Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dennisweb
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:04
Hmmbob schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:32:
[...]

Dat ligt eraan. Er zijn wat bunq-junkies waar bunq het walhalla voor is en de bank niets verkeerd kan doen, voor de gemiddelde gebruiker ligt het er maar net aan wat je ermee doet (als hoofd- of bijrekening bijv) en hoe je er zelf in gaat.

Maar in zijn algemeenheid is "klantenservice" gewoon non-existent, zo is mijn beeld op basis van ervaringen die ik lees. Bunq biedt features die je bij andere banken niet kan vinden, maar laat steken vallen bij de klantenservice.

Disclaimer: mijn mening. Voor de junkies weer over me heen vallen.

[...]

Dat is volledig irrelevant: áls je ze nodig hebt, moeten ze eenvoudig te bereiken zijn en je probleem snel kunnen oplossen. Dat kan bunq customer support niet, zo is al bij velen gebleken.
@RDKN-Steven Dit is ongeveer de waarheid. bunq kent een community waarbij men bijna verslaafd lijkt aan bankieren, wat best een vreemde gewaarwording is. Al die heisa rondom een bank vind ik van de zotte. En ja, deze bunqjunks weten zelf ook wel dat de support niet altijd geweldig is. Maar dat zeggen ze nooit publiekelijk, want dan ben je geen ‘echte fan meer’.

In april heb ik een bunq account gemaakt en ben ook Premium geweest. In eerste instantie was ik razendenthousiast. Een mooie app en jawel... goede support. Want toen ik er in april kwam, reageerde de support binnen vijf minuten met correcte antwoorden.

Het is nu september en ik heb een aantal keer support nodig gehad. Veelal omdat er wat foutmeldingen de kop opstaken. Maar de support is in de afgelopen maanden echt beroerd geweest. Ten eerste omdat bunq in zee ging met slecht getrainde medewerkers van de VanAd Groep. Uiteindelijk werd er besloten zo uit het niets de samenwerking te stoppen. Van de een op de andere dag moest de support het met een paar medewerkers doen.

Daarop vroeg bunq of we als community elkaar van de juiste antwoorden kunnen voorzien. En developers en marketingmensen moesten zelf een paar uur op de support gaan zitten.

Daarna is er een blik supportmedewerkers uit Griekenland opengetrokken. Ook die medewerkers hebben niet altijd kennis van zaken. Ik zie soms de gekste screenshots voorbijkomen van support medewerkers die echt rare antwoorden geven en dan snel de chat verlaten.

De support van bunq bestaat dus wel, maar een kundig antwoord hoef je meestal niet te verwachten. Verder kun je een hoop veranderingen binnen korte tijd verwachten. Zoals bijvoorbeeld prijsverhogingen, overzettingen naar andere abonnementen en een aantal andere zaken die niet voldoende duidelijk worden gecommuniceerd.

Kortgezegd vond ik bunq in april beter dan nu. Qua niveau antwoorden kun je dit goed vergelijken met die van N26, en die support is ook niet best.

Ook de wachttijden zijn bij bunq langer geworden. Vroeger sprak je binnen een paar minuten met een medewerker, maar nu loopt dat toch al op van een uur tot enkele uren.

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Dennisweb schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:58:
[...]

@RDKN-Steven Dit is ongeveer de waarheid. bunq kent een community waarbij men bijna verslaafd lijkt aan bankieren, wat best een vreemde gewaarwording is. Al die heisa rondom een bank vind ik van de zotte. En ja, deze bunqjunks weten zelf ook wel dat de support niet altijd geweldig is. Maar dat zeggen ze nooit publiekelijk, want dan ben je geen ‘echte fan meer’.

In april heb ik een bunq account gemaakt en ben ook Premium geweest. In eerste instantie was ik razendenthousiast. Een mooie app en jawel... goede support. Want toen ik er in april kwam, reageerde de support binnen vijf minuten met correcte antwoorden.

Het is nu september en ik heb een aantal keer support nodig gehad. Veelal omdat er wat foutmeldingen de kop opstaken. Maar de support is in de afgelopen maanden echt beroerd geweest. Ten eerste omdat bunq in zee ging met slecht getrainde medewerkers van de VanAd Groep. Uiteindelijk werd er besloten zo uit het niets de samenwerking te stoppen. Van de een op de andere dag moest de support het met een paar medewerkers doen.

Daarop vroeg bunq of we als community elkaar van de juiste antwoorden kunnen voorzien. En developers en marketingmensen moesten zelf een paar uur op de support gaan zitten.

Daarna is er een blik supportmedewerkers uit Griekenland opengetrokken. Ook die medewerkers hebben niet altijd kennis van zaken. Ik zie soms de gekste screenshots voorbijkomen van support medewerkers die echt rare antwoorden geven en dan snel de chat verlaten.

De support van bunq bestaat dus wel, maar een kundig antwoord hoef je meestal niet te verwachten. Verder kun je een hoop veranderingen binnen korte tijd verwachten. Zoals bijvoorbeeld prijsverhogingen, overzettingen naar andere abonnementen en een aantal andere zaken die niet voldoende duidelijk worden gecommuniceerd.

Kortgezegd vond ik bunq in april beter dan nu. Qua niveau antwoorden kun je dit goed vergelijken met die van N26, en die support is ook niet best.

Ook de wachttijden zijn bij bunq langer geworden. Vroeger sprak je binnen een paar minuten met een medewerker, maar nu loopt dat toch al op van een uur tot enkele uren.
Hartelijk dank voor je antwoord! :)
Die 0,28% rente over je rekening was iets wat mij juist een beetje trok naar Bunq. (En om een beetje te experimenteren ;) )

Maar ik vind service zwaarder wegen dan de rente dus wacht ik nog even tot er verbetering komt... :'(

-rsb

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:01
Mijn ervaringen met support zijn ok. Niet geweldig maar ook niet slecht. Ik merk inderdaad wel dat het wat langer duurt tegenwoordig, maar nog nooit extreem.

Ik merk wel eens bugs op en meld die netjes. Soms duurt het lang voor je terugkoppeling krijgt, soms hoor je nooit meer wat. Uiteindelijk wordt het eigenlijk wel altijd gefixed.

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:28
RDKN-Steven schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:09:
[...]

Die 0,28% rente over je rekening was iets wat mij juist een beetje trok naar Bunq. (En om een beetje te experimenteren ;) )

Maar ik vind service zwaarder wegen dan de rente dus wacht ik nog even tot er verbetering komt... :'(
Onthoud wel dat die rente maar geld tot 10.000€ blijkbaar. Ik weet niet of het bij Knab hetzelfde is, maar misschien zijn hun interessanter voor jou (zij hebben ook redelijk hoge spaarrente dacht ik).

Ik heb nu sinds een maand bunq en bevalt me tot zover wel prima. Support nog niet nodig gehad gelukkig, maar die heb ik bij ABN ook nog nooit gebruikt. Heb voor nu nog wel mijn ABN rekening + creditcard als fallback. Kan ik nog even bekijken hoe bunq mij bevalt de komende maanden.

Steam | Rainbow Six Siege @ Uplay: CerenasNL | Apex Legends @ Origin: CerenasNL

• RSB
  • Nu online
Cerenas schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:23:
[...]

Onthoud wel dat die rente maar geld tot 10.000€ blijkbaar. Ik weet niet of het bij Knab hetzelfde is, maar misschien zijn hun interessanter voor jou (zij hebben ook redelijk hoge spaarrente dacht ik).

Ik heb nu sinds een maand bunq en bevalt me tot zover wel prima. Support nog niet nodig gehad gelukkig, maar die heb ik bij ABN ook nog nooit gebruikt. Heb voor nu nog wel mijn ABN rekening + creditcard als fallback. Kan ik nog even bekijken hoe bunq mij bevalt de komende maanden.
Thanks voor je reactie! :)
Zou ik mogen weten hoelang jij bunq al gebruikt?

-rsb

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:08
Cerenas schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:23:
[...]
RDKN-Steven schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:26:
[...]

Thanks voor je reactie! :)
Zou ik mogen weten hoelang jij bunq al gebruikt?
Ik denk een maand 8)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• RSB
  • Nu online
Oh wat dom van me.... |:( |:(

-rsb

• Dennisweb
RDKN-Steven schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:09:
[...]

Ik weet niet hoeveel je bij bunq onder wilt brengen, maar je krijgt inderdaad tot maar over 10.000 EUR rente. Met andere woorden, maximaal 28 euro rente per maand.

Dat lijkt heel leuk, maar ik zou zeker geen 10K op bunq zetten. Ik herhaal het nog maar eens: bunq is een online bank. Het is een relatief kleine speler met 11 miljoen euro schuld. Dat heb je met start-ups, maar bunq kan zich geen boetes veroorloven. Daarom is de compliance afdeling vrij streng.

Ik zou nooit al mijn geld op een online bank zetten. De kans dat je een keer onverhoopt iets verkeerd doet is groot. Als je rekening geblokkeerd wordt, is die meestal na een aantal dagen geblokkeerd. Maar als compliance je een te groot risico vindt, wordt je account opgezegd en ben je twee maanden je geld kwijt eer je het terugkrijgt.

Fintech is zeker mooi, maar spreid je risico en breng het meeste van je geld onder bij een traditionele bank. Als je daar geblokkeerd wordt, kun je tenminste nog verhaal halen op kantoor.

Iom Dennisweb post hersteld

Ardana wijzigde deze reactie 09-09-2019 18:16 (192%)

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 19:05
Dennisweb schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:12:
Ik weet niet hoeveel je bij bunq onder wilt brengen, maar je krijgt inderdaad tot maar over 10.000 EUR rente. Met andere woorden, maximaal 28 euro rente per maand.

Dat lijkt heel leuk, maar ik zou zeker geen 10K op bunq zetten. Ik herhaal het nog maar eens: bunq is een online bank. Het is een relatief kleine speler met 11 miljoen euro schuld. Dat heb je met start-ups, maar bunq kan zich geen boetes veroorloven. Daarom is de compliance afdeling vrij streng.
Ik neem toch echt aan € 28 rente per jaar, niet per maand.

En inderdaad, dat de klantenservice slecht bereikbaar is, is een ding, maar dat de Compliance Afdeling ook niet aan te spreken is, dat levert gewoon veel te veel gedoe op.

Voor het defaulten van de bank an sich ben ik niet zo bang, naast de dekking uit het garantie-stelsel heeft Ali Niknam uit privé-vermogen behoorlijk waarborgsommen gedeponeerd bij de DNB.

• Dennisweb
@Siask Zou kunnen. In ieder geval krijg je maandelijks rente. Ik denk dat @JackSparrow je dat wel uit kan leggen.

Bij wet is geregeld dat compliance niet in mag gaan over lopende onderzoeken. Dat snap ik ook wel, maar toch vind ik het tricky als je daardoor lange tijd niet bij je geld kunt. Ik acht de kans dat je bij een kleine speler als bunq geblokkeerd wordt groter dan dat je bij bijvoorbeeld ING (dan noem je ook een bank) geblokkeerd wordt.

Met de defaulting bedoelde ik niet het omvallen van bunq, maar dat als je account onverhoopt gesloten wordt, je dus twee maanden zonder geld zit. Dat lijkt mij toch vrij lastig.

Iom Dennisweb post hersteld

Ardana wijzigde deze reactie 09-09-2019 18:17 (180%)

• Siask
Dennisweb schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:26:
@Siask Zou kunnen. In ieder geval krijg je maandelijks rente. Ik denk dat @JackSparrow je dat wel uit kan leggen.

Bij wet is geregeld dat compliance niet in mag gaan over lopende onderzoeken. Dat snap ik ook wel, maar toch vind ik het tricky als je daardoor lange tijd niet bij je geld kunt. Ik acht de kans dat je bij een kleine speler als bunq geblokkeerd wordt groter dan dat je bij bijvoorbeeld ING (dan noem je ook een bank) geblokkeerd wordt.
Nou, ook zonder die andere user kan ik je wel vertellen dat de rente 0,27% op jaarbasis is (die heb ik even nagekeken), maandelijks uitgekeerd. Da's iets anders dan 0,27% op maandbasis, dat zou namelijk 1,5% op jaarbasis zijn, en dat ga je echt niet krijgen :)

Lopende onderzoeken hoeven niet besproken te worden met de klant, maar je mag altijd informatie aandragen die tot her-evaluatie van het onderzoek zou kunnen leiden.

Dat soort gevallen zie je namelijk veel bij de Fintechs: verdachte handelingen geconstateerd, maar niemand te bereiken om tekst en uitleg te geven, bijvoorbeeld waarom je een inkomende boeking hebt uit Bulgarije, waarom je regelmatig geld overmaak naar Estland, of waarom je tijdelijk even € 80.000 op je rekening hebt staan terwijl je broer politicus is in het VK. Ik was zelf ook al eens aan de beurt bij stapels binnenkomende kleine bedragen uit P-2-P lending.

Dat soort knulligheden komt veel voor, en leidt tot de situaties zoals jij die schetst.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:38

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Dennisweb schreef op Sunday 8 September 2019 @ 23:26:

Met de defaulting bedoelde ik niet het omvallen van bunq, maar dat als je account onverhoopt gesloten wordt, je dus twee maanden zonder geld zit. Dat lijkt mij toch vrij lastig.
8) Je krijgt maandelijks je rente bijgeschreven op de 1e van de maand (soms 's ochtends vroeg, soms later op de dag).

De ervaring is wel dat de mensen waarbij het account 'zomaar' gesloten wordt toch vaak wel 'iets' doen met vreemde bedragen, cryptocurrency etc. Het is dan wel zo dat bunq wat stricter/sneller is met het nemen van actie denk ik.

Zelf heb ik trouwens ook wel een 'ervaring' met een pop-up waarbij mij wat meer informatie gevraagd werd wat ik met de rekening deed. Daarbij doe ik niets 'vreemds', m'n salaris komt er niet eens binnen. Dat wordt bij een andere bank gestort (omdat daar de hypotheek ook nog loopt) en ik stort dat dan door naar bunq. Zelfde geldt voor m'n vrouw. Ik moet zeggen dat ik geen enkele vrees heb dat er 'ineens' niets vreemds met mijn bankrekening gaat gebeuren, maar ik snap ook wel dat sommige mensen er misschien wat huiverig voor zijn. Vooral ook omdat er dus mensen zijn waar bij het 'zomaar' lijkt te gebeuren.
Dennisweb schreef op Sunday 8 September 2019 @ 23:12:
[...]

Ik zou nooit al mijn geld op een online bank zetten. De kans dat je een keer onverhoopt iets verkeerd doet is groot. Als je rekening geblokkeerd wordt, is die meestal na een aantal dagen geblokkeerd. Maar als compliance je een te groot risico vindt, wordt je account opgezegd en ben je twee maanden je geld kwijt eer je het terugkrijgt.

Fintech is zeker mooi, maar spreid je risico en breng het meeste van je geld onder bij een traditionele bank. Als je daar geblokkeerd wordt, kun je tenminste nog verhaal halen op kantoor.
Nog even ter aanvulling. Het gros van ons geld staat wel bij bunq ( ook gewoon > 10K), maar salarissen komen binnen bij andere banken en er gaat ook nog een deel (vanaf bunq) naar een bank met 'iets meer' rente.. ;-)

JackSparrow wijzigde deze reactie 08-09-2019 23:54 (25%)

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Dennisweb
@JackSparrow Dank voor de opheldering. Ik was inderdaad even in de war.

Maar ik snap je punt. De een heeft wat meer vertrouwen in fintech en bunq dan de ander. Ik ben er mentaal nog niet aan toe om met bunq aan de slag te gaan. Ik blijf daar een vervelend gevoel bij houden. Misschien ben ik nog te ouderwets en te vastgeroesd. Maar bunq is volop in ontwikkeling, dus wie weet wat er nog komt. Als de klantenservice verbeterd wordt en men beter kan communiceren, zou ik ‘t weleens willen heroverwegen.

En het is natuurlijk jouw goed recht om dat vertrouwen wel te hebben. ;) Ik ben 1 keer tien minuten geblokkeerd geweest, maar dat was na een verificatiebetaling van Marktplaats en PayPal, dus ik begrijp nu wel waar dat vandaan komt.

Verder heb ik behoorlijk wat transacties gewoon zonder problemen uitgevoerd. Maar @JackSparrow ik neem aan dat jij vast iets bij een andere bank achter de hand hebt, mocht je om welke reden dan ook even niet bij je geld kunnen (al is het maar een langdurige storing o.i.d)

Zo heb ik bijvoorbeeld een dagelijkse rekening bij ING en een tweede rekening bij ABN. Ik deel mijn vermogen door tweeën, zodat op beide banken evenveel staat en er niet zoveel verkeerd kan gaan. Al denk ik dat een systeembank gezien nieuwe crises eerder zal gaan dan bunq met een private investeerder. :)

Iom Dennisweb post hersteld.

Ardana wijzigde deze reactie 09-09-2019 18:18 (187%)

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Dennisweb schreef op Monday 9 September 2019 @ 00:07:

Maar ik snap je punt. De een heeft wat meer vertrouwen in fintech en bunq dan de ander. Ik ben er mentaal nog niet aan toe om met bunq aan de slag te gaan. Ik blijf daar een vervelend gevoel bij houden. Misschien ben ik nog te ouderwets en te vastgeroesd. Maar bunq is volop in ontwikkeling, dus wie weet wat er nog komt. Als de klantenservice verbeterd wordt en men beter kan communiceren, zou ik ‘t weleens willen heroverwegen.

En het is natuurlijk jouw goed recht om dat vertrouwen wel te hebben. ;) Ik ben 1 keer tien minuten geblokkeerd geweest, maar dat was na een verificatiebetaling van Marktplaats en PayPal, dus ik begrijp nu wel waar dat vandaan komt.

Verder heb ik behoorlijk wat transacties gewoon zonder problemen uitgevoerd. Maar @JackSparrow ik neem aan dat jij vast iets bij een andere bank achter de hand hebt, mocht je om welke reden dan ook even niet bij je geld kunnen (al is het maar een langdurige storing o.i.d)

Zo heb ik bijvoorbeeld een dagelijkse rekening bij ING en een tweede rekening bij ABN. Ik deel mijn vermogen door tweeën, zodat op beide banken evenveel staat en er niet zoveel verkeerd kan gaan. Al denk ik dat een systeembank gezien nieuwe crises eerder zal gaan dan bunq met een private investeerder. :)
Als je een keer geblokkeerd bent geweest, dan snap ik ook wel dat je wat meer terughoudend hebt. Wij hebben wel een andere rekening, maar als de salarissen naar bunq overgemaakt zijn dan staat er weinig meer op. Er wordt vanaf bunq wel spaargeld doorgestuurd naar een spaarbank, alleen kan ik het vanaf die bank alleen terug laten storten naar bunq.. :+

Maar om eerlijk te zijn heb ik er gewoon volledig vertrouwen in. Maar als je wat meer geld hebt, dan is het niet gek om gewoon je geld wat op te splitsen en te verdelen over twee (of meer) banken.

Overigens denk ik ook wel dat bunq het bij een crisis wat makkelijker vol houdt, dan de systeembanken die al eens eerder zijn gered. Maar het zou wel mooi zijn als bunq z'n hoofd zelf boven water kan houden, zonder dat Ali elk jaar moet bijspringen. Al denk ik dat dat nog rustig een paar jaar kan duren, het is ook een kwestie van een lange adem natuurlijk...

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• Freeaqingme

Volgens mij worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald. De hoeveelheid schuld was volgens mij het boekhoudkundige verlies wat er afgelopen jaar in de jaarrekening stond. Als het verlies 11mln was, dan zal de 'schuld' (aan wie?) vast nog groter zijn (want eerdere jaren).

Toch denk ik niet dat het uitmaakt. Bunq is een bedrijf met een reguliere bankrekening, dat is waar iedere maand je bankkosten naartoe worden overgemaakt, en waarvan bunq z'n personeel/boetes/alles mee moet betalen. De andere rekening is een soort van derden/kwaliteits-rekening. Die rekening bevat al het geld van de klanten (a 240mln iirc), maar het hele business model van bunq is nou juist dat met dat geld geen handel gedreven wordt. Qua solvabiliteit is er dan ook geen bank zo stabiel als bunq. Eén van de weinige (wellicht de enige?) waarbij een bank run geen problemen oplevert t.a.v. de hoeveelheid beschikbaar geld.

Daarnaast, zou bunq omvallen dan krijg je obv het deposito garantiestelsel binnen 10 dagen ofzo je geld terug. Wie dat dan exact naar je overmaakt (welke rekening?) zou ik niet weten.
Verhaal halen is leuk, maar als ze op kantoor niet verder komen dan 'Geheime afdeling X op het hoofdkantoor heeft hiertoe besloten en daar kan ik vanaf hier niets aan doen', dan sta je daar ook maar te staan. Ook komt het een enkele keer voor dat een bank (fintech of niet) een foutje maakt in z'n administratie en per ongeluk bijv. het verkeerde rekeningnummer blokkeert. Enige wat je daar tegen kan doen is zorgen dat je bij tenminste twee banken een rekening hebt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Thunder00x
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 9 september 2019 @ 00:07:

Volgens mij heb je dit verhaal nu al 30x verteld.

Hiervoor kun je een TR aanmaken. En op de man is niet toegestaan.

Ardana wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:21 (184%)

• Dennisweb
Dit verhaal heb ik al 30x verteld, dus zoek het maar uit.

Dennisweb wijzigde deze reactie 09-09-2019 09:13 (82%)
Reden: Al mijn reacties zijn verwijderd. bunq is de beste. Geen kritiek nodig.

• ankhie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:39

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

RDKN-Steven schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:56:
Iemand recente ervaringen met de support van bunq? Overweeg het uit te proberen maar ben eigenlijk benieuwd hoe de huidige bunq gebruiker de support vind?
Mijn ervaring is recentelijk gewoon ronduit slecht.
Heb een bedrijf en haal geregeld medewerkers uit het buitenland (kennismigranten) die dan hier aan de slag gaan. Tot voor kort gaf ik altijd als eerste keuze Bunq aan, omdat die snel accepteren.
2,5 week geleden is er weer iemand aangekomen, Bunq account gestart, so far so good.

Om op gang te komen mbt de kosten maken wij altijd een bedrag over van enkele duizenden euros (1e maand huur, borg etc) als lening en dat komt later wel weer terug. Deze komt uit privé dus is gewoon van prive naar priveperson.
Deze keer dus niet anders. 2 uur na het overmaken was het account geblokkeerd. 'De rekening wordt niet gebruikt zoals verwacht' ...
Uiteraard meteen gevraagd in de app chat wat er nou mis is en waarom dit is? Geen respons.
Mail gestuurd, kwam netjes in de app tevoorschijn, geen respons.
Nog een support bericht gevraagd: chatfunctie uitgeschakeld.
Niet veel later helemaal alles geblokkkeerd zonder ook maar 1 opmerking.

Voor mij is het een reden om nu Bunq compleet de rug toe te keren dus ben op zoek naar een alternatief. Logischerwijs wordt het ook niet meer aangeraden. Klantenservice is ver te zoeken (en nog steeds niet gevonden).
Wel zonde, want het product op zich had imo zeker toekomst. App werkt prima maar als je met een probleem tegen een muur loopt zonder dat je ooit wat te horen krijgt is het einde verhaal imo.

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:06
Dennisweb schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:04:
Dit verhaal heb ik al 30x verteld, dus zoek het maar uit.
@Thunder00x Dit lijkt me niet de bedoeling van je reactie. Zo maak je juist een topic nutteloos en ik hoop dat @Dennisweb binnenkort weer gewoon zijn ervaringen wil delen want dat maakt een topic nuttig. 1 persoon hoeft niet alle nuances weer te geven, met elkaar werken we naar een genuanceerd beeld over ervaringen met Bunq.

Ik gebruik Bunq nu dus een aantal jaar als primaire rekening en heb enkel nog een oude Rabobank studenten rekening die niet gebruikt wordt. De keren dat ik support nodig had heb ik dat erg snel en degelijk gekregen maar dit is wel in de periode geweest dat er nog duidelijk minder klanten waren bij Bunq. Hoe het nu is weet ik niet.

• Thunder00x
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:01:
[...]

@Thunder00x Dit lijkt me niet de bedoeling van je reactie. Zo maak je juist een topic nutteloos en ik hoop dat @Dennisweb binnenkort weer gewoon zijn ervaringen wil delen want dat maakt een topic nuttig. 1 persoon hoeft niet alle nuances weer te geven, met elkaar werken we naar een genuanceerd beeld over ervaringen met Bunq.

Ik gebruik Bunq nu dus een aantal jaar als primaire rekening en heb enkel nog een oude Rabobank studenten rekening die niet gebruikt wordt. De keren dat ik support nodig had heb ik dat erg snel en degelijk gekregen maar dit is wel in de periode geweest dat er nog duidelijk minder klanten waren bij Bunq. Hoe het nu is weet ik niet.
Elke keer weer hetzelfde verhaal te moeten teruglezen lijkt me niet de bedoeling. Je maakt een topic juist nutteloos als je blijft herhalen. Ik zou zeggen lees het topic door.

• JeroenE
  • Niet online
ankhie schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:58:
Om op gang te komen mbt de kosten maken wij altijd een bedrag over van enkele duizenden euros (1e maand huur, borg etc) als lening en dat komt later wel weer terug. Deze komt uit privé dus is gewoon van prive naar priveperson.
Het enige wat me niet helemaal duidelijk is welk account nu is geblokkeerd. Die van jou of van je nieuwe medewerker?

Waarom maakt het bedrijf geen voorschot over naar een medewerker? Dat komt bij mij in ieder geval minder "verdacht" over als een prive persoon die de hele tijd naar net nieuwe accounts forse bedragen overmaakt. Niet om een soort eigen-schuld-dikke-bult te zijn, overigens. Als je dit al diverse keren hebt gedaan kunnen ze in de historie natuurlijk prima nakijken wat er allemaal speelt.

NB ik heb ook het idee dat de communicatie bij bunq heel slecht is, daar niet van.

Ik heb de helpdesk zelden nodig, maar waarheen je vroeger binnen een kwartier een goed antwoord had (en soms zelf nog wat minder zakelijke berichtjes er achter als "fijn weekend", "veel plezier op kantoor in de airco" etc) krijg ik de afgelopen weken pas na meer dan 4 uur antwoord. Nu zijn dat voornamelijk meldingen van bugs, dus verder niet spannend voor mij maar het is toch duidelijk anders dan het ooit is geweest.

• walletje-w
  • Laatst online: 10:06
Thunder00x schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:04:
[...]
Elke keer weer hetzelfde verhaal te moeten teruglezen lijkt me niet de bedoeling. Je maakt een topic juist nutteloos als je blijft herhalen. Ik zou zeggen lees het topic door.
Daar verschillen we dan in van mening en ik vind het zonde dat je er persoonlijk zoveel moeite mee hebt om negatieve ervaringen te horen over Bunq zelfs al is het een herhalende. Daarnaast is het voor jou extra vervelend omdat je blijkbaar zoveel in dit topic komt. Er komen hier ook zeer veel mensen die voor het eerst Bunq overwegen en dat is een (herhalende) negatieve reactie ook weer nuttig. Ja ze zouden de zoekfunctie kunnen gebruiken maar een nieuwe up to date reactie geeft nieuwe kennis.

Het beeld wat we nu dus krijgen van support is dat het in verandering is. Waar er vroeger een erg goede service achter zat is te merken dat die nu afgenomen is. Dit kan natuurlijk met meerdere zaken te maken hebben zoals kostenbesparing, schaal grootte, nieuwe werknemers, etc.

• Dennisweb
walletje-w schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:19:
[...]

Het beeld wat we nu dus krijgen van support is dat het in verandering is. Waar er vroeger een erg goede service achter zat is te merken dat die nu afgenomen is. Dit kan natuurlijk met meerdere zaken te maken hebben zoals kostenbesparing, schaal grootte, nieuwe werknemers, etc.
Volgens mij heeft het ermee te maken dat bunq een paar maanden geleden vooral in-house supportmedewerkers had die kennis van zaken hebben. Maar blijkbaar was dat niet meer voldoende en moest bunq op zoek naar outsource medewerkers. Dat is eerst gebeurd met VanAd, maar toen liep de kwaliteit enorm terug. Daarop heeft bunq er wat van gezegd. VanAd besloot van de een op de andere dag de samenwerking stop te zetten.

Daarop was de support een paar dagen helemaal verdwenen en sindsdien is er een andere partij aangetrokken uit Griekenland o.i.d. die nu een flink deel van de support voor rekening neemt. Die partij lijkt ook niet goed op de hoogte.

Probleem lijkt 'm dus te zitten in de voorlichting bij externe support-partijen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik Ali zelf ook wel eens antwoord heb zien geven in support chats en dat het me daardoor niet verbaast dat de kwaliteit niet je-van-het-is. Hoezeer Ali ook een goede ICT-er is, communicatie is niet zijn sterkste kant.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Elkaar aanspreken op wat wél en niet gepost zou moeten worden, is níet de bedoeling. Als je van mening bent dat een post niet in orde is, maak een TR aan.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• ankhie

ankhie

JeroenE schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:13:
[...]
Het enige wat me niet helemaal duidelijk is welk account nu is geblokkeerd. Die van jou of van je nieuwe medewerker?

Waarom maakt het bedrijf geen voorschot over naar een medewerker? Dat komt bij mij in ieder geval minder "verdacht" over als een prive persoon die de hele tijd naar net nieuwe accounts forse bedragen overmaakt. Niet om een soort eigen-schuld-dikke-bult te zijn, overigens. Als je dit al diverse keren hebt gedaan kunnen ze in de historie natuurlijk prima nakijken wat er allemaal speelt.

NB ik heb ook het idee dat de communicatie bij bunq heel slecht is, daar niet van.

Ik heb de helpdesk zelden nodig, maar waarheen je vroeger binnen een kwartier een goed antwoord had (en soms zelf nog wat minder zakelijke berichtjes er achter als "fijn weekend", "veel plezier op kantoor in de airco" etc) krijg ik de afgelopen weken pas na meer dan 4 uur antwoord. Nu zijn dat voornamelijk meldingen van bugs, dus verder niet spannend voor mij maar het is toch duidelijk anders dan het ooit is geweest.
Het Bunq account van de medewerker is geblokkeerd (overboeking van ABN Amro naar Bunq om precies te zijn). En waarom het bedrijf het niet kan doen is omdat ze allemaal voor de 30% regeling in aanmerking komen (eerste 30% van je inkomen onbelast). Dat is om dit soort zaken te bekostigen. Alleen, met de huidige doorlooptijd, komt dat geld pas ergens vanaf de 3e of 4e maand ivm aanvraagtijd. En ze moeten natuurlijk wel meteen die deposit maken voor een huurhuis etc ;).

En het is eerder al wel eens goed gegaan (niet iedereen gaat voor Bunq bij ons verder, dat is eigen keuze). Maar als dit echt zulke willekeur is, vertrouw ik de bank niet met mijn geld. En als er nog een uitleg kwam of iets anders aan communicatie is het ook nog enigszins te billijken, zelfs al wordt het alsnog afgesloten.

ankhie wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:25 (1%)
Reden: Aanvullende info voor volledigheid

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18:58
Die klantenservice/support gaat ze idd de kop kosten als het zo door gaat.

Maat van me heeft vergelijkbare ervaring. Die wou een Joint Account openen voor hemzelf en zijn vriendin, wat even mis ging. Na 4 dagen heen-en-weer met support waar ze er niet uit bleken te komen wat er nou gebeurd was, vertelde hij het verhaal aan mij, waarop ik zei "als je nou x en y probeert" wat gewoon bleek te werken.

Dan vraag ik me wel af... hoe kan het in hemelsnaam dat ik beter weet hoe bunq werkt dan de support zelf? Daar gaat echt wat mis dus.

In het begin was de support echt geniaal. Midden in de nacht in het weekend, altijd direct reacties en altijd to-the-point oplossingen. Was één van de grootste pluspunten waarom ik overgestapt ben. Maar tegenwoordig is het gewoon drama, ver onder het niveau van de grootbanken waar ze zich zo tegen afzetten.

mcDavid wijzigde deze reactie 09-09-2019 13:15 (22%)

zcflevo.nl

• DaveFlash
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-11 16:18

DaveFlash

Here's to the crazy ones

robv73 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:50:
Begrijp ik nu goed dat ik eerst huidige Maestro en/of Travel Card moet vervangen voordat ik deze met Apple Pay kan gebruiken??

Heb voor huidige Maestro kaart de "workaround" gebruikt om al eerder Apple Pay te kunnen gebruiken...maar wil nu eigenlijk wel een NL kaart met Apple Pay....ben die Italiaanse meldingen op de pin-terminals wel beu ;)
nee dit hoeft niet, als je nog je oude 'nl' kaarten hebt, kun je die heractiveren als je persé wil dat een terminal Nederlands spreekt en niet frans/spaan/italiaans/duits/iers/etc, maar je kun in principe je huidige passen van de workaround blijven gebruiken, en deze hoef je dan dus voortaan niet meer met een regio of landtruc te activeren maar kunnen gewoon met alle instellingen op Nederland en Nederlands als nog activeren voor Apple Pay. NB: Travel Card kan ubarhaupt nog nergens in apple pay, want apple doet moeilijk (althans, dat denken we, dat apple het concept nog niet snapt). dus voor diepas zul je nog even geduld moeten hebben, bunq werkt er aan om die ook bij apple en google pay te krijgen.

• Freeaqingme
DaveFlash schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:46:
[...]
NB: Travel Card kan ubarhaupt nog nergens in apple pay, want apple doet moeilijk (althans, dat denken we, dat apple het concept nog niet snapt).
Wat is daar qua concept anders aan dan een andere CC vanuit het perspectief van Apple?

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:30
Freeaqingme schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:55:
[...]

Wat is daar qua concept anders aan dan een andere CC vanuit het perspectief van Apple?
De Travel Card staat in principe gewoon direct aan een bankrekening gekoppeld ipv. een credit line. Dus de BIN zegt 'credit' terwijl dat niet zo is. Maar ik kan me niet voorstellen dat Apple hier moeilijk over doet. Wél kan ik me voorstellen dat Mastercard dit toch niet zo leuk vindt.

• Siask
Vinnienerd schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:37:
[...]
De Travel Card staat in principe gewoon direct aan een bankrekening gekoppeld ipv. een credit line. Dus de BIN zegt 'credit' terwijl dat niet zo is. Maar ik kan me niet voorstellen dat Apple hier moeilijk over doet. Wél kan ik me voorstellen dat Mastercard dit toch niet zo leuk vindt.
Het is gewoon een creditcard met een limiet van € 0, waardoor je alleen uit tegoed betalen kunt. Gewoon een bestaand concept en niks meer of minder 'credit' dan een kaart waarvoor een kredietlimit van meer dan € 0 bestaat.

Je ziet dat nog wel eens in landen als Griekenland, Indonesië of Armenië, waar de banken risico-mijdend zijn, of in bijvoorbeeld Duitsland (DKB, Volkswagen, Commerzbank volgens mij), waar sommige consumenten ook extreme angst hebben voor kredietkaarten.

En ik kan je verzekeren, dat zijn gewoon creditcards met credit erop gedrukt, geen prepaid-producten.

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
ankhie schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:24:
[...]

Het Bunq account van de medewerker is geblokkeerd (overboeking van ABN Amro naar Bunq om precies te zijn). En waarom het bedrijf het niet kan doen is omdat ze allemaal voor de 30% regeling in aanmerking komen (eerste 30% van je inkomen onbelast).
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen dat het geflagged wordt, supernieuw account en direct paar duizend euro op die rekening bijgeschreven. Geef toe, klinkt enigsinds verdacht, mede omdat het niet van die persoon zelf komt.

Zelf al sinds januari 2016 bij bunq en sinds maart 2016 helemaal over (doei rabobank :9) en nog nooit schikmakende problemen gehad. Support altijd goed, tot inderdaad een half jaar geleden. Wat voor antwoorden je af en toe krijgt, het is beschamend. Nieuwe chatsessie met een andere medewerker geeft een totaal ander antwoord. Nu heb ik niet vaak contact met support want alles is in orde. Alleen om af en toe een bugje te melden.

Tweede lijns en terugkoppeling daarintegen wel netjes.
Van de week met de API aan het rommelen geweest, kreeg een paar keer een 500-error terug. Kreeg direct berichtje van support (development) dat er iets mis gaat met mijn request en of ze konden helpen. Erg netjes tho _/-\o_

Al met al tevreden, maar ik denk echt dat ze wat aan support moeten gaan doen, anders gaat dit klanten kosten.

bluewalk.net

• Henry86
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08-10 17:16
[...]

Particuliere klanten weigeren is bij wet niet toegestaan. Ze kunnen je account alleen sluiten als ze tastbaar bewijs hebben dat je frauduleus hebt gehandeld. Dus niet 'als ze vinden dat je een groot risico vormt'.

• Dennisweb
Henry86 schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:33:
[...]

Particuliere klanten weigeren is bij wet niet toegestaan. Ze kunnen je account alleen sluiten als ze tastbaar bewijs hebben dat je frauduleus hebt gehandeld. Dus niet 'als ze vinden dat je een groot risico vormt'.
Hnnn dit is wel hoe bunq het verwoordt. De bank zegt dan letterlijk: ‘we hebben je bankrekening bekeken en je transacties zijn niet wat wij van een normale betaalrekening verwachten. Je risicoprofiel is te hoog’.

Dit is de letterlijke tekst: ‘the use you make of your bunq account is not what we normally expect and is therefore not in line with our risk profile of user. As per our Terms and conditions, we are required to close your account.‘

Volgens mij blijft dat ‘onomstotelijke bewijs’ nog achterwege, toch?

• Siask
Let wel: die verplichting geldt m.i. alleen voor klanten die a) in Nederland ingeschreven staan en b) niet al een Nederlandse bankrekening hebben.

• Dennisweb
Siask schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:54:
Let wel: die verplichting geldt m.i. alleen voor klanten die a) in Nederland ingeschreven staan en b) niet al een Nederlandse bankrekening hebben.
Aha. Dat zou wel verklaren waarom het (gezien de namen op Trustpilot) vooral Duitsers, Spanjaarden en eigenlijk amper Nederlanders zijn.

En gezien de DNB met de stofkam door bunq is gegaan, zou dat maar zo eens kunnen kloppen. Beter voor de gemoedsrust. :-))

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Siask schreef op maandag 9 september 2019 @ 14:47:
[...]

Het is gewoon een creditcard met een limiet van € 0, waardoor je alleen uit tegoed betalen kunt. Gewoon een bestaand concept en niks meer of minder 'credit' dan een kaart waarvoor een kredietlimit van meer dan € 0 bestaat.

Je ziet dat nog wel eens in landen als Griekenland, Indonesië of Armenië, waar de banken risico-mijdend zijn, of in bijvoorbeeld Duitsland (DKB, Volkswagen, Commerzbank volgens mij), waar sommige consumenten ook extreme angst hebben voor kredietkaarten.

En ik kan je verzekeren, dat zijn gewoon creditcards met credit erop gedrukt, geen prepaid-producten.
klopt, in alles is het fysiek een echte creditcard zoals jij en de tweaker boven jouw terecht meldt, alleen begreep ik dus al eerder van bunq support (bij navraag bij iemand van hq, niet de griekse ingehuurde krachten 8)7 ) dat het echt Apple (en in mindere mate ook Google is [want ook GPay is nog niet beschikbaar voor de TC) die moeilijk doen.

Of dit is omdat ze er: (mijn drie theorieën)
1. het concept niet van snappen en maar raar vinden dat er geen werkelijk krediet aan zit.
2. er niet uit komen over de transactie vergoeding, doorgaans gaat er bij credit een x-percentage van de aankoop prijs en daar weer een deel van (ook percentage ipv vaste centenvergoeding bij debit in Nederland) naar de mobile wallet aanbieder (Google of Apple dus).
3. er nog een ander probleem speelt, onderdeel of in verband houdend met de eerdere rare russische en latere usa kaartnummer reeksen die mastercard bunq per abuis had toegekend aan de TC.*

(*waarbij als het alleen nr 3 is zu nu alleen nog wachten tot dat alle systemen bij alle psp's, verwerkers etc up to date zijn en alle kaartnr-reeksen goed herkent worden als behorende tot bunq en niet een of andere russiche of amerikaanse bank, en dat dit een voorwaarde voor accepatatie is van apple voor apple pay.)

Ik zelf denk dat het een combinatie is van die 3 factoren dat het maakt dat Apple ze nog liever even niet in apple pay wil toe laten.

(NB: dit is pure, persoonlijke speculatie van mij, gebaseerd op hoe apple handelt mbt Apple Pay vanuit mijn perspectief.
beschouw dit als een persoonlijke mening, mijn gevoel.)

• Vinnienerd
DaveFlash schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:54:
[...]

klopt, in alles is het fysiek een echte creditcard zoals jij en de tweaker boven jouw terecht meldt, alleen begreep ik dus al eerder van bunq support (bij navraag bij iemand van hq, niet de griekse ingehuurde krachten 8)7 ) dat het echt Apple (en in mindere mate ook Google is [want ook GPay is nog niet beschikbaar voor de TC) die moeilijk doen.

Of dit is omdat ze er: (mijn drie theorieën)
1. het concept niet van snappen en maar raar vinden dat er geen werkelijk krediet aan zit.
2. er niet uit komen over de transactie vergoeding, doorgaans gaat er bij credit een x-percentage van de aankoop prijs en daar weer een deel van (ook percentage ipv vaste centenvergoeding bij debit in Nederland) naar de mobile wallet aanbieder (Google of Apple dus).
3. er nog een ander probleem speelt, onderdeel of in verband houdend met de eerdere rare russische en latere usa kaartnummer reeksen die mastercard bunq per abuis had toegekend aan de TC.*

(*waarbij als het alleen nr 3 is zu nu alleen nog wachten tot dat alle systemen bij alle psp's, verwerkers etc up to date zijn en alle kaartnr-reeksen goed herkent worden als behorende tot bunq en niet een of andere russiche of amerikaanse bank, en dat dit een voorwaarde voor accepatatie is van apple voor apple pay.)

Ik zelf denk dat het een combinatie is van die 3 factoren dat het maakt dat Apple ze nog liever even niet in apple pay wil toe laten.

(NB: dit is pure, persoonlijke speculatie van mij, gebaseerd op hoe apple handelt mbt Apple Pay vanuit mijn perspectief.
beschouw dit als een persoonlijke mening, mijn gevoel.)
De grap is dat als je je eigen Travel Card toevoegt in de Bunq app voor top-up, de kaart wordt omschreven als
CHASE MANHATTAN BANK US...
:F

• Siask
DaveFlash schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:54:
[...]
Daar zit ik nog het meest aan te denken. Apple Pay is ondertussen ook geïntroduceerd in Georgië en Oekraïne, allebeide landen waar ik verwacht dat ze ook kredietkaarten-zonder-krediet hebben :)
Vinnienerd schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:02:
[...]
De grap is dat als je je eigen Travel Card toevoegt in de Bunq app voor top-up, de kaart wordt omschreven als
CHASE MANHATTAN BANK US...
:F
Is met heel veel kaarten zo, mijn Qander kaart wordt bij Curve en Revolut als een Wells Fargo kaart gezien, en stellen voor om in USD te gaan afrekenen in plaats van euronen.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Siask schreef op Monday 9 September 2019 @ 21:10:
[...]

Daar zit ik nog het meest aan te denken. Apple Pay is ondertussen ook geïntroduceerd in Georgië en Oekraïne, allebeide landen waar ik verwacht dat ze ook kredietkaarten-zonder-krediet hebben :)

[...]

Is met heel veel kaarten zo, mijn Qander kaart wordt bij Curve en Revolut als een Wells Fargo kaart gezien, en stellen voor om in USD te gaan afrekenen in plaats van euronen.
Ach..en de VISA van ICS als 'VSB International BV' en als ik daar even op Google dan kom ik weer bij een Braziliaanse bank uit.

• Siask
JackSparrow schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:17:
[...]
Ach..en de VISA van ICS als 'VSB International BV' en als ik daar even op Google dan kom ik weer bij een Braziliaanse bank uit.
Maar de VSB Groep was gewoon een Nederlandse bank die via Fortis weer bij ICS (= ABNAMRO) terecht gekomen is.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Siask schreef op Monday 9 September 2019 @ 21:20:
[...]

Maar de VSB Groep was gewoon een Nederlandse bank die via Fortis weer bij ICS (= ABNAMRO) terecht gekomen is.
Potver. Als ik Google kom ik uit (via een site met binlists) op vsbinternational.com en die redirect weer naar een .br website.

• ankhie

ankhie

cyberde schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:03:
[...]

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen dat het geflagged wordt, supernieuw account en direct paar duizend euro op die rekening bijgeschreven. Geef toe, klinkt enigsinds verdacht, mede omdat het niet van die persoon zelf komt.

Zelf al sinds januari 2016 bij bunq en sinds maart 2016 helemaal over (doei rabobank :9) en nog nooit schikmakende problemen gehad. Support altijd goed, tot inderdaad een half jaar geleden. Wat voor antwoorden je af en toe krijgt, het is beschamend. Nieuwe chatsessie met een andere medewerker geeft een totaal ander antwoord. Nu heb ik niet vaak contact met support want alles is in orde. Alleen om af en toe een bugje te melden.

Al met al tevreden, maar ik denk echt dat ze wat aan support moeten gaan doen, anders gaat dit klanten kosten.
Dat ze er vragen bij hebben, kan ik inkomen, heel logisch zelfs. Maar andere banken accepteren het wel. En prima als ze een vlaggetje erbij zetten, prima dat ze tijdelijk blokkeren, maar geef dan in elk geval antwoord of ga wat uitzoeken. Of geef aan dat je x termijn nodig hebt ervoor. Deze manier van werken is gewoonweg niet te accepteren. Het heeft ze inmiddels bij ons al 4 klanten gekost.
Dat er een vlaggetje komt prima, maar de manier van afhandelen is gewoon ronduit belachelijk. Dat is mijn punt.

• Vinnienerd
ankhie schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:47:
[...]

Dat ze er vragen bij hebben, kan ik inkomen, heel logisch zelfs. Maar andere banken accepteren het wel. En prima als ze een vlaggetje erbij zetten, prima dat ze tijdelijk blokkeren, maar geef dan in elk geval antwoord of ga wat uitzoeken. Of geef aan dat je x termijn nodig hebt ervoor. Deze manier van werken is gewoonweg niet te accepteren. Het heeft ze inmiddels bij ons al 4 klanten gekost.
Dat er een vlaggetje komt prima, maar de manier van afhandelen is gewoon ronduit belachelijk. Dat is mijn punt.
Ik zou als me dit als bedrijf zou overkomen niet schromen een advocaat in te zetten, kijken of ze dan nog steeds niet antwoorden.

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
[...]

Eens, nu staan zij wat meer onder de loep bij de DNB dan bv de ING. Maar een kleine reden geven van "verdachte activiteit, 4 uur geblokkeerd" oid zou veel van deze onzekerheid wegnemen. Dan vervolgens na onderzoek aangeven wat je verkeerd gedaan hebt zodat het niet nogmaals gebeurd.

Aan de andere kant, door het geven van redenen kunnen witwassers etc deze detectie weer omzeilen, moeilijk ...

bluewalk.net

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

@Vinnienerd kijk ik bedoel maar, zelfs bunq herkent hun eigen kaarten niet eens goed 🤣

DaveFlash wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:04 (2%)
Reden: regenboog verwijderd ivm tere zieltjes

• Waterpoortje
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 07-11 12:49
[...]

Dit klinkt niet helemaal zoals het normaal gesproken gaat. Ik weet wel dat ze een zaak prima kunnen heroverwegen als daar aanleiding voor is en dat ze ook altijd uitleg geven. Ik zou je adviseren nog even te mailen naar support@bunq.com, wordt altijd opgepakt, en anders zou je complaints@bunq.com nog kunnen proberen

• __BlackEyed__
  • Laatst online: 17-11 13:41
Heb een Xiaomi Mi9T. Heb in de app de pas ingesteld voor Tap & Pay.

In de instellingen van de app staat alles ingesteld voor NFC. Werkt perfect met de Rabo wallet, maar als ik NFC instel voor bunq wordt elke betaling geweigerd.

In Together en Tweakers zie ik niets vergelijkbaars. Chat schijnt redelijk lang te duren voor ze reageren, maar ik heb het inmiddels aan ze gevraagd.

Iemand enig idee?

• henkjobse
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-11 21:30
Hmm ook de bunq zakelijk e-mail ontvangen met je gaat 10x zoveel betalen, maar dan crap uitgelegd.
Iemand een goed overzicht vd alternatieven? N26 leek me mooi, maar heeft niet op bedrijfsnaam rekeningen, dus dat gaat niet werken.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:11
henkjobse schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:42:
Hmm ook de bunq zakelijk e-mail ontvangen met je gaat 10x zoveel betalen, maar dan crap uitgelegd.
Iemand een goed overzicht vd alternatieven? N26 leek me mooi, maar heeft niet op bedrijfsnaam rekeningen, dus dat gaat niet werken.
Zit zelf bij Knab, vrij tevreden (mis eigenlijk alleen notificaties zodra er een betaling verwerkt word zoals bij bunq en bijv ing in te stellen is. Knab kan het atm alleen maar 1x per dag..)

• Noahlvb
  • Laatst online: 10:00

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Na alle verhalen hier te hebben gelezen wil ik ook even mijn ervaring delen. Heb er nu zn jaar al men bank zaken staan en ben daar zeer tevreden over. Support is hartstikke prima al is daar soms een verhelderd berichtje voor nodig om me vraag helemaal duidelijk te krijgen. Echter was support zn half jaar geleden nog wat sneller maar dat is ook niet gek als ze doorgroeien.

Wat betreft vreemde betalingen heb ik slechts een keer een vraag gekregen van een support medewerker of deze betaling idd correct was omdat hij was geflagged door het systeem. Dus om je rekening geblokeert te krijgen moet je volgens mij echt wel gekke dingen doen.

En daarnaast hebben ze een bank licensie, dus gecoverd door het Deposito garant stelsel en zijn ze nog eens een full reserve bank dus niks om je zorgen om te maken volgens mij.

• Tamerciaga
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19-11 09:33
henkjobse schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:42:
Zojuist aan het overstappen naar Revolut Business, biedt een gratis pakket aan met gratis Mastercard. De web interface en de app ziet er ook gelikt uit. Wel een GB IBAN, maar dat is eigenlijk geen probleem. Ook geen iDeal, maar dat is zakelijk toch niet boeiend.

• Dennisweb
Noahlvb schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:37:
Na alle verhalen hier te hebben gelezen wil ik ook even mijn ervaring delen. Heb er nu zn jaar al men bank zaken staan en ben daar zeer tevreden over. Support is hartstikke prima al is daar soms een verhelderd berichtje voor nodig om me vraag helemaal duidelijk te krijgen. Echter was support zn half jaar geleden nog wat sneller maar dat is ook niet gek als ze doorgroeien.

Wat betreft vreemde betalingen heb ik slechts een keer een vraag gekregen van een support medewerker of deze betaling idd correct was omdat hij was geflagged door het systeem. Dus om je rekening geblokeert te krijgen moet je volgens mij echt wel gekke dingen doen.

En daarnaast hebben ze een bank licensie, dus gecoverd door het Deposito garant stelsel en zijn ze nog eens een full reserve bank dus niks om je zorgen om te maken volgens mij.
Leuk om ook zo’n reactie eens te lezen. Dat geeft de gebruiker moed. :)

Ondanks mijn kritiek op bunq, gebruik ik het wel. Maar vooral voor buitenlandse valuta via ZeroFX. Ik vind bunq in vergelijking met Revolut fijner werken. Bij Revolut moet ik een top up via creditcard doen en die dan weer aanvullen. Mijn creditcard staat namelijk bij ABN en mijn betaalrekening bij ING. Van ABN mag ik geen ING-rekening opgeven, dus moet ik ook steeds de creditcard top-uppen.

Bij bunq gewoon iDEAL topup, hop, via ING en klaar. Wie dus dacht dat ik hier alleen ben om kritiek uit te oefenen, heeft het mis. Er zijn zeker ook goede kanten aan bunq.

Ik zag vandaag een tweet van iemand die jarenlang bunq als dagelijkse rekening heeft gebruikt, maar het grootste deel van zijn geld bij een traditionele bank had staan. Nu pas is hij volledig overgestapt. Ik herken mezelf wel in zijn tweet. Wie weet ben ik over een paar jaar zelf aan de beurt.

Ik ben hier niet om bunq af te zeiken en ben hier ook niet om helemaal lyrisch te zijn. Ik kijk gewoon nog de kat uit de boom, stel soms kritische vragen aan medetweakers en geef soms mijn visie op de zaak. Op die manier leer ik bunq wat beter kennen. Je kan immers niet verwachten dat ik binnen een paar maanden al om ben. Mijn eerste kennismaking was pas in april :)

• henkjobse
Tamerciaga schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:04:
[...]

Zojuist aan het overstappen naar Revolut Business, biedt een gratis pakket aan met gratis Mastercard. De web interface en de app ziet er ook gelikt uit. Wel een GB IBAN, maar dat is eigenlijk geen probleem. Ook geen iDeal, maar dat is zakelijk toch niet boeiend.
Interessant. Is dat wel op bedrijfsnaam?

• Tamerciaga
@henkjobse Ja het account staat op de naam van je bedrijf. Ik ben so far wel enthousiast, pasje kom vandaag binnen!

• Timmy
  • Registratie: september 1999
Noahlvb schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:37:
Dus om je rekening geblokeert te krijgen moet je volgens mij echt wel gekke dingen doen.
Dat valt wel mee, een verificatiebetaling van 1 cent via iDEAL om de machtiging van de oude bank naar bunq aan te passen was voldoende ;)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Dennisweb waar ben je naar overgestapt?

Renault Zoe Q90

• mwa
  • Registratie: april 2009
  • Nu online
Hier ben ik exact een jaar geleden in zn geheel overgegaan naar BUNQ, en over het algemeen is het is prima. Support is wel drama, de paar keer dat ik ze heb moeten gebruiken. Maar alleen al het feit dat ik veel rekeningnummers kan aanmaken (budgetteren!) vind ik BUNQ al helemaal waard.

• Dennisweb
Jaren bij ABN gezeten. Zit nu bij ING. Ik gebruik bunq alleen met een paar tientjes voor de dagelijkse boodschappen en buitenlandse aankopen. :)

• ghstly
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 10:41
Ik dacht zelf aan om een zakelijk account aan te maken (had de reacties hier nog niet gezien), maar kon naast m'n privé joint account niet eens eens een zakelijk aanmaken. Kreeg een declined en toen ik ging navragen bij de helpdesk was het van: ja sorry ik weet niet waarom maar dat gaat niet. Ter info: heb gewoon een beheer bv waar mn management op binnen komt en waar ik wat simpele betalingen op uitvoer. Anyway dan niet.

• RSB
  • Nu online
Ik ben sinds eergisteren ook een bunqer!
Mijn (eerste) ervaringen zijn best goed eigenlijk.
Voor mijn gevoel zelfs beter dan de ING app!

Enige probleem is dat de tap&go kaart niet werkt bij de snoepautomaat en dat het soms duurt voordat je iemand in de chat heb. Maar als je eenmaal iemand in de chat heb gaat het best goed.

Over het algemeen heb ik geen slecht gevoel erover..

-rsb

• Tamerciaga
@henkjobse zojuist heel fancy de Mastercard van Revolut ontvangen, I'm impressed. Het straalt allemaal wat meer professionalisme uit ten opzichte van bunq.

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Nu online
RDKN-Steven schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:43:

Enige probleem is dat de tap&go kaart niet werkt bij de snoepautomaat en dat het soms duurt voordat je iemand in de chat heb. Maar als je eenmaal iemand in de chat heb gaat het best goed.

Nice, de Insights die sinds de nieuwste update is toegevoegd vind ik ook erg mooi. Echt weer unieke bunq feature.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

RDKN-Steven schreef op Thursday 12 September 2019 @ 19:43:

Ik gebruik de kaarten regelmatig bij snoep/frisdrank automaten (op NS stations), welke pas probeer je? Kun je op andere plekken wel contactloos betalen?

• henkjobse
Zojuist in de Ochtendspits van BNR (https://www.bnr.nl/podcast/de-ochtendspits) datalek bij bunq: e-mail aan selecteerde groep klanten met alle ontvangers in To-veld...Naar zeggen van bunq geen datalek voor AVG-doeleinden en dus niet melden, omdat het slechts e-mailadressen betreft.

• mcDavid
ghstly schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:22:
Ik dacht zelf aan om een zakelijk account aan te maken (had de reacties hier nog niet gezien), maar kon naast m'n privé joint account niet eens eens een zakelijk aanmaken. Kreeg een declined en toen ik ging navragen bij de helpdesk was het van: ja sorry ik weet niet waarom maar dat gaat niet. Ter info: heb gewoon een beheer bv waar mn management op binnen komt en waar ik wat simpele betalingen op uitvoer. Anyway dan niet.
Heb je dat met het zelfde email-adres/telefoonnummer geprobeerd? Zo ja dan zou ik het eens met een ander email adres proberen. Zie niet in waarom dit niet zou moeten kunnen, volgens mij hebben meer mensen in dit topic zowel zakelijke als persoonlijke rekeningen?

zcflevo.nl

• Timmy
  • Registratie: september 1999
henkjobse schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:50:
Zojuist in de Ochtendspits van BNR (https://www.bnr.nl/podcast/de-ochtendspits) datalek bij bunq: e-mail aan selecteerde groep klanten met alle ontvangers in To-veld...Naar zeggen van bunq geen datalek voor AVG-doeleinden en dus niet melden, omdat het slechts e-mailadressen betreft.
Ik heb dit deel van de uitzending niet gehoord maar ik denk dat bunq daar de mist in gaat... Een emailadres is een persoonsgegeven als deze naar een persoon te herleiden is. Bij de meeste emailadressen is dat het geval, slechts in enkele gevallen (info adressen bv) is daar geen sprake van. Dus volgens mij wel degelijk een datalek.

Timmy wijzigde deze reactie 13-09-2019 09:40 (12%)

• RSB
  • Nu online
JackSparrow schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:11:
[...]

Ik gebruik de kaarten regelmatig bij snoep/frisdrank automaten (op NS stations), welke pas probeer je? Kun je op andere plekken wel contactloos betalen?
Ik teste met de Tap&Go (maestro) card in de Bunq app.
Overigens werkt ie op elke plek goed (ook NS automaat) alleen niet op de automaat op mijn school.
M'n school heeft deze terminal hangen.

Ps. Mijn fysieke maestro en mastercard werken daar wel perfect.
Verder is dit ook een online terminal

Datalekje staat overigens ook op security.nl

RSB wijzigde deze reactie 13-09-2019 10:29 (16%)

-rsb

• ghstly
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 10:41
mcDavid schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:07:
[...]

Heb je dat met het zelfde email-adres/telefoonnummer geprobeerd? Zo ja dan zou ik het eens met een ander email adres proberen. Zie niet in waarom dit niet zou moeten kunnen, volgens mij hebben meer mensen in dit topic zowel zakelijke als persoonlijke rekeningen?
Enkel ander e-mailadres want m'n telefoon gebruik ik prive als zakelijk. Maar misschien zat daar het probleem echter dat gaf support niet aan ondanks dat ik had nagevraagd.

• henkjobse
In uitzending werd ook bediscussieerd dat anderen deze zienswijze van bunq niet volgden. Daarnaast vroeg men af waarom men niet gewoon transparant zou melden, juist als bunq zijnde.
Timmy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:28:
[...]

Ik heb dit deel van de uitzending niet gehoord maar ik denk dat bunq daar de mist in gaat... Een emailadres is een persoonsgegeven als deze naar een persoon te herleiden is. Bij de meeste emailadressen is dat het geval, slechts in enkele gevallen (info adressen bv) is daar geen sprake van. Dus volgens mij wel degelijk een datalek.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ok, Bunq is gevonden door de oplichters.
Geachte bestuurder,
U ontvangt deze e-mail omdat uit onze administratie is gebleken dat uw een openstaande bedrag heeft staan wegens het overtreden van een vekeersvoorschrift

U hebt een beschikking en vervolgens twee aanmaningen ontvangen over het overtreden van een verkeersvoorschrift.
Wij hebben u meerderen malen per brief verzocht om de betaling te voldoen.Het openstaande bedrag is tot op heden niet op de rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) bijgeschreven.
Daarom zullen wij de bank opdracht geven om uw rekening te blokkeren per Maandag 16 September 2019.
Alleen persoonlijk bij het BKR zelf kunt u inzage krijgen over de informatie die het BKR over u ontvangt.
Het blokkeren van uw rekening betekent dat de toegang tot uw rekening geblokkeerd is met ingang van 16-09-2019 tot het volledige bedrag is voldaan.

Informatie over de overtreding en de opgelegde administratieve sanctie.

Omschrijving overtreding: Rijden door roodlicht.
Datum: 20 augustus 2015
Openstaande bedrag: €530,15
Administratiekosten: €6,10
Te betalen: €536,25

Betalen

-CJIB wilt uw erop attenderen het verschuldigd bedrag te betalen binnen 48 uur na ontvangst van dit bericht

-Klik hier om direct te betalen (XRG2019TK)

Niet betalen
- Wij zijn dan genoodzaakt uw rekening te blokkeren tot na ontvangst van uw verschuldigde bedrag.
- U wordt geregistreerd bij BKR.
- U ontvangt u een schriftelijk verzoek om uw rijbewijs in te leveren.

Niet eens met de beslissing?
Dan kunt u na betaling hiertegen schriftelijk beroep instellen bij de kantonrechter.
De beroepstermijn eindigt op 30-10-2019.
Indien de kantonrechter u gelijk geeft in uw beroep wordt het verschuldigde bedrag overgemaakt naar uw rekening.
Stuur uw beroepschrift voor deze datum naar: Centrale Verwerking Openbaar Ministerie, Unit Mulder Kanton, Postbus 8225, 3503 RE Utrecht.

Hoogachtend

Centraal Justitieel Incasso Bureau
Doet Bunq daar nog iets mee? Zie ook: https://opgelicht.avrotro...jib-nog-altijd-in-omloop/

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Matszs
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08:05
@Ardana Dat soort mailtjes kan je doorsturen naar report@bunq.com

"Wil je iets melden? Van bugs in de app tot een frauduleuze gebruiker, jij kan ons helpen bunq veilig te houden. Stuur gewoon een e-mail naar report@bunq.com en we maken er meteen werk van. Als je een melding wil doen over een frauderende gebruiker, vermeld dan het rekeningnummer en andere relevante informatie."

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:46

Zenix

BOE!

Ik heb nog Bunq More en toen ook zo'n pas aangevraagd voor 1 euro per maand. Nooit geactiveerd, maar ik heb hem nog wel en hij is nog twee jaar geldig. Als deze pas verlopen is, kan ik dan weer een pas krijgen voor 1 euro p/m of moet ik dan naar premium?

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:56
De enige reden dat ik niet overstap, komt door de creditcard. Ik vind het niet prettig dat het geld "gelocked" wordt. Ondanks dat men hier de voordelen daarvan noemen,ik heb dat liever niet.

Zodat ze dat aanpassen, hebben ze een klant erbij.
Want voor de rest... lijkt mij het een fijne bank.

• RSB
  • Nu online
Iemand trouwens enig idee in welke uren bunq (support) beschikbaar is via de chat?

Ps. En wanneer denken m'n mede-tweakers hier dat bunq winstgevend word? Vind dit wel een belangrijke voordat ik zou kunnen overwegen om volledig over te gaan op Bunq en m'n ING uit te faseren..

RSB wijzigde deze reactie 14-09-2019 19:19 (30%)

-rsb

• Jay-v
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ardana schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:21:
Ok, Bunq is gevonden door de oplichters

[...]

Doet Bunq daar nog iets mee? Zie ook: https://opgelicht.avrotro...jib-nog-altijd-in-omloop/
Jup, ik heb er ook al een aantal ontvangen per SMS. Steeds gemeld bij Bunq, ze blokkeren de desbetreffende rekening binnen een aantal uren. Opzich netjes maar het mag wel iets sneller wat mij betreft :-)

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

RDKN-Steven schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:18:
Iemand trouwens enig idee in welke uren bunq (support) beschikbaar is via de chat?

Ps. En wanneer denken m'n mede-tweakers hier dat bunq winstgevend word? Vind dit wel een belangrijke voordat ik zou kunnen overwegen om volledig over te gaan op Bunq en m'n ING uit te faseren..
Zag in een support chat-screenshot in een van de Telegramkanalen 8:00-23:00 staan :)

Het brakke communiceren en ronduit beroerde support bij vlagen (gelukkig zelf geen last van, maar het idee dat ze dat niet serieus goed meer inregelen baart me zorgen) zorgt voor genoeg zuchtmomenten, maar ik heb er bij het gebruik van hun diensten geen last van. Zou ook niet snel ING wegdoen, dual-banking bevalt me nog steeds prima. Die paar euro die het me extra per jaar kost val ik niet over. Gun bunq positieve cijfers, maar ik vrees dat dat nog wel wat jaren op zich laat wachten. Snap heel goed dat dat geen vertrouwen wekt, maar ook hele grote toko's draaien vaak x aantal jaar dik in de minus...het voelt altijd zo akelig omdat het met bankieren te maken heeft. Ze hebben wel normale 100k-bankgarantie, maar ja, liever voorkomen dan genezen.

Zet ook geen grote bakken geld bij bunq, alhoewel hun rente wel hoog is vergeleken met de ING ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Freeaqingme
RDKN-Steven schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:18:
Waarom vind je dat belangrijk?

• RSB
  • Nu online
Freeaqingme schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:01:
[...]

Waarom vind je dat belangrijk?
Het is een organisatie die op mijn geld moet oppassen. Het voelt beter om dat te doen bij een organisatie die niet zoveel verliesgevend is.

-rsb

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:34

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RDKN-Steven schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:21:
[...]
Het is een organisatie die op mijn geld moet oppassen. Het voelt beter om dat te doen bij een organisatie die niet zoveel verliesgevend is.
Als ze meer geld vragen voor jouw rekening en winst maken wordt je dus blijer? :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Dit. En als je iets gewend bent om te gebruiken en er blij mee bent (en niet ergens anders kunt krijgen), wil je niet dat na zoveel jaar toch maar de stekker eruit gaat. Gun ze het ook heel erg, want het idee is prachtig...alleen de uitvoering is af en toe nog wat ernstig voor verbetering vatbaar :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:05
Jay-v schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 21:08:
[...]

Jup, ik heb er ook al een aantal ontvangen per SMS. Steeds gemeld bij Bunq, ze blokkeren de desbetreffende rekening binnen een aantal uren. Opzich netjes maar het mag wel iets sneller wat mij betreft :-)
Dat komt omdat het bij bunq erg gemakkelijk is om te zien welke telefoonnummers een bunq-account hebben door een zeer grote lijst met willekeurige telefoonnummers in je adresboek te syncen met bunq. Daarbij wordt ook in veel gevallen ook de voornaam van deze persoon getoond, tenzij er een andere publieke naam is ingesteld.

Dit artikel beschrijft hoe het bij Revolut in z'n werk gaat. Bij bunq werkt het niet veel anders. Ik heb het namelijk ook getest bij bunq na aanleiding van dat artikel. Met een adresboek van 250.000 willekeurige nummers (0611050000 t/m 0611300000) had ik binnen no-time enkele honderden bunq-accounts gevonden. Daarbij is in de meeste gevallen ook de voornaam zichtbaar en in alle gevallen het IBAN-nummer. Zo wordt gericht phishen wel erg makkelijk.

Dit probleem is overigens al door meerdere mensen bij bunq gemeld en ook op hun forum is er al eens over deze mogelijkheid gesproken. In een reactie die iemand kreeg over zijn melding werd gezegd dat bunq weet dat het misbruikt kan worden, maar dat het risico nihil zou zijn. Deze phising smsjes bewijzen echter het tegendeel.

MelvinW wijzigde deze reactie 15-09-2019 19:32 (5%)

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• mcDavid
[...]

Ik snap dit soort opmerkingen nooit echt.

Als je een bedrijf wilt laten groeien, moet je er geld in pompen. Zo werkt dat. Dat gebeurt overal. Meestal worden producten en/of diensten er niet bepaald beter op als een legertje aandeelhouders zoveel mogelijk winst uit een bedrijf probeert te persen. Ik hoop persoonlijk juist dat het nog even mag duren (hopelijk nooit) dat dat bij bunq gaat gebeuren.

Ondertussen zijn de bedrijfsrekening en de rekeningen van klanten gewoon strikt gescheiden, en heb je als er echt stront aan de knikker is altijd nog deposito garantie. Dus sja.

zcflevo.nl

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MelvinW schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:29:
[...]

Dat komt omdat het bij bunq erg gemakkelijk is om te zien welke telefoonnummers een bunq-account hebben door een zeer grote lijst met willekeurige telefoonnummers in je adresboek te syncen met bunq. Daarbij wordt ook in veel gevallen ook de voornaam van deze persoon getoond, tenzij er een andere publieke naam is ingesteld.

Dit artikel beschrijft hoe het bij Revolut in z'n werk gaat. Bij bunq werkt het niet veel anders. Ik heb het namelijk ook getest bij bunq na aanleiding van dat artikel. Met een adresboek van 250.000 willekeurige nummers (0611050000 t/m 0611300000) had ik binnen no-time enkele honderden bunq-accounts gevonden. Daarbij is in de meeste gevallen ook de voornaam zichtbaar en in alle gevallen het IBAN-nummer. Zo wordt gericht phishen wel erg makkelijk.

Dit probleem is overigens al door meerdere mensen bij bunq gemeld en ook op hun forum is er al eens over deze mogelijkheid gesproken. In een reactie die iemand kreeg over zijn melding werd gezegd dat bunq weet dat het misbruikt kan worden, maar dat het risico nihil zou zijn. Deze phising smsjes bewijzen echter het tegendeel.
Nee, in deze heeft dat niks met bunq te maken. Het zijn algemene berichten (zogenaamd van belasting of cjib) met een bunq.me ideal link er in.

Mijn 06 nummer is bekend bij de KVK en daarmee dus de hele wereld. Ik krijg overigens ook phishing sms'jes waarmee men ING tan codes probeert te ontfutselen.

Het probleem wat jij omschrijft bestaat natuurlijk ook, echter heeft het niets te maken met deze scam pogingen.

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:05
Jay-v schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:27:
[...]

Nee, in deze heeft dat niks met bunq te maken. Het zijn algemene berichten (zogenaamd van belasting of cjib) met een bunq.me ideal link er in.

Mijn 06 nummer is bekend bij de KVK en daarmee dus de hele wereld. Ik krijg overigens ook phishing sms'jes waarmee men ING tan codes probeert te ontfutselen.

Het probleem wat jij omschrijft bestaat natuurlijk ook, echter heeft het niets te maken met deze scam pogingen.
Ik doelde eigenlijk op de SMS-berichten van twee weken geleden, waarbij er een fake bunq login page werd gestuurd naar een hoop bunq klanten. Daarvan vermoed ik dat ze de methode hebben gebruikt die ik hierboven heb beschreven. Dat waren geen willekeurige phising smsjes, maar duidelijk gericht op mensen waarvan de phishers zeker wisten dat ze bunq hadden. Zie: hier, hier en hier.

MelvinW wijzigde deze reactie 15-09-2019 21:38 (15%)

MacBook Pro 16" - iPhone 11 Pro Max - Apple Watch Series 5 Hermès

• JeroenE
  • Niet online
ankhie schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:24:
Het Bunq account van de medewerker is geblokkeerd (overboeking van ABN Amro naar Bunq om precies te zijn). En waarom het bedrijf het niet kan doen is omdat ze allemaal voor de 30% regeling in aanmerking komen (eerste 30% van je inkomen onbelast).
Ik heb er weinig verstand van, maar als ik zo de belastingdienst site lees hoeft het niet per se de eerste 30% te zijn. Is er geen handigere oplossing te verzinnen met een lening vanuit het bedrijf (ipv jou als prive persoon) of een voorschot op het salaris?

Ik ben wel met je eens dat dit alleen niet een reden voor sluiting zou moeten zijn en het klinkt ook nogal vaag dat je niet eens kan uitleggen hoe of wat. Het lijkt bijna wel een Spaanse Inquisitie.
Dennisweb schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:26:
Bij wet is geregeld dat compliance niet in mag gaan over lopende onderzoeken. Dat snap ik ook wel, maar toch vind ik het tricky als je daardoor lange tijd niet bij je geld kunt.
Gewoon voor mijn nieuwsgierigheid, maar welke wet is dat dan? Niet dat je ongelijk hebt, maar ik vind het wel bijzonder dat er blijkbaar een wet is dat een bank je bankrekening mag blokkeren en jou daar helemaal niets over hoeft te vertellen.
JackSparrow schreef op zondag 8 september 2019 @ 23:50:
Zelf heb ik trouwens ook wel een 'ervaring' met een pop-up waarbij mij wat meer informatie gevraagd werd wat ik met de rekening deed. Daarbij doe ik niets 'vreemds', m'n salaris komt er niet eens binnen.
Volgens mij heeft zo'n beetje iedereen bij bunq die gekregen. Er werden destijds ook vragen gesteld op Together (waar natuurlijk geen antwoord op kwam) of men dit moest doen in het kader van "ken uw klant". Tenminste, ik neem aan dat je het hebt over de vragen als "hoe gebruik je bunq", "heb je nog meer bankrekeningen", "wat is het saldo wat gemiddeld op je rekeningen staat".
henkjobse schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:40:
In uitzending werd ook bediscussieerd dat anderen deze zienswijze van bunq niet volgden. Daarnaast vroeg men af waarom men niet gewoon transparant zou melden, juist als bunq zijnde.
Ik moet zeggen dat een van de weinig zaken die bunq blijkbaar effectief aan de hele wereld heeft laten weten is dat ze zo transparant zijn. Dat krijg je bijna overal te horen als het over bunq gaat. Het is alleen jammer dat ze juist helemaal niet transparant zijn. Maar het is wel goede marketing.
streamnl schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:39:
De enige reden dat ik niet overstap, komt door de creditcard. Ik vind het niet prettig dat het geld "gelocked" wordt. Ondanks dat men hier de voordelen daarvan noemen,ik heb dat liever niet.
Waarom neem je niet een losse credit card bij een ander bedrijf?

Dat heb ik ook al jaren omdat mijn vorige bank überhaupt geen credit cards uitgaf (en nog steeds niet volgens mij). Je hebt best kans dat dit goedkoper is dan een rekening + CC aanhouden bij een andere bank.
Jay-v schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:27:
Die zijn er toch al heel lang? Als je geluk (of pech?) hebt krijg je er inderdaad dezelfde dag ook nog 1 van de ING of de Rabobank.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

JeroenE schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:13:
Die zijn er toch al heel lang? Als je geluk (of pech?) hebt krijg je er inderdaad dezelfde dag ook nog 1 van de ING of de Rabobank.
Dat klopt, het lijkt echter meer voor te komen bij Bunq. Wellicht omdat het zo eenvoudig is een rekening te openen. Het zou daarom ook fijn zijn als Bunq ze iets sneller kan bevriezen nadat je een melding van fraude hebt gedaan (ik begrijp echter dat dat niet eenvoudig is).

• JeroenE
  • Niet online
Jay-v schreef op maandag 16 september 2019 @ 07:28:
Dat klopt, het lijkt echter meer voor te komen bij Bunq. Wellicht omdat het zo eenvoudig is een rekening te openen. Het zou daarom ook fijn zijn als Bunq ze iets sneller kan bevriezen nadat je een melding van fraude hebt gedaan (ik begrijp echter dat dat niet eenvoudig is).
Ik probeer die links in het algemeen helemaal niet uit maar je hebt die toch ook met andere rekeningnummers of betaalmethodes. Vroeger (nog steeds?) kreeg je ze gewoon met een rekeningnummer er in of later met Tikkie links. Zolang er mensen zijn die als katvanger worden misbruikt zal dit niet ophouden.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:56
Ik heb graag mijn bankzaken bij 1 bank. Puur organisatorisch.

• JeroenE
  • Niet online
streamnl schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:28:
Ik heb graag mijn bankzaken bij 1 bank. Puur organisatorisch.
Dan wordt het sowieso al lastig als je een hypotheek of dat soort dingen wil nemen, dat heeft bunq ook niet. Ik heb die nog weer elders lopen, dus voor mij maakt dat niet zo veel uit. Zelfde voor de CC. Je krijgt 1 keer per maand een melding dat je weer moet betalen (kan ook automatisch, maar ik heb er liever wat meer controle over).

Een voordeel om de CC ergens anders te hebben kan ook zijn dat je uit meerdere smaken kan kiezen en je risicospreiding als je op vakantie bent wat groter is qua betalingsproblemen/storingen.

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:43
kwon schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:38:
[...]

Bij deze terminal was het echter wel mogelijk om een pincode in te toetsen. Sterker nog, hij vroeg 'gewoon' om een pincode toen ik daarna de Visa-kaart van ICS gebruikte. Dat maakt het in dit geval zo raar en voor mijn gevoel onverklaarbaar.

[...]

Wow, van dit soort antwoorden word ik blij :)

Ik ben echt reuze benieuwd. Ik ben al tijden op zoek naar een creditcard zonder koersopslag die net zo breed wordt geaccepteerd als m'n kaart van ICS. Helaas ben ik die tot nu toe nog niet tegengekomen. N26, Revolut, bunq; hun kaarten worden tot nu toe allemaal meestal geaccepteerd maar niet altijd. En dan heb ik het over 'gewone' betalingen aan de kassa en niet afwijkende dingen zoals autohuurborg, pinnen aan de pomp, etc.

Maar, je antwoord geeft me in dit geval weer hernieuwde hoop dat de Travel Card wél die kaart kan zijn :Y
Om hier nog even op terug te komen; sinds die post werd m'n Travel Card in de VS nergens meer geweigerd, terwijl ik hem toch zo'n gemiddeld vijf keer per dag gebruikte. Ik weet niet of het toeval is of dat het werkelijk te danken valt aan de verbetering in de backend, maar ik ben voldoende geënthousiasmeerd om de Travel Card voortaan buiten de eurozone als 'hoofdkaart' te gebruiken met de oude vertrouwde Visa-kaart van ICS als backup.

Het is al vaker genoemd, maar die opmerkingen die je héél vaak van de merchants krijgt zijn ook wel grappig:

"Ooooh I've never seen a card like this before" -> voor- en achterkant meerdere keren bewonderend aankijken

"This is the prettiest and most colorful card I've ever seen, I want to apply for one as well"

"I don't mean to be blunt, but are you gay?" -> opmerking van de barman gevolgd door een epistel van z'n zusje die net uit de kast was gekomen etc etc. Het was wel in een biercafé in een liberaal gedeelte van San Diego dus de setting was er ook een beetje (of misschien gewoon heel erg) naar.

• Tamerciaga
JeroenE schreef op maandag 16 september 2019 @ 08:42:
[...]
Dan wordt het sowieso al lastig als je een hypotheek of dat soort dingen wil nemen, dat heeft bunq ook niet. Ik heb die nog weer elders lopen, dus voor mij maakt dat niet zo veel uit. Zelfde voor de CC. Je krijgt 1 keer per maand een melding dat je weer moet betalen (kan ook automatisch, maar ik heb er liever wat meer controle over).

Een voordeel om de CC ergens anders te hebben kan ook zijn dat je uit meerdere smaken kan kiezen en je risicospreiding als je op vakantie bent wat groter is qua betalingsproblemen/storingen.
Ik heb bewust een grote bank erbij genomen voor de hypotheek betalingen / vaste lasten. En bunq voor klein geld, alhoewel ik wel verder aan het kijken ben, zo veel gebruik ik het niet meer.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:41
Ik probeer iets meer inzicht in mijn budgetten en uitgaven te krijgen. Nu zit in bij abn en gebruik ik grip app maar je kunt daar geen eigen categorieen in plaatsen. Daardoor staan de kosten van de auto van mijn vrouw en mijn eigen auto door elkaar. Terwijl ik juist de kosten van mijn eigen auto duidelijk inzichtelijk wil hebben.

Ik krijg het gevoel dat bunq beter zou moeten zijn in het inzichtelijk maken van specifieke kosten/eigen categorieen echter zie ik zo snel nog niet hoe precies.

Zou iemand hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Wat is de makkelijkste manier om bepaalde kosten van andere kosten te scheiden in de app?

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:24
Limbeckx schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:55:
Ik probeer iets meer inzicht in mijn budgetten en uitgaven te krijgen. Nu zit in bij abn en gebruik ik grip app maar je kunt daar geen eigen categorieen in plaatsen. Daardoor staan de kosten van de auto van mijn vrouw en mijn eigen auto door elkaar. Terwijl ik juist de kosten van mijn eigen auto duidelijk inzichtelijk wil hebben.

Ik krijg het gevoel dat bunq beter zou moeten zijn in het inzichtelijk maken van specifieke kosten/eigen categorieen echter zie ik zo snel nog niet hoe precies.

Zou iemand hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Wat is de makkelijkste manier om bepaalde kosten van andere kosten te scheiden in de app?
Simpel: voor elke auto een aparte rekening aanmaken. Ik heb voor elke budget categorie een aparte rekening (auto, boodschappen, verzorging, abonnementen, vrije tijd, etc). Omdat elke rekening een eigen IBAN heeft, stort ik automatisch elke maand een bedrag op die rekeningen.

Zo kun je heel eenvoudig aan de saldo's zien hoe je ervoor staat qua budget.

Fijne is ook dat je dual-PIN kan instellen bij Bunq. Als je PIN1 invoert bij een betaalautomaat, betaald hij het van rekening A en voer je PIN2 in, dan betaald hij het van rekening B. Daarnaast kun je de pas ook met een klik aan een andere rekening koppelen.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:41
BounceCloud schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:12:
[...]

Simpel: voor elke auto een aparte rekening aanmaken. Ik heb voor elke budget categorie een aparte rekening (auto, boodschappen, verzorging, abonnementen, vrije tijd, etc). Omdat elke rekening een eigen IBAN heeft, stort ik automatisch elke maand een bedrag op die rekeningen.

Zo kun je heel eenvoudig aan de saldo's zien hoe je ervoor staat qua budget.

Fijne is ook dat je dual-PIN kan instellen bij Bunq. Als je PIN1 invoert bij een betaalautomaat, betaald hij het van rekening A en voer je PIN2 in, dan betaald hij het van rekening B. Daarnaast kun je de pas ook met een klik aan een andere rekening koppelen.
Dank voor de uitleg, klinkt als een makkelijke oplossing voor als je maar 2 of 3 budgetten hebt. Ik twijfel nog even of het voor mij ook gaat werken.

Ik zou namelijk uiteindelijk willen zitten hoeveel uitgeef aan:
-Huis & Hypotheek
-Auto 1
-Auto 2
-Boodschappen
-Misc

Oww nog een andere vraag:
Zijn er op internet plekken om een groep te vormen om samen bunq te nemen? 5 euro pm klinkt toch een stuk beter als 8 euro...

edit: zie dat de pack leader alleen wordt gebilled. Dat klinkt net echt als een bruikbaar scenario om met 3 wildvreemden een pack op te zetten.

Limbeckx wijzigde deze reactie 16-09-2019 14:05 (5%)

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:48
Nou, bij car rental Enterprise (Canada) voldoet de travelcard in ieder geval niet voor het huren van een auto. Dus de app Turo maar gebruikt (car rental van particulieren).

Had die kaart specifiek gehaald omdat ze aangaven dat hij geen problemen op zou leveren bij het huren van auto’s. Sigh.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• kwon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18:43
ZpAz schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:54:
Nou, bij car rental Enterprise (Canada) voldoet de travelcard in ieder geval niet voor het huren van een auto. Dus de app Turo maar gebruikt (car rental van particulieren).

Had die kaart specifiek gehaald omdat ze aangaven dat hij geen problemen op zou leveren bij het huren van auto’s. Sigh.
Was je fysiek op locatie? Welke reden werd er gegeven?

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:48
kwon schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:06:
[...]

Was je fysiek op locatie? Welke reden werd er gegeven?
Ja, hij haalde de kaart door zijn apparaat, en dan moet het blijkbaar mijn naam aangeven maar het gaf een generieke “customer” aan. De naam op de kaart zelf was niet voldoende blijkbaar....

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• Vinnienerd
ZpAz schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:10:
[...]

Ja, hij haalde de kaart door zijn apparaat, en dan moet het blijkbaar mijn naam aangeven maar het gaf een generieke “customer” aan. De naam op de kaart zelf was niet voldoende blijkbaar....
Handig voor de acceptatie 👎
Misschien even aangeven op hun forum?
Pagina: 1 ... 46 ... 50 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True