Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jona
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-04 21:58
Het is inderdaad zo dat bunq alleen maar via een app is te bereiken. Ik zie daar het probleem niet zo van in eigenlijk. Het is eerder een pre zou ik zeggen. Veel nieuwe fin-tech banken zijn app-only en voor veel mensen is het al de belangrijkste manier om hun bankzaken te regelen. Ik log bv nog maar zelden in bij de ING website, omdat de app al bijna alles kan.

Een app biedt veel meer mogelijkheden dan een website omdat het gebruik kan maken van de functies op de smartphone zoals camera/vingerafdruk/toegangscode. Bovendien is een app veiliger dan een website omdat je telefoon een persoonlijk en vertrouwd apparaat is en de app in een beschermde omgeving draait. Niet geheel onbelangrijk lijkt me.

Het lijkt me ook dat het beter is te focussen op een goede app (en de bunq app is echt steengoed!) dan een halfbakken app en een halfbakken website te hebben. Maar misschien dat ze bij bunq wel een website plannen voor in een latere fase.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
rr7r schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:00:
[...]

Weliswaar was het een UK rekening, maar wel met de euro als valuta. Dus ik kan je vraag niet beantwoorden.
Revolut? O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haas1234
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06-06-2016
Wat voor potjes hebben jullie? Hebben jullie ook bijvoorbeeld aparte potjes voor huur/hypotheek, telefoon, boodschappen, kleding, etc? En stel je telefoonrekening is 40 euro per maand, kun je dat potje dan automatisch aanvullen tot 40 (of 80 ofzo) euro? Maar dan niet vanaf IDEAL maar van je lopende BUNQ rekening waar je inkomen op binnenkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 09-04 22:24
quote:
Ja, kwam t toevallig tegen in dit topic (of forum) n.a.v. bovenstaande. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
haas1234 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:50:
Wat voor potjes hebben jullie? Hebben jullie ook bijvoorbeeld aparte potjes voor huur/hypotheek, telefoon, boodschappen, kleding, etc? En stel je telefoonrekening is 40 euro per maand, kun je dat potje dan automatisch aanvullen tot 40 (of 80 ofzo) euro? Maar dan niet vanaf IDEAL maar van je lopende BUNQ rekening waar je inkomen op binnenkomt.
Dat zijn geen potjes maar IBAN rekeningen. Dus als je je telefoon rekening, huur etc allemaal van een andere rekening wilt laten afschrijven.... Mij lijkt het heel onhandig zeker omdat bunq (nog) geen automatisch overboeken heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haas1234
  • Laatst online: 06-06-2016
Ik boek eigenlijk alleen naar mijn ouders automatisch wat over, omdat ik bij hun op de verzekering sta. De rest is eigenlijk allemaal automatische incasso, ook mijn huur. Dat was echter bij mijn vorige verhuurder niet zo inderdaad. Ik weet dat het aparte rekeningen zijn ja. Maar volgens mij noemt bunq het zelf wel potjes. :P

Wat vinden jullie trouwens van dit filmpje? https://player.vimeo.com/...28bf1207c7&profile_id=174

Want het ziet er ONT-ZET-TEND omslachtig en onhandig uit. Gewoon met een bankpas betalen zou veel handiger en sneller zijn. Waarom voerde die jongen een nummer in en werd er niet gewoon met NearPay betaald?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
haas1234 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:07:
Wat vinden jullie trouwens van dit filmpje? https://player.vimeo.com/...28bf1207c7&profile_id=174

Want het ziet er ONT-ZET-TEND omslachtig en onhandig uit. Gewoon met een bankpas betalen zou veel handiger en sneller zijn. Waarom voerde die jongen een nummer in en werd er niet gewoon met NearPay betaald?
Waarschijnlijk omdat near-pay alleen met bunq klanten werkt en deze manier met alle banken via iDEAL. Het is leuk, heb et een keertje gebruikt maar niet super speciaal. Tevens moet de betaler ook nog eens 50 cent iDEAL kosten betalen...

bluewalk.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whis!
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online
quote:
haas1234 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:54:
Hebben jullie dan ook echt jullie bankrekening veranderd bij jullie werkgever/DUO/UWV/belastingen/verhuurder/etcetc?

Met andere woorden komt jullie inkomen ook direct op jullie BUNQ?

Overigens... rente zou mij echt niks kunnen schelen. Ik heb nu een paar tientjes aan rente opgebouwd. Maar kosten van 2 betaalrekeningen is al zo'n 30 euro per jaar.

Misschien als de economie weer omhoog gaat. :P
Hier doe ik ook alles via BUNQ. ABN rekening een aantal maanden geleden opgezegd (nadat Bunq automatische incasso's is gaan accepteren). Geen spijt van gehad. Instant push-berichten zijn leuk. Extra pas aanvragen via de app. en koppelen aan een van de zelf aangemaakte rekeningen is ook erg handig.

Oja, een webshop-betaling via iDeal is ook een hele verademing in tegenstelling tot ABN waar je verplicht een pas + e.dentifier bij nodig hebt. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-03 15:58
Ik doe ook alles via bunq, love it!
Bank zaken doen is nu makkelijk en fun ipv altijd een frustratie met random readers en rekeningnummers.
Alleen Paypal koppeling werkt nog steeds niet. Super irritant. Dus ik zet nu geld via ideal op Paypal account ipv directe rekeningkoppeling.
Bye Rabobank, ik mis je niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Gisteren nog wat geld wezen storten, vraagt de Rabo nu gewoon 1.50 euro voor per storting, wtf betalen om geld te brengen?! Nog even kijken hoe geld te storten (bv van verjaardagen oid) op een bunq rekening en dan alle stappen gaan zetten om de Rabo gedag te zeggen.

[Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 07-06-2016 14:07]

bluewalk.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aaaaaaaaa
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 08-06-2016
Zojuist inderdaad even geprobeerd om met paypal te betalen maar dit werkt inderdaad niet. Bedragen van Paypal naar Bunq zijn wel gestort maar het gaat fout bij het SEPA-gedeelte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
cyberde schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:06:
Gisteren nog wat geld wezen storten, vraagt de Rabo nu gewoon 1.50 euro voor per storting, wtf betalen om geld te brengen?! Nog even kijken hoe geld te storten (bv van verjaardagen oid) op een bunq rekening en dan alle stappen gaan zetten om de Rabo gedag te zeggen.
Contant geld (en munten al helemaal) = duur voor de bank.

Kun je dat geld niet gewoon contant uitgeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
quote:
Whatson schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:15:
[...]

Contant geld (en munten al helemaal) = duur voor de bank.

Kun je dat geld niet gewoon contant uitgeven?
Was cash geld van de verkoop van een auto. Heb ik uiteraard liever op de bank

bluewalk.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jona
Bij bunq is cash geld eigenlijk helemaal taboe. Geld opnemen kan nog wel, maar wordt met 0,80 Euro opnamekosten sterk ontmoedigd en geld storten is niet mogelijk. Eigenlijk is er toch ook niet veel reden voor om zo'n grote verkoop als een auto cash af te rekenen. Een bankoverschrijving is zo gebeurd en als je niet bij dezelfde bank zit, kan je bij bunq met bunq.me gewoon een real-time betaling doen. Lijkt me veel makkelijker, want de koper hoeft niet zoveel geld op te nemen en jij hoeft het niet te storten, afgezien van de veiligheid nog.

Als je compleet over gaat naar bunq moet je hier wel rekening mee houden, want contant geld op je bunq rekening krijgen is nogal lastig als je geen rekening bij een andere bank meer hebt. Ik doe het nu nog via de ING, want die geeft 6 stortingen per jaar gratis, maar alternatieven zonder bank, zoals de GWK, rekenen behoorlijk hoge kosten voor geldstortingen (2,5% en minimaal 7 Euro).

629110

Laat maar offtopic

[Voor 112% gewijzigd door 629110 op 08-06-2016 11:19]

• aaaaaaaaa
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 08-06-2016
quote:
jona schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:19:
Bij bunq is cash geld eigenlijk helemaal taboe. Geld opnemen kan nog wel, maar wordt met 0,80 Euro opnamekosten sterk ontmoedigd en geld storten is niet mogelijk. Eigenlijk is er toch ook niet veel reden voor om zo'n grote verkoop als een auto cash af te rekenen. Een bankoverschrijving is zo gebeurd en als je niet bij dezelfde bank zit, kan je bij bunq met bunq.me gewoon een real-time betaling doen. Lijkt me veel makkelijker, want de koper hoeft niet zoveel geld op te nemen en jij hoeft het niet te storten, afgezien van de veiligheid nog.

Als je compleet over gaat naar bunq moet je hier wel rekening mee houden, want contant geld op je bunq rekening krijgen is nogal lastig als je geen rekening bij een andere bank meer hebt. Ik doe het nu nog via de ING, want die geeft 6 stortingen per jaar gratis, maar alternatieven zonder bank, zoals de GWK, rekenen behoorlijk hoge kosten voor geldstortingen (2,5% en minimaal 7 Euro).
Heel leuke gedachte als je tegen de barman in de club zegt ok ik ga nu met bunq nearpay betalen lacht hij je mooi uit.

Of als je bij een executieverkoop bent en je zegt tegen de verkoper ja kun je even de betaling ontvangen via bunq gaat de auto toch ook echt naar een andere koper.

En als je een bank via marktplaats voor 50 euro bij een of andere oma komt ophalen... enfin je snapt het wel. Leuke fantasie, dat wel. ;)

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:47
quote:
aaaaaaaaa schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:40:
[...]

Heel leuke gedachte als je tegen de barman in de club zegt ok ik ga nu met bunq nearpay betalen lacht hij je mooi uit.

Of als je bij een executieverkoop bent en je zegt tegen de verkoper ja kun je even de betaling ontvangen via bunq gaat de auto toch ook echt naar een andere koper.

En als je een bank via marktplaats voor 50 euro bij een of andere oma komt ophalen... enfin je snapt het wel. Leuke fantasie, dat wel. ;)
Toegegeven, het is niet altijd even handig, maar zo kun je natuurlijk welke vooruitgang wel onderuit halen. Je kunt met Bunq echter , zoals jona al aangeeft, overigens wel geld opnemen; het kost alleen ook geld. Maar als jij incidenteel een keertje moet pinnen, dan vallen de kosten ook wel weer mee.

Verder zijn er steeds meer uitgaansgelegenheden waar je ook kunt pinnen, of zelfs alleen maar kunt pinnen (bijv. Paradiso, Melkweg, Tolhuistuin, etc). Ik verwacht dat dit alleen maar mere wordt, en het dus ook aantrekkelijker wordt om over te stappen naar Bunq ;)

• jona
Ja, dit ging dus ook meer over cashgeld dat je moet storten, omdat je iets verkocht hebt. Dan kan je de koper beter aanbieden om het geld via bunq.me te laten betalen en dat werkt gewoon, ongeacht bij welke bank je zit, omdat het via iDeal gaat. Als je in de bar wilt betalen kun je gewoon pinnen lijkt me en dat omaatje met haar bank, tja vooruitgang is lastig ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 2020Media
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 05-04 12:17
Twee dagen geleden ook een rekening geopend bij Bunq, wat ging dat makkelijk. Daarna direct ook een zakelijke rekening aangemaakt mijn zakelijke rekening bij ING wordt opgezegd gezien ik een kleine onderneming heb en 15 euro p/m best wat geld is. Ik zag dat mollie iig iDeal betaling via bunq accepteert (zodat klanten via iDeal kunnen afrekenen in bijvoorbeeld je webwinkel) of andere payment providers Bunq ook ondersteunen moet ik nog uitzoeken. Mijn privé rekening opzeggen is een ander verhaal gezien we (nog) niet in een cashless society leven.

May Lyssa aid you

• Tonkey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 08:29
quote:
cyberde schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:06:
Dat mag toch een keer of 6 per jaar gratis? Heb er nog nooit voor betaald bij de rabo..

• bluewalk
  • Niet online
quote:
Tonkey schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 10:56:
[...]

Dat mag toch een keer of 6 per jaar gratis? Heb er nog nooit voor betaald bij de rabo..
Dat was inderdaad zo, tot 1 juni. Stond op een papier bij het stortingsapparaat.

bluewalk.net

• wording
  • Niet online
Is de gezichtsherkenning verplicht/essentieel bij het aanmelden/gebruiken van de app?

[Voor 45% gewijzigd door wording op 11-06-2016 15:26]

• Whatson
  • Niet online
quote:
wording schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 15:22:
Is de gezichtsherkenning verplicht/essentieel bij het aanmelden/gebruiken van de app?
Ja. Is toch geen probleem?

Acties:
  • +2Henk 'm!

629110

Ik ben iemand met een lange baard die ik wel eens ineens veel korter knip (Meer dan 5 cm eraf) Bunq heeft hier geen problemen mee. Wat wel erg lastig is als ik in de avond uren thuis iets snel probeer over te maken dat de app constant blijft zeggen dat er te weinig licht is.

btw. ik heb een iPhone 5S, vrouw heeft een iPhone 6S maar zij maakt eigenlijk nooit geld over.

[Voor 15% gewijzigd door 629110 op 15-06-2016 15:44]

• Tricto
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:21:
Ik ben iemand met een lange baard die ik wel eens ineens veel korter knip (Meer dan 5 cm eraf) Bunq heeft hier geen problemen mee. Wat wel erg lastig is als ik in de avond uren thuis iets snel probeer over te maken dat de app constant blijft zeggen dat er te weinig licht is.
+1 is voor de baard ;)

Hier trouwens in het donker geen last met gezichtsherkenning

Mijn vriendin met wat oudere telefoon en camera heeft daar wel last van.

• MaffeMaarten
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:54
Best interessante materie allemaal. Ik denk ook wel dat ik goedkoper uit zou zijn. Wat is bij Bunq trouwens het equivalent van een en-of rekening? Is dat gewoon een rekening die van 1 iemand is, maar dat ik dan mijn vriendin als "connect" erbij zet? Dan is er nog steeds 1 iemand "de baas" toch, of heb je dan echt alletwee dezelfde rechten op die rekening?

Verder zit ik nog met de creditcard, een spaarrekening die dan weer ergens anders moet, en met dat ik echt geen zin heb om alle hypotheek, nuts-bedrijf, verenigingen, verzekeringen, enz. allemaal om te gaan zetten naar een nieuw rekeningnummer. Heb bij een aantal dingen van m'n eigen rekening naar de gezamelijke rekening al wel gezien wat een gehannes dat is.

En puur als extra rekening om wat makkelijker met vrienden onderling dingen te kunnen regelen vind ik het voorlopig ook niet echt waard, ben best tevreden met de ing-app en als ik m'n vrienden een overschrijving zie maken vertrouw ik er wel op dat dat geld er ergens in de komende dagen is, hoeft niet real-time van mij.
Misschien veranderd dat als echt veel mensen in m'n omgeving het gebruiken en je ook NearPay en dat soort dingen kan gaan gebruiken.

• jona
Ze hebben al aangegeven voorlopig nog niets te zien in een gezamenlijke rekening, omdat Connect in gebruik een praktisch alternatief is. Je kan er wel hetzelfde mee, maar het is nog niet echt een alternatief voor een 'echte' gezamenlijke rekening.

Ik zie bunq op dit moment dan ook nog als een extra rekening die je er bij hebt voor de vele handige functies die het biedt. Ze zijn nog volop in ontwikkeling en bieden nog niet alle functionaliteit die een conventionele bank biedt, maar het gaat heel snel bij hen. Bedenk dat ze begin dit jaar zelfs nog geen automatische incasso en iDeal implementatie hadden. En nu hebben ze al een van de beste implementaties.

Je hoeft niet in een keer over, maar kan ook eerst klein beginnen met een bunq rekening als zakgeld-rekening, waar je elke maand een bedrag opzij zet voor de kleine uitgaven. Dit is ook heel handig om je uitgaven te budgetteren. Ben je wat meer gewend, dan kan je bv een rekening openen voor de boodschappen waarbij je vriendin en jij allebei toegang hebben. De volgende stap kan een rekening zijn waarvan je elke maand bepaalde vaste lasten betaald zoals je autokosten (verzekering/belasting/onderhoud). Dat zet je dan opzij zodra je salaris binnen is, zodat je zeker weet dat er geld is voor die vaste lasten. Zo ga je langzaam over en hoef je niet in een keer alle bedrijven aan te schrijven.

Ik zie bunq dan ook als een manier om meer controle te krijgen over al je uitgaven en budgetten op te zetten voor specifieke doelen. Je kan immers 10 extra rekeningen openen zonder meerkosten en dezelfde pas werkt op al die rekeningen.

• MaffeMaarten
Ok, dan is het inderdaad voorlopig (voor mij dan toch) meer iets voor "erbij".
Ik heb ondertussen toch maar wel een rekening geopend, gewoon omdat ik m'n nieuwsgierigheid niet zo goed kan bedwingen, en het is toch allemaal gratis zolang er geen pas bij zit.
Wat heen en weer ge-I-Deald, I-BANd, betalingsverzoek geprobeerd naar ander email adres, geweigerd, lijkt allemaal prima te werken. (Alleen de app crashed als je een betalingsverzoek naar jezelf probeert te openen, maar goed).

Voorlopig nog geen andere contacten op m'n telefoon met een bunq rekening zo te zien. Ben benieuwd of het aanslaat en wat voor nieuws ze allemaal nog bedenken.

-edit-

Haha, ze zitten er wel bovenop zeg. Ik kreeg net naar aanleiding van deze tweakers post een chat bericht in de app over die crash, wat ik precies deed in welke volgorde.
Bugreportje doorgegeven en nog wat berichtjes uitgewisseld over andere wensen. :)

[Voor 17% gewijzigd door MaffeMaarten op 16-06-2016 12:02]

• glaasjejus
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16-06-2017
Is het iemand al gelukt om zo'n "Personal QR" te maken? Ik kan het nergens terug vinden de app. De website spreekt over "from now on" and "Now we’ve implemented this QR feature in the app", dus ik ga er vanuit dat het wel al mogelijk moet zijn?

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:12:

Haha, ze zitten er wel bovenop zeg. Ik kreeg net naar aanleiding van deze tweakers post een chat bericht in de app over die crash, wat ik precies deed in welke volgorde.
Bugreportje doorgegeven en nog wat berichtjes uitgewisseld over andere wensen. :)
Die in app support bij Bunq is echt geweldig :) Erg snel en prettig contact!

Mijn LinkedIn!

• jona
quote:
glaasjejus schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:22:
Is het iemand al gelukt om zo'n "Personal QR" te maken? Ik kan het nergens terug vinden de app. De website spreekt over "from now on" and "Now we’ve implemented this QR feature in the app", dus ik ga er vanuit dat het wel al mogelijk moet zijn?
Je moet in ieder geval de meest recente versie hebben. Dan kun je de optie vinden onder Bank Accounts>'De betreffende rekening'>Create QR Code. Je kan ook van daaruit een PDF file aanmaken met de QR code. Dit is in ieder geval zo in de iOS app.

• glaasjejus
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16-06-2017
quote:
jona schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:30:
[...]

Je moet in ieder geval de meest recente versie hebben. Dan kun je de optie vinden onder Bank Accounts>'De betreffende rekening'>Create QR Code. Je kan ook van daaruit een PDF file aanmaken met de QR code. Dit is in ieder geval zo in de iOS app.
Ah! Gevonden, bedankt!

• MaffeMaarten
quote:
jona schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:30:
[...]

Ah, ik dacht dat dat alleen in de zakelijke versie kon, omdat ik het niet kon vinden. Ik zat het te zoeken onder betaalverzoek. (Waarschijnlijk omdat ik de ING app gewend ben.)

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08:10
Wat een topsupport hebben ze hier! Afgelopen nacht lukte het niet om bij een kroeg te pinnen, maar werd het wel afgeschreven. (‘Gelukkig’ heb ik ook nog een ASN rekening.) Om half twee 's nachts iemand van support die vertelde dat er inderdaad problemen waren en dat ze ermee bezig waren — even later berichtje van ze dat het weer werkte en dat ze de volgende dag even zouden kijken naar de transacties. Vandaag namen ze contact op en na het e.e.a. te bevestigen waren de transacties even later weer teruggedraaid :) Goed bezig. Natuurlijk hoort het niet dat het niet werkt (maar volgens mij waren het problemen met de aansluiting, en niet zozeer bij bunq zelf), maar met zo'n snel chatkanaal, en heldere en duidelijke communicatie weet je eigenlijk meteen waar je aan toe bent en hoef je je geen zorgen te maken!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:42
quote:
Intercity schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 19:28:
Wat een topsupport hebben ze hier! Afgelopen nacht lukte het niet om bij een kroeg te pinnen, maar werd het wel afgeschreven. (‘Gelukkig’ heb ik ook nog een ASN rekening.) Om half twee 's nachts iemand van support die vertelde dat er inderdaad problemen waren en dat ze ermee bezig waren — even later berichtje van ze dat het weer werkte en dat ze de volgende dag even zouden kijken naar de transacties. Vandaag namen ze contact op en na het e.e.a. te bevestigen waren de transacties even later weer teruggedraaid :) Goed bezig. Natuurlijk hoort het niet dat het niet werkt (maar volgens mij waren het problemen met de aansluiting, en niet zozeer bij bunq zelf), maar met zo'n snel chatkanaal, en heldere en duidelijke communicatie weet je eigenlijk meteen waar je aan toe bent en hoef je je geen zorgen te maken!
Vreemd verhaal van Bunq. Heb je je betaalpas gebruikt? Want als dat het geval is, dan heeft de aanvraag Bunq wel gewoon bereikt, maar het antwoord de kroeg niet. Of was het antwoord van Bunq niet te verwerken door de volgende in de keten. Hoe dan ook, in beide gevallen zal de betaalautomaat de betaling gaan terugdraaien en een dergelijk terugdraai bericht blijft verstuurd worden totdat het geaccepteerd is door Bunq.

629110

De chat lijkt in ons geval ook 24/7 te werken. Laatst herrinerde we ons thuis dat we iets hadden terug gebracht en dat we met "retourpinnen" het geld terug moesten krijgen. Echter was het al een week geleden.

Via de chat contact opgenomen, laat in de avond. Vervolgens is dit gecontroleerd en de status was dat er nog een ander collega van support de betaling moest goedkeuren en dan zou het binnen zijn. Volgende dag is het geld gestort overdag en een bericht dat het oke was.

• Benn1e
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-03 14:45
Wat mij opviel. Ik heb ook een Bunq account geopend. Ik heb 2 rekeningen aangemaakt. Als ik vervolgens een Ideal storting doe dan zie ik dat het een heel ander tegenrekening is dan de IBAN nummers van mijn rekeningen. Het komt wel goed aan en alles is in orde maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die schrikken en denken: klopt dit wel?

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Bij een iDeal contract worden betalingen door de iDeal payment processor overgemaakt naar één vaste tegenrekening. Waarschijnlijk heeft bunq gekozen voor een tegenrekening bij Deutsche Bank juist om te voorkomen dat er een 'verkeerde' (andere) bunq IBAN wordt getoond als tegenrekening.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• MaffeMaarten
quote:
Benn1e schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:32:
Wat mij opviel. Ik heb ook een Bunq account geopend. Ik heb 2 rekeningen aangemaakt. Als ik vervolgens een Ideal storting doe dan zie ik dat het een heel ander tegenrekening is dan de IBAN nummers van mijn rekeningen. Het komt wel goed aan en alles is in orde maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die schrikken en denken: klopt dit wel?
Klopt, viel mij ook al op. Was niet eens een BUNQ iban nummer, maar ééntje met bank-id DEUT. Een rekening van Deutche Bank Nederland.
Zou wel eens kunnen komen omdat er eerst geen iDeal boekingen naar bunq rekeningen gedaan kunnen worden.

Ik vraag me af of dat ook zo in de gegevens staat als je via de bunq.me manier een iDeal overboeking vanuit een betalingsverzoek doet. Als je zelf geen bunq zou hebben zeg maar. Heb ik nog nooit getest. Ik zou hopen dat er dan in ieder geval wel de naam van degene die je betaald hebt bij staat.

629110

Nog een punt waar ik super blij mee ben bij bunq, de transactie's hebben niet alleen een datum maar ook een tijd. Nu kan ik altijd nog kijken hoelaat ik ergens was of hoelaat ik heb betaald. Bij de ING doen ze niet aan tijd.

• shadowlyse
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06:37
Ik heb de app geinstalleerd er even mee gespeeld. Wat ik nog een tekortkoming vind, waardoor ik niet volledig overstap, is dat automatische maandelijkse overboekingen voor bv de huur of automatische incasso net kan. Als ik druk ben met werk of op het strand lig van no-wifiland (heerlijk rustig met een echt boek zonder smartphone echt even helemaal weg zijn van alles) dan vergeet ik bv de huur over te maken en dat is irritant. De bunqmedewerker gaf aan dat de functie hoog op de "wishlist" stond. Wat ik niet helemaal snap, wel allemaal fancy innovatieve dingen bedenken maar de basisfunctionaliteit "vergeten". De klantenservice van Bunq is trouwens wel echt helemaal top, Reactie in minder dan een minuut en medewerker die meteen weet waar het over gaat.
Bij een gewone bank sta eerst een halfjaar in de wacht en krijg je vervolgens iemand aan de lijn die er geen zak van snapt. Voordat je zaken geregeld zijn ben al snel achtduizend keer doorverbonden voor het geregeld is....

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Overboekingen kan je inderdaad nog niet van tevoren inplannen, maar bij automatische incasso's zie ik het probleem niet echt. Een nog niet geaccepteerde incasso blijft 5 dagen staan, dat lijkt mij toch ruim genoeg om een paar dagen de telefoon te vergeten en toch alles bij te kunnen houden?

• MaffeMaarten
Ik zou daar in m'n vakantie / zomerkamp echt bewust rekening mee moeten houden, en dat wil ik helemaal niet.
Sowieso wil ik dat soort dingen juist zoveel mogelijk automatisch laten gaan, geen moeite is nog altijd beter dan heel weinig moeite. Ik snap wel dat het handig is om beter inzicht te krijgen in je uitgaven enzo, maar dat is niet iets waar ik zelf mee zit.

Daarom stap ik ook niet helemaal over, en ik denk ook dat dit een beetje is waar bunq op mikt. Volgens mij willen ze meer een toevoeging zijn, naast de diensten van je bank. (En dat ze daar zelf een bankvergunning voor nodig hebben, om alles wat soepeler en makkelijker te maken, dat betekend niet dat ze alles doen wat een bank doet. (En misschien niet eens alles wat een betaalrekening doet))
Daar vind ik het (voorlopig) wel op lijken in ieder geval.

[Voor 3% gewijzigd door MaffeMaarten op 23-06-2016 12:14]

• bluewalk
  • Niet online
quote:
MaffeMaarten schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:54:
...
Daarom stap ik ook niet helemaal over, en ik denk ook dat dit een beetje is waar bunq op mikt. Volgens mij willen ze meer een toevoeging zijn, naast de diensten van je bank.
Ze luisteren overigens wel goed naar de feedback van gebruikers, zo was automatische incasso eerst niet eens mogelijk. Ikzelf heb dus wel het gevoel dat men echt een bankenkiller willen worden voor standaard bankzaken,lenen/cc/hypotheken daar buiten gelaten (nu zijn die rentes toch al belachelijk laag).

Nu heeft de ABN Tikkie gelanceerd, wat in principe exact hetzelfde is als bunq.me, alleen rekenen zij geen transactiekosten voor de iDEAL betaling. Wat in dat opzicht wel stukken mooier is voor kleine bedragen zoals bv broodjes zodat deze niet ineens 50 cent duurder worden. Nadeel is wel dat je het alleen naar Whatsapp kan sturen.

[Voor 18% gewijzigd door bluewalk op 23-06-2016 14:48]

bluewalk.net

629110

quote:
cyberde schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:47:
[...]
Ikzelf heb dus wel het gevoel dat men echt een bankenkiller willen worden voor standaard bankzaken,lenen/cc/hypotheken daar buiten gelaten (nu zijn die rentes toch al belachelijk laag).
Standaard bankzaken is voor iederen anders he, voor mij is het geld ontvangen en geld versturen. Dat kan bij bunq. Dat je niet kan lenen/roodstaan/cc/hypotheek maakt mij niets uit. cc heb ik op dit moment van ICS. Lenen doe ik niet aan. En hypotheek ook niet. Roodstaan hoeft ook niet, ik krijg toch elke maand salaris ?

• Whatson
  • Niet online
Haha ik vind het wel een mooie zet van ABN-Amro, gewoon even dezelfde dienst lanceren maar dan voor iedereen en gratis ;)

• CokeZero
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09-04 22:05
Hopelijk gaat Bunq dat ook nog een keer doen gratis iDEAL betaling. En dan eventueel alleen Zakelijk betaald.

• jona
Leuke zet van ABN AMRO ja. Toch is er wel een wezenlijk verschil met bunq.me. Die dienst werkt namelijk real-time en je hebt het geld gewoon direct op je rekening. Tikkie geeft aan dat de betaling is gelukt, maar je moet toch nog wachten totdat het geld de volgende dag op je rekening staat. Het geeft wel meer zekerheid dan een overboeking ter plaatse, maar het is geen real-time. Het feit dat het gratis is, is wel een groot voordeel, al vraag ik me af of de ABN deze dienst niet sponsort. iDeal is niet gratis en het is niet voor niets dat bunq 50 cent rekent.

Grappig is wel dat er een start-up sfeertje wordt gecreeerd rond tikkie door het een start-up initiatief van ABN AMRO te noemen. Feit blijft dat het gewoon onder ABN AMRO is ontwikkeld, ondanks dat het een apart, klein ontwikkelteam is geweest. Je kan het niet echt met bunq vergelijken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CokeZero
Ook een update rondom de PIN-problemen bij bunq:
quote:
June 24, 2016
Fellow bunqer,

We're very sorry that in recent weeks there have been multiple disruptions for PIN payments. Although there is no quick solution we’d like to shed some light on everything that's currently going on.

Every time you PIN, MasterCard sends our processor a message. They then process this message and do checks for fraud (amongst other things). The message is then passed along to us. It's common practice to have a specialised processor and so we decided on choosing one of the best available: a global Fortune 500 company (they don't want us to use their name).

Unfortunately it turns out that their standards do not match ours. Many times we work around their issues so that you don't notice. Sometimes we can't.

So we made a bold decision to implement our own direct MasterCard-connection. Like all new features we kept it secret, but today we’d like to unveil that we’ve already been working on this for several months now.

We’re giving it our all and estimate that we’ll be able to switch over in approximately 8 weeks. Until then we're doing everything we can to prevent new disruptions.

If you’ve any questions, please do not hesitate to contact us through Support!

Kevin
Source https://https://www.bunq.com/en/news/solving-our-pin-issues/

Ben benieuwd! :)

• Whatson
  • Niet online
quote:
[...]
...we decided on choosing one of the best available: a global Fortune 500 company (they don't want us to use their name).
[...]
psst.... http://www.fisglobal.com

Maar ik snap het wel. Als je steeds iemand anders moet aanwijzen als schuldige ga je gewoon zelf aan de slag. Iedere normale bank (in NL) heeft gewoon zijn eigen verbinding met MasterCard.

Zelfde als toen die contactloze kaarten van ze niet werkte bij Atos terminals. Kun je wel eindeloos Atos de schuld geven en wachten totdat zij met een oplossing komen, maar daar zijn je klanten niet mee geholpen.

[Voor 53% gewijzigd door Whatson op 25-06-2016 22:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FDR_
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-11-2017
Ik gebruik bunq nu al een tijdje. Ben redelijk tevreden. Voor mij helpt het om rekeningen voor verschillende doeleinden te gebruiken (boodschappen, auto, etc.). Voor budgettering vind ik dit fijn werken. De support is goed. Echter, perfect is het allemaal niet. Ik koop veel online en gebruik daarbij PayPal Achteraf Betalen. Na meerdere keren van het kastje naar de muur te worden gestuurd (PayPal wijst naar bunq en andersom) heb ik die strijd maar opgegeven. PayPal geeft aan dat bunq rekeningen ongeschikt zijn voor incassobetalingen en dat ik daarom de SEPA machtiging niet kan accepteren. Onzin, maar vooralsnog stagneert het daar.

Laatst wilde ik tanken met mijn bunq rekening. Kreeg een melding dat mijn transactie was geweigerd. Vervolgens ben ik bijna 5 dagen mijn saldo "kwijt" geweest door de reservering die op de rekening stond. Hoewel de support constant zeer vriendelijk was, vond ik het toch een vervelende gang van zaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• celshof
quote:
Whatson schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:25:
[...]

psst.... http://www.fisglobal.com

...
Iedere normale bank (in NL) heeft gewoon zijn eigen verbinding met MasterCard.
Nee hoor, meeste banken maken nog gebruik van een processor. Grote voordeel hiervan is dat je niet 2x per jaar geconfronteerd wordt met compliancy releases van MasterCard. En bij niemand is dat eigenlijk een probleem. Sowieso, volgens mij is FIS een best grote speler, dus het zou me verbazen dat zij hun MasterCard compliancy niet op orde hebben.

Althans, ze bouwen ook samen met MC de MasterCard Authorization Simulator (MAS) en de hoeveelheid patches die dat ding (met elk half jaar een release) elke keer krijgt zegt wellicht ook wel wat ;)

edit:
quote:
FDR_ schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:52:
Laatst wilde ik tanken met mijn bunq rekening. Kreeg een melding dat mijn transactie was geweigerd. Vervolgens ben ik bijna 5 dagen mijn saldo "kwijt" geweest door de reservering die op de rekening stond. Hoewel de support constant zeer vriendelijk was, vond ik het toch een vervelende gang van zaken.
Vreemd. Of Bunq heeft je verzoek tot tanken geweigerd en zou dan niets in de reservering moeten laten staan of er is na de goedkeuring iets misgegaan, maar dat zou vanaf de acquirer tot het terugdraaien van het tankverzoek moeten leiden. Danwel door een boeking van €0,-, danwel door een reversal. Beide typen berichten zijn 'must-confirm', dus zouden altijd bij Bunq aan moeten komen. Een stukje uit de specs van MC:
quote:
Automated Fuel Dispenser Completion
Acquirers use the Automated Fuel Dispenser Completion messages to advise the issuer of the
total amount of the Automated Fuel Dispenser (AFD) transaction within 60 minutes after the
transaction is completed.
The acquirer sends an Authorization Request/0100 message to verify a minimum availability of
funds in the cardholder’s account for an Automated Fuel Dispenser (AFD) CAT Level 2
transaction. If the request is not declined, the acquirer sends an Authorization Advice/0120—
Acquirer-generated message to the issuer, specifying the total amount of the AFD transaction.
The value in DE 60, subfield 1 (Advice Reason Code) is 191 (Acquirer Processing System [APS]
Completed Authorization Transaction).
The Authorization Platform forwards all Authorization Advice/0120—Acquirer-generated
messages directly to the issuer.
The issuer must respond with an Authorization Advice
Response/0130 (Responding to an Acquirer-generated 0120) message acknowledging receipt
of the Authorization Advice/0120—Acquirer-generated message. If the issuer is not available
or does not respond within timer limits, the Authorization Advice/0120—Acquirer-generated
message will be sent to the Stand-In System. The Stand-In System responds with an
Authorization Advice Response/0130—System-generated message to the acquirer to
acknowledge receipt of the Authorization Advice/0120—Acquirer-generated message. The
advice message will be added to the SAF for later distribution to the issuer.

[Voor 62% gewijzigd door celshof op 27-06-2016 12:21]

• CokeZero
CokeZero heeft nu ook zijn Bunq pas eindelijk binnen, alleen er staat debit card op. Iets wat op de oude Bunq passen niet stond, betekend dat ook dat ze binnenkort creditcards gaan aanbieden? O-)

Oude pas via Google Images

Mijn pas met debit card erop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
CokeZero schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:16:
CokeZero heeft nu ook zijn Bunq pas eindelijk binnen, alleen er staat debit card op. Iets wat op de oude Bunq passen niet stond, betekend dat ook dat ze binnenkort creditcards gaan aanbieden? O-)

[afbeelding]

[afbeelding]
Beetje raar om dat er nu expliciet op te zetten. De kans dat bunq namelijk met een creditcard komt is 0%.

Bunq is tegen geld verdienen met geld, en bij een Creditcard zouden ze geld moeten voorschieten (hence, Credit) Het is waarschijnlijker dat ze met een Debit Mastercard komen in de toekomst (wat dus ook een Debit card is)

Kunt trouwens via bunq support vragen om op de hoogte gehouden te worden van een Mastercard invoering.

[Voor 8% gewijzigd door Whatson op 29-06-2016 14:02]

629110

Nog even trots wil ik dit vermelden, wat bunq doet is een vorm van islamitisch financieren. Dit is niet bankieren want dat staat gelijk aan geld verdienen met geld. Financieren is het mogelijk maken om te kunnen betalen en handelen.

Nu klinkt dit heel gek maar als we het in de media of bij alle grote banken in Nederland hebben over islamitisch financieren maken ze er meteen islamitisch bankieren van. Ook hebben ze het ineens over rentevrije hypotheken aan wat niet kan in Nederland.

Helaas kan ik geen link plaatsen over goede stukken die dit uitleggen in het Nederlands.

• Firefly III
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:32. Reden: Leeg ivm privacy]

• Whatson
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:09:
Nog even trots wil ik dit vermelden, wat bunq doet is een vorm van islamitisch financieren. Dit is niet bankieren want dat staat gelijk aan geld verdienen met geld. Financieren is het mogelijk maken om te kunnen betalen en handelen.

Nu klinkt dit heel gek maar als we het in de media of bij alle grote banken in Nederland hebben over islamitisch financieren maken ze er meteen islamitisch bankieren van. Ook hebben ze het ineens over rentevrije hypotheken aan wat niet kan in Nederland.

Helaas kan ik geen link plaatsen over goede stukken die dit uitleggen in het Nederlands.
Dit heeft echt niks met de Islam te maken 8)7.
quote:
You can’t borrow money or overdraw your account at bunq. After all, we would have to charge interest and we don’t want to make money with money.

Only when we collect the bunq-invoice and your balance doesn’t allow it, you’ll be left with an overdrawn account. Make sure that you top off your account as soon as possible. This is the only situation where you can have a negative balance at bunq.
quote:
Keeping your money secure is our number one priority. We don’t lend your money out to others, so your money is always retrievable and secure.

Your deposits are covered (up to €100,000) by the Dutch deposit guarantee scheme.
Dat is de reden dat ze geen rente betalen, maar ook geen geld uitlenen. Ze vinden het onethisch om te doen, niet vanwege een of ander verhaal dat zegt dat rente niet mag.

Dit is ook meteen de zwakte van bunq. Als je geen geld wilt verdienen met geld als bank moet je dus geld vragen voor je services die anderen (Number26, revolut) gratis kunnen aanbieden. Bunq denkt nog teveel dat hun concurrenten bestaan uit ING, ABNA, Rabobank etc. terwijl hun werkelijke concurrenten al die challenger banks uit het VK (Monese, Mondo, Tandem, etc.) en Number26 zijn. De traditionele banken zijn geen concurrentie, want ze zullen nooit mee kunnen komen met al deze vernieuwingen, omdat hun oude systemen dat niet aan kunnen, en geen een van die banken durft het aan om hun meest kritische systemen helemaal opnieuw te coden in een moderne coding language. Traditionele banken zijn de nieuwe Nokia/Kodak, ze denken dat ze niet hoeven te innoveren, omdat de huidige systemen prima werken. Maar lopen straks zo achter dat de nieuwe banken niet meer zijn in te halen.

[Voor 21% gewijzigd door Whatson op 29-06-2016 15:12]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Feitelijk gezien klopt "mogelijk maken om te kunnen betalen en handelen" wel. Overboekingen tussen banken werken nog altijd op basis van vertrouwen dat de aangekondigde transactie uiteindelijk correct gesettled wordt.

Op het moment dat een transactie (of dit nu een overboeking, incasso, pinbetaling of iDEAL is) tussen twee banken bij de ontvanger zichtbaar wordt, heeft de bank van de ontvanger nog niet daadwerkelijk het geld ontvangen. Maar de ontvanger kan het al wel weer uitgeven. Dat geld wordt dan in feite voorgeschoten door de bank, in het vertrouwen dat het geld van de andere bank daadwerkelijk onderweg is. (Vandaar ook het verschil tussen boekdatum en valutadatum bij veel banken; een aantal rekenen ook nog debetrente in dat geval.)

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:33. Reden: Leeg ivm privacy]

629110

quote:
Whatson schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:19:
[...]
Dit heeft echt niks met de Islam te maken 8)7 ga eens weg man.
Bedankt om je mede mens zo te beledigen. ;w Wat weet je over de Islam ? Gaan we meteen maar weer.

Wikipedia: Islamitisch bankieren

In het algemeen gebiedt de sharia een zekere ethiek in handelspraktijken, vergelijkbaar met (maar verder gaand dan) de redelijkheid en billijkheid in het Nederlands recht. Zo verbiedt de sharia rente of riba.

[Voor 37% gewijzigd door 629110 op 29-06-2016 14:35]

• Whatson
  • Niet online
quote:
JCE schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:31:
[...]

Ghe, dit is echt kletskoek. Wat een kolder. Als de IT van de traditionele banken zo traag en kut was, hadden ze allang het loodje gelegd. En kom niet aan met de bankencrisis want die werd niet veroorzaakt door hun "oude systemen".

Als je het zonder ironie over "kritische systemen helemaal opnieuw coden" hebt en je denkt dat banken dat moeten doen om mee te kunnen, heb je geen flauw idee waar je het over hebt.
IT van traditionele banken zijn allemaal aan elkaar geknoopte systemen die onderling regelmatig syncen. Meeste banken houden nog steeds transacties bij in een systeem geprogrammeerd in COBOL. Success daarmee in de toekomst: http://webwereld.nl/carri...eren-cobol-te-onderwijzen

Los van het feit dat banken zo snel mogelijk van al hun filialen af willen omdat deze teveel kosten.

[Voor 5% gewijzigd door Whatson op 29-06-2016 14:44]

629110

quote:
Whatson schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:35:
[...]

IT van traditionele banken zijn allemaal aan elkaar geknoopte systemen die onderling regelmatig syncen. Meeste banken houden nog steeds transacties bij in een systeem geprogrammeerd in COBOL. Success daarmee in de toekomst: http://webwereld.nl/carri...eren-cobol-te-onderwijzen
Sorry maar ik ga je echt niet meer serieus nemen ...

• Whatson
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:33:
[...]

Bedankt om je mede mens zo te beledigen. ;w Wat weet je over de Islam ? Gaan we meteen maar weer.

Wikipedia: Islamitisch bankieren

In het algemeen gebiedt de sharia een zekere ethiek in handelspraktijken, vergelijkbaar met (maar verder gaand dan) de redelijkheid en billijkheid in het Nederlands recht. Zo verbiedt de sharia rente of riba.
Nogmaals, bunq is niet tegen rente. Bunq wil gewoon geen geld verdienen met geld, maar met echte producten en services.

629110

bunq is wel tegen rente want ze willen geen geld verdienen met geld.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Waar geeft bunq aan niet tegen rente te zijn? Je eigen quote stelt: After all, we would have to charge interest and we don’t want to make money with money.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:33. Reden: Leeg ivm privacy]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
JCE schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:44:
[...]
Op zich hebben banken wel een erfenis. Maarja, daar gaat bunq ook vanzelf tegenaan lopen. Makkelijkste voorbeeld zijn hypotheken. Een bank als de ABN Amro heeft hypotheekvormen uitgegeven die tegenwoordig illegaal zijn. Maar die moet je nog wel ondersteunen.
offtopic:
Zijn deze daadwerkelijk illegaal, of enkel niet meer interessant vanwege het ontbreken van belastingvoordeel bij nieuwe hypotheken van deze vorm?

• Whatson
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:40:
bunq is wel tegen rente want ze willen geen geld verdienen met geld.
quote:
Zr40 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:40:
Waar geeft bunq aan niet tegen rente te zijn? Je eigen quote stelt: After all, we would have to charge interest and we don’t want to make money with money.
Uit het jaarverslag 2014:
https://i.imgur.com/eMFVGD4l.png
bron: https://company.info (paywall)

bunq betaalt gewoon rente over geld dat ze zelf hebben geleend, en hebben uitgeleend. ;)

[Voor 40% gewijzigd door Whatson op 29-06-2016 14:56]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ja, en? Dat ze daadwerkelijk rente moeten betalen en ontvangen over hun vreemd en eigen vermogen zegt niets over het standpunt om tegen rente zijn in de context van derdengelden.

• celshof
quote:
JCE schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:44:
[...]

COBOL en de IBM frameworks waar het op draait worden door IBM nog steeds gemaakt en ondersteunt. De hardware is modern, de systemen uberstabiel en zo ook de programmeertaal. COBOL is backwards compatible.

Oud? Ja. Ouderwets? Nee. Het artikel slaat de spijker op zijn kop: COBOL is niet hip. COBOL is moeilijk. COBOL moet op een mainframe en daar kan niemand mee om gaan. Want een mainframe koop je niet bij de Dixons en z/OS kan je niet downloaden op de pirate bay.
Alhoewel (in Nederland) steeds minder gebruikt, draaien de banken ook vaak voor een deel op HP NonStop systemen. Althans de kritische systemen draaien op IBM en HP.

Ik verwacht dat Bunq, gezien de grootte van de bank, de verwerking van een groot deel van het proces uitbesteed zullen hebben naar een payment processor en goeie kans dat die wel gewoon op IBM of HP draait.

• Whatson
  • Niet online
quote:
celshof schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:08:
[...]
Alhoewel (in Nederland) steeds minder gebruikt, draaien de banken ook vaak voor een deel op HP NonStop systemen. Althans de kritische systemen draaien op IBM en HP.

Ik verwacht dat Bunq, gezien de grootte van de bank, de verwerking van een groot deel van het proces uitbesteed zullen hebben naar een payment processor en goeie kans dat die wel gewoon op IBM of HP draait.
Klopt, maar daar komen ze nu van terug: https://www.bunq.com/en/news/solving-our-pin-issues/
quote:
Zr40 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:06:
Ja, en? Dat ze daadwerkelijk rente moeten betalen en ontvangen over hun vreemd en eigen vermogen zegt niets over het standpunt om tegen rente zijn in de context van derdengelden.
Grootste geldschieter van bunq is Ali zelf. Die verdient dus geld met geld :9

[Voor 23% gewijzigd door Whatson op 29-06-2016 15:13]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
Whatson schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:10:
[...]
Grootste geldschieter van bunq is Ali zelf. Die verdient dus geld met geld :9
Nogmaals, dat zegt niets over het standpunt om tegen rente zijn in de context van derdengelden.

• celshof
quote:
Ja, ik las het inderdaad. Ben wel benieuwd hoe stabiel dit allemaal is als Bunq doorgroeit, gezien volgens mij alle transacties die je met je pas doet over dat systeem heen moeten.
Daarnaast krijg je ook meteen de zooi uit de verre buitenlanden en dat ziet er niet altijd even compliant uit.

• Whatson
  • Niet online
quote:
celshof schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:16:
[...]
Ja, ik las het inderdaad. Ben wel benieuwd hoe stabiel dit allemaal is als Bunq doorgroeit, gezien volgens mij alle transacties die je met je pas doet over dat systeem heen moeten.
Daarnaast krijg je ook meteen de zooi uit de verre buitenlanden en dat ziet er niet altijd even compliant uit.
Nou ja ze hebben natuurlijk wel ervaring met servers in de lucht houden (TransIP) dus die problemen moeten straks over zijn ;)

• Whatson
  • Niet online
quote:
Zr40 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:15:
[...]

Nogmaals, dat zegt niets over het standpunt om tegen rente zijn in de context van derdengelden.
Die rente inkomsten zijn afkomstig van derden gelden. Hoewel ze voorheen zeiden dat ze 100% bij de ECB stalden, las ik later weer ergens dat ze ook een deel uitleenden. (kan het zo snel niet meer vinden, de website en FAQ veranderd regelmatig)

Met het lezen van de AV, op zoek naar het statement mbt. derdengelden, kwam ik er achter dat ze stilletjes E-Geld geïntroduceerd als workaround voor ongeverifieerde bunq accounts.
quote:
Een bunq-account is een zogenaamde ‘elektronisch geld’-rekening. Elektronisch geld, ook wel “E- Geld”, is geld dat wij uitgeven in ruil voor het geld dat je op je bunq-account stort. Je kunt dit E-Geld weer terugwisselen door het geld terug te storten naar je rekening bij een andere bank, door geld over te maken naar een bunq more-account of door een iDeal-betaling te doen.
Via de bunq app kun je je bunq-account beheren. Met de bunq app en je bunq-account kun je onder andere:
• door middel van iDeal geld op je bunq-account storten;
• betalingen doen tot een maximum van €250 per maand en €2500 per jaar;
• betalingen ontvangen van andere bunq-klanten;
• een saldo aanhouden van maximaal €250; en
• geld terug storten naar je tegenrekening.
Wil je ook een bunq-bankpas, of wil je meer dan €250 per maand overmaken? Upgrade dan gratis je bunq-account naar een bunq more-account.
quote:
5. E-geld
5.1 Indien je geld op je bunq-account stort of een betaling ontvangt van een bunq more- account, dan geven wij E-Geld uit met dezelfde waarde en boeken dit E-geld bij op je bunq- account.
5.2 Je kunt alleen euro’s omwisselen in E-geld en het E-geld op je bunq-account alleen terugwisselen naar euro’s.
5.3 Je kunt het E-Geld op je bunq-account op drie manieren terugwisselen naar euro’s:
(i) door het E-geld naar een bunq more-klant over te maken;
(ii) door een iDeal-betaling te doen vanaf je bunq-account;
Versie: 3
4
(iii) door het E-geld terug te storten naar je rekening bij een andere bank.
Bij het terugwisselen, schrijven wij het transactiebedrag van je bunq-account af en maken wij een gelijk bedrag in euro’s over aan de tegenrekening.

6. Limieten
6.1 Met je bunq-account mag je:
(i) per maand maximaal €250 aan betalingen uitvoeren;
(ii) per jaar maximaal €2500 aan betalingen uitvoeren;
(iii) een saldo aanhouden van maximaal €250.
6.2 Wij kunnen de bovenstaande limieten aanpassen en aanvullen. Als we de toepasselijke limieten wijzigen, zullen we je hierover informeren.

7. Upgrade
7.1 Je kunt je bunq-account kosteloos upgraden naar een bunq more-account. Een bunq more- account is geen elektronisch geld-rekening maar een bankrekening met een IBAN waarop een saldo in euro kan worden aangehouden. Dit betekent dat als je upgradet, wij het E-geld op je bunq-account om zullen zetten in een gelijk bedrag in euro’s op je bunq more-acount. Na de upgrade zal je bunq-account door ons worden gesloten. Meer informatie over bunq more en het upgraden kun je vinden in de FAQ.
7.2 De transactiegeschiedenis van je bunq-account zal zichtbaar blijven nadat je bent geüpgraded.
7.3 Actieve Connects blijven actief.
quote:
Geen bescherming
Het E-Geldsaldo op je rekening is wettelijk gezien geen deposito en valt niet onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank of enige andere gelijkwaardige regeling. Dit betekent dat het saldo op je bunq-account niet verzekerd is in geval wij failliet gaan.

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 19-10-2019 17:33. Reden: Leeg ivm privacy]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
Whatson schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Hoewel ze voorheen zeiden dat ze 100% bij de ECB stalden, las ik later weer ergens dat ze ook een deel uitleenden. (kan het zo snel niet meer vinden, de website en FAQ veranderd regelmatig)
Je begrijpt vast wel dat dit ongeloofwaardig is zonder bron :)

[Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2016 15:30]

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Vaag verhaal van dat E-Geld.
Nu valt saldo dus niet meer onder het depositogarantiestelsel.

En wat wordt de koers van dat E-Geld? Als dat 1 op 1 is met de euro heb je geen probleem maar als ze daar zelf een koers op los gaan laten dan kan de waarde ook fluctueren.

• Whatson
  • Niet online
quote:
sambalbaj schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:33:

En wat wordt de koers van dat E-Geld? Als dat 1 op 1 is met de euro heb je geen probleem maar als ze daar zelf een koers op los gaan laten dan kan de waarde ook fluctueren.
E-Geld is niet van toepassing als je gewoon geverifieerd bent (dus iedereen van voor de laatste update is dat automatisch)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

quote:
sambalbaj schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:33:
Dat gaat alleen over ongeverifieerde accounts. Oftewel accounts van iemand waarvan zijn identiteit nog niet is vastgesteld. Dat is een vereiste om onder het depositogarantiestelsel te kunnen vallen. Voor "elektronisch geld" is verificatie ook niet vereist maar heb je weer andere wettelijke beperkingen.

In het begin moest je onmiddellijk je identiteit verifiëren wanneer je je ging aanmelden bij bunq. Tegenwoordig is dat een losse stap geworden, en alleen voor die tussenstap geldt dat het "elektronisch geld" is.

Hetzelfde verhaal heb je bijvoorbeeld bij Paypal, wanneer je deze gebruikt om geld te ontvangen.

[Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2016 15:40]

629110

Nu kunnen dus ook vluchtelingen of andere vreemdelingen zonder nederlandse ID een rekening openen (met beperkingen) in theorie ?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

In theorie wel. Die persoon heeft wel een werkend telefoonnummer en emailadres nodig. Maar echt nuttig is het niet voor zo'n persoon. Hier staan de mogelijkheden en beperkingen.

[Voor 81% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2016 15:45]

• Whatson
  • Niet online
quote:
iinnc. schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:40:
Nu kunnen dus ook vluchtelingen of andere vreemdelingen zonder nederlandse ID een rekening openen (met beperkingen) in theorie ?
Ja, maar zitten dus nadelen aan: geen deposito garantie, geen tegoed in Euro's maar E-Geld, en waarschijnlijk ook geen IBAN rekening (weet ik niet zeker).

Monese (https://www.monese.com) bied wel een volledige rekening aan.
quote:
Open instantly, without credit checks or UK residency proof

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Voor Monese heb je wél een identiteitsbewijs nodig. Zonder identiteitsbewijs heb je ook daar soortgelijke restricties.

[Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2016 15:53]

• Whatson
  • Niet online
quote:
Zr40 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:51:
Voor Monese heb je wél een identiteitsbewijs nodig.
Maar je hoeft geen inwoner/statushouder te zijn.

http://uk.businessinsider...-checks-2015-11?r=US&IR=T

[Voor 20% gewijzigd door Whatson op 29-06-2016 15:54]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Net als bij bunq moet de persoon in kwestie inwoner zijn in een EU land. Alleen kan dit, net als bij bunq, niet geverifieerd worden zonder identiteitscontrole. Je kan, net als bij bunq, nog steeds een rekening openen, maar weliswaar met soortgelijke restricties.

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Maar in principe hoef je dan enkel te verifiëren op het moment dat de eerste berichten komen dat het fout gaat en je niet meer bij je geld kan.

Blijft wel het punt van welke koers ze hanteren tussen hun E-Geld en de euro.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Geen, het is namelijk al in euro gedenomineerd. De voorwaarden zeggen expliciet dat het uitgegeven E-geld dezelfde waarde heeft als de stortingen.

Waarom zou je trouwens géén verificatie willen doen als het niet 'fout' gaat?

[Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 29-06-2016 18:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
quote:
sambalbaj schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:32:
Maar in principe hoef je dan enkel te verifiëren op het moment dat de eerste berichten komen dat het fout gaat en je niet meer bij je geld kan.

Blijft wel het punt van welke koers ze hanteren tussen hun E-Geld en de euro.
E-Geld kun je volgens mij zien als een vordering op bunq. Bunq failliet? --> geld weg.

Dus zelfde idee als tegoed bonnen, je koopt een bepaald tegoed dat je weer kunt besteden in euro's.

Verder:
Gratis stickers: https://www.bunq.com/en/b...s-with-bunq-qr/promopack/

[Voor 9% gewijzigd door Whatson op 04-07-2016 11:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Woej, scheduled payments zijn eindelijk mogelijk: https://www.bunq.com/en/news/schedule-your-payments/

bluewalk.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
Super chill :D Ze zijn goed bezig daar!

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
Bunq is inderdaad zeer goed bezig zo te zien maar ik ben zeer twijfelachtig om mijn ID kaart in te scannen in de android versie om een rekening te openen.. Wat vinden jullie hiervan ? Lijkt mij niet echt veilig.

• bluewalk
  • Niet online
quote:
Rockvee2 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:46:
Bunq is inderdaad zeer goed bezig zo te zien maar ik ben zeer twijfelachtig om mijn ID kaart in te scannen in de android versie om een rekening te openen.. Wat vinden jullie hiervan ? Lijkt mij niet echt veilig.
Hebben ze de local cache bug, niet maanden geleden gefixt? Je kan anders altijd via de support je ID opsturen ter activatie en verificatie :)

[Voor 9% gewijzigd door bluewalk op 06-07-2016 09:13. Reden: Extratje toegevoegd]

bluewalk.net

• henkjobse
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09-04 15:52
iDEAL is niet gratis, maar ook niet heel duur (paar centen). Daarnaast bespaard ABN doordat ze 1/3 vd betalingen intrabank kunnen verwerken (abn <> abn).
quote:
jona schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:49:
Leuke zet van ABN AMRO ja. Toch is er wel een wezenlijk verschil met bunq.me. Die dienst werkt namelijk real-time en je hebt het geld gewoon direct op je rekening. Tikkie geeft aan dat de betaling is gelukt, maar je moet toch nog wachten totdat het geld de volgende dag op je rekening staat. Het geeft wel meer zekerheid dan een overboeking ter plaatse, maar het is geen real-time. Het feit dat het gratis is, is wel een groot voordeel, al vraag ik me af of de ABN deze dienst niet sponsort. iDeal is niet gratis en het is niet voor niets dat bunq 50 cent rekent.

Grappig is wel dat er een start-up sfeertje wordt gecreeerd rond tikkie door het een start-up initiatief van ABN AMRO te noemen. Feit blijft dat het gewoon onder ABN AMRO is ontwikkeld, ondanks dat het een apart, klein ontwikkelteam is geweest. Je kan het niet echt met bunq vergelijken

• Whatson
  • Niet online
quote:
Rockvee2 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:46:
Banken zijn verplicht je identiteit te verifiëren. Gebeurt met bunq ook nog steeds handmatig (dwz. iemand kijkt naar je ID bewijs voordat je wordt geverifieerd).

Je huidige bank heeft ook een kopie van je ID bewijs. (Tenzij je <18 jaar bent dan is/was het niet verplicht)

Meer info hier: https://www.bunq.com/medi..._Privacy_Statement_EN.pdf

• Rockvee2
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
Dank jullie hiervoor. Ik had wel gelezen dat de bug was gefixed maar dacht dat die foto op je android bleef bestaan op je toestel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jona
Het leuke aan die nieuwe periodieke betaalfunctie vind ik dat je de tussenperiodes precies kan instellen zoals jij wil. Je zit dus niet vast aan bepaalde voorgeprogrammeerde periodes. En bij scheduled payments kan je zelfs tot op de minuut nauwkeurig aangeven wanneer het geld moet worden overgemaakt! Heel handig bij real time betalingen! Ik heb dit niet eerder gezien bij een bank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankGNL
  • Laatst online: 09-04 19:25
Vandaag tijdens een aankoop via Paypal moest ik SEPA nog accepteren en dat lukte, het lijkt nu allemaal in orde te zijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:17
quote:
McGreenNL schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:33:
Vandaag tijdens een aankoop via Paypal moest ik SEPA nog accepteren en dat lukte, het lijkt nu allemaal in orde te zijn
"Uw verzoek kan helaas niet worden verwerkt. Probeer het later opnieuw."
Hier wil het nog niet werken :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankGNL
  • Laatst online: 09-04 19:25
Heb met een andere Bunq rekening geprobeerd, het lijkt alleen te werken tijdens een aankoop en niet vanuit je rekeningen
Pagina: 1 ... 4 ... 63 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True