|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb "heel simpel" gebruik gemaakt van de installatie van PiVPNnero355 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:19:
@MdO82
Wat heb je nu precies draaien voor je VPN opstelling ?
Er zijn namelijk wat opties om alles in een mooie webGUI te laten weergeven en wie weet kan het ook een eventuele volgende keer een hoop gezeik schelen of gewoon voorkomen!
curl -L https://install.pivpn.io | bash
Tijdens de installatie gekozen voor Wireguard
2250 WP Zuid PVoutput
Kijk dan eens naar zoiets :
- https://github.com/ngoduykhanh/wireguard-ui
- https://github.com/wg-easy/wg-easy
Ik kan alleen effe niet zo gauw de software vinden die zowel OpenVPN als Wireguard naast elkaar kon monitoren

In het begin was er WebMin i.c.m. OpenVPN plug-in maar later kwam ik iets leukers tegen geloof ik... weet alleen niet meer wat precies...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zal er wel eens induiken.nero355 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:31:
@MdO82
Kijk dan eens naar zoiets :
- https://github.com/ngoduykhanh/wireguard-ui
- https://github.com/wg-easy/wg-easy
Ik kan alleen effe niet zo gauw de software vinden die zowel OpenVPN als Wireguard naast elkaar kon monitoren
In het begin was er WebMin i.c.m. OpenVPN plug-in maar later kwam ik iets leukers tegen geloof ik... weet alleen niet meer wat precies...
Bedenk mij net dat ik nu op een raspi 1b+ bezig ben.
Terwijl ik ernaast een Raspi 3B heb draaien

Zal van de week de VPN eens omzetten naar de 3B en dan kan de 1B+ alleen gebruikt worden voor het uitlezen van de slimme meter (domoticz)
2250 WP Zuid PVoutput
Met het gratis open source YACReader kun je al je comics, magazines en pdf's lezen en managen. YACReaderLibraryServer draait nu headless op een Raspberry Pi 4B en connect met de NAS, de iPads en smartphones.
YACReader moest ik voor de Raspberry Pi wel vanaf source compilen, kreeg het niet werkend met Docker.
Het werkt perfect. Sinds kort is er ook een Android app.
De 4B wordt nu goed gebruikt, er draait ook Domoticz op de smartmeter en Philips Hue lampen met een Zigbee dongle.
https://yacreader.com/

[ Voor 22% gewijzigd door CR2032 op 29-08-2023 23:12 ]
Wat is daar zo bijzonder aan ten opzichte van andere software die hetzelfde kan
Ik kan me namelijk herinneren dat er vroeger echt heel veel opties waren voor Comics lezen op een relaxe manier!
Gaat mij vooral om het gebruiksgemak met een vlotte en supergelikte interface. En dat het kan draaien op een headless raspberry pi die toch al aanstond voor andere dingen.nero355 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:20:
@CR2032
Wat is daar zo bijzonder aan ten opzichte van andere software die hetzelfde kan
Ik kan me namelijk herinneren dat er vroeger echt heel veel opties waren voor Comics lezen op een relaxe manier!
Met ssh inloggen op de headless Pi en in de terminal komt dan een QR code die je eenmalig inscant met de iPad. Daarna bedien je alles heel relaxed remote.
Hier wat meer foto's https://ios.yacreader.com/

Afgelopen weekend een migratie gedaan van een RPi 3B met 1GB memory en microSD naar een RPi 4B met 4GB memory. Het enige wat ik hoefde te doen was de microsd kaart overzetten en alles werkte op de RPi 4B.
Omdat ik nog een SSD van 256GB had liggen met USB3 adapter, besloten om de microsd te klonen naar die SSD en de RPi 4B te laten booten van SSD ipv Microsd. Op zich werkt dat prima. De SSD zit aangesloten op een van de twee USB3.0 poorten.
Het probleem is dat zodra de SSD is aangesloten op de USB3 poort, bluetooth nauwelijks meer werkt. Ik heb op 2 meter van mijn RPi een Bold Smartlock zitten die via bluetooth ver- en ontgrendeld kan worden. Maar dit werkt dus niet meer wanneer de SSD op de USB3.0 poort zit.
Hang ik de SSD aan een USB2.0 poort, dan werkt alles naar weer perfect. Sluit ik de SSD weer aan op de USB3 poort, dan is het weer mis.
Heb natuurlijk uitgebreid lopen zoeken en kwam 1 iemand tegen die dit probleem ook had, maar geen oplossing. Verder nog een artikel dat USB3.0 van invloed is op bluetooth, maar dat artikel was van 2021. We zijn nu bijna 2 jaar verder, dus wellicht is er een oplossing. Heb zelf al diverse oplossingen die her en der op het internet staan, uitgeprobeerd, maar eigenlijk niks helpt.
https://community.home-as...ile-using-usb3-ssd/173251
Iemand bekend met dit ? Op zich werkt alles nu zoals ik wil via de USB2.0 poort, maar een speedtest van de SSD ging daardoor van 150MB/s naar ongeveer 35MB/s. Op zich altijd nog beter dan de ongeveer 5MB/s die ik haalde met de microsd kaart.
XBL: MRE Inc
Probeer eens een andere, liefst een goede, USB3 kabel.MRE-Inc schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:50:
Het probleem is dat zodra de SSD is aangesloten op de USB3 poort, bluetooth nauwelijks meer werkt.
Slechte USB3 spullen storen op WiFi en Bluetooth, dat is niet alleen zo bij een Raspberry Pi.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Het betreft hier zo'n kit uit 2017/2018 van Samsung 850 EVO inclusief zo'n usb 3.0 kabel naar SSD. Ik mag verwachten dat deze van Samsung toch wel valt in de categorie "goed". Maar ik zal eens rond kijken wat een goede is. Dank voor de tip.aawe mwan schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:08:
[...]
Probeer eens een andere, liefst een goede, USB3 kabel.
Slechte USB3 spullen storen op WiFi en Bluetooth, dat is niet alleen zo bij een Raspberry Pi.
Had je deze link al gevonden? Geizen er een heel domein aan gewijd is zal het best wel vaker voorkomen......MRE-Inc schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:46:
[...]
Het betreft hier zo'n kit uit 2017/2018 van Samsung 850 EVO inclusief zo'n usb 3.0 kabel naar SSD. Ik mag verwachten dat deze van Samsung toch wel valt in de categorie "goed". Maar ik zal eens rond kijken wat een goede is. Dank voor de tip.
O ja, de zoekterm was: Bluetooth USB3 interference met veel resultaten.
[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 10-09-2023 19:48 ]
Had je bericht gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren.DjoeC schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:47:
[...]
Had je deze link al gevonden? Geizen er een heel domein aan gewijd is zal het best wel vaker voorkomen......
O ja, de zoekterm was: Bluetooth USB3 interference met veel resultaten.
Heb het artikel gelezen en net maar eens een zoektocht gestart naar een oplossing. Vooralsnog lijkt het enige wat ik nog kan proberen met mijn huidige apparatuur om de usb3 kabel in aluminiumfolie te wikkelen als ik het zo her en der lees, maar ik vrees dat het tevergeefs is.
Het is me nog al een probleem. Het scheelt bij mij iig van ruim 130mb/s naar 35mb/s qua schrijf snelheid. Dat vind ik nogal wat. Heb er een hard hoofd in dat dit nog opgelost gaat worden aangezien het al een tijdje speelt.
Maar goed de hoofdreden voor mij om van een Pi 3B naar een 4B te gaan was de gigabit poort. Op mijn iPhone haalde ik op 5G via wireguard vpn maar 50 tot 60mbit omdat de 100mbit netwerkpoort op de Pi 3B de bottleneck was. Nu zijn de snelheden tegen de 300mbit via de Pi 4B.
Kom verder nog tegen dat het wellicht verstandiger is om dan een USB 3 USB stick te gebruiken ipv een SSD via USB3. Klopt dat ? Lees veel dat een microsd en USB Stick een mindere levensduur hebben dan een SSD echter heeft mijn Pi 3B iets van 3 of 4 jaar non-stop probleemloos gedraaid op een microsd kaart.
Betreft dan zo'n stick: https://www.amazon.nl/San...e%2Caps%2C338&sr=8-6&th=1
[ Voor 22% gewijzigd door MRE-Inc op 14-09-2023 22:49 ]
Tja, ik gebruik zelf (nog) geen bluetooth via de Pi4, heb wel wat bluetooth (BLE) devices liggen maar ga die vermoedelijk via Arduino besturen omdat ik die wat makkelijker op rare plekken kan neerzetten/hangen/leggen. Gebruik hier zelf wel een Samsung T7 externe SSD en dat gaat als de brandweer. ALufolie kan helpen maar zou dan eigenlijk ook aan aarde moeten hangen (kooi van faraday). Maar, misschien dat een Bluetooth dongle aan een (USB) kabeltje op een iets andere afstand een oplssing kan zijn? Heb je de SSD in de 2e USB3 poort geprobeerd? Kabeltje gedraaid (haaks naar links, rechts, lusje erin, SSD onder je Pi, kabeltje met net een andere lengte, etc.)?MRE-Inc schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:41:
[...]
Had je bericht gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren.
Heb het artikel gelezen en net maar eens een zoektocht gestart naar een oplossing. Vooralsnog lijkt het enige wat ik nog kan proberen met mijn huidige apparatuur om de usb3 kabel in aluminiumfolie te wikkelen als ik het zo her en der lees, maar ik vrees dat het tevergeefs is.
Het is me nog al een probleem. Het scheelt bij mij iig van ruim 130mb/s naar 35mb/s qua schrijf snelheid. Dat vind ik nogal wat. Heb er een hard hoofd in dat dit nog opgelost gaat worden aangezien het al een tijdje speelt.
Maar goed de hoofdreden voor mij om van een Pi 3B naar een 4B te gaan was de gigabit poort. Op mijn iPhone haalde ik op 5G via wireguard vpn maar 50 tot 60mbit omdat de 100mbit netwerkpoort op de Pi 3B de bottleneck was. Nu zijn de snelheden tegen de 300mbit via de Pi 4B.
Kom verder nog tegen dat het wellicht verstandiger is om dan een USB 3 USB stick te gebruiken ipv een SSD via USB3. Klopt dat ? Lees veel dat een microsd en USB Stick een mindere levensduur hebben dan een SSD echter heeft mijn Pi 3B iets van 3 of 4 jaar non-stop probleemloos gedraaid op een microsd kaart.
Betreft dan zo'n stick: https://www.amazon.nl/San...e%2Caps%2C338&sr=8-6&th=1
SSD is beter dan microSD of USB stick omdat de controllers (wear leveling) vaak een stuk beter zijn. En uiteraard de snelheid.
Ik kwam afgelopen week deze tegen via Pepper en gekocht, hopende dat deze misschien beter zou functioneren, maar helaas.: UGREEN USB 3.0 naar 2.5/3.5 Inch SATA III 5Gbps Harde Schijf Adapter HDD SSD SATA Kabel 12TB UASPDjoeC schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:27:
[...]
Tja, ik gebruik zelf (nog) geen bluetooth via de Pi4, heb wel wat bluetooth (BLE) devices liggen maar ga die vermoedelijk via Arduino besturen omdat ik die wat makkelijker op rare plekken kan neerzetten/hangen/leggen. Gebruik hier zelf wel een Samsung T7 externe SSD en dat gaat als de brandweer. ALufolie kan helpen maar zou dan eigenlijk ook aan aarde moeten hangen (kooi van faraday). Maar, misschien dat een Bluetooth dongle aan een (USB) kabeltje op een iets andere afstand een oplssing kan zijn? Heb je de SSD in de 2e USB3 poort geprobeerd? Kabeltje gedraaid (haaks naar links, rechts, lusje erin, SSD onder je Pi, kabeltje met net een andere lengte, etc.)?
SSD is beter dan microSD of USB stick omdat de controllers (wear leveling) vaak een stuk beter zijn. En uiteraard de snelheid.
De kabel is wat langer dus kon deze wat verder wegleggen van de RPi. Enige voordeel wat ik nu nog van deze kabel heb, is dat de SSD er vaster en stabieler inzit dan de kabel van Samsung.
Tevens deze 2x gekocht: https://www.kingston.com/...drives/datatraveler-micro in 64GB variant. Eens proberen wat deze doet qua snelheden. Als dat al een verdubbeling gaat zijn van de ruim 35mb/s die ik nu heb, dan is dat al meegenomen.
Dat is gewoon een kwestie van USB 2.0 v.s. USB 3.0 qua bandbreedte en geheel logisch.MRE-Inc schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:41:
Het is me nogal een probleem.
Het scheelt bij mij iig van ruim 130mb/s naar 35mb/s qua schrijf snelheid. Dat vind ik nogal wat.
Dat kan ook aan de nieuwere/snellere SoC liggen naast de hogere bandbreedte van de 1 Gbps LAN NICMaar goed de hoofdreden voor mij om van een Pi 3B naar een 4B te gaan was de gigabit poort.
Op mijn iPhone haalde ik op 5G via wireguard vpn maar 50 tot 60mbit omdat de 100mbit netwerkpoort op de Pi 3B de bottleneck was. Nu zijn de snelheden tegen de 300mbit via de Pi 4B.
Wel toevallig dat je aan de 300 Mbps komt, want dat was weer de bottleneck van de 1 Gbps LAN NIC van de Pi 3B+ die via USB was verbonden met de SoC en daardoor niet boven de 300 Mbps uitkwam...
Andere opties :Kom verder nog tegen dat het wellicht verstandiger is om dan een USB 3 USB stick te gebruiken ipv een SSD via USB3.
Klopt dat ?
Lees veel dat een microsd en USB Stick een mindere levensduur hebben dan een SSD echter heeft mijn Pi 3B iets van 3 of 4 jaar non-stop probleemloos gedraaid op een microsd kaart.
- Een eMMC module die je in de microSDXC poort kan proppen.
Zie de Search bovenaan dit topic voor meer informatie en voorbeelden!
- Vergeet gewoon het hele Raspberry Pi verhaal en zet een leuke (tweedehands) Intel NUC/Giagbyte Brix/enz. achtig kastje neer waarin gewoon een SSD past en ook nog eens een veel snellere Atom/Celeron/Pentium SoC heeft
TIP :Betreft dan zo'n stick: https://www.amazon.nl/San...martphones/dp/B07YYJRXQR/
Zonder
erachter werkt zo´n link ook prima!ref=sr_1_6?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=1AP6YMSFIQY7Z&keywords=SanDisk%2B128GB%2BUltra%2BFit%2BUSB%2B3.1%2BFlash%2BDrive&qid=1694724406&sprefix=sandisk%2B128gb%2Bultra%2Bfit%2Busb%2B3.1%2Bflash%2Bdrive%2Caps%2C338&sr=8-6&th=1
Je kan ook in de robotic systemctl file een dependency op de ntp cliënt service toevoegen zodat Roboticz pas hierna opstart. Ik weet niet zeker hoe deze service op de pi distro precies heet, maar het is waarschijnlijk de ntpdate service.Trumpske schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Als de Pi herstart start Domoticz dus niet automatisch meer op. Ik moet hem dan altijd de service handmatig stoppen en starten. Hieronder de uitvoer van de status als hij niet gestart is/lijkt:
@Trumpske RaspBian / Raspberry Pi OS gebruikt de SystemD NTP Service voor zover ik weet dus die moet je dan hebben!fastedje schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:22:
Je kan ook in de robotic systemctl file een dependency op de ntp cliënt service toevoegen zodat Roboticz pas hierna opstart. Ik weet niet zeker hoe deze service op de pi distro precies heet, maar het is waarschijnlijk de ntpdate service.
Ja maar beter installeer je chrony. Systemd NTP service biedt alleen maar het minimaalste van het minimaalste voor een ntpclient.nero355 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:12:
[...]
@Trumpske RaspBian / Raspberry Pi OS gebruikt de SystemD NTP Service voor zover ik weet dus die moet je dan hebben!
Ik draaide eerst raspberry pi os headless, met daarop Docker en elke applicatie in zijn eigen container, voor mij zijn vooral belangrijk:
- Home Assistant
- Zigbee2Mqtt
- Node-Red
- - Automatiseringen doe ik liever hierin, dan in HA
- Grafana en InfluxDB - denk ik. Weinig ervaring mee, maar ik wil wat nieuwe sensordata op basis van ESP32 verzamelen.
- Op Youtube krijg ik veel reclames.
- Op Netflix is vaak de film die ik wil zien niet beschikbaar
Voor het eerste punt heb ik ooit, jaren geleden, eens zitten prutsen met PiHole. Ik heb een Zyxel T-50 modem van Tele2 en moest daarin de DNS wijzigen naar de Rpi. Als ik de Rpi dan eens opnieuw opstartte, had ik tijdens het booten geen internet meer, want de DNS server was down
Kan ik ook alleen de Chromecast via de PiHole laten lopen, zodat ik mijn laptop gewoon kan blijven gebruiken als de rpi down is?
Voor wifi heb ik tegenwoordig een mesh van KPN superwifipunten aan de Zyxel hangen. Volgens mij is er redelijk weinig zelf in te stellen, maar ik heb me er nog niet in verdiept. Ik heb nu ook een een ongebruikte Rpi zero W en een pico W liggen, dus zou eventueel hier ook iets mee kunnen doen.
Film kijken
Voor het tweede punt vind ik iets als Popcorntime ideaal. Ik zat te denken aan KODI. Daarin is zoiets vast wel voor elkaar te krijgen (toch?). Ik heb een poos geleden al eens een kant-en-klare image geflasht van volgens mij OpenElec of LibreElec naar de SSD van mijn raspberry.
Ik vond het vrij irritant: icoontjes en tekst veel te klein op een 4K 55", beeldscherminstellingen die weer gereset werden na reboot, muis die traag reageert etc. Via de chromium browser NPO terugkijken in eerste instantie niet mogelijk vanwege digital rights management. Na meer dan een uur prutsen wel aan de praat, maar slechte beeldkwaliteit (lage fps, als ik het me goed herinner).
Daarna Kodi eens gestart, maar nog geen videobronnen beschikbaar. Voordat ik dit helemaal ga configureren met de juiste bronnen voor content e.d. vroeg ik me af of ik wel op het juiste spoor zat, vanwege bovenstaande irritaties. Denk ook aan de wife-approval-factor. De chromecast met de simpele afstandsbediening is wat dat betreft ideaal.
Raspberry Opties:
- OSMC proberen. Als dat bevalt er docker op installeren met Home Assistant, Zigbee2MQTT, Node-Red etc. containers
- Raspberry Pi OS flashen. Dan Kodi installeren en Docker met de applicaties in containers.
- Home Assistant image flashen en alles (KODI, Node-RED, Zigbee2mqtt) als addons installeren, dus geen containers.
Ik overweeg overigens ook om (omwille van OLED beeldkwaliteit) een nieuwe tv te kopen. Misschien volstaan de nieuwere smart tv's ook wel en kan ik de raspberry weer voor alleen domotica inzetten. Heeft ook iemand ervaring met bijv. Plex draaien op de LG OLEDS (Bijv. de G2) of KODI op een Philips (ambilight) OLED? Werkt dat soepeler of juist totaal niet, vergeleken met een raspberry?
Advertenties bij YouTube blokkeer je niet op DNS-niveau, want advertenties en gewenste video's komen van dezelfde servers. Die advertenties blokkeer je in de browser of in de gebruikte mediaspeler. Er zijn verschillende addons om het mogelijk te maken in de browser. Er zijn verschillende manieren om reclames te blokkeren in mediaspelers. Voor niets daarvan zit je vast aan een Pi.Alicanto schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:14:
Youtube ads blocken
Enkel op een Pi kan je onder Kodi een combinatie gebruiken van de YouTube-addon en de SponsorBlock addon.
Koop een Chromecast with Google TV of als je iets luxer wilt, een Shield TV (overweeg enkel de Pro, neem anders een Chromecast with Google TV, negeer de Shield TV 'tube'). Op beide kan je Kodi draaien. Op beide kan je SmartTube draaien als alternatieve client voor YouTube. Beide zijn WAF-compatibel met reguliere streamingservices. Beide (de 4k-versie van de Chromecast with Google TV) werken ook goed samen met een nieuw te kopen TV, want je bent niet afhankelijk van het ingebouwde (beperkte) 'smart' prutje.Alicanto schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:14:
Film kijken
Voor het tweede punt vind ik iets als Popcorntime ideaal. Ik zat te denken aan KODI. Daarin is zoiets vast wel voor elkaar te krijgen (toch?). Ik heb een poos geleden al eens een kant-en-klare image geflasht van volgens mij OpenElec of LibreElec naar de SSD van mijn raspberry.
Ik vond het vrij irritant: icoontjes en tekst veel te klein op een 4K 55", beeldscherminstellingen die weer gereset werden na reboot, muis die traag reageert etc. Via de chromium browser NPO terugkijken in eerste instantie niet mogelijk vanwege digital rights management. Na meer dan een uur prutsen wel aan de praat, maar slechte beeldkwaliteit (lage fps, als ik het me goed herinner).
Daarna Kodi eens gestart, maar nog geen videobronnen beschikbaar. Voordat ik dit helemaal ga configureren met de juiste bronnen voor content e.d. vroeg ik me af of ik wel op het juiste spoor zat, vanwege bovenstaande irritaties. Denk ook aan de wife-approval-factor. De chromecast met de simpele afstandsbediening is wat dat betreft ideaal.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik draai daar momenteel zo'n 20 containers waaronder HA, MariaDB, InfluxDB, Telegraf, Zigbee2MQTT, Mosquitto, Nginx proxy manager, Joomla, weewx, sabnzbd, spotweb, cloudflare, grafana.
Daarnaast heb ik recent een losse Pihole installatie met cloudflare als upstream DNS ook naar een container overgeheveld maar dan met een eigen IP adres dat in de Fritzbox als DNS is opgegeven. Ik zie trouwens zelden youtube ads, maar dat kan van mijn selecties of lokale ad blockers afhangen.
Alles draait als een zonnetje, meestal ~ 12% CPU en zo'n 3GB geheugenbeslag (4 GB vrij). Ding staat in de meterkast.
Bij herstarten Pi kun je geen nieuwe DNS requests doen maar sies die open staan draaien door en (met een SSD) is de reboot tijd vrijwel verwaarloosbaar. Waarom zou je Pi down zijn - toch alleen maar als jij er zelf mee aan t stoeien bent? Alles binnen Docker en buiten het standaard OS houden dan kan er weinig mis gaan lijkt me en hoeft ie vrijwel nooit down te gaan/gerestart te worden.
Ik gebruik m niet als mediaspeler, daar heb ik geen ervaring mee maar zie m vooral als een NAS en niet om dagelijks mee bezig te zijn. Ik zou m zelf denk ik ook niet combineren met een mediaspeler, hooguit met opslag voor een mediaspeler. Overzetten van bestanden naar Linux mediaspeler (Vu+ sat ontvanger) in de woonkamer gaat met 60-80MB/sec,
[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 22-09-2023 12:44 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gezien de huidige prijzen ervan kan je goed cashen als je die verkoopt!Alicanto schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:14:
Mijn Raspberry pi 4 4GB ligt tegenwoordig stof te happen.
Alles behalve een mediaspelerZonde natuurlijk. Ik wil hem weer inzetten voor domotica, maar misschien ook als mediaspeler!
Wat is een slimme configuratie?
Plex zuigt om verschillende redenen dus pak lekker JellyFin erbij samen met een gemodificerde YouTube Client op je LG OLED TV via de Developer Mode :Ik overweeg overigens ook om (omwille van OLED beeldkwaliteit) een nieuwe tv te kopen.
Heeft ook iemand ervaring met bijv. Plex draaien op de LG OLEDS (Bijv. de G2) of KODI op een Philips (ambilight) OLED? Werkt dat soepeler of juist totaal niet, vergeleken met een raspberry?
- https://webostv.developer...tarted/developer-mode-app
- https://github.com/webosbrew/dev-manager-desktop
Echt een aanrader !!!
Ohja, volgens mij was ik daar ook al eens tegenaan gelopen. Na jouw post ben ik erachter gekomen dat je Kodi kan installeren op de Chromecast with Google TV. Top, dan ga ik denk ik de raspberry daar niet voor inzetten. Ook ontdekt dat je gewoon een bluetooth toetsenbord/muis kan koppelen. Heerlijk!The Zep Man schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:20:
Advertenties bij YouTube blokkeer je niet op DNS-niveau, want advertenties en gewenste video's komen van dezelfde servers.
Sponsorblock installeren gaat nog niet zo goed. Eerst werkte het toevoegen van de repo niet (via https), dus heb ik op mijn mac de zipfile gedownload en geprobeerd op de chromecast te krijgen. Mijn gedeelde map (smb share) werd ook niet gevonden. Uiteindelijk gelukt met een usb stick in m'n router (ook smb).
De sponsorblock addon is nu geinstalleerd, maar werkt niet. Ik krijg nog steeds reclame en sponsorblokken in youtube. Enig idee wat ik hieraan kan doen?
Ah, de Shield TV Pro kende ik nog niet. Thanks. Ik probeer het eerst met de Chromecast with Google TV, want die heb ik alThe Zep Man schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:20:
Koop een Chromecast with Google TV of als je iets luxer wilt, een Shield TV (overweeg enkel de Pro, neem anders een Chromecast with Google TV, negeer de Shield TV 'tube').
@DjoeC OMV 6 kende ik nog niet. Zal er eens naar kijken. Kan OMV6 niet in een container? Gewoon Raspberry pi os lite (of een andere basis distro) met voor iedere applicatie een container klinkt naar mijn idee logischer dan de OMV6 image met voor iedere andere applicatie een container. Stel, ik test omv6, maar gebruik het uiteindelijk toch niet meer. Dan kan ik niet even de container stopzetten en de image verwijderen.
En ja, het klopt dat de rpi over het algemeen alleen down is als ik ermee loop te stoeien, maar als ik een heel weekend loop te prutsen en vaak een reboot doe, betekent dat bijvoorbeeld dat mijn vriendin om de haverklap geen internet heeft op haar laptop.
Dan moet ik dus eerst DNS aanpassen, daarna gaan prutsen met de raspberry en als ik uiteindelijk weer helemaal klaar ben nog een keer DNS aanpassen. Niet optimaal. Eigenlijk zie ik ook de meerwaarde van pihole niet meer, als ik het blocken van youtube ads ook op de chromecast voor elkaar heb.
@nero355 Ik ken de verschillen tussen Jellyfin, Kodi en Plex niet, maar het klinkt veelbelovend dat het te installeren is op de LG's. Developer mode en mogelijkheid gemodificeerde apps te installeren lijkt me ook een pluspuntje voor LG wanneer het binnenkort om de keuze voor een nieuwe tv gaat.
Waarom niet als mediaspeler? Hij is toch snel genoeg.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De films download ik nu nog op mijn macbook, waarop ook JellyFin server draait. Het plan is om de Raspberry daar binnenkort voor te gaan inzetten. Ik denk dat ik configuratie die lijkt op die van @DjoeC ga proberen:
OpenMediaVault met Docker en dan containers voor Portainer, HomeAssistant, Zigbee2mqtt, Node-Red, Mosquitto, InfluxDB en Gafana. En dan dus ook Jellyfin server.
Aangezien mijn raspberry een 120GB SSD heeft, hang ik er waarschijnlijk nog een grotere externe harddisk (geen SSD) aan om de films op te slaan. Ik neem aan dat die niet continu hoeft te draaien?
Ook wil ik nog even uitzoeken of ik met Jellyfin ook films kan streamen, zodat ik niet hoef te wachten tot de hele download (torrent/magnet) compleet is of dat er wellicht nog een plugin is, waar de populaire content (die dus niet al lokaal staat / gedownload is) weergegeven wordt, zoals popcorntime dat doet. Tips zijn wat dat betreft nog welkom
Ik heb deze geinstalleerd op een SATA SSD die ik nog had liggen in middels een USB3 naar SATA adapter die ik in een van de USB3 poorten heb gestoken.
Dit was tijdens koningsdag dit jaar.
Yunohost zelf was best wel eenvoudig op te zetten, ik kreeg ook gelijk een (gratis) subdomein meegeleverd tijdens de setup.
Het enige nadeel wat ik ontdekt heb is dat mijn router (TP-link archer C1200) het niet zo aan kan, en dus sporadisch zichzelf reboot. Dus moet t.z.t naar een router kijken met wat zwaardere specs.
De SSD zelf is 120GB in grootte, en wil misschien deze t.z.t upgraden naar een SSD met een grotere capaciteit. i.i.g ik heb nu een clouddrive met ong. 120GB aan opslag. Ik maak er best wel veel gebruik van voor mijn documenten te syncronizeren tussen al mijn apparaten, en VM's.
Heb er ook nog een automad installatie opstaan, maar die zal naar alle waarschijnelijkheid verwijderd worden, aangezien mijn main router al het verkeer niet aankan zoals ik al eerder vermeld heb in deze post.
Al om al, ik ben er ontzettend tevreden over, en mijn raspberry pi staat geen stof te happen
[ Voor 0% gewijzigd door davefox op 23-09-2023 13:09 . Reden: Minor editje: het woord via werggehaald in de eerste zin. ]
Vzv ik weet gaat OMV6 niet in een container. Ik ben begonnen met Raspi Light en daar OMV6 overheen - die grijpt nogal in op Debian maar komt wel met een goed dashboard. Eigenlijk kom je nooit meer in de commandline maar gaat alles via de browser (YMMV). Zie het als een basis om met Docker te kunnen werken maar met mogelijkheden om eenvoudig bestanden te sharen (en dat werkt redelijk sopel).Alicanto schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:29:
[...]
@DjoeC OMV 6 kende ik nog niet. Zal er eens naar kijken. Kan OMV6 niet in een container? Gewoon Raspberry pi os lite (of een andere basis distro) met voor iedere applicatie een container klinkt naar mijn idee logischer dan de OMV6 image met voor iedere andere applicatie een container. Stel, ik test omv6, maar gebruik het uiteindelijk toch niet meer. Dan kan ik niet even de container stopzetten en de image verwijderen.
En ja, het klopt dat de rpi over het algemeen alleen down is als ik ermee loop te stoeien, maar als ik een heel weekend loop te prutsen en vaak een reboot doe, betekent dat bijvoorbeeld dat mijn vriendin om de haverklap geen internet heeft op haar laptop.
Dan moet ik dus eerst DNS aanpassen, daarna gaan prutsen met de raspberry en als ik uiteindelijk weer helemaal klaar ben nog een keer DNS aanpassen. Niet optimaal. Eigenlijk zie ik ook de meerwaarde van pihole niet meer, als ik het blocken van youtube ads ook op de chromecast voor elkaar heb.
Wbt pielen met de Raspi: Ik heb een "produktie" versie en rommel op een 2e. Daar kun je prima dezelfde containers opzetten met dezelfde parameters mits je user-bridge gebruikt: elke container z'n eigen gemapte poorten, aan te spreken via <host>:<poort> waarbij de 2e machine een andere hostnaam heeft. Eventueel via je productie machine een naam geven in Nginx proxy manager zoals grafana.pi1.local en grafana.pi2.local oid. Er is wel een oplossing te verzinnen om het "simpel" te houden.
Ik overweeg nog een 2e productiePi als backup voor als de eerste uitvalt: Automatisch kopieeren relevante configbestanden en databases, etc. Updates van containers/OS bijvoorbeeld een week na elkaar. Maar da's een toekomst project, voorlopig houd ik t bij simpele database unloads en bestands backups.
Er is meer dan dat natuurlijk!Marzman schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:36:
Waarom niet als mediaspeler? Hij is toch snel genoeg.
In vrijwel elke periode dat men een Raspberry Pi kon gebruiken als HTPC/Kodi/OpenElec apparaat was er wel een alternatief dat ietsje duurder was, maar wel vele malen fijner werkte : Intel Atom NUC's en Nvidia Shield TV achtige kastjes
Bijvoorbeeld mijn Intel NUC Kit DN2820FYKH was echt geweldig dankzij de CIR optie vooraan die je weer met een Windows MCE of Logitech Harmony Remote kon aansturen : Met één druk op de knop gaat je HTPCtje Aan of Uit zonder gedoe!
Jij kan nu in dit soort topics rond gaan kijken : [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4
Kijk eens of je OpenWRT erop kan flashen en daarmee meteen van het gezeik af bent !!davefox schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:08:
Het enige nadeel wat ik ontdekt heb is dat mijn router (TP-link archer C1200) het niet zo aan kan, en dus sporadisch zichzelf reboot. Dus moet t.z.t naar een router kijken met wat zwaardere specs.
Daar heb je wel gelijk in, zeker met de huidige prijzen van de Pi's, ik heb ook een tweedehands minipc gekocht waar ik voor een Pi aan het kijken was een tijdje terug.nero355 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:10:
[...]
Er is meer dan dat natuurlijk!
In vrijwel elke periode dat men een Raspberry Pi kon gebruiken als HTPC/Kodi/OpenElec apparaat was er wel een alternatief dat ietsje duurder was, maar wel vele malen fijner werkte : Intel Atom NUC's en Nvidia Shield TV achtige kastjes
Bijvoorbeeld mijn Intel NUC Kit DN2820FYKH was echt geweldig dankzij de CIR optie vooraan die je weer met een Windows MCE of Logitech Harmony Remote kon aansturen : Met één druk op de knop gaat je HTPCtje Aan of Uit zonder gedoe!![]()
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Nu vraag je wellicht af waarom niet gewoon met uptimerobot oid? De router ondersteund geen ICMP (lang verhaal) en tevens is het een dynamic IP.
[ Voor 17% gewijzigd door tony-stark op 27-09-2023 11:21 ]
Dan zet je een poortje open met een basis html page op de Pitony-stark schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:20:
Ik wil een raspberry PI inzetten om de uptime van een internet verbinding te monitoren. Het idee is dat het raspberry van te voren configureer en dat de persoon het slechts in de router moet pluggen. Dan verstuurt de raspberry 24/7 ICMP naar een server (nader te bepalen). Heeft iemand hier ervaringen mee / kan me de juiste richting op sturen?
Nu vraag je wellicht af waarom niet gewoon met uptimerobot oid? De router ondersteund geen ICMP (lang verhaal) en tevens is het een dynamic IP.
Healthchecks.io is ook mooi.
En smokeping lokaal ernaast.
stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:23:
[...]
Dan zet je een poortje open met een basis html page op de Pi
Healthchecks.io is ook mooi.
En smokeping lokaal ernaast.
[ Voor 30% gewijzigd door tony-stark op 27-09-2023 11:29 ]
Gewoon even op reageren dat als je je Raspberry Pi 4 waarop OSMC (of Kodi) draait aansluit op je HDMI-poort met CEC (of Dynamic Link of hoe je tv-merk het ook noemt) , je gewoon met de tv-afstandsbediening volledige controle hebt. Kan niet beter zijn, getuige de maximale WA-factor hier thuis!nero355 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:10:
[...]
Er is meer dan dat natuurlijk!
Bijvoorbeeld mijn Intel NUC Kit DN2820FYKH was echt geweldig dankzij de CIR optie vooraan die je weer met een Windows MCE of Logitech Harmony Remote kon aansturen : Met één druk op de knop gaat je HTPCtje Aan of Uit zonder gedoe!![]()
[...]
Heb je bovendien qua snelheid gewoon niks meer te wensen.
Dus een mediaspeler is een prima toepassing van je Pi.
Bovendien is OSMC gewoon een uitgeklede versie van Debian, dus ik heb er ook nog Homebridge op draaien (niet homekit toestellen geschikt maken voor Apple Homekit) en nog een cron-job die mn zonnepanelen opbrengst wegschrijft naar PVoutput.org
Warm aanbevolen!
[ Voor 0% gewijzigd door Albi The Dragon op 27-09-2023 14:58 . Reden: opmaak ]
Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt
Je kan voor de grap een RIPE Probe draaien : https://atlas.ripe.net/tony-stark schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:20:
Ik wil een raspberry PI inzetten om de uptime van een internet verbinding te monitoren. Het idee is dat het raspberry van te voren configureer en dat de persoon het slechts in de router moet pluggen. Dan verstuurt de raspberry 24/7 ICMP naar een server (nader te bepalen). Heeft iemand hier ervaringen mee / kan me de juiste richting op sturen?
En daarnaast inderdaad allerlei mooie dingen bouwen met SmokePing en andere soortgelijke oplossingen of zelfs aan de Grafana/Zabbix/enz. gaan en je daarmee helemaal uitleven!
HDMI-CEC is en zal altijd onbetrouwbare onaanpasbare troep blijven wat mij betreft en ik ben echt niet de enige die daar zo over denkt ook al zijn we met zijn allen waarschijnlijk flink in de minderheid tegenover de grote massa die niet het genot van een Logitech Harmony Remote kent/heeft gekend of simpelweg de tekortkomingen van HDMI-CEC niet ziet helaas!Albi The Dragon schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:34:
Gewoon even op reageren dat als je je Raspberry Pi 4 waarop OSMC (of Kodi) draait aansluit op je HDMI-poort met CEC (of Dynamic Link of hoe je tv-merk het ook noemt) , je gewoon met de tv-afstandsbediening volledige controle hebt. Kan niet beter zijn, getuige de maximale WA-factor hier thuis!
Heb je bovendien qua snelheid gewoon niks meer te wensen.
Dus een mediaspeler is een prima toepassing van je Pi.
Ik noem HDMI-CEC dan ook altijd "A good idea gone horribly wrong!" net als DLNA onder andere...
OSMC is inderdaad veel handiger dan bijvoorbeeld LibreELEC omdat het een compleet systeem is en niet een BusyBox achtig zooitje waar je verder niet zoveel mee kan...Bovendien is OSMC gewoon een uitgeklede versie van Debian, dus ik heb er ook nog Homebridge op draaien (niet homekit toestellen geschikt maken voor Apple Homekit) en nog een cron-job die mn zonnepanelen opbrengst wegschrijft naar PVoutput.org
Warm aanbevolen!
Maar je weet natuurlijk ook dat Team OSMC ook een prachtig kastje heeft genaamd de Vero V alweer en je stiekem dat ding eigenlijk wel wilt hebben!
DjoeC schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:00:
@tony-stark Mij is niet helemaal duidelijk of je een verbinding elders wilt monitoren of dat dit helemaal in je eigen netwerk speelt? Ik had een externe site die ik regelmatig pingde en bij geen response een alert genereerde. Reden: Extern zat een ouder iemand die voor contact afhankelijk was van telefoon en personen alarmering. Simpel maar effectief op een Pi te draaien. een ICMP berichtje generen zal ook het probleem niet zijn: https://github.com/bokunimowakaru/ping
https://www.raspberrypi.com/products/raspberry-pi-5/
https://thepihut.com/products/raspberry-pi-5
Levering eind oktober
[ Voor 71% gewijzigd door Pino112 op 28-09-2023 08:12 ]
https://youtu.be/nBtOEmUqASQ?feature=shared
[ Voor 20% gewijzigd door SebasFM op 28-09-2023 08:30 ]
nieuws: Raspberry Pi-ceo: Raspberry Pi 5 komt pas na 2023 uit
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
8 GB-variant starterkit en extra koelblok+fan staan bij mij in de pre-order. Ben benieuwd.
Van de officiële productpagina:
Ik verwacht nog een 16GB-variant, net als dat voor de 4 ook pas later een 8GB-variant uitkwam.(4GB and 8GB SKUs available at launch)
[ Voor 53% gewijzigd door The Zep Man op 28-09-2023 09:43 ]
Ik verwacht die niet op basis van het bord zelf, waar 1G, 2G, 4G en 8GB op beschikbaar is. Tenzij ze een heel nieuw bord maken voor 16G, wat ik betwijfel.The Zep Man schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:24:
Ik verwacht nog een 16GB-variant, net als dat voor de 4 ook pas later een 8GB-variant uitkwam.
:strip_exif()/f/image/m1ukIuPfTDjuHq1kufdBSmR8.jpg?f=fotoalbum_large)
De 8 GB-variant kwam toen uit op een nieuwe revisie van het bord, die wat kleine aanpassingen had. Dat nieuwe bord werd daarna ook voor de varianten gebruikt met minder geheugen.Cergorach schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:52:
[...]
Ik verwacht die niet op basis van het bord zelf, waar 1G, 2G, 4G en 8GB op beschikbaar is. Tenzij ze een heel nieuw bord maken voor 16G, wat ik betwijfel.
[Afbeelding]
Uiteraard komt er nog een 1 en 2 GB-variant, dus mogelijk refereert de genoemde zin op de officiële site daarnaar en heb ik het mis.
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 28-09-2023 09:57 ]
Leuk dat het weer sneller is maar als je meer verbruik hebt voor t zelfde werk...... Mijn Pi4 8GB heeft voorlopig nog geen beperkingen. Tja, af en toe even op 100% maar is dat erg?
Er komt een POE+ hat.DjoeC schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:59:
Zou er een PoE optie komen?
• Gigabit Ethernet, with PoE+ support (requires separate PoE+ HAT).
[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 28-09-2023 10:01 ]
Alstu.eilavid schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:01:
De officiële behuizing heeft een ventilatortje ingebouwd maar er is ook een actieve koeler te koop?
Yes ik had 'm gezien, actieve koeler zal wel voor de overklokkers zijn
Bij de Pi 4 moet je eigenlijk ook actieve koeling of goede passieve koeling gebruiken als je de CPU voor langere periodes volop gebruikt (compileren, etc.). Naar mijn ervaring is een koelblok als deze prima. Die is wel Pi-model specifiek, dus nog even wachten totdat die voor de 5 uitkomt.eilavid schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:03:
[...]
Yes ik had 'm gezien, actieve koeler zal wel voor de overklokkers zijn
Er zit ook een PCIe 2.0 1x-aansluiting op. Met nog uit te komen HATs kan die gebruikt worden voor M.2 (wellicht direct booten, zonder microSD-kaart) en PCIe-kaarten. Die heeft een bandbreedte van 500 MB/sec, dus daar kan je leuke dingen mee doen.
Andere leuke verbeteringen:
• USB-PD voor voeding. Dus geen speciale voeding meer nodig. De officiële voeding is 27W, dus elke USB-PD voeding die dat of meer kan leveren is prima.
• Onboard RTC en aparte header om batterij op aan te sluiten.
• Eindelijk een aparte UART-header. Helaas geen standaard pinnen. Waarschijnlijn een aparte kabel/adapter voor nodig.
• Power button!!!
[ Voor 108% gewijzigd door The Zep Man op 28-09-2023 13:01 ]
https://nitter.net/alexellisuk/status/1707296079849365650

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Dat weerstandje doet verder ook niets wat ik begreep uit de video van Jeff Geerling, puur om aan te duiden wat voor bordje het isCergorach schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:52:
[...]
Ik verwacht die niet op basis van het bord zelf, waar 1G, 2G, 4G en 8GB op beschikbaar is. Tenzij ze een heel nieuw bord maken voor 16G, wat ik betwijfel.
[Afbeelding]
Ik vind nu alleen de geekworm X820, ben benieuwd of er nog alternatieven zijn.
Qua USB-PD hoop ik vooral dat hij dan ook werkelijk wat meer voltage gaat vragen als hij merkt dat de boel inkakt. Dat was gewoon het grote probleem bij de RPi4.
Ze zouden ondertussen eigenlijk wel met twee aparte modellen/reeksen moeten werken, want als je dit bekijkt :Pino112 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:08:
De RPi 5 is aangekondigd
Dan heeft dat eigenlijk steeds minder met die kleine leuke Raspberry Pi te maken waar het allemaal ooit mee begon...Broadcom BCM2712 2.4GHz quad-core 64-bit Arm Cortex-A76 CPU, with cryptography extensions
LPDDR4X-4267 SDRAM (4GB and 8GB SKUs available at launch)
Gigabit Ethernet, with PoE+ support (requires separate PoE+ HAT)
PCIe 2.0 x1 interface for fast peripherals (requires separate M.2 HAT or other adapter)
5V/5A DC power via USB-C, with Power Delivery support
Real-time clock (RTC), powered from external battery

Ik bedoel het is best leuk dat na die rare zet met de 3B+ de 4B kwam en ineens tot wel 8 GB RAM had voor het wat zwaardere werk, maar de betere modellen zoals de 3B en 2B die tot aan de 3B+ een vrijwel ideale prestaties/verbruik verhouding hadden zullen we denk ik niet meer gauw zien... ?!
Dat zou opzich wel goed bij de nieuwe SoC passen op het moment dat je een Pi 5B als Mini PC zou gaan gebruiken en het aantal tabjes in je browser opeens richting de 100 gaanThe Zep Man schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:24:
Ik verwacht nog een 16GB-variant, net als dat voor de 4 ook pas later een 8GB-variant uitkwam.
IMHO kunnen ze daar dus beter een aparte reeks voor makenThe Zep Man schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:56:
Uiteraard komt er nog een 1 en 2 GB-variant, dus mogelijk refereert de genoemde zin op de officiële site daarnaar en heb ik het mis.
PoE 802.3af = 15 WattDjoeC schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:59:
Zou er een PoE optie komen? 5V 5A kan ik in de injectors niet vinden...
PoE+ 802.3at = 30 Watt
PoE++ 802.3bt = 60 of zelfs 100 Watt
Dus met een PoE+ 802.3at adapter zou je er al moeten zijn in principe
Uiteraard niet en ik denk er dus eigenlijk wel hetzelfde overLeuk dat het weer sneller is maar als je meer verbruik hebt voor t zelfde werk...... Mijn Pi4 8GB heeft voorlopig nog geen beperkingen. Tja, af en toe even op 100% maar is dat erg?
De enige reden dat ik misschien een keer een Pi 4B 4GB/8GB erbij zal kopen is om https://plasma-bigscreen.org/ te kunnen testen, want die raden dat aan als de makkelijkste optie geloof ik...
Één M.2 SATA SSD erop aansluiten en die bandbreedte is ook meteen vol...The Zep Man schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:07:
Er zit ook een PCIe 2.0 1x-aansluiting op. Met nog uit te komen HATs kan die gebruikt worden voor M.2 (wellicht direct booten, zonder microSD-kaart) en PCIe-kaarten. Die heeft een bandbreedte van 500 MB/sec, dus daar kan je leuke dingen mee doen.
IMHO hadden ze daar wel wat anders voor mogen verzinnen op het bordje zelf, net als de PoE optieAndere leuke verbeteringen:
• Onboard RTC en aparte header om batterij op aan te sluiten.
Dat werd echt serieus tijd en niet zo'n klein beetje ook !!!• Power button!!!![]()

Ik hoop dan ook dat het echt out-of-the-box werkt en niet nog steeds gepruts oplevert met allerlei workarounds !!!
Voor mijn pi4 heb ik de behuizing van freva, waar ik tevreden over ben. Die hebben ze ook voor pi3Ivos schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:47:
Iemand hier nog een tip qua behuizing voor een RPI 3 in combinatie met een 2.5"HDD? Ik heb een oude laptop hdd die ik als nas wil inzetten in combinatie met een Libre Le Potato (RP3 compatible als het goed is).
Ik vind nu alleen de geekworm X820, ben benieuwd of er nog alternatieven zijn.
Voor mijn thuisinstallatie met Homeassistant en een aantal andere scriptjes is een 2e hands Elitedesk/prodesk mini nog steeds goedkoper en qua snelheid ook beter dan de Pi5 als ik de geekbench resultaten zie. Wellicht iets meer verbruik, maar dat zal verwaarloosbaar zijn bij rustig gebruik.
Ach, bij de Pi is t altijd wel een beetje gepruts. Mijn Pi's worden alleen headess gebruikt met de Light versie van het OS, dan valt t prutsen wel mee maar alles draaiend krijgen is voor een niet-Linux menneke best wel een klusje en dat nog naast het goed opzetten van dingen als Docker, HA, noem maar op. Ik heb er eigenlijk niet genoeg tijd voor. 40 jaar IBM (van PC's tot volle zalen) is een prima basis maar dit blijft allemaal wat prutsen - wel leuk overigens dus dit is geen klacht,,nero355 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:44:
[...]
Ik hoop dan ook dat het echt out-of-the-box werkt en niet nog steeds gepruts oplevert met allerlei workarounds !!!
Ik ga even wachten met bestellen tot de eerste revisie is geweest.
Ik vind het eigenlijk wel stoer dat je het toch nog gewoon doet/probeert i.p.v. het veel te snel op te geven zoals een heleboel anderen!DjoeC schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:57:
Maar alles draaiend krijgen is voor een niet-Linux menneke best wel een klusje
Ik heb er eigenlijk niet genoeg tijd voor.
40 jaar IBM (van PC's tot volle zalen) is een prima basis maar dit blijft allemaal wat prutsen - wel leuk overigens dus dit is geen klacht.
https://www.phoronix.com/review/raspberry-pi-5-benchmarks
Haha, als er maar een DOEL is, 't is niet alleen voor de lol. 45x DS18B20 en inmiddels steeds meer zigbee meuk. Moet nu nog uitdoketeren hoe ik 30 raam/deur contacten kan overzetten naar een Pi of een ESP32. Dan nog een paar gekoppelde rookmelders, een sirene en klaar.nero355 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:04:
[...]
Ik vind het eigenlijk wel stoer dat je het toch nog gewoon doet/probeert i.p.v. het veel te snel op te geven zoals een heleboel anderen!![]()
Enneh opgeven? Simpel: als t bij een ander kan werken kan dat bij mij ook. Maar ik wil wel snappen hoe en waarom t werkt zoals t werkt en dan moet t ook werken zoals ik dat wil en niet persee "standaard:
Enneh, om op t onderwerp te blijven: Die raspberries zijn leuke dingen en je kunt er als fetishist nog (gnu)Cobol op draaien ook.
https://www.phoronix.com/review/raspberry-pi-5-graphics
Op zich zal het prima werken met 4Gb. Heb zelf eerder HA met een 2 Gb Pi 4 gedraaid, tegelijkertijd bestaat er niet zoiets als teveel geheugen.Gamer_Life schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:45:
Ik vroeg mij af ik ga beginnen met HA in combi met Alexa, zou ik de 4gb variant of juist de 8 gb variant kopen?
synoniem schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:08:
[...]
Op zich zal het prima werken met 4Gb. Heb zelf eerder HA met een 2 Gb Pi 4 gedraaid, tegelijkertijd bestaat er niet zoiets als teveel geheugen.
Ik zou op the 16Gb variant wachtenGamer_Life schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:45:
Ik vroeg mij af ik ga beginnen met HA in combi met Alexa, zou ik de 4gb variant of juist de 8 gb variant kopen?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Voor t verschil in prijs zou ik de "grootste" kopen en HA in een container gaan draaien ipv HAOS. Je zult ontdekken dat er veel meer is dat je dan (gescheiden) kunt draaien en waar je uiteindelijk meer geheugen voor wilt hebben.Gamer_Life schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:45:
Ik heb nu 3.04GB intern in gebruik, dat laat nog 4GB over voor buffers en cache. Ofwel: Extra geheugen is niet nutteloos maar wordt voor versnelling van werk gebruikt.
Maar ik begin net, heb ik echt zoveel nodig voor wat nfc chips die alexa routines moeten triggeren?DjoeC schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:34:
[...]
Voor t verschil in prijs zou ik de "grootste" kopen en HA in een container gaan draaien ipv HAOS. Je zult ontdekken dat er veel meer is dat je dan (gescheiden) kunt draaien en waar je uiteindelijk meer geheugen voor wilt hebben.
Ik heb nu 3.04GB intern in gebruik, dat laat nog 4GB over voor buffers en cache. Ofwel: Extra geheugen is niet nutteloos maar wordt voor versnelling van werk gebruikt.
Nee, maar later toevoegen kan niet, het is namelijk gesoldeerd geheugen. Maar een Pi 4 met 4Gb nu en tegen de tijd dat je er uit groeit een Pi 5 met 8Gb of wie weet tegen die tijd 16Gb kan ook natuurlijk.Gamer_Life schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:22:
[...]
Maar ik begin net, heb ik echt zoveel nodig voor wat nfc chips die alexa routines moeten triggeren?
Ik snap dat je geen ram kan toevoegen(mm misschien kan ik het downloaden als een app ofzosynoniem schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:31:
[...]
Nee, maar later toevoegen kan niet, het is namelijk gesoldeerd geheugen. Maar een Pi 4 met 4Gb nu en tegen de tijd dat je er uit groeit een Pi 5 met 8Gb of wie weet tegen die tijd 16Gb kan ook natuurlijk.

Maar als je HA draait met een simpele plugin moet dat toch niet veel vereisen aangezien ik het laat draaien op een ssd?
Klopt, zeg ik toch ook? Het duurt wel even voordat je uit die 4 Gb gegroeid bent. Tegelijkertijd is HA verslavend en ga je waarschijnlijk in de loop van de tijd steeds meer dingen toevoegen. Maar dan ben je wel even verder in de tijd.Gamer_Life schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:44:
[...]
Ik snap dat je geen ram kan toevoegen(mm misschien kan ik het downloaden als een app ofzojoking )
Maar als je HA draait met een simpele plugin moet dat toch niet veel vereisen aangezien ik het laat draaien op een ssd?
Nee hoor, je kunt later altijd nog een bijkopen, geen probleem.Gamer_Life schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:22:
[...]
Maar ik begin net, heb ik echt zoveel nodig voor wat nfc chips die alexa routines moeten triggeren?
Wel jammer dat ze voor de PCIe verbinding zo'n flatflex hebben gekozen en niet gewoon een M.2 slot.
Voor een SSD is dat gewoon het makkelijkste, ruimte zat onderop het bord.
Volgensmij zijn er ook netwerkkaarten met M.2 en d'r zijn zat bestaande videokaart adapters op M.2 te vinden.
Uit praktische tests lijkt die flatflex ook niet ideaal, naast dat er nog geen fatsoenlijke adapters bestaan. Zie: https://www.jeffgeerling....ng-pcie-on-raspberry-pi-5
Hij lijkt wel 2x sneller te zijn, maar als ik de pagina zo lees hebben ze het wel over een grotere voeding, fanheader en actieve koeling, dus ben benieuwd of die niet te warm wordt als je 'm passief koelt.
[ Voor 31% gewijzigd door Accretion op 02-10-2023 11:17 ]
Als je nou alles had doorgelezen wat er al was gepost dan had je gezien dat je de Pi 5B eigenlijk wel actief wilt koelen om throttling te voorkomen!Accretion schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:13:
Hij lijkt wel 2x sneller te zijn, maar als ik de pagina zo lees hebben ze het wel over een grotere voeding, fanheader en actieve koeling, dus ben benieuwd of die niet te warm wordt als je 'm passief koelt.

Ja, dat wordt aanbevolen en op die tekst hint ik ook in mijn bericht.nero355 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
[...]
Als je nou alles had doorgelezen wat er al was gepost dan had je gezien dat je de Pi 5B eigenlijk wel actief wilt koelen om throttling te voorkomen!![]()
Persoonlijk heb ik namelijk liever een dikke passieve heatsink, maar in die tekst (en door grotere adapter e.d.) wordt d'r toch redelijk richting actieve koeling gepusht.
Het is dus een beetje de vraag of (in een passief gekoeld scenario) het verschil met een Pi 4 en Pi 5 wel de moeite waard is, het verschil in performance kan dan nog wel eens tegenvallen.
Maar ja, daar valt nu verder niks nuttigs over te zeggen, vandaar.
Even geduld hebben denk ik. Uiteindelijk hoef je maar maximaal 25W te koelen en waarschijnlijk nog een stuk minder omdat een deel van het vermogen als voeding voor/via de USB poorten bedoeld is.Accretion schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Ja, dat wordt aanbevolen en op die tekst hint ik ook in mijn bericht.
Persoonlijk heb ik namelijk liever een dikke passieve heatsink, maar in die tekst (en door grotere adapter e.d.) wordt d'r toch redelijk richting actieve koeling gepusht.
Het is dus een beetje de vraag of (in een passief gekoeld scenario) het verschil met een Pi 4 en Pi 5 wel de moeite waard is, het verschil in performance kan dan nog wel eens tegenvallen.
Maar ja, daar valt nu verder niks nuttigs over te zeggen, vandaar.
Ik verwacht dat. als de Pi in aantallen verkocht gaat worden, de PC koeler fabrikanten hierop in gaan springen en met mooie passieve oplossingen komen. Maar ja, wil jij 30-60 euro uitgeven aan een koeler voor een SBC die max 100 euro kost? En er zal uiteraard een ander formaat behuizing bij gaan horen.
Ik ben ook niet kapot van een actieve koeling en wacht dus even af wat er allemaal gemeld en geproduceerd gaat worden zodra er echte aantallen Pi5's bij mensen (thuis) staan.
Dat gebeurt sowieso wel gezien de heatsinks die je voor de Pi 4B kon kopen en dan zelfs met 2 kleine fans erop !!DjoeC schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:41:
Ik verwacht dat. als de Pi in aantallen verkocht gaat worden, de PC koeler fabrikanten hierop in gaan springen en met mooie passieve oplossingen komen.
Zat mensen die dat al doen dus ik zie het probleem niet eerlijk gezegd : Heb je het echt nodig dan koop je dat over het algemeen toch wel !!Maar ja, wil jij 30-60 euro uitgeven aan een koeler voor een SBC die max 100 euro kost?
Één ding weet ik zeker : De officiële behuizing is gewoon weggegooid geld !!!En er zal uiteraard een ander formaat behuizing bij gaan horen.

Zelfs van LEGO kan je een behuizing van betere kwaliteit maken...

Dat is een plastic ding inderdaadnero355 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:52:
[...]
Één ding weet ik zeker : De officiële behuizing is gewoon weggegooid geld !!!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Voor de RPi4B geef ik sterk de voorkeur aan de behuizing van ArgonOne.nero355 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:52:
[...]
Één ding weet ik zeker : De officiële behuizing is gewoon weggegooid geld !!!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Twee blokken aluminium met koelpads en eventueel fans krijg je voor rond de 10 USD/EUR, inclusief verzendkosten. Prima voor de Pi die nergens heen gaat.
Voor de Pi 4B heb ik ervaring met de onderste (passief gekoeld). Die blijft koel genoeg, zelfs onder zware last. Voor de Pi 5B gaan wij wel zien wat goed koelt.
Van wat ik hier en daar lees heeft de VideoCore VII geen video hardware encoders en decoders meer. Men gaat volledig over op software. Met de toevoeging van AES hardwareacceleratie lijkt het erop dat de Pi meer neergezet wordt als IoT-apparaat en server, en minder als mediacenter.
[edit]
Het lijkt erop dat de VideoCore VII wel een H.265/HEVC hardware decoder heeft tot 4k@60Hz. In software kan H.264 slechts tot 1080p@60Hz gedecodeerd worden, en tot 1080p@30Hz gecodeerd.
[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 05-10-2023 14:09 ]
Heb je geen oude PATA kabel liggen ??DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:04:
@The Zep Man Ik heb ook (4x) die onderste, bevalt prima. Het is wel jammer dat er geen dummy 40 pins afdekconnectors bijzitten in de kleur van de koeler... Ze draaien bij mij zonder aansluitingen via die connectors (alleen dongles etc) en dan vind ik de open pinnen een beetje link. Heb dus wat 3d print dingen van internet geplukt en die met hotglue vastgezet. Zoiets dus: https://www.printables.co...erry-pi-40-pin-gpio-cover
Volgens mij moet dat ook wel werken IIRC
Standaard PATA is inderdaad ook 40 pins.nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:21:
[...]
Heb je geen oude PATA kabel liggen ??
Let op: doe dit enkel met een kabel met 40 aders, niet 80! En neem een kabel die niet pin 20 blokkeert (of wees creatief).nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:21:
[...]
Aha, nooit aan gedacht. Die heb ik nog wel liggen denk ik.nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:21:
[...]
Ik heb nu een opstelling met een usb hub en een paar externe drives. En dat werkt, wil echter eens kijken naar een iets robuustere oplossing.
Je komt dan al snel uit op bijvoorbeeld een (tweedehands) mini-ITX bordje met een sliert SATA-aansluitingen en een kastje om het geheel in in te bouwen. Dat is een stuk robuuster. Voor minder geld heb je daarmee veel meer I/O.Webgnome schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:04:
Ik heb nu een opstelling met een usb hub en een paar externe drives. En dat werkt, wil echter eens kijken naar een iets robuustere oplossing.
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 06-10-2023 10:30 ]
Ja dat snap ik ook. Je kunt ook een kant en klare nas kopenThe Zep Man schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Je komt dan al snel uit op bijvoorbeeld een (tweedehands) mini-ITX bordje met een sliert SATA-aansluitingen en een kastje om het geheel in in te bouwen. Dat is een stuk robuuster. Voor minder geld heb je daarmee veel meer I/O.
De Compute modules waren al die tijd zo slecht leverbaar, dat ik ze uiteindelijk maar van mijn verlanglijstje geschrapt heb.Webgnome schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:04:
Hebben mensen hier ervaring met de computer module als nas gebruik? Ik had een filmpje gezien van Geerling waarin hij een board teste dat daarvoor bedoeld was. Het lijkt er echter op dat dat product niet meer bestaat?
De nieuwe Pi 5 heeft natuurlijk een PCIe aansluiting, waar je vanalles op kunt aansluiten, waarschijnlijk ook een controllerkaart met 4 of meer SATA aansluitingen. Dus dat lijkt me beter geschikt als NAS, dan die relatief dure Compute module.
Je kunt een en ander inbouwen in een standaard mini-ITX PC kastje, als je daarvoor zo'n bracket gebruikt die past in de uitsparing voor het shield waar je de Pi op kunt vastschroeven.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Neem toch een of ander kastje waar je 2 x 2,5 inch of 3,5 inch in kwijt kan i.c.m. een simpele Atom/Celeron/Pentium SoC of Low end AMD APU en doe eens niet je data toevertrouwen aan houtje touwtje oplossingen!Webgnome schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:04:
Hebben mensen hier ervaring met de computer module als nas gebruik?
Ik heb nu een opstelling met een usb hub en een paar externe drives.
En dat werkt, wil echter eens kijken naar een iets robuustere oplossing.
synoniem schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:49:
Standaard PATA is inderdaad ook 40 pins.
The Zep Man schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:16:
Let op: doe dit enkel met een kabel met 40 aders, niet 80! En neem een kabel die niet pin 20 blokkeert (of wees creatief).
Het ging me meer om de plastic connector als bescherming van de pinnetjes gebruiken en in een fractie van een seconde kreeg ik een brainfart over het gebruiken van oude PATA kabels in het verleden toen de eerste Pi modellen waren uitgekomen, maar wist niet meer zeker of het nou echt zo ging of niet...DjoeC schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:09:
Aha, nooit aan gedacht. Die heb ik nog wel liggen denk ik.
In de recent verschenen versie bookworm wordt dhcpcd niet standaard meer mee geïnstalleerd, dit omdat om den duur wordt overgestapt op NetworkManager. dhcpcd zou nog wel te gebruiken zijn dus ik heb de packages dhcpcd en dhcpcd-base geïnstalleerd. Vervolgens in /etc/dhcpcd.conf een statisch ip address geconfigureerd net als in de oudere versies.
Het lijkt er echter op dat dit totaal genegeerd wordt.
Het alternatief gebruiken, networkmanager lukt me ook niet om goed in te stellen.
Iemand een idee?
Volgens mij is dhcpd een dhcp-server en gaat je Pi dus reageren op requests.Toet3r schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:57:
Heb een vraag over het instellen van een statisch ip adres in raspberry pi os 12 bookworm.
In de recent verschenen versie bookworm wordt dhcpcd niet standaard meer mee geïnstalleerd, dit omdat om den duur wordt overgestapt op NetworkManager. dhcpcd zou nog wel te gebruiken zijn dus ik heb de packages dhcpcd en dhcpcd-base geïnstalleerd. Vervolgens in /etc/dhcpcd.conf een statisch ip address geconfigureerd net als in de oudere versies.
Het lijkt er echter op dat dit totaal genegeerd wordt.
Het alternatief gebruiken, networkmanager lukt me ook niet om goed in te stellen.
Iemand een idee?
Wellicht dat dit helpt? https://linux.fernandocej...-to/set-static-ip-address
Nee hoor. dhcpcd is een dhcp client.Helox-in-a-box schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Volgens mij is dhcpd een dhcp-server en gaat je Pi dus reageren op requests.
(Note: dit is een andere dan dhcpd zonder c)
https://wiki.archlinux.org/title/dhcpcd
Ik gebruik de /etc/dhcpcd.conf ook altijd om het ip heeft te zetten.dhcpcd is a DHCP and DHCPv6 client. It is currently the most feature-rich open source DHCP client;
Ik zie in bookworm wel een /etc/dhcp/dhclient.conf maar ben daar nog niet ingedoken.
[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 12-10-2023 20:10 ]
In Debian 12 is de DCHP client onderdeel van systemd-networkd.
Statisch adres kan je specificeren in /etc/network/interfaces
Bijvb:
--------------------------
auto lo eth0
iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 192.168.178.xx
netmask 255.255.255.0
network 192.168.178.0
broadcast 192.168.178.255
gateway 192.168.178.1
[ Voor 49% gewijzigd door Teleflubbie op 12-10-2023 22:46 ]
systemd werkt alleen met systemd dus als je een static address wil instellen doe je dat in /etc/systemd/network/20-wired.network:Teleflubbie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:31:
Heb gisteren Bookworm op RPi geinstalleerd en DHCP werkt out of the box.
In Debian 12 is de DCHP client onderdeel van systemd-networkd.
Statisch adres kan je specificeren in /etc/network/interfaces
Bijvb:
--------------------------
auto lo eth0
iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 192.168.178.xx
netmask 255.255.255.0
network 192.168.178.0
broadcast 192.168.178.255
gateway 192.168.178.1
[Match] Name=enp1s0 [Network] Address=10.1.10.9/24 Gateway=10.1.10.1 DNS=10.1.10.1
t/m bullseye deed ik dit in /etc/dhcpcd.conf en dat werkt altijd prima.
Maar met bookworm lijkt niks te werken. Ook de andere 2 mogelijkheden die ik kon vinden heb ik geprobeerd maar niks werkt.
Geen idee wat ik fout doe.
Dit is wat ik allemaal geprobeerd heb.
/etc/dhcpcd.conf
interface eth0 static ip_address=192.168.1.200/24 static routers=192.168.1.1 static domain_name_servers=1.1.1.1
/etc/network/interfaces
auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.200 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 dns-nameservers 1.1.1.1
/etc/systemd/network
[Match] Name=eth0 [Network] Address=192.168.1.200/24 Gateway=192.168.1.1 DNS=1.1.1.1
Heb je de packages dhcpcd en dhcpcd-base ook weer verwijderd en daarna systemd-networkd weer enabled en gestart?Toet3r schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:12:
Het lukt me nog steeds maar niet om een statisch ip adres in te stellen op raspberry pi os bookworm.
t/m bullseye deed ik dit in /etc/dhcpcd.conf en dat werkt altijd prima.
Maar met bookworm lijkt niks te werken. Ook de andere 2 mogelijkheden die ik kon vinden heb ik geprobeerd maar niks werkt.
Geen idee wat ik fout doe.
Dit is wat ik allemaal geprobeerd heb.
/etc/dhcpcd.conf
interface eth0 static ip_address=192.168.1.200/24 static routers=192.168.1.1 static domain_name_servers=1.1.1.1
/etc/network/interfaces
auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.200 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 dns-nameservers 1.1.1.1
/etc/systemd/network
[Match] Name=eth0 [Network] Address=192.168.1.200/24 Gateway=192.168.1.1 DNS=1.1.1.1
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs