Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

SA007

Moderator Tweaking
@andregroeneveld Ook (of eigenlijk juist) in verzameltopics is het belangrijk om eerst zelf eens te zoeken.

Zeker qua VPN is er heel veel info te vinden over wat een raspi wel en niet kan, als er dan detailvragen overblijven mag je best een vraag stellen, maar je kan je vraag gewoon in een zoekmachine gooien en hele goede resultaten krijgen, de eerste pagina die ik zie zijn allemaal goede voorbeelden van mensen die het eerder gedaan hebben en uitleggen hoe het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:59
@andregroeneveld pivpn is erg eenvoudig en goed gedocumenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:45:
Koop gewoon zoiets : https://www.ebay.com/itm/225123216773
En JAAA!!! Die bestaan ook voor de 4B en allerlei andere soortgelijke ARM bordjes! In allerlei mooie kleurtjes zelfs! :P
Ik heb precies die case voor de 4B in het groen. Ik had hem gekocht om de Pi in de meterkast vast te kunnen schroeven en ondanks dat het een volledig metalen case is blijft ook WiFi het nog wel een beetje doen.
Comp User schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:13:
[...]
Dit lijkt mij toch een ander soort - platter, breder - stekker te zijn.

[Afbeelding]
Zou het niet gewoon een stekkertje zijn dat je op pin 1-3-5-7-9 of pin 2-4-6-8-10 van de I/O poort moet zetten?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
aawe mwan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:12:
[...]

[...]

Zou het niet gewoon een stekkertje zijn dat je op pin 1-3-5-7-9 of pin 2-4-6-8-10 van de I/O poort moet zetten?
Ik had het al gevonden - jst connector

REAVER330 in "Hoe heten eigenlijk al die connectoren die we gebruiken ?!"

Toch bedankt.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een tijd terug begon Jeff Geerling over RPi blades, er is een update :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:22
Van de week is mij usb power port van rpi4 los gekomen.

Gelukkig had ik een poe hat liggen. Helaas bleef alleen de rode led aan en de groene ging gelijk uit. Dit is ook geval als ik hem op gpio aansluit.

Weer geprobeerd via poe en gpio hoor nu een hoge piep en zie ik de groene led ook niet meer aan gaan.

Ben bang dat deze is overleden. Of kan ik iets anders proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:54
Evertt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:55:
Van de week is mij usb power port van rpi4 los gekomen.

Gelukkig had ik een poe hat liggen. Helaas bleef alleen de rode led aan en de groene ging gelijk uit. Dit is ook geval als ik hem op gpio aansluit.

Weer geprobeerd via poe en gpio hoor nu een hoge piep en zie ik de groene led ook niet meer aan gaan.

Ben bang dat deze is overleden. Of kan ik iets anders proberen?
Hoe bedoel je los gekomen? Als die hele connector los is gekomen, kan je proberen hem terug te zetten en de Pi 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200c te leggen, wie weet flowed het soldeer weer aan elkaar.

Iets anders wat ik me voor kan stellen is dat er een contact sluiting maakt bij de power port, dat zou je nog met een vergrootglas kunnen onderzoeken.

Al een ander image geprobeerd ook terwijl je een monitor aan hebt gesloten?

Heb je een foto ervan?

Anders blijft het giswerk op basis van bovengenoemde opties ;)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
1nsane schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Hoe bedoel je los gekomen? Als die hele connector los is gekomen, kan je proberen hem terug te zetten en de Pi 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200c te leggen, wie weet flowed het soldeer weer aan elkaar.

Iets anders wat ik me voor kan stellen is dat er een contact sluiting maakt bij de power port, dat zou je nog met een vergrootglas kunnen onderzoeken.

Al een ander image geprobeerd ook terwijl je een monitor aan hebt gesloten?

Heb je een foto ervan?

Anders blijft het giswerk op basis van bovengenoemde opties ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkUbtCboC2BUOeYyEaUp9h-ivoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbqybsXtHcTtd33orpnxTkvg.jpg?f=fotoalbum_large

De connector is los gekomen tijdens het los trekken van de usb kabel.

Edit:
betere foto toegevoegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Evertt op 23-01-2023 17:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Evertt schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:44:
[Afbeelding]

Een onscherpe veel te grote foto die alle beeldschermruimte inneemt... NICE!!! :D _O-

Maak eens een scherpe foto en post de foto inclusief een nette thumbnail ervan! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
[...]

[Afbeelding]

Edit:
betere foto toegevoegd.
Zo die is behoorlijk gemangeld, heb je ook een foto van waar hij op de pcb zat? Op de foto lijkt het of er wat pcb mee is gekomen. Mogelijk is er dus meer schade maar dan moet ik een foto van de pcb zien. Mbt weggooien, ff goed kijken of het niet te herstellen is door een trace te herstellen of juist restanten van de usb port weg te halen die mogelijk sluiting maken. Heck, met de huidige beschikbaarheid en prijzen van rpi’s zou je hem ook nog door iemand met smd soldeerspullen kunnen laten herstellen met een nieuwe connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:46:
Een tijd terug begon Jeff Geerling over RPi blades, er is een update :)
[YouTube: These Compute Blades are INSANE! #shorts]
De langere versie :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
1nsane schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Zo die is behoorlijk gemangeld, heb je ook een foto van waar hij op de pcb zat? Op de foto lijkt het of er wat pcb mee is gekomen. Mogelijk is er dus meer schade maar dan moet ik een foto van de pcb zien. Mbt weggooien, ff goed kijken of het niet te herstellen is door een trace te herstellen of juist restanten van de usb port weg te halen die mogelijk sluiting maken. Heck, met de huidige beschikbaarheid en prijzen van rpi’s zou je hem ook nog door iemand met smd soldeerspullen kunnen laten herstellen met een nieuwe connector.
Bedankt.
Heb nu de pcd met een mesje schoongemaakt.

Maar als ik nu 5 volt op pin 2 zet en ground op pin6. Is nu de hoge piep weg en gaat de groene led aan en gelijk uit. Maar na 30 seconden blijft de groene led branden.

De usb c connector is toch niet nodig om de rpi te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49
@Evertt volgens mij heb je door die test die je gedaan hebt zelf het antwoord op je vraag gegeven... Ik denk dat of de poe niet genoeg brandstof levert of dat de rpi is controleert op die poort..

[ Voor 65% gewijzigd door Webgnome op 23-01-2023 21:17 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 19:18
[...]

[Afbeelding]

Edit:
betere foto toegevoegd.
Username checks out.

Dit kan je alleen microsolderen, de pads zijn er afgetrokken dus moet je draadjes gaan trekken. Afgeschreven helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 23-01-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
pennywiser schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Username checks out.

Dit kan je alleen microsolderen, de pads zijn er afgetrokken dus moet je draadjes gaan trekken. Afgeschreven helaas.
Helaas hier was ik al bang. Wat toch experiment board dus de schade valt mee.

Zo stom geweest om niet de behuizing te gebruiken. Anders was dit niet voor gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 19:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Webgnome schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:16:
@Evertt volgens mij heb je door die test die je gedaan hebt zelf het antwoord op je vraag gegeven... Ik denk dat of de poe niet genoeg brandstof levert of dat de rpi is controleert op die poort..
Het zal het laatste zijn, nooit problemen met PoE gehad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 19:14
Hi all,

Ik heb een beginnersvraag, maar ik kon ergens anders niet echt goed mijn vraag kwijt. Ik heb zelf sinds kort een raspberry pi 4b - 4GB (uit een webshop voor 75 euro, geluk volgens mij).

Nu heb ik van mn GoPro hero 3 ( 8)7 nog een microSD 16 GB met 48 mb/s.. alleen ik merk dat de rpi erg traag is het met opstarten van programma's of het runnen van python scripts. Nu zijn er 100 websites die allemaal een andere microsd aanraden. Wat is jullie ervaring? Ik gebruik mijn raspberry als "in stock" checker, maw ik maak crawlers die een website scrapen en een melding in discord geven wanneer iets weer in stock is.

Ik heb nu maar 8 GB van de 16GB over door de OS, moet ik een 64GB nemen? of is 32GB voldoende? Hoor graag jullie tips!

Groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Vizjee het belangrijkste vermeld je niet.. het merk en type van je SD card..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
Webgnome schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:50:
@Vizjee het belangrijkste vermeld je niet.. het merk en type van je SD card..
SanDisk microSDHC 16GB Ultra Class 10, excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vizjee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:46:
Hi all,

Ik heb een beginnersvraag, maar ik kon ergens anders niet echt goed mijn vraag kwijt. Ik heb zelf sinds kort een raspberry pi 4b - 4GB (uit een webshop voor 75 euro, geluk volgens mij).

Nu heb ik van mn GoPro hero 3 ( 8)7 nog een microSD 16 GB met 48 mb/s.. alleen ik merk dat de rpi erg traag is het met opstarten van programma's of het runnen van python scripts. Nu zijn er 100 websites die allemaal een andere microsd aanraden. Wat is jullie ervaring? Ik gebruik mijn raspberry als "in stock" checker, maw ik maak crawlers die een website scrapen en een melding in discord geven wanneer iets weer in stock is.

Ik heb nu maar 8 GB van de 16GB over door de OS, moet ik een 64GB nemen? of is 32GB voldoende? Hoor graag jullie tips!

Groet
Op basis van wat je vermeldt als SD card die je gebruikt, zou dat geen probleem moeten zijn. Het is wat krap bemeten maar het zou geen probleem moeten zijn. In hoeverre weet je zeker dat je een echte Pi te pakken hebt? Ik gebruik letterlijk een Hema SD kaartje voor een aantal toepassingen (al heb ik ook een M2 uitbreiding dus ik gebruik het niet veel) en dat werkt vlekkeloos en ik heb ook een 4gb Rpi 4.

Zou je eens kunnen kijken wat voor HW er daadwerkelijk aan boord is?

Niet rot bedoeld maar echte Pi 4 bordjes van 4gb of 8gb zijn doorgaans een heel stuk duurder momenteel door slechte beschikbaarheid en daardoor ligt nepperij op de loer.

Vooral in China zijn ze best goed in het laten lijken of je een echte Pi hebt terwijl je mogelijk een heel ander product hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door 1nsane op 26-01-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Je zou inderdaad een nieuwere SD card kunnen kopen. Als ik zo snel even zoek dan zou een recente ongeveer 3x zo snel zijn . Dat ga je wel merken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
1nsane schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Op basis van wat je vermeldt als SD card die je gebruikt, zou dat geen probleem moeten zijn. Het is wat krap bemeten maar het zou geen probleem moeten zijn. In hoeverre weet je zeker dat je een echte Pi te pakken hebt? Ik gebruik letterlijk een Hema SD kaartje voor een aantal toepassingen (al heb ik ook een M2 uitbreiding dus ik gebruik het niet veel) en dat werkt vlekkeloos en ik heb ook een 4gb Rpi 4.

Zou je eens kunnen kijken wat voor HW er daadwerkelijk aan boord is?

Niet rot bedoeld maar echte Pi 4 bordjes van 4gb of 8gb zijn doorgaans een heel stuk duurder momenteel door slechte beschikbaarheid en daardoor ligt nepperij op de loer.

Vooral in China zijn ze best goed in het laten lijken of je een echte Pi hebt terwijl je mogelijk een heel ander product hebt.
Ik heb m gekocht van kiwi electronics, een officiele retailer.. maar ik zal eens kijken! Hij is ook niet weer extreem traag, maar het valt gewoon op dat alles wat langzamer laadt dan dat ik op youtube zie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vizjee
Webgnome schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:10:
Je zou inderdaad een nieuwere SD card kunnen kopen. Als ik zo snel even zoek dan zou een recente ongeveer 3x zo snel zijn . Dat ga je wel merken
Ik heb de Sandisk extreme pro - 32GB besteld. deze is idd 3x sneller en kwam goed uit veel testen.. thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
@Vizjee youtube is nou niet een bron van betrouwbaarheid altijd ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizjee
Webgnome schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:55:
@Vizjee youtube is nou niet een bron van betrouwbaarheid altijd ;)
Daarom ook altijd even hier checken ;) haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Vizjee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:46:
Ik heb zelf sinds kort een raspberry pi 4b - 4GB (uit een webshop voor 75 euro, geluk volgens mij).
:o DAMN... Dat is gewoon minimaal € 25 teveel betaald! :X :| :/
Nu heb ik van mn GoPro hero 3 ( 8)7 nog een microSD 16 GB met 48 mb/s.. alleen ik merk dat de rpi erg traag is het met opstarten van programma's of het runnen van python scripts.
Als in 48 MB/s of 48 Mbps :?
Ik heb een beginnersvraag, maar ik kon ergens anders niet echt goed mijn vraag kwijt.

Nu zijn er 100 websites die allemaal een andere microsd aanraden.
Wat is jullie ervaring?
Dit : Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2

Raar dat je niks kon vinden, want dat Sandisk model heb ik ondertussen veel te vaak gepost elke keer als er iemand weer eens met een crappy el cheapo microSDXC kaartje aan het prutsen was of de verkeerde voeding gebruikte! :P

offtopic:
Voor mooiere Topic Search linkjes a.u.b. even stemmen op Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! d:)b
Ik gebruik mijn raspberry als "in stock" checker, maw ik maak crawlers die een website scrapen en een melding in discord geven wanneer iets weer in stock is.
Dat lijkt me puur CLI en scriptjes geneuzel en geen laten we zeggen "Ik start Firefox effe snel op!" gebruik :?
Als je veel data wegschrijft dan is een oversized model wel lekker, maar als je puur "doorstuur scriptjes" hebt draaien dan zou je zelfs meer dan genoeg hebben aan een 2/4/8 GB groot model denk ik :)
Vizjee schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:28:
Ik heb m gekocht van kiwi electronics, een officiele retailer.. maar ik zal eens kijken!
Hij is ook niet weer extreem traag, maar het valt gewoon op dat alles wat langzamer laadt dan dat ik op youtube zie ;)
Één van die bekendere "Raspberry Pi Webshops" om ze maar effe zo te noemen heeft weleens last gehad van namaak microSDXC kaartjes zonder dat ze het zelf wisten dus dat is ook nog een mogelijke oorzaak! ;)

Nog iets anders :

Tegenwoordig hebben alle NAND kaartjes een "Application Rating" in de vorm van A1 en A2 ratings.
Als je dus een snel kaartje wilt hebben voor "Desktop gebruik" met iets van 1500 iops geloof ik dan moet je dus een A1 of A2 kaartje hebben! :)

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat zo'n kaartje veel sneller slijt dan een SSD en dus na een tijdje ook langzamer zal worden...
Een alternatief is dan om zoiets : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=wd+green+120
In een Externe USB behuizing te proppen en i.p.v. een microSDXC kaartje te gebruiken :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 22:20

RoyK

Hobby tekenaar

Ik dacht.. laat ik een leuk Raspberry starterset kopen.. dan kan ik wat gaan rommelen. Maar wat is dat spul lastig te krijgen zeg. Geen shop die wat heeft liggen. Of ik moet met mijn ogen in mijn broek hebben gezocht. Ik wil er bitwarden en DNS mee gaan regelen. Misschien in de toekomst nog andere dingen als dat kan.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RoyK schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:15:
Wat is dat spul lastig te krijgen zeg. Geen shop die wat heeft liggen.
Ik zou V&A in de gaten houden en hopen op een eerlijke medeTweaker : Vraag & Aanbod categorie : Singleboardcomputers

Mocht het je puur om een klein zuinig PCtje gaan om Linux + Software te draaien en geen dingen uit te lezen via de GPIO pinnetjes dan zou je ook Vraag & Aanbod categorie : Barebones eens effe door kunnen bladeren :)

Wat je dan wil is een NUC achtig ding met een Atom/Celeron/Pentium CPU of beter gezegd SoC erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@RoyK welkom, de wereld heeft al een hele tijd last van chip tekorten.. Dat is niet alleen bij huis tuin en keukenspul lastig maar bij Rpi's dus ook ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Webgnome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:58:
@RoyK welkom, de wereld heeft al een hele tijd last van chip tekorten.. Dat is niet alleen bij huis tuin en keukenspul lastig maar bij Rpi's dus ook ;)
Ik had het middels begrepen haha. Jammer. Ik denk dat ik dan overschakel op een minipctje. Ietsje duurder maar kan ik wel lekker aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Je kunt ook kijken naar de vele alternatieven. Zo had ik een tijd terug een orange pi gekocht. Die waren toen nog redelijk beschikbaar en qua performance/mogelijkheden zijn ze vergelijkbaar.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Webgnome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:19:
Je kunt ook kijken naar de vele alternatieven. Zo had ik een tijd terug een orange pi gekocht. Die waren toen nog redelijk beschikbaar en qua performance/mogelijkheden zijn ze vergelijkbaar.
Bedankt voor het meedenken. Ik neem hem straks even mee in mn beslissingsrondje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13
Enig jammere van andere bordjes is dat de OS-ondersteuning vaak beperkt is. Orange Pi maakt Orange Pi OS, maar liever ben ik niet afhankelijk van besturingssystemen specifiek gemaakt voor een specifiek bordje/fabrikant.

Orange Pi OS is gebaseerd op Arch Linux. Ik heb dan liever dat een partij als Orange Pi direct bijdraagt aan Arch Linux ARM voor ondersteuning. Orange Pi vind ik zeker interessant (32 GB RAM op de Orange Pi 5 :9~), maar dit is wel een punt dat mij tegenhoudt.

Voor de Raspberry Pi wordt Raspberry Pi OS ontwikkeld (variant van Debian), maar er is voldoende ondersteuning in andere distributies.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 27-01-2023 09:32 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
@The Zep Man Voor mij persoonlijk maakt dat niet veel uit. Diverse linux distributies lijken erg op elkaar en het enig dat ik als voorwaarde heb is dat het apparaat gewoon doet wat ie moet doen, ondersteuning heeft voor de meeste software en dan is het eigenlijk klaar. Dat is ook de reden dat ik de orangepi noemde. Die heeft misschien eigen os versies (Armbian draai ik nu) maar is de support daarvan heel erg slecht? Nee, helemaal niet.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
nero355 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:01:
[...]

Ik zou V&A in de gaten houden en hopen op een eerlijke medeTweaker : Vraag & Aanbod categorie : Singleboardcomputers

Mocht het je puur om een klein zuinig PCtje gaan om Linux + Software te draaien en geen dingen uit te lezen via de GPIO pinnetjes dan zou je ook Vraag & Aanbod categorie : Barebones eens effe door kunnen bladeren :)

Wat je dan wil is een NUC achtig ding met een Atom/Celeron/Pentium CPU of beter gezegd SoC erin!
Precies, ik heb nog ergens een Aspire Revo R3610 liggen, die heb ik jaren lang als fileserver en Plex server gebruikt, ging prima. Daarna een Rpi 4 4gb maar hoewel dat ding natuurlijk hopeloos outdated is, voor simpele dingen werkt het prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
hoezo is een rpi 4 outdated?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Webgnome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:35:
@The Zep Man Voor mij persoonlijk maakt dat niet veel uit.
Iedereen heeft een eigen eis- en wensenpakket. ;)
Diverse linux distributies lijken erg op elkaar en het enig dat ik als voorwaarde heb is dat het apparaat gewoon doet wat ie moet doen, ondersteuning heeft voor de meeste software en dan is het eigenlijk klaar. Dat is ook de reden dat ik de orangepi noemde. Die heeft misschien eigen os versies (Armbian draai ik nu) maar is de support daarvan heel erg slecht? Nee, helemaal niet.
De ondersteuning hoeft op een moment in tijd niet slecht te zijn, maar ik ben niet van het wiel opnieuw uitvinden als het niet nodig is. Forken is alleen nuttig wanneer bijvoorbeeld het originele project de brui ergens aan geeft. Verder zijn er voorbeelden waarbij de 'officiele' ondersteuning in distributies na verloop van tijd afbrokkelt, ondanks dat men begon met de beste intenties (PINE64 met Manjaro ARM, bijvoorbeeld).

Nu lees ik net dat het mogelijk is om Arch Linux ARM op de Orange Pi 5 te draaien. Deze manier van werken is suboptimaal omdat je afhankelijk bent van de kernel uit een andere distributie. Met een minimale contributie van Orange Pi zou officiële ondersteuning in Arch Linux ARM mogelijk kunnen zijn.

[edit]
Lichte teleurstelling: de 32GB-versie van de Orange Pi 5 wordt nergens aangeboden.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 27-01-2023 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
ik bedoelde die Revo ;-) sorry ik schreef het wat onduidelijk.

Ik dacht dat die dingen wel vrij goedkoop zouden zijn gezien ze inmiddels rustig 13 jaar oud zijn maar nondeju, daar durven ze tegenwoordig ook nog 100,- voor te vragen :+

Het snellere model, de 3700 staat er dan wel weer eentje op voor rond de 25 eu op ebay maar ik denk dat we niet de enigen zijn met het idee om ze als Rpi alternatief te gebruiken. Zijn op zich natuurlijk fijne machientjes die qua HW specs ongeveer vergelijkbaar zijn met een Rpi 4, zij het wel x86 maar toch.

Dat soort oudere HW doe ik tegenwoordig ook niet meer zomaar weg, zelfs 15 jaar later zijn dat soort systeempjes nog best bruikbaar eigenlijk voor verschillende toepassingen, iets wat vroeger ondenkbaar was waar je PC al verouderd was als je er mee thuis kwam van de Vobis ofzo.

Ik heb zelfs ooit op het punt gestaan m'n Rpi 4 4gb set te verkopen maar gelukkig niet gedaan want ik maak er weer dankbaar gebruik van, ook voor Retro doeleinden. Dat het een eerdere revisie is die wat kieskeurig is met PSU's is voor mij dan triviaal. Op dit moment zijn de chiptekorten volgens mij toch minder aan het worden dus ik vind het wel teleurstellend dat dit nog niet merkbaar is bij de Pi's, zal wel te maken hebben met dat ze op oudere procedé's gebakken worden en daar de capaciteit nog niet voldoende is.

Na de recente berichten over de ASML embargo's onder druk van de USA zal helaas ook niet mee gaan helpen want hoewel EUV al banned was voor China, gaan ze nu ook "oudere" machines niet meer aan China leveren, juist de machines die voor dit soort chips gebruikt worden. Leuk joh die politiek, het kost de burger vooral geld.

[ Voor 101% gewijzigd door 1nsane op 27-01-2023 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
The Zep Man schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:30:
Enig jammere van andere bordjes is dat de OS-ondersteuning vaak beperkt is. Orange Pi maakt Orange Pi OS, maar liever ben ik niet afhankelijk van besturingssystemen specifiek gemaakt voor een specifiek bordje/fabrikant.

Orange Pi OS is gebaseerd op Arch Linux. Ik heb dan liever dat een partij als Orange Pi direct bijdraagt aan Arch Linux ARM voor ondersteuning. Orange Pi vind ik zeker interessant (32 GB RAM op de Orange Pi 5 :9~), maar dit is wel een punt dat mij tegenhoudt.

Voor de Raspberry Pi wordt Raspberry Pi OS ontwikkeld (variant van Debian), maar er is voldoende ondersteuning in andere distributies.
Het gaat behoorlijk offtopic (en ik doe vrolijk mee)...
Persoonlijk heb ik goede ervaring met ARMbian. Thuis heb ik meerdere SBC's draaien met ARMbian op basis van Debian (Odroid HC1, NanoPC-T4, Banana Pi 1, Rockpi 4c).

Het is ook beschikbaar voor de Orange pi 5.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
alesandro_46 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Persoonlijk heb ik goede ervaring met ARMbian. Thuis heb ik meerdere SBC's draaien met ARMbian op basis van Debian (Odroid HC1, NanoPC-T4, Banana Pi 1, Rockpi 4c).

Ik heb mijn Pi 2 en 3 (10 stuks) gemigreerd van Raspi-OS naar Devuan (Debian zonder systemd) armv7 omdat Raspi-OS versie updates in de regel niet werken. Dat werkt prima tot zover en scheelt het weer opnieuw opbouwen na een nieuwe install. Die Orange Pi 5 lijkt me ook interessant maar op Amazon zie ik wel de 16 GB versie maar pas beschikbaar eind februari en de prijzen zijn zo fors dat een een goedkope NUC gemakkelijk uit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Voor wat het waard is. Zelf heb ik deze: https://orangepi.com/inde...ct/product&product_id=852. En dat werkt voor mijn huidige gebruik ( gebruik het als unbound server ) goed genoeg voor twee piholes die er mee verbinden ( 20 ~ 30k aan calls per dag)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:03:
Voor wat het waard is. Zelf heb ik deze: https://orangepi.com/inde...ct/product&product_id=852. En dat werkt voor mijn huidige gebruik ( gebruik het als unbound server ) goed genoeg voor twee piholes die er mee verbinden ( 20 ~ 30k aan calls per dag)
Komt nog het meest overeen met de oorspronkelijke RPi 1 zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
synoniem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Komt nog het meest overeen met de oorspronkelijke RPi 1 zo te zien.
RPi1: ARMv6 single core.
Orange Pi One: ARMv7 quad core.

Ik denk dat de Orange Pi One meer te vergelijken is met de Raspberry Pi 2, en dan de originele met een ARMv7 quad core. Latere Raspberry Pi 2's hebben dezelfde SoC als de Raspberry Pi 3, dus gebaseerd op ARMv8 (met 64-bit ondersteuning).

Ik heb zelf nog een originele Pi 2 draaien als print- en scanserver. Die knort nog steeds moedig door. :)

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 27-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
alesandro_46 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Zo gek is dat niet, logisch dat mensen hier vragen stellen voor alternatieven terwijl men feitelijk het liefst voor een normale prijs een Rpi zou kopen. Zo offtopic vind ik dat niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:44:
[...]

RPi1: ARMv6 single core.
Orange Pi One: ARMv7 quad core.

Ik denk dat de Orange Pi One meer te vergelijken is met de Raspberry Pi 2, en dan de originele met een ARMv7 quad core. Latere Raspberry Pi 2's hebben dezelfde SoC als de Raspberry Pi 3, dus gebaseerd op ARMv8 (met 64-bit ondersteuning).

Ik heb zelf nog een originele Pi 2 draaien als print- en scanserver. Die knort nog steeds moedig door. :)
Ja die processor is een plus maar die 512Mb geheugen dan weer niet en de netwerkpoort is waarschijnlijk dezelfde oplossing als de Pi 1 en 2 intern via USB. Maar met die specs kun je inderdaad prima een printerserver e.d. laten draaien. Daar gebruik ik zelfs nog een RPi 1 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
synoniem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:31:
Maar met die specs kun je inderdaad prima een printerserver e.d. laten draaien. Daar gebruik ik zelfs nog een RPi 1 voor.
Voor scannen moet de Pi ruwe afbeeldingen converteren naar bruikbare formaten. Dat kan op een Pi 1, maar dat duurt een stuk langer. Ook voor bijvoorbeeld het versturen van zaken van de scanner naar de printer (scannen en printen tegelijkertijd) helpen meerdere cores.

De Pi 2 was origineel gebruikt voor een andere klus en daar niet meer relevant voor, en dit was de beste manier om hem nuttig opnieuw te gebruiken (reduce, reuse, recycle).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

1nsane schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Precies, ik heb nog ergens een Aspire Revo R3610 liggen, die heb ik jaren lang als fileserver en Plex server gebruikt, ging prima. Daarna een Rpi 4 4gb maar hoewel dat ding natuurlijk hopeloos outdated is, voor simpele dingen werkt het prima.
Ik ben voor dit machientje gegaan. Ik heb het zakelijk aangeschaft. Anders was ik wel even 2e hands rond gaan kijken. Bedankt voor jullie snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ik zat trouwens net op de site van Kiwi te kijken en die verwachten voor de Pi 4 pas weer stock rond mei... wow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philo Melos
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
1nsane schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:26:
Ik zat trouwens net op de site van Kiwi te kijken en die verwachten voor de Pi 4 pas weer stock rond mei... wow.
Was vorig jaar ook zo. Geduld is 1 schone zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:30:

Ik gok dat het verschil tussen die twee waarschijnlijk vooral te maken heeft met de Video Decoding Features van de VPU van de SoC en men daarom een eigen Linux smaakje ervoor bakt :)

Dus als je niks met een X.org dan wel Wayland omgeving doet dat je dan prima een andere distro kan gebruiken zoals ARMbian inderdaad!

Dat lees ik in ieder geval weleens over allerlei ARM SoC's en bordjes die ze gebruiken...
1nsane schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:40:
uitvoering: Acer Revo R3610

Good old Nvidia Ion + Atom POWERRR!!! 8) :*) O+ NICE!!! d:)b

Wel effe uitkijken dat je iGPU niet kapot gaat, want dat is echt heel lullig kan ik je vertellen! :'(
Die Nvidia Ion generatie komt namelijk uit de tijd dat je Nvidia GPU kapot ging en je de boel moest laten reflowen of hopen dat een korte avontuur in je oven de boel fixt !!
1nsane schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:43:
Ik dacht dat die dingen wel vrij goedkoop zouden zijn gezien ze inmiddels rustig 13 jaar oud zijn maar nondeju, daar durven ze tegenwoordig ook nog 100,- voor te vragen :+
De mens en gierigheid en zo... :r

Ik heb allerlei rare figuren @ V&A gewoon geld zien vragen voor kapotte videokaarten, want oh jeetje toch, stel je voor dat iemand dat vreselijk oude ding weer werkend krijgt! }:| :F
Het snellere model, de 3700 staat er dan wel weer eentje op voor rond de 25 eu op ebay maar ik denk dat we niet de enigen zijn met het idee om ze als Rpi alternatief te gebruiken. Zijn op zich natuurlijk fijne machientjes die qua HW specs ongeveer vergelijkbaar zijn met een Rpi 4, zij het wel x86 maar toch.
Dat is weer wel netjes! :)
Dat soort oudere HW doe ik tegenwoordig ook niet meer zomaar weg, zelfs 15 jaar later zijn dat soort systeempjes nog best bruikbaar eigenlijk voor verschillende toepassingen, iets wat vroeger ondenkbaar was waar je PC al verouderd was als je er mee thuis kwam van de Vobis ofzo.
Hier hetzelfde zo'n beetje :*)

De tijd dat oude PC's of Laptops niks meer kunnen ligt al heeeeel ver achter ons!

Net als de tijd dat ARM SoC's niks kunnen t.o.v. x86-64 CPU's of APU's trouwens! :D
Na de recente berichten over de ASML embargo's onder druk van de USA zal helaas ook niet mee gaan helpen want hoewel EUV al banned was voor China, gaan ze nu ook "oudere" machines niet meer aan China leveren, juist de machines die voor dit soort chips gebruikt worden.

Leuk joh die politiek, het kost de burger vooral geld.
IMHO horen daar ook al die "tekorten" bij, maar dat is veel te ver offtopic hier...
Webgnome schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:03:
Die prijs! :X :| :/

Had ik maar destijds zoiets voor € 7,50 a € 10 of zo gekocht : https://www.banggood.com/...dule-Board-p-1975799.html
En dan nog een originele behuizing erbij die ook geen drol kost en gaan met die banaan sinasappel! :Y)

Oh well...
The Zep Man schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:44:
Print Server doet mijn Printer gewoon zelf, maar een Scan Server is wel interessant : Welke software gebruik je en hoe werkt dat dan ??
synoniem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:31:
Ja die processor is een plus maar die 512Mb geheugen dan weer niet en de netwerkpoort is waarschijnlijk dezelfde oplossing als de Pi 1 en 2 intern via USB. Maar met die specs kun je inderdaad prima een printerserver e.d. laten draaien. Daar gebruik ik zelfs nog een RPi 1 voor.
Voor Pi-Hole + Unbound is het denk ik meer dan genoeg! :)

Maar ik heb ook nog de UniFi Controller draaien en die is afhankelijk van Java + MongoDB en dat slurpt helaas net genoeg RAM om over de 512 MB heen te komen... :/

Gelukkig heb ik op tijd 2 x Raspberry Pi 3B gekocht inclusief de officiële adapter!
RoyK schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:44:
Ik ben voor dit machientje gegaan. Ik heb het zakelijk aangeschaft. Anders was ik wel even 2e hands rond gaan kijken.
Beetje duur qua Intel CPU/SoC generatie, maar ik gok dat je voor een groot gedeelte voor een stukje gemak betaalt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

@nero355 ik heb een beetje rond zitten snuffelen voordat ik op de bestelknop drukte en zag dat er versies zijn die een paar tientjes minder kosten. Het is net wat je zegt, alles is al voor me geregeld. Ik pak hem uit, zet hem bij in de meterkast en begin ik aan Home Assistent. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
nero355 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:59:

[...]

uitvoering: Acer Revo R3610

Good old Nvidia Ion + Atom POWERRR!!! 8) :*) O+ NICE!!! d:)b

Wel effe uitkijken dat je iGPU niet kapot gaat, want dat is echt heel lullig kan ik je vertellen! :'(
Die Nvidia Ion generatie komt namelijk uit de tijd dat je Nvidia GPU kapot ging en je de boel moest laten reflowen of hopen dat een korte avontuur in je oven de boel fixt !!

[...]

De mens en gierigheid en zo... :r

Ik heb allerlei rare figuren @ V&A gewoon geld zien vragen voor kapotte videokaarten, want oh jeetje toch, stel je voor dat iemand dat vreselijk oude ding weer werkend krijgt! }:| :F

[...]
Oh man, ik heb zoveel spul op die manier gefixt. Van Dell XPS laptops tot GPU’s

Ik had ooit een nagenoeg nieuwe XPS van iemand gekregen want werkte niet meer.

Heatgun op de gpu gezet met alufolie om de rest te beschermen.

Kwartiertje werk en daarna werkte het weer top.

Dat is het nadeel van die RoHS normen. Er mag nauwelijks meer lood in soldeer zitten waardoor het zo broos is als wat..

En ja die Atom dingen zijn stiekem best interessant voor low-power toepassingen. Die Revo had ik eerst met Ubuntu LTS draaien maar de driversupport daarvan was echt sub-par, zo traag als dikke :r

Later had ik dat beter op orde en was het echt een zeer soepele ervaring. Ja ik weet het, je kunt natuurlijk gewoon zonder GUI werken enz maar ik vond het gewoon chill dat ik met een goedkoop Dell 14" schermpje wat rond kon darren naast command line, vind ik gewoon fijner.

[ Voor 16% gewijzigd door 1nsane op 27-01-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Hoe kan het toch dat ik op simpele vragen me rot zoek en hele ingewikkelde zaken in het forum meteen opduiken? Mijn vraag is echt heel simpel; welke video deurbel werkt samen met Domoticz? En omdat de vraag maar op de vraagsteller simpel is; graag een systeem zonder ingewikkelde programma coderingen en programmering. Wie helpt me op weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:24
Rolandtwilt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:47:
Hoe kan het toch dat ik op simpele vragen me rot zoek en hele ingewikkelde zaken in het forum meteen opduiken? Mijn vraag is echt heel simpel; welke video deurbel werkt samen met Domoticz? En omdat de vraag maar op de vraagsteller simpel is; graag een systeem zonder ingewikkelde programma coderingen en programmering. Wie helpt me op weg?
Domoticz - open source domotica systeem - deel 5 Ik zou het in elk geval ergens anders proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, je vraag is beter in bovenstaande topic op zijn plek. Daar is vast al iemand die een deurbel gekoppeld heeft aan domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
_ferry_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:01:
Inderdaad, je vraag is beter in bovenstaande topic op zijn plek. Daar is vast al iemand die een deurbel gekoppeld heeft aan domoticz.
Excuus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Voor Pi-Hole + Unbound is het denk ik meer dan genoeg! :)

[...]
Dat kan ik bevestigen. Van het weekend heb ik even Pi-Hole op mijn oude SDR Pi geinstalleerd, die draaide voorheen als ADSB ontvanger voor ADSBExchange.com, maar daar is op het moment wat gezeur mee wat me heeft doen besluiten om dat maar stop te zetten (bovendien ontving ik nauwelijks iets :+)

Nu draai ik dus Pi-Hole + Unbound + Gravity Sync op dat oude ding en dat doet ie prima. Nu heb ik 2 pi-holes (1x als VM, 1x de Pi 1b) Draait als een tiet. Misschien ga ik mijn andere oude Pi inzetten als vervanging voor de VM..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 20:38
Hallo allen,

Willen jullie met mij meedenken qua voeding voor 2 Pi's? Betreft Raspberry Pi 3b

Ik ga mijn netwerk en fysieke inrichting iets veranderen, daardoor komen er twee pi's op 1 plek, namelijk;
- Unifi controller, pihole, OpenVPN
- domoticz (wordt Home Assistant)

Ik wil ze graag appart houden, ivm gescheiden netwerk en als er 1 stuk gaat, het huis/internet blijft werken.

Ze staan half in het zicht, dus wil het netjes en rustig houden, ofwel alles in 1 case.
Zoals;
https://www.thingiverse.com/thing:4399405
Met 2x de pi, 1x een fan (goede stille), later waarschijnlijk 1x ssd voor HA.

Ook de voeding wil ik minimaliseren, en daarbij mijn twijfels en vragen;
Dmv 230 -> 5v "dual usb adapter"
  • Standaard 230v verlengkabeltje naar de case
  • in de case een platte 230 vrouwtje
  • in de case een slanke dual usb adapter
  • 2x kabeltje naar de pi's
Voordelen;
  • Weinig zichtbare kabels
  • Minder stekkers
Nadelen;
  • Veel dual usb adapters geven geen stabile output
  • Laat staan twee "losse" 2,5 Ah output
  • Misschien iets qua warmte
  • Toren wordt iets hoger ivm de ruimte voor de adapter
  • De usb adapters zonder kabel (zoals een telefoon lader) zijn vaak underpowerd.
  • Een bureau usb lader met 230v kabel is krachtiger en groter maar vaak ook slim ivm de diverse laad standaarden. Ik las dat dit slecht is voor een Pi.
Dmv extern 12v 10Ah blok en intern 2x regulator naar 5v
  • ik heb nog een 12v 10ah blok
  • barrel plug in case maken (bestaat een 3D ontwerp voor)
  • Intern 2x regulator naar 5v (step down ding)
  • 2x kabeltje naar de Pi
Voordelen;
  • Weinig zichtbare kabels
  • Minder stekkers
  • Stabieler hoop ik dan voorgaande oplossing
  • Eventueel later nog voeding voor de ssd aftappen
Nadelen;
  • Toren wordt iets hoger ivm de ruimte voor de regulator
  • Soldeerwerk
  • Maatwerk
  • Hierdoor misschien minder schone of stabielere stroom?
Dmv accupack
  • Goede lader vanaf stopcontact naar accupack
  • Vanaf accupack 2x usb kabel naar de Pi's
Voordelen
  • Direct een UPS
  • 1 stekker nodig bij het stopcontact
Nadelen
  • Accupack moet 2x 2,5Ah output kunnen leveren
  • Accupack moet laden en ontladen tegelijk
  • Accupack is waarschijnlijk groter dus kabels zullen waarschijnlijk buitenom gaan
Mijn laatste idee is gewoon twee losse usb adapters/laders om met 2 kabels de 2 Pi's te voeden.

Wat zijn jullie ideeën, tips, do's, don'ts etc?

--edit--

Even twee voorbeelden gezocht;
"Dual usb adapter" met toevallig 3 poorten, 2,4ah per poort max, totaal 6ah max
https://www.bol.com/nl/nl...stellen/9300000140508965/

"Bureau lader" met 5 poorten, 2,4ah per poort max, totaal 10ah max
https://www.bol.com/nl/nl...z-zwart/9200000131043733/
(Helaas geen pricewatch linkjes, deze modellen zijn alleen te koop via bol met een externe verkoper)

[ Voor 10% gewijzigd door RedRayMann op 15-02-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Het hangt een beetje vanaf over welke Pi je het hebt. Voor de 3 B en hoger zou je aan een Quick Charge Oplader kunnen denken. Voor een Pi 1 of 2 is het wat overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
synoniem schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:58:
Het hangt een beetje vanaf over welke Pi je het hebt. Voor de 3 B en hoger zou je aan een Quick Charge Oplader kunnen denken. Voor een Pi 1 of 2 is het wat overkill.
Woeps, ik zie dat ik het modelnaam heb verwijderd toen ik het boekwerk heb ingekort.
Heb de extra info toegevoegd.

Betreft de 3b

Wel netjes dat ze bij jouw voorbeeld aangeven welke shared is. Denk ook dat ik beter voor usb a kan kiezen dan usb c. Ivm alle slimme dingen die de C poort soms ondersteunt. Las dat de Pi dat niet zo leuk vindt.

[ Voor 15% gewijzigd door RedRayMann op 15-02-2023 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

RedRayMann schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:16:
Willen jullie met mij meedenken qua voeding voor 2 Pi's? Betreft Raspberry Pi 3b

Ik ga mijn netwerk en fysieke inrichting iets veranderen, daardoor komen er twee pi's op 1 plek, namelijk;
- Unifi controller

Ik wil ze graag appart houden, ivm gescheiden netwerk en als er 1 stuk gaat, het huis/internet blijft werken.
- 2 x PoE Splitter waarbij ik effe aanneem dat UniFi = PoE/PoE+ Switch(es) aanwezig ?!
- 2 x zo'n behuizing in je Meterkast : https://duckduckgo.com/?q...case&iax=images&ia=images
(Dat groene ding met "vleugeltjes" zeg maar... :+ )

IMHO is dat gewoon de beste oplossing, want als er wat fout gaat met één Pi 3B dan hoef je niet met een behuizing te rommelen die beiden huisvest! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
RedRayMann schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:07:
Betreft de 3b

Wel netjes dat ze bij jouw voorbeeld aangeven welke shared is. Denk ook dat ik beter voor usb a kan kiezen dan usb c. Ivm alle slimme dingen die de C poort soms ondersteunt. Las dat de Pi dat niet zo leuk vindt.
Het USB-C verhaal heeft enkel invloed op oudere generaties Pi 4's. Alle voorgangers van de Pi 4 gebruiken 'dom' van een micro-USB aansluiting enkel de voedingslijnen, en doen niets met enige intelligentie (en kunnen dit ook niet*). Het belangrijkste voor een Pi (die geen 4 is), is dat de voeding 'dom' voldoende energie op 5V kan leveren.

Dan nog steeds kan USB-A passender zijn dan USB-C. USB-C naar micro-USB voelt om de één of andere reden een beetje 'vies', ondanks dat het prima werkt voor 'domme' stroomafnemers. :+

[edit]
* Een uitzondering is de tweede micro-USB poort op de Pi Zero-serie. Deze kan gebruikt worden om de Pi te voeden (niet aanbevolen) en de Pi als USB client/host te gebruiken (eventueel d.m.v. een USB OTG adapter).

[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 16-02-2023 07:47 ]

• RedRayMann
nero355 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 00:36:
[...]

- 2 x PoE Splitter waarbij ik effe aanneem dat UniFi = PoE/PoE+ Switch(es) aanwezig ?!
- 2 x zo'n behuizing in je Meterkast : https://duckduckgo.com/?q...case&iax=images&ia=images
(Dat groene ding met "vleugeltjes" zeg maar... :+ )

IMHO is dat gewoon de beste oplossing, want als er wat fout gaat met één Pi 3B dan hoef je niet met een behuizing te rommelen die beiden huisvest! :)
Tnx voor het meedenken.

Ik heb inderdaad een Poe switch, nu naast 1 Pi en de tweede komt er straks bij. Heb wel even aan Poe gedacht maar had mijn twijfels over de stabiliteit. Dit omdat ik dan met pi hads of splitters moet werken. En daarbij heb ik nu maar één lege poe poort. Dus het denkt niet volledig mijn wens. Maar onthou het zeker.

Ander punt, in de meterkast is ideaal.
Helaas is dit (voor nu) totaal niet haalbaar :(
Meterkast en coax punt (heb nog Ziggo) liggen 14m uit elkaar. Dus Ziggo doos, router en Poe switch liggen in het hoekje op de vensterbank. Vandaar dat ik al eerder zei dat ze deels in het zicht liggen.
Omdat ook mijn tv, av versterker, mediaspeler, PlayStation, telefoon, verwarming ventilator en verlichting in de zelfde hoek staan, wil ik ook de spaghetti minderen.
Ooit wil ik de telefoonlijn in de muur vervangen voor utp. Dan komen er meer mogelijkheden voor de meterkast. Maar ook de coax en het telefoonpunt liggen 5m uit elkaar (andere zijde van de woonkamer) dus ook dan moet een utp via de plint naar de juiste plek.

En misschien inderdaad 2x een case, maar dan probeer ik wel de uiterlijke chaos een beetje onder controle te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
The Zep Man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:40:
[...]

Het USB-C verhaal heeft enkel invloed op oudere generaties Pi 4's. Alle voorgangers van de Pi 4 gebruiken 'dom' van een micro-USB aansluiting enkel de voedingslijnen, en doen niets met enige intelligentie (en kunnen dit ook niet).

Het belangrijkste voor een Pi (die geen 4 is), is dat de voeding 'dom' voldoende energie op 5V kan leveren.
Haha, tnx voor de duidelijke uitleg, dit zorgt wel voor wat meer mogelijkheden.
Daarom zoek ik naar een goede en stabiele 5v 2,5ah voeding (2,4ah is ook acceptabel)

Wil genoeg power hebben, want heb geleerd van slechte voedingen :)

• The Zep Man
RedRayMann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:41:
Ooit wil ik de telefoonlijn in de muur vervangen voor utp. Dan komen er meer mogelijkheden voor de meterkast. Maar ook de coax en het telefoonpunt liggen 5m uit elkaar (andere zijde van de woonkamer) dus ook dan moet een utp via de plint naar de juiste plek.
Om wat voor soort woning gaat het (flat, pand met kruipruimte, etc.)? Ik heb wel eens een KPN telefoonlijn verlengd en omgeleid naar de meterkast door een kruipruimte heen om een woonkamer op te ruimen. Meteen een UTP kabel ter vervanging voor in de plaats gelegd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
The Zep Man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:45:
[...]

Om wat voor soort woning gaat het (flat, pand met kruipruimte, etc.)? Ik heb wel eens een KPN telefoonlijn verlengd en omgeleid naar de meterkast door een kruipruimte heen om een woonkamer op te ruimen. Meteen een UTP kabel ter vervanging voor neergelegd. :)
Appartement uit ongeveer 1990.
Dus meterkast aan de voordeur zijde
Coax punt helemaal aan de andere kant links in de woonkamer
Telefoonpunt helemaal aan de andere kant rechts in de woonkamer.

Er is waarschijnlijk gebruik gemaakt van flex buizen in de muur met gekke knikjes en bochten, merkte ik toen ik zelf wat electra draden trok. Dus ben een beetje huiverig om de coax of telefoonlijn te vervangen / verplaatsen.
(Coax ivm toekomt of andere bewoners lekker laten zitten, telefoonlijn kan utp worden, liefst dubbel. Maar denk dat dat niet gaat passen ivm de mogelijke flex buizen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RedRayMann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:43:
[...]
Daarom zoek ik naar een goede en stabiele 5v 2,5ah voeding (2,4ah is ook acceptabel)

Ik heb een aantal voedingen van Fresh 'n Rebel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• RedRayMann
Tnx, ik zie wel voornamelijk Single Outlet chargers (in het Nederlands, enkele uitgang laders :) )

En wat is jullie ervaring of idee om een powerbank als lader te gebruiken? Die zelf ook 24/7 aan de lader hangt (of misschien aan/uit rekening houdend met de stroomprijs?)
Want zag ook op de site van Freshnrebel die dingen.
2x output, 1x input
5v out (ampère moet ik nog uitzoeken)

Heb je gelijk een ups.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RedRayMann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:50:
[...]
Tnx, ik zie wel voornamelijk Single Outlet chargers (in het Nederlands, enkele uitgang laders :) )
Dat heeft mijn voorkeur, een lader per Pi, zodat als er een lader kapot gaat, er maar één Pi uitvalt.
En wat is jullie ervaring of idee om een powerbank als lader te gebruiken? Die zelf ook 24/7 aan de lader hangt (of misschien aan/uit rekening houdend met de stroomprijs?)
2x output, 1x input

Heb je gelijk een ups.
Het idee is aardig, maar je moet dan wel een lader hebben, die twee Pi's tegelijk plus het verbruik van de powerbank zelf aan kan. En als of de powerbank of de lader de geest geeft, vallen er meteen twee Pi's uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:00
RedRayMann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:50:
[...]

2x output, 1x input

Heb je gelijk een ups.
Dit kan een prima oplossing zijn, die ook gelijk als een soort UPS functioneert. Je moet dan wel een powerbank hebben die stroom blijft geven tijdens het opladen, dat doen ze lang niet allemaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

RedRayMann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:41:
Tnx voor het meedenken.

Ik heb inderdaad een Poe switch, nu naast 1 Pi en de tweede komt er straks bij. Heb wel even aan Poe gedacht maar had mijn twijfels over de stabiliteit. Dit omdat ik dan met pi hads of splitters moet werken. En daarbij heb ik nu maar één lege poe poort. Dus het denkt niet volledig mijn wens. Maar onthou het zeker.
d:)b
Ander punt, in de meterkast is ideaal.
Helaas is dit (voor nu) totaal niet haalbaar :(
Meterkast en coax punt (heb nog Ziggo) liggen 14m uit elkaar. Dus Ziggo doos, router en Poe switch liggen in het hoekje op de vensterbank. Vandaar dat ik al eerder zei dat ze deels in het zicht liggen.
Omdat ook mijn tv, av versterker, mediaspeler, PlayStation, telefoon, verwarming ventilator en verlichting in de zelfde hoek staan, wil ik ook de spaghetti minderen.
Ik moest gelijk aan dit denken : Jasper8014 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Misschien een idee ?? :)
Ooit wil ik de telefoonlijn in de muur vervangen voor utp.
Ik heb alle telefoonaansluitingen omgezet naar dit : uitvoering: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) :*)
Zijn verschillende modellen van tekoop qua het aantal UTP poorten onderaan en andere fabrikanten bieden ze ook aan : uitvoering: TP-Link EAP235-Wall ;)

Als je dat eenmaal gebruikt dan wil je eigenlijk nooit meer iets anders! :D

Moet wel daarbij zeggen dat ik ontzettend mazzel had dat achter elke aansluiting prachtige fatsoenlijke CAT5e UTP zat dus ik was lekker snel klaar! O-)
Dan komen er meer mogelijkheden voor de meterkast. Maar ook de coax en het telefoonpunt liggen 5m uit elkaar (andere zijde van de woonkamer) dus ook dan moet een utp via de plint naar de juiste plek.
Knalwitte Hirschmann UTP kabel trekken = DONE! d:)b
Ik heb namelijk iets van 20 meter van dat gekke ding langs allerlei hoeken moeten trekken en het valt je eigenlijk alleen maar op als je weet waar die ligt/loopt! :Y)
En misschien inderdaad 2x een case, maar dan probeer ik wel de uiterlijke chaos een beetje onder controle te houden.
Moet lukken! Vooral als je zo'n klein rackje zou plaatsen dan kan je daarin alles wegwerken! :)
RedRayMann schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:43:
Haha, tnx voor de duidelijke uitleg, dit zorgt wel voor wat meer mogelijkheden.

Waarom niet gewoon de originele voeding eigenlijk :?
The Zep Man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:45:
Ik heb wel eens een KPN telefoonlijn verlengd en omgeleid naar de meterkast door een kruipruimte heen om een woonkamer op te ruimen.
Meteen een UTP kabel ter vervanging voor in de plaats gelegd. :)
Sommige ISP's zijn ook wel bereid je ISRA punt en dergelijke te verhuizen naar de Meterkast als die daar nog niet ligt, maar soms kost het je ook wat geld helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:03:
Sommige ISP's zijn ook wel bereid je ISRA punt en dergelijke te verhuizen naar de Meterkast als die daar nog niet ligt, maar soms kost het je ook wat geld helaas...
In dit geval kon ik aan nieuwe officiële KPN telefoonaansluitpunten (met ongebruikte seals) komen, en was het voor mij vlotter om het zelf te doen. Niet dat het nu nog uitmaakt. Volgens mij is die telefoonlijn allang afgesloten. :+

Om terug te komen op het onderwerp:
Een kabel is altijd beter, zeker voor 'statische' apparatuur zoals Pi's. Je betaalt de frustratie daarmee vooraf, en niet verspreid over de tijd met rente.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 16-02-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
Wild Chocolate schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Dit kan een prima oplossing zijn, die ook gelijk als een soort UPS functioneert. Je moet dan wel een powerbank hebben die stroom blijft geven tijdens het opladen, dat doen ze lang niet allemaal.
Dit las ik inderdaad vaker op internet, het is vaker gedaan met wisselende meningen.
Eisen zijn dus;
2x 5v output 2,4ah
1x input van 5v en 5+ ah, (of andere verhouding)
Input moet hoger dan output zijn
En natuurlijk input en output tegelijk.
Oeh! Leuk speelgoed!
Ik herken de vensterbank, die hadden wij ook en heb ik er uit gedaan, nu een mooi massief beuken versie :-) maar terug naar de setup.
Zeker een idee, met een maar...
Vanaf de bank waar ik nu zit kijk ik naar de tv, daarnaast een speaker toren, gordijn en dan de internet stapel apparaten (allen op hun zij, naast elkaar)
De ledjes zie ik in de weerspiegeling van het raam daar weer naast.

Heb er wel eens eerder over na gedacht. Dus misschien het concept toch verder uitwerken.
Powerstrip in het kastje waardoor alle kabels van het internet spul in het kastje blijven en 1x 230 naar de muur. Scheelt uiteindelijk weer zichtbare chaos.
En als ooit de router naar de meterkast gaat, kan alles in 1x verplaatste worden... Hmmm... Raderen draaien, tnx!
[...]

Ik heb alle telefoonaansluitingen omgezet naar dit : uitvoering: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) :*)
Zijn verschillende modellen van tekoop qua het aantal UTP poorten onderaan en andere fabrikanten bieden ze ook aan : uitvoering: TP-Link EAP235-Wall ;)

Als je dat eenmaal gebruikt dan wil je eigenlijk nooit meer iets anders! :D

Moet wel daarbij zeggen dat ik ontzettend mazzel had dat achter elke aansluiting prachtige fatsoenlijke CAT5e UTP zat dus ik was lekker snel klaar! O-)
Er hangt nu een uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) recht boven de router bende. Dus wifi is hier geen probleem. Daarbij hem ik in dit huis (appartement) maar 1 telefoon punt in de muur, aan de tegenovergestelde muur.
Als de router bende naar de meterkast gaat, wil ik de telefoonlijn vervangen voor utp om het internet het huis in te krijgen. Dan alleen een utp onder het raam door naar de huidige plek waar de switch blijft.
[...]

Knalwitte Hirschmann UTP kabel trekken = DONE! d:)b
Ik heb namelijk iets van 20 meter van dat gekke ding langs allerlei hoeken moeten trekken en het valt je eigenlijk alleen maar op als je weet waar die ligt/loopt! :Y)
Vanaf meterkast naar huidige hoekje gaat hem echt niet worden. Dan moet het door de entree en keuken en gangdeur naar de huidige plek. Of via de entree, kastdeur, keuken, keuken barretje.
Theorie ja, maar wil daarom de telefoonlijn eerst vervangen voordat ik meer plannen concretiseer :) vandaar mijn eerste vraag waar deze reacties allemaal op krijg :)
[...]

Moet lukken! Vooral als je zo'n klein rackje zou plaatsen dan kan je daarin alles wegwerken! :)
Plan noted. Ga het zeker bekijken als optie!
[...]

Waarom niet gewoon de originele voeding eigenlijk :?
Mijn eerste plan was om alle spaghetti te minderen (ongeveer 13 stekkers en dus 3 verlengsnoeren uit 2 stopcontacten) en de pi met domoticz via wifi te veranderen naar een Pi met HA op ethernet. Mede omdat de plek van de Domoticz Pi verandert door een interieur wijziging, komt deze bij de andere Pi.
Ofwel, voorkomen dat het 14+ stekkers in dat hoekje komen :)
The Zep Man schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:13:
Om terug te komen op het onderwerp:
Een kabel is altijd beter, zeker voor 'statische' apparatuur zoals Pi's. Je betaalt de frustratie daarmee vooraf, en niet verspreid over de tijd met rente.
Het topic gaat over de Raspberry Pi, mijn vraag over de voeding :) verder eens, alles wat met kabel kan, gaat op kabel.

Dus TL/DR
Door een interieur wijziging komt mijn domotica pi in mijn router bende hoekje.
Ik wil het netjes en clean proberen te krijgen.

1) alles op 1 Pi wil ik niet ivm 2 vlans
2) 2 laders werkt en is stabiel, echter een extra voeding in het hoekje waar al veel stroom getapt wordt.
3) powerbank, uitdaging, ivm input en output e.d.
4) dual/trippel usb adapter, 1 stekker, 2 kabels, halve win. Behalve bij een uitval, dan dubbele fail
5) 12v adapter naar 2 stepdown converter naar de Pi's. Maatwerk en solderen, bij uitval voeding gelijk 2x fail. Wel 1 voedingskabel.
6) "internet rack" maken waar Ziggo doos, USG 3P, 8p switch, 2x Pi en een powerstrip in komt.

Ik ga punt 6 zeker even uitwerken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
@RedRayMann ziggo ? die arrogante club ? neem freedom

Modbreak:Graag ontopic houden, genoeg plekken om over providers te praten, dit subforum is er niet een.

[ Voor 53% gewijzigd door SA007 op 17-02-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
dss58 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:42:
@RedRayMann ziggo ? die arrogante club ? neem freedom
Ik weet niet waar je post precies op aanhaakt in het Raspberry Pi vraagstuk.

Heb zelf 0 problemen met Ziggo, mits alles werkt. Afgelopen jaren maar 1 weekje gezeik. Maar nergens is het heilig. Misschien beter, maar niet perfect.

Ik ben van plan later over te stappen, echter zit het glas in de meterkast en de huidige internet setup helemaal aan de andere kant van het huis. En als een monteur dit aansluit, legt hij gewoon een utp langs de muur. Daar heb ik geen zin in.
Dus stap voor stap.
Eerst interieur, dan internet setup passend maken in huidige interieur.
Dan kabels trekken en nieuw plan maken afhankelijk van de nieuwe mogelijkheden.

Het is een project wat geen haast heeft, er zijn andere projecten en dingen in mijn leven die meer prioriteit hebben. Dus stap voor stap.

En of het freedom word, kpn, T-mobile of iets anders, dat komt later wel.

--edit--

En terug op topic.
Denk nu het plan van een nette case te maken/regelen waar alles in zit incl een stekkerblok zodat de kabels in het zicht minimaal blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door RedRayMann op 17-02-2023 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ik heb op mijn RPi3b een klein, wazig probleempje. Om de een of andere reden doen mijn cronjobs het niet ?

De crontab ziet er zo uit:
code:
1
2
3
sudo crontab -e: 
0 * * * * /home/pi/retrieve_workouts.sh
*/15 * * * * /home/pi/post_workouts.sh

De attributes van de files ziet er zo uit:
code:
1
2
3
pi@dns1:~ $ ls -la *.sh
-rwxrwxrwx 1 pi pi   194 Feb 19 18:37 post_workouts.sh
-rwxr-xr-x 1 pi pi   176 Feb 20 20:20 retrieve_workouts.sh

de inhoud van de files zien er zo uit:
Bash:
1
2
#!/bin/sh
docker exec -it garmincli-web-1 php bin/console mastodon:post:activities ** mastodon.nl ***

Bash:
1
2
#!/bin/sh
docker exec -it garmincli-web-1 php bin/console garminexportcommand -u *** -p *** -f tcx -s 25 -o /var/www/html/garmin/

De service is wel gestart?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
systemctl status cron
● cron.service - Regular background program processing daemon
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/cron.service; enabled; vendor preset: enabled)
     Active: active (running) since Sun 2022-10-09 20:04:21 CEST; 4 months 20 days ago
       Docs: man:cron(8)
   Main PID: 408 (cron)
      Tasks: 1 (limit: 779)
        CPU: 2h 28min 15.142s
     CGroup: /system.slice/cron.service
             └─408 /usr/sbin/cron -f

Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883262]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883262]: pam_unix(cron:session): session closed for user pi
Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883261]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883261]: pam_unix(cron:session): session closed for user root
Mar 01 07:17:01 dns1 CRON[2883316]: pam_unix(cron:session): session opened for user root(uid=0) by (uid=0)
Mar 01 07:17:01 dns1 CRON[2883317]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Mar 01 07:17:01 dns1 CRON[2883316]: pam_unix(cron:session): session closed for user root
Mar 01 07:20:01 dns1 CRON[2883384]: pam_unix(cron:session): session opened for user root(uid=0) by (uid=0)
Mar 01 07:20:01 dns1 CRON[2883385]: (root) CMD (   PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Mar 01 07:20:01 dns1 CRON[2883384]: pam_unix(cron:session): session closed for user root

Wanneer ik de bash files met de hand start dan doen ze gewoon wat ze zouden moeten doen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Webgnome schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:28:
Ik heb op mijn RPi3b een klein, wazig probleempje. Om de een of andere reden doen mijn cronjobs het niet ?

code:
1
2
3
sudo crontab -e: 

code:
1
2
3

Bash:
1
2
#!/bin/sh
docker exec -it garmincli-web-1 php bin/console mastodon:post:activities ** mastodon.nl ***

Bash:
1
2
#!/bin/sh
docker exec -it garmincli-web-1 php bin/console garminexportcommand -u *** -p *** -f tcx -s 25 -o /var/www/html/garmin/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
systemctl status cron
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/cron.service; enabled; vendor preset: enabled)
     Active: active (running) since Sun 2022-10-09 20:04:21 CEST; 4 months 20 days ago
             └─408 /usr/sbin/cron -f

Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883262]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883262]: pam_unix(cron:session): session closed for user pi
Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883261]: (CRON) info (No MTA installed, discarding output)
Mar 01 07:15:01 dns1 CRON[2883261]: pam_unix(cron:session): session closed for user root
Mar 01 07:17:01 dns1 CRON[2883316]: pam_unix(cron:session): session opened for user root(uid=0) by (uid=0)
Mar 01 07:17:01 dns1 CRON[2883317]: (root) CMD (   cd / && run-parts --report /etc/cron.hourly)
Mar 01 07:17:01 dns1 CRON[2883316]: pam_unix(cron:session): session closed for user root
Mar 01 07:20:01 dns1 CRON[2883384]: pam_unix(cron:session): session opened for user root(uid=0) by (uid=0)
Mar 01 07:20:01 dns1 CRON[2883385]: (root) CMD (   PATH="$PATH:/usr/sbin:/usr/local/bin/" pihole updatechecker local)
Mar 01 07:20:01 dns1 CRON[2883384]: pam_unix(cron:session): session closed for user root

Wanneer ik de bash files met de hand start dan doen ze gewoon wat ze zouden moeten doen.
Een tweetal dingen die me opvallen:
1) Is het de bedoeling dat beide scripts als root ipv gewone gebruiker uitgevoerd worden?
2) Waarom voer je beide docker opdrachten uit met -it (interactive + terminal) in een cronjob? De uitvoer kan cron niets mee vandaar ook de melding van de missende MTA normaal gesproken wordt de uitvoer naar je toegestuurd. En ik zie je niets doen met de uitvoer dus je kan docker in ieder geval zonder -i maar ik verwacht ook zonder -t uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
synoniem schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:36:
[...]

1) Is het de bedoeling dat beide scripts als root ipv gewone gebruiker uitgevoerd worden?
2) Waarom voer je beide docker opdrachten uit met -it (interactive + terminal) in een cronjob? De uitvoer kan cron niets mee vandaar ook de melding van de missende MTA normaal gesproken wordt de uitvoer naar je toegestuurd. En ik zie je niets doen met de uitvoer dus je kan docker in ieder geval zonder -i maar ik verwacht ook zonder -t uitvoeren.
En 3)
Waarom wordt cron gebruikt en niet systemd met (oneshot) .service en .timer configuratiebestanden? Daarmee heb je automatisch betere logging per service (script), onafhankelijk van cron.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 01-03-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

code:
1
2
3
sudo crontab -e: 

code:
1
2
3

Bash:
1
2
#!/bin/sh

Bash:
1
2
#!/bin/sh

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
systemctl status cron
             └─408 /usr/sbin/cron -f

Dat heeft ws met de docker exec te maken, je geeft aan dat je een interactieve shell hebt -it

Haal de i daar eens uit, dus
code:
1
docker exec -t garmincli-web-1

Bron: https://stackoverflow.com...ec-is-not-working-in-cron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
synoniem schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:36:
[...]

1. Nee , maar goed op den duur raak je ten einde raad en ga je gekke dingen doen :+
2. Dit waren commands die ik vaak met de hand uitvoerde dus 1 op 1 in de bash scripts gestopt heb. Ik zal vanavond even testen zonder de toggles
The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:37:
[...]

En 3)
Waarom wordt cron gebruikt en niet systemd met (oneshot) .service en .timer configuratiebestanden? Daarmee heb je automatisch betere logging per service (script), onafhankelijk van cron.
Aangezien ik bekend ben met cron?? (soort van)
Lizard schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:59:
[...]

Dat heeft ws met de docker exec te maken, je geeft aan dat je een interactieve shell hebt -it

Haal de i daar eens uit, dus
code:
1
docker exec -t garmincli-web-1

Bron: https://stackoverflow.com...ec-is-not-working-in-cron
Ik zal dit vanavond even testen inderdaad Aan u allen bedankt. Het was inderdaad de -i die roet in het eten heeft gegooid. Nu werkt het als een zonnetje

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 01-03-2023 20:49 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Webgnome schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:09:
Aan u allen bedankt. Het was inderdaad de -i die roet in het eten heeft gegooid. Nu werkt het als een zonnetje
Mooi! :)

Maar ik blijf dan nog steeds met een aantal vragen zitten :
code:
1
2
3
sudo crontab -e: 
Waarom staan die niet in /etc/cron.d/ :?
code:
1
2
3
Ik zou verwachten dat de rechten meer op die van de retrieve dan de post file zouden moeten lijken :?
Bash:
1
2
#!/bin/sh

Bash:
1
2
#!/bin/sh
Output naar /var/www/html/<waar dan ook> zou volgens mij root rechten moeten vereisen :?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
systemctl status cron
             └─408 /usr/sbin/cron -f

Natuurlijk is die gestart!

Maar dat betekent niet automatisch dat al je cronjobs ook goed zijn! :P

Dat zie je namelijk in diezelfde logging op het moment dat ze worden uitgevoerd en het goed of fout gaat ;)
"We have all been there!" :+
The Zep Man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 11:37:
Interessant! :>

Nou ben ik niet echt een fan van SystemD en weet ik dus ook niet echt zeker of ik wel daarvan afhankelijk wil zijn voor zoiets, maar zolang er niet dingen in een bepaalde volgorde moeten gebeuren lijkt het me opzich geen ramp! :)

* nero355 heeft nog steeds een trauma van het eerst opstarten van VLAN Interfaces en dan pas de Services/Daemons die daarop zijn gebind... :X :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
nero355 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:03:
[...]

Mooi! :)

Maar ik blijf dan nog steeds met een aantal vragen zitten :

[...]

Waarom staan die niet in /etc/cron.d/ :?

[...]

Ik zou verwachten dat de rechten meer op die van de retrieve dan de post file zouden moeten lijken :?

[...]

Output naar /var/www/html/<waar dan ook> zou volgens mij root rechten moeten vereisen :?

[...]

Natuurlijk is die gestart!

Maar dat betekent niet automatisch dat al je cronjobs ook goed zijn! :P

Dat zie je namelijk in diezelfde logging op het moment dat ze worden uitgevoerd en het goed of fout gaat ;)

[...]

"We have all been there!" :+

[...]

Interessant! :>

Nou ben ik niet echt een fan van SystemD en weet ik dus ook niet echt zeker of ik wel daarvan afhankelijk wil zijn voor zoiets, maar zolang er niet dingen in een bepaalde volgorde moeten gebeuren lijkt het me opzich geen ramp! :)

* nero355 heeft nog steeds een trauma van het eerst opstarten van VLAN Interfaces en dan pas de Services/Daemons die daarop zijn gebind... :X :| :F
  • Het maakt toch niet waar je scripts die je uitvoert staan? Ik heb ze inmiddels verplaatst naar een iets logische plek voor mij ( /mnt/ssd/docker/garmin/jobs )
  • Rechten zal ik vandaag eens gelijk trekken inderdaad
  • Dit draait binnen een docker container dus /var/www/html is het path in de docker maar is gemapt naar iets als /mnt/ssd/docker/garmin/data/www
  • Als iets niet werkt ga ik eerst kijken of dat de service doet wat ie moet doen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb 32 bit OS op een RPI4 draaien ivm Unifi en nog wat andere software
code:
1
2
$ uname -a
Linux 5.15.84-v7l+ #1613 SMP Thu Jan 5 12:01:26 GMT 2023 armv7l GNU/Linux

Ach kom, laten we kijken of er updates zijn, gelijk installeren en rebooten
code:
1
2
3
4
5
6
$ sudo apt update
$ sudo apt upgrade
$ sudo reboot
....
$ uname -a
Linux 6.1.19-v8+ #1637 SMP PREEMPT Tue Mar 14 11:11:47 GMT 2023 aarch64 GNU/Linux

Ok, doei unifi :)

EDIT: arm_64bit=0 added to /boot/config.txt did the trick..
Mijn brein zegt dat dit standaard aan zou moeten staan als er al een 32 bits kernel actief is, maar daar denkt men bij Raspberry PI heel anders over.
The switch to running a 64-bit kernel by default on Pi 4 is intentional. We believe it gives a better experience with few drawbacks. As you've found, you can revert to the 32-bit kernel by adding arm_64bit=0 to config.txt.

See https://forums.raspberryp...ic.php?p=2088935#p2088935 for more details.

[ Voor 40% gewijzigd door ed1703 op 18-03-2023 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@ed1703 @ , wat geeft onder aan?
code:
1
dpkg --print-architecture

Als dat gewoon een 32 bits versie is, dan maakt het niet uit dat je kernel 64 bits is.
Je kunt 32 bits code draaien op een 64 bits kernel maar niet andersom.

EDIT: Ow puur uit interesse, kun je ook voor onder melden svp?
code:
1
dpkg --print-foreign-architectures

[ Voor 19% gewijzigd door deHakkelaar op 19-03-2023 03:27 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
armhf
Als dat gewoon een 32 bits versie is, dan maakt het niet uit dat je kernel 64 bits is.
Sommige software wil blijkbaar perse tegen een 32-bits kernel praten.

Keepalived kapot:
code:
1
2
3
4
5
Mar 18 14:06:58 Keepalived_vrrp[3681]: (failover_link3) Entering MASTER STATE
Mar 18 14:06:58 Keepalived_vrrp[3681]: (failover_link3) using locally configured advertisement interval (1000 milli-sec)
Mar 18 14:06:59 Keepalived[2765]: pid 3681 exited due to signal 7 (Bus error)
Mar 18 14:06:59 Keepalived[2765]: VRRP child process(3681) died: Respawning
Mar 18 14:06:59 Keepalived[2765]: Restart of VRRP process delayed 60 seconds to limit respawn rate

Omgezet naar 32 bits en direct actief:
code:
1
2
Mar 18 17:50:36 Keepalived_vrrp[21359]: VRRP_Group(one) Syncing instances to MASTER state
Mar 18 17:50:36 Keepalived_vrrp[21359]: (failover_link3) Entering MASTER STATE

Op een reserve PI zo goed als vers geinstalleerd en een basisconfig erop gezet, exact dezelfde oplossing moeten toepassen.

Mongodb-server kapot:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
[2023-03-18T14:31:32,940] <launcher> INFO  db     - waiting for db connection...
[2023-03-18T14:31:34,442] <launcher> INFO  db     - Connecting to mongodb://localhost:27117
[2023-03-18T14:31:34,490] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 14:31:34.489
[2023-03-18T14:31:36,450] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 14:31:34.489 warning: 32-bit servers don't have journaling enabled by default. Please use --journal if you want durability.
[2023-03-18T14:31:36,450] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 14:31:34.489
[2023-03-18T14:31:36,451] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 14:31:34.494 Invalid access at address: 0x1bc56ee from thread:
[2023-03-18T14:31:36,451] <db-server> INFO  db     -
[2023-03-18T14:31:36,452] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 14:31:34.494 Got signal: 7 (Bus error).
[2023-03-18T14:31:36,452] <db-server> INFO  db     -
[2023-03-18T14:31:36,452] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 14:31:34.497 Backtrace:
[2023-03-18T14:31:36,453] <db-server> INFO  db     - 0x6d509c 0x173720 0x1738c0 0xf74f2910 0x6c9ba8 0x6c7000 0x6c70a8 0x19d94c 0x19dbcc 0x19df9c 0x19dfc8 0x19e3c0 0x1583dc 0xf74da740
[2023-03-18T14:31:36,453] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo15printStackTraceERSo+0x1c) [0x6d509c]
[2023-03-18T14:31:36,454] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo10abruptQuitEi+0xec) [0x173720]
[2023-03-18T14:31:36,454] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo24abruptQuitWithAddrSignalEiP9siginfo_tPv+0xf4) [0x1738c0]
[2023-03-18T14:31:36,455] <db-server> INFO  db     -  /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6(__default_rt_sa_restorer+0) [0xf74f2910]
[2023-03-18T14:31:36,455] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo11ProcessInfo10SystemInfo17collectSystemInfoEv+0xa18) [0x6c9ba8]
[2023-03-18T14:31:36,455] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo11ProcessInfo20initializeSystemInfoEv+0xa0) [0x6c7000]
[2023-03-18T14:31:36,455] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo36_mongoInitializerFunction_SystemInfoEPNS_18InitializerContextE+0xc) [0x6c70a8]
[2023-03-18T14:31:36,456] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5boost6detail8function17function_invoker1IPFN5mongo6StatusEPNS3_18InitializerContextEES4_S6_E6invokeERNS1_15function_bufferES6_+0x14) [0
x19d94c]
[2023-03-18T14:31:36,457] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZNK5mongo11Initializer7executeERKSt6vectorINSt7__cxx1112basic_stringIcSt11char_traitsIcESaIcEEESaIS7_EERKSt3mapIS7_S7_St4lessIS7_ESaISt4pa
irIKS7_S7_EEE+0x15c) [0x19dbcc]
[2023-03-18T14:31:36,457] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo21runGlobalInitializersERKSt6vectorINSt7__cxx1112basic_stringIcSt11char_traitsIcESaIcEEESaIS6_EERKSt3mapIS6_S6_St4lessIS6_ESaISt4p
airIKS6_S6_EEE+0x28) [0x19df9c]
[2023-03-18T14:31:36,458] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo26runGlobalInitializersOrDieERKSt6vectorINSt7__cxx1112basic_stringIcSt11char_traitsIcESaIcEEESaIS6_EERKSt3mapIS6_S6_St4lessIS6_ESa
ISt4pairIKS6_S6_EEE+0x24) [0x19dfc8]
[2023-03-18T14:31:36,458] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(_ZN5mongo26runGlobalInitializersOrDieEiPKPKcS3_+0x35c) [0x19e3c0]
[2023-03-18T14:31:36,459] <db-server> INFO  db     -  bin/mongod(main+0x1d0) [0x1583dc]
[2023-03-18T14:31:36,459] <db-server> INFO  db     -  /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6(__libc_start_main+0x114) [0xf74da740]

Omgezet naar 32 bits:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[2023-03-18T17:03:16,540] <launcher> INFO  db     - waiting for db connection...
[2023-03-18T17:03:18,041] <launcher> INFO  db     - Connecting to mongodb://localhost:27117
[2023-03-18T17:03:18,112] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 17:03:18.112
[2023-03-18T17:03:18,114] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 17:03:18.112 warning: 32-bit servers don't have journaling enabled by default. Please use --journal if you want durability.
[2023-03-18T17:03:18,115] <db-server> INFO  db     - Sat Mar 18 17:03:18.112
[2023-03-18T17:03:18,117] <db-server> INFO  db     - all output going to: /usr/lib/unifi/logs/mongod.log
[2023-03-18T17:03:19,656] <launcher> INFO  system - ======================================================================
[2023-03-18T17:03:19,657] <launcher> INFO  system - UniFi 7.3.83 (build atag_7.3.83_19645 - release/release) is started
[2023-03-18T17:03:19,657] <launcher> INFO  system - ======================================================================
[2023-03-18T17:03:19,660] <launcher> INFO  system - BASE dir:/usr/lib/unifi

Voor Mongodb-server lopen meerdere unifi gebruikers via de ubiquiti community tegen dit probleem aan.
Deze zijn nu geholpen, aangezien ik daar de oplossing ook heb gepost.
Dit was ook de enige software waar ik tegen dit probleem aanliep, de rest draait zonder enige problemen.

Ik begrijp niet waarom je als ontwikkelaar niet op z'n minst zorgt voor een vraagstelling in de kernelinstallatie of je misschien 32 bits wilt behouden. Deze verandering met een nogal vervelende uitwerking en paniekerige unifi gebruikers had daardoor voorkomen kunnen worden. De meeste gebruikers van unifi op een RPI blijven namelijk ver weg van 64 bit. Dat dit waarschijnlijk geheel te wijten is aan de ontwikkelaars van deze software en de keuze van ubiquiti in 32-bits te blijven hangen is dan weer een andere discussie.

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 19-03-2023 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Eigenaardig.
Geloof dat er in het verleden ook een desktop versie was van Pi-OS waar de twee architecturen werden ondersteund.
Maar dit was alleen x86 ... dacht ik.
Voor ontwikkeldoeleinden was geloof ik het argument aangezien een boel Pi's nog 32 bits zijn.

EDIT: Ow en gaf onder nog wat weer?
code:
1

[ Voor 14% gewijzigd door deHakkelaar op 19-03-2023 11:05 . Reden: typo ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
deHakkelaar schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:56:
Eigenaardig.
Geloof dat er in het verleden ook een desktop versie was van Pi-OS waar de twee architecturen werden ondersteund.
Maar dit was alleen x86 ... dacht ik.
Voor ontwikkeldoeleinden was geloof ik het argument aangezien een boel Pi's nog 32 bits zijn.

EDIT: Ow en gaf onder nog wat weer?
code:
1
Geen output.

Zou misschien nog het proberen waard zijn of keepalived uberhaupt op volledig 64-bit wel werkt. Kan ik misschien binnenkort eens op m'n reserve pi uittesten. Unifi is geen optie, die werkt sowieso niet op 64-bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 07:46
Heb zelf al een tijdje een RaspberryPI 4b 8 GB draaien in een Argon One case die dient als single-node Kubernetes cluster met behulp van K3s. Draait onder andere een Unifi controller, DSMR reader, Mosquitto, Zigbee2Mqtt, Home Assistant en Telegraf/InfluxDb/Grafana.

Afgelopen week ben ik m.b.v. de Argon One M2 add-on geswitched van de SD kaart (Samsung Pro 128 GB) naar een M2 SSD (Transcend 256 GB) om sneller en (potentieel) meer betrouwbare opslag te hebben. Ik heb daarbij TRIM voor de SSD enabled via deze guide: https://www.jeffgeerling....ernal-ssd-on-raspberry-pi.

Echter is sinds de switch de Raspberry PI al twee keer bevroren (reageert niet meer op netwerk + SSH), terwijl hij hiervoor dus rock-solid was.

Kan dit liggen aan de SSD of de M2 add-on? Of is het misschien de extra power draw van de SSD die de Raspberry PI nu nekt? Hebben jullie nog tips hoe ik dit een beetje kan uitpluizen? (Heb zelf nog niets in /var/log/messages kunnen ontdekken etc.)

Qua power supply heb ik de officiele USB-C supply van de Raspberry PI. Verder heb ik qua hardware een Sonoff Zigbee dongle, een P1-to-serial USB adaptertje (voor de slimme meter) en dus de SSD M2 add-on aangesloten op USB op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Arcandevil schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:12:
Heb zelf al een tijdje een RaspberryPI 4b 8 GB draaien in een Argon One case die dient als single-node Kubernetes cluster met behulp van K3s. Draait onder andere een Unifi controller, DSMR reader, Mosquitto, Zigbee2Mqtt, Home Assistant en Telegraf/InfluxDb/Grafana.

Afgelopen week ben ik m.b.v. de Argon One M2 add-on geswitched van de SD kaart (Samsung Pro 128 GB) naar een M2 SSD (Transcend 256 GB) om sneller en (potentieel) meer betrouwbare opslag te hebben. Ik heb daarbij TRIM voor de SSD enabled via deze guide: https://www.jeffgeerling....ernal-ssd-on-raspberry-pi.

Echter is sinds de switch de Raspberry PI al twee keer bevroren (reageert niet meer op netwerk + SSH), terwijl hij hiervoor dus rock-solid was.

Kan dit liggen aan de SSD of de M2 add-on? Of is het misschien de extra power draw van de SSD die de Raspberry PI nu nekt? Hebben jullie nog tips hoe ik dit een beetje kan uitpluizen? (Heb zelf nog niets in /var/log/messages kunnen ontdekken etc.)

Qua power supply heb ik de officiele USB-C supply van de Raspberry PI. Verder heb ik qua hardware een Sonoff Zigbee dongle, een P1-to-serial USB adaptertje (voor de slimme meter) en dus de SSD M2 add-on aangesloten op USB op dit moment.
Ik betwijfel dat het aan de M2 add-on ligt, heb er meerdere zonder problemen. Daarbij moet ik wel opmerken, dat ik vanaf de SD kaart draai. De M2 add-ons (met 2TB SSD) gebruik ik voor data-opslag en backups.
In jouw geval zou ik eerst een tijdje nog met de SD kaart gedraaid hebben met de SSD wel aangesloten (en gebruikt) om problemen te detecteren.
Mijn vermoeden is, dat je power supply marginaal is voor de hoeveelheid hardware die je eraan hebt hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcandevil
Freee!! schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Ik betwijfel dat het aan de M2 add-on ligt, heb er meerdere zonder problemen. Daarbij moet ik wel opmerken, dat ik vanaf de SD kaart draai. De M2 add-ons (met 2TB SSD) gebruik ik voor data-opslag en backups.
In jouw geval zou ik eerst een tijdje nog met de SD kaart gedraaid hebben met de SSD wel aangesloten (en gebruikt) om problemen te detecteren.
Mijn vermoeden is, dat je power supply marginaal is voor de hoeveelheid hardware die je eraan hebt hangen.
Just curious: heb je ook TRIM etc aangezet op die SSDs met de M2 add-ons?

Zou je voor de power supply aanranden om een sterkere (3.5A?) power supply voor de PI te gebruiken? Of direct voor een powered USB heb te gaan? (Heb zelf liever 1 stekker ipv 2, dus de eerste heeft mijn voorkeur denk ik.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online

Je kan kijken of in de logs meldingen staan van undervoltage. Dat was bij mij het geval en heb nu een 4A voeding en goede kwaliteit usbkabel in gebruik en het is nu stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcandevil
synoniem schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Je kan kijken of in de logs meldingen staan van undervoltage. Dat was bij mij het geval en heb nu een 4A voeding en goede kwaliteit usbkabel in gebruik en het is nu stabiel.
Welke voeding heb je? :)

Ik zie overigens geen under-voltage warnings langskomen in de logs. `vgencmd get_throttled` geeft ook netjes `throttled=0x0` terug, wat aangeeft dat er (sinds boot?) geen throttling geweest is, ook niet voor under-voltage.

[ Voor 26% gewijzigd door Arcandevil op 20-03-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 23:15

Als je een powered usb hub hebt liggen kan je de alle usb apparaten daarop aansluiten, dan sluit je dat uit. Zwaardere voeding heeft (volgens mijn onderzoek) niet zoveel zin bij deze case, omdat de power over de pins gaan waarbij de stoom daar beperkt wordt.
Ik heb daar in het verleden ook eens mee gestoeid, toen was externe gevoeden usb hub de oplossing. (5tb usb hdd van Seagate, bij het ene hdd ging het wel goed maar bij andere revisie van dezelfde type externe hdd niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Arcandevil schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:26:
[...]
Just curious: heb je ook TRIM etc aangezet op die SSDs met de M2 add-ons?
Ik heb TRIM niet bewust aangezet, weet dus niet hoe het staat.
Zou je voor de power supply aanranden om een sterkere (3.5A?) power supply voor de PI te gebruiken? Of direct voor een powered USB heb te gaan? (Heb zelf liever 1 stekker ipv 2, dus de eerste heeft mijn voorkeur denk ik.)
Ik gebruik powersupply's van Fresh'n Rebel, geloof 5A (thuis nakijken, nu op mijn werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 18:48

No13

/me was here

[..]
[..]
Heb je gekeken of je dhcp client nog draait? Ik heb met docker meegemaakt dat de dhcp client crashte door alle virtuele nics van de containers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44

Een herkenbaar probleem moet ik zeggen, ook hier een officiele USB-C adapter en een SSD aangesloten op de PI 4b 8Gb. Heel af en toe reageert hij niet meer op netwerk + SSH, al mijn docker containers lijken dan nog wel gewoon te werken. Flows In Node-RED voor het aansturen van de verlichting werken gewoon nog alleen is de PI niet meer bereikbaar. Soms is hij na verloopt van tijd weer bereikbaar maar vaak moet de stekker er uit. Mijn PI ligt op een kast dus, helaas heb ik daar geen UTP dus alles loopt via Wifi, misschien toch maar eens verplaatsen naar de meterkast en aansluiten via UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Freee!! schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:09:
[...]
Ik gebruik powersupply's van Fresh'n Rebel, geloof 5A (thuis nakijken, nu op mijn werk).
18W, dus 3,6A (op 5V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Klinkt als een Quick Charge 3.0 telefoonlader van 18 Watt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:16:
[...]
Klinkt als een Quick Charge 3.0 telefoonlader van 18 Watt :?
Ze doen het uitstekend voor RPi's, helaas zijn Argon One cases niet compatible met PoE HAT's.

Pagina: 1 ... 71 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs