Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15

Veritas

concedo nulli

Weet niet of het al gemeld is, maar heb je dan wel in de app je pas geactiveerd voor een bepaald land?

Ik had het in Zwitserland ook, twee keer geprobeerd, twee keer geweigerd. Bleek dat ik Zwi niet geactiveerd had. Natuurlijk wel 2x 4 cent voor "pinnen in het buitenland" geincasseerd door Bunq. :F

[ Voor 49% gewijzigd door Veritas op 29-08-2017 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

Ik wil een extra pas bestellen. Staat er doodleuk dat ik 9 euro moet betalen voor 4 jaar de pas EN ook nog eens 1 euro per maand. Kom op zeg. Lekker de klanten besodemieteren door ze dubbel te laten betalen.

[ Voor 240% gewijzigd door MTT op 31-08-2017 08:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:25 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 07:49
MTT schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 02:26:
Ik wil een extra pas bestellen. Staat er doodleuk dat ik 9 euro moet betalen voor 4 jaar de pas EN ook nog eens 1 euro per maand. Kom op zeg. Lekker de klanten besodemieteren door ze dubbel te laten betalen.
Als je alles gratis wilt hebben zou ik eens een kijkje nemen bij N26.

• MTT
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

MTT

Op mijn prijslijst van december 2016 staan er geen kosten voor een extra pas, dat zal wel gewijzigd zijn in de tussentijd. Hoe kun je nu binnen 8 maanden 2 maal de prijzen drastisch wijzigen. Dan kun je als bank toch niet meer serieus genomen worden?
Tijd om op te stappen.

[ Voor 14% gewijzigd door MTT op 31-08-2017 08:48 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
December waren ze volgens mij al lang over op het systeem van 1 euro per pas per maand. 1e pas was vanaf toen gratis, iedere volgende 9 euro.

De pricing is dus 2x gewijzigd: eerst toen ze van 4ct per transactie naar 1euro per maand gingen, en onlangs met de introductie van premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Zojuist de volgende mail gekregen, blijkbaar is het na deze week klaar met gratis premium proberen bij overstap.
Ready to experience full financial freedom, both online and offline?

With bunq Premium you can travel the world and make secure online payments using your worldwide Mastercards. Open up to 25 full bank accounts for easy budgeting and make 10 free money withdrawals per month.

You have a week left to claim our super special bunq Premium promotion. If you upgrade during this period you will receive the first three months of bunq Premium for free as a gift from us!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:25 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Hele leuke update voor Bunq premium gebruikers.

We hebben weer een unieke feature ontworpen! bunq Premium gebruikers kunnen nu namelijk twee rekeningen tegelijkertijd aan dezelfde pas koppelen. Kies eerst jouw gewenste secundaire rekening en stel daarna in de app een tweede pincode in. Zo hoef je nooit meer op het laatste moment van rekening te wisselen. Met de secundaire rekening betalen? Dat kan gewoon door de tweede pincode te gebruiken tijdens het afrekenen. Veel plezier!

• Devaqto
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Sorry, je hebt het nu over Bunq toch, de start-up die zowat elke maand dingen omgooit om te kijken wat werkt en wat niet?

Als je stabiliteit wilt, en geen verrassingen, bankier dan bij de gevestigde banken.
Er zijn genoeg start-ups die niet met negatieve verrassingen komen. @MTT geeft ook aan over te stappen. ;)
Dit soort dingen kun je nooit weten van te voren.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben een beetje in dubio. Inmiddels heb ik wel geaccepteerd dat bunq mij geld kost, ik ben toch wel erg blij met de nieuwe features en vind het gewoon mooi werken.

Heb samen met mijn vriendin een aantal gezamenlijke rekeningen, o.a .voor de booschappen en vaste lasten. Allemaal door mij aangemaakt dus als ik overstap op Premium zullen ze daaronder vallen. M'n vriendin kan het prima blijven gebruiken met haar huidige "oude" abo met pas.

Echter, op den duur zal haar pas verlopen en moeten we wat veranderen. Gaat m'n vriendin dan mijn tweede pas gebruiken? Dat is eigenlijk niet zo netjes. Ik vraag mij sowieso een beetje af of deze constructie wel netjes is, het is eigenlijk geen echte en/of rekening, alles staat gewoon op mijn naam...

Iemand ideeën hierover?

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:25 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• Devaqto
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:56:
[...]

Sorry, maar een negatieve verrassing is compleet in the eye of the beholder, zoals dat zo mooi heet.
Als je een beetje verdiept hebt in Bunq, dan kunnen we wel concluderen dat de prijswijziging een negatieve verrassing was. Maar goed, laten we het on-topic houden. ;)

Verwijderd

-

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Nou ja, die discussie is redelijk ontopic hoor. Maargoed, iedereen vond het een negatieve verrassing. Wat ik wel begrijp want het prijsverschil was groot. Maar sommige mensen vroegen er wel om hoor. Bunq bestaat een jaar en ze gooien al hun hebben en houden naar Bunq, inclusief zakelijke rekeningen, alles, hoppetee, naar een startup met (destijds) vijf man in dienst. Nee dat is handig. En dan verrast zijn dat het een startup is.
Dat is onzin. Eind 2015 (public beta) hadden ze 80 man in dienst. Bunq bestaat al sinds 2012, er is jaren aan voorbereiding aan vooraf gegaan. Bankvergunning is er al sinds 17/9/2014:
https://www.dnb.nl/toezic...e311b55a005056b672cf#tab2

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:26 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
alwaysleft schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:52:
Hele leuke update voor Bunq premium gebruikers.

We hebben weer een unieke feature ontworpen! bunq Premium gebruikers kunnen nu namelijk twee rekeningen tegelijkertijd aan dezelfde pas koppelen. Kies eerst jouw gewenste secundaire rekening en stel daarna in de app een tweede pincode in. Zo hoef je nooit meer op het laatste moment van rekening te wisselen. Met de secundaire rekening betalen? Dat kan gewoon door de tweede pincode te gebruiken tijdens het afrekenen. Veel plezier!
Helaas wel alleen voor premium gebruikers. Man man man...

• bluewalk
  • Niet online
TereZz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:35:
[...]

Grote kans dat de bunq more gebruikers vanaf nu gewoon geen nieuwe features meer krijgen... Althans, dat proef ik nu.

Zou wel naar premium gaan mocht dat het geval zijn, echter houdt mij de extra 2 euro per maand voor mijn tweede maestro pas (die ik nu al in bezit heb via de gratis pas actie van vorig jaar) mij toch tegen. Dan wordt het gelijk een 10tje per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

TereZz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:35:
[...]

Vrij logisch toch, bunq free gebruikers hebben maar één rekening. Vind dit nu niet direct een bewijs van 'nieuwe features alleen voor premium gebruikers'.

• TereZz
  • Laatst online: 17:11
RvdH schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

Vrij logisch toch, bunq free gebruikers hebben maar één rekening. Vind dit nu niet direct een bewijs van 'nieuwe features alleen voor premium gebruikers'.
Nouja, er zijn ook gewoon gebruikers met pas(sen), die niet het "premium" pakket hebben. Bijvoorbeeld de mensen die nog steeds per pintransactie betalen, of de mensen die 1 euro per pas per maand betalen

quote]cyberde schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:12:
[...]

Grote kans dat de bunq more gebruikers vanaf nu gewoon geen nieuwe features meer krijgen... Althans, dat proef ik nu.

Zou wel naar premium gaan mocht dat het geval zijn, echter houdt mij de extra 2 euro per maand voor mijn tweede maestro pas (die ik nu al in bezit heb via de gratis pas actie van vorig jaar) mij toch tegen. Dan wordt het gelijk een 10tje per maand.
[/quote]

[Sarcasm] Zoveel betaal je toch ook voor Netflix, of Spotify, en je auto is veel duurder! [/Sarcasm

[ Voor 38% gewijzigd door TereZz op 31-08-2017 15:55 ]

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik kan het nog absurder maken dan een supermarkt in Polen. Mijn bunqpasje werd geweigerd bij een Mcdonalds' in Gent (Belgie), mijn rabopasje werkte wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
roawser schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:53:
[...]

Ik kan het nog absurder maken dan een supermarkt in Polen. Mijn bunqpasje werd geweigerd bij een Mcdonalds' in Gent (Belgie), mijn rabopasje werkte wel.
Had je Belgie wel als land toegevoegd in de app?

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
RvdH schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:36:
[...]

Dit.

• roawser
  • Niet online
Karizma schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:55:
[...]
Had je Belgie wel als land toegevoegd in de app?
Nee, eerlijk gezegd zie ik onder mijn Profiel en dan Security niks staan over landen. Toen ik de supportdesk van bunq hierop opmerkzaam maakte, hebben zij daar ook niks over gezegd. Waar zit dat dan?

• Devaqto
roawser schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

Nee, eerlijk gezegd zie ik onder mijn Profiel en dan Security niks staan over landen. Toen ik de supportdesk van bunq hierop opmerkzaam maakte, hebben zij daar ook niks over gezegd. Waar zit dat dan?
Onderin tap op Passen, tap op de pas in kwestie, scroll naar beneden, Toegestane landen, voeg land toe. :)

• roawser
  • Niet online
Tsss, dat was het. Vreemd dat support mij er niet op gewezen heeft.
Nu ik je toch spreek: heb jij ook allerlei posten onder Profiel > My costs > Contacted products die je niet thuis kunt brengen? Zo heb ik meerdere malen "Cash register (API) € 1,00" en zelfs "Withdrawal other currency, fixed € 2,25" voor mijn tweede, net aangevraagde maestro-pas die ik nog nooit gebruikt heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je reclamemails gaat sturen met: 'Hoi, volledige voornamen!' dan sla je wat mij betreft de plank ook compleet mis.

• bluewalk
  • Niet online
TereZz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:39:

[Sarcasm] Zoveel betaal je toch ook voor Netflix, of Spotify, en je auto is veel duurder! [/Sarcasm
Yep, dat is ook de reden dat overgestapt ben naar premium, er gaat vast nog veel cools aankomen :-)

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
sambalbaj schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:45:
Als je reclamemails gaat sturen met: 'Hoi, volledige voornamen!' dan sla je wat mij betreft de plank ook compleet mis.
Stond er wat anders dan 'volledige voornamen' of stond er letterlijk 'Hoi, volledige voornamen' i.p.v. 'Hoi, Sambalbaj'? Dat zou echt heel slecht zijn.

Ik kan uit ervaring spreken. Voor een school stage ooit gebruik gemaakt van Mailchimp om te solliciteren, alleen een foutje gemaakt met de dynamic text ( [bedrijfsnaam] ). Deze werd in de daadwerkelijk E-mail niet omgezet. Veel potentiële adressen kregen toen écht een E-mail met 'Beste [bedrijf],' i.p.v. 'Beste Tweakers,'.

Sommige reacties konden er om lachen, sommige waren best pijnlijk.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Mja ik vind het nog steeds ongepast om het "gratis proberen" te noemen, want 1x proberen betekent nog steeds dat je er de rest van je leven aan vast zit (althans, of je moet weer overstappen natuurlijk). Zolang er niet een fatsoenlijk alternatief is om op terug te vallen mocht je dat willen, mogen ze die 3 maanden gratis wat mij betreft houden. Das het enige wat me tegenhoudt.

• Devaqto
roawser schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:09:
Tsss, dat was het. Vreemd dat support mij er niet op gewezen heeft.
Nu ik je toch spreek: heb jij ook allerlei posten onder Profiel > My costs > Contacted products die je niet thuis kunt brengen? Zo heb ik meerdere malen "Cash register (API) € 1,00" en zelfs "Withdrawal other currency, fixed € 2,25" voor mijn tweede, net aangevraagde maestro-pas die ik nog nooit gebruikt heb...
Afgenomen producten (Contacted products): is het pakket wat je op dit moment hebt, met alle daarbij horende kosten.
Lopende kosten: alle kosten die je tot nu te hebt gemaakt op basis van de prijzen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:23:
Mja ik vind het nog steeds ongepast om het "gratis proberen" te noemen, want 1x proberen betekent nog steeds dat je er de rest van je leven aan vast zit (althans, of je moet weer overstappen natuurlijk). Zolang er niet een fatsoenlijk alternatief is om op terug te vallen mocht je dat willen, mogen ze die 3 maanden gratis wat mij betreft houden. Das het enige wat me tegenhoudt.
Het is ook niet "gratis proberen", het is overstappen op premium waarbij na je overstap de eerste drie maanden gratis zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
cyberde schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 07:22:
[...]

Het is ook niet "gratis proberen", het is overstappen op premium waarbij na je overstap de eerste drie maanden gratis zijn ;)
Ze vermijden het woord "proberen" als de pest idd, maar ondertussen wekken ze wel die indruk. Dat vind ik gewoon ongepast. Het is verschuilen achter semantiek.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 01-09-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:40
carpebios schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:40:
Ik ga geregeld (4x per jaar) naar Bonaire. Daar is alles offline, ik kan daar dus gewoon geen geld pinnen in vreemde valuta, maar kan daar ook niet pinnen met mijn pas.
Dan dus geen Bunq meenemen naar Bonaire? Zelf ben ik geen Bunq-er, maar ben nu wel op Bonaire. Prima kunnen betalen met zowel Revolut als N26 in kleine winkels, restaurants en supermarkten. Geld opnemen lukte ook, alleen rekenen de banken hier tegenwoordig 3-6 USD fee per opname voor vreemde kaarten. Dus 1 keer een aardig bedrag opnemen en de rest met cards afrekenen.

• DhoTjai
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik vind dat bunq niet goed en genoeg hebben getest met de debit mastercards. Dat is op te merken uit de together, na de introductie komen allerlei vragen waar zij geen antwoord op hebben of niet eens hebben geprobeerd en dan vrolijk typen dat je zelf achter moet komen door te testen. Dan gaat Ali op vakantie en dan pas test hij dingen uit... Het wordt dus al deployed (production) alvorens staging of testing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Mochten er mensen wat problemen hebben..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SI0jTSl.png

Die scriptkiddies ook altijd.. *O* :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Danny.G schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:58:
Mochten er mensen wat problemen hebben..

[afbeelding]

Die scriptkiddies ook altijd.. *O* :P
Zou je nu ook niet meer kunnen pinnen...? Dat zou best wel heftig zijn

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
DennusB schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:16:
[...]

Zou je nu ook niet meer kunnen pinnen...? Dat zou best wel heftig zijn
Durf ik niet te zeggen.. Het is wel allemaal online-only dus dat is wel scary. :P

Is nu nog heviger:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RtQwQXU.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Danny.G schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:19:
[...]

Durf ik niet te zeggen.. Het is wel allemaal online-only dus dat is wel scary. :P

Is nu nog heviger:
[afbeelding]
Pinnen werkt nog! Bevestigd op Twitter en per mail aan mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CokeZero
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/em7eSNT.png

Weer een DDOS aanval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij is dit gewoon business as usual voor de meeste banken... Enige wat je er tegen kunt is zorgen dat je voldoende capaciteit hebt en de aanval zo goed mogelijk afslaan. Lijkt ze tot nu toe aardig te lukken, ik heb zelf iig nergens last van als ik inlog of zo.

Je ziet wel een hoop van die toetsenbordhelden die het beter weten... lekker je banking software achter cloudflare zetten zeker :') stelletje malloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Ik kreeg net een mailtje dat het weer voorbij moet zijn.
Dear bunqer,
We have suffered from a major DDoS attack that started at 21.00. Because of it some of our services were interrupted every now and then. However, your money and your private information have never been in any danger, and both are safe as always.

Our entire team has been working tirelessly to combat the attack. These attacks are unfortunately impossible to prevent because they mimic normal internet traffic and change every time a mitigation is put in place. The situation, as of now, is stable.

We are very sorry for the inconvenience but we hope that you are reassured by our efforts to mitigate and minimize this attack.

We are of course available for any questions you might have, please use together.bunq.com or contact Support.

Have a good night,

bunq
bank of the free

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
YdieresiS schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:58:
Ik kreeg net een mailtje dat het weer voorbij moet zijn.

[...]
Dat was alleen van gisteren... Er is nu weer een nieuwe aan de gang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
cyberde schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:47:
[...]

Dat was alleen van gisteren... Er is nu weer een nieuwe aan de gang.
Die hebben ze anderhalf uur geleden al weten af te slaan volgens hun twitter-account: https://twitter.com/bunq/status/906109075896795136

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
Dan waren ze laat met de mail :)

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Leuker nieuws: je kan nu op meerdere devices inloggen zonder extra telefoonnummers nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Oh die is we leuk ja. Daar had ik grofweg een jaar geleden om gevraagd. Inmiddels heb ik die tablet niet meer die ik toen vaak gebruikte, maar vooruit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48

TheVMaster

Moderator WOS
Gave nieuwe features weer! Die DDoSS...tja..zolang pinnen gewoon blijft werken is er weinig aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Haha Hee ik sta in je screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:36
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat handmatige betalingen en dus ook Ideal betalingen, standaard rekening X is geselecteerd? Ik heb 3 rekeningen, helaas is standaard altijd de middelste ipv bovenste geselecteerd. Dat gaat nogal eens mis, irritant want dat is een gedeelde rekening (op mijn naam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 11:20:
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat handmatige betalingen en dus ook Ideal betalingen, standaard rekening X is geselecteerd? Ik heb 3 rekeningen, helaas is standaard altijd de middelste ipv bovenste geselecteerd. Dat gaat nogal eens mis, irritant want dat is een gedeelde rekening (op mijn naam).
Stuur support in de app ff een berichtje, heb je binnen 5 min antwoord. En als t er niet is kunnen ze het toevoegen aan de roadmap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandermm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:09
Volgens mij nemen ze daar automatisch de oudste rekening voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Hoewel ik (nog) geen Bunq gebruiker ben, zie ik een enorm potentieel in de dingen die ze doen. De laatste tijd is er veel kritiek geweest op het nieuwe prijsmodel. Na het lezen van het boek "Breken met Banken", dat de opkomst van Bunq beschrijft, ben ik van mening dat veel mensen het echte punt missen: Bunq is geen bank.

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat Bunq net uit de start-up fase is. In deze fase hebben een aantal mensen, met Ali voorop, enorme risico's genomen en enorm veel tijd en geld in het bedrijf gestoken. Dit hebben ze allemaal gedaan omdat zo geloofden in wat ze deden. Om de banklicentie te krijgen bijvoorbeeld, heeft Bunq een lening van 14 miljoen moeten afsluiten bij de ING. Daarnaast heeft Ali zelf enkele miljoenen in het bedrijf gestoken, onttrokken van zijn eigen bedrijf: Trans-IP. Is het zo raar dat, na alle kosten die ze hebben gemaakt en alle risico's zie ze hebben genomen, het bedrijf probeert winstgevend te worden of op zijn minst geld probeert te verdienen om de leningen af te betalen en de werknemers te betalen, die elke dag werken aan nieuwe features waar wij blij van worden?

Het feit is dat Bunq's model op geen enkele manier te vergelijken is met dat van andere banken. Het argument van "Ik stop met Bunq want het is de duurste bank van Nederland" of "Bunq is veel duurder en biedt daarbij minder dan mijn eigen bank" raakt kant nog wal. Grote banken als de ING, ABN en Rabobank hebben veel meer producten, waardoor ze de kosten van hun producten kunnen spreiden en kunnen opvangen met het geld dat ze verdienen aan o.a. leningen, hypotheken en het beleggen van jouw geld. Kijkend naar techbedrijven als Apple, zie je dat het aanbieden van een service tegen lage kosten vaak alleen mogelijk is door de compensatie van andere producten. Apple is bijvoorbeeld in staat om zijn Music dienst niet erg duur te maken, door het feit dat ze kunnen compenseren met inkomsten uit de iPhone, Mac etc. Denk dan maar eens aan een bedrijf als Tidal, die alleen een musicstreaming service aanbiedt. Die kunnen nooit tippen aan een bedrijf als Apple, puur omdat die dienst hun enige inkomstenbron is.

Bunq kan en zal nooit kunnen tippen aan de prijzen van andere banken, maar dat is ook niet het punt. De vraag blijft of jij ermee instemt dat andere banken jouw privacy schenden en jouw geld gebruiken om daar niet alleen zelf beter van te worden, maar daarmee jou ook een lagere prijs voor je rekening aan te kunnen bieden. Je kunt het model van Bunq niet vergelijken met een bank. Vergelijk Tidal niet met Apple. Vergelijk Bunq niet met ING of Rabo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:07:
Hallo allemaal,

Hoewel ik (nog) geen Bunq gebruiker ben, zie ik een enorm potentieel in de dingen die ze doen. De laatste tijd is er veel kritiek geweest op het nieuwe prijsmodel. Na het lezen van het boek "Breken met Banken", dat de opkomst van Bunq beschrijft, ben ik van mening dat veel mensen het echte punt missen: Bunq is geen bank.
Welkom op GoT!

Waar zit die potentie dan in vraag ik mij af? De app was vooruitstrevend toen ze begonnen, maar inmiddels hebben de grootbanken (voornamelijk ING) het grotendeels gekopieerd en is er dus geen reden om over te stappen. Dat was de toegevoegde waarde van Bunq voor mij, ze hebben geholpen om de apps van de andere banken beter te maken.

Bunq is wel een bank, maar inderdaad geen bank zoals de ING of Rabobank. Want bij Bunq ben je verplicht om een duur pakket te nemen met 2 debitcards(wat moet je met twee persoonlijke). Daarnaast kan je geen geld storten en ook niet zomaar onbeperkt geld pinnen, en een debitcard is geen creditcard(probeer maar eens een een auto te huren met een debitcard :P )

Laatste stukje klopt trouwens niet. De grootbanken mogen onze privacy ook niet schenden, dus dat is geen enkele reden om voor Bunq te kiezen. Het enige voordeel van Bunq tegenover andere banken is dat ze geld niet zomaar investeren, maar daardoor moet je dus wel meer betalen. Is niet investeren moraal gezien beter? Dat is de vraag. Ik heb persoonlijk liever een bank die het geld wel investeert in goede doelen en duurzaamheid (Triodos,ASN), dan in veilige staatobligaties(wat Bunq deels doet). Mensen zien Bunq soms als een moraalridder bank, maar die waren er al.

Kortom Bunq is wel een bank, maar eentje met nogal veel beperkingen met een flinke prijs. En dan heb ik het nog niet gehad over het gedoe met niet overal kunnen pinnen. Wil je een bank zonder gedoe dan moet je dus niet bij Bunq zijn. Ze hebben wel een beetje potentie, maar zodra Bunq iets goeds bedenkt heeft de concurrentie het een paar maanden later ook.

Natuurlijk mogen ze geld verdienen. Maar eerst mensen lekker maken met goedkope rekeningen, goedkope passen en dan de prijzen niet verdubbelen, nee. Een paar keer over de kop laten gaan en debitcards erbij doen die de meeste mensen toch niet willen hebben. En gezien alle publiciteit die dat heeft opgeleverd, bleek dat niet helemaal de goede keus te zijn. Dat heeft Ali voor de oude klanten enigszins rechtgezet, maar dat betekent niet dat het wordt vergeten. De mensen die blij zijn met de features hadden geen enkel probleem gehad om iets meer te betalen, maar wel voor de diensten(en kaarten) die ze nodig hebben en niet voor een premium pakket die je niet nodig hebt. Bij de grootbanken ben je ook niet verplicht om een debitcard te nemen of wel? Bunq heeft een paar positieve elementen. Maar een grootbank zou zelfs niet zo met zijn klanten omgaan. Bij een grootbank weet je tenminste wel dat je rekening een jaar later niet paar keer over de kop gaat. Bij een bank gaat het om vertrouwen. Je wilt niet elk jaar van rekening wisselen en het liefste een paar jaar bij een bank blijven Bunq heeft hiermee laten zien niet betrouwbaar te zijn. En als één ding belangrijk is bij een bank, is dat het wel.

Bunq kan je het beste vergelijken met N26. En bij N26 is het blijkbaar wel mogelijk om een premium model en een gratis model naast elkaar goed te laten werken. Daar zouden ze nog veel van kunnen leren.

[ Voor 24% gewijzigd door Zenix op 10-09-2017 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik had mijn aanmelding bij bunq nog even uitgesteld omdat ik druk was met andere zaken. Maar als ik het goed begrijp is ook bij gebruik van 1 rekening een betaalpas niet meer te krijgen tenzij je het dure premium-abonnement neemt?

Ik ben het volledig eens met wat ik hierboven las: klanten lekker maken maar als er genoeg binenn zijn de prijzen verhogen strookt niet met de zogenaamde "eerlijke bank" die je geld niet belegd.
feitelijk zijn er 2 mogelijkheden:
- bunq is overrompeld door hun groei en deze kostenstijging is overmacht. Dan heeft bunq voor de lancering z'n huiswerk wel erg slecht gedaan als een zo forse prijsstijging nodig was
- dit was van tevoren al de bedoeling bij een x aantal klanten. Dan verschilt bunq helemala niet van andere banken/bedrijven: klanten lekker maken en daarna als de meesten(vanwege het gedoe dat overstappen met zich meebrengt) toch wel zullen blijven de werkelijek prijzen gaan vragen. Maar dan kan dat verhaal over moraal en eerlijkheid ook wel de prullenbak in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:26 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Idd wat @Verwijderd zegt. Volgens mij is het kwartje inmiddels wel gevallen dat het huidige model toch niet helemaal het ei van Columbus is waar "de klant om gevraagd" had. Kun je wel blijven zeiken en in herhaling vallen, maar dat is niet erg constructief.
Geef ze ff de tijd joh. Om ook mezelf maar ff te herhalen: dit is de 2e keer in ~2 jaar tijd dat de tarieven gewijzigd worden. Het zal vast niet de laatste keer zijn voordat Ali met pensioen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
Ik ben het niet met jullie eens. Het aat mij veel meer om de mentaliteit erachter.
voorbeeldje:
n26 lanceerde in Nederland. Om snel klanten te trekken werd gesteld dat de mastercard enkel de eerste 3 maanden gratis bij aanmelding zou worden verstrekt. In de praktijk is de mastercard nogaltijd gratis te krijgen bij aanmelding.
bunq: om klanten te trekken waren er eerst geen maandelijkse vaste kosten. Daarna kwam een nieuw prijsplan met 1 euro per maand als vaste kosten. op dit prijsplan, en de manier van invoering, kwam kritiek. In plaats van naar die kritiek te luisteren wordt op dezelfde manier een absurd hoog prijsplan doorgedrukt.
De mentaliteit is veel arroganter, veel minder rekening houdend met de wensen/gedrag van de klanten.
Ja bunq is een startup. Maar stellen dat zij alle vrijheid hebben om te experimenteren vind ik tever gaan. Zij zijn er voor ons als klanten, wij niet voor hen. Zij willen ons geld niet investeren, dan moeten ze zelf maar iets beters verzinenn. maar bijna 100 euro per jaar betalen om 1 simple pinpas te krijen vind ik belachelijk veel.
en ze de tijd geven? waarom? voer gewoon het oude bussinessmodel weer in voor klatnen die 1 of 2 rekeningne emt 1 pinpas willen tot er iets beters is verzonnen. Dit concept is te absurd voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:36
Zenix schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:33:
[...]
Bunq kan je het beste vergelijken met N26. En bij N26 is het blijkbaar wel mogelijk om een premium model en een gratis model naast elkaar goed te laten werken. Daar zouden ze nog veel van kunnen leren.
Ik vind juist niet dat je deze 2 met elkaar kan vergelijken.
1. N26 heeft een app die sinds eind 2015 vrijwel ongewijzigd is (helaas, er is Enorm veel ruimte voor verbetering, ik vind m behoorlijk slecht). Bunq is juist enorm druk bezig met het verbeteren van hun app en toevoegen van features. Al gaat dat voor sommigen niet snel genoeg. Komt ook doordat Support af en toe loze beloftes heeft gedaan (en/of rekening zou in januari komen, hebben 2 Support medewerkers mij verteld).

2. N26 heeft een totaal ander verdienmodel: een gratis betaalrekeningetje, geld wordt verdiend door een platform voor 3rd party financiele dienstverleners te zijn, die hun producten kunnen aanbieden zoals verzekeringen, kredieten etc. Het hele model is erop gericht een gratis platform voor particulieren te zijn, de verdiensten gaan via de 3rd party producten. N26 Black lijkt misschien een uitzondering, maar is ook een 3rd party product via Allianz.
Het 2e scherm van N26 is nu voor de meesten nog leeg, maar binnen enkele jaren staat die tjokvol. Dit verdienmodel vind ik veel beter dan dat van Bunq, die het maar niet voor elkaar krijgt een concurrerend pricing model te verzinnen.
3. N26 heeft een groep achter zich met kennis van de financiele markt. Bunq heeft helaas een arrogante cowboy als baas, al heeft hij zeker geniale ideeen gehad, wat tot Bunq heeft geleid.

Ik gebruik N26 voor:
- alle betalingen met kaart (Maestro in NL, Mastercard in buitenland).
- voor online creditcard betalingen/Paypal.
- voor die enkele keren per jaar dat ik cash moet opnemen (gratis met de Mastercard).

Bunq voor inkomen, vaste lasten (incasso's) en Ideal. Heb wel een Bunq pasje (toen het nog gratis was, zit dus nog op het €0.04 per pintransactie model) maar die gebruik ik niet (op die ene keer na toen T-Mobile mijn Sim kwam afleveren en ik met díe pas €0.01 moest pinnen ivm identificeren van me bankrekening.. dat heeft me dus €0.05 gekost).

Je kan Bunq anno nu beter vergelijken met een ING maar dan zonder alle mega overhead van ING (en toch duurder). Al gaat die vergelijking ook spaak aangezien ING een traditionele bank is, oftewel verdient aan kredieten en beleggen. Maar beide zijn met hun app duidelijk gericht op onze doelgroep: wie de beste en laatste features wil (en Android heeft) is van alle traditionele banken wel beste af bij ING (enige die betalen via NFC gewoon goed heeft geregeld).

N26 kan je bijna vergelijken met Independer.nl mét betaalrekening :D

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 11-09-2017 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

In vergelijking met Bunq vs Rabobank, ABN, ING is de vergelijking tussen Bunq en N26 wel logischer vind ik. Natuurlijk zitten er weer veel verschillen tussen, maar die zijn niet zo groot als tussen de grootbanken en Bunq en N26. Het zijn beiden internet-only banken met beperkingen.

Ben het helemaal met je eens dat zo'n verdienmodel een stuk beter is. Het lijkt erop dat de kennis op financieel gebied gewoon mist bij Bunq en dat ze daardoor de prijzen moeten verhogen, want er zijn genoeg mogelijkheden om wel te verdienen en te investeren op een goede/duurzame manier. Maar die mensen die over deze kennis beschikken zijn waarschijnlijk ook een stuk duurder dan een paar software engineers.

Qua app ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar... Kennis op financieel gebied mbt financiële diensten en producten zullen ze idd minder hebben dan grootbanken. Maar kennis over ondernemen zit bij Ali geloof ik wel snor. Hoe het verdienmodel werkt (of niet) heeft echt geen enkel verband met het type diensten wat ze aanbieden. Een aannemer of winkelier kan ook gewoon winst maken zonder financieel expert te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
@mcdavid: zo simpel is het niet. Hier wordt beodled dat met meer financieele kennis andere mogelijkheden zouden kunnen worden aangeboord om bunq winstgevend te mkaen. Dan zou bunq bijvoorbeeld ons banktegoed in niet-riscante fondsen kunnen beleggen en zodoende winstgevend worden, in plaats van de winstgevendheid volledig te halen uit dure dienstverlening aan klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@dicksterk je bent vrij om te bankieren bij een bank die wel voldoet aan je verwachtingen. Bunq is dat duidelijk niet voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

mcDavid schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:21:
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar... Kennis op financieel gebied mbt financiële diensten en producten zullen ze idd minder hebben dan grootbanken. Maar kennis over ondernemen zit bij Ali geloof ik wel snor. Hoe het verdienmodel werkt (of niet) heeft echt geen enkel verband met het type diensten wat ze aanbieden. Een aannemer of winkelier kan ook gewoon winst maken zonder financieel expert te zijn.
Hij heeft TransIP een succes gemaakt, dus zeker een goede ondernemer. Maar een bank is geen ICT bedrijf en vereist een andere manier van ondernemen. Klanten hebben dan ook totaal andere verwachtingen, het gaat namelijk om je geld. Op dat vlak heeft Ali denk ik een wijze les geleerd de afgelopen tijd. Als bij TransIP een VPS of Domein duurder wordt dan hoor je daar weinig over, maar dit gaat over het geld van mensen bij een bank. Daar reageren mensen totaal anders op zoals we hebben gezien.
Zr40 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 12:27:
@dicksterk je bent vrij om te bankieren bij een bank die wel voldoet aan je verwachtingen. Bunq is dat duidelijk niet voor jou.
Beetje kortzichtig. Misschien is hij juist heel tevreden over de app en baalt hij van het business model dat er nu gekozen is? Oude klanten kunnen nog gewoon lekker goedkoop bankieren. Discussiëren hierover is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
idd die banken zijn er ook, kijk naar Triodos, ASN of SNS. Ik heb mijn spaargeld ook niet voor niets bij ASN staan. Maar voor betalen wil ik gewoon een bank met een focus op betaalproducten, dus laat bunq zich in hemelsnaam daarop blijven focussen ipv nevenactiviteiten te gaan doen.

Overigens, als de rente van de ECB wat opkrabbelt, wordt bunq vanzelf winstgevender. Zonder dat ze daar een heel leger mannen in blauwe maatpakken met puntschoenen voor aan hoeven te schaffen. Want hoe goed dat werkt hebben we allemaal gezien tijdens de financiële crisis een paar jaar terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
Wat mij met naem tegenstaat is de schijnheiligheid bij bunq. Doen alsof ze heel klantgericht zijn, alsof deze nieuwe functies enkle zijn wat de klanten zel graag willen. Zeggen dat ze altijd openstaan voor feedback of suggesties. Maar als je dan aandraagt dat het eerste prijsplan(9 euor voor ene pinpas en betalen voor elke transactie) toch prima zou passen als aanvulling bij het free-product is dat toaal onbespreekbaar. Buqn gedragd zich als een land waar je enkel een paar gratis schoenen zou mogen aanschaffen om te lopen, of je moet een touringcar voor 60 personen anschaffen. een fiets, kleine/grote auto mag niet. of alles of bijna niets.
Persoonlijk doet het gedrag bij bunq mij sterk denken aan een vroegere mvno die Tringg heette. eerst mocht je onbeperkt bellen/smssen/internetten, toen kwam er een harde limiet, en darna steeg de prijs ineens fors.... daarna ging het failliet. bunq is veel te arrogant, vel te overtuigd van hun "fantastische coole features". Als ze echt zouden doen wat de klanten wilden hadden we allemaal ne vragenlijst moeten krijgen met keuze-opties, maar alls wordt zeer plotseling en onomkeerbaar doorgedrukt.
Ik zie ook niet in wat buqn eraan heeft. Nu zal ik bunq free klant worden, mijn inkomsen/vaste lasten verwerken via mijn bunq-rekening en de rest per direct automatisch doorsluizen nar m'n n26 account, mijn gled is er dus nog geen 5 minuten per maand. Als ik een pinpas had mogen hebben had ik die 80 cent voor een pintransactie voor lief genomen, op deze manier verleizen ze allene maar gled op mijn account(wel data/verwerkingscapacitiet mar geen rente omdat het er nauwelijks 5 minuten op staat). Ik vind de strategie van bunq dus erg dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo hebben de DDos'er gevonden en met hem gepraat. De DDos'er heeft zichzelf bij Bunq gemeld want hij voelde nattigheid. Een jongen van 18. Ze geven hem niet aan maar na een goed gesprek gaat hij vrijwilligerswerk doen bij Amesty International.

https://together.bunq.com...n-ddos-attacks-we-got-him

[ Voor 13% gewijzigd door robertpNL op 15-09-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Meldde zich toen hij nattigheid voelde, naja wel een stukje leuk opgelost en goede PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
robertpNL schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:29:
Zo hebben de DDos'er gevonden en met hem gepraat. Een jongen van 18. Ze geven hem niet aan maar na een goed gesprek gaat hij vrijwilligerswerk doen bij Amesty International.

En toch ben ik enorm benieuwd hoe ze dat ventje op t spoor kwamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:00
Klinkt voor mij een beetje als een te mooi verhaal om waar te zijn. Maarja PR momentje, daar zal het ze wel om te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Bigf00t schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:48:
Klinkt voor mij een beetje als een te mooi verhaal om waar te zijn. Maarja PR momentje, daar zal het ze wel om te doen zijn.
Wat denk jij dan? Dat ze zichzelf hebben geDDOS't voor zo'n "PR momentje"? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:00
DennusB schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:49:
Die DDOS ga je natuurlijk niet faken. Maar dit klinkt toch wel als een slecht sprookje:
Then we focused on finding the person responsible. As we got closer he decided to step forward himself. He, J., just visited our office to apologize for his actions. He is 18 and still in school. He apologized sincerely.

In spite of the many, many hours of work J. has caused us, we've decided not to press charges for it could result in one year of prison time along with hefty fines. Effectively destroying his life.

We think that is too much of a punishment for what is essentially a youthful sin. Instead we agreed he will do a week of community service for Amnesty International.
Maarja ik ken de details niet dus kan er niet goed over oordelen. Mijn bullshit detector ging in ieder geval af bij het lezen van de mail :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

robertpNL schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:29:
Zo hebben de DDos'er gevonden en met hem gepraat. De DDos'er heeft zichzelf bij Bunq gemeld want hij voelde nattigheid. Een jongen van 18. Ze geven hem niet aan maar na een goed gesprek gaat hij vrijwilligerswerk doen bij Amesty International.

Jah sorry hoor maar ik ruik bullshit! Vooral vanwege het feit dat BunQ het voor elkaar krijgt om zo snel namen en locaties achter IP adressen te achterhalen.

Buiten dat om, mogen ze wel eens eerst bepaalde dingen checken met hun juridische afdeling, ga voor het gemak ervan uit dat een bank zoiets heeft.

We leven in Nederland, niet in Amerika! Iets wat op Internet heel vaak wordt vergeten blijkbaar. In Nederland, ongeacht van het feit of een slachtoffer aangiften doet of niet, als de politie eenmaal weet heeft van een strafbaar feit dan moeten ze dat onderzoeken. Bunq geeft in dit bericht toe te weten wie de persoon is. Dan wil het OM ook wel eens weten wie dat is.

Buiten dat alles, dat ventje heeft ervoor gezorgd dat hun dienstverlening er enige tijd eruit lag en dan sturen ze hem naar huis met een klap op de pols. Dus DoS bunq maar lekker, er zitten toch geen consequenties aan vast.

Dit verhaal rammelt aan alle kanten en het is niet de eerste keer dat ze iets opzetten waar ik hard aan twijfel.

/EDIT:

https://www.rtlz.nl/tech/...op-bunq-om-prijsverhoging

Volgens RTL-Z was de jongen boos vanwege de invoering van het dure premium pakket (welke je niet verplicht bent om te af te nemen). Daarom heeft hij een botnet gekocht van (naar schatting) een paar honderd euro. Hij wilde die 8 euro per maand niet betalen, dus koopt hij een botnet waarvan de kosten vele malen hoger is. Voor de prijs van dat botnet had hij een paar jaar een premium pakket kunnen nemen.

Maar goed, hij heeft dus een botnet gekocht. De enige verbintenis met hem en dat net is de financiele transactie en de verbinding met de C&C server. Laten we even ervan uitgaan dat hij de betaling heeft gedaan met bitcoins, dat is de standaard tegenwoordig dus dat kunnen ze niet zo 1, 2, 3 achterhalen. Dan blijft over dat ze de C&C server hebben getraceerd en aan de hand van de verbindingen van die server de persoon hebben geprobeerd te traceren. Nou dan moet je dus eerst een computer vinden waar het stukje malware opstaat en de malware zelf analyseren etc. etc. etc. tijdsintensieve dingen allemaal, maar bunq kan dat binnen een week.

Dit klopt gewoon niet! Dit is 1 + 1 = 6

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:49:
[...]

Of hun infra ging er onderuit en ze gooide het maar op een DDoS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DennusB schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 13:57:
[...]

En toch ben ik enorm benieuwd hoe ze dat ventje op t spoor kwamen...
Dat vraag ik me ook af idd.

Het zal een fluitje van een cent geweest zijn om een IP-adres aan een naam te koppelen als het idd een klant was, maar zo ver zullen ze nog niet geweest zijn, anders hadden ze zelf wel bij 'm aangebeld vermoed ik.
Lijkt me waarschijnlijker dat er tips geweest zijn of dat zijn omgeving op hem ingepraat heeft om zich te melden of zo.

Ik vind die "straf" ook wel een beetje laf idd. Als 18-jarige ben je gewoon handelingsbekwaam toch? Denk eerder dat ze voor een soort schikking hebben gekozen omdat ze twijfelden of ze een zaak hard konden maken in een rechtbank...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:26 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:15:
[...]

Op een crimineel netwerk heerst ook criminaliteit. "There is no honour among thieves". Je kan een DDoS gewoon kopen, en informatie over wie dat was is ook gewoon te koop. Dit soort organisaties hebben echt geen hart van goud en als bunq iets kan, financieel gezien, is het meer geld bieden dan een tiener.

Illegaal? Vast wel. Bewijs het maar.

En natuurlijk had bunq ook gewoon kunnen opscheppen dat ze hem toch al bijna hadden. De politie al klaar stond. Als die knul het vervolgens in zijn broek doet...
Nou ga je ervan uit dat ze weten waar het vandaan komt, wie het botnet heeft gemaakt, dat die persoon ook weet heeft wie heeft gekocht (zoals eerder gezegd gaan transacties hoogst anoniem). Dus ze moeten een PC vinden waar de malware opstaat, dat analyseren, herleiden naar de maker, etc. etc. etc. En dat alles in minder dan een week tijd.

Weet je wat, ik denk dat ik zelf gewoon aangifte ga doen. Puur en alleen omdat Bunq dan hun werkwijze openbaar moet maken en ik wil wel eens weten hoe ze dat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:26 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:29:
[...]

Hoe kom je er bij dat bunq dan hun werkwijze moet openbaren? :?
Iets met bewijslast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 14:03
Je doet een aanname dat bunq IP adressen en namen aan elkaar heeft weten te linken. Nergens blijkt dat dat zo is. De dader is juist zelf naar voren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 09:08 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:32:
[...]

Ja, ok, wat dan met bewijslast? Even serieus hoor. Waar wil je precies aangifte van doen, en wat verwacht je dat er dan gebeurt?
Wat ik verwacht is dat het Politie/OM dit in de krant leest en het serieus oppakt, of dat een journalist aangiften doet. Het gaat hier om computervredebreuk en daarbovenop nog eens bij een bank, dat zijn geen lichte zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 09:08 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkFlow schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:31:
Je doet een aanname dat bunq IP adressen en namen aan elkaar heeft weten te linken. Nergens blijkt dat dat zo is. De dader is juist zelf naar voren gekomen.
Volgens hun eigen bericht:
As we got closer he decided to step forward himself.
En volgens het bericht op RTL-Z:
​Niknam heeft samen met zijn team de jongen opgespoord door 'zijn sporen na te gaan', maar op het moment dat zijn identiteit bekend was, stuurde de jongen plotseling een e-mail waarin hij zijn excuses maakte.
Een vogeltje zal het hun wel ingefluisterd hebben, ik weet het niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:36:
[...]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Je leest het toch, computervredebreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:46:
[...]

Ik wil hier niet al te lang op doorgaan want zo interessant vind ik het allemaal niet, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit je dit voor je ziet.

Wie eist, bewijst. Als jij aangifte gaat doen van computervredebreuk* zal je met iets sterkers moeten komen dan "ik vind dat het verhaal niet helemaal past". Je gaat uit van het verhaal van bunq dat inderdaad niet helemaal klopt, maar er zijn genoeg verklaringen te verzinnen voor het feit dat bunq er (bijna) achter was wie het is. Eéntje die ik zo uit mijn mouw schudt is dat de desbetreffende jongen liep op te scheppen op together.

* Computervredebreuk, bij wie dan? Bij die knul? Je weet zijn naam niet eens. Door bunq? Wanneer dan? Waar dan? Hoe dan? Je kan niet willekeurig naar de politie stappen en dan rijden ze met loeiende sirenes naar de Naritaweg, wat denk je?
Wat denk jij, dat politie altijd met loeiende sirenes rijdt? Vriend, zoek eens op hoe een rechtsstaat werkt. Politie verzamelt bewijs, OM maakt een zaak, rechter oordeelt.

Als er eenmaal een strafbaar feit is gepleegd en de politie heeft daar kennis van zijn ze verplicht om dat te onderzoeken. Bunq heeft in de media gezegd dat er een DDoS aanval was, bewijs 1. Bunq heeft in de media gezegd dat ze weten wie er achter zat, bewijs 2. Als de politie het bewijs verzamelt, het OM de zaak maakt en het komt voor de rechter, dan wil de rechter (daarvoor het OM waarschijnlijk ook) wel eens weten hoe ze erop komen dat dat de persoon is en of er geen andere mensen mee gemoeid zijn of er andere motieven zijn.

Daarnaast begrijp jij volgens mij niet zo goed welke kant je op moet redeneren, denk eens de andere kant op.

Moet ik het nog verder uitleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasparov
  • Laatst online: 14-09 11:09
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:52:
[...]

Wat denk jij, dat politie altijd met loeiende sirenes rijdt? Vriend, zoek eens op hoe een rechtsstaat werkt. Politie verzamelt bewijs, OM maakt een zaak, rechter oordeelt.

Als er eenmaal een strafbaar feit is gepleegd en de politie heeft daar kennis van zijn ze verplicht om dat te onderzoeken. Bunq heeft in de media gezegd dat er een DDoS aanval was, bewijs 1. Bunq heeft in de media gezegd dat ze weten wie er achter zat, bewijs 2. Als de politie het bewijs verzamelt, het OM de zaak maakt en het komt voor de rechter, dan wil de rechter (daarvoor het OM waarschijnlijk ook) wel eens weten hoe ze erop komen dat dat de persoon is en of er geen andere mensen mee gemoeid zijn of er andere motieven zijn.

Daarnaast begrijp jij volgens mij niet zo goed welke kant je op moet redeneren, denk eens de andere kant op.

Moet ik het nog verder uitleggen?
Weet je hoeveel aangiften er gedaan worden en hoeveel daarvan niets mee gedaan wordt?
De zaak is door de primair benadeelde partij afgehandeld (bunq) en alle andere benadeelde partijen (bunq's klanten) moeten bij bunq zijn met hun klacht vanwege langzamere verwerking van zaken (? er is in ieder geval geen gehele onderbreking van bankverkeer geweest).
Wat denk je dat de politie gaat doen ik het geval dat een derde aangifte doet?
Inderdaad, het gaat op de stapel aangiftes waar niets mee wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kasparov schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 18:29:
[...]

Weet je hoeveel aangiften er gedaan worden en hoeveel daarvan niets mee gedaan wordt?
De zaak is door de primair benadeelde partij afgehandeld (bunq) en alle andere benadeelde partijen (bunq's klanten) moeten bij bunq zijn met hun klacht vanwege langzamere verwerking van zaken (? er is in ieder geval geen gehele onderbreking van bankverkeer geweest).
Wat denk je dat de politie gaat doen ik het geval dat een derde aangifte doet?
Inderdaad, het gaat op de stapel aangiftes waar niets mee wordt gedaan.
Dan kan dat weer worden afgedwongen via allerlei procedures, lekker puh nu jij weer! Wat een gezeik om details weer hier op GoT, man man man man man.

Het originele punt staat nog steeds, Bunq kan wel doen alsof het opgelost is als ze geen aangiften doen maar dat initiatief ligt niet bij hun. Elke Nederlander kan aangiften doen, de politie kan zelf een zaak openen en het OM kan een onderzoek beginnen en de politie aansturen.

Zo werkt het en niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 21:11:
[...]

Dan kan dat weer worden afgedwongen via allerlei procedures, lekker puh nu jij weer! Wat een gezeik om details weer hier op GoT, man man man man man.

Het originele punt staat nog steeds, Bunq kan wel doen alsof het opgelost is als ze geen aangiften doen maar dat initiatief ligt niet bij hun. Elke Nederlander kan aangiften doen, de politie kan zelf een zaak openen en het OM kan een onderzoek beginnen en de politie aansturen.

Zo werkt het en niet anders.
Beste Sizzlorr, we snappen dat je een punt wilt maken, en bij deze: je hebt helemaal gelijk, iedereen kan altijd aangifte doen van strafbare feiten.

Je leest alleen een beetje selectief wat de rest zegt: namelijk dat er geen enkele aanwijzing is dat er strafbare feiten gepleegd zijn, laat staan door wie en tegen wie.

Ja, je mag altijd aangifte doen. Nee, je zult dan toch met iets beters moeten komen dan "iemand heeft iets gedaan wat niet mag, maar ik weet niet wat, of waarom of hoe of tegen wie!".

Anyway dit is zwaar offtopic, zullen we het gewoon weer over bunq hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 15-09-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:44:
[...]
Je leest alleen een beetje selectief wat de rest zegt: namelijk dat er geen enkele aanwijzing is dat er strafbare feiten gepleegd zijn, laat staan door wie en tegen wie.
Je moet even terug lezen, volgens mij heb ik al een tijdje terug gezegd dat het gaat om computervredebreuk. Een DDoS aanval valt onder computervredebreuk. Artikel 138ab van het STRAFrecht.

http://wetten.overheid.nl...e_TiteldeelV_Artikel138ab
Met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk de toegang tot of het gebruik van een geautomatiseerd werk belemmert door daaraan gegevens aan te bieden of toe te zenden.

Indien het feit wordt gepleegd met behulp van een aanzienlijk aantal geautomatiseerde werken die getroffen zijn door het gebruik van een middel als bedoeld in artikel 139d, tweede lid, dat hoofdzakelijk daarvoor geschikt is gemaakt of ontworpen, wordt de schuldige gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
Wel een omslachtige manier om een DoS aanval en een botnet te omschrijven, maar het staat er wel in.

Aanwijzing dat er een strafbaar feit is gepleegd?

nieuws: 'Fintechbank' Bunq heeft al dag lang last van ddos-aanval
De ddos-aanval begon donderdagavond rond 21.00, meldt Bunq. Het bedrijf erkende dat sommige diensten daardoor op momenten onbereikbaar waren
DDoS aanval bewezen.

https://www.rtlz.nl/tech/...op-bunq-om-prijsverhoging
De ddos-aanval werd uitgevoerd via een botnet (een netwerk van geïnfecteerde computers) dat de jongen had gekocht. Door de grootte van dit botnet waren de website en app vorige week donderdagavond en op sommige momenten op vrijdag minder goed bereikbaar. Het Bunq-team heeft het weekend door moeten werken om nieuwe aanvallen af te slaan.
Botnet bewezen.

Door wie? Dat weet Bunq. Tegen wie? Tegen Bunq.

Ik snap niet dat mensen dit soort dingen te licht nemen, er staat een straf van 3 jaar op, dat is niet niks. Het is een ernstige zaak.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2017 23:34 ]

• roawser
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:55:
[...]

In Nederland, ongeacht van het feit of een slachtoffer aangiften doet of niet, als de politie eenmaal weet heeft van een strafbaar feit dan moeten ze dat onderzoeken.
Nee hoor. De politie heeft een discretionaire bevoegdheid. Zou nogal gek worden in een stad als Amsterdam waar hordes mensen door rood lopen. Is een strafbaar feit. Dan kan er geen politieagent meer op het CS komen, want dan zouden ze verplicht zijn constant die mensen staande te houden. Als wat jij zegt waar zou zijn. Maar dat is het niet.

En ja, ik weet dat er een gevoelsmatig verschil is tussen door rood lopen en een DDOS aanval (art. 138 Sr). Maar waar ligt dan de _juridische_ grens? Bij het verschil tussen mulderfeiten en misdrijven? Bij VH-feiten?

Verwijderd

roawser schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:47:
[...]

Nee hoor. De politie heeft een discretionaire bevoegdheid. Zou nogal gek worden in een stad als Amsterdam waar hordes mensen door rood lopen. Is een strafbaar feit. Dan kan er geen politieagent meer op het CS komen, want dan zouden ze verplicht zijn constant die mensen staande te houden. Als wat jij zegt waar zou zijn. Maar dat is het niet.

En ja, ik weet dat er een gevoelsmatig verschil is tussen door rood lopen en een DDOS aanval (art. 138 Sr). Maar waar ligt dan de _juridische_ grens? Bij het verschil tussen mulderfeiten en misdrijven? Bij VH-feiten?
Je moet even terug lezen, als de politie er geen zaak in ziet maar jij wel kan je het alsnog via allerlei wegen afdwingen. Het zelfde is van toepassing op het OM trouwens, de politie kan het onderzoeken maar als het OM er geen zaak van maakt dan heb je nog niks. Om een misdrijf niet te vervolgen moeten ze wel een zeer goed argument hebben.

Daarnaast de discussie over wat een overtreding en een misdrijf is ga ik hier niet aan, daar moet je maar rechten voor gaan studeren. De wetgever is daar igg zeer duidelijk in, als duimregel kan je nemen dat je bij een overtreding een reglement overtreedt en bij een misdrijf zowel een reglement als een wet overtreed. De wetgever zal zelf spreken over een overtreding of een delict waardoor het al duidelijk is bij het lezen.

Ik snap even niet wat je bedoelt met "mulderfeiten", de wet mulder regelt alleen het administratief recht, verkeersregels worden geregeld in het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) en verkeersmisdrijven worden bepaalde (samen met een paar overtredingen) in het Wegenverkeerswet. Enige wat de wet mulder heeft (denk dat je dat bedoelt met mulderfieten) is in de bijlage een lijstje met overtredingen en misdrijven die vallen onder die wet.

Als voorbeeld. De wegenverkeerswet zegt dat je moet beschikken over de juiste papieren wil je een voertuig bedienen, er staat niks in over dat je ze ook moet kunnen tonen (verschil). Ik weet zo even niet welke, maar ergens is ook geregeld dat je desgevraagd die papier ook moet kunnen tonen. Als je staande wordt gehouden, heb je een rijbewijs, maar je kan hem niet tonen dat is een overtreding. Heb je geen rijbewijs (dan kan je hem ook niet tonen) dan is het een misdrijf.

Door rood lopen is geregeld in het RVV, dus een overtreding. Wildplassen is geregeld in de APV, dus een overtreding. Rijden onder invloed is geregeld in het WVW, dus een misdrijf.

/edit:

En even voor de duidelijkheid, iets wat staat in het Wetboek van Strafrecht is duidelijk een misdrijf.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 19:51 ]

Verwijderd

-

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 06:43:
Maar geen aangifte gedaan dus. Duidelijk.
Ik tijwfel nog, is het bewezen dat het illegaal is? Als je even je akkoord kan geven kan ik weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoor deze grap: Bunq heeft geen ondersteuning om geld naar een buitenlandse rekening te sturen. Maar ze rekenen wel €7,99 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Vandaag ook gaan kijken wat ik nu kwijt ben voor mijn bunq rekeningen. Ik deel samen met mijn vriendin een rekening. Beide een eigen pas. Ik heb meerdere rekeningen. De gemiddelde kosten komen voor mij op 60 cent per maand. Samen komen we dus rond de 1 euro uit (min vriendin op ongeveer 40 cent). Stel dat we op de huidige manier naar premium willen gaan dan betalen we 16 euro per maand! Dit is erg jammer en ook iets wat we niet gaan doen. We kijken dus wel even hoe dit verder evolueert, stel dat er een mooie tussenoplossing komt (2 maestro passen bij 1 premium abonnement bijvoorbeeld, of 2 euro per maand per pas en 4ct per pintransactie)
Pagina: 1 ... 16 ... 161 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"