Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

(jarig!)
Toet3r schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:12:
Het lukt me nog steeds maar niet om een statisch ip adres in te stellen op raspberry pi os bookworm.
t/m bullseye deed ik dit in /etc/dhcpcd.conf en dat werkt altijd prima.
Maar met bookworm lijkt niks te werken. Ook de andere 2 mogelijkheden die ik kon vinden heb ik geprobeerd maar niks werkt.
Geen idee wat ik fout doe.

Dit is wat ik allemaal geprobeerd heb.

/etc/dhcpcd.conf
interface eth0
  static ip_address=192.168.1.200/24
  static routers=192.168.1.1
  static domain_name_servers=1.1.1.1

/etc/network/interfaces
auto eth0
iface eth0 inet static
  address 192.168.1.200
  netmask 255.255.255.0
  gateway 192.168.1.1
  dns-nameservers 1.1.1.1

/etc/systemd/network
[Match]
Name=eth0

[Network]
Address=192.168.1.200/24
Gateway=192.168.1.1
DNS=1.1.1.1
Als je het niet voor elkaar krijgt kan je ook een andere aanpak kiezen. Ik heb in mijn thuisnetwerk alle IP's vast gezet vanuit de router (DHCP reservering). Dit gaat op basis van MAC adres van je netwerkinterface. Dan hoef je lokaal niets in te stellen, en ook na een herinstall krijgt je Pi meteen juiste IP.
Uiteraard moet je router dit wel ondersteunen.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

synoniem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:19:
[...]

Heb je de packages dhcpcd en dhcpcd-base ook weer verwijderd en daarna systemd-networkd weer enabled en gestart?
ja zijn weer verwijderd
JanPedaal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Als je het niet voor elkaar krijgt kan je ook een andere aanpak kiezen. Ik heb in mijn thuisnetwerk alle IP's vast gezet vanuit de router (DHCP reservering). Dit gaat op basis van MAC adres van je netwerkinterface. Dan hoef je lokaal niets in te stellen, en ook na een herinstall krijgt je Pi meteen juiste IP.
Dat weet ik, heb ik ook bij meerdere devices in me netwerk, mijn pi wil ik wel echt een vast ip dit mede vanwege draaien van pihole.

Denk er aan om maar weer terug te gaan naar bullseye. Dat is ook niet echt een goede oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Toet3r op 13-10-2023 13:37 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Toet3r schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
ja zijn weer verwijderd

[...]

Dat weet ik, heb ik ook bij meerdere devices in me netwerk, mijn pi wil ik wel echt een vast ip dit mede vanwege draaien van pihole.

Denk er aan om maar weer terug te gaan naar bullseye. Dat is ook niet echt een goede oplossing.
Je zou een schone installatie kunnen maken en dan dat systemd-networkd config bestandje aanmaken zodat je zeker weet dat er niet iets anders dwars kan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

synoniem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Je zou een schone installatie kunnen maken en dan dat systemd-networkd config bestandje aanmaken zodat je zeker weet dat er niet iets anders dwars kan zitten.
geprobeerd, doet ook niks.

Het is eindelijk gelukt. Niet met systemd. maar in etc/network/interfaces

[ Voor 11% gewijzigd door Toet3r op 13-10-2023 14:39 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Toet3r schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

geprobeerd, doet ook niks.
Ik zie nu in de documentatie van systemd dat het configuratiebestand een extensie .network moet hebben en dat andere extensies worden genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
synoniem schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

systemd werkt alleen met systemd dus als je een static address wil instellen doe je dat in /etc/systemd/network/20-wired.network:
[Match]
Name=enp1s0

[Network]
Address=10.1.10.9/24
Gateway=10.1.10.1
DNS=10.1.10.1
Kun je hier ook meerdere IP adressen kwijt zoals in network/interfaces:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sudo nano /etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
allow-hotplug eth0

iface eth0 inet static
address 10.1.1.20
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

auto eth0:1

iface eth0:1 inet static
address 10.1.1.21
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

auto eth0:2

iface eth0:2 inet static
address 10.1.1.22
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
allow-hotplug eth0

iface eth0 inet static
address 10.1.1.20
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

address 10.1.1.21
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

address 10.1.1.22
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0
Je hebt per fysieke interface een .network bestand nodig en per vlan een .netdev bestand. Arch Linux heeft een goede uitleg met voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:25
synoniem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Je hebt per fysieke interface een .network bestand nodig en per vlan een .netdev bestand. Arch Linux heeft een goede uitleg met voorbeelden.
Het kan zijn dat ik de term VLAN niet goed begrijp, ben me er niet van bewust dat ik die gebruik.....

Ik gebruik het om 1 Pi onder meerdere netwerknamen bekend te maken zodat ik functies makkelijk kan overhevelen.

Voorbeeld: De MQTT "server van de dag" heet in de clients altijd MQTT maar de host kan wisselen tussen fysieke hosts Pi1, Pi2 en Pi3. In de Fritzbox kan een IP adres maar aan 1 naam gekoppeld zijn.

En terwijl ik dit type realiseer ik me dat er via pihole betere opties zijn omdat daar wel meerdere namen aan een IP gekoppeld kunnen worden. Hmm, eens kijken of dat al mijn usecases afdekt, dan is een Pi met meerdere IP's overbodig, scheelt ook weer in de administratie. Het wordt hoog tijd dat ik meer tijd krijg om het echt goed te gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Het kan zijn dat ik de term VLAN niet goed begrijp, ben me er niet van bewust dat ik die gebruik.....

Ik gebruik het om 1 Pi onder meerdere netwerknamen bekend te maken zodat ik functies makkelijk kan overhevelen.

Voorbeeld: De MQTT "server van de dag" heet in de clients altijd MQTT maar de host kan wisselen tussen fysieke hosts Pi1, Pi2 en Pi3. In de Fritzbox kan een IP adres maar aan 1 naam gekoppeld zijn.

En terwijl ik dit type realiseer ik me dat er via pihole betere opties zijn omdat daar wel meerdere namen aan een IP gekoppeld kunnen worden. Hmm, eens kijken of dat al mijn usecases afdekt, dan is een Pi met meerdere IP's overbodig, scheelt ook weer in de administratie. Het wordt hoog tijd dat ik meer tijd krijg om het echt goed te gaan doen.
Ik begreep je vraag denk ik niet goed. Je kan ip adressen toevoegen met Address= onder het kopje [Network]. Maar met pi-hole kan je inderdaad vrij gemakkelijk meerdere namen aan een ip adres toekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
Per mail ontvangen van RaspberryStore.nl:
Levering is iets later...

Hartelijk dank voor het plaatsen van een pre-order van de Raspberry Pi 5. Initieel hebben we te horen gekregen dat we rond 23 oktober konden gaan verzenden, maar helaas lijkt de Raspberry Pi organisatie niet in staat de voorraad op tijd bij ons te krijgen. (Of bij een van de andere Approved Resellers.) Het ziet er naar uit dat er ongeveer 2 weken vertraging in zit. Excuses hiervoor!

De huidige verwachting is dat we rond 6 november kunnen beginnen met uitleveren. Dat wil nog niet zeggen dat alle bestellingen de volgende dag bij u binnen is. Het verzendmagazijn zet alle zeilen bij, maar houd er rekening mee dat we de complete week bezig zijn om alle pre-orders weg te werken. Rond 13 november hopen we de laatste pre-orders te kunnen verzenden.

De verwachtingen kunnen nog steeds schuiven, maar hier gaan we niet van uit. Als het met meer dan 2 weken verschuift, versturen we u opnieuw een update.

Mocht u nog de speciale PD-voeding (die ook 5V en 5A aan kan) voor de hongerige Raspberry Pi 5 willen ontvangen, of een andere aanvulling op uw bestelling, stuur ons dan even een mailtje. Nu kunnen we uw bestelling nog aanpassen zonder extra verzendkosten.

Met vriendelijke groet,
(...)
RaspberryStore.nl
RaspberryStore.nl is inderdaad een approved reseller. Het vermoeden is dat de Pi 5 populairder is dan gedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2023 17:11 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Toet3r schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:57:
Heb een vraag over het instellen van een statisch ip adres in raspberry pi os 12 bookworm.

In de recent verschenen versie bookworm wordt dhcpcd niet standaard meer mee geïnstalleerd, dit omdat om den duur wordt overgestapt op NetworkManager. dhcpcd zou nog wel te gebruiken zijn dus ik heb de packages dhcpcd en dhcpcd-base geïnstalleerd. Vervolgens in /etc/dhcpcd.conf een statisch ip address geconfigureerd net als in de oudere versies.
Het lijkt er echter op dat dit totaal genegeerd wordt.

Het alternatief gebruiken, networkmanager lukt me ook niet om goed in te stellen.

Iemand een idee?
# nmtui

Werkt dat toevallig wel :?

Is de CLI Text User Interface optie voor Network Manager op voorwaarde dat ik me dat goed herinner... :)
JanPedaal schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:29:
Als je het niet voor elkaar krijgt kan je ook een andere aanpak kiezen. Ik heb in mijn thuisnetwerk alle IP's vast gezet vanuit de router (DHCP reservering). Dit gaat op basis van MAC adres van je netwerkinterface.
Dan hoef je lokaal niets in te stellen, en ook na een herinstall krijgt je Pi meteen juiste IP.
Toet3r schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:35:
IMHO hoort dat alleen een Backup optie te zijn voor kritische systemen op je netwerk en niet de enige manier om ze van een IP adres te voorzien! :)
DjoeC schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:44:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
allow-hotplug eth0

iface eth0 inet static
address 10.1.1.20
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

address 10.1.1.21
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0

address 10.1.1.22
gateway 10.1.1.1
netmask 255.255.255.0
Zoiets heet een IP Alias dus zoek effe naar voorbeelden van "SystemD Static IP address IP Alias" o.i.d. ;)
DjoeC schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:51:

Wat jij eigenlijk wilt heet VRRP en zowel onder Linux als BSD zijn daar opties voor zoals KeepAliveD :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 20:23
Toet3r schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:12:
Het lukt me nog steeds maar niet om een statisch ip adres in te stellen op raspberry pi os bookworm.
t/m bullseye deed ik dit in /etc/dhcpcd.conf en dat werkt altijd prima.
Maar met bookworm lijkt niks te werken. Ook de andere 2 mogelijkheden die ik kon vinden heb ik geprobeerd maar niks werkt.
Kijk eerst eens welke netwerk manager services er op je raspberry draaien.
Met de volgende commando's:

systemctl status systemd-networkd

systemctl status networking

systemctl status NetworkManager

Bij mij draaien "networking" en "NetworkManager". "systemd-networkd" blijkt gedisabled.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

# nmtui

Werkt dat toevallig wel :?

Is de CLI Text User Interface optie voor Network Manager op voorwaarde dat ik me dat goed herinner... :)
:Y , het menu dat eruit ziet alsof het in het DOS-era is gemaakt :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:19:
Dat zijn de besten! _O_ O+ d:)b 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Raven schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Het is grappig, maar @nero355 heeft een punt. Zulke menu's zijn te gebruiken met een gewone aangesloten monitor in tekstmode of in grafische mode met een terminal, over SSH, over een seriële verbinding... Dit terwijl het de bruikbaarheid voor iemand die alleen maar af en toe een draadloze verbinding opzet enorm vergroot. :)

Zelf gebruik ik eigenlijk Pi's enkel als headless servers, dus een minimum van geheugen naar de GPU (16 MB). Voor desktopwerkzaamheden werkt voor mij een twaalf jaar oude notebook comfortabeler (aangesloten op een externe monitor, toetsenbord en muis, uiteraard). De nieuwe Pi ga ik uiteraard wel testen voor o.a. desktopgebruik, maar mijn verwachtingen zijn daarvoor niet bijzonder hoog. De verminderde video decodingmogelijkheden zullen ook niet helpen in alledaags gebruik. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The Zep Man schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Het is grappig, maar @nero355 heeft een punt. Zulke menu's zijn te gebruiken met een gewone aangesloten monitor in tekstmode of in grafische mode met een terminal, over SSH, over een seriële verbinding... Dit terwijl het de bruikbaarheid voor iemand die alleen maar af en toe een draadloze verbinding opzet enorm vergroot. :)
I know, ik weet maar al te goed waarom nmtui handig is ;) , draai router-pc met Debian zonder GUI (scheelt flink wat updates) en wanneer ik de nmcli commando's ff niet uit het hoofd weet wordt nmtui erbij gepakt :)
Zelf gebruik ik eigenlijk Pi's enkel als headless servers, dus een minimum van geheugen naar de GPU (16 MB).
Same, al miste ik wel een keer een monitor eraan, ssh-server accepteerde ineens geen logins meer en dat bleek (na aansluiten UART-USB kabel + USB over UTP extender ) door falende microSD te komen, sindsdien SSD eraan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Teleflubbie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Kijk eerst eens welke netwerk manager services er op je raspberry draaien.
Met de volgende commando's:

systemctl status systemd-networkd

systemctl status networking

systemctl status NetworkManager

Bij mij draaien "networking" en "NetworkManager". "systemd-networkd" blijkt gedisabled.
Ook een goeie is om de systemd journals door te spitten naar wie er allemaal met bv je eth0 interface aan het pingelen is voor jouw distro:
code:
1
sudo journalctl --boot --full | grep eth0

[ Voor 25% gewijzigd door deHakkelaar op 18-10-2023 21:04 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 08:38
Ik heb gisteren mijn nieuwe RP 4B met Nespi case geïnstalleerd. Retropie erop en het werkt hartstikke mooi. Ik vroeg me alleen af of ik voor de zekerheid niet nog een heatsink en fan zal nabestellen. Ook niet echt aan gedacht trouwens. Gisteren paar PSX games gespeeld, ging verder prima en de behuizing zelf werd totaal niet warm.

Maar goed, stel dat ik dat alsnog wil nabestellen, voldoen de officiële RP 4B heatsink en fan of moet ik iets speciaals hebben voor de Nespi case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Saekerhett schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
Maar goed, stel dat ik dat alsnog wil nabestellen, voldoen de officiële RP 4B heatsink en fan of moet ik iets speciaals hebben voor de Nespi case?
Hun website heeft het over een eigen fan i.c.m. heatsink oplossing : https://retroflag.com/download/NESPi_4_CASE_Manual.pdf
Gelinkt vanaf : https://retroflag.com/nespi-4-case.html onder de knop "Instruction Manual" :?

Als je het over een bepaalde behuizing hebt dan is een linkje ernaar wel zo handig en weten we tenminste dat we over hetzelfde produkt praten... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
Saekerhett schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:04:
Ik heb gisteren mijn nieuwe RP 4B met Nespi case geïnstalleerd. Retropie erop en het werkt hartstikke mooi. Ik vroeg me alleen af of ik voor de zekerheid niet nog een heatsink en fan zal nabestellen. Ook niet echt aan gedacht trouwens. Gisteren paar PSX games gespeeld, ging verder prima en de behuizing zelf werd totaal niet warm.

Zolang de CPU/GPU nog niet is ge-throttled heb je geen extra aktieve koeling nodig:
$ vcgencmd get_throttled
throttled=0x0

$ man vcgencmd
[..]
       get_throttled
              Returns the throttled state of the system. This is a bit pattern
              - a bit being set indicates the following meanings:

Bit   Meaning
              ────  ────────────────────────────────────
               0    Under-voltage detected
               1    Arm frequency capped
               2    Currently throttled
               3    Soft temperature limit active
              16    Under-voltage has occurred
              17    Arm frequency capping has occurred
              18    Throttling has occurred
              19    Soft temperature limit has occurred

A value of zero indicates that none of the above  conditions  is
              true.

To find if one of these bits has been set, convert the value re‐
              turned to binary, then number each bit along the  top.  You  can
              then see which bits are set. For example:

0x50000 = 0101 0000 0000 0000 0000

Adding the bit numbers along the top we get:

19   18   17   16   15   14   13   12   11   10   9   8   7   6   5   4   3   2   1
               0    1    0    1    0    0    0    0    0    0   0   0   0   0   0   0   0   0   0

From  this  we  can  see that bits 18 and 16 are set, indicating
              that the Pi has previously been throttled due to  under-voltage,
              but is not currently throttled for any reason.

Uitlezen:
$ vcgencmd measure_temp
temp=49.8'C

[ Voor 50% gewijzigd door deHakkelaar op 20-10-2023 19:55 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow omdat ik hier al eerder mee in de mist ging, volgens mij zit er een foutje in de man page onder:
code:
1
2
3
Adding the bit numbers along the top we get:
19  18  17  16  15  14  13  12  11  10  9  8  7  6  5  4  3  2  1
 0   1   0   1   0   0   0   0   0   0  0  0  0  0  0  0  0  0  0

Volgens mij moet dit zijn:
code:
1
2
19  18  17  16  15  14  13  12  11  10  9  8  7  6  5  4  3  2  1  0
 0   1   0   1   0   0   0   0   0   0  0  0  0  0  0  0  0  0  0  0

Anders zit "Under-voltage detected" er niet bij ;)

[ Voor 10% gewijzigd door deHakkelaar op 20-10-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:43:
Zolang de CPU/GPU nog niet is ge-throttled heb je geen extra aktieve koeling nodig
Ik heb ooit van een redelijk "diehard" ARM SoC gebruiker en kenner/developer begrepen dat een ARM SoC zoiets als een CPU en een VPU kent ondere andere, waarbij de VPU dus de GPU meuk doet :)

/Fun Fact O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@nero355 , geen idee ofdat je een VPU met een GPU kunt vergelijken.
De wiki zegt dit wbt CPU/GPU etc:
Wikipedia: Raspberry Pi

EDIT: Ow ik dacht dat de GPU voor de Pi's wel bepaalde taken doet die normaal de CPU uitvoert.
EDIT2: Geen/ontbrekende PCI bus dus de data bus vd GPU wordt gebruikt ... dacht ik ;)

[ Voor 32% gewijzigd door deHakkelaar op 20-10-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@deHakkelaar

Wikipedia: i.MX
En daar heeft men het weer over een VPU :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]
De nieuwe Pi ga ik uiteraard wel testen voor o.a. desktopgebruik, maar mijn verwachtingen zijn daarvoor niet bijzonder hoog. De verminderde video decodingmogelijkheden zullen ook niet helpen in alledaags gebruik. :P
Ik ben wel benieuwd, maar ook meer uit nieuwsgierigheid. Ik verwacht ook meer van een goedkope minipc.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

De nieuwe Pi ga ik uiteraard wel testen voor o.a. desktopgebruik, maar mijn verwachtingen zijn daarvoor niet bijzonder hoog.
Marzman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:27:
Ik ben wel benieuwd, maar ook meer uit nieuwsgierigheid. Ik verwacht ook meer van een goedkope minipc.
Ik denk dat je dan beter zoiets kan overwegen : https://www.friendlyelec....ct/product&product_id=289

Komt uit het DIY Router Topic maar kan ook prima voor andere dingen worden gebruikt! :)
De verminderde video decodingmogelijkheden zullen ook niet helpen in alledaags gebruik. :P
Volgens mij kwam je daar laatst nog op terug :
The Zep Man schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:18:
Van wat ik hier en daar lees heeft de VideoCore VII geen video hardware encoders en decoders meer. Men gaat volledig over op software. Met de toevoeging van AES hardwareacceleratie lijkt het erop dat de Pi meer neergezet wordt als IoT-apparaat en server, en minder als mediacenter.

[edit]
Het lijkt erop dat de VideoCore VII wel een H.265/HEVC hardware decoder heeft tot 4k@60Hz. In software kan H.264 slechts tot 1080p@60Hz gedecodeerd worden, en tot 1080p@30Hz gecodeerd.
>:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Volgens mij kwam je daar laatst nog op terug :

[...]

>:) :P :+
Dat is nog steeds verminderd t.o.v. de Pi 4. :P

Verder ben ik aardig getraumatiseerd door relatief krachtige ARM SoC's met in hardware de mogelijkheid om H.264 te decoderen, maar waarbij daadwerkelijke ondersteuning ontbreekt doordat de laatste paar procent van ondersteuning niet geïmplementeerd wordt. Pine64 heeft daar ook een handje van... :P

Het is gewoon belachelijk dat in desktopgebruik je een H.264 video afspeelt en dat de CPU staat te stampen terwijl de GPU voor spek en bonen meedoet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

[...]

Ik denk dat je dan beter zoiets kan overwegen : https://www.friendlyelec....ct/product&product_id=289

Komt uit het DIY Router Topic maar kan ook prima voor andere dingen worden gebruikt! :)
Ik heb al een refurbished minipc, maar ik ben gewoon benieuwd ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:17:
Verder ben ik aardig getraumatiseerd door relatief krachtige ARM SoC's met in hardware de mogelijkheid om H.264 te decoderen, maar waarbij daadwerkelijke ondersteuning ontbreekt doordat de laatste paar procent van ondersteuning niet geïmplementeerd wordt. Pine64 heeft daar ook een handje van... :P

Het is gewoon belachelijk dat in desktopgebruik je een H.264 video afspeelt en dat de CPU staat te stampen terwijl de GPU voor spek en bonen meedoet. ;)
Lijkt me wel irritant inderdaad... ;(

Heb je toevallig ergens een overzicht van zulke ARM SoC's online staan ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

Lijkt me wel irritant inderdaad... ;(

Heb je toevallig ergens een overzicht van zulke ARM SoC's online staan ??
Nope. Maar het betreft met name Pine64-apparatuur. Denk aan de Allwinner A64, de Rockchip RK3399...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
Geen idee of men de Five Ninjas Slice media speler hier kent, maar deze is oorspronkelijk uitgebracht met een Raspberry Pi Compute Module 1 (in communities bekend als CM1) met een custom versie van LibreELEC op, dus een meer geavanceerde Raspberry Pi XBMC (nu Kodi) media player die via Kickstarter in 2016 is uitgebracht geweest.

Ik had me het idee in mijn hoofd gehaald om deze te converteren naar een NAS, maar na wat experimenteren bleek de CM1 niet goed te zijn aangezien deze niet compatibel is met Raspberry Pi 64bit OS. Dit wetende heb ik een CM3 gekocht en de Slice geupgrade en aan de slag gegaan met de kennis die ik voorheen heb opgedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCKn9VCqBysZQsSwHYizNe-Wcnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWB7C7BJSv0uqDD58sSWxpTk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-gEI_tGy5fQmtGnG_n-Hc0TnT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVltd3eU2az5hQ9pN0pZUhwz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5Q_As6hSFEu25M245BVwxv2zSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqkNx9jwb7DekgAZREaDMY7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMXuFgajf2_72UJ2Q9cM46wsEhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyYnz0J2sEMpOuB1M42kR4Vp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7n6kP8Z327UydtCkt2PQPmmZ0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSPli1gVObIvEExGl3T9f8O1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VKW09ED9Fi55bcsSpwwyLhkp6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK9febI6dzByELPsK2Ntuu0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geleerd dat geen enkel Raspberry Pi OS het deed op dit ding, reden is dat de meeste builds niet voorzien zijn van bestanden die met de SoC te maken heeft alsook pin layout die zijn toegewezen van de Five Ninjas PCB naar de CM, ook werkte de 10/100 Ethernet poort en USB poorten niet, dus met wat testen en proberen heb ik min of meer een custom OS in gebruik waarna ik uiteindelijk OpenMediaVault heb kunnen installeren en dat alle voorgaande zaken die eerst niet werkten, het uiteindelijk wel deden, zelfs externe HDD/SSD's zijn nu mogelijk als uitbereiding op wat intern geinstalleerd zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIQtfjB-jweTdHUDuO0U0s73Ce8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0DRZO2ANXGQKGNooWzbVnmA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwU62xqEiZRudbpK9OpfCf6hHso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0WwYs2lhlHFlvJa0Tb7h9I94.png?f=fotoalbum_large

Na een week spelen en prullen is het me gelukt om de Slice een tweede leven te geven als NAS, niet de snelste, maar toch handig als je vier laptops en twee mid-towers in huis hebt! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:38
@Runaque Maar waarom zitten er RGB-leds op de printplaat in een zwarte kast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 06:21
roches schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:06:
offtopic:
Silent disco

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-08 15:42
roches schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:06:
Die gaven voorheen als media player de status aan van wat er gaande was, FFW, REW, Pauze, ... Die zijn nu nutteloos, hoewel het wel leuk zou zijn om ze werkend te hebben om de status van de opslag aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb een lading Raspberry Pi's uit op verschillende locaties die wat simpele zaken uitvoeren. Nu moet ik elke keer via Teamviewer inloggen op een PC daar en dan via SSH inloggen op de Pi's als er wat is. Ik zoek echter een centrale oplossing. Zijn er hier mensen die een remote management oplossing hebben gevonden hiervoor?

Ik heb Webmin en Cockpit gevonden maar in beide gevallen werkt de connectie van server -> client. Dat wil zeggen dat ik aan de Pi kant port forwardings moet gebruiken, dat wil ik juist niet want dan moet ik op elke locatie poorten open zetten en zorgen dat de Pi's een statisch intern adres hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
WoBBeL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:10:
Ik heb een lading Raspberry Pi's uit op verschillende locaties die wat simpele zaken uitvoeren. Nu moet ik elke keer via Teamviewer inloggen op een PC daar en dan via SSH inloggen op de Pi's als er wat is. Ik zoek echter een centrale oplossing. Zijn er hier mensen die een remote management oplossing hebben gevonden hiervoor?

Ik heb Webmin en Cockpit gevonden maar in beide gevallen werkt de connectie van server -> client. Dat wil zeggen dat ik aan de Pi kant port forwardings moet gebruiken, dat wil ik juist niet want dan moet ik op elke locatie poorten open zetten en zorgen dat de Pi's een statisch intern adres hebben.
Je kan ZeroTier installeren en de Pi een virtual netwerk adres geven. Daar hoef je geen portforwarding voor in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eilavid
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 16:18
Zojuist is er geld afgeschreven voor mijn Pi 5 pre-order bij raspberrystore. Ben benieuwd wanneer die komt :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eilavid
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 16:18
lees nou gewoon de Topic warning eens

[ Voor 75% gewijzigd door _ferry_ op 31-10-2023 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

synoniem schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Je kan ZeroTier installeren en de Pi een virtual netwerk adres geven. Daar hoef je geen portforwarding voor in te stellen.
Andere opties zijn Tailscale (Headscale),IPv6, autossh tunnels.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

WoBBeL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:10:

Bouw een eigen OpenVPN/Wireguard netwerkje en een centrale plek erbij om de boel via SSH te beheren zoals dit ongeveer : https://www.ezeelogin.com...%20server%20interface.png :)

Ik kan me alleen niet de naam van die tool herinneren! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb een PiKVM V3 gebouwd en die werkt goed. Ik wil hem van buiten mijn thuisnetwerk kunnen benaderen. Ik heb een eigen domeinnaam en heb een subdomein aangemaakt, deze verwijst naar mijn thuis IP. Ik heb in de router poort 443 en 80 doorgestuurd naar mijn Synology NAS. En met Reverse proxy in de NAS verwijs ik het subdomein weer door naar het interne IP adres van de PiKVM. Dit werkt ook, ik kan van buiten de PiKVM webinterface bereiken. Het probleem is echter dat het lijkt alsof de PiKVM verbinding zoekt met het adres in de browser(??) ipv het interne IP adres, geen idee eigenlijk waarom het niet werkt. Dus als ik thuis ben werkt dit wel maar nu ik op mijn werk ben zegt de PiKVM webinterface: 'connecting...' en is de optie voor remote aan en uitzetten niet beschikbaar. Iemand een idee hoe dit aan te passen is?

[ Voor 5% gewijzigd door ocdaan op 09-11-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocdaan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:26:
Ik heb een PiKVM V3 gebouwd en die werkt goed.
Blijkbaar niet helemaal :P :+
Het probleem is echter dat het lijkt alsof de PiKVM verbinding zoekt met het adres in de browser(??) ipv het interne IP adres, geen idee eigenlijk waarom het niet werkt.

Dus als ik thuis ben werkt dit wel maar nu ik op mijn werk ben zegt de PiKVM webinterface: 'connecting...' en is de optie voor remote aan en uitzetten niet beschikbaar.

Iemand een idee hoe dit aan te passen is?
Dat lijkt me iets voor ergens in een config file of zelfs misschien gewoon de broncode van de webGUI van PiKVM :?

Wat je ook zou kunnen doen is het geheel zo ombouwen dat je eerst een OpenVPN/Wireguard verbinding maakt met je thuisnetwerk en daarna naar je PiKVM webGUI toe gaat om met je Servers/PC's/Pi's te verbinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

nero355 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:30:
[...]

Blijkbaar niet helemaal :P :+

[...]

Dat lijkt me iets voor ergens in een config file of zelfs misschien gewoon de broncode van de webGUI van PiKVM :?

Wat je ook zou kunnen doen is het geheel zo ombouwen dat je eerst een OpenVPN/Wireguard verbinding maakt met je thuisnetwerk en daarna naar je PiKVM webGUI toe gaat om met je Servers/PC's/Pi's te verbinden :)
Daarom mijn vraag hier... ik zal nog wel wat verder zoeken, misschien kan ik er nog wel achter komen. Via een VPN is natuurlijk beter en veiliger maar dat was nou juist niet de bedoeling. Ik wil graag rechtstreeks met iedere willekeurige browser er bij kunnen. (ik kan in de Synology heel makkelijk de reverse proxy aan en uit zetten, wel zo veilig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ocdaan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:54:
Via een VPN is natuurlijk beter en veiliger maar dat was nou juist niet de bedoeling.

Ik wil graag rechtstreeks met iedere willekeurige browser er bij kunnen.

(ik kan in de Synology heel makkelijk de reverse proxy aan en uit zetten, wel zo veilig)
Opzich kan je zulke dingen ook met een "Key Pair" beveiligen zoals je dat bij een VPN of SSH verbinding doet dus Aan/Uit zetten is dan in principe niet nodig! ;)

Wat je trouwens ook nog kan overwegen is Guacamole : https://guacamole.apache.org/
Die heb ik ooit in actie gezien i.c.m. Reverse Proxy + Key Pair in de vorm van een Wikipedia: YubiKey geloof ik en dat werkte verdomd goed !! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik ga dat vanavond bekijken, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 14:14
Heb net een raspberry 5,hoe krijg ik een M2 ssd aan de PCIe 2.0 x1 interface gekoppeld?zie alleen maar
2.0 x 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

boomer21 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:34:
Heb net een raspberry 5,hoe krijg ik een M2 ssd aan de PCIe 2.0 x1 interface gekoppeld?zie alleen maar
2.0 x 2
Volgens wat ik zo gauw heb kunnen vinden, lukt dat voorlopig nog niet.
https://www.jeffgeerling....e-ssd-boot-raspberry-pi-5
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=346703

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 11:24
boomer21 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:34:
2.0 x 2
Met een hat.

Dit is de eerste
https://pineberrypi.com/products/hat-top-2230-2240-for-rpi5

Getest door Jeff Geerling:
https://github.com/geerli...i-pcie-devices/issues/559

Denk dat de aangekondigde officiële hat van Raspberry Pi zelf iets goedkoper zal zijn, maar dat kan volgend jaar worden als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
The Zep Man schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:18:

Van wat ik hier en daar lees heeft de VideoCore VII geen video hardware encoders en decoders meer. Men gaat volledig over op software. Met de toevoeging van AES hardwareacceleratie lijkt het erop dat de Pi meer neergezet wordt als IoT-apparaat en server, en minder als mediacenter.

[edit]
Het lijkt erop dat de VideoCore VII wel een H.265/HEVC hardware decoder heeft tot 4k@60Hz. In software kan H.264 slechts tot 1080p@60Hz gedecodeerd worden, en tot 1080p@30Hz gecodeerd.
De RPI 5 kan HEVC 4K HW-decoden, maar de H264 HW-decoder/encoder is er niet meer.

De Pi 4 kon H264 HW-decoden met een maximale resolutie van 1920p60.

De RPi4 kon HW-264 encoden tot 1920 30fps, dat werkte best goed voor streaming, maar de kwaliteit was minder dan met software encoding en gelimiteerd to 30fps.
https://forums.raspberryp...pberry+pi+5+h264#p2142193

De RPI5 kan H264 4k SW-encoden met een max van ca 24fps.

H264 1080p60 SW-encoden kan de Pi 5 met 1 core aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Jan121 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:37:
[...]

De RPI 5 kan HEVC 4K HW-decoden, maar de H264 HW-decoder/encoder is er niet meer.
Er is ook geen HEVC HW encoder. Shame voor een apparaat dat gemaakt is om twee camera's aan te sturen. :')

Ja, dat kan wellicht in software. Nee, energievriendelijk is dat niet (en onhandig als je iets met een accu maakt).

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 18-11-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
Weet niet of mensen hier het interessant vinden, maar ik was voor m'n thuisnetwerk wat aan het hobbyen.
Doel: een mini-systeem maken wat slechts 1 doel had: via ssh bereikbaar zijn om een decryptiesleutel terug te geven (achtergrond: zie hier). Dus het ding doet de hele dag niets, stilstaan, idle, enkel wachten op een SSH verbinding.

Ik heb twee systemen die ik daarvoor kon inzetten: een Raspberry Pi 3B met een PoE hat en een Raspberry Pi zero 2 W met een Waveshare POE/ETH/USB hat. Nadeel van die laatste is dat ik geen behoefte heb aan USB en dat het slechts 100Mb/s ethernet is - maar goed, voor een SSH verbinding heb je geen snelheid nodig.

De eerste uitgerust met een gewone Debian installatie (OK, wel speciaal voor de Raspberry pi, maar verder puur Debian); de tweede uitgerust met Raspios lite. Beide geconfigureerd en enkel via ethernet aangesloten op een Ubiquiti PoE switch.

Verbruik (volgens wat de switch aan de Unifi controller meldt, dus geen eigen verbruiksmeter gebruikt):
Raspberry Pi 3B: 3.7W
Raspberry Pi zero 2 W: 2.1W

Ofwel, zo'n Pi Zero 2 W met POE/ETH/USB hat is best leuk zuinig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
The Zep Man schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:10:
[...]

Er is ook geen HEVC HW encoder. Shame voor een apparaat dat gemaakt is om twee camera's aan te sturen. :')

Ja, dat kan wellicht in software. Nee, energievriendelijk is dat niet (en onhandig als je iets met een accu maakt).
HEVC HW-encoding is er nooit geweest, en shame, denk ik, de patenten van die codec, die maken HW-encoderen ontoegankelijk.

Denk dat de bestaande oude H264 HW-encoder weinig zin meer had op een RPI5, en een AV1 encoder is nog een stap te ver.

Maar inderdaad: streamen met een batterij als voeding, daar is de Pi 5 niet direct geschikt voor.

Dat kan je dan beter met een Zero 2 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
[quote]The Zep Man schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:10:
Er is ook geen HEVC HW encoder.
[/quote]
[quote]Jan121 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:33:
HEVC HW-encoding is er nooit geweest, ...
[/quote]
Waarom deze conclusies/aannames?
De Pi4 had namelijk al HEVC/H.265:
[quote]
Specifications

H.265 (4kp60 decode), H264 (1080p60 decode, 1080p30 encode)
[/quote]
https://www.raspberrypi.c...4-model-b/specifications/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
deHakkelaar schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:48:
[...]

[...]

Waarom deze conclusies/aannames?
De Pi4 had namelijk al HEVC/H.265:
Even goed lezen. Het onderwerp is encoding, niet decoding.
Specifications

H.265 (4kp60 decode), H264 (1080p60 decode, 1080p30 encode)
De Pi 5 moet dus ook de H.264 1080p60 hardware decoder en 1080p30 hardware encoder van vorige modellen missen. Het enige dat overblijft is een H.265 2160p60 hardware decoder.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 19-11-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@The Zep Man , ja dat las ik net ;)
Sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jan121 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:17:
Met een hat.

Dit is de eerste
https://pineberrypi.com/products/hat-top-2230-2240-for-rpi5

Getest door Jeff Geerling:
https://github.com/geerli...i-pcie-devices/issues/559

Denk dat de aangekondigde officiële hat van Raspberry Pi zelf iets goedkoper zal zijn, maar dat kan volgend jaar worden als ik het goed begrijp.
Is het überhaupt nog interessant daarmee te prutsen als je bedenkt dat je voor het geld van een Raspberry Pi met 8 GB RAM en zo'n adapter erbij ook gewoon een x86-64 kastje kan kopen dat vaak als DIY Router wordt ingezet :?

Zoiets : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
Mijn favoriete soort heatsinks zijn voor de Pi 5 online beschikbaar in Chinese webwinkels. Zoek op eBay of AliExpress naar Raspberry Pi 5 aluminum, en je vindt ze snel genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/FtYAAOSwhP9lUwhW/s-l1600.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/uzgAAOSwg3xlVwK7/s-l1600.png

Ik heb goede ervaring met het aluminiumblok zonder fans op vorige Pi's. Met CPU stress tests lukte het mij niet om een Pi 4 op kamertemperatuur tegen de temperatuurgrenzen aan te laten lopen.

Minder dan 15 EUR, en het is koelblok en (open) case in één. Best wel betaalbaar. Met meegeleverde cooling pads:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/JnEAAOSwruNlUwg1/s-l1600.jpg

Deze heb ik besteld. Uiteraard moet de Pi 5 daarmee getest worden. In het beste geval heb ik de stilste koeling. In het ergste geval kan ik er alsnog een (fatsoenlijke) fan op schroeven/plakken. :P

[ Voor 55% gewijzigd door The Zep Man op 20-11-2023 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
nero355 schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:32:
[...]

Is het überhaupt nog interessant daarmee te prutsen als je bedenkt dat je voor het geld van een Raspberry Pi met 8 GB RAM en zo'n adapter erbij ook gewoon een x86-64 kastje kan kopen dat vaak als DIY Router wordt ingezet :?

Zoiets : TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :)
Geen goeie vraag voor een Raspberry Pi forum. ;)

De Raspberry Pi 5 is een stuk sneller dan een 4. Zelfs met een ordinaire SD-kaart van de Action start ie binnen 15 sec op naar de Desktop, en die draait fijn.

Ook Ubuntu 23.10 draait erg soepel, voel nauwelijks verschil met mijn desktop.

Heb een Pi 5 8GB, met kastje en ingebouwde fan, die hoor je meestal alleen bij het opstarten, dan draait ie even op vol vermogen.

Alleen in Ubuntu blijft ie vol draaien, dan moet je hem handmatig uitzetten, (is ergens blijkbaar nog een update nodig)

De fan langzamer laten draaien doe je door 0 (0-4) te schrijven naar:
code:
1
/sys/class/thermal/cooling_device0/cur_state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
Jan121 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:02:
[...]

De Raspberry Pi 5 is een stuk sneller dan een 4. Zelfs met een ordinaire SD-kaart van de Action start ie binnen 15 sec op naar de Desktop, en die draait fijn.

Heb een Pi 5 8GB, met kastje en ingebouwde fan, die hoor je meestal alleen bij het opstarten, dan draait ie even op vol vermogen.

Alleen in Ubuntu blijft ie vol draaien, dan moet je hem handmatig uitzetten, (is ergens blijkbaar nog een update nodig)

code:
1
Is er eigenlijk al een Argon 1 case voor de Pi5? Ik heb die voor m'n Pi4 en die heeft een eigen fanscript wat uitstekend werkt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:23

rvk

1nsane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:23:
[...]
Is er eigenlijk al een Argon 1 case voor de Pi5? Ik heb die voor m'n Pi4 en die heeft een eigen fanscript wat uitstekend werkt.
Het viel mij ook op dat de Argon ONE V2 er nog niet voor de Pi5 is.
Ze hebben alleen nog de Argon NEO 5 voor de Pi5.

De ONE zal ongetwijfeld in ontwikkeling of testfase zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
1nsane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:23:
[...]

Geen idee, heb gewoon de standaard RPI case. In Raspberry Pi OS werkt de fan prima, hoor hem nauwelijks aanslaan.

Bij metalen behuizingen ben ik altijd bang dat de Wifi-ontvangst vermindert.

Gebruik mijn Pi4 voeding, en ook nog geen probleem gehad met te weinig power. Kan gewoon van SSD via USB booten.

Installeren gaat tegenwoordig wel super eenvoudig. Ook op een SSD.
Bij de Raspberry Pi Imager je WIfi en SSH invullen e.d., dan naar een SSD schrijven.

SSD aan de pi koppelen, aanzetten, nog een keer op het knopje drukken om van de SSD te booten en dan is het binnen een paar minuten gepiept.

Omdat ik een 3a voeding gebruik, dit toevoegen /boot/firmware/config.txt
usb_max_current_enable=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
De officiële Raspberry Pi Active Cooler voor de Raspberry Pi 5 komt een beetje goedkoop over. De meegeleverde en voorgeplakte cooling pads raken alleen de SoC, de PMIC, en de Wi-Fi chip. Was het nu echt te veel moeite om ook even DDR en RP1 (beide onder het koelblok) te voorzien van een laagje plak zodat die ook beter gekoeld worden? :+

Nu heeft een beetje tweaker ook wel zelf cooling pads van de juiste diktes op voorraad (ik wel, in ieder geval), maar het voelt wat goedkoop aan en alles behalve 'premium'/officieel.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 21-11-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Update: laat maar. Ter leringhe ende vermaeck. Bleek dat de usb-kabel niet geheel goed in de pi zat.

----

Aan mijn Pi4 heb ik een SSD van 120GB hangen. Werkt perfect, alleen raakt ie door de dockervolumes en images een beetje vol. Gisteren paar 256GB SSD's gescoord,

Dacht eerst met SD Card copier even een kopie te gaan maken naar 128GB sd-kaartje maar toen begon ie te mekkeren dat ie niet van de source (de SSD) kon lezen. Apart, heb dit in het verleden wel vaker gedaan.

Met Rufus een image gemaakt van de 120GB SSD en deze met Balena-etcher geflashed. Echter weigert de Pi4 op te starten met de SSD. Dan toch maar een SSD geflashed met Rufus die als ie klaar is een leesfout geeft. En wil ook niet starten.

Eerste poging door met MiniTool Partition Wizard een diskcopy te doen haalde ook al niets uit. Wat zijn verder nog mogelijkheden? Ik raak ondertussen een beetje lost, Eerst maar weer de oude schijf aankoppelen.

Nou had ik het probleem dat ie niet wilde booten van ssd ook op mijn pi2. Heb wel SSD aangekoppeld en vervolgens symbolic links naar ssd-paden gemaakt vanaf de sd-kaart. Is iets dat ik uiteraard ook nog kan doen.

Update: hmm... op d'1 of andere manier wil ie de SSD niet herkennen. Gparted op de pi laat hem niet zien. De gezondheid van de SSD was overigens wel goed (93% volgens CrystalDiskInfo).

[ Voor 23% gewijzigd door DikkieDick op 22-11-2023 09:58 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
DikkieDick schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:37:
Aan mijn Pi4 heb ik een SSD van 120GB hangen. Werkt perfect, alleen raakt ie door de dockervolumes en images een beetje vol. Gisteren paar 256GB SSD's gescoord,

Dacht eerst met SD Card copier even een kopie te gaan maken naar 128GB sd-kaartje maar toen begon ie te mekkeren dat ie niet van de source (de SSD) kon lezen. Apart, heb dit in het verleden wel vaker gedaan.
Eerste vraag:
Heb je een backup van de gehele SSD, anders dan op je Raspberry Pi?

In je verhaal haal er veel 'third-party', generieke tools bij. Daar ben ik over het algemeen niet zo'n fan van. Je kan prima een draaiend Linux OS (met gestopte services) zichzelf laten kopiëren naar een ander medium. Het enige dat je daarvoor nodig hebt zijn tools om het nieuwe medium voor te bereiden en te koppelen, en iets zoals rsync om data te kopiëren.

Dan werk je vanuit het OS zelf, met als bonus dat je altijd een fallback scenario hebt: het originele medium om van te booten, want daar wijzig je niets aan en die lees je ook niet anders uit dan normaal.

[ Voor 33% gewijzigd door The Zep Man op 22-11-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
The Zep Man schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:59:
[...]

Eerste vraag:
Heb je een backup van de gehele SSD, anders dan op je Raspberry Pi?

In je verhaal haal er veel 'third-party', generieke tools bij. Daar ben ik over het algemeen niet zo'n fan van. Je kan prima een draaiend Linux OS (met gestopte services) zichzelf laten kopiëren naar een ander medium. Het enige dat je daarvoor nodig hebt zijn tools om het nieuwe medium voor te bereiden en te koppelen, en iets zoals rsync om data te kopiëren.

Dan werk je vanuit het OS zelf, met als bonus dat je altijd een fallback scenario hebt: het originele medium om van te booten, want daar wijzig je niets aan en die lees je ook niet anders uit dan normaal.
Ik wilde het idd ook met de beschikbare tools doen. 2 SSD's aan de pi koppelen ook nog ff geprobeerd en dan de sd-card copier maar dan 'viel' de verbinding naar de disken weg. 2 usb-schijven zijn denk ik net wat teveel van het goede. En idd een volledige kopie van de SSD. En de originele SSD ligt hier nog. Kloont ie en blijft er zo'n 120GB lege ruimte over. Wilde met Gparted dit al uitbreiden en had dat gisteren ook gedaan, maar leverde ook geen positief resultaat op. Nu ie eingelijk werkt heb ik van de resterende ruimte een aparte partitie met mountpoint gemaakt en daar de dockermeuk heen gekopieerd met een symbolic link /var/lib/docker er naar toe. De oude dockermeuk is er nog na renamen /var/lib/docker naar /var/lib/docker.org .

Het werkt. Alleen heeft de pi weer de onhebbelijkheid om helemaal onresponsive te worden. Had ie een tijdje terug ook. Is dan ook gloeiend heet. Staat wellicht iets enorm te stampen maar er is te weinig logging om te achterhalen wat dat is. For the time being even een paar dockercontainers uitgezet en sysstat geïnstalleerd.

Update: het werkt helaas niet helemaal naar behoren want mijn kopieslag van de dockermeuk zorgde ervoor dat alles van root was. En een aantal containers kwamen niet goed op. Dat ga ik later eens verder bekijken. En anders toch maar de partitie vergroten. Wel de weg van de minste weerstand. :-)

En de volgende dag. De goede oplossing was rsync -aSv /var/lib/docker/ /mnt/docker en dan een symbolic link van /var/lib/docker naar /mnt/docker (wat ik overigens gisteren ook deed).

[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 23-11-2023 11:21 ]

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jan121 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:02:
Gelukkig is dat dan ook een Topic en geen heel Forum ;)

code:
1
Allemaal leuk en aardig, maar het blijft een "houtje touwtje" systeem waarbij de kosten zich aardig opstapelen en dan is het misschien geen gek idee om gewoon gelijk een kastje te bestellen dat alles meteen aan boord heeft :Y)
Jan121 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:08:
Bij metalen behuizingen ben ik altijd bang dat de Wifi-ontvangst vermindert.
Wat dat betreft doen ze het bij Orange Pi beter : http://www.orangepi.org/h...details/Orange-Pi-5B.html

Losse WiFi Antennes die je buiten de behuizing kan laten zitten/staan :)
The Zep Man schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:59:
In je verhaal haal er veel 'third-party', generieke tools bij. Daar ben ik over het algemeen niet zo'n fan van.

Je kan prima een draaiend Linux OS (met gestopte services) zichzelf laten kopiëren naar een ander medium. Het enige dat je daarvoor nodig hebt zijn tools om het nieuwe medium voor te bereiden en te koppelen, en iets zoals rsync om data te kopiëren.

Ik ben eigenlijk wel stiekem fan geworden van Offline met DD clonen :
code:
1
dd if=/dev/sdb of=/dev/sdc status=progress

Of iets in die trant en gaan met die banaan! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:35:
code:
1

Dan moet je potentieel exotische zaken doen om partities te vergroten. Dat is altijd wat riskant. Mijn methode:

1. Partitioneer en formatteer het nieuwe medium.
2. Mount het nieuwe medium in de gewenste doelstructuur, bijvoorbeeld onder /mnt.
3. Kopieer met rsync / naar /mnt, met enkele uitzonderingen (waaronder /mnt).

• Jan121
nero355 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:35:
[...]

Gelukkig is dat dan ook een Topic en geen heel Forum ;)

[...]

Allemaal leuk en aardig, maar het blijft een "houtje touwtje" systeem waarbij de kosten zich aardig opstapelen en dan is het misschien geen gek idee om gewoon gelijk een kastje te bestellen dat alles meteen aan boord heeft :Y)

[...]

Wat dat betreft doen ze het bij Orange Pi beter : http://www.orangepi.org/h...details/Orange-Pi-5B.html

Losse WiFi Antennes die je buiten de behuizing kan laten zitten/staan :)

[...]

code:
1

Waar ik Forum schreef, schrijf ik Topic. Stop de tijd.

Leer van en met een Raspberry Pi meer dan ik ooit met een x64 heb geleerd. Het feit dat je van een SD kaart kan starten, en wisselen, en in een andere Pi kan stoppen is erg makkelijk.

Tuurlijk andere usecase andere apparaat.

Orange Pi hardware is leuk, maar de software-ondersteuning niet. En de optelsom telt.

Voor kopiëren ssd/harddisk:
https://clonezilla.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jan121 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:47:
Leer van en met een Raspberry Pi meer dan ik ooit met een x64 heb geleerd.
Het feit dat je van een SD kaart kan starten, en wisselen, en in een andere Pi kan stoppen is erg makkelijk.

Tuurlijk andere usecase andere apparaat.
Ik zat laatst nog een SATA SSD met daarop Debian Testing tussen twee PC's te wisselen dus dat is gewoon een kwestie van willen! :+
Orange Pi hardware is leuk, maar de software-ondersteuning niet. En de optelsom telt.
#WhateverRunsLinuxIsFine! d:)b
Voor kopiëren ssd/harddisk:
https://clonezilla.org
Dat is voor de luie mensen onder ons en leer je niks van, want niks anders dan een GUI/TUI voor bestaande CLI Tools ;) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
The Zep Man schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:18:
[...]

Dan moet je potentieel exotische zaken doen om partities te vergroten. Dat is altijd wat riskant. Mijn methode:

1. Partitioneer en formatteer het nieuwe medium.
2. Mount het nieuwe medium in de gewenste doelstructuur, bijvoorbeeld onder /mnt.
3. Kopieer met rsync / naar /mnt, met enkele uitzonderingen (waaronder /mnt).
Ik voorzie meer problemen met zelf partitioneren en formatteren door gebruikers die niet zo bedreven zijn in deze stappen als dat je dit met de disk destroyer (dd) zou doen.
Ik denk bv aan boot en lba vlaggetjes, UEFI, bytes per sector of brtrfs / zfs met hun volumes en snaps.
Dan lijkt het voor mij gemakkelijker dit te doen met dd en achteraf parted / gparted los te laten om partities en FS grote aan te passen.
Ik doe het ook vaak met dd + gparted gewoon omdat je niet zoveel hoeft uit te zoeken eerst.
Maar dit is mijn mening!

Nog een tip als je men besluit met dd eerst een disk image te maken (of voor welke disk image dan ook):
$ sudo losetup -f
/dev/loop0

$ sudo losetup -P /dev/loop0 /mnt/nas_shared/linux/rasbian/armhf/2017-09-07-raspbian-stretch-lite/2017-09-07-raspbian-stretch-lite.img
$

$ sudo losetup -l
NAME SIZELIMIT OFFSET AUTOCLEAR RO BACK-FILE                                                                                    DIO LOG-SEC
/dev/loop0
             0      0         0  0 /mnt/nas_shared/Linux/Rasbian/armhf/2017-09-07-raspbian-stretch-lite/2017-09-07-raspbian-stretch-lite.img

$ lsblk -p
NAME           MAJ:MIN RM  SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS
/dev/loop0       7:0    0  1.7G  0 loop
|-/dev/loop0p1 259:2    0 41.8M  0 part
`-/dev/loop0p2 259:3    0  1.7G  0 part
[..]

$ sudo mount -o ro /dev/loop0p2 /mnt/tmp/
$

$ ll /mnt/tmp/
total 96
drwxr-xr-x 21 root root  4096 Sep  7  2017 .
drwxr-xr-x  5 root root  4096 Nov 23 15:28 ..
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Sep  7  2017 bin
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Sep  7  2017 boot
drwxr-xr-x  4 root root  4096 Sep  7  2017 dev
drwxr-xr-x 83 root root  4096 Sep  7  2017 etc
drwxr-xr-x  3 root root  4096 Sep  7  2017 home
drwxr-xr-x 16 root root  4096 Sep  7  2017 lib
drwx------  2 root root 16384 Sep  7  2017 lost+found
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Sep  7  2017 media
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Sep  7  2017 mnt
drwxr-xr-x  3 root root  4096 Sep  7  2017 opt
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Jul 28  2017 proc
drwx------  2 root root  4096 Sep  7  2017 root
drwxr-xr-x  5 root root  4096 Sep  7  2017 run
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Sep  7  2017 sbin
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Sep  7  2017 srv
drwxr-xr-x  2 root root  4096 Jul 28  2017 sys
drwxrwxrwt  2 root root  4096 Sep  7  2017 tmp
drwxr-xr-x 10 root root  4096 Sep  7  2017 usr
drwxr-xr-x 11 root root  4096 Sep  7  2017 var

Ik gebruik de oude raspbian-stretch-lite image boven als voorbeeld omdat deze toevalig was uitgepakt/unzipped op m'n NAS.
En losetup zit in de mount package die meestal al is geinstalleerd:
$ dpkg -S /sbin/losetup
mount: /sbin/losetup

EDIT: Ter info:
$ man losetup
[..]
DESCRIPTION
       losetup is used to associate loop devices with regular files or block
       devices, to detach loop devices, and to query the status of a loop
       device.
[..]
       -f, --find [file]
           Find the first unused loop device. If a file argument is present,
           use the found device as loop device. Otherwise, just print its
           name.
[..]
       -P, --partscan
           Force the kernel to scan the partition table on a newly created
           loop device. Note that the partition table parsing depends on
           sector sizes. The default is sector size is 512 bytes, otherwise
           you need to use the option --sector-size together with --partscan.
[..]
       -l, --list
           If a loop device or the -a option is specified, print the default
           columns for either the specified loop device or all loop devices;
           the default is to print info about all devices. See also --output,
           --noheadings, --raw, and --json.

[ Voor 18% gewijzigd door deHakkelaar op 23-11-2023 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
deHakkelaar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:44:
[...]

Ik voorzie meer problemen met zelf partitioneren en formatteren door gebruikers die niet zo bedreven zijn in deze stappen als dat je dit met de disk destroyer (dd) zou doen.
Ik denk bv aan boot en lba vlaggetjes, UEFI, bytes per sector of brtrfs / zfs met hun volumes en snaps.
Het is een Raspberry Pi. Boot en LBA flags zijn niet relevant. UEFI ook niet.

Ik zou zelf nooit een filesystem zo kopiëren van één medium naar een ander dat niet hetzelfde model is. Zeker met geavanceerde functies van die filesystems die afhankelijk zijn van disk alignment kan je zo nog wel eens nare problemen ondervinden. Liever maak ik een nieuw filesystem. Dan heb je meteen de voordelen van een nieuwe versie (zoals bij ZFS), en het maakt overstappen ook mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
The Zep Man schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:46:
Het is een Raspberry Pi. Boot en LBA flags zijn niet relevant. UEFI ook niet.
Raspi's zijn voor velen een instapper naar de Linux wereld.
Dus zijn dit wel aspecten waar je rekening mee moet houden als je deze handelingen ook voor anderen systemen als een Raspi wilt toepassen.
En ik was nog GPT en MBR vergeten ;)
Zeker met geavanceerde functies van die filesystems die afhankelijk zijn van disk alignment kan je zo nog wel eens nare problemen ondervinden.
Dit is het enige waar je rekening mee moet houden.
EDIT: En is voor SD kaartjes niet relevant als we het toch alleen over Raspi's hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door deHakkelaar op 23-11-2023 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 15:10
nero355 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:23:
[...]
Dat is voor de luie mensen onder ons en leer je niks van, want niks anders dan een GUI/TUI voor bestaande CLI Tools ;) :+
Ik leerde in 1984 dat commando's kort moeten zijn, immers zijn programmeurs 'lui' :)
Voorbeelden genoeg,
mv = move
cp = copy

Ze zijn alleen traceroute vergeten, dan wint M$ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zeker met geavanceerde functies van die filesystems die afhankelijk zijn van disk alignment kan je zo nog wel eens nare problemen ondervinden.
Disk Alignment is meer een SSD ding om onnodige extra slijtage te voorkomen :)
Liever maak ik een nieuw filesystem. Dan heb je meteen de voordelen van een nieuwe versie (zoals bij ZFS), en het maakt overstappen ook mogelijk.
Bij ZFS kan je de boel gewoon upgraden als dat nodig is dus het is niet meteen een ramp als je met een oudere versie begint :)
dss58 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:07:
Ik leerde in 1984 dat commando's kort moeten zijn, immers zijn programmeurs 'lui' :)
Voorbeelden genoeg,
mv = move
cp = copy

Weleens iets met PowerShell gedaan ??

Dan krijg je dit soort fijne dingen :
Get-AppxPackage *Xbox* | Remove-AppxPackage

Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage 

Moet haast wel door een Manager zijn bedacht! :X :F :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
dss58 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:07:
[...]

Voorbeelden genoeg,
mv = move
cp = copy

tracert voor Windhoos is idd een paar letters korter als traceroute.
Alleen vind ik traceroute logischer klinken als tracert.
$ alias tracert='traceroute -n'
$

$ tracert 8.8.8.8
traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 30 hops max, 60 byte packets
 1  * * *
 2  192.168.2.254  4.653 ms  4.388 ms  4.304 ms
 3  195.190.228.154  15.098 ms  15.073 ms  14.991 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  * 108.170.241.225  12.145 ms *
 7  8.8.8.8  8.647 ms  11.387 ms  11.316 ms

EDIT: Korter ;)
$ compgen -ac troute
$

$ alias troute='traceroute -n'
$

EDIT2: Ter info:
$ man bash
[..]
       compgen [option] [word]
              Generate possible completion matches for word according  to  the
              options,  which  may  be  any  option  accepted  by the complete
              builtin with the exception of -p and -r, and write  the  matches
              to  the  standard  output.  When using the -F or -C options, the
              various shell variables set by the programmable  completion  fa-
              cilities, while available, will not have useful values.

The matches will be generated in the same way as if the program-
              mable completion code had generated them directly from a comple-
              tion  specification  with the same flags.  If word is specified,
              only those completions matching word will be displayed.

The return value is true unless an invalid option  is  supplied,
              or no matches were generated.

[ Voor 40% gewijzigd door deHakkelaar op 23-11-2023 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
@nero355 nee, geen ervaring met powershell, wel fijn dat er tegenwoordig ssh in windhoos zit maar vind putty toch net wat fijner, ben het zoooooo gewend, te lui om anders aan te leren :) net zo als excel, de engelse versie heb ik, ben zoooooooo gewend uit de tijd van lotus 1-2-3 versie 2.0 en v3 toen er nog geen nederlandse versie was, later in de NL versie moest ik al mijn sofisticated macro's gaan verbouwen, daaagen werk voor niks, geen zin in.
@deHakkelaar alias troute='traceroute -n' is idd een goeie, bij een nieuwe install heb ik een hele lijst met aliases zoals ll = ls -sla en dat gebruik ik vaak, kaai hendig, zoals ze hier zeggen :)

[edit zin liep niet goed en wat toe gevoegd]
[edit 2, engelse versie in nederlandse versie veranderd, tja typisch ik #sukkeltje, mijn eigen tekst goed lezen moet ik nog leren na 65 jaar]

[ Voor 37% gewijzigd door dss58 op 23-11-2023 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
dss58 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:56:
bij een nieuwe install heb ik een hele lijst met aliases
$ cat .bashrc
[..]
# Alias definitions.
# You may want to put all your additions into a separate file like
# ~/.bash_aliases, instead of adding them here directly.
# See /usr/share/doc/bash-doc/examples in the bash-doc package.

if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
fi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:40:
[...]

$ cat .bashrc
[..]
# Alias definitions.
# You may want to put all your additions into a separate file like
# ~/.bash_aliases, instead of adding them here directly.
# See /usr/share/doc/bash-doc/examples in the bash-doc package.

if [ -f ~/.bash_aliases ]; then
    . ~/.bash_aliases
fi
ja, zoiets, kaai hendig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Ik heb net deze koeling binnen gekregen (gekocht via AliExpress). Ben benieuwd. :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 27-11-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
The Zep Man schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:46:
Ik heb net deze koeling binnen gekregen (gekocht via AliExpress). Ben benieuwd. :)
Ik heb wat testen gedaan met de 52Pi Aluminum Case Enlosure Black (het model zonder fan).

Afbeeldingslocatie: https://52pi.com/cdn/shop/files/C-0048-01_550x.jpg?v=1700531000

Omgevingstemperatuur ongeveer 19'C, waardes gemeten met vcgencmd measure_temp en afgerond, geen gekke dingen gedaan zoals overclocks. In config.txt voor de zekerheid arm_boost=1 gezet, hoewel dat volgens mij enkel een waarde voor de Pi 4 is die genegeerd wordt door de Pi 5.

Idle: 41'C
CPU stress test (stress --cpu 4), na ongeveer een uur aangekomen op maximale temperatuur: 78,5'C

Een Pi begint met throttlen bij 80'C. Gezien de tijd die het kost om met dit koelblok tot de maximale temperatuur te komen en dat er nog een beetje bufferruimte is, is dit voor mij prima. Ook omdat deze stress test natuurlijk geen realistisch gebruiksscenario is. :)

Voor de grap had ik het meegeleverde fannetje van de officiële Raspberry Pi 5 behuizing uit de plastc plaat gehaald, aangesloten en direct op het koelblok gelegd. Een naar zoemgeluid op maximale toeren, maar die koelt het koelblok tot ongeveer 55'C. Als je die fan dus al hebt liggen, dan kan je die eventueel aansluiten voor de zekerheid, maar ik ga die van mij zonder gebruiken.

Als je extra accessoires op de Pi wilt aansluiten dan moet je even opletten. GPIO is gewoon toegankelijk, direct of met de twee meegeleverde risers om de pinnen boven het koelblok uit te laten steken. De fan connector is ook direct bereikbaar.

De 2x MIPI DSI/CSI-interfaces moeten op de Pi zijn aangesloten en door het koelblok gaan voordat deze wordt vastgeschroefd. Hetzelfde met de PoE-pinnen (waar je voor het aansluiten wat creatief moet zijn). Voor beide soorten aansluitingen zijn gaten in het koelblok die de betreffende kabels via de bovenkant naar buiten laten gaan. De PCI-Express interface moet ook aangesloten zijn voordat het koelblok wordt geïnstalleerd, maar die laat je simpelweg via de zijkant er direct uitkomen.

Op de RTC battery connector en UART connector kan je ook wat aansluiten voordat het koelblok wordt geplaatst. Er zitten uitsparingen in het blok voor de hoogte van een connector. Je moet wel de draden via de zijkant (naast de power LED) naar buiten begeleiden, want er zitten geen gaten in het koelblok om deze kabels via de bovenkant naar buiten te laten gaan. Je kan natuurlijk ook UART gebruiken via de GPIO connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Misschien een hele domme vraag maar waar laat ik de RTC batterij in de nieuwe case van Raspberry Pi zelf? Hij zit er nu gewoon 'los' in en dat werkt prima maar hebben ze nergens een plek bedacht waar die in de case had gemoeten? Ik kan er niks over vinden op internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

WoBBeL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
Misschien een hele domme vraag maar waar laat ik de RTC batterij in de nieuwe case van Raspberry Pi zelf?
Die moet je sowieso niet kopen IMHO want zelfs een DIY Case gemaakt met LEGO is van betere kwaliteit dan hun eigen behuizing! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
WoBBeL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
Misschien een hele domme vraag maar waar laat ik de RTC batterij in de nieuwe case van Raspberry Pi zelf?
Je kan hem met wat plak (dubbelzijdig plakband) aan de onderkant van het deksel vastmaken.

De originele behuizingen vind ik zelf vaak teleurstellen. Ondersteuning voor officiële Pi-uitbreidingen is er niet, en nieuwe Pi's koelen er slecht in.

Volgens mij is de enige officiële behuizing die ik ken die iets meer doet een oud model voor de Pi 1B+-3B+, waar je de Pi camera in het deksel kan monteren en waarbij de camera spiekt uit één van de gaten van het Pi logo bovenop. Dat vind ik creatief, maar dat zie je eigenlijk niet meer. :P

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 02-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 20-09 19:18
The Zep Man schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:12:
[...]

De originele behuizingen vind ik zelf vaak teleurstellen. Ondersteuning voor officiële Pi-uitbreidingen is er niet, en nieuwe Pi's koelen er slecht in.
True. Ik heb nu deze voor de 4. Alu, dat koelt van zichzelf vrij goed en je kan er een fan op meebestellen. Het is altijd even wat maanden afwachten voordat een nieuwe Pi weer voldoende goede aftermarket cases krijgt. Ik heb ook de 5 en een 2230 SSD al klaar liggen, en ik wil graag de originele Rpi M.2 hat, en zelfs die is er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:05
Gebruikt iemand hier een Pi Camera V3 i.c.m. met een Raspberry Pi 4 om deze vervolgens te streamen naar een home assistant die op een andere Pi draait? ik kan maar weinig info vinden over de V3 camera module en hoe je dit voor elkaar krijgt met de nieuw V3 camera.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:02
Ik denk dat mijn Raspberry Pi 4 Model B is overleden. Start niet meer op. Groene en rode ledjes branden continue. Heb nog een nieuw image op een andere SD gezet -> start ook niet op. Nog aan de TV gehangen -> geen beeld, ook niet zonder sd card. HDMI0 poort. Bootloader restoren nog geprobeerd, ook niets.

Kan ik nog iets anders proberen?

Gekocht december 2019, vrijwel continue aan gestaan. Ik gebruikte 'm als een dashboard in combinatie met de 7" touchscreen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:04:
Ik denk dat mijn Raspberry Pi 4 Model B is overleden. Start niet meer op. Groene en rode ledjes branden continue. Heb nog een nieuw image op een andere SD gezet -> start ook niet op. Nog aan de TV gehangen -> geen beeld, ook niet zonder sd card. HDMI0 poort. Bootloader restoren nog geprobeerd, ook niets.

Gekocht december 2019, vrijwel continue aan gestaan. Ik gebruikte 'm als een dashboard in combinatie met de 7" touchscreen
ik heb 2 kapotte in 5 jaar, totaal heb ik 7 pi's geloof ik, moet een beetje voorraad hebben niet waar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:04:

Wat voor SD kaarten, beetje betrouwbare? Hoe heb je de bootloader kunnen restoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
pennywiser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:08:
[...]

Wat voor SD kaarten, beetje betrouwbare? Hoe heb je de bootloader kunnen restoren?
Die er in zit is een Samsung EVO Plus 32Gb. Ook wel handig om een nieuwe te bestellen...

Bootloader kon via deze instructie https://pimylifeup.com/raspberry-pi-bootloader/

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 12-12-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:10:
[...]

Die er in zit is een Samsung EVO 32Gb.

Bootloader kon via deze instructie https://pimylifeup.com/raspberry-pi-bootloader/
Probeer eens de kaart te wissen met de officiële SD format tool. https://www.sdcard.org/downloads/formatter/

En flash Rpios daarna eens met Win32imager. https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

De bootloader restoren lukt nu toch niet meer? Ik ben in de war, want dat gaat nu toch dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
pennywiser schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:15:
[...]

Probeer eens de kaart te wissen met de officiële SD format tool. https://www.sdcard.org/downloads/formatter/

En flash Rpios daarna eens met Win32imager. https://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

De bootloader restoren lukt nu toch niet meer? Ik ben in de war, want dat gaat nu toch dan niet?
Geen beeld, geen knipperende LED's. Ik denk echt dat er iets met de hardware is.

Ik zag dat de verkrijgbaarheid weer prima is, dus ik bestel maar gewoon een nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
Check ook je voeding even, die kan ook stuk zijn na een paar jaar aan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
True, en wissel ook de usb c kabel gelijk even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Ik heb een andere voeding gebruikt en een andere usb kabel om te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
Follow up: vandaag is de nieuwe Raspberry PI 4 Model B binnen gekomen. Ik heb 'm direct op de touchscreen geschroefd en hetzelfde SD kaartje er in gestopt en dezelfde voeding aangesloten en alles werkt weer.

Ik gok toch op een hardware defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
dss58 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:06:
[...]

ik heb 2 kapotte in 5 jaar, totaal heb ik 7 pi's geloof ik, moet een beetje voorraad hebben niet waar :)
Ik heb er zes + drie of vier ingericht voor bekenden over een periode van ruim 10 jaar.
Geen eentje stuk ... nog.

Behalve dan dat 1 van die bekenden een SMD componentje eraf heeft gebroken per ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:46:
[...]

Ik heb er zes + drie of vier ingericht voor bekenden over een periode van ruim 10 jaar.
Geen eentje stuk ... nog.

Behalve dan dat 1 van die bekenden een SMD componentje eraf heeft gebroken per ongeluk.
@deHakkelaar is een grote mazzelaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
@dss58 , in het begin had ik niet voor allen een huisje aangeschaft voor bescherming tegen spullen die erop kunnen vallen, vocht, gebruikers etc ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12

_Eend_

🌻🇺🇦

Valt wel mee volgens mij, ik had er 5, maar 1 is er overleden omdat ik zelf gewoon lomp was. De rest draait nu al jaren probleemloos. En ik heb 2x RPi 2, 2x RPi 3 (waarvan er nu 1 door mij is vermoord) en een RPi 4

* _Eend_ klopt af

• dss58
@deHakkelaar bij mij liggen ze open en bloot op tafel :)
Pagina: 1 ... 75 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs