Ja, maar het is dus een debet kaart. Er staat credit op, omdat hij dan breder geaccepteerd wordt.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ja, met een limiet die "toevallig" gelijk is aan de bankrekening waar die kaart op dat moment aan gekoppeld is.
Je geld staat bij bunq en niet bij MasterCard. Als ik extra geld stort op mijn MasterCard die ik van ICS heb dan gaan ze dat ook echt niet doorstorten naar MasterCard.
Er is geen saldo. Alleen bestedingsruimte. Maar dat kan de merchant niet zien, die kan alleen reservering (en daarmee een charge) maken. En dit hangt altijd op de card issuer, Bunq dus.YuYa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:22:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk met je saldo dat op de Travel MasterCard Credit Card staat? Staat dat juridisch gezien op bunq, op de kaartuitgever, of op MasterCard?
Wat interessant is: SOMMIGE zakelijke merchants zoals AWS kunnen een een reservering maken die zo hoog is als de hele beschikbare bestedingsruimte.
Het feit dat een kaart als credit genoteerd staat in de binlists heeft wel gevolgen voor de voorwaarden die de merchant kan hanteren en die Mastercard of Visa aanhouden. Op credit cards kunnen bijvoorbeeld reserveringen langer worden aangehouden. Zie https://www.mastercard.us...erview/support/rules.htmlTrackerfire schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:44:
[...]
Ja, maar het is dus een debet kaart. Er staat credit op, omdat hij dan breder geaccepteerd wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door Vinnienerd op 14-08-2020 12:52 ]
Ze vragen nu al of je het hele abonnement van een jaar in 1x wilt betalen.
Volgens mij gaat het daar heel erg slecht achter de schermen.
Flinke prijsverhogingen, nieuw green premium abbo als upsell erbij, gratis bestaat zo goed als niet meer, +1 is mega duur vergeleken met andere banken, en dat terwijl bunq sowieso al heel duur was.
En nu dus vragen of we even een jaar vooruit willen betalen. Krijg je wel een metal card van €0,10 cadeau...
[ Voor 24% gewijzigd door Terry007 op 14-08-2020 14:25 ]
Dat kan al een hele tijd toch al niet meer? Enkel het hele saldo afboeken (denk ik).Terry007 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:16:
Ik kan sinds kort geen geld meer overschrijven zonder over te schakelen naar Premium (ik zit op de travel plan).
Video: https://twitter.com/mrter.../1294245972718096384?s=21
Je hebt gelijk. Ik had het zelf niet door omdat ik altijd op de free plan zat, maar daar doen ze dus niet meer aan en deze moest ik omzetten naar een travel plan. Blijkbaar telt dit niet als een volwaardige bankrekening.mwa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:20:
[...]
Dat kan al een hele tijd toch al niet meer? Enkel het hele saldo afboeken (denk ik).
[ Voor 7% gewijzigd door Terry007 op 14-08-2020 14:24 ]
Het kan ook dat men de balans op aan het poetsen is voor investeerder, overname etc. Spotify deed dit ook eenmalig voordat ze naar de beurs gingen. Ziet er natuurlijk leuk uit als je wat meer cash op de balans hebt staan.Vol Braakzakje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:01:
Zit bunq nu echt in geld nood?
Ze vragen nu al of je het hele abonnement van een jaar in 1x wilt betalen.
Volgens mij gaat het daar heel erg slecht achter de schermen.
Flinke prijsverhogingen, nieuw green premium abbo als upsell erbij, gratis bestaat zo goed als niet meer, +1 is mega duur vergeleken met andere banken, en dat terwijl Bunq sowieso al heel duur was.
En nu dus vragen of we even een jaar vooruit willen betalen. Krijg je wel een metal card van €0,10 cadeau...
En is ook een manier om mensen aan je te binden. 1 jaar vooruitbetalen en je kan dan 1 jaar vergeten wat het ook al weer kost. Een betaling die iedere maand weer terug komt is wat meer op de radar.
Voor sommige klanten die zich voor 2 jaar aan Bunq willen vastleggen is het prima. Maar prijs/kwaliteitsverhouding is mager, en men gaat te snel met ontwikkelen voor de meeste gebruikers (tenzij je extra wil betalen voor greenwashing). Maar goed schijnbaar hoor ik ook bij de klagende minderheid. Gisteren al een gezamenlijke ING account gestart met mijn partner omdat zij niet was te spreken over de verandering in prijs. Komende tijd dus zoet met het overzetten van alles voor haar. Zal daarna zelf ook volgen. Jammer want concept was in de vorige versie best ok.
Ik zie geen enkele aanleiding om ook maar voor 1 seconde aan te nemen dat bunq in geld probleem zit. Is totaal ongefundeerd. Ze hebben niet voor niets toestemming gekregen om hypotheken te mogen verstrekken (aka op de balans te hebben). Ook jaarverslag over 2019 geeft geen reden tot zorg.slijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:59:
Nou, bunq heeft cash issues lijkt het.
Mail enkele dagen binnen om vrienden uit te nodigen. (Ben geen oplichter, dus nee dankje)
Nu ook in de laatste update notes. 5 mensen uitnodigen in 5 dagen, dan krijg je een Metal Kaart.
[Afbeelding]
https://together.bunq.com/d/36032-get-a-free-metal-card
Ze willen nu ook dat mensen 12-24 maanden vooruit gaan betalen, voor een micro stukje metaal...
[Afbeelding]
Maar ze hebben absoluuuuuut geen geld issues. Alleen als de klanten even wat meer kunnen dokken nu, zou zijn zijn.
Tuurlijk zijn er hele enkele superfans die op 1 hand te tellen zijn, maar dan ben je toch achterlijk als je dit doet.
Oh, en plus, kan je de komende 24 maanden niet wegrennen als we het NOG erger gaan maken.
Er is niets mis met klantenbinding, doet zo'n beetje elke telecom of internet provider ook om maar eens wat te noemen.
En is was al langer vraag naar Metal Card zonder nou direct perse SuperGreen te hoeven. Mensen wilde een toffe kaart zonder direct dat het aan bomen koppelen was gepland. Niet gek, bieden andere fintechs ook aan, sommige zelfs nog tegen hogere prijs dan bunq.
Daarnaast is zo gek nog niet. Die kaart produceren en milieu vriendelijk verpakken en verzenden is aanzienlijk duurder dan doorsnee plastic kaart. En ja, dan snap ik wel dat een bedrijf daar stukje klantenbinding voor terug zou willen, je krijg de kaart immers voor nope.
Dus vanuit een marketing en bedrijfseconomische optiek volstrekt logische move, vind ik
[ Voor 3% gewijzigd door John Do NL op 14-08-2020 18:48 ]
Tuurlijk zie je er geen aanleiding voor, dat was vanzelfsprekend.John Do NL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:47:
[...]
Ik zie geen enkele aanleiding om ook maar voor 1 seconde aan te nemen dat bunq in geld probleem zit. Is totaal ongefundeerd. Ze hebben niet voor niets toestemming gekregen om hypotheken te mogen verstrekken (aka op de balans te hebben). Ook jaarverslag over 2019 geeft geen reden tot zorg.
Er is niets mis met klantenbinding, doet zo'n beetje elke telecom of internet provider ook om maar eens wat te noemen.
En is was al langer vraag naar Metal Card zonder nou direct perse SuperGreen te hoeven. Mensen wilde een toffe kaart zonder direct dat het aan bomen koppelen was gepland. Niet gek, bieden andere fintechs ook aan, sommige zelfs nog tegen hogere prijs dan bunq.
Daarnaast is zo gek nog niet. Die kaart produceren en milieu vriendelijk verpakken en verzenden is aanzienlijk duurder dan doorsnee plastic kaart. En ja, dan snap ik wel dat een bedrijf daar stukje klantenbinding voor terug zou willen, je krijg de kaart immers voor nope.
Dus vanuit een marketing en bedrijfseconomische optiek volstrekt logische move, vind ik
Klantbinding? Ga je een ‘bank’ nu vergelijken met een ISP? Toch echt andere koek.
Er was zeker 81% vraag naar die Metal Card zonder de bomen. En feitelijk is dit onjuist, want als je die Metal Card hebt, en de app niets veranderd, zal die blijven zeuren over bomen en om Co2 te besparen. Als die hele bomen onzin ‘volledig’ uit de UX gesloopt wordt als je die Metal Kaart neemt, dan zie ik er nog ‘nut’ in.
Maargoed, we zullen zien. En tot slot, je baseren op de 2019 cijfers zegt 0,0. Dat is voor de hele bak ellende overal. Maar blijf vooral geloven John!
Waarom is een bank andere koek dan is ISP? Elke bank doet precies hetzelfde, alleen noemen we het dan een hypotheek of een verzekeringslijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:55:
[...]
Tuurlijk zie je er geen aanleiding voor, dat was vanzelfsprekend.
Klantbinding? Ga je een ‘bank’ nu vergelijken met een ISP? Toch echt andere koek.
Er was zeker 81% vraag naar die Metal Card zonder de bomen. En feitelijk is dit onjuist, want als je die Metal Card hebt, en de app niets veranderd, zal die blijven zeuren over bomen en om Co2 te besparen. Als die hele bomen onzin ‘volledig’ uit de UX gesloopt wordt als je die Metal Kaart neemt, dan zie ik er nog ‘nut’ in.
Maargoed, we zullen zien. En tot slot, je baseren op de 2019 cijfers zegt 0,0. Dat is voor de hele bak ellende overal. Maar blijf vooral geloven John!
Kortom: ook in bankenland is klantbinding de normaalste zaak van de wereld.
Nu snap ik dat hier niet iedereen zo positief gestemd is over de toekomst van bunq, of kosten wat het kost niet een ander geluid willen horen. Ieder zijn mening uiteraard.
We zullen het dan maar moeten zien aan het jaarverslag over 2020. Ik bewaar deze comment alvast voor mijn kleinkinderen "weten jullie nog dat Opa John voorspelde dat bunq haar beheerd vermogen weer zag verdubbelen en het netto verlies nagenoeg gelijk bleef?"
Ik zie geen 1 Nederlandse bank zijn klanten vragen om 12/24 maanden vooruit te betalen. Is die er wel? Laat maar even weten.John Do NL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:11:
[...]
Waarom is een bank andere koek dan is ISP? Elke bank doet precies hetzelfde, alleen noemen we het dan een hypotheek of een verzekeringMaar allemaal hetzelfde doel, jouw binden. Niet voor niets dat studentenrekeningen bv vaak gratis zijn, ook een vorm van klantbinding voor later.
Kortom: ook in bankenland is klantbinding de normaalste zaak van de wereld.
Nu snap ik dat hier niet iedereen zo positief gestemd is over de toekomst van bunq, of kosten wat het kost niet een ander geluid willen horen. Ieder zijn mening uiteraard.
We zullen het dan maar moeten zien aan het jaarverslag over 2020. Ik bewaar deze comment alvast voor mijn kleinkinderen "weten jullie nog dat Opa John voorspelde dat bunq haar beheerd vermogen weer zag verdubbelen en het netto verlies nagenoeg gelijk bleef?"
Ik zie ABN Amro, ING, Rabo etc etc ook niet bedelen bij zijn gebruikers met emails en popups om andere mensen uit te nodigen. En als dat lukt, iets aan te bieden. Oftewel gewoon Affiliate marketing.
Al met al, erg onvolwassen (is ook niet de doelgroep natuurlijk) en vreemd op zijn minst.
Maar zoals je zegt, we zullen zien wat de 2020 cijfers zullen brengen. En hoeveel eigen geld Ali Nikham er weer in heeft moeten pompen vanwegen zijn fantastische keuzes.
Niet iedereen is fan van elke vorm van klantenbinding. Maar dat was mijn punt ook niet, ging mij om dat klantenbinding normaalste zaak van wereld is binnen bankenwereld.slijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:19:
[...]
Ik zie geen 1 Nederlandse bank zijn klanten vragen om 12/24 maanden vooruit te betalen. Is die er wel? Laat maar even weten.
Ik zie ABN Amro, ING, Rabo etc etc ook niet bedelen bij zijn gebruikers met emails en popups om andere mensen uit te nodigen. En als dat lukt, iets aan te bieden. Oftewel gewoon Affiliate marketing.
Al met al, erg onvolwassen (is ook niet de doelgroep natuurlijk) en vreemd op zijn minst.
Maar zoals je zegt, we zullen zien wat de 2020 cijfers zullen brengen. En hoeveel eigen geld Ali Nikham er weer in heeft moeten pompen vanwegen zijn fantastische keuzes.
bunq kiest gewoon een vorm die bij hun past en waar klanten om hebben gevraagd. Het is gewoon een mooie optie voor wie dat wil, niets meer niets minder. Win voor bunq, win voor de klant die dat wil.
Vooruit betalen is ook al niet uitzonderlijk bij neo banken.
Vrienden uitnodigen of affiliate links is ook niets bijzonders, in elk geval niet bij de neo banken.
Tot slot is ook al niets bijzonders aan het feit dat Ali moet bijstorten. Zegt ook vrij weinig. Laatste jaarverslag was vrij keurig voor de fase waarin bunq zit vind ik.
Ik noem het gewoon een leuke actie en bunq doet eigenlijk niets hier wat echt bijzonder of afwijkend is. Ja in vergelijking met traditionele banken, dan is het wel behoorlijk afwijkend.
Als mijn post even terug leest, noemde ik Nederlandse banken. Wij hebben niks met ‘neo banken’ of chineze banken of banken in de VS.John Do NL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:04:
[...]
Niet iedereen is fan van elke vorm van klantenbinding. Maar dat was mijn punt ook niet, ging mij om dat klantenbinding normaalste zaak van wereld is binnen bankenwereld.
bunq kiest gewoon een vorm die bij hun past en waar klanten om hebben gevraagd. Het is gewoon een mooie optie voor wie dat wil, niets meer niets minder. Win voor bunq, win voor de klant die dat wil.
Vooruit betalen is ook al niet uitzonderlijk bij neo banken.
Vrienden uitnodigen of affiliate links is ook niets bijzonders, in elk geval niet bij de neo banken.
Tot slot is ook al niets bijzonders aan het feit dat Ali moet bijstorten. Zegt ook vrij weinig. Laatste jaarverslag was vrij keurig voor de fase waarin bunq zit vind ik.
Ik noem het gewoon een leuke actie en bunq doet eigenlijk niets hier wat echt bijzonder of afwijkend is. Ja in vergelijking met traditionele banken, dan is het wel behoorlijk afwijkend.
We hebben het hier over ‘echte’ Nederlandse banken waar je gewoon al je zaken bij kan doen, waaronder (zelf) met iDEAL betalen.
Je kan dus vanalles erbij gaan halen met startupjes, revolut of al die andere poespas. Maar het is en blijft een Nederlandse bank die rare fratsen uithaalt. Die uiterst appart zijn. Dat jij dat niet ziet/wil zien of vindt is natuurlijk je eigen keuze.
Ahhh oké, nu is het helder. Je hebt niets met neo cq fintech banken. Dat verklaard wel je reactie, maar even goede vrienden natuurlijk.slijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:10:
[...]
Als mijn post even terug leest, noemde ik Nederlandse banken. Wij hebben niks met ‘neo banken’ of chineze banken of banken in de VS.
Het is heel relevant om bunq te vergelijken met andere neo banken. Daar zit immers ook meer concurrentie dan met de traditionele banken.
Ik doelde Europese neo banken en die hebben over algemeen ook een bankvergunning en tevens je geld garanderen tot 100k. Dus niets US of China ... gewoon EU... dus relevant.
Dus jij zegt dat als bunq iets zou doen wat (bijvoorbeeld) alle Amerikaanse banken gewoon standaard doen maar niet standaard is in Nederland... Dan zijn ze wanhopig, op de rand van de afgrond, vooral niet vernieuwend en gewoon ronduit evil incarnate?slijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:10:
[...]
Als mijn post even terug leest, noemde ik Nederlandse banken. Wij hebben niks met ‘neo banken’ of chineze banken of banken in de VS.
We hebben het hier over ‘echte’ Nederlandse banken waar je gewoon al je zaken bij kan doen, waaronder (zelf) met iDEAL betalen.
Je kan dus vanalles erbij gaan halen met startupjes, revolut of al die andere poespas. Maar het is en blijft een Nederlandse bank die rare fratsen uithaalt. Die uiterst appart zijn. Dat jij dat niet ziet/wil zien of vindt is natuurlijk je eigen keuze.
Wederom ga je er weer vanaf. Als je totaal niks toe te voegen hebt aan de discussie heeft dat natuurlijk geen zin.John Do NL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:23:
[...]
Ahhh oké, nu is het helder. Je hebt niets met neo cq fintech banken. Dat verklaard wel je reactie, maar even goede vrienden natuurlijk.
Het is heel relevant om bunq te vergelijken met andere neo banken. Daar zit immers ook meer concurrentie dan met de traditionele banken.
Ik doelde Europese neo banken en die hebben over algemeen ook een bankvergunning en tevens je geld garanderen tot 100k. Dus niets US of China ... gewoon EU... dus relevant.
Het is overduidelijk dat dit nergens toe leid.
Aan anderen, denk 3x na voordat je geld bij bunq stalt, want blijkbaar ben je niet de doelgroep als ‘neobank’ maar is de rest van europa dat blijkbaar.

Verwijderd
Dat is goed nieuws, nu nog supergreen voor €7,99 en dan volgend jaar maart, 12 maanden vooruit betalen voor 1 jaar korting. Goed bezig bunqslijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:59:
Nou, bunq heeft cash issues lijkt het.
Mail enkele dagen binnen om vrienden uit te nodigen. (Ben geen oplichter, dus nee dankje)
Nu ook in de laatste update notes. 5 mensen uitnodigen in 5 dagen, dan krijg je een Metal Kaart.
[Afbeelding]
https://together.bunq.com/d/36032-get-a-free-metal-card
Ze willen nu ook dat mensen 12-24 maanden vooruit gaan betalen, voor een micro stukje metaal...
[Afbeelding]
Maar ze hebben absoluuuuuut geen geld issues. Alleen als de klanten even wat meer kunnen dokken nu, zou zijn zijn.
Tuurlijk zijn er hele enkele superfans die op 1 hand te tellen zijn, maar dan ben je toch achterlijk als je dit doet.
Oh, en plus, kan je de komende 24 maanden niet wegrennen als we het NOG erger gaan maken.
Zo vreemd is de vergelijking met andere neobanken toch niet?slijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:35:
[...]
Wederom ga je er weer vanaf. Als je totaal niks toe te voegen hebt aan de discussie heeft dat natuurlijk geen zin.
Het is overduidelijk dat dit nergens toe leid.
Aan anderen, denk 3x na voordat je geld bij bunq stalt, want blijkbaar ben je niet de doelgroep als ‘neobank’ maar is de rest van europa dat blijkbaar.
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd1 op 29-09-2021 18:37 ]
Het is ontegenzeglijk een leuk aanbieding voor mensen met Premium. Die hadden geen toegang tot een Metal Card maar krijgen dat nu wel, en wel als cadeau als men zich langere tijd committeert aan bunq. Helemaal top.
Echter, SuperGreen gebruikers zijn bestraft gisteren. SuperGreen gebruikers hadden altijd al toegang tot de Metal Card en deze was onderdeel van het abonnement. Echter, die feature is verwijderd. Om nu een Metal Card te krijgen moeten zij ook een jaar vooruit betalen. Dus ik stel dat SuperGreen gebruikers nu niet beloont worden voor hun loyaliteit en Premium gebruikers juist wel.
Daarnaast is SuperGreen voor mij een beetje in waarde gedaald. Want de unieke Metal Card is nu toegankelijk voor Premium, dus de waarde van SuperGreen is afgenomen. Bovendien krijg je geen Metal Card meer als je per maand wilt betalen.
Uiteraard gun ik iedereen zo’n toffe kaart
Tot slot moet je €30 betalen als je downgrade van SuperGreen naar Premium, ongeacht of je de kaart wilt blijven gebruiken. De prijs van de kaart is immers gestegen van €99 naar €129 (🤷🏼♂️) zo redeneert bunq. Ik weet wel bijna zeker dat dat juridisch geen stand houdt.
Kortom: de actie is tof voor Premium gebruikers, ik zou er ook zeker gebruik van maken. Maar aan de andere kant is SuperGreen afgezwakt en zijn deze users bestraft.
Persoonlijk gok ik dat bunq een borg wilde introduceren alvorens ze zo’n dure kaart naar je sturen. Misschien teveel misbruik? Maar this isn’t the way zou ik zeggen.
EDIT: ik heb begrepen dat de Metal Card altijd al €129 koste. €99 was de introductie prijs.
Misschien toch te veel mensen die binnen 1 jaar weer opzegden? Bovendien geldt zo'n clausule natuurlijk niet als de klant weg gaat omdat je als bedrijf zelf de maandtermijnen verhoogd. Bij 1 jaar vooruitbetalen heb je (in ieder geval binnen dat jaar) niet het probleem dat mensen weg gaan omdat je de maandtermijnen verhoogd.
Het is ook een manier om de gebruikelijke "verplicht 1 jaar lid, dan per maand opzegbaar" regel te omzeilen. Als je niet vooruitbetaald mag je immers ineens de Metal Card niet meer betalen.
@Vinnienerd Niet de prijzen op zich, maar wel wat je er voor krijgt. Soort van als een producent de prijs van de chocoladereep gelijk houdt maar er steeds minder chocolade in doet.
Dat zou zorgwekkend zijn. Het netto verlies moet omlaag of via vaste kosten of door geld te verdienen aan het vermogen wat er gestald wordt. Meer klanten en/of meer vermogen maar minder ‘winst’ of minder ‘verlies’ is een signaal dat het schip zinkende is en des te meer groei des te sneller het zal gaan. Er is een moment dat Ali niet meer vanuit eigen vermogen de lastenstijging gaat kunnen bijhouden.John Do NL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:11:
[...]
Ik moet hier wel bij opmerken dat het voor een (voormalig) full deposito bank als Bunq triest is dat geld stallen bij de ECB je geld kost. Als dit niet het geval was zou de situatie iets anders kunnen liggen maar gezien de huidige omstandigheden ziet het ernaar uit dat dit probleem enkel groter zal worden. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat banken ook moeten bijdragen aan de redding van concurrenten dat maakt het nog triester voor een kapitalistisch conservatieve bank als Bunq.
De niche markt van ‘green’ is er zeker wel. Ik verbaas me erover dat iemand van 20/25 zo makkelijk denkt over de kosten en de baten van Bunq. Maar die markt is simpelweg te klein de sweet spot zit ‘m in de markt die ze initieel wilden aanboren icm met snelle Europese en vooral US expansie. De beloningsmodellen van creditcards uit de VS als uitgangspunt nemen zou een gat in de markt zijn. Strategische partners hiervoor uitzoeken per land en in de EU. Bijvoorbeeld integratie met Pathe Allstars, Mac Donalds aanbiedingen of KLM Etc. Etc. Je hoeft het alleen maar af te kijken
Er is inmiddels al meer dan twee jaar frictie sinds ze richting die niche markt sturen. Mijn inziens leuk voor ‘erbij’ maar niet als core business. Je ziet het al met de hypotheekmarkt die ze nu ‘betreden’. Er zal nog meer komen want het is simpelweg niet genoeg.
Moet ook bekennen dat mijn gevoel is dat het bestuur en de mensen er omheen (op bestuursniveau) bij Bunq er vooral zitten om die positie te bekleden en niet omdat ze intrinsiek betrokken zijn bij Bunq.
Maar in de kern blijft Bunq prima enkel zit dit ‘m naar mijn mening in een beperkt aantal functionaliteiten en zit vooruitgang ‘m niet in de niche markt waar ze heensturen.
Verlies lijden op zichzelf is niet per definitie a bad thing. Ligt ook aan hoe je dingen (vooruit) financiert. Er 101 voorbeelden van tech bedrijven die enorm verliezen draaien. Bv Revolut groeit qua omzet en users hard, maar verlies groei nog een factor harder.dieselb0y schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:50:
[...]
Dat zou zorgwekkend zijn. Het netto verlies moet omlaag of via vaste kosten of door geld te verdienen aan het vermogen wat er gestald wordt. Meer klanten en/of meer vermogen maar minder ‘winst’ of minder ‘verlies’ is een signaal dat het schip zinkende is en des te meer groei des te sneller het zal gaan. Er is een moment dat Ali niet meer vanuit eigen vermogen de lastenstijging gaat kunnen bijhouden.
Ik moet hier wel bij opmerken dat het voor een (voormalig) full deposito bank als Bunq triest is dat geld stallen bij de ECB je geld kost. Als dit niet het geval was zou de situatie iets anders kunnen liggen maar gezien de huidige omstandigheden ziet het ernaar uit dat dit probleem enkel groter zal worden. Daarnaast meen ik mij te herinneren dat banken ook moeten bijdragen aan de redding van concurrenten dat maakt het nog triester voor een kapitalistisch conservatieve bank als Bunq.
Uiteraard zal bunq niet nog 20 jaar alleen overleven op de broekzakken van Ali, bedrijf moet ooit natuurlijk winstgevend worden en heeft wellicht ook extern kapitaal nodig. Ali staat daarom voor open als nodig is heeft ie altijd gezegd.
Inderdaad, bunq betaalt ook aardig mee aan het depositogarantiestelsel. Is helaas verplichte kost.
Geld bij ECB stallen is ook deels verplichte kost. Gelukkig kan bunq nu ook deel van beheerd vermogen inzetten voor beleggingen om er toch was nuttigs mee te doen, dat was ook nadrukkelijk de wens vanuit gebruikers. Daar komt ook de feature Freedom of Choice van vandaan.
Een paar geleden is er een initiatief gestart waarbij een club een full reserve bank wilde opzetten. Met die structuur hou je 100% van al het vermogen in kas. In theorie is je geld dan altijd gewaardeerd en zou je bv ook geen gebruik van dure depositogarantiestelsel gebruik hoeven te maken. Helaas heeft dit initiatief vorige maand na 5 jaar de stekker eruit getrokken. Men liep tegen teveel politieke weerstand op. Dus uiteindelijk is het nooit gelanceerd voor publiek.
Verwijderd
En hoe zie je dat voor je, met die beperkte interchange? Daarnaast is in de EU de default optie bij de meeste consumenten om ook creditcards iedere maand helemaal af te lossen (bij bunq doe je dat sowieso met hun kaart, want je saldo is je kredietlimiet), dus je verdient vrijwel niets over rente. Op dat soort verdienmodellen leunen Amerikaanse kaarten ontzettend.dieselb0y schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:50:
[...]
De beloningsmodellen van creditcards uit de VS als uitgangspunt nemen zou een gat in de markt zijn. Strategische partners hiervoor uitzoeken per land en in de EU. Bijvoorbeeld integratie met Pathe Allstars, Mac Donalds aanbiedingen of KLM Etc. Etc. Je hoeft het alleen maar af te kijken
Verder lenen dit soort loyaliteitsprogramma's zich er uitstekend voor om ze te gamen, dus om het helemaal te maximaliseren zodat je alle voordeeltjes er uit haalt. Daarmee is het helemaal niet zo aantrekkelijk om daar veel moeite in te stoppen voor een bank. Over de comptabiliteit van bunq Premium Green en KLM kun je natuurlijk ook nog een aardig boom opzetten
Zij verdienen daar aan, maar het grootse deel van de inkomsten bestaat uit "merchant fees". Dat zijn kosten de de verkoper moet betalen. Dat kan oplopen tot 3.4% van de waarde van de transactie.Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:22:
Op dat soort verdienmodellen leunen Amerikaanse kaarten ontzettend.
Zie een recent Supreme Court vonnis voor veel details.
Verwijderd
Ik kijk daar iets anders naar. De interchange gaat naar de uitgevende bank, die daarvoor een loyaliteitsprogramma inrichten kan of de punten/mijlen in kan kopen bij een programma. Die kosten zijn in de EU op consumentenkaarten beperkt met als grote uitzondering AMEX (omdat het geen geïntegreerd netwerk is, een zogenaamd three party scheme).Delay schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:38:
[...]
Zij verdienen daar aan, maar het grootse deel van de inkomsten bestaat uit "merchant fees". Dat zijn kosten de de verkoper moet betalen. Dat kan oplopen tot 3.4% van de waarde van de transactie.
Mijn visie wordt hier, hier en hier in ieder geval gedeeld.
Inderdaad neemt de payment processor (en het betaalnetwerk zelf) ook nog een stukje, maar die kosten vallen niet direct naar de uitgevende bank als inkomsten. Die kosten verschillen voor kredietkaarten nog niet eens zoveel over de hele wereld. Da's ook logisch, want een homogene markt met meerdere spelers.
Voor wat betreft de rente-inkomsten versus de interchange raad ik je aan om bijvoorbeeld even hier, hier of hier te kijken.
Mooi dat je me even in de gelegenheid stelt om mijn stellingen nog even te onderbouwen met extra bronnen.
Bedankt voor een leven in publieke dienst en het mogelijk maken van bunq. Condoleances voor de nabestaanden.Bij vertrek geeft Docters van Leeuwen nog een stapeltje huiswerk op: twee boeken, die hij tijdens het gesprek meermaals heeft genoemd: De levensloop van de Mens van Bernard Lievegoed en Discorsi van Niccolò Machiavelli.
...
Het idee zo’n formidabel boegbeeld als Docters van Leeuwen aan boord te hebben geeft een gigantische boost.
Ik zie bunq er eigenlijk nog wel voor aan om bij een prijsverhoging gewoon zonder blikken of blozen een factuur na te sturen aan de klanten. Of dat ze het “naar rato verrekenen”, dat 12 maanden vooruit betalen opeens maar goed blijkt te zijn voor 9 maanden. Als er één ding is waar bunq altijd maling aan heeft gehad, dan is het wel beloftes nakomen aan klanten. Die komen ze slechts zelden na. En met dat More debacle hebben we zelfs gezien dat ze zonder probleem gewoon oude posts en documenten wijzigen alsof ze dat nooit, of iets anders, hadden beloofd.JeroenE schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:09:
Bij 1 jaar vooruitbetalen heb je (in ieder geval binnen dat jaar) niet het probleem dat mensen weg gaan omdat je de maandtermijnen verhoogd.
Die metalcard gratis is misschien leuk, maar je moet imho echt knettergek zijn om bij bunq een jaar vooruit te betalen. Laat staan twee!
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Verwijderd
Je kan wel vooruitbetalen, maar dan dien je van alle voorwaarden een kopie te houden zodat als Bunq zich over een halfjaar bedenkt je gewoon je 12/24 maanden contract kan claimen. Desnoods via een rechter, want Bunq laat duidelijk zien lak te hebben aan de klanten.WhatsappHack schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 01:47:
[...]
Ik zie bunq er eigenlijk nog wel voor aan om bij een prijsverhoging gewoon zonder blikken of blozen een factuur na te sturen aan de klanten. Of dat ze het “naar rato verrekenen”, dat 12 maanden vooruit betalen opeens maar goed blijkt te zijn voor 9 maanden. Als er één ding is waar bunq altijd maling aan heeft gehad, dan is het wel beloftes nakomen aan klanten. Die komen ze slechts zelden na. En met dat More debacle hebben we zelfs gezien dat ze zonder probleem gewoon oude posts en documenten wijzigen alsof ze dat nooit, of iets anders, hadden beloofd.
Die metalcard gratis is misschien leuk, maar je moet imho echt knettergek zijn om bij bunq een jaar vooruit te betalen. Laat staan twee!
Erg kwalijk want zo ben je even goed als de grootbanken (of erger)
Ter aanvulling. Gisteren bevestigd gekregen dat deze €30 niet (meer) geldt. Je kan dus kosteloos downgraden na een jaar als je destijds de Green Card hebt aangeschaft.John Do NL schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 02:00:
Tot slot moet je €30 betalen als je downgrade van SuperGreen naar Premium, ongeacht of je de kaart wilt blijven gebruiken.
Andere punten die goed zijn om te weten:
- Metal Card telt niet mee voor de 3 kaarten die kosteloos in je abonnement zitten. Effectief heb je dus 4 gratis kaarten.
- je wordt na die 12/24 maanden teruggezet naar maandbetaling. Maar wie weet waar bunq tussentijds nog mee komt, wellicht blijft vooruitbetalen een optie 🤷🏼♂️🔮
Verwijderd
"Vroeger" kreeg je de voorwaarden thuis gestuurd per snail mail, nu download(en leest!) je die toch zelf gelijk bij het aangaan van een overeenkomst of ben ik nu zo domVerwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:27:
[...]
Je kan wel vooruitbetalen, maar dan dien je van alle voorwaarden een kopie te houden zodat als Bunq zich over een halfjaar bedenkt je gewoon je 12/24 maanden contract kan claimen. Desnoods via een rechter, want Bunq laat duidelijk zien lak te hebben aan de klanten.
Erg kwalijk want zo ben je even goed als de grootbanken (of erger)
En natuurlijk bewaren die digitale bestanden, "vroeger" ging dat in een map
Verwijderd
Mensen die het niet kunnen betalen, moeten er dan ook niet aan gaan beginnen toch...WhatsappHack schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 01:47:
[...]
Gaat meer om de rare sprongen die bunq nog wel eens kon maken in die 1 of 2 jaar dat je betaald hebt en je misschien in die tijd toch liever overstapt op een 'stabiele' bank, dan is het een beetje weggegooid geld. Ik zou het er niet op wagen in ieder geval.Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:56:
[...]
Mensen die het niet kunnen betalen, moeten er dan ook niet aan gaan beginnen toch...
Verwijderd
Het is nog steeds een "start-up", dus je loopt een risico!Louw Post schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:17:
[...]
Gaat meer om de rare sprongen die bunq nog wel eens kon maken in die 1 of 2 jaar dat je betaald hebt en je misschien in die tijd toch liever overstapt op een 'stabiele' bank, dan is het een beetje weggegooid geld. Ik zou het er niet op wagen in ieder geval.
En dan geldt nog steeds, "gok" met geld dat je kunt missen in geval van
Verwijderd
Hoe dommer de klant hoe makkelijker je ze kan bedonderenVerwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:50:
[...]
"Vroeger" kreeg je de voorwaarden thuis gestuurd per snail mail, nu download(en leest!) je die toch zelf gelijk bij het aangaan van een overeenkomst of ben ik nu zo dom![]()
En natuurlijk bewaren die digitale bestanden, "vroeger" ging dat in een map
En met het ‘censuur’ op Together (maar niet andere forums) is het lastig om te klagen.
Verwijderd
Vooral met een gratis of bijna gratis perfect product😂Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:42:
[...]
Hoe dommer de klant hoe makkelijker je ze kan bedonderen
En met het ‘censuur’ op Together (maar niet andere forums) is het lastig om te klagen.
Ik was een slapende klant met al jaren een rekening met een tientje erop. Er kwam zoveel mails voorbij van bunq met al hun nieuwe features dat ik dit met een filter automatisch naar Onbelangrijk folder liet gaan.
Nu hebben ze kennelijk zonder expliciete toestemming dit gratis abonnement omgezet naar een premium abonnement en zijn ze gewoon begonnen met geld afschrijven, waardoor ik nu zelfs een negatief saldo heb

Ik kwam er gister achter, vragen per email wat er aan de hand is worden in het Engels beantwoord

Wat een gedoe, ik ben zeker niet van plan te betalen en ik vind het feit dat ze geld hebben afgeschreven eigenlijk gewoon diefstal. Maar dadelijk heb ik ineens hierdoor een BKR registratie... Ik hoop het niet, maar hier een principekwestie van maken kan mogelijk nog veel meer gedoe opleveren.
Ik heb per mail aangegeven dat ik per direct mijn rekening wil opheffen en het (illegaal) afgeschreven abonnementsgeld terug gestort wil zien op een tegenrekening. Ik ben benieuwd hoe hierop gereageerd gaat worden. Iemand ervaring mee?
Mij ervaring met bedrijven dieBiggg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:50:
Ongelovelijk, wat een joke dit bedrijf.
Ik was een slapende klant met al jaren een rekening met een tientje erop. Er kwam zoveel mails voorbij van bunq met al hun nieuwe features dat ik dit met een filter automatisch naar Onbelangrijk folder liet gaan.
....
Ik heb per mail aangegeven dat ik per direct mijn rekening wil opheffen en het (illegaal) afgeschreven abonnementsgeld terug gestort wil zien op een tegenrekening. Ik ben benieuwd hoe hierop gereageerd gaat worden. Iemand ervaring mee?
a) je emails sturen die jij vervolgens niet leest
b) duidelijk in hun voorwaarden hebben staan dat ze eenzijdig dingen mogen aanpassen (60 dagen van te voren communiceren)
c) jii geen enkel bezwaar in de tijd hebt ingediend
d) Jij zelf Verantwoordelijk bent voor je accounts, slapend of niet
Is dat ze je gewoon laten betalen.
En ik heb het hier over ABN. Mogelijk dat bunq vriendelijker is.
Nou, ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een bedrijf eenzijdig een gratis dienst omzet in betaalde dienst. Dat kan normaal ook niet, want ze hebben je betaalgegevens niet en kunnen dus geen incasso trekken. En je mag ook geen incasso's trekken zonder toestemming. Bunq maakt hier gewoon misbruik van het feit dat ze mijn betaalgegevens al hebben omdat ze toevallig een bank zijn. Ik heb bunq voor zover ik weet nooit toestemming gegeven om incasso's te trekken voor abonnementsgelden (maar waarschijnlijk zal dat ook ooit in eindeloze pagina's met algemene voorwaarden hebben gestaan waar je mee akkoord moet gaan..).Batavia schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:57:
[...]
Mij ervaring met bedrijven die
a) je emails sturen die jij vervolgens niet leest
b) duidelijk in hun voorwaarden hebben staan dat ze eenzijdig dingen mogen aanpassen (60 dagen van te voren communiceren)
c) jii geen enkel bezwaar in de tijd hebt ingediend
d) Jij zelf Verantwoordelijk bent voor je accounts, slapend of niet
Is dat ze je gewoon laten betalen.
En ik heb het hier over ABN. Mogelijk dat bunq vriendelijker is.
Maar goed, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. In dit geval is vertrouwen in een klap zo ver weg dat ik ook nooit meer terug kom. Mochten ze niet coulant zijn, dan betaal ik dat tientje wel. Het gezeik is het me niet waard.
Los van het hele gedoe m.b.t. de wijziging van free naar premium: Bunq voert geen incasso uit. Het is simpelweg een verrekening van kosten. Deze wordt direct verrekend met het (toereikende) saldo op je rekening. Deze kan je dan ook niet storneren. Dit doet elke bank.Biggg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:08:
[...]
Nou, ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een bedrijf eenzijdig een gratis dienst omzet in betaalde dienst. Dat kan normaal ook niet, want ze hebben je betaalgegevens niet en kunnen dus geen incasso trekken. En je mag ook geen incasso's trekken zonder toestemming. Bunq maakt hier gewoon misbruik van het feit dat ze mijn betaalgegevens al hebben omdat ze toevallig een bank zijn. Ik heb bunq voor zover ik weet nooit toestemming gegeven om incasso's te trekken voor abonnementsgelden (maar waarschijnlijk zal dat ook ooit in eindeloze pagina's met algemene voorwaarden hebben gestaan waar je mee akkoord moet gaan..).
Maar goed, vertrouwen komt te voet en gaat te paard. In dit geval is vertrouwen in een klap zo ver weg dat ik ook nooit meer terug kom. Mochten ze niet coulant zijn, dan betaal ik dat tientje wel. Het gezeik is het me niet waard.
Ook is het normaal dat deze kosten ten alle tijde van je rekening af gaan, maakt niet uit hoeveel saldo er op staat.
ING schrijft de creditcard bijvoorbeeld altijd af. Ongeacht saldo. Storneren? Kan niet.
Dat zeg ik overigens niet als jurist maar als leek die wel eens wat leest dus zeker weten doe ik het niet.
[ Voor 16% gewijzigd door YuYa op 18-08-2020 20:57 ]
Verwijderd
De truc om te zeggen dat de email/brieven niet gelezen zijn, gaat in dit geval niet opYuYa schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:55:
Volgens mij gaat het BW boven hun voorwaarden en mag je niet zomaar het contract veranderen als klanten niet reageren maar moeten die klanten expliciet toestemming verlenen. Hoogstens kan het bedrijf het contract na bepaalde termijn laten vervallen maar dan moeten het geld terug worden gestort aan klant.
Dat zeg ik overigens niet als jurist maar als leek die wel eens wat leest dus zeker weten doe ik het niet.
Truc? Gaat niet op? Onderbouwing is? Niet dat ik een jurist ben maar is wel een statementVerwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:37:
[...]
De truc om te zeggen dat de email/brieven niet gelezen zijn, gaat in dit geval niet op
Verwijderd
Dat je er niet mee weg komt!Sandermm schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:43:
[...]
Truc? Gaat niet op? Onderbouwing is? Niet dat ik een jurist ben maar is wel een statement
Daar hoeft geen A4tje als onderbouwing voor te komen
Mja je noemt het een truc.. Om daar wel of niet mee weg te komen heb je wel onderbouwing nodig?Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:50:
[...]
Dat je er niet mee weg komt!![]()
Daar hoeft geen A4tje als onderbouwing voor te komen
Verwijderd
Daar verschillen we dan van mening vanSandermm schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:39:
[...]
Mja je noemt het een truc.. Om daar wel of niet mee weg te komen heb je wel onderbouwing nodig?
Geen truc van niet gelezen, maar gelezen betekend nog niet akkoord
Even ter aanvulling: bij het openen van een rekening bij bunq ben je een contract aangegaan. Als bunq dat contract wil wijzigen dan moet jij akkoord gaan. Het slechts lezen is geen akkoord. Dat betekend dat bunq volgens mij hoogstens kan zeggen dat zij van het contract af willen met inachtneming van een redelijke termijn.
Bedenk wel dat dit anders ook 2 kanten op zou werken: klanten zouden tussentijds de voorwaarden van het contract kunnen aanpassen en laten ingaan na een 'redelijke termijn'.
Ook het in het contract zetten van 'voorwaarden kunnen tussentijds worden aangepast' is niet altijd geldig, bijvoorbeeld bij het veranderen van (financiële) vergoedingen maar ook andere zaken, zoals te merken dat je regelmatig wordt gevraagd de wijzigingen te lezen en akkoord te gaan.
[ Voor 74% gewijzigd door YuYa op 19-08-2020 10:47 . Reden: Aanvullingen ]
Een bedrijf mag in de regel Algemene Voorwaarden wijzigen wanneer men maar wilt, deze worden dan van toepassing op nieuwe contracten. Echter, je mag ook eenzijdig tussentijds algemene voorwaarden wijzigen en die van toepassing verklaren op bestaande contracten, mitsss dergelijk wijzigingsbeding was opgenomen in de originele algemene voorwaarden. Bij bunq is dat laatste het geval.YuYa schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:55:
Volgens mij gaat het BW boven hun voorwaarden en mag je niet zomaar het contract veranderen als klanten niet reageren maar moeten die klanten expliciet toestemming verlenen. Hoogstens kan het bedrijf het contract na bepaalde termijn laten vervallen maar dan moeten het geld terug worden gestort aan klant.
In algemene voorwaarden mag een hoop, mits binnen de wet en mits het redelijk en billijk is.
Een eenzijdige wijziging hoeft een klant niet expliciet accepteren. Of een klant kan weigeren hangt af van aantal aspecten, maar in voorbeeld van bunq heeft een klant altijd die mogelijkheid.
Wat wel nadrukkelijk van een bedrijf wordt verwacht is dat de gewijzigd voorwaarden “ter hand worden gesteld” oftewel deze moeten kenbaar gemaakt worden aan de klant. De bewijslast dat dit is gebeurt ligt bij het bedrijf overigens. Kan je dit niet aantonen? Dan maak je als klant aardige kans om de wijziging van tafel te vegen. Nu speelt dit minder bij bunq omdat het contract sowieso door beide partijen tussendoor opgezegd kan worden.
bunq heeft gedefinieerd dat wijzigen met negatieve impact tenminste 60 van tevoren worden gecommuniceerd, is wat mij betreft gewoon fair en volgens mij heeft bunq dit altijd nageleefd (bv: de directe invoering van SuperGreen had geen directe financiële gevolgen voor gebruikers)
Ik denk dat bunq er verstandig aan zou doen om elke wijziging van juridische documenten expliciet te communiceren. Ik zou daar mail en app voor gebruiken. Kleine moeite, groot plezier... minder onrust
Zo ben ik zelf ook weleens verrast dat opeens een element was gewijzigd. Niet iets heel spannends, maar had wel fijn gevonden als bunq mij hierop had geattendeerd.
Nee hoor, bijvoorbeeld dat ze 2,5% inhouden op bunq.me betalingen met een CC werd ergens terloops op Together gemeld en daar is geen mailtje aan klanten over gestuurd.John Do NL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:41:
bunq heeft gedefinieerd dat wijzigen met negatieve impact tenminste 60 van tevoren worden gecommuniceerd, is wat mij betreft gewoon fair en volgens mij heeft bunq dit altijd nageleefd (bv: de directe invoering van SuperGreen had geen directe financiële gevolgen voor gebruikers)
Volgens mij zijn De Algemene Bankvoorwaarden (ABV) door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) opgesteld en algemeen toegepast en niet individueel aanpasbaar: https://www.nvb.nl/public...mene-bankvoorwaarden-abv/John Do NL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:41:
[...]
Een bedrijf mag in de regel Algemene Voorwaarden wijzigen wanneer men maar wilt, deze worden dan van toepassing op nieuwe contracten. Echter, je mag ook eenzijdig tussentijds algemene voorwaarden wijzigen en die van toepassing verklaren op bestaande contracten, mitsss dergelijk wijzigingsbeding was opgenomen in de originele algemene voorwaarden. Bij bunq is dat laatste het geval.
In algemene voorwaarden mag een hoop, mits binnen de wet en mits het redelijk en billijk is.
Een eenzijdige wijziging hoeft een klant niet expliciet accepteren. Of een klant kan weigeren hangt af van aantal aspecten, maar in voorbeeld van bunq heeft een klant altijd die mogelijkheid.
Wat wel nadrukkelijk van een bedrijf wordt verwacht is dat de gewijzigd voorwaarden “ter hand worden gesteld” oftewel deze moeten kenbaar gemaakt worden aan de klant. De bewijslast dat dit is gebeurt ligt bij het bedrijf overigens. Kan je dit niet aantonen? Dan maak je als klant aardige kans om de wijziging van tafel te vegen. Nu speelt dit minder bij bunq omdat het contract sowieso door beide partijen tussendoor opgezegd kan worden.
Ik denk dat bunq er verstandig aan zou doen om elke wijziging van juridische documenten expliciet te communiceren. Ik zou daar mail en app voor gebruiken. Kleine moeite, groot plezier... minder onrust
Zo ben ik zelf ook weleens verrast dat opeens een element was gewijzigd. Niet iets heel spannends, maar had wel fijn gevonden als bunq mij hierop had geattendeerd.
Relevant (linkjes staan ook in artikel):
https://www.nvb.nl/media/2892/abv-2017-in-het-kort.pdf
https://www.nvb.nl/media/1840/000947_abv2017-uitgebreid.pdf
De ene sluit de ander niet per definitie uitYuYa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:58:
[...]
Volgens mij zijn De Algemene Bankvoorwaarden (ABV) door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) opgesteld en algemeen toegepast en niet individueel aanpasbaar: https://www.nvb.nl/public...mene-bankvoorwaarden-abv/
Relevant (linkjes staan ook in artikel):
https://www.nvb.nl/media/2892/abv-2017-in-het-kort.pdf
https://www.nvb.nl/media/1840/000947_abv2017-uitgebreid.pdf
Bunq is geen lid van de NVB: https://www.nvb.nl/over-ons/leden/YuYa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:58:
Volgens mij zijn De Algemene Bankvoorwaarden (ABV) door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) opgesteld en algemeen toegepast en niet individueel aanpasbaar:
AhJeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:07:
[...]
Bunq is geen lid van de NVB: https://www.nvb.nl/over-ons/leden/
Ben jij jurist? Waar haal je die informatie vandaan? Of komt dat rechtstreeks van de juridische afdeling van bunq? Want als dat zo is, prima, maar zeg dat dan ook zodat iedereen dit in context kan plaatsen en de argumenten om dingen op een bepaalde manier op te schrijven danwel te interpreteren tegen de mogelijke belangen van de bron kan houden..John Do NL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:04:
[...]
De ene sluit de ander niet per definitie uit
Mijn punt was dat beide algemene voorwaarden naast elkaar kunnen bestaan. De AVB beschrijft vrij hoog over en laat ruimte. Niets weerhoudt een bank om een cq uitbreiding daarop te maken.YuYa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:14:
[...]
Ben jij jurist? Waar haal je die informatie vandaan? Of komt dat rechtstreeks van de juridische afdeling van bunq? Want als dat zo is, prima, maar zeg dat dan ook zodat iedereen dit in context kan plaatsen en de argumenten om dingen op een bepaalde manier op te schrijven danwel te interpreteren tegen de mogelijke belangen van de bron kan houden..
Die algemeen voorwaarden van ING zijn bv 52 pagina’s aan leesplezier
[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 19-08-2020 12:52 ]
Ook voor jou geldt: vriendelijk blijven of een TR indienen. Ik praat op persoonlijke titel hier, niet namens welk bedrijf dan ook. knip
[ Voor 40% gewijzigd door Ardana op 19-08-2020 12:55 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 19-08-2020 12:54 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 19-08-2020 12:55 ]
[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 19-08-2020 17:30 ]
Maar de voorwaardenfetisjisten zullen het ongetwijfeld allemaal weer goedpraten. Niet omdat ze het per se eens zijn met deze maatregel, maar simpelweg omdat alles wat Bunq doet goedgepraat moet worden. "Maar dit bedrijf en die bank hebben dat ook ooit gedaan!"
Het is sowieso heel bijzonder dat zijn enige interesse hier op Tweakers bunq betreft:thechip schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:23:
Wat een onzin zeg dat je op persoonlijke titel hier schrijft. Dat gelooft toch echt helemaal niemand maar dan ook niemand hier!
https://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/1059727. Dat mag uiteraard, maar het doet wel wenkbrauwen fronsen.
Precies. Het zou beter zijn als hij gewoon als een Bunq bedrijfsaccount hier aanwezig is. Dat doet bv Tado ook, en vast meerdere bedrijven. Dan weet ook gelijk iedereen waar hij/zij aan toe is.TexMex schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:35:
[...]
Het is sowieso heel bijzonder dat zijn enige interesse hier op Tweakers bunq betreft:
https://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/1059727. Dat mag uiteraard, maar het doet wel wenkbrauwen fronsen.
PSN: Sluuz
[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 19-08-2020 17:13 ]
Of het dezelfde is als hier weet ik niet maar vooralsnog moeten wij daar vanuit gaan gezien de modus operandus en het gebrek aan openheid.
[ Voor 31% gewijzigd door YuYa op 19-08-2020 14:37 ]
Dat akkefietje is hier ook uitgebreid aan bod gekomen:YuYa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:36:
Ik kwam dit tegen en dat doet toch wel vragen oproepen: https://www.thebestsocial...r-zich-heen-na-hulpvraag/
Verwijderd in "Discussie over & Ervaringen met bunq". John viel daar op zich niet veel te verwijten. Wat wel belachelijk was, was dat de vraagsteller lastiggevallen werd door allerlei randfiguren, nadat zij de hulp van John afsloeg. Dit werd georkestreerd vanuit een of ander kansloos whatsapp-groepje.
AhTexMex schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Dat akkefietje is hier ook uitgebreid aan bod gekomen:
Verwijderd in "Discussie over & Ervaringen met bunq". John viel daar op zich niet veel te verwijten. Wat wel belachelijk was, was dat de vraagsteller lastiggevallen werd door allerlei randfiguren, nadat zij de hulp van John afsloeg. Dit werd georkestreerd vanuit een of ander kansloos whatsapp-groepje.
Om een voorbeeld te geven: ook ik ben enorm voorstander van heel veel meer bomen planten wereldwijd. Niet om allemaal activistische sektarische hysterie maar simpelweg omdat mijn gevoel zegt dat er onbalans is en omdat bomen gewoon leuk en mooi en er ongezond veel zijn weggehakt. Maar omdat het zo wordt opgedrongen voelt het voor mij alsof voor mij wordt beslist; alsof mijn vrijheid wordt afgenomen en dat is iets wat ik net als vele anderen, tot het einde zal verdedigen. Als gevolg ben ik dus voorlopig militant tegen dat soort initiatieven totdat de vrijheid weer is herwonnen. Wat weer ironisch is want als ik mij niet vergis was het motto van bunq toch "bank of the free" (of zoiets)?
Hoe dan ook, voor mij is het verder afgesloten en laten we ons richten op de interessante technische en andere leuke zaken van dit forum
Dat zal het Telegram kanaal zijn. Ook daar is hij (en een paar kids) redelijk dichtgetikt bunq. Overige users zijn wel realistischer. Elke community heeft wel figuren rondlopen die zich in een sekte wanen.TexMex schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Dat akkefietje is hier ook uitgebreid aan bod gekomen:
[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 19-08-2020 17:29 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dat eenzijdig veranderen van de voorwaarden is, zelfs met dat regeltje, overigens helemaal niet zonder meer zo legaal als John Do het doet klinken, maar dat even terzijde. Gezien het, gelet op de tig mensen die op verschillende kanalen (hier, twitter, reddit, together, etc.) rapporteren nooit iets gehoord te hebben, aannemelijk is dat iemand niet liegt als ze nooit iets gehoord hebben over de (mogelijk onrechtmatige) wijziging en omzetting van het contract door bunq, lijkt het me dat een ieder die er nu pas achter komt gewoon hun geld moet terug krijgen van bunq en een eventueel negatief saldo door bunq weer aangezuiverd moet worden naar de originele staat van vóór de wijzigingen.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Niet zonder meer inderdaadWhatsappHack schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:23:
Dat eenzijdig veranderen van de voorwaarden is, zelfs met dat regeltje, overigens helemaal niet zonder meer zo legaal als John Do het doet klinken, maar dat even terzijde. Gezien het, gelet op de tig mensen die op verschillende kanalen (hier, twitter, reddit, together, etc.) rapporteren nooit iets gehoord te hebben, aannemelijk is dat iemand niet liegt als ze nooit iets gehoord hebben over de (mogelijk onrechtmatige) wijziging en omzetting van het contract door bunq, lijkt het me dat een ieder die er nu pas achter komt gewoon hun geld moet terug krijgen van bunq en een eventueel negatief saldo door bunq weer aangezuiverd moet worden naar de originele staat van vóór de wijzigingen.Wel zo netjes en ook juridisch juist. Eigenlijk zou bunq al die gedupeerden nu nogmaals 3 maanden Premium moeten geven, maar gezien klantvriendelijkheid een onbekend concept lijkt te zijn voor bunq gok ik zomaar dat dat niet gaat gebeuren.
Zelf ook weleens gehad dat mail van bunq bv in ongewenste email terecht komt. Maar ik heb al paar keer last gehad (nog steeds) dat bunq mail naar verschillende email-adressen van mij stuurt, zelfs adressen die ooit eens 1 dag voor testdoeleinde had aangemaakt als alias. Is bij mij in elk geval een hardnekkig probleem. Ik verwacht dat bunq cruciale mail stuurt naar het email-adres waar ik mij ooit op heb aangemeld en nergens anders.
Kortom, op basis van mijn eigen ervaringen sluit ik zeker niet uit dat mensen soms email niet ontvangen. Daarom noemde ik ook een combinatie van email en een notificatie in de app (die je bv moet bewust moet wegklikken als je verder wilt). Dan heb je wel een redelijke mate van zekerheid dat iemand het wel gelezen moet hebben.
En ja, dan heb je altijd nog mensen die a) de app niet openen lange tijd b) mail niet lezen cq hebben ontvangen. Maarja, kan niet alle situaties afvangen. Overigens moet je tenminste 1 keer in de twee weken de app openen (aldus de AV)
Maar als ik het hier zo lees, begin ik heel erg te twijfelen of ik het moet doen.
Verwijderd
Tenzij het veranderd is, of bij een zakelijke rekening anders dan bij een privé, geldt die rente alleen maar over de eerste € 10.000 saldo (gemeten over alle rekeningen, uiteraard).Wenzel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:22:
En ik wilde nog een zakelijke betaalrekening openen voor €9,99 per maand voor mijn BV. De prijs is gelijk aan de grootbanken maar je krijgt 0,27% rente. Dat is wel aantrekkelijk.
Online nergens te verifiëren, dus ik durf mijn hand ervoor niet in het vuur te steken. Wel is bekend dat je bij € 100.000 en meer bewaargeld moet betalen.
Verwijderd
Je kan je zakelijke bunq rekening toch eerst eens een jaartje naast je andere zakelijke groot bank rekening laten lopen, kun je het op je gemak bekijken hoe dat gaat.Wenzel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:22:
En ik wilde nog een zakelijke betaalrekening openen voor €9,99 per maand voor mijn BV. De prijs is gelijk aan de grootbanken maar je krijgt 0,27% rente. Dat is wel aantrekkelijk.
Maar als ik het hier zo lees, begin ik heel erg te twijfelen of ik het moet doen.
Of in een pack, betaal je €5 voor je zakelijk rekening (dat doet mijn vrouw bv).Wenzel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:22:
Nee, dat past niet bij de ideologie van bomen planten en lief zijn voor het milieu. Maar je bent een bank en hebt soms dan ook te maken met dingen die een bank normaal doet. Zo gek is die gevestigde orde soms nog niet.
Verwijderd
Dat heb ik bij ING uit gezet dat geneuzel met die snail mail, lees gewoon mijn e-mails die ik van de bank krijgDennisweb schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:42:
Tja. Of je stuurt een brief naar je klanten. Als ING dat naar haar hele klantenbestand kan, moet bunq dat met een kleiner klantenbestand ook kunnen.
Nee, dat past niet bij de ideologie van bomen planten en lief zijn voor het milieu. Maar je bent een bank en hebt soms dan ook te maken met dingen die een bank normaal doet. Zo gek is die gevestigde orde soms nog niet.
pack?mwa schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:29:
[...]
Of in een pack, betaal je €5 voor je zakelijk rekening (dat doet mijn vrouw bv).
Het is geheel aan jou natuurlijk, maar ik zou toch wel 3x nadenken, al helemaal met een BV. Je wilt graag stabiliteit voor je zaak, zodat je de focus kan hebben op wat belangrijk is. Een bank (bunq) die om de zoveel weken forse veranderingen doen zou ik niet willen. Je wilt je tenslotte focussen op je onderneming, en niet bezig zijn met allemaal onzin bij je bank omdat het ineens weer anders moet, of een feature plots weg is.Wenzel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:22:
Betalingen ontvangen zakelijk via ideal en creditcard kan ook niet meer trouwens.
Plus, mocht je dan onverhoopt wel een probleem hebben, dan wil je als zaak het natuurlijk zsm opgelost hebben. Vergeet het maar. Wachten... en dan een vraag engels antwoord krijgen van een ‘trainee’ uit het oostblok. Daar heb je natuurlijk niet veel aan.
Dus al met al, keuze is aan jou.
[ Voor 12% gewijzigd door slijkie op 19-08-2020 23:30 ]
Ja, zulk soort rare onzin wegproppen ergens tussen neus en lippen door in de algemene voorwaarden wordt in 99 van de 100 gevallen dus rechtstreeks van tafel geveegd door een (kanton)rechter, mocht iemand het zover laten komen en bunq draagt dat aan als verweer.John Do NL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:06:
[...]
Overigens moet je tenminste 1 keer in de twee weken de app openen (aldus de AV)
Maar ik denk dat de mensen die het meest in de problemen zijn gekomen dus mensen waren met een Free account die het niet meer gebruikten (dus ook geen app), geen e-mail gekregen hadden van bunq en opeens een dreigbrief kregen dat ze onmiddellijk hun saldo moesten aanvullen (die blijkbaar opeens in de min stond). Dat is niet zo chique. Maar goed, dat was de hele situatie al niet natuurlijk, dit kon er ook nog wel bij.
[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 20-08-2020 00:06 ]
Je hebt helemaal gelijk. De rente is maar 27 euro per jaar en je zal altijd zien dat ze dat ook op 0 zetten net als andere banken.slijkie schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:28:
[...]
Het is geheel aan jou natuurlijk, maar ik zou toch wel 3x nadenken, al helemaal met een BV. Je wilt graag stabiliteit voor je zaak, zodat je de focus kan hebben op wat belangrijk is. Een bank (bunq) die om de zoveel weken forse veranderingen doen zou ik niet willen. Je wilt je tenslotte focussen op je onderneming, en niet bezig zijn met allemaal onzin bij je bank omdat het ineens weer anders moet, of een feature plots weg is.
Betalingen ontvangen zakelijk via ideal en creditcard kan ook niet meer trouwens.
Plus, mocht je dan onverhoopt wel een probleem hebben, dan wil je als zaak het natuurlijk zsm opgelost hebben. Vergeet het maar. Wachten... en dan een vraag engels antwoord krijgen van een ‘trainee’ uit het oostblok. Daar heb je natuurlijk niet veel aan.
Dus al met al, keuze is aan jou.
Ik ga dus verder op zoek bij de grote banken.
Nou, die twee weken klinkt flauw... maar denk dat je bij de rechter toch eigenlijk best grote kans hebt om bakzijl te halen als klant. Er zijn namelijk cases waarbij de rechter de rekeninghouder aansprakelijk stelde voor frauduleuze betalingen omdat deze niet 'tijdig' waren opgemerkt en gemeld. Daar is ook precies die 2 weken voor bedoelt in de voorwaarden.WhatsappHack schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 00:01:
[...]
Ja, zulk soort rare onzin wegproppen ergens tussen neus en lippen door in de algemene voorwaarden wordt in 99 van de 100 gevallen dus rechtstreeks van tafel geveegd door een (kanton)rechter, mocht iemand het zover laten komen en bunq draagt dat aan als verweer.
Als klant, zeker als particuliere klant ben je aardig goed beschermt bij wet, maar ontslaat je helaas niet van ook stukje eigen verantwoordelijkheid
Waar het om gaat is of zo'n voorwaarde van om de zoveel weken moeten openen uiteindelijk rechtsgeldig is. Want natuurlijk is niet alles wat in (algemene) voorwaarden wordt gezet rechtsgeldig.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
Nou, die twee weken klinkt flauw... maar denk dat je bij de rechter toch eigenlijk best grote kans hebt om bakzijl te halen als klant. Er zijn namelijk cases waarbij de rechter de rekeninghouder aansprakelijk stelde voor frauduleuze betalingen omdat deze niet 'tijdig' waren opgemerkt en gemeld. Daar is ook precies die 2 weken voor bedoelt in de voorwaarden.
Als klant, zeker als particuliere klant ben je aardig goed beschermt bij wet, maar ontslaat je helaas niet van ook stukje eigen verantwoordelijkheid
Tuurlijk, eens.YuYa schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:13:
[...]
Waar het om gaat is of zo'n voorwaarde van om de zoveel weken moeten openen uiteindelijk rechtsgeldig is. Want natuurlijk is niet alles wat in (algemene) voorwaarden wordt gezet rechtsgeldig.
Hangt natuurlijk ook af van de context van de specifieke case waarin deze 2 weken een discussie oplevert. Heel gek hypothetisch voorbeeld: als bunq zou besluiten het contract de beëindigen van iedereen die langer dan 2 weken niet ingelogd is geweest, ja dan heb je uiteraard als klant best goede case om dat aan te vechten. Maar als jij fraude met je rekening constateert meer dan 2 weken naar dato, sta je als klant denk ik weer stuk zwakker.
Maar goed, hebben het over excessen. In de regel doet een klant gewoon fijn zaken met zijn/haar bank
Ja uiteindelijk gaat het om de communicatie en de garantie dat die daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar persoonlijk zou ik het wel weer raar vinden dat je 2 weken na een fraude geen casus zou hebben als dan pas gemeld. Immers, je kan toch zo 2 maanden de bergen in gaan of misschien wel in een klooster ofzo. Eigenlijk zou elke beslissing die nadelig voor één der partijen sowieso 'on hold' moeten kunnen staan totdat verder is gecommuniceerd. En dat op heel redelijke maximum termijn dus bijvoorbeeld maximaal een jaar ofzo zodat het voor iedereen duidelijk is dat het maximaal redelijke is gepoogdJohn Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:22:
[...]
Tuurlijk, eens.
Hangt natuurlijk ook af van de context van de specifieke case waarin deze 2 weken een discussie oplevert. Heel gek hypothetisch voorbeeld: als bunq zou besluiten het contract de beëindigen van iedereen die langer dan 2 weken niet ingelogd is geweest, ja dan heb je uiteraard als klant best goede case om dat aan te vechten. Maar als jij fraude met je rekening constateert meer dan 2 weken naar dato, sta je als klant denk ik weer stuk zwakker.
Maar goed, hebben het over excessen. In de regel doet een klant gewoon fijn zaken met zijn/haar bank
Ik interpreteer dat als: je mag niet de rechten van een particulier inperken als die bepaalde handelingen nalaat (zoals elke twee weken inloggen) TENZIJ dat in redelijkheid te rechtvaardigen is. En daar zit de kneep. We hebben wel een wet maar die is niet 1-op-1 toepasbaar op alle praktijksituaties. Als puntje bij paaltje komt, zal een rechter dus moeten beslisssen of die voorwaarde welke Bunq stelt, gelet op het op de hoogte blijven van wijzigingen en fraudebestijding etc, al dan niet verwacht mag worden van een klant.
Als ik rechter was, hetgeen ik niet ben, zou ik vermoedelijk neigen naar: het is niet zomaar iets, het is uw geld, en het is een bijzonder kleine moeite om 1x per twee weken een icoontje aan te raken op uw smartphone, dus dus verweerder stelt geen onredelijke eis.
[ Voor 11% gewijzigd door roawser op 20-08-2020 10:32 ]
roawser schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
We hebben het hier in feite over de zogenaamde zwarte en grijze lijst met onredelijk bezwarende algemene voorwaarden die de wetgever heeft opgesteld. Een snelle blik doet mijn oog vallen op BW6:237 onder h ". dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen; "
Ik interpreteer dat als: je mag niet de rechten van een particulier inperken als die bepaalde handelingen nalaat (zoals elke twee weken inloggen) TENZIJ dat in redelijkheid te rechtvaardigen is. En daar zit de kneep. We hebben wel een wet maar die is niet 1-op-1 toepasbaar op alle praktijksituaties. Als puntje bij paaltje komt, zal een rechter dus moeten beslisssen of die voorwaarde welke Bunq stelt, gelet op het op de hoogte blijven van wijzigingen en fraudebestijding etc, al dan niet verwacht mag worden van een klant.
Als ik rechter was, hetgeen ik niet ben, zou ik vermoedelijk neigen naar: het is niet zomaar iets, het is uw geld, en het is een bijzonder kleine moeite om 1x per twee weken een icoontje aan te raken op uw smartphone, dus dus verweerder stelt geen onredelijke eis.
De vraag is dan ook niet of bunq van iedereen die 2 weken inactief is geweest, de rekening zou moeten sluiten versus geen vergoedingen toekennen voor frauduleuze handelingen als het pas 2 weken of meer later wordt ontdekt.John Do NL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:22:
Als de bunq Free rekening van iemand al een tijdlang inactief is en bunq na 3 maanden gratis Premium trial facturen wil gaan afrekenen, dan zou het redelijk zijn als bunq deze mensen per aangetekende brief de keuze biedt om bunq Premium te blijven en te gaan betalen, naar bunq Travel Card te downgraden of hun lidmaatschap op te zeggen. Met de vermelding dat als bunq binnen 2 weken geen antwoord krijgt, ze het lidmaatschap eenzijdig zullen beëindigen en het saldo naar een bekende tegenrekening proberen over te maken...
Ik mis bunq, de oude bunq, van de 3 nutteloze cirkels, insta-onzin en de alles-is-verstopt-onder-1-of-misschien-de-andere-knop features ben ik blij dat ik af ben. Hopelijk komt er ooit weer zoiets als bunq was: Flexibele en handige core-bankieren functies. Ik sta klaar met 8 euro per maand (of misschien zelf meer) als er weer zoiets komt. Het waren 2 mooie jaren.
Het was inderdaad netter geweest als bunq slapende klanten niet zomaar had overgezet naar Premium. Ik kan me goed voorstellen dat heel veel mensen een account hebben aangemaakt, gewoon omdat het kon en toch gratis was. Daarna de app er afgegooid en nooit meer naar omgekeken, maar zonder zich officieel af te melden.ditto4076 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:00:
Als de bunq Free rekening van iemand al een tijdlang inactief is en bunq na 3 maanden gratis Premium trial facturen wil gaan afrekenen, dan zou het redelijk zijn als bunq deze mensen per aangetekende brief de keuze biedt om bunq Premium te blijven en te gaan betalen, naar bunq Travel Card te downgraden of hun lidmaatschap op te zeggen. Met de vermelding dat als bunq binnen 2 weken geen antwoord krijgt, ze het lidmaatschap eenzijdig zullen beëindigen en het saldo naar een bekende tegenrekening proberen over te maken...
Dit zijn allemaal "klanten" waar nu maand na maand 8 euro wordt geïncasseerd en ze rood komen te staan zonder iets te merken (als ze bunq mails naar de spam doorsturen, wat ik me goed voor kan stellen met alle plant-nu-bomen mailings).
Ik vraag me ook af of bunq dat zomaar mag doen. Leuk die voorwaarde dat mensen iedere 2 weken in de app moeten kijken, maar met alle trackers in de app weten ze dus ook precies wie de app helemaal niet gebruiken. Die zomaar omzetten naar Premium zie ik niet als zorgvuldig handelen van een bank.
Verwijderd
Hoe snel lopen die slimme slapers tegen een BKR vermelding aan eigenlijk?dixet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
Het was inderdaad netter geweest als bunq slapende klanten niet zomaar had overgezet naar Premium. Ik kan me goed voorstellen dat heel veel mensen een account hebben aangemaakt, gewoon omdat het kon en toch gratis was. Daarna de app er afgegooid en nooit meer naar omgekeken, maar zonder zich officieel af te melden.
Dit zijn allemaal "klanten" waar nu maand na maand 8 euro wordt geïncasseerd en ze rood komen te staan zonder iets te merken (als ze bunq mails naar de spam doorsturen, wat ik me goed voor kan stellen met alle plant-nu-bomen mailings).
Ik vraag me ook af of bunq dat zomaar mag doen. Leuk die voorwaarde dat mensen iedere 2 weken in de app moeten kijken, maar met alle trackers in de app weten ze dus ook precies wie de app helemaal niet gebruiken. Die zomaar omzetten naar Premium zie ik niet als zorgvuldig handelen van een bank.
hoofdstuk 9 & 11 geeft aan eerst nog een incasso traject!
https://www.bunq.com/nl/a...erms_bunq_personal_NL.pdf
Edit: BKR info
https://www.bkr.nl/veelge...tratie-bij-stichting-bkr/
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2020 15:33 ]
Echt helemaal mee eens. Ik mis bij bunq tegenwoordig echt de hele "bank met een api! en breken met banken vibe. Denk dat ze met v3 ook echt de plank hebben misgeslagen. Het zou bunq sieren als ze in v4 iig een "ik wil een instagram ,rainbow unicorn saving trees experience" modus maken die je uit kan zetten voor de mensen die gewoon hun bankzaken willen kunnen regelen vanuit de app en api.teek2 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:39:
Ik mis bunq, de oude bunq, van de 3 nutteloze cirkels, insta-onzin en de alles-is-verstopt-onder-1-of-misschien-de-andere-knop features ben ik blij dat ik af ben. Hopelijk komt er ooit weer zoiets als bunq was: Flexibele en handige core-bankieren functies. Ik sta klaar met 8 euro per maand (of misschien zelf meer) als er weer zoiets komt. Het waren 2 mooie jaren.
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Na veel te hebben gelezen en nagedacht denk ik nu dat de markt die wij representeren gewoon te klein is. Nerds, early adopters, tech enthousiastelingen (Tweakers), het is een mooie klanten groep voor een startup. Ze zijn enthousiast en vergevingsgezind (want samen zijn we beter dan het establishment). Maar dan stagneert de groei en moet een app (zoals bunq) een meer mainstream publiek gaan aanspreken. De klanten van de bestaande banken die blij zijn heb je weinig aan, de early adopters zijn op, dus wat dan? Een nieuwe doelgroep zoeken is de enige optie. Bij bunq is die doelgroep Hippe jonge mensen die groen willen zijn en reizen. Prima op zich maar het zou wel fijn zijn als ze dat een beetje communiceerden. En ik snap net als jij idd nog steeds niet waarom die bollen en de insta dingen niet plugins zijn die (wat mij betreft) default aan staan. Dan had je wel een grote groep early adopters kunnen houden denk ik. Dat vind ik de grootste missers.Biersteker schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:26:
[...]
Echt helemaal mee eens. Ik mis bij bunq tegenwoordig echt de hele "bank met een api! en breken met banken vibe. Denk dat ze met v3 ook echt de plank hebben misgeslagen. Het zou bunq sieren als ze in v4 iig een "ik wil een instagram ,rainbow unicorn saving trees experience" modus maken die je uit kan zetten voor de mensen die gewoon hun bankzaken willen kunnen regelen vanuit de app en api.
Bij bunq kan je rood staan? nee toch?dixet schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
Dit zijn allemaal "klanten" waar nu maand na maand 8 euro wordt geïncasseerd en ze rood komen te staan zonder iets te merken
Jawel, dan bevriest alles tot je niet meer roodstaat. Het kan niet door gewone afschrijvingen maar je kan wel schuld hebben aan bunq en het kan gebeuren als je achteraf een correctie krijgt op een lege rekening door een transferwise correctie (dat had ik een keer, dat is erg onhandig want dan kan je ineens niet pinnen en je snapt eerst niet waarom).robertpNL schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:38:
[...]
Bij bunq kan je rood staan? nee toch?
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"