@bones Hier zie je dus een ander verschil tussen een debit en een credit card: bij een debitcard krijgt de ontvanger het hele bedrag, bij een creditcard krijgt de ontvanger minder; er wordt een percentage (2,25%?) ingehouden. En omdat bunq niet dat hele ingehouden bedrag nodig heeft voor het dekken van de kosten, gunnen ze jou (als betaler) 1% daarvan. De rest houden ze zelf.bones schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:35:
[...]
Ik kan niet zo snel in hun overzicht de kosten vinden van hun creditcard, maar is het niet zo dat je met een cc een percentage van het betaalbedrag kwijt bent aan transactiekosten?
Verder ben ik wel benieuwd naar het businessmodel hierachter. Waar betalen zij die 1% cashback van? En waarom willen ze dat wij hun CC gebruiken?
Creditcards komen uit de VS en daar zijn die dingen gratis. Je ziet daar dan ook dat mensen soms met een enorme stapel van die dingen rondlopen omdat het nix kost en ze dus kunnen kiezen welke ze gebruiken (niet alles wordt overal geaccepteerd). Dat percentage dat wordt ingehouden is dus om de bankkosten te dekken. Die kosten zijn er immers wel.
En die inhouding is hier in NL de reden dat je niet overal met een creditcard kunt betalen. Als de winkelier geen zin heeft om die paar procenten te betalen, niet akkoord is met die inhouding, dan kun je daar dus niet terecht met een creditcard.
Nu ben ik wel benieuwd hoe dat straks gaat met de nieuwe Mastercards. Want ik heb wel al gemerkt dat de Maestrokaart overal (in NL) geaccepteerd wordt, maar de Mastercard nog niet. Dat gaat nog wel een dingetje worden…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>