• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:59
@Copitano Dat is ook mogelijk. Of je daarmee weg komt weet ik niet.
Stel je voor dat je temperatuur een uur niet updated, dan heb je aan je visualisatie kant (grafana) null data voor zo'n timeframe.

Je stappenplan mag je dus eigenlijk volledig omdraaien, dan heb je de meeste winst. :)

- knip -

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:29

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Copitano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:36:
Ik heb al eens geprobeerd het crashlog van domoticz te openen, maar ik kom daar niet in.[Afbeelding]
Draai je een grafische omgeving op je Raspberry Pi 3B :?

Dat helpt ook niet echt om je RAM gebruik laag te houden hé! :P :+

Als je "flinke" databases draait voor Domoticz dan zou het misschien een goed idee kunnen zijn om richting wat krachtigere Raspberry Pi modellen te gaan denken (4B met 2 GB of 4 GB of zelfs 8 GB RAM) maar je kan ook richting een Intel Atom/Celeron/Pentium NUC gaan denken :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• NogNeetMachinaa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:28
Copitano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Laat ik beginnen met het feit dat ik niet heel veel ervaring heb met linux commando's.
Hoe kom ik daar achter?

[...]

Geen idee. Waar kan ik dat zien?

[...]
Inmiddels heb je de nodig tips gekregen zie ik. Waaronder een paar over InfluxDB: ik denk dat hier inderdaad het meeste te winnen is. De swap-ruimte uitbreiden kan wachten.

In een van de screenshots zag ik ook een MySQL proces voorbij komen. Het lijkt erop dat die niet gebruikt wordt? Misschien weghalen omdat die wel geheugenruimte lijkt te gebruiken?

make it run like clockwork

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:30

Copitano

Hoorn NH

NogNeetMachinaa schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Inmiddels heb je de nodig tips gekregen zie ik. Waaronder een paar over InfluxDB: ik denk dat hier inderdaad het meeste te winnen is. De swap-ruimte uitbreiden kan wachten.

In een van de screenshots zag ik ook een MySQL proces voorbij komen. Het lijkt erop dat die niet gebruikt wordt? Misschien weghalen omdat die wel geheugenruimte lijkt te gebruiken?
Die wordt inderdaad niet gebruikt. Ooit helemaal in het begin erop gezet voor dat ik bij influxdb terecht ben gekomen. Hebum zelfs een keer moeten repareren omdat mariadb helemaal niets meer deed en ook de update/upgrade van de pi steeds tegen hield. Heb het alleen nooit aangedurft de hele MySQL handel eraf te gooien.
Ik ga dat wel een keer de stoute schoenen aantrekken meteen nadat ik een volledig image heb gemaakt van de huidige eMMC module. >:)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Draai je een grafische omgeving op je Raspberry Pi 3B :?

Dat helpt ook niet echt om je RAM gebruik laag te houden hé! :P :+

Als je "flinke" databases draait voor Domoticz dan zou het misschien een goed idee kunnen zijn om richting wat krachtigere Raspberry Pi modellen te gaan denken (4B met 2 GB of 4 GB of zelfs 8 GB RAM) maar je kan ook richting een Intel Atom/Celeron/Pentium NUC gaan denken :)
Naar wat anders omzien zit wel ooit eens in de planning, alleen het idee dat ik de hele handel weer opnieuw moet inrichten en opbouwen houd mij een beetje tegen :F ;)

Ohh ja, wat die grafische omgeving betreft......., ja op mijn labtop en telefoon via VNC connect. Is dat heel erg not done? :S Ben daar aan verslaaft geraakt (en lui geworden) toen MS DOS 6.0 een schilletje Windows 3.0 kreeg. Ik heb de floppy's nog wel ergens liggen _O-

[Voor 15% gewijzigd door Copitano op 14-10-2022 17:24]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Raymond P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:39:
@Copitano Dat is ook mogelijk. Of je daarmee weg komt weet ik niet.
Stel je voor dat je temperatuur een uur niet updated, dan heb je aan je visualisatie kant (grafana) null data voor zo'n timeframe.
Daar heb jij dan weer helemaal gelijk in natuurlijk ;)

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Swap ruimte is inmiddels aangepast van 100 naar 1064. Ben benieuwd wat er gebeurt als vannacht de backup draait die het geheugengebruik meestal omhoog jaagt naar 80 à 90%. >:)
Het beperken van de geheugenruimte die influx mag gebruiken ga ik nog even op studeren.
MySQL heb ik eraf gegooit met sudo apt purge MySQL*
Opgeruimd staat netje _/-\o_

[Voor 32% gewijzigd door Copitano op 14-10-2022 19:10]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zo, de eerst maatregelen lijken te hebben geholpen. Dat is nog zonder maatregelen op de influx database zelf.
Na het maken van een image wel swap ruimte van 100 naar 1064 gezet, MySQL eraf gegooit en gereboot. De piek blijft nu tijdens de backups onder 80%. en de structurele belasting van het geheugen is gezakt naar 35%. Kortstondig zelfs even 25%. Morgen eens kijken of dat zo blijft. In ieder geval is er verbetering :)

[Voor 5% gewijzigd door Copitano op 15-10-2022 02:00]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:42

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Laatst zag ik de Orange Pi 800; een keyboard-PC die als 2 druppels water lijkt op de Raspberry Pi 400.
Dit is niet de nieuwe versie met 8GB: het is namaak van een andere fabrikant en heeft een andere CPU.

老厮是麂

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 16:54
aawe mwan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:43:
Laatst zag ik de Orange Pi 800; een keyboard-PC die als 2 druppels water lijkt op de Raspberry Pi 400.
Dit is niet de nieuwe versie met 8GB: het is namaak van een andere fabrikant en heeft een andere CPU.
Daarom heet ie ook Orange Pi en geen Raspberry Pi ;-)

Adjust non olet

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:43:
https://www.tomshardware....takes-on-raspberry-pi-400

* nero355 kijkt naar het toetsenbord en dan vooral de pijltjestoetsen : Jammer! -O-

Daar hadden ze IMHO het verschil kunnen maken en klanten weglokken van de Raspberry Pi variant! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-01 20:29
Iemand enige ervaring met PiKVM?
PiKVM is een oplossing die je Raspberry om toverd in een internet KVM, inclusief usb-emulatie (je kunt dus complete OS install doen vanaf je luie stoel). Hiervoor is wel wat extra hardware nodig

Heb er zelf alleen (nog) geen ervaring mee, en vroeg me af of iemand hier een PiKVM heeft draaien en zijn/haar ervaring kan delen. (Hoe bevalt het, pijn/toppunten)

• nero355

nero355

Ik neem effe aan dat je dit bedoelt : https://pikvm.org/ :?
PiKVM is een oplossing die je Raspberry om toverd in een internet KVM, inclusief usb-emulatie (je kunt dus complete OS install doen vanaf je luie stoel). Hiervoor is wel wat extra hardware nodig

Heb er zelf alleen (nog) geen ervaring mee, en vroeg me af of iemand hier een PiKVM heeft draaien en zijn/haar ervaring kan delen. (Hoe bevalt het, pijn/toppunten)
Ik vind het echt vreselijk duur voor een houtje touwtje oplossing!

Als je echt iets van IPMI/iLO/iDRAC functionaliteit nodig hebt dan kan je dat beter meteen beslissen op het moment dat je een PC/Workstation/NAS/Server gaat bouwen en bijvoorbeeld bij https://www.asrockrack.com/general/products.asp#AMD of https://www.supermicro.com/en/products/motherboards rondkijken :)

• joost00719
nero355 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Ik neem effe aan dat je dit bedoelt : https://pikvm.org/ :?

[...]

Ik vind het echt vreselijk duur voor een houtje touwtje oplossing!

Als je echt iets van IPMI/iLO/iDRAC functionaliteit nodig hebt dan kan je dat beter meteen beslissen op het moment dat je een PC/Workstation/NAS/Server gaat bouwen en bijvoorbeeld bij https://www.asrockrack.com/general/products.asp#AMD of https://www.supermicro.com/en/products/motherboards rondkijken :)
Ik heb al 2-tal servers draaien, maar dat is gewoon 2e-hands consumenten hardware (amd ryzen, intel celeron). Vind het alleen enorm irritant om telkens een toetsenbord, muis (en evt. usbstick) van zolder te halen, aan te sluiten, en dan in een ander kamertje alles in zit te typen. Daarom leek dit mij een goede oplossing; gewoon inpluggen, en dan inloggen via je vaste pc.

Ik ben het wel met je eens dat het vreselijk duur is, maar andere vergelijkbare producten zijn nog veel duurder. (Of ik moet verkeerd hebben gekeken).

Daarom vraag ik ook om feedback hier, want als het écht goed werkt, wil ik het wel overwegen als kerstcadeautje voor mezelf :*)

EDIT: Ja ik weet wat SSH is, dit is meer bedoelt voor BIOS & OS installatie, of als ik de netwerksettings om zeep heb geholpen 8)7

[Voor 5% gewijzigd door joost00719 op 17-10-2022 19:23]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik zag PiKVM laatst in een video van Jeff Geerling (vanaf 3:37):

Het leuke van zo'n PiKVM is dat je hem kunt gebruiken om de remote computer op te starten vanaf een ISO file die je lokaal hebt. Er zijn meer goede videos van te vinden, bijvoorbeeld van Wendell van Level 1 tech, wat ook iemand is die over het algemeen een technisch erg goed onderbouwde toelichting geeft.

Maar goed, echt nodig heb je dat alleen als je de computer niet zo gemakkelijk kunt benaderen. Anders is het waarschijnlijk voldoende om SSH toegang met Xwindows en/of remote desktop open te zetten. In de zeldzame gevallen dat je echt dit soort IPMI-achtige dingen moet doen, loop je toch gewoon even naar de computer toe, als die bij je in de woning staat?

老厮是麂

• NogNeetMachinaa
joost00719 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Ik heb al 2-tal servers draaien, maar dat is gewoon 2e-hands consumenten hardware (amd ryzen, intel celeron). Vind het alleen enorm irritant om telkens een toetsenbord, muis (en evt. usbstick) van zolder te halen, aan te sluiten, en dan in een ander kamertje alles in zit te typen. Daarom leek dit mij een goede oplossing; gewoon inpluggen, en dan inloggen via je vaste pc.

[...]

Daarom vraag ik ook om feedback hier, want als het écht goed werkt, wil ik het wel overwegen als kerstcadeautje voor mezelf :*)
Wat voor OS gebruik je?

Ik maak ook gebruik van consumenten spul - een met ESX (Core-i7) en een met Proxmox (Ryzen 5). Die laatste heeft niet eens een videokaart aan boord.

Die apparaten zie ik alleen van dichtbij als ze eens een keer niet starten of zo.

Spanningsuitval is afgevangen met twee kleine UPS-en. Is de spanningsuitval langer dan 3 minuten dan worden beide systemen netjes afgesloten. Ze starten ook niet opnieuw op als de spanning terug komt.

Beheer, troubleshooting en upgrades/updates is deels geautomatiseerd of wordt via een ssh-login gedaan.

BIOS-settings zijn zo zuinig mogelijk ingesteld - dus geen overclocking of zo.

Dus nee - ik heb er geen ervaring mee.
Maar heb die functionaliteit eigenlijk ook nooit gemist!

[Voor 5% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 17-10-2022 19:34]

• joost00719
@aawe mwan die video zag ik laatst ook inderdaad, vandaar de interesse.

Naar de pc lopen is opzich geen probleem, maar in het hok waar die pc's staan, is geen plek om een monitor, toetsenbord (en muis) aan te sluiten. (Naja, met de strijkplank is het te doen).

Als ik ze mee neem naar mijn werkplek, moet ik weer een internetkabel door de kamer heen laten lopen voor internet.

Ik ben het met je eens dat het een luxe probleem is, maar het is ook gewoon een leuk hebbe-dingetje :D

• joost00719
@NogNeetMachinaa ik draai op de 1ne pc ook Proxmox idd, raak ik ook (bijna) nooit aan. De andere draait OpnSense, en ben daar momenteel vol mee aan het experimenteren. Dus het gebeurt wel eens dat de verbinding weg valt, en ik er naar toe moet lopen om het e.e.a. handmatig terug te draaien.

Verwacht eigenlijk ook niet om het heel erg vaak nodig te gaan hebben, dus ik denk dat jullie me al hebben overtuigd dat het een dure oplossing voor een klein luxe probleem.

• NogNeetMachinaa
joost00719 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:37:
@NogNeetMachinaa ik draai op de 1ne pc ook Proxmox idd, raak ik ook (bijna) nooit aan. De andere draait OpnSense, en ben daar momenteel vol mee aan het experimenteren. Dus het gebeurt wel eens dat de verbinding weg valt, en ik er naar toe moet lopen om het e.e.a. handmatig terug te draaien.

Verwacht eigenlijk ook niet om het heel erg vaak nodig te gaan hebben, dus ik denk dat jullie me al hebben overtuigd dat het een dure oplossing voor een klein luxe probleem.
Ik draai OpnSense als VM op Proxmox (i.c.m. met een 4-poorts Intel NIC). Hierdoor kan ik altijd bij de console.

Dat Intel kaartje is een pcie-8x model en zit in het slot van de videokaart.
Voor noodgevallen heb ik een pcie-x1 videokaartje liggen.

[Voor 3% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 17-10-2022 19:47]

• nero355

nero355

joost00719 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:43:
Overweeg dan om alleen het moederbord te vervangen voor een exemplaar met IPMI aan boord indien mogelijk :?

Desnoods tweedehands...
joost00719 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:34:
Naar de pc lopen is opzich geen probleem, maar in het hok waar die pc's staan, is geen plek om een monitor, toetsenbord (en muis) aan te sluiten. (Naja, met de strijkplank is het te doen).

Als ik ze mee neem naar mijn werkplek, moet ik weer een internetkabel door de kamer heen laten lopen voor internet.
Ik zou eerder dat probleem aanpakken :
- Je netwerk goed inrichten voor dergelijke momenten.
- Zoiets voor in je meterkast overwegen : https://www.aliexpress.com/item/4000025232187.html

Daar heb je IMHO meer aan als oplossing in ieder geval! :)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Precies, of iets anders dat vanaf de strijkplank werkt, bijvoorbeeld:
  • een lapdock (= toetsenbord en portable scherm in één apparaat, maar geen CPU)
  • een portable monitor op accu (ook te gebruiken als 2e scherm bij je gewone laptop of Pi 400)
  • een IBM/Lenovo laptop-style toetsenbord met geïntegreerd trackpad (goedkoop via eBay)
  • een laptop met HDMI ingang, zodat je die laptop tijdelijk als display kunt gebruiken
  • een LCD monitor met VGA aansluiting voor 25 euro van de kringloop, die bij de server kan blijven staan

老厮是麂

• NogNeetMachinaa
nero355 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:48:
[...]

Ik zou eerder dat probleem aanpakken :
- Je netwerk goed inrichten voor dergelijke momenten.
- Zoiets voor in je meterkast overwegen : https://www.aliexpress.com/item/4000025232187.html

Daar heb je IMHO meer aan als oplossing in ieder geval! :)
Precies - en zo een scherm heb ik op het ESX systeem aangesloten.
Samen met een mini draadloos toetsenbord - is prima te doen op een strijkplank... :+

[Voor 5% gewijzigd door NogNeetMachinaa op 17-10-2022 19:57]

• nero355

nero355

NogNeetMachinaa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:56:
Samen met een mini draadloos toetsenbord - is prima te doen op een strijkplank... :+
Die was ik effe vergeten...

uitvoering: Logitech diNovo Mini :*) O+
aawe mwan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:55:
een lapdock (= toetsenbord en portable scherm in één apparaat, maar geen CPU)
Waar vind je die voor een redelijke prijs :?

Ik ken alleen de 19 inch rack modellen en die zijn € 500+ per stuk! :X
een IBM/Lenovo laptop-style toetsenbord met geïntegreerd trackpad (goedkoop via eBay)
Die zijn inderdaad heel erg gaaf! :Y

* nero355 typt dit vanaf een T520 O+
een laptop met HDMI ingang, zodat je die laptop tijdelijk als display kunt gebruiken
Ik heb zelfs een moederbord die dat kan! :+

• joost00719
Bedankt allemaal voor de goeie suggesties! Ik ga eens voor een goedkoper alternatief zoeken.

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
NogNeetMachinaa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Ik heb al jaren deze: https://www.amazon.de/2-4...ni+keyb%2Caps%2C95&sr=8-8

Uiteraard niet de DE layout, maar de INTL layout.

Zit altijd in mijn tas, never leave home without it....

[Voor 4% gewijzigd door JeeEs op 17-10-2022 20:45]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
JeeEs schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Ik heb al jaren deze: https://www.amazon.de/2-4...ni+keyb%2Caps%2C95&sr=8-8

Ook verkrijgbaar bij Kiwi electronics

• nero355

nero355

JeeEs schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:44:
Ik heb al jaren deze: https://www.amazon.de/2-4...us-Android/dp/B00VWVXQB6/

En een heleboel andere webshops zoals eBay/Banggood/GearBest/Ali Express/enz. :)

/EDIT :
Rapoo is inderdaad ook een leuk merk voor dergelijke modellen! d:)b

[Voor 31% gewijzigd door nero355 op 18-10-2022 23:56]

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:04
Voor noodgevallen of nieuw installaties heb ik een RF keyboard inclusief touchpad met een RF USB dongle.
Dan ben ik niet afhankelijk ofdat Bluetooth of WiFi drivers al geladen zijn in het OS.
En kan de dongle dan elk moment in een apparaat douwen zonder eerst softwarematig te koppelen of iets dergelijk.
Een oudje alweer maar nog steeds handig:
uitvoering: Rapoo Keyboard E2700 Zwart

Wbt PiKVM, als je een goede server koopt zit dit al ingebakken in de HW.
Voor IBM heet dat oa RSA.
Voor HP is dat iLO.
en voor Dell is dat iDRAC.
Maar dit is wel leuk voor hobby.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Lekker.
Vanavond mijn Raspberry pi camera gefrituurd.
Ik had op mijn 3D printer de pi camera draaiend op 1 van mijn pi3b uit 2015.
Vandaag een touchscreen op mijn 3b+ uit 2017 geplaatst en deze compleet werkend gemaakt met Octoscreen.

Ik blij en wou nu de pi's uitwisselen zodat ik met Octoscreen de printer kan bedienen.
Alleen moest ik de camera nog overprikken.
De flatcable uit de ene pi gehaald en in de 3b+ geprikt.
Scherm weer op de GPIO geprikt en alles aangezet.
Maar kreeg geen beeld.
Toen voelde ik aan de camera en die was bloedheet.
Camera weer terug geplaatst en hierop krijg ik 2 keer een knipperende led en verder geen beeld meer.
Camera zit ook los van de printplaat.

Na wat vergelijken zie ik dat de clip die de flatcable vastdrukt in de print andersom zit bij de pi3+.
Clip losgepeuterd en andersom geplaatst, flatcable ertussen en nu ook 2 keer een knipperende led.

Dus vermoed dat de chip van de camera overleden is.
Is de camera nog te redden, of wordt het een nieuwe bestellen?

• deHakkelaar
Crxtreem schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:24:
Is de camera nog te redden, of wordt het een nieuwe bestellen?
Ik vermoed van niet.
Ik heb nog een truukje wat ik vaak toepaste voor werk met PC's/servers/printers repareren maar acht de kans klein.
Neem een munt van koper en terwijl de spanning eraf is, haal de rand vd munt een paar keer over alle contacten/pinnen heen van IC's en dergelijke.
Door de contacten te kortsluiten haal je mogelijk restspanningen ladingen weg en heeft bij mij een paar keer gewerkt om HW weer tot leven te brengen.
Maar dat was heel heel schaars.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 00:27
Ik hoop dat ik dit even kan vragen hier, en ja, ik heb eerst gezocht :)

Ik heb een Raspberry Pi 4 8 GB gekocht en daar zat een ventilator bij. Die maakte een flinke herrie, wat al irritant was, maar nu heeft deze het begeven. Ik zou graag een stille ventilator willen kopen, dat moet dus zo'n kleine zijn (sorry, heb er niet zoveel verstand van)

Wie heeft voor mij een aankoopadvies?
Cliff schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:26:
Ik heb een Raspberry Pi 4 8 GB gekocht en daar zat een ventilator bij. Die maakte een flinke herrie, wat al irritant was, maar nu heeft deze het begeven. Ik zou graag een stille ventilator willen kopen, dat moet dus zo'n kleine zijn (sorry, heb er niet zoveel verstand van)

Dat ligt eraan wat voor soort ventilator het origineel was.

Zelf gebruik ik geen ventilator, maar twee blokken aan elkaar geschroefd aluminium. Die koelen voor mij goed genoeg, want de temperatuur komt nooit in de buurt van de hard limit (80'C).

Een dergelijke koeloplossing kan je overigens ook krijgen met ventilatoren. Een voordeel van zo'n blok is dat je geen behuizing meer hoeft aan te schaffen, want het koelblok is de behuizing. :+

[Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 02-12-2022 15:41]

• synoniem
  • Niet online

Ik heb ook zo'n goedkoop ventilatortje maar ik heb hem aangesloten op de 3.3V in plaats van 5V. Draait ie iets langzamer, maakt minder herrie maar koelt nog steeds prima.

• Cliff
@The Zep Man Ja, behuizing heb ik al. De temperatuur nu is 55.5 graden, maar ik ben bang voor de zomermaanden (al duurt dat nog even als ik zo naar buiten kijk)

@synoniem Dat kan ik inderdaad ook nog proberen, maar ik vermoed dat deze echt de geest gegeven heeft. En dat ding gierde altijd al als een varkensstal.

• synoniem
  • Niet online
Cliff schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:46:
@The Zep Man Ja, behuizing heb ik al. De temperatuur nu is 55.5 graden, maar ik ben bang voor de zomermaanden (al duurt dat nog even als ik zo naar buiten kijk)

@synoniem Dat kan ik inderdaad ook nog proberen, maar ik vermoed dat deze echt de geest gegeven heeft. En dat ding gierde altijd al als een varkensstal.
Je kan ook naar deze kijken. Staan nog wel meer oplossingen en ook losse ventilatortjes.

• Cliff
Ja, bedankt. Zoiets zoek ik. Zou het ook stil zijn? Eerder kocht ik de stilste 10cm ventilator via pricewatch (voor een ander project), daar waren decibels opgenomen. Maar toen wist ik precies welke ventilator ik nodig had. Nu twijfel ik een beetje, voornamelijk over de diameter. Die lijkt overal anders.

[Voor 16% gewijzigd door Cliff op 02-12-2022 17:21]

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 17:04

Wat een optie zou kunnen zijn om een goede case te kopen die gelijk als heatsink dienst doet. voor mijn Pi3 ben ik van de standard case over gestapt op die van Flirc. ze zijn ietsje duurder maar wel volledig van aluminium en houden hem goed koel. ook in de zomermaanden.

https://flirc.tv/products...er?variant=43085036454120

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37
sweetdude schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:27:
Wat een optie zou kunnen zijn om een goede case te kopen die gelijk als heatsink dienst doet. voor mijn Pi3 ben ik van de standard case over gestapt op die van Flirc. ze zijn ietsje duurder maar wel volledig van aluminium en houden hem goed koel. ook in de zomermaanden.

https://flirc.tv/products...er?variant=43085036454120
@Cliff Een passieve case is inderdaad ideaal. Ik had (voor mijn Pi 3) ook een case met zo'n kleine herriefan, die na een paar jaar versleten was.
Nu heb ik deze passieve case gekocht, die erg goedkoop is en zeer goed voldoet:
https://www.amazon.com/Ge...ve-Heatsink/dp/B091DP32DW
(deze is er ook voor de Pi 4)
Volgens de interne temperatuursensor in de processor blijft de processor van de Pi hiermee ca 20 graden boven de omgevingstemperatuur. Prima dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 16:54

Een passief gekoelde case kan een optie zijn, een Pi4 hoeft niet per se actief gekoeld te worden mits je niet gaat overclocken.

Je kunt eventueel voor een Argon1 case gaan, die heb ik zelf ook en er is ook een scriptje voor te downloaden waarmee je het toerental van de ventilator kunt regelen naar gelang de temperatuur. Al merk ik (ik heb hem niet overclocked meestal) dat de ventilator nauwelijks aan slaat. Als ik hem wel overclock, springt de ventilator soms aan op 20% (heb ik zo ingesteld).

De Argon1 case is zeer goed gebouwd, zeer mooi afgewerkt en gewoon super product. Er zit zelfs een deel elegant luikje op met magneetjes die je eraf kunt halen om eventueel bij de GPIO pins te kunnen.

Adjust non olet

• Freee!!
  • Laatst online: 18:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou (zoals anderen al aangaven) een passief koelende case gebruiken. Zowel Flirc als ArgonOne zijn uitstekende cases, waarbij de ArgonOne als voordeel de M2 uitbreiding heeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik hoop dat dit het juiste topic is! Met Oud & Nieuw thuis een feestje met vrienden met silent disco, ik heb nog een ongebruikte Raspberry liggen. Nu dacht ik, er is vast wel een stuk software of distro voor Raspberry om hem in te zetten als een soort party spotify : iedereen kan via een web interface nummers toevoegen, maar niet skippen of verwijderen. Iemand ervaring met zoiets?

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-01 10:53

Albi The Dragon

get your hand off my tail

DennusB schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:54:
Ik hoop dat dit het juiste topic is! Met Oud & Nieuw thuis een feestje met vrienden met silent disco, ik heb nog een ongebruikte Raspberry liggen. Nu dacht ik, er is vast wel een stuk software of distro voor Raspberry om hem in te zetten als een soort party spotify : iedereen kan via een web interface nummers toevoegen, maar niet skippen of verwijderen. Iemand ervaring met zoiets?
Kijk eens naar Raveberry.

(en als je daarvoor kiest, laat dan vooral weten hoe het gegaan is)

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 11:12

Mijn Fan ging kapot midden in de nacht met een oorverdovend kabaal. Dat was even schrikken :+
Ik heb een 3pin fan gekocht aangezien die op basis van CPU temp in en uit kan schakelen en daardoor bijna niet te horen is :) https://www.rapidonline.c...-for-raspberry-pi-75-0918

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Albi The Dragon schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:44:
[...]

Kijk eens naar Raveberry.

(en als je daarvoor kiest, laat dan vooral weten hoe het gegaan is)
Ga ik vanavond even mee testen en ik laat het je weten :)

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-01 20:59

Levertijden en aankoop hebben we een apart topic voor:
Raspberry Pi: aankoop&levering

En vraag/aanbod hebben we ook een apart onderdeel voor;
https://tweakers.net/aanbod/

[Voor 79% gewijzigd door _ferry_ op 11-12-2022 08:27]

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-01 17:54
hoi,

Ik gebruik al jaren een PI en sinds twee jaar een 4. Ik gebruik hem voor Domoticz en ben super tevreden. Een jaar geleden bleef ik problemen hebben met het geheugenkaartje en heb ik een harde schijf (met eigen voeding) aangesloten en daarna het SD kaartje gekopieerd naar de HD met het standaard programmaatje. Afgelopen weekend te vergeefs geprobeerd een back-up te maken. Het lijkt me alleen te lukken als ik de hele partitie te back-uppen en dat is 1 TB, zit ik in de problemen? Moet ik nu een 1TB HD gebruiken om een update te maken. Volgens mij ben ik de weg kwijt |:(

• synoniem
  • Niet online
Rolandtwilt schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:32:
hoi,

Ik gebruik al jaren een PI en sinds twee jaar een 4. Ik gebruik hem voor Domoticz en ben super tevreden. Een jaar geleden bleef ik problemen hebben met het geheugenkaartje en heb ik een harde schijf (met eigen voeding) aangesloten en daarna het SD kaartje gekopieerd naar de HD met het standaard programmaatje. Afgelopen weekend te vergeefs geprobeerd een back-up te maken. Het lijkt me alleen te lukken als ik de hele partitie te back-uppen en dat is 1 TB, zit ik in de problemen? Moet ik nu een 1TB HD gebruiken om een update te maken. Volgens mij ben ik de weg kwijt |:(
Als je een image backup wil maken is het wat lastiger maar met compressie (bijv. gzip) zou je backup niet veel groter moeten zijn dan het SD kaartje van indertijd. Je kan uiteraard ook een backup programma gebruiken en dan alleen je gebruikers map backuppen. Dan hoef t.z.t. alleen een nieuwe installatie te maken en je backup terug te zetten.

• nero355

nero355

Rolandtwilt schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:32:
Pak gewoon de Search erbij : Zoeken naar "backup" in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"

Al genoeg besproken inclusief manieren om de daadwerkelijk gebruikte data te backuppen i.p.v. complete kaartjes van 8/16/32 GB groot! ;)

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-01 17:54
synoniem schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:09:
[...]

Als je een image backup wil maken is het wat lastiger maar met compressie (bijv. gzip) zou je backup niet veel groter moeten zijn dan het SD kaartje van indertijd. Je kan uiteraard ook een backup programma gebruiken en dan alleen je gebruikers map backuppen. Dan hoef t.z.t. alleen een nieuwe installatie te maken en je backup terug te zetten.
Thanx! :)

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:35

OcGuru

Giulietta Qv

Zijn er hier ook mensen die een PI gebruiken icm met een displaylink(USB) monitor?

Ik heb inmiddels beeld erop maar de halve GUI reageert niet of super traag.

Het grote internet bied helaas ook geen soelaas voor dit probleem.

Bl44t

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

OcGuru schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:54:
[...] displaylink(USB) [...] de halve GUI reageert niet of super traag.
Displaylink is sowieso heel traag. Gebruik je een USB 3 poort (dus een Pi 4) ?
Wel mooi dat het werkt op een Pi!

老厮是麂

• frikip
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-01 13:58
Ik heb net een raspberry in mijn netwerk gehangen.
Via switch met ethernetkabel.

YouTube: Raspberry Pi headless install from Mac

Deze handleiding gevolgd voor de ssh.

Als ik wil inloggen via pi@raspberrypi.local vraagt hij het wachtwoord.
Ik lees dat default wachtwoord raspberry is maar dit werkt niet?
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om dit wachtwoord te vervangen.
Wat doe ik verkeerd?

• synoniem
  • Niet online
frikip schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:01:
Ik heb net een raspberry in mijn netwerk gehangen.
Via switch met ethernetkabel.

YouTube: Raspberry Pi headless install from Mac

Deze handleiding gevolgd voor de ssh.

Als ik wil inloggen via pi@raspberrypi.local vraagt hij het wachtwoord.
Ik lees dat default wachtwoord raspberry is maar dit werkt niet?
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om dit wachtwoord te vervangen.
Wat doe ik verkeerd?
De video is wat achterhaald op https://www.raspberrypi.com/software/ kan je de Raspberry Pi Imager downloaden ook voor de Mac en een image kiezen om te schrijven. Onder geavanceerde instellingen (tandwieltje) kun je ssh en nog veel meer instellen.

• nero355

nero355

Stomme YouTube meuk opvolgen terwijl je gewoon de officiële documentatie erbij kan pakken! :P :+

Lees dit eens door :
- https://www.raspberrypi.c...ters/getting-started.html
- https://www.raspberrypi.c...p-a-headless-raspberry-pi

Daar zou je in principe genoeg aan moeten hebben! ;)
Zijn er hier ook mensen die een PI gebruiken icm met een displaylink(USB) monitor?

Het grote internet bied helaas ook geen soelaas voor dit probleem.
Linux en DisplayLink is geen toffe combinatie als ik allerlei medeTweakers mag geloven :)

• synoniem
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:41:
{......}
Linux en DisplayLink is geen toffe combinatie als ik allerlei medeTweakers mag geloven :)
Het kan maar je moet wel usb3 hebben om enige performance te krijgen. Dus minimaal een Pi4 (of Pi400) als je er serieus gebruik van wil maken.

• frikip
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-01 13:58
[quote]nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:41:
[...]

Stomme YouTube meuk opvolgen terwijl je gewoon de officiële documentatie erbij kan pakken! :P :+

Lees dit eens door :
- https://www.raspberrypi.c...ters/getting-started.html
- https://www.raspberrypi.c...p-a-headless-raspberry-pi

Daar zou je in principe genoeg aan moeten hebben! ;)

[...]

Haha je hebt wel gelijk idd.

Had een raspberry gekocht via Elektronica voor jou. Zou vooraf geïnstalleerd zijn, ook met domoticz. Echter kom ik via de terminal er gewoon niet in.
Toen de ssh geactiveerd via filmpje dat leek wat te doen maar wachtwoord werkt dus niet.

Zal idd denk ik via raspberry image nieuwe os erop opzetten

• nero355

nero355

synoniem schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:54:
Het kan maar je moet wel usb3 hebben om enige performance te krijgen. Dus minimaal een Pi4 (of Pi400) als je er serieus gebruik van wil maken.
Ik lees altijd dit soort ervaringen : asing in "Het grote IBM & Lenovo Thinkpad topic"
Op meerdere plekken op GoT :?

• synoniem
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:04:
[...]

Ik lees altijd dit soort ervaringen : asing in "Het grote IBM & Lenovo Thinkpad topic"
Op meerdere plekken op GoT :?
Klopt wel, tenzij je Ubuntu/Debian-achtigen gebruikt heb je nooit de meest recente drivers.

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

Ik lees vaker dat het niet de meeste gelukkige combinatie is. Maar ik zou het toch graag werkend willen krijgen.

Gaat om een Pi4 2GB icm Mimo UM-1080C-G. Hij zit uiteraard in een usb3.0 maar ik vraag me af of dat nut heeft want volgens mij is het scherm zelf gewoon 2.0

Het enige wat wel gewoon werkt is terminal en de verkenner. Als je de rest probeert te openen krijg je zoiets:

Draai de nieuwste raspberry OS 32bit, uiteraard ook al de 64bit variant geprobeerd.

Dit zijn mijn instellingen in /etc/X11/xorg.conf
Section "Files"
ModulePath "/usr/lib/xorg/modules"
ModulePath "/usr/local/lib/xorg/modules"
ModulePath "/usr/local/lib/xorg/modules/drivers"
EndSection

Section "Device"
Identifier "DisplayLinkDevice"
Driver "fbdev"
Option "fbdev" "/dev/fb0"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "DisplayLinkMonitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "DisplayLinkScreen"
Device "DisplayLinkDevice"
Monitor "DisplayLinkMonitor"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Server Layout"
Screen 0 "DisplayLinkScreen" 0 0
EndSection
Het vreemde is als ik de monitor afkoppel en gewoon weer een hdmi monitor aansluit krijg ik hetzelfde effect en moet ik eerst weer xorg.conf verwijderen. Lijkt mij een driver issue...

Bl44t

• synoniem
  • Niet online
OcGuru schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:25:
Ik lees vaker dat het niet de meeste gelukkige combinatie is. Maar ik zou het toch graag werkend willen krijgen.

Gaat om een Pi4 2GB icm Mimo UM-1080C-G. Hij zit uiteraard in een usb3.0 maar ik vraag me af of dat nut heeft want volgens mij is het scherm zelf gewoon 2.0

Het enige wat wel gewoon werkt is terminal en de verkenner. Als je de rest probeert te openen krijg je zoiets:

[Afbeelding]

Draai de nieuwste raspberry OS 32bit, uiteraard ook al de 64bit variant geprobeerd.

Dit zijn mijn instellingen in /etc/X11/xorg.conf

[...]

Het vreemde is als ik de monitor afkoppel en gewoon weer een hdmi monitor aansluit krijg ik hetzelfde effect en moet ik eerst weer xorg.conf verwijderen. Lijkt mij een driver issue...
Je kan nog proberen Wayland uit te schakelen met raspi-config.

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

synoniem schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:05:
[...]

Je kan nog proberen Wayland uit te schakelen met raspi-config.
Thx voor de tip maar geen verschil. Volgens mij staat wayland al standaard uit.

Iig als ik hem aan zet krijg ik het volgende:

Ik krijg een pagina te zien waar ik moet inloggen. Doe ik dit dan word het beeld even zwart en krijg ik opnieuw het inlog scherm te zien enzovoort. :/

Bl44t

• synoniem
  • Niet online
OcGuru schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:39:
[...]

Thx voor de tip maar geen verschil. Volgens mij staat wayland al standaard uit.

Iig als ik hem aan zet krijg ik het volgende:

Ik krijg een pagina te zien waar ik moet inloggen. Doe ik dit dan word het beeld even zwart en krijg ik opnieuw het inlog scherm te zien enzovoort. :/
Had je deze gezien? Hij beschrijft dezelfde symptomen als jij en geeft aan dat je dan fb0 misschien moet wijzigen in fb1 in xorg.conf.

• OcGuru

OcGuru

Giulietta Qv

synoniem schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:44:
[...]

Had je deze gezien? Hij beschrijft dezelfde symptomen als jij en geeft aan dat je dan fb0 misschien moet wijzigen in fb1 in xorg.conf.
Yes. Vergeten te melden maar deze had ik ook gevonden. Fb1 of fb0 maakt geen verschil.

Bl44t

synoniem schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:19:
[...]

Klopt wel, tenzij je Ubuntu/Debian-achtigen gebruikt heb je nooit de meest recente drivers.
Arch Linux ARM begs to differ.

Een reguliere Pi heeft drie soorten video-uitgangen (HDMI, composite video, DSI), met twee soorten passieve adapters nog eens twee extra soorten uitgangen (DVI-D, VGA) en met actieve HDMI adapters nog veel meer.

DisplayLink staat bij mij helemaal onderaan de lijst. Dat gesloten protocol is brak. Zonde van je beperkte CPU-capaciteit, want veel moet in software verwerkt worden.

[Voor 52% gewijzigd door The Zep Man op 29-12-2022 01:21]

• synoniem
  • Niet online
OcGuru schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:22:
[...]

Yes. Vergeten te melden maar deze had ik ook gevonden. Fb1 of fb0 maakt geen verschil.
Omdat het verschijnsel hetzelfde lijkt, zou je ook nog fb2 of fb3 kunnen proberen.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 16:45
Ik ben op zoek naar een manier om de raspberry pi in te zetten op een event waarbij mensen een bericht naar de pi kunnen sturen en dat dit bericht dan getoond word op een groot scherm. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat er een oplossing voor was maar kan het nergens meer vinden. Een zoektocht op het internet heeft mij ook nog niets opgeleverd. Heeft er hier misschien iemand een idee?

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 21:03
Hugo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:21:
Ik ben op zoek naar een manier om de raspberry pi in te zetten op een event waarbij mensen een bericht naar de pi kunnen sturen en dat dit bericht dan getoond word op een groot scherm. Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat er een oplossing voor was maar kan het nergens meer vinden. Een zoektocht op het internet heeft mij ook nog niets opgeleverd. Heeft er hier misschien iemand een idee?
Je kan die jongens van de Erasmusbrug NYE even vragen.

• Hugo
FijneKnul schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Je kan die jongens van de Erasmusbrug NYE even vragen.
Denk niet dat die slim genoeg zijn om een pi in te kunnen zetten. Bedankt voor je reactie ook al heb ik er weinig aan. 😔

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

• synoniem
  • Niet online
Hugo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:21:
Op zich is een webpagina met een formulier voor invoer genoeg om berichten naar de pi te sturen. En de pi kun je als wifi accesspoint in zetten. Wat zoek je precies?

• Hugo
synoniem schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Op zich is een webpagina met een formulier voor invoer genoeg om berichten naar de pi te sturen. En de pi kun je als wifi accesspoint in zetten. Wat zoek je precies?
Eigenlijk zoiets als een social wall maar dan enkel voor het plaatsen van korte tekst door bezoekers van het event. Ik heb zoiets dus ergens gelezen dat er een kant en klare pi oplossing voor was maar die kan ik nergens meer vinden. 😔

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 21:03
Hugo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Denk niet dat die slim genoeg zijn om een pi in te kunnen zetten. Bedankt voor je reactie ook al heb ik er weinig aan. 😔
:+

Goed, sorry, misschien kan ik je dan toch helpen.

Is het wat om je PI in Kiosk mode te laten booten naar een HTML pagina? En dat je personen berichten laat sturen naar de bewuste HTML pagina. Er is vast een (.io)-service beschikbaar die je wens voor een Social Wall bevredigd. Vervolgens simpelweg de PI in kiosk-mode laten booten naar deze website.

• synoniem
  • Niet online
Hugo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Eigenlijk zoiets als een social wall maar dan enkel voor het plaatsen van korte tekst door bezoekers van het event. Ik heb zoiets dus ergens gelezen dat er een kant en klare pi oplossing voor was maar die kan ik nergens meer vinden. 😔
Er bestaat wel zoiets als piwall wat je kunt gebruiken om meerdere schermen in één keer aan te sturen. En is redelijk wat digital signage software voor de Pi al dan niet free. Misschien heb je een van deze gezien?

• spek_me_eiers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-01 17:20
Hugo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Zoiets?

Hashtag Wall

[Voor 5% gewijzigd door spek_me_eiers op 04-01-2023 14:49]

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-01 21:41
Is er iemand bekend met deze behuizing en eigenlijk meer specifiek de aansluiting van de fan?

Dit lijkt mij geen standaard 3-pin aansluiting zoals op een "normale" casefan; ik had al een Noctua klaar liggen om te gebruiken maar dit lijkt wel een heel andere pin-layout of zelfs stekker te zijn. Ja, ik weet dat een Noctua niet in verhouding staat tot een pi, maar deze heb ik nog liggen.

Vaste locatie, vast netwerk.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:09
Comp User schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:01:
Is er iemand bekend met deze behuizing en eigenlijk meer specifiek de aansluiting van de fan?

[Afbeelding]

Dit lijkt mij geen standaard 3-pin aansluiting zoals op een "normale" casefan; ik had al een Noctua klaar liggen om te gebruiken maar dit lijkt wel een heel andere pin-layout of zelfs stekker te zijn. Ja, ik weet dat een Noctua niet in verhouding staat tot een pi, maar deze heb ik nog liggen.
Dat lijkt op een standaard 4 pin PWM header voor fans (https://resources.pcb.cad...ader-and-how-does-it-work)

Daar kan je ook noctua's van krijgen (en je kan je noctua ook gewoon op die header aansluiten :) .

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:25

Zorian

What the fox?

Hopelijk kan iemand me hier helpen; Ik zoek een 3D print om de officiële case van de Pi 4B aan een muur te kunnen hangen/monteren. Heb o.a. Printables, Thingiverse en Yeggi al uit lopen kammen maar kom alleen maar vervangende cases tegen. Ik heb dus al een case, hij moet alleen nog aan de muur komen. Iemand die iets weet? :)

• synoniem
  • Niet online
Zorian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:42:
Hopelijk kan iemand me hier helpen; Ik zoek een 3D print om de officiële case van de Pi 4B aan een muur te kunnen hangen/monteren. Heb o.a. Printables, Thingiverse en Yeggi al uit lopen kammen maar kom alleen maar vervangende cases tegen. Ik heb dus al een case, hij moet alleen nog aan de muur komen. Iemand die iets weet? :)
Zoiets als deze?

• Zorian

Zorian

What the fox?

Zoiets ja! Eens even kijken of de 4B daar ook in blijft hangen. :) Thanks!

• Comp User
Bloodhoundje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:11:
[...]

Dat lijkt op een standaard 4 pin PWM header voor fans (https://resources.pcb.cad...ader-and-how-does-it-work)

Daar kan je ook noctua's van krijgen (en je kan je noctua ook gewoon op die header aansluiten :) .
Dit lijkt mij toch een ander soort - platter, breder - stekker te zijn.

Misschien is deze foto duidelijker dan de vorige.

• nero355

nero355

Comp User schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:01:

[Afbeelding]

Comp User schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:13:
Dit lijkt mij toch een ander soort - platter, breder - stekker te zijn.

[Afbeelding]

Misschien is deze foto duidelijker dan de vorige.
Ik gok dat het zo'n avontuur wordt : Hoe heten eigenlijk al die connectoren die we gebruiken ?! ;)
Zorian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:42:
Zorian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:38:
Zoiets ja! Eens even kijken of de 4B daar ook in blijft hangen. :) Thanks!
NOFI maar dat is echt een shitty oplossing! :/

Koop gewoon zoiets : https://www.ebay.com/itm/225123216773
En JAAA!!! Die bestaan ook voor de 4B en allerlei andere soortgelijke ARM bordjes! In allerlei mooie kleurtjes zelfs! :P

• Zorian

Zorian

What the fox?

nero355 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:45:
[...]

[...]

Ik gok dat het zo'n avontuur wordt : Hoe heten eigenlijk al die connectoren die we gebruiken ?! ;)

[...]

[...]

[...]

NOFI maar dat is echt een shitty oplossing! :/

Koop gewoon zoiets : https://www.ebay.com/itm/225123216773
En JAAA!!! Die bestaan ook voor de 4B en allerlei andere soortgelijke ARM bordjes! In allerlei mooie kleurtjes zelfs! :P
Shitty of niet, ik ga geen nieuwe case kopen als ik een uitstekende case met fan heb en enkel een hulpstukje mis. :Y)
Inmiddels hangt ie keurig aan de muur met de clip. :)

• nero355

nero355

Zorian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:51:
Shitty of niet, ik ga geen nieuwe case kopen als ik een uitstekende case met fan heb en enkel een hulpstukje mis. :Y)

Inmiddels hangt ie keurig aan de muur met de clip. :)
Het is maar net waar je mee tevreden bent denk ik dan maar, want man oh man wat had ik een spijt van mijn originele Pi 3B Case aankoop, nadat ik zag wat voor een slecht koelend en zelfs LEGO onwaardig in elkaar gezet onding dat was! :-( :D

Doe mij maar lekker een fatsoenlijke aluminium/metalen case met gaatjes erin! :Y) 8) :*) d:)b

• Zorian

Zorian

What the fox?

nero355 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Het is maar net waar je mee tevreden bent denk ik dan maar, want man oh man wat had ik een spijt van mijn originele Pi 3B Case aankoop, nadat ik zag wat voor een slecht koelend en zelfs LEGO onwaardig in elkaar gezet onding dat was! :-( :D

Doe mij maar lekker een fatsoenlijke aluminium/metalen case met gaatjes erin! :Y) 8) :*) d:)b
Geen klachten over de case hier, de Pi 4B is lekker koel op 40c en de case zie ik toch niet aangezien deze in de meterkast geparkeerd is. Heb er koelblokjes en een fan op, dikke prima.
Nou vond ik de 3B ook een onding eerlijk gezegd, traag en alles. De 4B is naar mijn mening veel beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Zorian schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:06:
Nou vond ik de 3B ook een onding eerlijk gezegd, traag en alles. De 4B is naar mijn mening veel beter.
Ligt eraan wat je ermee doet :
code:
1
2
3
Load:  0  0.05  0.05
Memory usage:  60.9 %
Temp: 49.4 °C
Aldus mijn Pi-Hole i.c.m. Unbound en UniFi Controller draaiende Pi 3B die bijvoorbeeld een betere prestaties/verbruik verhouding had dan de 3B+ en waarschijnlijk ook de 4B maar daar heb ik nog steeds geen tests van gezien helaas... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

nero355 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:09:
[...]

Ligt eraan wat je ermee doet :

[...]

Aldus mijn Pi-Hole i.c.m. Unbound en UniFi Controller draaiende Pi 3B die bijvoorbeeld een betere prestaties/verbruik verhouding had dan de 3B+ en waarschijnlijk ook de 4B maar daar heb ik nog steeds geen tests van gezien helaas... :)
Ik werd al gek van simpelweg updates draaien toen ik hem nog had, duurde een eeuwigheid voor mijn gevoel. Met de 4B is het zo gepiept.
SInds ik mijn Pi's allemaal vanaf een SSD draai is al helemaal feest trouwens, megasnel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Zorian schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:27:
[...]

Ik werd al gek van simpelweg updates draaien toen ik hem nog had, duurde een eeuwigheid voor mijn gevoel. Met de 4B is het zo gepiept.
SInds ik mijn Pi's allemaal vanaf een SSD draai is al helemaal feest trouwens, megasnel.
Had je waarschijnlijk een megatraag SD kaartje er in zitten. SSD is inderdaad flink sneller ondanks dat het usb is.

• Zorian

Zorian

What the fox?

synoniem schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:38:
[...]

Had je waarschijnlijk een megatraag SD kaartje er in zitten. SSD is inderdaad flink sneller ondanks dat het usb is.
Zelfde SD kaartje in een 4B was al fors sneller destijds.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
synoniem schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:38:
[...]

draai hier een Pi 4 met Docker en een 2,5" Hdd en die is ook heeeel snel!

Bing

• Comp User
@nero355 het ziet er naar uit dat de PWM => JST stekker degene is die ik zoek, die lijkt nog het meest overeen te komen.

Ik kan hier zeker mee verder gaan.

• bing69
Heb op een Pi 4 Docker draaien. Wil nu achteraf een grafische desktop installeren.
Kan daar echter geen commando's voor vinden.

Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)

Iemand een idee?

Bing

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
@bing69 wat heeft het draaien van docker te maken met het installeren van een desktop environment?

rasp-config al eens bekeken? (of de docu van raspberry zelf)

Strava, Twitter

• bing69
Webgnome schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:59:
@bing69 wat heeft het draaien van docker te maken met het installeren van een desktop environment?

rasp-config al eens bekeken? (of de docu van raspberry zelf)
Dat heeft er niets mee te maken, maar was toen voor mij de reden om de desktop niet te installeren.

In raspi-config het niet kunnen vinden, het zal eerst geïnstalleerd moeten worden.

Inmiddels op een duitse pagina gevonden.
Daar ik graag mensen help en niet overal commentaar geef zonder te helpen volgen hier voor de meelezers de commando's

sudo apt update && sudo apt upgrade
sudo apt-get install --no-install-recommends xserver-xorg xinit
sudo apt install raspberrypi-ui-mods

en dan in raspi-config even aangeven dat hij zo mag starten.

[Voor 28% gewijzigd door bing69 op 12-01-2023 13:57]

Bing

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 15:23
Ik heb een raspberrypi 4 met SSD daaraan. Op de 128GB SSD heb ik een 32GB parttitie gemaakt en daar draai ik nu op: Raspbian GNU/Linux 10 (buster)

O.a. Domoticz, Grafana en Influxdb draaien daarop.
Iedere nacht wordt een backup gemaakt door een .img op mijn NAS te plaatsen (die is dus ook 32GB).

Nu wil ik overgaan op Home Assistant OS. Daar heb ik paar vragen over:

(1). Is het overgaan kwestie van de bestaande 32GB partitie leegmaken en daar de HA OS image opschrijven en SSD weer aan de Pi hangen & opstarten?
(2). Mocht ik terugwillen, dan kan ik toch eenvoudig een backup terugzetten op de 32Gb parttitie?
(3). Is het nog zinvol voor HA OS om een 2e parttitie op de SSD te zetten? Ik gebruik nu dus enkel een 32GB partitie. De rest vd 128GB SSD is leeg & niet in gebruik.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• nero355

nero355

vandermark schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:06:
Ik heb een raspberrypi 4 met SSD daaraan.
Op de 128GB SSD heb ik een 32GB parttitie gemaakt en daar draai ik nu op: Raspbian GNU/Linux 10 (buster)

(1). Is het overgaan kwestie van de bestaande 32GB partitie leegmaken en daar de HA OS image opscrirjven en SSD weer aan de Pi hangen & opstarten?
(2). Mocht ik terugwillen, dan kan ik toch eenvoudig een backup terugzetten op de 32Gb parttitie?
(3). Is het nog zinvol voor HA OS om een 2e parttitie op de SSD te zetten? Ik gebruik nu dus enkel een 32GB partitie. De rest vd 128GB SSD is leeg & niet in gebruik.
Ik zou eens uit gaan zoeken hoe je met een Raspberry Pi een Multi Boot situatie kan creëeren met GRUB2 of zo :)

• deHakkelaar
vandermark schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:06:
Ik heb een raspberrypi 4 met SSD daaraan. Op de 128GB SSD heb ik een 32GB parttitie gemaakt en daar draai ik nu op: Raspbian GNU/Linux 10 (buster)

O.a. Domoticz, Grafana en Influxdb draaien daarop.
Iedere nacht wordt een backup gemaakt door een .img op mijn NAS te plaatsen (die is dus ook 32GB).

(1). Is het overgaan kwestie van de bestaande 32GB partitie leegmaken en daar de HA OS image opschrijven en SSD weer aan de Pi hangen & opstarten?
Wat geven onder nu weer?
code:
1
lsblk -p

code:
1
lsblk -f

Ik vermoed namelijk dat die HA image ook met een eigen /boot partitie komt waar je dus rekening mee moet houden.
Geen ervaring met HA maar je zou daar ook je vraag kunnen neerleggen.

EDIT: Had je de HA image al gedowned en uitgepakt?
Wat geeft onder dan weer?
code:
1
sudo parted <HA_DISK.IMG> print

En als je hetzelfde commando loslaat op de NAS backup image?

Bv:
dehakkelaar@laptop:~$ sudo parted 2017-09-07-raspbian-stretch-lite.img print
Model:  (file)
Disk 2017-09-07-raspbian-stretch-lite.img: 1855MB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Disk Flags:

Number  Start   End     Size    Type     File system  Flags
 1      4194kB  48.0MB  43.8MB  primary  fat32        lba
 2      48.2MB  1855MB  1806MB  primary  ext4

[Voor 19% gewijzigd door deHakkelaar op 13-01-2023 17:01]

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 15:23
deHakkelaar schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Wat geven onder nu weer?
code:
1
lsblk -p

code:
1
lsblk -f

Ik vermoed namelijk dat die HA image ook met een eigen /boot partitie komt waar je dus rekening mee moet houden.
Geen ervaring met HA maar je zou daar ook je vraag kunnen neerleggen.

EDIT: Had je de HA image al gedowned en uitgepakt?
Wat geeft onder dan weer?
code:
1
sudo parted <HA_DISK.IMG> print

En als je hetzelfde commando loslaat op de NAS backup image?

Bv:
dehakkelaar@laptop:~$ sudo parted 2017-09-07-raspbian-stretch-lite.img print
Model:  (file)
Disk 2017-09-07-raspbian-stretch-lite.img: 1855MB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos
Disk Flags:

Number  Start   End     Size    Type     File system  Flags
 1      4194kB  48.0MB  43.8MB  primary  fat32        lba
 2      48.2MB  1855MB  1806MB  primary  ext4
Eerste twee commando's:

Rest heb ik nu niet, die staat niet klaar.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• deHakkelaar
Ok dat ziet er normaal uit.
Zo te zien kun je de HA image gewoon direct naar de sda disk schieten (dus niet naar de partities sda1, sda2 etc).
Geen idee welke software je gebruikt om de images naar disk/sd te schrijven?

Je hoeft de oude partities op de SSD niet te legen, formateren of te verwijderen.
Zodra de image wordt geschreven naar de SSD wordt ook de MBR overschreven met de oude partitie layout etc.

Als 1maal de image erop staat, kun je later altijd nog partities aanmaken, vergroten of verkleinen of misschien verplaatsen met tools als parted, gparted, fdisk, Partition magic etc.

Ik heb zelf een Linux laptop met card reader en gebruik dan vaak gparted waarvoor ook een live CD image voor beschikbaar is om van te booten.

• nero355

nero355

vandermark schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:43:
Eerste twee commando's:
[Afbeelding]

Rest heb ik nu niet, die staat niet klaar.
offtopic:
Gebruik eens netjes een thumbnail of Copy -> Paste die gegevens gewoon tussen wat CODE Tags met QUOTE Tags eromheen! :X :/

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 07:47
Goedemorgen, mijn PI4 met SSD draait nu al enige tijd probleemloos en daar ben ik blij mee.

Ik zat te denken en ik weet niet of het mogelijk is maar er is vast iemand die dat wel weet. Kun je een VPN draaien op de PI4 voor je hele huisnetwerk? En kan dat naast de PI-Hole draaien?

Groetjes André,

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
@andregroeneveld wat bedoel je 'voor je hele huisnetwerk' ? Je hele huis draait dan op dat vpn ? Of wil je van buitenaf toch op je netwerk kunnen ? Zoek even in dit topic en dan heb je het antwoord op je vraag is al wel eens langs gekomen namelijk ;)

Strava, Twitter

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee