Zat er helaas aan te komen. Voorlopig blijf ik dus nog even bij bunq. Want ik verwacht dat Revolut hetzelfde gaat doen. Mee eens dat de comms netter is dan bunq. Vind ik eigenlijk niet kunnen...ratzz schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:26:
[...]
Ik laat het hier even bij voor nu. Ik had mijn geld overgezet naar N26 omdat daar de rente 2,8% was maar daar kwam vandaag de melding dat die per 1 september 1,7% wordt. Tegen die tijd kan het geld dan weer naar bunq. Overigens is dat dus wel een stuk netter geregeld dan bij bunq die even en dag vantevoren een mededeling doen dat de dag erna de rente gaat veranderen. Verder werkt de app bij N26 wel heel fijn, eigenlijk lijkt daar alles wel wat soepeler te verlopen dan bij bunq. Voor een groot gedeelte zal dat komen dat betaling en ontvangsten gewoon instant zijn, zelfs zo snel zodra je muisknop loslaat krijg je al de melding van wat heeft plaatsgevonden.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat heb ik niet gedaan. Foutje bij bunq.. of heeft iemand opeens toegang?
De app vraagt nu opeens om opnieuw te verifieren.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2024 12:41 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik zou hier geen tijd verliezen, maar meteen bellen met bunq.LED-Maniak schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:31:
Ik krijg zojuist een mailtje dat ik een telefoonnummer heb verwijderd uit mijn bank account.
'Geen tijd verliezen' en 'bellen met Bunq' in één zin, dat zie je niet vaakW1ck1e schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:26:
[...]
Ik zou hier geen tijd verliezen, maar meteen bellen met bunq.
Zou inderdaad bellen of via onderstaande stappen je code resetten:LED-Maniak schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:31:
Ik krijg zojuist een mailtje dat ik een telefoonnummer heb verwijderd uit mijn bank account.
https://together.bunq.com...-i-reset-my-security-code
Gelukkig is dit bank account leeg, dus er valt niets te halen. De mail is wel echt afkomstig van Bunq.
Ik zie via hun aangeraden instructies ook helemaal geen extra inlogsessie..
Mooi die SOS hulp "Weet u zeker dat u contact wil? Mag maar één keer per maand namelijk".

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2024 15:37 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Ik compleet in de stress want ze mailen mij dat ík het telefoonnummer heb verwijderd en als ik dit niet herken dat er hoogstwaarschijnlijk ingebroken is in mijn account.
Krijg na een paar uur een reactie van Bunq: Ja dat hebben wij gedaan want je savings account heb je 60 dagen geleden gesloten.

Zeg dat dan

Goed, niets aan de hand dus.. Ze deden weer eens een Bunqje.
/f/image/d3KzFtkXsdiI9TP6YP7okjRU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2024 15:44 ]
Dank je wel voor de update. 1 x per maand sos, alsof jij dat bepaalt.LED-Maniak schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:36:
Het is echt heel vreemd. Mijn telefoonnummer staat gewoon nog in de app. Nooit ergens ingelogd.
Gelukkig is dit bank account leeg, dus er valt niets te halen. De mail is wel echt afkomstig van Bunq.
Ik zie via hun aangeraden instructies ook helemaal geen extra inlogsessie..
Mooi die SOS hulp "Weet u zeker dat u contact wil? Mag maar één keer per maand namelijk".
Ik heb net aangelogd op de pc, en moest toen opnieuw mijn identiteit laten controleren met een kort filmpje. Verrassend want ik gebruik alleen maar die pc en een telefoon.
Of men gratis binnenhalen met de hoop dat ze na de studie blijven hangen. Net als dat andere banken ook gratis pakketten hebben voor studenten?noodgang schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:24:
Bunq nu gratis voor studenten. Lijken een beetje wanhoopspogingen allemaal
Een combinatie van beide lijkt mij..bluewalk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:31:
[...]
Of men gratis binnenhalen met de hoop dat ze na de studie blijven hangen. Net als dat andere banken ook gratis pakketten hebben voor studenten?
Wat? Gaan ze hier 5 dagen de tijd voor nemen?
Beveiliging is prima, maar dit is gewoon pesten.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
12 - 9 = 3DirtyBird schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:48:
Wat een gezeik zeg. Ik probeer geld over te maken naar mijn betaalrekening van andere bank (waar ik al vaker geld van en naar heb overgemaakt, staat er "verwerking na 24 uur", maar ook "verwachte aankomst 12 augustus".
Wat? Gaan ze hier 5 dagen de tijd voor nemen?
Beveiliging is prima, maar dit is gewoon pesten.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Aangezien je volgens mij "verwerking na 24 uur" uit had kunnen zetten had het ook sneller gekundDirtyBird schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:02:
De betaling deed ik gisteren, dus 8, 9, 10, 11, 12. Maargoed, dag meer of minder, 4 vind ik ook idioot.
Heb ik gedaan, maar duurt ook 24 uur. Kan ik m dan beter nu annuleren en zodra die 24 uur verstreken is opnieuw indienen?W1ck1e schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:08:
[...]
Aangezien je volgens mij "verwerking na 24 uur" uit had kunnen zetten had het ook sneller gekund
Geen idee, ik heb mijn rekening pas (easy savings) en nog geen ervaring met het overboeken van een groot bedrag. Ik zit nog in de test fase (en nog niet tevreden want er staat nog een ticket open, dat wat mij betreft veel te lang duurt).DirtyBird schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
[...]
Heb ik gedaan, maar duurt ook 24 uur. Kan ik m dan beter nu annuleren en zodra die 24 uur verstreken is opnieuw indienen?
Maar ik denk wel dat je er niks mee opschiet want dan kost dat waarschijnlijk je de 2de opname van de maand. Zie het maar als een leermoment.
Ik had vorige week hetzelfde, betaling van zaterdag, kwam maandag aan. Het komt denk ik door het weekend icm de hoogte van het bedrag. Ik heb dus mijn hele rekening leeggetrokken en overgezet naar Openbank.DirtyBird schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:33:
[...]
Heb ik gedaan, maar duurt ook 24 uur. Kan ik m dan beter nu annuleren en zodra die 24 uur verstreken is opnieuw indienen?
In de app heb ik d.m.v. de knop "Voeg geld toe" € 1500,- op de creditcard gezet. Na de vakantie wil ik het geld dat er dan nog over is weer terugboeken naar m'n (ABN Amro) betaalrekening.
Echter, hoe doe ik dat terugboeken? In de app zit een knop "Neem op" maar als ik daar op klik, dan zie ik geen mogelijkheid om het terug te boeken naar een tegenrekening o.i.d.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? In de Bunq app of op internet kan ik het antwoord niet vinden....
Mazda MX-30
Hoe werkt Pay, vul bedrag in, en geef dan jezelf als recipient op?nathalia schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:41:
Echter, hoe doe ik dat terugboeken?
Wat bedoel je met "Hoe werkt Pay"?Delay schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:51:
[...]
Hoe werkt Pay, vul bedrag in, en geef dan jezelf als recipient op?
Mazda MX-30
En ook alleen gratis als je je stufi maandelijks op je Bunq-rekening laat storten. Dus gebruiken als extra rekening voor de gratis creditcard kan niet. Ik zou het niet doen. Genoeg normale banken die ook een gratis studentenrekening bieden met allerlei extra's.noodgang schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:24:
Bunq nu gratis voor studenten. Lijken een beetje wanhoopspogingen allemaal
Na diverse normale banken vind ik bunq echt een verademing. Waarom vind jij een normale bank beter?Of-Aaargh schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 07:53:
Genoeg normale banken die ook een gratis studentenrekening bieden met allerlei extra's.
Moet dat jou nog verteld worden? Lees dit topic maar even door...Delay schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:15:
[...]
Na diverse normale banken vind ik bunq echt een verademing. Waarom vind jij een normale bank beter?
Om kort te zijn, een bank managen als een IT-startup is niet echt een goed idee.
Een goed voorbeeld doet volgen. Andere banken volgen het pad dat bunq is ingeslagen. Ook grootbanken hebben tegenwoordig een interne IT startup die de app doet.Of-Aaargh schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:33:
Moet dat jou nog verteld worden? Lees dit topic maar even door...
Om kort te zijn, een bank managen als een IT-startup is niet echt een goed idee.
Vraag is of je iets als een bank dat vrijwel volledig opereert op vertrouwen moet runnen als een (IT) startup. Naar mijn gevoel niet. En waarom zou je willen/moeten innoveren als bank? Het is toch niet zo dat er ineens een complete revolutie plaatsvindt op het gebied van betalen en financieren?Delay schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Een goed voorbeeld doet volgen. Andere banken volgen het pad dat bunq is ingeslagen. Ook grootbanken hebben tegenwoordig een interne IT startup die de app doet.
Van chatgpt met een vraag over de rol van banken in de tijd van het wilde westen (je weet wel met Lucky Luke en de Daltons) :eMiz0r schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:03:
... Naar mijn gevoel niet. En waarom zou je willen/moeten innoveren als bank? ...
Ik ben dus wel blij met de innovatie sindsdien.Samenvattend kan worden gezegd dat de meeste klanten in het Wilde Westen eerder kosten betaalden voor bankdiensten, zoals het opslaan van waardevolle spullen of het krijgen van een lening, dan dat ze rente ontvingen op hun spaargeld. Banken verdienden voornamelijk aan het uitlenen van geld tegen rente en het aanbieden van andere financiële diensten met bijbehorende kosten.
Maar wat is de rol van bunq daar dan in? Je betaalt toch ook gewoon per maand voor het gebruik van je rekening of voor eenvoudige zaken als geld opnemen. Daarnaast ontvang je ook nauwelijks rente?W1ck1e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Van chatgpt met een vraag over de rol van banken in de tijd van het wilde westen (je weet wel met Lucky Luke en de Daltons) :
[...]
Ik ben dus wel blij met de innovatie sindsdien.
Ben zeg maar oprecht wel benieuwd wat het resultaat van al die innovatie (en toenemende risicos) is. Los van de marketing.
[ Voor 13% gewijzigd door eMiz0r op 10-08-2024 13:31 ]
Snap jij niet dat er ook mensen zijn die, ondanks de vage acties van bunq soms, er nog steeds tevreden mee zijn?
Het constante gezeur over bunq in dit topic (van mensen die heus geen klant mee zijn, totdat je ze over 6 maanden hier weer vragen hoort stellen) begint wat vermoeiend te worden. Alsof je als Ajax support in een Feyenoord topic gaat klagen hoe slecht Feyenoord is..
Wat mij vooral opvalt is dat zodra er een negatief sentiment ontstaat men elkaar al snel gaat naroepen. In het Spaartopic staan over andere banken berichten zoals het tonen van andermans gegevens, het ’verdwijnen’ van geld na overboeken of het niet kunnen inloggen. Nu realiseer ik me ook dat ‘whataboutism’ niet het beste argument is, en bunq is zeker niet zaligmakend. Maar toch is het wel frappant dat aan de ene kant mensen blijven dwepen over die andere banken, en er tegen bunq een hetze ontstaat.Of-Aaargh schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:33:
[...]
Moet dat jou nog verteld worden? Lees dit topic maar even door...
Misschien behoor je dan niet tot de doelgroep waar bunq zich op richt?eMiz0r schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
Vraag is of je iets als een bank dat vrijwel volledig opereert op vertrouwen moet runnen als een (IT) startup. Naar mijn gevoel niet.
Ik volg deze topic toch zeker al een jaar of twee en ben inderdaad tot voor kort ook zelf klant bij Bunq geweest. Altijd met veel interesse deze topic gevolgd en wat ik ook eerder hier aanhaalde in het verleden, zijn blijkbaar de tegenstellingen in deze topic wat scherper dan op de andere tweaker topics. Er was altijd al wel enorme enthousiasme naast aversie, en kwam John Doe hier tegengas geven en met een kritische noot nam hij het op voor Bunq.Eix schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:49:
Door innovatie af te zetten naar een situatie van meer dan honderd jaar geleden wordt het wel een vrij absurde vergelijking. De vraag lijkt me eerder ‘wat is nu innovatiever aan bunq dan de hedendaagse concurrenten’. En mijn indruk is dat bunq met de focus op ‘online’ voorop liep. Maar inmiddels zijn alle banken wel goeddeels over naar een bedrijfsmodel waar de klant zelfstandig zijn zaken online regelt. Waarbij in ieder geval in de beeldvorming bunq zich nu negatief onderscheidt in support.
[...]
Wat mij vooral opvalt is dat zodra er een negatief sentiment ontstaat men elkaar al snel gaat naroepen. In het Spaartopic staan over andere banken berichten zoals het tonen van andermans gegevens, het ’verdwijnen’ van geld na overboeken of het niet kunnen inloggen. Nu realiseer ik me ook dat ‘whataboutism’ niet het beste argument is, en bunq is zeker niet zaligmakend. Maar toch is het wel frappant dat aan de ene kant mensen blijven dwepen over die andere banken, en er tegen bunq een hetze ontstaat.
[...]
Misschien behoor je dan niet tot de doelgroep waar bunq zich op richt?
Deze Fin tech bank blijft qua meningen dan toch altijd ‘the bank you love to hate’ of anders ‘hate to love’.
Datisraar schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:03:
[...]
Ik volg deze topic toch zeker al een jaar of twee en ben inderdaad tot voor kort ook zelf klant bij Bunq geweest. Altijd met veel interesse deze topic gevolgd en wat ik ook eerder hier aanhaalde in het verleden, zijn blijkbaar de tegenstellingen in deze topic wat scherper dan op de andere tweaker topics. Er was altijd al wel enorme enthousiasme naast aversie, en kwam John Doe hier tegengas geven en met een kritische noot nam hij het op voor Bunq.
Deze Fin tech bank blijft qua meningen dan toch altijd ‘the bank you love to hate’ of anders ‘hate to love’. Ik zal deze topic overigens ook de komende jaren blijven volgen. Fintechs blijven mijn interesse houden.
Ok check eens, maar dat is niet met dank aan Bunq maar al tig jaren zo. Maar het afschaffen van een telefonische helpdesk, een SOS lijn die eens per maand mag worden gebruikt, weglaten van fraudebestrijdende functionaliteit (waar ze nu van terugkomen), een "spinner" om dingen te winnen zou ik geen (positieve) innovaties willen noemen.W1ck1e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:39:
@eMiz0r Dat we tegenwoordig als spaarder meer rente krijgen dan kosten maken is een gevolg van innovatie. Die jij blijkbaar niet nodig acht.
Een innovatie is een vernieuwing. En die zijn niet altijd positief. Uiteindelijk blijven hopelijk alleen de goede innovatie overeind.eMiz0r schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:25:
[...]
Ok check eens, maar dat is niet met dank aan Bunq maar al tig jaren zo. Maar het afschaffen van een telefonische helpdesk, een SOS lijn die eens per maand mag worden gebruikt, weglaten van fraudebestrijdende functionaliteit (waar ze nu van terugkomen), een "spinner" om dingen te winnen zou ik geen (positieve) innovaties willen noemen.
Nee dat niet. Ik vind banken leuk om te testen en heb bij veel banken een rekening. In mijn ervaring is bunq met afstand het meest gebruikersvriendelijk. Ook de support van bunq is capabel en kundig vergeleken met de Zuid-Afrikanen die namens de Rabobank de telefoon opnemen en dan een wizard doorlopen die "helaas" als enige antwoord heeft.
Volgens mij wel. Tien jaar geleden betaalde niemand met de telefoon, en tussen particulieren was contant of rekening nummer uitwisselen de norm. Wat er nu kan vind ik wel revolutionair!eMiz0r schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:03:
Het is toch niet zo dat er ineens een complete revolutie plaatsvindt op het gebied van betalen en financieren?
Er zijn bij mij slechts twee knoppen: "Voeg geld toe" en "Neem op"Delay schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:32:
[...]
Pay is één van de drie knoppen onderin de app, naast Request en Add.
Het lijkt dus heel logisch om op de knop "Neem op" te drukken en het tegoed dat je op de credit card hebt gestort terug te boeken. Maar dat kan dus niet!
Je mag het alleen terugboeken naar een spaar- of bankrekening bij Bunq. Maar die heb ik dus niet, want ik heb alleen het Easy Card abonnement met een fysieke credit card....
Ik hoor je denken: dan open je toch een gratis Easy Savings account? Maar dat mag niet, omdat ik een fysieke credit card van Bunq heb. Een Easy Savings account mag alleen met een virtuele credit card!
Ik moet dus m'n fysieke credit card (waar ik € 9,95 voor betaald heb) ongeldig laten verklaren, zodat ik alleen nog een virtuele card overhoud. Dan moet ik een Easy Savings account openen, zodat ik het tegoed op m'n credit card kan overboeken naar de Bunq spaarrekening. Daarna kan ik het van de spaarrekening terugboeken naar m'n ABN Amro tegenrekening.
Conclusie: trap niet in de aanbieding van Bunq dat je voor € 9,95 per jaar een fysieke creditcard kunt krijgen. Je hebt dan wel een card die bijv. door hotels en autoverhuurbedrijven wordt gezien als een echte credit card, maar het geld dat je er op zet, ben je gewoonweg "kwijt" als je niet het gehele bedrag besteedt.
Ik vind het een vorm van geldklopperij

Mazda MX-30
Ik heb pas kort een rekening en ben nog niet tevreden over de support van bunq. Als ze zouden doen wat ze beloven dan was het goed geweest echter ik zit al 2 weken te wachten op het uitvoeren van de oplossing. Andere banken : ING support is slecht, SNS (geen klant meer) support was goed, merkte ik met name bij het sluiten van de rekening.Delay schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:45:
... In mijn ervaring is bunq met afstand het meest gebruikersvriendelijk. Ook de support van bunq is capabel en kundig ...
Als ik het goed lees heb je dan 4 euro betaald voor een maand Easy Bank om je tegoed over te maken. Dat lijkt mij alleszins redelijk.
Edit: bij herlezing zie ik dat je het zelfs met Easy Savings hebt weten te doen... Dat is een gratis abonnement?
[ Voor 16% gewijzigd door Delay op 10-08-2024 20:36 ]
Yes, vind ik ook, SNS support is goed. De beste support heb je bij RegioBank.W1ck1e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:28:
SNS (geen klant meer) support was goed, merkte ik met name bij het sluiten van de rekening.
Nee, je begrijpt het verkeerd. Ik heb een gratis Easy Card account geopend. Daarna € 9,95 betaald voor een fysieke creditcard. Daarna een behoorlijk bedrag op de kaart gezet en op vakantie gegaan om de kaart te gebruiken voor autohuur en het hotel. Nu ben ik terug van vakantie en wil ik het geld dat nog op de kaart staat, terugboeken naar m'n ABN Amro bankrekening. En dat kan dus niet!Delay schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:32:
[...]
Als ik het goed lees heb je dan 4 euro betaald voor een maand Easy Bank om je tegoed over te maken. Dat lijkt mij alleszins redelijk.
Edit: bij herlezing zie ik dat je het zelfs met Easy Savings hebt weten te doen... Dat is een gratis abonnement?
De enige oplossing die Bunq biedt, is de fysieke creditcard ongeldig laten verklaren en daarna een Easy Savings account te openen. Dan kan ik het tegoed dat op de creditcard staat, overboeken naar de spaarrekening en dan terugboeken naar de ABN Amro bankrekening.
Kortom, voor 2 weken gebruik van de fysieke creditcard betaal je dan dus € 9,95 aangezien ik hem nu verplicht ongeldig moet laten verklaren. Anders kan ik m'n tegoed niet terugkrijgen. Dat vind ik geldklopperij: € 9,95 betalen voor 2 weken gebruik van een fysieke creditcard...
Mazda MX-30
Wat bijzonder dat bunq niet toestaat dat je het positieve saldo van je creditcard naar je bunq betaalrekening overboekt. Ik ben van andere (groot)banken gewend dat dit geen enkel probleem is.nathalia schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:44:
[...]
Nee, je begrijpt het verkeerd. Ik heb een gratis Easy Card account geopend. Daarna € 9,95 betaald voor een fysieke creditcard. Daarna een behoorlijk bedrag op de kaart gezet en op vakantie gegaan om de kaart te gebruiken voor autohuur en het hotel. Nu ben ik terug van vakantie en wil ik het geld dat nog op de kaart staat, terugboeken naar m'n ABN Amro bankrekening. En dat kan dus niet!
De enige oplossing die Bunq biedt, is de fysieke creditcard ongeldig laten verklaren en daarna een Easy Savings account te openen. Dan kan ik het tegoed dat op de creditcard staat, overboeken naar de spaarrekening en dan terugboeken naar de ABN Amro bankrekening.
Kortom, voor 2 weken gebruik van de fysieke creditcard betaal je dan dus € 9,95 aangezien ik hem nu verplicht ongeldig moet laten verklaren. Anders kan ik m'n tegoed niet terugkrijgen. Dat vind ik geldklopperij: € 9,95 betalen voor 2 weken gebruik van een fysieke creditcard...
Je kan een Revolut rekening openen (gratis) en kan dan zonder kosten de Revolut rekening opwaarderen met je bunq creditcard. Vervolgens maak je het bedrag van Revolut over naar je ABN rekening.
Volgens de pricing sheet mag je met een card only abonnement twee betalingen per maand doen. De suggereert dat er wel een manier moet zijn om dit te doen.nathalia schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:44:
Nu ben ik terug van vakantie en wil ik het geld dat nog op de kaart staat, terugboeken naar m'n ABN Amro bankrekening. En dat kan dus niet!
Je kan een fysieke kaart ook tijdelijk blokkeren in plaats van opheffen. Een tijdelijk geblokkeerde kaart telt niet mee voor kosten. Ik heb nu bijvoorbeeld twee geblokeerde fysieke kaarten en een actieve fysieke kaart bij mijn Easy Bank abonnement voor 4 euro per maand.
Bunq is geen gratis bank en dus ook niet de goedkoopste bank. Voor een gratis kaart kan je bij TransferWise, iCard of N24 enzovoorts terecht. Daar zitten uiteraard weer andere nadelen aan. Een gratis kaart (of een kaart een tientje) is een lokkertje, die de bank op een andere manier terug moet verdienen.
Anoniem: 1792936
Ik ben ook op die manier bij bunq terecht gekomen een paar jaar geleden. Toen heette het travelcard. Het is nogal laag om mensen een lokkertje te bieden en dan weer de regels aan te passen en dat telkens te herhalen.Delay schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Volgens de pricing sheet mag je met een card only abonnement twee betalingen per maand doen. De suggereert dat er wel een manier moet zijn om dit te doen.
Je kan een fysieke kaart ook tijdelijk blokkeren in plaats van opheffen. Een tijdelijk geblokkeerde kaart telt niet mee voor kosten. Ik heb nu bijvoorbeeld twee geblokeerde fysieke kaarten en een actieve fysieke kaart bij mijn Easy Bank abonnement voor 4 euro per maand.
Bunq is geen gratis bank en dus ook niet de goedkoopste bank. Voor een gratis kaart kan je bij TransferWise, iCard of N24 enzovoorts terecht. Daar zitten uiteraard weer andere nadelen aan. Een gratis kaart (of een kaart een tientje) is een lokkertje, die de bank op een andere manier terug moet verdienen.
Wees dan gewoon eerlijk en zeg het eerste jaar gratis ofzo. Neehoor, de travel card wordt easy save, en de easy bank gaan wat functies vanaf, die zitten nu in de easy money en de easy green is nieuw, maar die functies zaten eerst in easy money. Lekker easy peasy lemon squizy
Het is een bank, maar blijkbaar hebben ze geen afdeling die op een normale manier eerst dingen kan doorrekenen
En opzich juich ik het toe als een bank dingen anders wil doen, alleen je blijft gewoon een bank. Je bent geen Netflix waar je de functies van het abonnement even veranderd.
Consumenten en zeker ook zakelijke klanten nemen een bepaald pakket bij je af met bepaalde functies en het is gewoon beschamend om als bank juist met functies te gaan schuiven.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1792936 op 11-08-2024 11:26 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Bij mij ook.WhatsappHack schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:31:
Kak, alle kleurtjes van de kaarten zijn reset naar default in de nieuwste update (wss een bug)
Niet in de Apple Pay wallet trouwens.
[ Voor 8% gewijzigd door ChrisM op 12-08-2024 06:41 ]
Verrek idd, hier zijn ook alle kleurtjes foetsie, in de Wallet hebben ze de kleuren nog wel.WhatsappHack schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 00:31:
Kak, alle kleurtjes van de kaarten zijn reset naar default in de nieuwste update (wss een bug)
Zojuist is mijn ticket naar tevredenheid opgelost (de uitkomst). Nadat ik vanmorgen een vraag eraan had toegevoegd. De oplostijd had wel minder kunnen zijn. Ik denk dat je bij bunq moet volhouden om de aandacht van de medewerkers voor je ticket te laten behouden.W1ck1e schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:28:
[...]
Ik heb pas kort een rekening en ben nog niet tevreden over de support van bunq. Als ze zouden doen wat ze beloven dan was het goed geweest echter ik zit al 2 weken te wachten op het uitvoeren van de oplossing. Andere banken : ING support is slecht, SNS (geen klant meer) support was goed, merkte ik met name bij het sluiten van de rekening.
Ja want op zaterdag en zondag werken de computers niet. De mensen wel want 24 uurs economie. Weekend en zondag rustdag is totaal niet standaard meer. Dan kan dit vervelend uitpakken.Delay schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:21:
[...]
En dan zijn zaterdag en zondag geen werkdagen. Dus 12 - 9 - 2 = 1, wat overeenkomt met 24 uur
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Contact opnemen met support. Verzin dramatisch, plausibel verhaal dat je dit geld nodig hebt (missschien is dat ook echt zo). Begin ook alvast met lijntje naar organisatie die jou kan helpen. Rechtsbijstandverzekering, Consumentenbond, nationale ombudsman. Ik noem maar wat want ik weet niet waar je zou moeten zijn voor een klacht.nathalia schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:41:
Ik heb een (gratis) Easy Card abonnement, zodat ik een creditcard heb voor de vakantie (o.a. voor het huren van een auto, het betalen in restaurants, etc.).
In de app heb ik d.m.v. de knop "Voeg geld toe" € 1500,- op de creditcard gezet. Na de vakantie wil ik het geld dat er dan nog over is weer terugboeken naar m'n (ABN Amro) betaalrekening.
Echter, hoe doe ik dat terugboeken? In de app zit een knop "Neem op" maar als ik daar op klik, dan zie ik geen mogelijkheid om het terug te boeken naar een tegenrekening o.i.d.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? In de Bunq app of op internet kan ik het antwoord niet vinden....
Ik vind dit soort praktijken met dark patterns walgelijk.

Persoonlijk is dat mijn probleem met Bunq. Een bank moet saai en degelijk zijn. Sorry Ali je bent een bankier dus je draagt een stropdas.Anoniem: 1792936 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:40:
[...]
Ik ben ook op die manier bij bunq terecht gekomen een paar jaar geleden. Toen heette het travelcard. Het is nogal laag om mensen een lokkertje te bieden en dan weer de regels aan te passen en dat telkens te herhalen.
Wees dan gewoon eerlijk en zeg het eerste jaar gratis ofzo. Neehoor, de travel card wordt easy save, en de easy bank gaan wat functies vanaf, die zitten nu in de easy money en de easy green is nieuw, maar die functies zaten eerst in easy money. Lekker easy peasy lemon squizy
Het is een bank, maar blijkbaar hebben ze geen afdeling die op een normale manier eerst dingen kan doorrekenen
En opzich juich ik het toe als een bank dingen anders wil doen, alleen je blijft gewoon een bank. Je bent geen Netflix waar je de functies van het abonnement even veranderd.
Consumenten en zeker ook zakelijke klanten nemen een bepaald pakket bij je af met bepaalde functies en het is gewoon beschamend om als bank juist met functies te gaan schuiven.
Ik weet niet of ze de ambitie hebben maar het zal nooit een systeem bank worden.
iDeal, instant payments en Tikkie zijn de grootste innovaties die bankieren mij hebben gegeven sinds ik accept giros kreeg bij bol bestellingen. Hadden we geen fintech voor nodig.Delay schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Een goed voorbeeld doet volgen. Andere banken volgen het pad dat bunq is ingeslagen. Ook grootbanken hebben tegenwoordig een interne IT startup die de app doet.
Internet bankieren (geen bankkantoor meer!) is een uitvloeisel van de Postbank en stamt uit de oertijd.
Bunq is zoals iedere onuitstaanbare start up heel goed in lullen. Banken hebben altijd aan innovatie gedaan.
Waar we wel blij mee moeten zijn is eindelijk eens wat concurrentie om de banken een schop onder de kont te geven met de spaarrente.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 14-08-2024 13:46 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Nau, zo’n leuke rad van fortuin met allemaal práchtige prijzen in de bankapp is ook best wel innovatief hoor. Dat heeft echt geen enkele bank.WhatsappHack schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:45:
Bunq doet best wel wat aan innovatie hoor. Neem bijvoorbeeld het in-app klantcontactcentrum met een wachttijd tot eerste reactie van gemiddeld 2 tot 12 weken op dit moment, afhankelijk van het type vraag. Dat is ongekend in deze sector en een revolutionair inzicht van Ali.
[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 14-08-2024 15:29 ]
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 14-08-2024 15:59 ]
Alleen de eerste maanden is Bunq interessant.W1ck1e schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:33:
Ik ben vrijwillig "easy savings" klant geworden van Bunq. Voor de rente van 3,36%. Door rente op rente 3,40% effectief per jaar. Ik gebruik het als spaarrekening. Dat is de enige feature die mij interesseert. Maar voor anderen zijn de andere features wellicht nuttig of leuk.
Bestaande klanten krijgen namelijk veel minder dus zo blijf je schuiven met je geld...
ik kom dan dus op 3,40%rechtsherstel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:12:
Effectieve rente is zelfs 3,42% omdat de rente elke week wordt uitgekeerd.
7 * 3,36% / 366 per week
1.000642623^52 = 1,0339698981 => 3,3997%
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 14-08-2024 16:32 ]
Jij kan gedachten lezen.Plucky schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:19:
[...]
Alleen de eerste maanden is Bunq interessant.
Bestaande klanten krijgen namelijk veel minder dus zo blijf je schuiven met je geld...
Ik reken iets anders: 3,36%/52 per weekW1ck1e schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:23:
[...]
ik kom dan dus op 3,40%
7 * 3,36% / 366 per week
1.000642623^52 = 1,0339698981 => 3,3997%
1,00064615^52 = 1,03416 => 3,42%
Zelfs bij maandelijkse uitkering kom ik op 3,41%
[ Voor 7% gewijzigd door rechtsherstel op 14-08-2024 16:59 ]
bunq : how do we calculate MassInterest ? rekent met dagen per jaar; in 2024 dus 366rechtsherstel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:56:
[...]
Ik reken iets anders: 3,36%/52 per week
1,00064615^52 = 1,03416 => 3,42%
Zelfs bij maandelijkse uitkering kom ik op 3,41%
We've divided the year into two time periods: January-June and July-December. EEA residents (except for the promotion periods) earn 2.16%* interest up to your highest savings balance from January 1, 2024 till June 30, 2024 and 3.36%* interest from July 1, 2024 till December 31, 2024.
We take the interest rate, divide it by the number of days in the year, to get a daily interest rate (a leap year has 366 days). Then your interest is calculated every day at 23:59 CET and this is what happens:
We start by taking all the Savings Accounts you have per currency;
We take the balances of all accounts;
We get all the payments made and received during the day;
If you have a Joint Savings Account (fully, legally shared between multiple people), we divide the balance of the account equally by the number of owners;
In a leap year, you'll get a lower interest rate because it has 366 days. Keep in mind that the examples provided below are based on a regular year of 365 days.

Prima. Word het dan niet 1.000642623^366/7? Kom je weer uit op 3,42%W1ck1e schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:02:
[...]
bunq : how do we calculate MassInterest ? rekent met dagen per jaar; in 2024 dus 366
[...]
Verdomd ja, daar lijkt het wel op.rechtsherstel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:35:
[...]
Prima. Word het dan niet 1.000642623^366/7? Kom je weer uit op 3,42%
Ach, Bunq loopt in ieder geval weer voorop tov bijvoorbeeld grootbank ING. ING heeft nog niet eens Instant Payment naar Europese banken (alleen binnen NL), en werkt nog steeds met Maestro en V pay passen ipv debit Visa/Mastercard.Jerie schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:09:
Volgens mij heeft bunq best wat dingetjes geinnoveerd in de Europese banksector. Echter staan andere Europese banken ook niet stil. Mijn moeder heeft onlangs een nieuwe bankpas aangevraagd bij Rabobank en er staat inmiddels gewoon een debitcard nummer op (met statisch CVC/CSC/CVV, dat dan weer wel). Dual PIN heb je dacht ik ook bij een Rabobank eo rekening. Hoe dan ook, wil je alle features van bunq (inclusief het rad van misleidend tijdverdrijf) dan gaat dat niet lukken. Ieder alternatief heeft op de een of andere manier een nadeel waardoor het altijd een afweging betreft.
Alles wat als oranje in je rekeningoverzicht staat, is betaald, of is in afwachting van betaling. Maar het is soms vaag bij bunq. Kon laatst niet betalen bij een online shop met CC omdat de betaling al mislukt was voordat ik biometrische authenticatie kon doen. Prompt voor goedkeuren -> Je moet authentiseren -> mislukt.Beekforel schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:35:
Ik krijg nu bij elke betaling met mijn digitale creditcard een bericht dat het geweigerd is maar toch is het betaald? Herkent iemand dit?
Doorgaans gaat het wel goed.
_██_
(ಠ_ృ)
Betaald en gereserveerd zijn 2 hele verschillende dingen.Beekforel schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:50:
@Atomsk ik zie die betalingen zowel geweigerd als betaald/gereserveerd in het overzicht...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit gebeurt meestal bij 3DS problemen, wat staat er als aanleiding voor de weigering bij de 1e betaling? Vermoedelijk wordt die 1e geweigerd door 3DS en probeert de shop het dan op een andere manier óf jij hebt zelf die merchant op de whitelist gezet. Dan krijg je alsnog eerst een geweigerde betaling en daarna gaat ie alsnog door. (Nooit begrepen waarom ze dat niet netjes weggewerkt hebben, maarja.)Beekforel schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:50:
@Atomsk ik zie die betalingen zowel geweigerd als betaald/gereserveerd in het overzicht...
Mwah. Over het algemeen staat het dagenlang als gereserveerd, terwijl je het geld echt niet meer terugkrijgt.YakuzA schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:12:
[...]
Betaald en gereserveerd zijn 2 hele verschillende dingen.
Ben op vakantie opgelicht, dienst niet ontvangen, en heb een verzoek tot terugbetaling ingediend. Ik heb betaald via internet met de bunq Mastercard debit card. Gewoon via een payment provider en via de bunq app akkoord gegeven.
beschik je over de bunq Verlengde Garantie en Aankoopbescherming?vortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:44:
Heeft iemand ervaring met een verzoek tot terugbetaling met een bunq gratis virtuele creditcard?
Ben op vakantie opgelicht, dienst niet ontvangen, en heb een verzoek tot terugbetaling ingediend. Ik heb betaald via internet met de bunq Mastercard debit card. Gewoon via een payment provider en via de bunq app akkoord gegeven.
Hmm ik heb een easycard, gratis. Ik heb die opties nergens gezien dus dat zal dan wel niet.. Heb het gevoel dat ik dus f*cked ben?boyette schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:46:
[...]
beschik je over de bunq Verlengde Garantie en Aankoopbescherming?
Easy plan geeft geen aankoopverzekering op je creditcardvortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:56:
[...]
Hmm ik heb een easycard, gratis. Ik heb die opties nergens gezien dus dat zal dan wel niet.. Heb het gevoel dat ik dus f*cked ben?
daarvoor heb je Easy Bank Pro XL nodig
Het is niet voor niets een gratis creditcard he die je hebt.. daar heb je geen premium faciliteiten op..
dat wist je niet?
nou.. je hebt iets gekocht en niet ontvangen.. dus je kan de aankoop gewoon annuleren en je geld terug vragen aan de verkoper..
de betaalmethode biedt daar geen verzekering op dus kan je gewoon de koopovereenkomst ontbinden zodat je je geld terug krijgt.
[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 21-08-2024 06:00 ]
Wat als de verkoper niet meer reageert? Ik heb via de bunq app een verzoek tot terugbetaling gedaan met als reden geen dienst ontvangen en verkoper reageert niet.boyette schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:59:
[...]
Easy plan geeft geen aankoopverzekering op je creditcard
daarvoor heb je Easy Bank Pro XL nodig
Het is niet voor niets een gratis creditcard he die je hebt.. daar heb je geen premium faciliteiten op..
dat wist je niet?
nou.. je hebt iets gekocht en niet ontvangen.. dus je kan de aankoop gewoon annuleren en je geld terug vragen aan de verkoper..
de betaalmethode biedt daar geen verzekering op dus kan je gewoon de koopovereenkomst ontbinden zodat je je geld terug krijgt.
Ja ik had het kunnen weten maar ik had problemen met mijn rabocard visa. Dus maar een gratis bunq rekening aangemaakt.
ja ok.. maar dan had je dus het pro xl pakket moeten kiezen als je de verzekering erbij wilt.. je hebt nu een gratis kaart gebruikt en een gratis plan daar is die faciliteit niet op dus dat verzoek zal worden afgewezen..vortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:03:
[...]
Wat als de verkoper niet meer reageert? Ik heb via de bunq app een verzoek tot terugbetaling gedaan met als reden geen dienst ontvangen en verkoper reageert niet.
Ja ik had het kunnen weten maar ik had problemen met mijn rabocard visa. Dus maar een gratis bunq rekening aangemaakt.
Bunq is geen liefdadigheidsinstelling.
Dus ik begrijp niet waarom je een verzoek tot terugbetaling doet via bunq
je kunt nu het beste de verkoper in gebreke stellen of de koopovereenkomst ontbinden.
Dat is de beste stap om te volgen in plaats van te hopen op een gift van Bunq.
Dat doen ze alleen bij betalende klanten niet bij gratis gebruikers.
Ik weet niet of Mastercard terugboeking ondersteunt. Ik lees wel:boyette schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:08:
[...]
ja ok.. maar dan had je dus het pro xl pakket moeten kiezen als je de verzekering erbij wilt.. je hebt nu een gratis kaart gebruikt en een gratis plan daar is die faciliteit niet op dus dat verzoek zal worden afgewezen..
je kunt nu het beste de verkoper in gebreke stellen of de koopovereenkomst ontbinden.
Ik kijk wel hoe ze reageren anders is het een dure wijze les...Je hebt echter wel de mogelijkheid om je geld terug te vragen. bunq zal dan waarschijnlijk vragen om bewijs dat je eerst zelf geprobeerd hebt om eruit te komen met de andere partij.
Als je naar de transactie gaat, en onderin klikt op "Vraag om hulp bij deze betaling", kan je aanvragen om het bedrag terug te vorderen.
Dit gaat over een ander planvortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:10:
[...]
Ik weet niet of Mastercard terugboeking ondersteunt. Ik lees wel:
[...]
Ik kijk wel hoe ze reageren anders is het een dure wijze les...
Je moet het ook niet via die aankoopverzekering proberen, maar gewoon een Mastercard chargeback aanvragen. Ik zie in de pricing sheet (zoek op 'chargeback') nergens staan dat het gratis pakket daarvan is uitgesloten. Het is uiteindelijk ook gewoon een service van Mastercard (via Bunq).vortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:56:
[...]
Hmm ik heb een easycard, gratis. Ik heb die opties nergens gezien dus dat zal dan wel niet.. Heb het gevoel dat ik dus f*cked ben?
Zie ook:
- How can I request a chargeback?
- When can I request a chargeback?
- Mastercard Chargeback Algemene Voorwaarden
Wel is dit bij Bunq een ellenlang proces en betaal je waarschijnlijk eerst een bedrag dat je alleen terugkrijgt als je gelijk krijgt. Bij Revolut en N26 gaat dit (ook met de gratis accounts) een stuk sneller en gestroomlijnder (en krijg je makkelijker gelijk).
Thanks, Ja dat dacht ik ook. Bunq heeft al gereageerd en vraagt om meer informatie.TexMex schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:49:
[...]
Je moet het ook niet via die aankoopverzekering proberen, maar gewoon een Mastercard chargeback aanvragen. Ik zie in de pricing sheet (zoek op 'chargeback') nergens staan dat het gratis pakket daarvan is uitgesloten. Het is uiteindelijk ook gewoon een service van Mastercard (via Bunq).
Zie ook:
- How can I request a chargeback?
- When can I request a chargeback?
- Mastercard Chargeback Algemene Voorwaarden
Wel is dit bij Bunq een ellenlang proces en betaal je waarschijnlijk eerst een bedrag dat je alleen terugkrijgt als je gelijk krijgt. Bij Revolut en N26 gaat dit (ook met de gratis accounts) een stuk sneller en gestroomlijnder (en krijg je makkelijker gelijk).
Het is dus niet direct afgewezen!
De nieuwe ov-pas waarmee miljoenen Nederlanders vanaf volgend jaar gaan reizen in het openbaar vervoer wordt niet uitgegeven door bunq. Een geplande samenwerking tussen de Amsterdamse onlinebank en Translink, verantwoordelijk voor het beheer van ov-transacties, is beëindigd.
Dat heeft Translink vorige week laten weten aan de verschillende vervoersbedrijven. Woordvoerders van bunq en Translink bevestigen aan NRC het einde van de samenwerking. Een proefproject in Almere, waar met de nieuwe bunq-kaart werd getest, is stopgezet.
Volgens een woordvoerder van bunq slaagden „de partijen er niet in om een overeenstemming te bereiken over de commerciële voorwaarden”. Dinsdag liet bunq-topman Ali Niknam, nadat NRC vragen stelde over de kwestie, in een intern bericht aan werknemers weten meer geld te willen van Translink, omdat „onze kosten (salarissen) significant zijn toegenomen”.
Translink wilde echter niet meer betalen „dan eerder was overeengekomen met bunq”, bevestigt het bedrijf. Volgens een woordvoerder van Translink is de afgelopen maanden daarnaast „gebleken dat beide organisaties te veel van elkaar verschillen om de samenwerking op lange termijn succesvol voort te kunnen zetten”.
Meer mogelijkheden
Sinds vorig jaar is het mogelijk om in- en uit te checken in het ov met een pinpas, creditcard of mobiele telefoon. Volgend jaar komt daar een nieuwe pas voor reizen op saldo bij, met meer mogelijkheden dan de huidige OV-chipkaart. Reizigers kunnen via de nieuwe kaart zelf hun saldo opladen of bijvoorbeeld zelf online een gemiste uitcheck corrigeren.
Bunq zou, samen met Mastercard, verantwoordelijk worden voor de uitgifte van de nieuwe, fysieke ov-passen, met daarop ook de logo’s van bunq en Mastercard. Elke eigenaar van een ov-pas kreeg daarbij ook een bunq-rekening, waarop het kaartsaldo zou worden gestort. Translink en bunq werkten de afgelopen vier jaar samen aan de nieuwe ov-pas.
De deal met Translink zou betekenen dat het aantal bunq-accounts (nu 12,5 miljoen in heel Europa) enorm zou toenemen. Bunq mocht de persoonsgegevens van reizigers daarbij niet gebruiken voor marketingdoeleinden. Ook had de bank volgens het privacyregelement geen inzage in reisgegevens van klanten.
Nu bunq wegvalt, loopt de vervanging van de veertien miljoen actieve OV-chipkaarten vertraging op. Translink moet nu op zoek naar alternatieven om de nieuwe ov-pas te realiseren. Het oorspronkelijke plan, om de nieuwe ov-pas per 1 januari geleidelijk in te voeren, gaat op de schop. „Zodra er meer duidelijk is over het alternatief wordt een nieuwe planning gemaakt”, aldus de woordvoerder van Translink.
Spanning loopt op
Met name de laatste maanden zou de spanning tussen bunq en Translink zijn opgelopen. Twee organisaties die „in twee verschillende werelden leven”, volgens een direct betrokkene. De bank van tech-ondernemer Ali Niknam staat bekend om zijn start-upmentaliteit, met de nadruk op hoog tempo. Een woordvoerder van Translink zei eerder tegen Mobiliteit.nl dat voor bunq was gekozen „op basis van kosten” en vanwege „innovatieve kracht en flexibiliteit”.
De afgelopen maanden legde Translink al verschillende projecten stil waarin door vervoerders werd getest met de nieuwe bunq-kaarten. Binnen bunq liep rond diezelfde periode de werkdruk enorm op, nadat NRC en NOS publiceerden over klanten van bunq die grote geldbedragen verloren aan oplichters. In juni verscheen een artikel in NRC over werknemers van bunq, die stiekem in klantrekeningen keken.
De publicaties werden ook in vergaderingen met de vervoerders besproken, bevestigen bronnen. Een woordvoerder van Translink laat weten dat de mediaberichten niet de aanleiding waren voor het stoppen van de samenwerking. „Het besluit staat hier los van.”
Einde bericht. Toch die imago schade van de laatste tijd wat ook meespeelt.
[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 21-08-2024 15:37 ]
Dat is allemaal niet zo raar, maar ik irriteer mij dan wel over het selectief brengen van het nieuws. Waarom is er geen artikel geweest over de uitspraak van de rechter bij een van de slachtoffers bij van het oorspronkelijke artikel? (fd artikel)
-- Edit: zie nu dat het hierboven al gepost is
[ Voor 14% gewijzigd door kaanmijo op 21-08-2024 16:22 ]
Voor Bunq is het een hard gelag; het is en blijft in Nederland toch een niche bank naast de grote banken in Nederland, en met de samenwerking hadden ze in Nederland plotsklaps heel veel bankrekeningen en klanten bij kunnen krijgen, een gemiste kans voor Ali om hier eens flink te groeien.kaanmijo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:21:
Translink heeft de stekker uit de samenwerking met bunq getrokken voor de nieuwe OV-chipkaart, volgens NRC: https://archive.ph/kWfbf
-- Edit: zie nu dat het hierboven al gepost is
De kans dat je er iets van terugziet is heel klein. Het gaat meestal zo bij aanvraag chargeback: na een maand of 2 a 3 krijg je eindelijk een reactie; onaangekondigd en uit het niets. Daar wordt vervolgens gevraagd om "aanvullend bewijsmateriaal" dat niet meer of überhaupt onmogelijk ooit te verkrijgen is geweest. Daar moet je ook binnen 24 uur op reageren, anders krijg je meteen een berichtje dat je er te lang over doet. Het ticket kan je wel heropenen, maar dan gaat er weer even overheen voor er naar wordt gekeken. Als je aangeeft en uitlegt waarom wat ze vragen helemaal niet kan, krijg je doodleuk terug "vervelend dat je geen bewijsmateriaal kan uploaden, maar dan sluiten we de zaak en voeren de chargeback niet uit".vortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:44:
Heeft iemand ervaring met een verzoek tot terugbetaling met een bunq gratis virtuele creditcard?
Om deze reden gebruik ik de bunq kaart ook niet meer voor belangrijke transacties. Je krijgt totaal geen service, het duurt maanden voordat ze een keer reageren en ze doen er alles aan om vooral de chargeback niet te hoeven verwerken; zelfs niet als het zo duidelijk is als wat dat het geld teruggeboekt zou moeten worden.
Ergo: avoid like the plague, ik hoop dat je niet teveel geld bent verloren. Je kan het proberen, maar beschouw het maar als een verlies om teleurstelling te voorkomen. Nee heb je, ja kan je met extreem veel geluk krijgen.
Als je snel reactie krijgt mag je echt heel hard in je handjes knijpen van geluk. Ik hoop oprecht voor je dat het proces toevallig heel recent verbeterd is en je je geld terugkrijgt. Ik durf het niet meer aan in ieder geval.
[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 21-08-2024 23:20 ]
Een verzoek tot terugbetaling (chargeback) moet je juist wel indienen bij bunq, die zijn de uitgever van de kaart. Dat gaat via MC (die halen bij akkoord het geld terug bij de ontvanger), dus het is echt totaal geen "gift van bunq" en daarmee ook niet een kwestie van gratis vs betalende klanten. Aankoopverzekering != MasterCard chargeback. Totaal verschillende dingen.boyette schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:08:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 21-08-2024 23:23 ]
Ja dat zit hier toch niet op...dat is niet inbegrepen in dit plan..WhatsappHack schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:23:
[...]
Een verzoek tot terugbetaling (chargeback) moet je juist wel indienen bij bunq, die zijn de uitgever van de kaart. Dat gaat via MC (die halen bij akkoord het geld terug bij de ontvanger), dus het is echt totaal geen "gift van bunq" en daarmee ook niet een kwestie van gratis vs betalende klanten. Aankoopverzekering != MasterCard chargeback. Totaal verschillende dingen.
Chargeback
Het was een boot trip van 1400€ en het was een oplichter. Erg goede scam, het leek echt professioneel. Website, reviews, contract via whatsapp.WhatsappHack schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:15:
[...]
De kans dat je er iets van terugziet is heel klein. Het gaat meestal zo bij aanvraag chargeback: na een maand of 2 a 3 krijg je eindelijk een reactie; onaangekondigd en uit het niets. Daar wordt vervolgens gevraagd om "aanvullend bewijsmateriaal" dat niet meer of überhaupt onmogelijk ooit te verkrijgen is geweest. Daar moet je ook binnen 24 uur op reageren, anders krijg je meteen een berichtje dat je er te lang over doet. Het ticket kan je wel heropenen, maar dan gaat er weer even overheen voor er naar wordt gekeken. Als je aangeeft en uitlegt waarom wat ze vragen helemaal niet kan, krijg je doodleuk terug "vervelend dat je geen bewijsmateriaal kan uploaden, maar dan sluiten we de zaak en voeren de chargeback niet uit".
Om deze reden gebruik ik de bunq kaart ook niet meer voor belangrijke transacties. Je krijgt totaal geen service, het duurt maanden voordat ze een keer reageren en ze doen er alles aan om vooral de chargeback niet te hoeven verwerken; zelfs niet als het zo duidelijk is als wat dat het geld teruggeboekt zou moeten worden.
Ergo: avoid like the plague, ik hoop dat je niet teveel geld bent verloren. Je kan het proberen, maar beschouw het maar als een verlies om teleurstelling te voorkomen. Nee heb je, ja kan je met extreem veel geluk krijgen.
Als je snel reactie krijgt mag je echt heel hard in je handjes knijpen van geluk. Ik hoop oprecht voor je dat het proces toevallig heel recent verbeterd is en je je geld terugkrijgt. Ik durf het niet meer aan in ieder geval.
Ik heb een hele slechte Google review achter gelaten en de verkoper via whatsapp een bericht gestuurd. Hij reageerde en ik heb gezegd dat ik dezelfde dag nog mijn geld terug wilde anders draai ik de creditcard betaling terug. Gelukkig ging de verkoper akkoord en heb ik mijn geld terug! Ik moest nog wel even de slechte review weghalen want dat was slecht voor de business. Heb gezegd dat ik het weg haal als het geld op mijn rekening staat (not, review blijft staan).
Ik heb mijn lesje wel geleerd met bunq gratis creditcard. Ik ga een fatsoenlijke kaart aanvragen ergens anders. Moet wel zeggen het werkt wel fijn voor de rest (contactloos, debit).
Chargeback zit bij alle credit cards. Voor MasterCard vind je hier de uitleg. Zoek naar "Cardholder Dispute Chargeback". Deze processen hangen niet af van de bank en zijn voor elke bank die MasterCard levert hetzelfde proces.boyette schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 02:27:
Ja dat zit hier toch niet op...dat is niet inbegrepen in dit plan..
Chargeback
vortexnl1982 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:01:
[...]
Ik heb mijn lesje wel geleerd met bunq gratis creditcard. Ik ga een fatsoenlijke kaart aanvragen ergens anders. Moet wel zeggen het werkt wel fijn voor de rest (contactloos, debit).
De posts zijn wel moeilijk te lezen als je continu zo debit en credit door elkaar husselt.vortexnl1982 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 05:44:
Ik weet dat Bunq een prepaid-Creditcard heeft? waardoor het nog enigszins te begrijpen is wat er eventueel bedoeld wordt.
[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2024 09:16 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb meer last van de korte reacties (niet van jou) op de berichten van @vortexnl1982. Hij/zij schrijft uitgebreide berichten over dat wat er gebeurd is. Maar komt vervolgens tot de conclusie dat de kaart van Bunq niet geschikt is. Terwijl volgens mij in de uitgebreidere reacties wordt gesteld dat de chargeback los staat van het "plan" van Bunq.YakuzA schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
[...]
De posts zijn wel moeilijk te lezen als je continu zo debit en credit door elkaar husselt.
Ik weet dat Bunq een prepaid-Creditcard heeft? waardoor het nog enigszins te begrijpen is wat er eventueel bedoeld wordt.
We hebben het hier over debitcards en niet iedereen die een credit- of debitcard levert is een bank.Delay schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:04:
[...]
Chargeback zit bij alle credit cards. Voor MasterCard vind je hier de uitleg. Zoek naar "Cardholder Dispute Chargeback". Deze processen hangen niet af van de bank en zijn voor elke bank die MasterCard levert hetzelfde proces.
Bunq heeft ergens op hun website een PDF met tarieven. Daar staan ook de tarieven voor zaken gerelateerd aan wat jullie hier noemen. Ook voor cardholder dispute chargeback. Er is ook verschil tussen succes en failure bij disputes.
Lijkt mij trouwens sterk verhaal dat een oplichter bang wordt van een negatieve review. Je bouwt een legacy op, neemt een legacy over, en dan ga je rogue. Liefst in korte tijd voor de reviews tot stand komen. Speelt hij een long game dan is het ergens logisch maar dan kun je beter aan je legacy blijven bouwen. Immers 1 + 5 + 5 +5 / 4 is alweer 4 out of 5.
NB: Bij PayPal is een dispute gratis maar als je het te vaak doet dan kost het ze teveel geld en dan sluiten ze doodleuk je account.
Dat is geen onderdeel van wat voor plan dan ook, dat is gewoon een functie van MasterCard. Chargeback is niet hetzelfde als een aankoopverzekering o.i.d. wat aangeboden wordt bij Pro XL. Dát is een aanbod van de bank. Chargeback is dat niet.boyette schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 02:27:
[...]
Ja dat zit hier toch niet op...dat is niet inbegrepen in dit plan..
Chargeback
Het gaat hier denk ik wel om de credit variant, als is het onderwater inderdaad een debit.Jerie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
We hebben het hier over debitcards en niet iedereen die een credit- of debitcard levert is een bank.
Klopt, een Chargeback die je doorzet naar arbitrage kan geweigerd worden; waarbij je verantwoordelijk gemaakt wordt voor de kosten van het arbitrageproces. Dat is een fee die je dan verschuldigd bent aan Mastercard en via bunq wordt afgedragen.Bunq heeft ergens op hun website een PDF met tarieven. Daar staan ook de tarieven voor zaken gerelateerd aan wat jullie hier noemen. Ook voor cardholder dispute chargeback. Er is ook verschil tussen succes en failure bij disputes.
[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 22-08-2024 11:02 ]
Ik noemde het een debit card omdat het niet echt een creditcard is maar meer een prepaid kaart.Jerie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
We hebben het hier over debitcards en niet iedereen die een credit- of debitcard levert is een bank.
Bunq heeft ergens op hun website een PDF met tarieven. Daar staan ook de tarieven voor zaken gerelateerd aan wat jullie hier noemen. Ook voor cardholder dispute chargeback. Er is ook verschil tussen succes en failure bij disputes.
Lijkt mij trouwens sterk verhaal dat een oplichter bang wordt van een negatieve review. Je bouwt een legacy op, neemt een legacy over, en dan ga je rogue. Liefst in korte tijd voor de reviews tot stand komen. Speelt hij een long game dan is het ergens logisch maar dan kun je beter aan je legacy blijven bouwen. Immers 1 + 5 + 5 +5 / 4 is alweer 4 out of 5.
NB: Bij PayPal is een dispute gratis maar als je het te vaak doet dan kost het ze teveel geld en dan sluiten ze doodleuk je account.
Wat betreft het opgelicht verhaal. Ik kon het ook bijna niet geloven dat die oplichter mijn geld zou terug geven. Maar na wat WhatsApp berichtjes en een hele slechte Google review van mij ging hij toch overstag.
De modus operandi van de oplichter is bij elk slachtoffer hetzelfde. Namelijk problemen met de tour operators oid. Blijkbaar hoopt de oplichter dat veel mensen er geen werk van maken en de mensen die slechte reviews geven geeft hij het geld terug. Dan blijft zijn scam zo lang mogelijk werken, waarschijnlijk is de scam alleen een maand tijdens hoogseizoen nuttig. Google (Trustpilot) maar op indocruis.
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"