• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56

SA007

Moderator Tweaking
@andregroeneveld Ook (of eigenlijk juist) in verzameltopics is het belangrijk om eerst zelf eens te zoeken.

Zeker qua VPN is er heel veel info te vinden over wat een raspi wel en niet kan, als er dan detailvragen overblijven mag je best een vraag stellen, maar je kan je vraag gewoon in een zoekmachine gooien en hele goede resultaten krijgen, de eerste pagina die ik zie zijn allemaal goede voorbeelden van mensen die het eerder gedaan hebben en uitleggen hoe het moet.

Klok is stuk :(

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-01 11:34
@andregroeneveld pivpn is erg eenvoudig en goed gedocumenteerd.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:42

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:45:
Koop gewoon zoiets : https://www.ebay.com/itm/225123216773
En JAAA!!! Die bestaan ook voor de 4B en allerlei andere soortgelijke ARM bordjes! In allerlei mooie kleurtjes zelfs! :P
Ik heb precies die case voor de 4B in het groen. Ik had hem gekocht om de Pi in de meterkast vast te kunnen schroeven en ondanks dat het een volledig metalen case is blijft ook WiFi het nog wel een beetje doen.
Comp User schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Dit lijkt mij toch een ander soort - platter, breder - stekker te zijn.

[Afbeelding]
Zou het niet gewoon een stekkertje zijn dat je op pin 1-3-5-7-9 of pin 2-4-6-8-10 van de I/O poort moet zetten?

老厮是麂

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01 21:41
aawe mwan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:12:
[...]

[...]

Zou het niet gewoon een stekkertje zijn dat je op pin 1-3-5-7-9 of pin 2-4-6-8-10 van de I/O poort moet zetten?
Ik had het al gevonden - jst connector

REAVER330 in "Hoe heten eigenlijk al die connectoren die we gebruiken ?!"

Toch bedankt.

Vaste locatie, vast netwerk.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een tijd terug begon Jeff Geerling over RPi blades, er is een update :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• breaker.evert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Van de week is mij usb power port van rpi4 los gekomen.

Gelukkig had ik een poe hat liggen. Helaas bleef alleen de rode led aan en de groene ging gelijk uit. Dit is ook geval als ik hem op gpio aansluit.

Weer geprobeerd via poe en gpio hoor nu een hoge piep en zie ik de groene led ook niet meer aan gaan.

Ben bang dat deze is overleden. Of kan ik iets anders proberen?

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 16:54
breaker.evert schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:55:
Van de week is mij usb power port van rpi4 los gekomen.

Gelukkig had ik een poe hat liggen. Helaas bleef alleen de rode led aan en de groene ging gelijk uit. Dit is ook geval als ik hem op gpio aansluit.

Weer geprobeerd via poe en gpio hoor nu een hoge piep en zie ik de groene led ook niet meer aan gaan.

Ben bang dat deze is overleden. Of kan ik iets anders proberen?
Hoe bedoel je los gekomen? Als die hele connector los is gekomen, kan je proberen hem terug te zetten en de Pi 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200c te leggen, wie weet flowed het soldeer weer aan elkaar.

Iets anders wat ik me voor kan stellen is dat er een contact sluiting maakt bij de power port, dat zou je nog met een vergrootglas kunnen onderzoeken.

Al een ander image geprobeerd ook terwijl je een monitor aan hebt gesloten?

Heb je een foto ervan?

Anders blijft het giswerk op basis van bovengenoemde opties ;)

Adjust non olet

• breaker.evert
1nsane schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Hoe bedoel je los gekomen? Als die hele connector los is gekomen, kan je proberen hem terug te zetten en de Pi 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200c te leggen, wie weet flowed het soldeer weer aan elkaar.

Iets anders wat ik me voor kan stellen is dat er een contact sluiting maakt bij de power port, dat zou je nog met een vergrootglas kunnen onderzoeken.

Al een ander image geprobeerd ook terwijl je een monitor aan hebt gesloten?

Heb je een foto ervan?

Anders blijft het giswerk op basis van bovengenoemde opties ;)

De connector is los gekomen tijdens het los trekken van de usb kabel.

Edit:
betere foto toegevoegd.

[Voor 10% gewijzigd door breaker.evert op 23-01-2023 17:51]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

breaker.evert schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:44:
[Afbeelding]

Een onscherpe veel te grote foto die alle beeldschermruimte inneemt... NICE!!! :D _O-

Maak eens een scherpe foto en post de foto inclusief een nette thumbnail ervan! :P

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• 1nsane
[...]

[Afbeelding]

Edit:
betere foto toegevoegd.
Zo die is behoorlijk gemangeld, heb je ook een foto van waar hij op de pcb zat? Op de foto lijkt het of er wat pcb mee is gekomen. Mogelijk is er dus meer schade maar dan moet ik een foto van de pcb zien. Mbt weggooien, ff goed kijken of het niet te herstellen is door een trace te herstellen of juist restanten van de usb port weg te halen die mogelijk sluiting maken. Heck, met de huidige beschikbaarheid en prijzen van rpi’s zou je hem ook nog door iemand met smd soldeerspullen kunnen laten herstellen met een nieuwe connector.

Adjust non olet

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:46:
Een tijd terug begon Jeff Geerling over RPi blades, er is een update :)
[YouTube: These Compute Blades are INSANE! #shorts]
De langere versie :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• breaker.evert
1nsane schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Zo die is behoorlijk gemangeld, heb je ook een foto van waar hij op de pcb zat? Op de foto lijkt het of er wat pcb mee is gekomen. Mogelijk is er dus meer schade maar dan moet ik een foto van de pcb zien. Mbt weggooien, ff goed kijken of het niet te herstellen is door een trace te herstellen of juist restanten van de usb port weg te halen die mogelijk sluiting maken. Heck, met de huidige beschikbaarheid en prijzen van rpi’s zou je hem ook nog door iemand met smd soldeerspullen kunnen laten herstellen met een nieuwe connector.
Bedankt.
Heb nu de pcd met een mesje schoongemaakt.

Maar als ik nu 5 volt op pin 2 zet en ground op pin6. Is nu de hoge piep weg en gaat de groene led aan en gelijk uit. Maar na 30 seconden blijft de groene led branden.

De usb c connector is toch niet nodig om de rpi te laten werken?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
@breaker.evert volgens mij heb je door die test die je gedaan hebt zelf het antwoord op je vraag gegeven... Ik denk dat of de poe niet genoeg brandstof levert of dat de rpi is controleert op die poort..

[Voor 65% gewijzigd door Webgnome op 23-01-2023 21:17]

Strava, Twitter

• NimRod1337
  • Laatst online: 00:19
[...]

[Afbeelding]

Edit:
betere foto toegevoegd.
Username checks out.

Dit kan je alleen microsolderen, de pads zijn er afgetrokken dus moet je draadjes gaan trekken. Afgeschreven helaas.

[Voor 10% gewijzigd door NimRod1337 op 23-01-2023 21:39]

• breaker.evert
NimRod1337 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Username checks out.

Dit kan je alleen microsolderen, de pads zijn er afgetrokken dus moet je draadjes gaan trekken. Afgeschreven helaas.
Helaas hier was ik al bang. Wat toch experiment board dus de schade valt mee.

Zo stom geweest om niet de behuizing te gebruiken. Anders was dit niet voor gekomen.

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:52

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Webgnome schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:16:
@breaker.evert volgens mij heb je door die test die je gedaan hebt zelf het antwoord op je vraag gegeven... Ik denk dat of de poe niet genoeg brandstof levert of dat de rpi is controleert op die poort..
Het zal het laatste zijn, nooit problemen met PoE gehad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Vizjee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:21
Hi all,

Ik heb een beginnersvraag, maar ik kon ergens anders niet echt goed mijn vraag kwijt. Ik heb zelf sinds kort een raspberry pi 4b - 4GB (uit een webshop voor 75 euro, geluk volgens mij).

Nu heb ik van mn GoPro hero 3 ( 8)7 nog een microSD 16 GB met 48 mb/s.. alleen ik merk dat de rpi erg traag is het met opstarten van programma's of het runnen van python scripts. Nu zijn er 100 websites die allemaal een andere microsd aanraden. Wat is jullie ervaring? Ik gebruik mijn raspberry als "in stock" checker, maw ik maak crawlers die een website scrapen en een melding in discord geven wanneer iets weer in stock is.

Ik heb nu maar 8 GB van de 16GB over door de OS, moet ik een 64GB nemen? of is 32GB voldoende? Hoor graag jullie tips!

Groet

• Webgnome
@Vizjee het belangrijkste vermeld je niet.. het merk en type van je SD card..

Strava, Twitter

• Vizjee
Webgnome schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:50:
@Vizjee het belangrijkste vermeld je niet.. het merk en type van je SD card..
SanDisk microSDHC 16GB Ultra Class 10, excuus

• 1nsane
Vizjee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:46:
Hi all,

Ik heb een beginnersvraag, maar ik kon ergens anders niet echt goed mijn vraag kwijt. Ik heb zelf sinds kort een raspberry pi 4b - 4GB (uit een webshop voor 75 euro, geluk volgens mij).

Nu heb ik van mn GoPro hero 3 ( 8)7 nog een microSD 16 GB met 48 mb/s.. alleen ik merk dat de rpi erg traag is het met opstarten van programma's of het runnen van python scripts. Nu zijn er 100 websites die allemaal een andere microsd aanraden. Wat is jullie ervaring? Ik gebruik mijn raspberry als "in stock" checker, maw ik maak crawlers die een website scrapen en een melding in discord geven wanneer iets weer in stock is.

Ik heb nu maar 8 GB van de 16GB over door de OS, moet ik een 64GB nemen? of is 32GB voldoende? Hoor graag jullie tips!

Groet
Op basis van wat je vermeldt als SD card die je gebruikt, zou dat geen probleem moeten zijn. Het is wat krap bemeten maar het zou geen probleem moeten zijn. In hoeverre weet je zeker dat je een echte Pi te pakken hebt? Ik gebruik letterlijk een Hema SD kaartje voor een aantal toepassingen (al heb ik ook een M2 uitbreiding dus ik gebruik het niet veel) en dat werkt vlekkeloos en ik heb ook een 4gb Rpi 4.

Zou je eens kunnen kijken wat voor HW er daadwerkelijk aan boord is?

Niet rot bedoeld maar echte Pi 4 bordjes van 4gb of 8gb zijn doorgaans een heel stuk duurder momenteel door slechte beschikbaarheid en daardoor ligt nepperij op de loer.

Vooral in China zijn ze best goed in het laten lijken of je een echte Pi hebt terwijl je mogelijk een heel ander product hebt.

[Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 26-01-2023 15:12]

Adjust non olet

• Webgnome
Je zou inderdaad een nieuwere SD card kunnen kopen. Als ik zo snel even zoek dan zou een recente ongeveer 3x zo snel zijn . Dat ga je wel merken

Strava, Twitter

• Vizjee
1nsane schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Op basis van wat je vermeldt als SD card die je gebruikt, zou dat geen probleem moeten zijn. Het is wat krap bemeten maar het zou geen probleem moeten zijn. In hoeverre weet je zeker dat je een echte Pi te pakken hebt? Ik gebruik letterlijk een Hema SD kaartje voor een aantal toepassingen (al heb ik ook een M2 uitbreiding dus ik gebruik het niet veel) en dat werkt vlekkeloos en ik heb ook een 4gb Rpi 4.

Zou je eens kunnen kijken wat voor HW er daadwerkelijk aan boord is?

Niet rot bedoeld maar echte Pi 4 bordjes van 4gb of 8gb zijn doorgaans een heel stuk duurder momenteel door slechte beschikbaarheid en daardoor ligt nepperij op de loer.

Vooral in China zijn ze best goed in het laten lijken of je een echte Pi hebt terwijl je mogelijk een heel ander product hebt.
Ik heb m gekocht van kiwi electronics, een officiele retailer.. maar ik zal eens kijken! Hij is ook niet weer extreem traag, maar het valt gewoon op dat alles wat langzamer laadt dan dat ik op youtube zie ;)

• Vizjee
Webgnome schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:10:
Je zou inderdaad een nieuwere SD card kunnen kopen. Als ik zo snel even zoek dan zou een recente ongeveer 3x zo snel zijn . Dat ga je wel merken
Ik heb de Sandisk extreme pro - 32GB besteld. deze is idd 3x sneller en kwam goed uit veel testen.. thanks!

• Webgnome
@Vizjee youtube is nou niet een bron van betrouwbaarheid altijd ;)

Strava, Twitter

• Vizjee
Webgnome schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:55:
@Vizjee youtube is nou niet een bron van betrouwbaarheid altijd ;)
Daarom ook altijd even hier checken ;) haha

• nero355

nero355

Vizjee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:46:
Ik heb zelf sinds kort een raspberry pi 4b - 4GB (uit een webshop voor 75 euro, geluk volgens mij).
:o DAMN... Dat is gewoon minimaal € 25 teveel betaald! :X :| :/
Nu heb ik van mn GoPro hero 3 ( 8)7 nog een microSD 16 GB met 48 mb/s.. alleen ik merk dat de rpi erg traag is het met opstarten van programma's of het runnen van python scripts.
Als in 48 MB/s of 48 Mbps :?
Ik heb een beginnersvraag, maar ik kon ergens anders niet echt goed mijn vraag kwijt.

Nu zijn er 100 websites die allemaal een andere microsd aanraden.
Wat is jullie ervaring?
Dit : Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2

Raar dat je niks kon vinden, want dat Sandisk model heb ik ondertussen veel te vaak gepost elke keer als er iemand weer eens met een crappy el cheapo microSDXC kaartje aan het prutsen was of de verkeerde voeding gebruikte! :P

offtopic:
Voor mooiere Topic Search linkjes a.u.b. even stemmen op Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! d:)b
Ik gebruik mijn raspberry als "in stock" checker, maw ik maak crawlers die een website scrapen en een melding in discord geven wanneer iets weer in stock is.
Dat lijkt me puur CLI en scriptjes geneuzel en geen laten we zeggen "Ik start Firefox effe snel op!" gebruik :?
Als je veel data wegschrijft dan is een oversized model wel lekker, maar als je puur "doorstuur scriptjes" hebt draaien dan zou je zelfs meer dan genoeg hebben aan een 2/4/8 GB groot model denk ik :)
Vizjee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:28:
Ik heb m gekocht van kiwi electronics, een officiele retailer.. maar ik zal eens kijken!
Hij is ook niet weer extreem traag, maar het valt gewoon op dat alles wat langzamer laadt dan dat ik op youtube zie ;)
Één van die bekendere "Raspberry Pi Webshops" om ze maar effe zo te noemen heeft weleens last gehad van namaak microSDXC kaartjes zonder dat ze het zelf wisten dus dat is ook nog een mogelijke oorzaak! ;)

Nog iets anders :

Tegenwoordig hebben alle NAND kaartjes een "Application Rating" in de vorm van A1 en A2 ratings.
Als je dus een snel kaartje wilt hebben voor "Desktop gebruik" met iets van 1500 iops geloof ik dan moet je dus een A1 of A2 kaartje hebben! :)

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat zo'n kaartje veel sneller slijt dan een SSD en dus na een tijdje ook langzamer zal worden...
Een alternatief is dan om zoiets : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=wd+green+120
In een Externe USB behuizing te proppen en i.p.v. een microSDXC kaartje te gebruiken :Y)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:03

RoyK

Illustrator

Ik dacht.. laat ik een leuk Raspberry starterset kopen.. dan kan ik wat gaan rommelen. Maar wat is dat spul lastig te krijgen zeg. Geen shop die wat heeft liggen. Of ik moet met mijn ogen in mijn broek hebben gezocht. Ik wil er bitwarden en DNS mee gaan regelen. Misschien in de toekomst nog andere dingen als dat kan.

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• nero355

nero355

RoyK schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:15:
Wat is dat spul lastig te krijgen zeg. Geen shop die wat heeft liggen.
Ik zou V&A in de gaten houden en hopen op een eerlijke medeTweaker : Vraag & Aanbod categorie : Singleboardcomputers

Mocht het je puur om een klein zuinig PCtje gaan om Linux + Software te draaien en geen dingen uit te lezen via de GPIO pinnetjes dan zou je ook Vraag & Aanbod categorie : Barebones eens effe door kunnen bladeren :)

Wat je dan wil is een NUC achtig ding met een Atom/Celeron/Pentium CPU of beter gezegd SoC erin!

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee