Ik gebruik bunq als hoofdrekening en heb ING als backup (voor creditcard) en een andere bank met een goede rente waar mijn spaarcenten heen gaan. Ik heb de volgende rekeningen in bunq:Limbeckx schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:55:
Ik probeer iets meer inzicht in mijn budgetten en uitgaven te krijgen. Nu zit in bij abn en gebruik ik grip app maar je kunt daar geen eigen categorieen in plaatsen. Daardoor staan de kosten van de auto van mijn vrouw en mijn eigen auto door elkaar. Terwijl ik juist de kosten van mijn eigen auto duidelijk inzichtelijk wil hebben.
Ik krijg het gevoel dat bunq beter zou moeten zijn in het inzichtelijk maken van specifieke kosten/eigen categorieen echter zie ik zo snel nog niet hoe precies.
Zou iemand hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Wat is de makkelijkste manier om bepaalde kosten van andere kosten te scheiden in de app?
- Algemeen;
- Boodschappen;
- Spaarrekening;
- Vaste lasten (plus online kaart);
- Salaris;
- Pack (ik ben pack houder);
- Random (hier gaat elke afgerond getal heen).
Vanuit mijn salarisrekening worden automatisch bedragen gestuurd richting Vaste lasten, Pack (5 euro) en naar mijn aparte spaarrekening een vast bedrag per maand. Vervolgens stop ik een gedeelte weg naar mijn Algemene rekening en Boodschappen rekening (meestal paar honderd euro), al het restant gaat naar mijn bunq spaarrekening. Op deze manier heb ik precies inzichtelijk wat ik waaraan uitgeef en houd ik via mijn bunq spaarrekening geld over voor onvoorziene kosten.
Ik doe dit nu al bijna een jaar en kan niet meer terug naar hoe ik het eerst deed (1 rekening voor alles). Ik gebruik Grip ernaast en ben nu echt baas over mijn eigen portemonnee. Bunq heeft er bij mij voor gezorgd dat ik plezier heb in het managen van mijn eigen geld. Geen losse spreadsheets meer voor het budgetteren!
Overigens heb ik op mijn vaste lasten rekening heel wat automatische incasso’s die tot een bepaald bedrag gelimiteerd zijn. Omdat dit een Maestro rekening is (via een pas), moest ik voorheen ook mijn bunq MasterCard aan deze rekening koppelen. Omdat er nu online kaarten zijn, is dit euvel ook verholpen (oa voor mijn iCloud abonnement en nog wat iOS subscriptions). PayPal wordt door mijzelf nauwelijks nog gebruikt.
PS door de automatische afronding is het ook makkelijk geworden om mijn geld door te sluizen naar mijn Vaste lasten rekening; alle bedragen rond ik af naar boven. Bijvoorbeeld voor mijn gehuurde parkeerplaats maak ik EUR 54 over, terwijl er EUR 53,17 wordt geïncasseerd. Dit betekent dat EUR 0,83 automatisch naar mijn Random rekening gaat. Aan het einde van de maand staat op deze Random rekening ook weer automatisch gespaard geld, wat ik weer kan gebruiken voor andere uitgaven