Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04
Sméagol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:24:
Ik moest het even zoeken, maar ik zit ook op 9/Stretch.
Ik heb al minstens een paar weken geen updates gehad, waarschijnlijk maanden.
Do not run from it. Join the dark side, and embrace the cold, uncaring arms of the rolling release. Debian Sid, Arch Linux ARM, ... Wat kan er fout gaan?! O-) })

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:07
nero355 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:40:
[...]
Maar als die niet als Server aan het Internet hangt dan zou ik zeggen doe lekker waar je zin in hebt! :)

Verder 100% eens met :

[...]

d:)b
Als je Raspi niet aan internet hangt maar wel benaderd kunnen worden door apparaten die WEL naar internet kunnen (al dan niet gelijktijdig) lijkt me dat je nog steeds een veiligheidrisico loopt vooral als je (ook) dingen met sudo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DjoeC schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:39:
Als je Raspi niet aan internet hangt maar wel benaderd kunnen worden door apparaten die WEL naar internet kunnen (al dan niet gelijktijdig) lijkt me dat je nog steeds een veiligheidrisico loopt vooral als je (ook) dingen met sudo doet.
In theorie wel, maar hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt :?

Vooral als je OpenSSH Server met Private/Public Keys is beveiligd...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:26:
[...]

In theorie wel, maar hoe groot is de kans dat zoiets daadwerkelijk gebeurt :?

Vooral als je OpenSSH Server met Private/Public Keys is beveiligd...
De kans is niet nul. en een gesloten opmerking "als ie niet aan internet hangt dan boeie" is wat te kort door de bocht - seker richting iemand die gezien de nooit bijgewerkte OS versie en de gestelde vragen vermoedelijk geen (extra) beveiligingsmaatregelen heeft genomen. Ofwel: het risico bij zo'n persoon is groter dan het risico bij jou.

En nu on-topic: Blijf minimaal op een nog in onderhoud zijnde versie van het OS en update die regelmatig. Zorg voor backups van de aanwezige data en houdt er rekening mee dat er bij elke update (upgrade) iets mis kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:35:
De kans is niet nul. en een gesloten opmerking "als ie niet aan internet hangt dan boeie" is wat te kort door de bocht - seker richting iemand die gezien de nooit bijgewerkte OS versie en de gestelde vragen vermoedelijk geen (extra) beveiligingsmaatregelen heeft genomen. Ofwel: het risico bij zo'n persoon is groter dan het risico bij jou.
Tja, ik vind dat allemaal een beetje overrated zolang alles binnen je eigen netwerk blijft, want laten we eerlijk zijn :
- Windows en al die kant en klare NASjes zijn meestal de doelwitten van allerlei malware over het algemeen...
- Hoe loop je malware op ?
Door op allerlei rare websites rond te hangen!
Doe je dat niet dan is de kans echt serieus laag dat je wordt aangevallen/besmet door het een en ander...
- Zolang je Raspberry Pi niet SSH dan wel VPN Server speelt via een Port Forward in je Router zal de kans op ongewenste logins erg laag blijven...
Blijf minimaal op een nog in onderhoud zijnde versie van het OS en update die regelmatig.
Dat is sowieso verstandig natuurlijk! :)
Zorg voor backups van de aanwezige data en houdt er rekening mee dat er bij elke update (upgrade) iets mis kan gaan.
Data altijd als het effe kan op 2 of 3 plekken tegelijk houden is wel zo fijn! :Y)

Echter hebben we het hier over Linux dus als er wat mis gaat met je OS dan zal je vaak via het offline mounten van het systeem een heleboel dingen kunnen fixen! :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:04

Japie.G

Colour Classic

Hallo! Ik wil graag een USB Camera connecten aan een Raspberry Pi. Ik wil dat als de pi opstart het beeld live te zien is op een aangesloten monitor.

Ik heb dus Mplayer geïnstalleerd en dit voor elkaar gemaakt. Echter haal ik niet meer dan 6fps in 1920x1080 resolutie. Ik heb dit op een Pi3B gedaan. Zou iemand mij kunnen zeggen of ik met een Pi4 wel gewoon in de buurt van de 30fps kan komen? Als ik de cam in mijn reguliere MacBook stop draait hij wel gewoon vloeiend in fullHD resolutie. Aan de cam ligt het dus niet, maar waar wel aan? CPU>GPU power van de Pi3? USB bus te. traag?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:18:
Ik wil graag een USB Camera connecten aan een Raspberry Pi. Ik wil dat als de pi opstart het beeld live te zien is op een aangesloten monitor.

Ik heb dus Mplayer geïnstalleerd en dit voor elkaar gemaakt. Echter haal ik niet meer dan 6fps in 1920x1080 resolutie.
Ik heb dit op een Pi3B gedaan.

Zou iemand mij kunnen zeggen of ik met een Pi4 wel gewoon in de buurt van de 30fps kan komen?

Als ik de cam in mijn reguliere MacBook stop draait hij wel gewoon vloeiend in fullHD resolutie.
Aan de cam ligt het dus niet, maar waar wel aan?

CPU>GPU power van de Pi3? USB bus te. traag?
Je zou eens kunnen kijken hoeveel RAM er als VRAM wordt gebruikt :?

Het zou kunnen helpen op voorwaarde dat jouw setup ook echt gebruik maakt van de VPU op dat moment en niet alles over de CPU loopt en daarom dus zo traag eruit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik heb mijn rb4 opnieuw geïnstalleerd met 'Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)', deze keer op een ssd ipv een geheugenkaart en met de desktop versie ipv de console only versie. Alles draait weer als voorheen, alleen krijg ik .dotnet niet meer aan de praat.

Dat wil zeggen, het installeert (https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/iot/deployment), het ziet er ook allemaal hetzelfde uit maar krijg

code:
1
-bash: /home/pi/.dotnet/dotnet: No such file or directory

Uiteraard zit dit in het pad (DOTNET_ROOT=$HOME/.dotnet) maar zie niet waarom het niet gevonden kan worden.

code:
1
2
echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/local/games:/usr/games:/home/pi/.dotnet

Het staat gewoon geïnstalleerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
pi@serv1:~/.dotnet $ pwd
/home/pi/.dotnet
pi@serv1:~/.dotnet $ pi@serv1:~/.dotnet $ ls -la
total 380
drwxr-xr-x  8 pi pi   4096 May 18 08:34 .
drwxr-xr-x 20 pi pi   4096 May 28 07:26 ..
-rwxr-xr-x  1 pi pi 200240 May 18 08:30 dotnet
-rw-r--r--  1 pi pi  58824 May 17 18:03 dotnet-install.sh
drwxr-xr-x  3 pi pi   4096 May  7 18:27 host
-rw-r--r--  1 pi pi   1116 May 18 08:30 LICENSE.txt
drwxr-xr-x  6 pi pi   4096 May  7 18:27 packs
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May 18 08:30 sdk
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May 18 08:30 sdk-manifests
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May  7 18:27 shared
drwxr-xr-x  4 pi pi   4096 May 18 08:30 templates
-rw-r--r--  1 pi pi  86282 May 18 08:30 ThirdPartyNotices.txt

[ Voor 34% gewijzigd door Sponz op 28-05-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:47

rvk

Sponz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:31:
code:
1
-bash: /home/pi/.dotnet/dotnet: No such file or directory
Wat geeft dit aan?
file /home/pi/.dotnet/dotnet

En dit?
uname - a

(Ik vermoed dat de dotnet versie die je hebt niet voor de architectuur of bitsize van je OS is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

rvk schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Wat geeft dit aan?
file /home/pi/.dotnet/dotnet

En dit?
uname - a

(Ik vermoed dat de dotnet versie die je hebt niet voor de architectuur of bitsize van je OS is.)
Bedankt voor de tips, ik moet blijkbaar een andere install doen voor het aarch64 os.

code:
1
2
3
4
5
pi@serv1:~ $ file /home/pi/.dotnet/dotnet
/home/pi/.dotnet/dotnet: ELF 64-bit LSB shared object, ARM aarch64, version 1 (SYSV), dynamically linked, interpreter /lib/ld-linux-aarch64.so.1, for GNU/Linux 3.7.0, BuildID[sha1]=a8e4a7fefb7d0bef53f9f8d16e5dd6e208f2a73d, not stripped
pi@serv1:~ $ uname -a
Linux serv1 6.1.21-v8+ #1642 SMP PREEMPT Mon Apr  3 17:24:16 BST 2023 aarch64 GNU/Linux
pi@serv1:~ $

Ga ik morgen mee verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Sponz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:28:
[...]
Bedankt voor de tips, ik moet blijkbaar een andere install doen voor het aarch64 os.
Het is allebei aarch64 dus dat zou eigenlijk goed moeten zijn.

Je kunt het volgende uitvoeren om te kijken of je eventueel dependencies mist.

sudo apt install pax-utils
lddtree /home/pi/.dotnet/dotnet

O wacht. Met de nieuwe kernel kun je ook een 64 bit kernel draaien (aarch64) maar nog met 32 bit userspace zitten.

Wat geeft dit?
file /bin/ls

Als die 32 bit aangeeft moet je dus wel nog de 32 bit versie van dotnet pakken.

[ Voor 21% gewijzigd door rvk op 28-05-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twingels
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-03 18:23
Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:18:
Hallo! Ik wil graag een USB Camera connecten aan een Raspberry Pi. Ik wil dat als de pi opstart het beeld live te zien is op een aangesloten monitor.

Ik heb dus Mplayer geïnstalleerd en dit voor elkaar gemaakt. Echter haal ik niet meer dan 6fps in 1920x1080 resolutie. Ik heb dit op een Pi3B gedaan. Zou iemand mij kunnen zeggen of ik met een Pi4 wel gewoon in de buurt van de 30fps kan komen? Als ik de cam in mijn reguliere MacBook stop draait hij wel gewoon vloeiend in fullHD resolutie. Aan de cam ligt het dus niet, maar waar wel aan? CPU>GPU power van de Pi3? USB bus te. traag?
Je zal die USB Camera in de juiste nodus moeten zetten zodat die gecomprimeerde video aflevert. Dan met VLC middels hardware decodering fullscreen afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sponz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:31:
Ik heb mijn rb4 opnieuw geïnstalleerd met 'Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)', deze keer op een ssd ipv een geheugenkaart en met de desktop versie ipv de console only versie. Alles draait weer als voorheen, alleen krijg ik .dotnet niet meer aan de praat.

(https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/iot/deployment)
Als iemand zegt .NET draaien onder Linux dan moet ik meteen aan Mono denken : https://www.mono-project....able/#download-lin-debian

Of zeg ik nou wat raars :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RPi's die RPi's maken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:44

_Eend_

🌻🇺🇦

Moet dat niet achter een NSFW tag? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:11
Is een 5V 2.4A 12 watt geschikt om rpi4 te voeden. Voor klipper 3d printer.

Of moet ik echt naar een 3a voeding kijken. Wat rpi aanraad.

[ Voor 9% gewijzigd door Evertt op 08-06-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Evertt schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:37:
Klipper 3D printer.

Een 3A voeding.
Die twee lijken me een mooie combinatie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:47

Pierre

Van nature lui!

Gisteren zag ik dat mijn Pi 3B+ wat te warm wordt, hij was rond de 51 graden wel te begrijpen natuurlijk met deze temperaturen.

Ik ga maar eens op zoek naar een goede case met een goed ventilator welke gebruiken de meeste hier.

Ik heb er een paar gevonden bij Amazon en deze

Voor het geld hoef je het niet te doen maar welke raden jullie aan

[ Voor 57% gewijzigd door Pierre op 12-06-2023 07:11 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06 14:28
@Pierre niks mis met 51c, bespaar je de kosten en moeite

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:44

_Eend_

🌻🇺🇦

De case uit je 2e link heeft een klein casefannetje, en dat zou ik sowieso niet doen. Die maken nog best veel lawaai. Niet hard, maar wel een echt mega irritant hoog geluidje.

Maar zoals @dss58 al schrijft: 51 C is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:32
(Omdat dit ook een ervaringentopic is:)

Ik loop er regelmatig tegenaan dat mijn R-PI 4 zijn nut verliest. Meestal gebeurt dat doordat ik een andere manier vindt om een taak uit te voeren of een service te gebruiken. Een manier die makkelijker is, of gewoon betere performance geeft op een 'gewone' pc, of omdat iets als server constant draaien beetje overkill is voor wat ik er mee doe (bijvoorbeeld, ik kan het gewoon met Docker op een laptop 10 minuten draaien en vervolgens kan die prima weken uit staan).
Ik vind het tegelijk zo enorm zonde om een rpi dan alleen aan te laten staan voor een relatief licht taakje terwijl ik weet dat die machine nog zoveel meer kan.

Dus nu wachten tot ik weer een nieuwe toepassing ga vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

PrimusIP schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:40:
Ik vind het tegelijk zo enorm zonde om een rpi dan alleen aan te laten staan voor een relatief licht taakje terwijl ik weet dat die machine nog zoveel meer kan.
Daarom moet je ook het liefst een 2B of 3B gebruiken voor zoveel mogelijk dingen, want bijvoorbeeld een 3B+ heeft al een veel slechtere prestaties/verbruik verhouding en ik verwacht dat een 4B het ook veel slechter zal doen! ;)

Daarnaast is iets als een Intel NUC Kit DN2820FYKH waarschijnlijk een mooie optie voor jou :
- Doe wat je moet doen.
- Aan/Uit knop indrukken en hij sluit netjes af.
- Over een tijdje zet dezelfde knop hem weer netjes aan en kan je weer verder! :*)

Maximaal verbruik 6 Watt en je kan hem zelfs met een MCE Remote bedienen als je dat leuk vindt! :D
Pierre schreef op maandag 12 juni 2023 @ 07:01:
Gisteren zag ik dat mijn Pi 3B+ wat te warm wordt, hij was rond de 51 graden wel te begrijpen natuurlijk met deze temperaturen.
In wat voor behuizing zit die dan op dit moment :?

Mijn Raspberry Pi 3B is eigenlijk altijd wel 50 graden grofweg en dat is gewoon prima zoals je al twee keer kon lezen! :+
Ik ga maar eens op zoek naar een goede case met een goed ventilator welke gebruiken de meeste hier.
Niet doen! Kleine fans = HERRIE!!! :(
Voor het geld hoef je het niet te doen maar welke raden jullie aan ?
Een aluminium/metalen open behuizing die je eventueel op de muur kan monteren! d:)b

[ Voor 28% gewijzigd door nero355 op 12-06-2023 13:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
... hij was rond de 51 graden ...
pi@ph5b:~ $ vcgencmd measure_temp
temp=53.0'C

Pas bij ongeveer 80 Celcius gaat de Pi de CPU/GPU klok automatisch verlagen om schade te voorkomen:
pi@ph5b:~ $ vcgencmd get_throttled
throttled=0x0

Ter info:
pi@ph5b:~ $ vcgencmd --help
Usage: vcgencmd [-t] command
Send a command to the VideoCore and print the result.

-t          Time how long the command takes to complete
  -h, --help  Show this information

Use the command 'vcgencmd commands' to get a list of available commands

Exit status:
   0    command completed successfully
  -1    problem with VCHI
  -2    VideoCore returned an error

For further documentation please see
https://www.raspberrypi.org/documentation/computers/os.html#vcgencmd

EDIT: Ow op de man page staan ook wat voorbeelden:
pi@ph5b:~ $ man vcgencmd
[..]
       get_throttled
              Returns the throttled state of the system.  This  is  a  bit
              pattern - a bit being set indicates the following meanings:

Bit   Meaning
              ────  ────────────────────────────────────
               0    Under-voltage detected
               1    Arm frequency capped
               2    Currently throttled
               3    Soft temperature limit active
              16    Under-voltage has occurred
              17    Arm frequency capping has occurred
              18    Throttling has occurred
              19    Soft temperature limit has occurred

A  value of zero indicates that none of the above conditions
              is true.

To find if one of these bits has been set, convert the value
              returned  to binary, then number each bit along the top. You
              can then see which bits are set. For example:

0x50000 = 0101 0000 0000 0000 0000

Adding the bit numbers along the top we get:

19   18   17   16   15   14   13   12   11   10   9   8   7   6   5   4   3   2   1
               0    1    0    1    0    0    0    0    0    0   0   0   0   0   0   0   0   0   0

From this we can see that bits 18 and 16 are set, indicating
              that the Pi has previously been throttled due to under-volt‐
              age, but is not currently throttled for any reason.

[ Voor 51% gewijzigd door deHakkelaar op 12-06-2023 15:27 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
PrimusIP schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:40:
(Omdat dit ook een ervaringentopic is:)

Ik loop er regelmatig tegenaan dat mijn R-PI 4 zijn nut verliest. Meestal gebeurt dat doordat ik een andere manier vindt om een taak uit te voeren of een service te gebruiken. Een manier die makkelijker is, of gewoon betere performance geeft op een 'gewone' pc, of omdat iets als server constant draaien beetje overkill is voor wat ik er mee doe (bijvoorbeeld, ik kan het gewoon met Docker op een laptop 10 minuten draaien en vervolgens kan die prima weken uit staan).

Dus nu wachten tot ik weer een nieuwe toepassing ga vinden.
Jij redeneert: ik heb een Pi dus laat ik die eens aan het werk zetten.
Ik redeneer: welke taak heb ik en welk model Pi is daar het meeste voor geschikt.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

@nero355
@deHakkelaar
Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat die Pi alleen maar fungeert als PiHole O-) , en zo te lezen is 51 graden dus helemaal niks om me zorgen over te maken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Pierre schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:31:
@nero355
@deHakkelaar
Misschien had ik er even bij moeten vermelden dat die Pi alleen maar fungeert als PiHole O-) , en zo te lezen is 51 graden dus helemaal niks om me zorgen over te maken.
Een PI3-B+ met PoE voeding over de voorbije 7 dagen (hangt al een jaar buiten voor ADS-B:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rncIX4o4SJ7NXWO320v1ZWBgCnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/znI8tjQttk2wv2UwjM0zK18N.png?f=user_large

Ik maak me er geen zorgen om, de Pi throttled als ie te warm wordt. De vraag is wel wat het met de SD kaart doet al gebruik ik bij mijn Pi's die binnen draaien allemaal externe SSD's en geen SD kaart meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Ik heb er een paar gevonden bij Amazon en deze

Voor het geld hoef je het niet te doen maar welke raden jullie aan
ik heb laatst deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B091LKF3ZT

van 54graden naar nu 41 graden.
ik wilde zeker weten geen klein herrie ventilatorretje en deze is heerlijk stil aangezien hij niets heeft wat lawaai kan maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Leipo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:29:
[...]

ik heb laatst deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B091LKF3ZT

van 54graden naar nu 41 graden.
ik wilde zeker weten geen klein herrie ventilatorretje en deze is heerlijk stil aangezien hij niets heeft wat lawaai kan maken :P
Ik heb deze trouwens van Anidees dus ik laat het lekker zo, smelten zal die wel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
DjoeC schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:23:
De vraag is wel wat het met de SD kaart doet ...
Als de klok throttled wordt, dan neem ik aan dat je ook niet meer zoveel IO ervaart ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
deHakkelaar schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:18:
[...]

Als de klok throttled wordt, dan neem ik aan dat je ook niet meer zoveel IO ervaart ;)
Om de IO te beperken wordt zoveel mogelijk in memory caching gedaan waarna het resultaat na een interval wordt weggeschreven.

Kijk eens naar https://mcuoneclipse.com/...berry-pi-lorawan-gateway/ Bij een pi3 wel rekening houden met de beperkte hoeveelheid geheugen, op m'n pi4 8GB is het wat effectiever. Je zult ook zelf over je schrijfacties moeten nadenken (info/debug vs error bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@DjoeC , Log2Ram zie ik vaak als de oorzaak van storingen.
Als dit beperkte RAM geheugen vol loopt zullen een boel daemons gaan sputteren of er helemaal mee nokken.
En hij loopt altijd vol als je een probleem hebt en je ze het hardst nodig hebt.

Deze Log2Ram discussie is hier wel vaker besproken dus ...

EDIT: Ow en als je CPU veel trager loopt, dan is het toch ook logisch dat er minder IO wordt gegenereerd (ongeacht wb-cache) en dus ook de warmte ontwikkeling van de SD beinvloed of niet?

[ Voor 23% gewijzigd door deHakkelaar op 12-06-2023 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
deHakkelaar schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:44:
@DjoeC , Log2Ram zie ik vaak als de oorzaak van storingen.
Als dit beperkte RAM geheugen vol loopt zullen een boel daemons gaan sputteren of er helemaal mee nokken.
En hij loopt altijd vol als je een probleem hebt en je ze het hardst nodig hebt.

Deze Log2Ram discussie is hier wel vaker besproken dus ...
Bij mij tot heden geen problemen mee gehad op een aantal PI3 & 4, maar ik onderschrijf wat je zegt: bezint eer gij begint. Maar da's met alle automatisering ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@DjoeC , hoeveel denk je dat ik kan wegzetten voor de logs ;)
pi@ph5a:~ $ vcgencmd get_config total_mem
total_mem=256

pi@ph5a:~ $ vcgencmd get_mem arm
arm=240M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Onder zou ook aanzienlijk redelijk wat schelen wbt disk IO ... vermoed ik:
https://askubuntu.com/que...and-use-only-systemd-logs

En alleen journalctl gebruiken om bij problemen de logs te inspecteren.

[ Voor 4% gewijzigd door deHakkelaar op 12-06-2023 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Tja.... Niet veel meer dan 32-64M max denk ik - houd je logs zo klein mogelijk. Je wilt niet dat je reguliere verwerking gaat staan swappen want dan krijg je alleen maar een groter probleem.

Mijn Pi 3s zijn allemaal 1GB, ik gebruik daar 128MB maar de meesten staan momenteel stil vanwege migratie naar docker op PI4, allemaal 8GB, daar gebruik ik 256MB want dat werkt gewoon..

M'n Pi2 cache ik niet - die draait al jaren alleen chrony (met GPS module).

Als ik kaartjes gebruik, gebruik ik minimaal 64GB om de levensduur (te proberen) te verlengen. Sommigen draaien nu een jaar of 5 op t zelfde kaartje. Maar als gezegd, m'n Pi4's allemaal met SSD's waarvan de oudste een 80GB intel X25 (12+ jaar oud, 7.5TB written, oorspronkelijk 1 van 2 W8 PC raid-0 bootdisks). Daarop loopt nu oa pihole, mosquitto, mariadb, eigen proggies en grafana.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:37:
Als ik kaartjes gebruik, gebruik ik minimaal 64GB om de levensduur (te proberen) te verlengen.
Sommigen draaien nu een jaar of 5 op t zelfde kaartje.
Ik heb dezelfde resultaten met een 32 GB kaartje :)

Bleek onlangs een slimme keuze, want door een fuckup van MongoDB was ik eens de helft van de ruimte kwijt! :(
Maar als gezegd, m'n Pi4's allemaal met SSD's waarvan de oudste een 80GB intel X25 (12+ jaar oud, 7.5TB written, oorspronkelijk 1 van 2 W8 PC raid-0 bootdisks).
Ahh... die gouwe ouwe tijd... toen Intel alleen echte SSD's maakte en die voor een schappelijke prijs ook in een consumentenjasje verkocht : Ik mis die tijd! O+ ;w

* nero355 heeft nog steeds Intel 320 Series SSD's in gebruik in één van zijn PC's 8) :*) :Y) :9~ _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@DjoeC , vergeet niet dat dit geheugen wegsnoept die anders heel goed gebruikt kan worden voor page/disk cache!
Onder is 133MB cached voor het soepel draaien van vanalles:
pi@ph5a:~ $ free -h
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:          224Mi        43Mi        46Mi       4.0Mi       133Mi       126Mi
Swap:          99Mi        38Mi        61Mi

En dat is nog met een lage uptime en alleen een simpele taak Pi-hole+Unbound:
pi@ph5a:~ $ uptime
 16:01:46 up 58 days, 19:24,  1 user,  load average: 0.60, 0.16, 0.11

Onder ter vergelijk met iets wat zwaarders (1.9GB cached):
$ free -h
Mem:           3.9G        1.8G        229M         91M        1.9G        1.9G
Swap:          2.0G        124K        2.0G

Idd, bezint eer gij begint ;)

EDIT: Ow Pi-hole is een mooi voorbeeld ... als je daar een beetje bekend mee bent?
Die blokkeert domeinen via DNS die in een dbase bestandje staan opgeslagen.
De eerste keer dat de Pi-hole daemon deze dbase raadpleegt, wordt er werkelijk een SQL query gedaan naar het dbase bestandje op de disk en dit gaat redelijk traag.
Alle volgende keren dat dezelfde query wordt gedaan komt deze uit de disk cache.
En dat samen met een B-tree indexering maakt het allemaal rete snel.

[ Voor 20% gewijzigd door deHakkelaar op 14-06-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
deHakkelaar schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:15:
@DjoeC , vergeet niet dat dit geheugen wegsnoept die anders heel goed gebruikt kan worden voor page/disk cache!
Onder is 133MB cached voor het soepel draaien van vanalles:
pi@ph5a:~ $ free -h
Mem:          224Mi        43Mi        46Mi       4.0Mi       133Mi       126Mi
Swap:          99Mi        38Mi        61Mi

En dat is nog met een lage uptime en alleen een simpele taak Pi-hole+Unbound:
pi@ph5a:~ $ uptime
 16:01:46 up 58 days, 19:24,  1 user,  load average: 0.60, 0.16, 0.11

Onder ter vergelijk met iets wat zwaarders (1.9GB cached):
$ free -h
Mem:           3.9G        1.8G        229M         91M        1.9G        1.9G
Swap:          2.0G        124K        2.0G

Idd, bezint eer gij begint ;)

EDIT: Ow Pi-hole is een mooi voorbeeld ... als je daar een beetje bekend mee bent?
Die blokkeert domeinen via DNS die in een dbase bestandje staan opgeslagen.
De eerste keer dat de Pi-hole daemon deze dbase raadpleegt, wordt er werkelijk een SQL query gedaan naar het dbase bestandje op de disk en dit gaat redelijk traag.
Alle volgende keren dat dezelfde query wordt gedaan komt deze uit de disk cache.
En dat samen met een B-tree indexering maakt het allemaal rete snel.
Tja, 1e is een 256MB machine, 2e een 2GB?

Ik heb al heeeeel lang geleden (de tijd van de IBM 360) geleerd dat swappen (paging) de meest dodelijke actie is voor de performance van een systeem. Vervolgens krijg je schrijfacties want die moeten "integer" worden afgehandeld en zijn veel "duurder" dan leesacties. Caching kan leesacties versnellen maar doet niets tegen schrijfacties (bijvoorbeeld pihole logging - heb je dat aan staan?).

Als al eerder gezegd: ik ben een bijzonder sterk voorstander vaan SSD's, zelfs oude en kleine SSD's - alles is beter en sneller dan een SD kaartje, al mijn Pi3's booten ook van SSD. Voorbeeld: een Crucial MX500 256GB in een externe 2.5" behuizing of kant-en-klaar Samsung T7 1TB usb-3, allemaal niet zo duur meer.

Als ik dan naar het totaal plaatje kijk van performance vs levensduur kom ik uit op: zorg dat je nooit hoeft te swappen - bij een 256MB Pi misschien moeilijk te voorkomen, zeker bij grote database transacties e.d.

Caching doet het OS met de "beschikbare ruimte" die op dat moment nergens anders voor wordt gebruikt. Het is een "extraatje" van je OS: we hebben het, indien mogelijk zetten we het nuttig in.

Ja, pihole ken ik zeker ;-) voorbije 24 uur bij 22.000 DNS queries en een blocklist van 1.4M, indien uit de DB dan is het read-only en niet destructief voor het kaartje. Misschien wat trager dan uit interne cache maar schrijfacties zoals logging (altijd per blok/sector op het kaartje) zijn schadelijker. Overigens, een lijst van 1-2M entries is in een slimme goed georganiseerde B-tree niet zo heel erg diep qua niveaus, ik zie dat sqlite (pihole) 4K blokken gebruikt.

terug naar het begin: Je moet dus de hoeveelheid schrijfacties per tijdsinterval met het risico van een defecte kaart die je kunt voorkomen afwegen tegen - aanleiding voor deze discussie - het gebruik van RAM voor logs en die na een interval weg te schrijven. Hoe dat intern zit weet ik zo niet (niet mijn vakgebied), maar ik kan me voorstellen dat je daardoor de diverse sectoren minder raakt (hele blokken ipv constante updates). Ja, dat gaat ten koste van de caching/snelheid van lezen.

Hopelijk is het een beetje coherent leesbaar ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
@DjoeC , zoals eerder vermeld, ik heb al tig Raspi's (en ook andere SBC's) ingericht voor verschillende doeleinden en er is alleen één heel oud merkloos kaartje overleden.
Ik heb relatief gezien meer serverdisken (SAS) vervangen dan SD kaartjes in diezelfde periode ;)
Ik snap niet helemaal waar de drukte om gaat.
Ik zie zo'n kaartje ook als iets vergankelijks zoals een toner of inkt cassette.
Ze kosten toch geen dr.l.
En de data waar het echt om gaat staat bij mij ergens anders opgeslagen namelijk op m'n NAS.

Wbt "queries" ja ik bedoel idd read/SELECT queries.
Dat is ook het enige wat de Pi-hole daemon doet met die dbase, zoeken ofdat een domein op de blacklist staat (SQL queries in cache dus).
Het updaten van diezelfde dbase gebeurt namelijk wekelijks op een Zondag via CRON.

EDIT: Ow bedacht me, ook nog een tweede kaartje is defect gegaan.
Maar dit was omdat hij teveel aan de weer elementen was bloodgesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 14-06-2023 17:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
DjoeC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:18:
Het is een "extraatje" van je OS: we hebben het, indien mogelijk zetten we het nuttig in.
Je begrijpt m'n Pi-hole voorbeeldje verkeerd.
Jawel Pi-hole is volledig afhankelijk vd snelle page/disk cache om vlot te kunnen functioneren! (EDIT2:by design)

EDIT: Maar dit wordt weer zo'n wellus nietus die al vaker is langsgekomen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door deHakkelaar op 14-06-2023 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
deHakkelaar schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Je begrijpt m'n Pi-hole voorbeeldje verkeerd.
Jawel Pi-hole is volledig afhankelijk vd snelle page/disk cache om vlot te kunnen functioneren! (EDIT2:by design)

EDIT: Maar dit wordt weer zo'n wellus nietus die al vaker is langsgekomen ;)
Ik begrijp je voorbeeld wel, maar dat wachten op die DB duurt (relatief) misschien wel lang - maar "merk" je dat met 1 DNS query per seconde? Interne queries zitten rond de 0.1ms, externe (meestal cloudflare) rond de 5ms. Lezen van t kaartje zal niet zoveel slechter zijn dan extern ophalen.

Daarnaast hebben achterliggende apparaten hebben meestal ook hun eigen DNS caches.. Dat gezegd hebbend, hoeveel ruimte neemt die pihole cache en is die (default) misschien niet veel te groot? De mijne heeft default 10.000, maar 64K in gebruik met 0 evictions. Volgens de cocs is dat "inefficient" maar - ik heb de ruimte beschikbaar. Zelfs de 8GB met 21 containers zoals MariaDB, Home Assisatnt, InfluxDb, weerstation, Joomla, Grafana, Nextcloud, etc. zit nog maar op 3GB gebruik. De pihole moet ik nog migreren, loopt al wel maar ik ben voorzichtig met infra aanpassingen ivm de WAF.

Ik ben bezig om de meeste van mijn Raspberries te consolideren op 2x 8GB pi4 met docker. Al die losse dingen verbruiken meer dan die 2.... De ADSB pi3 verbruikt alleen al 6.2W, 48KWh/jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
DjoeC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:59:
Ik begrijp je voorbeeld wel, maar dat wachten op die DB duurt (relatief) misschien wel lang - maar "merk" je dat met 1 DNS query per seconde? Interne queries zitten rond de 0.1ms, externe (meestal cloudflare) rond de 5ms. Lezen van t kaartje zal niet zoveel slechter zijn dan extern ophalen.
Milliseconden vs nanosecondes.

EDIT: Ow voor traditionele spinning disken.
Voor SSD's etc zal het wat gunstiger zijn.

EDIT2: Ow en vergeet ook niet dat velen een SSD via USB aansluiten.
De USB2 bussnelheid, vele Pi's hebben niks anders, is vele male lager als die van een SSD.
Gewoon zonde van je geld.

[ Voor 24% gewijzigd door deHakkelaar op 14-06-2023 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
deHakkelaar schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:06:
[...]

Milliseconden vs nanosecondes.

EDIT: Ow voor traditionele spinning disken.
Voor SSD's etc zal het wat gunstiger zijn.
Ja, 50x trager maar merk je dat in real life? Voor mij: 22K DNS lookups/dag waarvan t gros interne netwerkadressen, NTP server, Mosquitto, etc. ofwel achtergrond taken. Da's bij 5ms 100 seconden/dag. Bij mijn betaalde baan zou dat wel een rol spelen maar dan praat je over heel veel van dat soort acties (en andere hard/software). Tenminste, ik neem aan dat je je Raspi's niet voor enterprise doeleinden gebruikt ;-)

Maar dan gaat het dus over: wat weegt het zwaarst in welke omstandigheden...... Voor mij: kaartje/opslag zou veilig mogelijk houden. Na een paar kapotte kaartjes en harddisken (raid 5/6/1/10 met backups) weet ik dat dat moment een keertje komt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
DjoeC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:23:
Tenminste, ik neem aan dat je je Raspi's niet voor enterprise doeleinden gebruikt ;-)
Ik niet maar sommigen wel.
EDIT: Ik heb zat enterprise toepassingen gezien met een Pi.
EDIT2:
https://www.raspberrypi.com/for-industry/

[ Voor 20% gewijzigd door deHakkelaar op 14-06-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:18:
Als al eerder gezegd: ik ben een bijzonder sterk voorstander vaan SSD's, zelfs oude en kleine SSD's - alles is beter en sneller dan een SD kaartje, al mijn Pi3's booten ook van SSD. Voorbeeld: een Crucial MX500 256GB in een externe 2.5" behuizing of kant-en-klaar Samsung T7 1TB usb-3, allemaal niet zo duur meer.
Op het moment dat ik een SSD moet gebruiken wordt de Raspberry Pi 3B gewoon voor een Intel Atom NUC vervangen waarin je zoiets veel netter kan wegwerken! 8) ;)
deHakkelaar schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:06:
EDIT2: Ow en vergeet ook niet dat velen een SSD via USB aansluiten.
De USB2 bussnelheid, vele Pi's hebben niks anders, is vele male lager als die van een SSD.
Gewoon zonde van je geld.
Mijn 100/90 MB/s microSDXC kaartje is ook zonde van het geld in principe, maar is wel betrouwbaar gebleken tot nu toe en hangt niet via een USB "touwtje" vast aan de Raspberry Pi :Y) :*)
DjoeC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:23:
Na een paar kapotte kaartjes en harddisken (raid 5/6/1/10 met backups)
Ik neem aan dat je ZFS gebruikt ?!

Hardware RAID is volgens velen eigenlijk wel een beetje EOL ondertussen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:02:
[...]
Op het moment dat ik een SSD moet gebruiken wordt de Raspberry Pi 3B gewoon voor een Intel Atom NUC vervangen waarin je zoiets veel netter kan wegwerken! 8) ;)
[...]
Mijn 100/90 MB/s microSDXC kaartje is ook zonde van het geld in principe, maar is wel betrouwbaar gebleken tot nu toe en hangt niet via een USB "touwtje" vast aan de Raspberry Pi :Y) :*)
[...]
Ik neem aan dat je ZFS gebruikt ?!

Hardware RAID is volgens velen eigenlijk wel een beetje EOL ondertussen... ;)
Een I5 NUCje staat hier als desktop vervanger/mediaspeler/hobby ding die makkelijk te herinstaleren is (restore basis installatie). Ik zie dat voor mij niet als een PI alternatief.

Samsung T7 is formaat ~7 bankpassen op elkaar, klein touwtje - tja maar hij staat in de meterkast aan de UPS, looks zijn niet belangrijk. Ik ben echt helemaal om....

Ik heb Lexar gebruikt, raakten bij mij allemaal defect. Nu gebruik ik Sandisk ultra of extreme van Dataio en nog geen enkele kapot. Maar ik beperk de schrijfacties al lukt dat bij bijvoorbeeld MariaDB (momenteel 100 miljoen rijen) maar erg beperkt: data, indexen, recovery logs......

Nee, geen ZFS, had een Areca Raid (10 en 6) maar tegenwoordig MS disk mirroring, linux op de PI's (en onder VMware) maar de dektop is W10 vanwege noodzakelijke software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:46:
Een I5 NUCje staat hier als desktop vervanger/mediaspeler/hobby ding die makkelijk te herinstaleren is (restore basis installatie). Ik zie dat voor mij niet als een PI alternatief.
Dat is dan ook overkill en helemaal niet nodig als je ook zoiets kan pakken : Intel NUC Kit DN2820FYKH
Of de nieuwere versies daarvan en soortgelijke modellen van AsRock/Gigabyte/Zotac/enz. :)
Samsung T7 is formaat ~7 bankpassen op elkaar, klein touwtje - tja maar hij staat in de meterkast aan de UPS, looks zijn niet belangrijk. Ik ben echt helemaal om....
Dan nog liever een veel te dure behuizing kopen voor de Raspberry Pi waar de SSD in kan zoals sommigen hier dat doen! ;)
Ik heb Lexar gebruikt, raakten bij mij allemaal defect.
Bizar! :o

Is normaal gesproken een fatsoenlijk, maar wel duur merk!
Nu gebruik ik Sandisk ultra of extreme van Dataio en nog geen enkele kapot.
Ik ben dol op dit kaartje : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/ en heel eerlijk gezegd eigenlijk ook wel op DataIO als winkel voor CF/SD/microSD/USB Stick meuk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Maar een NUC heeft geen GPIO :/ , al zou je daar met een Arduino wel wat aan kunnen doen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:54:
Maar een NUC heeft geen GPIO :/ , al zou je daar met een Arduino wel wat aan kunnen doen :P
Klopt, maar wat ik al eerder zei : "Houtje touwtje" doe ik niet aan! >:) :P :+

Een vers geflashed microSDXC kaartje erin, stroom erop, UTP erin en gaaaaan met die banaan... ehh... framboos... LOL! :Y) B-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 12:02
Voor de geïnteresseerden hier een link naar een mooi verslag van de PI bakkerij in Wales.
YouTube: How credit-card size computers are made (Factory Tour)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:54
Kan je een SSD die aan een PI4 hangt zo zonder problemen omhangen naar een nieuwe PI4? of moet je daar stappen voor ondernemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 00:56

Rouwette

Rouwette.com

Dracula schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:36:
Kan je een SSD die aan een PI4 hangt zo zonder problemen omhangen naar een nieuwe PI4? of moet je daar stappen voor ondernemen?
Als de eeprom goed is van die pi zou dat moeten kunnen denk ik

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zijn er mensen die een Pi4 gebruiken voor Gforce Now of Moonlight? Werkt dat een beetje (ik verwwacht geen 4k :p ), en hoe veel geheugen heb je dan nodig?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Marzman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:36:
Zijn er mensen die een Pi4 gebruiken voor Gforce Now of Moonlight? Werkt dat een beetje (ik verwwacht geen 4k :p ), en hoe veel geheugen heb je dan nodig?
Nvidia eigen software om lokaal te streamen werkt niet meer op de Nvidia Shield TV dus dat kan je ook voor de Raspberry Pi doorstrepen! ;)

Dus of Steam of het hele Moonlight/Sunshine/ParSec gedoe hou je dan over :)

In [Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie (In het nieuwe deel kan je dan eventueel vragen stellen!) staan heel veel nuttige TIPS en ervaringen met al die opties dus kijk daar effe rond d:)b

Kwam net ook dit tegen trouwens : [NVIDIA Geforce NOW] Ervaringen & Discussie

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 23-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

nero355 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:14:
[...]

Nvidia eigen software om lokaal te streamen werkt niet meer op de Nvidia Shield TV dus dat kan je ook voor de Raspberry Pi doorstrepen! ;)
Gforce Now kan ook via de browser eventueel.
Ja ik gebruik het al op een oude budgetlaptop en daar werkt het goed op.

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 23-06-2023 14:39 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb voor hetzelfde geld een refurbishd minipc besteld die meteen leverbaar is met een i5 en 8GB geheugen en WIndows 10 Pro. Ik denk dat ik daar meer aan ga hebben voor het doel al leek een Pi me wel leuk (heb ook een 2b nog ergens liggen).

Ik denk dat het wel kan met de Pi wat ik wilde doen, op Reddit zag ik dat meer mensen hem daar voor gebruikten, maar het blijft wat meer gedoe.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04
Rouwette schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Als de eeprom goed is van die pi zou dat moeten kunnen denk ik
Als je er niet van boot zou het sowieso moeten kunnen. :P

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57
Voor wie er nog 1 wil kopen: bij kiwi electronics zijn diverse modellen vandaag binnen gekomen en nog op voorraad.

gebruik daarvoor in het vervolg graag het volgende topic;
Raspberry Pi: aankoop&levering

[ Voor 36% gewijzigd door _ferry_ op 01-07-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ruim 2 jaar geleden vroeg ik hier of het draaien van een Wireguard server op een model 1 B+ te doen was:
Piet91 in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"
Uiteindelijk draait het daar nu al ruim 2 jaar.

Lang verhaal, kun je overslaan:
Nu viel gisteren bij hun ineens de Experiabox V10 half weg (TV werkte nog wel; maar router en wifi niet meer).
Uiteindelijk met hulp van KPN modem gereset (denk ik) en nu werkt het weer.
Maar modem moest natuurlijk wel opnieuw worden ingesteld (was nog wat gedoe met de Wifi versterkers die ruzie hadden met IP-camera's over IP-adressen) maar uiteindelijk werkt dat nu ook weer.

Maar vandaag bedacht ik me dat hun Wireguard nu natuurlijk ook niet meer werkt aangezien de poorten naar de RPi niet opengezet zijn (vergeten). Mogelijk is hun WAN IP addres ook wel gewijzigd dus misschien moet ik dat halve Wireguard setup wel weer opnieuw doen.

TLDR: Maar goed, maar ondertussen heb je ook zaken als Tailscale, Zerotier e.d. die populair zijn geworden.
Theoretisch gezien moet dat ook op een model 1B+ te draaien zijn (als subnet router).
En in gebruik veel handiger (je hoeft het niet steeds aan of uit te zetten en geen gedoe als je WAN IP adres veranderd)

Iemand ervaring met Tailscale op een RPi 1B+? Trekt die dat?
En met de Tailscale app op Android? Trekt zoiets niet je accu/dataplan leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Piet91 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:35:
Ondertussen heb je ook zaken als Tailscale, Zerotier e.d. die populair zijn geworden.
Theoretisch gezien moet dat ook op een model 1B+ te draaien zijn (als subnet router).
En in gebruik veel handiger (je hoeft het niet steeds aan of uit te zetten en geen gedoe als je WAN IP adres veranderd)

Iemand ervaring met Tailscale op een RPi 1B+? Trekt die dat?
En met de Tailscale app op Android? Trekt zoiets niet je accu/dataplan leeg?
Waarom zou je voor iets dat je zelf kan hosten afhankelijk willen zijn van een ander :?

Het gaat tenslotte niet over je eigen E-Mail Server draaien bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:22:
Waarom zou je voor iets dat je zelf kan hosten afhankelijk willen zijn van een ander :?
Omdat het ook voordelen biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Uiteindelijk gewoon weer Wireguard geworden.
Wat anno 2023 kan; ik via 'quick assist' hun computer overgenomen, via die PC ingelogd op de Experiabox en daar de poorten open gezet voor de RPi zodat ze op hun smartphone via 4G hun camera's kunnen zien. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik gebruik al enkele jaren 2 python-scripts om de niet-slimme elektriciteitsmeter uit/af te lezen, na van Raspbian 10 naar RPi OS 12 gegaan te zijn werkten de scripts nog steeds, sinds ik gisterochtend RPi OS 12 100-ish updates heb laten installeren werken de scripts niet meer:
ImportError: No module named MySQLdb

De module staat erop, met pip en pip3 gechecked
pip3 install mysqlclient
Looking in indexes: https://pypi.org/simple, https://www.piwheels.org/simple
Requirement already satisfied: mysqlclient in /usr/local/lib/python3.9/dist-packages (2.1.0)
maar de fout blijft. De enige mogelijke oorzaak die ik kon vinden, buiten dat alles qua Python verkloot lijkt te zijn is dit:
https://stackoverflow.com...le-named-mysqldb#73771742
I think MySQLdb is no longer supported for Python3.x

Instead you can use PyMySQL like this: https://pypi.org/project/PyMySQL/
en dat is als bovenstaande bewering klopt, na werk maar eens kijken.

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een python-library ineens deze fout geeft? :?

edit: pip3 install --upgrade mysqlclient lijkt te oplossing te zijn 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 31-07-2023 06:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-05 11:56
Ik wil graag een Raspberry PI Model 4 B met 8 GB RAM aanschaffen + SSD. Ik heb eerder gelezen dat een SD-kaart het na zo'n jaar opgeeft, vandaar SSD. Idee is om hier Home Assistant op te gaan draaien + evt. PiHole. Nu is mijn vraag, hoe stel ik de Raspberry PI icm SSD samen?

- Raspberry Pi 4 Model B - 8GB
- Raspberry Pi 4 behuizing met SSD vak en SATA-kabel (is hierbij een Ventilar nodig? Moet ik hiervoor ook heatsinks bij de Raspberry PI aanschaffen?)
- Samsung PM9A1 256GB
Hoe connect de SSD met de Raspberry PI (moet dit via SATA of kan het ook anders)?

[ Voor 4% gewijzigd door Autarky op 13-08-2023 00:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:30
Autarky schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:18:
Ik wil graag een Raspberry PI Model 4 B met 8 GB RAM aanschaffen + SSD. Ik heb eerder gelezen dat een SD-kaart het na zo'n jaar opgeeft, vandaar SSD. Idee is om hier Home Assistant op te gaan draaien + evt. PiHole. Nu is mijn vraag, hoe stel ik de Raspberry PI icm SSD samen?

- Raspberry Pi 4 behuizing met SSD vak en SATA-kabel (is hierbij een Ventilar nodig? Moet ik hiervoor ook heatsinks bij de Raspberry PI aanschaffen?)
- Samsung PM9A1 256GB
Hoe connect de SSD met de Raspberry PI (moet dit via SATA of kan het ook anders)?
De ssd gaat via een adapter naar USB 3, zo sluit je het aan op de RPI.

Ik heb zelf ook zoiets gebouwd. Ik heb openmediavault op de ssd gezet en vervolgens Docker geactiveerd in omv. Daar staan inmiddels meerdere Dockers geactiveerd, oa Home Assistant.

Ik heb hiervoor wel een andere case gekozen. Ivm stof een dichte, van metaal wat gelijk als heat sink werkt, de argon one m.2 (m.2 sata ssd nodig). Dat werkt als een dolle!

https://argon40.com/produ...2-case-for-raspberry-pi-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26
Falco schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:33:
[...]

De ssd gaat via een adapter naar USB 3, zo sluit je het aan op de RPI.

Ik heb zelf ook zoiets gebouwd. Ik heb openmediavault op de ssd gezet en vervolgens Docker geactiveerd in omv. Daar staan inmiddels meerdere Dockers geactiveerd, oa Home Assistant.

Ik heb hiervoor wel een andere case gekozen. Ivm stof een dichte, van metaal wat gelijk als heat sink werkt, de argon one m.2 (m.2 sata ssd nodig). Dat werkt als een dolle!

https://argon40.com/produ...2-case-for-raspberry-pi-4
Argon heeft inmiddels ook een NVME versie hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Goof2000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Kijk, mooi werk, dat wist ik nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-05 11:56
Goof2000 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

Als ik het goed begrijp, NVME is een uitbreiding die je op de huidige Argon case en werkt deze snellertov alleen de Argon case? Is er dan niet een manier om direct de juiste case te bestellen incl. NVME?

Dwz dat ik zowel de Argon case als NVMe zou moeten aanschaffen:
- Argon ONE M.2 Uitbreidingsbord (NVMe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:55
Maar in het geval van een rpi gaat een ssd toch altijd via usb3?

De snelheid van usb3 is amper genoeg om de 500 MB/s van een sata ssd bij te houden.
Laat staan de 5000 MB/s (en meer) van een nvme SSD.

Wat is dan de meerwaarde van een nvme ssd?

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
Airw0lf schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:42:
Maar in het geval van een rpi gaat een ssd toch altijd via usb3?

De snelheid van usb3 is amper genoeg om de 500 MB/s van een sata ssd bij te houden.
Laat staan de 5000 MB/s (en meer) van een nvme SSD.

Wat is dan de meerwaarde van een nvme ssd?
NVME zijn beter beschikbaar en goedkoper, nadeel is dat sommige meer dan 5 Watt nodig hebben. (bedacht ik me nu) Dat geeft problemen heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Autarky schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Als ik het goed begrijp, NVME is een uitbreiding die je op de huidige Argon case en werkt deze snellertov alleen de Argon case? Is er dan niet een manier om direct de juiste case te bestellen incl. NVME?

Case + uitbreiding bestellen en bij sommige zaken kan je ze (weleens) gecombineerd kopen. Je hebt ook zo'n dubbele usb aansluiting nodig.
Het staat ook in de tekst van je link. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@Autarky Ik heb Pi4en met Samsung T7 1TB en 2TB SSD's. SSD in je PC en met PI imager 64 bit OS erop en draaien. Mogelijk moet je de Pi 1-malig klaar maken om te booten van SSD maar daarna komt er geen SD kaartje meer aan te pas.

Maarr ik heb er ook 1 met een oude Intel 80GB SSD die t net zo goed doet, inmiddels 7.7TB schrijfacties heeft gehad en 70.000 draaiuren. Voordeel van de Samsung T7: zeer klein van formaat, zeker kleiner dan een 2.5" of een NVME in een kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:16
Ik heb al ruim anderhalf jaar een Pi3B+ in de meterkast met Domoticz zonder sd-kaart maar met een compacte platte USB behuizing met een zeer zuinige Kingston A400 120GB M.2 SSD.

Tevens een Pi4 voor testjes met dezelfde USB behuizing en A400 240GB ssd.

Werkt allemaal als een zonnetje. NVMe's zijn stroomvreters en bieden naar mijn menig geen voordelen. Deze opzet is al zoveel sneller en slijtvaster dan een SD-kaart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Autarky schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:18:

- Samsung PM9A1 256GB
Misschien een tip; voor dat bedrag haal je tegenwoordig ook wel een mini-PC met een Intel N100.
Voor HA waarschijnlijk geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Piet91 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:39:
[...]

Misschien een tip; voor dat bedrag haal je tegenwoordig ook wel een mini-PC met een Intel N100.
Voor HA waarschijnlijk geschikter.
Heb je misschien een linkje naar zo'n pctje, dat zou wel interessant kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Falco schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:01:
Heb je misschien een linkje naar zo'n pctje, dat zou wel interessant kunnen zijn?
Even een paar voorbeelden snel gezocht:
https://www.geekbuying.co...DR5-256GB-SSD-520219.html
https://www.geekbuying.co...-RAM-256GB-EU-520689.html

Of Aliexpress:
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=AUMOHVYPrNIZ
https://www.aliexpress.co...urPageLogUid=ILP1lkChIOx3

Maar beter is om bijvoorbeeld nl.pepper.com (of de buitenlandse versies daarvan) in de gaten te houden.
Regelmatig komen die PC's daar langs met coupons e.d.
En omdat het bedrag onder de €150 zit, zit je (bij Aliexpress) niet met bijkomende kosten.
(lees: BTW/invoerkosten/afhandelingskosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Falco schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Af en toe via de duitse pepper (mydealz.de) van een bedrijf uit Oostenrijk. Kon de naam zo snel niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Voor @FaLc0n, toevallig via
https://nl.pepper.com/aan...eur84-at-geekbuying-28509

Onderstaande PC gevonden voor €84,- bij gebruik van kortingscode NNNFRGX:
https://m.geekbuying.com/...%3A3I0&ref=w&Currency=USD

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 09:19

Copitano

Hoorn NH

Meer dan twee jaar draait het vlekkeloos zelfs zonder een crash van domoticz, maar sinds drie dagen is het drama..
Wat is er aan de hand?
Raspberry Pi 3 b+ met daarop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 10 (buster)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="10"
VERSION="10 (buster)"
VERSION_CODENAME=buster
ID=raspbian
ID_LIKE=debian

En domoticz op:
code:
1
2
3
4
5
Version: 2021.1
Build Hash: 8547c5b7e
Compile Date: 2021-04-17 17:29:11
dzVents Version: 3.1.7
Python Version: 3.7.3 (default, Jun 29 2023, 18:03:57) [GCC 8.3.0]

Klopt, heb nog niet geupdate naar 2023.2 omdat ik eerst wel wil zien of dat echt stabiel is. Dit werkte perfect, dus afblijven dacht ik.
En:
Modbus RTU

Aan een van de USB poorten van de Pi hangt een SEM228T pyranometer die de hoeveelheid zonneschijn meet, net al het KNMI. Die sensor geeft elke 10 seconden een waarde door. Daarachter lopen enkele dzVents scripts die de data vertalen of doorberekenen naar Watt/m² en Joules/cm². Dat liep 2 jaar lang vlekkeloos. Echter op 18 augustus om 16:00 stopt de registatie plotseling schijnbaar zonder enige aanleiding. Na drie dagen kloten heb ik de vinger nog niet echt achter de oorzaak kunnen krijgen. Wel heb ik een aantal scripts uitgeschakeld. Dat leek aanvankelijk te helpen, maar later vandaag kreeg ik toch weer hetzelfde gedrag. In grafana ziet dat er zo uit. De data wordt pas weer geregistreerd na een herstart van domoticz, maar aan het einde van de dag hielp dat zelfs niet meer echt lang (10 minuten en pats weer uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHHCY-7LeHgcFoJnjQ82e_mIFQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiET10ZgL6FHNlCQhaRrHGGS.jpg?f=fotoalbum_large
Op de SD kaart is nog zat ruimte, het hoogst geregistreede geheugengebruik is minder dan 40% en en procesgebruik is constant rond 90 MB.
Het log van domoticz zegt dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2023-08-20 23:41:35.571 Error: Test Total solar radiation hardware (43) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.571 Error: Test Deviation hardware (44) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Test Device address hardware (45) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Test Device baud rate hardware (46) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Register 0840 hardware (48) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Register 0841 hardware (49) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Write deviation hardware (50) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Write calibration 840 hardware (51) thread seems to have ended unexpectedly
2023-08-20 23:41:35.572 Error: Write calibration 841 hardware (52) thread seems to have ended unexpectedly

Kan dit een probleem zijn met de maximale omvang van de sql lite database (elke 10 seconden een waarde) waar domoticz mee werkt?
En belangrijker, hoe los ik dat dan op?
Of heeft het een andere oorzaak?

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 20-08-2023 23:58 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Laatst online: 21:55
@Copitano :
Ik heb geen ervaring met Domoticz - dus dit zegt me zo niks.
Maar wellicht kan het debug level nog omhoog?
Zodat je een hoger detail niveau hebt van de meldingen?
En daardoor kunt zien waarover het ding precies over struikelt?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Autarky schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:27:
[...]

Ik zie net in het aanbiedingentopic de Samsung T7 staan.. Ik heb er 3 (2x 2TB en 1x 1TB en die zijn snel genoeg voor > 20 containers (Pi4-8GB),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Misschien dat er hier iemand mij een hint kan geven.

DNS heeft altijd goed gewerkt via pivpn.
Maar er is iets gebeurd waardoor dit niet meer werkt.

Ik krijg nu telkens de volgende foutmelding
code:
1
Handshake did not complete after 5 seconds

Ergens gaat er dus iets mis, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Kan iemand aangeven waar ik zou moeten zoeken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Airw0lf schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:36:
@Copitano :
Ik heb geen ervaring met Domoticz - dus dit zegt me zo niks.
Maar wellicht kan het debug level nog omhoog?
Zodat je een hoger detail niveau hebt van de meldingen?
En daardoor kunt zien waarover het ding precies over struikelt?
Dank voor het meedenken. Ik ga eens kijken of ik daar iets over kan vinden.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvt1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-04 12:17
Pico W in Wifi Direct?

weet iemand of dit met de Pico mogenlijk is? Ik wil een Android telefoon via Wifi Direct aan de Pico W koppelen. De Android moet dan nog steeds zijn internet behouden via Mobiel. OP een telefoon werkt dat gemakkelijk want dan voeg je in het DHCOP verzoek geen DNS en gateway op, maar Android wil graag Wifi direct gebruiken. De 'iPhone' werkt dan helaas niet en verlies je je internet.

Cheers,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Na van alles te hebben geprobeerd van vergroten van de swapfile tot t/m terugzetten van een backup van voor een systeemupdate en het uitschakelen van scripts die ik niet meer zo hard nodig heb geen resultaat. registratie bleef uitvallen. De ene keer na een paar uur de andere keer al na 10 minuten.

Als laatste rond een uur of twee vanmiddag de maar eens vervangen door een die ik toevallig nog had liggen. Voorlopig wordt alle data van de SEM228T weer netjes geregistreed te worden. Dus heb ik goede hoop dat het probleem daarmee is opgelost :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23x8FTwqc3YtZ0qMppvM8210gAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4glvI9cEQSZy2vE9WZQ7WRCg.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Het heeft nu een volle dag zonder onderbreking gedraaid en ik ben er nu van overtuigd dat de RS485 to USB Serial stick inderdaad de veroorzaker van de problemen is geweest. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Copitano op 25-08-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
  • Laatst online: 08-05 15:30
Heeft er iemand hetzelfde probleem met Domoticz? Als bij mij de stroom onderbroken wordt start Domoticz niet automatisch op om een of andere reden. Heb al een en ander geprobeerd maar het lijkt erop dat alleen handmatig het volgende commando geven werkt?

code:
1
sudo service domoticz.sh start

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Trumpske schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:45:
Heeft er iemand hetzelfde probleem met Domoticz? Als bij mij de stroom onderbroken wordt start Domoticz niet automatisch op om een of andere reden. Heb al een en ander geprobeerd maar het lijkt erop dat alleen handmatig het volgende commando geven werkt?

code:
1
Tijdens de installatie onderstaande gedaan?

code:
1
2
3
4
cd domoticz
sudo cp domoticz.sh /etc/init.d
sudo chmod +x /etc/init.d/domoticz.sh
sudo update-rc.d domoticz.sh defaults

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Rouwette schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:50:
[...]
Vreemde is dat dit al 2 jaar lang ofzo werkte en sinds kort is gestopt.. Kan ik deze commandos nu nog uitvoeren? Ik zelf zat eraan te denken een job te maken die na 5 min booten het start commando uitvoert..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Trumpske schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Vreemde is dat dit al 2 jaar lang ofzo werkte en sinds kort is gestopt.. Kan ik deze commandos nu nog uitvoeren? Ik zelf zat eraan te denken een job te maken die na 5 min booten het start commando uitvoert..
Kan volgens mij wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
Trumpske schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:52:
Laat je even weten of die commando's
  1. werken en
  2. nog negatieve effecten hebben gehad?
Bij mij start Domoticz volgens mij ook niet altijd op (maar ik reboot de Pi bijna nooit).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
Helaas, werkte niet.

Als ik hem nu weer handmatig wil starten moet ik eerst de service stoppen en daarna starten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Rouwette schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:50:
[...]

code:
1
2
3
4
cd domoticz
sudo cp domoticz.sh /etc/init.d
sudo chmod +x /etc/init.d/domoticz.sh
sudo update-rc.d domoticz.sh defaults
Je kan deze commando's gewoon ingeven. Als ze er al staan gebeurt er niets en als ze niet staan start de volgende keer domoticz automatisch op.
Trumpske schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Helaas, werkte niet.

Als ik hem nu weer handmatig wil starten moet ik eerst de service stoppen en daarna starten...
Als je hem handmatig wil herstarten kan je dat gewoon met service handler doen;
code:
1
sudo systemctl restart domoticz

Maar wat werkt er niet? Kun je de uitvoer hiervan laten zien:
code:
1
sudo systemctl status domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Gisteren niet veel beter dan eergisteren. Maand pro rata helaas weer (net) onder de 100%. Gelukkig lijkt het probleem met de SEM228 pyranometer opgelost met een nieuwe RS485 to USB Serial stick van een paar kwartjes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H2rFi51lK3qEb08vCVwSKCTskc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJzZhiORFbYa8sfRTC437arO.jpg?f=fotoalbum_large

Ook vandaag weer genoeg water van boven hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 26-08-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:16
Trumpske schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:45:

code:
1
Ik liep hier tegenaan nadat ik een kleine twee jaar geleden mijn pi met Domoticz in gebruik nam. Via Google bleek ik niet de enige en de oorzaak was dat Domoticz op wilde starten voor de pi zijn klok gesynced had met de timeserver. In plaats van workarounds heb ik een RTC DS3231 module op de pi geprikt, daarmee was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
synoniem schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Maar wat werkt er niet? Kun je de uitvoer hiervan laten zien:
code:
1
sudo systemctl status domoticz
Als de Pi herstart start Domoticz dus niet automatisch meer op. Ik moet hem dan altijd de service handmatig stoppen en starten. Hieronder de uitvoer van de status als hij niet gestart is/lijkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl status domoticz
● domoticz.service - LSB: Home Automation System
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
   Active: active (running) since Sat 2023-08-26 16:42:54 CEST; 2min 36s ago
     Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
  Process: 1138 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S
    Tasks: 30 (limit: 4915)
   CGroup: /system.slice/domoticz.service
           └─1145 /home/pi/domoticz/domoticz -daemon -www 8080 -sslwww 443

Aug 26 16:42:54 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Aug 26 16:42:54 raspberrypi domoticz.sh[1138]: 2023-08-26 16:42:54.973  Status:
Aug 26 16:42:54 raspberrypi domoticz.sh[1138]: domoticz: Domoticz is starting up
Aug 26 16:42:54 raspberrypi domoticz[1144]: Domoticz is starting up....
Aug 26 16:42:54 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trumpske
dirks schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Ik liep hier tegenaan nadat ik een kleine twee jaar geleden mijn pi met Domoticz in gebruik nam. Via Google bleek ik niet de enige en de oorzaak was dat Domoticz op wilde starten voor de pi zijn klok gesynced had met de timeserver. In plaats van workarounds heb ik een RTC DS3231 module op de pi geprikt, daarmee was het probleem opgelost.
Zal eens zoeken! Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Trumpske schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Als de Pi herstart start Domoticz dus niet automatisch meer op. Ik moet hem dan altijd de service handmatig stoppen en starten. Hieronder de uitvoer van de status als hij niet gestart is/lijkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
pi@raspberrypi:~ $ sudo systemctl status domoticz
● domoticz.service - LSB: Home Automation System
   Loaded: loaded (/etc/init.d/domoticz.sh; generated)
   Active: active (running) since Sat 2023-08-26 16:42:54 CEST; 2min 36s ago
     Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
  Process: 1138 ExecStart=/etc/init.d/domoticz.sh start (code=exited, status=0/S
    Tasks: 30 (limit: 4915)
   CGroup: /system.slice/domoticz.service
           └─1145 /home/pi/domoticz/domoticz -daemon -www 8080 -sslwww 443

Aug 26 16:42:54 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Home Automation System...
Aug 26 16:42:54 raspberrypi domoticz.sh[1138]: domoticz: Domoticz is starting up
Aug 26 16:42:54 raspberrypi domoticz[1144]: Domoticz is starting up....
Aug 26 16:42:54 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Home Automation System.
Zou kunnen dat hij inderdaad "te vroeg" opstart en daardoor ook weer afbreekt. Een beetje een hack maar je zou aan /etc/rc.local de regel
code:
1
systemctl restart domoticz

kunnen toevoegen, net voor de laatste regel exit 0.
Wat in rc.local staat wordt namelijk per definitie later uitgevoerd.

En omdat ntp service/client (datum en tijd) van systemd niet heel geweldig is zou ik ook chrony installeren. Dat maakt de kans op een datum/tijd probleem weer kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
synoniem schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:09:
[...]
code:
1
systemctl restart domoticz

kunnen toevoegen, net voor de laatste regel exit 0.
Wat in rc.local staat wordt namelijk per definitie later uitgevoerd.
Dat lijkt te werken! Super, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:05:
Misschien dat er hier iemand mij een hint kan geven.

DNS heeft altijd goed gewerkt via pivpn.
Maar er is iets gebeurd waardoor dit niet meer werkt.

Ik krijg nu telkens de volgende foutmelding
code:
1
Handshake did not complete after 5 seconds

Ergens gaat er dus iets mis, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen.
Kan iemand aangeven waar ik zou moeten zoeken ?
Na een paar dagen zoeken heb ik mijn probleem gevonden.
Ik had pivpn - wireguard en pivpn - openvpn op een of andere manier naast elkaar draaien.
Ik kwam in de debug erachter dat ik ook een melding kreeg dat het ip-adres al in gebruik was.
Maar dat kon dus kloppen als je beide hebt draaien dan bijten ze elkaar.

Na het de-installeren en opnieuw installeren van PiVPN was dus mijn probleem verholpen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 73 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs