• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 17:31
nero355 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Welke USB SSD is het of gebruik je een bepaalde SSD + Externe USB behuizing combinatie ?

[...]

Ik heb geen idee welke bestanden daar wel moeten staan in zo'n situatie, maar zo te zien is er niks corrupt en heb je alleen te maken met bestanden die verdwijnen of begrijp ik je situatie verkeerd :?

Wat heb je tot nu toe na zo'n situatie gedaan ??

[...]

Er was in het verleden een of ander probleem met willekeurig hangende Raspberry Pi modellen, maar volgens mij is dat niet bij jou van toepassing!

Het was ook iets dat alleen te fixen was door het gekke ding te vervangen :)

[...]

@JorisV ;)
Bijzonder veel dank voor alle reacties!

Het is een WD green 480GB m2 sata600 ssd in een externe usb behuizing.

Ik heb de missende bestanden vanaf een gedownload image in de map gekopieerd, maar de pi start nog steeds niet op. Ik heb nu maar weer raspberry os op een sd kaartje gezet en de ssd gemount als /home. Kijken hoe lang dit goed gaat.

Het lijkt idd een netwerkprobleem. Daarom maar eens aan een monitor gehangen. Wel vreemd dat de pi dan niet meer opstart. Ik zal toch de firmware eens updaten.
Ik heb ook nog gechecked op undervoltage meldingen, maar daar lijkt geen sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

JorisV schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:03:
Het is een WD green 480GB m2 sata600 ssd in een externe usb behuizing.
Dan heb je twee mogelijke oorzaken voor het verdwijnen van die bestanden :
- De Externe USB behuizing.
- Een bepaalde revisie van de WD Green SSD modellen gaf problemen als je een non-Windows OS gebruikte als ik het me goed herinner dus zoek dat effe goed uit! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:29
Beste forumleden,

Ik ben vanochtend bezig om mijn rasberry pi 3+ te voorzien van een nieuw os maar ik kan niet meer inloggen met pi / raspberry
Ik heb ook oudere os-en geprobeerd maar ik kom er niet meer in. Ik heb het ssh file in de root staan,
Waar in zou dat kunnen zitten?

Groetjes André,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:29
Gelukt. Je moet vanaf het ip opnieuw beginnen en niet een oude pakken in putty die begint met pi

Groetjes André,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Onder het motto "Domme vragen bestaan niet":

Ik wilde vandaag weer eens met mijn Raspberry Pi Model B aan de slag. Bij het opstarten met Wheezy (opnieuw op een SD-kaartje gezet) knippert de groene led en de rode led brandt. De orange leds doen helemaal niets. Op de netwerkkabel heb ik gewoon een signaal, maar in de router zie ik de Pi niet staan. Ik heb dus ook geen IP-adres van de Pi.

De laatste melding die ik op het aangesloten scherm zie is "End Kernel Panic - not syncing: Fatal exception in interrupt".

Wat ik daarover zo 1-2-3 kan vinden is dat dit o.a. (!) een hardware-probleem kan zijn. Mag ik er dan vanuit gaan dat de netwerkpoort op de Pi kaduuk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Pancake1967 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:52:

Ik wilde vandaag weer eens met mijn Raspberry Pi Model B aan de slag. Bij het opstarten met Wheezy (opnieuw op een SD-kaartje gezet) knippert de groene led en de rode led brandt. De orange leds doen helemaal niets. Op de netwerkkabel heb ik gewoon een signaal, maar in de router zie ik de Pi niet staan. Ik heb dus ook geen IP-adres van de Pi.

De laatste melding die ik op het aangesloten scherm zie is "End Kernel Panic - not syncing: Fatal exception in interrupt".

Wat ik daarover zo 1-2-3 kan vinden is dat dit o.a. (!) een hardware-probleem kan zijn. Mag ik er dan vanuit gaan dat de netwerkpoort op de Pi kaduuk is?
Nee dat je SD kaartje niet goed gelezen wordt dus of kaduuk is of niet de goede image er op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
@Pancake1967 met wheezy ? waarom niet bullseye ?

• Pancake1967
@synoniem : Die mogelijkheid heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Ik ga binnenkort nog eens stoeien met andere SD-kaartjes en/of images.

@ZuinigeRijder : Dank. Ik was in de veronderstelling dat de drie LED's (FDX, LNK en 10M/100) allemaal oranje waren, maar het is blijkbaar groen, groen, oranje. Maar ze zouden op de een of andere manier moeten reageren op een netwerkverbinding of netwerkverkeer. Ze doen geen van drieën helemaal niets, terwijl ik wel een werkende verbinding heb (getest via een laptop).

@dss58 : Ik gebruikte de Pi (en wilde deze weer gebruiken) voor het monitoren van mijn omvormer met SBFspot en heb een handleiding die uitgaat van Wheezy. Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel erg deskundig wat een Pi aangaat, vandaar mij wellicht knullige vraag. Gelet op de reactie van @synoniem ga ik eerst eens kijken of een andere SD en/of image iets uithaalt voor wat betreft mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Pancake1967 ik had schrijffouten op mijn Raspberry Pi Model B met 512 MB. Kreeg via netwerk geen contact meer met de pi. Na aansluiten van toetsenbord en monitor kon ik dat zien. Maar ja, de SD kaart was ook 9 jaar oud. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2"

Ik heb zonder problemen op een nieuwe SD kaart bullseye kunnen installeren en daarna SBFSpot (ik gebruikte voorheen nog een heel oude SMASpot versie om de SMA omvormer uit te lezen).

Het aantal keren blinken van de groene led kan de oorzaak aangeven...
the green light will blink in a specific pattern to indicate some types of errors:

3 flashes: loader.bin not found
4 flashes: loader.bin not launched
5 flashes: start.elf not found
6 flashes: start.elf not launched
7 flashes: kernel.img not found

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-09-2022 07:35 ]

• JorisV
Ik gebruik een pi (2B, buster) om mijn deurbel te detecteren en via mqtt door te sturen. Voor de GPIO gebruik ik gpiozero (aanbevolen) en Button maar ik krijg de bounce er niet uit. Bij:
code:
1
2
3
from gpiozero import Button
GPIO_input_deurbel = 8
gpio_deurbel = Button(GPIO_input_deurbel, pull_up = False, bounce_time = 1.0)

wordt er niets gedetecteerd. Als ik bounce_time weglaat wordt de deurbel 5 tot 6 keer gedetecteerd.
Hoe haal ik de bounce er uit?

Verwijderd

JorisV schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:15:
Ik gebruik een pi (2B, buster) om mijn deurbel te detecteren en via mqtt door te sturen. Voor de GPIO gebruik ik gpiozero (aanbevolen) en Button maar ik krijg de bounce er niet uit. Bij:
code:
1
2
3
from gpiozero import Button
GPIO_input_deurbel = 8
gpio_deurbel = Button(GPIO_input_deurbel, pull_up = False, bounce_time = 1.0)

wordt er niets gedetecteerd. Als ik bounce_time weglaat wordt de deurbel 5 tot 6 keer gedetecteerd.
Hoe haal ik de bounce er uit?
Zonder in de source code te duiken,

Druk je er langer op dan 1 seconde? Heb je al eens geprobeerd hem te zetten op 0.5 of zelf 0.1 seconde? 1 seconde is ontzettend lang.

• JorisV
Verwijderd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:05:
[...]

Zonder in de source code te duiken,

Druk je er langer op dan 1 seconde? Heb je al eens geprobeerd hem te zetten op 0.5 of zelf 0.1 seconde? 1 seconde is ontzettend lang.
Als ik die 5 snelle bounces bekijk zit daar ongeveer 0.2s tussen. Ik heb ook een bounce_time geprobeerd van 0.5s. Ik zal korter ook eens proberen. Dank!

[ Voor 4% gewijzigd door JorisV op 08-09-2022 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

JorisV schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:10:
[...]
Als ik die 5 snelle bounces bekijk zit daar ongeveer 0.2s tussen.
Bij een normale schakelaar duurt het bouncen eigenlijk niet meer dan een paar milliseconden.
Heb je niet in werkelijkheid 0.2 ms gemeten?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisV
aawe mwan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 01:02:
[...]

Bij een normale schakelaar duurt het bouncen eigenlijk niet meer dan een paar milliseconden.
Heb je niet in werkelijkheid 0.2 ms gemeten?
Nee, echt 0.2s. Voor een deurbel lijkt me dat ook niet heel gek. Het werkt nu met
code:
1
gpio_deurbel = Button (GPIO_input_deurbel, pull_up = False, bounce_time = 0.1)

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pancake1967
Pancake1967 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:52:

Pancake1967 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 00:08:
@synoniem : Die mogelijkheid heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Ik ga binnenkort nog eens stoeien met andere SD-kaartjes en/of images.

@ZuinigeRijder : Dank. Ik was in de veronderstelling dat de drie LED's (FDX, LNK en 10M/100) allemaal oranje waren, maar het is blijkbaar groen, groen, oranje. Maar ze zouden op de een of andere manier moeten reageren op een netwerkverbinding of netwerkverkeer. Ze doen geen van drieën helemaal niets, terwijl ik wel een werkende verbinding heb (getest via een laptop).

@dss58 : Ik gebruikte de Pi (en wilde deze weer gebruiken) voor het monitoren van mijn omvormer met SBFspot en heb een handleiding die uitgaat van Wheezy. Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel erg deskundig wat een Pi aangaat, vandaar mij wellicht knullige vraag. Gelet op de reactie van @synoniem ga ik eerst eens kijken of een andere SD en/of image iets uithaalt voor wat betreft mijn probleem.
Ik weet niet of het gebruikelijk is om mijzelf te quoten, maar even een korte terugkoppeling:

Ik heb de afgelopen dagen héél weinig tijd gehad, maar met een nieuwe SD-kaart én een nieuwe voeding heb ik de Pi met Bullseye op kunnen starten. De netwerk-LED's doen het ook en ik zie de Pi (dus) ook in mijn router. Nog niet in de gelegenheid geweest met SBFspot verder te gaan, maar ik denk dat ik daar ook wel uit ga komen.

Dank jullie wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbf
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-09 13:50

sbf

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:35:
Iedere 5 minuten wordt een SBFSpot cronjob uitgevoerd. Even tijdelijk uitgezet en deze meldingen komen niet meer. En ik denk dat het "disk write" van "init splash" daarbij opgeteld wordt. En dat de timeserver daemon "disk writes" nog de enige zijn (en opgeteld worden bij "init splash"). Nu nog even het script aanpassen dat SBFSpot gewoon tussen 5 en 22 blijft draaien met 5 minuten sleep ertussen i.p.v. elke 5 minuten een cronjob :X
Haha, nu weet ik vanwaar deze issue komt

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb voor mijn raspberry py 3b een lcd display gekocht met 4 knoppen :
https://joy-it.net/en/products/RB-LCD-20x4
De handleiding netjes gevolgd en alles ingesteld.
Dit werkt voor zover en ik kan teksten op het display krijgen.
Maar na een herstart is mijn desktop verdwenen dus krijg alleen nog maar de tekstversie van de pi.
Geprobeerd om deze weer op te starten, maar op de 1 of andere manier is de desktop verwijderd.
Kan dit zijn omdat ik de I2C kernel module heb geactiveerd?

Om toch iets met het display te doen probeer ik nu via ssh mijn pi te benaderen.
Dit werkt helemaal goed en ik kan alles zien op de pi.
Maar als ik nu mijn python script wil starten draait deze in Terminal ipv dat hij het uitvoert op de pi.

Moet ik een ander commando gebruiken om een python script op mijn pi te starten via ssh?
Het py bestand staat op de pi zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
Crxtreem schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:49:
Ik heb voor mijn raspberry py 3b een lcd display gekocht met 4 knoppen :
https://joy-it.net/en/products/RB-LCD-20x4
De handleiding netjes gevolgd en alles ingesteld.
Dit werkt voor zover en ik kan teksten op het display krijgen.
Maar na een herstart is mijn desktop verdwenen dus krijg alleen nog maar de tekstversie van de pi.
Geprobeerd om deze weer op te starten, maar op de 1 of andere manier is de desktop verwijderd.
Kan dit zijn omdat ik de I2C kernel module heb geactiveerd?
Ik zou eerst even checken of je niet toevallig OverlayFS aan hebt staan. Dat is namelijk bedoeld om schrijfacties naar de SD kaart te voorkomen. En dat werkt dus ook voor package installs.
Om toch iets met het display te doen probeer ik nu via ssh mijn pi te benaderen.
Dit werkt helemaal goed en ik kan alles zien op de pi.
Als je een programma wilt draaien op een bepaalde X server, zul je bij het uitvoeren aan moeten geven naar welke display hij de output moet sturen. Als je niks opgeeft is het de tty waarmee je inlogt.

een
code:
1
export DISPLAY=localhost:0.0

voordat je je script uitvoert zou al moeten helpen.

bron: https://datacadamia.com/s...xthe_environment_variable
Maar als ik nu mijn python script wil starten draait deze in Terminal ipv dat hij het uitvoert op de pi.

Moet ik een ander commando gebruiken om een python script op mijn pi te starten via ssh?
Het py bestand staat op de pi zelf.
Het script wordt uitgevoerd op de Pi. de output wordt alleen doorgestuurd naar jouw SSH sessie.

[ Voor 17% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 20-09-2022 08:46 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Net de laatste versie van de software op mijn pi gezet (Bullseye) en na alle stappen weer door te lopen lijkt het tot nu toe te werken.
Ik heb nog steeds de grafische desktop op mijn pi en via ssh kan ik het LCD display ook opstarten.

Ik had eerst een oudere versie op de pi staan zodat mijn zoontje Minecraft kon gebruiken met Python dus misschien dat er een pakket niet met de oude versie werkte.

Nu weer verder om mijn temperatuursensoren te activeren en deze met het display te koppelen.
Het display gebruikt ook GPIO4 voor drukknop 1, maar hier moet ik ook mijn ds18b20 sensoren op aansluiten.
Op naar de volgende stap. d:)b

[ Voor 81% gewijzigd door Crxtreem op 20-09-2022 21:45 ]

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Ik wil graag dit scherm kopen en via de dsi poort aansluiten op mijn pi 4b.

Ik zou dit scherm alleen graag op afstand via webhooks willen kunnen in en uitschakelen.. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? En zo ja, hoe?

https://www.kiwi-electron...-pi-dsi-touchscreen-10780

Verwijderd

powermarcel10 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:46:
Ik wil graag dit scherm kopen en via de dsi poort aansluiten op mijn pi 4b.

Ik zou dit scherm alleen graag op afstand via webhooks willen kunnen in en uitschakelen.. Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? En zo ja, hoe?

https://www.kiwi-electron...-pi-dsi-touchscreen-10780
Ik zie niet in waarom dit niet zou gaan.

Een zoektocht later lijkt webhooks wel iets voor jou.

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:51:
[...]

Ik zie niet in waarom dit niet zou gaan.

Een zoektocht later lijkt webhooks wel iets voor jou.
Dank. Ik word hier alleen niet erg veel wijzer van. Ik gebruik een Homey om allerlei dingen in huis via webhooks aan te sturen. Zo zou ik dus ook dit scherm willen kunnen schakelen.

Ik zou graag willen weten of ik hiervoor extra software op de pi moet draaien, en welk commando ik in dat geval moet versturen.

Op de pi heb ik home assistant draaien, maar verder ben ik helaas niet heel bekend met Linux.

Verwijderd

powermarcel10 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:28:
[...]

Dank. Ik word hier alleen niet erg veel wijzer van. Ik gebruik een Homey om allerlei dingen in huis via webhooks aan te sturen. Zo zou ik dus ook dit scherm willen kunnen schakelen.

Ik zou graag willen weten of ik hiervoor extra software op de pi moet draaien, en welk commando ik in dat geval moet versturen.

Op de pi heb ik home assistant draaien, maar verder ben ik helaas niet heel bekend met Linux.
Volgens mij zal je een script moeten schrijven die het scherm aan of af zet, die de webhook dan uitvoert. Welk commando je daarvoor nodig hebt, zul je moeten googelen. Ik ben me niet bekend met dit scherm. Je zou de pinout eens kunnen opzoeken en kijken of er een enable pin tussen zit. Die pin kun je dan softwarematig zetten of clearen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:34
Hoi, ik heb thuis een eigen multiroom systeem opgezet mbv 1 pi met snapserver (en daar clients op aangesloten, zoals mopidy/rompr (internetradio), shairport (airplay), librespot (spotify)). Werkt perfect.

Maar nu heb ik 1 uitdaging. in de woonkamer heb ik nu als client een pi met hifiberry die een oude 5.1 versterker aanstuurt met nog 2 speakers en een subwoofer erop. Ik wil die versterker er eigenlijk tussenuit hebben (neemt veel te veel ruimte in).

Ik zoek dus
1. Mijn voorkeur, maar heb ik niet kunnen vinden een hat als hifiberry amp3 of iqaudio digiamp, maar dan met 2.1 output
2. of als dat er niet is: een kleine 2.1 versterker met coax input, maar dan wel eentje waar ik via de pi (mag via gpio) het volume en de aan/uit knop kan bedienen...

iemand idee-en om me op gang te helpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26
Kammika schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:13:
Hoi, ik heb thuis een eigen multiroom systeem opgezet mbv 1 pi met snapserver (en daar clients op aangesloten, zoals mopidy/rompr (internetradio), shairport (airplay), librespot (spotify)). Werkt perfect.

Maar nu heb ik 1 uitdaging. in de woonkamer heb ik nu als client een pi met hifiberry die een oude 5.1 versterker aanstuurt met nog 2 speakers en een subwoofer erop. Ik wil die versterker er eigenlijk tussenuit hebben (neemt veel te veel ruimte in).

Ik zoek dus
1. Mijn voorkeur, maar heb ik niet kunnen vinden een hat als hifiberry amp3 of iqaudio digiamp, maar dan met 2.1 output
2. of als dat er niet is: een kleine 2.1 versterker met coax input, maar dan wel eentje waar ik via de pi (mag via gpio) het volume en de aan/uit knop kan bedienen...

iemand idee-en om me op gang te helpen ?
Het lijkt erop dat ze in Rusland wel zoiets hebben:

Webshop: https://www.chipdip.ru/product/hifi-pi-2-dac-2.1 (Maar probeer dat maar eens te bestellen nu... -O-)

Een andere oplossing zou dit bordje kunnen zijn? https://www.sossolutions.nl/allo-piano-2-1-hi-fi-dac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Lizard schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:36:
[...]

Het lijkt erop dat ze in Rusland wel zoiets hebben:
[YouTube: Stereo DAC for Raspberry Pi with subwoofer channels, 2 x PCM5242]

Webshop: https://www.chipdip.ru/product/hifi-pi-2-dac-2.1 (Maar probeer dat maar eens te bestellen nu... -O-)

Een andere oplossing zou dit bordje kunnen zijn? https://www.sossolutions.nl/allo-piano-2-1-hi-fi-dac
Tx voor meedenken. Die Russische is me te obscuur bovendien met fysieke knoppen. Ik wil juist alles met webinterface doen.

Die allo had ik al gezien. Maar ik juist ook een amp deel wat dan via pi bediend kan worden. Dit is alleen de dac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 11:26
Kammika schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:57:
[...]

Tx voor meedenken. Die Russische is me te obscuur bovendien met fysieke knoppen. Ik wil juist alles met webinterface doen.

Die allo had ik al gezien. Maar ik juist ook een amp deel wat dan via pi bediend kan worden. Dit is alleen de dac
Dan zou het zoiets als deze combo moeten worden? https://allo.com/sparky/bundle-kali-piano-2-1-volt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Goede tip! Ga ik me eens in verdiepen…

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Iemand ervaring met deze usb lader ?
Lees dat deze 2.4A levert dus zou naar mijn idee voldoende moeten zijn om een raspberry 1b+ en 3b te voeden.
Maar misschien dat er iemand meer van weet :)

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/_next/image/?url=https%3A%2F%2Faction.com%2Fhostedassets%2FCMSArticleImages%2F67%2F43%2F3007311_8715342037226-111_01.png&w=750&q=75

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

@MdO82
Niet doen! :P

Die 5V/2.4A is waarschijnlijk voor Apple meuk bedoeld en dat wordt dan onderhandeld en zo dus je kan daar niet op rekenen IMHO :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 10:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MdO82 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:11:
Lees dat deze 2.4A levert dus zou naar mijn idee voldoende moeten zijn om een raspberry 1b+ en 3b te voeden.

[Afbeelding]
Ik heb goede ervaringen met https://freshnrebel.com/u...r-18w-lightning/2wc510sg/

EDIT: Die heb ik voor RPi 4B's (met USB apparaten), dus USB-C voor de power.

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 28-09-2022 14:47 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 09:50

Tijntje

Hello?!

Ik gebruik deze om 2 RPi 4 van stroom te voorzien
https://www.amazon.de/-/e...IQ-Delivery/dp/B07TLMP12Y

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik gebruik gewoon de (officiele?) Raspberry Pi 4 USB-C voeding. Goedkoper dan bovenstaande alternatieven.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22

_Eend_

🌻🇺🇦

nero355 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:26:
@MdO82
Niet doen! :P

Die 5V/2.4A is waarschijnlijk voor Apple meuk bedoeld en dat wordt dan onderhandeld en zo dus je kan daar niet op rekenen IMHO :)
Hij ziet er uit als zo'n goedkoop Action prul. Veel mensen die ik ken hebben zo'n Action ding, en bij veel zie je dat het plastic al een beetje is gesmolten :X

En die mensen gebruiken hem bijna alleen maar om telefoons en tablets op te laden, ik moet er niet aan denken om zo'n ding 24x7 te laten draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Heb al een tijd een Raspberry Pi4 in gebruik met een zooi docker containers voor allerhande zaken. Die draait al tijden als een zonnetje:

pi@raspberrypi:~ $ uname -a
Linux raspberrypi 5.15.34-v8+ #1545 SMP PREEMPT Fri Apr 22 11:31:40 BST 2022 aarch64 GNU/Linux

Gisteren wilde ik de oude Raspberry Pi2 weer tot leven wekken en ook een pihole-unbound via docker-container gebruiken zodat ik ook mijn 32bit-images kan testen. Kostte de nodige moeite want die bleek heel erg achter te lopen. Na de nodige aanpassingen is ie van stretch naar bullseye gegaan en mijn docker-container draait ook als een zonnetje.

En na alle updates/upgrades:

pi@raspberrydick:~ $ uname -a
Linux raspberrydick 5.15.61-v7+ #1579 SMP Fri Aug 26 11:10:59 BST 2022 armv7l GNU/Linux

Dus een nieuwe(re) kernel. Hoe ik het ook probeer op de Pi4: ik krijg geen nieuwere kernel.

Output van apt update:

Op de pi4:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
pi@raspberrypi:~ $ sudo apt update
Geraakt:1 https://download.docker.com/linux/debian bullseye InRelease
Geraakt:2 http://security.debian.org/debian-security bullseye-security InRelease
Geraakt:3 http://deb.debian.org/debian bullseye InRelease
Geraakt:4 http://deb.debian.org/debian bullseye-updates InRelease
Ophalen:5 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye InRelease [23,7 kB]
Ophalen:6 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye/main arm64 Packages [293 kB]
Ophalen:7 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye/main armhf Packages [301 kB]
617 kB opgehaald in 2s (343 kB/s)

/etc/sources.list:
deb http://deb.debian.org/debian bullseye main contrib non-free
deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free

root@raspberrypi:/etc/apt# cd sources.list.d/
root@raspberrypi:/etc/apt/sources.list.d# cat *.list
deb [arch=arm64 signed-by=/usr/share/keyrings/docker-archive-keyring.gpg] https://download.docker.com/linux/debian bullseye stable
deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ bullseye main
# Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source'
#deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ bullseye main

Op de pi2:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
root@raspberrydick:~# cd /etc/apt
root@raspberrydick:/etc/apt# apt update
Ophalen:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian bullseye InRelease [15,0 kB]
Ophalen:2 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye InRelease [23,7 kB]
Geraakt:3 https://download.docker.com/linux/raspbian bullseye InRelease
Ophalen:4 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye/main armhf Packages [301 kB]
340 kB opgehaald in 3s (97,5 kB/s)

root@raspberrydick:/etc/apt# cat sources.list
deb http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ bullseye main contrib non-free rpi

root@raspberrydick:/etc/apt# cd sources.list.d/
root@raspberrydick:/etc/apt/sources.list.d# cat *.list
deb [arch=armhf signed-by=/usr/share/keyrings/docker-archive-keyring.gpg] https://download.docker.com/linux/raspbian bullseye stable
deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ bullseye main
#deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ stretch main ui

Enige verschil dat ik zo zie is dat op de pi4 er een bullseye-security-regel in sources.list staat.
Of zie ik iets over het hoofd?

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Andere architectuur :?

Ook nog eens 32-bit vs. 64-bit :?

Je zou eens dit kunnen proberen : https://makbit.com/web/fi...-kernel-and-the-firmware/
En dan alleen het commando dat de Kernel installeert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
nero355 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:19:
[...]

Andere architectuur :?

Ook nog eens 32-bit vs. 64-bit :?

Je zou eens dit kunnen proberen : https://makbit.com/web/fi...-kernel-and-the-firmware/
En dan alleen het commando dat de Kernel installeert :)
Dat klopt: de pi4 draait op 64bit en de pi2 op 32bit.
Thanx. Bleek dat ie me toch weer bekend voor kwam.

[ Voor 5% gewijzigd door DikkieDick op 30-09-2022 16:53 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:10
Goedemiddag,

Ik zit een beetje in te lezen in het gebruik van een NAS voor bv Plex en eventueel wat backups van foto's. Nu kan ik voor een Synology gaan maar een collega wees met op een Rasberry, stuk goedkoper en leuk om mee te spelen.

Nu zie ik dat een Raspberry Pi 4 Model B - 4GB Plex aan kan tot 4K in een single stream. Dat is voor mij voldoende. Zolang ik maar buitenhuis een 1080 film/serie kan afspelen ben ik al blij. Maar mijn vraag is eigenlijk, is een Raspberry Pi 4 Model B - 4GB goed genoeg om hier bv Openmediavault op te zetten en er een NAS van te maken voor de backups en dan ook nog Plex te draaien?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:47
Hoeveel gebruikers simultaan?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:10
Alleen ik en misschien mijn vrouw, maar dat zal heel erg zelden zijn gok ik.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
@Kloever volgens mij moet ie dat makkelijk kunnen, zoek maar is op youtube, instructiefilmpjes te kust en te keur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 19:28

[Afbeelding]
Volgens mij inderdaad het Action merk, nietwaar? Op zich is er niets mis met het spul van de action. Het werkt en het is tenminste betaalbaar.

Of deze lader gaat werken durf ik zo niet te zeggen. Qua vermogen en spanning zou ik zeggen van wel. Kijk trouwens ook uit met Quick Charge laders. Die hebben meestal een dynamisch output bereik van 5V, 9V en 12V. Maar dan kan je PI ook niet zo goed mee overweg. En tegenwoordig verkopen ze die laders nogal veel overal.

Ik heb laatst hier een paar van besteld:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Geen geld voor deze waardes.

Weliswaar USB-C, dus niet direct te gebruiken voor de PI 3. Mits je er een verloopconnectortje op zet of de bestaande connector er gewoon vanaf knipt en er een micro-USB connector/kabel aan soldeert.
En misschien dat je de pi zelfs zou kunnen voeden via de GPIO, maar dat zou ik zo niet met zekerheid durven te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
_Eend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:39:
[...]

Hij ziet er uit als zo'n goedkoop Action prul. Veel mensen die ik ken hebben zo'n Action ding, en bij veel zie je dat het plastic al een beetje is gesmolten :X

En die mensen gebruiken hem bijna alleen maar om telefoons en tablets op te laden, ik moet er niet aan denken om zo'n ding 24x7 te laten draaien..
Dan weet ik niet wat voor een telefoons die mensen aan het opladen zijn, complete veldtelefoons van defensie of zo? O-)
Gebruik al zeker meer dan 10 jaar dergelijke laders van o.a. de Action en ome Alie, heb er ook 24/7 PI's en Echo Dot's e.d. op aan het draaien gehad. Een aantal van die dingen hebben zelfs een blikseminslag overleeft en doen het nog steeds.

En geen enkele vertoont gesmolten plastic... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

In principe is een USB lader GEEN power supply. Dat een Pi het erop doet, wil ook nog steeds niet zeggen dat het geschikt is. Ik heb ooit een Pi jarenlang mijn Domoticz laten draaien op een Samsung lader. Ondanks de vele undervolt meldingen deed ie het gewoon prima. Misschien 1 of 2 keer gecrashed dacht ik. Maar een lader is geen power supply, Iemand die er verstand van heeft kan het vast uitleggen.
Er zijn bij Conrad kleine 5V power supplies (Meanwell) te koop met verschillende vermogens (3A voor €10, 5A €12). Je kunt ook een zwaardere kopen, zodat je meerdere Pi's kunt voeden. Dan heb je tenminste een stabiele voeding. Het is misschien even rommelen met de draadjes, maar dat is denk ik niet heel erg moeilijk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

mphilipp schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

In principe is een USB lader GEEN power supply. Dat een Pi het erop doet, wil ook nog steeds niet zeggen dat het geschikt is. Ik heb ooit een Pi jarenlang mijn Domoticz laten draaien op een Samsung lader. Ondanks de vele undervolt meldingen deed ie het gewoon prima. Misschien 1 of 2 keer gecrashed dacht ik. Maar een lader is geen power supply, Iemand die er verstand van heeft kan het vast uitleggen.
Er zijn bij Conrad kleine 5V power supplies (Meanwell) te koop met verschillende vermogens (3A voor €10, 5A €12). Je kunt ook een zwaardere kopen, zodat je meerdere Pi's kunt voeden. Dan heb je tenminste een stabiele voeding. Het is misschien even rommelen met de draadjes, maar dat is denk ik niet heel erg moeilijk.
Deze bedoel je? https://www.conrad.nl/nl/...-15-w-5-v-dc-1297280.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ja, dat soort spul. Die worden ook in de DIY 3D printers van Voron gebruikt om de Pi (en ander klein spul) te voeden die daarin zit.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
[...]

Ik heb er van de week ook nog aan zitten denken om alles waar ik Home Assisstant op heb (of er mee te maken heeft) samen in één behuizing onder te gaan brengen. En er ook zo'n voeding in onder te gaan brengen.
Nadeel is bij zoiets dan weer het formaat. En zo'n voeding moet je echt wel weer in een behuizing gaan monteren, gezien je anders de 230V vrijwel open en bloot hebt liggen. Misschien niet heel handig met b.v. kinderen in huis.

Daarnaast heb je ook nog de normalere compactere transformatoren, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrcVROPMAe_8RZ10GcE_5uJ4DFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wsvziNTNNHzwW0bKJwuF3KoP.jpg?f=user_large

Is ook gewoon een voeding. Sterker nog, de meeste apparaten in huis werken wellicht op een dergelijke voeding.

Ik heb er zelfs aan zitten denken om een behuizing van een 12V voeding te voorzien en dan voor de Raspberry een step-down converter te gaan gebruiken. Dan heb ik altijd zowel 12V als 5V in dezelfde behuizing. Daar zou je dan zelfs al een laptopvoeding voor kunnen gebruiken. Of misschien wel een compacte LED-driver. Al ben ik er nog niet helemaal uit of die laatste prima gaat werken.

Maar inderdaad, een USB-lader is eigenlijk geen voeding neen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:25:
[...]
Nadeel is bij zoiets dan weer het formaat. En zo'n voeding moet je echt wel weer in een behuizing gaan monteren, gezien je anders de 230V vrijwel open en bloot hebt liggen. Misschien niet heel handig met b.v. kinderen in huis.
Ze zijn niet heel erg groot. En qua behuizing kun je best ergens een plastic doosje op de kop tikken. Prik er wat luchtgaatjes in onder en boven, en klaar is Kees. Ken je iemand met een 3D printer, kan die een doosje op maat voor printen. Mogelijkheden zat.

Ik heb een Pi met camera voor timelapse vanaf mijn flat in een waterdichte behuizing voor een stekker (plastic ding in de vorm van een grote druppel) gestopt. Zo'n ding waar je een de stekker van een verlengsnoer in kunt doen en dan bv de tuinverlichting daar weer in steken. Zo is de stekker waterdicht weggestopt. Volgens mijn berekeningen paste daar precies een Pi in. Externe wifi antenne door het ene gat laten uitsteken en dat aan de railiing gehangen. Je moet soms een beetje creatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
mphilipp schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:32:
[...]

Ze zijn niet heel erg groot. En qua behuizing kun je best ergens een plastic doosje op de kop tikken. Prik er wat luchtgaatjes in onder en boven, en klaar is Kees. Ken je iemand met een 3D printer, kan die een doosje op maat voor printen. Mogelijkheden zat.

Ik heb een Pi met camera voor timelapse vanaf mijn flat in een waterdichte behuizing voor een stekker (plastic ding in de vorm van een grote druppel) gestopt. Zo'n ding waar je een de stekker van een verlengsnoer in kunt doen en dan bv de tuinverlichting daar weer in steken. Zo is de stekker waterdicht weggestopt. Volgens mijn berekeningen paste daar precies een Pi in. Externe wifi antenne door het ene gat laten uitsteken en dat aan de railiing gehangen. Je moet soms een beetje creatief zijn.
Overal is wel provisorisch iets op te knutselen. Knutselen met 12V e.d. is prima. Maar provisorisch knutselen met 230V is niet voor iedereen aan te raden. Zo'n voeding is natuurlijk niet voor niets een voeding die ingebouwd of in een behuizing hoort te zitten die normaal gesproken ook weer aan normen moet voldoen. Daarnaast heb je zijn er ook nog zaken als aarding en trekontlasting e.d. om in de gaten te houden.

Knutselen is prima, maar hoop alleen dat mensen een beetje terughoudend/ voorzichtig zijn met knutselen aan 230V. Zeker wanneer men twijfelt of niet zeker weet waar men mee bezig is. Bij dat laatste kan men mijn inziens beter voor een alternatief kijken.

Al is de voeding die noemt zeker een goede optie voor een PI d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83

[Afbeelding]
Ben hem nu aan het testen met mijn PI3b met Home Assistant, werk vooralsnog prima (y)
En voor €2,50 lijkt het prima (tijdelijke) oplossing.

Edit:
Losse Pi3 met SD-kaartje leek prima te gaan. Met een externe SSD aan de PI3 krijg ik foutmeldingen m.b.t. de voeding. Dus dat is dan toch net iets te hoog gegrepen.
Vraag me echter af hoe die vermogensverdeling is bij deze lader, aangezien hij 2 USB-poorten heeft. Heb het nog niet kunnen meten, maar ik heb het gevoel dat poort-1 niet het volledige vermogen doorgeeft van wat de lader aangeeft. En dat die aangeven 2,4A de maximum afgegeven stroom is wanneer beiden poorten in gebruik zijn, dus verdeelt over poort-1 en poort-2.

[ Voor 29% gewijzigd door Rockel83 op 04-10-2022 20:21 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:00:
[...]
Knutselen is prima, maar hoop alleen dat mensen een beetje terughoudend/ voorzichtig zijn met knutselen aan 230V.
Mwaa....zolang mensen nog steeds de allergoedkoopste Chinese laders in een stopcontact durven te steken, denk ik dat een 5V voeding, ook al loopt ie op 240V een heel stuk veiliger is. Maar goed, ik snap je punt, je moet het niet in een stoffig hoekje leggen. Maar met een beetje gezond verstand kun je er een prima oplossing voor verzinnen. Er zijn ook nog gewoon behuizingen te koop bij Conrad om zo'n ding in te stoppen.
Dingen mogen best geld kosten, zeker als je iets goed wil doen. Maar helaas wenst iedereen dat zo'n ding van de Action goed in elkaar zit, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
mphilipp schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:36:
[...]

Mwaa....zolang mensen nog steeds de allergoedkoopste Chinese laders in een stopcontact durven te steken, denk ik dat een 5V voeding, ook al loopt ie op 240V een heel stuk veiliger is. Maar goed, ik snap je punt, je moet het niet in een stoffig hoekje leggen. Maar met een beetje gezond verstand kun je er een prima oplossing voor verzinnen. Er zijn ook nog gewoon behuizingen te koop bij Conrad om zo'n ding in te stoppen.
Dingen mogen best geld kosten, zeker als je iets goed wil doen. Maar helaas wenst iedereen dat zo'n ding van de Action goed in elkaar zit, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.
Dat gezonde verstand gaat natuurlijk bij alles op. En is dan ook bij welke keuze je ook maakt in het soort voeding e.d. het geval.
En inderdaad, er zit wel eens goedkope rotzooi tussen het spul wat ze vanuit China verschepen. Ook daar is het weer van belang om een afweging te maken. En ook wanneer je je daar niet veilig bij voelt, kun je het beter laten. Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.
Maar ik heb er soms wel een beetje een dubbel gevoel bij. Hier hebben we eenmaal een grote winstmarge op zaken die in de winkel ligt, of er hebben vele schalen tussen gezeten die ook weer hun winst willen maken.
Die 5V voeding op Conrad vind je b.v. ook voor hetzelfde geld op Amazon.nl. alleen wanneer je dan kijkt naar de verkoper of levertijd, dan kun je bijna aannemen dat het uit China komt. Diezelfde voedingen zie je vervolgens ook weer terug op Aliexpres, echter voor een fractie van de prijs.
En misschien is de gehele voeding niet 100% hetzelfde. Kans bestaat wel weer dat de gebruikte spoelen of andere componenten identiek zijn. Maar het voelt soms veiliger omdat we hier meer voor betalen. En inderdaad. Hier hebben we striktere regels en werken we met keurmerken. Maar dan nog kunnen bepaalde onderdelen goed gewoon hetzelfde zijn. Ik heb hier een Geetech 3D-printer staan en daar zit zeker weten gewoon een "goedkope" Chinese voeding in. En zo'n ding trekt ook best wel wat vermogen.

Op het moment van schrijven ben ik trouwens diezelfde Action lader aan het testen waar de vraag over ging. Ik heb nog geen metingen kunnen maken, maar toch lijkt mijn Pi3 met Home Assistant inc. SSD schijf er prima op te draaien. Merk vooralsnog geen vreemde dingen.

Voor op de korte termijn lijkt het prima te zijn. Maar zoals aangegeven ben ook ik aan het kijken om alles met een vaste voeding in één behuizing onder te gaan brengen. Gaat in ieder geval een leuk projectje worden (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rockel83 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:07:
[...]
En inderdaad, er zit wel eens goedkope rotzooi tussen het spul wat ze vanuit China verschepen. Ook daar is het weer van belang om een afweging te maken. En ook wanneer je je daar niet veilig bij voelt, kun je het beter laten. Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.
Ik ben niet persé tegen Chinees spul oid, maar sinds ik een filmpje zag van BigCliveDotCom over bepaalde electrische apparaten uit China waar gewoon geen beveiliging in zit, en ook gewoon nagemaakte apparaten die er van buiten ok uitzien en het ook wel doen, maar ook daar ontbreekt elke vorm van electrische beveiliging, wil ik geen spul meer van Ali enzo dat ik in het stopcontact moet steken.
Ik kan aan de buitenkant niet zien of het in orde is. En de brandweer overdrijft denk ik ook niet als zij zeggen dat heel veel huisbranden veroorzaakt worden door ondeugdelijke laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26
mphilipp schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Ik ben niet persé tegen Chinees spul oid, maar sinds ik een filmpje zag van BigCliveDotCom over bepaalde electrische apparaten uit China waar gewoon geen beveiliging in zit, en ook gewoon nagemaakte apparaten die er van buiten ok uitzien en het ook wel doen, maar ook daar ontbreekt elke vorm van electrische beveiliging, wil ik geen spul meer van Ali enzo dat ik in het stopcontact moet steken.
Ik kan aan de buitenkant niet zien of het in orde is. En de brandweer overdrijft denk ik ook niet als zij zeggen dat heel veel huisbranden veroorzaakt worden door ondeugdelijke laders.
Absoluut. Ik moet overigens wel zeggen, aantal jaar geleden een Pi4 kit van AliE gehaald waar een lader bij geleverd was, die voelt redelijk gewichtig aan (vaak zijn die onbeveiligde varianten zo licht als een veertje) en levert ook gewoon netjes z'n vermogen en stabiel.

Dit is natuurlijk niet wetenschappelijk en heeft een "don't try this at home" gehalte maar doorgaans met laders en adapters, hou ik ze in de hand en voel ik of het qua gewicht degelijk voelt. Het zou me niet verbazen als die AliE lui er tegenwoordig wat gewicht in plakken dus betrouwbaar is dat niet maar tegelijkertijd heb ik al veel laders (en ja, ook die ik gewoon in NL heb gekocht bij de Primera) in de handen gehad waarvan ik dacht, als ik hard blaas, waait ie weg. Dan weet je al genoeg.

Ik heb ook meegemaakt dat dat zo'n echte Pi foundation adapter het af laat weten trouwens bij een vriend, Pi4 naar de frituur.

In de regel gewoon wegblijven van spul wat echt veel te goedkoop is helpt vaak al, AliE gaat nog wel, plekken als Wish en Banggood sowieso wegblijven.

Anderzijds heb ik ook niet altijd zin om 40 euro te betalen voor een lader zoals bij Apple (Wat ik voor m'n iPad wel gedaan heb met zo'n 20w unit extra maar goed, een iPad is dan ook wel weer een prijziger apparaat).

Come to think of it, ik heb een ouder model Pi4, die heeft nog dat probleem dat hij nogal picky is met adapters toch? Weet iemand of die powerbrick van Apple daar op werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door 1nsane op 04-10-2022 12:04 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

1nsane schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:02:
[...]
Come to think of it, ik heb een ouder model Pi4, die heeft nog dat probleem dat hij nogal picky is met adapters toch? Weet iemand of die powerbrick van Apple daar op werkt?
Ik heb een van de eerste Pi4's met 2GB aan boord. Maandenlang zonder problemen aan de oude (1e gen) iPad-lader gehangen, zelfde met een iPad-lader uit 2016 (al had ik soms undervoltage). Ook de Macbook-lader van de laatste pro werkt prima, totaal geen undervoltage, maar dat is ook wel een beest van een adapter.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Het maakt toch ook niet veel uit welke adapter je gebruikt? Zolang de voltage en amperages maar kloppen zit je volgens mij altijd wel goed.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Webgnome schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:43:
Het maakt toch ook niet veel uit welke adapter je gebruikt? Zolang de voltage en amperages maar kloppen zit je volgens mij altijd wel goed.
Ik heb het even opgezocht, de meeste powerbricks kunnen wel werken maar het hangt van de kabel af. “Slimme” kabels werken dus niet. Dit komt door een verkeerde implementatie van USB-c door de Pi foundation in de oudere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Voor de (oudere) Pi 4 dus wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kloever schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
Goedemiddag,

Ik zit een beetje in te lezen in het gebruik van een NAS voor bv Plex en eventueel wat backups van foto's. Nu kan ik voor een Synology gaan maar een collega wees met op een Rasberry, stuk goedkoper en leuk om mee te spelen.

Nu zie ik dat een Raspberry Pi 4 Model B - 4GB Plex aan kan tot 4K in een single stream. Dat is voor mij voldoende. Zolang ik maar buitenhuis een 1080 film/serie kan afspelen ben ik al blij. Maar mijn vraag is eigenlijk, is een Raspberry Pi 4 Model B - 4GB goed genoeg om hier bv Openmediavault op te zetten en er een NAS van te maken voor de backups en dan ook nog Plex te draaien?
Negeer je collega totaal en doe het gewoon op de juiste manier die het beste bij je past :
- Synology/QNAP/enz. kopen.
- DIY NAS bouwen.

Een Raspberry Pi is leuk voor een heleboel dingen, maar als het om een HTPC of NAS gaat dan zijn er veel betere opties te bedenken! ;)
Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:24:
Weliswaar USB-C, dus niet direct te gebruiken voor de PI 3. Mits je er een verloopconnectortje op zet of de bestaande connector er gewoon vanaf knipt en er een micro-USB connector/kabel aan soldeert.
Niet doen! :P :F
En misschien dat je de pi zelfs zou kunnen voeden via de GPIO, maar dat zou ik zo niet met zekerheid durven te zeggen.
Volgens mij kan dat al sinds de allereerste Raspberry Pi gewoon :?
Rockel83 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:32:
Gebruik al zeker meer dan 10 jaar dergelijke laders van o.a. de Action en ome Alie, heb er ook 24/7 PI's en Echo Dot's e.d. op aan het draaien gehad. Een aantal van die dingen hebben zelfs een blikseminslag overleeft en doen het nog steeds.

En geen enkele vertoont gesmolten plastic... :)
Mijn Raspberry Pi 3B heeft ook al meerdere keren een "Cable pull" overleefd vanwege het een en ander, maar dat betekent nog steeds niet dat het een goed idee is om dat altijd zo te doen! :P :+

Hetzelfde met al die laders en voedingen : Je moet wel wat betrouwbaars uitkiezen! :Y)
1nsane schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:02:
Ik heb ook meegemaakt dat dat zo'n echte Pi foundation adapter het af laat weten trouwens bij een vriend, Pi4 naar de frituur.
Dat is dan weer wel minder, maar goed : Alles kan stuk uiteindelijk! :)
In de regel gewoon wegblijven van spul wat echt veel te goedkoop is helpt vaak al, AliE gaat nog wel, plekken als Wish en Banggood sowieso wegblijven.
Wish nooit wat mee gedaan, maar Banggood is IMHO gewoon betrouwbaar :
- Hebben eigen huismerk laders (BlitzWolf of zo...) die certified zijn voor bepaalde protocollen.
- Mijn prachtige ZUK Z2 Pro telefoon komt daar vandaan! 8) :Y) :*) O+ :P :+

Daarnaast hebben ze een website waar Ali Express een voorbeeld aan mag nemen!
Ik kan maar niet begrijpen dat iets met een dergelijk brakke website zo populair kan zijn... :X :F
In principe is een USB lader GEEN power supply.
Dat een Pi het erop doet, wil ook nog steeds niet zeggen dat het geschikt is.
AMEN! _O_
Maar een lader is geen power supply, Iemand die er verstand van heeft kan het vast uitleggen.
Ik ga een poging doen :
Het maakt toch ook niet veel uit welke adapter je gebruikt?

Zolang de voltage en amperages maar kloppen zit je volgens mij altijd wel goed.
Het probleem is dat USB poorten al heel lang niet meer simpele 5V/500mA dingen zijn en je zoiets als een codering mee kan sturen op basis van een bepaald protocol :
- Sony
- Apple
- Qualcomm Quick Charge
- MediaTek Quick Charge variant
- Samsung Exynos Quick Charge variant
- OnePlus/Xiaomi/Huawei met hun eigen varianten, ondanks dat ze zowel Qualcomm als MediaTek SoC's gebruiken...

En dan hebben we nog USB-PD die ze eigenlijk allemaal kan vervangen, maar niemand zin in lijkt te hebben... :+

Kortom : Het is een puinhoop geworden!

Wat je dus als probleem krijgt door dit hele gedoe is het volgende :
- Neem een OnePlus 30 Watt lader die 5V/6A doet.
- Sluit deze aan op een toestel dat bijvoorbeeld hooguit Qualcomm Quick Charge 18 Watt kent op basis van 5V/3A of 9V/2A of 12V/1,5A
- Bid tot de goden dat beiden fatsoenlijk gaan onderhandelen (Denk aan een HDMI Handshake of PoE/PoE+ onderhandelingen bij Ethernet mocht dat je wat zeggen!) en je niet ineens dat arme 18 Watt toestel met 30 Watt zit te frituren, maar gewoon iets algemeens en veiligs wordt gekozen als 5V/2A of zo sinds beiden op 5V kunnen werken! :)

Maar...

Dan zijn we er nog niet!

Die OnePlus lader wordt altijd gepromoot vanwege het omzetten van alle hitte in de adapter zelf in niet aan de kant van de accu in je telefoon dus of dat weer bepaalde gevolgen heeft en/of ook in de onderhandelingen zit : Geen idee! :X

TL;DR : Wees niet zo'n cheapo en koop gewoon de officiële lader die bij een product hoort of in ieder geval hetzelfde protocol praat! :P :P :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
De Pi 4B vanaf revision 1.2 heeft een correcte implementatie van USB-C. Aangezien een nieuwe bijna niet te koop is moet je bij een tweedehands aankoop dus vragen welke revisie het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
Zie niet in waarom niet, zo'n verloop stekkertje klik je er gewoon op en is vrijwel overal te krijgen. Ze verkopen ze zelfs als sets inc. kabel. En wanneer je een beetje netjes met elektronica en een soldeerstation overweg kunt is een losse connector er zo op te solderen. Heb er hier nog genoeg liggen in assortiment doosjes. Kabeltjes met connectoren is al wat meer provisorisch, maar ook hier weer prima te doen als je niets anders hebt, rekening houdt met de polariteit, het netjes soldeert en het netjes afwerkt met krimpkousjes.

Daarnaast is een Raspberry Pi ook gewoon een knutsel/ ontwikkelbordje.
nero355 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:08:

[...]

Volgens mij kan dat al sinds de allereerste Raspberry Pi gewoon :?
Dacht ik ook, echter nooit geprobeerd, in verdiept of mee gewerkt. Maar ging er al vanuit omdat het met b.v. een D1 mini ook gewoon mogelijk is.
nero355 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:08:

[...]

Hetzelfde met al die laders en voedingen : Je moet wel wat betrouwbaars uitkiezen! :Y)
Iets betrouwbaars is natuurlijk in grote lijnen ook iets persoonlijks. Voor de een is iets betrouwbaar wanneer het maar genoeg kost, voor de ander wanneer het b.v. genoeg weegt, weer een ander kijkt naar de aanwezigheid van keurmerkjes en men kan ook "gezond verstand" gebruiken en vanuit bepaalde ervaringen uitgaan. En zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer zaken te bedenken waarmee iemand "betrouwbaar" kan definiëren.

Maar wat als je nu voeding X bij Amazon voor €20,- besteld (betrouwbaar platform?) en deze achteraf gewoon hetzelfde blijkt te zijn als voeding Y bij Aliexpres voor €7,50? Ook het spul van Amazon moet ergens vandaan komen. En vele componenten en/of producten worden nu eenmaal (goedkoop) in Het Oosten geproduceerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt natuurlijk ook gewoon de standaard Raspberry adapter kopen.
Die werkt gegarandeerd, is goedkoop en is overal verkrijgbaar.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Rockel83 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Maar wat als je nu voeding X bij Amazon voor €20,- besteld (betrouwbaar platform?) en deze achteraf gewoon hetzelfde blijkt te zijn als voeding Y bij Aliexpres voor €7,50? Ook het spul van Amazon moet ergens vandaan komen. En vele componenten en/of producten worden nu eenmaal (goedkoop) in Het Oosten geproduceerd.
Sterker nog: heel veel spul op Amazon (en ook Bol.com) wordt gewoon gedropshipped. De meeste aanbieders nemen dan niet eens de moeite om andere foto's te maken, die zijn regstreeks van Ali/Banggood geplukt. Verzenden duurt vaak ook wat langer. Dus je moet altijd erg uitkijken met dat soort dingen.

Een goed voorbeeld waren de handschoenen die ik een paar jaar geleden bij ome Ali had besteld. Per paar: 2,50. Een paar maanden later gaf een vriendin precies zo'n paar handschoenen aan mij. Zij had er 25 euro voor betaald bij Bol.com _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
_Eend_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Sterker nog: heel veel spul op Amazon (en ook Bol.com) wordt gewoon gedropshipped. De meeste aanbieders nemen dan niet eens de moeite om andere foto's te maken, die zijn regstreeks van Ali/Banggood geplukt. Verzenden duurt vaak ook wat langer. Dus je moet altijd erg uitkijken met dat soort dingen.

Een goed voorbeeld waren de handschoenen die ik een paar jaar geleden bij ome Ali had besteld. Per paar: 2,50. Een paar maanden later gaf een vriendin precies zo'n paar handschoenen aan mij. Zij had er 25 euro voor betaald bij Bol.com _O-
Oh, dat is maar een marge van x 10 hahaha 8)7
Maar dat bedoel ik dus inderdaad. En ik wil heus niet zeggen dat al het spul prima is wat b.v. van Aliexpres af komt. Er zit ook vaak veel troep bij en vaak is het ook troep wanneer het er heel gelikt uit ziet met allerlei kleurtjes en verlichte laadpoorten etc. voor een paar centen. Maar ze hebben ook gewoon goed spul.

Maar omgedraaid werkt het ook zo. Voorheen kocht ik wel eens vaker losse componenten bij o.a. Conrad. Maar ook losse onderdelen als connectoren e.d. Je betaald je dan blauw, moet nog eens voor een minimum bedrag besteden om onder de verzendkosten uit te komen (dus meestal opsparen) en zeker vele connectoren e.d. zijn gewoon van Alie kwaliteit. Andere componenten zoals weerstanden, LEDjes, condensatoren zijn dan wat moeilijker te vergelijken. Maar ook daar lijkt niet veel verschil in te zitten en het werkt bij beiden gewoon zoals het hoort. Alleen betaal je op de ene plek 10 x zoveel (al heb je het dan wel een dag later al in huis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
aawe mwan schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:22:
Je kunt natuurlijk ook gewoon de standaard Raspberry adapter kopen.
Die werkt gegarandeerd, is goedkoop en is overal verkrijgbaar.
Het is in principe de beste keuze en idd, voor 15,- incl verzending heb je er een in huis.

Echter zoals ik eerder aanhaalde, ook die gaan soms stuk maar dat geldt voor alle laders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Rockel83 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Maar dat bedoel ik dus inderdaad. En ik wil heus niet zeggen dat al het spul prima is wat b.v. van Aliexpres af komt. Er zit ook vaak veel troep bij en vaak is het ook troep wanneer het er heel gelikt uit ziet met allerlei kleurtjes en verlichte laadpoorten etc. voor een paar centen. Maar ze hebben ook gewoon goed spul.

Maar omgedraaid werkt het ook zo. Voorheen kocht ik wel eens vaker losse componenten bij o.a. Conrad. Maar ook losse onderdelen als connectoren e.d. Je betaald je dan blauw, moet nog eens voor een minimum bedrag besteden om onder de verzendkosten uit te komen (dus meestal opsparen) en zeker vele connectoren e.d. zijn gewoon van Alie kwaliteit. Andere componenten zoals weerstanden, LEDjes, condensatoren zijn dan wat moeilijker te vergelijken. Maar ook daar lijkt niet veel verschil in te zitten en het werkt bij beiden gewoon zoals het hoort. Alleen betaal je op de ene plek 10 x zoveel (al heb je het dan wel een dag later al in huis).
Vroeger had je hier in Den Haag Stuut&Bruin maar die zijn helaas allaaaang gestopt (Radio Twenthe bestaat nog wel).

Daar betaal je sowieso minder dan bij Conrad want die zijn gewoon duur, met alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
  • Laatst online: 08:57
Rockel83 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:41:
[...]

Bij conrad kun je voor 25 euro een abbo nemen dan heb je geen verzendkosten voortaan. Moet je wel even zelf bepalen of dat uitkomt.

Naast conrad is vanallesenmeer.nl ook een prima shop om dingen te vinden, vooral omdat het lokaal (Hengelo OV) ophalen is kan dat handig zijn.

Via Ali haal ik ook wel eens wat maar meestal een weg om in contact te komen met leveranciers van specifieke onderdelen (neopixels,electro motoren etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivm de voedingen. Wat met oude laptop voedigingen en dan een simpele DC-DC step-down erachter? Diene switcher erop kan 3A leveren en je hoeft je niet bezig te houden met die 230V bazaar. Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:52
Verwijderd schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:24:
Ivm de voedingen. Wat met oude laptop voedigingen en dan een simpele DC-DC step-down erachter? Diene switcher erop kan 3A leveren en je hoeft je niet bezig te houden met die 230V bazaar. Zie ik iets over het hoofd?
Ja. Een voeding kopen die dit allemaal al voor je doet en die je niet zelf hoeft te solderen is veel makkelijker (en als je de uren rekent die je erin stopt ook veel goedkoper).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Ja. Een voeding kopen die dit allemaal al voor je doet en die je niet zelf hoeft te solderen is veel makkelijker (en als je de uren rekent die je erin stopt ook veel goedkoper).
Heb hier een stuk of 3 oude laptop voedingen liggen en 2 draadjes solderen is nu ook weer geen uren werk (draadschoentjes en wago's ftw btw). Ik heb allesinds al een paar van die printjes besteld. Was toevallig dat er hier over voedingen werd gesproken en dacht even mijn plan te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rockel83 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:11:
Zie niet in waarom niet, zo'n verloop stekkertje klik je er gewoon op en is vrijwel overal te krijgen. Ze verkopen ze zelfs als sets inc. kabel.
Ik bedoelde uiteraard het zelf prutsen verhaal :
En wanneer je een beetje netjes met elektronica en een soldeerstation overweg kunt is een losse connector er zo op te solderen. Heb er hier nog genoeg liggen in assortiment doosjes. Kabeltjes met connectoren is al wat meer provisorisch, maar ook hier weer prima te doen als je niets anders hebt, rekening houdt met de polariteit, het netjes soldeert en het netjes afwerkt met krimpkousjes.

Daarnaast is een Raspberry Pi ook gewoon een knutsel/ ontwikkelbordje.
Ik zie echt geen reden om daaraan te beginnen als die kabels tegenwoordig geen drol meer kosten en al helemaal voor Raspberry Pi doeleinden! ;)
Iets betrouwbaars is natuurlijk in grote lijnen ook iets persoonlijks. Voor de een is iets betrouwbaar wanneer het maar genoeg kost, voor de ander wanneer het b.v. genoeg weegt, weer een ander kijkt naar de aanwezigheid van keurmerkjes en men kan ook "gezond verstand" gebruiken en vanuit bepaalde ervaringen uitgaan. En zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer zaken te bedenken waarmee iemand "betrouwbaar" kan definiëren.
Niet zo flauw doen : Je weet best wel wat ik bedoel! ;)
Amazon is voor mij puur een plek voor twee dingen :
- Op een handige manier zooi uit de USA halen.
- De plek voor cheapass Externe HDD's die je ook Intern kan gebruiken :+

Voor de rest koop ik alles in Nederland en de kleine prullaria vaak via eBay/Banggood/Ali Express en dan ook echt in die volgorde! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Laatst online: 08:57
Als je echt lekker en net wil haal je gewoon een meanwell voeding en die knal je in een behuizing samen met de pi.
https://www.reichelt.nl/n...a1BImCOMyVOsaAh-kEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
nero355 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:07:

[...]

Ik zie echt geen reden om daaraan te beginnen als die kabels tegenwoordig geen drol meer kosten en al helemaal voor Raspberry Pi doeleinden! ;)
Ik had het over een adapter met vaste kabel, deze: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Eigenlijk het soort adapters wat je vaak als standaard voedingen terug ziet bij kleine elektronische apparaten als routers, echo dots e.d.
Daar klik je natuurlijk niet zomaar even een nieuw (goedkoop) kabeltje op :)
nero355 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:07:

[...]

Amazon is voor mij puur een plek voor twee dingen :
- Op een handige manier zooi uit de USA halen.
- De plek voor cheapass Externe HDD's die je ook Intern kan gebruiken :+

Voor de rest koop ik alles in Nederland en de kleine prullaria vaak via eBay/Banggood/Ali Express en dan ook echt in die volgorde! :)
Daar is natuurlijk ook helemaal niets mis mee :)
Doe ik zelf ook. Amazon is handig omdat ze soms ook wel goede prijzen hebben. En je hebt het redelijk snel in huis, vaak een dag later of soms al zelfs dezelfde dag nog.
Bij sommige verkopers is het soms ook wel overduidelijk dat zaken van ver weg komen, China b.v. Maar dan nog verkies ik Amazon zelfs nog liever boven b.v. Alie vanwege de service. En soms vind je Chinese (meuk) zelfs nog goedkoper op Amazon dan op Alie zelf.

Alie ben ik overigens wel wat terughoudener in geworden m.b.t. het invoeren buiten de EU tegenwoordig. Maar klein spul zoals connectoren, kabeltjes e.d. word kennelijk niet zo moeilijk over gedaan bij de Douane. En er kan vrij weinig mee fout zijn (uitzonderingen en miskopen daargelaten). Al is het vaak maar de vraag wanneer je iets gaat ontvangen... :/

En Banggood, Geekbuying, TomTop etc. Leuke sites voor koopjes. Zeker vanwege de Europese warenhuizen die ze tegenwoordig hebben.
Laats nog een uiterst fijne multimeter besteld op Banggood, die was op Amazon 2 maal zo duur. Al die kan die klantenservice op Banggood wel uiterst irritant zijn wanneer je een probleem hebt...

Maar zoals je zelf ook al aangeeft hebben deze verschillende verkoopplatformen allen hun eigen voor of nadelen. En het is natuurlijk ook maar net waar je je prettig bij voelt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Heeft iemand Raspberry Pi2 zover gekregen dat ie boot vanaf/met SSD? Mijn RPi4 doet het zonder problemen. Had nog een 'oude' SSD liggen die uit een kaduke minidesktop kwam. Aangesloten middels een usb to sata-kabel aan de Pi2. Wordt netjes herkend en heb via sd copier de gehele inhoud van de sd-kaart naar de sdd gekopieerd (en hield nog wat ruimte over, want de sd is 16GB en ssd 128GB. :-) ).
/boot/cmdline.txt aangepast zodat ie naar de sdd verwees. Maar als de sd er niet in zit dan wil ie op 1 of andere manier ook niet de sdd herkennen. De Pi is voorzien van de officiële voeding.
Alternatief zou kunnen zijn booten van de sd en dan via wat symbolic links de boel benaderen op de sdd (bijvoorbeeld alle dockerspullen). Ik weet dat het een oudje is en niet krachtig en draait verder ook niet veel op.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Kan de pi2 dit eigenlijk wel?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 11:48

Rouwette

Rouwette.com

DikkieDick schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:07:
Heeft iemand Raspberry Pi2 zover gekregen dat ie boot vanaf/met SSD? Mijn RPi4 doet het zonder problemen. Had nog een 'oude' SSD liggen die uit een kaduke minidesktop kwam. Aangesloten middels een usb to sata-kabel aan de Pi2. Wordt netjes herkend en heb via sd copier de gehele inhoud van de sd-kaart naar de sdd gekopieerd (en hield nog wat ruimte over, want de sd is 16GB en ssd 128GB. :-) ).
/boot/cmdline.txt aangepast zodat ie naar de sdd verwees. Maar als de sd er niet in zit dan wil ie op 1 of andere manier ook niet de sdd herkennen. De Pi is voorzien van de officiële voeding.
Alternatief zou kunnen zijn booten van de sd en dan via wat symbolic links de boel benaderen op de sdd (bijvoorbeeld alle dockerspullen). Ik weet dat het een oudje is en niet krachtig en draait verder ook niet veel op.
Start op met een sd kaartje, plugin de usb en kopieer de sd naar de ssd, start de pi nu op met alleen de ssd ingeplugd.

Als dat niet werkt kun je proberen de firmware van de pi te updaten. Met de pi2 heb ik helaas geen actieve herinneringen aan ;)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Volgens mij kan dit bij de pi2 nog niet , bij de pi3 moet je het eerst activeren voordat het werkt!
Er zijn sd images die de boot overdragen naar de usb , deze kun je wel gebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:50
theuser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:01:
Volgens mij kan dit bij de pi2 nog niet , bij de pi3 moet je het eerst activeren voordat het werkt!
Er zijn sd images die de boot overdragen naar de usb , deze kun je wel gebruiken!
Dat activeren op de pi3 is ook een eenmalige actie en kun je niet meer omkeren. Heb dit zelf gedaan met mijn pi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:43
Er zijn een paar Raspberry Pi 2's die dat kunnen, dat ligt aan welke Broadcom Chip gebruikt is. De later geproduceerde modellen hebben een Broadcom 2837, daarmee kan je wel USB booten. Met een 2836 heb je pech.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 07-10-2022 09:11 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Nat-Water schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:10:
Er zijn een paar Raspberry Pi 2's die dat kunnen, dat ligt aan welke Broadcom Chip gebruikt is. De later geproduceerde modellen hebben een Broadcom 2837, daarmee kan je wel USB booten. Met een 2836 heb je pech.
Klopt Pi 2 vanaf revisie 1.2 kan op dat vlak hetzelfde als de Pi 3. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, je kan een sd-kaartje met alleen het bootcode.bin bestand op een FAT geformatteerde partitie zetten (Of alles van je bootpartitie verwijderen op bootcode.bin na). Dit werkt overigens ook als je een oudere Pi wil laten booten vanaf het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Nat-Water schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:10:
Dan is het dat. Die van mij heeft zelfs een BCM2835: Raspberry Pi 2 Model B Rev 1.1

Dan weet ik dus genoeg, hoef ik hier verder niet mee te stoeien. Thanx

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
theuser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:01:
Ik had het 'gewoon' via sd copier gedaan. En die kopieert alles netjes over, ook de bootpartitie. Maar ja, het lijkt erop dat als ik er geen sd-kaart in heb hij gewoon niks wil doen. Te vroeg model klaarblijkelijk, maar ja een gegeven pi kijk je niet in de ... :-)

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
DikkieDick schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Dan is het dat. Die van mij heeft zelfs een BCM2835: Raspberry Pi 2 Model B Rev 1.1

Dan weet ik dus genoeg, hoef ik hier verder niet mee te stoeien. Thanx
Je kan nog steeds de truc van een sd-kaartje met bootcode.bin proberen dan heb je nog steeds de voordelen en het sd-kaartje slijt niet omdat er niet op geschreven wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
synoniem schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Je kan nog steeds de truc van een sd-kaartje met bootcode.bin proberen dan heb je nog steeds de voordelen en het sd-kaartje slijt niet omdat er niet op geschreven wordt.
Idd. Waar het meeste naar geschreven wordt zijn de docker-volumes. Als ik die via een symbolic link laat benaderen ben ik al een heel end. Of eigenlijk de gehele /var/lib/docker-directory. Dan heb ik ook niet dat ie vlot volloopt als ik wat nieuwe(re) images download en niet gelijk de oude wegknikker.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
DikkieDick schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Idd. Waar het meeste naar geschreven wordt zijn de docker-volumes. Als ik die via een symbolic link laat benaderen ben ik al een heel end. Of eigenlijk de gehele /var/lib/docker-directory. Dan heb ik ook niet dat ie vlot volloopt als ik wat nieuwe(re) images download en niet gelijk de oude wegknikker.
Dat is goed mogelijk. Daarvoor moet je docker down brengen en dan alles verhuizen naar je SSD en vervolgens die symlink toevoegen. Dat heb ik een tijd geleden ook gedaan op mijn RPI 3. Hij boot gewoon van SDcard maar alles staat vervolgens op de SSD. Geen moeilijk gedoe met omzetten van boots etc.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkieDick
Webgnome schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Dat is goed mogelijk. Daarvoor moet je docker down brengen en dan alles verhuizen naar je SSD en vervolgens die symlink toevoegen. Dat heb ik een tijd geleden ook gedaan op mijn RPI 3. Hij boot gewoon van SDcard maar alles staat vervolgens op de SSD. Geen moeilijk gedoe met omzetten van boots etc.
Super. Had eerst alle containers gestopt en de boel gekopieerd. Maar toen mekkerde ie dat ie container niet wilde starten. Had al symbolic link voor volumes gemaakt en toen werkte het wel, maar nav je reactie even de service gestopt en dan gaat het ook vlekkenloos. Thanx.

En df -h ziet er nu ook 'vrolijker' uit:

Bash:
1
2
3
4
overlay            115G      15G   96G  13% /media/pi/root/var/lib/docker/overlay2/5b30c22f8f57970ba9c7830e5ddfbdfe4ee7a4219586b17067f3db6d6be0dfde/merged
overlay            115G      15G   96G  13% /media/pi/root/var/lib/docker/overlay2/ca22a393fdaec7821eb0a3b7159744878e8faef5334af6dce425bb76444d7858/merged
overlay            115G      15G   96G  13% /media/pi/root/var/lib/docker/overlay2/6dd5005088e01844b88db5965ce72cfc08d1ad9a339e8b49c79e1d07422f816a/merged
shm                 64M     3,5M   61M   6% /media/pi/root/var/lib/docker/containers/28682b29ae72eeb28eb15d8d0ef8b803fb633e1ffd335e7cd47234b02abb30e6/mounts/shm

[ Voor 33% gewijzigd door DikkieDick op 07-10-2022 12:03 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Ik heb een vraag aan de doorgewinterde Pi3B gebruikers. Het is voor mij een oud probleem dat ik nog niet heb kunnen oplossen.
Mijn Pi geeft de laatste tijd structureel een hoog geheugengebruik aan van rond 50%. Vorig jaar was dat tussen 30 en 40%. Zodra ik de Pi afsluit en van de stroom afhaal is het kortstondig even beter, maar na een paar uur staat het geheugengebruik weer boven de 50%. Bij het maken van de backup loopt dat zelfs op naar 80, soms 90%. In ik heb de indruk datie daar s'nachts ook wel eens door crasht. Soms alleen Domoticz, maar afgelopen nacht de hele Pi offline |:(
De crash van afgelopen nacht zag er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El_jSx15UrBvFxrqq1iQaLV9Z_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYNVBTYnnR8Y61idg8LZ465k.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ontdekte dat rond een uur of half twee. De Pi reageerde nergens meer op. Na opnieuw opstarten (stroom er af en er weer op) wilde Domoticz niet starten. Na diverse trucjes lukte dat eindelijk rond een uur of 3 wel. Helaas is Domoticz er kort daarna opnieuw uit gedonderd. s'morgens alles hersteld door een backup van domoticz van een dag eerder terug te zetten. Het draait voorlopig allemaal weer.
Om 01:00 draait de backup voor Domoticz, Influxdb en Grafana naar een gemounte USB stick die in een van de USB poorten van de Pi steekt..
Normaal ziet het geheugengebruik er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3VwHxsKmCzA-gFMlYo2QSrrKPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GLtlbuT1vKKu0SZkJBChi0O.jpg?f=fotoalbum_large
De gele lijn is van een tweede Pi3B die op de bovenste verdieping hangt voor wat spullen op het dak.Geheugengebruik daarvan is wat mij betreft acceptabel. De groene lijn is van de Pi3B waar het om gaat. En daar ligt het geheugengebruik dus veel hoger.

Iemand enig idee wat hier gaande is en belangrijker hoe ik dat op kan lossen?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Copitano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:04:
Ik heb een vraag aan de doorgewinterde Pi3B gebruikers. Het is voor mij een oud probleem dat ik nog niet heb kunnen oplossen.
Mijn Pi geeft de laatste tijd structureel een hoog geheugengebruik aan van rond 50%. Vorig jaar was dat tussen 30 en 40%. Zodra ik de Pi afsluit en van de stroom afhaal is het kortstondig even beter, maar na een paar uur staat het geheugengebruik weer boven de 50%. Bij het maken van de backup loopt dat zelfs op naar 80, soms 90%. In ik heb de indruk datie daar s'nachts ook wel eens door crasht. Soms alleen Domoticz, maar afgelopen nacht de hele Pi offline |:(
[Afbeelding]
Ik ontdekte dat rond een uur of half twee. De Pi reageerde nergens meer op. Na opnieuw opstarten (stroom er af en er weer op) wilde Domoticz niet starten. Na diverse trucjes lukte dat eindelijk rond een uur of 3 wel. Helaas is Domoticz er kort daarna opnieuw uit gedonderd. s'morgens alles hersteld door een backup van domoticz van een dag eerder terug te zetten. Het draait voorlopig allemaal weer.
Om 01:00 draait de backup voor Domoticz, Influxdb en Grafana naar een gemounte USB stick die in een van de USB poorten van de Pi steekt..
[Afbeelding]
De gele lijn is van een tweede Pi3B die op de bovenste verdieping hangt voor wat spullen op het dak.Geheugengebruik daarvan is wat mij betreft acceptabel. De groene lijn is van de Pi3B waar het om gaat. En daar ligt het geheugengebruik dus veel hoger.

Maar welk proces gebruikt dat geheugen. Zonder zie info kunnen wij ook niets natuurlijk. Zoals hieronder ook al aangegeven, dat je geheugen gebruik oploopt hoeft geen probleem te zijn. Daar is dat geheugengebruik voor. Als dat geheugengebruik zorgt voor crashes dan is het een ander verhaal. M.a.w. Je zult in de logs moeten kunnen nazoeken wat er gebeurd tot op het moment dat het e.e.a. niet meer reageerd. Dan weet je pas echt de oorzaak

[ Voor 7% gewijzigd door Webgnome op 14-10-2022 08:05 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
Copitano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dat het geheugengebruik tijdens normaal bedrijf oploopt is niet direct iets om je zorgen over te maken.
Maar van 50 naar 80-90% en crashes is inderdaad teveel van het goede...

Maar zonder te weten wat er draait en welke processen geheugen consumeren wordt het een lastig verhaal.

Zit er in die monitoring iets wat de top-10 van "cpu-gebruikers" en "geheugen-gebruikers" laat zien?
Wordt de swap-ruimte (if any) aangesproken?

En wat gebeurd er als je die twee RPI's omwisselt? Gaan de problemen dan mee? Dat zou dan op een hardware probleem wijzen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Airw0lf schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:31:
[...]
Maar zonder te weten wat er draait en welke processen geheugen consumeren wordt het een lastig verhaal.

Zit er in die monitoring iets wat de top-10 van "cpu-gebruikers" en "geheugen-gebruikers" laat zien?
Laat ik beginnen met het feit dat ik niet heel veel ervaring heb met linux commando's.
Hoe kom ik daar achter?
Wordt de swap-ruimte (if any) aangesproken?
Geen idee. Waar kan ik dat zien?
En wat gebeurd er als je die twee RPI's omwisselt? Gaan de problemen dan mee? Dat zou dan op een hardware probleem wijzen.
Net na aanschaf van de tweede Pi heb ik eens geprobeerd om die op te starten met een image van de eerste. Dat lukt toen niet terwijl ik dat wel zou verwachten. Dus wisselen is dan nog wel een werkje. Dan zou ik namelijk twee Pi's volledig opnieuw moeten installeren en inrichten. Maar als het niet anders kan ga ik dat tussen kerst en oud en nieuw wel een proberen als laatste redmiddel :/

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 14-10-2022 11:38 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Webgnome schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:20:
[...]

Maar welk proces gebruikt dat geheugen. Zonder zie info kunnen wij ook niets natuurlijk. Zoals hieronder ook al aangegeven, dat je geheugen gebruik oploopt hoeft geen probleem te zijn. Daar is dat geheugengebruik voor. Als dat geheugengebruik zorgt voor crashes dan is het een ander verhaal. M.a.w. Je zult in de logs moeten kunnen nazoeken wat er gebeurd tot op het moment dat het e.e.a. niet meer reageerd. Dan weet je pas echt de oorzaak
Ik heb al eens geprobeerd het crashlog van domoticz te openen, maar ik kom daar niet in.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmpO4jnvqTUvAT2agN2dED_T354=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DchnpF5JocHG0Ut1QwwmccDt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Laatst online: 18-09 21:33
Met het commando top krijg je een overzicht van CPU en geheugen gebruik van processen.

Het log file, heb je geprobeerd om deze met sudo te openen?

sudo cat /home/pi/domoticz/domoticz_crash.log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

hjtuinenburg schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:38:
Met het commando top krijg je een overzicht van CPU en geheugen gebruik van processen.

Ga ik proberen.
Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWEZE4rIyNPGHD18gbneku005Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akYHvJX115JNB1cAth9RZDl2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie er (als relatieve leek) niks bijzonders aan. Misschien is de swapruimte een beetje krap? Het hele spul draait op een eMMC van 64 GB dus niet meer op en micro SD.

[ Voor 46% gewijzigd door Copitano op 14-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

hjtuinenburg schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:38:

Nu wel ;)
En dat werkt. Wel veel adacadabra voor mij, maar ik ga mij daar doorheen ploegen hoewel de crash van gister er na het terugzetten van een backup van domoticz van een dag eerder, er waarschijnlijk niet tussen zal staan.
Wat ik daar zie is het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
pi@raspberrypi:~ $ sudo cat /home/pi/domoticz/domoticz_crash.log
[New LWP 18338]
[New LWP 18341]
[New LWP 18342]
[New LWP 18343]
[New LWP 18344]
[New LWP 18345]
[New LWP 18346]
[New LWP 18347]
[New LWP 18348]
[New LWP 18349]
[New LWP 18350]
[New LWP 18351]
[New LWP 18353]
[New LWP 18354]
[New LWP 18355]
[New LWP 18361]
[New LWP 18362]
[New LWP 18363]
[New LWP 18364]
[New LWP 18365]
[New LWP 18366]
[New LWP 18367]
[New LWP 18368]
[New LWP 18369]
[New LWP 18370]
[New LWP 18371]
[New LWP 18378]
[Thread debugging using libthread_db enabled]
Using host libthread_db library "/lib/arm-linux-gnueabihf/libthread_db.so.1".
__GI___nanosleep (remaining=0x7ea369d8, requested_time=0x7ea369d8) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/nanosleep.c:28
28  ../sysdeps/unix/sysv/linux/nanosleep.c: Bestand of map bestaat niet.
  Id   Target Id                                       Frame 
* 1    Thread 0x76f0b040 (LWP 18337) "domoticz"        __GI___nanosleep (remaining=0x7ea369d8, requested_time=0x7ea369d8) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/nanosleep.c:28
  2    Thread 0x759bc200 (LWP 18338) "Watchdog"        __GI___nanosleep (remaining=0x759bbbb0, requested_time=0x759bbbb0) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/nanosleep.c:28
  3    Thread 0x751bb200 (LWP 18341) "SQLHelper"       syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  4    Thread 0x749ba200 (LWP 18342) "PluginMgr"       syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  5    Thread 0x73f2f200 (LWP 18343) "InfluxPush"      syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  6    Thread 0x7372e200 (LWP 18344) "Webem_ssncleane" 0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x7372d358, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  7    Thread 0x72f2d200 (LWP 18345) "WebServer_8080"  futex_wait_cancelable (private=0, expected=0, futex_word=0xa8d638 <m_mainworker+536>) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:88
  8    Thread 0x725ff200 (LWP 18346) "Webem_ssncleane" 0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x725fe358, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  9    Thread 0x71dfe200 (LWP 18347) "WebServer_443"   0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x71dfd328, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  10   Thread 0x713ff200 (LWP 18348) "Scheduler"       syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  11   Thread 0x70bfe200 (LWP 18349) "TCPServer"       0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x70bfd358, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  12   Thread 0x701ff200 (LWP 18350) "MainWorker"      __waitpid (options=0, stat_loc=0x701f9de8, pid=18372) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/waitpid.c:30
  13   Thread 0x6f9fe200 (LWP 18351) "MainWorkerRxMsg" futex_wait_cancelable (private=0, expected=0, futex_word=0xa8d638 <m_mainworker+536>) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:88
  14   Thread 0x6edff200 (LWP 18353) "OpenTherm Gatew" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  15   Thread 0x6e5fe200 (LWP 18354) "MainWorker"      0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x6e5fd358, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
  16   Thread 0x6ddfd200 (LWP 18355) "OpenTherm Gatew" futex_wait_cancelable (private=0, expected=0, futex_word=0x1b7f13c) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:88
  17   Thread 0x6d3ff200 (LWP 18361) "Raspberry Pi"    syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  18   Thread 0x6cbfe200 (LWP 18362) "Elektra WP"      syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  19   Thread 0x6c3fd200 (LWP 18363) "Buienradar 2"    syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  20   Thread 0x6bbfc200 (LWP 18364) "Hue"             futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x6bbfb7b8, expected=0, futex_word=0x6f02bd10) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:205
  21   Thread 0x6b3fb200 (LWP 18365) "Buienradar"      0x76c46230 in OPENSSL_init_crypto () from /usr/lib/arm-linux-gnueabihf/libcrypto.so.1.1
  22   Thread 0x6abfa200 (LWP 18366) "Youless LS120 P" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  23   Thread 0x6a3f9200 (LWP 18367) "RFXCOM"          syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  24   Thread 0x69bf8200 (LWP 18368) "MQTT"            futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x69bf7250, expected=0, futex_word=0x6ef02570) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:205
  25   Thread 0x693f7200 (LWP 18369) "Domoticz_HBWork" syscall () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/syscall.S:37
  26   Thread 0x68bf6200 (LWP 18370) "NotificationSys" futex_abstimed_wait_cancelable (private=<optimized out>, abstime=0x68bf5bb0, expected=0, futex_word=0xa8de7c <m_mainworker+2652>) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:205
  27   Thread 0x683f5200 (LWP 18371) "Plugin_ASIO"     futex_wait_cancelable (private=0, expected=0, futex_word=0x1b0cd70) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/futex-internal.h:88
  28   Thread 0x67a63200 (LWP 18378) "RFXCOM"          0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x67a62340, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30

Thread 28 (Thread 0x67a63200 (LWP 18378)):
#0  0x768ed230 in epoll_wait (epfd=<optimized out>, events=0x67a62340, maxevents=128, timeout=-1) at ../sysdeps/unix/sysv/linux/epoll_wait.c:30
#1  0x003d519c in boost::asio::detail::epoll_reactor::run(long, boost::asio::detail::op_queue<boost::asio::detail::scheduler_operation>&) ()
#2  0x003d7194 in boost::asio::detail::scheduler::run(boost::system::error_code&) ()
#3  0x003d9520 in boost::detail::thread_data<AsyncSerial::open(std::__cxx11::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> > const&, unsigned int, boost::asio::serial_port_base::parity, boost::asio::serial_port_base::character_size, boost::asio::serial_port_base::flow_control, boost::asio::serial_port_base::stop_bits)::{lambda()#2}>::run() ()
#4  0x0077d374 in thread_proxy ()
#5  0x76a39494 in start_thread (arg=0x67a63200) at pthread_create.c:486
#6  0x768ecdd8 in ?? () at ../sysdeps/unix/sysv/linux/arm/clone.S:73 from /lib/arm-linux-gnueabihf/libc.so.6
Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)

Dit is omwille van de ruimte alleen het eerste stuk van een heel lange lijst. Wat mij opvalt is dat elk blok vrijwel steeds eindigd met:
code:
1
Backtrace stopped: previous frame identical to this frame (corrupt stack?)

Van wat er allemaal boven staat begrijp ik niet zoveel :F

[ Voor 88% gewijzigd door Copitano op 14-10-2022 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:58
@Copitano Hoeveel data heb je in Influx staan?
Influx zal proberen zo veel mogelijk van die data in RAM te houden...

Wellicht kan je eea map-reducen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Raymond P schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:43:
@Copitano Hoeveel data heb je in Influx staan?
Influx zal proberen zo veel mogelijk van die data in RAM te houden...
Eigenlijk vanaf datum ingebuikname van influx in begin november 2018. Er wordt inmiddels wel redelijk veel data doorgestuurd vanuit domoticz naar influx (205 regels) en vandaar weer naar grafana.
Wellicht kan je eea map-reducen?
Ik wil die data er wel graag inhouden. Wat bedoel je met map-reducen?
Kun je beinvloeden hoeveel data influx zal proberen in het RAM te houden bijvoorbeeld door de swap ruimte te vergroten? (Ben net aan het googlen hoe dat moet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:58
@Copitano Mapreduce

In het kort komt het erop neer dat je bijvoorbeeld de temperatuur elke minuut logt naar influx, na een x tijd is het niet echt relevant meer wat de temperatuur die exacte minuut was maar volstaat een kwartier gemiddelde.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld elke minuut de stand van een switch loggen, na een x tijd is enkel de mutatie relevant.
Influx heeft hier (ingebouwde automagische) functies voor (maar maak wel ff een backup als je daarmee aan de slag gaat) :)

Je kan ook influx proberen te limiteren. Let wel op, als je al vanaf 2018 draait dan draai je mogelijk nog Influx v1.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
Copitano schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Eigenlijk vanaf datum ingebuikname van influx in begin november 2018. Er wordt inmiddels wel redelijk veel data doorgestuurd vanuit domoticz naar influx (205 regels) en vandaar weer naar grafana.

[...]

Ik wil die data er wel graag inhouden. Wat bedoel je met map-reducen?
Kun je beinvloeden hoeveel data influx zal proberen in het RAM te houden bijvoorbeeld door de swap ruimte te vergroten? (Ben net aan het googlen hoe dat moet).
Ik zou even kijken naar welke data je echt belangrijk vindt om te houden met grote precisie, en de rest met een continuous query doorsturen naar een database met een langere, maar minder precieze retention policy.

Zo had ik 1 database met een retentie van 1 maand waarbij data per minuut werd opgeslagen, en een database die data voor 3 jaar bewaarde maar elk datapunt daarin was per uur. Over langere perioden zijn die precieze gegevens niet meer zo interressant.

Daarnaast is het mogelijk om influx in te stellen om niet meer dan X geheugen te gebruiken, maar dat betekent uiteraard wel dat deze sneller gaat schrijven omdat een kleiner buffertje sneller vol raakt. Dat is een afweging die je zult moeten maken.

edit:
Precies wat @Raymond P dus al zei 8)7

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Raymond P @Dutchess_Nicole
Ahhhh, okay. Domoticz pompt nu inderdaad alles per minuut direct door naar influx.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOA0OLpIeQVGtLvNDAQFdXzgAC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNV6x0CcCGkpS8Csihz9WI8o.jpg?f=user_large
Om de hoeveelheid data te reduceren zou ik dus eens kunnen beginnen dat overal in te stellen op "Als de waarde verander" toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkP7utLQnmQqsrnWgPVoaersIwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bwp7mJULyCC9Pm6JTPr7YMtk.jpg?f=user_large
Of heeft dat alleen effect op het aantal schrijfacties?
Tweede is dan wellicht de swap ruimte verruimen. Een schijf (of eigenlijk eMMC module) van 64 GB lijkt mij toch ruim voldoende voor een Pi 3B+. Ben aan het uitzoeken hoe/waar ik dat kan instellen.
Derde is dan influx instellen op maximaal x geheugen gebruiken.
Vierde is dan de Map-reducen om het helemaal af te maken.

Heb ik het zo goed begrepen?

Een backup draait hier elke nacht automatisch voor domoticz, influxdb en grafana en van domoticz trek ik er tussendoor ook nog wel eens eentje rechtstreeks naar mijn (Windows) laptop.

Dank voor alle nuttige aanwijzingen ook aan de anderen die de moeite genomen hebben op mijn vraag te reageren :) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 14-10-2022 16:27 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs