Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon.ackermann
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-07-2023
Bedankt voor jullie input, @roelwillems @davasch @JeroenE

Ik had inderdaad ook al aan Knap gedacht. En voor een travelcard / vakantierekening vervanger vind ik wel nog iets.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
Ik denk ook dat ik na jaren weg ga bij bunq als er inderdaad een tab komt met Instagram, als ik heel de tijd gedoe over bomen in m'n gezicht krijg en als ze niet de privacy bezwaren van de consumentenbond (die al vaker naar boven zijn gekomen op together) eens goed adresseren.

Een paar van mijn posts zijn nu ook weg terwijl ik er graag reacties op had gehad. Ik vond het een mooie, nerdy bank, die me in staat stelde mijn geldstromen netjes en vlot te managen. Maar V3 ziet er echt uit als een drama (imho). Goed, het is nog niet uit maar ik vrees wel dat het tegen gaat vallen. Ik wacht het echter voorlopig af.

Sowieso staat de marketing me ook steeds meer tegen, "Wordt CO2 neutraal maar reis je vooral rot!" Sure, je CO2 voetafdruk verkleinen en reizen zijn allebei hip, maar dat is dan ook de enige relatie. Het zijn mooie initiatieven hoor, maar als ik het niet wil, dan hoef ik het niet de hele tijd te zien. Hetzelfde geldt voor die "X minuten bespaard"-functie. Dat slaat natuurlijk als een spekje op een drumstel, ik zou de functie die dat berekend ook wel eens willen zien, lijkt me echt lachen.

Wat me ook echt tegenstaat, en waardoor ik bang ben dat ze toch echt de V3 richting in gaan, is het feit dat je Zapier integratie wel bij SuperGreen voor consumenten krijgt, maar niet bij Premium, Premium, wat ze eerst het abo noemde waar "gewoon alles bij zit" (in tegenstelling tot free en more die daarom best geschrapt konden worden). Zapier biedt een echte geld management functie maar is alleen te krijgen samen met het hele bomen gedeelte. De mensen die op programmatische wijze met hun geld om willen gaan en tegelijkertijd willen "virtue signal-en" (want dat is het, anders betaal je gewoon direct voor die bomen? Of is het een vorm van gamification van je financiën management? Hoe dan ook, het past niet bij mij...) lijken mij toch een niche binnen een niche? Ik vind het ook schofterig hoe ze met joint gebruikers zijn omgegaan. Sommigen kregen niet eens een email, je mag gewoon ineens (na 3 mnd) meer gaan betalen. Hetzelfde geld voor mijn vrouw haar free account, als je niks doet sta je straks gewoon ineens 7.99 in de schuld. Dat kan toch niet?

Ik vind het wel jammer want ik ben aardig verslingerd geraakt aan de vele ibans, de virtuele kaarten, de NFC betalingen en bunq.me. Ik hoop nog steeds op een omslag, V2 is de 8 eur/maand echt wel waard vind ik. Als V3 er komt zoals ik het nu langs zie komen in de presentatie van Ali en de screenshots op together, dan ga ik denk ik maar even terug naar de Rabo (en zoek ondertussen naar iets anders weer, misschien ASN? Ik wil graag iets met de nadruk op ethiek en privacy). Ik moet zeggen dat de moderne Rabo app, op dark-mode na, best wel lijkt op bunq... Iconen Overboeken, Betaalverzoek en Scan QR bovenaan (in dezelfde kleuren zelfs), dan een rij rekeningen, met spaarpotjes en wat tabs onderin. Je kunt nu zelfs met de QR scanner direct iDeal betalingen doen. Misschien was dit wel het doel van bunq voor mij, de andere banken de moderniteit in forceren, zoals de iPhone dat deed voor smartphones (jaja en Android ook).

[ Voor 7% gewijzigd door teek2 op 08-06-2020 21:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39
Veel mensen die (zeggen) over (te) stappen. Benieuwd of dit de algemene tendens is, of dat wij Tweakers nogal kieskeurig en kritisch zijn ;)

Voor de overstappers naar een 'old school' bank: neem de tijd! Ik heb vorige week maandag de overstap aangevraagd naar ABN AMRO, zaterdag is er iemand langs geweest om onze identiteit te verifiëren en ik verwacht over een week ergens een hoop brieven (rekeningnummer, pasje, pincode, inloggegevens). Dat doet Bunq toch nog wel beter :)

Onze overstap was al bedacht voor ik de eerste screenshots van v3 zag, maar nu ik dat zie bevestigd dat voor mij alleen de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Ik heb overigens toentertijd nooit officieel de overstap aangevraagd naar bunq, kwestie van even mailen naar de vaste afschrijvers. Ik vind de overstap service nogal wat en als je het binnen een jaar wilt wijzigen kunnen er significante kosten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:48
RobbertC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:25:
Voor de overstappers naar een 'old school' bank: neem de tijd! Ik heb vorige week maandag de overstap aangevraagd naar ABN AMRO, zaterdag is er iemand langs geweest om onze identiteit te verifiëren en ik verwacht over een week ergens een hoop brieven (rekeningnummer, pasje, pincode, inloggegevens). Dat doet Bunq toch nog wel beter :)
Ik heb met mijn Android telefoon binnen 5 minuten een ING rekening aan kunnen maken, enkele dagen later ontving ik het pasje maar de rekening was direct actief. Hetzelfde overigens met de ABN AMRO rekening, die was binnen no-time actief, de pasjes en andere zaken waren er binnen enkele dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Veel mensen die (zeggen) over (te) stappen. Benieuwd of dit de algemene tendens is, of dat wij Tweakers nogal kieskeurig en kritisch zijn ;)
Daar ben ik trouwens ook wel benieuwd naar, je zou zeggen dat bunq zijn klanten wel kent. We zouden idd een kleine minderheid kunnen zijn, en wellicht wil de meerderheid wel Insta en bomen en reageert nooit op together. In dat geval wens ik Ali met bunq veel succes en bedankt voor de fijne ervaringen de laatste 3 jaar.

Of het valt allemaal wel mee straks en de huidige V3 is een soort proefballonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39
Timmy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Ik heb met mijn Android telefoon binnen 5 minuten een ING rekening aan kunnen maken, enkele dagen later ontving ik het pasje maar de rekening was direct actief. Hetzelfde overigens met de ABN AMRO rekening, die was binnen no-time actief, de pasjes en andere zaken waren er binnen enkele dagen...
Ik dacht even dat ik een optie gemist had bij de ABN AMRO, maar zo te zien kan het bij een rekening voor alleen jezelf wel helemaal online, maar bij een gezamenlijke rekening niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:20
Ik denk dat het voor de Free gebruikers weinig met kieskeurig en kritisch te maken heeft. De stap van €0,- naar €7,99 zit natuurlijk (bijna) niemand op te wachten.

Als ze naar 1 á 2 euro per maand gegaan waren voor een basisaccount dan was ik waarschijnlijk gewoon blijven hangen. Maar nu ik ook al dat gedoe over die bomen lees ga ik het waarschijnlijk totaal niet missen.

Uiteindelijk ben ik me door deze streken van bunq in andere banken gaan verdiepen en via Het grote gratis bankentopic op een combinatie van N26 + Moneyou Go (voor iDEAL en Tikkie) uit gekomen. Dit werkt voor mij momenteel prima in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
RobbertC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:24:
[...]

Ik dacht even dat ik een optie gemist had bij de ABN AMRO, maar zo te zien kan het bij een rekening voor alleen jezelf wel helemaal online, maar bij een gezamenlijke rekening niet.
Je kan bij ABN een privé rekening via de App aanvragen. Foto maken van een identiteitsbewijs, paar gegevens invullen en klaar. App geeft aan dat er binnen 4 uur bevestiging komt (was in mijn geval 4 minuten via sms) en daarna binnen 1 uur mail met informatie (was er binnen 1 minuut). Pasje en andere gegevens komen op een later moment (en worden apart verzonden ivm veiligheid). Maar tot nu toe gaat het aanmaken van een rekening erg soepel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Louw Post
  • Laatst online: 16:51

Louw Post

Cerenas

Blijkbaar werd er op Reddit ook aan censuur gedaan en is bunq daar geen moderator meer. 8)7
https://www.reddit.com/r/..._a_mod_on_this_subreddit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alsof de huidige nonsens nog niet genoeg is: Exercise and save pocket money with Strava
At bunq we're not only committed to making your finances easy, we also thought of a fun and effective way for you to exercise safely in these special times. Some of you have decided to buy a training bike to exercise at home when others prefer to grab their sneakers and go for a run 👟
[..]
How does it work?
Very simply! Install Strava on your phone and use the above Zap to connect it to your bunq account.

When it’s done, for every 1KM you run or cycle, you will save 1 Euro. The longer you run, the bigger your reward is!
En dat doen ze door een draft payment klaar te zetten zodat je direct je eigen geld kan overboeken. Niet eens automatisch overboeken, nee, alleen een betaling klaarzetten voor bewerking. 8)7

Oh ja, dit vereist Zapier, en dus SuperGreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Ik was een tijdje terug behoorlijk verontwaardigd om ineens aan 2x Premium to moeten zitten. Maar goed, alle features van bunq was dat het wel waard, dus die gedwongen prijsverhoging heb ik getolereerd.

Nu ben ik een van de beta testers, en hoewel ik binnen een minuut zag hoe afgrijselijk v3 is, wacht ik het ook nog eventjes af. De grote circlejerk van bunq (zij vinden zichzelf zoooooo fantastisch dat het walgelijk wordt) en de regenbogen moet ik maar negeren, en hopelijk duurt het niet zo lang meer totdat andere banken dezelfde features aanbieden.

Dan ben ik weg, want die schijnheiligheid van bunq neemt zulke vormen aan dat het bepalend kan zijn voor het kiezen van je bank, moet je nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
Kan ik met bunq Travel mijn volledige saldo met een instant payment overmaken naar comdirect? Zowel bunq als comdirect ondersteunen zowel betalen als ontvangen van EBA Clearing RT1 instant payments.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:22
ejtnaj schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:13:
Ik was een tijdje terug behoorlijk verontwaardigd om ineens aan 2x Premium to moeten zitten. Maar goed, alle features van bunq was dat het wel waard, dus die gedwongen prijsverhoging heb ik getolereerd.

Nu ben ik een van de beta testers, en hoewel ik binnen een minuut zag hoe afgrijselijk v3 is, wacht ik het ook nog eventjes af. De grote circlejerk van bunq (zij vinden zichzelf zoooooo fantastisch dat het walgelijk wordt) en de regenbogen moet ik maar negeren, en hopelijk duurt het niet zo lang meer totdat andere banken dezelfde features aanbieden.

Dan ben ik weg, want die schijnheiligheid van bunq neemt zulke vormen aan dat het bepalend kan zijn voor het kiezen van je bank, moet je nagaan.
Wat zijn dan precies die functies waar je op zit te wachten? 25 IBAN-nummers die je kan koppelen aan je pas? Dat is inderdaad een mooie feature. Zelf heb ik bij ING de suggestie gedaan voor een virtuele creditcard. :)

Maar overzicht kun je ook krijgen met de ING app. Ik las dat zo’n categorieënoverzicht ook hoog op de lijst van ING staat. Ik gebruik daar zelf dankzij PSD2 een andere tool voor: Cake.

Maar Cake kent ook een rewardsprogramma. Ze analyseren anoniem je gebruiksgegevens en verkopen die door aan derde partijen. Persoonlijk vind ik dat niet erg, want het gebeurt anoniem. Ik ben zeker geen moraalridder. Veel mensen roepen meteen “oh! Privacy! Dan mij niet gezien, hoor!” Maar ik vind geanonimiseerde gegevens gebruiken geen ramp.

Je zal in ieder geval flink wat functies bij bunq moeten gebruiken als dat het enige is wat je nog aan boord houdt. Ik heb alleen V2 meegemaakt. Ik vond het een kickass app met goede features. Alleen het bankbeleid vond ik minder. Nu ze een circus van V3 hebben gemaakt en het beleid meer een gevalletje ‘niet-zo-democratisch’ is vraag ik me af of niet ook de bunq diehard zich achter de oren krabben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 22:15

magician2000

.....

Verwijderd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:25:
Ik heb het idee dat de traditionele bunq-fanboys ook af beginnen te haken. Welke doelgroep bunq zoekt is mij een raadsel, in ieder geval niet familie doorsnee. Lijkt me dterk dat de niche groot genoeg is om rendabel te worden.
Maar als zelfs de bunq-fanboys afhanken (en zich dus vermoedelijk negatief uitlaten), blijven er enkel "tevreden" klanten over. Of onwetenden die het maar lastig vinden om te switchen of zich niet willen laten kennen in het feit dat bunq niet meer bunq is.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

ramon.ackermann schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:58:
Ik heb vandaag ook nog feedback gepoost op de survey, in het enige topic wat min of meer relevant was. Deze reactie is weggehaalt als "off topic" en mijn account is inmiddels geblokkerd op together.

Ik vind het kinderachtig gedrag wanneer je om feedback vraagt, maar dan alles verwijdert omdat je niet leukt vind wat je te horen krijgt.

Ook op reddit halen ze alles weg wat een beetje kritisch is. En daar kan je niet eens zeggen dat het off-topic was.

Ben zelf behoorlijk gefrustreerd met de richting die ze hebben ingeslagen. Eerst met de joint accounts, nu met de update naar v3, die overduidelijk niet bevalt bij het publiek.

Ik kijk nu ook weer even rond naar een andere bank, al heb ik nog geen andere bank gevonden die even uitgebreid is qua features.
Ik denk dat dit ook precies is waarom veel mensen af beginnen te haken. Wanneer je vernieuwend en anders wilt zijn, moet je ook het lef hebben om (forse) kritiek te laten staan. Juist kritiek, op de juiste manier beantwoord (door bunq in dit geval), kan heel waardevol zijn.

Een bedrijf kan vooral laten zien hoe goed / anders ze zijn door juist problemen te verhelpen of op zijn minst uitleg te geven over waarom dat niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

davasch schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:24:
Vorige week ook alles overgezet vanaf Bunq, die ik als volwaardige rekening gebruikte samen met mijn partner, naar ING.

De directe aanleiding voor mij was de prijsverhoging (2x premium nodig -> €16 p/m), maar ook aan de bomen irriteerde ik me al een tijd. Ik ben vóór duurzaamheid, maar beslis hier liever zelf over dan dat mijn bank dit voor me doet.

De slechte communicatie en het verwijderen van berichten op Together hebben mij het laatste zetje gegeven.
Ook ik beslis graag zelf over duurzaamheden / liefdadigheid (hetgeen tegenwoording ook helemaal "in" is). Maar bijvoorbeeld op het gebied van producten zou duurzaamheid in zijn algemeenheid wel fors mogen verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:50:
@ramon.ackermann Voor zover ik weet is er geen bank die qua features bunq matcht. Dus als je een alternatief zoekt moet je concessies doen. Helaas (of voor een vergelijking juist gelukkig?) maakt bunq de vele handige features onhandig in V3.

Ik ben bij ABN uitgekomen. Anderen bij ING, Rabo, Knab, SNS, ASN, Triodos, of een van de vele gratis banken, of zelfs meerdere banken.
Tenzij ze een serieus goed plan hebben (overgenomen worden bijvoorbeeld) kunnen ze zichzelf wel eens akelig in de vingers snijden.
@ramon.ackermann

Wat voor mij belangrijk is (harde eisen):
- bij eventuele problemen een bankkantoor binnen kunnen lopen met medewerkers die je serieus nemen en je ook kunnen helpen
Ik zou daar aan toe willen voegen dat je geholpen wordt in je eigen taal. Hier in Nederland dus in het Nederlands. Dat is wat ik gemist heb bij bunq. Vaak in het Engels "geholpen". Daar kan ik mij in redden, maar ik heb daar helemaal geen zin in.
@ramon.ackermann

Wat voor mij onbelangrijk is:
- allerlaagste kosten
- een community forum
- door de bank bomen laten planten
Wat kosten betreft zit je bij bunq in de hoofdklasse... Vroeger was een bank gratis, want het is iets waar je in principe niet zonder kunt. Nu we vast zitten in dit systeem gaan ze steeds meer geld vragen voor het bij je geld kunnen. Dit blijft wrang.

Een community formum lijkt leuk, maar wanneer alles wat ze niet aanstaat verwijderd wordt, is het compleet zinloos.

Bomen planten door de bank... Wie dat heeft bedacht heeft geen enkele binding met wat de meeste mensen willen.
@ramon.ackermann

Wat voor mij ongewenst is:
- zonder aankondiging voorwaarden wijzigen
- censuur
- een social media feed in de bank app
- een leaderboard voor geplante bomen
- analyse van je transacties voor advertenties (zoals ING in het verleden al twee keer heeft geprobeerd te introduceren)
Ieder bank wijzigt de voorwaarden en kondigen het vervolgens aan (met ingangsdatum in de toekomst, wettelijk verplicht).

Censuur is absurd en gaat in tegen het punt dat bunq "open en eerlijk" wil zijn en niet zoals de bestaande banken.

Voor de rest, ik wil eigenlijk niets in de app wat persoonlijke dingen betreft anders dan de bankzaken aldaar. Overigens ben ik bang dat ING het nog steeds aan het proberen is. Puur mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

ramon.ackermann schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:39:
Bedankt voor jullie input, @roelwillems @davasch @JeroenE

Ik had inderdaad ook al aan Knap gedacht. En voor een travelcard / vakantierekening vervanger vind ik wel nog iets.
Ik maak al een tijdje gebruik van knab. Ook die hebben onlangs (zakelijk) kosten verhoogd. Je kunt daar 5 IBAN's krijgen en ook bijbehorende spaarrekeningen.

knab valt me niet tegen. De app werkt netjes en handig. Ik mis niet echt features en de prijs is duidelijk. Niet laag, maar gewoon duidelijk. Geen ingewikkeld gedoe met allerlei soorten pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

ejtnaj schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:13:

Wat is bij bunq zo belangrijk qua feature dat je daar niet weg gaat? Ik ben uiteindelijk ontzettend blij dat ik er weg ben. Ik mis er helemaal niets aan (maar ben ook niet zo feature-minded). Al het gezeur met bunq... communicatie was er niet of heel slecht / onduidelijk, het steeds zweveriger worden hetgeen in mijn ogen tegen sekte-achtig aan leunt, de onduidelijkheid m.b.t. kosten...

Dan het punt hoe fantastisch bunq zichzelf vind, om te kotsen inderdaad. Voor mij ook al meer dan genoeg reden om er weg te gaan.

Zoals gezegd, geen moment spijt dat ik per direct de hele bende opgeheven heb. Niet meer naar omgekeken (maar nog wel hier actief voor wanneer ik wat bij kan dragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:42:
knab valt me niet tegen. De app werkt netjes en handig. Ik mis niet echt features en de prijs is duidelijk.
Het belangrijkste wat KNAB mist in mijn ogen is betalen met je telefoon.

Verder is het apart dat bij ene gezamenlijke bankrekening de ene persoon wel een pincode mag kiezen maar de tweede niet.

En natuurlijk is het idee van bunq om 1 bankpasje te hebben wat je dan in de app aan een willekeurige bankrekening kan koppelen veel beter dan voor iedere bankrekening een aparte bankpas te moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 01:40:
[...]
Ieder bank wijzigt de voorwaarden en kondigen het vervolgens aan (met ingangsdatum in de toekomst, wettelijk verplicht).
Precies. Dat heeft bunq in april dus nadrukkelijk niet gedaan met het per direct beëindigen van Free, More en Joint. De gewijzigde voorwaarden gingen direct in. Dat ze drie maanden korting hebben gegeven voor diegenen die destijds nog geen gebruik maakten van premium is niet hetzelfde als een ingangsdatum in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2020 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
Zr40 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Precies. Dat heeft bunq in april dus nadrukkelijk niet gedaan met het per direct beëindigen van Free, More en Joint. De gewijzigde voorwaarden gingen direct in. Dat ze drie maanden korting hebben gegeven voor diegenen die destijds nog geen gebruik maakten van premium is niet hetzelfde als een ingangsdatum in de toekomst.
Hier word de discussie echt semantisch en met slechte communicatie (van beide kanten)

Of dat ik zeg je hebt nu premium met nog 3 maanden gratis
Of ik nu zeg je hebt een gratis abonnement voor nog 3 maanden en dan ga je premium (prijs) betalen

Dat word een beetje lood om oud ijzer. Natuurlijk mogen ze hier veel duidelijker over communiceren en niet wat minder verpakken als een marketing mail. Daar mag je ze zeker over aanspreken.

En ze hebben ook een keer toegezegd dat als je in die tijd je telefoon/bunq niet zou gebruiken dat ze je zouden freezen ipv laten betalen. Maar de mensen die nu zo hard klagen zijn niet de mensen die nog 500 euro in een gratis bunq potje hadden staan en er na een jaar achter komen dat hun potje ineens word opgegeten. Het zijn mensen die heel goed en tijdig in de gaten hebben wanneer de prijsverhoging in gaat.

Maar ik vind dat je ook van de andere kant moet kijken, en dat is de schade die je ondervind van het verschil tussen de 2 scenario's. Die zie ik niet, en ja het is een vervelende actie dat ze de free accounts weggehaald hebben. Maar dat ze je overgezet hebben gezet op premium is niet het probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Batavia Als je enkel focust op de tarieven dan heb je gelijk. Maar let goed op wat ik schreef: de voorwaarden zijn per direct gewijzigd, in strijd met de wet en ook met de oude voorwaarden. Bunq probeerde dat te verbloemen door enkel de gewijzigde tarieven voor de oud-free/more/joint gebruikers tijdelijk te compenseren middels de korting.

Voorwaarden bevatten veel meer bepalingen dan alleen tarieven. Als bunq die wijzigt, dan zijn ze verplicht (zowel wettelijk als op basis van de oude voorwaarden) om dit minimaal twee maanden van tevoren aan te kondigen. Dat hebben ze verzaakt.

Je kan het afdoen als semantiek, maar ik zit niet graag bij een bank die zijn eigen voorwaarden per direct kan wijzigen en daarmee eerder gemaakte beloften heeft verbroken. Dat gaf voor mij de doorslag om op zoek te gaan naar een bank die ik wel kan vertrouwen.

[ Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de free gebruikers het allemaal nog wel begrijpen. (90+% zal wel vertrokken zijn, danwel naar travelcard.) De More gebruikers stopzetten terwijl hun pasje nog geldig was... is gewoon belachelijk. Die mensen hebben toen een x-euro betaald per pas voor het gebruik een x-periode.

Bij de introductie is meerdere malen toegzegd dat de pas te gebruiken was tot het einde van de pas-periode. Bunq heeft zich gewoon keihard niet aan hun woord gehouden. (Alleen achteraf de topics/post proberen te verwijderen).

Waarschijnlijk zal iedereen het er bij gelaten hebben... (en weg gelopen). Maar bij een gang naar de ACM was Bunq echt zwaar op de vingertjes getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Ik snap het niet, het zou toch best mooi kunnen zijn als je al die mensen gewoon blij had gehouden? Ik bedoel het hele bedrijf zit vol coders, dan kan je toch wel een database onderhouden met wat legacy abo's. Het lijkt meer op een soort complexiteits-/smetvrees wat ze daar hebben. Alles moet nu en alles moet volgens hoe de wind nu waait. Je abomodellen wijzigen en je visie aanscherpen ok, maar waarom elke keer een groep mensen irriteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Als een van de andere banken begint met het aanbieden van meerdere IBANS aan één pas dan stap ik wel over. Nu was voor mij de rekensom makkelijk, ik gebruik wisselend vijf tot zeven bankrekeningen om vanaf te betalen maar hier steeds een nieuwe rekening openen bij ING was weer duurder.

Anyway, tijdje alternatieven geprobeerd. Moneyou staat echt nog in de kinderschoenen vergeken met Bunq en OpenBank was niet handig met spaans IBAN en missen van Ideal. Ik hou bunq wel nog aan omdat de feature van meerdere IBANS niet lekker gaat bij andere banken (en klant worden bij ING is lastig met corona en een iPhone).

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
roelwillems schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:39:
@tweakfdr heb je bij je overstap ook ABN overwogen?
Nee, ik heb om drie redenen gekozen voor ING:
  • kon online een bankrekening openen door scannen van ID-kaart op Android toestel. Deze heb ik even geleend van mijn dochter omdat ik zelf een iPhone heb
  • kosten
  • frisse stijl

[ Voor 3% gewijzigd door tweakfdr op 09-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Dank voor de reactie!
Helder, dat zijn inderdaad ook punten die ik heb gevonden in de vergelijking.

Uiteindelijk ben ik voor ABN gegaan (instant payments praktisch icm N26, ondersteuning voor Apple & Garmin Pay). Met een iPhone ook ik ABN via de app een betaalrekening opnemen, ging verbazingwekkend soepel eerlijk gezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Batavia schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:21:
Dat word een beetje lood om oud ijzer. Natuurlijk mogen ze hier veel duidelijker over communiceren en niet wat minder verpakken als een marketing mail. Daar mag je ze zeker over aanspreken.
Het was niet voor iedereen lood om oud ijzer. Voor Joint abonnement gebruikers die met meer dan 2 personen in een Joint abonnement zaten werd het gelijk duurder. Namelijk 5 euro per persoon ipv 10 euro in totaal eerst.
Die zie ik niet, en ja het is een vervelende actie dat ze de free accounts weggehaald hebben. Maar dat ze je overgezet hebben gezet op premium is niet het probleem.
Je hebt ook nog de Black Friday Deal waar je een levenslang gratis abonnement kon krijgen. Als je dat na anderhalf jaar dan al weer aanpast dan heb je dus geen idee wat levenslang betekent.

NB Dat is dus gedaan nadat ze zelf "More" hadden afgeschaft voor nieuwe gebruikers. Als je van te voren al niet kan bedenken dat je nog geen 2 jaar zoiets aan wil bieden maak dan ook geen enorme reclame met een levenslang gratis abonnement. Zeg dan gewoon dat je het voor 1 jaar gratis is (of 2) en roep niet levenslang. Vooral niet omdat je min of meer diezelfde 'fout' ook al had gemaakt met More gebruikers

Wat dat betreft heb ik echt het idee dat er bij bunq ieder half jaar een nieuwe marketing stagiaire is die precies dezelfde fouten als de voorgangers opnieuw maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Daar komt nog bij dat in al die e-mails over het beëindigen van Free, More, Promo en Joint het tarief dat klanten voor premium zouden gaan betalen niet vermeld is. Op die manier informeert Bunq zijn klanten bewust onvolledig. Het is immers essentiële informatie en een zeer kleine moeite om aan de e-mail toe te voegen. Wat zo mooi begon is helaas tot een walgelijk clubje verworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik heb ook mijn account afgesloten.
Op enig moment heb ik niet goed gelezen of onvolledig geinformeerd maar ging van weinig kosten naar €8 euro per maand. Daar was ik niet blij mee.

Prive/huishoudelijk deden we alles met ING. MIjn vrouw had al een ING, ik heb er een prive ING bij genomen.
Nu dus alles via ING.
Ook de algehele richting van Bunq liet me helemaal koud. Functionaliteiten die ik niet gebruik.

Ik was lid sinds juni 2016. Toch 4 jaar...

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:25
Er is vandaag weer een nieuwe v3 beta update gereleased. Paar kleine UI verbeteringen, maar nog steeds onmogelijk om alle social/bomen meuk te verbergen..

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teek2
UnitedJunk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:45:
Er is vandaag weer een nieuwe v3 beta update gereleased. Paar kleine UI verbeteringen, maar nog steeds onmogelijk om alle social/bomen meuk te verbergen..
Zit je bij de testers? Alles met V3 in de naam en een kleine kritische noot wordt binnen een minuut gedelete op together op dit moment. Wil je misschien wat screenshots posten hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
teek2 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:59:
[...]

Zit je bij de testers? Alles met V3 in de naam en een kleine kritische noot wordt binnen een minuut gedelete op together op dit moment. Wil je misschien wat screenshots posten hier?
Klopt. Alle v3 feedback wordt verwijderd. Gelukkig is er geen moderatie (meer) op reddit, waar ook feedback gedeeld word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbvZiAi_10oK-02ZaQV7qsuiY2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zJPumoyjfakLPy2gzDjTvBu.jpg?f=fotoalbum_large

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
UnitedJunk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Klopt. Alle v3 feedback wordt verwijderd. Gelukkig is er geen moderatie (meer) op reddit, waar ook feedback gedeeld word.
Er is nog steeds moderatie, alleen hebben ze een account van bunq zelf uit de moderator pool geknikkerd ivm misbruik van moderatierechten. Echt droevig dat ze zo diep gezonken zijn.

Ik zal het allemaal nog ff aanzien. Ben ooit overgestapt naar bunq vanwege de goede communicatie, het frisse beleid en de functionele app. Die eerste 2 zijn al 180 graden gedraaid... als ze dat met de app ook flikken ben ik toch bang dat ze mij kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:46:
[...]

Verder is het apart dat bij ene gezamenlijke bankrekening de ene persoon wel een pincode mag kiezen maar de tweede niet.

En natuurlijk is het idee van bunq om 1 bankpasje te hebben wat je dan in de app aan een willekeurige bankrekening kan koppelen veel beter dan voor iedere bankrekening een aparte bankpas te moeten hebben.
als alles goed gaat moet knab daar idd dit jaar mee komen (apple pay)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 13:39
Jammer maar vandaag toch maar opgezegd. Bunq was tot 2 jaar geleden de ideale bank voor mij, 10 Ibans, apple pay fantastische app, betalen per transactie en ook nog ideal. Langzaam aan begon het afbrokkelen, eerst een euro per maand, daarna 8 per maand. Daarbij de belachelijke communicatie, jammer het had zo mooi kunnen zijn, nu maar Rabobank voor ’1.70 per maand.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 21:10
Dennisweb schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:58:
[...]

Wat zijn dan precies die functies waar je op zit te wachten? 25 IBAN-nummers die je kan koppelen aan je pas? Dat is inderdaad een mooie feature. Zelf heb ik bij ING de suggestie gedaan voor een virtuele creditcard. :)
Wat ik aan bunq fijn vind:
- de combinatie van verschillende IBANs
- het gemak van het aanmaken van kaarten + online kaarten
- het koppelen van die kaarten op de IBANs
- het accepteren van incasso's en bijhorende limieten
- het switchen van IBAN op incasso's
- het opzetten van gedeelde accounts
- het doorzetten van betalingen een andere rekening
- het aanvragen van betalingen van een andere rekening
- etc

Een praktijkvoorbeeld:
- we (met vriendin) zijn aan het sparen voor vakantie. Daarvoor hebben we aparte IBAN met saldo. Wanneer we op vakantie gaan, veranderen we de passen zodat die aan die IBAN zijn gekoppeld.
- ik had per ongeluk de verkeerde IBAN doorgegeven met een machtiging. Wanneer die incasso binnenkomt, kan ik gewoon een andere IBAN aangeven waar het vanaf moet worden gehaald.

Zo zijn er een hoop handigheidjes die te verzinnen zijn waarom bunq fijn werkt. Ik wil niet zeggen dat dit features zijn die geen enkele andere bank heeft, maar hier zit alles goed in elkaar.

v3 brengt hier wat verwarring in, een onlogische app zou ik zelfs wel tolereren. Maar nu sta ik wel open voor een vertrek omdat de app vol met onzin zit. Regenboogje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
mcDavid schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Er is nog steeds moderatie, alleen hebben ze een account van bunq zelf uit de moderator pool geknikkerd ivm misbruik van moderatierechten. Echt droevig dat ze zo diep gezonken zijn.

Ik zal het allemaal nog ff aanzien. Ben ooit overgestapt naar bunq vanwege de goede communicatie, het frisse beleid en de functionele app. Die eerste 2 zijn al 180 graden gedraaid... als ze dat met de app ook flikken ben ik toch bang dat ze mij kwijt zijn.
Ah verkeerd begrepen.

Mijn account stamt uit 2015, maar met het tempo van andere banken en de huidige visie, verwacht ik hier niet nog jaren aan vast te kunnen plakken. Bij sommige moves denk ik echt, "waarom, hoe, wie bedenkt dit.." 8)7

Het blijft een beta, dus er kan nog genoeg veranderd worden voor het officieel live gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

UnitedJunk schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:38:
[...]
Mijn account stamt uit 2015, maar met het tempo van andere banken en de huidige visie, verwacht ik hier niet nog jaren aan vast te kunnen plakken. Bij sommige moves denk ik echt, "waarom, hoe, wie bedenkt dit.." 8)7
Idem.
Het blijft een beta, dus er kan nog genoeg veranderd worden voor het officieel live gaat.
In theorie kan dat ja. Maar bunq heeft meermaals op Together aangegeven dat alle hoofdlijnen van V3 definitief zijn. Ga er maar van uit dat dat niet verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
ejtnaj schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Een praktijkvoorbeeld:
- we (met vriendin) zijn aan het sparen voor vakantie. Daarvoor hebben we aparte IBAN met saldo. Wanneer we op vakantie gaan, veranderen we de passen zodat die aan die IBAN zijn gekoppeld.
Juiste het bovenstaande vind en vond ik een groot pluspunt van Bunq, zo gebruikten wij ook de extra IBAN's. Maar alle laatste ontwikkelingen hebben mij doen besluiten om over te stappen. Alleen dit voordeel is geen € 8,- waard.

Nu doe ik het anders, heb een Rabo spaarpotje aangemaakt vakantie. Hierop sparen wij voor de vakantie. Gaan wij weg dan maak ik de huishoudrekening "leeg" en stort hier het geld op wat wij willen uitgeven tijdens de vakantie. Wat overblijft gaat terug naar het spaarpotje. Zou houden we uitstekend zicht op de uitgaven tijdens de vakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo. Inmiddels salaris, tegenrekeningen en de incasso's die ik moeiteloos zelf kan aanpassen overgezet naar mijn nieuwe ABN rekening, en online betalingen in vreemde valuta naar TransferWise. Voor de bijschrijvingen en de lastige incasso's (plus die ene die ik vast ben vergeten) nog even wachten op ingang overstapservice. Na deze maand ben ik echt weg bij bunq. Het waren 4½ mooie jaren. ;w

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:46:
[...]

Dank voor je toelichting.

Betalen met mijn telefoon vind ik totaal niet interessant, dus vandaar dat ik dat niet zal missen.

Dat je bij een gezamenlijke rekening de tweede persoon niet een pincode kan kiezen is wat vreemd inderdaad.

Ik denk dat dat verhaal van 1 bankpasje persoonlijk is. Ik begrijp je punt, maar het is ook wel wat omslachtig om dit steeds aan te moeten passen wanneer je dat wilt. Bij een beperkt aantal bankrekeningen ook niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Dat begrijp ik, was ook mijn reden om direct op te zeggen. Maar de voorwaarden kunnen vrijwel altijd éénzijdig gewijzigd worden, hetgeen best een dingetje is in principe (eerst mooie voorwaarden en die steeds verder ten gunste van de organisatie verbeteren en veelal ten nadele van de klant).

Wat ik hier begrepen heb werd zelfd die korting in sommige gevallen al eerder ingevoerd dan de melding gedaan werd. Eigenlijk kun je die 3 maanden zien als een dikke middelvinger naar de wet. Zeg maar een wel zeer ruime interpretatie van de wetgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Batavia schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Hier word de discussie echt semantisch en met slechte communicatie (van beide kanten)

Of dat ik zeg je hebt nu premium met nog 3 maanden gratis
Of ik nu zeg je hebt een gratis abonnement voor nog 3 maanden en dan ga je premium (prijs) betalen

En ze hebben ook een keer toegezegd dat als je in die tijd je telefoon/bunq niet zou gebruiken dat ze je zouden freezen ipv laten betalen. Maar de mensen die nu zo hard klagen zijn niet de mensen die nog 500 euro in een gratis bunq potje hadden staan en er na een jaar achter komen dat hun potje ineens word opgegeten. Het zijn mensen die heel goed en tijdig in de gaten hebben wanneer de prijsverhoging in gaat.

Maar ik vind dat je ook van de andere kant moet kijken, en dat is de schade die je ondervind van het verschil tussen de 2 scenario's. Die zie ik niet, en ja het is een vervelende actie dat ze de free accounts weggehaald hebben. Maar dat ze je overgezet hebben gezet op premium is niet het probleem.
Pardon? De wet zegt dat je ruim van tevoren door moet geven dat je voorwaarden wijzigen. Dan hebben klanten vervolgens de kans om hun keuze te maken. Dat was hier niet het geval en noem ik zeker geen "lood om oud ijzer".

Mogen ze duidelijker over communiceren? Ze zijn verplicht hier duidelijk over te communiceren. Niet meer, niet minder. Indien communicatie voor meerdere uitleg vatbaar is, is het maar de vraag of het rechtsgeldig is wanneer het er op aankomt.

Een bevriezing toezeggen is natuurlijk niet voldoende. Ook is het maar de vraag of die bevriezing goed zou werken en of dat blijvend zou zijn.

Mensen die het allemaal nog niet door hebben zul je hierover inderdaad niet horen klagen. Het zijn dus juist mensen die nog (enigszins) actief met bunq bezig zijn / waren die je hoort klagen. En meer dan terecht.

Overigens is het geen prijsverhoging te noemen, althans niet voor de mensen die bunq free hadden.

Waar je naar moet kijken is hoe bunq mensen als domme sukkels wil behandelen. Een loopje met ons neemt ten gunste van henzelf. Ze hebben zich te houden aan de wet en ze hebben hun klanten te respecteren. Beide doen ze niet. In mijn ogen zijn ze eerder nog erger dan de gevestigde bankenorde dan vergelijkbaar met.

Je reactie klinkt dan ook meer als een fan-boy / medewerker dan als een realistische kijk naar de situatie inclusief wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

mcDavid schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Heb je de communicatie van bunq echt ooit als goed ervaren? Ik heb daar namelijk vanaf dag 1 dat ik bij bunq zat al sterk mijn twijfels over. Echter, in het begin zaten daar nog neit zozeer consequenties aan wat betreft kosten.

Het frisse beleid was volgens mij maar van zeer korte duur. Ik kan me nog een bericht herinneren waarin ze spijt betuigden dat ze de indruk hadden gewekt een prijsvechter te zijn aangezien dat niet hun intentie was. Ik weet niet of dat een algemene mail was, of een antwoord op vragen van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

tweakfdr schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:09:
[...]

Juiste het bovenstaande vind en vond ik een groot pluspunt van Bunq, zo gebruikten wij ook de extra IBAN's. Maar alle laatste ontwikkelingen hebben mij doen besluiten om over te stappen. Alleen dit voordeel is geen € 8,- waard.

Nu doe ik het anders, heb een Rabo spaarpotje aangemaakt vakantie. Hierop sparen wij voor de vakantie. Gaan wij weg dan maak ik de huishoudrekening "leeg" en stort hier het geld op wat wij willen uitgeven tijdens de vakantie. Wat overblijft gaat terug naar het spaarpotje. Zou houden we uitstekend zicht op de uitgaven tijdens de vakantie.
Maar is het volgende niet net zo simpel:

Vakantiegeld (en eventuele andere reserveringen) apart op een spaarrekening. Tijdens de vakantie het gewenste / verwachtte bedrag naar je betaalrekening overmaken (eventueel met een extra bedrag voor noodgevallen). Ik neem aan dat de uitgaven bijgehouden worden, dus aan het einde van de rit weet je precies wat weer terug naar de spaarrekening kan.

Lijkt mij persoonlijk net zo makkelijk als een aparte betaalrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:00:
Zo. Inmiddels salaris, tegenrekeningen en de incasso's die ik moeiteloos zelf kan aanpassen overgezet naar mijn nieuwe ABN rekening, en online betalingen in vreemde valuta naar TransferWise. Voor de bijschrijvingen en de lastige incasso's (plus die ene die ik vast ben vergeten) nog even wachten op ingang overstapservice. Na deze maand ben ik echt weg bij bunq. Het waren 4½ mooie jaren. ;w
Een felicitatie is op zijn plaats. En die tranen hoeven echt niet. bunq maakt er zelf zo'n bende van. Zelf nog geen moment spijt gehad dat ik weg ben bij bunq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:22:
[...]

Een felicitatie is op zijn plaats. En die tranen hoeven echt niet. bunq maakt er zelf zo'n bende van. Zelf nog geen moment spijt gehad dat ik weg ben bij bunq.
De tranen zijn omdat ik het zo enorm jammer vind dat bunq een technisch geweldig product heeft gesloopt met fout beleid, foute communicatie, en straks met een app die banking op de achterste rij zet. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 09-06-2020 23:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:25:
[...]

De tranen zijn omdat ik het zo enorm jammer vind dat bunq een technisch geweldig product heeft gesloopt met fout beleid, foute communicatie, en straks met een app die banking op de achterste rij zet. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden.
Tsja, aan de ene kant begrijp ik je punt, aan de andere kant ben ik daar tegenwoordig heel simpel in geworden. Je verpest een product / dienst? Jammer dan, "next!". Geen zin meer om hier tranen over te laten zeg maar.

Het is nou ook niet dat ik bij bunq het gevoel heb gehad dat ze aan een duurzame klantrelatie werkten. Wellicht dat dat bijdraagt aan het gemak waarmee ik hierover denk.

Wat wel jammer is, is dat ze door dit hele gebeuren heel veel mensen nu laten zien / denken / zeggen "zie je wel, je bent niets beter af dan bij de gevestigde grootbanken". Een volgende nieuwkomer zal hierdoor mogelijk al een barrière moeten nemen en zich nog meer moeten bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:47:
Betalen met mijn telefoon vind ik totaal niet interessant, dus vandaar dat ik dat niet zal missen.
Ooit dacht ik ook "dat ga ik vast niet gebruiken", maar nu zou ik niet meer zonder willen. In deze tijden waar je niet aan dingen wil zitten waar iedereen al aangezeten heeft is het ook handig. Je geeft je pincode (of vingerafdruk) in op je telefoon en je hebt gelijk betaald. Je hoef dan niet alsnog de pincode op de terminal in te tikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teek2
magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:41:
[...]

Tsja, aan de ene kant begrijp ik je punt, aan de andere kant ben ik daar tegenwoordig heel simpel in geworden. Je verpest een product / dienst? Jammer dan, "next!". Geen zin meer om hier tranen over te laten zeg maar.

Het is nou ook niet dat ik bij bunq het gevoel heb gehad dat ze aan een duurzame klantrelatie werkten. Wellicht dat dat bijdraagt aan het gemak waarmee ik hierover denk.

Wat wel jammer is, is dat ze door dit hele gebeuren heel veel mensen nu laten zien / denken / zeggen "zie je wel, je bent niets beter af dan bij de gevestigde grootbanken". Een volgende nieuwkomer zal hierdoor mogelijk al een barrière moeten nemen en zich nog meer moeten bewijzen.
Precies dit. Ik ben ook niet met bunq getrouwd, en ik snap ook wel dat als een support forum wordt overspoelt met filosofische discussies over een versie van je app die nog niet eens uit is, dat dat vervelend is en (nieuwe) gebruikers afleidt. bunq gaat een kant op die mij niet aan staat, maar ze zijn vast niet gek daar en het kan zomaar zo zijn dat er een grote groep mensen erg enthousiast is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frikandel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 20:18
JeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:25:
[...]
Ooit dacht ik ook "dat ga ik vast niet gebruiken", maar nu zou ik niet meer zonder willen. In deze tijden waar je niet aan dingen wil zitten waar iedereen al aangezeten heeft is het ook handig. Je geeft je pincode (of vingerafdruk) in op je telefoon en je hebt gelijk betaald. Je hoef dan niet alsnog de pincode op de terminal in te tikken.
Dit heb ik dus ook, Bunq is de enige app die Google Pay ondersteunt. Ik heb vroeger de ING betalen Android app gebruikt, maar die was vrij onbetrouwbaar. Ik had dezelfde ervaring met bunq hun eigen android pay implementatie.

Echter sinds dat ik Google Pay gebruik heb ik 0 problemen gehad bij pinautomaten. Het is veel betrouwbaarder en veel sneller. Ook een van de redenen dat ik niet weg wil bij Bunq, ondanks dat ik erg teleurgesteld ben na het hele 'v3' debacle. Ik wacht sowieso nog af tot ze het daadwerkelijk gaan uitrollen en daarna ga ik maar eens kijken wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Frikandel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:54:
Ik had dezelfde ervaring met bunq hun eigen android pay implementatie.
Grappig, ik heb geen Google Pay maar gebruik(te) juist enkel de app van bunq. Die open ik dan wel (via een widget) voordat ik ga betalen want dan kan ik gelijk de autorisatie ingeven en hoef je maar 1 keer je telefoon bij de terminal te houden ipv 2 keer. Het grootste gemis vind ik dat je daar niet gelijk de bankrekening kan wisselen. Daarvoor moet je altijd in de bunq app zelf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:10:
[...]

Heb je de communicatie van bunq echt ooit als goed ervaren? Ik heb daar namelijk vanaf dag 1 dat ik bij bunq zat al sterk mijn twijfels over. Echter, in het begin zaten daar nog neit zozeer consequenties aan wat betreft kosten.
Jup, in het begin waren ze echt geweldig.

Kon je om 3 uur 's nachts op een zondag een vraag stellen, en binnen 10 minuten inhoudelijk antwoord krijgen.

Nu snap ik wel dat dat misschien een beetje onhoudbaar was met een groeiend klantenbestand, maar tegenwoordig lijken ze überhaupt geen antwoord meer te geven... als je al een reactie krijgt is het uren of zelfs dagen later, in een vreemde taal en meestal niet inhoudelijk. Gelukkig heb ik support tegenwoordig ook niet of nauwelijks meer nodig, dat is dan weer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 16:22

harlekein

Creator Owner

Frikandel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:54:
[...]

Dit heb ik dus ook, Bunq is de enige app die Google Pay ondersteunt. Ik heb vroeger de ING betalen Android app gebruikt, maar die was vrij onbetrouwbaar. Ik had dezelfde ervaring met bunq hun eigen android pay implementatie.
Ik ben overgestapt naar ING na de laatste prijzenfratsen van bunq en moet zeggen dat ik tevreden ben over de NFC betalingen via de app. Dat is eigenlijk ook de redenen waarom ik ING heb gekozen. Triodos en Knab bijvoorbeeld hebben die functionaliteit nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Voor men die zerofx (geen wisselkoersopslag) interessant vonden en het missen bij banken als ING en ABN, ik raad aan om een gratis Revolut kaart te nemen. Revolut werkt ook gewoon met Apple Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet alleen Revolut hoor, TransferWise en N26 bieden ook geen of een lage koersopslag. En ze werken ook gewoon met Apple Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:32:
Niet alleen Revolut hoor, TransferWise en N26 bieden ook geen of een lage koersopslag. En ze werken ook gewoon met Apple Pay.
Klopt, maar hier heb ik geen ervaring mee vandaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:26

RSB

Op reddit ben ik een bericht tegengekomen van een "medewerker".

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
UnitedJunk schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:27:
Voor men die zerofx (geen wisselkoersopslag) interessant vonden en het missen bij banken als ING en ABN, ik raad aan om een gratis Revolut kaart te nemen. Revolut werkt ook gewoon met Apple Pay.
Of als je reeds een credit card bij je nieuwe bank hebt, vraag een Curve credit card aan. Eveneens geen opslag en je kan de kaart gewoon aan je originele kaart koppelen zodat je niet met je geld heen-en-weer hoeft te schuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Timmy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Of als je reeds een credit card bij je nieuwe bank hebt, vraag een Curve credit card aan. Eveneens geen opslag en je kan de kaart gewoon aan je originele kaart koppelen zodat je niet met je geld heen-en-weer hoeft te schuiven.
Daarbij is het wel belangrijk om te vermelden dat de gratis versie van Curve alleen opslagvrij is t/m 500 GBP per maand. En de eerdergenoemde gratis Revolut t/m € 1000 per maand.

bunq, TravelWise en N26 (en uiteraard de betaalde versies van Curve en Revolut) hebben geen grens voor betalingen in vreemde valuta met geen of lage opslag.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-06-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:26:
Daarbij is het wel belangrijk om te vermelden dat de gratis versie van Curve alleen opslagvrij is t/m 500 GBP per maand. En de eerdergenoemde gratis Revolut t/m € 1000 per maand.

bunq, TravelWise en N26 (en uiteraard de betaalde versies van Curve en Revolut) hebben geen grens voor betalingen in vreemde valuta met geen of lage opslag.
Correct en bedankt voor de aanvulling!
Persoonlijk heeft Curve mijn voorkeur, vooral omdat je niet eerst geld naar de onderliggende rekening hoeft over te boeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 10-06-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 15:50
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:32:
Voordeel is dat je bij Revolut een Maestro kaart met Apple pay kan krijgen. Dit mis je bij de andere. N26 heeft wel een maestro kaart maar zonder Apple Pay. Dat zit alleen op hun debit mastercard. Gebruik daarom nu Revolut i.p.v. Bunq en N26 voor mijn dagelijkse boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
magician2000 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:02:
[...]

Overigens is het geen prijsverhoging te noemen, althans niet voor de mensen die bunq free hadden.

Waar je naar moet kijken is hoe bunq mensen als domme sukkels wil behandelen. Een loopje met ons neemt ten gunste van henzelf. Ze hebben zich te houden aan de wet en ze hebben hun klanten te respecteren. Beide doen ze niet. In mijn ogen zijn ze eerder nog erger dan de gevestigde bankenorde dan vergelijkbaar met.

Je reactie klinkt dan ook meer als een fan-boy / medewerker dan als een realistische kijk naar de situatie inclusief wetgeving.
Ik ben geen medewerken, ik 'krijg' niks van bunq en doe zelfs niet mee met het affiliatie programma.

Ik zit wel in een persoonlijk lastige situatie (niks met bunq te maken) en wat ik daar wel geleerd heb/achter kom is de letter vs intentie van het rechtssysteem.

In nederland is veel gebazeerd op redelijkheid en billijkheid. Wetten die consumenten beschermen kan je daarom alleen aanspraak maken als je er schade aan ondervind. Dus als jij 3 joint gebruikers had en je betaald nu per direct 15 euro per maand ipv 10 dan is dat concrete schade. Helemaal terecht als mensen daar over klagen.

Als jij een free gebruiker bent en over 3 maanden ga je 10 euro/maand betalen. Dan is dat natuurlijk een naaistreek van bunq, absoluut reden om een overeenkomst over te ontbinden, maar tussen nu en 3 maanden ondervind je geen schade. Niet ten opzichte van het "gewenste" scenario waarbij bunq zou aankondigen over 3 maanden gaan we dingen anders doen en je blijft nog 3 maanden free. En ik noem de discussie semantisch omdat het mij niet duidelijk waar nu jou nadeel zen opzichte van het "nette" scenario waarbij ze van te voren aangeven dat ze gewoon al hun free abonnementen stoppen.

En onder veel consumenten wetten mag bunq ten alle tijden hun voorwaarde eenzijdig aanpassen zolang het in jou voordeel is. Dat ziggo hun snelheid verhoogd kan nooit een reden zijn voor jou om je contract te ontbinden (de prijsverhoging die ze gratis en voor niks mee leveren wel * pun intended* )

Mijn punt is dus ja bunq is een waardeloze partij, zeker m.b.t. communicatie. En mogelijk zelfs zo slecht dat dat inderdaad niet kan volgens de wet. Maar persoonlijk denk ik dat als wat ze gedaan hebben aan inhoudelijke wijziging dus een 100% legale rotstreek is. Dat is mijn punt.

Maar ik hoop oprecht dat iemand netjes een klacht in dient, en mij ongelijk bewijst. Misschien leren ze er dan wat van. Ik kan het zelf niet doen want ik was zelf net voor hun wijziging van free naar premium overgestapt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmy
Batavia schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:23:
Mijn punt is dus ja bunq is een waardeloze partij, zeker m.b.t. communicatie. En mogelijk zelfs zo slecht dat dat inderdaad niet kan volgens de wet. Maar persoonlijk denk ik dat als wat ze gedaan hebben aan inhoudelijke wijziging dus een 100% legale rotstreek is. Dat is mijn punt.
Daar ben ik het niet mee eens ;) De recente wijzigingen en vooral de wijze waarop dit gecommuniceerd en doorgevoerd is zijn zelfs in strijd met bunq's huidige algemene voorwaarden.

In de algemene voorwaarden wordt aangegeven dat "Wijzigingen worden van kracht 60 dagen nadat zij zijn gepubliceerd." en daar gaat bunq direct de fout in. De wijzigingen waren namelijk al van kracht op het moment dat ik (en anderen) de mail ontvingen, zelfs met terugwerkende kracht vanaf het begin van de huidige facturatieperiode. Dat je vervolgens enkele maanden gecompenseerd wordt doet niets af aan het feit dat de wijzigingen reeds zijn doorgevoerd.

Vervolgens de inhoud van de mail. In de mail wordt nergens aangegeven dat het product een andere prijsstelling krijgt. Het is een marketingpraatje over een nog beter product maar nergens een woord over de prijsverhoging voor Joints, Free en alle goedkopere abonnementsvormen. Als nietsvermoedende klant verwacht ik vervolgens dat het een wijziging in mijn voordeel is, de financiele bijsmaak komt onverwacht.

Ik heb geen zin om dit aanhangig te maken bij het kifid, sterker nog ik ben geen klant meer sinds ik bovenstaande doorkreeg, maar ik vermoed dat je een zeer goede kans maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:28
UnitedJunk schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:27:
Revolut werkt prima maar vind persoonlijk N26 fijner en ook veiliger. N26 heeft al een tijdje een banklicentie, terwijl Revolut hier officieel geen bank is. Ze zijn wel bezig met iedereen overzetten op een banklicentie maar er is/was een hoop controversie over dubieuze inmenging vanuit de Kremlin etc.

https://www.siliconrepubl...lithuania-banking-license

Niet om Revolut in een kwaad daglicht te zetten, maar wil het er even bij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZXRY schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:23:
[...]
Niet om Revolut in een kwaad daglicht te zetten, maar wil het er even bij vermelden.
Uiteraard, maar daar staat dan ook weer dit verhaal tegenover bij N26.

Niet om N26 in een kwaad daglicht te zetten, maar wil het er even bij vermelden.

Boodschap: overal is wel wat en je moet maar de aanbieder uitzoeken waar je het minste gedoe mee hebt (persoonlijk heb ik zo ongeveer alles maar gebruik vooral Revolut actief).

Nogmaals: een aantal kern bankier-zaken zijn helemaal top bij bunq. Mocht V3 echt doorgezet worden, dan hoop ik toch zeker dat er een alternatieve mobiele client ontwikkeld wordt zonder al die ongein.

Waarschijnlijk een (te) kleine markt, misschien is het makkelijker om de bunq rekeningen volgens PSD2 in de app van een andere bank zichtbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Nogmaals: een aantal kern bankier-zaken zijn helemaal top bij bunq. Mocht V3 echt doorgezet worden, dan hoop ik toch zeker dat er een alternatieve mobiele client ontwikkeld wordt zonder al die ongein.

Waarschijnlijk een (te) kleine markt, misschien is het makkelijker om de bunq rekeningen volgens PSD2 in de app van een andere bank zichtbaar te maken.
bunq heeft een zeer uitgebreide API waar veel mogelijk is maar het is lastig om een business model te hangen een zo'n app. Gekke ads, in-app aankopen zijn een no-go voor zo'n app. Ik zie daarom niet snel gebeuren dat iemand de tijd/geld inveteert om een bunq app te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:28
[...]

Uiteraard, maar daar staat dan ook weer dit verhaal tegenover bij N26.

Niet om N26 in een kwaad daglicht te zetten, maar wil het er even bij vermelden.

Boodschap: overal is wel wat en je moet maar de aanbieder uitzoeken waar je het minste gedoe mee hebt (persoonlijk heb ik zo ongeveer alles maar gebruik vooral Revolut actief).

Ik zeg ook niet dat N26 wel geweldig is. Ik zou zelf ook nooit zulke bedragen laten staan op een mobile-only, buitenlandse bank. Daarvoor is de support te brak indien er nood is, maar dat is een andere discussie. In deze is het ook niet relevant want het gaat om een bank met lage wisselkoersen voor buitenlandse valuta, dus dan denk je eerder aan een kaart voor op vakantie.

Bij beide bedrijven spelen problemen zoals accounts die zomaar worden gefreezed etc.
Dat verandert niks aan mijn mening dat N26 professioneler en veiliger is, o.a. door de banklicentie. Voor een ander kan dat prima Revolut zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 07:57
Mocht V3 echt doorgezet worden, dan hoop ik toch zeker dat er een alternatieve mobiele client ontwikkeld wordt zonder al die ongein.
Als je dit forum leest denk je dat V3 gaat om bomen en Instragram! Er zit veel meer in. Zo kunnen nieuwe klanten sneller bankieren, is de scan knop makkelijker te vinden, en zijn er rekeningen zonder IBAN. De nieuwe app is simpeler van opzet en veel gebruikte functies zijn sneller te vinden.

Bunq doet veelal dingen die bij andere fintechs of in Azië succesvol zijn gebleken. Volgens mij nog steeds een recept voor een goede klantervaring. Dat er dan ergens een geplante boom in een bos van goede features staat neem ik voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Delay schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:42:
[...]
en zijn er rekeningen zonder IBAN.
Hoe maak je die aan?

Ben zelf ook nog niet tevreden over V3 van de app maar over het algemeen ben ik nog wel een tevreden bunq klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
Als je de app installeert en voor het eerst opent krijg je direct een soort non-IBAN account. Ik weet niet of je dat ook op een andere manier kan doen, maar het lijkt mij logisch dat die mogelijkheid er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:21:
Als je de app installeert en voor het eerst opent krijg je direct een soort non-IBAN account.
Kan je dan ook iets nuttigs met dan non-IBAN account doen zoals geld ontvangen en uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
JeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:23:
Kan je dan ook iets nuttigs met dan non-IBAN account doen zoals geld ontvangen en uitgeven?
Heb de beta niet meer, maar zoals ik mij het herinner werkte de Add Funds knop. Je kon geld sturen naar andere Bunq gebruikers. Niet naar IBAN maar naar een e-mail of telefoon nummer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Déjà vu... Dat was toch precies wat bunq in 2015 deed voordat je je legitimatie had verstrekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:29:
Heb de beta niet meer, maar zoals ik mij het herinner werkte de Add Funds knop. Je kon geld sturen naar andere Bunq gebruikers. Niet naar IBAN maar naar een e-mail of telefoon nummer.
Dat is dus niet echt nuttig lijkt mij, tenzij je alleen mensen kent die al bunq gebruiken.

Waarom vind jij trouwens wel dat het bankieren sneller ging? Van alles wat ik erover gelezen hebt klaagt iedereen juist dat ze veel meer schermen door moeten voor ze dingen kunnen doen als geld overmaken, gekoppelde bankrekening van je pas aanpassen etc. Je bent eigenlijk de eerste die zegt dat het sneller gaat.

En als je die beta zoveel beter vond waarom gebruik je hem dan niet meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
JeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:49:
Beta toegang duurt maar even (in ieder geval voor mij.)
Waarom vind jij trouwens wel dat het bankieren sneller ging?
Sommige dingen waren inderdaad lastiger, zoals Together openen. Ik vond scannen makkelijker te vinden (voor iDeal.) En er was 1 knop om nieuwe dingen te doen zoals rekening openen, betalen of kaart aanvragen. Denk dat dit het voor nieuwe gebruikers simpeler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:31:
Déjà vu... Dat was toch precies wat bunq in 2015 deed voordat je je legitimatie had verstrekt?
Idd dat klinkt gewoon als de e-money account die je vroeger kreeg tot je identiteit vastgesteld was. Zodat je alvast geld kon uitwisselen met andere bunq accounts.

Maar op zich is het natuurlijk niet zo raar om dat te herintroduceren, ik snap sowieso niet zo goed waarom ze daarmee gestopt zijn?

@Delay dat klinkt idd niet perse als slechter. Alle vernieuwingen zijn in het begin even wennen natuurlijk. Together gebruik ik eigenlijk toch al nooit en al helemaal niet via de app. Denk dat ze er goed aan zouden doen dat helemaal op te doeken, of om te bouwen tot een knowledgebase of blog, waar ze zelf de topics aanmaken. De openheid bevalt ze duidelijk niet, dan beter maar duidelijk zijn daarover... Kritische discussie past misschien ook meer op een onafhankelijk platform (zoals o.a. hier).

[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 10-06-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

JeroenE schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:25:
[...]
Serieus? Dit is echt waar je je zorgen om maakt? Heb je enig idee hoe ongelovelijk klein de kans is, als het al kan gebeuren, dat dit gebeurd?

Maar je moet dus altijd en overal die kl%tetelefoon mee naar toenemen voor je betalingen... Mij niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoezo 'moet'? Je gebruikt het alleen wanneer het handig is. Voor alle andere situaties heb je de pas.

En met een Apple Watch (of gelijkwaardig in de Android wereld) heb je ook de telefoon niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

teek2 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:49:
[...]

Precies dit. Ik ben ook niet met bunq getrouwd, en ik snap ook wel dat als een support forum wordt overspoelt met filosofische discussies over een versie van je app die nog niet eens uit is, dat dat vervelend is en (nieuwe) gebruikers afleidt. bunq gaat een kant op die mij niet aan staat, maar ze zijn vast niet gek daar en het kan zomaar zo zijn dat er een grote groep mensen erg enthousiast is.
Zijn ze niet gek daar wat betreft hun klanten, of zijn ze puur bezig het bedrijf voor investeerders te polijsten? Mijn gevoel zegt me dat het om het laatste gaat, niet om het eerste. Iets klopt er namelijk niet in het hele verhaal.

Door niet duidelijk te zijn, hebben ze van mij alle respect verloren. Ze hadden, indien ze een compleet andere kant op willen, dit ook kunnen zeggen. Bijvoorbeeld: "Na veel wikken en wegen hebben we besloten om, voor het verder door kunnen laten groeien van bunq, een andere route in te slaan". Vervolgens uitleg wat er gaat veranderen en voor wie.

Door dit niet op deze manier te doen maar met de botte bijl lijkt het sterk op een kat in het nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

mcDavid schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:04:
[...]

Jup, in het begin waren ze echt geweldig.

Kon je om 3 uur 's nachts op een zondag een vraag stellen, en binnen 10 minuten inhoudelijk antwoord krijgen.

Nu snap ik wel dat dat misschien een beetje onhoudbaar was met een groeiend klantenbestand, maar tegenwoordig lijken ze überhaupt geen antwoord meer te geven... als je al een reactie krijgt is het uren of zelfs dagen later, in een vreemde taal en meestal niet inhoudelijk. Gelukkig heb ik support tegenwoordig ook niet of nauwelijks meer nodig, dat is dan weer positief.
Dank voor je reactie. Dan heb ik of dat beginstuk gemist of ik heb simpelweg de support toen niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Batavia schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:23:
[...]

Ik ben geen medewerken, ik 'krijg' niks van bunq en doe zelfs niet mee met het affiliatie programma.

Ik zit wel in een persoonlijk lastige situatie (niks met bunq te maken) en wat ik daar wel geleerd heb/achter kom is de letter vs intentie van het rechtssysteem.

In nederland is veel gebazeerd op redelijkheid en billijkheid. Wetten die consumenten beschermen kan je daarom alleen aanspraak maken als je er schade aan ondervind. Dus als jij 3 joint gebruikers had en je betaald nu per direct 15 euro per maand ipv 10 dan is dat concrete schade. Helemaal terecht als mensen daar over klagen.

Als jij een free gebruiker bent en over 3 maanden ga je 10 euro/maand betalen. Dan is dat natuurlijk een naaistreek van bunq, absoluut reden om een overeenkomst over te ontbinden, maar tussen nu en 3 maanden ondervind je geen schade. Niet ten opzichte van het "gewenste" scenario waarbij bunq zou aankondigen over 3 maanden gaan we dingen anders doen en je blijft nog 3 maanden free. En ik noem de discussie semantisch omdat het mij niet duidelijk waar nu jou nadeel zen opzichte van het "nette" scenario waarbij ze van te voren aangeven dat ze gewoon al hun free abonnementen stoppen.

En onder veel consumenten wetten mag bunq ten alle tijden hun voorwaarde eenzijdig aanpassen zolang het in jou voordeel is. Dat ziggo hun snelheid verhoogd kan nooit een reden zijn voor jou om je contract te ontbinden (de prijsverhoging die ze gratis en voor niks mee leveren wel * pun intended* )

Maar ik hoop oprecht dat iemand netjes een klacht in dient, en mij ongelijk bewijst. Misschien leren ze er dan wat van. Ik kan het zelf niet doen want ik was zelf net voor hun wijziging van free naar premium overgestapt.
Dank voor je reactie en verdere verduidelijking.

Sterkte met je lastige situatie. Ik weet hoe kan zijn wanneer je met de letter vs intentie van het rechtssysteem te maken krijgt. Je bent vooral veel tijden en (negatieve) energie kwijt aan zoiets. Daarmee niet zeggende dat ik me iets van jouw situatie voor k an stellen aangezien iedere situatie weer anders is.

Wat voor mij nog veel belangrijker is dan puur de centjes voor- of nadeel is met respect behandeld worden en een organisatie die op de juiste manier naar de letter van de wet handeld. Doe je dat niet en bemerk ik dat / wordt mij dat duidelijk, dan ben ik er wel klaar mee.

Wijzigingen in het voordeel van een consument is vaak een wassen neus, zoals je zelf ook al mooi aangeeft met het voorbeeld van Ziggo. Niet zelden worden gewijzigde wettelijke verplichtingen ook nog eens als een zelf bedacht positief iets gebracht :+

Ik denk niet dat iemand een klacht in gaat dienen, tenzij het een partij als bijvoorbeeld de consumentenbond is. Iets dergelijks kost tijd en veel, heel erg veel energie. Tenzij je plezier beleeft aan dit soort dingen (en die mensen zijn er), is het negatieve energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magician2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:38:
[...]
Ik denk niet dat iemand een klacht in gaat dienen, tenzij het een partij als bijvoorbeeld de consumentenbond is. Iets dergelijks kost tijd en veel, heel erg veel energie. Tenzij je plezier beleeft aan dit soort dingen (en die mensen zijn er), is het negatieve energie.
Het meest effectief (zowel in kosten, tijd, en energie) is gewoon vertrekken. Ook wel 'stemmen met de portemonnee' genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

[...]
Dat is dus niet echt nuttig lijkt mij, tenzij je alleen mensen kent die al bunq gebruiken.

Waarom vind jij trouwens wel dat het bankieren sneller ging? Van alles wat ik erover gelezen hebt klaagt iedereen juist dat ze veel meer schermen door moeten voor ze dingen kunnen doen als geld overmaken, gekoppelde bankrekening van je pas aanpassen etc. Je bent eigenlijk de eerste die zegt dat het sneller gaat.

Let op, dat hele IBAN-loze verhaal valt niet onder de bankwet volgens mij. Eventuele tegoeden zijn niet beschermd bij faillissement. Dat was in het prille begin ook al zo. Geen bankgarantie om de IBAN-loze omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:24:
Hoezo 'moet'? Je gebruikt het alleen wanneer het handig is. Voor alle andere situaties heb je de pas.

En met een Apple Watch (of gelijkwaardig in de Android wereld) heb je ook de telefoon niet nodig.
Tsja, maar dan zie ik er het hele nut al helemaal niet meer van in.

Apple Watch? Dat is nog veel meer een niche dan een mobiele telefoon gebruiken voor bankieren. Dat is al helemaal niet iets waar ik aan ga beginnen.

En nee, ik behoor niet tot een groep die alle technologie maar niets vind, maar afhankelijk zijn van techniek met eigen stroomvoorziening voor dit soort basale zaken zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magician2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Let op, dat hele IBAN-loze verhaal valt niet onder de bankwet volgens mij. Eventuele tegoeden zijn niet beschermd bij faillissement. Dat was in het prille begin ook al zo. Geen bankgarantie om de IBAN-loze omgeving.
Je bedoelt het depositogarantiestelsel. En dat klopt, e-money valt daar niet onder. Dat heeft trouwens weinig met het wel of niet hebben van een IBAN te maken. Bekend voorbeeld zijn de credit cards van ICS - een positief tegoed valt onder het depositogarantiestelsel zonder een eigen IBAN. En andersom kan je een IBAN aanbieden zonder onder het depositogarantiestelsel te vallen (zoals bijvoorbeeld TransferWise dat doet).
magician2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:47:
[...]

Tsja, maar dan zie ik er het hele nut al helemaal niet meer van in.

Apple Watch? Dat is nog veel meer een niche dan een mobiele telefoon gebruiken voor bankieren. Dat is al helemaal niet iets waar ik aan ga beginnen.

En nee, ik behoor niet tot een groep die alle technologie maar niets vind, maar afhankelijk zijn van techniek met eigen stroomvoorziening voor dit soort basale zaken zie ik niet zitten.
Dan gebruik je het toch niet :)

Punt is, je noemde het altijd meenemen van een telefoon vervelend. Als je al gebruik maakt van een Apple Watch of vergelijkbaar, dan kan je ook zonder telefoon en portemonnee betalen.

Het zijn extra mogelijkheden, niet extra verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000

magician2000

.....

Zr40 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:50:
[...]

Je bedoelt het depositogarantiestelsel. En dat klopt, e-money valt daar niet onder. Dat heeft trouwens weinig met het wel of niet hebben van een IBAN te maken. Bekend voorbeeld zijn de credit cards van ICS - een positief tegoed valt onder het depositogarantiestelsel zonder een eigen IBAN. En andersom kan je een IBAN aanbieden zonder onder het depositogarantiestelsel te vallen (zoals bijvoorbeeld TransferWise dat doet).

[...]

Dan gebruik je het toch niet :)

Punt is, je noemde het altijd meenemen van een telefoon vervelend. Als je al gebruik maakt van een Apple Watch of vergelijkbaar, dan kan je ook zonder telefoon en portemonnee betalen.

Het zijn extra mogelijkheden, niet extra verplichtingen.
Depositogarantiestelsel, die bedoel ik inderdaad. Thanks!

En ik gebruik het ook niet c.q. verwacht het ook nooit te gaan gebruiken. Telefoontje blijft ook steeds meer thuis liggen tegenwoordig met al die "volgzame" apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Delay schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:53:
Beta toegang duurt maar even (in ieder geval voor mij.)
Ah, apart dat ze mensen uit hun beta programma gooien.
Ik vond scannen makkelijker te vinden (voor iDeal.)
Werkelijk? "Scan" is letterlijk de eerste button die linksboven in het scherm staat als je de bunq app opent :?

Je kan ook (op Android in ieder geval) het icoontje van de bunq app lang ingedrukt houden en dan de shortcut "scan" kiezen. Die kan je dan ook nog eens als apart icoontje op je telefoon zetten. Veel sneller kan het niet, denk ik?

Ik meen dat je zulk soort acties ook met Siri kan starten.
En er was 1 knop om nieuwe dingen te doen zoals rekening openen, betalen of kaart aanvragen. Denk dat dit het voor nieuwe gebruikers simpeler maakt.
Aha, maar dat is dus precies wat alle anderen langzamer vinden. Want je hebt nu die plus-button en dan moet je weer kiezen. Terwijl betalen nu een button is die je gelijk in kan duwen. Het schijnt ook dat sommige dingen dan weer niet in de plus-button zitten maar in een hamburgermenu etc.

Jij mag dat natuurlijk handiger vinden, maar ik zie niet in hoe vaker op het scherm moeten duwen sneller is.
magician2000 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:21:
Serieus? Dit is echt waar je je zorgen om maakt?
Ik maak me er geen zorgen over, maar de kans dat ik het krijg van een betaalterminal is nu in ieder geval wel 0 en als je aan dingen zit is die kans toch hoger.
Maar je moet dus altijd en overal die kl%tetelefoon mee naar toenemen voor je betalingen...
Tuurlijk, als jij je telefoon nooit ergens mee naar toe neemt dan heb je daar niets aan. In dat geval kan je trouwens beter je hele telefoon gewoon weg doen en dan valt bunq sowieso al af omdat je zonder telefoon bij hun niet eens klant kan worden en ze eigenlijk alles via hun eigen app doen. Je kan nog wel zelf dingen gaan bouwen via hun API.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik betaal in de meeste gevallen met mijn telefoon. Ik vind het ontzettend handig. Laatst moest ik met de pas betalen, toen heb ik wel even moeten nadenken over mijn pincode. Ik heb gewoon vaker mijn telefoon bij de hand dan mijn portemonnee. Of ik gebruik mijn AppleWatch. Misschien niche maar het werkt wel goed.

Enige nadeel vind ik dat ik met ApplePay niet gebruik kan maken dan de dual pin van de bunq pas.

Overigens off-topic, kun je met een appleWatch betalen zonder dat deze met een iPhone verbonden is? Dat wist ik geeneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delay
SirLenncelot schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 06:42:
Overigens off-topic, kun je met een appleWatch betalen zonder dat deze met een iPhone verbonden is? Dat wist ik geeneens.
Ja, het horloge bevat een virtuele pas die is geregistreerd bij je bank. Met Garmin Pay kan je bijvoorbeeld gaan hardlopen en halverwege een koffie drinken, zonder dat je je telefoon of bankpas bij je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ja is eigenlijk ook wel logisch. Je bankpas heeft immers ook geen eigen netwerkverbinding. Gewoon nooit bij stilgestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frikandel
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 20:18
Voor mensen die graag de nieuwe Android 11 beta willen testen met Bunq zou ik nog even wachten. De app crasht gelijk na het openen op Android 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Vraagje, zijn er mensen die ervaring hebben met het omzetten van Premium account naar Travelcard icm de overstapservice (vraag me af of dat wel goed gaat namelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@roelwillems Ik weet eerlijk gezegd niet precies of er problemen komen. De incasso's werken natuurlijk niet meer als je overstapt naar het Travel abonnement.

Die incasso's moet je allemaal met de hand over zetten, want voor zover ik weet kan je geen overstapservice aanvragen op een bankrekening die al in een overstapservice zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zodra de overstapservice is ingegaan ben je in principe niet meer afhankelijk van de oude bank. Je kan namelijk de rekening gewoon sluiten zonder dat dit invloed heeft op de overstapservice.

Als @roelwillems bedoelt dat hij een overstapservice naar bunq heeft lopen dan is het inderdaad vervelend. Met een Travel Card membership kan je geen incasso’s betalen.

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 11-06-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Ik vraag me ook af of er problemen van komen. In principe zit er op de bunq rekening nu geen overstapservice (lang geleden wel gebruikt voor de overstap naar bunq, maar dat is afgelopen).

Twijfel op twee punten:

1. bunq (25 IBAN's) -> overstapservice -> ABN (1 IBAN).
Voor wat ik uit heb kunnen vinden is de overstapservice op IBAN niveau en gaat het dus weinig zin hebben bij 25 IBAN's.

2. bunq Premium met overstapservice -> Travelcard omzetten
Dit moet op zich prima lukken... maar vraag me af of je dan nog geld naar de Travelcard kan storten of dat dit geld dan telkens door de overstapservices weer naar ABN wordt door gezet.

Kan het natuurlijk ook handmatig doen, is ook weer niet zo enorm veel werk. Alleen voor (onverwachte) bijschrijvingen is het wel erg handig. Helaas komen onverwachte bijschrijvingen ook weer niet super vaak voor ;)

[ Voor 12% gewijzigd door roelwillems op 11-06-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

roelwillems schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:19:
Ik vraag me ook af of er problemen van komen. In principe zit er op de bunq rekening nu geen overstapservice (lang geleden wel gebruikt voor de overstap naar bunq, maar dat is afgelopen).

Twijfel op twee punten:

1. bunq (25 IBAN's) -> overstapservice -> ABN (1 IBAN).
Voor wat ik uit heb kunnen vinden is de overstapservice op IBAN niveau en gaat het dus weinig zin hebben bij 25 IBAN's.
Klopt. In theorie kan je de overstapservice voor meerdere rekeningen naar dezelfde rekening aanvragen. Dat geeft in ieder geval 25x zoveel papierwerk. Zelf geen ervaring mee, ik gebruikte bij bunq altijd maar één rekening.
2. bunq Premium met overstapservice -> Travelcard omzetten
Dit moet op zich prima lukken... maar vraag me af of je dan nog geld naar de Travelcard kan storten of dat dit geld dan telkens door de overstapservices weer naar ABN wordt door gezet.
Dat ligt aan de manier waarop je geld stort.

Overboeking van je nieuwe ABN rekening naar bunq: komt bij bunq aan.
Overboeking van andere rekeningen naar bunq: komt bij ABN aan.
Storting middels de functie binnen de bunq app: is geen transactie waar de overstapservice invloed op heeft, dus komt bij bunq aan.
Kan het natuurlijk ook handmatig doen, is ook weer niet zo enorm veel werk.
Voor de meeste incasso's niet inderdaad. Ik heb er zelf een paar waar het wat vervelender is, dus die laat ik lekker door de overstapservice omzetten.
Pagina: 1 ... 70 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"