Kan me niet voorstellen dat ze de free accounts laten lopen, zonder tzt nog met een aanbod te komen zeker als het er redelijk veel zouden zijn.Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Bunq heeft in het verleden wel aangetoond dat ze dat niet gaan doen. Ali heeft de beslissing genomen, daarmee uit. Gelukkig zit ik nog op free (voor ideal/internetaankopen), maar ik verwacht dat dat ook niet lang meer gaat duren
De chat met bunq support was hylarisch. Zelfs de support medewerker kon zich blijkbaar niet voorstellen dat bunq dit soort praktijken uit durfde te halen met klanten van het eerste uur, hij schreef dat het een fout moest zijn en dat een screenshot van het bericht moest worden opgestuurd zodat de developers deze fout konden oplossen......
daarna kregen we: sorry voor de mis-informatie ik was niet op de hoogte, u kunt uw more lidmaatschap inderdaad niet voortzetten.
Ik denk dat het enige wat kan helpen is dat alle free-gebruikers met een pas gaan navragen wat er met hun account gebeurd als die pas verloopt. het antwoord is ongetwijfeld hetzelfde, dan kunnen we met een grotere groep de publiciteit zoeken om hierover te klagen.
daarna kregen we: sorry voor de mis-informatie ik was niet op de hoogte, u kunt uw more lidmaatschap inderdaad niet voortzetten.
Ik denk dat het enige wat kan helpen is dat alle free-gebruikers met een pas gaan navragen wat er met hun account gebeurd als die pas verloopt. het antwoord is ongetwijfeld hetzelfde, dan kunnen we met een grotere groep de publiciteit zoeken om hierover te klagen.
Anoniem: 1271350
Daar ga ik helaas ook vanuit. Op zich geen geoot probleem, ik heb al mijn bankzaken weer teruggebracht naar rabobank. Niet de fijnste bank (oa verschrikkelijke reader) maar wel een stuk betrouwbaardereAnoniem: 217504 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:35:
[...]
Kan me niet voorstellen dat ze de free accounts laten lopen, zonder tzt nog met een aanbod te komen zeker als het er redelijk veel zouden zijn.
Is er geen mogelijkheid om alleen de pas op te zeggen voordat die verloopt?
Heb hier ook nog Bunq Free waarbij ik ooit gratis aan een pas gekomen ben die in september verloopt. Nooit gebruikt en eigenlijk ook niet nodig want ik gebruik het puur als marktplaats rekening (handige betaalverzoeken en gescheiden van m'n hoofdrekening).
Toch maar die gratis MoneyYou Go rekening openen en nog 20 euro bonus krijgen nu, als alternatief voor als Bunq Free straks echt verdwijnt.
Heb hier ook nog Bunq Free waarbij ik ooit gratis aan een pas gekomen ben die in september verloopt. Nooit gebruikt en eigenlijk ook niet nodig want ik gebruik het puur als marktplaats rekening (handige betaalverzoeken en gescheiden van m'n hoofdrekening).
Toch maar die gratis MoneyYou Go rekening openen en nog 20 euro bonus krijgen nu, als alternatief voor als Bunq Free straks echt verdwijnt.
Ik snap wel dat bunq mensen die (vrijwel?) niks betalen naar een betaald abonnement wil hebben. Maar mensen die al zo lang bij je zijn blijven plakken mag je dan toch minimaal een mooi aanbod verwachten? Halfjaartje voor de helft premium of whatever. Aan de andere kant: als je echt het zo fijn vindt en geen pas nodig hebt, kun je vast wel wat vrienden ronselen voor joint met max 10 mensen bevolken en de 4 passen en 25 ibans onderling verdelen.
Wat ik nog steeds niet vind kunnen, is dat de support slecht geïnformeerd is en dit soort communicatief geneuzel nog te veel voorkomt. Ik snap dan heel goed dat je weer naar een 'standaardbank' overstapt en denkt: de groeten
Wat ik nog steeds niet vind kunnen, is dat de support slecht geïnformeerd is en dit soort communicatief geneuzel nog te veel voorkomt. Ik snap dan heel goed dat je weer naar een 'standaardbank' overstapt en denkt: de groeten
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wat ik vooral niet vind kunnen is dat wanneer je niet upgrade de account wordt bevroren.
Dat je geen nieuwe pas krijgt als je niet upgrade is al vrij zuur, maar ok. Maar dat je 2 maanden van te voren te horen krijgt, of je gaat 96 euro per jaar meer betalen of je rekening wordt bevroren, dat vind ik praktijken die zelfs bij een grote bank niet voorkomen. bunq wilde het anders doen.... dat is gelukt ze zijn nog veel erger dan de banken die er eerst waren.
Probleem blijft dat geen enkele andere bank de optie biedt om automatische incasso`s handmatig toe te staan of uit te stelllen, en dat we die optie zo onmisbaar vinden dat we waarschijnlijk zullen blijven. Maar als we nu net zoveel publiciteit weten te creeren als in augustus 2017 bij de lancering van premium, draait ali misschien weer bij onder druk van de media.
Dat je geen nieuwe pas krijgt als je niet upgrade is al vrij zuur, maar ok. Maar dat je 2 maanden van te voren te horen krijgt, of je gaat 96 euro per jaar meer betalen of je rekening wordt bevroren, dat vind ik praktijken die zelfs bij een grote bank niet voorkomen. bunq wilde het anders doen.... dat is gelukt ze zijn nog veel erger dan de banken die er eerst waren.
Probleem blijft dat geen enkele andere bank de optie biedt om automatische incasso`s handmatig toe te staan of uit te stelllen, en dat we die optie zo onmisbaar vinden dat we waarschijnlijk zullen blijven. Maar als we nu net zoveel publiciteit weten te creeren als in augustus 2017 bij de lancering van premium, draait ali misschien weer bij onder druk van de media.
Vergeet niet dat dit 2.5 jaar al een legacy abbo is en sind de introductie van Premium aangegeven is dat bij het verlopen van de pas je verplicht wordt om over te stappendicksterk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:19:
Wat ik vooral niet vind kunnen is dat wanneer je niet upgrade de account wordt bevroren.
Neemt niet weg dat qua communicatie bunq het wederom beter had kunnen doen, bv veel eerder herinneringen sturen van je abbo gaat vervallen etc.
De fout van bunq is natuurlijk geweest om eerst klanten binnen te halen door gratis dingen aan te bieden. Van tevoren wisten ze dat het businessmodel.niet haalbaar was. Een zelfingenomen eigenaar en gebrek aan communicatie(adviseurs) en ze zijn alle krediet kwijt geraakt
@bluewalk: dat is niet helemaal waar. in het begi gaf support aan dat je bij verval van je pas de keuze zou hebben, een nieuwe pas krijgen en upgraden naar premium, of geen nieuwe pas en bunq free-klant worden.
Alleen heeft bunq nu dus wel de handigheid uitgehaald om voordat de eerste passen zouden vervallen bunq free af te schaffen, zodat gebruikers niet meer kunnen terugvallen op bunq free en als enige optie hebben, absurd veel betalen.
Bunq richt zich momenteel vooral op de mensen die hen geweldig vinden, terwijl ze met hun eerste businessmodel die klanten aantrokken die gewoon een gratis bankrekening wilden en die totaal niet geinteresseerd waaren in bunq opzich, maar gewoon de goedkoopste optie wilden. Tegelijk zijn dit wel de mensen die het risico durfden te nemen om bij een totaal niewe toen nog onbekende bank hun geld neer te zetten, en voor dat lef worden we nu dus bedankt met een dergelijk onvriendelijk gebaar.
Dat het businessmodel niet werkt is toch echt bunqs eigen schuld, n26 en revolut werken beide nog met een free-account inclusief gratis pintransacties, als bunq niet zo overmatig ethisch probeerde te doen(enkel op investeringsvlak, zeker niet op de behandeling van hun klanten) waren ze veel groter geworden. Ik geloof dat vorig jaar ooit iemand uitgerekend heeft aan de hand van hun jaarverslag dat ze 30.000 betalende klanten hadden.
Alleen heeft bunq nu dus wel de handigheid uitgehaald om voordat de eerste passen zouden vervallen bunq free af te schaffen, zodat gebruikers niet meer kunnen terugvallen op bunq free en als enige optie hebben, absurd veel betalen.
Bunq richt zich momenteel vooral op de mensen die hen geweldig vinden, terwijl ze met hun eerste businessmodel die klanten aantrokken die gewoon een gratis bankrekening wilden en die totaal niet geinteresseerd waaren in bunq opzich, maar gewoon de goedkoopste optie wilden. Tegelijk zijn dit wel de mensen die het risico durfden te nemen om bij een totaal niewe toen nog onbekende bank hun geld neer te zetten, en voor dat lef worden we nu dus bedankt met een dergelijk onvriendelijk gebaar.
Dat het businessmodel niet werkt is toch echt bunqs eigen schuld, n26 en revolut werken beide nog met een free-account inclusief gratis pintransacties, als bunq niet zo overmatig ethisch probeerde te doen(enkel op investeringsvlak, zeker niet op de behandeling van hun klanten) waren ze veel groter geworden. Ik geloof dat vorig jaar ooit iemand uitgerekend heeft aan de hand van hun jaarverslag dat ze 30.000 betalende klanten hadden.
Het lef om voor nop je geld te stallen bij een bank die vanaf dag 1 onder het depositogarantiestelsel valt? Heel nobeldicksterk schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:48:
Ik denk dat het bizar lastig is om een businessmodel te ontwikkelen waarbij je geld overhoudt aan een gratis product. Zeker als 1 van de USP's is dat je gegevens of geld niet gebruikt worden voor andere producten. Je refereert aan N26 en Revolut, maken die wel winst dan?
Verder is het inmiddels 2020. Met een overstapservice ben je toch zo weer over? Zie ik het probleem niet echt...
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hey tof man je zit er scherp en bijna correct in. Hier hoe de vork precies in de keel steekt:DeNachtwacht schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:28:
[...]
De banken betalen een fee voor het aanbieden van Apple Pay omdat Apple er voor moet zorgen dat het systeem (super)veilig is en eventuele bugs moet fixen. Daarnaast is er natuurlijk ook een stukje productontwikkeling (Apple Pay in OV, Apple Pay Cash etc) dat ze aanbieden. Apple Pay is dus een service die aantrekkelijk is voor consumenten en daarom willen banken er voor betalen.
De precieze bedragen die banken betalen is trouwens een nogal goed bewaard geheim: of het duur betaald is weet eigenlijk niemand. Het heeft te maken met gebruik van consumenten, maar hoeft natuurlijk niet per transactie te worden afgerekend. Mijn gok is dat banken een standaardbedrag betalen op grond van het aantal bankrekening accounts dat ze hebben.
Masterclass, pinnen, techniek en Apple Pay: (long read
Als eerste het technisch aspect (reactie op je eerdere post) is het allemaal redelijk vergelijkbaar, een stukje software spreekt een stukje hardware (de nfc chip) aan om de betaling tot stand te brengen.
Met de volgende duidelijke verschillen:
Inleiding:
Bij Android Tap&Pay moet een bank zelf deze gehele implementatie schrijven, die ook nog eens kan afwijken van toestel tot toestel. Vermoedelijk ook één van de redenen dat ABN er mee stopt, dit gaat de komende jaren met steeds meer android toestellen voor een bank een enorme kosten post worden en een belasting op hun developer resources. Mijn vermoeden is dan ook dat ABN alsnog met Google Pay zal komen (later hier meer over.
Tap & Pay vs de Wallet* oplossing:
(*Google, Apple dan wel Samsung pay)
Tap en Pay, werkt in hoofdlijnen als volgt: de gebruiker triggert / initieert de bank app welke op zijn buurt de zgn EMV NFC kaart-microcode emuleert op de NFC-chip/antenne op moment van betalen. Dit is dus een software oplossing die de hardware componenten aanspreekt. De terminal weet niet beter dan dat hij te maken heeft met een contactloze pas. Hier gelden dan ook de gebruikelijke limieten
Wallet Pay werkt bij vrijwel alle fabrikanten, dus ook bij bijv. Fitbit, Garmin, LAKS, K-RING, Mondaine, Olympic etc en dus Apple/Google/Samsung het zelfde. in hoofdlijnen als volgt: De bank wordt door de fabrikant een faciliteit geboden (lees: API/SDK) om voor hun Wallet de pas te ontwikkelen en uit te geven.
Dit gaat grofweg als volgt: bij het toevoegen van de pas aan één zo'n wallet wordt er een volledige pas entiteit gecreëerd en weggeschreven in het beschikbare geheugen (denk EPROM) van de fysieke NFC chip. Dit is dus een hardware oplossing. Lang verhaal kort, Apple beidt die faciliteit universeel aan voor iedere bank met gelijke voorwaarden op gelijke en geijkte wijze(n). En idd, ze vragen hier (logisch) een vergoeding voor. Echter betaald de bank die niet aan Apple zelf, maar wordt die door de kaartuitgever bij iedere transactie gedaan met een apparaat van Apple, ingehouden door de kaart-aanbieder. In Nederland is dit dus voornamelijk Mastercard (voor Maestro en Mastercard passen).
De kosten: Over Nederlands tarieven is er tot nu toe weinig bekend, maar aangezien dit bij de grote banken vooralsnog hoofdzakelijk Maestro passen betreffen liggen die erg laag. Dít is er wel bekend, op basis van de hier onder geciteerde nieuwsberichten.
Creditcards:
In Amerika betalen de banken, via de kaartuitgever (lees: Mastercard, Visa, etc.) zo'n 0.15% aan transactievergoeding over het bon-bedrag aan Apple.
Bij een uitgave van $100 vangt Apple dus via Mastercard $0,15, 15 doller cent dus. Daarnaast betaald de bank, wel regstreeks aan Apple 50 cent per kaart activatie, ook als dezelfde pas op meerdere apparaten wordt toegevoegt, krijgt Apple voor iedere activatie 50 dollarcent.
Debitcards:
Voor debit betaalpassen is het als volgt: eveneens de activatie fee van 50¢ voor iedere toegevoegde pas maar ipv een vergoeding in percentage, ontvangt apple, via het kaartbedrijf 0.5¢ voor iedere debit transactie. Een halve cent slechts..
Voor de UK, zie telegram link, zou er "significant minder" betaald worden.
Ik neem aan dat dit ook geldt voor de rest van Europa en dus Nederland omdat er een Europees plafond geldt op wat er berekend kan worden aan transactie kosten.
Hoe werkt pinnen (een voorbeeld):
Maar in alle gevallen is het dus zo dat bij pinnen de ondernemer die het aanbiedt 'de winkel' betaald.
In Nederland gemiddeld zo'n 17 á 15 eurocent afhankelijk van de betaalwijze. Contactloos is het goedkoopst (15ct) ivm snelheidswinst. Hiervan gaat dus een deel naar de pin-verwerker/kassasysteempartner van de ondernemer, en dan naar Mastercard (of welke andere kaartmerk dan ook), die haalt haar eigen kosten* en winst er af en de rest krijgt de bank van de klant met de gebruikte pinpas. In Nederland, aan het eind van die rit, is dat zo'n 6,5 eurocent. De gemiddelde Nederlandse groot bank heeft daarna verder geen kosten meer en kan dus iedere keer als je pint zo'n 6,5 eurocent als winst bijschrijven in de boeken. Pinnen is dus werkelijk lucratief voor een bank.
Dan terug naar Apple Pay: hier (bij het sterretje in de tekst hier boven) houdt de kaartuitgever, Mastercard in dit geval, bij een Apple Pay transactie, de vergoeding van Apple in. In het voorbeeld van Amerika zou dit dan een halve cent zijn. Uiteraard is een bank hier niet blij hier mee, maar omdat Apple een beveiligde faciliteit biedt gaat aan de andere kant de kosten voor fraude en andere kaart-geralateerde criminaliteit omlaag en evt. de kosten voor het verstrekken van fysieke passen, dus de banken in de US zeiden, vooruit dan maar. Tel daar bij op dat een bank niks op technisch gebiedt hoeft te ontwikkelen en dan is Apple Pay op de lange termijn voor een bank een goede investering en maakt de weg vrij om als bank weer op de kern taken te focussen en dat is betaal producten.
Terug naar de situatie in NL, een van de redenen dat het hier zo lang heeft geduurd is dus voornamelijk het gesteggel over de verdeling van vergoedingen tussen banken enerzijds en mastercard en apple anderzijds.
Maar gelukkig is dat uiteindelijk goed gekomen en zijn de banken als nog 'om'
Dan als laatste de myhte dat Apple je transactiegegevens zou krijgen: die is BUSTED!
Niet waar dus. Een Apple Pay transactie loopt te alle tijde op dezelfde wijze als een met een pas, via de kaartuitgever, in Nederland dus voornamelijk Mastercard (want Maestro) en je eigen bank en die van de ondernemer. Alleen zij zien de gegevens. Wat jij dan op je iPhone ziet staan in de Wallet app, is altijd lokaal en wordt geregistreerd/opgesteld via de NFC chip op moment van betalen.
Ook deze gegevens gaan niet naar Apple via bijv iCloud. Daarom zie je bijvoorbeeld de transacties vanaf een Apple Watch, iPad of Mac ook niet terug op je iPhone (behalve dan in je bankapp). Alleen bij de 'Apple Card' synct Apple deze gegevens. Omdat dat een product is wat hun aanbieden en de Wallet app daarbij net effe anders werkt.
Alles hierboven geldt tevens bij Samsung Pay en Google Pay, hoewel bij die laatste is bekend dat Google van online betalingen, dus webshops/apps wel de gegevens krijgt omdat Google daarbij zelf de directe verwerkende psp is aan de kant van de gebruiker naast bijv. een Adyen of Mollie of Buckaroo welke de site/app als betaal platform kan gebruiken. Bij fysieke winkel transacties met google pay ziet google dus evenveel of even weinig als Apple. Dus van mij mag google pay er niet snel genoeg zijn. kunnen banken eindelijk met hun 1001 oplossing voor android pay stoppen en hun it'ers en devs weer zetten op het verder ontwikkelen van de bank app ipv 100'den teschnische eigenaardigheden van android apparaten te moeten ondersteunen met hun eigen wallet. want dit doet google dan, net als apple. samsung pay kom er ook maar ff in
Bronnen:
bron: https://www.itnews.com.au...pple-pay-fee-fight-450874
bron: https://t.me/applenieuws/8 (telegram link ivm Instant Preview van ft.com artikel die achter paywall zit)
orignele link: https://www.ft.com/conten...3d-11e5-8613-e7aedbb7bdb7 (paywall, lees via telegram^^)
bronnen pinnen,
1: https://www.betaalverenig...en-cijfers/feiten-pinnen/
2: https://www.pin.nl/actuee...door-contactloos-betalen/
3: https://www.pin.nl/wp-upl...betalingsverkeer-2018.pdf
Is er eigenlijk een goed alternatief voor BUNQ?
Waarbij je potjes hebt en je pinpas realtime aan een ander potje/spaarrekening kan koppelen?
Waarbij je potjes hebt en je pinpas realtime aan een ander potje/spaarrekening kan koppelen?
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit is niet waar.DaveFlash schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:22:
[...]
In Nederland gemiddeld zo'n 17 á 15 eurocent afhankelijk van de betaalwijze. Contactloos is het goedkoopst (15ct) ivm snelheidswinst.
De kaartuitgever is de bank, niet Mastercard.Dan terug naar Apple Pay: hier (bij het sterretje in de tekst hier boven) houdt de kaartuitgever, Mastercard
Volgens mij is DaveFlash zelf developer bij bunq..Vinnienerd schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:17:
[...]
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar dit is niet waar.
[...]
De kaartuitgever is de bank, niet Mastercard.
@Vinnienerd kijk eens bij m'n bronnen zou ik zeggen, deze cijfers (van 2018) zijn gewoon openbaar vanuit de betaalver. en de banken, een ondernemer betaald die 15 á 17ct bij iedere pin-transactie. Staat tegenover dat contant geld hem/haar zo'n 20 á 25ct per transactie kost in nederland. Pinnen is dus goedkoper en efficiënter hier.
@mwa neuh, ik ben wel klant bij bunq maar meer ook niet. is gewoon toeval dat ik vanuit de IT ook in de retail en betaalmarkt ben geraakt. Heb bijv ook vaak genoeg kassa's en pinautomaten voor winkeliers ingesteld. dus daar haal ik dan ook mijn kennis vandaan.
oh en idd, kaartuitgever enzo haal ik nog wel eens door elkaar. maar ik neem aan dat m'n boodschap duidelijk is

NB: ik gok zelfs dat de cijfers van 2019-2020 laten zien dat de kosten voor ondernemers verder gedaald zijn, naar bijv 15ct voor chip en pin en 13ct per contactloze transactie
@mwa neuh, ik ben wel klant bij bunq maar meer ook niet. is gewoon toeval dat ik vanuit de IT ook in de retail en betaalmarkt ben geraakt. Heb bijv ook vaak genoeg kassa's en pinautomaten voor winkeliers ingesteld. dus daar haal ik dan ook mijn kennis vandaan.
oh en idd, kaartuitgever enzo haal ik nog wel eens door elkaar. maar ik neem aan dat m'n boodschap duidelijk is

NB: ik gok zelfs dat de cijfers van 2019-2020 laten zien dat de kosten voor ondernemers verder gedaald zijn, naar bijv 15ct voor chip en pin en 13ct per contactloze transactie
[ Voor 22% gewijzigd door DaveFlash op 03-01-2020 13:40 ]
Voor Maestro rekent ING winkeliers max 5,6 cent per transactie (contactloos of niet) en dat loopt door tot 3.5 cent (staffel). Adyen rekent 10 cent + interchange (card network fees).
Mastercard rekent voor debit (Maestro en Mastercard) 2 cent (contactloos of niet) aan payment processors.
https://www.ing.nl/zakeli...mpleet/index.html##kosten
https://www.adyen.com/pricing/full-list
https://www.mastercard.co...Fees-0719/Netherlands.pdf
Mastercard rekent voor debit (Maestro en Mastercard) 2 cent (contactloos of niet) aan payment processors.
https://www.ing.nl/zakeli...mpleet/index.html##kosten
https://www.adyen.com/pricing/full-list
https://www.mastercard.co...Fees-0719/Netherlands.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Vinnienerd op 03-01-2020 14:50 ]
Dit klopt niet, de transactie kosten voor een Maestro transactie zijn rond de 5 cent per transactie voor de ondernemer afhankelijk van het contract. Contactloos is ook helemaal niet het goedkoopst want er zit helemaal geen prijs verschil tussen wel of niet contactloos enkel tijdswinst, wat niet voor elke onderneming zal uitmaken.[b]DaveFlash schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:22:
In Nederland gemiddeld zo'n 17 á 15 eurocent afhankelijk van de betaalwijze. Contactloos is het goedkoopst (15ct) ivm snelheidswinst. Hiervan gaat dus een deel naar de pin-verwerker/kassasysteempartner van de ondernemer, en dan naar Mastercard (of welke andere kaartmerk dan ook), die haalt haar eigen kosten* en winst er af en de rest krijgt de bank van de klant met de gebruikte pinpas. In Nederland, aan het eind van die rit, is dat zo'n 6,5 eurocent. De gemiddelde Nederlandse groot bank heeft daarna verder geen kosten meer en kan dus iedere keer als je pint zo'n 6,5 eurocent als winst bijschrijven in de boeken. Pinnen is dus werkelijk lucratief voor een bank.
Pinnen is verder inderdaad lucratief voor bank.
[ Voor 3% gewijzigd door mmjjb op 03-01-2020 15:00 ]
De verwarring is: wat zijn 'kosten'? Jouw bron, de betaalverening Nederland, vergelijkt de totale kosten van alle soorten transacties (contant, pin, contactloos, ...) voor ondernemers.DaveFlash schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:35:
deze cijfers (van 2018) zijn gewoon openbaar vanuit de betaalver. en de banken, een ondernemer betaald die 15 á 17ct bij iedere pin-transactie. Staat tegenover dat contant geld hem/haar zo'n 20 á 25ct per transactie kost in nederland. Pinnen is dus goedkoper en efficiënter hier.
Als je in een winkel contant afrekent, dan moet een ondernemer daar kosten voor maken. Daarom vermeldt jouw bron kosten per transactie voor contant betalen. Echter, hij betaalt dit bedrag niet per transactie aan de bank of wie dan ook.
En dat is ook de reden waarom contactloos goedkoper is voor een winkelier. Het is sneller, dus minder personeelskosten bijvoorbeeld. Echter, voor een maestro-transactie met insteken+pin of een maestro-transactie met nfc betaalt de ondernemer hetzelfde bedrag aan z'n bank/ccv/andere provider.
@dicksterk @Anoniem: 1271350 Dit is wel typisch bunq. Het is al een poosje bekend dat bunq met dat abonnement stopt. Om dan maar te zeggen ‘we bevriezen jullie accounts’ vind ik raar. Ik zou de accounts omzetten naar bunq Travel Card als ik als bunq al een ongeliefde keuze had moeten maken.
Een account bevriezen hoort niet. Dat doe je als je klant niet deugt. Dus bijvoorbeeld bij witwassen etc. Niet een dienst afnemen lijkt mij geen maatregel die in verhouding staat.
Dat dan vervolgens de medewerkers van bunq langs elkaar heen gaan praten is een bekend fintechverschijnsel. bunq heeft er erg last van, maar het is me bij Revolut ook weleens gebeurd.
Zelf heb ik bunq om de reden dat ik hun acties onbetrouwbaar vind opgezegd. Inmiddels kopieert ING (on)bewust mogelijkheden van bunq, voor 1,75 EUR per maand. Dan toch maar de betrouwbare ING
bunq heeft wel kans van slagen, maar ik zie maar weinig verbetering.
Een account bevriezen hoort niet. Dat doe je als je klant niet deugt. Dus bijvoorbeeld bij witwassen etc. Niet een dienst afnemen lijkt mij geen maatregel die in verhouding staat.
Dat dan vervolgens de medewerkers van bunq langs elkaar heen gaan praten is een bekend fintechverschijnsel. bunq heeft er erg last van, maar het is me bij Revolut ook weleens gebeurd.
Zelf heb ik bunq om de reden dat ik hun acties onbetrouwbaar vind opgezegd. Inmiddels kopieert ING (on)bewust mogelijkheden van bunq, voor 1,75 EUR per maand. Dan toch maar de betrouwbare ING
bunq heeft wel kans van slagen, maar ik zie maar weinig verbetering.
Omg wat ik had verwacht gebeurd gewoon echt met de domste reden
omdat je pas vervalt.
Voor zover ik weet ondersteund MoneYou Go geen en/of, ik heb het ooit aangemaakt en nooit gebruikt.. in de hoop dat het op termijn een backup kan zijn als Bunq raar gaat doen tegen me. Maar zie nu dat Go vrijwel niet is veranderd in een jaar tijd.. nog altijd:
Denk dat ik dan toch voor ING ga. Cheapest na Bunq en voldoende. Jammer dat je geld voor een deel naar de vluchtelingenindustrie gaat (wapenhandel, olie). Maar zo heb je geen keuze.
Mag dit wel echt? Maandag eerst even informeren bij Consumentenbond. Ik ga echt geen 8/mnd betalen (of 5/mnd via een pack) dat is gewoon idioot duur voor wat ik gebruik.
Ik heb het bericht nog niet gehad. Misschien moet je de app gewoon niet updaten? Ga ik in elk geval niet doen..
Edit: onze passen vervallen 12/20. Maar ik doe alvast mee met eventuele burger acties om te voorkomen dat Premium de enige keuze is om bij Bunq te blijven want dat ga ik nooit doen..

Voor zover ik weet ondersteund MoneYou Go geen en/of, ik heb het ooit aangemaakt en nooit gebruikt.. in de hoop dat het op termijn een backup kan zijn als Bunq raar gaat doen tegen me. Maar zie nu dat Go vrijwel niet is veranderd in een jaar tijd.. nog altijd:
- Geen en/of rekening (en) mogelijk.
- Geen periodieke overboekingen mogelijk.
- Geen beheer, controle en inzichten over incasso's (elke bank hoort dat inmiddels wel te hebben).
Denk dat ik dan toch voor ING ga. Cheapest na Bunq en voldoende. Jammer dat je geld voor een deel naar de vluchtelingenindustrie gaat (wapenhandel, olie). Maar zo heb je geen keuze.
Mag dit wel echt? Maandag eerst even informeren bij Consumentenbond. Ik ga echt geen 8/mnd betalen (of 5/mnd via een pack) dat is gewoon idioot duur voor wat ik gebruik.
Ik heb het bericht nog niet gehad. Misschien moet je de app gewoon niet updaten? Ga ik in elk geval niet doen..
Edit: onze passen vervallen 12/20. Maar ik doe alvast mee met eventuele burger acties om te voorkomen dat Premium de enige keuze is om bij Bunq te blijven want dat ga ik nooit doen..
[ Voor 55% gewijzigd door Jazco2nd op 04-01-2020 01:36 ]
Anoniem: 886251
Bunq heeft afgelopen jaren heel duidelijk gemaakt via Together dat er geen alternatief komt. Elke discussie over extra betaalpakketten worden weggewerkt/stilgezet. En dat is nou net waarom Bunq de boot gaat missen. Want de doorsnee klant die nu bij ABN/ING/SNS/Rabo zit 1 bankrekening heeft en misschien 1/2 spaarrekeningen en een creditcard heeft er nauwelijks baat bij om te switchen naar een betaalpakket van 7,99.Jazco2nd schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:13:
Omg wat ik had verwacht gebeurd gewoon echt met de domste redenomdat je pas vervalt.
Voor zover ik weet ondersteund MoneYou Go geen en/of, ik heb het ooit aangemaakt en nooit gebruikt.. in de hoop dat het op termijn een backup kan zijn als Bunq raar gaat doen tegen me. Maar zie nu dat Go vrijwel niet is veranderd in een jaar tijd.. nog altijd:Geen en/of rekening dat wordt echt een probleem voor de hypotheek. Ik houd MoneYou in de gaten maar er zit duidelijk geen development team actief aan te werken. Het zit gewoon in Maintenance mode bij ABN.
- Geen en/of rekening (en) mogelijk.
- Geen periodieke overboekingen mogelijk.
- Geen beheer, controle en inzichten over incasso's (elke bank hoort dat inmiddels wel te hebben).
Tuurlijk als je het eruit haalt is die 4,99 of 7,99 niet slecht voor sommige klanten maar het gros van mensen wat bij "traditionele" banken zit heeft niks aan een betaalpakket met zoveel rekeningen en opties. Moneyou kan meer klanten trekken in verhouding omdat hun product (nog) gratis is. Maar daar moeten heel wat innovaties komen om de "traditionele" bankklant te lokken.
Ik ben ook echt benieuwd hoe Bunq dit in de toekomst gaat oplossen, want hun aanpak(mijn mening) is wij bieden dit aan en take it or leave it. N26, Revolut en Monese bieden meerdere pakketten aan tegen andere prijzen zodat de klant kan kiezen voor hetgeen het best past. Maar dit geld ook voor ABN en Rabo bijvoorbeeld. Zelf denk ik dat dit het klantenbestand (in Nederland in ieder geval) op korte termijn gaat drukken in groei.
Bunq Free was een ideaal product, maar hier valt geen winst op te halen op de langere termijn want je klanten betalen niks. Vind het niet gek dat dit er ook uit gehaald is, en ook die bestaande klanten kunnen op termijn een nieuwe bank gaan zoeken verwacht ik.
Goede post. Het is inderdaad precies dit probleem, ik vind het lekker hoor, snel rekeningen openen en sluiten maar max 5 rekeningnummers en 2 passen was voor mij ook prima geweest als die optie er was geweest voor 2,50 per maand ofzo. Ik zit nu in een pack voor €5/maand maar sinds Apple Pay bij de andere banken ook is, wordt de meerwaarde van bunq wel minimaal...
youtube.com/@hisrep
Ze zullen daarnaast.hun filosofie (geen leningen/hypotheken) ook wel overboord gaan gooien. Ze maken nog lang geen winst...
Of de maandprijzen gaan omhoog moeten om het rendabel te krijgen.Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:54:
Ze zullen daarnaast.hun filosofie (geen leningen/hypotheken) ook wel overboord gaan gooien. Ze maken nog lang geen winst...
Nee die maandprijs nou juist níet omhoog.
Kijk het is in wezen heel simpel. Ik denk dat er héél veel vraag is naar een snelle, flexibele bank die voor jongeren en startende ondernemers aantrekkelijk is omdat het via een app super werkt. Bunq zou met wat ze aanbieden deze groep perfect kunnen gaan bedienen (snel rekeningen openen en sluiten, gezamenlijke rekeningen met vrienden/huisgenoten, bunq travel card, insights etc zal veel jongeren aantrekken). Als ze even een paar dagen met deze doelgroep om tafel gaan zitten zodat ze de app nog veel meer kunnen richten op deze doelgroep, rolt er zo een gouden concept uit denk ik en zijn alle studenten en studentenhuizen en jonge creatieve startups vrij snel voor zo'n innovatief concept te winnen. En daarna nog even een goed verdienmodel eromheen zetten. Maar helaas wordt de doelgroep niet zo bevraagd (lijkt het).
Maar vooral jagen ze met hun hoge maandelijkse prijs nou juist déze doelgroep hard weg want als er iets is waar studenten op moeten letten dan zijn het wel de maandelijkste kosten, dus als je bij ABN kan zitten voor €1,55 is de keus héél snel gemaakt. ABN + 2 extra biertjes in de kroeg ipv bunq ;-)
Kijk het is in wezen heel simpel. Ik denk dat er héél veel vraag is naar een snelle, flexibele bank die voor jongeren en startende ondernemers aantrekkelijk is omdat het via een app super werkt. Bunq zou met wat ze aanbieden deze groep perfect kunnen gaan bedienen (snel rekeningen openen en sluiten, gezamenlijke rekeningen met vrienden/huisgenoten, bunq travel card, insights etc zal veel jongeren aantrekken). Als ze even een paar dagen met deze doelgroep om tafel gaan zitten zodat ze de app nog veel meer kunnen richten op deze doelgroep, rolt er zo een gouden concept uit denk ik en zijn alle studenten en studentenhuizen en jonge creatieve startups vrij snel voor zo'n innovatief concept te winnen. En daarna nog even een goed verdienmodel eromheen zetten. Maar helaas wordt de doelgroep niet zo bevraagd (lijkt het).
Maar vooral jagen ze met hun hoge maandelijkse prijs nou juist déze doelgroep hard weg want als er iets is waar studenten op moeten letten dan zijn het wel de maandelijkste kosten, dus als je bij ABN kan zitten voor €1,55 is de keus héél snel gemaakt. ABN + 2 extra biertjes in de kroeg ipv bunq ;-)
youtube.com/@hisrep
Tja.. en daarna een verdienmodel eromheen zetten. Zo makkelijk is dat niet, dat is wel gebleken. Kosten van betalingsverkeer van particulieren is zwaar regeguleerd.. dat kost elke bank alleen maar geld. Studenten hebben geen geld.... Dus eigenlijk nutteloze doelgroep. Het geld moet gemaakt worden door bedrijven en andere activiteiten als leningen en hypotheken.. nu net wat bunq nog niet aan wilDeNachtwacht schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:14:
Nee die maandprijs nou juist níet omhoog.
Heb het even uitgezocht:
Als je met z'n tweeën wil overstappen en je hebt dus elk een betaalrekening en 1 gezamenlijke rekening nodig en je hebt geen cash nodig via deze bank betaal je:
Voor de overige dingen:
Als je met z'n tweeën wil overstappen en je hebt dus elk een betaalrekening en 1 gezamenlijke rekening nodig en je hebt geen cash nodig via deze bank betaal je:
- Bij ABN AMRO €1.55 per rekening. In totaal €4.65 per maand.
- Bij ING na de tariefsverhoging per 1 maart 2020 €1.35 per rekening en €1.10 voor de en/of in totaal €3.80 per maand.
Voor de overige dingen:
- (Spaar)potjes: MoneYou Go
- Pas betalingen, creditcard, cash: Revolut
- Creditcard met achteraf betalen voor borg en online shoppen: ICS Euroclix.
Sja als die 1,20 per maand je echt op gaat breken... Zou ik vooral overstappen idd
Anoniem: 217504
Er zijn gewoon heel veel mensen die bankdiensten gratis willen hebbenmcDavid schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:25:
Sja als die 1,20 per maand je echt op gaat breken... Zou ik vooral overstappen idd
Voor een en/of rekening bij bunq betaal je voor twee personen 10 euro, niet 5 euromcDavid schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:25:
Het model van N26/Revolut is interessant voor de NL markt (3 pakketten), want deze 2 banken krijgen het wel voor elkaar om een gratis rekening te leveren. Alleen door het missen van de NL IBAN en iDeal is het niet heel praktisch tegenover een ING/SNS bijv.
bunq wil natuurlijk wel aan bedrijven leveren. Niet alleen aan 't MKB, maar ook aan grotere bedrijven. Da's natuurlijk ook een uitdaging, maar ik weet dat bijvoorbeeld ProActive alles op basis van bunq levert. Bij die bedrijven is de API vaak een USP (hoeveel MKB+ bedrijven doen niet nog steeds dagelijks met de hand een MT940 bestand downloaden..?).Anoniem: 1271350 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:51:
[...]
Het geld moet gemaakt worden door bedrijven en andere activiteiten als leningen en hypotheken.. nu net wat bunq nog niet aan wil
Maar zijn die dan wel al winstgevend? Gratis dingen weggeven kan iedereen, op korte termijn. Uiteindelijk zal men ook daar ergens geld moeten gaan verdienen(?).Anoniem: 886251 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:43:
Het model van N26/Revolut is interessant voor de NL markt (3 pakketten), want deze 2 banken krijgen het wel voor elkaar om een gratis rekening te leveren.
[ Voor 26% gewijzigd door Freeaqingme op 04-01-2020 21:03 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
N26 weet aardig wat investeringen binnen te harken en verdient geld door de betalende klanten en op transactiekosten (voor zover mij bekend is). Hoe dat bij Monese en Revolut zit weet ik niet. Over een maand of twee de jaarcijfers maar zoeken van 2019Freeaqingme schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:59:
[...]
bunq wil natuurlijk wel aan bedrijven leveren. Niet alleen aan 't MKB, maar ook aan grotere bedrijven. Da's natuurlijk ook een uitdaging, maar ik weet dat bijvoorbeeld ProActive alles op basis van bunq levert. Bij die bedrijven is de API vaak een USP (hoeveel MKB+ bedrijven doen niet nog steeds dagelijks met de hand een MT940 bestand downloaden..?).
[...]
Maar zijn die dan wel al winstgevend? Gratis dingen weggeven kan iedereen, op korte termijn. Uiteindelijk zal men ook daar ergens geld moeten gaan verdienen(?).
Ik vraag me af of Bunq bij het verval van de pas de free klant wel kan dwingen tot het upgraden naar Premium of.anders het account freezed. Gelet op Ali' s eerdere toezegging.
Bij de intro van Premium heeft Ali op 3/8/2017 namelijk deze mail gestuurd met daarin
"Graag wil ik benadrukken dat de huidige gebruikers gewoon gebruik kunnen blijven maken van hun diensten, tegen de voorwaarden die al golden"
Het volledige bericht luidde:
Beste mede-bunqers,
De afgelopen maanden hebben we bijzonder hard gewerkt naar bunq update #5. We lanceerden heel veel moois: Android NFC, de bunq worldwide MasterCard, Shared Requests, SDK's en een compleet nieuwe app: bunq Premium.
Ons oude prijsmodel had zijn voordelen. Maar kreeg ook veel kritiek: veel mensen vonden het te ingewikkeld. Als we in dat model al dit nieuws hadden toegevoegd was het helemaal een onbegrijpelijke brij geworden. En daarom kwamen we met een simpel abonnement waar alles in zit: bunq Premium.
Over bunq Premium is de laatste dagen verwarring en discussie ontstaan. Graag wil ik daar met deze email wat woorden aan wijden
.
Allereerst de verwarring: door een inaccuraat nieuwsbericht, dat vervolgens werd overgenomen door andere nieuwsberichten, is er een verkeerd beeld ontstaan. Graag wil ik benadrukken dat de huidige gebruikers gewoon gebruik kunnen blijven maken van hun diensten, tegen de voorwaarden die al golden. Van een prijsverhoging is geen sprake.
Daarnaast is er een discussie gaande in de bunq-gemeenschap. Deze lijkt zich in 3 groepen te splitsen:
Groep 1
Dit is een kleine groep van tientallen mensen die heel actief is op social media en op Together. Zij vinden vooral dat bunq een prijsvechter moet zijn. Helaas moet ik deze groep teleurstellen: bunq is nooit een prijsvechter geweest, en zal het ook nooit worden. Daar zijn er immers al genoeg van, en daar ligt onze kracht niet.
Groep 2
Dit is een groep van ongeveer 400 mensen die houdt van bunq. Onze waarden nadraagt. Het fijn vindt dat we niet investeren in nare bedrijven. Dat we niet te koop lopen met hun privé-informatie. Dat we geweldige apps bouwen. Deze groep vindt vooral de communicatie en plotselinge introductie van de nieuwe abonnementen vervelend.
Aan deze groep wil ik mijn oprechte excuses aanbieden. We worden allemaal gedreven door dezelfde liefde voor bunq. Door mijn tomeloze inzet waarmee ik me gestort heb op alle nieuwe dingen die we eergisteren gelanceerd hebben (Android NFC, SDK’s, bunq worldwide MasterCard, Shared Requests, etc.) heb ik te weinig nagedacht over de manier van introductie. Ik wil jullie dan ook bedanken voor jullie feedback en mij verontschuldigen voor mijn fout. In de haast is het aanmaken van nieuwe bankrekeningen (tot 10 stuks) uitgezet. Dat zetten we bij deze recht. Daarnaast kan er nog een maand lang de oude Maestro-pas besteld worden voor de oude geldende voorwaarden (tot 4 september 23.59). Omdat we dit moeten aanpassen in de code kan dit vanaf morgenochtend 10.00.
Nogmaals mijn excuses, zoals ook nu weer blijkt: ook ik maak fouten.
Groep 3
Dit is een grote groep mensen die ook houdt van bunq én van de nieuwe abonnementen. Zij hebben en masse hun steun betuigt via Support chat. Niet publiekelijk omdat zij geen zin hebben in een publieke discussie. Zij vinden de nieuwe abonnementen - inclusief alle nieuwe innovaties - geweldig. Zoals de random CVC security code, de eerste MasterCard debitcard in Nederland, etc. Om een idee te geven: ondanks de nachtelijke uren zijn er de eerste 12 uur al meer dan 1000 premium leden bijgekomen.
Tot slot wil ik nogmaals iedereen bedanken voor zijn/haar constructieve feedback. Daar luisteren we graag naar. Gun ons wel de tijd om er ook iets mee te kunnen doen.
Al het hartelijks,
Ali
bunq
bank of the free
Bij de intro van Premium heeft Ali op 3/8/2017 namelijk deze mail gestuurd met daarin
"Graag wil ik benadrukken dat de huidige gebruikers gewoon gebruik kunnen blijven maken van hun diensten, tegen de voorwaarden die al golden"
Het volledige bericht luidde:
Beste mede-bunqers,
De afgelopen maanden hebben we bijzonder hard gewerkt naar bunq update #5. We lanceerden heel veel moois: Android NFC, de bunq worldwide MasterCard, Shared Requests, SDK's en een compleet nieuwe app: bunq Premium.
Ons oude prijsmodel had zijn voordelen. Maar kreeg ook veel kritiek: veel mensen vonden het te ingewikkeld. Als we in dat model al dit nieuws hadden toegevoegd was het helemaal een onbegrijpelijke brij geworden. En daarom kwamen we met een simpel abonnement waar alles in zit: bunq Premium.
Over bunq Premium is de laatste dagen verwarring en discussie ontstaan. Graag wil ik daar met deze email wat woorden aan wijden
Allereerst de verwarring: door een inaccuraat nieuwsbericht, dat vervolgens werd overgenomen door andere nieuwsberichten, is er een verkeerd beeld ontstaan. Graag wil ik benadrukken dat de huidige gebruikers gewoon gebruik kunnen blijven maken van hun diensten, tegen de voorwaarden die al golden. Van een prijsverhoging is geen sprake.
Daarnaast is er een discussie gaande in de bunq-gemeenschap. Deze lijkt zich in 3 groepen te splitsen:
Groep 1
Dit is een kleine groep van tientallen mensen die heel actief is op social media en op Together. Zij vinden vooral dat bunq een prijsvechter moet zijn. Helaas moet ik deze groep teleurstellen: bunq is nooit een prijsvechter geweest, en zal het ook nooit worden. Daar zijn er immers al genoeg van, en daar ligt onze kracht niet.
Groep 2
Dit is een groep van ongeveer 400 mensen die houdt van bunq. Onze waarden nadraagt. Het fijn vindt dat we niet investeren in nare bedrijven. Dat we niet te koop lopen met hun privé-informatie. Dat we geweldige apps bouwen. Deze groep vindt vooral de communicatie en plotselinge introductie van de nieuwe abonnementen vervelend.
Aan deze groep wil ik mijn oprechte excuses aanbieden. We worden allemaal gedreven door dezelfde liefde voor bunq. Door mijn tomeloze inzet waarmee ik me gestort heb op alle nieuwe dingen die we eergisteren gelanceerd hebben (Android NFC, SDK’s, bunq worldwide MasterCard, Shared Requests, etc.) heb ik te weinig nagedacht over de manier van introductie. Ik wil jullie dan ook bedanken voor jullie feedback en mij verontschuldigen voor mijn fout. In de haast is het aanmaken van nieuwe bankrekeningen (tot 10 stuks) uitgezet. Dat zetten we bij deze recht. Daarnaast kan er nog een maand lang de oude Maestro-pas besteld worden voor de oude geldende voorwaarden (tot 4 september 23.59). Omdat we dit moeten aanpassen in de code kan dit vanaf morgenochtend 10.00.
Nogmaals mijn excuses, zoals ook nu weer blijkt: ook ik maak fouten.
Groep 3
Dit is een grote groep mensen die ook houdt van bunq én van de nieuwe abonnementen. Zij hebben en masse hun steun betuigt via Support chat. Niet publiekelijk omdat zij geen zin hebben in een publieke discussie. Zij vinden de nieuwe abonnementen - inclusief alle nieuwe innovaties - geweldig. Zoals de random CVC security code, de eerste MasterCard debitcard in Nederland, etc. Om een idee te geven: ondanks de nachtelijke uren zijn er de eerste 12 uur al meer dan 1000 premium leden bijgekomen.
Tot slot wil ik nogmaals iedereen bedanken voor zijn/haar constructieve feedback. Daar luisteren we graag naar. Gun ons wel de tijd om er ook iets mee te kunnen doen.
Al het hartelijks,
Ali
bunq
bank of the free
mcDavid schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:25:
Inderdaad dik €10. Bij ING heb je voor 5e dus 2 betaalrekeningen en 2 en/of rekeningen. Dat heb ik nu bij Bunq ook plus nog 2 potjes waarvan 1 gedeeld.oohh schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:31:
[...]
Voor een en/of rekening bij bunq betaal je voor twee personen 10 euro, niet 5 euro
Voor €5 had ik het overwogen maar zoals een Bunqer van het eerste uur weet gaat Bunq nogal slecht om met zijn klanten. Wij werden daar tot nu toe niet door geraakt (wel door een verschrikkelijk achterbakse klantenservice met 0 kennis, toen en/of niet goed werkte in het begin).
€5 voor hetgeen we nu samen gebruiken is zeker een prima prijs (ik gebruik nieteens alles, dus neem de lege rekening slots en de passen weg, cash is trouwens het duurste voor een bank).
Maar waar het om draait is dat Bunq je gewoon wegpest doordat ze zo kut met je omgaan. Daarom al zou Bunq dit aanbieden, zou ik toch 2x nadenken. Maar goed ik heb ook nog 10 maanden
Dit is precies de reden waarom ik een paar maanden terug bunq heb opgeheven. Ik vertrouw ze niet meer. Vooral omdat hun communicatie ronduit waardeloos is, je als klant niet weet waar je aan toe bent.Jazco2nd schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:19:
Die €3.80/mnd die ik aan ING ga betalen had ik graag aan Bunq betaald om mijn huidige (cash- en pas-loze) gebruik voort te zetten maar inmiddels mag ik ze niet meer en vertrouw ik ze ook niet meer.
Bijvoorbeeld: het introduceren van ‘nieuwe gave functies’ gaat ongevraagd gepaard met bij-effecten of prijsverhogingen.
Bepaalde mogelijkheden worden zomaar uit de app verwijderd.
En dan nog zo eentje: ik heb een rekening bij ABN en een bij ING. ING is mijn dagelijkse rekening. ABN is een kleine financiële buffer. Zo hou ik goed overzicht en heb ik nog wat achter de hand.
Dan schaf je een dure server aan (Tweaker, he?). Een deel komt van mijn ING, een deel van mijn ABN. Dat bedrag vul ik later weer aan. Er wordt dus geschoven met geld. Tussen ABN en ING en v.v. geen probleem. Van die in totaal paar honderd euro worden ze niet bepaald heet of koud.
Bij bunq kun je dat schuiven met geld wel vergeten. Onmiddellijk word je dan verwacht van witwassen en andere criminele praktijken, terwijl je wél een valide reden hebt. Je kunt bunq dus amper als normale bankrekening gebruiken. Bunq is meer een speeldingetje dan een volwaardige bank.
Bij mij is het probleem niet de prijs. Ik betaal graag premium voor een goed product. Maar bunq is wel een goed product, gemaakt door een slecht bedrijf. Dus blijf ik er weg.
Alternatieven? N26 zou leuk zijn, als Instant Payments naar de EU in Nederland komen. Volwaardige rekening? Nee. N26 blokkeert ook regelmatig en is al vaker nadelig in het nieuws geweest. Ook geen maestro Apple Pay.
Revolut? Nee, ook niet. Blokkeert snel. Al diverse Roemeense vrienden meegemaakt die duizenden euro’s verloren zijn. Evenwel een vreemd bedrijfsbeleid.
Dan zijn de traditionele banken toch betrouwbaarder.
Ik schuif regelmatig met geld tussen Revolut, PayPal en bunq en nooit problemen met blokkades. Hoewel ik moet toegeven dat bij elke transactie toch een kleine angst aanwezig is of dit de trigger gaat zijn voor een blokkade.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:58:
[...]
Dan schaf je een dure server aan (Tweaker, he?). Een deel komt van mijn ING, een deel van mijn ABN. Dat bedrag vul ik later weer aan. Er wordt dus geschoven met geld. Tussen ABN en ING en v.v. geen probleem. Van die in totaal paar honderd euro worden ze niet bepaald heet of koud.
Bij bunq kun je dat schuiven met geld wel vergeten. Onmiddellijk word je dan verwacht van witwassen en andere criminele praktijken, terwijl je wél een valide reden hebt. Je kunt bunq dus amper als normale bankrekening gebruiken. Bunq is meer een speeldingetje dan een volwaardige bank.
Dat laatste is natuurlijk iets dat je niet mag hebben bij een bank en daarbij ook het enige dat ik op dit moment niet tof vind aan bunq. Ik hoop dan ook echt dat men hier beter mee om gaat in de toekomst.
Tevens hoop ik dat bunq niet zoals de grootbanken straks elk jaar de abbo-prijs gaat verhogen met X cent of zoals bij business users; voor elke nieuwe feature 2 euro p/m gaat rekenen (overigens heel ballsy en ben benieuwd hoeveel bedrijven dit afnemen).
Overstappen hoeft voor mij (nog) niet, ben helemaal fan van de API! Automatisch potjes vullen bij ontvangst van salaris adhv uitgaven van de vorige maand(en), betere statistieken en alle andere nerd-dingetjes
[ Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 05-01-2020 09:57 ]
Tegengeluid van iemand die doorgaans ook kritisch is over bunq: ik gebruik bunq (Free) ook vooral zo, en heb nog nooit zulke problemen gehad. Partner ook niet.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:58:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik gebruik bunq sinds november 2018 als hoofdbank, waar ook mijn salaris binnenkomt. Van daaruit schuif ik tussen ING en Aegon geregeld door (en terug). Nog nooit last gehad van een blokkade oid.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:58:
[...]
Kun je me hier meer over vertellen? Ben zeer benieuwd...bluewalk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:54:
[...]
Overstappen hoeft voor mij (nog) niet, ben helemaal fan van de API! Automatisch potjes vullen bij ontvangst van salaris adhv uitgaven van de vorige maand(en), betere statistieken en alle andere nerd-dingetjes
Toen ik dat vorig jaar deed werd ik direct geblokkeerd, bleek dat N26 verdacht was volgens hun.Brent schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:18:
[...]
Tegengeluid van iemand die doorgaans ook kritisch is over bunq: ik gebruik bunq (Free) ook vooral zo, en heb nog nooit zulke problemen gehad. Partner ook niet.
YouTube: bunq GreenCard 30s ENG
nieuwe reclame voor de greencard. Ze noemen in de reclame maar niet dat het 99 euro per jaar kost
Voor 99 euro per jaar kan je een heel bos neerplanten. (bullshit argumenten ls 50% langer mee ed.
)
nieuwe reclame voor de greencard. Ze noemen in de reclame maar niet dat het 99 euro per jaar kost

Ziet er gelikt die greencard van bunq, hopelijk is die snel te krijgenAnoniem: 1271350 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:09:
nieuwe reclame voor de greencard. Ze noemen in de reclame maar niet dat het 99 euro per jaar kostVoor 99 euro per jaar kan je een heel bos neerplanten. (bullshit argumenten ls 50% langer mee ed.
)
99€ voor alleen een kaart is te duur. Geen aankoop en/of reisverzekering dus wat heb je eraan?Anoniem: 1271350 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:09:
nieuwe reclame voor de greencard. Ze noemen in de reclame maar niet dat het 99 euro per jaar kostVoor 99 euro per jaar kan je een heel bos neerplanten. (bullshit argumenten ls 50% langer mee ed.
)
Er worden bomen geplaatst en dat is mij die €99 wel waard, ik zou anders zelf geen organisatie gaan zoeken die dat dan gaat doen na een bijdrage.Anoniem: 886251 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:13:
[...]
99€ voor alleen een kaart is te duur. Geen aankoop en/of reisverzekering dus wat heb je eraan?
Vraag me af of al die mensen die de bunq greencard te duur vinden en aan dragen dat er ook andere manieren zijn om bomen te plaatsen, dit ook daadwerkelijk doen
Dus goed initiatief van bunq!
Voor elke 100EU plant Bunq 1 boom als ik het goed begrijp.Anoniem: 217504 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:40:
[...]
Er worden bomen geplaatst en dat is mij die €99 wel waard, ik zou anders zelf geen organisatie gaan zoeken die dat dan gaat doen na een bijdrage.
Vraag me af of al die mensen die de bunq greencard te duur vinden en aan dragen dat er ook andere manieren zijn om bomen te plaatsen, dit ook daadwerkelijk doen![]()
https://treesforall.nl/doe-mee-plant-een-boom/
Het is wellicht een leuk idee, maar de uitwerking mag van mij wel beter. Het is wel goed dat ze bomen planten als je de kaart veel gebruikt, maar hoeveel bomen kost het om die productielijn van die kaarten op te zetten en draaiend te houden
Ik ben recent juist 100% overgestapt van ABN naar bunq.
Voor mij was de druppel dat de ze de android app niet meer ondersteunen. Ik heb een Joint account met Overstap Service.
Ik verwacht heel weinig van mijn bank:
Moet altijd werken
App moet fijn in gebruik zijn
Mee kunnen met de laatste technieken
Inzicht in betalingen liefst met custom categorieen.
Die laatste twee miste bij ABN. Die laatste mis ik ook bij bunq en ik heb meer vertrouwen dat bunq dit levert met update 14 of 15 dan abn, helaas...
ohh: de passen van bunq voelen wel een beetje cheap aan en ik wil geen 100 euro voor een bankpas betalen. Dat is wel een kleine irritatie van mij
Voor mij was de druppel dat de ze de android app niet meer ondersteunen. Ik heb een Joint account met Overstap Service.
Ik verwacht heel weinig van mijn bank:
Moet altijd werken
App moet fijn in gebruik zijn
Mee kunnen met de laatste technieken
Inzicht in betalingen liefst met custom categorieen.
Die laatste twee miste bij ABN. Die laatste mis ik ook bij bunq en ik heb meer vertrouwen dat bunq dit levert met update 14 of 15 dan abn, helaas...
ohh: de passen van bunq voelen wel een beetje cheap aan en ik wil geen 100 euro voor een bankpas betalen. Dat is wel een kleine irritatie van mij
[ Voor 12% gewijzigd door Limbeckx op 07-01-2020 11:14 ]
-
[ Voor 143% gewijzigd door MelvinW op 06-07-2020 16:00 ]
Als daar custom categorien voor insights in zitten ben ik blij en heb ik niets meer te willen
Het is gewoon een bullshit verkoopargument van bunq. Beetje meeliften op de groene hype. een paar euro per gebruiker (ze hebben vooral voor de goedkoopste project gekozen) aan bomen planten en honderd euro vangen. Zo zie je maar dat mensen graag worden opgelicht (of graag hun zonde afkopen)Anoniem: 217504 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:40:
[...]
Er worden bomen geplaatst en dat is mij die €99 wel waard, ik zou anders zelf geen organisatie gaan zoeken die dat dan gaat doen na een bijdrage.
Vraag me af of al die mensen die de bunq greencard te duur vinden en aan dragen dat er ook andere manieren zijn om bomen te plaatsen, dit ook daadwerkelijk doen![]()
Het grappige is dat ali 2 jaar geleden schreef vooral geen metalen kaarten te maken omdat ze niet duurzaam (materiaal) waren

Ben blij dat bunq van het voornemen is afgestapt om geen metalen kaarten uit te geven.Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:04:
[...]
Het is gewoon een bullshit verkoopargument van bunq. Beetje meeliften op de groene hype. een paar euro per gebruiker (ze hebben vooral voor de goedkoopste project gekozen) aan bomen planten en honderd euro vangen. Zo zie je maar dat mensen graag worden opgelicht (of graag hun zonde afkopen)
Het grappige is dat ali 2 jaar geleden schreef vooral geen metalen kaarten te maken omdat ze niet duurzaam (materiaal) waren. En dan nu met een lulverhaal dat het 50% langer meegaat. Komt vast in het trendy envelop die 10x zoveel energie heeft gekost om te maken.
De schoorsteen moet bij bunq ook blijven branden en klanten die bunq alleen maar gebruiken omdat het "groen en goed" is brengen vaak niets in het laatje
Eerlijk gezegd kan ik me al helemaal niet voorstellen dat je 100 euro per jaar betaald voor een metalen pasje dat evenveel (of weinig) kan als een gratis (of 10 euro aanschaf/x jaar) travelcard.
Maargoed, als de doelgroep er is... Prima.
+ ze planten 1 boom per 100 euro die je via die kaart uitgeeft. Ik weet niet hoe vaak jullie de creditcard gebruiken.....Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:44:
Eerlijk gezegd kan ik me al helemaal niet voorstellen dat je 100 euro per jaar betaald voor een metalen pasje dat evenveel (of weinig) kan als een gratis (of 10 euro aanschaf/x jaar) travelcard.
Misschien als je je boodschappen altijd hier mee doet dat je dan 400 euro per maand ermee haalt, dus 4 bomen. En daar betaal je dan 100 euro per jaar voor.... en natuurlijk de metallic card. Maar ik weet niet of ik daar per jaar geld voor zou uitgeven.
Eenmalig voor een metallic oke, maar per jaar...
[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 07-01-2020 16:51 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Aangezien het een creditcard is maar weinig in nl aan reguliere boodschappen. Maar daar staat Internetaankopen en buitenland wel weer tegenover. Je moet heel wat besteden om de greencard te verantwoorden met boompjes (a 10-20 cent). (Btw hoe meer je besteed hoe meer bunq vangt aan commissie per %, dus niks dat het iets van geven is aan de klant.)Kodess schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:50:
[...]
+ ze planten 1 boom per 100 euro die je via die kaart uitgeeft. Ik weet niet hoe vaak jullie de creditcard gebruiken.....
Misschien als je je boodschappen altijd hier mee doet dat je dan 400 euro per maand ermee haalt, dus 4 bomen. En daar betaal je dan 100 euro per jaar voor.... en natuurlijk de metallic card. Maar ik weet niet of ik daar per jaar geld voor zou uitgeven.
Eenmalig voor een metallic oke, maar per jaar...
Hoe zit het eigenlijk met de acceptatie van die greencard? Mastercard wordt in Nederland toch niet overal geaccepteerd?
Greencard is gelijk aan travelcard. Dus een gewone mastercard. (Met credit erop, maar eigenlijk een debit is)
ben ik correct dat Bunq 1,5% aanrekent op ieder bedrag (min korting van 1OO€ ) dat je vanaf een externe rekening overmaakt? Hoe lossen jullie dit op ? Vele kleine stortingen of af en toe een grote komt volgens mij op hetzelfde neer?
Das alleen als je via een creditcard 💰 erop stort. Via een normale overboeking of Ideal is het gratis.bartmaniac schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:43:
ben ik correct dat Bunq 1,5% aanrekent op ieder bedrag (min korting van 1OO€ ) dat je vanaf een externe rekening overmaakt? Hoe lossen jullie dit op ? Vele kleine stortingen of af en toe een grote komt volgens mij op hetzelfde neer?
Voor iedere euro die je betaalt met de green card. In Nederland is een MasterCard slecht geaccepteerd, maar online natuurlijk wel.Anoniem: 886251 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:03:
Voor elke 100EU plant Bunq 1 boom als ik het goed begrijp.
https://treesforall.nl/doe-mee-plant-een-boom/
Ze gebruiken trouwens een ander project die voor 10 dollarcent al een boom plant: https://edenprojects.org/...s_it_cost_to_plant_a_tree
Dus voor je 99 euro had je (met de wisselkoers van nu) al 1100 bomen kunnen planten. Ik weet niet hoeveel van die kaarten ze hebben verkocht, maar in ieder geval 1000 mensen hebben hem besteld. Bunq schreef laatst dat ze 18k bomen hebben geplant in minder dan een maand. Dat bekent dat men dus ruim 1800 euro per persoon met die kaart heeft betaald. Voor Nederlandse begrippen haast niet voor te stellen (denk aan het absurde voorbeeld van bunq om de huur van een woning in Amsterdam met een MasterCard te betalen), maar wellicht dat een MasterCard in andere landen wel voor meer uitgaven geschikt is. Of het bedrag is lager en veel meer mensen hebben zo'n kaart gekocht dan ik had verwacht.
Ze zitten in een maand dan op ongeveer 1,6% van de bomen die gekocht hadden kunnen worden als iedereen voor 99 euro bomen had gekocht dus als dit zo blijft dan halen ze de "break even" over ruim 5 jaar.
Dan vergeet ik voor het gemak maar even dat je ieder jaar 99 euro voor die kaart moet betalen

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom ze een geldigheidsdatum op de kaart zetten. Als die zo lang mee gaat waarom de datum niet flexibel houden? Ik bedoel: als je hem er niet op zet dan kan je die vervaldatum altijd in je systemen aanpassen zodat de kaart straks langer te gebruiken is. Maar nu er een datum op staat dan gaat dat niet, want een winkelier kan de kaart dan weigeren. De vraag is of ze dat echt handmatig van te voren controleren, maar je moet er dus niet vanuit gaan dat het altijd geaccepteerd wordt.Anoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:04:
Het grappige is dat ali 2 jaar geleden schreef vooral geen metalen kaarten te maken omdat ze niet duurzaam (materiaal) waren. En dan nu met een lulverhaal dat het 50% langer meegaat. Komt vast in het trendy envelop die 10x zoveel energie heeft gekost om te maken.
Edit: voorzien
[ Voor 76% gewijzigd door mwa op 14-01-2020 15:55 ]
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag, hoe zit het met de acceptatie? Zon pas zou toch je main bankpas worden voor alledaagse aankopen, zou me kapot irriteren als het pasje ergens niet werktAnoniem: 1271350 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:07:
Greencard is gelijk aan travelcard. Dus een gewone mastercard. (Met credit erop, maar eigenlijk een debit is)
Dat is op zich een prima antwoord op je vraag omdat het makkelijk na te gaan is waar MasterCard wordt geaccepteerd. En dat is Nederland door de brede acceptatie van Maestro eigenlijk bijna nergens waar je je dagelijkse uitgaven doet. Meestal staat er een sticker op de deur van de desbetreffende winkel dus let daar even op tijdens je alledaagse aankopenTamerciaga schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:33:
[...]
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag, hoe zit het met de acceptatie? Zon pas zou toch je main bankpas worden voor alledaagse aankopen, zou me kapot irriteren als het pasje ergens niet werkt
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein
Kort gezegd is de acceptatie in fysieke winkels nogal k*t en onbetrouwbaar. Maestro en VPAY (al gaat dat weer verdwijnen) worden overal geaccepteerd, MasterCard/VISA/Discover/AMEX relatief heel weinig. Het is niet geheel onbruikbaar. Aldi en Lidl bijvoorbeeld accepteren het en de meeste parkeergarages ed wel. Maar bij de AH (muv To Go), de lokale bakker, groenteboer of kapper kan je ‘t vaak wel vergeten.
Maestro is intussen in NL ook online te gebruiken sinds Apple Pay live is gegaan, zelfs los zonder AP. Plus komt er een cap op die interchange fees. De verschillen tussen Maestro en MasterCard worden nu zo klein dat ik hoop dat we Maestro er gewoon eens uit gaan trappen en volledig overgaan op MasterCard/VISA debit voor “pin”transacties. Heb je al dat gezeik ook niet meer, niet meer speciaal voor vakantie een mastercard/visa aanvragen (bij bunq een wat minder groot probleem gezien je daar toch 3 debitkaarten mag hebben binnen Premium) als je geen normale creditcard hebt, etc.
Maestro is intussen in NL ook online te gebruiken sinds Apple Pay live is gegaan, zelfs los zonder AP. Plus komt er een cap op die interchange fees. De verschillen tussen Maestro en MasterCard worden nu zo klein dat ik hoop dat we Maestro er gewoon eens uit gaan trappen en volledig overgaan op MasterCard/VISA debit voor “pin”transacties. Heb je al dat gezeik ook niet meer, niet meer speciaal voor vakantie een mastercard/visa aanvragen (bij bunq een wat minder groot probleem gezien je daar toch 3 debitkaarten mag hebben binnen Premium) als je geen normale creditcard hebt, etc.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Nee, voor iedere € 100 wordt er één boom geplant (bron).JeroenE schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 06:51:
Voor iedere euro die je betaalt met de green card. In Nederland is een MasterCard slecht geaccepteerd, maar online natuurlijk wel.
Je berekening klopt niet. Als jij in je eentje al 1100 bomen had kunnen laten planten door € 99 uit te geven, dan kost elke boom 11,11 eurocent (1100 / 99). 18.000 bomen zouden dan € 1.999,80 kosten (18.000 * 0,1111). Het totale bedrag dat dan met Green Cards zou zijn uitgegeven, zou dan nog geen € 2.000,- zijn.JeroenE schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 06:51:
Dus voor je 99 euro had je (met de wisselkoers van nu) al 1100 bomen kunnen planten. Ik weet niet hoeveel van die kaarten ze hebben verkocht, maar in ieder geval 1000 mensen hebben hem besteld. Bunq schreef laatst dat ze 18k bomen hebben geplant in minder dan een maand. Dat bekent dat men dus ruim 1800 euro per persoon met die kaart heeft betaald.
Dat heeft onder andere te maken met fraudebestrijding. Als 100 mensen vandaag hun card ergens gebruiken, en dat bedrijf wordt over 3 jaar gehackt, is een deel van die 100 cards ondertussen verlopen. Resultaat: een lager mogelijk fraudebedrag.JeroenE schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 06:51:
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom ze een geldigheidsdatum op de kaart zetten. Als die zo lang mee gaat waarom de datum niet flexibel houden? Ik bedoel: als je hem er niet op zet dan kan je die vervaldatum altijd in je systemen aanpassen zodat de kaart straks langer te gebruiken is. Maar nu er een datum op staat dan gaat dat niet, want een winkelier kan de kaart dan weigeren. De vraag is of ze dat echt handmatig van te voren controleren, maar je moet er dus niet vanuit gaan dat het altijd geaccepteerd wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 08-01-2020 19:45 ]
Klopt, maar alleen de euro's die je uitgeeft met de Green Card tellen mee.Sandro! schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:43:
Nee, voor iedere € 100 wordt er één boom geplant (bron).
Nee, want er wordt slechts een boom gekocht voor iedere 100 euro.18.000 bomen zouden dan € 1.999,80 kosten (18.000 * 0,1111). Het totale bedrag dat dan met Green Cards zou zijn uitgegeven, zou dan nog geen € 2.000,- zijn.
De rekensom die ik maak gaat zo. De uitgave die gedaan moet zijn voor de aankoop van 18k bomen is 18000 keer 100 = 1,8 miljoen euro. Aangezien er (minstens) 1000 Green Cards zijn verkocht geeft iedere Green Card gemiddeld 1,8 miljoen / 1000 = 1800 euro uit. Hoe meer Green Cards er daadwerkelijk zijn, hoe lager het gemiddelde bedrag wordt natuurlijk.
Ik vind 1800 euro per maand utigeven geen gek bedrag hoor, ik vind het alleen voor Nederlandse begrippen wel erg veel omdat je in Nederland weinig met een MasterCard kan betalen. In ieder geval niet je hypotheek, huur, energie, verzekeringen en al dat soort dingen wat meestal forse bedragen zijn.
Misschien heeft iedereen toevallig net de vakantie geboekt of een nieuwe iPhone en dat betaald met een MasterCard, dan zou het kunnen. Of wellicht kan je in bijvoorbeeld Duitsland wel je huur betalen met een MasterCard ofzo.
NB iedere boom kost maar 9 eurocent. Je moet het bedrag delen door het aantal, niet het aantal door het bedrag. 99 euro is ongeveer 110 USD en dus 1100 bomen (want die kosten 10 dollarcent). Het kan dan niet zo zijn dat iedere boom 11,11 eurocent zou kosten want dan had je 1100 keer 0,1111 = 122,22 euro moeten betalen en we zijn juist met 99 euro begonnen.
Dat fraudebedrag is alleen lager als al die mensen geen nieuwe Green Card zouden nemen. Ik ken weinig mensen die na het vervallen van hun bankpas geen nieuwe meer nemen. Ken jij die wel?Dat heeft onder andere te maken met fraudebestrijding. Als 100 mensen vandaag hun card ergens gebruiken, en dat bedrijf wordt over 3 jaar gehackt, is een deel van die 100 cards ondertussen verlopen. Resultaat: een lager mogelijk fraudebedrag.
Ik neem ook even aan dat al die mensen die per se een metalen kaart willen hebben die zeker over 6 jaar nog steeds willen hebben. Als ze dat niet meer willen dan kunnen ze altijd al ieder jaar hun metalen kaart opzeggen, dat heeft verder niets met de geldigheidsduur van de kaart zelf te maken.
Ik weet dat bunq het nooit gaat uitleggen, maar ik vermoed heel erg dat het een sigaar uit eigen doos is. Ik weet niet hoeveel miljonairs hun uitgaven doen met een Green Card, of dat er bedrijven zijn die al hun aankopen nu afrekenen met een Green Card. Maar je kan als bunq gewoon uitrekenen wat het gemiddelde bedrag is wat een klant per jaar betaald met een credit card. Zolang dat minder dan 1,1 miljoen is kan je met die 99 euro die de klant zelf heeft betaald prima alle bomen aanschaffen.
Dan moeten daar nog wel de kosten van de Green Card zelf af natuurlijk. Zelfs als een Green Card 50 euro kost om te maken kan dat nog uit als die klant het eerste jaar minder dan 500k euro met zijn Green Card uitgeeft. En alle volgende jaren hoef je die kaart niet opnieuw te maken maar krijg je wel 99 euro.
In het verleden hebben ze ook tienduizenden euro's uitgegeven voor loterijen onder mensen die gebruik maakten van de overstapservice. Dus wellicht is het maken van die kaarten gewoon met eenzelfde bedrag onder het marketing budget uitgegeven.
Naar mijn mening is dit greenwashing. Net doen alsof je als bedrijf begaan bent met het milieu, maar als je er goed naar kijkt klopt er geen jota van.
Natuurlijk is dat geen kritiek op mensen die 'gewoon' een metalen kaart willen en daar veel geld voor willen betalen. Daar heb ik weer een andere mening over, maar ik zal vast ook geld uitgeven aan zaken die andere mensen onbelangrijk vinden. Maar als die mensen met een Green Card dan zo blij zijn dat er iets voor het milieu gedaan wordt snappen niet dat ze in marketing prietpraat geloven.
Natuurlijk zit ik volkomen verkeerd als het wel 594 euro per Green Card kost om die kaart te maken en bunq je dat dan per jaar laat betalen omdat ze weten dat geen kip 600 euro voor een metalen betaalkaart gaat betalen. Maar dan nemen ze wel een enorm risico dat al die klanten ook de volledige 6 jaar blijven.
Wel fijn voor bunq dat ze een maniertje hebben gevonden om meer winst te maken.
Natuurlijk, ik ben ooit begonnen met callbacks van bunq op te slaan en automatisch te categoriseren (ong 2.5 jaar voordat het met bunq kon). Zodoende weet ik precies welke betalingen voor het huis zijn, welke voor abbo's en andere dingetjes. Ook dus wanneer het salaris binnen komt.JDFS schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:24:
[...]
Kun je me hier meer over vertellen? Ben zeer benieuwd...
Als het salaris binnen komt kijk ik naar deze en de vorige uitbetaling, in deze tijdspanne (vaak een hele maand) kan ik dus opvragen welke betalingen er voor het huis zijn gedaan (vaste lasten dus). Deze schrijf ik dan automatisch over naar de Huis rekening, zo ook voor abbo's.
Ook bonnetjes scannen met scanbot of scanner pro, via webdav (export binnen die apps) klaar zetten en worden automatisch aan de transactie gekoppeld binnen bunq. Met de API van de Lidl wordt na betaling automatisch het bonnetje geupload
Daarnaast kan ik met alle info nu ook makkelijke stats maken zoals wat is er per maand binnen gekomen en uit gegaan en hoeveel er is gespaard. Vandaar bunq API
Dit dus, die Green Card is een leuk idee, als ie eenmalig 99 en maestro was had ik het misschien zelfs nog overwogen (toch klein beetje voor de natuur en een mooie gimmick, hoewel Apple Pay).JeroenE schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 05:59:
[...]
Klopt, maar alleen de euro's die je uitgeeft met de Green Card tellen mee.
Maar dat ding is dus 99 per jaar en bij vervanging nogmaals 79 euro. Verder is het een mastercard en dus compleet nutteloos in ons landje. Dan liever 100 euro doneren aan een van de honderden bomen projecten.
VPAY gaat verdwijnen? Heb zojuist een nieuwe pas van SNS gekregen die VPAY is ipv mijn vorige SNS, die was Maestro.WhatsappHack schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:41:
Kort gezegd is de acceptatie in fysieke winkels nogal k*t en onbetrouwbaar. Maestro en VPAY (al gaat dat weer verdwijnen) worden overal geaccepteerd, MasterCard/VISA/Discover/AMEX relatief heel weinig. Het is niet geheel onbruikbaar. Aldi en Lidl bijvoorbeeld accepteren het en de meeste parkeergarages ed wel. Maar bij de AH (muv To Go), de lokale bakker, groenteboer of kapper kan je ‘t vaak wel vergeten.
-
[ Voor 98% gewijzigd door MelvinW op 06-07-2020 16:00 ]
Ik denk dat hij bedoelt dat er in wat threads hier is gehint dat MC & Maestro en Visa & V-pay mogelijk onder druk vanuit de EU over een aantal jaar samengevoegd zouden worden. Maar dat zijn niet meer dan geruchten voor zover ik weet.Tamerciaga schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:41:
[...]
VPAY gaat verdwijnen? Heb zojuist een nieuwe pas van SNS gekregen die VPAY is ipv mijn vorige SNS, die was Maestro.
-
[ Voor 106% gewijzigd door MelvinW op 06-07-2020 16:00 ]
Ik gebruik de API ook. Draai een lambda functie in AWS die mijn transacties synced naar YouNeedABudget. Eigenlijk wel de belangrijkste reden om Bunq als betaalrekening te gebruiken voor mijbluewalk schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:54:
[...]
Dat zijn voor wat betreft Visa geen geruchten meer, die is er al mee begonnen in Zwitserland, daar zijn ze ergens vorig jaar gestopt met uitgifte van V-PAY passen en hebben ze overeenstemming met alle VISA-uitgevende banken aldaar bereikt om over te gaan op Visa Debit. En sinds, ik dacht oktober ofzo, zijn daadwerkelijk bij de eerste klanten de V-PAY passen voor Visa Debitcards omgeruilt. VISA gaf toen aan dat ze deze omslag de komende jaren in de hele EU willen gaan maken.AlbertJP schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat er in wat threads hier is gehint dat MC & Maestro en Visa & V-pay mogelijk onder druk vanuit de EU over een aantal jaar samengevoegd zouden worden. Maar dat zijn niet meer dan geruchten voor zover ik weet.
Ben bang dat ze dat in de NL niet snel doorheen krijgen. Want zodra je Visa debit of cMC debit uitgeeft moet je zorgen dat er een security afdeling is die je transacties monitort en als het niet klopt de kaart blokkeert/de klant contacteert. Hier is iDeal de meest gebruikte optie waarbij de klant ten alle tijden vooraf akkoord gaat met betaling.DaveFlash schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:42:
[...]
Dat zijn voor wat betreft Visa geen geruchten meer, die is er al mee begonnen in Zwitserland, daar zijn ze ergens vorig jaar gestopt met uitgifte van V-PAY passen en hebben ze overeenstemming met alle VISA-uitgevende banken aldaar bereikt om over te gaan op Visa Debit. En sinds, ik dacht oktober ofzo, zijn daadwerkelijk bij de eerste klanten de V-PAY passen voor Visa Debitcards omgeruilt. VISA gaf toen aan dat ze deze omslag de komende jaren in de hele EU willen gaan maken.
Het is dus de vraag hoe zij dit gaan doen.
Hoe doen ze dat dan in landen waar de banken Visa/MC debit uitgeven? (bijvoorbeeld Scandinavië)Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Ben bang dat ze dat in de NL niet snel doorheen krijgen. Want zodra je Visa debit of cMC debit uitgeeft moet je zorgen dat er een security afdeling is die je transacties monitort en als het niet klopt de kaart blokkeert/de klant contacteert. Hier is iDeal de meest gebruikte optie waarbij de klant ten alle tijden vooraf akkoord gaat met betaling.
Durf ik niet te zeggen, maar als elke bank een eigen systeem heeft wat webshops ondersteunen dan is dat een stuk makkelijker om op te lossen. Uiteindelijk zien we komende tijd wel hoe Mastercard en Visa dit gaan oplossen in NL.Vinnienerd schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:41:
[...]
Hoe doen ze dat dan in landen waar de banken Visa/MC debit uitgeven? (bijvoorbeeld Scandinavië)
3D Secure is een extra laag wat sommige banken/creditcard uitgevers aanbieden, maar aan de webshop/winkel de keuze om dit te gebruiken of niet.Maaark schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:48:
Is daar 3D secure niet voor?
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 886251 op 10-01-2020 13:50 ]
3D secure 2 is vanaf 1 maart verplicht (SCA)Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:49:
[...]
Durf ik niet te zeggen, maar als elke bank een eigen systeem heeft wat webshops ondersteunen dan is dat een stuk makkelijker om op te lossen. Uiteindelijk zien we komende tijd wel hoe Mastercard en Visa dit gaan oplossen in NL.
[...]
3D Secure is een extra laag wat sommige banken/creditcard uitgevers aanbieden, maar aan de webshop/winkel de keuze om dit te gebruiken of niet.
naja, hoe ze het oplossen, denk gewoon dat visa/mastercard gewoon gaan zeggen, einde van maestro v/pay komt dan en dan zus en zo en dan op een gegeven moment de eigen debit cards zullen gaan pushen ergens de komende jaren (verwacht ik) en verzoeken van banken dat ze hun winkeliers informeren dat ze een nieuw pincontract dienen af te sluiten waar die debitcards ook inzitten. en aangezien dit het bunq topic is, denk dat bunq die bui al heeft voelen hangen want zij geven al een geruime tijd een debit mastercard uit. ben daar zeer over te spreken
Online betalen hoeft niet per se aan te staan toch? Op Maestro-kaarten uit Nederland staat dat ook uit terwijl het met dat systeem op zich wel kan.Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Ben bang dat ze dat in de NL niet snel doorheen krijgen. Want zodra je Visa debit of cMC debit uitgeeft moet je zorgen dat er een security afdeling is die je transacties monitort en als het niet klopt de kaart blokkeert/de klant contacteert. Hier is iDeal de meest gebruikte optie waarbij de klant ten alle tijden vooraf akkoord gaat met betaling.
Anoniem: 567735
Ik vrees dat dat weliswaar technisch kan, maar dat dat door de VISA en MasterCard niet geaccepteerd wordt.AlbertJP schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:31:
[...]
Online betalen hoeft niet per se aan te staan toch? Op Maestro-kaarten uit Nederland staat dat ook uit terwijl het met dat systeem op zich wel kan.
Het zou sowieso aardig/mooi zijn als er een Europese tegenhanger komen zou van VISA en MasterCard, de markt is nu eigenlijk volledig in handen van Aziatische (UnionPay, JCB) en Amerikaanse (AMEX, Diners/Discovery, Mastercard en VISA).
Oh en ook de Russen hebben nog wat: MIR. Verder natuurlijk nog wat andere nationale eilandsystemen.
Waarom zou je nóg een payment network willen?Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:51:
[...]
Ik vrees dat dat weliswaar technisch kan, maar dat dat door de VISA en MasterCard niet geaccepteerd wordt.
Het zou sowieso aardig/mooi zijn als er een Europese tegenhanger komen zou van VISA en MasterCard, de markt is nu eigenlijk volledig in handen van Aziatische (UnionPay, JCB) en Amerikaanse (AMEX, Diners/Discovery, Mastercard en VISA).
Oh en ook de Russen hebben nog wat: MIR. Verder natuurlijk nog wat andere nationale eilandsystemen.
Anoniem: 567735
Om als EU/Europa minder afhankelijk te zijn? Om een systeem te hebben dat goed past bij onze eigen Europese identiteit?Vinnienerd schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:51:
[...]
Waarom zou je nóg een payment network willen?
Kijk ook eens naar hoe bij het bij SWIFT gaat. De Amerikanen bevalt iets niets en de rest van de wereld heeft zich maar aan te passen.
Nu zijn alle retail-betalingsnetwerken van buiten Europa, daar kun je je vraagtekens bij zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 10-01-2020 18:23 ]
Ik heb nog 1 plekje over in mijn pack. Taken
[ Voor 14% gewijzigd door mwa op 18-01-2020 20:32 ]
Wat is de support van Bunq ontzettend beroerd sinds de chat is omgezet in een gehandicapped ticket systeem. Ik moet wat gegevens verifiëren. Dit lukt niet omdat de app crasht bij het uploaden van de bestanden. Ik kan ze hierover niet mailen of bellen. Ik kan alleen maar tickets openen in de vorm van de "chat". Duurt een halve dag voordat je daarop een antwoord hebt ontvangen en tegen de tijd dat ik het lees is de "chat" weer gesloten en moet ik een nieuwe "chat" openen. Deze "vooruitstrevende" bank heeft een concept dat al 100 jaar prima werkt, namelijk telefonische support compleet om zeep geholpen. Zodra ik bij mijn traditionele ING rekening kan met een API, ben ik weg.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Green card en USA internet bestellingen begint ook goed, bestelling geweigerd ivm bereiken dagelijkse pas limit.
Limit staat gewoon goed en land (USA) ook toegevoegd maar geen succes.
Kansloos!!
Limit staat gewoon goed en land (USA) ook toegevoegd maar geen succes.
Kansloos!!
Ik had snel een nieuwe rekening nodig en was eigenlijk positief verrast hoe makkelijk het ging.
De desktop app werkt maar geeft soms een (Beheersbare) foutmelding. Dat is met jammer
Lijkt me leuk om te kijken of ik nog zelf wat kan knutselen met de api.
Betalen met de telefoon vind ik goed werken (beter dan toen ik het een tijd geleden bij de Rabobank probeerde). Ook het kunnen switchen tussen accounts vind ik een mooie feature
Het ontvangen van mijn echte bankpas duurde wat langer en ik mis (of zag niet) de optie voor custom pass ontwerp dat is jammer
En ja bunq is redelijk prijzig.
Wat ik nog mis is als betalend bunq lid te kunnen stemmen over features waar ze aan ontwikkelen (zelfs al is het features die zij selecteren) of vergelijkbare community interactie
De desktop app werkt maar geeft soms een (Beheersbare) foutmelding. Dat is met jammer
Lijkt me leuk om te kijken of ik nog zelf wat kan knutselen met de api.
Betalen met de telefoon vind ik goed werken (beter dan toen ik het een tijd geleden bij de Rabobank probeerde). Ook het kunnen switchen tussen accounts vind ik een mooie feature
Het ontvangen van mijn echte bankpas duurde wat langer en ik mis (of zag niet) de optie voor custom pass ontwerp dat is jammer
Wat ik nog mis is als betalend bunq lid te kunnen stemmen over features waar ze aan ontwikkelen (zelfs al is het features die zij selecteren) of vergelijkbare community interactie
[ Voor 53% gewijzigd door Batavia op 15-01-2020 18:51 ]
Hoi!Batavia schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:18:
Hmm.. jammer dat het ontvangen van je pas lang duurde. Mijn persoonlijke ervaring (en ik heb hele collectie passen ondertussen) is dat dit circa 2 tot 3 werkdagen duurt. Maar kan altijd met drukte wellicht wat langer duren.
Voor wat betreft je wens voor een community... nou dan heb ik ff gaaf nieuws ... Want dat heeft bunq 🌈 al. Onder het tabblad "Help" in de app heb je toegang tot een openbaar forum waar je vragen kunt stellen, ideeën kan indienen of meedoen met discussies. Dit forum noemt bunq 🌈 toepasselijk Together. Via je webbrowser kun het forum ook gebruiken via: together.bunq.com!
Gil als je nog andere vragen of opmerkingen hebt! Fijne avond!
Ik krijg van het together gedeelte (als je er al iets kan vinden) vooral een hele nare smaak in mijn mond. Geloof sowieso dat Ali niet echt luistert.. die heeft een eigen visie en zoekt vooralJohn Do NL schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:41:
[...]
Voor wat betreft je wens voor een community... nou dan heb ik ff gaaf nieuws ... Want dat heeft bunq 🌈 al. Onder het tabblad "Help" in de app heb je toegang tot een openbaar forum waar je vragen kunt stellen, ideeën kan indienen of meedoen met discussies. Dit forum noemt bunq 🌈 toepasselijk Together. Via je webbrowser kun het forum ook gebruiken via: together.bunq.com!
Gil als je nog andere vragen of opmerkingen hebt! Fijne avond!

Nou of hij luistert half, zoals met de Green Card bijvAnoniem: 1271350 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:11:
[...]
Ik krijg van het together gedeelte (als je er al iets kan vinden) vooral een hele nare smaak in mijn mond. Geloof sowieso dat Ali niet echt luistert.. die heeft een eigen visie en zoekt vooral-knikkers om zich heen.
Nee Together is niet echt een Community vond ik toen ik het gebruikte, erg veel censuur erop.
Dit blijft zo jammer. bunq heeft zoveel potentie, maar het is nog steeds geen professionele bank. Je mag best ‘anders’ zijn en tegen traditionele banken aanschoppen. Maar dit is natuurlijk stom.-DarkShadow- schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:08:
Wat is de support van Bunq ontzettend beroerd sinds de chat is omgezet in een gehandicapped ticket systeem. Ik moet wat gegevens verifiëren. Dit lukt niet omdat de app crasht bij het uploaden van de bestanden. Ik kan ze hierover niet mailen of bellen. Ik kan alleen maar tickets openen in de vorm van de "chat". Duurt een halve dag voordat je daarop een antwoord hebt ontvangen en tegen de tijd dat ik het lees is de "chat" weer gesloten en moet ik een nieuwe "chat" openen. Deze "vooruitstrevende" bank heeft een concept dat al 100 jaar prima werkt, namelijk telefonische support compleet om zeep geholpen. Zodra ik bij mijn traditionele ING rekening kan met een API, ben ik weg.
De support van bunq is al een jaar slecht en het wordt maar niet beter. Bij bunq zie ik geen verbetering qua support, maar een zeer constante lijn van ondermaatse support waarin niks verandert. Gemiste kans.
Een andere gemiste kans: compliance. Ik zie op Trustpilot ook verhalen van Nederlanders die jarenlang bij bunq hebben gezeten en dan opeens te horen krijgen dat hun bankrekening gesloten wordt omdat de pasfoto ‘te vaag’ is. Zo iemand heeft dan 7500 euro op zijn bunqrekening staan en krijgt ‘binnen een paar werkdagen’ zijn geld terug op een andere IBAN bij een andere bank.
Een week later is er dan nog geen geld en reageert diezelfde support en ook compliance niet. Het kan dus zomaar opeens gedaan zijn. Een paar werkdagen je geld niet kunnen gebruiken is niet acceptabel.
Volgens mij mag bunq bij Nederlanders niet eens zomaar een bankrekening blokkeren en dan afscheid nemen. Kan me een zaak van alFitrah herinneren tegen de ING bank. De bank had het contract beëindigd omdat het vermoedde dat de organisatie zich schuldig maakte aan witwassen. De rechter besloot dat de samenwerking niet gestopt had mogen worden. Bron: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2018:1303
Dat lijkt mij ook voor bunq te gelden. Het zo snel beëindigen van een account vind ik enerzijds wel een nadeel. Ik snap het standpunt van bunq, maar je kan ook te voorzichtig zijn.
Ik heb nog te weinig ervaring om iets over censuur te kunnen zeggen. Maar wat ik dus specifiek zoek is iets als de poll van we maand. Wat willen mensen als nieuwe features zien. En laat dan maar gewoon zien hoeveel mensen er stemmen (en zet de winnaar ook echt bovenaan de backlog natuurlijk). Zelfs al zijn het maar kleine cosmetische dingen dan geef je toch een heel ander gevoel.Anoniem: 886251 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:21:
[...]
Nou of hij luistert half, zoals met de Green Card bijv![]()
Nee Together is niet echt een Community vond ik toen ik het gebruikte, erg veel censuur erop.
Dat je heir wat pre-selectie op doe snap ik helemaal (je hebt ook een visie als bank en wilt niet iedere wilgroei feature toevoegen). Maar ik wil wel het idee hebben dat mijn stem ook echt telt.
Je zou ook iets kunnen doen met beta versie van de app en actief laten zien wat mensen aan feedback gaven en wat je er mee gedaan hebt. (maar dan wel natuurlijk open, eerlijk ). Ik denk dat als je dit limiteert tot echt betalende leden dat je vooral positieve feedback krijgt. (betalen om te trollen doen toch maar weinig).
Ik zie nu vooral dat je een high five kan geven en hopen op een reactie. dat is wel erg mager. Maar misschien mis ik gewoon het overzicht in bunq togheter
[ Voor 9% gewijzigd door Batavia op 15-01-2020 21:35 ]
Ik ben zelf mod op Together en ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het toch een mythe is dat er gecensureerd wordt. Een topic of comment wordt slechts om handje vol redenen verborgen:Anoniem: 886251 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:21:
[...]
Nou of hij luistert half, zoals met de Green Card bijv![]()
- Er bestaat al een topic over.. dan verwijzen wij die persoon door naar de bestaande topic. Dit is in 99% van de gevallen de reden waarom wij iets verbergen.
- Er wordt reclame gemaakt voor derden
- Er wordt niet constructief of respectvol gediscussieerd.
- Er wordt een off topic opmerking gestart.
We proberen topic op die manier overzichtelijk en netjes te houden voor iedereen. Zelfs kritiek is van harte welkom, doe ik zelf ook regelmatig aan mee. Maar het moet dan wel respectvol en constructief gebeuren. Aan dat laatste ontbreekt het weleens helaas.
Kortom: niet veel anders dan de regels hier gok ik zo.
Wow. Treurig om op Together te lezen dat de bug met bedrijven/transacties met een streepje in de naam (t-mobile, ov-chipkaart) nog steeds niet opgelost is...
https://together.bunq.com...sing-some-transactions/18
(Wel naar onderen scrollen, want er lopen natuurlijk twee problemen door elkaar heen
)
Dat deze bug (en ja ik heb hem zelf ook meerdere keren gerapporteerd in de privé-chat) na een jaar nog niet was opgelost was voor mij zelfs een van de redenen om terug naar een traditionele bank te gaan. Treurig om te zien dat mensen hier nog steeds last van ondervinden.
https://together.bunq.com...sing-some-transactions/18
(Wel naar onderen scrollen, want er lopen natuurlijk twee problemen door elkaar heen
Dat deze bug (en ja ik heb hem zelf ook meerdere keren gerapporteerd in de privé-chat) na een jaar nog niet was opgelost was voor mij zelfs een van de redenen om terug naar een traditionele bank te gaan. Treurig om te zien dat mensen hier nog steeds last van ondervinden.
Dat oplossen zal wel wat tijd vergen, en dus geld. Dat besteedt ali liever aan nieuwe functies als 🏅 en dergelijk

Voor iedereen die denkt dat er niet geluisterd word:Anoniem: 1271350 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:11:
[...]
Ik krijg van het together gedeelte (als je er al iets kan vinden) vooral een hele nare smaak in mijn mond. Geloof sowieso dat Ali niet echt luistert.. die heeft een eigen visie en zoekt vooral-knikkers om zich heen.
https://together.bunq.com/d/13175-your-vote-counts
Ondertussen liggen deze cijfers alweer hoger
Aja.. jij bent van de Bunq-fanclub. Allemaal prima, maar blijf ik raar vinden voor zoiets als een bank. hetzelfde als die "updates" in het theater, zal vast heel trendy zijn, maar dat geld kunnen ze beter in de klantenservice steken.
Mee eens: de service moet serieus op de schop genomen worden. Anders wordt je nooit serieus genomen door o.a. je eigen klanten. Heb er altijd zo'n gruwelijke hekel aan als de basis bij een bedrijf niet op orde is maar ondertussen wel veel geld in "onzin" wordt gepropt. Het voelt soms een beetje wanhopig. Weet dat ze graag veel klanten willen, maar guess what: die zijn eerder geneigd naar je toe te komen als je service top notch is.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:19:
Aja.. jij bent van de Bunq-fanclub. Allemaal prima, maar blijf ik raar vinden voor zoiets als een bank. hetzelfde als die "updates" in het theater, zal vast heel trendy zijn, maar dat geld kunnen ze beter in de klantenservice steken.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik kan het verkeerd begrijpen, maar het een sluit het ander toch niet uit?Anoniem: 886251 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:24:
[...]
Als men iDeal gebruikt komt de kaart er niet aan te pas, dus dat is dan toch niet relevant?
Ik hoop het enorm en er zijn inderdaad goede tekens dat dit gaat gebeuren. Het is inderdaad heel erg fijn dat bunq al reeds Maestro en MasterCard debit uitgeeft. Klaar voor de toekomst en internationaal. Het is ook vervelend als je over de grens mastercard/visa nodig hebt. Heb daar al een paar jaar geen last meer van met een MC, maar toch. Gewoon alles over op één netwerk per vendor zou prettig zijn. Online makkelijker, fysiek makkelijker en ik denk ook een goede impuls voor winkeliers - immers is het voor buitenlanders die naar NL komen ook niet altijd even simpel om te betalen gezien veel plekken geen MC/VISA accepteren.DaveFlash schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:28:
naja, hoe ze het oplossen, denk gewoon dat visa/mastercard gewoon gaan zeggen, einde van maestro v/pay komt dan en dan zus en zo en dan op een gegeven moment de eigen debit cards zullen gaan pushen ergens de komende jaren (verwacht ik)
Die transitie kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan.
... Zijn er trouwens uberhaupt andere banken in Nederland die een MasterCard/VISA debit aanbieden bij hun bankrekening? Ik vraag me af of bunq dat heeft gedaan voor toekomstbestendigheid of omdat ze als één bank in meerdere landen actief zijn, zonder allerlei sub-BV'tjes en weet ik veel wat allemaal, en daarom wel beiden *moeten* aanbieden. Uiteindelijk maakt het niet uit hoor, ik ben blij dat het er is. Maar ben eigenlijk wel benieuwd wat de beweegreden was om het aan te bieden in deze vorm.
Wat de reden ook is: props to bunq dat ze het aanbieden.
Ik ben vooral erg blij met die Online kaarten... Kan je mooi inzetten voor betere privacybescherming en "safe accounts" voor als je een webshop iets minder vertrouwd. Kan ik ook mooi veel veiliger online betalen met MasterCard (want met m'n credit durf ik echt niet overal af te rekenen.), hoef ik minder gebruik te maken van dat stink iDeal... (Want als je daar opgelicht wordt/er iets mis gaat, dan heb je echt 100% pech en geen enkele optie om er iets aan te doen.
Either way, Maestro/V-PAY is imho obsolete en ik ben blij dat ze er plannen voor lijken te maken om het te laten verdwijnen zodat alles overgaat op één universele betaalpas. Hoef je ook minder plastic shit mee te hebben in je portemonnee. (Al betaal ik tegenwoordig 99% met Apple Pay, maar afijn.
Bij bunq staat dat niet uit. Je kan je Maestro gewoon online gebruiken, zowel met Apple Pay als direct Maestro op elke website waar ze dat accepteren. (Dat zijn er niet zoveelAlbertJP schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:31:
[...]
Online betalen hoeft niet per se aan te staan toch? Op Maestro-kaarten uit Nederland staat dat ook uit terwijl het met dat systeem op zich wel kan.
Om te beginnen een TL;DR:John Do NL schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:51:
[...]
Ik ben zelf mod op Together en ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat het toch een mythe is dat er gecensureerd wordt. Een topic of comment wordt slechts om handje vol redenen verborgen:
- Er bestaat al een topic over.. dan verwijzen wij die persoon door naar de bestaande topic. Dit is in 99% van de gevallen de reden waarom wij iets verbergen.
- Er wordt reclame gemaakt voor derden
- Er wordt niet constructief of respectvol gediscussieerd.
- Er wordt een off topic opmerking gestart.
We proberen topic op die manier overzichtelijk en netjes te houden voor iedereen. Zelfs kritiek is van harte welkom, doe ik zelf ook regelmatig aan mee. Maar het moet dan wel respectvol en constructief gebeuren. Aan dat laatste ontbreekt het weleens helaas.
Kortom: niet veel anders dan de regels hier gok ik zo.
Ik snap dat Together schoon moet blijven, zeker vanwege de opbouw (één grote lijst met topics in plaats van verschillende boards, dan wordt het heel erg snel een rotzooi) is dat vereist (slechte design keuze?). En dat doen jullie best goed. Maar het lijkt simpelweg niet op een eerlijke manier te gaan/er wordt gemeten met twee maten bij identieke situaties (kritisch vs positief). En dat is denk ik waarom behoorlijk wat mensen zich storen aan het moderatie gedrag en hierdoor, eventueel misplaatst, het gevoel krijgen dat er flink gecensureerd wordt en snel een onbehaaglijk cult gevoel krijgen als ze op Together kijken en ik durf haast te stellen dat sommige mensen daardoor juist negatief naar bunq gaan kijken. Maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.
Dan de uitgebreider onderbouwde reactie om uit te leggen hoe ik tot die conclusies kom.
Ik hoop dat je het ziet als constructieve feedback:
Ja hier krijg ik toch een beetje wij van wc-eend gevoel bij.
En dan heb je dus nog die prominent aanwezige cult of bunq (hier afgebeeld (
Maar goed, dat gezegd hebbende. Together is één dingetje en nauwelijks belangrijk in het grote plaatje. Ironisch genoeg ben ik best een fan van het product "bunq", het is een leuke gadget om te hebben. Ik kwam er recent achter dat een groot deel van een negatieve gevoel dat ik had bij bunq werd veroorzaakt door wat ik zag op Together... Maar uiteindelijk is het belangrijkste voor mij dat de dienst wel werkt en biedt wat ik wil als gadget, de sfeer op Together is dan eigenlijk niet direct relevant. Over het pakket zelf ben ik best tevreden ook al is de prijs nogal hoog voor wat je ervoor terug krijgt op het moment. En dat komt eigenlijk 90% door de enorm slechte klantenservice die ongeveer even betrouwbaar is als een pyromaan bij de vrijwillige brandweer. Als je een premium prijs vraagt mag je toch op z'n minst zorgen dat je service op orde is... En dat is al heel erg lang een probleem waar geen hol aan gedaan lijkt te worden en daar stoor ik me enorm aan. Sterker nog: met de wijzigingen in de app hoe de klantenservice nu werkt is het enkel nog vele malen slechter geworden. Het liefst zou je Together helemaal negeren, maar je wordt haast verplicht het te gebruiken omdat je gewoon niet kunt vertrouwen op support en/of het supportsysteem lastig te gebruiken is.
Ik hoop dan ook dat bunq heel snel die verrekte klantenservice eens een keer op orde krijgt, dan kan ik ze een stuk serieuzer nemen, ze veel meer vertrouwen en zal ik een stuk positiever zijn over bunq in het algemeen.
Ik hoop dat je iets met deze feedback kan en zult doen.
-edit-
Oh trouwens, dit zijn opmerkingen/feedback in algemene zin he. Niet per definitie gericht op jou als moderator/jou functioneren als moderator noch jij als individueel.
[ Voor 29% gewijzigd door WhatsappHack op 17-01-2020 03:26 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"