Zenix schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 19:33:
[...]
Bunq kan je het beste vergelijken met N26. En bij N26 is het blijkbaar wel mogelijk om een premium model en een gratis model naast elkaar goed te laten werken. Daar zouden ze nog veel van kunnen leren.
Ik vind juist niet dat je deze 2 met elkaar kan vergelijken.
1. N26 heeft een app die sinds eind 2015 vrijwel ongewijzigd is (helaas, er is Enorm veel ruimte voor verbetering, ik vind m behoorlijk slecht). Bunq is juist enorm druk bezig met het verbeteren van hun app en toevoegen van features. Al gaat dat voor sommigen niet snel genoeg. Komt ook doordat Support af en toe loze beloftes heeft gedaan (en/of rekening zou in januari komen, hebben 2 Support medewerkers mij verteld).
2. N26 heeft een totaal ander verdienmodel: een gratis betaalrekeningetje, geld wordt verdiend door een platform voor 3rd party financiele dienstverleners te zijn, die hun producten kunnen aanbieden zoals verzekeringen, kredieten etc. Het hele model is erop gericht een gratis platform voor particulieren te zijn, de verdiensten gaan via de 3rd party producten. N26 Black lijkt misschien een uitzondering, maar is ook een 3rd party product via Allianz.
Het 2e scherm van N26 is nu voor de meesten nog leeg, maar binnen enkele jaren staat die tjokvol. Dit verdienmodel vind ik veel beter dan dat van Bunq, die het maar niet voor elkaar krijgt een concurrerend pricing model te verzinnen.
3. N26 heeft een groep achter zich met kennis van de financiele markt. Bunq heeft helaas een arrogante cowboy als baas, al heeft hij zeker geniale ideeen gehad, wat tot Bunq heeft geleid.
Ik gebruik N26 voor:
- alle betalingen met kaart (Maestro in NL, Mastercard in buitenland).
- voor online creditcard betalingen/Paypal.
- voor die enkele keren per jaar dat ik cash moet opnemen (gratis met de Mastercard).
Bunq voor inkomen, vaste lasten (incasso's) en Ideal. Heb wel een Bunq pasje (toen het nog gratis was, zit dus nog op het €0.04 per pintransactie model) maar die gebruik ik niet (op die ene keer na toen T-Mobile mijn Sim kwam afleveren en ik met díe pas €0.01 moest pinnen ivm identificeren van me bankrekening.. dat heeft me dus €0.05 gekost).
Je kan Bunq anno nu beter vergelijken met een ING maar dan zonder alle mega overhead van ING (en toch duurder). Al gaat die vergelijking ook spaak aangezien ING een traditionele bank is, oftewel verdient aan kredieten en beleggen. Maar beide zijn met hun app duidelijk gericht op onze doelgroep: wie de beste en laatste features wil (en Android heeft) is van alle traditionele banken wel beste af bij ING (enige die betalen via NFC gewoon goed heeft geregeld).
N26 kan je bijna vergelijken met Independer.nl mét betaalrekening
[
Voor 18% gewijzigd door
Jazco2nd op 11-09-2017 16:33
]