There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
hahahahadeHakkelaar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:57:
@dss58 , geen flitser gebruiken als je fotos maakt
https://www.cnet.com/tech...n-hit-with-certain-flash/
Zie hier:Rickrebr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:01:
Gebruikt iemand hier een Pi Camera V3 i.c.m. met een Raspberry Pi 4 om deze vervolgens te streamen naar een home assistant die op een andere Pi draait? ik kan maar weinig info vinden over de V3 camera module en hoe je dit voor elkaar krijgt met de nieuw V3 camera.
Iemand hier ervaring mee?
https://www.raspberrypi.c...re.html#network-streaming
Klink alsof je EEPROM corrupt is. Je kan de bootloader resetten.Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:02:
[...]
Geen beeld, geen knipperende LED's. Ik denk echt dat er iets met de hardware is.
Ik zag dat de verkrijgbaarheid weer prima is, dus ik bestel maar gewoon een nieuwe.
Installeer op een schone SD kaart de Bootloader EEPROM configuration, en stop die in je Pi4
Makkelijkst met de Raspberry Pi Imager:
https://www.raspberrypi.com/software/
Of had je dat al geprobeerd?
Ja had ik al geprobeerd.Jan121 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:16:
[...]
Klink alsof je EEPROM corrupt is. Je kan de bootloader resetten.
Installeer op een schone SD kaart de Bootloader EEPROM configuration, en stop die in je Pi4
Makkelijkst met de Raspberry Pi Imager:
https://www.raspberrypi.com/software/
Of had je dat al geprobeerd?
:strip_exif()/f/image/wdwxytsxT5qkR9WAFLzbT74o.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zou dat kleine chipje zijn dat mijn 4GB circuitje met elkaar verbind? Gewoon een weerstandje toch?
Dit staat in de dhcpcd.conf file
1
2
3
4
| interface eth0 static ip_address=192.168.1.24/24 static routers=192.168.1.1 static domain_name_servers=8.8.8.8 |
Als ik reboot blijft de RPi op 192.168.1.12 staan.
Als ik de service probeer te starten krijg ik dit:
1
2
| root@raspberrypi:/# sudo service dhcpcd start Failed to start dhcpcd.service: Unit dhcpcd.service not found. |
19roland70 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:56:
IK krijg het niet voor elkaar om de RPi een statisch ip adres te geven .
code:
1 2 3 4 interface eth0 static ip_address=192.168.1.24/24 static routers=192.168.1.1 static domain_name_servers=8.8.8.8
code:
1 2 root@raspberrypi:/# sudo service dhcpcd start Failed to start dhcpcd.service: Unit dhcpcd.service not found.
Die dhcpcd moet je even tabben om te kijken hoe de systemd unit precies heet.systemctl status dhcpcd
systemctl enable --now dhcpcd
systemctl restart dhcpcd
Dat is de systemd methode, ik weet niet of "service" nog iets doet binnen de laatste Raspios versies.
Je kan ook networkmanager gebruiken (nmtui) en dhcpcd eraf gooien (apt purge dhcpcd/dhcpcd5)
[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 24-12-2023 11:05 ]
Het kan inderdaad volgens een YT-video die ik wel eens gezien heb.HenkEisDS schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:03:
Als ik kijk naar mijn RPi 5 4GB lijkt het er op dat je extra ram kan toevoegen.Vereist wel soldeerwerk op microscoopniveau en die tijdsinvestering van minimaal 2 uur gaat in mijn geval nooit lonen voor de 20 euro die een 8GB ram versie extra kost.
[Afbeelding]
Wat zou dat kleine chipje zijn dat mijn 4GB circuitje met elkaar verbind? Gewoon een weerstandje toch?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Daar zijn al Youtube filmpjes over voor de 5? Welke dan?Freee!! schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:39:
[...]
Het kan inderdaad volgens een YT-video die ik wel eens gezien heb.
Maar was het alleen een kwestie van die, ik denk, weerstand vervangen?Freee!! schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:39:
[...]
Het kan inderdaad volgens een YT-video die ik wel eens gezien heb.
Oeps, verkeerd gelezen, gezien voor de 4 (maar ik verwacht, dat het voor de 5 niet echt anders zal zijn).pennywiser schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:49:
[...]
Daar zijn al Youtube filmpjes over voor de 5? Welke dan?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Gezien voor de 4 en dat was ook (en vooral) RAM vervangen.HenkEisDS schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:53:
[...]
Maar was het alleen een kwestie van die, ik denk, weerstand vervangen?
Denk niet dat ze er alvast gratis 4GB bij op solderen. De PCB is geschikt voor 1-2-4 en 8 GB. Het is een soort dipswitch die je moet solderen.HenkEisDS schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:53:
[...]
Maar was het alleen een kwestie van die, ik denk, weerstand vervangen?
Want ik zie wel filmpjes die het weerstandje benoemen, maar daar noemen ze het slechts een markering om de verschillende versie makkelijk uit elkaar te houden.Freee!! schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:54:
[...]
Gezien voor de 4 en dat was ook (en vooral) RAM vervangen.
Naja maakt allemaal niet uit, ik zou er toch niet aan beginnen.
@pennywiser Misschien dat 4 productie batches opstarten duurder is dan de duurdere ramchips bij elkaar opgeteld? Bij auto’s zie je regelmatig dat features wel worden toegevoegd, maar middels software of een ontbrekend stekkertje onbruikbaar gemaakt worden.
[ Voor 24% gewijzigd door HenkEisDS op 24-12-2023 13:01 ]
Dat is vrijwel alleen software. Dus 1x laden van firmware van 1 versie firmware in elke auto. Wil je echter stoelverwarming aanzetten, dan moet je ook echt je stoelen vervangen. De stekker om het aan te sluiten ligt er al wel.HenkEisDS schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:59:
[...]
@pennywiser Misschien dat 4 productie batches opstarten duurder is dan de duurdere ramchips bij elkaar opgeteld? Bij auto’s zie je regelmatig dat features wel worden toegevoegd, maar middels software of een ontbrekend stekkertje onbruikbaar gemaakt worden.
2GB of 8GB kan betekenen dat er andere of meerdere chips worden gebruikt, om dat op 1 PCB te kunnen zet je die hardware switch.
[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 24-12-2023 13:07 ]
Gaat gewoon geautomatiseerd op dezelfde lijn met wat logica (dit geheugen zit in de hopper, dus daar die weerstand solderen).HenkEisDS schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:59:
[...]
Precies er arriveert vanaf de rol het juiste component op 1 en dezelfde PCB. Er lopen dan denk ik 3 rollen voor ram - 2, 4 en 8GB. Om dan onderscheid te maken wordt er een switch gesoldeerd op de juiste plek.Freee!! schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:13:
[...]
Gaat gewoon geautomatiseerd op dezelfde lijn met wat logica (dit geheugen zit in de hopper, dus daar die weerstand solderen).
Dat klopt, als je op de print kijkt dan zie je dat dezelfde printspoortjes naar alle weerstanden gaan. Het is niet meer dan een indicator om te kunnen zien welk type je in handen hebt.HenkEisDS schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:59:
[...]
Want ik zie wel filmpjes die het weerstandje benoemen, maar daar noemen ze het slechts een markering om de verschillende versie makkelijk uit elkaar te houden.
Wil je echt meer geheugen, dan zal je de geheugenchip moeten vervangen door een duurder type. Dat lukt niet met een gewone soldeerbout.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Dat denk je verkeerd; als je kijkt naar de foto van de printplaat hierboven, dan kan je het al zien.pennywiser schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:30:
Ik denk niet dat het alleen een visuele indicator is, want is dan was een beetje inkt printen of stickeren op het PCB wel goedkoper geweest. Dit is echt een dipswitch-achtige oplossing.
Kijk zelf nog eens goed, aan één kant is het inderdaad een doorgaand spoor, aan de andere kant niet.aawe mwan schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:05:
[...]
Dat denk je verkeerd; als je kijkt naar de foto van de printplaat hierboven, dan kan je het al zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CWtKKdVj6Jp6R0E3u372zd2m.jpg?f=user_large)
Aan de andere kant gaat alles naar massa.
Is een meerlaags PCB je kunt helemaal niet zien waar het heengaat.aawe mwan schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:23:
[...]
Aan de andere kant gaat alles naar massa.
Maar opeens mis ik een dag opnames en dat terwijl er toen veel graafwerk e.d. was dus dat is wel jammer.
Ik krijg deze error:
1
2
3
4
5
6
7
| ./camera.sh [66:55:23.822521148] [23098] INFO Camera camera_manager.cpp:284 libcamera v0.1.0+118-563cd78e [66:55:23.914388083] [23101] WARN RPiSdn sdn.cpp:39 Using legacy SDN tuning - please consider moving SDN inside rpi.denoise [66:55:23.919353228] [23101] INFO RPI vc4.cpp:444 Registered camera /base/soc/i2c0mux/i2c@1/ov5647@36 to Unicam device /dev/media2 and ISP device /dev/media0 [66:55:23.919463020] [23101] INFO RPI pipeline_base.cpp:1142 Using configuration file '/usr/share/libcamera/pipeline/rpi/vc4/rpi_apps.yaml' [66:55:23.920305162] [23098] INFO Camera camera.cpp:990 Pipeline handler in use by another process ERROR: *** failed to acquire camera /base/soc/i2c0mux/i2c@1/ov5647@36 *** |
Met veel gegoogle kom ik er niet uit. Toen Pi geupdate en gerestart. Werkte alles weer maar dag later zelfde issue. Waar komt dat opeens vandaan?
Wat ik nu doe is dat ik de Pi elk uur laat herstarten en zo het probleem voor te blijven maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort.
Als iemand een idee/suggestie heeft hou ik me van harte aanbevolen.
:strip_exif()/f/image/HVjjUMeilxnug6XK23CVONhA.jpg?f=fotoalbum_large)
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Als die SystemD Unit er niet is dan heb je DHCPCD gewoon niet in gebruik en moet je gaan uitzoeken wat je wel in gebruik hebt19roland70 schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:56:
IK krijg het niet voor elkaar om de RPi een statisch ip adres te geven .
code:
1 2 3 4 interface eth0 static ip_address=192.168.1.24/24 static routers=192.168.1.1 static domain_name_servers=8.8.8.8
code:
1 2 root@raspberrypi:/# sudo service dhcpcd start Failed to start dhcpcd.service: Unit dhcpcd.service not found.
Opzich niet verkeerd, want /etc/network/interfaces werkt vele malen fijner!
Geen ervaring mee, maar ik zou denken dat er iets op je systeem de Camera overneemt en bezet houdt en het daarom uiteindelijk na een tijdje niet werktMrMarcie schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:06:
Ik heb een raar probleem en ik kom er niet uit. Ik heb een Pi3 en daarop laatste OS zonder enige aanpassingen. Daaraan gekoppeld een Camera met wat breder beeld.werk e.d. was dus dat is wel jammer.
Ik krijg deze error:
code:
1 2 3 4 5 6 7 ./camera.sh [66:55:23.822521148] [23098] INFO Camera camera_manager.cpp:284 libcamera v0.1.0+118-563cd78e [66:55:23.914388083] [23101] WARN RPiSdn sdn.cpp:39 Using legacy SDN tuning - please consider moving SDN inside rpi.denoise [66:55:23.919353228] [23101] INFO RPI vc4.cpp:444 Registered camera /base/soc/i2c0mux/i2c@1/ov5647@36 to Unicam device /dev/media2 and ISP device /dev/media0 [66:55:23.919463020] [23101] INFO RPI pipeline_base.cpp:1142 Using configuration file '/usr/share/libcamera/pipeline/rpi/vc4/rpi_apps.yaml' [66:55:23.920305162] [23098] INFO Camera camera.cpp:990 Pipeline handler in use by another process ERROR: *** failed to acquire camera /base/soc/i2c0mux/i2c@1/ov5647@36 ***
Toen Pi geupdate en gerestart. Werkte alles weer maar dag later zelfde issue. Waar komt dat opeens vandaan?
Gezien de error over dat SDN gedoe zou het me niet verbazen dat er iets verkeerd wordt aangestuurd op een depricated manier en dat script zelf het probleem is omdat die zichzelf onderuit haalt of zo...

TL;DR : Ik zou naar betere software op zoek gaan!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dank je ik ga dat script nog eens wat beter bekijken.nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:58:
Geen ervaring mee, maar ik zou denken dat er iets op je systeem de Camera overneemt en bezet houdt en het daarom uiteindelijk na een tijdje niet werkt
Gezien de error over dat SDN gedoe zou het me niet verbazen dat er iets verkeerd wordt aangestuurd op een depricated manier en dat script zelf het probleem is omdat die zichzelf onderuit haalt of zo...![]()
TL;DR : Ik zou naar betere software op zoek gaan!
Enne, welke software zou jij aanraden dan?
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Wat ik al zei :MrMarcie schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:39:
Enne, welke software zou jij aanraden dan?
nero355 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:58:
Geen ervaring mee
De laatste keer dat ik een Webcam heb gebruikt was denk ik 15 jaar geleden of zo...
Was zo'n ding : https://letsdovideo.com/w.../08/Logitech_Quickcam.jpg
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
nero355 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:40:
[...]
Wat ik al zei :
[...]
De laatste keer dat ik een Webcam heb gebruikt was denk ik 15 jaar geleden of zo...
Was zo'n ding : https://letsdovideo.com/w.../08/Logitech_Quickcam.jpg
Ik heb er deze aan hangen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNQrhWJXFxVDW5K3SpzOAei6.jpg?f=user_large)
Hele goede vraag. Blijkbaar heb je een van de eerste zendingen, want daarbij mist het `plakwerk`.WoBBeL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:33:
Misschien een hele domme vraag maar waar laat ik de RTC batterij in de nieuwe case van Raspberry Pi zelf? Hij zit er nu gewoon 'los' in en dat werkt prima maar hebben ze nergens een plek bedacht waar die in de case had gemoeten? Ik kan er niks over vinden op internet.
Zou je nog nagestuurd kunnen krijgen van de verkoper als je het meldt.
https://forums.raspberryp...pic.php?t=361678#p2170223
Argon ONE V3 case

Blijkbaar hebben ze nog geen officiële productfoto aangezien de bestandsnaam "mockup" aangeeft. Maar zal waarschijnlijk gewoon hetzelfde eruit zien als de Argon ONE V2 case.
Mijn preorder staat in ieder geval al, de Argon ONE V2 behuizing vond ik prachtig, niet alleen vanwege de prima passieve koeling (de hele behuizing is een koellichaam) maar vooral omdat alle aansluitingen naar de achterzijde worden gebracht en voorzien is van normale HDMI aansluitingen ipv micro HDMI.
En was al leverbaar blijkbaar maar al snel uitverkocht:
Argon NEO 5 BRED

(beide pics clickable voor link naar productwebsite van Argon40)
[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 30-12-2023 00:22 ]
review tov de "gewone" actieve cooler
iOS N3rd
Als je de URL gewoon voluit post dan weten we tenminste duidelijk waar het over gaat : YouTube: The Best Raspberry pi 5 Case Is here! Argon NEO 5 BRED Hands OnRo_meo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:22:
https://youtu.be/4FQFgsnKvYM
review tov de "gewone" actieve cooler
Maar windows herkende 'm niet. Dacht dat 't misschien een compatibiliteits ding was. Ik stop 'm terug in de raspberry, maar bedacht me en wilde 'm er weer uithalen..

Make lovecraft not warcraft.
Edge = Edge van een netwerk = Geen Core = Dus minder belangrijk = Niet betrouwbaar genoeg!pennywiser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:40:
Ik wist niet dat een Sandisk Edge cheapass was.
Koop gewoon deze : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/
En je zit altijd goed!
Ik snap het niet geloof iknero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:57:
[...]
Edge = Edge van een netwerk = Geen Core = Dus minder belangrijk = Niet betrouwbaar genoeg!
Koop gewoon deze : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/
En je zit altijd goed!
Zelf koop ik altijd deze: https://www.dataio.nl/san...ax-endurance-u3-100-mb-s/
Moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar sinds ik Endurance kaartjes gebruik, een jaar of 4 nu, geen enkel kaartje meer stuk gehad (gelijk afkloppen). Ik heb geen aardigheid om uren werk aan inrichten onnodig weg te gooien.synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:03:
Ik heb nog steeds Pi Zero met SD kaartjes maar een goede voeding houdt meer kaartjes heel dan dure kaartjes kopen is mijn ervaring. Een combi is natuurlijk nog beter.
Dat van die slechtere voeding verklaart zich door vele undervoltage syslog entries denk ik? Wat zou het anders moeten zijn. Dat kunnen die Endurance kaartjes die ik gebruik prima hebben, als ik zie wat daar allemaal op gelogd wordt hier al jaren.
Samsung Endurance ook gehad, ook prima. Kioxia heeft ze ook.
Maar ieder zijn eigen voorkeur uiteraard.
[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 04-01-2024 19:14 ]
Ik gebruik en goede kaartjes en goede voedingen. In het begin had ik alleen prima kaartjes maar die werden toch gesloopt. Sindsdien altijd eerst een goede voeding. Bij mijn "cluster" van 12 Pi zitten ook goedkope kaartjes tussen maar die doen het tot zover ook nog steeds. De nieuwere Pi's boot ik vanaf het netwerk met PXE en NFS dus daar speelt het hele probleem niet meer.pennywiser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar sinds ik Endurance kaartjes gebruik, een jaar of 4 nu, geen enkel kaartje meer stuk gehad (gelijk afkloppen). Ik heb geen aardigheid om uren werk aan inrichten onnodig weg te gooien.
Dat van die slechtere voeding verklaart zich door vele undervoltage syslog entries denk ik? Wat zou het anders moeten zijn. Dat kunnen die Endurance kaartjes die ik gebruik prima hebben, als ik zie wat daar allemaal op gelogd wordt hier al jaren.
Samsung Endurance ook gehad, ook prima. Kioxia heeft ze ook.
Maar ieder zijn eigen voorkeur uiteraard.
Nice nog beter, heb je dan helemaal geen SD meer nodig of moet je nog een minimal Linux boot partitie op SD er op na houden, en mount ie na booten de NFS share waar alles op staat?synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:28:
[...]
De nieuwere Pi's boot ik vanaf het netwerk met PXE en NFS dus daar speelt het hele probleem niet meer.
Ik vind mijn optie pennywiser want deze :
Is mij te langzaam :Zelf koop ik altijd deze: https://www.dataio.nl/san...ax-endurance-u3-100-mb-s/
Net als alle andere "Endurance" meuk van andere merken!Schrijfsnelheid (max.) 40 MB/s
Ik heb het idee dat al die zogenaamde speciale kaartjes niks anders zijn dan het snelste model wat ze hebben met een flink lagere Write Speed die vaak richting de 20 a 40 MB/s gaat en dat ze dan maar hopen dat je door die beperking niet door de Write Cycles van het kaartje heen brandtDie kaartjes zijn toch Industrial, en sws Sandisk is gewoon goed toch dacht ik.

Een goede voeding is sowieso belangrijk, maar ik heb toch echt een goedkoop kaartje zien overlijden na een tijdjesynoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:03:
Ik heb nog steeds Pi Zero met SD kaartjes maar een goede voeding houdt meer kaartjes heel dan dure kaartjes kopen is mijn ervaring.
Een combi is natuurlijk nog beter.
Moet wel daarbij zeggen dat het een heel oud 2 GB kaartje was dat ik ooit ergens bij kreeg, maar toch : Corrupt is corrupt en dat heb ik nog niet met het eerder genoemd kaartje zien gebeuren!
Vanaf de Pi 3B kun je zonder SD kaartje booten. Met PXE laat je Pi booten vanaf een TFTP share (met de inhoud van de /boot partitie) en vervolgens laat je inderdaad / laden vanaf een NFS server. Overigens kan iSCSI ook maar dat is wat meer werk. Voor alle Pi van voor Pi 3B is een SD kaartje met alleen bootcode.bin genoeg om vanaf het netwerk te booten. Zelfs een Pi 1 B kan dat nog.pennywiser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:32:
[...]
Nice nog beter, heb je dan helemaal geen SD meer nodig of moet je nog een minimal Linux boot partitie op SD er op na houden, en mount ie na booten de NFS share waar alles op staat?
Pi Zero's hebben eigenlijk altijd een SD kaart nodig omdat ze alleen wifi hebben.
Thanks ga ik eens induiken.synoniem schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Vanaf de Pi 3B kun je zonder SD kaartje booten. Met PXE laat je Pi booten vanaf een TFTP share (met de inhoud van de /boot partitie) en vervolgens laat je inderdaad / laden vanaf een NFS server. Overigens kan iSCSI ook maar dat is wat meer werk. Voor alle Pi van voor Pi 3B is een SD kaartje met alleen bootcode.bin genoeg om vanaf het netwerk te booten. Zelfs een Pi 1 B kan dat nog.
Pi Zero's hebben eigenlijk altijd een SD kaart nodig omdat ze alleen wifi hebben.
Zo zou ik het niet willen noemen, getuige ook de reviewsnero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:42:
[...]
[...]
Net als alle andere "Endurance" meuk van andere merken!
Welke Reviews en van wie precies en hoe/wat is er getest ??pennywiser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:57:
Zo zou ik het niet willen noemen, getuige ook de reviews
Ik vind het gewoon zonde van mijn geld om een langzaam kaartje te kopen als je voor een klein verschil een kaartje hebt dat de UHS I Bus volledig kan benuttenNogmaals ieder zijn ding, true er zijn veel snellere kaartjes. Snelheid zoek ik echter niet als eerste naar in productie, maar ik zal het tzt nog eens proberen met zo'n Extreme Pro.
Er zijn zat toepassing waar een SD/lan boot volstaat, dus daar bespaar je misschien een paar knaken door geen m.2 slot te voorzien. Maar aan de andere kant is de SD kaart ook het meest voorkomende punt waarop je systeem stuk gaat.
Deze bijvoorbeeld? Zoals gezegd, snelheid is ondergeschikt voor mij. Alles kan kapot, ook Extreme Pro kaartjes. Die misschien nog wel wat vaker denk ik.nero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Welke Reviews en van wie precies en hoe/wat is er getest ??
https://www.storagereview...-endurance-microsd-review
https://www.zdnet.com/art...-the-wrong-microsd-cards/
https://www.guru3d.com/re...inal-words-and-conclusion
https://www.dpreview.com/...ite-for-16-years-straight
https://www.reddit.com/r/...ry_cards_really_that_big/
https://www.reddit.com/r/...durance_cards_compared_w/
Ehh nee, dit is is gewoon wat bij de officiële bundel werd geleverd, en Sandisk is zo'n beetje hét merk voor SD kaartjes volgens mij, ik koop zelf niks anders.nero355 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:31:
@Sméagol Dat krijg je ervan als je de cheapass modellen koopt : Die gaan op de vreemdste manieren stuk!
Aan de ene kant zou ik denken dat dat het één of andere designfout is, waardoor ik er te veel kracht op kan zetten. Aan de andere kant zouden er dan meer mensen last van moeten hebben. Maar ik deed niks anders dan dan kaartje eruit proberen te trekken met m'n nagel. Ik gebruik nauwelijks microSD kaarten, maar die uit m'n Switch doet niet zo moeilijk (die heb ik ook lopen testen om te kijken of het de adapter was).
Anyway, ik heb direct een nieuwe, en zo'n zelfde besteld (bij Dataio), ben benieuwt of Windows die wel pakt morgen. Ik post hier wel weer als ik er een nieuwe OS versie op m'n Pi heb.
Daarom vind ik stiekem nog steeds een Intel Atom NUCje leuker dan een Raspberry Pi maar die zijn helaas alleen tweedehands nog een beetje betaalbaar..._ferry_ schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:21:
Daarom snap ik persoonlijk niet echt waarom ze bij de Pi 5 nog steeds primair een microSD als bootmedia gebruiken, en je voor een SSD een hat moet aanschaffen welke ze nog aan het ontwikkelen zijn. De hardware is in al die jaren zoveel krachtiger geworden, dual video, meer cores, snellere USB bussen etc. Maar qua storage nog steeds een kaartje wat gewoon een enigszins beperkte levensduur heeft.
Er zijn zat toepassing waar een SD/lan boot volstaat, dus daar bespaar je misschien een paar knaken door geen m.2 slot te voorzien. Maar aan de andere kant is de SD kaart ook het meest voorkomende punt waarop je systeem stuk gaat.
Een SSD in een M.2 slot was inderdaad een prima oplossing geweest voor de Raspberry Pi 5B want je kan voor niet al teveel geld iets kopen dat net zo duur/goedkoop als een microSDXC kaartje is in principe :
- Patriot P300 128GB <= Regulier PCIe model.
- Transcend 420S 120GB <= Klein compact mSATA model dat aan de achterkant van de Pi 5B had gekund zoals je nog weleens hier en daar ziet bij andere bordjes
Ik zal eens kijken of daar nog wat interessants/daadwerkelijk nuttigs tussen zit, thnx!pennywiser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:34:
Deze bijvoorbeeld?
https://www.storagereview...-endurance-microsd-review
https://www.zdnet.com/art...-the-wrong-microsd-cards/
https://www.guru3d.com/re...inal-words-and-conclusion
https://www.dpreview.com/...ite-for-16-years-straight
https://www.reddit.com/r/...ry_cards_really_that_big/
https://www.reddit.com/r/...durance_cards_compared_w/
2230 NVME SSD's hadden prima op de achterkant gepast. Ik heb er al 1 klaar liggen voor als de originele Rpi hat gereleased wordt. Maar m.2 was mooier geweest. Rpi 6 denk ik.nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:29:
[...]
Daarom vind ik stiekem nog steeds een Intel Atom NUCje leuker dan een Raspberry Pi maar die zijn helaas alleen tweedehands nog een beetje betaalbaar...
Een SSD in een M.2 slot was inderdaad een prima oplossing geweest voor de Raspberry Pi 5B want je kan voor niet al teveel geld iets kopen dat net zo duur/goedkoop als een microSDXC kaartje is in principe :
- Patriot P300 128GB <= Regulier PCIe model.
- Transcend 420S 120GB <= Klein compact mSATA model dat aan de achterkant van de Pi 5B had gekund zoals je nog weleens hier en daar ziet bij andere bordjes
[...]
Ik zal eens kijken of daar nog wat interessants/daadwerkelijk nuttigs tussen zit, thnx!
Kaartje werd gewoon herkend, ik vermoed dat ie de eerste keer toen ik 'm eruit haalde al beschadigd was.
Bullseye er op gezet, blijkbaar is Bookwurm niet beschikbaar voor een RPi 3B+.
Ik zal van de zomer 'ns kijken naar een RPi 5, hopelijk heeft die ook een betere microSD slot, want deze is echt verschrikkelijk, ik krijg het kaartje er echt niet makkelijk uit zonder kracht te zetten. Hopelijk hoef ik 'm er voorlopig ook niet uit te halen met deze OS update. Of naar de SSD mogelijkheden kijken.
Wat SD kaartjes betreft: zoals ik al zei, ik koop alleen maar Sandisk. Ik heb een compact camera uit 2007 met een net zo'n oud 4 GB kaartje (normaal SD, geen micro), en die worden beide nog steeds gebruikt. Alle kaartjes die ik ooit gekocht heb doen het gewoon, nog nooit problemen gehad. Ik denk zelf nu dat dit specifieke probleem gewoon door die slot komt.
Draai al een tijdje van SSD dus kan me vergissen maar moet je niet de SD kaart een stukje verder naar binnen drukken waarna deze dmv een veer mechanisme naar buiten komt? Kracht is volgens mij helemaal niet nodig.Sméagol schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:44:
Ik zal van de zomer 'ns kijken naar een RPi 5, hopelijk heeft die ook een betere microSD slot, want deze is echt verschrikkelijk, ik krijg het kaartje er echt niet makkelijk uit zonder kracht te zetten. Hopelijk hoef ik 'm er voorlopig ook niet uit te halen met deze OS update. Of naar de SSD mogelijkheden kijken.
edit: kennelijk vergis ik me en is het ooit met veer mechanisme geweest maar nu niet meer.
[ Voor 6% gewijzigd door ninjazx9r98 op 05-01-2024 22:21 ]
Dat mechanisme zat alleen op de eerste versies met Micro SD, volgens mij alleen de 2. de 1A/B had full SD. De 3 en 4 kon je ze alleen inschuiven.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:18:
[...]
Draai al een tijdje van SSD dus kan me vergissen maar moet je niet de SD kaart een stukje verder naar binnen drukken waarna deze dmv een veer mechanisme naar buiten komt? Kracht is volgens mij helemaal niet nodig.
edit: kennelijk vergis ik me en is het ooit met veer mechanisme geweest maar nu niet meer.
bookworm is wel beschikbaar voor de rpi3b+Sméagol schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:44:
[...]
Bullseye er op gezet, blijkbaar is Bookwurm niet beschikbaar voor een RPi 3B+.
[...]
https://www.raspberrypi.com/software/operating-systems/
heb het hier zelfs draaien op een rpi2:
1
2
3
4
5
6
| pi@raspi1:~ $ lsb_release -a No LSB modules are available. Distributor ID: Raspbian Description: Raspbian GNU/Linux 12 (bookworm) Release: 12 Codename: bookworm |
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ah. Maar Imager geeft die niet als optie. Is er een goede reden om moeilijk te doen en Bookwurm er op te zetten?geenwindows schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:28:
[...]
bookworm is wel beschikbaar voor de rpi3b+
Indien je Windows gebruikt doe het flashen dan alsjeblieft als volgt :Sméagol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:36:
Ah. Maar Imager geeft die niet als optie.
- ISO downloaden van de Raspberry Pi website.
- Wegschrijven naar je kaartje met RuFus
Er is het een en ander veranderd qua /boot eisen bij één van de laatste versies dus ik zou daarom altijd de laatste versie erop zetten als basis en dan gewoon door blijven upgraden totdat daar weer wat aan verandert en je weer een verse versie erop moet flashenIs er een goede reden om moeilijk te doen en Bookwurm er op te zetten?
Tot zover zijn we het eensnero355 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:11:
[...]
Indien je Windows gebruikt doe het flashen dan alsjeblieft als volgt :
- ISO downloaden van de Raspberry Pi website.
De Raspberry Pi Imager heeft zo zijn voordelen, ook voor gedownloade images (WiFi-instellingen, SSH-toegang en zo nog wat).- Wegschrijven naar je kaartje met RuFus
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| perl: warning: Setting locale failed. perl: warning: Please check that your locale settings: LANGUAGE = (unset), LC_ALL = "en_US.UTF-8", LC_CTYPE = "en_US.UTF-8", LC_MESSAGES = "en_US.UTF-8", LANG = "en_US.UTF-8" are supported and installed on your system. perl: warning: Falling back to the standard locale ("C"). locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory |
Als ik sudo raspi-config uitvoer en daar de locals opnieuw instel helpt niks.
Heb /etc/default/locale aangepast en dit erin gezet:
File generated by update-locale
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE=en_US.UTF-8
LC_MESSAGES=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
Helpt helaas ook niet.
Er staan heel veel oplossingen op internet maar helaas werkt hier geen van allen.
Wie heeft de oplossing die wel werkt?
Hangt er vanaf wat je precies aan het doen bent. Je Pi staat ingesteld op een locale en als je op de Pi zelf werkt zou je deze melding niet moeten krijgen. Als je de Pi benaderd via SSH dan geeft hij de locale van de pc mee waar vandaan je de verbinding maakt. Afhankelijk van wat je wil zul je in grote lijnen of de locale van de pc moeten aanpassen of beide locales installeren op je Pi of SSHD op de Pi instellen dat de client locales genegeerd wordt.ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
Iemand een echte oplossing voor dit hardnekkige probleem.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 perl: warning: Setting locale failed. perl: warning: Please check that your locale settings: LANGUAGE = (unset), LC_ALL = "en_US.UTF-8", LC_CTYPE = "en_US.UTF-8", LC_MESSAGES = "en_US.UTF-8", LANG = "en_US.UTF-8" are supported and installed on your system. perl: warning: Falling back to the standard locale ("C"). locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE=en_US.UTF-8
LC_MESSAGES=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
Helpt helaas ook niet.
Er staan heel veel oplossingen op internet maar helaas werkt hier geen van allen.
Waar zie je deze warning? dpkg-reconfigure locales heb ik ooit gedaan of doet dat hetzelfde?ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 perl: warning: Setting locale failed. perl: warning: Please check that your locale settings: LANGUAGE = (unset), LC_ALL = "en_US.UTF-8", LC_CTYPE = "en_US.UTF-8", LC_MESSAGES = "en_US.UTF-8", LANG = "en_US.UTF-8" are supported and installed on your system. perl: warning: Falling back to the standard locale ("C"). locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE=en_US.UTF-8
LC_MESSAGES=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
Helpt helaas ook niet.
Edit @ComTech : even kijk wat heb ik gedaan:
dpkg-reconfigure locales
Alles en_GB (is Groot Brittannië, hoef ik niet) uitgezet en_US.UTF-8 UTF-8 aangezet en toen default locale op "None"
Reboot
Volgens mij was ik er toen vanaf. Ik zie in mijn history dat ik gelijk vrolijk ergens anders mee bezig ging en ik heb de Warning niet meer.. Net getest met WSL en KiTTY (is PuTTY).
Anyway dit lijstje zie ik nu met "locale":
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| root@hostname:~ # locale LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE=en_US.UTF-8 LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_NUMERIC="en_US.UTF-8" LC_TIME="en_US.UTF-8" LC_COLLATE="en_US.UTF-8" LC_MONETARY="en_US.UTF-8" LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" LC_PAPER="en_US.UTF-8" LC_NAME="en_US.UTF-8" LC_ADDRESS="en_US.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8" LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8" LC_ALL=en_US.UTF-8 |
[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2024 13:14 ]
Ik benader de Pi vanaf een mac via SSH.synoniem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:48:
[...]
Hangt er vanaf wat je precies aan het doen bent. Je Pi staat ingesteld op een locale en als je op de Pi zelf werkt zou je deze melding niet moeten krijgen. Als je de Pi benaderd via SSH dan geeft hij de locale van de pc mee waar vandaan je de verbinding maakt. Afhankelijk van wat je wil zul je in grote lijnen of de locale van de pc moeten aanpassen of beide locales installeren op je Pi of SSHD op de Pi instellen dat de client locales genegeerd wordt.
Ik heb zoals @pennywiser aangeeft dpkg-reconfigure locales uitgevoerd (doet hetzelfde als via raspi-config).
Als ik dat dus via SSH uitvoer vanaf de Mac krijg ik dezelfde foutmelding.
Vanaf een andere PC (wel via ssh) gaat het wel goed.
Mijn macbook staat wel op engels misschien heeft het daar wel mee te maken.
Maar wat heb je aangepast met dpkg-reconfigure? Als je niets aanpast verandert er ook niets.ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Ik benader de Pi vanaf een mac via SSH.
Ik heb zoals @pennywiser aangeeft dpkg-reconfigure locales uitgevoerd (doet hetzelfde als via raspi-config).
Als ik dat dus via SSH uitvoer vanaf de Mac krijg ik dezelfde foutmelding.
Vanaf een andere PC (wel via ssh) gaat het wel goed.
Mijn macbook staat wel op engels misschien heeft het daar wel mee te maken.
Ik heb alle GB uitgezet en US UTF8 en NL UTF8 aangezet.pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Maar wat heb je aangepast met dpkg-reconfigure? Als je niets aanpast verandert er ook niets.
Helaas nog steeds de foutmelding.
Ik krijg dit bij locale
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE= LC_CTYPE=UTF-8 LC_NUMERIC="en_US.UTF-8" LC_TIME="en_US.UTF-8" LC_COLLATE="en_US.UTF-8" LC_MONETARY="en_US.UTF-8" LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" LC_PAPER="en_US.UTF-8" LC_NAME="en_US.UTF-8" LC_ADDRESS="en_US.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8" LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8" LC_ALL= |
Ik heb NL niet aangezet. En de edits die je tot nu toe gemaakt hebt, moet je wellicht ongedaan maken eerst.ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Ik heb alle GB uitgezet en US UTF8 en NL UTF8 aangezet.
Helaas nog steeds de foutmelding.
Ik krijg dit bij locale
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE= LC_CTYPE=UTF-8 LC_NUMERIC="en_US.UTF-8" LC_TIME="en_US.UTF-8" LC_COLLATE="en_US.UTF-8" LC_MONETARY="en_US.UTF-8" LC_MESSAGES="en_US.UTF-8" LC_PAPER="en_US.UTF-8" LC_NAME="en_US.UTF-8" LC_ADDRESS="en_US.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8" LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8" LC_ALL=
[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2024 13:20 ]
Heb die nu weer uitgezet.
Ik zie bij jouw locale
LANG=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
Deze velden zijn bij mij leeg .
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sudo update-locale LANG=LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE perl: warning: Setting locale failed. perl: warning: Please check that your locale settings: LANGUAGE = (unset), LC_ALL = (unset), LC_CTYPE = "UTF-8", LANG = "en_US.UTF-8" are supported and installed on your system. perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_US.UTF-8"). *** update-locale: Error: invalid locale settings: LANG=LANG=en_US.UTF-8 |
Ik pruts nog wel even verder
Wat ik hier aangeef zijn de exacte stappen die ik na elke install doe, meer doe ik niet.ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Ik zie bij jouw locale
LANG=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 sudo update-locale LANG=LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE perl: warning: Setting locale failed. perl: warning: Please check that your locale settings: LANGUAGE = (unset), LC_ALL = (unset), LC_CTYPE = "UTF-8", LANG = "en_US.UTF-8" are supported and installed on your system. perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_US.UTF-8"). *** update-locale: Error: invalid locale settings: LANG=LANG=en_US.UTF-8
Je hebt nu LANG=LANG= in de opdracht staan dat is er één teveel.ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Ik zie bij jouw locale
LANG=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 sudo update-locale LANG=LANG=en_US.UTF-8 LANGUAGE perl: warning: Setting locale failed. perl: warning: Please check that your locale settings: LANGUAGE = (unset), LC_ALL = (unset), LC_CTYPE = "UTF-8", LANG = "en_US.UTF-8" are supported and installed on your system. perl: warning: Falling back to a fallback locale ("en_US.UTF-8"). *** update-locale: Error: invalid locale settings: LANG=LANG=en_US.UTF-8
1
2
3
4
| # File generated by update-locale LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_ALL="en_US.UTF-8" LANG="en_US.UTF-8" |
Nu geen foutmelding meer, fingers crossed.
Ook niet als je vanaf pc geconfigureerd met nl_NL-UTF-8 probeert in te loggen?ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:38:
Ondertussen heb ik het volgende toegevoegd aan /etc/default/locale
code:
1 2 3 4 # File generated by update-locale LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_ALL="en_US.UTF-8" LANG="en_US.UTF-8"
Top, maar dit is mijn locale file, die hoor je naar mijn idee niet aan te passen met de hand gezien de eerste comment. Ik heb deze zelf nooit aangepast en update-locale heb ik ook nooit gedraaid. Bij mij heeft dpkg-reconfigure alles geset zoals het nu is.ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:38:
Ondertussen heb ik het volgende toegevoegd aan /etc/default/locale
code:
1 2 3 4 # File generated by update-locale LC_CTYPE="en_US.UTF-8" LC_ALL="en_US.UTF-8" LANG="en_US.UTF-8"
1
2
3
| root@hostname:~ # cat /etc/default/locale # File generated by update-locale #LANG=en_GB.UTF-8 |
Bij mij staat alles uit dus. Oftewel zoals ik aangaf met dpkg-reconfigure default = none.
[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2024 13:44 ]
Vanaf een windows 11 PC welke gewoon op nederlands staat gaat het gewoon goed.synoniem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:40:
[...]
Ook niet als je vanaf pc geconfigureerd met nl_NL-UTF-8 probeert in te loggen?
Zo heb ik het ook gedaan net maar dat gaat het op één of andere manier toch niet goed.pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:41:
[...]
Top, maar dit is mijn locale file, die hoor je naar mijn idee niet aan te passen met de hand gezien de eerste comment. Ik heb deze zelf nooit aangepast en update-locale heb ik ook nooit gedraaid. Bij mij heeft dpkg-reconfigure alles geset zoals het nu is.
code:
1 2 3 root@hostname:~ # cat /etc/default/locale # File generated by update-locale #LANG=en_GB.UTF-8
Bij mij staat alles uit dus. Oftewel zoals ik aangaf met dpkg-reconfigure default = none.
Ik laat het lekker zo het werkt, ben er al veel te lang mee bezig
Ik wilde alleen even een raspberry pi2b uit te meterkast vervangen voor een raspberry pi3.
(draait alleen ser2net voor slimme meter uitlezen voor HomeAssistant.
Maar die 2b draait al bijna 5 jaar en ben bang dat de SD kaart het een keer gaat begeven.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben van plan om over een tijdje de HDD door een SSD te vervangen maar dat gaat nog niet (heb een hele stapel ongebruikte HDDs liggen terwijl alle SSDs in gebruik zijn).
Het zou kunnen dat de HDD een sectorlengte van 4096 bytes gebruikt zonder translation naar een sectorlengte van 512 bytes. De Pi kan alleen booten vanaf een device met sectoren van 512 bytes en dan nog van FAT partition die niet groter is dan 2 GB, zover ik weet.herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:40:
Ik heb een Pi 3B waarbij het OS op de SD kaart corrupt is gegaan. Ik ben van plan om er een oude 2,5" HDD of SSD aan te hangen maar de enige manier waarop ik USB boot aan de praat krijg is via een USB stick. Ook al sluit ik een HDD via USB aan die extern gevoed wordt dan nog doet hij er niks mee. Heb nog een andere 2,5" HDD zonder externe voeding aangesloten maar ook daar start die niet van op.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben van plan om over een tijdje de HDD door een SSD te vervangen maar dat gaat nog niet (heb een hele stapel ongebruikte HDD liggen terwijl alle SSDs in gebruik zijn).
Ik heb zowel de HDDs als de USB stick op dezelfde manier geimaged: via de Raspberry Pi Imager. Zou het daarmee niet automatisch goed moeten gaan?synoniem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:48:
[...]
Het zou kunnen dat de HDD een sectorlengte van 4096 bytes gebruikt zonder translation naar een sectorlengte van 512 bytes. De Pi kan alleen booten vanaf een device met sectoren van 512 bytes en dan nog van FAT partition die niet groter is dan 2 GB, zover ik weet.
3B of 3B+herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:40:
Ik heb een Pi 3B waarbij het OS op de SD kaart corrupt is gegaan. Ik ben van plan om er een oude 2,5" HDD of SSD aan te hangen maar de enige manier waarop ik USB boot aan de praat krijg is via een USB stick. Ook al sluit ik een HDD via USB aan die extern gevoed wordt dan nog doet hij er niks mee. Heb nog een andere 2,5" HDD zonder externe voeding aangesloten maar ook daar start die niet van op.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ben van plan om over een tijdje de HDD door een SSD te vervangen maar dat gaat nog niet (heb een hele stapel ongebruikte HDDs liggen terwijl alle SSDs in gebruik zijn).
https://www.instructables...-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/
3B en ik heb de USB boot bit aangepast (hij boot immers prima vanaf een USB stick)
Nee want de USB stick zal hardwarematig gewoon 512 bytes sectorlengte hebben maar de HDD mogelijk niet.herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:59:
[...]
Ik heb zowel de HDDs als de USB stick op dezelfde manier geimaged: via de Raspberry Pi Imager. Zou het daarmee niet automatisch goed moeten gaan?
Je zegt dat je een SSD tzt wil, waarom niet tot die tijd USB stick aanhouden. Of heb je veel disk ruimte nodig? In dat geval, boot normaal van USB en mount de HDD in fstab.herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:17:
[...]
3B en ik heb de USB boot bit aangepast (hij boot immers prima vanaf een USB stick)Zou het een timeout kunnen zijn omdat HDDs tijd nodig hebben om op te spinnen?
Ik zou graag willen begrijpen waarom het niet werkt, de kans is namelijk aanwezig dat het dalijk met een SSD ook niet werkt.pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:47:
[...]
Je zegt dat je een SSD tzt wil, waarom niet tot die tijd USB stick aanhouden. Of heb je veel disk ruimte nodig? In dat geval, boot normaal van USB en mount de HDD in fstab.
Uiteraard is de HDD als tweede drive mounten een optie maar dat vind ik geen optimale situatie.
SSD moet gewoon gaan: https://raspberrytips.com/boot-from-ssd-on-raspberry-pi/herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Ik zou graag willen begrijpen waarom het niet werkt, de kans is namelijk aanwezig dat het dalijk met een SSD ook niet werkt.
Uiteraard is de HDD als tweede drive mounten een optie maar dat vind ik geen optimale situatie.
En ik denk dat je HDD extra (eigen) danoontje power nodig heeft, niet via USB. De 2.5 dan.
Verder als dat het niet is kan het ook per USB adapter enorm verschillen.
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=275556
[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 07-01-2024 19:24 ]
Is dat een "kant en klare" USB disk waar je nu mee aan het testen bent? Niet alle SATA - USB converters/kabels zijn geschikt om een RPI van te booten.herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Ik zou graag willen begrijpen waarom het niet werkt, de kans is namelijk aanwezig dat het dalijk met een SSD ook niet werkt.
Wat meer info op bijv deze (wat oudere) URL
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/
Nee ik heb twee zelfbouw enclosures.ninjazx9r98 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:24:
[...]
Is dat een "kant en klare" USB disk waar je nu mee aan het testen bent? Niet alle SATA - USB converters/kabels zijn geschikt om een RPI van te booten.
Wat meer info op bijv deze (wat oudere) URL
https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/
Heb wat rond zitten neuzen op fora en denk dat ik tegen twee dingen aanloop:
1. De HDDs zijn niet binnen 2 seconden (default boot timeout) na power on "online" voor de Pi. Gevolg: ze bestaan niet.
2. Power draw van USB HDDs zonder externe voeding is te hoog. Gevolg: errors tijdens het aansluiten.
Ik moet dus of een SSD/een USB hub met eigen voeding regelen en/of de boot timeout zien aan te passen. Dat laatste lijkt nog niet te lukken, heb nu meerdere parameters in /boot/config.txt gezet maar hij pakt ze niet op. Iemand die dit succesvol heeft weten aan te passen?
Krijg steeds meer het idee dat de Pi het niet gaat worden als ik er geen geld tegenaan gooi, waar ik nu net geen zin in had gezien alle hardware die ik hier nog heb liggen.
Ik denk dan 2 want de USB HDD worden wel gezien ook al zijn dan "spinning up" maar of dat ze gezien worden als ze onvoldoende stroom hebben lijkt me onwaarschijnlijk.herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Nee ik heb twee zelfbouw enclosures.
Heb wat rond zitten neuzen op fora en denk dat ik tegen twee dingen aanloop:
1. De HDDs zijn niet binnen 2 seconden (default boot timeout) na power on "online" voor de Pi. Gevolg: ze bestaan niet.
2. Power draw van USB HDDs zonder externe voeding is te hoog. Gevolg: errors tijdens het aansluiten.
Ik moet dus of een SSD/een USB hub met eigen voeding regelen en/of de boot timeout zien aan te passen. Dat laatste lijkt nog niet te lukken, heb nu meerdere parameters in /boot/config.txt gezet maar hij pakt ze niet op. Iemand die dit succesvol heeft weten aan te passen?
Krijg steeds meer het idee dat de Pi het niet gaat worden als ik er geen geld tegenaan gooi, waar ik nu net geen zin in had gezien alle hardware die ik hier nog heb liggen.
het KAN zijn dat je HDD nog niet "klaar" is. Ik heb het voor de overgang naar SSD's ook gehad met (ik meen) WD of Toshiba HDD's en de Pi3B.herrieschopper schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:40:
De oplossing van toen was ongeveer conform hier; https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=41911
Ik heb geen idee of dat bij de nieuwe versie van het OS nog steeds zo opgelost kan worden maar een delay toevoegen is zeker een richting om uit te zoeken. Helaas kan ik m'n oude notities nu even niet vinden.
/f/image/Fe4JsKnPDoROo462XmxAKTG8.png?f=fotoalbum_large)
Ik probeer mijn eerste Raspberry Pi Zero 2W op te starten.
- MicroSD-kaart toegevoegd (die leeg is)
- Mini HDMI aangesloten op HDMI, HDMI-kabel naar de monitor
- Micro-USB aangesloten op mijn laptop als voeding.
Resultaat: Geen reactie / monitor blijft zwart. Ik kan niet zien/horen dat de stroom actief is ingeschakeld, er knipperen ook geen LEDs. Ik zou op zijn minst iets op het scherm van de monitor willen zien. Wat doe ik verkeerd?
Zover ik weet doet een Pi 1, 2 en Zero helemaal niets totdat bootcode.bin geladen is. Als die is geladen zie je het regenboogscherm en met ledjes de pogingen om te booten.Autarky schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:53:
[Afbeelding]
Ik probeer mijn eerste Raspberry Pi Zero 2W op te starten.
- MicroSD-kaart toegevoegd (die leeg is)
- Mini HDMI aangesloten op HDMI, HDMI-kabel naar de monitor
- Micro-USB aangesloten op mijn laptop als voeding.
Resultaat: Geen reactie / monitor blijft zwart. Ik kan niet zien/horen dat de stroom actief is ingeschakeld, er knipperen ook geen LEDs. Ik zou op zijn minst iets op het scherm van de monitor willen zien. Wat doe ik verkeerd?
Bedankt, image er opnieuw opgezet en het werkt nu inderdaad!dss58 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:54:
@Autarky staat de image wel goed op het SD kaartje ?
Mooi! Hou er ook rekening mee dat het wellicht niet voldoende is om de USB-poort van een laptop als voeding te gebruiken. De aangeraden power supply voor de Pi Zero 2 W is 2.5 A, de gemiddelde USB poort geeft een stuk minder amperes.Autarky schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:18:
[...]
Bedankt, image er opnieuw opgezet en het werkt nu inderdaad!
Gewoon rösti
Het enige wat ik altijd nodig heb is SSH aanzetten en tegenwoordig komt daar nog eens een nieuwe gebruiker bij geloof ik i.p.v. het oude default pi en dat was het dan...Freee!! schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:53:
De Raspberry Pi Imager heeft zo zijn voordelen, ook voor gedownloade images (WiFi-instellingen, SSH-toegang en zo nog wat).
Is allemaal zo gedaan via https://www.raspberrypi.c...ration.html#remote-access
Ik doe het dan via DD onder Linux trouwens
Ik los dit altijd op en vergeet het vervolgens tegen de tijd dat ik het de volgende keer weer moet doen...ComTech schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:18:
code:
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE=en_US.UTF-8
LC_MESSAGES=en_US.UTF-8
LC_ALL=en_US.UTF-8
Helpt helaas ook niet.

Volgens mij zou het weleens dit kunnen zijn :
Maar ik ben ook lomp genoeg om dit te doen :pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:55:
dpkg-reconfigure locales heb ik ooit gedaan of doet dat hetzelfde?
Edit @ComTech : even kijk wat heb ik gedaan:
dpkg-reconfigure locales
Alles en_GB (is Groot Brittannië, hoef ik niet) uitgezet en_US.UTF-8 UTF-8 aangezet en toen default locale op "None"
Reboot
Gezien het feit dat er genoeg plekken zijn in de Linux/*BSD wereld waar zoiets staat vermeld, maar je het stiekem toch wel kan aanpassen zonder verder gezeik, echter is dit niet één ervan geloof ik...pennywiser schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:41:
Top, maar dit is mijn locale file, die hoor je naar mijn idee niet aan te passen met de hand gezien de eerste comment.
Het is geen Microsoft Windows Remote Desktop (Terminal Server) en de Keyboard/Language toestanden die daarbij komen te kijkensynoniem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:48:
Hangt er vanaf wat je precies aan het doen bent.
Je Pi staat ingesteld op een locale en als je op de Pi zelf werkt zou je deze melding niet moeten krijgen.
Als je de Pi benaderd via SSH dan geeft hij de locale van de pc mee waar vandaan je de verbinding maakt.
Afhankelijk van wat je wil zul je in grote lijnen of de locale van de pc moeten aanpassen of beide locales installeren op je Pi of SSHD op de Pi instellen dat de client locales genegeerd wordt.
Werkt ook.nero355 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Het enige wat ik altijd nodig heb is SSH aanzetten en tegenwoordig komt daar nog eens een nieuwe gebruiker bij geloof ik i.p.v. het oude default pi en dat was het dan...
Is allemaal zo gedaan via https://www.raspberrypi.c...ration.html#remote-access
Ik doe het dan via DD onder Linux trouwens
Werd zenuwachtig van het idee de SD kaart er nog 'n s uit te halen, maar gouden tip:
Haal je RPi gewoon uit elkaar, en de SD kaart gaat er makkelijk uit. Met de officiële case heb je een hefboomfunctie.
Anyway, even de basic setup en updates gedaan.
Ik snap echt nog steeds niet dat 2 OS versies later, overscan nog steeds een ding is.. Fix ik later wel.
Firefox gekozen, maar doet 't voor geen meter. Misschien dat Bookwurm daarom geen standaard optie was in imager. SSH aangezet, en ik kan weer inloggen!
Misschien had ik toch voor headless moeten gaan, maar zo lang ik niet aan de browser zit, werkt 't denk ik prima. Af en toe een desktop omgeving vind ik wel prettig (leuke wallpaper trouwens).
Alle zooi downloaden zoals mysql etc doe ik de volgende keer wel.
Kan je ook uitzetten op je TV natuurlijk!Sméagol schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:05:
Ik snap echt nog steeds niet dat 2 OS versies later, overscan nog steeds een ding is.. Fix ik later wel.
't is een computer monitor met precies 1920*1080. Windows had er nooit moeite mee.
In eerste instantie werkte dat voor geen meter via Wifi: ping tijden van meer dan een halve seconde, en VNC werkte als stroop.
Toen het ding 20 cm verplaatst, zodat hij niet meer naast de (uitstaande) Apple TV stond.
Dat hielp. Nu werkt hij lekker.
zo min mogelijk wifi gebruikenwjvh schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:07:
Vandaag mijn P5 ontvangen.
In eerste instantie werkte dat voor geen meter via Wifi: ping tijden van meer dan een halve seconde, en VNC werkte als stroop.
Toen het ding 20 cm verplaatst, zodat hij niet meer naast de (uitstaande) Apple TV stond.
Dat hielp. Nu werkt hij lekker.
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs