't is geen server config, maar client.
Dan moet het nog steeds een fatsoenlijke config zijn!

Ik dacht dus de werkende config over te zetten, maar was blijkbaar niet voldoende.
Google verandert constant hun eisen dus wat gisteren heeft gewerkt hoeft morgen niet nog steeds te werken...

Via de emailserver van Antagonist, met een apart emailadres met eigen domeinnaam voor de Pi.
Dus :
- Mutt als CLI e-mail Client
- Sendmail die alleen Outgoing SMTP e-mail doet richting Antagonist.
- En dat alles naar een of andere GMail Inbox waarvan jij het Account beheert ?
Zo JA, dan kan je beter zo'n hash aanmaken bij GMail en direkt met dat account werken vanuit Sendmail denk ik...?!
Heb het overigens gevonden, zag na wat Googlen een optie voor mutt die zou kunnen helpen, dus nano ~/.muttrc om die toe te voegen ..... lege file
* Raven doet find uitvoeren: /muttrc

Ff history gechecked:
Heb ik bij het aanmaken perongeluk een spatie erin gezet, waardoor het /muttrc werd i.p.v. ~/.muttrc. Een mv commando verder: Probleem opgelost

Maar hoe die dan toch een mail heeft kunnen versturen is mij een raadsel.
Zou IMHO allemaal niet nodig mogen zijn!
Blijven de vele
code:
1
2
| Apr 24 08:41:02 willow sm-msp-queue[29158]: unable to qualify my own domain name (willow) -- using short name
Apr 24 09:00:01 willow sm-msp-queue[6445]: My unqualified host name (willow) unknown; sleeping for retry |
meldingen over. Maar weer eens naar Googlen... Telkens verwijzingen naar de hostfile, dus 127.0.0.1 hostname.domain.tld erin gezet, nog steeds meldingen. Dan hostname.domain.tld achter de 127.0.
1.1 en nu lijkt het goed.
Dat lijkt mij dan meer een Server config en zou je dan inderdaad echt een eigen A Record en MX Record moeten geven, maar dan speel je dus voor eigen e-mail Server en dat lijkt me weer niet de bedoeling in dit geval

Toevallig meerdere Interfaces aanwezig en de OpenSSH Server aan één van die Interfaces gebonden ?!
Ik vind namelijk dat RaspBian/Raspberry Pi OS daar heel slecht mee omgaat als je zoiets doet!

Die je al hebt gevonden :
Google zegt bestand aanmaken in "/etc/network/interfaces.d/" om de VLAN's aan te maken en dan IP-instellingen in /etc/dhcpcd.conf.

Ik kan mij vergissen, maar dat eerste (/etc/network/interfaces.d/) is toch de oude haast niet meer gebruikte manier?

Bij mij werkt het op bovenstaand probleem na helemaal prima!
Echter vond ik het verhaal in
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP over SystemD de VLAN meuk laten beheren heel interessant, want dan heb je kans dat alles fatsoenlijk op elkaar wacht en er niet dingen worden gestart voordat de Interfaces UP/UP zijn!
Zie het hele verhaal dat ik vond naar aanleiding van een reactie van iemand anders :
nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Bij een eventuele herinstallatie ga ik het in ieder geval zo proberen!