In Zwitserland is dit reeds gebeurt, althans bij VISA dan, die hebben vorig jaar of 2018, overeenstemming met VISA-uitgevende banken bereikt om van V-Pay over te gaan op Debit VISA, voor zover de banken die dat nog niet deden. Daar is toen gezamenlijk de vertegenwoordigers van winkeliersverenigingen geïnstrueerd om hun winkeliers duidelijk te maken Debit Visa in hun pakket op te nemen. Inmiddels, en dan spreken we over eind-zomer/najaar 2019, zijn alle nieuw uitgegeven passen, van VISA uitgevende banken, louter nog Debit Visa of evenwel creditcards.WhatsappHack schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 02:39:
[...]
Ik hoop het enorm en er zijn inderdaad goede tekens dat dit gaat gebeuren. Het is inderdaad heel erg fijn dat bunq al reeds Maestro en MasterCard debit uitgeeft. Klaar voor de toekomst en internationaal. Het is ook vervelend als je over de grens mastercard/visa nodig hebt. Heb daar al een paar jaar geen last meer van met een MC, maar toch. Gewoon alles over op één netwerk per vendor zou prettig zijn. Online makkelijker, fysiek makkelijker en ik denk ook een goede impuls voor winkeliers - immers is het voor buitenlanders die naar NL komen ook niet altijd even simpel om te betalen gezien veel plekken geen MC/VISA accepteren.
Die transitie kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan.
... Zijn er trouwens uberhaupt andere banken in Nederland die een MasterCard/VISA debit aanbieden bij hun bankrekening?
(...)
V-Pay werkt natuurlijkerwijs wel gewoon nog overal waar ook Maestro zou werken, vergelijkbaar met de situatie in Nederland.
Wat betreft jou laatste vraag, voor zo ver mij bekend, zijn er nog geen debit cards, anders dan Maestro/V-Pay uitgegeven door bestaande Nederlandse banken, zoals ING/ABN/RABO/SNS. Tuurlijk zijn er naast bunq ook spelers als N26, Monese en Revolut actief die al wel debitcards uitgeven van Visa/MC.
Aan de andere kant, ING geeft bijv. in Duitsland wel een Visa debitcard uit.
Als laatste, denk dat bunq idd inspeelt op de behoefte van vooral midden- en zuid-Europa mbt uitgifte Debit Mastercard.