Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Je zou bijna denken dat een fix in iOS 13.1.2 nodig was om de Travel Card te laten werken met Apple Pay 🤔

• Timmy
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 21:38
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:34:
Wellicht lees ik er over heen, maar waar staat in die wetten dan je klanten niet op de hoogte mag houden over de voortgang van het onderzoek? NB dat is dus niet hetzelfde als precies prijsgeven welke transacties of informatie er wordt onderzocht.

Je kan toch best tegen een klant zeggen dat je bezig bent met een onderzoek en je denkt er 5 uur of 5 weken (of iets daar tussen in) over te gaan doen.
Klopt, er is ook geen enkele wettelijke basis waarom een financiele instelling je niet op de hoogte mag houden. Daarnaast mogen ze ook aangeven waarom juist jij onder het vergrootglas ligt of wat je moet doen/laten om niet nogmaals tegen hetzelfde probleem aan te lopen. Dat is echter heel wat anders dan een lijstje met "triggers" delen maar daar vraag ik als klant wiens account net geblokkeerd werd ook niet om.

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20:45
Blite schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:28:
@RDKN-Steven En je zag dus niets in de app? Want dan is in de incasso nooit aangekomen bij de backend van bunq. Welke verzekeraar gaat 't om als ik vragen mag?

@JeroenE Wat bedoel je met 'mislukte incasso's'? E.g. niet afgeschreven door te weinig saldo, of overschrijding van het 'budget' voor die partij?

Disclaimer btw, ik ben een medewerker van bunq, vandaar mijn nieuwsgierigheid.
@Blite @JeroenE
Zag het verzoek niet in de app staan. Later zag ik wel dat ie geweigerd was (Had genoeg saldo enz.)

Ps. Ik heb Bunq Premium

Ik heb je een DM verstuurd, Blite.

RSB wijzigde deze reactie 01-10-2019 16:59 (8%)

-rsb

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:55:
Daarnaast mogen ze ook aangeven waarom juist jij onder het vergrootglas ligt of wat je moet doen/laten om niet nogmaals tegen hetzelfde probleem aan te lopen.
Dat mag volgens mij niet altijd, vooral niet als ze informatie van andere instellingen hebben gekregen.

De precieze acties willen ze vaak ook "geheim" houden om te voorkomen dat mensen er om heen gaan werken. Persoonlijk zou ik dat niet doen want ik hou niet van security through obscurity maar daar denken banken blijkbaar anders over.

@RDKN-Steven als de weigering er wel staat dan kan je toch zien wat de reden van de weigering is?

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20:45
@JeroenE Er was een incasso verlopen of iets dergelijks stond er. (Wat overigens gek is omdat ik meerdere keren per dag de app geopend had om te checken of 'ie er stond)

-rsb

• Timmy
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:00:
Dat mag volgens mij niet altijd, vooral niet als ze informatie van andere instellingen hebben gekregen.
Wellicht lees ik de regelgeving anders of verkeerd maar ik zie dat niet staan. Ze kunnen je echter niets vertellen over de filters e.d. die ze hanteren. En gelijk hebben ze.

Eerlijk gezegd ben ik nog steeds heel erg benieuwd naar de reden voor de tweede blokkade. Mijn account had al maanden lang een normaal en voorspelbaar gedrag. Dezelfde inkomsten en ook bij de uitgaven normale bestedingen (pin betalingen en incasso's).
Dat is die reden nog gehoord heb is voor mij de voornaamste reden geweest om bunq gedag te zeggen.

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik nog steeds heel erg benieuwd naar de reden voor de tweede blokkade. Mijn account had al maanden lang een normaal en voorspelbaar gedrag. Dezelfde inkomsten en ook bij de uitgaven normale bestedingen (pin betalingen en incasso's).
Dat is die reden nog gehoord heb is voor mij de voornaamste reden geweest om bunq gedag te zeggen.
Dit kon nog wel eens een negatieve invloed hebben voor bunq, lees steeds vaker van accounts die geblokkeerd worden zonder reden of toelichting. Maakt je bijna bang om geen "verdachte" transacties te doen (je weet immers niet eens wat verdacht is).
Ook voor nieuwe klanten kan dit een grote drempel zijn. Hier gelukkig al sinds januari 2016 klant en nog geen blokkade gehad :)

bluewalk.net

• JeroenE
  • Niet online
Timmy schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:25:
Wellicht lees ik de regelgeving anders of verkeerd maar ik zie dat niet staan.
Misschien heb ik het mis, maar ik lees dat in artikel 22.

Ik snap heel goed dat klanten die geen goede uitleg krijgen gelijk hun heil elders zoeken. Ik zou als klant dan ook geen vertrouwen meer in de bank hebben.

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:13
bluewalk schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Dit kon nog wel eens een negatieve invloed hebben voor bunq, lees steeds vaker van accounts die geblokkeerd worden zonder reden of toelichting. Maakt je bijna bang om geen "verdachte" transacties te doen (je weet immers niet eens wat verdacht is).
Ook voor nieuwe klanten kan dit een grote drempel zijn. Hier gelukkig al sinds januari 2016 klant en nog geen blokkade gehad :)
Sinds een paar maanden ook volledig over naar bunq, maar dit soort berichten maken me ook wel bang en zorgt er ook voor dat ik mijn ABN rekening + CC nog maar even niet opzeg.

Aan de andere kant begrijp ik dat ze niet gaan uitleggen waarom een klant precies geblokkeerd is, je wil als bank niet dat mensen weten hoe bepaalde fraude regels opgesteld zijn, dan kunnen criminelen daar makkelijker omheen werken. Een algemeen informatie mailtje oid zou wel fijn zijn lijkt me?

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• JeroenE
  • Niet online
Cerenas schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:32:
Aan de andere kant begrijp ik dat ze niet gaan uitleggen waarom een klant precies geblokkeerd is, je wil als bank niet dat mensen weten hoe bepaalde fraude regels opgesteld zijn, dan kunnen criminelen daar makkelijker omheen werken. Een algemeen informatie mailtje oid zou wel fijn zijn lijkt me?
Beste burger, bijgaand een verkeersboete die we u opleggen. Natuurlijk kunnen we niet zeggen wat er precies aan de hand is anders gaat u om onze detectie heen werken en dat is onze detectie niet meer effectief.

Dat dit soort anti witwas-regels regels op deze manier zijn opgezet vind ik best bijzonder en eigenlijk een brevet van onvermogen dat men geen duidelijke regels weet te formuleren waar je je aan moet houden zonder dat die regels dan blijkbaar wel heel makkelijk zijn te omzeilen als je eenmaal weet wat de regels zijn.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:51

Nicap

Tsssk....

JeroenE schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:46:
[...]
Beste burger, bijgaand een verkeersboete die we u opleggen. Natuurlijk kunnen we niet zeggen wat er precies aan de hand is anders gaat u om onze detectie heen werken en dat is onze detectie niet meer effectief.

Dat dit soort anti witwas-regels regels op deze manier zijn opgezet vind ik best bijzonder en eigenlijk een brevet van onvermogen dat men geen duidelijke regels weet te formuleren waar je je aan moet houden zonder dat die regels dan blijkbaar wel heel makkelijk zijn te omzeilen als je eenmaal weet wat de regels zijn.
Beetje slechte vergelijking. Bij een verkeersboete heb je maar een paar variabelen. Dat is met betalingen wel iets meer.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Timmy
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:33:
Misschien heb ik het mis, maar ik lees dat in artikel 22.
Dit gaat over de geheimhouding van interne medewerkers die dergelijke informatie of processen en procecedures onder ogen krijgen, ofwel binnenshuis verzameld of van een externe partij afkomstig. Die gegevens mogen niet worden gedeeld als ze geen verband houden met de uitoefening van de taak van de medewerker. Er staat in de gehele wet niets over het niet verschaffen van duidelijkheid aan personen wiens account in verband met deze wet wordt geblokkeerd.

• JeroenE
  • Niet online
Nicap schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:06:
Beetje slechte vergelijking. Bij een verkeersboete heb je maar een paar variabelen. Dat is met betalingen wel iets meer.
De meeste vergelijkingen gaan natuurlijk mank.

Maar dat het verkeer simpeler is dan betalingen zie ik toch anders. Bij een betaling gaat het altijd van een rekening A naar een rekening B. Een andere variabele is het bedrag (eventueel ook de valuta maar dat speelt bij bunq minder aangezien die alles in euro doen) en je hebt ook de omschrijving en het type betaling (normale overboeking, incasso, kaartbetaling).

Ik snap dat je bij witwassen dan wellicht ook nog rekening wil houden met eerdere soortgelijke overboekingen. Dat om datt bijvoorbeeld 20 overboekingen van 1000 euro hetzelfde resultaat geeft als 1 overboeking van 20000 euro en de tweede al gelijk een meldingsplicht heeft en een enkele overboeking van 1000 euro niet.

Bij een verkeersboete begint het al met het soort vervoersmiddel, de locatie en de situatie op de weg, (in de bebouwde kom of op de snelweg, verkeersborden, verkeerslichten, wegwerkzaamheden, verkeersregelaars, file), de weersomstandigheden, andere verkeersdeelnemers, onder invloed van middelen, in bezit van rijbewijs, en zo kan je nog wel even doorgaan.

Welke variabelen bij een overboeking zie ik over het hoofd? Of bedoel je dat je dan steeds door alle voorafgaande overboekingen van de klant loopt?
Timmy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:19:
Dit gaat over de geheimhouding van interne medewerkers die dergelijke informatie of processen en procecedures onder ogen krijgen, ofwel binnenshuis verzameld of van een externe partij afkomstig. Die gegevens mogen niet worden gedeeld als ze geen verband houden met de uitoefening van de taak van de medewerker. Er staat in de gehele wet niets over het niet verschaffen van duidelijkheid aan personen wiens account in verband met deze wet wordt geblokkeerd.
Juist, dat is precies mijn punt. Er staat nergens dat je de klant niet op de hoogte mag houden van het verloop van het onderzoek. Maar wat dus niet mag is aan de klant vertellen dat instantie X uit land Y een melding heeft gemaakt over betaling Z en dat dit de reden is dat een onderzoek is gestart. Ze mogen die informatie alleen doorgeven als dat nodig is voor het uitvoeren van hun taak of door diezelfde wet verplicht is.

En ja, ik zie hier een maas in de wet door alle medewerkers de taak te geven om klanten van alles op de hoogte te houden, maar als dat niet in je taakomschrijving staat zou het dus niet mogen.

• Webarcher
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 15-11 12:39
JeroenE schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Ik snap dat je bij witwassen dan wellicht ook nog rekening wil houden met eerdere soortgelijke overboekingen. Dat om datt bijvoorbeeld 20 overboekingen van 1000 euro hetzelfde resultaat geeft als 1 overboeking van 20000 euro en de tweede al gelijk een meldingsplicht heeft en een enkele overboeking van 1000 euro niet.
Vindt dat de interne triggers wel heel erg strak staan afgesteld. Dat de, in de praktijk, veel voorkomende 1-cent betaling ter verificatie al alle alarmbellen doet afgaan bij bunq....

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik snap dat de klant op de hoogte moet worden gehouden gedurende de blokkade.

Maar wat betreft de variabelen van een verkeersboete haal je er wel veel bij die niet van toepassing zijn.

Je krijgt een boete vanwege te snel rijden op x.
Hoeveel variabelen zitten daarin?

Je somt nu een totaal op van alles.
Ik snap dat dat met een blokkade niet helder is, maar je begrijpt zelf ook dat hierin meer complexiteit zit. En ook aan verandering onderhevig. Een malafide bedrijf komt ergens op een lijst te staan. Dus daarna worden waarschijnlijk rekening gechecked waar dit bedrijf overboekingen naar heeft gedaan.

• JeroenE
  • Niet online
Nicap schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:09:
Ik snap dat de klant op de hoogte moet worden gehouden gedurende de blokkade.

Maar wat betreft de variabelen van een verkeersboete haal je er wel veel bij die niet van toepassing zijn.

Je krijgt een boete vanwege te snel rijden op x.
Hoeveel variabelen zitten daarin?
Nee, je snapt het niet goed. Waarom ga je er van uit dat het een verkeersboete is voor te hard rijden?

Waarom kan het niet een boete omdat de verlichting van de fiets ontbreekt? Of omdat je de aanwijzingen van een verkeersregelaar negeerde; of omdat je auto ten onrechte geparkeerd stond op een invalideparkeerplek; of omdat je met een quad zonder goedkeuring en kenteken op de openbare weg aan het rijden was etc.

Overigens kan dat bij bunq natuurlijk ook zo zijn. Wij gaan er hier maar klakkeloos van uit dat het om iets met witwassen zou gaan. Maar wellicht heeft er wel iemand geklaagd bij bunq over een IBAN die nu op jouw naam staat. Of dat een bedrijf een klacht heeft ingediend omdat je bunq.me/CocaCola hebt geregistreerd.

En als je als klant niet weet wat je "verkeerd" hebt gedaan, hoe kan je dan je leven beteren? Straffen zonder uitleg is echt een heel slecht idee.
Ik snap dat dat met een blokkade niet helder is, maar je begrijpt zelf ook dat hierin meer complexiteit zit. En ook aan verandering onderhevig. Een malafide bedrijf komt ergens op een lijst te staan. Dus daarna worden waarschijnlijk rekening gechecked waar dit bedrijf overboekingen naar heeft gedaan.
Nee, ik snap niet goed waarom er bij witwassen zoveel veranderingen zouden moeten zijn. Witwassen is verboden en als je dat doet door geld over te maken naar bedrijf X dan moet je dat gewoon te horen krijgen. Dan moet het niet zo zijn dat het verboden is maar dat jij het niet weet.

En ik snap heus wel dat men dan bedrijf Y gaat oprichten, maar oplichters zijn natuurlijk ook niet dom en die hebben snel genoeg door dat alle overboekingen naar bedrijf X iets triggeren en stappen dan alsnog over naar bedrijf Y.

En in de situatie die jij beschrijft vind ik het bijzonder vaag dat klanten van bunq daar dan gelijk de dupe van worden zonder dat er meer verdenking is naar de acties van die klant. Het zou wat zijn als alle bankrekeningen in Nederland worden geblokkeerd als er ooit een verdenking komt dat Currence aan witwassen doet.

• Cerenas
JeroenE schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:33:
[...]
De meeste vergelijkingen gaan natuurlijk mank.

Maar dat het verkeer simpeler is dan betalingen zie ik toch anders. Bij een betaling gaat het altijd van een rekening A naar een rekening B. Een andere variabele is het bedrag (eventueel ook de valuta maar dat speelt bij bunq minder aangezien die alles in euro doen) en je hebt ook de omschrijving en het type betaling (normale overboeking, incasso, kaartbetaling).

Bij een verkeersboete begint het al met het soort vervoersmiddel, de locatie en de situatie op de weg, (in de bebouwde kom of op de snelweg, verkeersborden, verkeerslichten, wegwerkzaamheden, verkeersregelaars, file), de weersomstandigheden, andere verkeersdeelnemers, onder invloed van middelen, in bezit van rijbewijs, en zo kan je nog wel even doorgaan.

Welke variabelen bij een overboeking zie ik over het hoofd? Of bedoel je dat je dan steeds door alle voorafgaande overboekingen van de klant loopt?
Fraude detectie gaat niet alleen om de betaling zelf, dan zijn er niet veel opties om op te checken inderdaad. Bij dit soort detecties wordt er op veel meer gecheckt. Dat kan locatie zijn, welk device je gebruikt, welke tijd, hoogte van het bedrag inderdaad, zwarte lijsten van landen, etc.. Een combinatie van al dit soort gegevens kan een fraude regel aantikken en dan krijg je blijkbaar een block bij bunq.

Volgens mij is dat bij andere banken wel iets anders, dat ze alleen je creditcard bijvoorbeeld blokkeren en niet meteen je hele bankaccount.

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:57
Cerenas schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Fraude detectie gaat niet alleen om de betaling zelf, dan zijn er niet veel opties om op te checken inderdaad. Bij dit soort detecties wordt er op veel meer gecheckt. Dat kan locatie zijn, welk device je gebruikt, welke tijd, hoogte van het bedrag inderdaad, zwarte lijsten van landen, etc.. Een combinatie van al dit soort gegevens kan een fraude regel aantikken en dan krijg je blijkbaar een block bij bunq.

Volgens mij is dat bij andere banken wel iets anders, dat ze alleen je creditcard bijvoorbeeld blokkeren en niet meteen je hele bankaccount.
Maar bij bunq is je ‘creditcard’ gekoppeld aan je bankrekening. Ik neem aan dat een creditcardmaatschappij ook de bestedingsruimte zou blokkeren.

Alleen een creditcardpas bij bunq blokkeren is niet voldoende. Die kun je makkelijk deblokkeren of je maakt gewoon een nieuwe (virtuele) pas aan. Ik geloof steeds minder dat bunq mensen blokkeert om er zelf profijt van te trekken, maar eerder om erger te voorkomen.

- Bijvoorbeeld als lijkt dat een account gehackt is. Dan wil je niet dat iemand de hele rekening leegtrekt;
- Bijvoorbeeld als lijkt of iemand zich schuldig maakt aan een strafbaar feit (oplichting, witwassen, katvanger. Dan wil je niet dat zo iemand talloze slachtoffers maakt;
- Bijvoorbeeld bij verdachte transacties, waarbij iemand een verificatiebetaling doet. Mogelijk kan die verificatiebetaling bij een valse website gedaan zijn, zodat criminelen kunnen zien of een betaalrekening leeggetrokken kan worden. Dat wil je liever voorkomen dan genezen;
- Bijvoorbeeld als iemand inkomen heeft, maar voor het systeem onduidelijk is waar dat vandaan komt. Bijvoorbeeld een enorm bedrag aan crypto of andere ontraceerbare bronnen. De kans dat je als bunq dan je schuldig maakt aan witwassen en dus wellicht een boete riskeert is aanwezig;
- Het is en blijft een systeem. False positives gebeuren altijd.

Toegegeven, ik heb in het verleden ook hard geroepen dat bunq en blokkades niet meteen vertrouwen wekt. Maar als je je in de materie verdiept, ga je beter begrijpen waarom blokkades soms nodig zijn.

Ik heb ook weleens een koper van een MacBook gehad. Toen hij 1800 euro naar me overmaakte van ABN naar ABN werd dat ook geblokkeerd. Hij moest eerst aan de fraudeafdeling vertellen dat hij die transactie echt zo bedoeld was. En nee, ABN belde, mailde of contacteerde hem ook niet. Hij moest er zelf achterkomen. En nee, ABN vertelde ook niet dat zijn rekening om die reden geblokkeerd was. Alleen als je zelf het verhaal kunt doen geven ze soms groen licht.

Bij andere banken (ING, ABN, Rabo...) is de kans op blokkades kleiner. Maar je moet je wel afvragen of dat is wat je wilt. Want een bank die om de haverklap een boete of onderzoek binnenharkt, heeft niks geleerd van het moment dat ze op omvallen stonden. Ikzelf zit bij ING en ABN, maar ik moet eerlijk zijn dat ik die witwasbeschuldigingen best schandelijk vind.

Bij bunq zouden ze alleen wat sneller een berichtje moeten sturen. Niet dat je er zelf achter moet komen als je bij de kassa staat, maar gewoon een berichtje van compliance: “Beste klant, je account is tijdelijk geblokkeerd. We onderzoeken momenteel je account en vragen daarvoor je begrip.”

En bij deblokkade: “Beste klant, bedankt voor je begrip. Ons onderzoek is afgerond en je kunt weer volop bankieren. Dank dat je bunq veilig houdt!”

Zoiets zou heel anders over komen en past prima binnen de kaders van de wet.

• Timmy
Dennisweb schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:00:
Bij andere banken (ING, ABN, Rabo...) is de kans op blokkades kleiner. Maar je moet je wel afvragen of dat is wat je wilt. Want een bank die om de haverklap een boete of onderzoek binnenharkt, heeft niks geleerd van het moment dat ze op omvallen stonden. Ikzelf zit bij ING en ABN, maar ik moet eerlijk zijn dat ik die witwasbeschuldigingen best schandelijk vind.
Elke bank krijgt vroeg of laat te maken met fraude en witwassen, dat is simpelweg niet te voorkomen. Daarnaast is de meeste regelgeving omtrent fraude en witwassen de laatste jaren flink aangehaald, oudere banken hebben daarom een flinke inhaalslag te maken en worden nu gestraft voor het feit dat ze fraude en witwas-detectie voorheen niet goed op orde hadden.

Overigens heb ik op zowel mijn ABN als ING rekening rare dingen uitgehaald. Crypto, boekingen met grote bedragen (in en uit) en boekingen van en naar niet standaard landen hebben mij nog nimmer een harde blokkade opgeleverd, ook niet in de afgelopen maanden. Wel heb ik eenmalig een telefoontje van ABN mogen ontvangen met het verzoek iets uit te leggen. Een vlaggetje op die manier, waarbij je rekening niet wordt geblokkeerd, is een heel stuk klantvriendelijker en kan op veel meer begrip van de klant rekenen.
Dennisweb schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:00:
Bij bunq zouden ze alleen wat sneller een berichtje moeten sturen. Niet dat je er zelf achter moet komen als je bij de kassa staat, maar gewoon een berichtje van compliance: “Beste klant, je account is tijdelijk geblokkeerd. We onderzoeken momenteel je account en vragen daarvoor je begrip.”
Precies! Communicatie is het sleutelwoord. Wees open zover de wetgeving het toelaat, en eerlijk gezegd die laat bijna alle communicatie toe mits de reden van de blokkade niet extern is (dus niet binnen dezelfde financiele instelling).

Timmy wijzigde deze reactie 03-10-2019 08:29 (19%)

• bluewalk
  • Niet online
Timmy schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:26:
[...]

Precies! Communicatie is het sleutelwoord. Wees open zover de wetgeving het toelaat, en eerlijk gezegd die laat bijna alle communicatie toe mits de reden van de blokkade niet extern is (dus niet binnen dezelfde financiele instelling).
En daar gaat het nou - helaas - al jaren mis, communcatie is echt bar slecht bij bunq. Niet alleen voor dit soort zaken, denk maar terug aan het premium debacle of verwijderen handige features zonder enige mededeling waarom, pas na ophef wordt er pas duidelijkheid gegeven.

Ik vind bunq nog steeds top en een blije betalende gebruiker, maar dat communicatie en recent support zo slecht is gewoon pijnlijk :/

bluewalk.net

• JeroenE
  • Niet online
Cerenas schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:37:
Fraude is natuurlijk veel breder dan alleen witwassen, maar ook in dat geval kunnen sommige van die variabelen best beoordeeld worden natuurlijk.

Het grootste probleem is natuurlijk dat bunq niet communiceert en als ze het al wel doen krijg je blijkbaar alleen een antwoord dat ze niets mogen zeggen en leggen ze zelfs dat niet verder uit.

Ik zou het trouwens bijzonder fijn vinden als een bank mijn rekening blokkeert om te voorkomen dat een fraudeur al mijn geld steelt, maar om daar dan niets over te horen is toch van de zotte. Je zou dan als bank toch juist willen kunnen zeggen: wij hebben ontdekt dat iemand anders uw login gegevens heeft en hebben ter bescherming van uw geld alles geblokkeerd. We willen graag samen met u deze blokkering weer opheffen en u moet daarom x, y, z etc.

Ik heb verder weinig ervaring met fraude behalve dat een credit card maatschappij mij ooit 3 seconden nadat ik op een website op de betaalknop had geklikt belde met de vraag of het klopte dat ik net een grote aankoop had gedaan. Dat gaf mij juist meer vertrouwen in die toko. Als ze op dat moment mijn credit card hadden geblokkeerd en verder niets van zich hadden laten weten was dat wel anders geweest.

Nu praten we natuurlijk een beetje in het luchtledige, maar ook bij fraude kan je minder rigoureuze maatregelen treffen dan maar gelijk alles blokkeren. Bijvoorbeeld alleen een betaalkaart waarvan de gegevens zijn gejat blokkeren, automatische incasso's die al eerder zijn goedgekeurd wel door laten gaan, betalingen voor boodschappen bij een supermarkt onder de 100 euro wel toestaan en noem maar op.

Bij mijn zus is ooit een betaalkaart geskimmed (bij een onbemande benzinepomp). Toen was alleen die betaalkaart geblokkeerd en de rest niet. Nu was dat zo lang geleden dat je nog niet met je telefoon kon betalen en uiteindelijk had ze dus ook nog steeds "gedoe" omdat ze niet kon betalen. De nieuwe betaalkaart kon ze drie dagen later ophalen.

• NTAuthority
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:35
Tja, nu met de introductie van de safekeeping-fee over de €100k voor niet-Business-klanten (kreeg er net een e-mail over) wordt het toch tijd alles wat daarboven zit bij Bunq weg te halen. Jammer, vond het wel handig om direct bedragen door tweeën gedeeld weg te kunnen zetten, maar als je nu meer dan €80/maand moet betalen met bijv. €200k, is dat ietwat duur voor het gemak.

Vraag me af of "per rekening" dan betekent dat de limiet per primair abonnement of per subrekening is; neem aan dat het net zoals de rente per account geldt.

• tumke
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:41
NTAuthority schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:57:
Tja, nu met de introductie van de safekeeping-fee over de €100k voor niet-Business-klanten (kreeg er net een e-mail over) wordt het toch tijd alles wat daarboven zit bij Bunq weg te halen. Jammer, vond het wel handig om direct bedragen door tweeën gedeeld weg te kunnen zetten, maar als je nu meer dan €80/maand moet betalen met bijv. €200k, is dat ietwat duur voor het gemak.

Vraag me af of "per rekening" dan betekent dat de limiet per primair abonnement of per subrekening is; neem aan dat het net zoals de rente per account geldt.
Kan je toelichten wat er in die mail stond? Ik heb geen mail gekregen (maar ook geen >€100k :X ).

• NTAuthority
tumke schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Kan je toelichten wat er in die mail stond? Ik heb geen mail gekregen (maar ook geen >€100k :X ).
Since the very beginning, we have actively chosen a different approach to traditional banking by not investing your money in nasty businesses. Instead, we offer you Freedom of Choice to store and invest your money where you want. This comes at a substantial cost. A cost that we have beared for years now. Given the enormous growth of bunq, this is no longer sustainable.

We have decided to stay true to our cause and continue to offer you the Freedom of Choice. To fund this, we will introduce a Safekeeping Fee. If you have an account holding more than €100,000 in deposits, we will start charging you a fee as of next month. You can find pricing details here.

Thank you for understanding and feel free to contact us with any questions.

Cheers,

bunq
Bank of The Free
Vergelijkbare tekst met de eerste aankondiging van deze regeling voor Business.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:21
Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'door tweeën gedeeld'? Ik zou in ieder geval sowieso nooit meer dan een ton bij 1 bank stallen vanwege het depositogarantiestelsel.

offtopic:
Overigens kom ik uit op 91.5 euro, ipv 80: ((100000 / 1000) * 0.03) * 30.5 = 91.5.

Freeaqingme wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:06 (6%)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• NTAuthority
Freeaqingme schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Ik weet niet wat je precies bedoelt met 'door tweeën gedeeld'?
De app heeft een ingebouwde calculator (om op basis van een binnenkomende betaling direct door te sturen naar een andere rekening, in mijn geval voor apart zetten van toekomstige inkomstenbelasting) en soms ben ik ietwat te gemakzuchtig om te task-switchen.
Freeaqingme schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Ik zou in ieder geval sowieso nooit meer dan een ton bij 1 bank stallen vanwege het depositogarantiestelsel.
Dit is ook enkel een extra reden voor mij, inderdaad; maar na een tijdje stapelen de bankrekeningen zich wel ietwat op (en raken de wat minder technologisch achterhaalde banken ook op...).

NTAuthority wijzigde deze reactie 04-10-2019 14:08 (8%)

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
NTAuthority schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:07:

Dit is ook enkel een extra reden voor mij, inderdaad; maar na een tijdje stapelen de bankrekeningen zich wel ietwat op (en raken de wat minder technologisch achterhaalde banken ook op...).
Als je 1 rekening per ton aanhoudt, dan ben je toch tamelijk vermogend als dit 'zich opstapelt'. Op een gegeven moment is vermogensbeheer iets wat je dan uitbesteedt, lijkt me. Of, gewoon een Excelletje met die rekeningen onder elkaar. Als je een rekening enkel gebruikt om geld te stallen hoef je daar natuurlijk niet dagelijks naar te kijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• NTAuthority
Freeaqingme schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Als je 1 rekening per ton aanhoudt, dan ben je toch tamelijk vermogend als dit 'zich opstapelt'. Op een gegeven moment is vermogensbeheer iets wat je dan uitbesteedt, lijkt me.
Zo luxe heb ik het nou ook nog niet - helemaal als de helft van alle inkomsten direct naar de BD moeten het jaar erop :)

Maar ja, ietwat ongebruikelijke constructie tot nog toe, alleen is veel geld verschuiven altijd lastig met alle fraudechecks die tegenwoordig voorkomen (net zozeer als rekeningnummers voor uitbetalingen wisselen bij een aantal payment-processors, maar dat raakt erg offtopic).

Ietwat jammer is het wel, maar ook begrijpelijk voor bunq om de verliezen te beperken.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:20
Tja, nu met de introductie van de safekeeping-fee over de €100k voor niet-Business-klanten (kreeg er net een e-mail over) wordt het toch tijd alles wat daarboven zit bij Bunq weg te halen.
Hoeveel klanten met meer dan € 100.000 op hun rekening zou bunq nu hebben? Ik denk 100 maar laten we eens zeggen 1000, met een gemiddeld saldo van € 250k?

Dan brengt deze maatregel € 1,6 miljoen op jaarbasis op als deze klanten dat zo houden, of: (meer waarschijnlijk) die klanten die dit soort bedragen stallen bij bunq schakelen subiet over op een andere bank.

Uiteraard: het verlies wordt zo beperkt, maar je verliest best wel een potentieel aan vermogenskrachtige klanten die vaak ook anderen beter kunnen beïnvloeden dan mensen die minder verdienen (hier stond ook al eens een ondernemer die kennismigranten naar bunq doorverwees en dat niet meer doet).

De communicatie blijft IMHO toch wat onderontwikkeld, fascinerend om te zien.

• Vinnienerd
NTAuthority schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:18:
[...]
Maar ja, ietwat ongebruikelijke constructie tot nog toe, alleen is veel geld verschuiven altijd lastig met alle fraudechecks die tegenwoordig voorkomen (net zozeer als rekeningnummers voor uitbetalingen wisselen bij een aantal payment-processors, maar dat raakt erg offtopic).
Niet als de rekeningen op de zelfde naam staan.

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:33
Bewaargeld voor fondsen boven de €100,000, per €1,000. 3 cent/dag
Deze vergoeding lijkt weinig, maar is op jaarbasis toch gewoon 1,095% negatieve rente?

• JeroenE
  • Niet online
@U123456 ja, daar lijkt het wel op.

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:43
Siask schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:29:
[...]

Hoeveel klanten met meer dan € 100.000 op hun rekening zou bunq nu hebben? Ik denk 100 maar laten we eens zeggen 1000, met een gemiddeld saldo van € 250k?

Dan brengt deze maatregel € 1,6 miljoen op jaarbasis op als deze klanten dat zo houden, of: (meer waarschijnlijk) die klanten die dit soort bedragen stallen bij bunq schakelen subiet over op een andere bank.

Uiteraard: het verlies wordt zo beperkt, maar je verliest best wel een potentieel aan vermogenskrachtige klanten die vaak ook anderen beter kunnen beïnvloeden dan mensen die minder verdienen (hier stond ook al eens een ondernemer die kennismigranten naar bunq doorverwees en dat niet meer doet).

De communicatie blijft IMHO toch wat onderontwikkeld, fascinerend om te zien.
Ik denk dat het vies tegenvalt hoeveel mensen er zijn met meer dan 100k bij bunq. Mensen met z'n vermogen zullen niet snel voor een bank als bunq kiezen, los van het feit dat bunq daar veel voor rekent. Ik gok dat het op een hand te tellen is (inclusief Ali zelf) :)

• Siask
Tamerciaga schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:13:
[...]
Ik denk dat het vies tegenvalt hoeveel mensen er zijn met meer dan 100k bij bunq. Mensen met z'n vermogen zullen niet snel voor een bank als bunq kiezen, los van het feit dat bunq daar veel voor rekent. Ik gok dat het op een hand te tellen is (inclusief Ali zelf) :)
Daarom zei ik ook 100, dan levert de maatregel dus € 160.000 op, op jaarbasis, op een verlies van (2018) van € 11 miljoen, en het voorzien van € 45 miljoen aan werkkapitaal.

En je levert naar mijn idee een veelvoud van potentieel in, penny wise, pound foolish dus. En juist dat is so fascinerend, het zijn naar mijn idee onlogische stappen, maar die Niknam is op zich wel een winner. Komt-ie dus met dit soort beslissingen die haaks op mijn gevoel staan tot bloei, dan is hij de grotere ondernemer, niet ik vanuit de luie stoel :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martin!
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:36
Hier nog één bunq-pack plekje vrij. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Voorwaarden;
iedere 1ste van de maand automatisch € 5,- betalen. Niet betalen is goodbye. Geen sorry, is gewoon zakelijk. Daarom ook automatisch iedere 1ste van de maand om 0.00 uur. O-)

Opzegging; graag zo vroeg mogelijk, kan ik ook nog een ander vinden. Geen geld terug. :Y)
Heb je interesse? Stuur even een PM met je telefoonnummer, stop ik je in mijn pack en kan je meteen beginnen.

De eerste betaling mag je handmatig betalen, meteen na toevoegen in het bunq-pack. € 3,50 lijkt mij redelijk. 30 dagen / € 5 = € 0,16 per dag. Reken zelf uit. :P

DAARNA verwacht ik iedere eerstvolgende 1ste van de maand automatisch om 0.00 uur. Wordt ik de volgende morgen wakker. Geen betaling ontvangen? *kick and good bye* :w

Wie durft? :9

Acties:
  • +14Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19:59
Martin! schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:52:

Voorwaarden;
iedere 1ste van de maand automatisch € 5,- betalen. Niet betalen is goodbye. Geen sorry, is gewoon zakelijk. Daarom ook automatisch iedere 1ste van de maand om 0.00 uur. O-)

Opzegging; graag zo vroeg mogelijk, kan ik ook nog een ander vinden. Geen geld terug. :Y)
Heb je interesse? Stuur even een PM met je telefoonnummer, stop ik je in mijn pack en kan je meteen beginnen.

De eerste betaling mag je handmatig betalen, meteen na toevoegen in het bunq-pack. € 3,50 lijkt mij redelijk. 30 dagen / € 5 = € 0,16 per dag. Reken zelf uit. :P

DAARNA verwacht ik iedere eerstvolgende 1ste van de maand automatisch om 0.00 uur. Wordt ik de volgende morgen wakker. Geen betaling ontvangen? *kick and good bye* :w

You must be fun at parties

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Martin! schreef op Sunday 6 October 2019 @ 23:52:

Voorwaarden;

Duidelijk verhaal zou ik zeggen :+

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Tamerciaga
Martin! schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:52:

Voorwaarden;

Moeten we ook nog ergens een handtekening zetten? Wat een verhaal zeg.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22:22
Ik zag dat de Travel Card in principe gratis kan, maar kan dat dan dus ook met een gratis account? Ik wilde iets met Azure doen, alleen blijken ze helaas geen virtual cards te ondersteunen.

Zijn de TravelCards dus mogelijk met een gratis bunq account, en waar verdient bunq hun geld dan mee in het geval van een travelcard als die gratis zou zijn?

Dus eigenlijk is mijn vraag: zitten er addertjes onder het gras?

Jantje2000 wijzigde deze reactie 14-10-2019 19:32 (8%)

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Jantje2000 schreef op Monday 14 October 2019 @ 19:26:
Ik zag dat de Travel Card in principe gratis kan, maar kan dat dan dus ook met een gratis account? Ik wilde iets met Azure doen, alleen blijken ze helaas geen virtual cards te ondersteunen.

Zijn de TravelCards dus mogelijk met een gratis bunq account, en waar verdient bunq hun geld dan mee in het geval van een travelcard als die gratis zou zijn?

Voor zover ik het weet betaal je bij een 'Travelcard abo' alleen eenmalig voor de kaart....

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Jantje2000
JackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

Voor zover ik het weet betaal je bij een 'Travelcard abo' alleen eenmalig voor de kaart....
Ah oké. Je weet toevallig zeker niet of deze ook wordt geaccepteerd bij Azure? :P

• Sandro!
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-11 21:36
Jantje2000 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Ah oké. Je weet toevallig zeker niet of deze ook wordt geaccepteerd bij Azure? :P
Het is een creditcard. Creditcards worden geaccepteerd bij Azure. Dus waarom zou de bunq Travel Card niet worden geaccepteerd?

• Jantje2000
Sandro! schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Het is een creditcard. Creditcards worden geaccepteerd bij Azure. Dus waarom zou de bunq Travel Card niet worden geaccepteerd?
Het is toch een soort debitcard? In ieder geval werden prepaid cards en virtual cards niet ondersteunt. Dus dan zou de travelcard trouwens wel moeten werken inderdaad.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Jantje2000 schreef op Monday 14 October 2019 @ 22:11:
[...]

Het is toch een soort debitcard? In ieder geval werden prepaid cards en virtual cards niet ondersteunt. Dus dan zou de travelcard trouwens wel moeten werken inderdaad.
De Travelcard is een Credit Card.....de manier van afschrijven is voor de winkelier (in dit geval Azure) niet belangrijk. De kaart identificeert zichzelf als creditcard, jij zult alleen wel voor voldoende saldo (lees: krediet) moeten zorgen op je rekening waar de Travelcard aan gekoppeld zit.

JackSparrow wijzigde deze reactie 14-10-2019 22:18 (28%)

• Jantje2000
JackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:17:
[...]

De Travelcard is een Credit Card.....de manier van afschrijven is voor de winkelier (in dit geval Azure) niet belangrijk. De kaart identificeert zichzelf als creditcard, jij zult alleen wel voor voldoende saldo (lees: krediet) moeten zorgen op je rekening waar de Travelcard aan gekoppeld zit.
Ah oke, dan weet ik in principe genoeg. Ik hoop er morgen 1 aan te vragen _O_

• henkjobse
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:05
Het aantal klanten van onlinebanken is veel lager dan ze zelf melden.Alleen in landen waar het financiële systeem minder goed is ontwikkeld, verovert de nieuwe bank positie.Toch is het te vroeg om de challengerbank af te schrijven, stelt nieuw onderzoek naar neobanken.
https://fd.nl/beurs/13200...-nieuwe-bank-links-liggen

• JeroenE
  • Niet online
Jantje2000 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 19:26:

Het Travel Card abonnement heeft ook wel nadelen. Zoals dat je alleen een MasterCard krijgt en het geen volwaardige bankrekening heeft. Dus je kan geen automatische incasso's doen, je hebt geen iDeal/Sofort, je kan geen geld overschrijven (anders dan je volledige saldo in 1 keer). In Nederland wordt MasterCard slecht geaccepteerd; bij de meeste fysieke winkels kan je er niet mee betalen.

Maar dus wel gratis. En zij verdienen het natuurlijk doordat ze ook (heel weinig) geld verdienen met betalingen. Maar ik gok dat het voornamelijk een manier is om klanten te lokken. Wat dat betreft is het voor bunq wellicht een veel gunstiger idee dan bunq Free was. Ik denk dat er in Europa meer mensen zijn die eerst een betaalkaart willen uitproberen om te zien of het wat is etc dan dat ze een "buitenlandse" bankrekening willen proberen waar ze dan in een winkel niet mee kunnen betalen.
JackSparrow schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:01:
Als je nog geen abonnement hebt kan je het Travel Card abonnement ook gratis afsluiten. Je moet dan wel 5 vrienden uitnodigen (die hoeven niet per se lid te worden): https://together.bunq.com...your-travel-card-for-free
Die personen krijgen dan 30% korting of kunnen zelf ook weer vrienden uitnodigen en het Travel Card abonnement gratis krijgen: https://together.bunq.com...-travel-card-referral-faq

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Had vorige week contact opgenomen met support ivm het uitblijven van de 5 euro bonus voor Apple Pay gebruiken. Principekwestie ;) Duurde erg lang voordat er iemand reageerde (4 uur..), maar de jongeman was vriendelijk en vroeg me een screenshot te maken van 1e AP-betaling en had me daarna op de lijst gezet voor uitbetaling. Gister kwam het inderdaad netjes binnen.

Hoop dat ze die wachttijden nog wel goed weten terug te schroeven, want dat is echt niet netjes aangezien je ze ook niet kunt bellen om ze direct(er) te spreken te krijgen. We hebben het wel over een bank. Of ergens een indicatie van hoe lang het duurt voordat er een mdw beschikbaar is, zodat je weet waar je aan toe bent?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Jantje2000
Het werkte inderdaad. Ik heb de kaart uiteraard niet binnen, maar de gegevens waren al zichtbaar *O*

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 00:41
In de app-update van vandaag staan referenties naar een Business Travel Card.

MelvinW wijzigde deze reactie 17-10-2019 12:22 (3%)

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• DaveFlash
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-11 16:18

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Scoop bunq komt met aparte creditcard voor business, ook in Apple Pay

bunqbusiness

• MelvinW
  • Laatst online: 00:41
DaveFlash schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:23:

[Afbeelding: bunqbusiness]
Boven je ;)
MelvinW schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:22:
In de app-update van vandaag staan referenties naar een Business Travel Card.

[Afbeelding]

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Seconden werk, was de laatste alinea aan het typen en groene balk in beeld “er is een nieuwe reactie”.

Leuk dat we het allebei ontdekt hebben :P

Vraag me wel af of die dan ook echt gechipt zal zijn als business card, winkeliers betalen daar doorgaans meer voor dan bij consumenten creditcards.

• Tamerciaga
DaveFlash schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:28:
Seconden werk, was de laatste alinea aan het typen en groene balk in beeld “er is een nieuwe reactie”.

Leuk dat we het allebei ontdekt hebben :P

Vraag me wel af of die dan ook echt gechipt zal zijn als business card, winkeliers betalen daar doorgaans meer voor dan bij consumenten creditcards.
Wat is het verschil tussen een normale creditcard en een business creditcard? Travelcard is een Travelcard toch?

Nu komt er WEER een extra kaart bij...

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Tamerciaga schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Wat is het verschil tussen een normale creditcard en een business creditcard? Travelcard is een Travelcard toch?

Nu komt er WEER een extra kaart bij...
Als het geen vermomde Travel card is en bunq het dus ook echt gaat chippen als businesscard, zitten daar vanuit MasterCard andere voorwaarden aan en een andere kostenmodel.

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:43
Iemand wat vernomen waarom Bunq Desktop niet meer geüpdatet wordt? Ik krijg loading event errors tegenwoordig (versie 0.9.8).

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

mwa schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:43:
Iemand wat vernomen waarom Bunq Desktop niet meer geüpdatet wordt? Ik krijg loading event errors tegenwoordig (versie 0.9.8).
Wordt zeker actief ontwikkeld nog, maar de ontwikkelaar doet dit in z’n vrije tijd als privé project, en volgens mij is die momenteel op vakantie of druk met andere werk. Dus ik zou vooral een issue aanmaken op github om het te melden. Dan wordt het vast en zeker opgelost.

Update: maar je kunt proberen een snapshot nightly met de laatste fixes te installeren. De meest recente is van vannacht: https://github.com/bunqCo...Desktop/releases/snapshot

DaveFlash wijzigde deze reactie 25-10-2019 12:40 (15%)

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22:33
DaveFlash schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Wordt zeker actief ontwikkeld nog, maar de ontwikkelaar doet dit in z’n vrije tijd als privé project, en volgens mij is die momenteel op vakantie of druk met andere werk. Dus ik zou vooral een issue aanmaken op github om het te melden. Dan wordt het vast en zeker opgelost.

Update: maar je kunt proberen een snapshot nightly met de laatste fixes te installeren. De meest recente is van vannacht: https://github.com/bunqCo...Desktop/releases/snapshot
Het zou toch een stuk makkelijker zijn wanneer Bunq zelf een desktop app zou launchen :)

• beginnendezzper
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 06-11 11:35
Is er nog een plekje vrij in een Bunq pack?

• JeroenE
  • Niet online
DaveFlash schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:38:
Wordt zeker actief ontwikkeld nog, maar de ontwikkelaar doet dit in z’n vrije tijd als privé project, en volgens mij is die momenteel op vakantie of druk met andere werk.
Op Together heeft Gregory geschreven dat hij dit niet verder gaat ontwikkelen nu de web versie van bunq zelf er is. Hij zou nog wel bugs fixen, maar de meeste tijd gaan stoppen in andere zaken.

• JB
  • Laatst online: 23:03

JB

Cédric roelt!

bluewalk schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Die gaat niet door. Heb je de 5 dagen om zorgen dat je saldo hebt en handmatig te accepteren :)
Hoe werkt dit dan voor degene die wil afschrijven? Die krijgt pas na max 5 dagen bevestiging als je je saldo wel/niet op orde hebt dat het wel/niet gelukt is en bij bunq blijft die incasso als het ware on hold staan?

Mijn boefje is liev!

• bluewalk
  • Niet online
JB schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 13:04:
[...]

Hoe werkt dit dan voor degene die wil afschrijven? Die krijgt pas na max 5 dagen bevestiging als je je saldo wel/niet op orde hebt dat het wel/niet gelukt is en bij bunq blijft die incasso als het ware on hold staan?
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen maar mijn ervaring zegt van wel. Hoewel de incassant er eigenlijk altijd vanuit gaat dat het lukt zul je vaak wel een bevestiging krijgen van de incassant dat het gelukt is, om later alsnog bericht te krijgen dat het mislukt is.

bluewalk.net

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:23
[...]

Ik weet toevallig hoe de interface voor incassanten eruit ziet bij de Rabobank. Het geld wordt direct bijgeschreven op de incassodatum (die x werkdagen in de toekomst moet liggen bij het invoeren), en als er een mislukt komt er later een terugboeking. Verder is er niet echt iets te zien. Incasso's kunnen uiteraard binnen X weken na dato nog gestorneerd worden, pas als die termijn verlopen is weet je zeker dat het geld er is.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:31
[...]

Volgens mij schieten ze 'm gewoon als het ware voor, en als je niet binnen 5 dagen accepteert doen ze automatisch een stornering. Voor de kant die afschrijft is het dus niet anders dan een andere incasso, en is het ook niet inzichtelijk of/wanneer je accepteert. Behalve als je dat niet doet natuurlijk, dan zien ze de stornering.

zcflevo.nl

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik vind het concept fantastisch maar moet nog even over de streep om bepaalde zaken anders te zien dan zoals bij een traditionele bank. Wellicht ga ik er ook voor!

JB wijzigde deze reactie 28-10-2019 19:10 (4%)

Mijn boefje is liev!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

qua incasso's bij bunq, bunq gebruikt gewoon de ruimte die de SEPA Direct Debit mandaat biedt om hem als bank te accepteren of weigeren, bij de meeste banken zoals iNG, Rabo, ABN etc waar je ziet dat een incasso er al af is, zijn vaak die 5 dagen ruimte al verstreken en heeft de bank intern gewoon die incasso al doorgelaten waarna de klant hem in werkelijkheid pas ziet op het rek. overzicht, NÁ dat die is uitgevoerd, en weer andere banken bijv boeken de incasso al aan het begin van de periode af.

Maar die ruimte is er wel degenlijk en incassanten zullen in de regel geen terugboeking hoeven doen als je bij bunq een incasso weigert, die komt bij hun gewoon simpel weg door als een verworpen/geweigerde incasso..

• J0ERl
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-11 01:58
DaveFlash schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:23:

[Afbeelding: bunqbusiness]
Mooie vondst maar wel jammer dat deze kaart er dus ook weer precies hetzelfde uit gaat zien als de rest.

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

J0ERl schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Mooie vondst maar wel jammer dat deze kaart er dus ook weer precies hetzelfde uit gaat zien als de rest.
tja ik ben bang dat bunq van de pure eenvoud is.... 'keep things simple'.

ben inmiddels zelf wel uitgekeken op dit eentonig ontwerp als ik eerlijk ben |:(

• J0ERl
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-11 01:58
DaveFlash schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:19:
[...]

tja ik ben bang dat bunq van de pure eenvoud is.... 'keep things simple'.

ben inmiddels zelf wel uitgekeken op dit eentonig ontwerp als ik eerlijk ben |:(
Ja heel jammer dat ze niet kijken naar N26 of Revolut. Ben er ook wel klaar mee, met meerdere passen haal je alles alleen maar door elkaar, ook in Apple Pay.

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:39
[...]

Als ik de regels voor bedrijven bekijk om automatische incasso uit te voeren duurt het altijd 5 dagen tussen indienen incasso-opdracht bij de bank en het geld ontvangen op de rekening:
Het duurt minimaal twee interbancaire werkdagen onder Zakelijke Europese incasso en drie interbancaire werkdagen onder Standaard Europese incasso voordat een betaling wordt bijgeschreven op je rekening.
Voor opvolgende betalingen in een doorlopende reeks, moet je de incasso 2 interbancaire werkdagen vóór de incassodatum indienen bij de banken.
Dus minimaal twee dagen voor incassodatum de opdracht al bij de bank leggen en drie dagen na die datum heb je het geld pas op de rekening. Zo klinkt het alsof de 5 dagen bij bunq niet helemaal toevallig zijn.

Zodra ze een incasso-opdracht binnen krijgen kan bunq deze al laten zien in de app, waardoor je 5 dagen hebt zonder dat het voor het incasserende bedrijf anders werkt dan bij andere banken.

• JB

JB

Cédric roelt!

Hmm zie dat instant payment ook weer een NL vs EU dingetje is :/ Alleen ABN doet nog maar mee in de EU begrijp ik. Met betaalverzoek kun je dat wel soort van instant maken natuurlijk, maar moet even kijken wat maximale bedragen dan zijn.

Mijn boefje is liev!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:20:
Hmm zie dat instant payment ook weer een NL vs EU dingetje is :/ Alleen ABN doet nog maar mee in de EU begrijp ik. Met betaalverzoek kun je dat wel soort van instant maken natuurlijk, maar moet even kijken wat maximale bedragen dan zijn.
niet helemaal, de banken die nu met instant komen (o.a ing, knab, asn, sns enzo) doen dit volgens de EU standaard en richtlijnen maar om onduidelijke redenen vinden ze het nodig om eerst op binnenlandse overboekingen te focussen en die dan onderling zonder cap van 15k sneller te gaan verwerken dan de eu standaard via een eigen csm ipv die van de eu.

uiteindelijk zijn ze door deelname aan de eu standaard wel verplicht om gewoon alsnog voor alle betalingen tot 15k aan te sluiten bij de csm van de europese betaalvereniging. als je het de banken zelf vraagt zou dit nog dit jaar moeten gebeuren. maar zelf heb ik hier een hard hoofd in |:( 8)7

• Timmy
DaveFlash schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:15:
om onduidelijke redenen vinden ze het nodig om eerst op binnenlandse overboekingen te focussen en die dan onderling zonder cap van 15k sneller te gaan verwerken dan de eu standaard via een eigen csm ipv die van de eu.
Dat is toch niet zo moeilijk voor te stellen? Het overgrote deel van de betalingen is binnenlands en een redelijk percentage van de binnenlandse betalingen overstijgt de maximale waarde van de Europese standaard. Kortom groot gelijk dat de Nederlandse banken in eerste instantie de Nederlandse versie van deze standaard implementeren er daarna de Europese.

• JB

JB

Cédric roelt!

Timmy schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:48:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk voor te stellen? Het overgrote deel van de betalingen is binnenlands en een redelijk percentage van de binnenlandse betalingen overstijgt de maximale waarde van de Europese standaard. Kortom groot gelijk dat de Nederlandse banken in eerste instantie de Nederlandse versie van deze standaard implementeren er daarna de Europese.
Waarom niet gewoon alleen de EU standaard? 2 vliegen in 1 klap, dus zo logisch vind ik dat niet.

Mijn boefje is liev!

• JeroenE
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:52:
Waarom niet gewoon alleen de EU standaard? 2 vliegen in 1 klap, dus zo logisch vind ik dat niet.
Bijvoorbeeld omdat de Europese standaard gelimiteerd is op maximaal 15k en de Nederlandse standaard heeft geen limiet (of beter gezegd: iedere bank mag de limiet zelf bepalen). De Nederlandse variant is ook sneller: maximaal 5 seconden en de Europese is maximaal 10 seconden. Er zijn dus wel verschillen en de twee zijn onderling niet zo maar uitwisselbaar.

• JB

JB

Cédric roelt!

JeroenE schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:43:
[...]
Bijvoorbeeld omdat de Europese standaard gelimiteerd is op maximaal 15k en de Nederlandse standaard heeft geen limiet (of beter gezegd: iedere bank mag de limiet zelf bepalen). De Nederlandse variant is ook sneller: maximaal 5 seconden en de Europese is maximaal 10 seconden. Er zijn dus wel verschillen en de twee zijn onderling niet zo maar uitwisselbaar.
Dan nog lees ik ze als non argumenten om eerst NL variant door te voeren maar dat zal wel weer een suffe "bank reden" hebben.

Mijn boefje is liev!

• JeroenE
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:20:
Dan nog lees ik ze als non argumenten om eerst NL variant door te voeren maar dat zal wel weer een suffe "bank reden" hebben.
De reden weet ik natuurlijk ook niet. Sterker nog, in eerste instantie had men gezegd eerst de Europese variant te maken en pas later de Nederlandse. Maar aan die belofte hebben ze zich niet gehouden en zijn ze omgedraaid van volgorde. De enige Nederlandse banken die op dit moment een werkende aansluiting hebben op de Europese variant zijn ABN AMRO en bunq.

• uberdraakje
  • Laatst online: 11-11 08:21
Hoi mensen,

Vraagje. Ik wilde mij ook graag aanmelden bij Bunq. Dat heb ik vorig weekend via de app gedaan. De hele week geen reactie gehoord en besloten gisteren maar eens contact op te nemen. Wat bleek (na een beetje heen en weer ge-email) dat mijn aanvraag is geweigerd:

"We have carefully reviewed your application and we will not proceed with opening this account for you as you do not fit our risk profile. At the moment, we are taking a lot of things in consideration since we are still a young player. We hope to allow more people with us soon and, when it happens, it will be nice to see you here again!"

Ik ben hier vrij verbaasd over (jullie moeten mij maar even geloven, maar ik heb werk, geen schulden en verder ook geen raar financieel verleden). Dus ik vraag mij heel erg af wat hier nu precies aan de hand is. Ik heb hier ook naar gevraagd met dit als reactie:

"We won’t be able to disclose any further information."

Einde gesprek. Los van de manier waarop support te werk gaat vind ik dit heel erg raar. Heeft iemand dit eerder ervaren? Of heeft iemand enig idee wat hier zou kunnen spelen. Dit hebben ze moeten afleiden uit de volgende gegevens: email, telefoon, geslacht, voor/achternaam, foto van rijbewijs en een filmpje waarin ik een getal moest uitspreken en mijn hoofd moest draaien.

Anyway, lichte frustratie. Zal niet meer naar deze bank gaan, maar ben toch even benieuwd hoe het zit. Alvast bedankt.

Fijne avond!

• Orinoco
  • Laatst online: 01:10

Orinoco

Unter den Linden

uberdraakje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:17:
Hoi mensen,

Vraagje. Ik wilde mij ook graag aanmelden bij Bunq. Dat heb ik vorig weekend via de app gedaan. De hele week geen reactie gehoord en besloten gisteren maar eens contact op te nemen. Wat bleek (na een beetje heen en weer ge-email) dat mijn aanvraag is geweigerd:

"We have carefully reviewed your application and we will not proceed with opening this account for you as you do not fit our risk profile. At the moment, we are taking a lot of things in consideration since we are still a young player. We hope to allow more people with us soon and, when it happens, it will be nice to see you here again!"

Ik ben hier vrij verbaasd over (jullie moeten mij maar even geloven, maar ik heb werk, geen schulden en verder ook geen raar financieel verleden). Dus ik vraag mij heel erg af wat hier nu precies aan de hand is. Ik heb hier ook naar gevraagd met dit als reactie:

"We won’t be able to disclose any further information."

Einde gesprek. Los van de manier waarop support te werk gaat vind ik dit heel erg raar. Heeft iemand dit eerder ervaren? Of heeft iemand enig idee wat hier zou kunnen spelen. Dit hebben ze moeten afleiden uit de volgende gegevens: email, telefoon, geslacht, voor/achternaam, foto van rijbewijs en een filmpje waarin ik een getal moest uitspreken en mijn hoofd moest draaien.

Anyway, lichte frustratie. Zal niet meer naar deze bank gaan, maar ben toch even benieuwd hoe het zit. Alvast bedankt.

Fijne avond!
Misschien versie OS op je mobiel uit het jaar kruik?
Rooted?
Versie bunq app?

Maar als je verhaal hierboven klopt dan moet het via de website gewoon lukken :)
https://www.bunq.com/signup/person/1
Succes :)

• uberdraakje
Ik denk niet dat het aan de hardware ligt. Het is een Galaxy S8 met de laatste updates geïnstalleerd. Niet rooted of wat dan ook. De bunq app was ook vers geïnstalleerd. Is een S8 dan al te oud? Of willen ze alleen iOS gebruikers?

Ik wacht even af. Ik heb ze nog wat andere vragen gesteld en ben benieuwd wat ze daar op antwoorden.

• Vinnienerd
Je hebt gewoon pech en je gaat denk ik geen antwoorden krijgen.

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

uberdraakje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:16:
Ik denk niet dat het aan de hardware ligt. Het is een Galaxy S8 met de laatste updates geïnstalleerd. Niet rooted of wat dan ook. De bunq app was ook vers geïnstalleerd. Is een S8 dan al te oud? Of willen ze alleen iOS gebruikers?

Ik wacht even af. Ik heb ze nog wat andere vragen gesteld en ben benieuwd wat ze daar op antwoorden.
Gewoon via website en anders gewoon andere fintech bank :)

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:31
Nou ja, als je dit topic een beetje gevolgd hebt, dan was het al wel duidelijk dat ze de laatste tijd inderdaad extreem voorzichtig zijn. De recente (zeer terechte) rechtzaken tegen ABN en ING zullen daar wellicht ook aan bijgedragen hebben (kan me voorstellen dat ze dat liever niet zien gebeuren in zo'n vroeg stadium van hun bestaan).

En dat ze dan liever een keer een legitieme klant mislopen dan het risico aan gaan gespuis binnen te krijgen, kan ik me iets bij voorstellen. Al maakt dat het niet minder zuur als je net die persoon bent die niet door de filters heen komt...

zcflevo.nl

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

mcDavid schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 22:44:
Nou ja, als je dit topic een beetje gevolgd hebt, dan was het al wel duidelijk dat ze de laatste tijd inderdaad extreem voorzichtig zijn. De recente (zeer terechte) rechtzaken tegen ABN en ING zullen daar wellicht ook aan bijgedragen hebben (kan me voorstellen dat ze dat liever niet zien gebeuren in zo'n vroeg stadium van hun bestaan).

En dat ze dan liever een keer een legitieme klant mislopen dan het risico aan gaan gespuis binnen te krijgen, kan ik me iets bij voorstellen. Al maakt dat het niet minder zuur als je net die persoon bent die niet door de filters heen komt...
Als aangegeven wordt dat financieel alle lichten op groen staan dus er op dat gebied eigenlijk geen afwijzing kan zijn. Dan kan de oorzaak van de afwijzing ook een technische reden zijn.
Dan kan een tweede poging wel succes vol worden.
Dat banken strenger zijn geworden in hun toelatingsbeleid is alleen maar toe te juichen, al is dat wel afgedwongen door de controlerende instanties.

• JeroenE
  • Niet online
uberdraakje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:17:
Anyway, lichte frustratie. Zal niet meer naar deze bank gaan, maar ben toch even benieuwd hoe het zit.
Ik denk niet dat er hier iemand is die jou het antwoord wel kan geven. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat de support het ook niet weet. Zij gaan niet over de afwijzing, dat doet een andere afdeling. En als die het niet wil vertellen kan support jou ook niet verder helpen.

Dat laatste vind ik trouwens zelf wel een beetje een rode draad bij topics over de communicatie met bunq. Support weet het niet (want: andere afdeling) en vervolgens kom je dus niet verder.

Je hoeft verder niets uit te leggen aan bunq, maar zij kunnen met die gegevens natuurlijk zelf wel op onderzoek uitgaan. Als je nu geen schulden hebt maar ze er achter zijn gekomen dat je in het verleden wel schulden had en wellicht loonbeslagen etc zitten ze daar misschien gewoon niet op te wachten. NB ik zeg dus niet dat dit bij jou zo is, maar het is dus niet zo dat ze alleen je naam weten en dan maar een dobbelsteen gooien om te verzinnen of ze je afwijzen of niet.

En niet vergeten: zij kunnen natuurlijk ook best fouten maken en je door de war halen met een ander draakje. Daar kom je alleen nooit achter ;(

Een reden als "je past niet in ons risicoprofiel" is ook gewoon een mooi zinnetje wat ze kunnen gebruiken zonder een specifieke reden te hoeven vertellen. Net zoals "er is geen klik", "je past niet bij ons team" of "het ligt niet aan jou maar aan mij".

• uberdraakje
Ik verwacht inderdaad dat ze iets meer doen dan een dobbelsteen opgooien, maar ben bijzonder geïnteresseerd in wat hun model dan heeft aangegeven op basis van de verstrekte gegevens. Ik snap dat banken onder een vergrootglas liggen vanwege witwaspraktijken en dergelijke, maar ik komt totaal niet in de buurt van die risicogroep. Dat weet ik, maar zij natuurlijk niet. En blijkbaar werkt hun beoordelingsmechanisme niet goed (genoeg) of er zijn toch nog andere zaken die een rol spelen. In ieder geval bedankt voor de toelichtingen. Misschien dat ik het later nog een keer probeer. Voor nu gevraagd of ze wel al mijn gegevens even willen verwijderen.

• dixet
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:39
maar ik komt totaal niet in de buurt van die risicogroep
Helaas kan je niet weten of je tot de risicogroep behoort. Ze kunnen daarin factoren meenemen die voor jou onschuldig overkomen.

Ik heb ooit meegewerkt aan de ontwikkeling van een fraudedetectiemodel. Afgaand op historische backtest voorspelde deze erg goed, maar ik zou zelf ook door dat model gemarkeerd zijn als potentieel risico: jong (toen nog wel :P) , relatief hoog inkomen en wonend in een slechte buurt.

Zo kunnen er allerlei variabelen worden meegenomen die individueel onschuldig zijn, maar waarbij de bank de combinatie ervan een te hoog risico vindt geven.
edit: typos

dixet wijzigde deze reactie 04-11-2019 08:13 (3%)

• Cerenas
Wat mij afgelopen week op viel. Ik probeerde even draadloos te betalen via mijn telefoon, voor het eerst met bunq, maar tot mijn verbazing moet je voor lage bedragen ook eerst 'toestemming geven'. Mijn ervaring met de Wallet app van ABN AMRO was dat je onder 25€ (eigen keuze ook volgens mij) de keuze had om authenticatie over te slaan. Nu voelt het gebruiken van mijn telefoon voor betalingen niet echt handig aan, pasje tevoorschijn halen vanuit mijn portemonnee is bijna sneller te noemen. Of mis ik iets?

• Siask
Cerenas schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:09:
Ik probeerde even draadloos te betalen via mijn telefoon, voor het eerst met bunq, maar tot mijn verbazing moet je voor lage bedragen ook eerst 'toestemming geven'. Mijn ervaring met de Wallet app van ABN AMRO was dat je onder 25€ (eigen keuze ook volgens mij) de keuze had om authenticatie over te slaan.

[...]

Of mis ik iets?
De invoering van PSD2 misschien?
Exemptions include low value payments for remote (online) transactions below €30, as well as contactless payments at point of sale - whereby the amount of a single transaction must not exceed €50 and the cumulative amount of previous contactless payments since the last time SCA was performed (e.g. by inputting the card PIN) does not exceed €150. Other categories of exemptions concern corporate payments (see the question below)
Per € 150 omzet moet je dus sowieso een pincode ingeven. Bron.

• Cerenas
Siask schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:26:
[...]

De invoering van PSD2 misschien?

[...]

Per € 150 omzet moet je dus sowieso een pincode ingeven. Bron.
Wat ik van je quote begrijp zou onder de 30€ dus moeten kunnen?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Wat mij afgelopen week op viel. Ik probeerde even draadloos te betalen via mijn telefoon, voor het eerst met bunq, maar tot mijn verbazing moet je voor lage bedragen ook eerst 'toestemming geven'. Mijn ervaring met de Wallet app van ABN AMRO was dat je onder 25€ (eigen keuze ook volgens mij) de keuze had om authenticatie over te slaan. Nu voelt het gebruiken van mijn telefoon voor betalingen niet echt handig aan, pasje tevoorschijn halen vanuit mijn portemonnee is bijna sneller te noemen. Of mis ik iets?
Je kunt ook Google Pay nemen i.c.m. bunq. Werkt prima, en stukken sneller dan de apps van andere banken.

• Siask
Cerenas schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:54:
[...]
Wat ik van je quote begrijp zou onder de 30€ dus moeten kunnen?
Nee, dat is voor online betalingen. Bij betalingen tot € 50 kan dat tot € 150 totaalomzet bereikt is, dan moet weer een PIN worden ingegegeven. Dat kan dus ook een betaling van € 0,50 zijn.

Volgens mij moet alles in Nederland vóór 31 december 2020 ingevoerd zijn, in Duitsland bijvoorbeeld zijn ze daar al wat eerder mee.

• basd123
  • Laatst online: 15-11 20:00
Ik heb nog een plekje vrij in m’n Bunq Pack. Bij Interesse graag even een berichtje.

basd123 wijzigde deze reactie 03-11-2019 22:35 (70%)

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:57
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn beeld over bunq als bedrijf de laatste tijd een beetje is veranderd. @DaveFlash merkt vrij terecht op dat het ontwerp van de passen saai wordt. Andere fintechs geven inderdaad meer keuze.

Ik zou het eigenlijk een goede zaak vinden als bunq met een Plus-abonnement zou komen waarbij je ook een reisverzekering krijgt. Net als Revolut doet, bijvoorbeeld. En bijvoorbeeld voorrang krijgt op de support. Bijvoorbeeld dat members van het Plus-pakket wel een telefoonnummer krijgen waar ze naartoe mogen bellen.

Wat ik daarnaast teleurstellend vindt is het ontbreken van NL Instant Payments. Ik snap de reden wel, maar het voelt toch een ‘beetje jammer’. bunq profileert zich als EU-bank en dan is het logisch. Maar wellicht was beide zoals ABN doet wel een betere keus geweest.

De supporttijden zijn nog steeds om te huilen en dat is iets waar iedere fintech last van heeft. Dat, terwijl als ik bij ING in de chat zit, binnen vijf minuten contact heb met een medewerker.

Wat me echt in het verkeerde keelgat schoot is het joviale gedrag rondom een ‘failcake’. Ali en het management lijken het leuk te vinden dat je moet trakteren als je wat fout doet. Ik ben daar zwaar op tegen. Volgens mij bouw je zo een enorm taboe rond fouten maken op. Een cultuur waarin iedereen bang is om een fout te maken. Mensen haasten zich naar hun werk, want bij vijf minuten te laat is het al trakteren. Dat vind ik gewoon gigantisch jammer aan zo’n innovatief bedrijf. Snap ook dat mensen dit juist een super idee vinden en dat je er de humor van in moet zien. Mij niet gezien, in elk geval.

Ik heb al een tijdje bunq ingeruild voor ING (1,55 per maand) en Revolut (gratis, gebruikt voor de wisselkoers). Dat voldoet voor mij prima momenteel. Ik heb geen 25 rekeningen nodig. Ik heb niet eens een vriendinnen woon ook met niemand samen. Dan zijn twee rekeningen meer dan voldoende.

Wat ik vooral van bunq hoop te zien is een betere support en wat minder verlies. En wellicht een nieuw, beter pakket. Aan de licentie ligt het volgens mij niet. Ik vind bunq dus eigenlijk te duur voor wat het in mijn geval te bieden heeft.

• JeroenE
  • Niet online
Wat mij afgelopen week op viel. Ik probeerde even draadloos te betalen via mijn telefoon, voor het eerst met bunq, maar tot mijn verbazing moet je voor lage bedragen ook eerst 'toestemming geven'.
Bij bunq moet je inderdaad altijd eerst toestemming geven. Dat kan ook met je vingerafdruk en dat is sneller dan een code ingeven. Omdat je die toestemming hebt gegeven kan je vervolgens ook alles contactloos betalen en dus niet meer een pincoe hoeft in te geven ook al betaal je iets van 1500 euro.

Ik vind het op zich niet erg en het geeft net wat meer bescherming dan een bankpasje waarbij dus wel 25 euro zonder pincode betaald kan worden (mits je dan niet over de 50 euro in totaal sinds de laatste pincode ingave heen gaat).

Op dit moment werkt het betalen met een telefoon helemaal niet bij mij. Dat mis ik toch erger dan ik had gedacht. Zoals bijna gewoonlijk lijkt bunq geen moeite te doen om dit op te lossen. Ik ben niet de enige en het ligt dus ook niet aan mijn telefoon want eerder werkte het wel.

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

Dennisweb schreef op maandag 4 november 2019 @ 00:14:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn beeld over bunq als bedrijf de laatste tijd een beetje is veranderd. @DaveFlash merkt vrij terecht op dat het ontwerp van de passen saai wordt. Andere fintechs geven inderdaad meer keuze.

Ik zou het eigenlijk een goede zaak vinden als bunq met een Plus-abonnement zou komen waarbij je ook een reisverzekering krijgt. Net als Revolut doet, bijvoorbeeld. En bijvoorbeeld voorrang krijgt op de support. Bijvoorbeeld dat members van het Plus-pakket wel een telefoonnummer krijgen waar ze naartoe mogen bellen.

Wat ik daarnaast teleurstellend vindt is het ontbreken van NL Instant Payments. Ik snap de reden wel, maar het voelt toch een ‘beetje jammer’. bunq profileert zich als EU-bank en dan is het logisch. Maar wellicht was beide zoals ABN doet wel een betere keus geweest.

De supporttijden zijn nog steeds om te huilen en dat is iets waar iedere fintech last van heeft. Dat, terwijl als ik bij ING in de chat zit, binnen vijf minuten contact heb met een medewerker.

Wat me echt in het verkeerde keelgat schoot is het joviale gedrag rondom een ‘failcake’. Ali en het management lijken het leuk te vinden dat je moet trakteren als je wat fout doet. Ik ben daar zwaar op tegen. Volgens mij bouw je zo een enorm taboe rond fouten maken op. Een cultuur waarin iedereen bang is om een fout te maken. Mensen haasten zich naar hun werk, want bij vijf minuten te laat is het al trakteren. Dat vind ik gewoon gigantisch jammer aan zo’n innovatief bedrijf. Snap ook dat mensen dit juist een super idee vinden en dat je er de humor van in moet zien. Mij niet gezien, in elk geval.

Ik heb al een tijdje bunq ingeruild voor ING (1,55 per maand) en Revolut (gratis, gebruikt voor de wisselkoers). Dat voldoet voor mij prima momenteel. Ik heb geen 25 rekeningen nodig. Ik heb niet eens een vriendinnen woon ook met niemand samen. Dan zijn twee rekeningen meer dan voldoende.

Wat ik vooral van bunq hoop te zien is een betere support en wat minder verlies. En wellicht een nieuw, beter pakket. Aan de licentie ligt het volgens mij niet. Ik vind bunq dus eigenlijk te duur voor wat het in mijn geval te bieden heeft.
Een abonnement boven de huidige Premium lijkt me wel een goed plan, rond de €15,00 zoals Revolut/N26.
Met een vrije keuze uit de layout van je pasjes en ook een titanium card ala Apple card, kan dan mooi mee genomen worden met de eerst volgende bunq #.. update :)

• Siask
Orinoco schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:21:
[...]
Een abonnement boven de huidige Premium lijkt me wel een goed plan
Mij lijkt dat ook niet zo slecht. Niet dat ik het afnemen zou, maar het financiert ook de gratis accounts voor degenen die die gebruiken. Alleen... bunq heeft nooit mogelijkheden om na het abonnement weer gratis verder te bankieren. Bij N26 en Revolut betaal je gewoon een jaar en mag je daarna de premiumpasjes gewoon houden en gebruiken.

Bij bunq is het Hotel California: you can check out anytime but you can never leave.

• Cerenas
Orinoco schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:21:
[...]

Een abonnement boven de huidige Premium lijkt me wel een goed plan, rond de €15,00 zoals Revolut/N26.
Met een vrije keuze uit de layout van je pasjes en ook een titanium card ala Apple card, kan dan mooi mee genomen worden met de eerst volgende bunq #.. update :)
Wie zou zoveel willen betalen voor een bank account? Ik vind het nu al aan de hoge kant, ze bieden dan wel wat meer opties dan de meeste grote banken en zijn in sommige gevallen wat sneller met nieuwigheden, maar dat zijn vaak nog niche features ook.

En dan missen ze alsnog ook nog dingen die de grote banken wel op orde hebben, een belangrijke daarvan is een fatsoenlijke klantondersteuning (of dat nou via telefoon, email of social media is).

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:47
Cerenas schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:43:
En dan missen ze alsnog ook nog dingen die de grote banken wel op orde hebben, een belangrijke daarvan is een fatsoenlijke klantondersteuning (of dat nou via telefoon, email of social media is).
Klantondersteuning komt vast goed, is nu even lastig omdat het bedrijf dat dit voor hen deed de stekker er ineens uit trok. Dit gaan ze nu hopelijk snel fiksen.

Bovendien vind ik het nog steeds prima bij bunq op dit punt omdat je zelf zoveel kan regelen zónder “klantondersteuning”. Bij ing of abn amro ben ik voor veel dingen die ik bij bunq in de app kan 2 uur mailen en 3 loketjes verder.

• Orinoco

Orinoco

Unter den Linden

Als aanvulling op een abonnement boven de huidige premium abo, zou ook een crypto api aanwezig kunnen zijn met bv Litebit, BL3P.
Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True