Neuh... dat ben ik niet vergeten. In de praktijk zal dat voor veel klanten exit bunq betekenen, op het laatst nadat ze twee maanden € 8 betaald hebben.
Daarom ben ik ook benieuwd. Kan een bank bestaan met een paar duizend (meer zullen het toch echt niet zijn) actieve rekeninghouders die € 8 per maand dokken en een paar tienduizenden die een omzet (voor de bank) van gemiddeld misschien € 1 genereren, of is het hele business model niet houdbaar?
Mede gezien de hele beperkte mogelijkheden die bunq zichzelf opgelegd heeft om neveninkomsten te generen en concurrentie van N26, Revolut, Curve (internationaal) en de gevestigde banken (binnen NL) vind ik dat een hele interessante.
Vanwege de compleet uitgedoofde discussie over bunq op heel veel platforms vermoed ik dat de grote bulk early-adopters weer vertrekt (op zoek naar het volgende voordeeltje) en dat de klantengroep die bunq voor ogen heeft (naar mijn idee Randstedelijk Groen Links) de boel overeind moet houden.
Dat wordt een hele interessante, maar mocht het lukken, dan is het duidelijk dat dergelijke kleine banken een bestaansrecht hebben. bunq zou dan ook hun platform kunnen gebruiken om andere (klein)banken te faciliteren.