Goede morgen allemaal, ik ben net wakker maar lees dat Bunq de gemoederen wel bezig houdt, zelfs midden in de nacht. Zelf ben ik na een paar jaar klant geweest te zijn bij Bunq, dit voorjaar gestopt (Bunq en ik zijn uit elkaar gegroeid), maar als je dit allemaal zo leest is Bunq de bank 'you love to hate' of 'hate to love, en moderator John Do weer heerlijk 'to the rescue' reageert op diverse berichten. Ook al ben ik geen klant meer, ik vind het zeer interessant om alle berichten te lezen hier op Tweakers. Ik blijf Fin techs een super interessant fenomeen vinden en blijf dit hier ook lezen (en Ardana hoefde afgelopen nacht ook niet in te grijpen, iedereen reageert hier fatsoenlijk op elkaar, wat in het verleden ook niet altijd het geval was 😉).
Verwijderd
Voor mijn persoonlijk is de "Need Help?Get Support" in de Settings wel de meest logische plek, hoop alleen dat het met de volgende update niet weer op een andere plek staat in de bunq apppolopolo150 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 03:21:
Ik heb bij Bunq ook een berichtje via de app verstuurd over deze verwarring. Zijn twee dingen die opvallen:
1. Het is bunq gelukt om de app nog onoverzichtelijker te maken door nergens duidelijk aan te geven om de klantenservice te bereiken. Volgens mij was daar eerst een knop voor ergens maar nu moet ik een random bank actie uitvoeren om bij de klantenservice te komen.
2. Wetende dat bunq een 24/7 klantenservice heeft sta ik in een wachtrij met 100+ wachtende en een verwachte antwoord tijd van 6 uur.
Dat ik die tweede nu weet vind ik interessant en fijn. Maar dat eerste... Ja sorry. Het is laat en ik moet bunq ook gewoon laten voor wat het is. Ik mag hopen dat wat ik net heb getypt voorzich spreekt.
Ik zou er uitgebreid op in kunnen gaan, maar jouw conclusie zal toch net zoals altijd het standaard (bagatelliserende en onzinnige) zinnetje zijn: “oh dan is Bunq gewoon niets voor jou. Ga weg bij Bunq. Bunq zou niets aan moeten passen en moet geen keuzes geven aan de klanten”, dus wellicht bespaart het tijd en moeite door het maar meteen oneens te zijn zonder de discussie opnieuw te voeren? Je hebt wel genoeg aangegeven niet open te staan voor discussie over policy’s, dus waarom nog doen alsof door een vraag te stellen waarop het antwoord je toch niets kan schelen?John Do NL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:27:
[...]
Durf bijna niet te vragen wat “behoorlijk slecht” is dan 🤷🏼♂️… en waarom zou een kleine investeerder opeens iets betekenen op operationeel niveau?
Ik bedoel, advies om meteen alle rekeningen op te zeggen als ook maar één ding me niet aanstaat heb ik al genoeg van je gehad.
[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 09-07-2021 14:50 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik heb een zakelijke rekening. Nou krijg ik normaal gesproken de facturen per e-mail, maar deze maand niet. Vervelend maar geen probleem, dan download ik de factuur gewoon. Dat kan alleen via de app, of eigenlijk, dat kon alleen via de app. De knop om de PDF te downloaden is verdwenen. Op het bunq forum zie ik meer threads waarin mensen hier over klagen. Het is toch knap hoe die app in 1,5 jaar tijd eigenlijk alleen maar slechter geworden is. Het is wel lekker consistent in ieder geval; elke keer dat je wat met die app moet doen is er wel iets dat niet goed werkt :-)
Na het zoveelste probleem is het is het tijd om te vertrekken bij Bunq.
Edit: Zelfs het opheffen van een account werkt niet goed. Je *moet* uit een lijst van 5 opties kiezen waarom je je account wilt opheffen. Dat die app waardeloos is is natuurlijk geen optie. Nou goed, opzegging gedaan, de app logged je uit. Vervolgens kun je gewoon weer inloggen alsof er niets aan de hand is. Ik heb ook geen e-mail gehad of een andere bevestiging. Probeer ik de opzegging nogmaals, dan krijg ik wel een error, dus blijkbaar is er wel iets gebeurt op de achtergrond. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit goed gaat. Gelukkig is er de prima servicedesk
Na het zoveelste probleem is het is het tijd om te vertrekken bij Bunq.
Edit: Zelfs het opheffen van een account werkt niet goed. Je *moet* uit een lijst van 5 opties kiezen waarom je je account wilt opheffen. Dat die app waardeloos is is natuurlijk geen optie. Nou goed, opzegging gedaan, de app logged je uit. Vervolgens kun je gewoon weer inloggen alsof er niets aan de hand is. Ik heb ook geen e-mail gehad of een andere bevestiging. Probeer ik de opzegging nogmaals, dan krijg ik wel een error, dus blijkbaar is er wel iets gebeurt op de achtergrond. Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit goed gaat. Gelukkig is er de prima servicedesk
[ Voor 37% gewijzigd door m33p op 09-07-2021 15:08 . Reden: De account opheffen experience is net zo geweldig ]
Met die laatste sla je de spijker op zijn kop...... het is eigenlijk totale onzin al die waardebepaling tot er echt een substantieel deel van een onderneming naar de beurs gaat.TexMex schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 01:55:
Het predicaat 'unicorn' is hartstikke leuk om als bedrijf intern even te vieren, maar val er je klanten niet mee lastig in een vage, onduidelijke e-mail. Of stuur op zijn minst een verhelderende uitleg mee. Ik weet wel zeker dat er nog veel meer klanten zijn geweest die geen idee hadden waar dit over ging.
Dit nog buiten het feit dat het natuurlijk grote lulkoek is dat bunq nu 'officieel' unicorn is, zoals ze zelf stellen. Het is namelijk helemaal geen officiëel erkende term. Bovendien komt die ook nog eens tot stand door een vrij subjectieve waardebepaling.
Eerst was er nog sprake van een forse externe cash investering (€170mio) tegen een beperkt belang (mindr dan 10%). En dan kan je een (veel te) simpel sommetje maken wat een bedrijf waard zou kunnen zijn.
Nu blijkt het slecht een klein cash investerinkje van enkele tientallen miljoenen te zijn en de inbreng van een Ierse kredietclub met 60 personeelsleden die op €140mio wordt gewaardeerd door de huidige eigenaar.... en waar de laatst gerapporteerde netto winst was €200k(!) na jaren verlies. Waardering is hier dus maar wat de gek heeft bepaald. Het is verder ook gewoon een simpele kredietverlener/factoring club met 3000 klanten en een uitstaande kredietportefeuille van €300mio waar een andere bank niet echt van onder de indruk zou zijn.
Leuke deal wellicht voor Ali die nu zijn eigen investering van €100mio+ toch wel met een leuke factor kan waarderen. Maar of het nou de grote impact gaat hebben op het verdienmodel en potentieel is maar de vraag. En ook nog onderhevig aan toestemming van DNB....
Geld verdienen met geld is dus wel het nieuwe motto geworden
Net zoals het dat voor bijna alle bestaande, door Ali zo verafschuwde, financiële partijen ook al was en is....
[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 09-07-2021 15:39 ]
Volgens mij werkt Bunq ook gewoon echt op deze manier. Heel simpel. Makkelijk als bedrijf om, ja sorry om dit weer terug te introduceren, 🤷♀️te doen maar wij (ik in ieder geval wel) zit in de gebakken peren.Yowzawood schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:23:
[...]
En dan kan je een (veel te) simpel sommetje maken wat een bedrijf waard zou kunnen zijn.
Vandaag wéér van mijn telecomprovider een factuur gekregen voor op mijn oude bankrekening. En elk bedrijf waarbij Bunq niet lekker werkte om naartoe te switchen, ik heb het over bedrijven ten grootte van Amazon aan toe, zeggen gewoon dat Bunq totaal niet lekker is om mee samen te werken. Ik moet met klantenservices werken waardoor ik de vork in de steel ook niet weet maar op bank niveau gebeurt er iets raars bij mij (of Bunq in algemeen) waardoor banken weigeren het af te schrijven van mijn rekening of nóg erger, de bank rekeningen en creditcards blokkeert of navraag doet bij mij en anderen.
De klantenservices van de bedrijven komen eerst met "dit moet je met Bunq oplossen" waardoor ik Bunq benader maar daar komen zinnen uit als "Wij moeten aan PSD2 houden. Dat moeten anderen ook maar doen." "Het probleem ligt niet bij ons. Hiervoor moet je bij je bedrijf zijn waar de problemen zijn" "Je moet contact opnemen met de bank van het bedrijf" "De manier hoe jij bankiert werkt niet met de overige banken waar je zaken mee doet." Met die laatste zin zegt de bank waarbij een creditcard geblokkeerd is dat Bunq door die hele PSD2 obsessie van ze alarmbellen gaat rinkelen. Ik geloof die bank ook gewoon, niet Bunq op hun blauwe ogen. Ik ben 1x maar eerder geblokkeerd geweest en dat was toen ik massaal mijn abonnementen overstapte naar die creditcard. Belletje naar de bank, verifiëren, en ik ben op een profiel gezet vergelijkbaar als een Amerikaan die een creditcard gebruikt zoals een Nederlander met hun bankpas op een veel te leuke shopping dag. Na mijn Bunq opening was ik heel even vaste klant van de creditcard afdeling van de bank waardoor ik me zelfs ging verontschuldigen. Maar ik werd continu gerust gesteld dat dit dus echt aan Bunq ligt en niet aan mij. Ik deed opzich niks raars of fout bleef ik gerust gesteld worden.
Ik heb gisteravond al vertelt naar wat voorbeelden hoe daarmee omgegaan wordt. En hoe ik ermee omga. Het probleem, om terug te komen bij mijn telecomprovider, zijn ze de enige waar ze niet willen uitzoeken wat erachter zit. Dat het niet zo lekker werkt met Bunq is mij wel duidelijk. Ik weet gewoon niet of dit óók aan Bunq (of PSD2. Whatever) ligt of dat mijn provider gewoon ook bagger is hiermee. In dat opzicht ook een bagger klantenservice die niet het probleem willen opschalen naar afdeling finance ofzo maar liever zegt "Jammer joh. Volgende maand lukt het wel hopelijk!".
Je rants zijn nauwelijks leesbaar, maar als ik het goed begrijp, heb je problemen met het overzetten van automatische incasso's naar bunq. Waarom je dan in hemelsnaam PSD2 erbij haalt, is mij volstrekt onduidelijk.
Het verbaast me, gezien de lappen onsamenhangende tekst die hier de laatste paar dagen hebt neergeplempt, niet dat medewerkers van klantenservices het lastig vinden om je te helpen, aangenomen dat je op vergelijkbare wijze met hen communiceert.
Het verbaast me, gezien de lappen onsamenhangende tekst die hier de laatste paar dagen hebt neergeplempt, niet dat medewerkers van klantenservices het lastig vinden om je te helpen, aangenomen dat je op vergelijkbare wijze met hen communiceert.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Dat komt omdat ik er zelf ook niks van snap... maar het werkt gewoon niet op één of andere manier. Maar zo wordt het wel naar mij gecommuniceerd vanuit degene die mij erover vertellen.
[ Voor 30% gewijzigd door polopolo150 op 09-07-2021 17:09 ]
Ik heb ook even een paar minuten laten bezinken maar @Herko_ter_Horst ik vind jouw laatste zin niet leuk. Mijn posts op Tweakers is natuurlijk niet hoe ik met Bunq of klantenservices mee communiceer.
Ja, ik ben in mijn 10+ jaar Tweakers carrière niet altijd fijn om mee te werken. Maar het probleem ligt niet aan mij. Als ik een normale betaling doe via Bunq moet dat gewoon werken. Dit topic heeft een track record met de klantenservice van Bunq en die bevestig ik. Wat hier fout gaat is dat ik niet kan bankieren zoals ik het wil of zoals het hoort.
Edit: En ik heb mijn laatste woord eigenlijk niet eens erover gezegd. Ik heb zelf voor klantenservices gewerkt en dat is gewoon mensen werk. Dus mocht ik met een klantenservice ala hoe ik hier post dus mee te maken krijgen dan moet je daar ook gewoon mee omgaan en het probleem oplossen. Jij keurt het gedrag van Bunq gewoon goed. Je hebt gelijk dat mijn posts onleesbaar zijn, daar ben ik het mee eens. Maar praat Bunq aub niet goed door mij zo te laten vallen. Een professioneel klantenservice medewerker dient geduldig en met ervaring leer je met allerlei mensen om te gaan. Dus je kritiek op mij op Tweakers vind ik goed. Maar je kritiek dat het terecht is hoe Bunq (en/of mijn telecomprovider) doet tegen me is gewoon iets wat niet kan omdat wat je post niet klopt en als het klopt iets is waar ze gewoon mee moeten omgaan in plaats van de ticket zo snel mogelijk te sluiten om van mij af te zijn.
Ja, ik ben in mijn 10+ jaar Tweakers carrière niet altijd fijn om mee te werken. Maar het probleem ligt niet aan mij. Als ik een normale betaling doe via Bunq moet dat gewoon werken. Dit topic heeft een track record met de klantenservice van Bunq en die bevestig ik. Wat hier fout gaat is dat ik niet kan bankieren zoals ik het wil of zoals het hoort.
Edit: En ik heb mijn laatste woord eigenlijk niet eens erover gezegd. Ik heb zelf voor klantenservices gewerkt en dat is gewoon mensen werk. Dus mocht ik met een klantenservice ala hoe ik hier post dus mee te maken krijgen dan moet je daar ook gewoon mee omgaan en het probleem oplossen. Jij keurt het gedrag van Bunq gewoon goed. Je hebt gelijk dat mijn posts onleesbaar zijn, daar ben ik het mee eens. Maar praat Bunq aub niet goed door mij zo te laten vallen. Een professioneel klantenservice medewerker dient geduldig en met ervaring leer je met allerlei mensen om te gaan. Dus je kritiek op mij op Tweakers vind ik goed. Maar je kritiek dat het terecht is hoe Bunq (en/of mijn telecomprovider) doet tegen me is gewoon iets wat niet kan omdat wat je post niet klopt en als het klopt iets is waar ze gewoon mee moeten omgaan in plaats van de ticket zo snel mogelijk te sluiten om van mij af te zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door polopolo150 op 09-07-2021 17:33 ]
Verwijderd
@polopolo150: als je nu gewoon benoemt wat je wilt en wat niet werkt, dan is het waarschijnljk ook voor een ander te snappen. Ik denk dat je iets met automatische incasso bedoelt, maar is mij een raadsel wat precies.
Verder wordt in jouw voorlaatste bericht een blauw poppetje aangegeven, het lijkt op een matrushka. Ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt.
Verder wordt in jouw voorlaatste bericht een blauw poppetje aangegeven, het lijkt op een matrushka. Ik heb geen flauw idee wat je daarmee bedoelt.
Het probleem is dat het voor mij allemaal een beetje moeilijk is. Ik neem wel even wat afstand tot ik in wat betere vaarwater zit in mijn hoofd waardoor het posten wel allemaal lukt. Helaas zie ik dat allemaal te laat tot iemand dat mij vertelt zoals jullie dat nu doen.
Dat was een emoji met een *shrug* of in het Nederlands die zijn schouder ophaalt. Dit als reactie van wat er gisteravond in dit topic heet plaatsgevonden waarbij deze emoji werd aangehaald door een andere user.Verwijderd schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:04:
@polopolo150 Voor zover ik het begrijp heb je hier gewoon te maken met de bunq klantenservice die eigenlijk liever bomen aan het knuffelen zijn dan dat ze "lastige" mensen (die toevallig hun klant zijn) helpen. Zo behandelen ze vrijwel iedereen, standaard onzinnige antwoorden geven waarmee ze mensen afschepen / negeren.
Mijn advies is om bunq te verlaten voor een meer betrouwbare bank waar ze wel voldoen aan een basis serviceniveau (zoals bereikbaarheid en het pogen om behulpzamen antwoorden te geven).
Mijn advies is om bunq te verlaten voor een meer betrouwbare bank waar ze wel voldoen aan een basis serviceniveau (zoals bereikbaarheid en het pogen om behulpzamen antwoorden te geven).
Trust no one, expect the unexpected and be prepared!
@polopolo150 Ik begrijp ook niet wat er aan de hand is. Wat probeer je nu precies te doen? Automatische incasso's is tegenwoordig een Europees systeem wat door alle Europese banken wordt ondersteunt, ook door bunq. Dat systeem heet niet PSD2, maar SEPA Direct Debit (SDD).
Als andere bedrijven wel gewoon van jouw rekening kunnen incasseren en 1 bedrijf niet dan lijkt mij de conclusie eerder voor de hand dat het aan dat bedrijf ligt en niet aan bunq. In het begin waren er bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven waar je geen IBAN van bunq kon invoeren omdat zij er van uitgingen dat na de 4 letters van de bank er altijd een 0 zou staan.
PSD2 bestaat wel, maar dat gaat (oa) over toegang tot je bankrekening door andere bedrijven en veiliger online betalen. Die regeling is een reden dat je tegenwoordig bij een online betaling met je credit card de betaling nog apart met je bank app (of iets soortgelijks) moet accorderen en enkel het nummer van je kaart invoeren niet meer genoeg is.
Als andere bedrijven wel gewoon van jouw rekening kunnen incasseren en 1 bedrijf niet dan lijkt mij de conclusie eerder voor de hand dat het aan dat bedrijf ligt en niet aan bunq. In het begin waren er bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven waar je geen IBAN van bunq kon invoeren omdat zij er van uitgingen dat na de 4 letters van de bank er altijd een 0 zou staan.
PSD2 bestaat wel, maar dat gaat (oa) over toegang tot je bankrekening door andere bedrijven en veiliger online betalen. Die regeling is een reden dat je tegenwoordig bij een online betaling met je credit card de betaling nog apart met je bank app (of iets soortgelijks) moet accorderen en enkel het nummer van je kaart invoeren niet meer genoeg is.
Wat @JeroenE zegt is dus eigenlijk wat ik bedoel wat ik niet kon. Met wat hij uitlegt gaat het dus mis bij mij. Alleen gooide ik alles op 1 hoop.
Er gaan meerdere dingen mis (SEPA en PSD2) en ik dacht dat het allemaal met elkaar te maken had. Ik hoop er ooit een dag op terug te komen waarin ik dit echt uit kan leggen.
Ik ben een leek en wil gewoon lol hebben met FinTech. Maar dat pakte verkeerd uit.
Er gaan meerdere dingen mis (SEPA en PSD2) en ik dacht dat het allemaal met elkaar te maken had. Ik hoop er ooit een dag op terug te komen waarin ik dit echt uit kan leggen.
Ik ben een leek en wil gewoon lol hebben met FinTech. Maar dat pakte verkeerd uit.
[ Voor 13% gewijzigd door polopolo150 op 10-07-2021 10:03 ]
@polopolo150 Sorry dat ik het zeg, maar je bent voor mij nog steeds wazig.
Als er een (Nederlands) telecombedrijf is wat niet wil/kan incasseren vanaf je bunq rekening dan moet je bij dat telecom bedrijf zijn. Als dat niet helpt dan kan je een klacht indienen bij De Nederlandse Bank via dit formulier. Let op, dan ga ik er wel vanuit dat je in de bunq app toestemming geeft voor die automatische incasso! Als je dat hebt geweigerd kan dat bedrijf er natuurlijk ook niets aan doen.
Je vertelt ver der niet wat je problemen met PSD2 nu precies zijn. Wil je online betalen met een credit card van bunq en gaat dit niet omdat je via de bunq app geen akkoord kan geven? In dat geval moet je bij bunq zijn, die moeten uitzoeken waarom jij geen notificatie van die betaling krijgt waar je akkoord op kan geven.
Als er een (Nederlands) telecombedrijf is wat niet wil/kan incasseren vanaf je bunq rekening dan moet je bij dat telecom bedrijf zijn. Als dat niet helpt dan kan je een klacht indienen bij De Nederlandse Bank via dit formulier. Let op, dan ga ik er wel vanuit dat je in de bunq app toestemming geeft voor die automatische incasso! Als je dat hebt geweigerd kan dat bedrijf er natuurlijk ook niets aan doen.
Je vertelt ver der niet wat je problemen met PSD2 nu precies zijn. Wil je online betalen met een credit card van bunq en gaat dit niet omdat je via de bunq app geen akkoord kan geven? In dat geval moet je bij bunq zijn, die moeten uitzoeken waarom jij geen notificatie van die betaling krijgt waar je akkoord op kan geven.
Oké we zitten in een stressvolle situatie. We moeten nu ineens geld overmaken naar de rekening van de notaris om dinsdagochtend 9:00 de grond te kunnen kopen voor onze kavel. (Hypotheek bank besloot dat ineens nog niet te doen omdat de vergunning pas de 21e definitief is)
Nu heeft bunq een limiet van 50.000 euro per dag. Als ik dan vandaag (zondag) 30.000 euro over maak en maandag 49.000 euro kan dat of word die betaling van zondag opgeteld bij die van maandag omdat hij vandaag nog niet verwerkt kan worden? (Het gaat naar een Rabobank rekening).
Ik heb de klantenservice van bunq ook gevraagd natuurlijk maar die reageren niet zo snel.
Nu heeft bunq een limiet van 50.000 euro per dag. Als ik dan vandaag (zondag) 30.000 euro over maak en maandag 49.000 euro kan dat of word die betaling van zondag opgeteld bij die van maandag omdat hij vandaag nog niet verwerkt kan worden? (Het gaat naar een Rabobank rekening).
Ik heb de klantenservice van bunq ook gevraagd natuurlijk maar die reageren niet zo snel.
Ik denk dat dit prima kan, je geeft de opdracht immers vandaag. Voor de zekerheid een goede casus om SOS support te gebruiken lijkt mewalletje-w schreef op zondag 11 juli 2021 @ 01:01:
Oké we zitten in een stressvolle situatie. We moeten nu ineens geld overmaken naar de rekening van de notaris om dinsdagochtend 9:00 de grond te kunnen kopen voor onze kavel. (Hypotheek bank besloot dat ineens nog niet te doen omdat de vergunning pas de 21e definitief is)
Het limiet is per dag, dat heeft niets te maken met wanneer het bij de ontvanger aankomt, maar alles met wanneer jij de boeking uitvoert.
Thanks. Het lijkt ons ook logisch dat het niet mee zou tellen. Maar de gevolgen zijn zo groot als het wel mee telt dat we dit zeker willen weten.
We gaan die sos support eens uittesten. Wel flauw dat het pas om 8:30 beschikbaar is.
We gaan die sos support eens uittesten. Wel flauw dat het pas om 8:30 beschikbaar is.
Vanuit de bunq support geven ze aan dat de limiet van 50.000 euro per iban is en niet per bunq account. Dat betekend dat we geld zouden moeten kunnen overmaken van 2 verschillende rekeningen binnen hetzelfde bunq account.
En betalingen die vandaag plaats vinden tellen niet mee bij het limiet van maandag.
Ik merk wel dat we hier nog niet 100% op vertrouwen. Er is zoveel fout gegaan de afgelopen maand qua processen, vergunningen en hypotheken dat dit ver buiten onze comfort levels ligt qua spanning en financiële gevolgen.
En betalingen die vandaag plaats vinden tellen niet mee bij het limiet van maandag.
Ik merk wel dat we hier nog niet 100% op vertrouwen. Er is zoveel fout gegaan de afgelopen maand qua processen, vergunningen en hypotheken dat dit ver buiten onze comfort levels ligt qua spanning en financiële gevolgen.
@walletje-w Je kan het op zich toch zonder problemen uitproberen? Als je nu eerst geld overmaakt naar je notaris van jouw rekening A. Vervolgens maak je geld over naar de notaris van jouw rekening B. Krijg je een foutmelding dan weet je dat je moet wachten tot morgen om het restant over te maken.
Ik meen (maar weet dat niet 100% zeker) dat je zonder limiet geld tussen je eigen bankrekeningen binnen hetzelfde bunq account kan overmaken.
Ik meen (maar weet dat niet 100% zeker) dat je zonder limiet geld tussen je eigen bankrekeningen binnen hetzelfde bunq account kan overmaken.
En? Gelukt?walletje-w schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:15:
Thanks. Het lijkt ons ook logisch dat het niet mee zou tellen. Maar de gevolgen zijn zo groot als het wel mee telt dat we dit zeker willen weten.
Het is inderdaad gelukt!
Voor iedereen is het dus goed om te weten je kunt meer dan 50.000 euro over maken per dag zolang je maar meerdere IBAN's gebruikt binnen hetzelfde account. Dit ging om een overboeking van Bunq naar Rabobank gebruik makend van IBAN dus.
Bunq naar Rabobank is soms instant payment en soms niet. In ons geval een kleine overboeking wel, en een grote niet (hoeft geen reden te zijn, zou wel zo kunnen zijn)
Betalingen binnen Bunq (dus ook andere accounts) tellen niet mee voor het limiet van 50.000 euro (per dag of per IBAN)
De support van Bunq was nu erg goed, ze gaven allemaal gedegen antwoord en consistent. Het enige vervelende is dat er geen telefoon nummer beschikbaar is voor zaken die spoed nodig hebben.
Toch zou ik iedereen aanraden om voor dergelijke betalingen niet Bunq te gebruiken. Door deze limitaties maak je het jezelf veel lastiger om grote betalingen te kunnen doen. Daarnaast kon de notaris de binnenkomende betaling pas later zien in vergelijking met andere Nederlandse banken, ik weet niet of dit nu te maken heeft met instant payments of met een ander systeem waar de notaris toegang tot heeft om het transactie ID te zien van een payment. Dus dat het nog niet letterlijk overgeschreven hoeft te zijn maar dat hij wel kan zien dat het er aankomt.
Voor iedereen is het dus goed om te weten je kunt meer dan 50.000 euro over maken per dag zolang je maar meerdere IBAN's gebruikt binnen hetzelfde account. Dit ging om een overboeking van Bunq naar Rabobank gebruik makend van IBAN dus.
Bunq naar Rabobank is soms instant payment en soms niet. In ons geval een kleine overboeking wel, en een grote niet (hoeft geen reden te zijn, zou wel zo kunnen zijn)
Betalingen binnen Bunq (dus ook andere accounts) tellen niet mee voor het limiet van 50.000 euro (per dag of per IBAN)
De support van Bunq was nu erg goed, ze gaven allemaal gedegen antwoord en consistent. Het enige vervelende is dat er geen telefoon nummer beschikbaar is voor zaken die spoed nodig hebben.
Toch zou ik iedereen aanraden om voor dergelijke betalingen niet Bunq te gebruiken. Door deze limitaties maak je het jezelf veel lastiger om grote betalingen te kunnen doen. Daarnaast kon de notaris de binnenkomende betaling pas later zien in vergelijking met andere Nederlandse banken, ik weet niet of dit nu te maken heeft met instant payments of met een ander systeem waar de notaris toegang tot heeft om het transactie ID te zien van een payment. Dus dat het nog niet letterlijk overgeschreven hoeft te zijn maar dat hij wel kan zien dat het er aankomt.
Je weet dat de ING ook een 50k limit/dag heeftwalletje-w schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:24:
Het is inderdaad gelukt!
...
Toch zou ik iedereen aanraden om voor dergelijke betalingen niet Bunq te gebruiken.
https://www.ing.nl/partic...voor-overmaken/index.html
en ook via de rabobank kan je (raad eens) 50k/dag overboeken
https://www.rabobank.nl/p...iet-overboeking-wijzigen/
dus ik denk op basis van jou verhaal dat de conclusie dat je JUIST bunq moet gebruiken, want bij bunq heb je tenminste een uitweg door meerdere ibans te gebruiken.
Voor je anderen de les leest ("raad eens"): Rabobank heeft helemaal geen limiet van 50k per dag, maar per overboeking. Dat staat ook netjes aangegeven op de pagina die je zelf doorstuurt:
En ook ING biedt een uitweg die misschien irritant is, maar wél een enorm veel hogere limiet mogelijk maakt:
Een uitweg met meerdere IBANs, zoals bij bunq, is bij Rabobank dus überhaupt nergens voor nodig.Groter bedrag overschrijven dan de limiet?
Als je een groter bedrag wilt overschrijven, verdeel dan het totaal over meerdere opdrachten. Je gebruikt je Rabo Scanner dan meerdere keren.
En ook ING biedt een uitweg die misschien irritant is, maar wél een enorm veel hogere limiet mogelijk maakt:
Zelf zou ik met echt serieuze bedragen inderdaad altijd de voorkeur geven aan een van de traditionele banken. En ik denk dat ook veel bunq-klanten voor de zekerheid nog wel een traditionele bank achter de hand hebben voor dit soort gevallen. Het grillige gedrag van bunq is iets waar ik in zulke situaties niet op zit te wachten.Limiet niet toereikend: Wil je meer dan € 50.000 over maken? Ga langs bij een ING-kantoor om je limiet tijdelijk op te hogen tot wel € 1.000.000. De limiet is enkel geldig op de dag dat je het kantoor bezoekt. Vergeet ook niet een geldig ID bewijs en betaalpas mee te nemen.
Zat er al een tijd tegenaan te hikken, maar door alle rare kronkels nu toch Bunq vaarwel gezegd. Sinds KNAB eindelijk Apple Pay is gaan ondersteunen, zit ik met mn vriendin daar lekker voor 5 euro per maand met 5 en/of rekeningen. Het is op sommige vlakken wat spartaans (de app), maar ook fijn dat ik niet meer lastig word gevallen met insta feeds, bomen planten en fantastische rentemeldingen van 6 eurocent EMOTICON EMOTICON EMOTICON
PSN: Sluuz
@Batavia & @TexMex
Natuurlijk hebben we goed gekeken nadat deze situatie ontstaan is hoe het komt. Die 50.000 euro is niet een limiet van de bank maar van het achterliggende IBAN systeem. Vervolgens is het aan banken hoe je daar mee om kunt gaan en is ("raad eens") Bunq wel 1 van de meest limiterende banken omdat je dus echt andere rekeningen nodig hebt.
Natuurlijk hebben we goed gekeken nadat deze situatie ontstaan is hoe het komt. Die 50.000 euro is niet een limiet van de bank maar van het achterliggende IBAN systeem. Vervolgens is het aan banken hoe je daar mee om kunt gaan en is ("raad eens") Bunq wel 1 van de meest limiterende banken omdat je dus echt andere rekeningen nodig hebt.
@walletje-w die 50k is geen limiet van het achterliggende SEPA systeem. Voor SCT (SEPA Credit Transfer) is de limiet namelijk 999.999.999,99 euro (zie pagina 22, punt 2.77). Maar bijna alle consumentenbanken zitten daar (ver) onder. Het zou natuurlijk ook super onhandig zijn als de Minister van Financiën per 50k euro een nieuwe overboeking moest aanmaken 
Al hebben die wellicht weer andere systemen?
Voor Instant Payments is er wel een lagere limiet, namelijk 100.000 euro. Dat is een maatregel tegen fraude en witwassen. Maar ook hier kan iedere bank natuurlijk weer lagere limieten voor hebben.
Voor Instant Payments is er wel een lagere limiet, namelijk 100.000 euro. Dat is een maatregel tegen fraude en witwassen. Maar ook hier kan iedere bank natuurlijk weer lagere limieten voor hebben.
Dat zou goed kunnen, volgens mij is het inderdaad ook wel mogelijk om meer over te boeken. Zie de methode van ABN, maar boven de 50.000 zit een transactie dacht ik in een andere prijscategorie. Dus banken willen dat ontmoedingen denk ik. Naast dat het een handig limiet is om grote betalingen tegen te kunnen houden. Maar ik ben nu aannames aan het maken.JeroenE schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:51:
@walletje-w die 50k is geen limiet van het achterliggende SEPA systeem. Voor SCT (SEPA Credit Transfer) is de limiet namelijk 999.999.999,99 euro (zie pagina 22, punt 2.77). Maar bijna alle consumentenbanken zitten daar (ver) onder. Het zou natuurlijk ook super onhandig zijn als de Minister van Financiën per 50k euro een nieuwe overboeking moest aanmaken
@walletje-w Volgens mij hangen er niet echt prijzen aan SEPA overboekingen. Voor de controle van de bank is het natuurlijk ook niet anders of je een betaling van 150k moet controleren of 3 betalingen van 50k. Dat laatste is waarschijnlijk zelfs duurder voor de bank omdat er dan 3 keer naar gekeken moet worden ipv 1 keer.
Is het niet zo dat ze bij bedragen boven de 50K dit moeten melden ergens?
Wellicht dat ze het daarom doen. Zal wel meer werk zijn om dit te melden ipv 3x 50K
Wellicht dat ze het daarom doen. Zal wel meer werk zijn om dit te melden ipv 3x 50K
@Nicap Ik ken die regels niet precies, maar ik dacht dat de grens voor ongebruikelijke transacties 10k is. Maar als iemand 2 keer eenzelfde transactie doet van 7k (dus ipv 1 van 14k) dan is dat ook ongebruikelijk.
Duidelijk samengevat door het Financiële Dagblad:
Bron: https://fd.nl/beurs/1389222/bunq-wordt-bank (inloggen)Bunq wordt bank
Soms moet je toegeven dat de wereld veranderd is. Bunq, de bank die nooit geld zou verdienen met geld en een broertje dood had aan private equity, liet beide principes varen. Het bedrijf presenteerde afgelopen week een nieuwe aandeelhouder en lijfde een kredietverlener in.
Verwijderd
Volgens mij is iedereen op vakantie, want het jaarverslag over 2020 staat al een tijdje op de site en niemand heeft er iets over gezegd!
Het is ze gelukt om € 18,5kk (2020, 2019 € 8,6kk) aan rechtstreekse kosten bij rekeninghouders op te halen. Dat had ik niet verwacht. Daarnaast loopt ook de interchange behoorlijk op.
Bottom-line zoals verwacht natuurlijk verlies, -/- € 16,1kk versus -/- € 13,9kk in 2019.
Het zal denk ik nooit meer mijn bank worden, maar er is wel een markt voor, zo te zien.
Het is ze gelukt om € 18,5kk (2020, 2019 € 8,6kk) aan rechtstreekse kosten bij rekeninghouders op te halen. Dat had ik niet verwacht. Daarnaast loopt ook de interchange behoorlijk op.
Bottom-line zoals verwacht natuurlijk verlies, -/- € 16,1kk versus -/- € 13,9kk in 2019.
Het zal denk ik nooit meer mijn bank worden, maar er is wel een markt voor, zo te zien.
Weet iemand wie de hoogte van het gereserveerde bedrag bepaalt bij onbemande tankstations, de bank of het tankstation? Bij mijn vaste tankstation werd voorheen €125,- gereserveerd. Gisteren maar €99,-. Ruim voldoende voor mijn kleine tankje, maar met de huidige brandstofprijzen kan ik me voorstellen dat dit voor velen te weinig is.
Op de sites van diverse benzinemerken staat dat de bank de reservering doet.
Betekent dit dat bunq het reserveringsbedrag heeft verlaagd? En dus mensen met een grotere auto dan ik niet vol kunnen tanken met bunq?
Betekent dit dat bunq het reserveringsbedrag heeft verlaagd? En dus mensen met een grotere auto dan ik niet vol kunnen tanken met bunq?
Verwijderd
Dat is volgens mij gewoon het tankstation. Nu tank ik 99% van de keren in België en is het eigenlijk altijd 125 euro (staat zo op het scherm).. Hopenlijk ga ik 125 euro per tank nooit halen. (tot in 10 jaar elektrisch de hoofdmode wordt)
dit is ook afhankelijk vsn het bedrag op je rekeningdixet schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:57:
Weet iemand wie de hoogte van het gereserveerde bedrag bepaalt bij onbemande tankstations, de bank of het tankstation? Bij mijn vaste tankstation werd voorheen €125,- gereserveerd. Gisteren maar €99,-. Ruim voldoende voor mijn kleine tankje, maar met de huidige brandstofprijzen kan ik me voorstellen dat dit voor velen te weinig is.
Als ik 40 euro over heb is de reservering 40
Ik bankier met veel tegenzin bij Bunq. Ik begrijp eigenlijk niets van de app maar goed, voor een kleine VVE met 6 transacties per maand, I'll survive.
Nu kreeg ik laatst weer een notificatie dat er een ander plan aan zit te komen. En wederom zie ik letterlijk door de Bunq bomen het bos niet meer.
Ik heb schijnbaar EasyMoney nu en er is een EasyBank optie, goedkoper... volgens deze pagina zie ik geen noemenswaardige verschillen (behalve dat ik een 2e IBAN moet samenvoegen met de eerste).
Zie ik iets over het hoofd? Of kan ik concluderen dat Bunq voor het eerst heeft geluisterd naar haar klanten en introduceert daarom een simpelere, goedkopere optie?
Nu kreeg ik laatst weer een notificatie dat er een ander plan aan zit te komen. En wederom zie ik letterlijk door de Bunq bomen het bos niet meer.
Ik heb schijnbaar EasyMoney nu en er is een EasyBank optie, goedkoper... volgens deze pagina zie ik geen noemenswaardige verschillen (behalve dat ik een 2e IBAN moet samenvoegen met de eerste).
Zie ik iets over het hoofd? Of kan ik concluderen dat Bunq voor het eerst heeft geluisterd naar haar klanten en introduceert daarom een simpelere, goedkopere optie?
@iAR Ja, verschillen zijn dat je maar 1 bankrekening kan hebben, maar 1 gratis betaalkaart (kan wel meer, maar kost dan geld), geen online betaalkaarten, altijd moet betalen om geld uit een gedlautomaat op te nemen en 1,5% provisie betalen over pinbetalingen in vreemde valuta. Geen groot probleem voor een VVE, denk ik.
Maar wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat er maar 1 bestuurder mogelijk is. Bij Easy Money Business zijn dat 3 bestuurders en eventueel meer tegen betaling.
In het kostenoverzicht kan je de verschillen vinden.
Maar wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat er maar 1 bestuurder mogelijk is. Bij Easy Money Business zijn dat 3 bestuurders en eventueel meer tegen betaling.
Ah top, dank je. Dat is helder. Het is een kleine VVE, met zoals ik zei, 6 transacties per maand, een bestuurder en we hebben verder niets nodig als passen, opnemen of vreemde valuta. Ik zet hem om!JeroenE schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:56:
@iAR Ja, verschillen zijn dat je maar 1 bankrekening kan hebben, maar 1 gratis betaalkaart (kan wel meer, maar kost dan geld), geen online betaalkaarten, altijd moet betalen om geld uit een gedlautomaat op te nemen en 1,5% provisie betalen over pinbetalingen in vreemde valuta. Geen groot probleem voor een VVE, denk ik.
Ik ben zakelijk aan 't afstappen van Knab en ben langzaam aan aan 't verhuizen naar de Rabo. Daarmee kom ik zakelijk op rabo+bunq uit.
Onderdeel daarvan is een nieuwe pinpas (die je moet gebruiken om transacties te signen) en een credit card. Wat schetst mijn verbazing, de pincode van de creditcard is eenvoudig te wijzigen bij een betaalautomaat, maar de pincode van de pinpas niet.
Het zal allemaal zo z'n redenen hebben, maar bij bunq kon dit al since the start of days...
Onderdeel daarvan is een nieuwe pinpas (die je moet gebruiken om transacties te signen) en een credit card. Wat schetst mijn verbazing, de pincode van de creditcard is eenvoudig te wijzigen bij een betaalautomaat, maar de pincode van de pinpas niet.
Het zal allemaal zo z'n redenen hebben, maar bij bunq kon dit al since the start of days...
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik had dezelfde verbazing toen ik van Bunq terug overstapte naar ING, waar ik eerst zat. Geen idee waarom, en luxeprobleem natuurlijk, maar toch even irritant de eerste paar keer als je je nieuwe pincode niet kan onthoudenFreeaqingme schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:46:
at schetst mijn verbazing, de pincode van de creditcard is eenvoudig te wijzigen bij een betaalautomaat, maar de pincode van de pinpas niet.
Vraag: als ik een Savings Account aanmaak en deze deel met mijn partner, is dit dan een en/of-rekening of een gedeelde eigen rekening (een connect die je achteraf ook kunt wijzigen)? Dit omdat wij willen dat het geld op onze beide naam staat...
Je moet kiezen voor een Gezamenlijke Rekening / Shared Account, dan wordt het een en/of (CJ) rekening.bllb schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:27:
Vraag: als ik een Savings Account aanmaak en deze deel met mijn partner, is dit dan een en/of-rekening of een gedeelde eigen rekening (een connect die je achteraf ook kunt wijzigen)? Dit omdat wij willen dat het geld op onze beide naam staat...
Heeft iemand ook last er van dat bij een MT940 de datum van een aantal transacties echt een paar weken verschilt? De "EntryDate" is wel goed, maar de "Value Date" op de :61: line, klopt gewoon niet. Ik heb al transacties van 1 augustus 2021
Tag 61 – Statement Line
Optional – 6!n[4!n]2a[1!a]15d1!a3!c16x[//16x]
[34x]
6!n Value Date (YYMMDD)
[4!n] Entry Date (MMDD)
2a Debit/Credit Mark
[1!a] Funds Code (3rd character of the currency code, if needed)
15d Amount
1!a3!c Transaction Type Identification Code
16x Customer Reference
[//16x] Bank Reference
[34x] Supplementary Details (this will be on a new/separate line)
Tag 61 – Statement Line
Optional – 6!n[4!n]2a[1!a]15d1!a3!c16x[//16x]
[34x]
6!n Value Date (YYMMDD)
[4!n] Entry Date (MMDD)
2a Debit/Credit Mark
[1!a] Funds Code (3rd character of the currency code, if needed)
15d Amount
1!a3!c Transaction Type Identification Code
16x Customer Reference
[//16x] Bank Reference
[34x] Supplementary Details (this will be on a new/separate line)
[ Voor 47% gewijzigd door Jrz op 27-07-2021 16:31 ]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
@Jrz Er staat me iets bij dat dit gebruikelijk is met credit card transacties (wellicht ook debit card?). Die worden wel gelijk van je saldo afgehaald, maar officieel pas aan het begin van de volgende maand verrekend. Kan het dat zijn?
Het klopt wat je zegt, maar ik ben wel van mening dat de datum verkeerd staat. De 2e datum is optioneel namelijk. Eigenlijk zou je twee transacties moeten hebben, want dat zijn het ook.JeroenE schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:25:
@Jrz Er staat me iets bij dat dit gebruikelijk is met credit card transacties (wellicht ook debit card?). Die worden wel gelijk van je saldo afgehaald, maar officieel pas aan het begin van de volgende maand verrekend. Kan het dat zijn?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Je hebt toch maar 1 keer betaald? Dus dan is het gewoon 1 transactie. Waarom zouden dat er 2 moeten zijn?Jrz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:29:
Het klopt wat je zegt, maar ik ben wel van mening dat de datum verkeerd staat. De 2e datum is optioneel namelijk. Eigenlijk zou je twee transacties moeten hebben, want dat zijn het ook.
Bij gewone bankrekeningen is het tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk, maar bij spaarrekeningen zijn er ook nog wel constructies dat een bijschrijving pas op een later tijdstip rente gaat geven. Bijvoorbeeld bij een kwartaalrente waarbij je alleen rente krijgt over het bedrag dat op 1 januari, 1 april, etc op je rekening staat. Als je dus een storting doet op 4 februari is de verwerkingsdatum 4 februari, maar de valutadatum 1 april.
Dit is hetzelfde, maar dan andersom.
Waar het op neerkomt is dat bunq in hun app laat zien dat je geld al op 20 juli is afgeschreven, maar dit eigenlijk niet klopt. Het wordt pas daadwerkelijk op 1 augustus afgeschreven. Daar kan je vanalles over vinden natuurlijk, maar bunq vindt dit de duidelijkste manier voor zover ik weet. Dit komt natuurlijk ook omdat ze werken met het bedrag wat op de bankrekening staat ipv een afgesproken kredietbedrag.
Maar laat mij je vooral niet weerhouden om aan bunq te vragen dit aan te passen.
Ook bij normale bankrekeningen heb je wel te maken met valutadatums. Zeker rond feestdagen kan er dan zomaar een paar dagen zitten tussen de transactie en de valutadatum. Ook gewoon bij euro betalingen vanaf een euro rekening. Ik heb wel het idee dat dat op m'n zakelijke rekeningen meer voorkomt dan m'n priverekeningen, maar wellicht let ik er daarbij gewoon meer op omdat ik ze moet importeren in m'n boekhoudsysteem.JeroenE schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:44:
[...]
Bij gewone bankrekeningen is het tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk,
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
@Freeaqingme Volgens mij bestaat het nog wel, maar is sinds PSD toch gelimiteerd tot maximaal 1 werkdag? Bij feestdagen is dat dus wel even oppassen. Vooral omdat je niet alleen met Nederlandse feestdagen zit. In principe kan je het geld dus 2 dagen "kwijt" zijn. Jij schrijft vandaag over, de bank stuurt het morgen door, de ontvangende bank schrijft het overmorgen bij. Vroeger gebeurde het wel dat je het geld gewoon een week (of langer bij feestdagen) kwijt was omdat het "onderweg" was van de Rabobank naar de Giro (of anbersom).
Maar dan is het toch niet zo dat je pas vanaf (bijvoorbeeld) volgende week dat geld rente gaat opleveren (hahaha, waar krijg je überhaupt nog rente) op je bankrekening?
Het is nog niet overal 100%, maar met de Instant Payments heb je die valutadagen ook niet, voor zover ik weet? Dan staat het geld gelijk op je rekening, al zal het vast zo zijn dat je dan pas de volgende dag rente krijgt.
Maar dan is het toch niet zo dat je pas vanaf (bijvoorbeeld) volgende week dat geld rente gaat opleveren (hahaha, waar krijg je überhaupt nog rente) op je bankrekening?
Het is nog niet overal 100%, maar met de Instant Payments heb je die valutadagen ook niet, voor zover ik weet? Dan staat het geld gelijk op je rekening, al zal het vast zo zijn dat je dan pas de volgende dag rente krijgt.
Valuta dagen, rente dagen; belangrijkste is toch dat een betaling is gedaan? …….Ik mis hier de toch wat meer inhoudelijke discussie waarom Bunq wel of niet een goede bank is. En ook met reacties van @John Do NL weer daarop. Daarom mijn stelling: ‘Bunq is toch wat gebakken lucht met een te dure prijsstelling’ in de Nederlandse bankenwereld; de afgelopen tijd wordt Bunq door de grootbanken en andere fintechs geëvenaard of zelfs verbeterd in uitvoering en mogelijkheden in bankieren. Bunq biedt geen echte credit Card met krediet faciliteit, maar wordt wel verkocht als creditcard. Meerdere rekeningen kan inmiddels ook elders bij een bank. Probleem is dat Bunq nog steeds geen telefoon helpdesk heeft, wat andere banken weer wel hebben. Koers omwisseling bij Bunq tov fintechs is hetzelfde. Enige grote voordeel lijkt mij de 5 dagen incasso goedkeuring kunnen geven. Echter 9€ of 17€ per maand is te veel om te vragen voor een bankrekening. Bunq is echt meer voor tech-savys ontwikkeld lijkt het.
[ Voor 5% gewijzigd door Datisraar op 30-07-2021 08:51 ]
Het is vervelend als je transacties is een ander kwartaal of land vallen.Datisraar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:49:
Valuta dagen, rente dagen; belangrijkste is toch dat een betaling is gedaan? …….Ik mis hier de toch wat meer inhoudelijke discussie waarom Bunq wel of niet een goede bank is. En ook met reacties van @John Do NL weer daarop. Daarom mijn stelling: ‘Bunq is toch wat gebakken lucht met een te dure prijsstelling’ in de Nederlandse bankenwereld; de afgelopen tijd wordt Bunq door de grootbanken en andere fintechs geëvenaard of zelfs verbeterd in uitvoering en mogelijkheden in bankieren. Bunq biedt geen echte credit Card met krediet faciliteit, maar wordt wel verkocht als creditcard. Meerdere rekeningen kan inmiddels ook elders bij een bank. Probleem is dat Bunq nog steeds geen telefoon helpdesk heeft, wat andere banken weer wel hebben. Koers omwisseling bij Bunq tov fintechs is hetzelfde. Enige grote voordeel lijkt mij de 5 dagen incasso goedkeuring kunnen geven. Echter 9€ of 17€ per maand is te veel om te vragen voor een bankrekening. Bunq is echt meer voor tech-savys ontwikkeld lijkt het.
Ook is niemand te bereiken voor het downloaden van het jaar overzicht 2020, wat bij meerderen niet werkt
Nu echt tijd om bunq te dropped, na het plots opdoeken van de free en iedereen te pushen naar easy travel. Wat je zou kunnen houden tot op het einde van de kaartgeldigheidsduur hebben ze weer geknoeid. Ik centraliseer mijn banken via een app die PSD2 gebruikt, ik kan dat op mijn bunq niet meer vernieuwen. Als ik approve krijg ik altijd de wizard om te upgraden naar een ander abonnement. Bij mijn weten heb ik niet gezien dat bij het semi EOL gaan van Easy Travel ook de PSD2 ondersteuning gesloopt is. Soit met Curve / Revolut ( ideal ) en N26 zal het ook wel lukken verder.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Verwijderd
De support afdeling van bunq is blijkbaar met vakantie, 2 Aug. in-app vraag gesteld met als reactie 100 wachtende voor mij en 3 dagen later nog geen reactie. Ze zitten daar blijkbaar met ander halve paardekop.
Schiet niet echt op!
Schiet niet echt op!
Leip gedoe hier met Bunq. Betalingen via pin terminals geven vage meldingen die nergens op slaan (“voer de pas in in de terminal en betaal met pincode”, nadat ik de pincode invoer en Bunq dit herkent want het geeft de foutmelding op m’n secondary PIN-rekening waarmee ik inderdaad probeerde af te rekenen ipv pin voor main account
), kan niet betalen bij Amazon met mastercard ondanks dat alles goed staat, creditcard van andere bank werkt wel en bij eerste poging; en bunq’s “uurtje wachttijd” support reageert niet. Je kan écht niet zonder een rekening bij een andere bank met Bunq. 
Wat ook heel vervelend is is dat je maar één open incident mag hebben. Bij meerdere problemen waar ze details voor willen moet je dus alles in één chat pleuren, maar de medewerkers gaan dan lang niet altijd op beide problemen in. Dus wil ik liever 2 aparte incidenten openen, maar dat kan niet. Ugh.
Wat ook heel vervelend is is dat je maar één open incident mag hebben. Bij meerdere problemen waar ze details voor willen moet je dus alles in één chat pleuren, maar de medewerkers gaan dan lang niet altijd op beide problemen in. Dus wil ik liever 2 aparte incidenten openen, maar dat kan niet. Ugh.
[ Voor 28% gewijzigd door WhatsappHack op 06-08-2021 18:36 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Het lijkt een beetje een trend bij veel bedrijven: communicatie komt van twee kanten. Maar veel van die bedrijven communiceren helemaal niet meer. Ik heb het een paar keer meegemaakt. Een bedrijf waar ik dik 2000 euro aan heb betaald reageert niet meer. Heeft het wel heel druk met Hugo de Jonge en andere kritiek op het coronabeleid. Des te frustrerender. Een vakgarage reageert niet op kritische vragen over de aankoop van een auto.
En dan bunq. Bij bunq reageert de support blijkbaar ook niet meet. Als we het te druk hebben, gaat de deur dicht en zoekt iedereen het maar uit. Hallo, je bent een bank! Mensen kunnen niet zonder support.
En dan bunq. Bij bunq reageert de support blijkbaar ook niet meet. Als we het te druk hebben, gaat de deur dicht en zoekt iedereen het maar uit. Hallo, je bent een bank! Mensen kunnen niet zonder support.
Toen ik bij bunq zat vroeg ik me na een tijdje af: waarom heb ik toch de hele tijd support nodig? Dat is niet logisch.Dennisweb schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:28:
Hallo, je bent een bank! Mensen kunnen niet zonder support.
Dat was door een combinatie van dingen: omdat de card niet werkte als die dat wel zou moeten doen, er een fout in de app zat (bij bijv. het zoeken), dingen in een nieuwe versie op een andere plek waren gezet waardoor ik ze niet meer kon vinden, etc.
Wellicht hebben mensen het hier wel te veel nodig door onduidelijkheden in het product of bugs in de applicatie...
Nu ik alweer enige tijd terug bij ASN zit heb ik nog nooit ook maar 1 vraag gehad. De website werkt, is al jarenlang hetzelfde en ik kan doen wat ik moet doen. (Ik heb de app niet eens nodig, ze sturen een e-mail bij een aangekondigde incasso en dat is voor mij voldoende om te weten.)
[ Voor 2% gewijzigd door Intercity op 07-08-2021 07:05 . Reden: onduidelijk herschreven :) ]
Verwijderd
Dat is het hem.. Ik heb in de 20 jaar dat ik bij de rabobank zat ze 1x nodig gehad (max pin saldo upgraden voor aankoop auto), wat telefonisch eenvoudig ging. Bij bunq had ik support in 1 jaar al 10 keer nodig, dat helpt niet. Nu alleen nog een travelcard (wel handig voor erbij), maar terug naar volledig bunq ga ik niet meer.
Spoiler alert: In de eerste uurtjes nadat het mogelijk was om te zien hoeveel mensen er aan het wachten waren stond de teller op >700 mensen. Het lijkt erop dat ze gewoon if > 100 then 100 hebben gedaanVerwijderd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:15:
De support afdeling van bunq is blijkbaar met vakantie, 2 Aug. in-app vraag gesteld met als reactie 100 wachtende voor mij en 3 dagen later nog geen reactie. Ze zitten daar blijkbaar met ander halve paardekop.
Schiet niet echt op!
Jammer voor een 'transparante' bank..
[ Voor 41% gewijzigd door jugger naut op 09-08-2021 13:13 ]
Verwijderd
Zag dat 2 Aug. voor het eerst, maar het zou kunnen heb nog steeds niets gehoord van bunq support.jugger naut schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:12:
[...]
Spoiler alert: In de eerste uurtjes nadat het mogelijk was om te zien hoeveel mensen er aan het wachten waren stond de teller op >700 mensen. Het lijkt erop dat ze gewoon if > 100 then 100 hebben gedaan(het is namelijk ALTIJD 100). Want ja dat ziet er natuurlijk heel slecht uit voor de klanten als er honderden mensen aan het wachten zijn..
Maar ga het zien wanneer die klanten daar op support gaan reageren.
Betaal maar €16,99 p/mnd, dus waarom zouden ze zich druk maken
Sowieso heeft denk ik weinig nu om daar een getal te laten zien. Je kan als klant dat getal toch niet echt op waarde schatten, immers weet je al niet hoeveel agents actief zijn. Enige wat zinvol is om daar indicatief hoog over wachttijd te vermelden. Het is sowieso wat anders dan dat je moet wachten aan de telefoon.jugger naut schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:12:
[...]
Spoiler alert: In de eerste uurtjes nadat het mogelijk was om te zien hoeveel mensen er aan het wachten waren stond de teller op >700 mensen. Het lijkt erop dat ze gewoon if > 100 then 100 hebben gedaan(het is namelijk ALTIJD 100). Want ja dat ziet er natuurlijk heel slecht uit voor de klanten als er honderden mensen aan het wachten zijn..
Precies, dus wees eerlijk of laat het weg. Ik snap de meerwaarde er niet van. De indicatie van de wachttijd is trouwens ook compleet waardeloos. Komt absoluut niet eens in de buurt.John Do NL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:14:
[...]
Sowieso heeft denk ik weinig nu om daar een getal te laten zien. Je kan als klant dat getal toch niet echt op waarde schatten, immers weet je al niet hoeveel agents actief zijn. Enige wat zinvol is om daar indicatief hoog over wachttijd te vermelden. Het is sowieso wat anders dan dat je moet wachten aan de telefoon.
Die gebruikt het zelfde algoritme als de "saldo voorspellen" functiejugger naut schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
De indicatie van de wachttijd is trouwens ook compleet waardeloos. Komt absoluut niet eens in de buurt.

Ook hier maar even de vraag (naast KNAB).
Hi Bunq gebruikers. Ik ben aan het overwegen mijn (betaal)rekening over te zetten van ABN naar Bunq. Dit gaat om betaalrekening, spaarrekening(en) en de creditcard. Nou ben ik benieuwd naar de recente ervaringen van Bunq en het liefst iemand die ook bij ABN gezeten heeft.
Met name de automatische spaarpotjes en regels bij automatisch overboeken spreekt me aan. Hierboven lees ik wel veel ontevredenheid. Daarnaast ben ik benieuwd hoe de debet creditcard bevalt. Hoe zijn de ervaringen hierin? Andere grote verschillen die iemand toevallig opviel? Hoor graag!
Hi Bunq gebruikers. Ik ben aan het overwegen mijn (betaal)rekening over te zetten van ABN naar Bunq. Dit gaat om betaalrekening, spaarrekening(en) en de creditcard. Nou ben ik benieuwd naar de recente ervaringen van Bunq en het liefst iemand die ook bij ABN gezeten heeft.
Met name de automatische spaarpotjes en regels bij automatisch overboeken spreekt me aan. Hierboven lees ik wel veel ontevredenheid. Daarnaast ben ik benieuwd hoe de debet creditcard bevalt. Hoe zijn de ervaringen hierin? Andere grote verschillen die iemand toevallig opviel? Hoor graag!
@Fedde ik zou gewoon eens een account aanmaken en het eens proberen.Hoef je natuurlijk nog niets over te zetten, maar kan je er wel bijvoorbeeld wat geld op overmaken en dan een paar weken je boodschappen etc van doen.
een deel van de onvrede die je in dit topic leest is van mensen van het eerste uur. Toen bunq begon had het vooral een heel grote tech/geek gebruikers- & doelgroep, Nu het product en bedrijf meer volwassen wordt, worden er soms keuzes gemaakt die de oorspronkelijke groep gebruikers soms de wenkbrauwen doet fronsen. Daar wordt dan van gespeculeerd dat dat is om wel een bredere groep gebruikers aan te spreken.
Met ABN zelf heb ik geen ervaring. Wel bankier ik momenteel (ook zakelijk) bij de Rabo, bunq en Knab. Allemaal hebben ze hun onhebbenlijkheden. Knab gaat er uit, en dan houdt ik Rabo + bunq over.
een deel van de onvrede die je in dit topic leest is van mensen van het eerste uur. Toen bunq begon had het vooral een heel grote tech/geek gebruikers- & doelgroep, Nu het product en bedrijf meer volwassen wordt, worden er soms keuzes gemaakt die de oorspronkelijke groep gebruikers soms de wenkbrauwen doet fronsen. Daar wordt dan van gespeculeerd dat dat is om wel een bredere groep gebruikers aan te spreken.
Met ABN zelf heb ik geen ervaring. Wel bankier ik momenteel (ook zakelijk) bij de Rabo, bunq en Knab. Allemaal hebben ze hun onhebbenlijkheden. Knab gaat er uit, en dan houdt ik Rabo + bunq over.
offtopic:
Edit: Met ABN heb ik wel ervaring in de vorm van Florius voor m'n hypotheek, maar dat staat denk ik net te ver van hun bancaire producten af?
Edit: Met ABN heb ik wel ervaring in de vorm van Florius voor m'n hypotheek, maar dat staat denk ik net te ver van hun bancaire producten af?
[ Voor 8% gewijzigd door Freeaqingme op 09-08-2021 22:40 ]
Hij word (werd) geaccepteerd als volwaardige creditcard (dingen zoals borg werden van je saldo afgehaald en later weer bijgeschreven). Echter ben ik al weer een aantal bedrijven tegen gekomen die wel een volwaardige creditcard eisen maar expres niet die van bunq accepteren. Voor de rest zit er geen aankoopbescherming op o.i.d. Daarnaast, doe je zelf een lol en blijf bij bunq weg. Ben 4 jaar klant geweest, en de magie van Bunq zit er niet meer in (ookal zullen bepaalde mensen alles doen om alleen het positive van bunq te vertellen (lees indoctrineren)Fedde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:29:
Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.
Ik ben 3 jaar geleden overgestapt van ABN naar Bunq en heb na een half jaar de rekening bij ABN inclusief ICS creditcard opgezegd. Tot nu toe tevreden en geen problemen ervaren, zowel met de debit als de credit card. Heb support ook nog nooit hoeven te benaderen. Ik zit zelf in een pack en vind de 5 EUR (intussen 6 EUR) per maand acceptabel voor wat je ervoor terug krijgt maar daarmee zijn ze zeker niet de goedkoopste bank.Fedde schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:29:
Je zult hier altijd eerder mensen zien reageren die problemen ervaren maar de meerderheid zal gewoon tevreden zijn en die hoor of zie je hier niet of nauwelijks. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat Bunq een perfecte bank is, integendeel. Er is genoeg ruimte voor verbetering maar persoonlijk vind ik dat dit voor elke andere bank ook geldt. De perfecte bank bestaat (nog) niet.
@Fedde hier oud ABN gebruiker en overgestapt in de V2 app periode van bunq (2 jaar terug nu denk ik). Ondanks de app nu een hoop functionaliteit heeft welke ik niet gebruik ben ik nog wel tevreden.
De potjes, automatisch loon verdelen, bonnetjes scannen, zerofx, integratie van Wise, beheer van incasso's, etc. vind ik persoonlijk allemaal fijne features en de meeste zou ik echt missen als ik weer naar een traditionele bank zou gaan.
Maar ik heb persoonlijk dan ook nooit issues gehad met betalen (ook niet in het buitenland). Dus ik ben verder een tevreden klant. Als je eenmaal problemen hebt is het niet op het niveau van een traditionele bank is mij ervaring in dit topic. Alhoewel ze nu wel een soort SOS optie hebben, wat wel wat meer vertrouwen geeft imo.
De potjes, automatisch loon verdelen, bonnetjes scannen, zerofx, integratie van Wise, beheer van incasso's, etc. vind ik persoonlijk allemaal fijne features en de meeste zou ik echt missen als ik weer naar een traditionele bank zou gaan.
Maar ik heb persoonlijk dan ook nooit issues gehad met betalen (ook niet in het buitenland). Dus ik ben verder een tevreden klant. Als je eenmaal problemen hebt is het niet op het niveau van een traditionele bank is mij ervaring in dit topic. Alhoewel ze nu wel een soort SOS optie hebben, wat wel wat meer vertrouwen geeft imo.
Ik denk dat vriend en vijand van bunq het er wel over eens zijn dat de “klantenservice” vrij waardeloos is. Voor al het andere (naast het debacle van V2 -> V3) ben ik tevreden. Maar oh wee als je support nog hebt.
Dank voor de reacties. Ook deze lopen weer deels uiteen, maar wellicht is een keer proberen wel een goede optie:-).
Dat lijkt mij goed om dat eerst uit te proberen bij Bunq en/of Knab, en ABN nog niet gelijk opzeggen. Wij kunnen hier wel aangeven wat onze positieve en negatieve ervaringen zijn bij Bunq, maar moet je zelf ervaren. Succes met de keuze(s)!Fedde schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:23:
Dank voor de reacties. Ook deze lopen weer deels uiteen, maar wellicht is een keer proberen wel een goede optie:-).
NB : probeer hier op Tweakers ook te vragen op andere draadjes hoe het daar bevalt bij klanten van Openbank, N26, Revolut, Vivid bank.
[ Voor 20% gewijzigd door Datisraar op 10-08-2021 12:24 ]
De andere banken die jij benoemd spreken mij zelf weer minder aan :-). Wil wel graag een NL IBAN en de functies van Bunq lijken me tof. Maandelijkse kosten zijn niet het hoofd argument. Thanks tho!
Ik heb eind vorige maand mijn Bunq Abonnement gewijzigd naar Easy Bank.
Eind juli kreeg ik een rekening van €22,49, deze was blijkbaar zo hoog, omdat ik 3 pockets had, in plaats van de toegestane 1.
Ik heb deze factuur betaald en daarna zou een andere afdeling het teveel betaalde crediteren.
Nu wacht ik al sinds 26 juli op dat geld. Heb al een paar keer om een update gevraagd, maar tot op heden geen verandering.
Is dit standaard, dat het zo lang duurt om iets gecrediteerd te krijgen van Bunq?
Eind juli kreeg ik een rekening van €22,49, deze was blijkbaar zo hoog, omdat ik 3 pockets had, in plaats van de toegestane 1.
Ik heb deze factuur betaald en daarna zou een andere afdeling het teveel betaalde crediteren.
Nu wacht ik al sinds 26 juli op dat geld. Heb al een paar keer om een update gevraagd, maar tot op heden geen verandering.
Is dit standaard, dat het zo lang duurt om iets gecrediteerd te krijgen van Bunq?
Tuurlijk heeft het nut. Als er op een gegeven moment 700 mensen aan de lijn hangen, hebben er dus minimaal 700 mensen support nodig. 700! mensen met problemen!John Do NL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:14:
[...]
Sowieso heeft denk ik weinig nu om daar een getal te laten zien. Je kan als klant dat getal toch niet echt op waarde schatten, immers weet je al niet hoeveel agents actief zijn. Enige wat zinvol is om daar indicatief hoog over wachttijd te vermelden. Het is sowieso wat anders dan dat je moet wachten aan de telefoon.
Dat kun je niet goedpraten.
"ja maar, wellicht willen ze wel services afnemen" - het is een digitale bank. Als mensen bellen is je site of app niet voldoende voor zo'n moderne bank
"ja maar, je weet niet hoeveel mensen er op de servicedesk zitten en hoe lang een call duurt" - hoe meer mensen en hoe langer de call, hoe erger een getal van 700 is.
700 wachtende mensen bij zo'n kleine bank is niet goed te praten. Geen wonder dat de feature niet meer lijkt te werken.
Ik blijf erbij, zinloos. Het zegt je niets en helpt je ook niet verder. Klanten weten immers ook niet hoeveel klanten er in totaal zijn, misschien een storing was… enzo…celshof schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:25:
[...]
Tuurlijk heeft het nut. Als er op een gegeven moment 700 mensen aan de lijn hangen, hebben er dus minimaal 700 mensen support nodig. 700! mensen met problemen!
Dat kun je niet goedpraten.
"ja maar, wellicht willen ze wel services afnemen" - het is een digitale bank. Als mensen bellen is je site of app niet voldoende voor zo'n moderne bank
"ja maar, je weet niet hoeveel mensen er op de servicedesk zitten en hoe lang een call duurt" - hoe meer mensen en hoe langer de call, hoe erger een getal van 700 is.
700 wachtende mensen bij zo'n kleine bank is niet goed te praten. Geen wonder dat de feature niet meer lijkt te werken.
Het zegt niet.
Bunq is relatief klein, dat weet iedereen. En een enkele keer een hoog aantal is juist heel prettig, want dan kun je aan het grote aantal wachtenden zien dat er iets aan de hand is.John Do NL schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Ik blijf erbij, zinloos. Het zegt je niets en helpt je ook niet verder. Klanten weten immers ook niet hoeveel klanten er in totaal zijn, misschien een storing was… enzo…
Het zegt niet.
Sowieso is er iemand die heeft nagedacht over wat een dergelijke featured toevoegt, mag ik hopen. En dan blijkt de werkelijkheid toch niet zo vrolijk als bedoeld.
Dus jouw claim dat het niets zegt, mag je wel wat beter onderbouwen.
Er zijn tal van studies over dit topic van unobservable queues. Daaruit blijkt, niet onverwacht, dat hoe de wachttijd ervaart wordt belangrijker is dan de daadwerkelijke wachttijd. Je kan dit oa beïnvloeden door te communiceren over de lengte en oorzaak. Maar dat moet dan op een wijze zijn die voor de klant concreet en meetbaar is. Daar zit het punt. Aantal is voor klant lastig om te plaatsen. Wanneer een verwachte tijd aangeeft, maak je dat concreter voor klant. En effect dat hij de wachttijd korter ervaart. Zeker als je hem aan begin vertelt waarom een wachttijd lang is bv… dus dat het bv heel druk is. Een wachttijd wordt ook als korter ervaren als klant idee heeft dat de reden valide is. Er zijn dus tal van knoppen waar je aan kan draaien om de klant een kortere tijd de laten ervaren. En dat heeft zijn weerslag op hoe de klant de dienstverlening in algemene zin ervaart en hoe loyaal hij blijft.celshof schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
Bunq is relatief klein, dat weet iedereen. En een enkele keer een hoog aantal is juist heel prettig, want dan kun je aan het grote aantal wachtenden zien dat er iets aan de hand is.
Sowieso is er iemand die heeft nagedacht over wat een dergelijke featured toevoegt, mag ik hopen. En dan blijkt de werkelijkheid toch niet zo vrolijk als bedoeld.
Dus jouw claim dat het niets zegt, mag je wel wat beter onderbouwen.
Dus klanten snel helpen is key, of op zijn minst het gevoel te geven dat het snel is
Het lijkt erop dat Update 18 eraan zit te komen: https://together.bunq.com/d/45228-guess-the-feature-vol-1/
Met in update 18: een werkende klantenservice. Baanbrekend!jugger naut schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:46:
Het lijkt erop dat Update 18 eraan zit te komen: https://together.bunq.com/d/45228-guess-the-feature-vol-1/
En nu wordt de klantenservice nog verder naar het oosten verplaatst! Van Bulgarije naar Pakistan. En een paar updates later zijn wij de wereld rond en is het weer in NederlandDennisweb schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:51:
[...]
Met in update 18: een werkende klantenservice. Baanbrekend!
Ik schat in dat met deze update 18 @John Do NL eindelijk in de raad van bestuur wordt opgenomen (en de oprichter eindelijk de macht deelt binnen Bunq 👍).
[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 12-08-2021 18:28 ]
Ja, ik heb het uiteindelijk maar laten zitten.SASQUATXH schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:07:
Ik heb eind vorige maand mijn Bunq Abonnement gewijzigd naar Easy Bank.

Is ook verstandiger. Op die manier verdient bunq miljoenen. Maar dan mag je wel je account houden. Als je er wel over gaat blijven zeuren, gooien ze je er gewoon uit.ansichtkaart schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Ja, ik heb het uiteindelijk maar laten zitten.
Na een jaartje KNAB privé te hebben gebruikt, ben ik weer privé teruggegaan naar bunq. Ik wil ze een tweede kans gunnen. Het was een jaartje bij KNAB 2.5 p/m en nu 5 p/m. Bunq is zeker niet perfect, maar als ik toch 5 euro per maand moet gaan betalen, kan die extra euro er ook wel bij. Zakelijk gebruikte ik zelf al bunq dus dan maar een bunq pack aangemaakt. Ik vind het vooral van KNAB jammer dat er gewoon geen vooruitgang wordt geboekt. De app vind ik maar erg karig, push noti's worden erg laat of niet doorgestuurd en je hebt maar 5 IBAN's. Wel pluspunten voor hun support, die is altijd paraat.
Nou moet toch zeggen dat ik het eea heb gemist. De voordelen zoals meerdere spaarpotjes, IBANs, virtuele pasjes, Apple Pay (al hoewel KNAB dit de laatste maanden ook is gaan ondersteunen), dual-pin en nog meer heb ik toch wel gemist. Of het de prijs waard is? Als je in een pack zit, dan voor mij wel (het is nog steeds duur hoor). Ik heb nog geen echte alternatief gezien.
De namen die ze geven aan de pakketten, zoals Easy Green en Easy Money en Easy Bank vind ik echt nergens op slaan, zijn voor mij in ieder geval geen duidelijke namen
Overigens herken ik niet de berichten hier dat support niet of slecht bereikbaar is. De afgelopen drie weken uitbundig contact met ze gehad en er wordt bijna altijd binnen een uur gereageerd. Eergister nog een e-mail gestuurd en dat werd vrij snel (dezelfde dag nog) opgepakt.
Nou moet toch zeggen dat ik het eea heb gemist. De voordelen zoals meerdere spaarpotjes, IBANs, virtuele pasjes, Apple Pay (al hoewel KNAB dit de laatste maanden ook is gaan ondersteunen), dual-pin en nog meer heb ik toch wel gemist. Of het de prijs waard is? Als je in een pack zit, dan voor mij wel (het is nog steeds duur hoor). Ik heb nog geen echte alternatief gezien.
De namen die ze geven aan de pakketten, zoals Easy Green en Easy Money en Easy Bank vind ik echt nergens op slaan, zijn voor mij in ieder geval geen duidelijke namen
Overigens herken ik niet de berichten hier dat support niet of slecht bereikbaar is. De afgelopen drie weken uitbundig contact met ze gehad en er wordt bijna altijd binnen een uur gereageerd. Eergister nog een e-mail gestuurd en dat werd vrij snel (dezelfde dag nog) opgepakt.
hi!
Welkom thuis weer! 🌈 ❤️MysticX schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:17:
Na een jaartje KNAB privé te hebben gebruikt, ben ik weer privé teruggegaan naar bunq. Ik wil ze een tweede kans gunnen. Het was een jaartje bij KNAB 2.5 p/m en nu 5 p/m. Bunq is zeker niet perfect, maar als ik toch 5 euro per maand moet gaan betalen, kan die extra euro er ook wel bij. Zakelijk gebruikte ik zelf al bunq dus dan maar een bunq pack aangemaakt. Ik vind het vooral van KNAB jammer dat er gewoon geen vooruitgang wordt geboekt. De app vind ik maar erg karig, push noti's worden erg laat of niet doorgestuurd en je hebt maar 5 IBAN's. Wel pluspunten voor hun support, die is altijd paraat.
Een vraagje!
In het verleden had ik het 1 euro abonnement en ik had toen twee pasjes. Ik zie dat ik voor 1 pasje 9 euro heb betaald, in 2017. De andere heb ik mogelijk gratis ontvangen.
Deze pasjes zijn verlopen, maar ik heb nu dus een EasyMoney subscription. Hiermee zou ik dus 3 gratis pasjes kunnen aanvragen, alleen wordt dit geweigerd door support omdat ik in het verleden blijkbaar hiervan gebruik heb gemaakt. Maar dit kan niet kloppen, want ik heb nooit onder een premium subscription pasjes aangevraagd.
Iemand een idee wat ik hiermee aan moet? Volgens mij heb ik gewoon recht op drie pasjes, ik heb zelf nog aangegeven dat ik er maar 1 nodig heb.
In het verleden had ik het 1 euro abonnement en ik had toen twee pasjes. Ik zie dat ik voor 1 pasje 9 euro heb betaald, in 2017. De andere heb ik mogelijk gratis ontvangen.
Deze pasjes zijn verlopen, maar ik heb nu dus een EasyMoney subscription. Hiermee zou ik dus 3 gratis pasjes kunnen aanvragen, alleen wordt dit geweigerd door support omdat ik in het verleden blijkbaar hiervan gebruik heb gemaakt. Maar dit kan niet kloppen, want ik heb nooit onder een premium subscription pasjes aangevraagd.
Iemand een idee wat ik hiermee aan moet? Volgens mij heb ik gewoon recht op drie pasjes, ik heb zelf nog aangegeven dat ik er maar 1 nodig heb.
hi!
Je kunt in je app onder "cards" toch gewoon zien welke pasjes je hebt? Als ze verlopen zijn kun je een gratis replacement aanvragen (kan ook een ander card type zijn).
Als je tussendoor wilt wisselen kost dat idd extra geld afaik.
Als je tussendoor wilt wisselen kost dat idd extra geld afaik.
Ik wil voor een nieuwe IBAN een nieuwe pasje aanvragen, waar de juiste IBAN op staat. Er wordt gezegd dat ik met deze subscription 3 gratis pasjes kan aanvragen, maar als ik er dus een nieuwe wil bestellen, dan krijg ik toch de kosten van 9 euro te zien.
Het zou toch niet mogen uitmaken dat ik in het verleden onder een andere subscription een pasje gratis hebt ontvangen en dat het nu niet meer mogelijk kan zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Het zou toch niet mogen uitmaken dat ik in het verleden onder een andere subscription een pasje gratis hebt ontvangen en dat het nu niet meer mogelijk kan zijn? Of zie ik dat verkeerd?
hi!
volgens mij valt of staat het bij de vraag: heb je momenteel 3 (fysieke) pasjes in je cards menu? Zo ja dan kun je idd niet zomaar gratis een nieuw/extra pasje aanvragen (alleen replacements). Zo niet dan zou dat imo wel moeten kunnen. Maar goed dat zou de bunq support je ook moeten kunnen vertellen lijkt me
Op het moment had ik er maar 1 actief in mijn persoonlijke account, maar ze tellen vanaf het begin. Ik heb dus al meerdere passen onder het andere abonnement gehad en daarom kan ik geen gratis nieuwe passen meer aanvragen. Een replacement kan dus wel, maar goed, dat is niet perse wat ik wou.mcDavid schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:40:
volgens mij valt of staat het bij de vraag: heb je momenteel 3 (fysieke) pasjes in je cards menu? Zo ja dan kun je idd niet zomaar gratis een nieuw/extra pasje aanvragen (alleen replacements). Zo niet dan zou dat imo wel moeten kunnen. Maar goed dat zou de bunq support je ook moeten kunnen vertellen lijkt me
Was van mening dat ik onder dit nieuwe abonnement gewoon een extra nieuwe pas kon aanvragen, helaas geldt dat dus voor mij niet zo.
hi!
@MysticX: Komt op mij over alsof ze bij bunq destijds je opzegging niet volledig hebben afgerond, maar alleen je account hebben bevroren?
Schijnt wel vaker te gebeuren:
Schijnt wel vaker te gebeuren:
dirk_mec in "Discussie over & Ervaringen met bunq"Hoe werkt het opzeggen precies? Ik zie bij "lidmaatschap" "account opheffen" staan. Als je die optie gebruikt wordt je account dan bevroren of echt verwijderd?
Dennisweb in "Discussie over & Ervaringen met bunq"Dan wordt je account bevroren en kun je die later weer heractiveren.
[ Voor 50% gewijzigd door U123456 op 16-08-2021 16:32 ]
Ik heb nog een Maestro kaart via de 'Italië route' om toentertijd ApplePay te kunnen hebben. Als ik straks deze kaart kan vernieuwen, wordt het dan weer automatisch een Italiaanse kaart of gewoon op basis van mijn huidige adres een Nederlandse kaart?
Ja daar lijkt het ook op. Het heeft wel twee maanden geduurd voordat ze mijn account konden vrijgeven. Maar goed, wel jammer natuurlijk dat het allemaal zo is gelopen en ook de onduidelijkheid over de 3 gratis fysieke passen die bij deze subscription zou horen.U123456 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
Komt op mij over alsof ze bij bunq destijds je opzegging niet volledig hebben afgerond, maar alleen je account hebben bevroren?
Ik heb inmiddels bij de pas die nog actief stond in mijn account een nieuwe aangevraagd en de account die daarbij hoort ook weer geactiveerd. Dat is op zich ook wel prima, maar niet zoals het zou moeten lijkt mij.
hi!
@MysticX Ik denk dat je moet vragen of ze die oude passen (die je blijkbaar zelf ook niet meer kan zien) ook uit je abonnement verwijderen.
Waarom wil je graag een pasje hebben met een bestaand IBAN er op? Je kan je pas toch altijd van rekening veranderen als je dat wil? Ik heb jaren betaald met een betaalpas waarvan het IBAN wat er op stond al lang was opgeheven.
Waarom wil je graag een pasje hebben met een bestaand IBAN er op? Je kan je pas toch altijd van rekening veranderen als je dat wil? Ik heb jaren betaald met een betaalpas waarvan het IBAN wat er op stond al lang was opgeheven.
Ja klopt hoor, helemaal gelijk, zo heb ik dat ook gedaan en doe ik nog steeds!JeroenE schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:36:
@MysticX
Het was meer voor mezelf en als je ergens in dienst gaat willen ze een kopie/foto van de bankpas. Niet dat het zoveel zou uitmaken, maar ik wou eigenlijk mijn oude IBANS deactiveren en 'schoon' beginnen.
hi!
De support is bij bunq soms wel echt om te huilen. Totaal niet professioneel. Ikzelf ben als bunq klant nog aan het twijfelen of ik (opnieuw) wil gaan overstappen. Waar ik eerst vooral positieve gevoelens bij bunq had zijn mijn gevoelens nu zeer gemengd.
Dus de helpdeskmedewerker staat je netjes te woord, biedt z'n excuses aan voor de vertraging en zegt het door te geven aan de verantwoordelijke officer.SASQUATXH schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:13:
Ik wacht nu al meer dan 3 weken op een gedeeltelijke terugbetaling, door een fout van BUNQ.
Ze worden daar wel steeds creatiever bij BUNQ 😂
[Afbeelding]
Jouw reactie daarop is hem uit te lachen, hem zielig te noemen en vraagt hem zijn frustratie niet naar jou te uiten?
Volgens mij doe jij wat je hem verwijt. En je verwacht serieus dat hij je nog wil helpen na zo'n reactie? Het is z'n werk, maar serieus hij zou je gewoon weer onder op de stapel moeten leggen.
Een helpdeskmedewerker is altijd het pispaaltje, jij bent vast niet de eerste klant die tegen hem tekeer gaat. Hij is waarschijnlijk ook niet degene die je probleem kan oplossen, maar is wel jouw aanspreekpunt. Hoe gefrustreerd je ook bent over de gang van zaken bij bunq, met beleefdheid kom je een stuk verder dan met een rant tegen de helpdeskmedewerker.
Of hier sprake is van de klant 'netjes' te woord staan is subjectief. Het gebruik van het woord 'apparently' komt op mij in ieder geval als behoorlijk bijdehand over. Je mag hopen dat het geen echt bedoelde sneer is. Van een professional mag je in ieder geval verwachten dat hij dat soort taalgebruik vermijdt richting een betalende klant. Het gaat hier om communicatie via de chat dus zo moeilijk kan het niet zijn om even terug te lezen wat je nu precies hebt geschreven voordat je de reactie daadwerkelijk naar de klant verstuurt.dixet schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:37:
[...]
Dus de helpdeskmedewerker staat je netjes te woord, biedt z'n excuses aan voor de vertraging en zegt het door te geven aan de verantwoordelijke officer.
Jouw reactie daarop is hem uit te lachen, hem zielig te noemen en vraagt hem zijn frustratie niet naar jou te uiten?
Volgens mij doe jij wat je hem verwijt. En je verwacht serieus dat hij je nog wil helpen na zo'n reactie? Het is z'n werk, maar serieus hij zou je gewoon weer onder op de stapel moeten leggen.
Een helpdeskmedewerker is altijd het pispaaltje, jij bent vast niet de eerste klant die tegen hem tekeer gaat. Hij is waarschijnlijk ook niet degene die je probleem kan oplossen, maar is wel jouw aanspreekpunt. Hoe gefrustreerd je ook bent over de gang van zaken bij bunq, met beleefdheid kom je een stuk verder dan met een rant tegen de helpdeskmedewerker.
Ik behandel zelf letselschadeclaims voor een verzekeraar met al het gezeik en emoties van dien. Toch is er geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om in welke context dan ook een benadeelde of diens advocaat een bericht te sturen met 'blijkbaar is de vergoeding/het voorschot dringend nodig, ik zal er nog eens naar kijken'.
Heb je het antwoord al gevonden?Webarcher schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:30:
Ik heb nog een Maestro kaart via de 'Italië route' om toentertijd ApplePay te kunnen hebben. Als ik straks deze kaart kan vernieuwen, wordt het dan weer automatisch een Italiaanse kaart of gewoon op basis van mijn huidige adres een Nederlandse kaart?
Ik heb ook een Italiaanse pas en vermoed dat het weer een Italiaanse wordt.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Let op:
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"
De discussie waar je nu naar toe moet omdat bunq zijn voorwaarden heeft gepast, kijk eens in Het grote gratis bankentopic
Het bedelen of verzoeken of aanbieden om deel te nemen aan een bunq pack is niet de bedoeling. Zie ook Ardana in "Discussie over & Ervaringen met bunq"