Kloever schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
Goedemiddag,
Ik zit een beetje in te lezen in het gebruik van een NAS voor bv Plex en eventueel wat backups van foto's. Nu kan ik voor een Synology gaan maar een collega wees met op een Rasberry, stuk goedkoper en leuk om mee te spelen.
Nu zie ik dat een Raspberry Pi 4 Model B - 4GB Plex aan kan tot 4K in een single stream. Dat is voor mij voldoende. Zolang ik maar buitenhuis een 1080 film/serie kan afspelen ben ik al blij. Maar mijn vraag is eigenlijk, is een Raspberry Pi 4 Model B - 4GB goed genoeg om hier bv Openmediavault op te zetten en er een NAS van te maken voor de backups en dan ook nog Plex te draaien?
Negeer je collega totaal en doe het gewoon op de juiste manier die het beste bij je past :
- Synology/QNAP/enz. kopen.
- DIY NAS bouwen.
Een Raspberry Pi is leuk voor een heleboel dingen, maar als het om een HTPC of NAS gaat dan zijn er veel betere opties te bedenken!

Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:24:
Weliswaar USB-C, dus niet direct te gebruiken voor de PI 3. Mits je er een verloopconnectortje op zet of de bestaande connector er gewoon vanaf knipt en er een micro-USB connector/kabel aan soldeert.
Niet doen!

En misschien dat je de pi zelfs zou kunnen voeden via de GPIO, maar dat zou ik zo niet met zekerheid durven te zeggen.
Volgens mij kan dat al sinds de allereerste Raspberry Pi gewoon

Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:32:
Gebruik al zeker meer dan 10 jaar dergelijke laders van o.a. de Action en ome Alie, heb er ook 24/7 PI's en Echo Dot's e.d. op aan het draaien gehad. Een aantal van die dingen hebben zelfs een blikseminslag overleeft en doen het nog steeds.
En geen enkele vertoont gesmolten plastic...

Mijn Raspberry Pi 3B heeft ook al meerdere keren een "Cable pull" overleefd vanwege het een en ander, maar dat betekent nog steeds niet dat het een goed idee is om dat altijd zo te doen!
Hetzelfde met al die laders en voedingen : Je moet wel wat betrouwbaars uitkiezen!

Dat is dan weer wel minder, maar goed : Alles kan stuk uiteindelijk!

In de regel gewoon wegblijven van spul wat echt veel te goedkoop is helpt vaak al, AliE gaat nog wel, plekken als Wish en Banggood sowieso wegblijven.
Wish nooit wat mee gedaan, maar Banggood is IMHO gewoon betrouwbaar :
- Hebben eigen huismerk laders (BlitzWolf of zo...) die certified zijn voor bepaalde protocollen.
- Mijn prachtige ZUK Z2 Pro telefoon komt daar vandaan!
Daarnaast hebben ze een website waar Ali Express een voorbeeld aan mag nemen!
Ik kan maar niet begrijpen dat iets met een dergelijk brakke website zo populair kan zijn...

AMEN!

Maar een lader is geen power supply, Iemand die er verstand van heeft kan het vast uitleggen.
Ik ga een poging doen :
Het probleem is dat USB poorten al heel lang niet meer simpele 5V/500mA dingen zijn en je zoiets als een codering mee kan sturen op basis van een bepaald protocol :
- Sony
- Apple
- Qualcomm Quick Charge
- MediaTek Quick Charge variant
- Samsung Exynos Quick Charge variant
- OnePlus/Xiaomi/Huawei met hun eigen varianten, ondanks dat ze zowel Qualcomm als MediaTek SoC's gebruiken...
En dan hebben we nog USB-PD die ze eigenlijk allemaal kan vervangen, maar niemand zin in lijkt te hebben...
Kortom : Het is een puinhoop geworden!
Wat je dus als probleem krijgt door dit hele gedoe is het volgende :
- Neem een OnePlus 30 Watt lader die 5V/6A doet.
- Sluit deze aan op een toestel dat bijvoorbeeld hooguit Qualcomm Quick Charge 18 Watt kent op basis van 5V/3A of 9V/2A of 12V/1,5A
- Bid tot de goden dat beiden fatsoenlijk gaan onderhandelen (Denk aan een HDMI Handshake of PoE/PoE+ onderhandelingen bij Ethernet mocht dat je wat zeggen!) en je niet ineens dat arme 18 Watt toestel met 30 Watt zit te frituren, maar gewoon iets algemeens en veiligs wordt gekozen als 5V/2A of zo sinds beiden op 5V kunnen werken!
Maar...
Dan zijn we er nog niet!
Die OnePlus lader wordt altijd gepromoot vanwege het omzetten van alle hitte in de adapter zelf in niet aan de kant van de accu in je telefoon dus of dat weer bepaalde gevolgen heeft en/of ook in de onderhandelingen zit : Geen idee!
TL;DR : Wees niet zo'n cheapo en koop gewoon de officiële lader die bij een product hoort of in ieder geval hetzelfde protocol praat!