Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Twizzlerz schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:39:
Iemand die toevallig ook GNUCash gebruikt? De bunq MT940 bestanden worden namelijk niet goed ingelezen. Ik moet handmatig in de eerste regel "940" vervangen door ":940:". Volgens dit documentje van de Rabobank is dat in ieder geval mandatory https://www.rabobank.com/...t-mt940-structured-en.pdf (pag 5)
Zou Bunq support ff berichtje sturen, wss fixen ze het heel snel :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twizzlerz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-06 08:42
DennusB schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:41:
[...]

Zou Bunq support ff berichtje sturen, wss fixen ze het heel snel :)
Gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 16:40

MavhRik

Marcel

Ik krijg nu spontaan een uitnodiging voor Bunq together, maar die site doet het vaker niet dan wel, en login geeft een QR code (mooie oplossing!) alleen de App herkent de QR code niet.

// edit
zie dat het ze het ook op Facebook hebben geplaatst en dat het daar ook niet werkt.
Inmiddels is het offline en staat er dat ze de capaciteit aan het vergroten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door MavhRik op 24-02-2017 13:42 ]

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCraane
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 05:35
inVision schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:07:
Ik krijg nu spontaan een uitnodiging voor Bunq together, maar die site doet het vaker niet dan wel, en login geeft een QR code (mooie oplossing!) alleen de App herkent de QR code niet.

// edit
zie dat het ze het ook op Facebook hebben geplaatst en dat het daar ook niet werkt.
Inmiddels is het offline en staat er dat ze de capaciteit aan het vergroten zijn.
QR code werkt wel, maar je moet de app eerst updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik

MavhRik

Marcel

SCraane schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:28:
[...]

QR code werkt wel, maar je moet de app eerst updaten.
Kan goed kloppen, heb inmiddels de update gehad en kan nu wel via die QR inloggen.

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 12:48
Ik vind het erg vervelend dat Bunq niet duidelijk aangeeft dat de gedeelde accounts niet gelijke rechten bieden voor de deelnemers. Het is echt een "guest user" met 1 admin. Nu is dit voor een keertje gezamenlijk betalen met vrienden geen probleem.

Maar als Bunq gewoon De betaalrekening wil zijn, is dit wel degelijk van belang.

Voorbeelden:
Je kan na het delen van een rekening die je zelf hebt aangemaakt zelf bepalen wat de limiet is. Door deze op 0 te zetten, kan de ander helemaal niks, alsof het een bug in de app is.
Het goedkeuren van toekomstige incasso's kan alleen door de admin worden gedaan.

Mijn punt is vooral dat dit nergens duidelijk wordt aangegeven. Waardoor verwarring, misbruik (denk aan koppels die uit elkaar gaan), irritatie kan ontstaan maar ook nieuwe features onontdekt blijven zoals toekomstige incasso's (met limiet) goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik

MavhRik

Marcel

Jazco2nd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:17:
Ik vind het erg vervelend dat Bunq niet duidelijk aangeeft dat de gedeelde accounts niet gelijke rechten bieden voor de deelnemers. Het is echt een "guest user" met 1 admin. Nu is dit voor een keertje gezamenlijk betalen met vrienden geen probleem.

Maar als Bunq gewoon De betaalrekening wil zijn, is dit wel degelijk van belang.

Voorbeelden:
Je kan na het delen van een rekening die je zelf hebt aangemaakt zelf bepalen wat de limiet is. Door deze op 0 te zetten, kan de ander helemaal niks, alsof het een bug in de app is.
Het goedkeuren van toekomstige incasso's kan alleen door de admin worden gedaan.

Mijn punt is vooral dat dit nergens duidelijk wordt aangegeven. Waardoor verwarring, misbruik (denk aan koppels die uit elkaar gaan), irritatie kan ontstaan maar ook nieuwe features onontdekt blijven zoals toekomstige incasso's (met limiet) goedkeuren.
Op het forum van Bunq zijn er ook veel mensen die het verzoek voor een echte en/of rekening hebben gedaan, misschien daar ook even het duimpje omhoog klikken, dan krijgt het hopelijk meer aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
inVision schreef op Monday 6 March 2017 @ 12:56:
[...]

Op het forum van Bunq zijn er ook veel mensen die het verzoek voor een echte en/of rekening hebben gedaan, misschien daar ook even het duimpje omhoog klikken, dan krijgt het hopelijk meer aandacht.
Hoop dat ze dat snel toevoegen...is denk ik wel een belangrijke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 12:48
inVision schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:56:
[...]

Maar het gaat me nieteens om een en/of rekening. Daar is weer regelgeving aan gebonden dus dat komt wel. Voorlopig focust Bunq zich niet daarop, gaat juist om hun huidige functionaliteit.

Het is totaal niet duidelijk dat de rekeningdeler admin is en de anderen dus een aantal dingen helemaal niet kunnen in de app, zoals checken wat de limiet is en incasso's permanent toestaan (terwijl ze juist wel incasso's kunnen accepteren! Hoe gek is dat). En ook de incasso settings niet kunnen inzien (nieteens leesrechten).

En/of is echt een ander verhaal en ik begrijp wel dat dat nog even duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
HMm....ben mijn automatische incasso's aan het overzetten naar Bunq, maar er zijn blijkbaar nog organisaties die hun financiele systemen niet op orde hebben en dus de IBANs van Bunq niet als 'geldige' rekeningen zien.

Ze voeren de zogeheten Elf-proef uit, maar die schijnt voor IBAN nummers niet (altijd) de goede uitkomst te hebben. Gevolg : Mijn Bunq IBAN nummer is volgens die organisatie geen geldig nummer. Bunq zit er bovenop en de organisatie gaat 'kijken wat ze kunnen doen'. Van Bunq begreep ik dat de organisatie wettelijk verplicht is om alle IBAN nummers te accepteren en ze dus een aanpassing moeten doen, maar ja...geen enkele garantie dat dat snel gaat gebeuren geloof ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:55:
HMm....ben mijn automatische incasso's aan het overzetten naar Bunq, maar er zijn blijkbaar nog organisaties die hun financiele systemen niet op orde hebben en dus de IBANs van Bunq niet als 'geldige' rekeningen zien.

Ze voeren de zogeheten Elf-proef uit, maar die schijnt voor IBAN nummers niet (altijd) de goede uitkomst te hebben. Gevolg : Mijn Bunq IBAN nummer is volgens die organisatie geen geldig nummer. Bunq zit er bovenop en de organisatie gaat 'kijken wat ze kunnen doen'. Van Bunq begreep ik dat de organisatie wettelijk verplicht is om alle IBAN nummers te accepteren en ze dus een aanpassing moeten doen, maar ja...geen enkele garantie dat dat snel gaat gebeuren geloof ik....
Ik heb dat gezeur alleen bij de postcodeloterij gehad, die heb ik dus maar gelijk opgezegd :) Verder ging het gelukkig overal goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DennusB schreef op Tuesday 7 March 2017 @ 11:57:
[...]

Ik heb dat gezeur alleen bij de postcodeloterij gehad, die heb ik dus maar gelijk opgezegd :) Verder ging het gelukkig overal goed!
In het ergste geval kan ik dat ook nog doen... 8) maar ik heb liever dat ze het gewoon fixen. Is namelijk de vakbond/rechtsbijstand....dat is toch wel handig om die bij de hand te hebben, als je ze nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TheVMaster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:55:

Ze voeren de zogeheten Elf-proef uit, maar die schijnt voor IBAN nummers niet (altijd) de goede uitkomst te hebben. Gevolg : Mijn Bunq IBAN nummer is volgens die organisatie geen geldig nummer.
De elfproef was inderdaad alleen geldig als controle voor de invoering van IBAN (behalve bij rekeningnummers van Postbank/ING destijds). IBAN heeft een eigen controlegetal en daarom hoeven nieuwe rekeningnummers niet meer aan de elfproef te voldoen. Ook nieuwe rekeningen bij oude banken hoeven daar niet meer aan te voldoen. Of dit al gebeurt weet ik niet.

Mijn bunq rekeningnummer voldoet (toevallig) wel aan de elfproef.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zr40 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:20:
[...]

Mijn bunq rekeningnummer voldoet (toevallig) wel aan de elfproef.
Ik heb de indruk dat bunq eerst de nummers die hier wel aan voldeden heeft verstuurd, en later pas andersoortige nummers heeft aangemaakt. Ik was er vrij vroeg bij en heb ook een 'geldig' nummer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:59
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:57:
[...]

Haha, win-win :D

ot: ING-rekeningnummers hebben nooit aan de 11-proef voldaan, en hun IBAN-nummers doen dat ook niet. Nogal raar om dat te vereisen dus.
Ik heb wel een keer bij de NS-klantenservice gehad dat mevrouw zei dat mijn IBAN-nummer niet klopte omdat deze met een 0 moest beginnen. Na wat aandringen ging ze het toch maar proberen en werkte het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Wel redelijk kansloos. Krijg net een mail van de firma, ze krijgen pas aan het eind van dit jaar een nieuw systeem :
Hallo TheVMaster

Goedemiddag heer Zandbergen,

Ik heb van ons servicecenter antwoord gekregen dat ons computersysteem sommige banken en rekeningnummers
waaronder ook uw bank het systeem niet ondersteunen.

Wij zijn wel bezig met een nieuw administratiesysteem maar dat zou pas eind dit jaar operationeel zijn.
Tot dan kunnen wij de contributie niet innen van uw nieuwe rekeningnummer.

Na overleg met de debiteuren administratie zijn er een aantal mogelijkheden voor contributie inning tot eind van het jaar.

1 uw contributie niet meer via automatische incasso maar per acceptgirokaart te voldoen
2 uw contributie iedere maand tot eind van het jaar zelf overmaken op rekeningnummer NL29RABO0XXXXXXXXX tnv [Bedrijfsnaam] onder vermelding van uw relatienummer xxxxxxxx
3 uw contributie tijdelijk tot eind van het jaar via een ander rekeningnummer te laten afschrijven

Ik hoor graag van u voor welke optie u kiest. Excuses voor het ongemak.

Vertrouwend u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerkster Ledenservice
Wauw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 14:59
TheVMaster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:12:
Wel redelijk kansloos. Krijg net een mail van de firma, ze krijgen pas aan het eind van dit jaar een nieuw systeem :

[...]

Wauw....
Ik kan je vertellen dat dit behoorlijk snel is ;) Ik heb geen Nederlands rekeningnummer, maar het komt vaak voor dat de eerste twee letters (de landcode) hardcoded is. Ik verwacht over 10 jaar nog zulke legacy systemen (softwarematig of gewoon onwil).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
TheVMaster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:12:

[...]

Wauw....
Terugsturen: Ik ga voor optie 4: mijn lidmaatschap opzeggen. :D

Tevens even aan bunq laten weten welke partij dit doet, die gaan er sowieso achteraan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
mcDavid schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:21:
[...]

Tevens even aan bunq laten weten welke partij dit doet, die gaan er sowieso achteraan dan.
Behalve het systeem van de betalingsverzoeker aanpassen is er weinig dat eraan gedaan kan worden... Je kunt eventueel melding doen bij het meldpunt van De Nederlandsche Bank: meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
mcDavid schreef op Tuesday 7 March 2017 @ 16:21:
[...]

Terugsturen: Ik ga voor optie 4: mijn lidmaatschap opzeggen. :D

Bunq is al met ze in gesprek O+ en zij geven aan dat het mogelijk al eerder gefixt!

Voor de time being maar even een automatische overschrijving aangemaakt in de Bunq app, dan blijven we in ieder geval de contributie betalen en kan de 'oude bank' er gewoon wel uit :+

[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 07-03-2017 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:33
Ik had er laatst ook zo eentje. Dat ging niet over automatische incasso's maar over geld overmaken naar mijn bunq-rekeningnummer. Bij de salarisadministratie van een financiële instelling nota bene :') SAP was zo ingesteld of verouderd dat het bij Nederlandse IBANs altijd een 0 na de bankcode verwachtte omdat een Nederlands rekeningnummer maar uit 9 cijfers mocht bestaan. (Ik geloof dat bunq rekeningnummers altijd met een 2 beginnen en uit tien cijfers bestaan.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:39
API is online. Er is net een update gepusht naar iOS en Android devices. Ook kunnen mensen uit Duutsland en Oostenrijk zich aanmelden en ondersteunt Bunq SOFORT (werkt ook bij andere Nederlandse banken!)

Korte uitleg hier: https://www.bunq.com/en/api
Documentatie staat hier: https://doc.bunq.com/

Prijzen staan in de app. Of zie hieronder. Zeker voor zakelijk gebruik vrij duur. Vanaf de eerste API call mag je betalen.

Privé:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ye13ln0.jpg

Zakelijk:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M32E97X.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door oohh op 09-03-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 08:51
oohh schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 00:33:
API is online. Er is net een update gepusht naar iOS en Android devices.

Prijzen staan in de app. Zeker voor zakelijk gebruik vrij duur.
Ik kan de prijzen zo snel niet vinden, of krijg je die pas te zien als je een api-key aanmaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:39
MaffeMaarten schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:53:
[...]

Ik kan de prijzen zo snel niet vinden, of krijg je die pas te zien als je een api-key aanmaakt?
Ik kon het ook niet vinden, maar een vriend van mij @tim427 heeft het wel gevonden. Heb zijn screenshots toegevoegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Super gaaf, een bank met API. Daarnaast lijkt het er op dat er MasterCard aankomt: https://doc.bunq.com/api/1/call/master-card-action

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

API is online. Er is net een update gepusht naar iOS en Android devices. Ook kunnen mensen uit Duutsland en Oostenrijk zich aanmelden en ondersteunt Bunq SOFORT (werkt ook bij andere Nederlandse banken!)

Prijzen staan in de app. Of zie hieronder. Zeker voor zakelijk gebruik vrij duur. Vanaf de eerste API call mag je betalen.

http://imgur.com/M32E97X
http://imgur.com/ye13ln0
Ik werk nu al een tijdje met de API en heb er al heel wat uurtjes inzitten. Het daadwerkelijk maken van een connectie is redelijk complex (het is natuurlijk een bank) maar als dat eenmaal werkt dan is het echt goed te doen. Mochten er hier mensen zijn die tegen zaken aanlopen stuur me vooral een berichtje, mogelijk heb ik hetzelfde al een keer meegemaakt.
MegaCookie schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:46:
Super gaaf, een bank met API. Daarnaast lijkt het er op dat er MasterCard aankomt: https://doc.bunq.com/api/1/call/master-card-action
Dat is puur voor de debit cards (die gaan via MasterCard).

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Lijkt me idd vooral gericht op payment providers en dergelijke. Met deze prijzen voegt het voor de "gewone gebruiker" niets toe.
Let's hope dat er een goedkoper personal plan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het is zover, public API!

https://www.bunq.com/en/api

[edit] spuit 11 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door bluewalk op 09-03-2017 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordOfBones
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 13:35

http://imgur.com/M32E97X
http://imgur.com/ye13ln0
Zie ook https://www.bunq.com/file..._Terms_bunq_API_EN_v1.pdf voor de terms en prijzen.

Mobile Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Super vet. Tijd om eens mee te stoeien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
inVision schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:39:
[...]

Inmiddels paar weken verder en heb samen (ieder eigen account) met 't vrouwtje verschillende bankrekeningen. Waaronder een stuk of 8 gedeelde voor verschillende huishoudelijke boodschappen (potjes). We hebben beide een pas die we on the fly koppelen aan de rekening waarvan we willen betalen.

Tot nu toe erg tevreden! Heb wel een paar feature requests, maar heb nog niet echt een plek gevonden waar ik die kan droppen.
Voor die gedeelde betaal je toch 1 euro per maand (Connect feature)? Met andere woorden als ik en mijn vriendin een pas nemen en 1 'rekening' delen, dan betalen we 3 euro per maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

IJsbeer schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:34:
[...]

Voor die gedeelde betaal je toch 1 euro per maand (Connect feature)? Met andere woorden als ik en mijn vriendin een pas nemen en 1 'rekening' delen, dan betalen we 3 euro per maand?
Connect voor consumenten is gratis :)

https://www.bunq.com/en/pages/personal-fees

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

API voor bedrijven kost 5 euro per maand. Vind het nogal aan de hoge kant, zeker in de "beta"-fase.

Lijkt mij dat je eerst zoveel mensen op de API wilt hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
tim427 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:02:
API voor bedrijven kost 5 euro per maand. Vind het nogal aan de hoge kant, zeker in de "beta"-fase.

Lijkt mij dat je eerst zoveel mensen op de API wilt hebben?
Als 5 euro per maand veel is voor een bedrijf doet dat bedrijf echt wat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 00:05

tim427

Turbulence!

DennusB schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:12:
[...]

Als 5 euro per maand veel is voor een bedrijf doet dat bedrijf echt wat verkeerd.
In verglijking met de Connect functie van 1 euro per maand en het feit dat het in een prille "Beta"-fase bevind? Mwha.

Zeg ook niet dat het veel is voor een bedrijf maar eerder dat het wat aan de hoge kant is in vergelijking met de rest van hun producten.

Edit: Zo zou ik het beter begrijpen als de Sandbox-omgeving gratis zou zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door tim427 op 09-03-2017 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blite
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09-2022
tim427 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:10:
[...]

In verglijking met de Connect functie van 1 euro per maand en het feit dat het in een prille "Beta"-fase bevind? Mwha.

Zeg ook niet dat het veel is voor een bedrijf maar eerder dat het wat aan de hoge kant is in vergelijking met de rest van hun producten.

Edit: Zo zou ik het beter begrijpen als de Sandbox-omgeving gratis zou zijn.
De Sandbox omgeving is ook gratis, calls kosten niets :) Je kan een Sandbox key aanvragen via Support (via de app zijn alleen production keys).

[ Voor 6% gewijzigd door Blite op 10-03-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gisteren heeft een vriend van me via zijn bunq naar mij, een niet-bunq klant geld overgemaakt. Hij heeft dit via een SMS gedaan. In de FAQ staat wat ze doen met de gegevens van hun klanten, maar wat doen ze met mijn telefoonnummer?

Wat doet bunq met mijn gegevens?

Mooie 404-pagina naar de privacy statement...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Tsja, bunq adverteert naar werknemers en investeerders met big data. Ik denk dat als privacy van belang voor je is, je ver bij bunq vandaan moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dreester schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:02:
In de FAQ staat wat ze doen met de gegevens van hun klanten, maar wat doen ze met mijn telefoonnummer?
Ik kan wel vertellen wat ik denk dat ze doen, maar daar heb je niets aan. Je kan het beter aan bunq zelf vragen: support@bunq.com of @bunq op twitter.
Privacy statement staat hier: http://www.bunq.com/nl/privacy/
Brent schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:03:
Tsja, bunq adverteert naar werknemers en investeerders met big data. Ik denk dat als privacy van belang voor je is, je ver bij bunq vandaan moet blijven.
Heb je daar een bron voor? Eerste keer dat ik dit hoor.

Ik ben ook benieuwd naar je redenering hoe de toepassing van 'big data' automatisch betekent dat er een gevaar voor privacy moet zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 11-03-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zr40 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:03:
[...]

Heb je daar een bron voor? Eerste keer dat ik dit hoor.
Omdat je waarschijnlijk alleen als klant naar bunq hebt gekeken. Google 'bunq big data'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De eerste vijf resultaten leveren niets relevants op. Artikelen over bunq waarbij big data alleen genoemd wordt in de samenvatting van andere artikelen in de navigatie van de betreffende website.

Noem eens een specifiek voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zr40 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:10:
De eerste vijf resultaten leveren niets relevants op. Artikelen over bunq waarbij big data alleen genoemd wordt in de samenvatting van andere artikelen in de navigatie van de betreffende website.

Noem eens een specifiek voorbeeld?
Uit de eerste 5 hits die ik zie:
http://siliconcanals.nl/n...e-vertrouwen-qua-privacy/
https://www.bunq.com/nl/jobs/growth-hacker

Als je dit belangrijk vind, mag je ook wel zelf een beetje inzet tonen. Neem een middagje en doe wat onderzoek naar consumer facing fintech startups. Innovatie draait op de aanname dat er wat uit die big data te halen valt, en je dus in de kleine lettertjes het verzamelen ervan moet toestaan. Dit is niet moeilijk uit te puzzelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar wordt met geen woord gesproken over 'big data'. Alleen een tag op de post, maar inhoudelijk gaat het er niet over. De post uit 2015 speculeert over het verdienmodel, dat in 2015 nog niet bekend gemaakt was.
Ook hier geen woord over 'big data' of soortgelijke termen.
Als je dit belangrijk vind, mag je ook wel zelf een beetje inzet tonen.
Nee, zo werkt dat niet. Jij maakt bonte beweringen zonder onderbouwing en vraagt de ander om ze te onderzoeken. Dan kan je niet klagen dat de inzet bij de ander ontbreekt wanneer je daarop gewezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ah, je bent er zoeen ;) Totdat er staat "we respecteren uw privacy niet", denk jij dat er niets aan de hand is ;) Prima, mij heb je er niet mee ;)

En pak nog even het woordenboek erbij, er staan bergen terminologie in die artikels/links die neerkomen op data analyse. Het kon niet duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En dat is dus een drogreden. Er staat ook niet dat ze geen zeehondjes neerknuppelen, dus het moeten wel dierenbeulen zijn!

Als je graag conclusies trekt uit wat er niet staat, ga vooral je gang. Ik blijf wel in de echte wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zr40 schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:27:
Ik blijf wel in de echte wereld :)
Je bedoelt de wereld van de klant ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
@Brent @dreester
Ik zou zeggen: lees even de reacties van Ali himself hier:
https://together.bunq.com/topic/ethiek
En hier:
https://together.bunq.com/topic/beste-ali

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 11-03-2017 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Brent schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 14:22:
Ah, je bent er zoeen ;) Totdat er staat "we respecteren uw privacy niet", denk jij dat er niets aan de hand is ;) Prima, mij heb je er niet mee ;)

En pak nog even het woordenboek erbij, er staan bergen terminologie in die artikels/links die neerkomen op data analyse. Het kon niet duidelijker.
Ja, de vacutere staat er vol mee. Maar waarom zou Bunq geen big data analyse mogen doen op hun eigen klantenbestand? Waarom zouden ze geen datawarehouse bij mogen houden waarin per kwartaal staat hoe de financiele stromen gaan? Hoe de verhouding is tussen zakelijke klanten (grof gezegd hun cash cow) en prive klanten?

Daar heb je toch wel een big data analyst voor nodig lijkt mij.

En op basis van die analyses/cijfers die eruit komen rollen kunnen ze een media campagne starten. Meer zakelijke klanten aantrekken, meer prive klanten aantrekken. You name it. 100% buzzword compliant.

Het is een IT bedrijf met een banklicentie, en ze hebben rapportage nodig om hun bedrijfsvoering in de gaten te houden. Ze moeten vast ook jaarrekeningen op gaan stellen, geldstromen verantwoorden etc. Kan me wel voorstellen dat je daar big data bij nodig hebt/goed kan gebruiken.

Vooralsnog zie ik niks wat met verhandelen van big data gegevens te maken zou hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door cavey op 15-03-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 21:11
*knip* off-topic. Maak evt een nieuw topic aan met meer achtergrond en onderbouwing.

[ Voor 148% gewijzigd door Krisp op 19-03-2017 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
Twizzlerz schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:39:
Iemand die toevallig ook GNUCash gebruikt? De bunq MT940 bestanden worden namelijk niet goed ingelezen. Ik moet handmatig in de eerste regel "940" vervangen door ":940:". Volgens dit documentje van de Rabobank is dat in ieder geval mandatory https://www.rabobank.com/...t-mt940-structured-en.pdf (pag 5)
Oh! Hier was ik naar op zoek. Gebruik zelf ook GNUCash. Met de Rabo export naar csv en daarna een python tool die het naar qif transformeert (particulier).

Gaat het bij jou om een zakelijk of een prive account bij bunq? Dit houdt me nu nog een klein beetje tegen om een bunq te openen. Kan nergens echt vinden wat voor export (en hoe komt het aan: mail? download van telefoon?) mogelijkheden ze bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@cavey je kunt kiezen: PDF, 2 smaken CSV en MT940. Je kunt het bestand vanuit de app direct openen op je telefoon, of delen naar een email-adres, cloud-storage of whatever je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 16:11
Heeft iemand wel eens gehad dat de Bunq pas niet geaccepteerd werd? Ik gebruik Bunq nog niet als mijn hoofd rekening, maar wel vaak voor als ik iets verkoop via marktplaats of tweakers o.i.d.

En ik wou laatst tanken bij een FireZone in Zwolle. Onbemand tankstation en de automaat gaf doodleuk aan dat de pas niet werd geaccepteerd. Stond iets van 90 euro op die rekening, maar werd niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38
Soms kan die 90 euro niet genoeg zijn. Ik meende zelfs dat je 160 euro op je rekening moet hebben staan. Die 160 euro word dan gereserveerd en zodra je dan klaar bent met tanken dan vind de verrekening plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 20 maart 2017 @ 22:49:
Soms kan die 90 euro niet genoeg zijn. Ik meende zelfs dat je 160 euro op je rekening moet hebben staan. Die 160 euro word dan gereserveerd en zodra je dan klaar bent met tanken dan vind de verrekening plaats.
Als het goed is checken ze of jij de minimale volume eenheid kan afnemen (5L o.i.d.), als jij dat bedrag niet hebt, dan wordt hij sowieso geweigerd. Daarna valt de pomp gewoon stil als de max is bereikt. Zou dit dan per bedrijf zo verschillend zijn?

Ben wel benieuwd, ik heb wel eens voor €45 getankt met een rekening waar €47 op stond (vergeten card aan rekening te koppelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38
Dat zou dan goed verschillend kunnen zijn, ik weet wel dat er bij mij een keer 160 euro van afgeschreven werd (wel in het buitenland (Frankrijk), in NL is me dit nog niet gebeurd of het is me niet opgevallen) en daarna werd het teveel afgeschreven weer terug gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Exact deze discussie is een paar weken geleden ook gevoerd in (volgens mij) het grote "welke bank" topic.

Het ligt idd aan de implementatie van het tankstation. De meeste Nederlandse stations reserveren 150 euro of je max saldo, en je kunt tanken tot het gereserveerde bedrag op is, wat dan direct wordt afgeschreven. Buitenlandse stations schrijven vaak direct 150 euro af en storten het restbedrag terug. Dan moet je idd minimaal 150 euro op je rekening hebben anders gebeurt er niets.
Zou best kunnen dat die firezone ook zoiets deed. Misschien omdat ze een storing hadden of gewoon een cheapass implementatie of whatever.

Ik heb nog nooit ergens niet kunnen pinnen. 1x bij de lokale Action meegemaakt dat zo'n antieke pinterminal die ze daar hebben het niet wou doen. Toen moest ik even bij de kassa ernaast afrekenen, daar deed'ie het wel. Zulke situaties heb je volgens mij met iedere pas wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
Fuff schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:31:
[...]

Als het goed is checken ze of jij de minimale volume eenheid kan afnemen (5L o.i.d.), als jij dat bedrag niet hebt, dan wordt hij sowieso geweigerd. Daarna valt de pomp gewoon stil als de max is bereikt. Zou dit dan per bedrijf zo verschillend zijn?

Ben wel benieuwd, ik heb wel eens voor €45 getankt met een rekening waar €47 op stond (vergeten card aan rekening te koppelen).
Dit heb ik nog nooit gehoord, zou wel praktisch zijn hoor, maar ik zit meteen te denken hoe dat dan geïmplementeerd zou zijn.
Het lijkt me niet wenselijk dat de pomp bij een betaling het totaalbedrag van mijn rekening op kan vragen, en ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat de pomp meerdere keren per seconde aan de bank gaat vragen of er nog een slokje meer uit de slang mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
MaffeMaarten schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:27:
[...]

Dit heb ik nog nooit gehoord, zou wel praktisch zijn hoor, maar ik zit meteen te denken hoe dat dan geïmplementeerd zou zijn.
Het lijkt me niet wenselijk dat de pomp bij een betaling het totaalbedrag van mijn rekening op kan vragen, en ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat de pomp meerdere keren per seconde aan de bank gaat vragen of er nog een slokje meer uit de slang mag.
Twee jaar geleden heeft Knab hier een storing in gehad en toen hebben ze uitgelegd hoe het werkt:
Mail van Knab destijds
Vanwege een technisch probleem, kan het tijdelijk voorkomen dat je pinbetaling bij een onbemand tankstation wordt geweigerd. Dit komt doordat de betaalautomaat bij het tankstation een reservering van ca. € 150 op jouw rekening maakt, om vervolgens het daadwerkelijk getankte bedrag af te rekenen. Wanneer de bestedingsruimte op jouw betaalrekening lager is dan dit bedrag, weigert ons systeem de betaling. Ook wanneer het werkelijk getankte bedrag lager is.
Dus er wordt inderdaad een bedrag gereserveerd en daarna verrekend met je werkelijke tankgedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twizzlerz
@cavey, ik gebruik bunq momenteel als prive account, maar ik houd mijn persoonlijke dingen bij in GNUCash. Via de app kun je exporteren naar PDF CSV en MT940. Aangezien ik vroeger bij de rabobank altijd MT940 heb gebruikt wilde ik dit dus ook bij bunq ook gebruiken.
Overigens heb ik afgelopen week op een beurs met een van de developers kunnen spreken. Ze zijn met dit probleem bezig en volgens hem zou het al gefixt moeten zijn, echter is dit bij mij nog steeds niet het geval. Verder ondervonden ze het probleem dat de implementatie van MT940 nog wel eens wil afwijken bij verschillende boekhoudpakketen waardoor dus fouten ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mja datsoort changes zijn altijd naar. Qua code is het waarschijnlijk 2 regels, maar vervolgens mag je alle mogelijke boekhoudingspakketten gaan testen om zeker te weten dat er niet eentje tussen zit die ineens *niet* meer werkt na de verandering. En daar contact mee opnemen of ze dat aan hun kant kunnen fixxen... Denk dat iedere softwareontwikkelaar wel weet hoe zoiets kleins toch weken/maanden kan slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
@Twizzlerz hmm, Rabobank mt940 exports? Ik ken alleen de csv exports :( zou al een hoop schelen als ik de qif translatie eruit kan gooien :) ga zo eens zoeken bij internet bankieren of het er ergens stiekem tussen staat ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twizzlerz
De Rabobank MT940 optie heb ik geloof ik alleen maar omdat ik een zakelijke rekening daar heb, waardoor ik blijkbaar alles naar MT940 kan exporten. Voor zover ik weet kunnen familieleden zonder zakelijke rekening dit ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
MaffeMaarten schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:27:
[...]

Helemaal mee eens. Maar in principe hoeft systeem toch ook niet real-time saldo te weten. Zou een berekening kunnen zijn op basis van wat je wilt tanken (immers geef je vooraf op welke brandstof je wilt) en de hoeveelheid die door de slang loopt. Bereik je dan X volume, dan weet je dat het meer is dan de reservering/totaalbedrag op rekening.

Lijkt me ook vrij onlogisch, maar ik heb echt meerdere malen gehad dat de pomp afslaat vanwege te weinig saldo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 888777

In de gehele autorisatie voor een pas transactie wordt nooit een saldo opgevraagd, er wordt altijd fiat gevraagd voor een bedrag en dat wordt wel/niet goedgekeurd. Het saldo met de verschillende paslimieten is beschikbaar in het systeem van de pas issuer maar niet in de verdere keten.

In de afwikkeling bestaat de mogelijkheid voor een autorisatiebedrag en een ander (voor de benzinepompen dus veelal een lager) transactiebedrag.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 21-03-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Niet online
Anoniem: 888777 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:13:
In de gehele autorisatie voor een pas transactie wordt nooit een saldo opgevraagd, er wordt altijd fiat gevraagd voor een bedrag en dat wordt wel/niet goedgekeurd. Het saldo met de verschillende paslimieten is beschikbaar in het systeem van de pas issuer maar niet in de verdere keten.

In de afwikkeling bestaat de mogelijkheid voor een autorisatiebedrag en een ander (voor de benzinepompen dus veelal een lager) transactiebedrag.
Ah, thanks. Helder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak aarde
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03 13:01
Hey!

The grand pricing experiment results are in. 🎉 Based on your behavior we have decided that new cards will be €1 per month!

If you want to know more about how we came to this decision and about what it means for you, you can read our latest blogpost.

Thanks for helping us decide! ♥

- Jan
Betalen per transactie was de enige reden dat ik een bunq account opende een paar dagen voor ze dit 'experiment' startten... Een kaart had ik nog niet besteld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-03 08:59
Zak aarde schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:03:
[...]

Betalen per transactie was de enige reden dat ik een bunq account opende een paar dagen voor ze dit 'experiment' startten... Een kaart had ik nog niet besteld :'(
Idem. Ik had ook graag een kaart willen hebben zonder maandlasten. Je hebt, zo lijkt het, 2 groepen mensen, een groep die liever 1 Euro per maand betaald, en 1 groep die liever eenmalig betaald. Waarom niet gewoon beide opties aanbieden vraag ik mij dan af. Voor ieder wat wils.

[ Voor 1% gewijzigd door JohnHeroHD op 03-04-2017 12:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 19:55

Veritas

concedo nulli

Dit levert Bunq onderaan de streep waarschijnlijk meer op. Dat hele 'experiment' verhaal was gewoon een verkooppraatje om een vast bedrag per maand in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Veritas schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:30:
Dit levert Bunq onderaan de streep waarschijnlijk meer op. Dat hele 'experiment' verhaal was gewoon een verkooppraatje om een vast bedrag per maand in te stellen.
Dat idee heb ik ook idd. Wellicht speelt ook mee dat bunq zich inmiddels meer wil profileren als "gewone" bank, ipv als "bank voor erbij".

Het experiment was sowieso quatsch, want behalve een ander tarief voor lopende kosten hebben ze tegelijkertijd ook de 1e pas gratis gemaakt. Er was dus geen representatieve nulmeting. Dat er meer passen besteld zouden worden als je die eerste drempel weg haalt, kon ik ze ook wel vertellen zonder dat "experiment".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het is dat ik al een (gratis) pas heb, maar als dat na de looptijd ook 1 euro per maand gaat worden dan gaat heel Bunq er weer uit. Het voordeel tov een 'gewone' bank neemt al steeds meer af en na een korte aanloopfase voor naamsbekendheid komen de kosten. Ook Revulot en N26 hebben daar al last van. Logisch, want er zal geld verdient moeten worden maar wel jammer van alle mooie concepten om het 'anders' te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Nouja ook met 1 euro per pas per maand zijn ze nog steeds veruit de goedkoopste bank van Nederland. Het is meer het principe, ik hou wel van "je betaalt voor wat je verbruikt" ipv vastgestelde bundeltarieven.

Plus het hele principe van extra passen achter de hand hebben voor de huishoudster of (zakelijk) voor iedereen die wel eens boodschappen doet, is zo natuurlijk een beetje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:06:
Plus het hele principe van extra passen achter de hand hebben voor de huishoudster of (zakelijk) voor iedereen die wel eens boodschappen doet, is zo natuurlijk een beetje weg.
Dat gaat met fysieke passen toch niet werken, ik geloof dan meer in digitale toepassingen als NFC/het autoriseren van een automatische afschrijving tot een ingesteld limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je met "NFC" bedoelt: Pinnen met je telefoon, dan ben ik het daar niet mee eens. Een ander een pasje meegeven is een stuk makkelijker dan iemand een app laten installeren, account laten maken, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Misschien is het een goed idee als iedereen die het oude prijsplan wil dat meldt bij support. Ik vind dat alle nieuwe klanten ook nog rechtmoeten hebben om het oude prijsplan te kiezen, net als alle oude klanten nu het recht krijgen om voor 1 mei op het nieuwe prijsplan over te stappen.
Overigens is bunq nu helemaal niet goedkoper meer: 1 euro is standaard, zelfs bij 1 pintransactie bij een atm(80 cent) is bunq nu al even duur als de goedkoopste ing-rekening. Ik snap wel dat bedrijven als bunq moeten verdienen, maar wat me verbaasd is dat ze niet veel goedkoper zijn dan traditionele banken. Bij bunq betalen we niet voor dure kantoren, duizenden medewerkers, het onderhoud van vele pinautomaten enzovoort. En toch is een gratis bankrekening met gratis bankpas nogaltijd onmogelijk, dat vind ik teleurstellend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:46
dicksterk schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:41:
Ik snap wel dat bedrijven als bunq moeten verdienen, maar wat me verbaasd is dat ze niet veel goedkoper zijn dan traditionele banken. Bij bunq betalen we niet voor dure kantoren, duizenden medewerkers, het onderhoud van vele pinautomaten enzovoort. En toch is een gratis bankrekening met gratis bankpas nogaltijd onmogelijk, dat vind ik teleurstellend.
Omdat Bunq geen geld maakt met geld moeten ze wel hun geld verdienen met het factureren van transacties.
Ing zou in theorie veel gemakkelijker een gratis bankrekening moeten kunnen leveren dan Bunq.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ja maar het doel van al die fintechs was toch juist het opschudden van de markt, het anders doen dan de gevestigde orde? Als ik bunq vergelijk met ing, dan ben ik bij ing precies even duur uit als met het nieuwe prijsplan van bunq misschien is bunq zelfs duurder(ik pin elke maand ales van m'n rekening af wat niet nodig is voor vaste lasten) dat doe ik bij een atm dus 80 cent per pintransactie. bij 2 pintransacties per maand ben ik al duurder uit dan bij ing. Waar zit dan het nut van bunq? Je kan er vanalles niet mee wat bijvoorbeld bij ing wel kan, maar het is niet goedkoper dan ing(tenzij je nooit bij een atm pint). Bunq vereind geen gled met ons geld, maar n26 doet dat bijvoorbeeld wel en die zitten ook al tijden te schuiven met hun fair uses policy en vaste bedragen per maand. Als de fintechs ons niets kunen brengen waardoor mensen wegrennen bij de gevestigde banken, wat heeft het dan voor nut? Ik zal nu dus met een constructie moeten gaan werken. Inkomsten binnekrijgen op bunq, automatisch doorstorten naar n26 en daarna pas pinnen want dan heb ik de bunq-pas niet nodig en kan ik die gepauzeerd laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MichielFRL schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:28:
[...]
Omdat Bunq geen geld maakt met geld moeten ze wel hun geld verdienen met het factureren van transacties.
Ing zou in theorie veel gemakkelijker een gratis bankrekening moeten kunnen leveren dan Bunq.
Leuke marketingpraat maar het slaat nergens op...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mcDavid
@dicksterk dat bunq geen geld verdient met geld vind ik juist heel belangrijk. Ik heb (jaren geleden al) mijn ING rekening opgezegd júíst omdat ik het niet eens ben met hoe ze het geld van hun klanten misbruiken om de wereld te verzieken met waninvesteringen.
Te meer omdat het jou als klant ook nog eens helemaal niets oplevert. De enigen die er baat bij hebben zijn de mannen in sjieke pakken die al die sjieke kantoren van ze moeten bemannen.
Daarnaast zie je dat de grootbanken helemaal niets geleerd hebben van de financiële crisis. Er is één bank omgevallen, 2 zijn er genationaliseerd en 3 zijn met staatssteun gered. En wat verandert er? Helemaal niets. De economie trekt weer wat aan, dus we zullen het wel weer uitzingen tot de volgende crisis.

Ook al levert het persoonlijk weinig op, het signaal dat een bank als bunq afgeeft, is voor mij véél belangrijker. Uiteindelijk maakt die 10 of 20 euro per jaar die je aan bankkosten kwijt bent me ook geen zak uit. Als je daar goeie en eerlijke betaalproducten voor krijgt, mag het van mij zelfs wel 30 of 40 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dicksterk schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:39:
Ja maar het doel van al die fintechs was toch juist het opschudden van de markt, het anders doen dan de gevestigde orde?
Maar ook daar moeten de kosten worden terugverdiend... simpele feit is dat een betaalrekening in NL al erg goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Ik ben het ook niet eens met het nieuwe prijsplan, de Rabobank heeft ook rekeningen voor 1,20 euro per maand, dat is weliswaar 20% duurder maar daar krijg je ook weer wat voordeel voor terug (zoals bijv. inloggen zonder telefoon, rente op je spaarrekening, is niet veel weet ik maar het gaat hier om centen)

Ik denk dat Bunq op deze manier een stille dood zal sterven, helemaal omdat ze geen CC (ook niet in debit vorm zoals N26) aanbieden en je toch naar andere aanbieders moet daarvoor

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 04-04-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-06 18:39
dicksterk schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:39:
Ja maar het doel van al die fintechs was toch juist het opschudden van de markt, het anders doen dan de gevestigde orde? Als ik bunq vergelijk met ing, dan ben ik bij ing precies even duur uit als met het nieuwe prijsplan van bunq misschien is bunq zelfs duurder(ik pin elke maand ales van m'n rekening af wat niet nodig is voor vaste lasten) dat doe ik bij een atm dus 80 cent per pintransactie. bij 2 pintransacties per maand ben ik al duurder uit dan bij ing. Waar zit dan het nut van bunq? Je kan er vanalles niet mee wat bijvoorbeld bij ing wel kan, maar het is niet goedkoper dan ing(tenzij je nooit bij een atm pint). Bunq vereind geen gled met ons geld, maar n26 doet dat bijvoorbeeld wel en die zitten ook al tijden te schuiven met hun fair uses policy en vaste bedragen per maand. Als de fintechs ons niets kunen brengen waardoor mensen wegrennen bij de gevestigde banken, wat heeft het dan voor nut? Ik zal nu dus met een constructie moeten gaan werken. Inkomsten binnekrijgen op bunq, automatisch doorstorten naar n26 en daarna pas pinnen want dan heb ik de bunq-pas niet nodig en kan ik die gepauzeerd laten staan.
Het gaat toch niet alleen maar om geld. Bunq is vernieuwend door het realtime geld overmaken, meerdere gratis bankrekeningen aan kunnen maken, passen kunnen koppelen aan die rekeningen on the fly, vernieuwende manier van geld overmaken en requesten (inmiddels veelvuldig gekopieerd), berichtgeving over transacties, controle over automatische incasso's, om maar wat te noemen.

Daarbij is 1,- per maand een prima te overzien bedrag. Overigens vind ik ook dat je zou moeten kunnen kiezen tussen de prijsplannen. Ik heb meerdere transacties per dag, dus ben blij met een vast bedrag, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
NRG-81 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:53:
[...]

Het gaat toch niet alleen maar om geld. Bunq is vernieuwend door het realtime geld overmaken, meerdere gratis bankrekeningen aan kunnen maken, passen kunnen koppelen aan die rekeningen on the fly, vernieuwende manier van geld overmaken en requesten (inmiddels veelvuldig gekopieerd), berichtgeving over transacties, controle over automatische incasso's, om maar wat te noemen.

Daarbij is 1,- per maand een prima te overzien bedrag. Overigens vind ik ook dat je zou moeten kunnen kiezen tussen de prijsplannen. Ik heb meerdere transacties per dag, dus ben blij met een vast bedrag, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Allemaal leuke voordeeltjes maar hoe vaak gebruik je ze? Het meeste kan N26 ook. Het echte innovatieve was het pay per use.

En het gaat me niet om die euro per maand, maar ik heb voor een innovatief product gekozen wat nu na 1.5 jaar alweer deprecated is. Binnen een jaar zitten alle fancy features ook in de app's van andere banken, en wat is er dan nog over van Bunq?

Heb inmiddels ook contact gehad met support maar ze zijn niet echt begripvol en nogal overtuigd van hun keuze, niks anders dan de traditionele banken dus

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 04-04-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 23:44
GrooV schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 08:53:
Ik ben het ook niet eens met het nieuwe prijsplan, de Rabobank heeft ook rekeningen voor 1,20 euro per maand, dat is weliswaar 20% duurder maar daar krijg je ook weer wat voordeel voor terug (zoals bijv. inloggen zonder telefoon, rente op je spaarrekening, is niet veel weet ik maar het gaat hier om centen)

Ik denk dat Bunq op deze manier een stille dood zal sterven, helemaal omdat ze geen CC (ook niet in debit vorm zoals N26) aanbieden en je toch naar andere aanbieders moet daarvoor
Ik heb 4 creditcards die niet aan een NL bank gekoppeld zijn (via ICS, AMEX, Revolut, N26), dus daarvoor hoef ik niet bij de ING te blijven. De rente stelt weinig meer voor, maar ja de complete dienstverlening (en/of rekening, extras als rentepunten, acties, acceptatie) is er een die me nog bij de ING houd op dit moment. Maar op zich kan ik qua betalen zo over.

ik denk dat je nooit alles kan hebben:
- en de goedkoopste
- en de meeste complete dienstverlening
- en de meest etisch verantwoorde onderneming

dus zal je daar of tevreden mee moeten zijn, of meerdere banken moeten gebruiken, of bunq niet gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ron!n op 04-04-2017 09:29 ]

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GrooV schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:05:
[...]Allemaal leuke voordeeltjes maar hoe vaak gebruik je ze? Het meeste kan N26 ook. Het echte innovatieve was het pay per use.
Ze waren alleen vergeten dat het aanvragen/verstrekken/continueren van een debitcard natuurlijk ook gewoon geld kost. Laten die kosten nou ongeveer €12 per jaar zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Ik vind het feit dat er een nieuw prijsplan is nog nieteens het meest teleurstellende van het verhaal. Wat ik het meest teleurstellend vind is de arrogante manier waarop het is ingekleed. Eerst heel duur doen met kreten als "wetenschappelijk experiment" zonder de moed te hebben om dan ook echt een eerlijk en valide experiment op te zetten. Het feit dat er geen keuze was, en de nieuwe passen gratis waren terwijl ze eerst 9 euro kostten maakt dat er helemala geen sprake was van een experiment, en de uitslag vooraf vast stond. En dan de manier waarop het wordt opgedrongen: oude klanten mogen tot 1 mei overstappen op het nieuwe prijsplan, nieuwe klanten mogen niet tot 1 mei overstappen op het oude prijsplan. En als je support dan mailt krijg je een antwoord zonder argumenten, zonder reactie op je kritiek, waarin enkel staat hoe geweldig het nieuwe prijsplan is en dat iedereen blij mag zijn dat het er is.
Hoe ethisch een bank met mijn geld omgaat interesseert me niets, als het maar goedkoop is voor mij als klant. Maar van een bank die beweert ethisch te zijn, en het anders te gaan doen, valt me dit erg tegen. Het is net zo'n ondoorzichtig schimmig trucje als je van de gevestigde banken kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
Ik denk dat ze af willen van "bank voor erbij" en mensen echt willen laten overstappen, zodat ze ook meer tractie krijgen en niet alleen veel mensen met een account, maar ook veel echte gebruikers. Dan is €1,-p.m. al snel handiger.

Dat ze niet de keuze geven snap ik ook wel. Bij een vast bedrag per maand constructie verlagen de weiniggebruikers de kosten en de veelgebruikers verhogen ze en dat heft elkaar elke maand ongeveer weer op. Als je dan de weiniggebruikers de keuze gaat geven om per gebruik te betalen, werkt dat niet.

Voor mijzelf: als ik geen gratis pas had gehad door een eerdere actie, had ik wel getwijfeld over een één keer in de 4 jaar besteding van €9,- voor een pas voor de leuk. Maar ik had nooit een "gratis" €1,-p.m. pas besteld, omdat het voor mij echt nog een dingetje voor "erbij" is.

Verder had ik het wel netjes gevonden als ze vooraf het experiment (ze noemen het volgens mij nergens "wetenschappelijk") hadden verduidelijkt in de trant van "als we in deze test-tijd zien dat we 5000 extra passen en 30000 extra transacties hebben van die passen, gaan we over".

Dat de nieuwe passen vanaf toen geen éénmalige kosten meer hadden hoort gewoon bij het nieuwe prijsplan als ik het goed begrijp, dus daar ga ik ze niet op afrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 23:44
dicksterk schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 10:17:Eerst heel duur doen met kreten als "wetenschappelijk experiment" zonder de moed te hebben om dan ook echt een eerlijk en valide experiment op te zetten. Het feit dat er geen keuze was, en de nieuwe passen gratis waren terwijl ze eerst 9 euro kostten maakt dat er helemala geen sprake was van een experiment, en de uitslag vooraf vast stond.
Daar ben ik het dan wel mee eens, ik moest ook wel gniffelen toen ik die mail van bunq las. Yeah right iedereen wilde zooooo graag een vast bedrag per maand betalen om een pas te krijgen, kijk maar naar hoe sterk de aanvragen gestegen zijn! Ehm ja wat was het alternatief dan? ... Ja dat is een beetje jammer.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Als bunq graag meer geld wil verdienen hadden ze daar eerlijk over moeten zijn. als de ethische bank die het anders doet, hadden ze dan gewoon moeten zeggen dat ze vanwege tegenvallende resultaten een ander prijsplan introduceerden. Nu doen ze net of ze ons als klanten een gunst bewijzen, maar je kan niet kiezen om die gunst te weigeren.
een overgangsfase met 2 keuzes was in elk geval veel eerlijker, ethischer, en anders dan de gevestigde orde geweest. Als het pinnen bij een pinautomaat netjes bij dei 1 euro per maand inzat had k niet geklaagd, maar bunq blijft de enige bank waarbij pinnen bij een atm geld kost per pintransactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-06 18:39
GrooV schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 09:05:
[...]

Allemaal leuke voordeeltjes maar hoe vaak gebruik je ze? Het meeste kan N26 ook. Het echte innovatieve was het pay per use.

En het gaat me niet om die euro per maand, maar ik heb voor een innovatief product gekozen wat nu na 1.5 jaar alweer deprecated is. Binnen een jaar zitten alle fancy features ook in de app's van andere banken, en wat is er dan nog over van Bunq?

Heb inmiddels ook contact gehad met support maar ze zijn niet echt begripvol en nogal overtuigd van hun keuze, niks anders dan de traditionele banken dus
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Wat is er innovatief aan een andere wijze van het bepalen van het bedrag wat je betaalt voor een bankrekening inclusief pas. Was Rabobank of ING ook innovatief geweest als ze daarmee waren gekomen?

Ik vind het een enorme meerwaarde dat ik grip en inzicht heb op wat er met mijn bankrekening gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GvdBerg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-04 23:07
Bunq zoekt op dit moment een front-end developer! (zie: https://www.linkedin.com/jobs/view/253329318/)

Duimen voor een web versie! *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaffeMaarten
nieuws: Nederlandse banken gaan mobiele betaalmethode Payconiq invoeren

Bunq wordt niet genoemd, maar ik denk wel dat dit als eerste "betaal met app onderling en in (web)winkels" initiatief echt een goede kans maakt om door te breken, met eindelijk een keer meerdere grote banken erachter. Ben wel benieuwd of en wanneer bunq hier ook bij aansluit(/wordt toegelaten?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zoek een goedkope zakelijke rekening waar in het begin een beperkt aantal transacties op plaats zullen vinden.

Kosten bij Bunq:
https://www.bunq.com/nl/pages/zakelijk-fees

In dit topic lees ik steeds over een vast bedrag, maar bij de fees zie ik kosten per transactie die ik erg hoog vind. Wellicht geldt de vaste prijs alleen voor particulieren.
Kosten moeten nog bovenop de 1 euro per maand betaald worden neem ik aan? Wat als iemand zo "leuk" is om 1 euro over te maken door middel van 100 transacties van 1 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SvMp schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:42:
Ik zoek een goedkope zakelijke rekening waar in het begin een beperkt aantal transacties op plaats zullen vinden.

Kosten bij Bunq:
https://www.bunq.com/nl/pages/zakelijk-fees

In dit topic lees ik steeds over een vast bedrag, maar bij de fees zie ik kosten per transactie die ik erg hoog vind. Wellicht geldt de vaste prijs alleen voor particulieren.
Klopt. Bij een zakelijke rekening heb je te maken met kosten die je bij particuliere rekeningen niet hebt. Dit is trouwens bij elke bank het geval. Ik raad je aan om goed te vergelijken, en houd vooral je eigen wensen en eisen in ogenschouw :)
Kosten moeten nog bovenop de 1 euro per maand betaald worden neem ik aan? Wat als iemand zo "leuk" is om 1 euro over te maken door middel van 100 transacties van 1 cent?
Vraag even aan bunq zelf hoe zij daar mee omgaan. Ik heb er in ieder geval nog nooit mee te maken gehad. Verwacht je dat je klanten gaat krijgen die zulke fratsen uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zakelijke rekeningen bij bunq zijn echt bizar goedkoop. Bij de meeste banken betaal je zo 50-100 euro per maand en dan heb je nog geen cent overgemaakt. De transactiekosten zijn gewoon marktconform.

Edit:

Ik heb van de week trouwens toch maar een nieuwe pas besteld. Mijn huidige is nog een pas met flexibel tarief, maar de laatste 4 maanden ga ik consequent over de 1 euro per maand heen. Dus uiteindelijk zijn die nieuwe tarieven toch goedkoper voor me. Enige nadeel is dat je niet de flexibiliteit hebt om beide passen door elkaar te gebruiken, want dan zou het juist een stuk méér gaan kosten. Och, waar hebben we het eigenlijk over? Een paar cent per maand... vond het eigenlijk vooral gewoon tof om 2 passen te hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door mcDavid op 01-07-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Het kan dat ik me vergis maar ik dacht me te herinneren dat n26 geen transactiekosten rekent bij de zakelijke rekeningen, en ook gen vast bedrag per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Weet iemand bij welke pinautomaat/atm je met de bunqpas meet dan 250 euro per dag kan pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vanuit de bunq app is de geldopnamelimiet instelbaar tot een maximum van € 500 per dag. Wat de beperkingen zijn vanuit de diverse geldautomaten weet ik niet, ik neem gelukkig nooit contant geld op :P

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 03-07-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 16:12
Volgens mij zijn de beperkingen die banken opleggen voor 'vreemde' passen niet lager dan €500 (meestal €1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:17
mcDavid schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:04:
Zakelijke rekeningen bij bunq zijn echt bizar goedkoop. Bij de meeste banken betaal je zo 50-100 euro per maand en dan heb je nog geen cent overgemaakt. De transactiekosten zijn gewoon marktconform.
Iets off-topic, maar bij KNAB ben je zakelijk voor 5 euro in de maand klaar, inclusief pas en de 1e 1000 transacties.
Overigens twijfel ik zelf nog wel om van KNAB over te stappen naar bunq omdat er zakelijk zo weinig transacties zijn dat bunq nog wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Plus dat dan de pinapparaat minder gebruikt hoeft te worden in verband met de betaalverzoeken.

Ik zou alleen zo graag wat rekenvoorbeelden zien, om uit te rekenen wat een transactie kost. Met name als een betaalverzoek gestuurd wordt, betaal je dan alleen het verzoek of komt daar ook nog de kosten voor een transactie bij?
Pagina: 1 ... 9 ... 160 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"