Acties:
  • +1Henk 'm!
Sméagol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:24:
Ik moest het even zoeken, maar ik zit ook op 9/Stretch.
Ik heb al minstens een paar weken geen updates gehad, waarschijnlijk maanden.
Do not run from it. Join the dark side, and embrace the cold, uncaring arms of the rolling release. Debian Sid, Arch Linux ARM, ... Wat kan er fout gaan?! O-) })

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-06 09:47
nero355 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:40:
[...]
Maar als die niet als Server aan het Internet hangt dan zou ik zeggen doe lekker waar je zin in hebt! :)

Verder 100% eens met :

[...]

d:)b
Als je Raspi niet aan internet hangt maar wel benaderd kunnen worden door apparaten die WEL naar internet kunnen (al dan niet gelijktijdig) lijkt me dat je nog steeds een veiligheidrisico loopt vooral als je (ook) dingen met sudo doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DjoeC schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:39:
Als je Raspi niet aan internet hangt maar wel benaderd kunnen worden door apparaten die WEL naar internet kunnen (al dan niet gelijktijdig) lijkt me dat je nog steeds een veiligheidrisico loopt vooral als je (ook) dingen met sudo doet.
In theorie wel, maar hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt :?

Vooral als je OpenSSH Server met Private/Public Keys is beveiligd...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-06 09:47
nero355 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:26:
[...]

In theorie wel, maar hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt :?

Vooral als je OpenSSH Server met Private/Public Keys is beveiligd...
De kans is niet nul. en een gesloten opmerking "als ie niet aan internet hangt dan boeie" is wat te kort door de bocht - seker richting iemand die gezien de nooit bijgewerkte OS versie en de gestelde vragen vermoedelijk geen (extra) beveiligingsmaatregelen heeft genomen. Ofwel: het risico bij zo'n persoon is groter dan het risico bij jou.

En nu on-topic: Blijf minimaal op een nog in onderhoud zijnde versie van het OS en update die regelmatig. Zorg voor backups van de aanwezige data en houdt er rekening mee dat er bij elke update (upgrade) iets mis kan gaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:35:
De kans is niet nul. en een gesloten opmerking "als ie niet aan internet hangt dan boeie" is wat te kort door de bocht - seker richting iemand die gezien de nooit bijgewerkte OS versie en de gestelde vragen vermoedelijk geen (extra) beveiligingsmaatregelen heeft genomen. Ofwel: het risico bij zo'n persoon is groter dan het risico bij jou.
Tja, ik vind dat allemaal een beetje overrated zolang alles binnen je eigen netwerk blijft, want laten we eerlijk zijn :
- Windows en al die kant en klare NASjes zijn meestal de doelwitten van allerlei malware over het algemeen...
- Hoe loop je malware op ?
Door op allerlei rare websites rond te hangen!
Doe je dat niet dan is de kans echt serieus laag dat je wordt aangevallen/besmet door het een en ander...
- Zolang je Raspberry Pi niet SSH dan wel VPN Server speelt via een Port Forward in je Router zal de kans op ongewenste logins erg laag blijven...
Blijf minimaal op een nog in onderhoud zijnde versie van het OS en update die regelmatig.
Dat is sowieso verstandig natuurlijk! :)
Zorg voor backups van de aanwezige data en houdt er rekening mee dat er bij elke update (upgrade) iets mis kan gaan.
Data altijd als het effe kan op 2 of 3 plekken tegelijk houden is wel zo fijn! :Y)

Echter hebben we het hier over Linux dus als er wat mis gaat met je OS dan zal je vaak via het offline mounten van het systeem een heleboel dingen kunnen fixen! :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15

Japie.G

Colour Classic

Hallo! Ik wil graag een USB Camera connecten aan een Raspberry Pi. Ik wil dat als de pi opstart het beeld live te zien is op een aangesloten monitor.

Ik heb dus Mplayer geïnstalleerd en dit voor elkaar gemaakt. Echter haal ik niet meer dan 6fps in 1920x1080 resolutie. Ik heb dit op een Pi3B gedaan. Zou iemand mij kunnen zeggen of ik met een Pi4 wel gewoon in de buurt van de 30fps kan komen? Als ik de cam in mijn reguliere MacBook stop draait hij wel gewoon vloeiend in fullHD resolutie. Aan de cam ligt het dus niet, maar waar wel aan? CPU>GPU power van de Pi3? USB bus te. traag?

De hartelijke groeten van mij!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:18:
Ik wil graag een USB Camera connecten aan een Raspberry Pi. Ik wil dat als de pi opstart het beeld live te zien is op een aangesloten monitor.

Ik heb dus Mplayer geïnstalleerd en dit voor elkaar gemaakt. Echter haal ik niet meer dan 6fps in 1920x1080 resolutie.
Ik heb dit op een Pi3B gedaan.

Zou iemand mij kunnen zeggen of ik met een Pi4 wel gewoon in de buurt van de 30fps kan komen?

Als ik de cam in mijn reguliere MacBook stop draait hij wel gewoon vloeiend in fullHD resolutie.
Aan de cam ligt het dus niet, maar waar wel aan?

CPU>GPU power van de Pi3? USB bus te. traag?
Je zou eens kunnen kijken hoeveel RAM er als VRAM wordt gebruikt :?

Het zou kunnen helpen op voorwaarde dat jouw setup ook echt gebruik maakt van de VPU op dat moment en niet alles over de CPU loopt en daarom dus zo traag eruit ziet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik heb mijn rb4 opnieuw geïnstalleerd met 'Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)', deze keer op een ssd ipv een geheugenkaart en met de desktop versie ipv de console only versie. Alles draait weer als voorheen, alleen krijg ik .dotnet niet meer aan de praat.

Dat wil zeggen, het installeert (https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/iot/deployment), het ziet er ook allemaal hetzelfde uit maar krijg

code:
1
-bash: /home/pi/.dotnet/dotnet: No such file or directory

Uiteraard zit dit in het pad (DOTNET_ROOT=$HOME/.dotnet) maar zie niet waarom het niet gevonden kan worden.

code:
1
2
echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/local/games:/usr/games:/home/pi/.dotnet

Het staat gewoon geïnstalleerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
pi@serv1:~/.dotnet $ pwd
/home/pi/.dotnet
pi@serv1:~/.dotnet $ pi@serv1:~/.dotnet $ ls -la
total 380
drwxr-xr-x  8 pi pi   4096 May 18 08:34 .
drwxr-xr-x 20 pi pi   4096 May 28 07:26 ..
-rwxr-xr-x  1 pi pi 200240 May 18 08:30 dotnet
-rw-r--r--  1 pi pi  58824 May 17 18:03 dotnet-install.sh
drwxr-xr-x  3 pi pi   4096 May  7 18:27 host
-rw-r--r--  1 pi pi   1116 May 18 08:30 LICENSE.txt
drwxr-xr-x  6 pi pi   4096 May  7 18:27 packs
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May 18 08:30 sdk
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May 18 08:30 sdk-manifests
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May  7 18:27 shared
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May 18 08:30 templates
-rw-r--r--  1 pi pi  86282 May 18 08:30 ThirdPartyNotices.txt

[Voor 34% gewijzigd door Sponz op 28-05-2023 07:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:35
Sponz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:31:
code:
1
-bash: /home/pi/.dotnet/dotnet: No such file or directory
Wat geeft dit aan?
file /home/pi/.dotnet/dotnet

En dit?
uname - a

(Ik vermoed dat de dotnet versie die je hebt niet voor de architectuur of bitsize van je OS is.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

rvk schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Wat geeft dit aan?
file /home/pi/.dotnet/dotnet

En dit?
uname - a

(Ik vermoed dat de dotnet versie die je hebt niet voor de architectuur of bitsize van je OS is.)
Bedankt voor de tips, ik moet blijkbaar een andere install doen voor het aarch64 os.

code:
1
2
3
4
5
pi@serv1:~ $ file /home/pi/.dotnet/dotnet
/home/pi/.dotnet/dotnet: ELF 64-bit LSB shared object, ARM aarch64, version 1 (SYSV), dynamically linked, interpreter /lib/ld-linux-aarch64.so.1, for GNU/Linux 3.7.0, BuildID[sha1]=a8e4a7fefb7d0bef53f9f8d16e5dd6e208f2a73d, not stripped
pi@serv1:~ $ uname -a
Linux serv1 6.1.21-v8+ #1642 SMP PREEMPT Mon Apr  3 17:24:16 BST 2023 aarch64 GNU/Linux
pi@serv1:~ $

Ga ik morgen mee verder :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvk
Sponz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Bedankt voor de tips, ik moet blijkbaar een andere install doen voor het aarch64 os.
Het is allebei aarch64 dus dat zou eigenlijk goed moeten zijn.

Je kunt het volgende uitvoeren om te kijken of je eventueel dependencies mist.

sudo apt install pax-utils
lddtree /home/pi/.dotnet/dotnet

O wacht. Met de nieuwe kernel kun je ook een 64 bit kernel draaien (aarch64) maar nog met 32 bit userspace zitten.

Wat geeft dit?
file /bin/ls

Als die 32 bit aangeeft moet je dus wel nog de 32 bit versie van dotnet pakken.

[Voor 21% gewijzigd door rvk op 28-05-2023 19:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twingels
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-05 19:37
Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:18:
Hallo! Ik wil graag een USB Camera connecten aan een Raspberry Pi. Ik wil dat als de pi opstart het beeld live te zien is op een aangesloten monitor.

Ik heb dus Mplayer geïnstalleerd en dit voor elkaar gemaakt. Echter haal ik niet meer dan 6fps in 1920x1080 resolutie. Ik heb dit op een Pi3B gedaan. Zou iemand mij kunnen zeggen of ik met een Pi4 wel gewoon in de buurt van de 30fps kan komen? Als ik de cam in mijn reguliere MacBook stop draait hij wel gewoon vloeiend in fullHD resolutie. Aan de cam ligt het dus niet, maar waar wel aan? CPU>GPU power van de Pi3? USB bus te. traag?
Je zal die USB Camera in de juiste nodus moeten zetten zodat die gecomprimeerde video aflevert. Dan met VLC middels hardware decodering fullscreen afspelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

Sponz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:31:
Ik heb mijn rb4 opnieuw geïnstalleerd met 'Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)', deze keer op een ssd ipv een geheugenkaart en met de desktop versie ipv de console only versie. Alles draait weer als voorheen, alleen krijg ik .dotnet niet meer aan de praat.

(https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/iot/deployment)
Als iemand zegt .NET draaien onder Linux dan moet ik meteen aan Mono denken : https://www.mono-project....able/#download-lin-debian

Of zeg ik nou wat raars :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvk
Pagina: 1 ... 71 72 73 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee