Ja en nee, als het hun uitkomt (dus hun abbo geld) wel, dan sta je dus negatief. En moet je bijvullen. Buiten dat om, nee.robertpNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
Bij bunq kan je rood staan? nee toch?
IBAN discriminatie heeft niets met PSD2 te maken.teek2 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:39:
jammer dat Tikkie geen Duitse iBans accepteerd (lijkt me trouwens iban discriminatie want de back-end gebruikt gewoon psd2!)
De IBAN discriminatie regels zijn niet van toepassing op (oa) "transacties betreffende geldtransfer zoals gedefinieerd in artikel 4, punt 13, van Richtlijn 2007/64/EG" en daar staat dan "„geldtransfer”: een betalingsdienst waarbij, zonder opening van betaalrekeningen op naam van de betaler of de begunstigde, van een betaler geldmiddelen worden ontvangen met als enig doel het daarmee corresponderende bedrag over te maken aan een begunstigde of aan een andere, voor rekening van de begunstigde handelende betalingsdienstaanbieder en/of waarbij de geldmiddelen voor rekening van de begunstigde worden ontvangen en aan de begunstigde beschikbaar worden gesteld;"
En dat is dus precies wat Tikkie is.
@teek2 Het kan ook door een ZeroFX correctie gebeuren; ik dacht eigenlijk dat het bij TransferWise al gelijk vast stond wat je moest betalen? Ik bedoel: als je een transactie maakt met TransferWise (buiten bunq om) en je betaald met iDeal kunnen ze dat achteraf ook niet corrigeren.
Als ik het goed heb onthouden kan het ook nog komen doordat een afschrijving op een MasterCard hoger is dan de eerst ingevoerde reservering. Dat kunnen alleen bepaalde merchants zoals hotels en autoverhuur, dacht ik.
Uhh ja, dat dus, zeroFX, haalde het even door elkaar. bunq gebruikt ook transferwise (binnen bunq) maar dat was dit niet idd.JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:45:
[...]
@teek2 Het kan ook door een ZeroFX correctie gebeuren; ik dacht eigenlijk dat het bij TransferWise al gelijk vast stond wat je moest betalen? Ik bedoel: als je een transactie maakt met TransferWise (buiten bunq om) en je betaald met iDeal kunnen ze dat achteraf ook niet corrigeren.
Als ik het goed heb onthouden kan het ook nog komen doordat een afschrijving op een MasterCard hoger is dan de eerst ingevoerde reservering. Dat kunnen alleen bepaalde merchants zoals hotels en autoverhuur, dacht ik.
En bedankt voor de verheldering. Toch irri dat het niet kan
Eigenlijk zegt die continu investeringen juist wel dat er een acuut probleem is qua cashflow. Anders zouden die investeringen niet zozeer nodig zijn. Tuurlijk, je kunt het zien als "investeringen voor verbeteringen", maar dat is wel wat een wassen neus.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:03:
[...]
Als we dan even terug gaan naar punt 28 van het jaarverslag:
[...]
Dus: ik sluit een acuut liquiditeitsprobleem in de bedrijfsvoering niet uit, maar dan zou ik ingrijpen van DNB verwachten, niet zo'n marketingactie. Uiteraard is nadere (interne en liefst ook verifiëerbare) informatie altijd welkom.
Bunq heeft het zwaar, heel zwaar, evenals veel andere banken. Echter, de meeste andere banken hebben meer goodwill en kapitaal hetgeen ze ook op reserveringsposten boeken momenteel.
Trust no one, expect the unexpected and be prepared!
Eigenlijk zou je het er juist wel op aan moeten laten komen en dan zien wat er gebeurd. Ik denk zelf dat uiteindelijk bunq eieren voor zijn geld zal kiezen voor een dergelijk klein bedrag. De vraag is hoe een rechter hier tegenover zal staan en wat daar voor rechtspraak uit zou komen. Met alle mogelijke gevolgen voor bunq.Biggg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:08:
[...]
Maar goed, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. In dit geval is vertrouwen in een klap zo ver weg dat ik ook nooit meer terug kom. Mochten ze niet coulant zijn, dan betaal ik dat tientje wel. Het gezeik is het me niet waard.
Als bunq zo enorme geldnood zou hebben, waarom zou DNB dan onlangs toestemming hebben gegeven voor de vertrekking van hypotheken? Wat al aardig bijzonder is. En dan moet er ook nog iets extreems in 2020 gebeurt zijn aan het jaarverslag over 2019 niets bijzonders laat zien.magician2000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:54:
[...]
Eigenlijk zegt die continu investeringen juist wel dat er een acuut probleem is qua cashflow. Anders zouden die investeringen niet zozeer nodig zijn. Tuurlijk, je kunt het zien als "investeringen voor verbeteringen", maar dat is wel wat een wassen neus.
Bunq heeft het zwaar, heel zwaar, evenals veel andere banken. Echter, de meeste andere banken hebben meer goodwill en kapitaal hetgeen ze ook op reserveringsposten boeken momenteel.
Dat bunq in zware geldnood zou zitten, obv van een op zicht zelf geen opvallende actie, vind ik uit de lucht gegrepen.
Een creditcard vergelijken met afschrijving van de bankkosten wanneer het saldo niet toereikend is gaat natuurlijk helemaal fout. Een creditcard is een soort lening, logisch dat je die dient te voldoen.denuz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:56:
[...]
Los van het hele gedoe m.b.t. de wijziging van free naar premium: Bunq voert geen incasso uit. Het is simpelweg een verrekening van kosten. Deze wordt direct verrekend met het (toereikende) saldo op je rekening. Deze kan je dan ook niet storneren. Dit doet elke bank.
Ook is het normaal dat deze kosten ten alle tijde van je rekening af gaan, maakt niet uit hoeveel saldo er op staat.
ING schrijft de creditcard bijvoorbeeld altijd af. Ongeacht saldo. Storneren? Kan niet.
Dat een bank de bankkosten af blijft schrijven, ongeacht of het saldo toereikend is en ongeacht of je aangegeven hebt niet "rood" te willen staan is natuurlijk een gigantisch gat in de wet en regelgeving. Dat zou niet mogelijk moeten zijn.
Bij een andere bank heb ik hetzelfde meegemaakt (in feite zelfs 2 banken waarbij ik bij de ene het hele bericht nooit ontvangen had en bij de andere verkeerd voorgelicht was / mijn vragen daarover foutief beantwoord waren). Zag opeens kosten berekend worden. In beide gevallen heb ik dat weten terug te draaien. Bij de ene bank was het 1 telefoontje (mocht ik die ooit weer willen gebruiken, geen probleem), bij de andere bank koste dat heel wat meer moeite (en zal ik dus in principe niet meer terug naartoe willen).WhatsappHack schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:23:
Dat eenzijdig veranderen van de voorwaarden is, zelfs met dat regeltje, overigens helemaal niet zonder meer zo legaal als John Do het doet klinken, maar dat even terzijde. Gezien het, gelet op de tig mensen die op verschillende kanalen (hier, twitter, reddit, together, etc.) rapporteren nooit iets gehoord te hebben, aannemelijk is dat iemand niet liegt als ze nooit iets gehoord hebben over de (mogelijk onrechtmatige) wijziging en omzetting van het contract door bunq, lijkt het me dat een ieder die er nu pas achter komt gewoon hun geld moet terug krijgen van bunq en een eventueel negatief saldo door bunq weer aangezuiverd moet worden naar de originele staat van vóór de wijzigingen.Wel zo netjes en ook juridisch juist. Eigenlijk zou bunq al die gedupeerden nu nogmaals 3 maanden Premium moeten geven, maar gezien klantvriendelijkheid een onbekend concept lijkt te zijn voor bunq gok ik zomaar dat dat niet gaat gebeuren.
Het siert een bank, maar in principe ieder bedrijf, om op een juiste manier te communiceren en als het zover komt netjes afscheid van de klanten te nemen. Dan is er kans dat je die nog eens terug ziet.
Het zou bunq sieren om klanten voordeel van de twijfel te geven, ongeacht of de klant zelf niet goed de ontvangen informatie gelezen heeft.
Daar kun je natuurlijk wat extra bomen voor planten c.q. waarborgen dat je de milieu-belasting compenceert. Het zou wel slimmer zijn om alle echt relevantie zaken (zoals wijzigingen voorwaarden) ook per gewone post te doen.Dennisweb schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:42:
Tja. Of je stuurt een brief naar je klanten. Als ING dat naar haar hele klantenbestand kan, moet bunq dat met een kleiner klantenbestand ook kunnen.
Nee, dat past niet bij de ideologie van bomen planten en lief zijn voor het milieu. Maar je bent een bank en hebt soms dan ook te maken met dingen die een bank normaal doet. Zo gek is die gevestigde orde soms nog niet.
Ik denk dat je je daar flink in vergist. Waarom zou je als klant een stuk zwakker staan? Ik denk dat er dan wel wat meer moet spelen aan de kant van die klant, zoals een zekere bewijslast dat die op de hoogte was van mogelijke fraude.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:22:
[...]
Tuurlijk, eens.
Hangt natuurlijk ook af van de context van de specifieke case waarin deze 2 weken een discussie oplevert. Heel gek hypothetisch voorbeeld: als bunq zou besluiten het contract de beëindigen van iedereen die langer dan 2 weken niet ingelogd is geweest, ja dan heb je uiteraard als klant best goede case om dat aan te vechten. Maar als jij fraude met je rekening constateert meer dan 2 weken naar dato, sta je als klant denk ik weer stuk zwakker.
Maar goed, hebben het over excessen. In de regel doet een klant gewoon fijn zaken met zijn/haar bank
Het zou ook erg slecht zijn voor het bankvertrouwen in het algemeen wanneer dit soort dingen een paar keer in het nieuws komen en klanten totaal onschuldig blijken te zijn.
Ja, en bij het hebben van een rekening bij een bank hoort een betalingsverplichting, logisch dat je die dient te voldoen.magician2000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:13:
[...]
Een creditcard vergelijken met afschrijving van de bankkosten wanneer het saldo niet toereikend is gaat natuurlijk helemaal fout. Een creditcard is een soort lening, logisch dat je die dient te voldoen.
Hoezo? Je hebt gewoon een schuld aan de bank, net als dat je een schuld hebt als je bijvoorbeeld je telefoonabonnement niet betaalt. Buiten het feit dat deze schuld bij een bank direct zichtbaar wordt gemaakt in je saldo, is er geen verschil met willekeurig welke andere schuld. Of denk je dat je telefoonprovider geen negatief "saldo" voor jouw account bijhoudt? Ik heb bij mijn provider elke maand een negatief saldo voor de paar dagen tussen de factuur en de incassodatum. Als die incasso zou mislukken, blijft dat saldo gewoon negatief.Dat een bank de bankkosten af blijft schrijven, ongeacht of het saldo toereikend is en ongeacht of je aangegeven hebt niet "rood" te willen staan is natuurlijk een gigantisch gat in de wet en regelgeving. Dat zou niet mogelijk moeten zijn.
Geen maas in de wet, heel normaal en begrijpelijk allemaal.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Zijn gewoon cases van. Zou ook slecht signaal zijn naar consumenten als rechters zouden vinden dat de klant geen enkele verantwoordelijkheid heeft. Die heeft de klant natuurlijk zeker wel, rechter zal toetsen wat jij zelf gedaan hebt om redelijkerwijs misbruik te voorkomen of tijdig te signaleren.magician2000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:39:
[...]
Ik denk dat je je daar flink in vergist. Waarom zou je als klant een stuk zwakker staan? Ik denk dat er dan wel wat meer moet spelen aan de kant van die klant, zoals een zekere bewijslast dat die op de hoogte was van mogelijke fraude.
Het zou ook erg slecht zijn voor het bankvertrouwen in het algemeen wanneer dit soort dingen een paar keer in het nieuws komen en klanten totaal onschuldig blijken te zijn.
Grappig, ik zou namelijk als rechter zijnde (wat ik ook niet ben) neigen naar het tegenovergestelde. Waarom zou de klant de moeite moeten nemen om 1x per twee weken de app te openen (c.q. de website uiteraard) omdat de bank dat wil? In het verleden was dit namelijk nooit nodig en voldeed 1x per maand (bijvoorbeeld) prima.roawser schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
Als ik rechter was, hetgeen ik niet ben, zou ik vermoedelijk neigen naar: het is niet zomaar iets, het is uw geld, en het is een bijzonder kleine moeite om 1x per twee weken een icoontje aan te raken op uw smartphone, dus dus verweerder stelt geen onredelijke eis.
Het gaat er niet om of het "makkelijk" zou zijn (wie zijn wij om voor een ander te bepalen dat dit geen moeite is?), het gaat er om in hoeverre het nodig zou zijn om het account waar je je geld in bewaring hebt gesteld zou moeten controleren. Het zou niet nodig hoeven zijn, zeker niet wanneer iemand een regelmatige in- en uitgaande geldstroom heeft waar vrijwel nooit iets afwijkends in gebeurd.
Het is eigenlijk van de zotte dat een bedrijf gaat bepalen hoe wij iets dienen te gebruiken als klant. Tsja meneer, uit onze gegevens blijkt dat uw auto soms 5 dagen ongebruikt geparkeerd staat. U bent ook niet wezen kijken of de auto nog open en dicht gaat en of er niet een misdaad mee gepleegd is door derden. Daarmee voldoet u niet meer aan onze voorwaarden.
Een kromme vergelijking, dat weet ik, maar dat maakt het wel meteen duidelijk dat het niet zomaar op kan gaan om zoiets in de voorwaarden te zetten.
Hetgeen bij iedere bank gebeurd op het moment dat ze bankkosten doorbelasten. Absurd, maar waar. In mijn ogen is de opdracht "geen roodstand" toch heel duidelijk? Dan zal die bank dus contact moeten zoeken. Dat ze ondertussen je rekening bevriezen is logisch.teek2 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:40:
[...]
Jawel, dan bevriest alles tot je niet meer roodstaat. Het kan niet door gewone afschrijvingen maar je kan wel schuld hebben aan bunq en het kan gebeuren als je achteraf een correctie krijgt op een lege rekening door een transferwise correctie (dat had ik een keer, dat is erg onhandig want dan kan je ineens niet pinnen en je snapt eerst niet waarom).
Waarom ze dit doen is wel te verklaren. Denk aan alle mensen die van hun bankrekening af zouden willen. Gewoon leeghalen en dood laten bloeden. Ook bij overlijden van mensen bijvoorbeeld. Dat is het snelst en makkelijkst geregeld.
Overigens heb ik in het verleden een bank wel eens een waarschuwingsmail gestuurd dat ik niet van plan ben nog iets te betalen en bewust de rekening leeggehaald heb om te voorkomen dat ze (onterechte!) kosten afboeken. Dat is wel een aanrader mocht je zoiets van plan zijn. Juridisch sta je sterken en ze zijn eerder geneigd om het proces te versnellen. Meestal het proces van opheffing dan.
Dat DNB ergens toestemming voor geeft zegt weinig. Zolang er iemand (of meerdere iemanden) op papier borg staan voor het geld is dat niet zo'n probleem. Daarnaast zijn hypotheken zaken met zeer laag risico aangezien er iets met waarde tegenover staat.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:11:
[...]
Als bunq zo enorme geldnood zou hebben, waarom zou DNB dan onlangs toestemming hebben gegeven voor de vertrekking van hypotheken? Wat al aardig bijzonder is. En dan moet er ook nog iets extreems in 2020 gebeurt zijn aan het jaarverslag over 2019 niets bijzonders laat zien.
Dat bunq in zware geldnood zou zitten, obv van een op zicht zelf geen opvallende actie, vind ik uit de lucht gegrepen.
Dat ze continu aan een geldinfuus liggen van investeerder(s) zegt op zich al genoeg. Dan heb je geldnood. Anders zou dat niet nodig zijn.
Dat ze in een opstartfase zouden zitten... Hoe lang bestaan ze al? Sinds 2012 heb ik teruggezocht. Dat is 8 jaar. In mijn ogen hoort een bedrijf min of meer vanaf dag 1 op eigen benen te kunnen staan. Dat kunnen ze nog steeds niet, dus is er blijkbaar geen bestaansrecht. Dat dit tegenwoordig als "normaal" gezien wordt is in mijn ogen verre van normaal en het basis probleem van de huidige maatschappij.
Maar ik verwacht dat we daarover van mening verschillen.
Hoe dan ook, dit is hoe ik hier tegenaan kijk.
Ik heb het niet over het al dan niet voldoen van die betalingsplicht, maar de manier waarop ze dat doen bij saldotekort.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:43:
[...]
Ja, en bij het hebben van een rekening bij een bank hoort een betalingsverplichting, logisch dat je die dient te voldoen.
Als het net zo zou zijn als een andere schuld heb je dus een openstaande factuur, een achterstallige betaling. Dat is bij een bank anders. Je hebt dan opeens "roodstand". Met absurde bijbehorende kosten.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:43:
[...]
Hoezo? Je hebt gewoon een schuld aan de bank, net als dat je een schuld hebt als je bijvoorbeeld je telefoonabonnement niet betaalt. Buiten het feit dat deze schuld bij een bank direct zichtbaar wordt gemaakt in je saldo, is er geen verschil met willekeurig welke andere schuld. Of denk je dat je telefoonprovider geen negatief "saldo" voor jouw account bijhoudt? Ik heb bij mijn provider elke maand een negatief saldo voor de paar dagen tussen de factuur en de incassodatum. Als die incasso zou mislukken, blijft dat saldo gewoon negatief.
Geen maas in de wet, heel normaal en begrijpelijk allemaal.
Een ander bedrijf kan nooit en te nimmer op de manier vorderen zoals de bank dat doet, gewoon naar een negatief banksaldo toe. Je kunt dit dus absoluut niet vergelijken.
Maas in de wet c.q. tegen de afspraken met de bank in (bij aangeven "geen roodstand" althans).
Ik zeg nergens dat de klant geen enkele verantwoordelijkheid zou hebben. Wanneer ik als klant niets "geks" doe met de betreffende rekening, valt mij niets te verwijten.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:45:
[...]
Zijn gewoon cases van. Zou ook slecht signaal zijn naar consumenten als rechters zouden vinden dat de klant geen enkele verantwoordelijkheid heeft. Die heeft de klant natuurlijk zeker wel, rechter zal toetsen wat jij zelf gedaan hebt om redelijkerwijs misbruik te voorkomen of tijdig te signaleren.
De kosten zijn puur afhankelijk van de overeenkomst die je hebt, dus daar heb je voor getekend. De wettelijke rentekosten zijn 2% of 8%, maar daar kan je in een overeenkomst of algemene voorwaarden van afwijken. Dit is niet anders voor bankkosten dan voor andere kosten/overeenkomsten.magician2000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:02:
Als het net zo zou zijn als een andere schuld heb je dus een openstaande factuur, een achterstallige betaling. Dat is bij een bank anders. Je hebt dan opeens "roodstand". Met absurde bijbehorende kosten.
Dat het negatieve getalletje toevallig "saldo" in plaats van "totaalbedrag openstaande facturen" of "nog te voldoen" heet, is geen verschil.Een ander bedrijf kan nooit en te nimmer op de manier vorderen zoals de bank dat doet, gewoon naar een negatief banksaldo toe. Je kunt dit dus absoluut niet vergelijken.
Er is geen maas. Ongeacht of ze het nou opschrijven als negatief saldo, of ergens anders zouden bijhouden, de kosten van het hebben van een schuld zijn afhankelijk van de overeenkomst die je met de bank hebt en hebben niks te maken met of het wel of geen bank is. Jouw telefoonprovider kan prima dezelfde debetrente voor te late betaling in jouw contract zetten als de bank doet voor "roodstand".Maas in de wet c.q. tegen de afspraken met de bank in (bij aangeven "geen roodstand" althans).
Als de bank het zonder "roodstand" zou oplossen, dan komt er gewoon een clausule in je overeenkomst dat je voor "niet betaalde bankkosten" betaalt wat je nu voor "roodstand" betaalt. Geen enkel verschil voor jou, behalve dat het getalletje "saldo" nu echt nooit meer negatief kan worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-08-2020 18:28 ]
De hypotheken op zichzelf zijn risico arm met name ook omdat bunq eisen heeft vastgesteld waaraan de hypotheek portefeuille moet voldoen. Dingen NHG dekking of inbrengen eigen geld, en de mix daartussen.magician2000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:57:
[...]
Dat DNB ergens toestemming voor geeft zegt weinig. Zolang er iemand (of meerdere iemanden) op papier borg staan voor het geld is dat niet zo'n probleem. Daarnaast zijn hypotheken zaken met zeer laag risico aangezien er iets met waarde tegenover staat.
Dat ze continu aan een geldinfuus liggen van investeerder(s) zegt op zich al genoeg. Dan heb je geldnood. Anders zou dat niet nodig zijn.
Die hypotheken worden echter wel gefinancierd uit de tegoeden. Dus in worse case moet dat geld ergens weer vandaan komen. Dat iemand “even” garant staan is simplistische gedachte. bunq is er niet voor niets al ongeveer 2 jaar mee bezig om dit voor elkaar te krijgen. En DNB kijkt niet alleen naar mogelijk impact de bank als individu, maar naar impact voor de gehele sector. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat een toezichthouder toestemming geeft voor ontplooien van nieuwe activiteiten als de bank in de basis al fragile zou zijn. DNB is alles behalve een makkelijke club weer ik beetje uit ervaring
Aan infuus liggen is zegt op zichzelf niet veel. De meeste bekende tech bedrijven draaien mega verliezen
Maar we blijven denk ik wel verschillen van mening
Ik ben het met je eens dat het onzin is om op basis van deze actie nu geldnood te concluderen. Meer premium mensen wouden ook die metal card. Dus dat benutten lijkt me normale businessJohn Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:11:
[...]
Als bunq zo enorme geldnood zou hebben, waarom zou DNB dan onlangs toestemming hebben gegeven voor de vertrekking van hypotheken? Wat al aardig bijzonder is. En dan moet er ook nog iets extreems in 2020 gebeurt zijn aan het jaarverslag over 2019 niets bijzonders laat zien.
Maar als je het over iets extreems hebt in 2020, waardoor veel bedrijven geen omzet maken. De halve bevolking verwacht word binnen te blijven. Grote en kleine evenementen door het hele land massaal worden afgelast. Tsja, ik kan wel iets bedenken wat niet in het 2019 jaarverslag begroot staat.
Vraagje; Ik maak al enige tijd gebruik van BUNQ en kan sinds 2 dagen niet meer op 1 van mijn rekeningen aanmelden. BUNQ reageert niet op email (support@bunq.com). Bunq reageert ook niet op een prive chat vanuit mijn andere rekening. Ik heb een bericht geplaatst op Linkedin met een @bunq tag maar ook daar zonder reactie.
Iemand nog een ingang beschikbaar?
Je kan de vraag op together stellen. Maar dat zijn je optiesJaICTDronten schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:52:
Vraagje; Ik maak al enige tijd gebruik van BUNQ en kan sinds 2 dagen niet meer op 1 van mijn rekeningen aanmelden. BUNQ reageert niet op email (support@bunq.com). Bunq reageert ook niet op een prive chat vanuit mijn andere rekening. Ik heb een bericht geplaatst op Linkedin met een @bunq tag maar ook daar zonder reactie.
Wat ik hier wel van denk, die handel in hypotheken zoals bunq nu toch ook doet hebben ons in 2008 weinig goeds gebracht. Van de begin ideologie is nu nog weinig over als je dit ziet.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:28:
[...]
De hypotheken op zichzelf zijn risico arm met name ook omdat bunq eisen heeft vastgesteld waaraan de hypotheek portefeuille moet voldoen. Dingen NHG dekking of inbrengen eigen geld, en de mix daartussen.
[ Voor 0% gewijzigd door Sandermm op 20-08-2020 19:26 . Reden: typo ]
Tnx. Dat heb ik nu ook gedaan. Als er iemand anders nog meer ideeen heeft.....Batavia schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Je kan de vraag op together stellen. Maar dat zijn je opties
Heb je een voorbeeld van zulk soort zaken? Linkje naar rechtspraak o.i.d.? Ben wel benieuwd wat daar het verhaal achter is en in hoeverre dat vergelijkbaar is/raakvlak heeft met deze bunq voorwaarde.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
Nou, die twee weken klinkt flauw... maar denk dat je bij de rechter toch eigenlijk best grote kans hebt om bakzijl te halen als klant. Er zijn namelijk cases waarbij de rechter de rekeninghouder aansprakelijk stelde voor frauduleuze betalingen omdat deze niet 'tijdig' waren opgemerkt en gemeld. Daar is ook precies die 2 weken voor bedoelt in de voorwaarden.
Als klant, zeker als particuliere klant ben je aardig goed beschermt bij wet, maar ontslaat je helaas niet van ook stukje eigen verantwoordelijkheid
Wel als je er verder niets te zoeken hebt.roawser schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
Als ik rechter was, hetgeen ik niet ben, zou ik vermoedelijk neigen naar: het is niet zomaar iets, het is uw geld, en het is een bijzonder kleine moeite om 1x per twee weken een icoontje aan te raken op uw smartphone, dus dus verweerder stelt geen onredelijke eis.
En als bonus: er staat ook nog dat je verplicht *de app* moet openen. Third-party software is niet afdoende?
Naar de kerk gaan, een kaarsje aansteken, bidden en vervolgens hopen dat dat misschien nog enig effect heeft; want voor de rest kan je niets doen dan geduldig wachten tot je, misschien, een reactie krijgt. Een van de redenen dat ik bunq zakelijk niet eens overwogen heb, naast de behoorlijk hoge prijzen en onbetrouwbaarheid als partner, is omdat ze niet telefonisch te bereiken zijn noch garanties willen afgeven voor reactietermijnen, bereikbaarheid, functionaliteit, etc.. Dan krijg je dit soort gelazer.JaICTDronten schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:04:
[...]
Tnx. Dat heb ik nu ook gedaan. Als er iemand anders nog meer ideeen heeft.....
[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 20-08-2020 23:31 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Verwijderd
In ieder geval is die clausule om elke twee weken mutaties te controleren ook bij andere Nederlanse banken aanwezig.
Als je ergens iets van zou willen vinden, dan is dat m.i. vooral of bunq bij het omzetten van de bunq Free gebruikers naar bunq Premium met een gratis proefperiode van 3 maand in de geest is van de regelgeving die stelt dat je een wijziging in condities 3 maanden vooraf communiceren moet.
Da's gezien de machtsverhoudingen naar mijn idee een slapper verhaal dan verwachten 1x per 2 weken in te loggen op een bankrekening.
En het zal best dat DNB speciale toestemming moest geven voor die hypotheken, maar op basis van de openbare informatie concludeer ik dat het gewoon een (weliswaar op maat gemaakte) passieve beleggingspropositie betreft. Als NN had gewild, hadden ze het net zo goed (in partjes) aan particuliere of institutionele beleggers kunnen aanbieden. Daarom is voor mij geen enkele indicator over de stand van zaken bij bunq. Stel dat ze nu € 250 miljoen hebben uitstaan, da's helemaal niets voor welke andere Nederlandse bank ook,
Er blijft maar één indicator van/over bunq: het aantal betalende klanten. De rest is ruis, of misschien beter gezegd: Schall und Rauch.
Als je ergens iets van zou willen vinden, dan is dat m.i. vooral of bunq bij het omzetten van de bunq Free gebruikers naar bunq Premium met een gratis proefperiode van 3 maand in de geest is van de regelgeving die stelt dat je een wijziging in condities 3 maanden vooraf communiceren moet.
Da's gezien de machtsverhoudingen naar mijn idee een slapper verhaal dan verwachten 1x per 2 weken in te loggen op een bankrekening.
En het zal best dat DNB speciale toestemming moest geven voor die hypotheken, maar op basis van de openbare informatie concludeer ik dat het gewoon een (weliswaar op maat gemaakte) passieve beleggingspropositie betreft. Als NN had gewild, hadden ze het net zo goed (in partjes) aan particuliere of institutionele beleggers kunnen aanbieden. Daarom is voor mij geen enkele indicator over de stand van zaken bij bunq. Stel dat ze nu € 250 miljoen hebben uitstaan, da's helemaal niets voor welke andere Nederlandse bank ook,
Er blijft maar één indicator van/over bunq: het aantal betalende klanten. De rest is ruis, of misschien beter gezegd: Schall und Rauch.
Waar je nog steeds aan voorbij gaat is dat je bij ieder ander bedrijf praat over facturatie en betaling (al dan niet incasso). Bij uitblijven van betaling krijg je en herinnering en daarmee alsnog de kans om te betalen. Pas daarna zal, mogelijkerwijs (afhankelijk van het bedrijf) sprake zijn van extra kosten.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:19:
[...]
De kosten zijn puur afhankelijk van de overeenkomst die je hebt, dus daar heb je voor getekend. De wettelijke rentekosten zijn 2% of 8%, maar daar kan je in een overeenkomst of algemene voorwaarden van afwijken. Dit is niet anders voor bankkosten dan voor andere kosten/overeenkomsten.
[...]
Dat het negatieve getalletje toevallig "saldo" in plaats van "totaalbedrag openstaande facturen" of "nog te voldoen" heet, is geen verschil.
[...]
Er is geen maas. Ongeacht of ze het nou opschrijven als negatief saldo, of ergens anders zouden bijhouden, de kosten van het hebben van een schuld zijn afhankelijk van de overeenkomst die je met de bank hebt en hebben niks te maken met of het wel of geen bank is. Jouw telefoonprovider kan prima dezelfde debetrente voor te late betaling in jouw contract zetten als de bank doet voor "roodstand".
Als de bank het zonder "roodstand" zou oplossen, dan komt er gewoon een clausule in je overeenkomst dat je voor "niet betaalde bankkosten" betaalt wat je nu voor "roodstand" betaalt. Geen enkel verschil voor jou, behalve dat het getalletje "saldo" nu echt nooit meer negatief kan worden.
Dat hele traject slaat een bank over. Ze geven je niet de kans om op een andere manier aan de betaling te voldoen. Daar zit dan ook het probleem. Dat is dan ook iets dat niet klopt. Enkel al het feit dat alle banken het zo oplossen is iets dat vraagtekens oproept.
Banken plaatsen zichzelf daarmee als het ware boven ieder ander bedrijf qua werkwijze. Waarom? Omdat zij geldbeheer doen. Iets dat wettelijk aangepast dient te worden.
Ik vraag het me ook af! Er stond in de update notes dat ze het hebben vervangen voor “een persoonlijke link die alleen jij kan zien”. Waar die link zou staan, of waar je die moet bewaren of hoe het dan werkt: geen enkele uitleg. Nergens ook maar iets over te vinden.daupie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:59:
Ik zie in de laatste update dat alles mbt handherkenning is verdwenen? Iemand een idee hoe dit zit?

Misschien op Together? Dat werkt voor veel mensen al weken niet vanuit de app en wordt niets aan gedaan helaas, maar misschien staat er daar iets over.
[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 21-08-2020 08:27 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Dat zijn dus ‘maar’ 4,3% minder facturen dan vorige maand. Op basis van de reacties in dit topic had ik andere cijfers verwacht. Mogelijk dat er in de volgende maanden nog klanten gaan afhaken die nu nog niet doorhebben dat ze moeten gaan betalen.Batavia schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:07:
De invoice indicator staat nu op op 188159
Vorige maand was dat 196632
edit: ik was even vergeten dat in juni de stand 198975 was. Geeft een iets ander beeld.
[ Voor 9% gewijzigd door U123456 op 21-08-2020 09:17 ]
Typisch bunq, en zodra je wel contact krijg met een ‘trainee’ uit oostblok ben je nog wel even zoet. Sterkte!JaICTDronten schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:52:
In een subpost van Together las ik dat het gaat om een eenmalige inloglink die je per mail krijgt gestuurd als je de app opnieuw installeert.WhatsappHack schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:25:
[...]
Ik vraag het me ook af! Er stond in de update notes dat ze het hebben vervangen voor “een persoonlijke link die alleen jij kan zien”. Waar die link zou staan, of waar je die moet bewaren of hoe het dan werkt: geen enkele uitleg. Nergens ook maar iets over te vinden.In de app onder beveiliging is ook geen link te vinden. En ook geen info vanuit bunq of ze dan nu onze biometrische gegevens permanent laten wissen.
Misschien op Together? Dat werkt voor veel mensen al weken niet vanuit de app en wordt niets aan gedaan helaas, maar misschien staat er daar iets over.
Dat heb ik dus gedaan, en inderdaad. Bij het installeren op een nieuwe telefoon krijg je een link per mail om door te gaan. De gehele handherkenning is verwijderd. Bijvoorbeeld het aanmaken van een API-key (risicovolle actie) vraagt nu alleen nog maar om de vijf-cijferige inlogcode.
Apart, voorheen was het verhaal dat die 5-cijferige code niet veilig genoeg zou zijn voor zulke acties. Bestaat de wachtwoordzin nog wel?daupie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:33:
De gehele handherkenning is verwijderd. Bijvoorbeeld het aanmaken van een API-key (risicovolle actie) vraagt nu alleen nog maar om de vijf-cijferige inlogcode.
Ik denk dat de roeptoeters in dit topic niet representatief is voor alle bunq gebruikers die niks met tweakers/social media/telegram ed. te maken hebben. De meerderheid zal z'n schouders ophalen en doorgaan met dingen die wat belangrijker zijn dan een appU123456 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:09:
[...]
Dat zijn dus ‘maar’ 4,3% minder facturen dan vorige maand. Op basis van de reacties in dit topic had ik andere cijfers verwacht. Mogelijk dat er in de volgende maanden nog klanten gaan afhaken die nu nog niet doorhebben dat ze moeten gaan betalen.
edit: ik was even vergeten dat in juni de stand 198975 was. Geeft een iets ander beeld.
Ja het zijn vaak vooral de mensen met problemen die je zal horen. Ik ga zelf niet zeggen dat V3 beter is dan V2, maar bunq blijft wel de bank met features die erg handig zijn en welke ik niet kan vinden bij andere Nederlandse banken.mwa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:43:
[...]
Ik denk dat de roeptoeters in dit topic niet representatief is voor alle bunq gebruikers die niks met tweakers/social media/telegram ed. te maken hebben. De meerderheid zal z'n schouders ophalen en doorgaan met dingen die wat belangrijker zijn dan een app
Nop. Alleen nog de vijf-cijferige code en de inloglink via e-mail.JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:36:
[...]
Apart, voorheen was het verhaal dat die 5-cijferige code niet veilig genoeg zou zijn voor zulke acties. Bestaat de wachtwoordzin nog wel?
Destijds gaf de handherkenning problemen met een bepaalde IOS versie/update geloof ik.
Wellicht dat ze hem daarom (tijdelijk?) eruit hebben gehaald?
Wellicht dat ze hem daarom (tijdelijk?) eruit hebben gehaald?
@xares het geeft ook al heel lang problemen op sommige Android toestellen (te slechte camera waarschijnlijk). Dat was voorheen nooit een reden om het af te schaffen, het antwoord was toen altijd dat je dan de wachtwoordzin moet gebruiken.
Ik ben het er niet mee eens dat het wordt verwijderd. Er is nu geen tweede factor meer als je bijvoorbeeld je een risicovolle actie wil uitvoeren. De code waarmee je in de app komt, geeft gelijk ook toegang tot alles.
@daupie Iemand op together vraagt ook al waarom het is. En op de iPad kan je de mail link blijkbaar niet openen en dus de bunq app niet meer activeren na een nieuwe installatie.
Verwijderd
Ik denk dat er ingegrepen is door misbruik. Bekend was dat die handscanner kinderlijk eenvoudig te omzeilen was door een foto van iemands hand. (ja die moet je eerst hebben). Er werd dus niet lijfelijk gekeken of het een echte hand was. Vast al een paar keer misbruik van gemaakt... bunq zal dat niet of mogelijk gedicht kunnen krijgen.
Ik heb dat wel eens geprobeerd (met foto's van mijn eigen hand) maar nooit voor elkaar gekregen. Nu heb ik ook niet alles uit de kast getrokken (je kunt natuurlijk altijd betere printers, betere belichting, etc proberen) dus ik geloof best dat het kan, maar kinderlijk eenvoudig is het ook weer niet. Ook al omdat het me behoorlijk ingewikkeld lijkt een goeie foto van iemands hand "stiekem" te bemachtigen (het is nou niet bepaald een heel natuurlijke positie waarin je je hand moet fotograferen).Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:24:
Ik denk dat er ingegrepen is door misbruik. Bekend was dat die handscanner kinderlijk eenvoudig te omzeilen was door een foto van iemands hand. (ja die moet je eerst hebben). Er werd dus niet lijfelijk gekeken of het een echte hand was. Vast al een paar keer misbruik van gemaakt... bunq zal dat niet of mogelijk gedicht kunnen krijgen.
Ik denk dat een belangrijkere beweegreden is dat het gewoon nooit bij iedereen lekker gewerkt heeft. Met sommige hand/telefoon combinaties was het gewoon onmogelijk te authenticeren. Mijn vriendin heeft het met dr vorige telefoon nooit voor elkaar gekregen bijvoorbeeld.
Wel jammer dat er nu teruggevallen wordt op email als 2e factor. Had liever gewoon een password gezien, is een stuk veiliger. Voor mij dan althans. De ellende met email en passwords blijft natuurlijk altijd dat de gebruiker meestal de zwakste schakel is.
@mcDavid Voor iedere beveiliging geldt dat de gebruikers de zwakste schakel zijn, natuurlijk.
Hier mis ik dus wat communicatie vanuit bunq. Ik heb het nu gelezen via een reactie op een post... Had ik zelf dus niet zo snel achtergekomen. Nou heb ik de mods zoals @John Do NL er ook nog niet over gehoord.JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:21:
@daupie Iemand op together vraagt ook al waarom het is. En op de iPad kan je de mail link blijkbaar niet openen en dus de bunq app niet meer activeren na een nieuwe installatie.
Ja, deels wel natuurlijk. Maar met sommige methodes kun je wel een bepaald niveau van veiligheid afdwingen.JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:51:
@mcDavid Voor iedere beveiliging geldt dat de gebruikers de zwakste schakel zijn, natuurlijk.
Het probleem wat ik heb met email, is dat ik mijn mail-client standaard ingelogd heb op mijn telefoon. Op het moment dat iemand zover is dat'ie een betaling kan doen, heeft'ie dus ook toegang tot mijn mailclient. Passwordmanager daarentegen is altijd locked.
Nu moet ik dus ofwel een ander email adres gaan instellen waar ik geen sessies van open laat staan, ofwel de beveiliging gaat achteruit.
Voor mij wordt het er dus niet handiger van en ook niet veiliger. Had liever gewoon een password gehad, zoals vroeger ook kon als alternatief voor de handscan.
@daupie Dat is wel vaker zo met bunq. Ze roepen altijd heel hard transparant te zijn, maar ze vergeten heel vaak wijzigingen door te geven. Deze keer staat het niet eens op Together.
Het lijkt mij een behoorlijke misser als de beveiliging in de app van je bank zo maar is aangepast zonder dat je bank je daar (ruim van te voren!) over inlicht.
Nu creëer je patronen dat bij een volgende wijziging (wellicht door een hacker?) de klant bij zichzelf denkt "oh, er zal wel iets gewijzigd zijn". Dat is niet zo handig.
Het lijkt mij een behoorlijke misser als de beveiliging in de app van je bank zo maar is aangepast zonder dat je bank je daar (ruim van te voren!) over inlicht.
Nu creëer je patronen dat bij een volgende wijziging (wellicht door een hacker?) de klant bij zichzelf denkt "oh, er zal wel iets gewijzigd zijn". Dat is niet zo handig.
Leer mij bunq kennen, als bunqer van het eerste uurJeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:13:
@daupie Dat is wel vaker zo met bunq. Ze roepen altijd heel hard transparant te zijn, maar ze vergeten heel vaak wijzigingen door te geven. Deze keer staat het niet eens op Together.
Ze hebben wel dit gepost, maar daar haal ik niet uit dat handherkenning/passphrase vervalt:
https://together.bunq.com...ount-with-extended-safety
@daupie Dat is ook niet hetzelfde. Daar staat alleen dat bij installatie op een nieuw device die zaken pas na 24 uur kan aanpassen.
Dat probleem mbt de iPad heb ik dus ook. Rete irritant en komt zo onprofessioneel over.JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:21:
Ik heb dit ook een paar keer in de Telegram groep aangegeven, maar dan wordt er overheen gesproken. Past niet binnen die evangelie.daupie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:55:
[...]
Hier mis ik dus wat communicatie vanuit bunq. Ik heb het nu gelezen via een reactie op een post... Had ik zelf dus niet zo snel achtergekomen. Nou heb ik de mods zoals @John Do NL er ook nog niet over gehoord.
[ Voor 38% gewijzigd door mwa op 21-08-2020 12:36 ]
Zeker niet hetzelfde, maar dat is het enige wat ik van bunq kan vinden met betrekking tot security in de afgelopen dagen.JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:18:
@daupie Dat is ook niet hetzelfde. Daar staat alleen dat bij installatie op een nieuw device die zaken pas na 24 uur kan aanpassen.
Vraag me ook weleens af hoe ze toch elke keer weer hiermee wegkomen. Als je transparant bent gooi je toch een melding op je front-page dat het tijdelijk niet werkt met een eventuele workaround...mwa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:35:
[...]
Dat probleem mbt de iPad heb ik dus ook. Rete irritant en komt zo onprofessioneel over.
[...]
Ik heb dit ook een paar keer in de Telegram groep aangegeven, maar dan wordt er overheen gesproken. Past niet binnen die evangelie.
Persoonlijk ben ik zeer actief aan het rondkijken naar een andere bank. Het spaargeld is al weg, dat vertrouw ik niet meer bij ze. Dan maar geen 6 euro rente per jaar (pack)
Om in te loggen op de client hebben ze dan nog wel je 6-cijferige code nodig. Maar ideaal is het niet.mcDavid schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:01:
[...]
Ja, deels wel natuurlijk. Maar met sommige methodes kun je wel een bepaald niveau van veiligheid afdwingen.
Het probleem wat ik heb met email, is dat ik mijn mail-client standaard ingelogd heb op mijn telefoon. Op het moment dat iemand zover is dat'ie een betaling kan doen, heeft'ie dus ook toegang tot mijn mailclient. Passwordmanager daarentegen is altijd locked.
Nu moet ik dus ofwel een ander email adres gaan instellen waar ik geen sessies van open laat staan, ofwel de beveiliging gaat achteruit.
Voor mij wordt het er dus niet handiger van en ook niet veiliger. Had liever gewoon een password gehad, zoals vroeger ook kon als alternatief voor de handscan.
Wat ik irritanter vind, is dat je perse de link in de e-mail moet openen. Dus als je wilt inloggen op iemand anders toestel of je wilt zelf een ander toestel toevoegen waarop je mail niet is geconfigureerd of je om wat voor reden dan ook simpelweg niet wilt configureren: dan kom je de app niet in. Zo is m'n Android speeltoestel nu dus locked out van de bunq-app met geen enkele optie om er nog op in te loggen.
-edit-
Ook fijn, na de poging om in te loggen op het Android toestel krijg ik een mailverzoek van bunq om m'n emailadres nogmaals te bevestigen. Alleen de link om dat te doen is een tracking link van mandrilapp.
-edit2- Goed, PiHole er tussenuit gesloopt. Foutmelding. De tekst in de e-mail was:
Dat is nogal vaag verwoord, want dit was blijkbaar juist de e-mail waarmee je kon inloggen.Beveilig je account door met één tik je e-mailadres te bevestigen!
Zodat je er zeker van bent dat je altijd en overal in je account kan inloggen.
Met anti-tracking op je device of netwerk kan je dan dus ook niet inloggen bij bunq, omdat bunq geen rechtstreekse link in haar mails zet. Nu maar even de PiHole een uitzondering gegeven, de link gekopieerd/geplakt naar een html bestandje op een van m'n servers, die geopend vanuit de browser om vanuit daar de link te kunnen openen om de bunq app in te laten loggen. (Had ook via WhatsApp kunnen doen, maar die stond nog niet geïnstalleerd
[ Voor 35% gewijzigd door WhatsappHack op 21-08-2020 14:49 ]
Nog niet geluisterd, want pas net online, de Podcast over Media waarin Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping Ali Niknam spreken, oa. over Bunq:
https://art19.com/shows/e...ca-4561-8dab-2eadac60eeef
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ik zie net dat er door een mod wordt gewezen op een post waarin het stond. Nou, die had ik niet zelf gevonden / opgevallen.
Buitengewoon interessant interview.... alweer.letatcest schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:35:
Nog niet geluisterd, want pas net online, de Podcast over Media waarin Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping Ali Niknam spreken, oa. over Bunq:
Druk druk druk vandaag! Maar let me know if there are any questions. #DogSupportdaupie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:55:
[...]
Hier mis ik dus wat communicatie vanuit bunq. Ik heb het nu gelezen via een reactie op een post... Had ik zelf dus niet zo snel achtergekomen. Nou heb ik de mods zoals @John Do NL er ook nog niet over gehoord.
Heerlijke interviewer, Ali gaat er natuurlijk overheen allemaal. En als hij bunq was gestart in de UK was het natuurlijk allemaal veel beter, oftewel een dikke sneer naar hun thuismarkt, alles om natuurlijk niet te hoeven toegeven. Het laatste kwartier is dat al duidelijk.letatcest schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:35:
Begint ie over de VS, en hoe geweldig ze bunq wel niet vinden. Volgens mij is dat typisch amerikaans om te zeggen “that is absolutely great!”, dat wil niet zeker dat dat zo is, maar zover is die zelf nog niet. Maargoed snap niet dat hij zich niet eens focust op z’n thuismarkt. Die mag zodra die verder is stikken.

Al met al, We zullen zien wat er allemaal van waar is. Hij wordt tenminste wel goed op de feiten gedrukt dat het ‘publieke imago’ echt niet zo is als hij (en enkelen, ik noem geen namen) denken.
Best interessant inderdaad.John Do NL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:09:
[...]
Buitengewoon interessant interview.... alweer.
Wat mij vooral opviel, is dat Ali diverse keren ontkent dat de doelgroep van bunq met V3 is veranderd, maar uiteindelijk wel zegt dat "de techies eigenlijk zijn bediend" (met V2) en ze zich met V3 richten op "mensen met een bepaalde overtuiging [zodat die er] makkelijker hun dagelijks leven mee kunnen regelen".
Ook interessant was zijn antwoord op de vraag over hoe hij aankijkt over hoe je (intern) kritisch naar ideeën kijken organiseert, namelijk dat Ali vertelt wat er moet gebeuren en dat mensen hooguit een mening mogen hebben over hoe de door Ali bedachte ideeën het best kunnen worden gerealiseerd, maar dat er op de ideeën zelf geen inspraak mogelijk is (dit is althans mijn interpretatie van zijn analogie waarbij Louis van Gaal het speelsysteem bepaalt en anderen dan nog iets mogen zeggen over welke speler het beste op elke positie kan spelen, maar het systeem zelf gaat niet veranderen).
En ook opvallend: "we vinden community belangrijk en houden onze deuren open ook als er wrijving ontstaat".
Moet je voor de grap eens de reviews lezen op Glassdoor. Dan zie je precies hoe dat intern zit. Uiteraard zitten daar ook wat valse reviews tussen (wat een ook aangeeft), niet te bewijzen natuurlijk, maar je maakt zo een paar Glassdoor accounts aan, dikke kans dat bunq of zelfs Ali dat zelf doet. Maargoed, toch leuk lees materiaal.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:01:
[...]
Best interessant inderdaad.
Wat mij vooral opviel, is dat Ali diverse keren ontkent dat de doelgroep van bunq met V3 is veranderd, maar uiteindelijk wel zegt dat "de techies eigenlijk zijn bediend" (met V2) en ze zich met V3 richten op "mensen met een bepaalde overtuiging [zodat die er] makkelijker hun dagelijks leven mee kunnen regelen".
Ook interessant was zijn antwoord op de vraag over hoe hij aankijkt over hoe je (intern) kritisch naar ideeën kijken organiseert, namelijk dat Ali vertelt wat er moet gebeuren en dat mensen hooguit een mening mogen hebben over hoe de door Ali bedachte ideeën het best kunnen worden gerealiseerd, maar dat er op de ideeën zelf geen inspraak mogelijk is (dit is althans mijn interpretatie van zijn analogie waarbij Louis van Gaal het speelsysteem bepaalt en anderen dan nog iets mogen zeggen over welke speler het beste op elke positie kan spelen, maar het systeem zelf gaat niet veranderen).
En ook opvallend: "we vinden community belangrijk en houden onze deuren open ook als er wrijving ontstaat".
Hij vergelijkt zichzelf met de andere 3 neo-banken.
Glassdoor Rating als Werkgever:
bunq: 2,6/5
Revolut: 3,1/5
N26: 3,2/5
Medewerkers:
bunq: 51-200 medewerkers
Revolut: 1000-5000 medewerkers
N26: 1000-5000 medewerkers
Reviews:
bunq: 95 reviews
Revolut: 312 reviews
N26: 287 reviews
Een vrij hoog review percentage. Als je het mij vraagt.
Edit: alvast 2 linkjes over N26 van deze week, post ze alvast want het is uiterst voorspelbaar dat er in de komende 5 reacties ‘ja maar n26...’ gemiept gaat worden. Link 1 & Link 2, maar als je goed leest, is dat goed nieuws, want er wordt wat aan gedaan. Dit zou bij bunq niet voorkomen want er is 1 iemand aan het stuur. Voordat er uberhaupt een opstand kan komen is het al de kop in gedrukt. Mensen werken er ‘gemiddeld’ allemaal minder dan een jaar. Als ik het zo lees allemaal.
[ Voor 14% gewijzigd door slijkie op 21-08-2020 20:28 ]
Verwijderd
glassdoor zal ook niet in alle landen gelijke populariteit hebben. Maar als maar 10% van de tekst in de reviews waar is, zou het voor mij al een reden zijn er nooit te gaan werken. 
95 reviews van bunq kan natuurlijk heel goed. Met een turnover frequentie hooguit een jaar heeft Bunq al heel wat medewerkers gehad
95 reviews van bunq kan natuurlijk heel goed. Met een turnover frequentie hooguit een jaar heeft Bunq al heel wat medewerkers gehad
Die frequentie op sites als Glassdoor is natuurlijk wel een klein beetje misleidend. Ja, de turnover zal er wellicht wat hoger zijn dan bij andere bedrijven, maar de mensen die er lang en met veel plezier zitten hoor je niet, of veel minder.
Stel dat je 90 tevreden FTE's hebt, en vervolgens 10 seats die iedere keer binnen 3 maanden weg zijn, dan heb je op 100 FTE toch 40 negatieve reviews, terwijl 90% tevreden is die je niet/veel minder hoort.
Stel dat je 90 tevreden FTE's hebt, en vervolgens 10 seats die iedere keer binnen 3 maanden weg zijn, dan heb je op 100 FTE toch 40 negatieve reviews, terwijl 90% tevreden is die je niet/veel minder hoort.
offtopic:
En ja, dan nog kan je je afvragen wat er is met die 10 seats waar niemand tevreden is, maar het ging even om het getalsmatige voorbeeld hoe je met relatief weinig werkplekken toch veel negatieve reviews kan krijgen.
En ja, dan nog kan je je afvragen wat er is met die 10 seats waar niemand tevreden is, maar het ging even om het getalsmatige voorbeeld hoe je met relatief weinig werkplekken toch veel negatieve reviews kan krijgen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Moet zeggen dat ik het verschil niet eens zo heel erg groot vind. Als ik dan kijk naarslijkie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:15:
[...]
Hij vergelijkt zichzelf met de andere 3 neo-banken.
Glassdoor Rating als Werkgever:
bunq: 2,6/5
Revolut: 3,1/5
N26: 3,2/5
ING: 4,1/5
Rabobank 4,2/5
Zitten wat mij betreft an alle 3 in het zelfde schuitje en dat dat halve punt land/cultuur afhankelijk is geloof ik best. (of diverse andere redenen te bedenken).
Maar is werkgeverschap nu echt waar we over willen vallen? (Ok goed werkgeverschap helpt een product op lange termijn natuurlijk altijd). Tegelijk als ik een advocaat/makelaar/etc zoek, dan kan je best het argument maken dat om de grootste, meest geslepen rotzak te nemen om de beste deal voor je te maken. Ik kies ze in iedergeval niet op basis van goede arbeidsvoorwaarden bij hun personeel of omdat ze mijn beste vriend zijn.
Wat ik bunq eigenlijk het meest verwijt op het moment is dat ze niet hard genoeg vernieuwen/vooruit gaan. Ik wil de betaal met ringen die abn aan bied. Ik wil alles wat in supergreen zit (zonder de bomen) gewoon standdaard in premium. Ik wil automatisch overboeken gebazeerd op saldo in de app kunnen scripten. Ik wil mijn app kunnen customizen zo als ik zelf wil.
Als ze dat nu doen, dan zijn ze fintech, en dan kan ik mijn schouder nog wel ophalen over wat minder handige communicatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Batavia op 21-08-2020 21:37 ]
Ik weet niet of doelgroep nou echt wezenlijk is veranderd. Ik heb Ali's verhaal ook niet zo geïnterpreteerd eigenlijk en ervaar het zelf ook niet zo. V3 is wat mij betreft gewoon een nieuw hoofdstuk in een dik boek over gemak. Maar ik snap ook best dat er een groep mensen is die zich niet kunnen vinden de nieuwe vormen van gemak zeg maar. Als je uitsluitend een focus wilt op core bankzaken, is er keus genoeg van banken die dat minste zo goed kunnen als bunq.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:01:
[...]
Best interessant inderdaad.
Hoe het werkt bij bunq achter de voordeur weet ik niet uit eerste hand, want ik werk er immers niet
Er zullen vast nu mensen zijn die bepaalde review sites gaan aanhalen, maar ik denk dat groot deel van hoe iemand een bedrijfscultuur ervaart ook vooral iets zegt over die persoon. Niet iedereen past in elke bedrijfscultuur.
Tot slot, is er over de community al genoeg gezegd hier.... ik kan dan alleen maar roepen dat 9 van de 10 features en wijzigingen toch echt direct nav van feedback is van diezelfde community. En ter overvloeden, maar die community bevind zich niet uitsluitend op Social Media. Just saying
Mwah, overdrijven is ook een vak @John Do NL. Zo draait de tent bij bunq natuurlijk niet, als het past in het plaatje van Ali, dan cherrypickt bunq er wat uit. Inmiddels is wel duidelijk dat er bij bunq werkelijk niets gebeurt zonder stempel van Ali. Je blik is zoals gebruikelijk iets te regenboogkleurig.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Uhh, volgens mij is nou juist 1 van de taken van een CEO om de visie en missie te borgen. Dus ja natuurlijk moet dingen “in het plaatje passen” van de CEO. Dat op zichzelf is normaal, dus in die zin ben ik het met je eensFirePuma142 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:44:
Mwah, overdrijven is ook een vak @John Do NL. Zo draait de tent bij bunq natuurlijk niet, als het past in het plaatje van Ali, dan cherrypickt bunq er wat uit. Inmiddels is wel duidelijk dat er bij bunq werkelijk niets gebeurt zonder stempel van Ali. Je blik is zoals gebruikelijk iets te regenboogkleurig.
Maar uiteindelijk werken we er geen van allen, dus blijft speculatie
Kijkende door mijn regenboog 🌈 👓 bril vind ik het wel jammer dat we van een inspirerend leuk interview blijkbaar alleen dit eruit halen.
Spijker op z’n kop John.John Do NL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Kijkende door mijn regenboog 🌈 👓 bril vind ik het wel jammer dat we van een inspirerend leuk interview blijkbaar alleen dit eruit halen. Is het nooit goed?
Op Tweakers, Twitter, Facebook, Instagram, Tiktok, whatsapp, Telegram, IRL etc zal je praktisch 24/7 bunq aanprijzen, hoe dan ook. Je hebt tenslotte jou en je vrouw’s bunq Metal kaarten ingelijst in een foto lijstje staan. Dus eigenlijk om je vraag te beantwoorden, ‘nee, de comments zullen (bijna) nooit goed zijn’. Je wil graag rozengeur en manenschijn hebben die je voor v3 waarschijnlijk zag. Als je niet kan zien wat die veranderingen bracht (ja, op ALLE platformen), dan weet ik het ook niet meer.
Je kan ‘praten als brugman’ over bunq, maar zolang bunq (lees: ali) het vertikt om zijn koers te veranderen, haal je mij en (geloof mij...) velen anderen niet over. Kinderlijk simpel.
Ik hoef niemand over te halen hoor. Mensen kunnen prima eigen zelf nadenken. Maar ik deel natuurlijk wel graag mijn mening, en die is overigens lang niet altijd rozengeur en maneschijnslijkie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:05:
[...]
Spijker op z’n kop John.
Op Tweakers, Twitter, Facebook, Instagram, Tiktok, whatsapp, Telegram, IRL etc zal je praktisch 24/7 bunq aanprijzen, hoe dan ook. Je hebt tenslotte jou en je vrouw’s bunq Metal kaarten ingelijst in een foto lijstje staan. Dus eigenlijk om je vraag te beantwoorden, ‘nee, de comments zullen (bijna) nooit goed zijn’. Je wil graag rozengeur en manenschijn hebben die je voor v3 waarschijnlijk zag. Als je niet kan zien wat die veranderingen bracht (ja, op ALLE platformen), dan weet ik het ook niet meer.
Je kan ‘praten als brugman’ over bunq, maar zolang bunq (lees: ali) het vertikt om zijn koers te veranderen, haal je mij en (geloof mij...) velen anderen niet over. Kinderlijk simpel.
Ik vind wel jammer dat de tendens soms is om alles links- of rechtsom naar het negatieve te trekken, ongeacht de inhoud. Tuurlijk, ieder zijn mening.. ieder zijn toon, maar sommige tonen vind ik jammer. That’s all.
En wat betreft de metal card doet je een aanname obv een oude foto
Als je zo door gaat, mag je zelf ergens anders naar toe.
[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 22-08-2020 10:35 ]
Svp dit soort posts rapporteren ipv er op in gaan.. Aan de andere kant ben ik wel weer een beetje klaar met het eeuwige geklaag over bunq. Op een zeker punt moet je toch ook gewoon weer verder...
[ Voor 18% gewijzigd door Ardana op 22-08-2020 10:36 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Vertel verder, hier ben ik wel even benieuwd naar.slijkie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 00:05:
[...]
Je hebt tenslotte jou en je vrouw’s bunq Metal kaarten ingelijst in een foto lijstje staan.
Ik denk dat je visie en missie op strategisch niveau verwart met een klant aangeboden functionaliteit of gebruikerservaring. En nee, het is niet normaal dat een CEO zich daar dagdagelijks mee bemoeit. Daar heb je hopelijk gespecialiseerd personeel voor aangetrokken die er heel veel beter in zijn dan jijzelf als CEO, om die visie te vertalen. Als je het zelf moet doen, heb je de verkeerde mensen rondlopen.John Do NL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:15:
[...]
Uhh, volgens mij is nou juist 1 van de taken van een CEO om de visie en missie te borgen. Dus ja natuurlijk moet dingen “in het plaatje passen” van de CEO. Dat op zichzelf is normaal, dus in die zin ben ik het met je eensEn ja, ik gok ook zo maar eens dat Ali intensief betrokken is bij de dagelijkse operatie. Vast veel meer dan de gemiddelde CEO in zijn toren.
Geen idee wat waarom je een sneer naar een volgens jou gemiddelde CEO moet maken, daar wordt je argument niet sterker van.
Mwah, ik werk al een jaar of tien voor financiële instellingen en fintechs waaronder twee neobanken, ik heb een prima netwerk (inclusief bunq) dus ik durf daar wel een uitspraak aan te wagen.Maar uiteindelijk werken we er geen van allen, dus blijft speculatieMaar we kunnen zeggen wat we willen, maar dat Ali behoorlijk verstand van zaken doen heeft staat denk ik wel vast.
Van zaken doen heeft Ali zeker verstand. Van UI-design not so much. En zo zijn er nog wel een paar itempjes op te noemen. De CEO is geen moderne homo universalis met slechts uitvoerend voetvolk, je doet net alsof dat wel zo is.
Je klinkt echt als een sekteaanhanger, ik vind het serieus eng.Kijkende door mijn regenboog 🌈 👓 bril vind ik het wel jammer dat we van een inspirerend leuk interview blijkbaar alleen dit eruit halen.
Spv dit soort posts rapporteren ipv er op in gaanIk begrijp best dat er nogal wat klachten zijn over bunq, maar voor sommigen hier is het blijkbaar een persoonlijke kruistocht geworden om alles over bunq zwart te maken en andere meningen worden niet getolereerd. Als Ali, V3 of boompjes je zo dwars zitten, zeg dat gewoon je rekening op. Hier de politieagent uithangen die bepaald wat er gezegd mag worden, gaat daar toch niks aan veranderen.
[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 22-08-2020 10:38 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Laat je niet uit de tent lokken, dan ben je zelf niet minder fout bezig
[ Voor 55% gewijzigd door Ardana op 22-08-2020 10:39 ]
Is het nu klaar?
Dat zit me allemaal niet dwars, wat me dwars zit is dat we het niet mogen hebben over wat bunq voor een gekke stappen zet het laatste half jaar zonder dat John Do bunq en/of Ali weer komt verdedigen, dat was z’n persoonlijke missie al op tal van andere platformen maar inmiddels ook op GoT.Als Ali, V3 of boompjes je zo dwars zitten, zeg dat gewoon je rekening op. Hier de politieagent uithangen die bepaald wat er gezegd mag worden, gaat daar toch niks aan veranderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 22-08-2020 10:41 ]
Wat mij opvalt is dat Ali op Glassdoor narcisme wordt verweten en als ik de verhalen lees hoe hij met mensen omgaat kan ik dat ook begrijpen. Echter, als je zijn uitspraken, gedrag, jeugd en verdere modus operandi leest/bekijkt/ziet dan komt mij een ander plaatje naar voren dat vaker zichtbaar is: een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis (niet te verwarren met OC stoornis). Het woord micromanagement icm de starre omgang waarbij geen ruimte lijkt te worden gelaten voor input van anderen of alternatieve wegen die ook naar Rome kunnen leiden, misschien wel sneller of beter, lijken veelzeggend, net als het hoge personeelsverloop. Dit is het type mens dat slechts eindigt met ja-knikkers in een angstcultuur waarbij de veroorzaker hiervan zichzelf slechts als slachtoffer ziet en niet in staat is om te veranderen, ook omdat als hij dat dan probeert de kans groot is dat het mislukt omdat degenen die over zijn gebleven daar inderdaad niet toe in staat zijn, simpelweg omdat die juist zijn weg geselecteerd om eigenschappen als zelfstandig denken en weerwoord durven bieden.slijkie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:15:
[...]
Moet je voor de grap eens de reviews lezen op Glassdoor. Dan zie je precies hoe dat intern zit. Uiteraard zitten daar ook wat valse reviews tussen (wat een ook aangeeft), niet te bewijzen natuurlijk, maar je maakt zo een paar Glassdoor accounts aan, dikke kans dat bunq of zelfs Ali dat zelf doet. Maargoed, toch leuk lees materiaal.
Al met al een persoonlijkheid welke inherent niet tot verandering in staat is en gedoemd tot bovenstaande koers, helaas.
Laten we hopen dat ik het mis heb want het zou jammer zijn omdat Ali met (ook) bunq zeker iets moois had opgezet.
Overigens is dat eeuwige vergelijken met GB of de VS als werk mentaliteit/locatie vrijwel altijd een drogreden om het eigen falen te verbloemen.
Aanvulling: Ook de associatie met een sekte dat zovelen is opgevallen past duidelijk in dit plaatje omdat het ééndimensionale karakter dat wordt afgedwongen, namelijk die van de OC PS, dit daar sterk op doet lijken. Overigens ís het dat in deze gevallen niet ondanks dat het er zo sterk op lijkt!
[ Voor 8% gewijzigd door YuYa op 22-08-2020 13:02 . Reden: aanvulling ]
Ik heb het boek over bunq gelezen (Breken met Banken) en ik moet zeggen dat het me in eerste instantie wel leuk leek om bij zo'n bedrijf te werken (met tech/innovatie focus), maar des te meer ik bunq leer kennen des te verder ik me er liever bij vandaan houd als ITer. Als ik het boek mag geloven is overwerken daar best wel de norm (in ieder geval in de beginnende jaren) en dan nog het feit dat Ali zichzelf overal mee bezighoud. Lappen codes bijvoorbeeld die soms worden weggegooid, omdat het niet voldoet.YuYa schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:18:
[...]
Wat mij opvalt is dat Ali op Glassdoor narcisme wordt verweten en als ik de verhalen lees hoe hij met mensen omgaat kan ik dat ook begrijpen. Echter, als je zijn visie, uitspraken, gedrag, jeugd en verdere modus operandi leest/bekijkt/ziet dan komt mij een ander plaatje naar voren dat vaker zichtbaar is: een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis (niet te verwarren met OC stoornis). Het woord micromanagement icm de starre omgang waarbij geen ruimte lijkt te worden gelaten voor input van anderen of alternatieve wegen die ook naar Rome kunnen leiden, misschien we sneller of beter, lijken veelzeggend, net als het hoge personeelsverloop. Dit is het type mens dat slechts eindigt met ja-knikkers in een angstcultuur waarbij de veroorzaker hiervan zichzelf slechts als slachtoffer ziet en niet in staat is om te veranderen, vooral omdat als hij dat dan probeert de kans groot is dat het mislukt omdat degenen die over zijn gebleven daar inderdaad niet toe in staat zijn, simpelweg omdat die juist zijn weg geselecteerd om die eigenschappen zoals zelfstandig denken.
Al met al een persoonlijkheid die inherent niet tot verandering in staat is en gedoemd tot bovenstaande koers, helaas.
Laten we hopen dat ik het mis heb want het zou jammer zijn omdat Ali met (ook) bunq zeker iets moois had opgezet.
Overigens is dat eeuwige vergelijken met GB of de VS als werk mentaliteit/locatie vrijwel altijd een drogreden om het eigen falen te verbloemen.
Daarom ook de focus denk ik op jongere mensen aannemen, deze zijn nog kneedbaar en hebben vaak nog geen partner/familie die thuis op hun zitten te wachten. Maar goed, zelfs als jong persoon houd je dat niet vol en daardoor zie je waarschijnlijk het verloop terug op websites als Glassdoor.
Het is nog een redelijk klein bedrijf natuurlijk, maar ook voor Ali zelf kan ik mee voorstellen dat het hem meer rust zou geven om dingen los te laten en alleen te sturen in plaats van te micromanagen, maar goed daar zal je denk ik ook wat meer 'oudere' (lees ervaren) mensen voor nodig hebben.
Als klant ben ik verder tevreden hoor. Mooi passen, handige features in de app, maar de communicatie mag wel verbeterd worden. Ikzelf heb nog geen contact nodig gehad met hun support gelukkig, maar als ik sommige verhalen lees hoop ik dat ook nooit nodig te hebben. Dan is het wel fijn dat je zo goed als alles zelf kan regelen in de app.
[ Voor 5% gewijzigd door Louw Post op 22-08-2020 10:41 ]
Verwijderd
Ik zie een grootbank in NL dezelfde features overnemen van Bunq en zo de bank laten krimpen (in NL tenminste). Vooral als er een groot personeelsverloop is binnen Bunq kan je prima die mensen zelf aannemen en met hun producten uitwerken die soortgelijk zijn aan Bunq.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Heb de podcast eens afgeluisterd, maar heel veel valt er niet uit te halen. Ali is nogal overtuigd van z'n ideeën, wil de wereld verbeteren (vandaar de boompjes) en geloofd niet dat er zoveel mensen kritiek hebben op V3 en/of dat deze terecht is.
Persoonlijk heb ik geen last van de boompjes, maar het mag nog wel wat intuïtiever. Even van te voren een contactloze betaling autoriseren bijvoorbeeld is niet makkelijk te vinden in de app, maar dat was in V2 ook al zo. Soms ook van die rare features: waarom kun je een symbool van een bedrijf in het rekeningoverzicht delen met anderen? Compleet nutteloos. Ik had liever de optie om zelf het plaatje aan te passen.
Persoonlijk heb ik geen last van de boompjes, maar het mag nog wel wat intuïtiever. Even van te voren een contactloze betaling autoriseren bijvoorbeeld is niet makkelijk te vinden in de app, maar dat was in V2 ook al zo. Soms ook van die rare features: waarom kun je een symbool van een bedrijf in het rekeningoverzicht delen met anderen? Compleet nutteloos. Ik had liever de optie om zelf het plaatje aan te passen.
[ Voor 195% gewijzigd door Atomsk op 22-08-2020 11:03 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Helaas hebben de grootbanken last van hun enorme legacy omgevingen en dat ze gewoon fijn in hun comfortzone lijken te zitten. Dit bewijst wel de noodzaak van banken zoals bunq, die wat vernieuwing teweegbrengen.Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:43:
Ik zie een grootbank in NL dezelfde features overnemen van Bunq en zo de bank laten krimpen (in NL tenminste). Vooral als er een groot personeelsverloop is binnen Bunq kan je prima die mensen zelf aannemen en met hun producten uitwerken die soortgelijk zijn aan Bunq.
Ik weet in ieder geval van één partij in Nederland die bezig is om hun landschap compleet te vernieuwen, maar dat gaat minstens 1 of 2 jaar duren voordat we daar iets van komen te zien gok ik.
Welke bank is dat? Dat is namelijk best interessantLouw Post schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:59:
[...]
Ik weet in ieder geval van één partij in Nederland die bezig is om hun landschap compleet te vernieuwen, maar dat gaat minstens 1 of 2 jaar duren voordat we daar iets van komen te zien gok ik.
Een beetje CEO/CIO heeft dit als topprioriteit. Het zou me enorm verbazen als niet elke grootbank in Nederland hier heel actief mee bezig is.YuYa schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Welke bank is dat? Dat is namelijk best interessant
bunq heeft het geld inmiddels terug gestort en ik heb het direct weggeboekt en daarna mijn account gesloten.magician2000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:11:
[...]
Eigenlijk zou je het er juist wel op aan moeten laten komen en dan zien wat er gebeurd. Ik denk zelf dat uiteindelijk bunq eieren voor zijn geld zal kiezen voor een dergelijk klein bedrag. De vraag is hoe een rechter hier tegenover zal staan en wat daar voor rechtspraak uit zou komen. Met alle mogelijke gevolgen voor bunq.
Tot zo ver mijn bunq avontuur..

Verwijderd
Ik denk dat het grootste probleem waar de meeste (groot)banken tegen aan zullen lopen is hoe zij Mastercard/Visa Debit kaarten kunnen uitgeven met voordelen en een fraude team hebben die alle transacties monitort voor klanten. ING en Rabo zouden dit nog wel eens via hun cc afdeling kunnen doen, maar de rest kan dit niet.FirePuma142 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:31:
[...]
Een beetje CEO/CIO heeft dit als topprioriteit. Het zou me enorm verbazen als niet elke grootbank in Nederland hier heel actief mee bezig is.
Maar ik weet bijna zeker dat de banken met veel interesse kijken naar de fintech banken.
Daar is dedicated software voor aanwezig op meerdere plekken in de betaalketen. Zowel bij PSP's, creditcardproviders als banken.Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
Ik denk dat het grootste probleem waar de meeste (groot)banken tegen aan zullen lopen is hoe zij Mastercard/Visa Debit kaarten kunnen uitgeven met voordelen en een fraude team hebben die alle transacties monitort voor klanten. ING en Rabo zouden dit nog wel eens via hun cc afdeling kunnen doen, maar de rest kan dit niet.
Zeker, het zou dom zijn dat niet te doen.Maar ik weet bijna zeker dat de banken met veel interesse kijken naar de fintech banken.
Je hebt natuurlijk degenen die vooraan lopen of op de tweede rij, en de conservatieveren die meer afwachtend zijn. Sowieso zijn de gevestigde grootbanken om verschillende redenen trager, bijvoorbeeld risico, legacy en kosten, dus is het interessant welk van hen dan misschien wel niet helemaal vooraan staat maar tenminste vlak daarachterFirePuma142 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:31:
[...]
Het zou me enorm verbazen als niet elke grootbank in Nederland hier heel actief mee bezig is.
Van de Volksbank kan ik het mij eigenlijk niet voorstellen, van ING is bekend dat die een met horror aan elkaar systeem proberen in de lucht te houden, van Rabobank en Triodos weet ik dat de Rabo weliswaar probeert maar dat nu niet indrukwekkend is en Triodos werkelijk stil lijkt te staan.
Daarom ben ik ook wel nieuwschierig maar ik begrijp het als het te eng is om meer te verklappen
Je noemt maar twee grootbanken, waarvan ik van alle twee zeer zeker weet dat ze er zeer actief mee bezig zijn. Meer kan en wil ik niet toevoegen aan mijn eerdere uitspraakYuYa schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:01:
[...]
Daarom ben ik ook wel nieuwschierig maar ik begrijp het als het te eng is om meer te verklappen
Verwijderd
ING heeft volgens mij ook publiekelijk uitgesproken dat ze voornemens zijn om alle vestigingen (as in: landen waar ze retailbank zijn) in de EU op één platform te laten draaien. Geen flauw idee of dat ondertussen (deels) in de praktijk is omgezet, in ieder geval zijn er plenty cases te vinden over hoe ING bepaalde -open- technieken integreert.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2020 13:29 ]
Eigenlijk ken ik maar één uitkomst van een project om het IT landschap compleet te vernieuwen. Zo'n project wordt na 5-10 jaar, en enorme uitgaven, succesvol gesloten zonder dat er veel veranderd is.Louw Post schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 10:59:
Echte vernieuwing begint meestal bescheiden. Zo is de huidige ING app, die goed bekend staat, begonnen als een app die alleen je saldo kon weergeven. Langzamerhand zijn daar meer features aan toegevoegd.
Software ontwikkeling is meer tuinieren dan geplande bouw.
[ Voor 6% gewijzigd door Delay op 22-08-2020 15:31 ]
Gaat om ICS. Waarschijnlijk niet je eerste gok, omdat het eigenlijk een dochter is natuurlijk.YuYa schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:32:
[...]
Welke bank is dat? Dat is namelijk best interessant
Vaak is dat wel het geval inderdaad en die kans is er natuurlijk altijd. Het is ook best wel lastig om met een bestaande klanten bestand over te gaan op een compleet nieuwe omgeving. Dat nadeel hebben de tech banken aan het begin niet natuurlijk en ook zij moeten blijven investeren om niet over een aantal jaar ook met legacy systemen opgescheept te zitten.Delay schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:30:
[...]
Eigenlijk ken ik maar één uitkomst van een project om het IT landschap compleet te vernieuwen. Zo'n project wordt na 5-10 jaar, en enorme uitgaven, succesvol gesloten zonder dat er veel veranderd is.
Echte vernieuwing begint meestal bescheiden. Zo is de huidige ING app, die goed bekend staat, begonnen als een app die alleen je saldo kon weergeven. Langzamerhand zijn daar meer features aan toegevoegd.
Software ontwikkeling is meer tuinieren dan geplande bouw.
[ Voor 63% gewijzigd door Louw Post op 22-08-2020 17:25 ]
@Louw Post Hahaha, ja die zag ik inderdaad niet aankomen. Lees net dat zij zelfs een bankvergunning hebben! Opvallend, ook omdat het dan concurrerend lijkt met hun klanten. Ik ben erg benieuwd waar zij mee gaan komen; leuk 
Ik neem aan dat zij ook degenen zijn van masterpass.com (waarvan ik nooit heb begrepen wat nu het doel was/is)? Sowieso is het een beetje verwarrend omdat zij zowel MasterCard als VISA (in ieder geval als logo) voeren maar als product alleen VISA aanbieden ..
We wachten af.
Ik neem aan dat zij ook degenen zijn van masterpass.com (waarvan ik nooit heb begrepen wat nu het doel was/is)? Sowieso is het een beetje verwarrend omdat zij zowel MasterCard als VISA (in ieder geval als logo) voeren maar als product alleen VISA aanbieden ..
We wachten af.
ICS biedt hun Mastercards via https://www.yourmastercard.nl/ aan. Waarom het een aparte website heeft en niet of nauwelijks te vinden is op hun eigen website, geen idee.YuYa schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:36:
@Louw Post Hahaha, ja die zag ik inderdaad niet aankomen. Lees net dat zij zelfs een bankvergunning hebben! Opvallend, ook omdat het dan concurrerend lijkt met hun klanten. Ik ben erg benieuwd waar zij mee gaan komen; leuk
We wachten af.
Verwijderd
Bedankt voor de verwijzing naar deze podcast, leuk gesprek gehoord!letatcest schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:35:
Heb ik net toevallig de VISA World Card aangevraagd, de Mastercard Gold is veel beter (extra card, langer verzekering) en goedkoper...Louw Post schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:48:
[...]
ICS biedt hun Mastercards via https://www.yourmastercard.nl/ aan. Waarom het een aparte website heeft en niet of nauwelijks te vinden is op hun eigen website, geen idee.
Wat betreft het feit dat je Mastercard minder ziet, ook bij ICS is denk ik omdat VISA een dealtje heeft gesloten in NL. Want bij Rabobank en SNS zijn ze alles aan het omzetten naar VISA en VPAY.
[ Voor 18% gewijzigd door Devaqto op 22-08-2020 22:54 ]
Yolt.com PSD2 initiatief van ING om een platform app te maken over al je bankzaken heen. Als eerste gelaunched in UK, mega goed ontvangen daar.Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:29:
ING heeft volgens mij ook publiekelijk uitgesproken dat ze voornemens zijn om alle vestigingen (as in: landen waar ze retailbank zijn) in de EU op één platform te laten draaien. Geen flauw idee of dat ondertussen (deels) in de praktijk is omgezet, in ieder geval zijn er plenty cases te vinden over hoe ING bepaalde -open- technieken integreert.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mastercard is bij ICS wel de grotere zover ik weet, maar dat komt voornamelijk doordat ABN AMRO alleen Mastercard aan hun klanten aanbied.Devaqto schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:49:
[...]
Heb ik net toevallig de VISA World Card aangevraagd, de Mastercard Gold is veel beter (extra card, langer verzekering) en goedkoper...
Wat betreft het feit dat je Mastercard minder ziet, ook bij ICS is denk ik omdat VISA een dealtje heeft gesloten in NL. Want bij Rabobank en SNS zijn ze alles aan het omzetten naar VISA en VPAY.
Verder lijkt het een beetje te wisselen wat welke partij aanbied via ICS. Volksbank(/SNS) VISA, Bijenkorf Mastercard, ANWB VISA, Knab Mastercard, etc.
Verder maakt het niet zo heel veel uit volgens mij, of je nou VISA of Mastercard hebt. Zowel mijn ABN AMRO Mastercard als mijn bunq Travel Card werden overal wel geaccepteerd. Dat zal met VISA wel net zo goed zijn. Op de paar verschillen op de duurdere cards na, zoals je al aangeeft.
Verwijderd
Als ik kijk naar het aanbod van ICS is het vrijwel gelijk, sterker nog ze geven meer Mastercard(ook co branded) uit dan Visa https://icscards.nl/ics-info/contact.Devaqto schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:49:
[...]
Heb ik net toevallig de VISA World Card aangevraagd, de Mastercard Gold is veel beter (extra card, langer verzekering) en goedkoper...
Als ik de ICS site open zie ik inderdaad alleen Visa kaarten(particulieren) bij Zakelijk zie je ze wel beide. Misschien is het toeval maar echt een verklaring weet ik niet. Alleen dat ICS voor de eigen kaarten 2 sites gebruikt (worldcard.nl en yourmastercard.nl)
Rabobank bied geen Vpay alleen Visa naast de Mastercard (wat ze al jaren doen) verschil is alleen dat ze nu actiever Visa aanbieden maar de klant kan nog altijd een Mastercard eisen.
SNS Bank (alle labels van Volksbank) bieden naast Maestro V-Pay aan net als de ING. Het omzetten naar Visa is meer de overeenkomst die ze met ICS hebben afgesloten, want toen SNS zelf creditcards uitgaf waren dit nog Mastercards.
Knab bijvoorbeeld deed het tegenovergesteld met ICS, die gingen van Visa via Qander naar Mastercard bij ICS.
Persoonlijk vind ik de Visa en Vpay combi bij ICS heel fijn, zo kan ik ook bij de kleinere winkels die geen CC ondersteunen toch betalen en de aankoopverzekering meepakken.
Misschien moeten ze dat bij Bunq ook maar doen, de Metal Card Visa maken en Vpay erbij zodat je met 1 kaart overal kan betalen, wel zo milieuvriendelijk
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2020 09:12 ]
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"