Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Waar gaan we allemaal heen? Had Bunq als iets coursntere spaar naast raisin. Zoek iet zonder poespas, goede rente, vrij opneembaar.

Wat een wereldvreemde pipo daar bij Bunq. Doe gewoon waar iedereen om vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 21:06
Qua lopende rekeningen: volledig over op ING nu. Qua spaargeld: ik overweeg BUX, maar weet niet zo goed wat ik daar kan verwachten. Voor mij is het belangrijk dat:
  • Ik redelijk snel bij m'n geld kan
  • Het veilig is
  • Het valt onder de depositogarantiestelsel
  • De rente hoog is :)
Zullen we een BUX topic openen voor ervaringen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
Hier ook einde bunq, de mail van Ali was de druppel na een eerdere slechte ervaring met de helpdesk van bunq (slecht bereikbaar, traag, slecht Engels). Oh ja, en de bomen. Dat werd ook vreselijk irritant.

Bijzonder tijdstip om een dergelijke mail te sturen, ik krijg bijna het gevoel dat een zwaar geirriteerde Ali de mail zelf heeft getikt.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:02
Johan Bogle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:08:
Waar gaan we allemaal heen? Had Bunq als iets coursntere spaar naast raisin. Zoek iet zonder poespas, goede rente, vrij opneembaar.

Wat een wereldvreemde pipo daar bij Bunq. Doe gewoon waar iedereen om vraagt.
Ik lees nu een paar keer Santander, daar heb ik zojuist ook een rekening geopend, die geven nog 3,6% vrij opneembaar.

https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:40
praliwi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Ik lees nu een paar keer Santander, daar heb ik zojuist ook een rekening geopend, die geven nog 3,6% vrij opneembaar.

Wel vrij opnemen en storten, maar een overschrijving kan lang duren, ze hebben nog geen IP. Meestal de volgende dag, storting of opname op vrijdag betekent bijschrijving in de loop van maandag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben gewoon tevreden met m'n gratis easy savings account en blijf dus voor nu 8)

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 26-05-2024 13:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik blijf ook (hopelijk in het pack met mijn mede-Tweaker O-) ) voorlopig maar ik snap de kritiek heel goed. Heb persoonlijk nog nul problemen gehad in de 6 jaar dat ik bij bunq zit maar heb ook nog nooit de support nodig gehad.

Ik ben wel benieuwd hoe zich dit ontwikkeld, bunq en Niknam gaat de wind flink van voren krijgen de komende weken verwacht ik. Maar het zou me ook niets verbazen als over een maand niemand het er meer over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44

Cordon

Lievelings jankert

smeerbartje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:30:
Qua lopende rekeningen: volledig over op ING nu. Qua spaargeld: ik overweeg BUX, maar weet niet zo goed wat ik daar kan verwachten. Voor mij is het belangrijk dat:
  • Ik redelijk snel bij m'n geld kan
  • Het veilig is
  • Het valt onder de depositogarantiestelsel
  • De rente hoog is :)
Zullen we een BUX topic openen voor ervaringen?
Bux is toch een beetje zoals Trade Republic? BUX word wel asap overgenomen door ABN, dus zal prima zijn/worden qua veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:08

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Cordon schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Bux is toch een beetje zoals Trade Republic? BUX word wel asap overgenomen door ABN, dus zal prima zijn/worden qua veiligheid.
Bux had altijd al een clearing rekening bij.. ABN Clearing :-P en daar krijg je heel frappant meer rente dan op je spaarrekening bij ABN gebruikersaccount.

Je hebt ook nog N26 bijv. meer rente dan Bunq wel een DE-IBAN, maar ook tot 100k garantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
CT schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:02:
[...]

Bux had altijd al een clearing rekening bij.. ABN Clearing :-P en daar krijg je heel frappant meer rente dan op je spaarrekening bij ABN gebruikersaccount.

Je hebt ook nog N26 bijv. meer rente dan Bunq wel een DE-IBAN, maar ook tot 100k garantiestelsel.
Ik heb een N26 account geopend en zal vanuit Bunq daar naar overschakelen. Eerst nog even goed inlezen hoe het daar met het topic veiligheid zit, dus als tussenstop even naar de grootbank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik snap de ophef, maar ik blijf ook gewoon klant (cc @kazuka ;) ).

Ik ken in mijn nabijheid meerdere Rabobank klanten die al hun geld kwijtgeraakt zijn, het maakt niet zoveel uit waar je zit imo. Gewoon goed opletten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 11:43
Ik heb sowieso mijn geld verspreid over meerdere spaarrekeningen en ik laat mijn €5.000 gewoon staan bij Bunq. Nooit problemen gehad.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Zolang je geen problemen hebt, is het prima bankieren bij bunq. Het probleem ontstaat als je wel een keer support nodig hebt: ze zijn gewoon niet bereikbaar, en de AI waarmee ze schermen werkt ruk. Dat betekent dat als je -om wat voor reden dan ook- wel een keer in een phishing campagne trapt, echt aan de goden bent overgeleverd.

Anders gezegd: bunq zegt de kans op fraude te minimaliseren. Maar waar iedereen over valt, is dat bunq nul focus heeft op het minimaliseren van de impact. Dat impliceert:
  • het detecteren van abnormaal gedrag (zeker afschrijvingen) en daar een (tijdelijke) blokkade op zetten
  • het gebruiken van 1 tegenrekening voor een spaarrekening
  • bij het veranderen van de rekening (bijv van een spaar- naar een betaalrekening), een time-out inbouwen van bijvoorbeeld 8 uur
  • Eveneens time-outs instellen wanneer mensen limieten veranderen
  • maar bovenal: een telefoonnummer/chat hebben waar je naar kunt bellen en dan daadwerkelijk geholpen worden in plaats van een nietszeggend antwoordapparaat of antwoord met emoticons
En als je denkt 'mij gebeurt dit niet': de oorzaak kan ook volkomen buiten jezelf liggen, bijvoorbeeld wanneer jouw creditcardgegevens gestolen worden. Ook dan geeft bunq niet thuis. Het gebrek aan maatregelen om de impact te minimaliseren is wat ons serieus doet overwegen om te wisselen van bank.

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 26-05-2024 14:10 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Nicap

Tsssk....

Beekforel schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:04:
Ik snap de ophef, maar ik blijf ook gewoon klant (cc @kazuka ;) ).

Ik ken in mijn nabijheid meerdere Rabobank klanten die al hun geld kwijtgeraakt zijn, het maakt niet zoveel uit waar je zit imo. Gewoon goed opletten wat je doet.
Inderdaad. Bij de andere banken gebeuren dit soort dingen net zo goed. Zou leuk zijn als ze van Kassa/Radar een oproep doen aan mensen die bij andere banken op zo'n manier zijn van hun geld af zijn geraakt.

Zelfde soort oplichting als van die Nigeriaanse prins waar jij een erfenis van krijgt. De mensen die daar in trappen zitten in hetzelfde spectrum, alleen wat meer naar de buitenkant.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Krisp voor de CC heb je de automatisch veranderende CVC code als extra bescherming wat ik van andere providers niet ken.

Ik heb een tijdje geleden een vaag incident gehad mbt data, vermoedelijk datalek. Via support contact gehad, ging niet snel (kreeg wel verdacht snel een reactie toen ik er hier over gepost had) maar is keurig uitgelegd en afgehandeld. Oorzaak lag niet bij bunq maar bij een derde partij, bunq heeft dat uitgezocht en afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:05
Nicap schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Inderdaad. Bij de andere banken gebeuren dit soort dingen net zo goed. Zou leuk zijn als ze van Kassa/Radar een oproep doen aan mensen die bij andere banken op zo'n manier zijn van hun geld af zijn geraakt.
Ik kan het niet zo snel terug vinden maar het is een eenmans actie van Kassa, zover ik weet zijn de cijfers van meerder banken vergeleken en springt bunq er negatief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
hier ook maar eens een Santander spaarrekening geopend, eens kijken hoe dat gaat bevallen

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

WhatsappHack schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:49:
[...]

80 pasjes bestellen, €100.000 in een half uurtje tijd overboeken (met tientallen transacties) naar het buitenland net na het wijzigen van het limiet/net na het omzetten van spaarrekening naar betaalrekeningen, Finn:
[Afbeelding]
Het stomme is natuurlijk, hier heb je helemaal geen geavanceerde AI voor nodig. Met een paar simpele (handelings-)limieten en -beperkingen ben je er al. Als je dat een beetje slim doet, heb je daar ook niet of nauwelijks klantimpact van te verduren.

Als deze patronen overigens geen signaal bij bunq opleveren, dan vraag ik me af hoe het met het detecteren van heel eenvoudige witwaspraktijken zit, zoals smurfen. Dat zal ook wel een paradijs zijn vrees ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Zelfde soort oplichting als van die Nigeriaanse prins waar jij een erfenis van krijgt. De mensen die daar in trappen zitten in hetzelfde spectrum, alleen wat meer naar de buitenkant.
Bij andere banken heb je nog 4 uur extra de tijd om de bank te bellen voordat er potentieel tonnen worden afgeschreven, heb je een vaste tegenrekening én een klantenservice die wel fatsoenlijk bereikbaar is.

Ik zie echt heel weinig meerwaarde om in een keer je complete spaarrekening te plunderen.
Meestal doe je dat met voorbedachte rade en anders voorkomt het mooi impulsen.

Anyway, hier ook openbank proberen. De hele houding van Bunq ten opzichte van de slachtoffers zint mij niet zo.

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2024 15:31 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Krisp schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:07:
Zolang je geen problemen hebt, is het prima bankieren bij bunq. Het probleem ontstaat als je wel een keer support nodig hebt: ze zijn gewoon niet bereikbaar, en de AI waarmee ze schermen werkt ruk. Dat betekent dat als je -om wat voor reden dan ook- wel een keer in een phishing campagne trapt, echt aan de goden bent overgeleverd.

Anders gezegd: bunq zegt de kans op fraude te minimaliseren. Maar waar iedereen over valt, is dat bunq nul focus heeft op het minimaliseren van de impact. Dat impliceert:
  • het detecteren van abnormaal gedrag (zeker afschrijvingen) en daar een (tijdelijke) blokkade op zetten
  • het gebruiken van 1 tegenrekening voor een spaarrekening
  • bij het veranderen van de rekening (bijv van een spaar- naar een betaalrekening), een time-out inbouwen van bijvoorbeeld 8 uur
  • Eveneens time-outs instellen wanneer mensen limieten veranderen
  • maar bovenal: een telefoonnummer/chat hebben waar je naar kunt bellen en dan daadwerkelijk geholpen worden in plaats van een nietszeggend antwoordapparaat of antwoord met emoticons
En als je denkt 'mij gebeurt dit niet': de oorzaak kan ook volkomen buiten jezelf liggen, bijvoorbeeld wanneer jouw creditcardgegevens gestolen worden. Ook dan geeft bunq niet thuis. Het gebrek aan maatregelen om de impact te minimaliseren is wat ons serieus doet overwegen om te wisselen van bank.
Je slaat voor mij de spijker op z’n kop. 🫡

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:03

mwa

Belangrijk bunq nieuws: ik had zojuist -2500 punten op het rad.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:21
mwa schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:37:
Dan zagen ze ergens in Kenia een boom om :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 17-06 23:31
praliwi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Hoe zit het met bronbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
jojost1 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Dan zagen ze ergens in Kenia een boom om :+
offtopic:
Haha, hilarisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
THxZ0NE schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:40:
[...]

https://www.vanspaarbankv...20over%20jouw%20spaargeld.
Bij Openbank moeten ze dus normaal gesproken bronbelasting heffen, dat is 19%. Maar: bij het openen van de spaarrekening vanuit Nederland moet je aangeven dat je Nederlands ingezetene bent. Daarmee is de vermindering direct geregeld: er wordt geen bronbelasting ingehouden op de rente over jouw spaargeld.
Ik kom het alleen zo niet tegen in de contracten die ik net heb toegestuurd gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2024 17:01 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BandiRoot
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik ben er ook weg, jammer maar het is niet anders.

Zat al bij Triodos, en nu volledig naar Triodos samen met een Revolut en een WIse rekening.

Ze zien me bij bunq nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Krijg een error als ik mijn geld wil weghalen van Bunq 8)7 |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
polopolo150 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:10:
"Nog nooit heeft een klant van bunq een error gehad" - Ali Niknam

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
Error 404 bankrun not found?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Sorry geld is op, alles is net gewonnen bij het rad. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-06 19:30
Met vingerafdruk scanner krijg ik een error maar handmatig code invoeren en m'n geld staat op de andere bank 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 22:20
mwa schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:37:
Okay, goed nieuws! Ik stond nu door aan het rad te draaien eindelijk eens een keer in de plus, met 100 punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa

mwa

Alvast een tip voor de scammers: vermeld in je phishing sms dat je 100.000 extra rad punten krijgt. Wellicht dat ik er dan wel op klik..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jongens (m/v/x), laten we mekaar niet gek maken hier. Alle ogen zijn nu gericht op bunq en hier in dit draadje concentreert al helemaal de aandacht op wat er mis gaat of kan gaan.

Het is net als op een advocatenkantoor of op de eerste hulp: het lijkt of alles volkomen misgaat, maar dat komt omdat het op die plek concentreert.

Ja, als ook bunq er zo’n 4-uurs slot op zet is het identiek als bij andere banken en dat zou beter zijn, maar voor de rest gaat het bij andere banken net zo mis als bij bunq als je in die verleidingen trapt.

Het gaat met de AI in de toekomst alleen maar lastiger worden, dus ik ben benieuwd waar het heen gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 27-05-2024 00:27 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
LED-Maniak schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:52:
[...]
https://www.vanspaarbankv...20over%20jouw%20spaargeld.

[...]

Ik kom het alleen zo niet tegen in de contracten die ik net heb toegestuurd gekregen.
Dat staat in de Informatiefiche, te vinden in de Santander app onder 'Ons aanbod' -> 'informatie over de spaarrekening:

"4. Fiscaliteit:

De fiscale residentie van de Klant is niet België, de rente is dus niet onderworpen aan de Belgische roerende voorheffing. De Klant moet zelf zijn rente-inkomsten aangeven bij de bevoegde Nederlandse belastingdienst, de Klant is als enige verantwoordelijk voor het nakomen van de fiscale verplichtingen van het land waaraan hij belastingplichtig is"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 21:00
THxZ0NE schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:40:
[...]

Geen bronbelasting, daar ben je van vrijgesteld. Ik heb al een poosje een rekening daar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:22
Allemaal terug naar de ING en later weer zeuren als er weer een storing is. Ik zit al jaren bij Bunq en nog nooit een storing, probleem met de wat trage support of wat dan ook gehad. Ok de app met het het rad van tijdsverspilling en bomen hoeft van mij niet maar elke keer die meldingen in de ING app die ik blijf wegklikken hoef ik ook niet. Ik blijf dus ook lekker zitten of je moet mij een bank kunnen aanwijzen met support voor meerdere rekeningen / IBANS en dat is KNAB voor mij ook niet. Revolut is voor mij ook geen Bunq vervanger want daar werkt je weer met pockets etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]
Zou leuk zijn als ze van Kassa/Radar een oproep doen aan mensen die bij andere banken op zo'n manier zijn van hun geld af zijn geraakt.
Die zijn jaren geleden aan de beurt geweest bij die programma’s en hebben reeds veel gezeik gehad. Daardoor zijn juist, met groot succes, allerlei maatregelen genomen die bunq nu weigert te nemen en als enige de feiten blijft ontkennen door te beweren dat het totaal niet werkt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cybermich
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-04 19:43
Ik heb vandaag uit voorzorg mijn volledige saldo opgenomen bij bunq. Ik gebruikte het als tweede rekening en om te sparen.

Bij Trade Republic krijg je echter een veel hogere rente (4%) en heb je geen maandelijkse kosten. Maar wel 1% cash back over je kaart transacties. Helaas geven ze maar tot 50k rente, dus het meerdere heb ik bij Santander geparkeerd. Alsnog een veel hogere rente dan bij bunq en overboekingen kunnen alleen naar een vaste tegenrekening. Wel zo veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:54
Heb er een gemengd gevoel over. Vooral de communicatie van Bunq na de berichtgeving vind ik niet door de beugel kunnen. De kop in het zand steken en (eigenlijk) zeggen dat er niet zo veel aan de hand is lijkt me niet gepast.

Maar ja, ze bieden wel opties aan die andere banken niet hebben. Ik zie het nog wel even aan.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik heb mijn geld (op een kleine som voor creditcard-betalingen na) ook maar opgenomen. Zeker na de e-mail van afgelopen zaterdag, waarin staalhard werd beweerd "nog nooit heeft iemand ook maar een cent verloren door een veiligheidskwestie bij bunq". Dat geeft blijk van ofwel enorme monomane arrogantie ofwel enorme domme communicatie, ik weet niet welke van de twee. Maar gezien Ali Niknam een slimme ondernemer is, vermoed ik het eerste, wat betekent dat ze nooit zullen helpen bij veiligheidsproblemen en de klant in de kou blijft staan.
Ali Niknam begrijpt blijkbaar nog steeds niet dat met een bankvergunning ook bijzondere verantwoordelijkheden komen. Ze gedragen zich nog steeds als een doorsnee tech-startup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Hopjesvla79 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:45:
hier ook maar eens een Santander spaarrekening geopend, eens kijken hoe dat gaat bevallen
Stel ik ga over naar Santander... ik pleur daar dus m'n spaargeld op en vang netjes elke maand 3.6% rente. Hoe verdient Santander dan eigenlijk geld aan mij? Ik begreep dat er geen kosten worden gerekend voor hun diensten. Geen maandelijkse fee, niks nakkes nada.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
smeerbartje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Stel ik ga over naar Santander... ik pleur daar dus m'n spaargeld op en vang netjes elke maand 3.6% rente. Hoe verdient Santander dan eigenlijk geld aan mij? Ik begreep dat er geen kosten worden gerekend voor hun diensten. Geen maandelijkse fee, niks nakkes nada.
lijkt mij toch op de manier hoe elke bank geld verdient: onder andere met uitgeven van leningen en hypotheken, die leveren meer op dan jouw rente, maar ze hebben natuurlijk wel kapitaal nodig: jouw spaargeld. (even in het kort dan) (bij Bunq had ik ook alleen maar een spaarrekening, ook niets voor hoeven te betalen)

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 27-05-2024 08:25 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Hopjesvla79 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:24:
[...]

lijkt mij toch op de manier hoe elke bank geld verdient: onder andere met uitgeven van leningen en hypotheken, die leveren meer op dan jouw rente, maar ze hebben natuurlijk wel kapitaal nodig: jouw spaargeld. (even in het kort dan) (bij Bunq had ik ook alleen maar een spaarrekening, ook niets voor hoeven te betalen)
Maar dan had ik minimaal wel een deposito-rekening verwacht; want echt ervanuit gaan dat het geld beschikbaar/blijft is kunnen ze niet, toch? Ik kan het namelijk instant opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
smeerbartje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Maar dan had ik minimaal wel een deposito-rekening verwacht; want echt ervanuit gaan dat het geld beschikbaar/blijft is kunnen ze niet, toch? Ik kan het namelijk instant opnemen.
ga er maar vanuit dat je niet de enige klant bent he ;)

Hoe doen andere banken het met gratis spaarrekeningen dan?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
[...]

Ze lenen jouw geld uit (meerdere keren)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 27-05-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
smeerbartje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Pas wanneer de bank minder geld in kas heeft, vrij uitgeefbaar, dan er in een periode wordt opgenomen heeft die bank een probleem. Waarmee ze liever niet in het nieuws komen. Ze kunnen waarschijnlijk heel goed inschatten hoeveel geld ze beschikbaar moeten houden, voor het deel dat geld wil opnemen.

[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 27-05-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
[...]

Ze verdienen geld door jouw geld te stallen bij de ECB. Voor geld overnight stallen geeft de ECB nu 4% rente aan de banken.

https://www.dnb.nl/de-eur...id-ecb/ecb-rentetarieven/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Over hypotheken gesproken, is er hier iemand die een hypotheek via bunq heeft afgesloten? Ik weet dat ze hiervoor samenwerken met een partner (Tulp) maar ik ben wel benieuwd hoe het communicatie traject daarbij loopt. Is bunq hierbij uberhaupt betrokken of zorgen zij enkel voor de weergave van je hypotheek gegevens in de app?

Het lijkt me een drama als je dezelfde bunq support nodig hebt voor vragen of problemen met je hypotheek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:18

RSB

Is er iemand hier die toevallig vroegtijdig de overstapservice bij bunq gestopt heeft?
Zoja, hoelang duurde het voordat het redirecten van betalingen stopte (nadat je in de app kon zien dat de overstapservice gestopt is/was)?

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Voor mij is dit ook de druppel. Mijn geld overgeboekt naar ING (tijdelijk) en het account gesloten.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:05

Xatom

RSB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:29:
Is er iemand hier die toevallig vroegtijdig de overstapservice bij bunq gestopt heeft?
Zoja, hoelang duurde het voordat het redirecten van betalingen stopte (nadat je in de app kon zien dat de overstapservice gestopt is/was)?
Ik heb dit gedaan (ING). Toen ik van customer service een bericht kreeg dat het gestopt was, werkte het de volgende dag (of misschien 2 dagen) alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:43
Hoe kun je deze stoppen? Ik wilde mijn account opzeggen maar dat kon niet omdat deze service nog actief was, sinds zaterdag aan het wachten op reactie van de 'helpdesk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb ook alles afgesloten. E-mail was de druppel.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:32
Ik vind de reacties hier vrij extreem. Al mijn hele leven wordt ik van alle kanten doodgegooid met waarschuwingen over dit soort oplichting. Bij de bunq app krijg ik bij het geld overmaken verschillende waarschuwingen voor mijn kiezen. Ook versturen ze regelmatig mails over phishing.

Waarom zouden wij het spaarsaldo van een andere bunq klant moeten vergoeden als deze zijn inloggegevens weggeeft?

Is het misschien lastig te accepteren dat je een enorme fout hebt gemaakt en je dan de schuld graag op iemand anders wil afschuiven zodat je je wat beter voelt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThijsLuke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 21:59
Ik blijf gewoon bij Bunq. Die wekelijkse rente is wel fijn. (rest van de kermis hoeft dan ook weer niet)

Zolang je je verstand gebruikt is er niks aan de hand. Dat geldt voor iedere bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Laatst online: 21:45
Ik heb face id aangezet, maar als ik de bunq app geforceerd afsluit en opnieuw open, dan wordt er geen face id scan gevraagd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
jugger naut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:21:
Ik vind de reacties hier vrij extreem. Al mijn hele leven wordt ik van alle kanten doodgegooid met waarschuwingen over dit soort oplichting. Bij de bunq app krijg ik bij het geld overmaken verschillende waarschuwingen voor mijn kiezen. Ook versturen ze regelmatig mails over phishing.

Waarom zouden wij het spaarsaldo van een andere bunq klant moeten vergoeden als deze zijn inloggegevens weggeeft?

Is het misschien lastig te accepteren dat je een enorme fout hebt gemaakt en je dan de schuld graag op iemand anders wil afschuiven zodat je je wat beter voelt?
Nee, het gaat er mij (en anderen met mij) om dat Bunq communiceert alsof zij het beste jongetje van de klas zijn.

Er wordt door de media gesignaleerd dat er opvallend veel oplichters actief zijn met het bedonderen van Bunq klanten. Vervolgens gaat Bunq in de ontkenning en schrijven ze dat ze de meest geavanceerde technieken hebben en whatever nog meer.

Gekke reactie, toch? Volgens mij moeten ze zich achter de oren krabben en a-la-minute aan de gang met het voorkomen van dit soort diefstal. Dat lees ik dus niet terug en vind ik frappant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSB

RSB

Worker123 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Hoe kun je deze stoppen? Ik wilde mijn account opzeggen maar dat kon niet omdat deze service nog actief was, sinds zaterdag aan het wachten op reactie van de 'helpdesk'.
Ik heb het via support gedaan, duurde 2 dagen voordat ik reactie had (waar ik overigens vrede mee had).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:01
LED-Maniak schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:53:
Wat een overtrokken reactie zeg..

Wat is er mis met een optionele beveiliging die klanten zelf aan kunnen zetten dat je rekening niet in 1 seconde volledig geplunderd kan worden? Of mensen kunnen kiezen dat geld alleen naar een bepaalde tegenrekening mag.

Bunq zegt "is niet nodig", maar blijkbaar gaat het toch best wel eens fout. Niet iedereen is tech savy of scherp op elk moment van de dag.

Dat Bunq slecht luistert naar hun klanten zegt meer over Bunq dan hun klanten.
Een vaste tegenrekening zou mij wel een stuk geruststelling geven.

Persoonlijk nooit problemen gehad met Bunq, ik twijfel erg om mijn geld weg te halen. Persoonlijk was ik eigenlijk erg enthousiast over het feit dat er eindelijk een andere bank in Nederland is dan de standaard "grootbanken". Door nu allemaal massaal een bankrun te doen helpen we Bunq om zeep, vraag mij af of de grootbanken stiekem wat lijntjes uitgezet hebben voor extra media-aandacht.

Ik was überhaupt al van plan om het zwaartepunt qua spaargeld van Bunq naar Santander te verschuiven, misschien dat ik het daar ook gewoon bij moet laten. Nadeel is wel dat als ik nu nog een overschrijving doe ik de rest van de maand er niks meer kan weghalen :+

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 27-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:21
baba420 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:37:
Ik heb face id aangezet, maar als ik de bunq app geforceerd afsluit en opnieuw open, dan wordt er geen face id scan gevraagd.
Is een instelling onder Profile-tab > Settings (rechtsboven) > Security > Auto Logout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

Volgens mij kost je dat knaken, als je het vroegtijdig stopt. Een van de redenen waarom ik zelf nooit een overstapservice zou gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

nooberke schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Een vaste tegenrekening zou mij wel een stuk geruststelling geven.

... Door nu allemaal massaal een bankrun te doen helpen we Bunq om zeep.
+1 voor de vaste tegenrekening. Het feit dat het al onmogelijk is om een adresboek aan te leggen, geeft al te denken over de klantgerichtheid van Bunq.

Een bankrun daar heeft Bunq zich al tegen beschermd. Je kunt maximaal 2 x € 10.000 per maand overboeken.

Bunq is er in de eerste plaats voor zichzelf, en op de tweede plaats komt daar de klant.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:14

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

cj1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:55:
[...]

+1 voor de vaste tegenrekening. Het feit dat het al onmogelijk is om een adresboek aan te leggen, geeft al te denken over de klantgerichtheid van Bunq.

Een bankrun daar heeft Bunq zich al tegen beschermd. Je kunt maximaal 2 x € 10.000 per maand overboeken.

Bunq is er in de eerste plaats voor zichzelf, en op de tweede plaats komt daar de klant.
Misschien eerst even een check doen voordat je iets een feit noemt, adresboek zit onder instellingen.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Sinds wanneer is die 10k limit toegevoegd? Het was toen ik de rekening geopend had zover ik weet alleen gelimiteerd tot 2 opnames per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Er zijn genoeg detectiemiddelen te verzinnen die verdacht gedrag detecteren:
  1. Inloggen op een nieuw apparaat en direct grote sommen geld opnemen en overschrijven.
  2. Daglimiet verhogen zonder moeite (wederom vanaf hetzelfde apparaat).
  3. Externe signalen, zoals loginlocatie en/of ander besturingssysteem/apparaat/whatever nog meer.
Hebben ze allemaal niet omdat 'klanten dat niet willen'.

En gebeurt het dan toch zijn ze kennelijk niet te bereiken en reageren ze laat. Fix dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:23

Rzaan

Altijd zoekende

Z___Z schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:59:
[...]

Sinds wanneer is die 10k limit toegevoegd? Het was toen ik de rekening geopend had zover ik weet alleen gelimiteerd tot 2 opnames per maand.
Zaterdag ook nog boven dat bedrag overgemaakt. Vandaag bijgeschreven op mijn ING.
Een klein bedrag ging per direct.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]

Twee onwaarheden in 1 post, best knap. :X

1. Adresboek kan je wel aanleggen, zie posts hierboven
2. Je kan 2x per maand opnemen van een spaarrekening, zoveel als je wilt. Wil je vaker dan 2x per maand dan kan je de spaarrekening omzetten in en betaalrekening en vaker opnemen (heb je alleen geen rente meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[RNMC] Viper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:57:
[...]

Misschien eerst even een check doen voordat je iets een feit noemt, adresboek zit onder instellingen.
Bij instellingen staat:
1. Personalisering: Personaliseer rekening
2. Beveiliging: Dagelijkse limiet, Toegang verleend aan, Vindbaar las
3. Sparen: Spaardoel
4. Rekeningafschrift: Exporteer rekeningoverzicht
5. Wissel om: Wijzig in betaalrekening
6. Saldo: vakantiemodus

Als ik hiertussen een adresboek functie kan vinden, dan vind ik dat toch wel erg onduidelijk.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

[...]

Dat is naar mijn weten nog steeds zo, die 10k wordt nergens genoemd in app of help.

https://together.bunq.com...y-from-my-savings-account

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Bij instellingen staat:

Als ik hiertussen een adresboek functie kan vinden, dan vind ik dat toch wel erg onduidelijk.
Tabje Profiel -> Instellingen -> Adresboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

cj1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:04:
[...]

Bij instellingen staat:

Dit was in het verleden eenvoudiger te vinden, maar dit staat tegenwoordig onder profiel>instellingen>adresboek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Die 10k limiet lijkt er bij nader inzien ook niet te zijn. Maar die sneaky gasten hebben de standaard keuzelijst bij "Neem op" beperkt van €10 tot 10k. Wil je meer, dan moet je je het potlood icoon gebruiken. Dank @Z___Z, door jouw opmerkingen heb ik het potlood icoon ontdekt.

Weer zo'n voorbeeld van zo'n klantonvriendelijke truuc die door bunq gebruikt wordt.

PS1 Wel is de klantenservice vandaag ultrasnel met het afhandelen van issues (geen phishing).

PS2 Al blijf ik het geen stijl vinden bij bunq dat je wel je spaarrekening kunt openen via de webinterface, maar er nadien nauwelijks/niet kunt aanmelden. Alleen die vervelende bunq app, maakt interactie mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[RNMC] Viper schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:06:
[...]
Dit was in het verleden eenvoudiger te vinden, maar dit staat tegenwoordig onder profiel>instellingen>adresboek.
@bluewalk Bij een bunq "Easy savings" spaarrekening kan ik echt geen adresboek vinden bij de instellingen van de Android app .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:13:
[...]

PS2 Al blijf ik het geen stijl vinden bij bunq dat je wel je spaarrekening kunt openen via de webinterface, maar er nadien nauwelijks/niet kunt aanmelden. Alleen die vervelende bunq app, maakt interactie mogelijk.
Dit maakt Bunq al wel iets veiliger, want waarom wordt mijn Bunq account beveiligd met een 6 cijferige inlogcode. Als die code lokaal wordt geverifieerd is IMHO 6 cijfers prima, maar als je login pogingen kan doen vanaf het internet geeft me dat niet zo'n veilig gevoel. Dan heb ik liever 20 random karakters in een password manager of een Token zoals bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:25
Misschien verhoogt bunq de rente wel weer nadat deze 'bunqrun' voorbij is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Mwah, ik ben ook weg bij Bunq, niet omdat ik de bank niet veilig acht. Als IT-er loop je weinig risico voor dat soort scams. Maar de voornaamste reden is dat er gewoon geen support te bereiken is in het geval van calamiteiten. Daarnaast vond ik het opvallend dat ik met 0 transacties over op m'n gratis spaarrekening + een limiet van 2000, binnen een paar kliks al m'n geld toch heb kunnen opnemen. Dat kan een boefje dan ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kan iemand uitleggen wat criminelen nu precies doen bij hun phishingpogingen? Wat is exact het proces? Onder welke voorwendselen hebben gedupeerden zich laten verleiden om hun inloggegevens prijs te geven?

Bunq heeft toch een controle op het device (en aanmelden nieuwe device via toestemming op reeds aangemeld device) en op 6-cijferige code? Als er het reeds aangemelde device niet beschikbaar is, heb je de 2FA via het gezichtsfilmpje, bij mijn weten. Hebben gedupeerden dan hun code gegeven en toestemming gegeven voor het aanmelden van een nieuwe device?

Het valt me namelijk altijd op in de media, dat aan precies dat stukje geen aandacht wordt gegeven. Het is vaak alleen de aanloop "ik kreeg een sms, daarna werd ik gebeld" en de afloop "toen zag ik dat er flink wat geld van rekening af is geschreven".

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 27-05-2024 15:40 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Inderdaad extreme reacties hier en elders. Voor zover bekend is er geen sprake van het technisch hacken van de bunq-omgeving(?). Het is natuurlijk wel heel eng dat relatief eenvoudige gebruikersfouten (linkjes klikken, telefoonsgesprekken aangaan etc.) zo uit de klauwen kunnen lopen. Toonzetting van bunq in reactie hierop is niet heel sjiek maar wel duidelijk. Neemt niet weg dat ze (zoals ook in deze thread geopperde) maatregelen 'eenvoudig' kunnen doorvoeren. Zoals de keuze voor een cool-down timer op het wijzigen van limieten, omzetten van rekeningtype etc. Biedt die optie gewoon aan zodat mensen die zich daar zekerder bij voelen dit kunnen instellen (en zet op het uitzetten van zo'n timer ook weer een timer ;) ). Wellicht zouden ze een soort risicoprofielen kunnen aanbieden, zodat je zelf kan kiezen hoeveel vrijheid je wil en dan ook bewust kiest voor daarbij komende risico's? Ook de helpdesk moet natuurlijk vele mate beter worden (los van noodsituaties). Je zou ook een call optie in de app kunnen integreren bv?
Verder vraag ik me sterk af hoe bijvoorbeeld alternatieven als N26 en Revolut in dit soort situaties handelen, is dat wel beter dan? Ik betwijfel dat en zie dus ook niet veel alternatieven feature-wise...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 21:08

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Het gaat met name om de 'web'-versie van bunq icm 'desktop deel software' die dan geinstalleerd wordt door de 'klant'.
Nadat de eerste meldingen op kassa waren (waar in een item de persoon er wat dieper op in ging) heb ik nog gekeken op de webversie, maar die geeft inderdaad (of gaf, nu wel) geen enkele melding met "PAS OP!"-etc. dus dat was al een vector.
2e was, dat als de gebruiker dus alles via de desktop/laptop deed, en niet met de app, ze je die software lieten installeren om vervolgens gewoon je pc over te nemen en alles weg te boeken.
De getroffen klanten spraken dan van een 'blackout' en dat ze het allemaal niet meer wisten, in andere geval was het de boekhouder die dit had gedaan, wat natuurlijk ook apart is, waarom je bunq zakelijk zou gebruiken, maar ook dat had te maken met dat grootbanken het erg moeilijk maken voor stichtingen, en bunq dat niet deed.. maar dat ze zich wel bewust waren dat deze bank minder veilig is voor hun gebruik.. maar ze simpelweg in NL dankzij de DNB geen keuze hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:35:
Kan iemand uitleggen wat criminelen nu precies doen bij hun phishingpogingen? Wat is exact het proces? Onder welke voorwendselen hebben ze zich laten verleiden om hun inloggegevens prijs te geven?

Bunq heeft toch een controle op het device (en aanmelden nieuwe device via toestemming op reeds aangemeld device) en op 6-cijferige code? Als er het reeds aangemelde device niet beschikbaar is, heb je de 2FA via het gezichtsfilmpje, bij mijn weten. Hebben gedupeerden dan hun code gegeven en toestemming gegeven voor het aanmelden van een nieuwe device?

Het valt me namelijk altijd op in de media, dat aan precies dat stukje geen aandacht wordt gegeven. Het is vaak alleen de aanloop "ik kreeg een sms, daarna werd ik gebeld" en de afloop "toen zag ik dat er flink wat geld van rekening af is geschreven".
Je wordt verleid met een SMS of e-mail om iets opnieuw te bevestigen om te zorgen dat je vanwege <vul hier een urgente reden in> geen toegang tot je geld verliest. In dat bericht staat een link naar een malafide website dat er uit ziet als Bunq. Tegenwoordig kan dat zo geavanceerd zijn dat er een soort 'schil' om de echte website van Bunq zit. Je logt dus in bij Bunq zelf en ziet dan ook echt jouw eigen account.

Helemaal prima denkt die persoon, ik heb mijn plicht gedaan. Maar ondertussen heeft de crimineel wel jouw logingegevens af kunnen tappen. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn nu dus al bekend.

Om volledige toegang via de app te krijgen, belt de crimineel nu op. Meestal in de strekking van: we zien verdachte activiteit en er moet nu gehandeld worden. Vanaf daar wordt het een beetje vaag. Het schijnt ze namelijk al gelukt te zijn om de gezichtsherkenning van Bunq te omzeilen. Misschien zelfs wel via diezelfde 'schil'.

Het lijkt allemaal zo echt en professioneel aan de telefoon dat mensen dan geneigd zijn om er dan in mee te gaan. Het constante gevoel van onveiligheid en direct handelen pakken ze extreem professioneel aan. De handeling gebeurt dus echt door de persoon zelf, de crimineel begeleid je door het proces heen om volledige toegang te krijgen vanaf zijn eigen apparaat.

En daarna rekken ze de boel nog een beetje door met je in gesprek te blijven en ondertussen vliegt het geld van je rekening af. Er wordt opgehangen en dat is het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Heeft iemand zo'n site al eens gezien? Of gecheckt. Ben wel benieuwd hoe ze door die gezichtscheck heenkomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ergens begrijpelijk dat jij (en sommigen anderen hier) dit overtrokken vindt. Het klopt dat bunq klanten waarschuwt om hen te beschermen. Wat bunq niet doet, is gedupeerde klanten beschermen / helpen. Wanneer je eenmaal de pineut bent, dan ben je bij bunq ook aan je lot overgelaten. In combinatie met de berg waar Ali met zijn air vanuit grote hoogte vanaf communiceert is dit waar veel mensen over vallen.

Natuurlijk zal velen hier niet overkomen waar veel gedupeerden in de media wel zijn "ingetrapt", maar je neemt hierin dus wel een gok met bunq, ook wetende dat oplichters steeds geraffineerder te werk gaan. Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat consumenten liever meer veiligheid dan vrijheid willen, en dat ze graag zien dat banken het overboeken van grote bedragen moeilijker maken (link). Ondertussen, bunq be like: "wij bepalen wel wat goed voor je is. Al die experts zijn niet zo expert als wij zijn."
Dat is inderdaad wrang. Maar ik denk dat de meesten hier hetzelfde zouden willen als al hun spaargeld weg was. Wat zou helpen is als bunq de oogkleppen af zou doen en meer zou doen om aan de voorkant de mogelijkheden voor oplichters te beperken (zoals alle andere instanties doen, en wat ook experts adviseren). Ze roeptoeteren leuk over hun AI die oplichting onmogelijk maakt, maar als het aanvragen van 82 betaalpassen al niet door die AI wordt opgepikt, dan hebben ze wel echt goede AI geïmplementeerd (not).

Dus aan de voorkant nemen ze veel minder maatregelen dan andere instanties, en de achterkant / het "vangnet" wat ze bieden (geen menselijke support, noodnummer wat er eigenlijk niet is) is zo lek als een mandje. En dan gaan ze wijzen naar de klant die iets verkeerd heeft gedaan. Dit klopt wel, maar nog steeds heeft bunq zorgplicht - maar dit lijken ze zich totaal niet te beseffen. Dit blijkt ook uit de laatste mail, waarin ze stellig beweren dat er nooit iets fout gaat.

Uiteraard biedt bunq ook voordelen, maar ik begrijp wel dat voor veel mensen de nadelen groter wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Cordon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:49:
Heeft iemand zo'n site al eens gezien? Of gecheckt. Ben wel benieuwd hoe ze door die gezichtscheck heenkomen.
Nog niet gezien, wel al eens wat SMS'jes gehad die ik gewoonweg niet open. Ga het niet opzoeken zeg maar. :D

Podcast De Dag (van de NOS) heeft er ook een item over gemaakt. Ik dacht daar gehoord te hebben dat dit soort methodes voor rond de 250 euro aangeboden worden op het internet. Waar dat dan aangeboden zou worden weet ik weer niet.

Linkje naar de aflevering op Spotify.

[ Voor 10% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 27-05-2024 15:55 . Reden: Link naar aflevering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:05
bluewalk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Twee onwaarheden in 1 post, best knap. :X

1. Adresboek kan je wel aanleggen, zie posts hierboven
2. Je kan 2x per maand opnemen van een spaarrekening, zoveel als je wilt. Wil je vaker dan 2x per maand dan kan je de spaarrekening omzetten in en betaalrekening en vaker opnemen (heb je alleen geen rente meer).
Nee nee, je kan maar max 1.000.000 euro opnemen, niet zoveel als je wilt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gr4mpyC3t Dank voor je uitleg. Nog steeds is het niet glashelder helaas. Ik zou haast een rekening ernaast openen en me laten pishen :+

Wat mij betreft is heel bunq web een flink veiligheidsrisico. Ik zie liever dat ze dat schrappen. Net zoals vroeger (toen ik klant werd) app-only. Volgens mij zou dat een heel groot deel van de ellende besparen.

Zojuist even ingelogd bij bunq web om de proef op de som te nemen. Inmiddels krijg je wel flink wat waarschuwingen te zien als je in wil loggen op bunq web, zowel in de browser als op telefoon app. Daarnaast krijg je nu, na inloggen in bunq web, een e-mail met het volgende:
Hey xxx,
We noticed a new device was used to log in to your bunq account: browser, IP address xxx.xx.xx.xxx. You might be the victim of phishing if anyone called you claiming to be from bunq.
If needed, take immediate action to protect your bunq account:
1. Change your security code here
2. Remove unknown devices here
3. Remove unknown phone numbers or email addresses here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bij de Easy Savings accounts (dus enkel en alleen een spaarrekening) is één tegenrekening wel echt een no-brainer om te implementeren trouwens.

Als je (net als ik) geen andere bank meer gebruikt voor je betalingen, is dat wat lastiger te implementeren; immers krijgen criminelen toegang, dan maakt die tegenrekening ook niet meer uit (en/of het wijzigen ervan). Een time-out voor opnames na wijzigen van tegenrekening zou daar kunnen helpen.

Dan heb je de impact al enorm geminimaliseerd naar mijn mening.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:03:
Bij de Easy Savings accounts (dus enkel en alleen een spaarrekening) is één tegenrekening wel echt een no-brainer om te implementeren trouwens.

Als je (net als ik) geen andere bank meer gebruikt voor je betalingen, is dat wat lastiger te implementeren; immers krijgen criminelen toegang, dan maakt die tegenrekening ook niet meer uit (en/of het wijzigen ervan). Een time-out voor opnames na wijzigen van tegenrekening zou daar kunnen helpen.

Dan heb je de impact al enorm geminimaliseerd naar mijn mening.
Bij leaseplanbank gaat het als volgt bij wijzigen vaste tegenrekening:
- Voer nieuwe tegenrekening in
- Maak een euro over vanaf nieuwe tegenrekening naar leaseplanbank
- Rekening waarvan je het bedrag overmaakt moet op jouw naam staan
- Daarna wordt de vaste tegenrekening pas gewijzigd. Toch een heel stuk veiliger!

ING stelt de vraag bij verhogen limiet. Waarom wil je verhogen?
- Iemand die ik ken vraagt me dit te doen
- Een medewerker vraagt me dit te doen
- Ik verwacht meer uit te geven

Bij optie 2 krijg je in ieder geval een waarschuwing dat er iets niet in de haak is...

Natuurlijk is het stom/dom/suf als je zelf in phishing trapt. Wat me irriteert bij bunq is dat ze 0 moeite doen om extra veiligheid in te bouwen én dat de KS niet beschikbaar is mocht je zoiets overkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Grappig. Revolut heeft ook ineens dagelijkse rente. Nog niet eerder gezienz

https://www.revolut.com/en-NL/flexible-accounts/

[ Voor 46% gewijzigd door HekkeySE op 27-05-2024 16:15 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:35:
Kan iemand uitleggen wat criminelen nu precies doen bij hun phishingpogingen? Wat is exact het proces? Onder welke voorwendselen hebben gedupeerden zich laten verleiden om hun inloggegevens prijs te geven?

Je moet maar even naar wat posts van mij zoeken in dit topic. Ik ben regelmatig gebeld door "bunq bankbeveiliging" en heb die ook vaak gedeeld in hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 17:32
In de podcast De Dag van de NPO (24 mei) wordt er aandacht besteedt aan de Bunq bank en hoe mensen in de praktijk hun geld kwijtraken: https://open.spotify.com/...Nrvmb?si=2931466d225d4aa4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:42
HekkeySE schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:14:
Grappig. Revolut heeft ook ineens dagelijkse rente. Nog niet eerder gezienz

https://www.revolut.com/en-NL/flexible-accounts/
Dit lijkt meer op een investeringsfonds dan echte rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Galukon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:08:
[...]

Deze wel idd, ze hebben ook een spaarrekening met ‘normale’ rentenieren dagelijks word uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Galukon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:08:
[...]

Verkeerde link per ongeluk gebruikt. Dit is de goede: https://www.revolut.com/en-NL/instant-access-savings/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Helemaal mee eens. Het enige dat bunq van andere banken over zou kunnen nemen is dat er een (aan/uitschakelbare) vertraging ingebouwd kan worden bij het opnemen uit een spaarrekening. En dan minimaal 4 uren; liefst zelfs instelbaar (naar meer dan 4 uur dus).
Ook de drempel waarboven die vertraging werkt dan instelbaar maken voor de gebruiker. Bedragen onder de drempel (per maand berekend) zijn meteen op te nemen.

Het uitschakelen van die vertraging kost dan minimaal de ingestelde vertragingstijd van 4 uur of meer.

Zo moeilijk is dat niet voor bunq om te maken en de veiligheid gaat met sprongen omhoog. Minder kans op oplichting omdat je de hele vertragingstijd hebt om de aangevraagde opname te annuleren.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSB

RSB

mwa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Volgens mij kost je dat knaken, als je het vroegtijdig stopt. Een van de redenen waarom ik zelf nooit een overstapservice zou gebruiken.
Volgens de voorwaarden van bunq kost het geld als zij hem beëindigen ivm (vermoedens van) fraude of als de oude bank het doet. (Hoofdstuk 5) KLIK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Gr4mpyC3t schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:41:
[...]
@Gr4mpyC3t
Gekke reactie, toch? Volgens mij moeten ze zich achter de oren krabben en a-la-minute aan de gang met het voorkomen van dit soort diefstal. Dat lees ik dus niet terug en vind ik frappant.
Hoe stel jij je voor dat bunq gaat voorkomen dat gebruikers hun gegevens weggeven?
Ik ben het met je eens dat dit zo snel mogelijk gestopt moet worden, maar het is toch echt de gebruiker die hier iets helemaal zelluf doet! Daar heeft bunq part nog deel aan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsLuke
  • Laatst online: 16-06 21:59
Je krijgt voor de betaalde abonnementen meer rente. Dan haak ik al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:58:
@Gr4mpyC3t
Wat mij betreft is heel bunq web een flink veiligheidsrisico. Ik zie liever dat ze dat schrappen. Net zoals vroeger (toen ik klant werd) app-only. Volgens mij zou dat een heel groot deel van de ellende besparen.
@JanHenk
Hoe bedoel je dat de bank bunq web moet schrappen? Je kunt zelf toch het besluit nemen om het niet te installeren, het niet te gebruiken? Dan kan het niet misbruikt worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:02
Hippe Lip schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Hoe stel jij je voor dat bunq gaat voorkomen dat gebruikers hun gegevens weggeven?
Ik ben het met je eens dat dit zo snel mogelijk gestopt moet worden, maar het is toch echt de gebruiker die hier iets helemaal zelluf doet! Daar heeft bunq part nog deel aan.
Vaste tegenrekening, opgelost!
Pagina: 1 ... 140 ... 159 Laatste

Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic

Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"