichzelf zou moeten mogen bepalen.

Ik sta voor die "Free", maar bunq zo te zien niet.

Ik zie het dus juist als iets heel goeds voor bunq om een opt-out te bieden, dan bied je voor een ieder wat wils - zij die de features willen en zij die liever meer privacy hebben met simpelweg uitsluitend de basisfuncties waar ik klant voor ben geworden.
[
Voor 60% gewijzigd door
WhatsappHack op 12-01-2021 05:00
. Reden: Oepsies met de volgorde helemaal gefixt ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)