jugger naut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:21:
Ik vind de reacties hier vrij extreem. Al mijn hele leven wordt ik van alle kanten doodgegooid met waarschuwingen over dit soort oplichting. Bij de bunq app krijg ik bij het geld overmaken verschillende waarschuwingen voor mijn kiezen. Ook versturen ze regelmatig mails over phishing.
Ergens begrijpelijk dat jij (en sommigen anderen hier) dit overtrokken vindt. Het klopt dat bunq klanten waarschuwt om hen te beschermen. Wat bunq niet doet, is gedupeerde klanten beschermen / helpen. Wanneer je eenmaal de pineut bent, dan ben je bij bunq ook aan je lot overgelaten. In combinatie met de berg waar Ali met zijn air vanuit grote hoogte vanaf communiceert is dit waar veel mensen over vallen.
Natuurlijk zal velen hier niet overkomen waar veel gedupeerden in de media wel zijn "ingetrapt", maar je neemt hierin dus wel een gok met bunq, ook wetende dat oplichters steeds geraffineerder te werk gaan. Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat consumenten liever meer veiligheid dan vrijheid willen, en dat ze graag zien dat banken het overboeken van grote bedragen moeilijker maken (
link). Ondertussen, bunq be like: "wij bepalen wel wat goed voor je is. Al die experts zijn niet zo expert als wij zijn."
Dat is inderdaad wrang. Maar ik denk dat de meesten hier hetzelfde zouden willen als al hun spaargeld weg was. Wat zou helpen is als bunq de oogkleppen af zou doen en meer zou doen om aan de voorkant de mogelijkheden voor oplichters te beperken (zoals alle andere instanties doen, en wat ook experts adviseren). Ze roeptoeteren leuk over hun AI die oplichting onmogelijk maakt, maar als het aanvragen van 82 betaalpassen al niet door die AI wordt opgepikt, dan hebben ze wel echt goede AI geïmplementeerd (not).
Dus aan de voorkant nemen ze veel minder maatregelen dan andere instanties, en de achterkant / het "vangnet" wat ze bieden (geen menselijke support, noodnummer wat er eigenlijk niet is) is zo lek als een mandje. En dan gaan ze wijzen naar de klant die iets verkeerd heeft gedaan. Dit klopt wel, maar nog steeds heeft bunq zorgplicht - maar dit lijken ze zich totaal niet te beseffen. Dit blijkt ook uit de laatste mail, waarin ze stellig beweren dat er nooit iets fout gaat.
Uiteraard biedt bunq ook voordelen, maar ik begrijp wel dat voor veel mensen de nadelen groter wegen.