Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:37
@magician2000 ik snap dat mensen weinig behoefte hebben aan bunq-predikanten maar als ik jouw laatste reacties in dit topic zie dan weet je ook niks constructiefs bij te dragen en alleen maar op elke slak zout te leggen. Reden voor mij, als kritische bunq-klant, om dit topic links te laten liggen. Lijkt een sterk gepolariseerd topic te zijn geworden helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:33
Ascension schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:52:
Lijkt een sterk gepolariseerd topic te zijn geworden helaas.
Het is vooral een welles-nietes discussie geworden. Jammer, want bankzaken zijn “serious business”.

Als ik echter de hoogte- en dieptepunten van Bunq in de afgelopen maanden op een rijtje zet, dan denk ik maar 1 ding: het zal je geld maar zijn ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:21
John Do NL schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:29:
Integendeel, we proberen met zijn allen oprecht de boel beetje gestructureerd en ordentelijk te houden en ook nog eens leuk voor iedereen (incl. nieuwe bunqers).
Je zin begint prima en dan eindig je hem weer met zo'n onzinnige dooddoener "leuk voor iedereen". Alsjeblieft!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
U123456 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:43:
[...]
Het is vooral een welles-nietes discussie geworden. Jammer, want bankzaken zijn “serious business”.

Als ik echter de hoogte- en dieptepunten van Bunq in de afgelopen maanden op een rijtje zet, dan denk ik maar 1 ding: het zal je geld maar zijn ....
Laten we blij zijn dat er hier in ieder geval wél ruimte is voor alle meningen en standpunten, hoe vreemd die soms ook lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

John Do NL schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Eens dat voor de klant geen verschil is. Mijn punt was ook meer dat ik voor mezelf spreek wat ik vind en doe. Ik ben niet de woordvoerder van bunq :)

Laat ik het anders zeggen, ik zou ook geen mod zijn als ik het idee zou hebben dat bunq zich schuldig maakt aan censuur (lees: moedwillig elke vorm van kritiek de kop indrukken). Integendeel, we proberen met zijn allen oprecht de boel beetje gestructureerd en ordentelijk te houden en ook nog eens leuk voor iedereen (incl. nieuwe bunqers).

Ik distantieer mij dan ook van mensen die suggeren van Together soort van Noord-Korea is. En om eerlijk te zijn, zoveel screenshots heb ik ook niet voorbij zien komen op Reddit, en bij gros mist ook nog de context.

Gaat er nooit wat fout dan? Zeker wel, er werken mensen immer (en 1 hond). Daar leren we van.
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat mensen nauwelijks de tijd hebben om een screenshot te maken (als ze dat al van plan waren) omdat het dan al gemod is? ;)

Maar zonder gekheid, zoals hier veel mensen aangeven over het hoe en waarom ze bunq compleet zat zijn, zo blijven anderen hier prediken hoe fantastisch het toch allemaal is. Dan krijg je ook dat mensen als het ware tegen elkaar op gaan bieden om weer een realistisch beeld hier te plaatsen.

Vergelijk bunq nu eens met de winkel om de hoek waar je graag komt. Hoe lang pik je van alles en nog wat van zo'n winkel (want 100 meter verder is de volgende) totdat je er weg bent?

Veel mensen zien meer redenen om weg te gaan van bunq dan om te blijven. Tuurlijk, ze zullen wat nieuwe doelgroepen bereiken, maar ten koste van wat?

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

WhatsappHack schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:27:

Anyway, ik zag net dit topic voorbij komen. Einde van Online/Virtuele kaarten bij bunq? Als dat waar is, dan ehh... Heb ik straks écht niets meer te zoeken bij bunq. oO https://together.bunq.com...s-are-no-longer-available
Waar het er op lijkt dat er weer iets veranderd is zonder te communiceren naar de klanten (en de mods...).

Face it, wanneer zelfs de mods al meer dan een dag op antwoord moeten wachten is er iets serieus mis met je bedrijf / communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Ascension schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:52:
@magician2000 ik snap dat mensen weinig behoefte hebben aan bunq-predikanten maar als ik jouw laatste reacties in dit topic zie dan weet je ook niks constructiefs bij te dragen en alleen maar op elke slak zout te leggen. Reden voor mij, als kritische bunq-klant, om dit topic links te laten liggen. Lijkt een sterk gepolariseerd topic te zijn geworden helaas.
Wanneer ben je in dit topic komen binnenvallen?

Daarnaast, dat is jouw mening en dat mag. Genoeg mensen die er wel wat aan zullen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

U123456 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Dat bankzaken "serious business" zijn is ook het belangrijkste punt dat velen hier proberen duidelijk te maken aan de mensen die al die akkefietjes (en daarmee "banking is serious business") bagatelliseren.

Indien hier niets meer tegengesproken zou worden wat de bunq enthousiastelingen roepen, krijg je ook geen correct beeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:43
Bunq is ook een van de weinige banken die via influencers klanten probeert te lokken... ze hebben een affiliate/commissie systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivec_zFNz6HiA7YhZQRI8egfnHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk79ACDaS2hV4MfiMhvUMx0A.jpg?f=fotoalbum_large

Ze houden de support bezetting op het absolute minimum dat nodig is in lage loon landen, daarom kan je praktisch nooit Nederlands typen naar je eigen bank in Nederland. Maar wel flink commissie uitbetalen aan verkopers die dus er alles aan doen om klanten wijs te maken om bunq te nemen.

Eeder zaten ze met Support bij een NL bedrijf ‘Vannad’ die ze nu niet betaalden. Via de rechter toen alsnog €300.000 lopen eisen.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2020:1076

[ Voor 32% gewijzigd door slijkie op 09-08-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Anyway, ik zag net dit topic voorbij komen. Einde van Online/Virtuele kaarten bij bunq? Als dat waar is, dan ehh... Heb ik straks écht niets meer te zoeken bij bunq. oO https://together.bunq.com...s-are-no-longer-available
Ik had al twee Online cards en besloot het te testen. De uitleg onder de 'Learn more' gaat naar een uitlegpagina van een jaar geleden. Dus ik dacht: doen. Maar ik kreeg (mijn eerste) Travelcard.
Wat een travelcard is en wat ik ermee kan, waarom het anders is dan een Online card en vooral, of ze me extra gaan laten betalen ervoor, is volslagen onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 09:21
slijkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:41:

Ze houden de support bezetting op het absolute minimum dat nodig is in lage loon landen, daarom kan je praktisch nooit Nederlands typen naar je eigen bank in Nederland. Maar wel flink commissie uitbetalen aan verkopers die dus er alles aan doen om klanten wijs te maken om bunq te nemen.

Eeder zaten ze met Support bij een NL bedrijf ‘Vannad’ die ze nu niet betaalden. Via de rechter toen alsnog €300.000 lopen eisen.

Ter nuancering... deel van support zat en zit nog steeds in Amsterdam. En, daar is onlangs zelf Rotterdam aan toegevoegd. Dus Support is nu verdeeld over Sofia, Amsterdam en Rotterdam.

Overigens heeft bunq altijd al medewerkers from all over the world gehad en is de standaard voertaal Engels. Er zit een Google Translate functie in de Chat ingebouwd en als echt nodig is, kun je gewoon iemand spreken in je eigen taal. bunq is bij Sofia uitgekomen omdat Ali in dat land al ervaring had met TransIP.

Vannad was slecht. Is ook de enige keer dat ik een Support medewerker een slechte beoordeling heb gegeven. Ik vond ze een ramp. Dus in elk geval hulde dat bunq geprobeert heeft daar zo snel als kon afscheid van te nemen. Helaas niet de rechtzaak gewonnen om alle punten :(

Support tijden zijn de laatste tijd wel extreem vind ik zelf. bunq stond wat dat betreft vroeger wel echttt aan de top qua support. Nu waren dat ook andere en eenvoudigere tijden, maar toch. Men is de tijden naar beneden aan het brengen, dus hopelijk komt het weer enigesinds in de buurt van de good old days.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YuYa
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-08-2020
Voor iemand die er redelijk vanaf het begin bij was en het op afstand heeft gevolgd kan ik zeggen dat ik de klantenservice tot nu toe erg vriendelijk en snel vond bij vragen/klachten.
Wel lijkt het inderdaad vanaf een afstand steeds meer op een groene SJW sekte maar dat is voor mij niet verrassend vanaf het moment dat ik het pasje 🌈 zag waar ik wel om moest lachen, vooral als ik 'betekenisvolle blikken' in winkels zag als ik het pasje gebruikte.
Dat van gratis meest geavanceerde bank van Nederland opeens naar meest dure bank, ook nog eens zonder duidelijke melding dat gratis opeens zou ophouden en automatisch naar duur abonnement werd over gezeten was natuurlijk niet zoals het hoort maar dat soort dingen vind ik in de nieuwe FinTech markt waar bedrijven nog hun verdien model moeten vinden bij horen.
Dat rare gedoe na een bepaalde update met iets van ballonnen die als eerste in je beeld verschijnen en nu ook iets met aantal bomen (weet niet waar het over gaat), met daarnaast geld- en tijd bespaard interesseert mij niet dus irriteert omdat het je zo wordt opgedrongen en ruimte in beslag neemt.

Wel lijkt de helpdesk houding te zijn veranderd nadat ik op slechts TravelCard ben overgegaan qua snelheid en bereidheid om dingen uit te zoeken maar dat vind ik proportioneel wbt kosten/baten.

Dat sektarische gedoe neem ik op de koop toe en niet geheel serieus omdat dat soort sektes altijd in de loop der tijd in ruzie en hysterisch gejank uiteenvalt wat natuurlijk bij de aard van het beestje past. Na een crisis zal er wel een serieuzer model uitrollen, of overname als het verliesgevend blijft. Er lijkt sowieso wel een sanering in challenger banks op komst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dat dure valt inmiddels ook steeds meer te relativeren. Alle banken zijn hun tarieven flink omhoog aan het gooien. Een beetje betaalpakket bij SNS of ABN kost tegenwoordig ook meer dan 7 euro per maand. Ik denk dat andere banken snel zullen volgen gezien de rente-opbrengsten gewoon niet meer dekkend zijn voor de kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Laten we wel bij de feiten blijven. Ondanks de prijsstijgingen kun je bij de traditionele banken nog steeds een prima betaalpakket krijgen voor heel ruim onder de zeven euro per maand. Inderdaad met wat minder functies dan bunq, maar ook met een hoop minder bullshit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:38:
Dat dure valt inmiddels ook steeds meer te relativeren. Alle banken zijn hun tarieven flink omhoog aan het gooien. Een beetje betaalpakket bij SNS of ABN kost tegenwoordig ook meer dan 7 euro per maand. Ik denk dat andere banken snel zullen volgen gezien de rente-opbrengsten gewoon niet meer dekkend zijn voor de kosten.
Ik ga straks bij ABN EUR 1,70 betalen en bij ING nog minder. Wat is voor jou "een beetje betaalpakket"? Zoals 90% van de mensen: een betaalpas plus online bankieren en wellicht Apple Pay, gecombineerd met een Nederlandse klantenservice?

Sterker nog, ik gebruik ABN en ING nu gratis omdat ik nog studeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mcDavid schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:38:
Een beetje betaalpakket bij SNS of ABN kost tegenwoordig ook meer dan 7 euro per maand.
Een betaalpakket bij ABN AMRO gaat € 1,70 per maand kosten. Met een credit card verdubbelt dat naar € 3,40.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 09-08-2020 14:00 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
TucanoItaly schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Een betaalpakket bij ABN AMRO gaat € 1,70 per maand kosten. Met een credit card verdubbelt dat naar € 3,40.
ABN 1,70 en N26 als Mastercard voor 0,00. Dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

slijkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

ABN 1,70 en N26 als Mastercard voor 0,00. Dus?
Ja, die N26 gasten zijn goed bezig ja. Debit- en geen creditkaart, geloof ik? Maar ben het met je eens, een gratis pakket lijkt toch echt te kunnen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Weet iemand waar bunq nu de prijslijst heeft verstopt? De pagina met de voorwaarden is weer eens veranderd. Die is nu hier: https://www.bunq.com/nl/terms

In de voorwaarden verwijzen ze nog steeds naar de prijslijst die op "www.bunq.com" te vinden moet zijn, maar ik zie hem zo snel nergens. Een zoekfunctie heeft de site ook nog steeds niet (of kan ik althans niet vinden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John Do NL
JeroenE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:28:
Weet iemand waar bunq nu de prijslijst heeft verstopt? De pagina met de voorwaarden is weer eens veranderd. Die is nu hier: https://www.bunq.com/nl/terms

In de voorwaarden verwijzen ze nog steeds naar de prijslijst die op "www.bunq.com" te vinden moet zijn, maar ik zie hem zo snel nergens. Een zoekfunctie heeft de site ook nog steeds niet (of kan ik althans niet vinden).
Astu: http://bunq.com/pricing-sheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:23
Ik dacht dat Bunq als bank voor een betaalrekening met betaalpas en Apple Pay gratis blijft? Los van eenmalig 10 euro als je een fysieke betaalpas wil? Heb ik iets gemist? In de bovenstaande prijslijst staat het ook nog steeds als gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
TucanoItaly schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Ja, die N26 gasten zijn goed bezig ja. Debit- en geen creditkaart, geloof ik? Maar ben het met je eens, een gratis pakket lijkt toch echt te kunnen.
Gratis kan ook prima, zijn meerdere die dat doen. bunq gooit er alleen een kletskoek verhaal omheen en de hele cult gelooft het direct... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
Aangezien nog geen een winst maakt lijkt mij dat een op zijn minst wat voorbarige conclusie.

Hoewel meerdere hebben aangegeven nog dit jaar winstgevend te willen gaan worden zoals Revolut, maar die zitten dan ook op 12+ miljoen las ik laatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
JeroenE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Merci! Waar heb je die link op www.bunq.com gevonden?
Uhh, deze weet ik toevallig uit mijn hoofd. Maar heb even gezocht waar deze tegenwoordig zit: bunq.com > menu onderaan: Our Policies > Make Life Easy > Pricing.

Vroeger was dat iets gemakkelijker want alles stond eenvoudig onder legal. Ik heb er in elk geval voor gezorgd dat de privacy statement nu wel direct op het hoofdscherm staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YuYa
JeroenE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:23:
[...]
Waar heb je die link op www.bunq.com gevonden?
Bovendien doet een eenvoudige Google "bunq pricing" het helemaal bovenaan belanden ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
evdakker schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:00:
Ik dacht dat Bunq als bank voor een betaalrekening met betaalpas en Apple Pay gratis blijft? Los van eenmalig 10 euro als je een fysieke betaalpas wil? Heb ik iets gemist? In de bovenstaande prijslijst staat het ook nog steeds als gratis.
Je bedoelt Travel? Nee dat is niet echt een betaalrekening. Je kan geen geld overboeken noch zaken als automatisch incasso gebruiken. Daarnaast gaat het om de TravelCard, wat een debit mastercard is. Het is niet mogelijk om een Maestro-pas erbij te krijgen. Hoe nuttig dat is weet je enkel zelf, maar binnen NL is het eigenlijk vrijwel uitsluitend bruikbaar in online webshops en verder bijna nergens. :P Apple Pay wordt op de TravelCard inderdaad toegestaan, doch ook in Apple Pay geldt dat de TravelCard een MasterCard is en dus enkel gebruikt kan worden bij winkels die MasterCard ondersteunen. In 99% van de winkels in NL heb je een Maestro nodig, ook met Apple Pay.

Er is dus inderdaad een gratis variant, maar om dat een “betaalrekening” te noemen is denk ik niet helemaal juist. :P Voor Nederlanders is het meer iets dat enkel boeiend is misschien voor op reis en online bij webshops die mastercard accepteren. Niet te vergelijken met bunq free noch more.

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 10-08-2020 11:52 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
WhatsappHack schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 02:15:
[...]
de winkel moet MasterCard accepteren, anders werkt ‘t niet.
Met Google Pay kan je betalen bij een MAESTRO verkooppunt. Is dit voor Apple Pay niet ook zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 15:15
YuYa schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:30:
Met Google Pay kan je betalen bij een MAESTRO verkooppunt. Is dit voor Apple Pay niet ook zo?
Dat hangt ervan af welke kaart je in Apple Pay hangt. Als je er een Maestro kaart in hangt kan je betalen bij Maestro verkooppunten. Zo kan je er ook een MasterCard, Visa of Amex in hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Oh, ik had niet door dat je niet overal kunt betalen met Apple Pay en Bunq. Tot nu toe namelijk nog niet tegengekomen dat het in Nederland niet werkte... Gewoon contactloos betalen bij de pinautomaat.
Ik heb al een 'echte' ASN betaalrekening. Ik gebruik Bunq alleen als een letterlijke "betaalrekening", dus om kleinere bedragen met mijn Apple Watch te kunnen betalen (Wat Volksbank nog niet ondersteunt). Voor dat beperkte doel werkt Bunq prima, beter dan N26, omdat je de Bunq rekening real time en eenvoudig met Ideal kunt aanvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
evdakker schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:57:
Oh, ik had niet door dat je niet overal kunt betalen met Apple Pay en Bunq. Tot nu toe namelijk nog niet tegengekomen dat het in Nederland niet werkte... Gewoon contactloos betalen bij de pinautomaat.
Ik heb al een 'echte' ASN betaalrekening. Ik gebruik Bunq alleen als een letterlijke "betaalrekening", dus om kleinere bedragen met mijn Apple Watch te kunnen betalen (Wat Volksbank nog niet ondersteunt). Voor dat beperkte doel werkt Bunq prima, beter dan N26, omdat je de Bunq rekening real time en eenvoudig met Ideal kunt aanvullen.
Hangt af van welke type kaart je hebt gekoppeld. Ik betaal 99% van all mijn kaartbetalingen met Apple 🍏 Pay... Ik heb zowel mijn bunq Maestro als een bunq Mastercard gekoppeld aan Apple 🍏 Pay in mijn Wallet. Werkt als een trein.

Als je Apple 🍏 Pay hebt gekoppeld aan een Mastercard, kan kom je in Nederland helaas niet heel ver.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:34
John Do NL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:59:
[...]
Apple 🍏 Pay ... Apple 🍏 Pay ... Apple 🍏 Pay
:X

[ Voor 11% gewijzigd door Sluuz op 10-08-2020 10:34 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:21
Zonder 🍏 is de sfeer zo snel verpest en is het lang niet zo leuk voor iedereen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Waarom zegt ie steeds ‘Apple Apple Pay’?

Het is toch ‘Apple Pay’ of ‘🍏 Pay’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Don’t feed the trolls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Klopt, als je een Maestro in Apple Pay hebt staan werkt het prima in NL, daar waar je contactloos kan betalen. :) Met een MasterCard: not so much :P En Travel bij bunq is dus helaas een MasterCard.

Het probleem zou niet bestaan als we hier in NL ook volledig over zouden gaan op MasterCard/VISA Debit. Internationaal gezien ook een stuk makkelijker. :P Ik meende dat @DaveFlash ooit heeft gezegd dat daar plannen voor waren vanwege de nieuwe EU-wetgeving, maar of dat wat geworden is/gaat worden: geen idee.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
An Apple (Pay) a day keeps the doctor away :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
WhatsappHack schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:56:
Klopt, als je een Maestro in Apple Pay hebt staan werkt het prima in NL, daar waar je contactloos kan betalen. :) Met een MasterCard: not so much :P En Travel bij bunq is dus helaas een MasterCard.

Het probleem zou niet bestaan als we hier in NL ook volledig over zouden gaan op MasterCard/VISA Debit. Internationaal gezien ook een stuk makkelijker. :P Ik meende dat @DaveFlash ooit heeft gezegd dat daar plannen voor waren vanwege de nieuwe EU-wetgeving, maar of dat wat geworden is/gaat worden: geen idee.
Ik mag hopen van niet. Mastercard/Visa heeft z’n poot al genoeg in de pap overal. Laten we nog meer kosten van de ondernemer wegnemen om dat niet te doen. Maestro (ook van MC dat wel) is prima. Kosten zijn laag, en laten we eerlijk zijn, een Maestro pas werkt ‘bijna’ overal, ook buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
MAESTRO is verreweg de goedkoopst betaalmethode voor winkeliers (factoren!) dus absoluut het beste omdat die kosten natuurlijk worden verrekend. Ik blijf het overigens raar vinden dat winkeliers die kosten niet direct expliciet mogen rekenen van EU wetgeving; dat staat een gezonde strijd op kosten en kwaliteit in de weg lijkt mij.
Daarnaast is MAESTRO naar mijn ervaringen met POS ook altijd sneller dan MasterCard of VISA. Het wordt ook direct écht van je rekening afgeschreven ipv soort van 'gereserveerd' om de winkelier dat later te laten claimen. Dat geeft naar mijn ervaring onduidelijkheid over je daadwerkelijke saldo bij wat archaïscher banken en vergroot de kans bij winkeliers als zij vergeten te claimen.
Ik hoop dat MAESTRO dominant wordt maar vooralsnog zijn VISA en MasterCard veruit het meest geaccepteerd wereldwijd.

NB Acceptatie is zelfs in Europa niet overal: Wikipedia: Maestro (debit card)

[ Voor 9% gewijzigd door YuYa op 10-08-2020 12:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:39
YuYa schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:49:
MAESTRO is verreweg de goedkoopst betaalmethode voor winkeliers (factoren!) dus absoluut het beste omdat die kosten natuurlijk worden verrekend. Ik blijf het overigens raar vinden dat winkeliers die kosten niet direct expliciet mogen rekenen van EU wetgeving; dat staat een gezonde strijd op kosten en kwaliteit in de weg lijkt mij.
Daarnaast is MAESTRO naar mijn ervaringen met POS ook altijd sneller dan MasterCard of VISA. Het wordt ook direct écht van je rekening afgeschreven ipv soort van 'gereserveerd' om de winkelier dat later te laten claimen. Dat geeft naar mijn ervaring onduidelijkheid over je daadwerkelijke saldo bij wat archaïscher banken en vergroot de kans bij winkeliers als zij vergeten te claimen.
Ik hoop dat MAESTRO dominant wordt maar vooralsnog zijn VISA en MasterCard veruit het meest geaccepteerd wereldwijd.

NB Acceptatie is zelfs in Europa niet overal!:
Wikipedia: Maestro (debit card)
Je weet dat Maestro ook reserveert? Kijk maar in je rekenoverzicht, daar staat reservering bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
Vinnienerd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:53:
[...]
Je weet dat Maestro ook reserveert? Kijk maar in je rekenoverzicht, daar staat reservering bij.
Nee dat wist ik niet :?
Ik heb ook nog nooit een reservering zien staan. Vraag mij ook af of het wel dezelfde soort reservering is die door de verkoper moet worden geaccepteerd, of dat het een soort reservering van de banken onderling is .. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnienerd
YuYa schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Nee dat wist ik niet :?
Ik heb ook nog nooit een reservering zien staan. Vraag mij ook af of het wel dezelfde soort reservering is die door de verkoper moet worden geaccepteerd, of dat het een soort reservering van de banken onderling is .. ?
Ook Maestro betalingen moeten geclaimd worden, maar deze periode is korter (zelfde als Mastercard debit). Technisch zijn Maestro en Mastercard debit betalingen gewoon hetzelfde, maar bijvoorbeeld de application id is anders. En uiteraard heel veel voorwaarden (geen chargebacks, geen extended warranty, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:33
WhatsappHack schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:56:
...
En Travel bij bunq is dus helaas een MasterCard.
...
Dit is niet helemaal volledig. Toevallig van de week een travel account geregistreerd voor iemand en tegenwoordig(?) krijg je daar een virtuele maestro pas bij die ook toe te voegen is aan Apple Pay. Dan heb je dus, indien je hem besteld, een fysieke MasterCard en een virtuele maestro.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
Ronald_O schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Dit is niet helemaal volledig. Toevallig van de week een travel account geregistreerd voor iemand en tegenwoordig(?) krijg je daar een virtuele maestro pas bij die ook toe te voegen is aan Apple Pay. Dan heb je dus, indien je hem besteld, een fysieke MasterCard en een virtuele maestro.
Hoi 👋 Roland,

Ik vraag me af of dit dan goed is gegaan. Weet je zeker dat je niet nu een Premium Trial hebt geactiveerd per ongeluk? Naar mijn weten is Travel enkel en uitsluitend 1 Mastercard (virtueel en fysiek) en dus geen Maestro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
John Do NL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Hoi 👋 Roland,

Ik vraag me af of dit dan goed is gegaan. Weet je zeker dat je niet nu een Premium Trial hebt geactiveerd per ongeluk? Naar mijn weten is Travel enkel en uitsluitend 1 Mastercard (virtueel en fysiek) en dus geen Maestro.
Kennelijk is dat veranderd of het is een bug..

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 12:37

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
slijkie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Ik mag hopen van niet. Mastercard/Visa heeft z’n poot al genoeg in de pap overal. Laten we nog meer kosten van de ondernemer wegnemen om dat niet te doen. Maestro (ook van MC dat wel) is prima. Kosten zijn laag, en laten we eerlijk zijn, een Maestro pas werkt ‘bijna’ overal, ook buitenland.
Meastro en VPay zijn zoals je zelf zegt ook gewoon MasterCard en VISA, maar dan een ander merknaampje er op. Het werkt zelfs hetzelfde, zo kan je in sommige webshops ook gewoon met je Maestro betalen. Historisch gezien was Maestro natuurlijk de veel betere deal inderdaad qua kosten, alleen nu er caps komen op oa interchange fees wordt het verschil erg klein met MC/Visa. Dan wordt het enkel nog maar verwarrend en inconvenient dat we vier verschillende kaarten (even de kleine partijen (in NL) zoals AMEX en Discover niet meegerekend) naast elkaar hebben draaien terwijl dat prima uniform naar 2 kan. :) Voor toerisme beter, wereldwijde acceptatie ook beter en geen gezeik meer met "voor deze dienst heb je een credit card nodig", et cetera.

@YuYa
Maestro/VPAY zal nooit dominant worden wereldwijd. Het zal eerder uitgefaseerd worden. ;)
Zoals gezegd maakt het binnenkort niet zoveel meer uit. Daarnaast werkt het in de basis dus exact hetzelfde. Het ligt aan je bank als je enkel reserveringen ziet en eens per x tijd moet betalen, het kan ook prima direct afgeschreven worden. Als je een MasterCard Debit neemt bij bunq kan je dat het beste zien. Dat werkt echt exact hetzelfde als een Maestro Debit, alleen wordt de ene wel bij winkels geaccepteerd in NL en de ander nauwelijks... Van mij mogen Maestro en VPAY vandaag nog opbokken. Zijn we van al dat gezeur af en misschien dat andere banken dan ook eens gaan kijken naar Online Passen zoals bij bunq. Wat ergens mogelijk wel weer een nagel aan de kist van bunq zou zijn, gezien dat nog maar een van de weinige features is die bunq redelijk uniek maakt binnen Nederland en waardoor je nog enigszins die hoge maandprijs kan goedpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
Ronald_O schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Kennelijk is dat veranderd of het is een bug..
Ik heb even nagevraagd en Travel kent alleen 1 kaart en dat is een Mastercard. Er zijn echter wel trucs om extra kaarten bij Travel voor elkaar te krijgen, maar is dan ook de vraag hoe lang je daarvan kan profiteren :)....

Kortom: formeel alleen 1 Mastercard bij Travel en geen Maestro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
John Do NL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Ik heb even nagevraagd en Travel kent alleen 1 kaart en dat is een Mastercard. Er zijn echter wel trucs om extra kaarten bij Travel voor elkaar te krijgen, maar is dan ook de vraag hoe lang je daarvan kan profiteren :)....

Kortom: Nu werkt het door een bug en over een maand of twee heb je ineens premium door een automatische afschrijving van 10 Euro :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om met de API een pas geheel te verwijderen? Ik heb twee oude virtuele passen (maestro_mobile_nfc) uit het Italië tijdperk die ik vervangen had voor twee Nederlandse varianten, teneinde ervoor te zorgen dat de terminals niet langer Italiaans tegen me begonnen te praten. :+ Maar die krijg ik dus met geen mogelijkheid weg. Vroeger in v2 boeide dat niet zo, dan roste je ze ergens achteraan in de lijst. Maar nu het een top to bottom scroll is geworden in het Passen venster, zitten ze me toch een beetje in de weg. Ik gebruik ze ook nooit meer, dus ze nemen onnodig ruimte in. :P

[ Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 10-08-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
Executor16 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Kortom: Nu werkt het door een bug en over een maand of twee heb je ineens premium door een automatische afschrijving van 10 Euro :D
Slechts €7,99 :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Gaat om het idee en de manier bij bunq, niet om de prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
John Do NL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:11:
[...]

Er is geen truc aan te pas gekomen de kaart stond er meteen bij. In mijn ogen is het dan ook een functionaliteit die er nu bijgeleverd is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
Ronald_O schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Er is geen truc aan te pas gekomen de kaart stond er meteen bij. In mijn ogen is het dan ook een functionaliteit die er nu bijgeleverd is.
Ik geloof je direct. Maar Travel is 1 kaart -> Mastercard, is bevestigd vanuit bunq. Neemt niet weg dat er mogelijk een bug in zit of je toch per ongelijk de omweg hebt getriggert. Het is elk geval geen formele functionaliteit.

Dus top dat het nu werkt.. en wellicht hou je dat ook zo. Maar ik zou mensen afraden nu over te stappen om Travel vanwege Maestro, want dat is garantie tot de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ronald_O schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Heb je ff gecheckt of er niet premium trial staat ipv TravelCard onder Profiel -> Mijn lidmaatschap? Better safe than sorry. En anders: mooi meegenomen, dan heb je mazzel gehad. :P

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 10-08-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delay
WhatsappHack schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:14:
Weet iemand of het mogelijk is om met de API een pas geheel te verwijderen?
Ja hoor, zo heb ik mijn oude Italiaanse pas ook verwijderd.

code:
1
2
python3 list_cards.py "J. Jansen"
python3 set_card_status.py "J. Jansen" 1234 cancelled

Scripts staan op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Delay schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

Ja hoor, zo heb ik mijn oude Italiaanse pas ook verwijderd.

code:
1
2
python3 list_cards.py "J. Jansen"
python3 set_card_status.py "J. Jansen" 1234 cancelled

Scripts staan op github.
Dank u zeer, ik ga er eens naar kijken! :)
Ff de python SDK downloaden of omzetten naar JS, whichever I feel like. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Heel wijs, bunq zoekt een PR Manager. Misschien is deze voormalige Irakese minister wel een goede optie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukYLdCnhA1O4nBmB0tQEsvwmGKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ymPNsCvedsogDV1lNpqW61RL.jpg?f=user_large

Of hopelijk een keer iemand die wél beseft dat er wat mis is met de communicatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

TexMex schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:25:
Heel wijs, bunq zoekt een PR Manager.

[...]

Of hopelijk een keer iemand die wél beseft dat er wat mis is met de communicatie.
Die zoeken ze al tijden. Echter bij bunq lijkt het niet te gaan om PR, marketing of communciatie (het overbrengen van de filosofie van het bedrijf en het uitvinden wat de klanten willen, ik zie marketing uitdrukkelijk niet als sales), maar om een cultuurprobleem.

Niet iedereen is geïnteresseerd in de producten van een bedrijf dat een 'you're with us, or you're against us' mentaliteit heeft, zeker niet als ze zich anders presenteren. Dan is het ervaring van het product niet in overeenstemming met de promesse en heb je (groepen) ontevreden gebruikers. Dat zal iedere professional met ervaring snel vast stellen, en kun je ook teruglezen in bijvoorbeeld die rechtzaak die laatst werd aangehaald.

Zoals je aanhaalt, helpt zelfs een goede functionaris daar niet bij. De boodschap is verrot of spreekt maar een kleine groep adepten aan.

Als nou die kleine groep adepten voldoende is om een goede business case te draaien, dan heb je niet zoveel aan een PR Manager (beleg het dan bij een PR bureau), maar kun je misschien beter aan community management gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Do NL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

De boodschap is verrot of spreekt maar een kleine groep adepten aan.

Als nou die kleine groep adepten voldoende is om een goede business case te draaien, dan heb je niet zoveel aan een PR Manager (beleg het dan bij een PR bureau), maar kun je misschien beter aan community management gaan doen.
In dat licht is het dan raar dat gebruikersaantallen en beheersvermogen groeit.. hard groeit. Zou het wellicht kunnen dat de boodschap en het product dus toch een wat grotere groep aanspreek dan een paar early adaptors ;)

Ik denk eerder dat de koers die bunq vaart, niet meer in de filosofie past van ene bepaalde groep. Daarmee zegt ik niets over die groep of bunq, maar meer over dat ze wellicht uit elkaar gegroeid zijn. Ik denk dat bunq op andere doelgroep stuurt dan wellicht de meer tech georiënteerde groep die van oudsher bij bunq zat.

Qua communicatie denk ik in elk geval als bunq meer toelichting zou moeten geven over de motivatie achter keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 16:27
John Do NL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

In dat licht is het dan raar dat gebruikersaantallen en beheersvermogen groeit.. hard groeit. Zou het wellicht kunnen dat de boodschap en het product dus toch een wat grotere groep aanspreek dan een paar early adaptors.

Ik denk eerder dat de koers die bunq vaart, niet meer in de filosofie past van ene bepaalde groep. Daarmee zegt ik niets over die groep of bunq, maar meer over dat ze wellicht uit elkaar gegroeid zijn. Ik denk dat bunq op andere doelgroep stuurt dan wellicht de meer tech georiënteerde groep die van oudsher bij bunq zat.

Qua communicatie denk ik in elk geval als bunq meer toelichting zou moeten geven over de motivatie achter keuzes.
Ik heb zelf de indruk dat bunq vooral hard groeit buiten NL. En dan moeten we niet vergeten dat die groep nu kennismaakt met bunq en de voorgeschiedenis helemaal niet kent. Dus ook niet dat er eerst geen of lagere kosten waren. Dat is mogelijk ook wel een verschil in perceptie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:56:
Zoals je aanhaalt, helpt zelfs een goede functionaris daar niet bij. De boodschap is verrot of spreekt maar een kleine groep adepten aan.
Als je op zaterdag met een groepje vrienden voetbalt verwacht iedereen dat je de contributieverhoging betaalt en grotendeels positief bent over het team. Als je negatief gaat doen of niet betaalt zal de groep je buitensluiten en ben je niet meer welkom. Dat vind iedereen logisch. Niemand blijft luidkeels roepen dat hij recht heeft op gratis voetbal.

Op de een of andere manier werkt de groepsdynamiek online anders. Iemand die uit de groep stapt (al dan niet vrijwillig) maakt nieuwe accounts aan en blijft een negatieve zender op forums en social media. Men verwacht geen consequenties van het beledigen van andere mensen, het team de grond in praten en geen contributie betalen. De sociale controle die mensen normaal dwingt hun emoties te beheersen ontbreekt online.

Ben benieuwd hoe de nieuwe PR manager het aan gaat pakken, het lijkt mij geen gemakkelijke functie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:34
Delay schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Als je op zaterdag met een groepje vrienden voetbalt verwacht iedereen dat je de contributieverhoging betaalt en grotendeels positief bent over het team. Als je negatief gaat doen of niet betaalt zal de groep je buitensluiten en ben je niet meer welkom. Dat vind iedereen logisch. Niemand blijft luidkeels roepen dat hij recht heeft op gratis voetbal.

Op de een of andere manier werkt de groepsdynamiek online anders. Iemand die uit de groep stapt (al dan niet vrijwillig) maakt nieuwe accounts aan en blijft een negatieve zender op forums en social media. Men verwacht geen consequenties van het beledigen van andere mensen, het team de grond in praten en geen contributie betalen. De sociale controle die mensen normaal dwingt hun emoties te beheersen ontbreekt online.

Ben benieuwd hoe de nieuwe PR manager het aan gaat pakken, het lijkt mij geen gemakkelijke functie :)
Ik snap werkelijk waar niet hoe je een vergelijk durft te maken tussen een vriendenteam waarbij iedereen elkaar kent en sociale cohesie erg belangrijk is, en een commerciële bank waarbij leden elkaar niet kennen en werkelijk NIETS met elkaar van doen hebben. En dat is maar goed ook, want mijn financiën zijn privé.

Dus dat de groepsdynamiek online (vooral bij Bunq) anders werkt, is niet zo heel gek. Daarbij doe je nu net alsof iedereen die weggaat een account aanmaakt en op Together gaat lopen rellen. Denk dat je je daar best in vergist. Maar misschien is het ook wel de manier waarop Bunq het ziet en nemen ze daarom zo'n rare houding aan.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
henkjobse schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Ik heb zelf de indruk dat bunq vooral hard groeit buiten NL. En dan moeten we niet vergeten dat die groep nu kennismaakt met bunq en de voorgeschiedenis helemaal niet kent. Dus ook niet dat er eerst geen of lagere kosten waren. Dat is mogelijk ook wel een verschil in perceptie.
Zeker waar... nieuwe gebruikers gaan er blanco in uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
In dat licht is het dan raar dat gebruikersaantallen en beheersvermogen groeit.. hard groeit. Zou het wellicht kunnen dat de boodschap en het product dus toch een wat grotere groep aanspreek dan een paar early adaptors ;)
Dat zou best kunnen, dan is de nauw bepaalde doelgroep prima om een business case op te bouwen. Reden des te meer om je vooral op community management te richten en geen eigen PR te gaan doen.

Het is mij overigens om het even of bunq wel of niet succesvol is, mijn rekening is al een tijdje opgezegd - so long and thanks for the fish. Ik ben verder niet rancuneus, bunq heeft mij niet meer nodig en ik hen niet. Misschien wordt het in de toekomst weer anders, dat zien we dan wel weer.

Natuurlijk volg ik bunq verder graag, fintech is nu eenmaal interessante materie.

Waar zie jij overigens up-to-date gebruikersaantallen (laat staan het vermogen), of heb je een interne bron? Volgens mij is het jaarverslag 2019 de laatste officiële bron, de cijfers door Gregory worden niet meer bijgehouden.

Y-o-y gegevens zijn in dit verband niet zo handig. Vooral het verloop (en de splitsing tussen de afgenomen producten) in de maanden na het afschaffen van bunq free zouden zeer interessant zijn. Dat zou dan ook direct een hoop criticasters de mond snoeren als alles inderdaad 🌈🌈🌈 zou zijn. In afwezigheid van de cijfers moet iedereen maar raden - wie weet houden de enthousiastelingen zich nu ook nog wel in en gaan ze nog meer vertrouwen hebben als ze forse groei zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
[...]

Je vergeet je vermelden dat jij je baseert op cijfers die oud zijn. Pre-V3 tijdperk. Pre-shitstorm aan negativiteit & reviews. Dus tot 1 Juli 2021 is de data die jij op noemt minder waard dan een stuiver. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
De regen van negatieve reviews bij Trustpilot en de app stores is in ieder geval nog niet gestopt. In hoeverre ze compleet betrouwbaar zijn is natuurlijk de vraag, maar ze geven in ieder geval een beeld. En het lijkt toch een stuk verder te gaan dan een doelgroep die niet meer overeenkomt met de early adapters. Het gaat ook niet alleen om V3 of de communicatie.

Ik heb eerder het idee dat de complete cultuur bij bunq door en door verrot is. En vroeg of laat zullen ook de nieuwe klanten dat weer ervaren, tenzij bunq grondig gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
slijkie schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:41:
Bunq is ook een van de weinige banken die via influencers klanten probeert te lokken... ze hebben een affiliate/commissie systeem.

[Afbeelding]

Heel interessante uitspraak overigens. Ben benieuwd of andere banken ook zoveel customer support outsourcen. Als je graag kwaliteit wil en dat belangrijk vindt, is outsourcing ervan toch niet handig? Uiteraard kan je eea afspreken en SLAs afspreken, maar het beste zicht heb je op de kwaliteit als je het in-house houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
henkjobse schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Heel interessante uitspraak overigens. Ben benieuwd of andere banken ook zoveel customer support outsourcen. Als je graag kwaliteit wil en dat belangrijk vindt, is outsourcing ervan toch niet handig? Uiteraard kan je eea afspreken en SLAs afspreken, maar het beste zicht heb je op de kwaliteit als je het in-house houdt.
Ter aanvulling, het zijn bunqs eigen mensen op de support afdeling in Sofia .... geldt ook voor support in Amsterdam en Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
John Do NL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Ter aanvulling, het zijn bunqs eigen mensen op de support afdeling in Sofia .... geldt ook voor support in Amsterdam en Rotterdam.
Uhm, dit gaat toch juist over de outsourcing die ze hebben gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YuYa
Sodeju zeg. Ik heb eventjes de eerste ~60 gelezen maar dat is best wel schokkend. Hebben ze nog mazzel dat het in het Nederlands is zodat gebruikers uit andere landen het overslaan. Maar ik vind het wel zeer verontrustend wat ik lees!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slijkie
De bank die alles 'eerlijk' en 'groen' wil doen. Heeft hun medewerkers in Sofia, omdat ze zo goed zijn. Oja en omdat het gemiddelde salaris in Bulgarije zo rond de 400 euro per maand is. Tuurlijk maar een bijzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:27
slijkie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:00:
De bank die alles 'eerlijk' en 'groen' wil doen. Heeft hun medewerkers in Sofia, omdat ze zo goed zijn. Oja en omdat het gemiddelde salaris in Bulgarije zo rond de 400 euro per maand is. Tuurlijk maar een bijzaak.
Je kan het ook omkeren, de ABN AMRO heeft veel personeel in India. Dan is dit natuurlijk veel groener en eerlijker in Sofia >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• slijkie
Rub147 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

Je kan het ook omkeren, de ABN AMRO heeft veel personeel in India. Dan is dit natuurlijk veel groener en eerlijker in Sofia >:)
ABN loopt ook niet het heilige boontje te spelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Do NL
Belangrijk: https://together.bunq.com/d/35975-bunq-me-important-update

Je kunt als zakelijke gebruiker bunq.me niet meer gebruiken in een zakelijke context. Blijkbaar vond Mastercard het geen tof idee meer dat daar zo massaal gebruik van werd gemaakt 😳🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
John Do NL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:52:

Je kunt als zakelijke gebruiker bunq.me niet meer gebruiken in een zakelijke context. Blijkbaar vond Mastercard het geen tof idee meer dat daar zo massaal gebruik van werd gemaakt 😳🤷🏼‍♂️
Uit de geupdate zakelijke AV:
Met bunq.me kun je eenvoudig geld ophalen voor bijvoorbeeld een gezamenlijk cadeau, een donatie aan een goed doel of een creatief project. Gebruik bunq.me echter alsjeblieft niet voor commerciële doeleinden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
Freeaqingme schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Uit de geupdate zakelijke AV:

[...]
Inderdaad. Je klant een bunq.me link sturen kan dus niet meer. Vaag, want niet bij alle betaal opties speelt Mastercard een rol volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Niks vaags aan, is te duur voor ze. Alles wat geld kost krabbelen ze nu rustig van terug.

Email spammen dat je je vrienden moet uitnodigen, want dan krijg je gratis bomen. (Komen ze met die fysieke bomen aan?)

Zaken gaan fantastisch goed uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
slijkie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:06:
Niks vaags aan, is te duur voor ze. Alles wat geld kost krabbelen ze nu rustig van terug.

Email spammen dat je je vrienden moet uitnodigen, want dan krijg je gratis bomen. (Komen ze met die fysieke bomen aan?)

Zaken gaan fantastisch goed uiteraard!
En dan publieke de vinger naar Mastercard wijzen? Wat denk je zelfs? Geen enkele twijfel dat Mastercard wel degelijk ze op de vingers heeft getikt. De vraag is meer, voor wat en waarom? :) Mogelijk alleen vanwege card payment optie 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
John Do NL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

En dan publieke de vinger naar Mastercard wijzen? Wat denk je zelfs? Geen enkele twijfel dat Mastercard wel degelijk ze op de vingers heeft getikt. De vraag is meer, voor wat en waarom? :) Mogelijk alleen vanwege card payment optie 🤷🏼‍♂️
En waarom halen ze de andere betaal-opties ook weg? Wat heeft Mastercard daarover te zeggen? Mijn standpunt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
slijkie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

En waarom halen ze de andere betaal-opties ook weg? Wat heeft Mastercard daarover te zeggen? Mijn standpunt blijft.
Je mag natuurlijk vinden wat je wil. Mijn standpunt blijft ook “geen geld kwestie vanuit bunq” ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 15:38
slijkie schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Bunq is geen goedkope bank. En zeker bij zakelijke rekeningen betaal je toch al extra voor veel dingen. Als het puur een geld kwestie was zo ik eerder verwachten dat ze de tarieven gewoon wat verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
John Do NL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:59:
[...]

Inderdaad. Je klant een bunq.me link sturen kan dus niet meer. Vaag, want niet bij alle betaal opties speelt Mastercard een rol volgens mij
Wat als je als bedrijf via de API een request betaal request maakt voor een geleverde dienst? Deze gaat immers ook via bunq.me... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Do NL
bluewalk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 06:35:
[...]

Wat als je als bedrijf via de API een request betaal request maakt voor een geleverde dienst? Deze gaat immers ook via bunq.me... :F
Goede vraag. Strikt formeel genomen mag je dit volgens de T&C ook niet meer inzetten in een zakelijk context. Dus om je klanten te laten betalen. Een Request in the app of via de API levert voor de klant immers gewoon ook een bunq.me url op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
John Do NL schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:52:

Wat een bullshit zeg. Ik had mijn premium account al overgezet naar ING maar nu moet ik zakelijk toch ook maar naar een andere oplossing gaan kijken. Dit was namelijk een van de hoofdredenen dat ik mijn business account nog heb bij bunqcrap.

[ Voor 3% gewijzigd door Executor16 op 12-08-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Tjah. Ik vrees dat je dan bij mastercard en DNB moet klagen. Mijn vermoeden is dat bunq een bankvergunning heeft, en geen PSP (betaal-)vergunning, en dat het daarom niet zo tof gevonden wordt (maar dat is voor mij ook vooral speculeren). Zelfs al zouden ze wel er voor kiezen om een 'echte' PSP te worden, dan nog moet ieder bedrijf vermoedelijk daar wel nog weer apart voor gekeurd worden, ook bij partijen als mastercard.

Mijn vermoeden is dat bunq dit in al haar enthousiasme voor iedereen beschikbaar gemaakt heeft, en daarbij niet direct rekening hield met het scenario dat ondernemers dit zo zouden inzetten. Dat ging een tijd goed, maar nu is er dan een partij die dat niet meer door de beugel vindt kunnen.

Is het dan meteen 'bullshit' als bunq dat enigzins moet beteugelen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

Tjah. Ik vrees dat je dan bij mastercard en DNB moet klagen. Mijn vermoeden is dat bunq een bankvergunning heeft, en geen PSP (betaal-)vergunning, en dat het daarom niet zo tof gevonden wordt (maar dat is voor mij ook vooral speculeren). Zelfs al zouden ze wel er voor kiezen om een 'echte' PSP te worden, dan nog moet ieder bedrijf vermoedelijk daar wel nog weer apart voor gekeurd worden, ook bij partijen als mastercard.

Mijn vermoeden is dat bunq dit in al haar enthousiasme voor iedereen beschikbaar gemaakt heeft, en daarbij niet direct rekening hield met het scenario dat ondernemers dit zo zouden inzetten. Dat ging een tijd goed, maar nu is er dan een partij die dat niet meer door de beugel vindt kunnen.

Is het dan meteen 'bullshit' als bunq dat enigzins moet beteugelen?
Ja, dat ze de hele bunq.me eruit gooien is bs. Geloof er gewoon niks van. Anders slopen ze alleen mastercard toch uit de betaalmogelijkheid bij zakelijke gebruikers? Waarom gelijk alles eruit halen? Volgens mij betaald het gros van de mensen toch alleen maar via iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
Executor16 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Wat een bullshit zeg. Ik had mijn premium account al overgezet naar ING maar nu moet ik zakelijk toch ook maar naar een andere oplossing gaan kijken. Dit was namelijk een van de hoofdredenen dat ik mijn business account nog heb bij bunqcrap.
Dan kan je toch beter naar een willekeurige PSP overstappen? Mollie bijv. biedt dit gewoon standaard aan (incl. overigens creditcard als betaaloptie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinnienerd
Ik denk dat Mastercard niet wil dat bunq.me voor retail payments gebruikt wordt omdat je dan in feite niet de goede Wikipedia: Merchant category code gebruikt voor transacties voor goederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vinnienerd dat zou zo maar kunnen. Het antwoord wat er gebeurd als iemand mij heeft betaald met een credit card en die transactie dan later wil laten terugdraaien heeft bunq mij nooit gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Delay schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:56:
[...]

Dus als jij met een groepje "vrienden" gaat voetballen op een zaterdag moet je contributie betalen en dan ook nog eens overwegend positief zijn? Dan heb ik toch een heel ander beeld bij wat "vrienden" zijn dan jij hebt.

Ik begrijp de vergelijking dan ook helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

YuYa schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Sodeju zeg. Ik heb eventjes de eerste ~60 gelezen maar dat is best wel schokkend. Hebben ze nog mazzel dat het in het Nederlands is zodat gebruikers uit andere landen het overslaan. Maar ik vind het wel zeer verontrustend wat ik lees!
Maar worden die reviews niet ergens anders overgenomen en/of vertaald (al dan niet automatisch) naar de voertaal in het betreffende land?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YuYa
magician2000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 02:38:
[...]
Maar worden die reviews niet ergens anders overgenomen en/of vertaald (al dan niet automatisch) naar de voertaal in het betreffende land?
Geen idee maar denk dat dat niet nodig is omdat er op Engelse vergelijkingssites vast genoeg te vinden is. Wel interessant inderdaad dus misschien doe ik dat op bepaald moment wel eens om te kijken of het daar hetzelfde totaal negatieve verhaal is.

Niet gehinderd door al te veel kennis van bunq zelf vind ik het in ieder geval vanaf een afstand een heel merkwaardige ontwikkeling. Echt alsof het een sekte is geworden die geheel in een bubble leeft. Terwijl ik die App helemaal in het begin juist heel erg goed vond :? |:( Hoewel ik ook wel eens de idee had dat het nogal was afgekeken van Revolut maar misschien was het toen juist wel omgekeerd. Hoe dan ook is het voor mij symbolisch hoe het is afgegleden van gratis superbank met super App welke op termijn misschien wel half Nederland en ook heel veel buitenland zou willen gebruiken, naar meest dure bank met afschuwelijke opdringerige en irritante App van een groene sekte.

Hoewel het een discussie blijft over een onbewezen oorzakelijk verband met dat klimaatgedoe kan ik wel 1 ding constateren: klimaatgekte maakt in ieder geval al veel stuk 🤢

[ Voor 30% gewijzigd door YuYa op 14-08-2020 09:50 . Reden: beterer zinsconstructie ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slijkie
Nou, bunq heeft cash issues lijkt het.

Mail enkele dagen binnen om vrienden uit te nodigen. (Ben geen oplichter, dus nee dankje)

Nu ook in de laatste update notes. 5 mensen uitnodigen in 5 dagen, dan krijg je een Metal Kaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM0DzT-z9Ra9p1hsZV13qkP_FJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Ef8v3vBlHQlmR7sS1UYo2B7.jpg?f=user_large

https://together.bunq.com/d/36032-get-a-free-metal-card

Ze willen nu ook dat mensen 12-24 maanden vooruit gaan betalen, voor een micro stukje metaal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4_-s6avkRlCUGrD0AYNIr4QvMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgSGlfhsynLryoNXDngu6z9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ze hebben absoluuuuuut geen geld issues. Alleen als de klanten even wat meer kunnen dokken nu, zou zijn zijn.

Tuurlijk zijn er hele enkele superfans die op 1 hand te tellen zijn, maar dan ben je toch achterlijk als je dit doet.

Oh, en plus, kan je de komende 24 maanden niet wegrennen als we het NOG erger gaan maken.

[ Voor 37% gewijzigd door slijkie op 14-08-2020 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

slijkie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:59:
Nou, bunq heeft cash issues lijkt het.
Dat is niet uit te sluiten, maar daarover is (helaas) geen objectieve informatie beschikbaar.

De door jou als noodgreep geïnterpreteerde campagnes kunnen net zo goed het gevolg zijn van een nieuwe ijverige medewerker met provisie voor conversie, een donderpreek van de directeur of een speciale actie van de leveranciers van de metalen kaartjes, en zo kun je nog wel wat meer redenen verzinnen.

Stel nu dat 1000 mensen zich laten overtuigen om € 200 vooruit te betalen, dan hebben ze € 200.000 in het laatje. Bij de burnrate van bunq stelt dat helemaal niets voor, en 1000 klanten die je voor twee jaar hebt gebonden valt ook nog maar te bezien want je kunt er vanuit gaan dat zulke luitjes pas echt gaan lopen bitchen als ze het niet (meer) bevalt.

Als we dan even terug gaan naar punt 28 van het jaarverslag:
Capital injections
The shareholder made an additional capital injection of EUR 2.4 million per 20 January 2020,
EUR 3.4 million per 26 February 2020, EUR 1.7 million per 25 March 2020, EUR 2 million per
22 April 2020 and EUR 2.4 million per 27 May 2020.
Dus: ik sluit een acuut liquiditeitsprobleem in de bedrijfsvoering niet uit, maar dan zou ik ingrijpen van DNB verwachten, niet zo'n marketingactie. Uiteraard is nadere (interne en liefst ook verifiëerbare) informatie altijd welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Zojuist vrijwel al m'n funds weggeboekt naar ING. Weet dat e.e.a. gedekt is, maar geen zin in eventueel gedoe ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 14-08-2020 12:12 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuYa
Hoe zit dat eigenlijk met je saldo dat op de Travel MasterCard Credit Card staat? Staat dat juridisch gezien op bunq, op de kaartuitgever, of op MasterCard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

YuYa schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met je saldo dat op de Travel MasterCard Credit Card staat? Staat dat juridisch gezien op bunq, op de kaartuitgever, of op MasterCard?
Bunq, want het is een zogenoemde debet kaart die kijkt naar je huidige saldo :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Dat is niet uit te sluiten, maar daarover is (helaas) geen objectieve informatie beschikbaar.

De door jou als noodgreep geïnterpreteerde campagnes kunnen net zo goed het gevolg zijn van een nieuwe ijverige medewerker met provisie voor conversie, een donderpreek van de directeur of een speciale actie van de leveranciers van de metalen kaartjes, en zo kun je nog wel wat meer redenen verzinnen.

Stel nu dat 1000 mensen zich laten overtuigen om € 200 vooruit te betalen, dan hebben ze € 200.000 in het laatje. Bij de burnrate van bunq stelt dat helemaal niets voor, en 1000 klanten die je voor twee jaar hebt gebonden valt ook nog maar te bezien want je kunt er vanuit gaan dat zulke luitjes pas echt gaan lopen bitchen als ze het niet (meer) bevalt.

Als we dan even terug gaan naar punt 28 van het jaarverslag:

[...]

Dus: ik sluit een acuut liquiditeitsprobleem in de bedrijfsvoering niet uit, maar dan zou ik ingrijpen van DNB verwachten, niet zo'n marketingactie. Uiteraard is nadere (interne en liefst ook verifiëerbare) informatie altijd welkom.
Klopt, weden doen we het niet. Het is alleen iets waar het op ‘lijkt’ vanuit mijn perspectief. Maar wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YuYa
Trackerfire schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

het is een zogenoemde debet kaart die kijkt naar je huidige saldo :)
Er staat (bij mij) Creditcard op :?

Aanvulling: voor de zekerheid ook maar even leeggetrokken

[ Voor 11% gewijzigd door YuYa op 14-08-2020 12:44 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"