Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:37
Limbeckx schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:55:
Ik probeer iets meer inzicht in mijn budgetten en uitgaven te krijgen. Nu zit in bij abn en gebruik ik grip app maar je kunt daar geen eigen categorieen in plaatsen. Daardoor staan de kosten van de auto van mijn vrouw en mijn eigen auto door elkaar. Terwijl ik juist de kosten van mijn eigen auto duidelijk inzichtelijk wil hebben.

Ik krijg het gevoel dat bunq beter zou moeten zijn in het inzichtelijk maken van specifieke kosten/eigen categorieen echter zie ik zo snel nog niet hoe precies.

Zou iemand hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Wat is de makkelijkste manier om bepaalde kosten van andere kosten te scheiden in de app?
Ik gebruik bunq als hoofdrekening en heb ING als backup (voor creditcard) en een andere bank met een goede rente waar mijn spaarcenten heen gaan. Ik heb de volgende rekeningen in bunq:
- Algemeen;
- Boodschappen;
- Spaarrekening;
- Vaste lasten (plus online kaart);
- Salaris;
- Pack (ik ben pack houder);
- Random (hier gaat elke afgerond getal heen).

Vanuit mijn salarisrekening worden automatisch bedragen gestuurd richting Vaste lasten, Pack (5 euro) en naar mijn aparte spaarrekening een vast bedrag per maand. Vervolgens stop ik een gedeelte weg naar mijn Algemene rekening en Boodschappen rekening (meestal paar honderd euro), al het restant gaat naar mijn bunq spaarrekening. Op deze manier heb ik precies inzichtelijk wat ik waaraan uitgeef en houd ik via mijn bunq spaarrekening geld over voor onvoorziene kosten.

Ik doe dit nu al bijna een jaar en kan niet meer terug naar hoe ik het eerst deed (1 rekening voor alles). Ik gebruik Grip ernaast en ben nu echt baas over mijn eigen portemonnee. Bunq heeft er bij mij voor gezorgd dat ik plezier heb in het managen van mijn eigen geld. Geen losse spreadsheets meer voor het budgetteren!

Overigens heb ik op mijn vaste lasten rekening heel wat automatische incasso’s die tot een bepaald bedrag gelimiteerd zijn. Omdat dit een Maestro rekening is (via een pas), moest ik voorheen ook mijn bunq MasterCard aan deze rekening koppelen. Omdat er nu online kaarten zijn, is dit euvel ook verholpen (oa voor mijn iCloud abonnement en nog wat iOS subscriptions). PayPal wordt door mijzelf nauwelijks nog gebruikt.

PS door de automatische afronding is het ook makkelijk geworden om mijn geld door te sluizen naar mijn Vaste lasten rekening; alle bedragen rond ik af naar boven. Bijvoorbeeld voor mijn gehuurde parkeerplaats maak ik EUR 54 over, terwijl er EUR 53,17 wordt geïncasseerd. Dit betekent dat EUR 0,83 automatisch naar mijn Random rekening gaat. Aan het einde van de maand staat op deze Random rekening ook weer automatisch gespaard geld, wat ik weer kan gebruiken voor andere uitgaven >:)

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@ZpAz Ja, op de nieuwe Travel Card staat "CARD/CUSTOMER" in plaats van jouw naam. Dat zou blijkbaar zijn om je privacy beter te beschermen. Hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar op 7 augustus werd er op Together al over geschreven: https://together.bunq.com...nts-collective-thread/144

Ik denk wel handig dat je dit aan bunq zelf meldt, anders komen zij zulke dingen ook niet te weten.

Ik vermoed echter dat dit zaken zijn die volgens de regels prima mogen (net zoals geen handtekeningveld en geen doordrukletters) maar dat er nog genoeg bedrijven zijn die nog vasthouden aan oude regels.

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 20:53
JeroenE schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:25:
Ik vermoed echter dat dit zaken zijn die volgens de regels prima mogen (net zoals geen handtekeningveld en geen doordrukletters) maar dat er nog genoeg bedrijven zijn die nog vasthouden aan oude regels.
Waarschijnlijk wel, maar als gebruiker heb je daar op dat soort momenten helemaal niets aan.

Als je een product market met termen als 'Travel Card' en 'overal geaccepteerd, zelfs bij autohuurbedrijven', dan zorg je er toch voor dat de fysieke specificaties zo veel mogelijk compatibel zijn met de dagelijkse praktijk? Ook al doe je dan feitelijk meer dan wat de wet/Mastercard minimaal van je verlangt, je doet dan wel recht aan hoe je het product in de markt neerzet.

• JeroenE
  • Niet online
@kwon Dat ben ik helemaal met je eens; als je ergens staat en je kan niet betalen omdat bunq zo nodig heel progressief wil zijn is dat behoorlijk irritant. Ik weet niet hoe veel bunq er aan doet dat MasterCard zorgt dat bedrijven die zijn aangesloten ook alle regels van MasterCard zelf netjes volgen.

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Limbeckx schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:20:
Oww nog een andere vraag:
Zijn er op internet plekken om een groep te vormen om samen bunq te nemen? 5 euro pm klinkt toch een stuk beter als 8 euro...

edit: zie dat de pack leader alleen wordt gebilled. Dat klinkt net echt als een bruikbaar scenario om met 3 wildvreemden een pack op te zetten.
Werkt voor veel mensen toch prima hoor, zelf ook lang gedaan (geen leader, netjes automatische betaling inregelen op x datum). Mocht je je nog bedenken: https://together.bunq.com/d/561-sharing-the-bunq-pack_1/1139 om een slot voor jezelf te vinden.

Die link mag wel in een topicwarning :P Misschien kan @JackSparrow dat regelen?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14-10 23:29
[...]

Dank voor de uitleg, klinkt als een makkelijke oplossing voor als je maar 2 of 3 budgetten hebt. Ik twijfel nog even of het voor mij ook gaat werken.

Ik zou namelijk uiteindelijk willen zitten hoeveel uitgeef aan:
-Huis & Hypotheek
-Auto 1
-Auto 2
-Boodschappen
-Misc

Zijn er op internet plekken om een groep te vormen om samen bunq te nemen? 5 euro pm klinkt toch een stuk beter als 8 euro...

edit: zie dat de pack leader alleen wordt gebilled. Dat klinkt net echt als een bruikbaar scenario om met 3 wildvreemden een pack op te zetten.
Nee, ik heb het voor veel meer budgetten werken. Ik zal je meenemen in hoe ik het heb ingericht:

Je maakt voor elk budget een rekening aan. Ik heb bijvoorbeeld:
- Hoofdrekening (algemeen, gebruik ik eigenlijk alleen om Bunq van te betalen, betalingen op te ontvangen en het geld door te zenden naar de andere budget-rekeningen)
- Huis & Hypotheek
- Vervoer (auto, incidenteel OV)
- Boodschappen
- Abonnementen
- Verzorging
- Vrije tijd
- Gadgets (apart budget om jezelf in de hand te houden ;) )

Door gebruik te maken van de features van Bunq kun je veel uitgaven al automatisch in het juiste budget laten vallen. Onthoudt dat elke rekening bij Bunq zijn eigen IBAN heeft; je kunt dus van elke rekening geld ontvangen, overmaken en betalen.

- PIN-rekeningen: een klein deel van de rekeningen gebruik je dagelijks/wekelijks om zaken van te betalen. Bijvoorbeeld de rekening 'boodschappen' om te betalen bij de winkel en de rekening 'vervoer' om benzine te betalen bij de pomp. Ik gebruik meestal Tap&Pay om te betalen met mijn telefoon (NFC). Veruit de meeste betalingen doe ik uit de rekening boodschappen, dus standaard staat Tap&Pay ingesteld om te betalen vanuit de rekening boodschappen.
Daarnaast heb je nog 3 fysieke kaarten naar keuze bij Bunq. Ik heb gewoon één Maestro-kaart. Met behulp van 'Dual-PIN' staat deze aan twee rekeningen gekoppeld: boodschappen (voor als Tap&Pay weigert) en vervoer. Sta je bij de supermarkt; gebruik je PIN-A, sta je bij de pomp, dan gebruik je PIN-B. Bunq incasseert aan de hand van de ingevoerde PIN-code automatisch het geld van de juiste rekening.

- Incasso-rekeningen: van de meeste rekeningen wordt geld geïncasseerd; je hypotheek, je provider, verzekeringen, etc. Je geeft de IBAN van de budget-rekening door waar vanaf geïncasseerd moet worden en de rest gaat voortaan helemaal automatisch. KPN schrijft automatisch van abonnementen af, je bank van de hyptheek&huis, etc.

- Internetaankopen: ik koop veel zaken op het internet. Vooral voor de budget-rekeningen gadgets en vrije tijd geldt dit. Amazon, kaartjes kopen, etc. Je hebt hier 2 mogelijkheden voor:
(1) Je betaald via iDeal en tijdens de betaling selecteer je van welke rekening Bunq het geld moet halen;
(2) Je kunt bij Bunq 'virtuele-creditcards' aanmaken. Je krijgt hiermee een echt Mastercard-nummer waarmee je online kunt betalen. Het heet virtueel omdat je geen fysieke kaart ontvangt. Je geeft voor elke virtuele-creditcard aan van welke rekeningen het geld geïncasseerd moet worden. Ik heb dus een virtuele creditcard die aan 'Gadgets' is gekoppeld en deze staat standaard ingesteld bij Amazon, Aliexpress, etc. Elke keer dat ik daar een betaling doe; gaat dit automatisch van de Gadgets-rekening af. Zo heb ik ook een virtuele-mastercard voor vrije tijd (tickets), etc.

Je komt erachter dat je maar weinig budget-rekeningen in real-life gebruikt om met PIN te betalen. Het meeste doe je via internet of verloopt via automatische incasso's. Mocht je toch met PIN willen betalen van een andere rekening (bijv. van vrije tijd als je in een restaurant zit) dan verander je met een klik in de Bunq-app de rekening die gekoppeld zit aan je Tap&Pay of je Maestro-kaart en vervolgens betaal je hiermee. Of wanneer je dit vergeet, boek je achteraf heel makkelijk de betaling van de ene budget-rekening over naar de andere.

Het is een redelijk low-effort budget oplossing die in 95% van de gevallen al helemaal automatisch werkt. Zeker een aanrader.

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-10 18:56
Alle vaste incasso's aan het overzetten van KNAB naar BUNQ.
CleanProfs gemaild krijg ik een mail terug dat ze niet af kunnen schrijven van een BUNQ rekening. Dan maar opgezegd. Hebben waarschijnlijk een oud systeem waar ze dat IBAN nummer niet kunnen invoeren.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

BounceCloud schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:18:
Nee, ik heb het voor veel meer budgetten werken. Ik zal je meenemen in hoe ik het heb ingericht:
Duidelijk omschreven, en als ik zelf in idem situatie zou zitten zou ik het ook zo inregelen :)
En inderdaad, in de echte wereld heb je vrijwel altijd genoeg aan 1 pas met 2 codes. Zelf heb ik die voor mijn pretbudget en kledingbudget, omdat ik daarbij nog wel in een fysieke winkel kom. Heel soms boek ik ook wat over van ING naar bunq voor aankopen, omdat ik mijn ING-pas ergens in de la heb liggen en niet meer gebruik (ING is tegenrekening van spaarrekening bij andere bank).

Heb een een IBAN voor:
- pretbudget, algemene inkomende bak
- verkoop (marktplaats, v&a, fora e.d.). Is gekoppeld aan een bunq.me-link met mijn voornaam.
- betaalzaken: abonnementen, bunq-kosten
- kleding: zodat ik niet te veel sneakers koop maar af en toe ook een broek ofzo ;)
- connected rekening met beste vriend
- spaarpotje waar ik zelf geld naartoe overboek

Sowieso blijven die bunq.me-links verrekte handig met bedrag/omschrijving die je in de url zet of aanpast en je wisselt ze in no time van IBAN indien nodig. Vergeet ook de online Mastercards niet: ideaal voor appstores en bijvoorbeeld Kickstarter waar normaal een 'echte' creditcard voor wordt gevraagd.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:59

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

2Dutch schreef op Tuesday 17 September 2019 @ 08:02:
[...]

Werkt voor veel mensen toch prima hoor, zelf ook lang gedaan (geen leader, netjes automatische betaling inregelen op x datum). Mocht je je nog bedenken: https://together.bunq.com/d/561-sharing-the-bunq-pack_1/1139 om een slot voor jezelf te vinden.

Die link mag wel in een topicwarning :P Misschien kan @JackSparrow dat regelen?
Ik kan dat niet hier, maar @Ardana of @Rukapul kunnen dit wel :+

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

JackSparrow schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:57:
[...]
Ik kan dat niet hier, maar @Ardana of @Rukapul kunnen dit wel :+
Even voor mijn idee, wat is dit?

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Ardana schreef op Tuesday 17 September 2019 @ 12:06:
[...]

Even voor mijn idee, wat is dit?
:+ Eh...iemand vraagt mij om iets op te nemen in de topic-warning, ik kan dat niet want ben 'maar' een WOS Mod 8) Lees even de quote in mijn bericht....

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

JackSparrow schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:10:
[...]
:+ Eh...iemand vraagt mij om iets op te nemen in de topic-warning, ik kan dat niet want ben 'maar' een WOS Mod 8) Lees even de quote in mijn bericht....
Die heb ik gelezen, maar ik weet niet wat voor link dat is. Dat was mijn vraag dus.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Ardana schreef op Tuesday 17 September 2019 @ 12:35:
[...]

Die heb ik gelezen, maar ik weet niet wat voor link dat is. Dat was mijn vraag dus.
ohww, zo. Dat is de link naar het 'zoek een bunq pack plekje' topic op de officiele bunq community.

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Vandaag mijn eerste negatieve ervaring met support en mijn TravelCard.

Probeerde een drankje af te rekening bij een 'contactless' terminal (in de USA). Deze werd door Bunq denied (kon ik later in de app zien). Support gevraagd hoe het kan. Ze geven het antwoord dat ik de magneetstrip niet moet gebruiken wanneer er een chipkaart lezer aanwezig is (die was aanwezig, maar afgeplakt). Anyway, niet relevant want ik betaalde immers contactless.

Dit aangegeven bij support en uiteraard gaat het nu naar een andere support engineer. Deze komt met het antwoord: "is there something wrong with your card?" 8)7. Het laatste antwoord is dat de terminal mijn kaart niet kon lezen, uiteraard ook onzin want alle details staan gewoon in mijn Bunq app.

Daarna maar met een andere credit card betaald.

• DarkFlow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:39

DarkFlow

Developer @ bunq

Jay-v schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:49:
Probeerde een drankje af te rekening bij een 'contactless' terminal (in de USA). Deze werd door Bunq denied (kon ik later in de app zien). Support gevraagd hoe het kan. Ze geven het antwoord dat ik de magneetstrip niet moet gebruiken wanneer er een chipkaart lezer aanwezig is (die was aanwezig, maar afgeplakt). Anyway, niet relevant want ik betaalde immers contactless.
Chipkaart lezer afgeplakt? Maar wel contactless? Dat klinkt als "contactless magstripe". Dat komt in de VS nog wel voor, maar werkt toch net even wat anders dan de "contactless EMV" wat we hier kennen (en in de VS ook steeds meer).

Mijn vermoeden dat dit het is komt ook doordat we voor "contactless magstripe" recent een flinke toename in skimming zagen. Als reactie daarop zijn we deze betalingen structureel gaan weigeren. Het aantal "echte" betalingen woog niet langer op tegen het volume aan fraude.

Meestal kan je bij dit soort terminals zonder problemen ook een normale niet-contactloze pinbetaling doen. Moet ze alleen niet de chiplezer afgeplakken 8)7.

Kan je me wat details DM'en over deze betaling? Daarmee kan ik uitzoeken of mijn vermoeden klopt. Bedrag + tijdstip + omschrijving zou voldoende moeten zijn.

DarkFlow wijzigde deze reactie 18-09-2019 21:52 (5%)

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

DarkFlow schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:45:
[...]

Chipkaart lezer afgeplakt? Maar wel contactless? Dat klinkt als "contactless magstripe". Dat komt in de VS nog wel voor, maar werkt toch net even wat anders dan de "contactless EMV" wat we hier kennen (en in de VS ook steeds meer).

Mijn vermoeden dat dit het is komt ook doordat we voor "contactless magstripe" recent een flinke toename in skimming zagen. Als reactie daarop zijn we deze betalingen structureel gaan weigeren. Het aantal "echte" betalingen woog niet langer op tegen het volume aan fraude.

Meestal kan je bij dit soort terminals zonder problemen ook een normale niet-contactloze pinbetaling doen. Moet ze alleen niet de chiplezer afgeplakken 8)7.

Kan je me wat details DM'en over deze betaling? Daarmee kan ik uitzoeken of mijn vermoeden klopt. Bedrag + tijdstip + omschrijving zou voldoende moeten zijn.
Ik wist niet dat ik mijn travelcard aan Apple Pay kon koppelen. Zal ik doen.

Zal de betaling details sturen via DM. Thanks for checking.

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:57:
[...]

Ik wist niet dat ik mijn travelcard aan Apple Pay kon koppelen. Zal ik doen.
Dat kan, helaas, nog niet. Men roept vanuit bunq al wel sinds de introductie "event" geduld te hebben.

bluewalk.net

• celshof
  • Registratie: december 2009
[...]

Contactless magstripe heeft toch een andere entry mode dan normaal magneetstrip? Of kan de service desk dit niet zien?

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:20
[...]

Dank voor de uitleg, klinkt als een makkelijke oplossing voor als je maar 2 of 3 budgetten hebt. Ik twijfel nog even of het voor mij ook gaat werken.

Ik zou namelijk uiteindelijk willen zitten hoeveel uitgeef aan:
-Huis & Hypotheek
-Auto 1
-Auto 2
-Boodschappen
-Misc

Mocht iemand nog een plekje in een pack zoeken O-) , ik heb er een vacant. :) en weer vol.

zeef wijzigde deze reactie 22-09-2019 20:19 (84%)

• MichielFRL
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 21:31
[...]

Op Telegram kan je je aanmelden voor een pack, t.me/bunqnl
Dat je met wildvreemden in een pack zit merk je niks van.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Omnik 1.0K TL | zuid

• DarkFlow
  • Registratie: februari 2002

DarkFlow

Developer @ bunq

celshof schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:13:
[...]
Contactless magstripe heeft toch een andere entry mode dan normaal magneetstrip? Of kan de service desk dit niet zien?
Klopt, "PAN entry mode 91". 1e lijns support heeft echter beperkte rechten en zijn voor mislukte kaartbetalingen afhankelijk van de meldingen die ook in de app te zien zijn.

In dit geval (via DM vastgesteld dat het inderdaad dit was) was het een generieke melding "Card payment was denied". Die boodschap gaan we verduidelijken, want nu creëert het meer vragen dan het wegneemt.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

bluewalk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 06:40:
[...]

Dat kan, helaas, nog niet. Men roept vanuit bunq al wel sinds de introductie "event" geduld te hebben.
Klopt, maar blijkbaar kan je wel je Mastercard Debit card toevoegen via de Apple wallet app. Dit heb ik vandaag getest en daarmee kan ik wel betalen bij de zelfde terminal. Bedankt voor de tip @DarkFlow

• bluewalk
  • Niet online
Jay-v schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:53:
[...]

Klopt, maar blijkbaar kan je wel je Mastercard Debit card toevoegen via de Apple wallet app. Dit heb ik vandaag getest en daarmee kan ik wel betalen bij de zelfde terminal. Bedankt voor de tip @DarkFlow
Correct, je kan het zelfs doen met je Online Cards mocht je geen fysieke willen toevoegen. Maar soms heeft dat activatie van support nodifg. ;)

bluewalk.net

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10:13
[...]

Van de Mastercard website:
Contactless payments may be Magstripe mode or EMV mode.
In countries which have not yet migrated to EMV chip, the majority of contactless transactions will be Magstripe mode. Contactless magstripe cards contain a chip as well which generates the same data as that generated by swiping the card, with the addition of a code, the dynamic CVC3.1 In order to authenticate this code, all Magstripe mode contactless transactions should be authorized online by the issuer. This in turn means that contactless terminals must be installed with authorization connections.

• fabio_bruna
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-09 22:08
Beste tweakers,

Heb ook een Bunq vraag. Ik vind het lastig al scrollend alle na en voordelen bij elkaar te vissen, vandaar deze post.
Ik wil Bunq gebruiken voor een gezin van 3. Joint leek mij wel iets.

Gewenst:

* Drie "normale" pinpassen. Dat zouden dan Maestro kaarten zijn neem ik aan.
* Een vervanging van een creditcard, soms gebruik ik die wel, in het buitenland oid. Nooit voor de credit trouwens, alleen omdat ik het idee heb dat creditcards altijd wel werken. Ik zou denken dat dit dan een travel card is, of een Debit Mastercard?
* Ik gebruik Paypal regelmatig. Werkt dat nog?
* Overstapservice moet er natuurlijk wel zijn (nu hebben we allemaal RABO).
* Apple pay / Google pay is nice, al maak ik al een tijdje gebruik van Fitbit Pay met mijn horloge, dat verlies ik dus. Vervelend, maar kan ik wel mee leven.

Wij doen niets exotisch, hypotheek zit nu ook al niet bij onze bank. Mis ik hier nou een nadeel? De RABO service heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, dus in theorie maakt de slechte support bij Bunq mij niet uit, of mis ik iets? Het grote voordeel voor ons zijn die rekeningen. Denk dat sparen veel beter werkt met zo'n systeem.

Kan ik bv een maand premium (voor mijzelf) testen en dan overstappen naar joint? Werkt dat goed?

Dank voor jullie meedenken alvast.

Grt,
Fabio

• RDKN-Steven
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 09:47
fabio_bruna schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:07:
Beste tweakers,

Heb ook een Bunq vraag. Ik vind het lastig al scrollend alle na en voordelen bij elkaar te vissen, vandaar deze post.
Ik wil Bunq gebruiken voor een gezin van 3. Joint leek mij wel iets.

Gewenst:

* Drie "normale" pinpassen. Dat zouden dan Maestro kaarten zijn neem ik aan.
* Een vervanging van een creditcard, soms gebruik ik die wel, in het buitenland oid. Nooit voor de credit trouwens, alleen omdat ik het idee heb dat creditcards altijd wel werken. Ik zou denken dat dit dan een travel card is, of een Debit Mastercard?
* Ik gebruik Paypal regelmatig. Werkt dat nog?
* Overstapservice moet er natuurlijk wel zijn (nu hebben we allemaal RABO).
* Apple pay / Google pay is nice, al maak ik al een tijdje gebruik van Fitbit Pay met mijn horloge, dat verlies ik dus. Vervelend, maar kan ik wel mee leven.

Wij doen niets exotisch, hypotheek zit nu ook al niet bij onze bank. Mis ik hier nou een nadeel? De RABO service heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, dus in theorie maakt de slechte support bij Bunq mij niet uit, of mis ik iets? Het grote voordeel voor ons zijn die rekeningen. Denk dat sparen veel beter werkt met zo'n systeem.

Kan ik bv een maand premium (voor mijzelf) testen en dan overstappen naar joint? Werkt dat goed?

Dank voor jullie meedenken alvast.

Grt,
Fabio
In mijn geval heb ik ervoor gekozen om mijn ING creditcard te laten vervangen voor een Bunq Travel Card.
Werkt opzich overal goed! Let er wel op dat je saldo van de rekening waaraan je travel card zit tijdelijk geblokkeerd word (voor borg etc.). RDKN-Steven heeft daarom een aparte rekening voor zijn travelcard :*) .
Overigens is de travelcard een Credit card zonder credit. (Je kan niet de min in namelijk)
Verder werkt die overstapservice best goed (Heb niet getest met RABO maar met de ING).

Voorderest zit ik er ook niet zolang bij Bunq maar het bevalt goed tov ING. (Heb gekozen voor Premium)

-Steven

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:53
Hoi, ik heb twee vragen en stel ze liever hier dan bij die slijmballen bij Together :P

1. Kan iemand mij uitleggen wat nou exact het verschil is tussen de Mastercard Debit en de Travel Card? Ik kan nog een pas kiezen maar het is me niet duidelijk, de Mastercard is een half mislukte kaard, en de Travel Card lost dat allemaal op? Waarom wordt de Mastercard nog aangeboden?

2. Ik heb online bij Dusseldorf Airport voor parkeren gereserveerd, eenmaal aangekomen bij het poortje werd de bunq kaart niet geaccepteerd (dit werkte ook niet bij de N26 kaart voor de andere auto), iemand enig idee wat hier fout gaat?

Thanks!

• JeroenE
  • Niet online
@Tamerciaga volgens mij is het idee dat de Travel Card beter geaccepteerd wordt omdat er credit op staat in plaats van debit. Of dat zo is weet ik niet echt, ik heb met beide nog geen problemen gehad. Er zijn wel mensen die melden dat hun Travel Card alsnog niet wordt geaccepteerd. Bijvoorbeeld omdat er geen doorgedrukte letters op staan of omdat op de betaalkaart bij uitlezen "CARD/CUSTOMER" staat en niet je eigen naam. Het grootste probleem schijnt bij autoverhuurbedrijven te zitten.

Het grootste verschil op dit moment is dat de debit variant wel Apple en Google Pay heeft en de credit variant niet.

Kreeg je wel een melding in je app bij de parkeerplaats? Welke kaarttype heb je gebruikt? Niet overal in Duitsland accepteren ze Maestro (en ook niet altijd MasterCard trouwens). Wellicht ben je hier tegen het probleem aan gelopen dat ze daar geen debitkaarten accepteren? Is je N26 kaart ook een debitkaart?

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:06
Tamerciaga schreef op zondag 22 september 2019 @ 19:01:
2. Ik heb online bij Dusseldorf Airport voor parkeren gereserveerd, eenmaal aangekomen bij het poortje werd de bunq kaart niet geaccepteerd (dit werkte ook niet bij de N26 kaart voor de andere auto), iemand enig idee wat hier fout gaat?
Het zou zo maar kunnen dat de "poortjes" van Apcoa (die de parkeergarages bij de luchthaven zelf uitbaat) geen online check doen kan, waardoor debit-kaarten niet geaccepteerd worden. Ik ben in ieder geval met een normale creditcard behoorlijk vaak in en uit gereden, dat levert nooit problemen op. Bij tolpoortjes in Frankrijk had je dat in het verleden ook.

Ik meen me vaag te herinneren dat ik bij Parkvogel (bij de ISS Dome) ook een keer een dingetje gehad heb, maar ik weet niet meer wat precies.

• Niekdew
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13-10 20:56
Mochten er Tweakers zijn die nog een plekje in hun pack over hebben, let me know! :)

• RDKN-Steven
De travelcard van Bunq waar Credit op staat heeft wel een BIN nummer aangekoppeld die "echte" creditcards ook hebben. Zoals @JeroenE zei leest de betaalautomaat de naam van de klant uit als CUSTOMER wat soms voor problemen kan zorgen.

RDKN-Steven wijzigde deze reactie 23-09-2019 07:43 (11%)

-Steven

• JeroenE
  • Niet online
RDKN-Steven schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:42:
De travelcard van Bunq waar Credit op staat heeft wel een BIN nummer aangekoppeld die "echte" creditcards ook hebben. Zoals @JeroenE zei leest de betaalautomaat de naam van de klant uit als CUSTOMER wat soms voor problemen kan zorgen.
Ik weet natuurlijk niet precies hoe die poortjes werken. Ik zou zelf verwachten op kaartnummer en niet op naam. Dat is natuurlijk onpraktisch als er op dezelfde dag 7 keer een Jansen komt en 10 keer een De Vries. Maar ja, wie weet willen ze wel allebei (dus kaartnummer en naam) en gaat het fout als 1tje niet klopt.

• Tamerciaga
JeroenE schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:52:
@Tamerciaga volgens mij is het idee dat de Travel Card beter geaccepteerd wordt omdat er credit op staat in plaats van debit. Of dat zo is weet ik niet echt, ik heb met beide nog geen problemen gehad. Er zijn wel mensen die melden dat hun Travel Card alsnog niet wordt geaccepteerd. Bijvoorbeeld omdat er geen doorgedrukte letters op staan of omdat op de betaalkaart bij uitlezen "CARD/CUSTOMER" staat en niet je eigen naam. Het grootste probleem schijnt bij autoverhuurbedrijven te zitten.

Het grootste verschil op dit moment is dat de debit variant wel Apple en Google Pay heeft en de credit variant niet.

Kreeg je wel een melding in je app bij de parkeerplaats? Welke kaarttype heb je gebruikt? Niet overal in Duitsland accepteren ze Maestro (en ook niet altijd MasterCard trouwens). Wellicht ben je hier tegen het probleem aan gelopen dat ze daar geen debitkaarten accepteren? Is je N26 kaart ook een debitkaart?
Ik kreeg geen eens een melding. Beide de Mastercard debit gebruikt.

Die kaarten van bunq zijn me nog steeds niet duidelijk, de debit kaart werkt dus nog steeds niet overal, de Travel card lijkt op een mislukking (waarom staat die niet gewoon op de naam van de klant?)

Heb inmiddels een echte creditcard besteld bij SNS, klaar met die troep. Nu is er een grote kans namelijk dat ik voor beide autos twee keer parkeergeld moet betalen (ivm reservering).

• RDKN-Steven
Tamerciaga schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:00:
[...]

Ik kreeg geen eens een melding. Beide de Mastercard debit gebruikt.

Die kaarten van bunq zijn me nog steeds niet duidelijk, de debit kaart werkt dus nog steeds niet overal, de Travel card lijkt op een mislukking (waarom staat die niet gewoon op de naam van de klant?)

Heb inmiddels een echte creditcard besteld bij SNS, klaar met die troep. Nu is er een grote kans namelijk dat ik voor beide autos twee keer parkeergeld moet betalen (ivm reservering).
Als ik het niet vergis werd er in het verleden gesproken over privacy issues (?). De naam staat wel op de kaart gedrukt maar is niet in de chip gezet..

-Steven

• JeroenE
  • Niet online
Dan was het in ieder geval geen online boeking op je betaalkaart. Op zich kan dat natuurlijk best, als men pas geld gaat afschrijven als je weer vertrekt.
Beide de Mastercard debit gebruikt.
Op de debit card van bunq staat wel je naam vermeld, althans op die van mij wel. Wat nog wel kan is dat jij niet exact hebt opgegeven wat er op de kaart staat. Bij bunq kan je zelf uit een paar opties kiezen voor de debit card. Bijvoorbeeld wel of geen initialen (dus alleen je achternaam) en ik meen ook je voornaam+achternaam etc. Op je kaart zelf staat dat trouwens wel afgedrukt, dus als je dat hebt overgenomen moet het wel kloppen.

Voor zover ik weet is dat alleen bij de debit card zo, op de credit card staat je naam dus niet elektronisch vermeld. En op je Maestro kaart staat achternaam + initialen ook al staat op de kaart alleen je achternaam afgedrukt.

Heb je al eens aan de parkeertoko gevraagd waarom die twee verschillende kaarten het niet werkten?
de Travel card lijkt op een mislukking (waarom staat die niet gewoon op de naam van de klant?)
Dat schijnt voor de privacy te zijn en ook bij andere (dure?) kaarten wel voor te komen. Volgens mij heeft bunq zelf niet echt uitgelegd waarom dat zo is en komt het idee van privacy door andere gebruikers op het forum.

Ik heb zelf het idee dat het iets is wat wel mag (net zoals dus geen handtekening veld en geen doorgedrukte getallen) maar wat in de praktijk dan toch problemen geeft omdat andere bedrijven daar niet op anticiperen en MasterCard blijkbaar geen interesse heeft om er voor te zorgen dat dergelijke bedrijven zulke kaarten accepteren.

• Siask
JeroenE schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:46:
Op de debit card van bunq staat wel je naam vermeld, althans op die van mij wel. Wat nog wel kan is dat jij niet exact hebt opgegeven wat er op de kaart staat. Bij bunq kan je zelf uit een paar opties kiezen voor de debit card. Bijvoorbeeld wel of geen initialen (dus alleen je achternaam) en ik meen ook je voornaam+achternaam etc. Op je kaart zelf staat dat trouwens wel afgedrukt, dus als je dat hebt overgenomen moet het wel kloppen.
Mijn boekingen in Düsseldorf op de luchthaven zijn altijd op een andere naam dan wat op de kaart staat, en dat is nog nooit een probleem geweest. Die theorie kun je dus laten varen.

Ik denk nog steeds aan de onmogelijkheid om kaarten online te kunnen checken (dat klopt ook met geen aanvraag) en dan houdt het gewoon op met debitkaarten. Probleem zal wel verholpen worden zodra er meer van dit soort debitkaarten in omloop zijn, ik meen dat een grote Oostenrijkse bank ze binnenkort ook wilde gaan uitgeven in plaats van V PAY.

• Tamerciaga
Maar kunnen die lui bij bunq niet gewoon één soort Mastercard maken? Dan twee aparte kaarten die allebei niet 100% goed werken?

• JeroenE
  • Niet online
@Siask je boekt je parkeerplek op de naam Jansen en wil betalen met een betaalkaart op de naam De Vries?

De site van de luchthaven is niet heel erg duidelijk met de details. Deze tekst kan je vinden op https://www.dus.com/en/parking/information als je klikt op "Parking space reservation and booking":
Please use the credit card or cash card chosen by you to reserve or book your parking space – instead of a parking ticket – to drive into the multi-storey car park containing your reserved parking space and for when you depart later. Please push your credit card or cash card into the ticket issue slit at the entrance. Assuming you arrive within the booked period, the barrier will recognise your card and will open. You can now drive in to the car park. Please note that the same card is also required upon departure in order to open the barrier.
Ik weet niet precies wat ze met "cash card" bedoelen, het lijkt mij een debit card maar voor hetzelfde bedoelen ze wel de specifieke Duitse girocard.

Hoe ze de kaart herkennen weet ik dus niet; het scherm waar je de betaalgegevens moet ingeven krijg je pas te zien als je wil boeken en eerst je naam etc hebt opgegeven.

Als het per se een credit card moet zijn en geen debit card zou je denken dat ze dit bij het boeken al controleren.

• Siask
JeroenE schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:04:
@Siask je boekt je parkeerplek op de naam Jansen en wil betalen met een betaalkaart op de naam De Vries?

[...]

Ik weet niet precies wat ze met "cash card" bedoelen, het lijkt mij een debit card maar voor hetzelfde bedoelen ze wel de specifieke Duitse girocard.
Zoiets ja! Gewoon rotzooi in die databases stoppen, dan kan het minder goed gebruikt worden om te profilen.

En in de Duitse tekst staat er een "EC-Karte", en dat is in het dagelijks spraakgebruik gewoon een Girocard, en dan betaal je ook met een eenmalige machtiging die in Duitsland desnoods per deurwaarder kan worden opgehaald.

@Tamerciaga: het is gewoon moeilijk zolang het Nederlandse (en Duitse) publiek kredietkaarten uit principe mijdt (nog even los van of ze direct afboeken, eens per maand of op afbetaling).

Ik vind eerlijk gezegd al die kaarten van bunq behoorlijk waardeloos, dan ben je met Revolut of N26 echt veel beter af, om nog maar te zwijgen van een kaart die gewoon behoorlijk punten oplevert. De interchange is een mooie inkomstenbron van bunq uit de interchange, dat wel natuurlijk.

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:48
Gisteravond wilde ik iets overboeken via bunq, deed m’n handherkenning het niet.. berichtje naar support, fotootje gestuurd van m’n gezicht en rijbewijs.. en binnen 15 minuten kon ik een nieuwe hand instellen en kon ik er weer tegenaan! Top support. (Mag ook wel eens gezegd worden..)

• JeroenE
  • Niet online
Siask schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:16:
En in de Duitse tekst staat er een "EC-Karte", en dat is in het dagelijks spraakgebruik gewoon een Girocard
Aha, zo ver had ik niet gekeken. De EC-Karte bestaat al lang niet meer, maar een Girocard heb je alleen bij Duitse banken natuurlijk. In dat geval heeft @Tamerciaga dus pech met zijn debit cards want daar kan het dan dus blijkbaar sowieso niet mee. Wel stom dat ze dat bij het boeken niet aangeven en je daar bij het poortje achter moet komen.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:01
Is er een voordeel van bunq joint tegenover bunq pack? Ben nu al een paar dagen bunq premium trail aan het proberen. Tot nu toe bevalt de werking mij wel.

Enige wat ik echt mis: Binnen insights zou ik graag mijn eigen categorieen maken.

Limbeckx wijzigde deze reactie 23-09-2019 10:56 (48%)

• JeroenE
  • Niet online
Limbeckx schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:55:
Is er een voordeel van bunq joint tegenover bunq pack? Ben nu al een paar dagen bunq premium trail aan het proberen. Tot nu toe bevalt de werking mij wel.
Sommige mensen zijn er huiverig voor om een pack te delen met onbekenden. Met een Joint kan je hetzelfde prijsvoordeel ook halen met 2 personen (en wordt het zelfs goedkoper als je het met nog meer mensen deelt) en dan hoef je als stelletje dus geen andere personen in een Pack te hebben zitten (of zelf plekken te vinden bij een ander).

Er zitten wel andere beperkingen aan Joint: namelijk maximaal 4 fysieke passen in totaal en 25 rekeningen in totaal. Meer kan niet ook al zou je er extra voor willen betalen. Als je weinig passen nodig hebt dan is dat niet zo erg wellicht.

Er is tot nu toe 1 keer iemand gestopt als lid en die heeft dat gewoon netjes van te voren aangegeven. Binnen een dag had ik een vervanger; de animo voor Pack lijkt dus nog steeds erg groot te zijn.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:01
Dank voor je reply @JeroenE .

Heb deze net aangepaakt op together: https://together.bunq.com...m-categories-for-insights

Ben benieuwd of ik de enige ben die dit wel fijn zou vinden.

Blijkbaar staat hier meer: https://together.bunq.com...tom-categories-to-payment

Limbeckx wijzigde deze reactie 23-09-2019 11:47 (22%)

• bluewalk
  • Niet online
ChrisM schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:22:
Gisteravond wilde ik iets overboeken via bunq, deed m’n handherkenning het niet.. berichtje naar support, fotootje gestuurd van m’n gezicht en rijbewijs.. en binnen 15 minuten kon ik een nieuwe hand instellen en kon ik er weer tegenaan! Top support. (Mag ook wel eens gezegd worden..)
Dus je handherkenning resetten met twee items die je makkelijk bij een verlies van portomonee of diefstal in huis kan bemachtigen? Klinkt risky als je het mij vraagt. Waarom kon je niet met de passphrase verder?

bluewalk.net

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Tamerciaga schreef op Monday 23 September 2019 @ 08:57:
Maar kunnen die lui bij bunq niet gewoon één soort Mastercard maken? Dan twee aparte kaarten die allebei niet 100% goed werken?
Wat werkt er niet aan die kaarten dan? Gebruik de Mastercard debitcard (wat gewoon een heel gangbare kaart is buiten Nederland) eigenlijk voornamelijk in het buitenland en heb eigenlijk geen enkele plek gehad waar hij niet werkt. Daarnaast is de Travelcard gewoon een creditcard die het eigenljik ook overal gewoon doet.

Duitsland kan op betaalvlaks sowieso wat vreemd zijn. Daarnaast is het natuurlijk helemaal niet relevant wat voor naam er op de chip (van de pas staat). Stel ik boek een parkeerplaats op mijn naam en gebruik vervolgens de pas van de vrouw om te betalen....HOEZO zou dat niet mogen of zou men daar een probleem mee hebben?

JackSparrow wijzigde deze reactie 23-09-2019 18:22 (22%)

• Tamerciaga
Bij het reserveren online bij DUS hadden ze het expliciet over creditcards (Mastercard). Maar de kaarten werden direct al geweigerd dus zal denk ik niet werken met debits. Toch vreemd dat ik online nog reserveringskosten heb betaald met beide passen.

• Tamerciaga
JackSparrow schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:19:
[...]

Wat werkt er niet aan die kaarten dan? Gebruik de Mastercard debitcard (wat gewoon een heel gangbare kaart is buiten Nederland) eigenlijk voornamelijk in het buitenland en heb eigenlijk geen enkele plek gehad waar hij niet werkt. Daarnaast is de Travelcard gewoon een creditcard die het eigenljik ook overal gewoon doet.

Duitsland kan op betaalvlaks sowieso wat vreemd zijn. Daarnaast is het natuurlijk helemaal niet relevant wat voor naam er op de chip (van de pas staat). Stel ik boek een parkeerplaats op mijn naam en gebruik vervolgens de pas van de vrouw om te betalen....HOEZO zou dat niet mogen of zou men daar een probleem mee hebben?
Wat betreft die travelcard, zo gewoon is die ook niet omdat daar ook al problemen mee zijn + geen credit. Daarom ben ik ook zooo confused tussen die twee soorten kaarten bij bunq: debit en travel :p

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Tamerciaga schreef op Monday 23 September 2019 @ 21:08:
[...]

Wat betreft die travelcard, zo gewoon is die ook niet omdat daar ook al problemen mee zijn + geen credit. Daarom ben ik ook zooo confused tussen die twee soorten kaarten bij bunq: debit en travel :p
Eh.....je credit = gewoon je saldo. Dus aan de achterkant (dus voor de klant) werken ze hetzelfde, maar voor de winkel zit er dus wel een verschil. De ene wordt herkend als DC en de andere als CC...

• Tamerciaga
JackSparrow schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:11:
[...]

Eh.....je credit = gewoon je saldo. Dus aan de achterkant (dus voor de klant) werken ze hetzelfde, maar voor de winkel zit er dus wel een verschil. De ene wordt herkend als DC en de andere als CC...
Eh ja, dat weet ik...? We hebben hier over de acceptatie, een creditcard van bijvoorbeeld ICS werkt altijd, bij een van de X kaarten van bunq is het billenknijpen. In dit geval werkte het dus niet bij parkeerpaaltjes bij Dusseldorf Airport.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Tamerciaga schreef op Monday 23 September 2019 @ 21:32:
[...]

Eh ja, dat weet ik...? We hebben hier over de acceptatie, een creditcard van bijvoorbeeld ICS werkt altijd, bij een van de X kaarten van bunq is het billenknijpen. In dit geval werkte het dus niet bij parkeerpaaltjes bij Dusseldorf Airport.
En je pas van ICS doet het daar wel dan? Ik heb eigenlijk bij de Mastercard passen van bunq nog nooit het gevoel van billenknijpen gehad. Als een pas het niet doet, dan ligt het aan iets wat ik zelf verkeerd heb gedaan (land niet toegevoegd buiten Europa, of een ander issue). In Belgie moeten ze bv. bij het betalen met mastercard (maar ook met maestro) op sommige plekken de transactie afhandelen als 'creditcard betaling'. Ook al betaal je met een debitcard.

Die paaltjes op Dusseldorf, waren die niet beperkt tot de Duitse Girocard?

• Siask
JackSparrow schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:34:
[...]
Die paaltjes op Dusseldorf, waren die niet beperkt tot de Duitse Girocard?
Nee, daar rijd je met een normale creditcard zo binnen. AMEX, Visa, MC, uitgegeven in verschillende landen, allemaal al gehad, da's allemaal geen enkel probleem. Met debitkaarten schijnbaar dus wél een probleem.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Siask schreef op Monday 23 September 2019 @ 21:47:
[...]

Nee, daar rijd je met een normale creditcard zo binnen. AMEX, Visa, MC, uitgegeven in verschillende landen, allemaal al gehad, da's allemaal geen enkel probleem. Met debitkaarten schijnbaar dus wél een probleem.
oke..dat suckt :( kan ook zijn dat ze daar dus alleen CC's accepteren ;-) Maar de Travelcard was daar dus ook een probleem...of was het alleen de MC Debit?

• Siask
JackSparrow schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:48:
[...]
oke..dat suckt :( kan ook zijn dat ze daar dus alleen CC's accepteren ;-) Maar de Travelcard was daar dus ook een probleem...of was het alleen de MC Debit?
Kom er maar in @Tamerciaga!

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Volgens mij had hij nu juist de mastercard debitcard gebruikt.

• JeroenE
  • Niet online
Tamerciaga schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:06:
Bij het reserveren online bij DUS hadden ze het expliciet over creditcards (Mastercard). Maar de kaarten werden direct al geweigerd dus zal denk ik niet werken met debits. Toch vreemd dat ik online nog reserveringskosten heb betaald met beide passen.
Als ze zeggen dat het een credit card moet zijn kan je er van uitgaan dat een debit card niet werkt. Het is wel knullig dat ze je kaart dan wel accepteren om je reserveringskosten te betalen. Je zou verwachten dat als het ene werkt het andere ook zal werken, zeker aangezien ze heel hard roepen dat je dezelfde kaart moet gebruiken.

Je kan het een volgende keer met de Travel Card proberen, die zou wel moeten werken. Aangezien je al een andere CC hebt besteld kan je net zo goed die gebruiken natuurlijk.
JackSparrow schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:19:
Daarnaast is het natuurlijk helemaal niet relevant wat voor naam er op de chip (van de pas staat). Stel ik boek een parkeerplaats op mijn naam en gebruik vervolgens de pas van de vrouw om te betalen....HOEZO zou dat niet mogen of zou men daar een probleem mee hebben?
Hoe moeten zij weten dat het je vrouw is en dat zij langs komt samen met jou? Dat je van te voren een kaart opgeeft en dat die kaart dan wordt gebruikt om te herkennen dat het de persoon is die de boeking heeft gemaakt lijkt mij redelijk voor de hand liggend.

Natuurlijk kan je ook andere herkenningen verzinnen, bijvoorbeeld het kenteken. Dat is weer lastig als net een dag van te voren je auto stuk gaat en je krijgt een tijdelijke leenauto. Of iets als een boekingsnummer die je dan in moet geven als je naar binnen wil. Maar dat geeft veel kans op foutieve invoer, sowieso langer bezig om binnen te komen etc.

• Tamerciaga
@JackSparrow @Siask @JeroenE ik ben met twee autos gegaan, eentje met de bunq debit card en eentje met de N26 debit card. Beide werden direct geweigerd, ik kon ook niet zo maar een andere gebruiken omdat mijn reservering gekoppeld is aan mijn card nummers.

Nee Travelcard niet geprobeerd, maar dat is dus het grote probleem wat ik heb: "probeer dit eens", welke kaart moet ik nou gebruiken van bunq en waarom zijn er er twee? :P

Vanaf nu wordt mijn SNS creditcard mijn primaire CC binnen de euro landen (aangezien dat toch gratis is) omdat het altijd werkt. Daarnaast zal ik dan N26 of bunq als backup houden, maar dat is even afhankelijk van wat ik met bunq ga doen.

Heb nu in ieder geval wel wat geld bespaart in Turkije door met de bunq Debit wat geld te pinnen, 100 euro = 630 lira, not bad :D

• JeroenE
  • Niet online
Tamerciaga schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:43:
@JackSparrow @Siask @JeroenE ik ben met twee autos gegaan, eentje met de bunq debit card en eentje met de N26 debit card. Beide werden direct geweigerd, ik kon ook niet zo maar een andere gebruiken omdat mijn reservering gekoppeld is aan mijn card nummers.
Dat begrijp ik, want ze roepen heel hard dat je een credit card moet hebben. Dus dat is het niet gek dat ze een debit card niet accepteren, ongeacht of die nu van bunq, N26 of een andere bank is.
Nee Travelcard niet geprobeerd, maar dat is dus het grote probleem wat ik heb: "probeer dit eens", welke kaart moet ik nou gebruiken van bunq en waarom zijn er er twee? :P
Voor deze situatie had je dus de Travel Card moeten hebben, dat is wel een credit card en geen debit card. Dat zijn twee verschillende zaken. Voor heel veel dingen maakt dat niet uit, maar soms dus wel en daar ben jij tegen aangelopen. Bij een credit card kan een bedrijf geld langer reserveren dan bij een debit card. Dat maakt voor een winkel waar je gelijk spullen meeneemt geen fluit uit, maar voor een parkeergarage waar je misschien weken geparkeerd staat wel.

Ik weet niet waarom bunq ze nu allebei heeft. Wellicht wilde MasterCard dat ze eerst met debit begonnen of dacht bunq zelf dat ze het daar overal wel mee zouden redden. Ik heb echt geen idee.

Dat ze de debit card nog niet hebben afgeschaft snap ik wel, anders kunnen klanten geen Apple of Google Pay meer gebruiken. Dat hebben ze nog steeds niet voor elkaar op de Travel card.
Vanaf nu wordt mijn SNS creditcard mijn primaire CC binnen de euro landen (aangezien dat toch gratis is) omdat het altijd werkt.
Ook met een CC van een andere bank kan je in situaties komen waar die niet werkt. Bijvoorbeeld omdat het een winkel is die geen Visa accepteert. Weet je wel zeker dat deze parkingtoko Visa credit cards accepteert?

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Tamerciaga schreef op Tuesday 24 September 2019 @ 08:43:

Vanaf nu wordt mijn SNS creditcard mijn primaire CC binnen de euro landen (aangezien dat toch gratis is) omdat het altijd werkt. Daarnaast zal ik dan N26 of bunq als backup houden, maar dat is even afhankelijk van wat ik met bunq ga doen.

Heb nu in ieder geval wel wat geld bespaart in Turkije door met de bunq Debit wat geld te pinnen, 100 euro = 630 lira, not bad :D
Oke...dus debit cards worden gewoon altijd geweigerd. Oke.....maar wat ik al eerder zei, het ligt meer aan de parkeervoorziening, dan aan een kaart.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

JackSparrow schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:21:
Oke...dus debit cards worden gewoon altijd geweigerd. Oke.....maar wat ik al eerder zei, het ligt meer aan de parkeervoorziening, dan aan een kaart.
In Denemarken stond er loeigroot bij de ingang van een parkeergarage dat ze geen Maestro accepteren, zeker al die vervelende Hollanders beu :+ Een echte CC met prachtige opdrukletters werkt gewoon 99,999% van de gevallen, dus snap wel dat je over de grens het ding altijd in je portemonnee stopt. Maar niet lopen verkondigen dat ie net zo goed werkt als een echte als dat niet zo is. Dan is het wachten op klachten en gedoe.

De Mastercard debitskaarten (online iig) worden echter wel geaccepteerd bij toko's als de app store van Apple en Kickstarter, blijkbaar maakt het hun dus niks uit dat het een debit Mastercard is ipv credit. Je kunt er zelfs bij Thuisbezorgd mee betalen zonder problemen omdat ik verrek extra te betalen voor een iDeal-betaling :P

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

2Dutch schreef op Tuesday 24 September 2019 @ 10:28:
[...]

In Denemarken stond er loeigroot bij de ingang van een parkeergarage dat ze geen Maestro accepteren, zeker al die vervelende Hollanders beu :+ Een echte CC met prachtige opdrukletters werkt gewoon 99,999% van de gevallen, dus snap wel dat je over de grens het ding altijd in je portemonnee stopt. Maar niet lopen verkondigen dat ie net zo goed werkt als een echte als dat niet zo is. Dan is het wachten op klachten en gedoe.

De Mastercard debitskaarten (online iig) worden echter wel geaccepteerd bij toko's als de app store van Apple en Kickstarter, blijkbaar maakt het hun dus niks uit dat het een debit Mastercard is ipv credit. Je kunt er zelfs bij Thuisbezorgd mee betalen zonder problemen omdat ik verrek extra te betalen voor een iDeal-betaling :P
Op de meeste plaatsen wordt de MC Debit gewoon geaccepteerd, het is niet een bepaald een exotische kaart ofzo :+ Maar goed, sommige bedrijven hechten waarde aan die opdrukletters. Terwijl MC en Visa er naar wat ik begreep maar wat graag vanaf willen....(iets met kosten ofzo geloof ik).

• JeroenE
  • Niet online
@JackSparrow Als ze willen kunnen MasterCard en Visa dat gewoon afschaffen. Zij zijn immers zelf degene die de regels bepalen die gelden voor het gebruik van betaalkaarten met hun logo er op. Van Visa weet ik minder, maar voor MasterCard geldt al dat doordrukletters geen verplichting meer zijn. Daarom kan bunq ook kaarten maken waarbij dat niet het geval is.

Ik verwacht zelf dat het in de toekomst wel zal veranderen; kijk naar de Apple Credit Card waar niet eens het kaartnummer of een vervaldatum opstaat. Zodra dat de nieuwe norm wordt zullen andere spelers vast snel volgen met premium kaarten waarbij dat ook het geval is.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

JeroenE schreef op Tuesday 24 September 2019 @ 11:35:
@JackSparrow Als ze willen kunnen MasterCard en Visa dat gewoon afschaffen. Zij zijn immers zelf degene die de regels bepalen die gelden voor het gebruik van betaalkaarten met hun logo er op. Van Visa weet ik minder, maar voor MasterCard geldt al dat doordrukletters geen verplichting meer zijn. Daarom kan bunq ook kaarten maken waarbij dat niet het geval is.

Ik verwacht zelf dat het in de toekomst wel zal veranderen; kijk naar de Apple Credit Card waar niet eens het kaartnummer of een vervaldatum opstaat. Zodra dat de nieuwe norm wordt zullen andere spelers vast snel volgen met premium kaarten waarbij dat ook het geval is.
Tuurlijk kunnen ze dat doen, maar zolang er nog partijen zijn die afhankelijk (schijnen) te zijn van die doordrukletters zal MC (en ook VISA/AMEX/etc) ze blijven maken. Veel te bang dat klanten overstappen naar de concurrent verwacht ik.

Ik ben het wel met je eens hoor, dat de toekomst gewoon anders is. Die doordrukletters zullen heel langzaam verdwijnen, gevolgd door het verdwijnen van de fysieke kaart.

• JeroenE
  • Niet online
@JackSparrow Volgens mij komt het voornamelijk uit landen waarbij een debit card geen doordrukletters heeft en een credit card wel. Dan is dat een mooie manier om gelijk onderscheid te kunnen maken. Dat bedrijven dat doen is natuurlijk niet vreemd, maar als MasterCard hoor je gewoon uit te leggen dat het verschil niet in de doordrukletters zit maar in het kaarttype wat ze gewoon elektronisch uit kunnen lezen.

Misschien zie ik het te rooskleurig in, maar ik denk dat bedrijven die de juiste kaarten niet willen accepteren eerder in de problemen zullen komen als MasterCard maatregelen tegen hun neemt dan andersom. Maar blijkbaar doen ze dat niet bij MasterCard en kan het ze weinig schelen dat er mensen zijn die niet met hun betaalkaart kan betalen terwijl er volgens de MasterCard regels niets mis is met die kaart.

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 29-09 20:36
Mijn vrouw en ik hebben op dit moment een betaalrekening bij ASN, en een betaalrekening en en/of-rekening bij Rabo. We willen onze bankzaken graag onderbrengen bij een duurzame(re) bank. Ik zou zelf ook graag zien dat de nieuwe bank meer mogelijkheden heeft dan Rabo om te kunnen budgetteren. Ik zou meerdere rekeningen willen hebben zodat we verschillende soorten betalingen kunnen uitsplitsen (bv 1 betaalrekening voor alle maandelijkse incasso's, 1 betaalrekening voor boodschappen en eenmalige uitgaven, 1 spaarrekening voor spaarpotje, 1 spaarrekening voor vakanties, etc).

Het feit dat je bij Bunq 25 rekeningen mag openen is in dat opzicht perfect. Dat je daarnaast nog allerlei extra functionaliteit erbij krijgt is mooi meegenomen. Knab zou ook kunnen, maar gezien ze onderdeel zijn van Aegon vallen ze af.

ASN en Bunq blijven voor mij dan over. ASN heb ik al ervaring mee: ze scoren goed qua duurzaamheid maar zijn wat conservatiever in de functionaliteiten, van hun app, maar ze bieden in elk geval wel de mogelijkheid om 'spaardoelen' te definieren in hun spaarrekening. Verder betaal je per betaalrekening gewoon 1,65€ per maand. Voor 2 individuele en 2 gedeelde betaalrekeningen betalen we dus 6,6€ per maand.

Bunq wordt niet meegenomen in bv. de Eerlijke bankwijzer, maar het feit dat je bij hen zelf kan bepalen waar je geld voor wordt gebruikt maakt dat irrelevant. Als je enkel 'green companies' aanvinkt zit dat wel goed (je kan hier zeker bedenkingen hebben, maar in afwachting van geharmoniseerde Europese regels rond een methodologie om financiele producten als 'duurzaam' te beschouwen kun je Vigeo-Eiris als een betrouwbaar bedrijf beschouwen). Daarnaast krijg je 25 rekeningen per account en allerlei extra functionaliteiten. Als we een pack nemen met 2 andere mensen betalen we 10€ per maand.

Ik zou geneigd zijn om voor Bunq te kiezen, maar mijn vrouw twijfelt: ze vindt het risicovol om bankzaken onder te brengen bij een startup. En ik kan haar wat dat betreft geen ongelijk geven, gezien de gaten die Niknam jaarlijks moet bijvullen.

Langs de andere kant: wat is het nu echt het concrete risico? Stel dat Niknam niet meer kan of wil bijpassen, dan gaat Bunq failliet. Bunq heeft een banklicentie, waardoor je geld tot 100k gegarandeerd wordt. Volgens de DNB kan het wel tot 3 weken duren voor je weer beschikking hebt over je geld. Concreet is het risico hier dus dat je max 3 weken geen toegang hebt tot je geld, en je heel wat hassle hebt (ook mentaal) met de afwikkeling van een faillissement en het zoeken van een andere bank.

Daarnaast is mijn vrouw bang dat hun systemen niet zo betrouwbaar zijn als die van traditionele banken, en de discussies hier lijken dit deels te bevestigen: heel wat verhalen over bugs en false positives bij het screenen van transacties waardoor accounts geblokkeerd worden. Langs de andere kant, gezien de legacy-systemen waar veel banken nog op draaien zou Bunq met hun from scratch-systeem betrouwbaarder kunnen zijn.

Wat zouden jullie ons aanraden in deze situatie? Is het anno 2019 wijs om al je bankzaken onder te brengen bij Bunq?

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

marvel27 schreef op Tuesday 24 September 2019 @ 13:02:
Mijn vrouw en ik hebben op dit moment een betaalrekening bij ASN, en een betaalrekening en en/of-rekening bij Rabo. We willen onze bankzaken graag onderbrengen bij een duurzame(re) bank. Ik zou zelf ook graag zien dat de nieuwe bank meer mogelijkheden heeft dan Rabo om te kunnen budgetteren. Ik zou meerdere rekeningen willen hebben zodat we verschillende soorten betalingen kunnen uitsplitsen (bv 1 betaalrekening voor alle maandelijkse incasso's, 1 betaalrekening voor boodschappen en eenmalige uitgaven, 1 spaarrekening voor spaarpotje, 1 spaarrekening voor vakanties, etc).

Het feit dat je bij Bunq 25 rekeningen mag openen is in dat opzicht perfect. Dat je daarnaast nog allerlei extra functionaliteit erbij krijgt is mooi meegenomen. Knab zou ook kunnen, maar gezien ze onderdeel zijn van Aegon vallen ze af.

ASN en Bunq blijven voor mij dan over. ASN heb ik al ervaring mee: ze scoren goed qua duurzaamheid maar zijn wat conservatiever in de functionaliteiten, van hun app, maar ze bieden in elk geval wel de mogelijkheid om 'spaardoelen' te definieren in hun spaarrekening. Verder betaal je per betaalrekening gewoon 1,65€ per maand. Voor 2 individuele en 2 gedeelde betaalrekeningen betalen we dus 6,6€ per maand.

Bunq wordt niet meegenomen in bv. de Eerlijke bankwijzer, maar het feit dat je bij hen zelf kan bepalen waar je geld voor wordt gebruikt maakt dat irrelevant. Als je enkel 'green companies' aanvinkt zit dat wel goed (je kan hier zeker bedenkingen hebben, maar in afwachting van geharmoniseerde Europese regels rond een methodologie om financiele producten als 'duurzaam' te beschouwen kun je Vigeo-Eiris als een betrouwbaar bedrijf beschouwen). Daarnaast krijg je 25 rekeningen per account en allerlei extra functionaliteiten. Als we een pack nemen met 2 andere mensen betalen we 10€ per maand.

Ik zou geneigd zijn om voor Bunq te kiezen, maar mijn vrouw twijfelt: ze vindt het risicovol om bankzaken onder te brengen bij een startup. En ik kan haar wat dat betreft geen ongelijk geven, gezien de gaten die Niknam jaarlijks moet bijvullen.

Langs de andere kant: wat is het nu echt het concrete risico? Stel dat Niknam niet meer kan of wil bijpassen, dan gaat Bunq failliet. Bunq heeft een banklicentie, waardoor je geld tot 100k gegarandeerd wordt. Volgens de DNB kan het wel tot 3 weken duren voor je weer beschikking hebt over je geld. Concreet is het risico hier dus dat je max 3 weken geen toegang hebt tot je geld, en je heel wat hassle hebt (ook mentaal) met de afwikkeling van een faillissement en het zoeken van een andere bank.

Daarnaast is mijn vrouw bang dat hun systemen niet zo betrouwbaar zijn als die van traditionele banken, en de discussies hier lijken dit deels te bevestigen: heel wat verhalen over bugs. Langs de andere kant, gezien de legacy-systemen waar veel banken nog op draaien zou Bunq met hun from scratch-systeem betrouwbaarder kunnen zijn.

Wat zouden jullie ons aanraden in deze situatie? IS het wijs om als je bankzaken onder te brengen bij Bunq?
Wat is nu echt het concrete risico? Je krijgt 100k van je geld terug. Mocht je nu bang zijn dat je drie weken niet bij je geld zou kunnen, dan kun je natuurlijk altijd een deel bij bv. Moneyou of N26 op een rekening 'stallen'. Zodat je dit risico volledig afdekt.

Voor de rest ziten wij met al onze bankzaken bij bunq en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel risico zie waaruit zou blijken dat bunq 'ineens' failliet zou gaan. Voor de volledigheid: salaris komt (ivm hypotheek) binnen op andere rekening, maar dat wordt na aftrek van hypotheek automatisch doorgestort naar bunq.

Natuurlijk hoor je wel eens verhalen van mensen die 'ineens' last hebben van een geblokkeerde rekening, maar heel eerlijk gezegd is er eigenlijk meestal wel iets 'verklaarbaars' aan de hand. Daarnaast gebeurt dat ook bij andere banken, dus helemaal raar is het ook weer niet (niet dat ik de soms slechte communicatie van de compliance afdeling wil goed praten overigens :+).

En er zullen ongetwijfeld bugs zijn, maar die zijn nu ook weer niet zo groot dat je zou moeten overstappen naar een andere bank. De voordelen wegen op tegen die (in mijn ogen kleine) nadelen. Maar goed, je zult die afweging wel voor jezelf moeten maken natuurlijk.

• JeroenE
  • Niet online
@marvel27 Je moet natuurlijk zelf beslissen. Behalve ASN en bunq heb je ook nog Triodos, trouwens. Of is die voor jou niet groen genoeg? ASN is trouwens ook een onderdeel van een grotere partij, net zoals Knab.

Het grootse voordeel van bunq vind ik de vele rekeningen. Voorheen hadden we er 2 (zeg maar "salaris/automatische betalingen" en "boodschappen") en nu iets van 20 geloof ik.

Ik moet zeggen dat het wel iets minder vertrouwd aanvoelt dan een "grote". Soms maken ze wel ineens leuke dingen. Het grootste probleem vind ik tegenwoordig de slechte communicatie. Ze veranderen iedere keer van alles, vertellen dan maar de helft en de rest moet dan beetje bij beetje uitgelegd worden op het forum. Bij een andere bank lijk je daar minder last van te hebben (ook al is dat wellicht omdat die minder snel aanpassen).

Mensen die voorheen bij de DSB zaten hebben ook al te maken gehad met een bankrekening die ineens niet meer werkte. Dat was natuurlijk geen enorm grote bank, maar in ieder geval geeft het wel aan dat je niet per se bij alle andere banken wel veilig zit in de zin dat er nooit wat fout zal gaan.

Als je bij bunq in een categorie komt die last heeft van een bug waar weinig mensen last van hebben dan moet je soms wel lang wachten op een oplossing. Zo is op mijn telefoon Tap & Pay niet meer werkzaam. Ze weten daar al een tijdje van af, maar een oplossing is er nog niet. Behoorlijk onpraktisch als je 'verslaafd' was aan het betalen met je telefoon. Maar goed, mijn dochter vind het wel leuk dat zij nu overal een pasje tegen aan mag houden :')

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

JeroenE schreef op Tuesday 24 September 2019 @ 14:19:
@marvel27 Je moet natuurlijk zelf beslissen. Behalve ASN en bunq heb je ook nog Triodos, trouwens. Of is die voor jou niet groen genoeg? ASN is trouwens ook een onderdeel van een grotere partij, net zoals Knab.

Het grootse voordeel van bunq vind ik de vele rekeningen. Voorheen hadden we er 2 (zeg maar "salaris/automatische betalingen" en "boodschappen") en nu iets van 20 geloof ik.

Ik moet zeggen dat het wel iets minder vertrouwd aanvoelt dan een "grote". Soms maken ze wel ineens leuke dingen. Het grootste probleem vind ik tegenwoordig de slechte communicatie. Ze veranderen iedere keer van alles, vertellen dan maar de helft en de rest moet dan beetje bij beetje uitgelegd worden op het forum. Bij een andere bank lijk je daar minder last van te hebben (ook al is dat wellicht omdat die minder snel aanpassen).

Mensen die voorheen bij de DSB zaten hebben ook al te maken gehad met een bankrekening die ineens niet meer werkte. Dat was natuurlijk geen enorm grote bank, maar in ieder geval geeft het wel aan dat je niet per se bij alle andere banken wel veilig zit in de zin dat er nooit wat fout zal gaan.

Als je bij bunq in een categorie komt die last heeft van een bug waar weinig mensen last van hebben dan moet je soms wel lang wachten op een oplossing. Zo is op mijn telefoon Tap & Pay niet meer werkzaam. Ze weten daar al een tijdje van af, maar een oplossing is er nog niet. Behoorlijk onpraktisch als je 'verslaafd' was aan het betalen met je telefoon. Maar goed, mijn dochter vind het wel leuk dat zij nu overal een pasje tegen aan mag houden :')
Die andere banken ontwikkelen volgens mij (iig voor mijn gevoel) ook minder 'nieuwe features'....en tja...en de een boeit het niet, want die wil gewoon kunnen betalen en geld ontvangen. Maar voor een ander is dat juist een reden om bij een bank als bunq te zitten.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:51
@marvel27 Ik weet zeker dat ik me met dit advies niet geliefd ga maken, want ik heb het al vaker gezegd. Maar wat jij met je vrouw hebt, heb ik met mijn moeder.

Mijn moeder lijkt soms wel een alziend medium (al geloven we daar zeker niet in). Ik ben eind-20 en toch geeft mijn moeder nog steeds (ongevraagd) bankadvies. Toen ik het met haar over een overstap naar bunq had, zei ze meteen: “dat moet je niet doen. Ik heb daar een slecht gevoel over.”

Dat gevoel is eigenlijk gebaseerd op niks. Ik heb haar al tientallen malen het depositogarantiestelsel uitgelegd en al uitgelegd dat bunq eigenlijk een van de beste banken is als het gaat om eventueel faillisement. Want Ali Niknam moet een jaar van tevoren zijn verliezen met bunq afdekken. Dat is de afspraak met de DNB. Het kan dus nooit van de een op de andere dag klappen.

Maar inderdaad, banken kunnen failliet. Dat hebben we met Icesave gezien en met DSB ook. Wel belangrijk: die banken gingen failliet om heel andere redenen en hebben niks te maken met een investeerder die geen geld meer heeft. Dat had meer te maken met (zeer) slecht beleid.

Wil je met al je bankzaken naar bunq? Daar zou ik even over nadenken. Zoals @JackSparrow al aangeeft kun je beter - daar is ie weer, heb het al vaker gezegd - je risico spreiden. Je spaarcenten bij de spaarbank laten staan en eventueel een rekening bij een andere bank ok eventuele risico’s af te dekken. Bijvoorbeeld bij bunq het grootste deel en dan een kleiner deel bij ASN.

Je kan natuurlijk best tot 100K op bunq zetten en bijvoorbeeld 5K op ASN, zodat je er gemakkelijk op terug kan vallen als bunq onverhoopt toch omvalt.

Het risicio van bunq is niet altijd het grootste probleem. Maar besef dat communicatie bij bunq een dingetje is. De support is niet altijd geweldig, maar wel de enige manier van communicatie. Telefoon is er niet.

Ten slotte: of je volledig over wil/moet stappen naar bunq, moet je zelf weten. Maar uit ervaring weet ik wel dat als je vrouw erop tegen is, het lastig kan zijn haar om te praten. De discussie met mijn moeder heb ik ook nog steeds niet gewonnen. Soms regeert het gevoel in de onderbuik...

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:48
bluewalk schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:07:
[...]

Dus je handherkenning resetten met twee items die je makkelijk bij een verlies van portomonee of diefstal in huis kan bemachtigen? Klinkt risky als je het mij vraagt. Waarom kon je niet met de passphrase verder?
Nou, niet helemaal, want ik heb contact met support via m’n telefoon.. dat is een trusted device. (Die kan je zonder mij niet unlocken..) en het was duidelijk een foto van mijn gezicht en m’n ID, die ID kan je stelen/in huis vinden.. dat gezicht is moeilijker te faken. Dus ik vind dat niet echt risky.

Ik wist m’n passphrase niet meer.. gebruik ik nooit, altijd handherkenning. Die heb ik ook maar even gereset en opgeslagen.

• JeroenE
  • Niet online
@Dennisweb Een discussie over gevoel kan je natuurlijk nooit winnen.

NB Ook dingen als "soms een alziend medium" zegt natuurlijk weinig. Soms klopt het wat ze in het verleden heeft gezegd? Dat betekent toch helemaal niets concreets :?

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
ChrisM schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:26:
[...]

Nou, niet helemaal, want ik heb contact met support via m’n telefoon.. dat is een trusted device. (Die kan je zonder mij niet unlocken..) en het was duidelijk een foto van mijn gezicht en m’n ID, die ID kan je stelen/in huis vinden.. dat gezicht is moeilijker te faken. Dus ik vind dat niet echt risky.

Ik wist m’n passphrase niet meer.. gebruik ik nooit, altijd handherkenning. Die heb ik ook maar even gereset en opgeslagen.
Die passphrase is we een tikkeltje irritant, want er moeten verplicht een aantal spaties in staan met voorgeschreven intervallen. Genereren met je password manager is dus lastig. Heb het uiteindelijk wel gedaan en gewoon handmatig de spaties toegevoegd.

zcflevo.nl

• JeroenE
  • Niet online
@mcDavid In mijn bunq app hoef ik geen spaties op voorgeschreven intervallen in te toetsen. Je moet wel een bepaald aantal spaties gebruiken omdat je minimaal 5 woorden moet gebruiken en er een spatie tussen de woorden moet staan. In mijn zin staan ook woorden van maar 2 letters.

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:12
Ik ben momenteel in Frankrijk en merk dat mijn Maestro kaart niet werkt bij een tweetal grote supermarkt ketens (Netto en Carrefour) als ik deze ‘dip’. Ik krijg gelijk de melding card declined. Contactloos werkt wel (dus geen landen setting). Het zijn online terminals, en in de app is er geen melding te zien waarom deze declined wordt. Volgens support kan het gebeuren bij exotische terminals maar ik ben a) in Frankrijk, b) het zijn vx820 pinpads (als dat iets zegt) en c) het zijn zeer grote ketens in Frankrijk.
Rabobank werkt uiteraard wel icm dippen.

• Tamerciaga
mwa schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:26:
Ik ben momenteel in Frankrijk en merk dat mijn Maestro kaart niet werkt bij een tweetal grote supermarkt ketens (Netto en Carrefour) als ik deze ‘dip’. Ik krijg gelijk de melding card declined. Contactloos werkt wel (dus geen landen setting). Het zijn online terminals, en in de app is er geen melding te zien waarom deze declined wordt. Volgens support kan het gebeuren bij exotische terminals maar ik ben a) in Frankrijk, b) het zijn vx820 pinpads (als dat iets zegt) en c) het zijn zeer grote ketens in Frankrijk.
Rabobank werkt uiteraard wel icm dippen.
Kan het gebeuren bij "exotische" terminals, oke daar heb je dus geen fluit aan? Kunnen zie niet technischer antwoorden waar het mis gaat?

Je laatste zin over Rabobank bewijst maar weer dat bunq geen volledige vervanger is.

• fabio_bruna
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-09 22:08
Thanks. Ik ga gewoon maar proberen zie wel waar ik tegenaan loop. Wacht dan wel een paar maanden met de overstapservice, dat maakt niet zoveel uit.
RDKN-Steven schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:42:
[...]

In mijn geval heb ik ervoor gekozen om mijn ING creditcard te laten vervangen voor een Bunq Travel Card.
Werkt opzich overal goed! Let er wel op dat je saldo van de rekening waaraan je travel card zit tijdelijk geblokkeerd word (voor borg etc.). RDKN-Steven heeft daarom een aparte rekening voor zijn travelcard :*) .
Overigens is de travelcard een Credit card zonder credit. (Je kan niet de min in namelijk)
Verder werkt die overstapservice best goed (Heb niet getest met RABO maar met de ING).

Voorderest zit ik er ook niet zolang bij Bunq maar het bevalt goed tov ING. (Heb gekozen voor Premium)

• falconxp
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11-10 12:55
Mijn huidige bunq pack stopt. Heeft iemand nog een plekje

• RDKN-Steven
Laatste tijd viel me op dat de Bunq Travelcard en Bunq Maestro er erg lang overdoet om een betaling te autoriseren bij de Dirk. Ook eens getest met m'n ING Mastercard en Maestro pas maar die gaan lekker snel..

Iemand een idee?

-Steven

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Gisteren ergens (in Schotland) gegeten waar we direct moesten betalen. M'n vrouw kreeg een bonnetje waarop staat "you will not be charged for this transaction". Maar volgens personeel was er betaald. Er is niets afgeschreven. Lijkt mij dat we niet betaald hebben, en dat dat ook niet meer gaat gebeuren?

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@freakstar wellicht betekent die melding dat je niet betaalt voor de transactie zelf, d.w.z. het wisselen naar GBP?

Renault Zoe Q90

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
@TucanoItaly zou goed kunnen, dat verwacht ik sowieso met ZeroFX. Maar er staat eigenlijk helemaal geen bedrag op de bon, het lijkt eerder een transactie ter validatie geweest (er staat iets op als account verification).

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 08:15
Dat was het dan, terug naar bunq travel card... ;w

De eerste dagen met bunq waren wat stroef, na het doen van een 1-cent betaling via iDEAL werd mijn account geblokkeerd. Wat dan volgt is een vreemde gang van zaken. Plotseling is je account geblokkeerd en daarvan krijg je geen melding. Ook kan (of wil) niemand je vertellen wat hiervan de reden is of hoe lang het gaat duren. Uiteindelijk heb ik hier nooit meer iets over gehoord en was mijn rekening even plotseling weer actief.

Toch werd ik daarna steeds enthousiaster en besloot ik bunq voor bijna alle dagelijkse bankzaken te gaan gebruiken. Incasso's werden omgezet en het pasje van mijn oude bank verdween uit mijn portemonnee.

Toch is dat in de afgelopen maanden veranderd, er spelen voor mij een aantal onderwerpen...
1. De servicedesk is ronduit slecht geworden. Ze lezen je vraag slecht en het antwoord doet regelmatig niet ter zake. Verder krijg je geen updates over zaken die niet direct kunnen worden opgelost. Overigens ontvang je ook geen update als je daar later naar vraagt.
2. Mijn account is nogmaals geblokkeerd. De communicatie omtrent de blokkering was wederom waardeloos, geen melding na blokkering en geen melding nadat het account weer beschikbaar kwam. En eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom het account geblokkeerd werd en natuurlijk heb ik daar ook niets over gehoord. Het idee dat mijn account wederom geblokkeerd kan worden stemt mij niet blij.
3. Een verzekeraar incasseert bij mij middels aparte incasso's meerdere verzekeringen. Helaas komt slechts één incasso door en van de overige incasso's geen spoor.
4. Het ontbreken van iDIN. Helaas heb ik iDIN steeds vaker nodig...

Kortom, terug naar mijn oude vertrouwde bank. Weliswaar ondersteunt deze bank niet alle functionaliteit van bunq maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook zonder kan.

• Tamerciaga
Is er nog iemand die een Business account vrij heeft in een bunq Pack? :)

• Dennisweb
@Timmy Betreft punt 2: hoe lang heeft deze blokkade geduurd? Ben wel even benieuwd eigenlijk.

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 08:15
Dennisweb schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:30:
@Timmy Betreft punt 2: hoe lang heeft deze blokkade geduurd? Ben wel even benieuwd eigenlijk.
De eerste blokkade duurde ruim 4 uur. De tweede zelfs bijna 3 werkdagen. En in de tussentijd hoor je niets, krijg je niets te horen en kan je dus niet bij jouw geld.

Later ga je kijken wat de tweede blokkade getriggered kan hebben maar op een paar normale boekingen na (incasso's en pasbetalingen bij AH, slager en bakker) is er die week niets gebeurd. Omdat je ook geen reden te horen krijgt (waarbij ze ten onrechte naar de wet verwijzen) vraag ik mij dus af wanneer het weer gaat gebeuren en hoe lang ik dan zonder bankrekening zit.

• Dennisweb
Ik heb één keer een blokkade gehad nadat ik wat 1-centverificaties had gedaan. Sindsdien ben ik hard gaan twijfelen aan bunq, maar ik gebruik ze nu toch weer voorzichtig voor wat dagelijkse uitgaven. Ze hebben een beetje mijn vertrouwen teruggewonnen. Sinds april ben ik nog niet weer tegen (blokkeer)problemen aan gelopen.

Wat ik wel storend vind, is dat de kwaliteit van de helpdesk zo slecht is en dat reactie lang op zich laat wachten. Dat mag nog wel beter :). En verder vraag ik me af op welke wet Revolut, bunq en N26 zich baseren als ze zeggen dat ze er niks over mogen zeggen als ze een bankrekening onderzoeken.

Eigenlijk zegt geen enkele bank wat de vorderingen van het onderzoek zijn vanwege wetgeving. Maar ik vraag me dan af: welke wetgeving is dat dan? Dit lijkt me nou echt iets voor @DaveFlash of @JackSparrow om uit te zoeken.

Dennisweb wijzigde deze reactie 30-09-2019 21:47 (5%)

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06:22
Dennisweb schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:27:
Eigenlijk zegt geen enkele bank wat de vorderingen van het onderzoek zijn vanwege wetgeving. Maar ik vraag me dan af: welke wetgeving is dat dan? Dit lijkt me nou echt iets voor @DaveFlash of @JackSparrow om uit te zoeken.
Dat zijn voornamelijk twee wetten: Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Sanctiewet 1977 (SW).

Zie hier meer informatie over deze wetten.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

oohh schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:40:
[...]

Dat zijn voornamelijk twee wetten: Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Sanctiewet 1977 (SW).

Zie hier meer informatie over deze wetten.
Je hoort natuurlijk vooral verhalen van mensen die naar eigen zeggen "normale" dingen doen met de rekening, en al zal er heus wel een bitcoin-guru tussen zitten: het feit dat je rekening ineens geblokkeerd wordt en je geen idee hebt wanneer je weer bij je geld kunt is natuurlijk akelig. Een van de redenen waarom ik ook altijd meerdere rekeningen (verschillende banken) aanhou. En ze kunnen / mogen dus niks zeggen over de transacties die hun systeem triggeren en waardoor ze gaan onderzoeken.

Uit de verhalen zou je kunnen extraheren dat meerdere verificaties met iDeal van 1 cent een indicator kan zijn. Daar zou je wat over kunnen zeggen ivm fraude, maar aan de andere kant als je net een bunqrekening hebt en je AI's wilt overzetten zul je wel moeten? Vraag is meer: wordt dit wat minder fanatiek zodra bunq uit de rooie cijfers komt. Want de DNB zit ze goed op de hielen natuurlijk en ze willen geen enkel risico nemen. Maar een aantal klanten zijn daar nu de dupe van, en stappen (na meerdere issues) ook gewoon weer over naar een andere bank, waar de controles blijkbaar minder streng zijn?

• JeroenE
  • Niet online
oohh schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:40:
Wellicht lees ik er over heen, maar waar staat in die wetten dan je klanten niet op de hoogte mag houden over de voortgang van het onderzoek? NB dat is dus niet hetzelfde als precies prijsgeven welke transacties of informatie er wordt onderzocht.

Je kan toch best tegen een klant zeggen dat je bezig bent met een onderzoek en je denkt er 5 uur of 5 weken (of iets daar tussen in) over te gaan doen.

• RDKN-Steven
Timmy schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:44:
Dat was het dan, terug naar bunq travel card... ;w

De eerste dagen met bunq waren wat stroef, na het doen van een 1-cent betaling via iDEAL werd mijn account geblokkeerd. Wat dan volgt is een vreemde gang van zaken. Plotseling is je account geblokkeerd en daarvan krijg je geen melding. Ook kan (of wil) niemand je vertellen wat hiervan de reden is of hoe lang het gaat duren. Uiteindelijk heb ik hier nooit meer iets over gehoord en was mijn rekening even plotseling weer actief.

Toch werd ik daarna steeds enthousiaster en besloot ik bunq voor bijna alle dagelijkse bankzaken te gaan gebruiken. Incasso's werden omgezet en het pasje van mijn oude bank verdween uit mijn portemonnee.

Toch is dat in de afgelopen maanden veranderd, er spelen voor mij een aantal onderwerpen...
1. De servicedesk is ronduit slecht geworden. Ze lezen je vraag slecht en het antwoord doet regelmatig niet ter zake. Verder krijg je geen updates over zaken die niet direct kunnen worden opgelost. Overigens ontvang je ook geen update als je daar later naar vraagt.
2. Mijn account is nogmaals geblokkeerd. De communicatie omtrent de blokkering was wederom waardeloos, geen melding na blokkering en geen melding nadat het account weer beschikbaar kwam. En eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom het account geblokkeerd werd en natuurlijk heb ik daar ook niets over gehoord. Het idee dat mijn account wederom geblokkeerd kan worden stemt mij niet blij.
3. Een verzekeraar incasseert bij mij middels aparte incasso's meerdere verzekeringen. Helaas komt slechts één incasso door en van de overige incasso's geen spoor.
4. Het ontbreken van iDIN. Helaas heb ik iDIN steeds vaker nodig...

Kortom, terug naar mijn oude vertrouwde bank. Weliswaar ondersteunt deze bank niet alle functionaliteit van bunq maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook zonder kan.
Ik heb toevallig dezelfde problemen gehad; Ik had ook alles overgezet naar Bunq maar had dan wel mn ING rekening ernaast gehouden voor als t mis zou gaan
Support leest inderdaad je chat berichten niet goed.
Ook is de incasso van mn zorgverzekeraar ging ook mis..
En toen was de volgende dag mijn rekening geblokkeerd.... :-(
5 dagen moeten wachten en ik had weer toegang tot mijn geld.

Nu maar snel alles weer terugzetten naar ING ;w

-Steven

• Webarcher
  • Registratie: juni 2016
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:34:
[...]
Wellicht lees ik er over heen, maar waar staat in die wetten dan je klanten niet op de hoogte mag houden over de voortgang van het onderzoek? NB dat is dus niet hetzelfde als precies prijsgeven welke transacties of informatie er wordt onderzocht.

Je kan toch best tegen een klant zeggen dat je bezig bent met een onderzoek en je denkt er 5 uur of 5 weken (of iets daar tussen in) over te gaan doen.
Helemaal mee eens. Heb het gevoel dat bunq best wat beter mag communiceren wanneer ze verwachten wanneer je weer toegang hebt tot je geld. Iedere bank moet voldoen aan deze nieuwe wetgeving, maar bunq slaat er compleet in door lijkt het.

• Blite
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09-10 16:19
@RDKN-Steven Mag ik vragen wat er mis ging met de incasso van je zorgverzekering? Kon de verzekeraar 'm niet verwerken of gebeurde er iets aan bunq's zijde?

• RDKN-Steven
Blite schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:29:
@RDKN-Steven Mag ik vragen wat er mis ging met de incasso van je zorgverzekering? Kon de verzekeraar 'm niet verwerken of gebeurde er iets aan bunq's zijde?
De incasso was geblokkeerd door bunq volgens mijn zorgverzekeraar

-Steven

• JeroenE
  • Niet online
RDKN-Steven schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:57:
De incasso was geblokkeerd door bunq volgens mijn zorgverzekeraar
En je hebt geen melding in de app?

Ik vind de meldingen van bunq over mislukte incasso's ook onhandig. Op een dag als vandaag (waarbij heel veel incasso's en automatische overschrijvingen gebeuren bij mij) vallen die weg in de massa van wel gelukte incasso's. Je moet echt in het overzicht kijken om te zien dat er 1tje nog niet is gedaan. Gelukkig staan die dan wel bovenaan. Maar als je een paar dagen niet kijkt kan je de incasso dus wel missen.

Of heb je een Travel Card abonnement? Want dan zijn automatische incasso's helemaal niet mogelijk.

Natuurlijk heb je ook redenen als : een verkeerd bankrekening gebruikt maar toevallig net wel een IBAN die door de checksum controle komt; een incassoprogramma wat nog niet om kan gaan met de IBANs van bunq; per ongeluk de bankrekening bij bunq gesloten die je had opgegeven voor je zorgverzekering.

• Blite
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09-10 16:19
@RDKN-Steven En je zag dus niets in de app? Want dan is in de incasso nooit aangekomen bij de backend van bunq. Welke verzekeraar gaat 't om als ik vragen mag?

@JeroenE Wat bedoel je met 'mislukte incasso's'? E.g. niet afgeschreven door te weinig saldo, of overschrijding van het 'budget' voor die partij?

Disclaimer btw, ik ben een medewerker van bunq, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

• JeroenE
  • Niet online
@Blite bij mij is het eigenlijk altijd vanwege overschrijding van de maandlimiet. Als het einde van de maand in een weekend valt dan heb je soms dat in 1 maand twee keer wordt afgeschreven.

Ik geloof ook best wel dat het er een melding is geweest, maar op mijn Android telefoon worden die gegroepeerd en je krijgt dan alleen de 'bovenste' 2 te zien. Als je dan 40 meldingen krijgt dan heb je daar niets aan. Ik weet niet of de bunq app dat zelf kan aansturen. Meestal heb ik wel een aparte "groep" van de afschrijvingen en een aparte "groep" van de bijboekingen.

• engessa
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:34:
[...]

De afdeling binnen een bank die daar over gaat is over het algemeen een black box, gemiddelde helpdesk zal je daar niets over kunnen vertellen (ook om interne fraude tegen te gaan).
Geen enkele bank gaat ook vertellen wat voor indicatoren of triggers er zijn om dat soort onderzoeken te doen. Dat helpt namelijk vooral de 'slechte mensen'.
Verder kan ik mij goed voorstellen dat de boete die ING gehad heeft voor hun lakse manier van fraudebestrijding aanleiding voor de hele bankensector is om een stuk strakker te werk te gaan.

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:59
Apple Pay nu ook met de Travel Card!

• robv73
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-10 13:01
Kreeg ook push berichtje...meteen aan de wallet toegevoegd :)

• JeroenE
  • Niet online
engessa schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:09:
Geen enkele bank gaat ook vertellen wat voor indicatoren of triggers er zijn om dat soort onderzoeken te doen. Dat helpt namelijk vooral de 'slechte mensen'.
Dat snap ik prima, maar dat wil niet zeggen dat je helemaal niets met de klant mag communiceren. En dat is wat hier wel wordt beweerd.

Maar goed, bunq is natuurlijk alleen een bank die roept transparant te zijn. De echte transparantie is er dus helemaal niet.
Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True