Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:26
Weet ik. Maar in dit geval vond ik het bijzonder dat direct naast de Apple TV een ongelukkige plaats is voor het arme apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:31
ik ben nieuw hier qua Home Assistant. Onlangs mijn pi5 - plus SSD - met HAOS 11.4 gevuld, eerste integraties gedaan. Helemaal happy was ik. Op de router heeft de pi5 een static ip en is bekabeld aangesloten. Gisteren is de stekker uit het stopcontactt getrokken. En heeft ie een paar uur powerless gestaan. Stekker er weer in, maar hij 'komt niet op', zelfs niet na uren. Hij verschijnt niet in mijn router. Ik heb de router gereboot maar helaas. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:56
Jailhouse schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:05:
ik ben nieuw hier qua Home Assistant. Onlangs mijn pi5 - plus SSD - met HAOS 11.4 gevuld, eerste integraties gedaan. Helemaal happy was ik. Op de router heeft de pi5 een static ip en is bekabeld aangesloten. Gisteren is de stekker uit het stopcontactt getrokken. En heeft ie een paar uur powerless gestaan. Stekker er weer in, maar hij 'komt niet op', zelfs niet na uren. Hij verschijnt niet in mijn router. Ik heb de router gereboot maar helaas. Iemand tips?
scherm aan hangen en kijken wat ie doet ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Webgnome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:16:
[...]

scherm aan hangen en kijken wat ie doet ?
Tja, geen micro hdmi in huis. Ik denk dat ik 'm opnieuw installeer. De vorige keer zat de tijd vooral in het leren kennen vd UI en een mosquitto server werkend krijgen. Hoort bij kennisopbouw denk ik dan maar. Straks maar wel kijken naar backup mogelijkheden en vooral naar het netjes down brengen (ik hoop dat dat een simpele knop is in HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Jailhouse schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Tja, geen micro hdmi in huis. Ik denk dat ik 'm opnieuw installeer. De vorige keer zat de tijd vooral in het leren kennen vd UI en een mosquitto server werkend krijgen. Hoort bij kennisopbouw denk ik dan maar. Straks maar wel kijken naar backup mogelijkheden en vooral naar het netjes down brengen (ik hoop dat dat een simpele knop is in HA).
toen ik mijn pi 3 kocht zat daar een verloopstekkertje bij naar full hdmi. Hier niet?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
Webgnome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:12:
[...]

toen ik mijn pi 3 kocht zat daar een verloopstekkertje bij naar full hdmi. Hier niet?
Nee, helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Jailhouse schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:59:
[...]
Die Pi5 heeft zelf een knop, gebruiken voordat je de stekker eruit trekt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:36
Klinkt inderdaad als corrupt OS. Vaker gezien nadat stekker eruit was getrokken of groep er af. Ik hang ze eigenlijk altijd achter een UPS.

Voor dezelfde reden ooit de micro HDMI naar HDMI verloop gekocht. Komt een moment dat je hem aan je scherm wilt controleren (zoals nu). Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ruvetuve schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Klinkt inderdaad als corrupt OS. Vaker gezien nadat stekker eruit was getrokken of groep er af. Ik hang ze eigenlijk altijd achter een UPS.
De reden voor mij voor een nachtelijke backup, direct terugzetten van de laatste backup heeft me al een paar keer goed geholgen, soms moest ik terug naar de voorlaatste, nog steeds beter dan opnieuw beginnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Freee!! schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:50:
[...]

De reden voor mij voor een nachtelijke backup, direct terugzetten van de laatste backup heeft me al een paar keer goed geholgen, soms moest ik terug naar de voorlaatste, nog steeds beter dan opnieuw beginnen.
waarmee maak je de backups Ben wel benieuwd naar wil het zelf ook een keertje in elkaar zetten namelijk

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

Rouwette

Rouwette.com

Webgnome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:53:
[...]

waarmee maak je de backups Ben wel benieuwd naar wil het zelf ook een keertje in elkaar zetten namelijk
ik gebruik Google drive om backups weg te schrijven.

Addon: Home Assistant Google Drive Backup

Backup om de 3 dagen om 2:00 en de laatste 3 blijven op de Google drive staan, op de Nuc zelf blijven er 5 staan.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Webgnome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Ik heb een script van internet gekopiëerd en aangepast, maakt met dd een complete kopie van de SD-kaart, welke daarna met pishrink en zip tot een redelijk formaat wordt teruggebracht en daarna een paar dagen bewaard. De backup kan met de Raspberry Pi Imager direct teruggeflashed worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
#!/bin/bash
#
# Automate Raspberry Pi Backups
#
# Usage: system_backup.sh {path} {days of retention}
#
# Below you can set the default values if no command line args are sent.
# The script will name the backup files {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
# When the script deletes backups older then the specified retention
# it will only delete files with it's own $HOSTNAME.
#

# Declare vars and set standard values
### backup_path=/mnt/backup
backup_path=$(dirname ${BASH_SOURCE[0]})
retention_days=3
block_size=16M
ImageName=$(date +%Y%m%d_%H).$HOSTNAME.img
DspName=000_$HOSTNAME
PATH=$PATH:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/sbin:/scripts; export PATH

# Check that we are root!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "**********************************"
echo "*** This needs to run as root! ***"
echo ""
exit
fi

# Check to see if we got command line args
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Create trigger to force file system consistency check if image is restored
touch /boot/forcefsck
# Create file showing the name so SD cards are identifiable
echo $(date +%Y-%m-%d_%H) > /boot/$DspName
# Now flush the buffers so the files are included in the backup!
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) Start Flush > $backup_path/$DspName
sync; echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
# And it is nice to have a log of the actions.
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Flush, Start Backup >> $backup_path/$DspName

# Perform backup
# dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=4M
# dd if=/dev/mmcblk0 bs=$block_size | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d_%H).img.zip
dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$ImageName bs=$block_size
# echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Backup, Start Zip >> $backup_path/$DspName
# gzip -c $backup_path/$ImageName > $backup_path/$ImageName.gz
# echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Zip, Start Clean Up >> $backup_path/$DspName
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Backup, Start PiShrink >> $backup_path/$DspName
pishrink.sh $backup_path/$ImageName 
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End PiShrink, Start Zip >> $backup_path/$DspName
gzip -c $backup_path/$ImageName > $backup_path/$ImageName.gz
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Zip, Start Clean Up >> $backup_path/$DspName
rm $backup_path/$ImageName

## Remove fsck trigger
## rm /boot/forcefsck

# Delete old backups
# find $backup_path/$HOSTNAME.*.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete
# find $backup_path/*.$HOSTNAME.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete
find $backup_path/*.$HOSTNAME.img.gz -mtime +$retention_days -type f -delete
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Clean Up >> $backup_path/$DspName

echo $backup_path/$ImageName.gz > $backup_path/latest_backup

# Reboot after backup but only on Sunday
DOW=$(date +"%a")
if [ "${DOW}" == "Sun" ]
then 
    echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) Rebooting in 3 minutes >> $backup_path/$DspName
    echo "/sbin/reboot" | at now +3 minutes
else
    # Remove fsck trigger
    rm /boot/forcefsck
fi

EDIT: Dit script staat op de HDD/SSD waar de backup op gemaakt wordt*) en wordt met crontab gestart, verschillende tijden voor de verschillende RPi's (en elke RPi zijn eigen schijf).

Ik heb ook scripts lopen, die de laatste backup van elke RPi kopiëren naar een centrale locatie (daar is dat laatste commando voor de reboot sectie voor).

*) Zodat de SD-kaart niet vernaggeld wordt als de mount van de HDD/SSD en keer niet werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 13-01-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Freee!! schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb een script van internet gekopiëerd en aangepast, maakt met dd een complete kopie van de SD-kaart, welke daarna met pishrink en zip tot een redelijk formaat wordt teruggebracht en daarna een paar dagen bewaard. De backup kan met de Raspberry Pi Imager direct teruggeflashed worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
#!/bin/bash
#
# Automate Raspberry Pi Backups
#
# Usage: system_backup.sh {path} {days of retention}
#
# Below you can set the default values if no command line args are sent.
# The script will name the backup files {$HOSTNAME}.{YYYYmmdd}.img
# When the script deletes backups older then the specified retention
# it will only delete files with it's own $HOSTNAME.
#

# Declare vars and set standard values
### backup_path=/mnt/backup
backup_path=$(dirname ${BASH_SOURCE[0]})
retention_days=3
block_size=16M
ImageName=$(date +%Y%m%d_%H).$HOSTNAME.img
DspName=000_$HOSTNAME
PATH=$PATH:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/sbin:/scripts; export PATH

# Check that we are root!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "*** This needs to run as root! ***"
echo ""
exit
fi

# Check to see if we got command line args
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Create trigger to force file system consistency check if image is restored
touch /boot/forcefsck
# Create file showing the name so SD cards are identifiable
echo $(date +%Y-%m-%d_%H) > /boot/$DspName
# Now flush the buffers so the files are included in the backup!
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) Start Flush > $backup_path/$DspName
sync; echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
# And it is nice to have a log of the actions.
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Flush, Start Backup >> $backup_path/$DspName

# Perform backup
# dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=4M
# dd if=/dev/mmcblk0 bs=$block_size | gzip > $backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d_%H).img.zip
dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$ImageName bs=$block_size
# echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Backup, Start Zip >> $backup_path/$DspName
# gzip -c $backup_path/$ImageName > $backup_path/$ImageName.gz
# echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Zip, Start Clean Up >> $backup_path/$DspName
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Backup, Start PiShrink >> $backup_path/$DspName
pishrink.sh $backup_path/$ImageName 
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End PiShrink, Start Zip >> $backup_path/$DspName
gzip -c $backup_path/$ImageName > $backup_path/$ImageName.gz
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Zip, Start Clean Up >> $backup_path/$DspName
rm $backup_path/$ImageName

## Remove fsck trigger
## rm /boot/forcefsck

# Delete old backups
# find $backup_path/$HOSTNAME.*.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete
# find $backup_path/*.$HOSTNAME.img.zip -mtime +$retention_days -type f -delete
find $backup_path/*.$HOSTNAME.img.gz -mtime +$retention_days -type f -delete
echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) End Clean Up >> $backup_path/$DspName

echo $backup_path/$ImageName.gz > $backup_path/latest_backup

# Reboot after backup but only on Sunday
DOW=$(date +"%a")
if [ "${DOW}" == "Sun" ]
then 
    echo $(date +%Y-%m-%d_%H:%M:%S) Rebooting in 3 minutes >> $backup_path/$DspName
    echo "/sbin/reboot" | at now +3 minutes
else
    # Remove fsck trigger
    rm /boot/forcefsck
fi
zal deze eens testen een keertje. Maar als ik het zie worden er geen services etc gestopt? Is dat niet trcky? Zie ook een reboot op zondag. Waarom zou je dat willen? Dan gaat je uptime timer er aan :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Webgnome schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:07:
[...]
zal deze eens testen een keertje. Maar als ik het zie worden er geen services etc gestopt? Is dat niet trcky? Zie ook een reboot op zondag. Waarom zou je dat willen? Dan gaat je uptime timer er aan :+
Het is een klein beetje tricky om de backup te draaien met actieve services, maar het risico is beperkt, zeker op een rustig tijdstip. Zolang die actieve services maar niet naar de SD-kaart schrijven tijdens de backup, is er niets aan de hand.
Wat betreft de reboot op zondag, in het verleden had ik geregeld stabiliteitsproblemen na iets meer dan een week, toen ingevoerd en nooit reden gehad dat te verwijderen. En die update timer interesseert me niet, ik wil gewoon dat het goed werkt. De enige belangrijke functie die er even uit ligt tijdens de reboot is DHCP, alle andere belangrijke functies zitten redundant op meerdere RPi's. En op het tijdstip van de reboot kan het netwerk best 25 seconden zonder DHCP.

EDIT: Maar voel je vrij het naar eigen inzicht aan te passen, heb ik ook gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 13-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
Mag ik als backup optie hier rsnapshot aanbevelen? Incrementeel, dus alleen veranderde zaken. Regelmaat en hoeveelheid zelf te bepalen.

https://wiki.archlinux.org/title/rsnapshot
https://rsnapshot.org/

[ Voor 25% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:36
Ik draai praktisch alles in docker dus backup de app data folder (met structuur als app data/homeassistant) en de docker compose files er in ook.

rclone naar NAS en OneDrive. Indien iets corrupt zet ik Ubuntu terug en docker en we draaien weer of migratie naar andere docker Pi of NAS.

Log check via Grafana of backup gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wjvh schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:01:
Weet ik. Maar in dit geval vond ik het bijzonder dat direct naast de Apple TV een ongelukkige plaats is voor het arme apparaat.
Ik zou ook ongelukkig worden als ik heel de tijd naast dat ding zou moeten zitten... :+

/Flauw O-)
ik ben nieuw hier qua Home Assistant. Onlangs mijn pi5 - plus SSD - met HAOS 11.4 gevuld, eerste integraties gedaan. Helemaal happy was ik. Op de router heeft de pi5 een static ip en is bekabeld aangesloten. Gisteren is de stekker uit het stopcontactt getrokken. En heeft ie een paar uur powerless gestaan. Stekker er weer in, maar hij 'komt niet op', zelfs niet na uren. Hij verschijnt niet in mijn router. Ik heb de router gereboot maar helaas.

Iemand tips?
Mijn Raspberry Pi 3B heeft dergelijke toestanden een keer of 5 keer overleefd en indien nodig werd er een fsck gestart na het booten dus ik vind het best wel raar dat het bij jou zelfs i.c.m. een SSD verkeerd is gegaan :?

Nou moet ik ook weer wel daarbij zeggen dat 99% van de SSD's die er tekoop zijn eigenlijk heel slecht in elkaar zitten qua bescherming tegen stroomverlies, maar dan nog : Mijn microSDXC kaartje heeft het dus wel meerdere keren overleefd en die zitten nog slechter in elkaar!
Bij mijn Pi 3B modellen werd die niet meegeleverd dus ik gok dat het aan de webshop ligt waar jij de Pi 3B hebt besteld :?

Volgens mij ook niet nodig trouwens, maar ik heb twee verschillende HDMI kabels reserve liggen (Full size en één maatje kleiner voor mijn Canon dSLR's) dus ik weet het effe niet zeker...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 09:59

joost89

Android <3

Goedeavond,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn Raspberry Pi 5, aan de muur te monteren middels een Wall mount. Daarbij zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om hem gemakkelijk vast & los te klikken of schuiven.

Is er iemand die een dergelijke Wall mount heeft en kan aanraden? Ik wil mijn Raspberry Pi 5 gaam gebruiken als een Torrent box/Kodi Player.

Met Google kom ik er niet echt iets tegen waarbij je hem gemakkelijk los kan maken. Misschien dat het simpelweg niet bestaat.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door joost89 op 13-01-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25
nero355 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Bij mijn Pi 3B modellen werd die niet meegeleverd dus ik gok dat het aan de webshop ligt waar jij de Pi 3B hebt besteld :?

Volgens mij ook niet nodig trouwens, maar ik heb twee verschillende HDMI kabels reserve liggen (Full size en één maatje kleiner voor mijn Canon dSLR's) dus ik weet het effe niet zeker...
Pi 3B heeft nog een full size HDMI aansluiting, dus een verloop is inderdaad niet nodig :Y)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

joost89 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:27:
Goedeavond,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn Raspberry Pi 5, aan de muur te monteren middels een Wall mount. Daarbij zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om hem gemakkelijk vast & los te klikken of schuiven.

Is er iemand die een dergelijke Wall mount heeft en kan aanraden? Ik wil mijn Raspberry Pi 5 gaam gebruiken als een Torrent box/Kodi Player.

Met Google kom ik er niet echt iets tegen waarbij je hem gemakkelijk los kan maken. Misschien dat het simpelweg niet bestaat.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb ze wel gezien, weet niet meer welke, in ieder geval niet de Argon en Flirc cases (net nagekeken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
alesandro_46 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Pi 3B heeft nog een full size HDMI aansluiting, dus een verloop is inderdaad niet nodig :Y)
Sorry klopt zal dan wel bij de zero zijn geweest. Ik ben iig zon verloop stekkertje ergens bij gekregen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Welke voeding gebruik je? Als de rPi5 zijn voeding niet leuk vindt pauzeert te boot totdat je op het knopje drukt om toch door te gaan met booten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:26
[...]

Bij de 5 die ik kocht zat er geen verloop stekker bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

joost89 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:27:

Is er iemand die een dergelijke Wall mount heeft en kan aanraden?
IMHO waren er genoeg behuizingen tekoop die "wallmounten" zoals je dat bijvoorbeeld met een Router of Switch kan doen : Twee schroeven in de muur zetten en dan het apparaat erop schuiven.

Voorbeelden :
- https://www.mechatronicsa...t/uploads/2016/10/019.jpg
- https://cdn.instructables...o=webp&frame=1&height=300

Zoek je zoiets of iets anders ??
Ik wil mijn Raspberry Pi 5 gaam gebruiken als een Torrent box/Kodi Player.
Ik zou die twee dingen los van elkaar draaien en eigenlijk niet eens een Raspberry Pi ervoor gebruiken heel eerlijk gezegd... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:07:
[...]
Ik zou die twee dingen los van elkaar draaien en eigenlijk niet eens een Raspberry Pi ervoor gebruiken heel eerlijk gezegd... ;)
Hangt ervan af, als je ze toch al hebt ;)
Op één draait qBittorrent, op twee andere heb ik MiniDLNA draaien (lichtelijk aangepast zodat de naam ook zichtbaar is in de browser GUI), één voor mij en één met films speciaal voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Freee!! schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:31:
Hangt ervan af, als je ze toch al hebt ;)
Dan zou ik nog steeds twijfelen of dat een goed is en of een "NUC" achtig kastje niet een beter idee is of misschien zelfs wat meer dan dat voor het BitTorrent gedeelte ;)

Als Kodi doosje moet je gewoon lekker aan de Nvidia Shield TV 2019 Pro dan wel iets van een Vero 5 van het OSMC Team of iets soortgelijks :Y)
Op twee andere heb ik MiniDLNA draaien
Ik vond DLNA in het verleden altijd een geval van "Good idea gone wrong..." dus ik vraag me af wat je daar tegenwoordig nog aan hebt met al het Apple/Google geweld op dat gebied wat helaas de standaard is geworden :?

- Wat kijk/luister je ermee ?
- Met welke apparaten ?
- Met welke software ?
- enz. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost89

joost89

Android <3

Dankjewel! Dit is exact wat ik zoek. Is dit ergens te koop? 🙂
nero355 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:07:
[...]
Eerlijk gezegd ben ik geheel nieuw met Rpi. Het volgende heb ik er al op draaien:

- NordVPN
- Torrent Client
- Kodi

Zit er nog over na te denken om er home assistant op te draaien om het een en ander in huis te gaan automatiseren.

Ik ben gewoon aan het knutselen en zoek wat doelen om hem te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarax
  • Laatst online: 26-06 20:31
joost89 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:15:
[...]

[...]

Eerlijk gezegd ben ik geheel nieuw met Rpi. Het volgende heb ik er al op draaien:

- NordVPN
- Torrent Client
- Kodi

Zit er nog over na te denken om er home assistant op te draaien om het een en ander in huis te gaan automatiseren.

Kijk ook eens naar Pihole!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

joost89 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:15:
Ik weet niet welke winkel het eventueel verkoopt dus ik heb maar effe rondgekeken op good old eBay gewoon : https://www.ebay.com/itm/225081099543
Kijk effe bij welke betrouwbare verkoper je zoiets voor een nog lager bedrag kan vinden! ;)
Altijd een leuke bezigheid !!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost89

joost89

Android <3

nero355 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:31:
[...]
Ik weet niet welke winkel het eventueel verkoopt dus ik heb maar effe rondgekeken op good old eBay gewoon : https://www.ebay.com/itm/225081099543
Kijk effe bij welke betrouwbare verkoper je zoiets voor een nog lager bedrag kan vinden! ;)
[...]
Aan de onderkant zie ik hier inderdaad van die kruisjes en ik neem aan dat je het daaraan kan bevestigen. Ziet er wel goed uit.

Ik ben zelf deze tegengekomen alhoewel dit meer bedoeld is om het aan een beeldscherm te monteren:
https://www.kiwi-electron...ase-for-rpi-5-black-19937

Ik zal nog eens op Ebay kijken. Heb er nog nooit iets gekocht 😅

[ Voor 5% gewijzigd door joost89 op 17-01-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

joost89 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:18:
Ik ben zelf deze tegengekomen alhoewel dit meer bedoeld is om het aan een beeldscherm te monteren:
https://www.kiwi-electron...ase-for-rpi-5-black-19937
IMHO is dat niet wat jij zoekt :)

Ik had nog iets gevonden waarbij je de boel op een "sliding plate" uit de behuizing schuift, maar ik weet niet of dat echt zo handig werkt als het eerdere voorbeeld :)
Ik zal nog eens op Ebay kijken. Heb er nog nooit iets gekocht 😅
LOL! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost89

joost89

Android <3

[...]

[...]

Altijd een leuke bezigheid !!! d:)b
Ik heb hem hier gekocht voor een schappelijke prijs 🙂

https://a.aliexpress.com/_EzI9A0Z

Thanks voor je hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

joost89 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 22:36:
Ik heb hem hier gekocht voor een schappelijke prijs 🙂

https://a.aliexpress.com/_EzI9A0Z

Thanks voor je hulp!
Whatever works! d:)b

offtopic:
.
Tering dat is een hoop tracking in zo'n linkje :

https://nl.aliexpress.com/item/1005006265095087.html

Alles wat daarna komt heb je niet nodig =>

?srcSns=sns_Copy&spreadType=socialShare&bizType=ProductDetail&social_params=60465265906&aff_fcid=87bd33f842234305b21002ee26ff2097-1705599983599-02729-_EzI9A0Z&tt=MG&aff_fsk=_EzI9A0Z&aff_platform=default&sk=_EzI9A0Z&aff_trace_key=87bd33f842234305b21002ee26ff2097-1705599983599-02729-_EzI9A0Z&shareId=60465265906&businessType=ProductDetail&platform=AE&terminal_id=4efa47a64d6a44ff98de58b7ffbfea81&afSmartRedirect=y&gatewayAdapt=glo2nld

:X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:54
[...]
Waarom eigenlijk een ABS kastje voor de Pi 5 en niet een metalen ivm warmteafvoer? Of wordt de warmteproductie wat overdreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:59:
Waarom eigenlijk een ABS kastje voor de Pi 5 en niet een metalen ivm warmteafvoer?
Of wordt de warmteproductie wat overdreven?
Dat ben ik helemaal met je eens en heb ik voor mijn Raspberry Pi 3B ook, maar de Raspberry Pi 5 is maar net uit dus de vraag is of je die behuizing überhaupt wel kan vinden en dit was het beste wat ik zo gauw kon vinden volgens de wensen van @joost89 :)

Overigens is de prijs ook nog een dingetje op het moment dat je naar accessoires op zoek gaat voor het nieuwste model <Random Produkt> want dan krijg je te maken met een heleboel uitmelkerij tijdens je zoektocht... :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens en heb ik voor mijn Raspberry Pi 3B ook, maar de Raspberry Pi 5 is maar net uit dus de vraag is of je die behuizing überhaupt wel kan vinden en dit was het beste wat ik zo gauw kon vinden volgens de wensen van @joost89 :)

Overigens is de prijs ook nog een dingetje op het moment dat je naar accessoires op zoek gaat voor het nieuwste model <Random Produkt> want dan krijg je te maken met een heleboel uitmelkerij tijdens je zoektocht... :| :F
Tja, Al mijn 4B's gebruiken https://www.reichelt.nl/n...i-case-alu07-p261677.html vooral vanwege het passieve. Voor de Pi-5 zou ik zoiets willen (passief) wat dan ook echt de warmte kwijt kan. Dus ik wacht nog even met kopen van een 5 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-06 22:37
Ik wil een multiroom speaker met de Raspberry PI Zero 2W opzetten zodat de Zero met speaker in meerdere kamers worden geplaatst. Zijn er mensen die dit al hebben gedaan en hiervoor bepaalde hardware / cases aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:23
DjoeC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:12:
[...]

Tja, Al mijn 4B's gebruiken https://www.reichelt.nl/n...i-case-alu07-p261677.html vooral vanwege het passieve. Voor de Pi-5 zou ik zoiets willen (passief) wat dan ook echt de warmte kwijt kan. Dus ik wacht nog even met kopen van een 5 ;-)
Deze wellicht: https://www.ebay.nl/itm/1...Id=&merchantid=5310246050

De PI5 versie is er ook gewoon -> https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pol_4&nbc=1

[ Voor 11% gewijzigd door GoEV6 op 24-01-2024 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Autarky schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:25:
Ik wil een multiroom speaker met de Raspberry PI Zero 2W opzetten zodat de Zero met speaker in meerdere kamers worden geplaatst. Zijn er mensen die dit al hebben gedaan en hiervoor bepaalde hardware / cases aanraden?
Je zou mopidy met snapcast kunnen gebruiken mooi voorbeeld in MagPi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Ik heb precies hetzelfde. Ook een PI5 met een SSD. Ik draai versie:
Core 2024.1.5
Supervisor 2023.12.1. Lijkt mij wel oud. Hoe kan je deze vanuit HA updaten?
OS 11.4

Ik krijg geen verdere update dus volgens mij de laatste versie.

[ Voor 3% gewijzigd door GoEV6 op 24-01-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
GoEV6 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:39:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Ook een PI5 met een SSD. Ik draai versie:
Core 2024.1.5
Supervisor 2023.12.1. Lijkt mij wel oud. Hoe kan je deze vanuit HA updaten?
OS 11.4

Ik krijg geen verdere update dus volgens mij de laatste versie.
Dat zijn de laatste versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Tarax schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Dat zijn de laatste versies.
Interessant, dat ligt het probleem dus ergens anders. Maar waar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
GoEV6 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:09:
[...]

Interessant, dat ligt het probleem dus ergens anders. Maar waar :?
Geen idee. Ik draai HA OS op een Pi4, nu nog met SD-kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Klopt, die zijn vrijwel identiek maar ik verwacht niet dat die versie de warmte van een pi5 (tijdelijk) onder stress kwijt kan zonder te throttelen. Het zou dan naar mijn mening dunnere en diepere vinnen moeten hebben (meer PC koeler achtig) en/of van koper moeten zijn om snellere warmte uitwisseling mogelijk te maken. 5W of 10W warmte afvoeren met een zelfde koelblok scheelt nogal wat.

Momenteel heeft mijn produktie Pi4 bij een omgevingstemperatuur van 23 graden, vrijstaand in de meterkast een oppervlakte temperatuur van 39 C bij ~ 12% CPU gebruik. Interne (/usr/bin/vcgencmd measure_temp) temperatuur 43 C. Temperatuur neemt uiteraard toe als CPU gebruik oploopt bijvoorbeeld bij langdurige ZIP/UNZIP acties. Nu zal hetzelfde werk op een Pi5 minder doorlooptijd vergen (kwartier ipv half uur of zo?) maar de extra warmte moet gedurende die tijd wel afgevoerd worden, gaan throttelen doet namelijk af aan de snelheids voordelen van de Pi5 over de 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

synoniem schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:38:
Je zou mopidy met snapcast kunnen gebruiken mooi voorbeeld in MagPi
Irritante aanpak met zoveel meuk die je eerst moet binnenhalen via weget i.p.v. dat het gewoon via de reguliere manier vanaf de Extensions Repository binnen te halen is : https://mopidy.com/ext/ :)

Het lijkt wel aardig op Kammika in "Raspberry Pi: Ervaringen en Discussie - deel 2" dus misschien moet
Autarky schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:25:
Zoiets toch maar eens proberen! :)
DjoeC schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:27:
5W of 10W warmte afvoeren met een zelfde koelblok scheelt nogal wat.
Je zou bijna zoiets op je Rasberry Pi 5 zetten : https://tweakers.net/pric...eyword=thermalright+hr+05 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ja, mooi he? Zoiets uitvoering: Inter-Tech A-10 is natuurlijk wel veel praktischer, voldoende dissipatie EN maar 27mm hoog. Alleen past ie niet echt op de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Afgelopen vrijdag was er bij mij in de buurt een stroomstoring van een paar uur. Hierdoor liep daarna de klok van de RPi's diezelfde tijd achter en het verschil was dusdanig groot, dat automatische synchronisatie via bekende ntp-servers niet lukte. Hierdoor dus even problemen met de internetverbinding totdat ik de tijd handmatig corrigeerde. Op zich is dit niet moeilijk, maar het duurt even voordat je er (weer) achter bent.

Nu ben ik op zoek naar een methode om dit te automatiseren (het zou zomaar ook eens kunnen gebeuren terwijl ik niet thuis ben). Heeft iemand dit al opgelost en zoja, hoe? Indien niet, heeft iemand ideeën?

Ik heb al even gekeken naar GPS ontvangers/antennes die via USB aangesloten kunnen worden, maar dat is niet zo eenvoudig en ze staan op een locatie, waar de ontvangst niet echt goed is (voormalige secundaire meterkast halverwege de eerste en tweede verdieping).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:04
@Freee!! ik zit te denken aan een WVV ontvanger, het WVV zend de tijd uit op de korte golf en hangt aan de atoomklok, zender staat in de buurt van Frankfurt geloof ik.
[edit]
ff linkje erbij gezet
https://vindal.jouwweb.nl/frequenties1/0-30mhz

[ Voor 19% gewijzigd door dss58 op 28-01-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

dss58 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:38:
@Freee!! ik zit te denken aan een WVV ontvanger, het WVV zend de tijd uit op de korte golf en hangt aan de atoomklok, zender staat in de buurt van Frankfurt geloof ik.
Dacht ik ook al aan, zoektermen zijn het grootste probleem.

WVV levert niet direct bruikbare resultaten op, met "MSF Radio Time Signal receiver module USB" al wat meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Freee!! op 28-01-2024 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:28
@Freee!! Wat @Emmeau ook zegt, een RTC klok toevoegen en die zijn in allerlei varianten te koop voor weinig.
Bij ome AliExpress zijn ze net boven de één euro per stuk en dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Freee!! schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:34:
Afgelopen vrijdag was er bij mij in de buurt een stroomstoring van een paar uur. Hierdoor liep daarna de klok van de RPi's diezelfde tijd achter en het verschil was dusdanig groot, dat automatische synchronisatie via bekende ntp-servers niet lukte. Hierdoor dus even problemen met de internetverbinding totdat ik de tijd handmatig corrigeerde. Op zich is dit niet moeilijk, maar het duurt even voordat je er (weer) achter bent.

Nu ben ik op zoek naar een methode om dit te automatiseren (het zou zomaar ook eens kunnen gebeuren terwijl ik niet thuis ben). Heeft iemand dit al opgelost en zoja, hoe? Indien niet, heeft iemand ideeën?

Ik heb al even gekeken naar GPS ontvangers/antennes die via USB aangesloten kunnen worden, maar dat is niet zo eenvoudig en ze staan op een locatie, waar de ontvangst niet echt goed is (voormalige secundaire meterkast halverwege de eerste en tweede verdieping).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom auto sync niet werkte, gebruik je Chrony? Dan zou je eens naar de man page moeten kijken. Ik zie bijvoorbeeld hier https://access.redhat.com...tp_using_the_chrony_suite

(vanwege de lengte in MO tags
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik gebruik zelf een losse Pi 2 met (adafruit) GPS module die ergens in de buurt van een raam aan het bedrade netwerk hangt en via PoE gevoed wordt. Oorspronkelijk zat er een externe antenne aan maar die raakte defect. Ook op het interne antennevlakje werkt t ding uitstekend! Hij staat ingesteld als Stratum 1 met externe NTP servers als backup maar de GPS als voorkeur.

Ik heb deze ook in het standaard lijstje van (de meeste) apparaten die iets met tijd doen als voorkeur ingesteld of toegevoegd aan de lijst als voorkeur niet mogelijk is, zoals de router. Uiteraard vrijwel altijd een pool server als backup erbij.

Ik heb eigenlijk nog nooit een ernstige afwijking gezien na stroomuitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:34:

Ik gebruik chrony als ntp-client en heb nog nooit gezien dat de klok afwijkt. Ook niet na een stroomstoring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:44
Wat is er dan mis met systemd-timesyncd ? Ik heb echt nog nooit issues met tijd gehad.

Bij mijn weten moet de PI bij elke boot de tijd instellen en dat doet systemd-timesyncd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:52:
Wat is er dan mis met systemd-timesyncd ? Ik heb echt nog nooit issues met tijd gehad.

Bij mijn weten moet de PI bij elke boot de tijd instellen en dat doet systemd-timesyncd.
systemd-timesyncd is een uiterst incomplete implementatie voor een ntp-client. Als je systeem 24/7 aan staat wil je dat er geregeld de tijd gesynchroniseerd wordt. Daar wil je een echte ntp-client voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
synoniem schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:58:
[...]

systemd-timesyncd is een uiterst incomplete implementatie voor een ntp-client. Als je systeem 24/7 aan staat wil je dat er geregeld de tijd gesynchroniseerd wordt. Daar wil je een echte ntp-client voor hebben.
apt-get install ntp of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
synoniem schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Waarom?

Ik wil ook geregeld tijd synchronisatie en dat doet systemd-timesyncd.
If our use case requires high accuracy, synchronization from multiple sources, or specialized hardware support, Chrony is recommended. For simpler setups with reliable internal networks and a focus on efficiency, systemd-timesyncd provides satisfactory accuracy with minimal resource consumption.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
synoniem schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:34:
[...]

Ik gebruik chrony als ntp-client en heb nog nooit gezien dat de klok afwijkt. Ook niet na een stroomstoring.
Hij houdt zonder RTC de tijd niet vast in elk geval als de pi uitstaat. Misschien dat chrony beter dan ntp een groot verschil kan overbruggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kalentum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Waarom?

[...]
SNTP wat timesyncd gebruikt vs good old NTP - en daar zit wel degelijk verschil in : https://www.galsys.co.uk/...nce-between-ntp-and-sntp/
The difference between NTP and SNTP is in the way each one checks and corrects the time. NTP continually checks the time on your devices against the time provided by your server, but SNTP only checks at set intervals. Between these intervals, SNTP devices can drift out of sync.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
pennywiser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:09:
[...]

SNTP wat timesyncd gebruikt vs good old NTP - en daar zit wel degelijk verschil in : https://www.galsys.co.uk/...nce-between-ntp-and-sntp/

[...]
Ja klopt maar ik heb geen high accuracy nodig. Zoals gezegd, out of the box werkt de systemd-timesyncd prima in mijn use case.

Ik snap ook niet dat bij boot er een probleem is: Raspberry PI weet zonder netwerkverbinding toch niet wat de tijd is. Dus die moet altijd geforceerd syncen via internet. Welke je methode je ook kiest.

Maakt ook verder niet uit, iedereen moet dat zelf weten, ik was vooral benieuwd waarom mensen iets anders zouden willen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 28-01-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Kalentum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Ik snap ook niet dat bij boot er een probleem is: Raspberry PI weet zonder netwerkverbinding toch niet wat de tijd is. Dus die moet altijd geforceerd syncen via internet. Welke je methode je ook kiest.
Niet met een RTC met batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Tikje lastig als internet niet bereikbaar is, de betreffende RPi draait DHCP en Pi-Hole met Unbound. Daarnaast is er het probeem dat bij een te grote tijdsafwijking automatische correctie via externe NTP servers niet meer werkt. Dat wil ik ondervangen en de mogelijkheden zijn dus of een rtc met batterij of via een tijdsignaal dat op een andere manier binnenkomt (GPS danwel radiosignaal van een atoomklok).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Waarom?

[...]
Afgezien van dat je je moet afvragen waarom een init systeem bestaande goede ntp-clients moet vervangen is het dus inferieur zoals hierboven al geciteerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
synoniem schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Afgezien van dat je je moet afvragen waarom een init systeem bestaande goede ntp-clients moet vervangen is het dus inferieur zoals hierboven al geciteerd wordt.
Heheheh lol houden we niet van systemd anno 2024 :D

@Freee!! Deze, die kleine, prik je zo op je Pi. https://nl.aliexpress.com/item/1005005930021300.html

En btw man ntpd:
-g

Normally, ntpd exits with a message to the system log if the offset exceeds the panic threshold, which is 1000 s by default. This option allows the time to be set to any value without restriction; however, this can happen only once. If the threshold is exceeded after that, ntpd will exit with a message to the system log. This option can be used with the -q and -x options. See the tinker command for other options.

[ Voor 34% gewijzigd door pennywiser op 28-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

pennywiser schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Heheheh lol houden we niet van systemd anno 2024 :D

@Freee!! Deze, die kleine, prik je zo op je Pi. https://nl.aliexpress.com/item/1005005930021300.html

En btw man ntp:

[...]
Bedankt, maar krijg ik helaas niet in de behuizing (Argon One) erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19
Freee!! schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Bedankt, maar krijg ik helaas niet in de behuizing (Argon One) erbij.
Misschien zoiets: https://forum.core-electr...argon-one-v2-case/14161/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Freee!! schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:27:
[...]

Tikje lastig als internet niet bereikbaar is, de betreffende RPi draait DHCP en Pi-Hole met Unbound. Daarnaast is er het probeem dat bij een te grote tijdsafwijking automatische correctie via externe NTP servers niet meer werkt. Dat wil ik ondervangen en de mogelijkheden zijn dus of een rtc met batterij of via een tijdsignaal dat op een andere manier binnenkomt (GPS danwel radiosignaal van een atoomklok).
Kijk hier eens naar: https://serverfault.com/q...rge-amounts-automatically

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Naast een RTC is er ook nog zoiets als fake-hwclock maar mogelijk niet op alle distro's. Tijd en datum worden dan opgeslagen zodat er niet zo'n grote offset is bij een reboot. Volgens mij start je anders standaard ergens in 1970.
Maakt ook verder niet uit, iedereen moet dat zelf weten, ik was vooral benieuwd waarom mensen iets anders zouden willen.
Omdat het kan en omdat het in andere systemen gebruikelijk is om datum/tijd te onthouden met hulp van een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ninjazx9r98 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:58:
Naast een RTC is er ook nog zoiets als fake-hwclock maar mogelijk niet op alle distro's.
Tijd en datum worden dan opgeslagen zodat er niet zo'n grote offset is bij een reboot.

Volgens mij start je anders standaard ergens in 1970.
Volgens mij draait die standaard al onder RaspBian/Raspberry Pi OS maar het punt is dat je niet de data kan wegschrijven tijdens de shutdown als de stroom wegvalt dus zou je dat elk uur of zo moeten doen : Doet die dat ook ?? :)

Nooit echt mee bezig gehouden eerlijk gezegd :$ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Volgens mij draait die standaard al onder RaspBian/Raspberry Pi OS maar het punt is dat je niet de data kan wegschrijven tijdens de shutdown als de stroom wegvalt dus zou je dat elk uur of zo moeten doen : Doet die dat ook ?? :)

Die fake-hw clock draait inderdaad en wordt vaak genoeg weggeschreven, de tijd die de klok achter loopt komt altijd vrij goed overeen met de tijd, dat de stroom eraf is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
nero355 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Volgens mij is er standaard geen schedule en gebeurt het ergens laat in het shutdown proces dus inderdaad bad luck bij een stroomstoring maar de offset zal altijd een stuk minder zijn dan de standaard waarbij je ergens in 1970 terecht komt :)
En uiteraard niemand die je tegen houdt om het standaard wel met een schedule te doen maar heb me er verder ook nooit zo mee bezig gehouden en ben vrijwel direct voor een RTC gegaan alleen maar omdat het kan :)

Edit:
Zie nu de reactie van @Freee!! en kennelijk wordt die fake-hwclock wel vaker of met enige regelmaat weggeschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door ninjazx9r98 op 28-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Even een vraag aan de dames en heren experts:

ik heb een Raspberry Pi 4b die ik gebruikte om met behulp van Home Assistant mijn lampen te schakelen. Verder diende die ook als DNS server in mijn netwerk (Adguard wordt meegeleverd met Home Assistant, en werkt prima :) ).
Ik had de Pi4 ingericht met behulp van een USB C stick van Sandisk, werkte al zo'n anderhalf jaar prima.

Nu gingen gisteren de lampen niet meer uit: de Pi lijkt overleden te zijn. In eerste instantie dacht ik dat het de USB stick was. Dus die vervangen, maar dsat hielp niet. Vervolgens de Pi maar eens aangesloten op een HDMI kabel (mbv een HDMI converter): geen beeld. Melding was dat de kabel niet aangesloten is.
Verder onderzoek toont aan, dat de lampjes op de ethernet adapter ook niet meer knipperen.
Het enige dat er brandt is 1 rood lampje (constant) en 1 groen lampje dat voortdurend als een wilde knippert, ongeacht of er een SD card of USB stick of helemaal niks op aangesloten is.

Dus een nieuwe SD card genomen, daar een verse installatie van Home Assistent op gezet: geen beeld, geen IP adres, niks. Vervolgens geprobeerd om de eeprom opnieuw te flashen, maar dat heeft helaas ook niet geholpen.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Of kan ik deze Pi gebruiken om een scheefstaande kast mee te ondersteunen? :P

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 16:57
Pietervs schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:29:
Even een vraag aan de dames en heren experts:

ik heb een Raspberry Pi 4b die ik gebruikte om met behulp van Home Assistant mijn lampen te schakelen. Verder diende die ook als DNS server in mijn netwerk (Adguard wordt meegeleverd met Home Assistant, en werkt prima :) ).
Ik had de Pi4 ingericht met behulp van een USB C stick van Sandisk, werkte al zo'n anderhalf jaar prima.

Nu gingen gisteren de lampen niet meer uit: de Pi lijkt overleden te zijn. In eerste instantie dacht ik dat het de USB stick was. Dus die vervangen, maar dsat hielp niet. Vervolgens de Pi maar eens aangesloten op een HDMI kabel (mbv een HDMI converter): geen beeld. Melding was dat de kabel niet aangesloten is.
Verder onderzoek toont aan, dat de lampjes op de ethernet adapter ook niet meer knipperen.
Het enige dat er brandt is 1 rood lampje (constant) en 1 groen lampje dat voortdurend als een wilde knippert, ongeacht of er een SD card of USB stick of helemaal niks op aangesloten is.

Dus een nieuwe SD card genomen, daar een verse installatie van Home Assistent op gezet: geen beeld, geen IP adres, niks. Vervolgens geprobeerd om de eeprom opnieuw te flashen, maar dat heeft helaas ook niet geholpen.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Of kan ik deze Pi gebruiken om een scheefstaande kast mee te ondersteunen? :P
Voeding? Kijk eens of die 5v levert. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

vincent_1971 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Voeding? Kijk eens of die 5v levert. >:)
Die voeding draait hij al vanaf het begin af aan op: die heb ik destijds mee besteld met de Pi.

Helemaal uitsluiten kan ik hem niet (misschien slijtage?), maar ik heb nog geen andere voeding liggen. Ik heb ondertussen wel een Pi5 besteld, met voeding, dus als die binnen is ga ik de voeding van de 5 even gebruiken als test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Pietervs schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Die voeding draait hij al vanaf het begin af aan op: die heb ik destijds mee besteld met de Pi.

Helemaal uitsluiten kan ik hem niet (misschien slijtage?), maar ik heb nog geen andere voeding liggen. Ik heb ondertussen wel een Pi5 besteld, met voeding, dus als die binnen is ga ik de voeding van de 5 even gebruiken als test.
Heb je niet een telefoonlader van 5V 2A (of iets meer)? Bijvoorbeeld een Samsung lader? Vaak draait een Pi daar wel (tijdelijk) op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DjoeC schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Heb je niet een telefoonlader van 5V 2A (of iets meer)? Bijvoorbeeld een Samsung lader? Vaak draait een Pi daar wel (tijdelijk) op.
ik dacht dat 2A te weinig was, dus de opladers die ik had heb ik niet eens geprobeerd.
Maar inderdaad: nu krijg ik wel beeld!

Aardig verrassend. Maar dat betekent dus dat ik op zoek moet naar een andere voeding. Dank voor de tip!

Edit: aangezien ik de Pi5 toch in bestelling had, daar maar meteen een extra voeding aan toegevoegd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Pietervs op 29-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dss58
  • Laatst online: 15:04
@Pietervs let wel op, de voeding van de pi4 heeft een USB-C aansluiting

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19
@Freee!! Door jouw post ben ik ook geinteresseerd geraakt om een RTC toe te voegen aan mijn pi4.

Ik heb alle onderdelen op https://botland.store weten te vinden voor een schappelijke prijs vind ik.
Verzendkosten vallen ook nog mee.

RTC klok, Qwiic kabel en SparkFun Qwiic SHIM

Doe er je voordeel mee. (of niet :P)

[ Voor 10% gewijzigd door Lizard op 29-01-2024 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

dss58 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:24:
Klopt. Die van de 5 ook, en aangezien die backwards compatible is heb ik die dus 1 extra besteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Een Pi 4 vindt 5V 3A ook wel erg fijn zeker als je nog wat usb randapparatuur gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
dss58 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:24:
Ja, maar nog steeds (net als de Pi5) op 5V. Mijn Samsung laders doen 5.3V 2A maar worden vooral op Pi3B's en ESP8266's gebruikt. Die laders hebben gewoon een USB-A aansluiting, met een USB-C kabel erin komt er nog steeds gewoon 5V uit....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
systemd-timesyncd is een echte NTP client:
SNTP is fully interoperable with NTP since it does not define a new protocol.
Wikipedia: Network Time Protocol

En dat "drift out of sync" valt wel mee want daar wordt rekening mee gehouden in de logica/berekeningen:
Outliers are discarded and an estimate of time offset is derived from the best three remaining candidates. The clock frequency is then adjusted to reduce the offset gradually ("discipline"), creating a feedback loop.
Hij kan alleen niet net als Chrony of ntpd als NTP server funtioneren.
Niks mis mee.

En wbt die fake-hwclock, onderstaande schrijft de klok naar een bestandje bij shutdown en laadt deze weer bij boot:
$ systemctl cat fake-hwclock.service
# /lib/systemd/system/fake-hwclock.service
[Unit]
Description=Restore / save the current clock
Documentation=man:fake-hwclock(8)
DefaultDependencies=no
Before=sysinit.target shutdown.target
Conflicts=shutdown.target

[Service]
EnvironmentFile=-/etc/default/fake-hwclock
ExecStart=/sbin/fake-hwclock load $FORCE
ExecStop=/sbin/fake-hwclock save
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes

[Install]
WantedBy=sysinit.target

Tussen boot en shutdown wordt dat bestandje elk uur bijgehouden door onder:
$ cat /etc/cron.hourly/fake-hwclock
#!/bin/sh
#
# Simple cron script - save the current clock periodically in case of
# a power failure or other crash

if (command -v fake-hwclock >/dev/null 2>&1) ; then
  fake-hwclock save
fi

En onder is dat bestandje:
$ man fake-hwclock
[..]
FILES
       /etc/fake-hwclock.data
              The file used to store the time

$ cat /etc/fake-hwclock.data
2024-01-31 12:17:01

EDIT: Ow wbt het niet meer willen syncen als de tijd te veel afwijkt:
$ man ntpd
[..]
       -g     Normally, ntpd exits with a message to the  system  log  if  the
              offset  exceeds the panic threshold, which is 1000 s by default.
              This option allows the time to  be  set  to  any  value  without
              restriction; however, this can happen only once.  If the thresh-
              old is exceeded after that, ntpd will exit with a message to the
              system log.  This option can be used with the -q and -x options.

[ Voor 13% gewijzigd door deHakkelaar op 31-01-2024 14:19 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:45
Heb een raspberry pi 5 met nvme hat en hij boot nu vanaf nvme en werkt prima.
Maar krijg de vnc sever(werkt niet meer)
Sinds ik boot vanaf nvme heb trouwens de raspberry os gekopieerd via de sc card copier vanaf de sd kaart naar de nvme drive .

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
boomer21 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:43:
Heb een raspberry pi 5 met nvme hat en hij boot nu vanaf nvme en werkt prima.
Maar krijg de vnc sever(werkt niet meer)
Sinds ik boot vanaf nvme heb trouwens de raspberry os gekopieerd via de sc card copier vanaf de sd kaart naar de nvme drive .

Iemand een idee waar dit aan ligt?
Lastig. Wil VNC niet starten? Kijk als eerste eens met systemctl status vncserver en met journalctl -xe of je wat kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:45
pennywiser schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:37:
[...]

Lastig. Wil VNC niet starten? Kijk als eerste eens met systemctl status vncserver en met journalctl -xe of je wat kan vinden.
Dank je voor de info en commands Hij werkt weer ook ssh deed niet volgens mij na een update en upgrade en reboot natuurlijk .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Uiteindelijk toch maar een Pi-5 besteld met een passieve EDATEC ED-Pi5Case-B. Ik kwam nog een andere koeler tegen die optisch effectief lijkt te zijn maar ver buiten mijn (hobby) budget valt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasnet
  • Laatst online: 17:47
DjoeC schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Uiteindelijk toch maar een Pi-5 besteld met een passieve EDATEC ED-Pi5Case-B. Ik kwam nog een andere koeler tegen die optisch effectief lijkt te zijn maar ver buiten mijn (hobby) budget valt.....
Ziet er goed uit!

Waar heb je die passieve koeling gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:04
maasnet schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:34:
[...]

Ziet er goed uit!

Waar heb je die passieve koeling gekocht?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Zag alleen digikey. Maar daar heb ik geen vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Tito129 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Zag alleen digikey. Maar daar heb ik geen vertrouwen in.
Ook @ @maasnet Inderdaad besteld bij Digikey, samen met 8GB Pi en PSU. Voldoende op voorraad, verzendbevestiging ontvangen, morgen binnen (via UPS vanuit het magazijn in Minnesota).

Opletten dat je (eventueel) de EU adapter bestelt (SC1157 is de zwarte) en niet de USA, UK of AU versie....

@Tito129 Geen idee waarom je Digikey niet vertrouwt, het is een enorm grote (5 miljard omzet) toeleverancier aan de industrie die particulier "erbij doet". Ze hebben een servicepunt in Nederland (met telefoonnummer). Verzending >€50,- is gratis, BTW en evt invoerrechten zijn geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:31:
Ik kwam nog een andere koeler tegen die optisch effectief lijkt te zijn maar ver buiten mijn (hobby) budget valt.....
:o :9~ :>

Dat is gewoon een Intel Boxed Cooler op je Raspberry Pi 5 voor een kleine € 75 :D

W-T-F ?!?! _O- :') :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Aanvulling op de EDATEC passieve koeler: Is vanochtend, dus binnen 48 uur na bestellen, via UPS express binnengekomen. Met de Pi >50 euro en dus gratis verzending.

Heb m nog niet in gebruik maar was wel nieuwsgierig en dus opengemaakt. Wat opvalt is dat het grootste deel van de koeling strak tegen de onderkant van de Pi zit, dus onder de PCB die volledig in de thermal pads drukt. De bovenkant sluit naadloos op de onderkant aan maar koelt rechtstreeks alleen 3 chips. De koeling gebeurt dus vermoedelijk vooral via de onderkant door de hele PCB koel te houden, heel anders dan de Pi4 met deze koeler waar ik er een paar van in gebruik heb.

Daarnaast valt het gewicht op: het voelt zwaar en solide aan. Pi5+koelblok weegt 210 gram. Vergeleken met bovenstaande Pi 4 is dat bijna 50gram meer. Tevens valt op dat het solide aluminium is en dat er geen koelribben op/onder zitten.

Ik ga geen temperatuurtests oid doen, vandaag eerst draaiend maken waarschijnlijk met een - in afwijking van al mijn andere Pi's - desktop omgeving. Toch eens kijken of een Pi5 voldoende levert om een PC in ieder geval deels te vervangen. Misschien als mediaPC, misschien voor dingen als KiCad en wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 11:12

Step

step@tweakers.net#

DjoeC schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:42:
Aanvulling op de EDATEC passieve koeler: Is vanochtend, dus binnen 48 uur na bestellen, via UPS express binnengekomen. Met de Pi >50 euro en dus gratis verzending.

Heb m nog niet in gebruik maar was wel nieuwsgierig en dus opengemaakt. Wat opvalt is dat het grootste deel van de koeling strak tegen de onderkant van de Pi zit, dus onder de PCB die volledig in de thermal pads drukt. De bovenkant sluit naadloos op de onderkant aan maar koelt rechtstreeks alleen 3 chips. De koeling gebeurt dus vermoedelijk vooral via de onderkant door de hele PCB koel te houden, heel anders dan de Pi4 met deze koeler waar ik er een paar van in gebruik heb.

Daarnaast valt het gewicht op: het voelt zwaar en solide aan. Pi5+koelblok weegt 210 gram. Vergeleken met bovenstaande Pi 4 is dat bijna 50gram meer. Tevens valt op dat het solide aluminium is en dat er geen koelribben op/onder zitten.

Ik ga geen temperatuurtests oid doen, vandaag eerst draaiend maken waarschijnlijk met een - in afwijking van al mijn andere Pi's - desktop omgeving. Toch eens kijken of een Pi5 voldoende levert om een PC in ieder geval deels te vervangen. Misschien als mediaPC, misschien voor dingen als KiCad en wie weet.
Ik heb hem nu ook bij digikey besteld inclusief koeling en power. Ik ben erg benieuwd!

Ik ben wel benieuwd of er gewoon een NVME in past bij de EDATEC passieve koeler.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maasnet
  • Laatst online: 17:47
DjoeC schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Ook @ @maasnet Inderdaad besteld bij Digikey, samen met 8GB Pi en PSU. Voldoende op voorraad, verzendbevestiging ontvangen, morgen binnen (via UPS vanuit het magazijn in Minnesota).

Opletten dat je (eventueel) de EU adapter bestelt (SC1157 is de zwarte) en niet de USA, UK of AU versie....

@Tito129 Geen idee waarom je Digikey niet vertrouwt, het is een enorm grote (5 miljard omzet) toeleverancier aan de industrie die particulier "erbij doet". Ze hebben een servicepunt in Nederland (met telefoonnummer). Verzending >€50,- is gratis, BTW en evt invoerrechten zijn geregeld.
Vanmorgen ook alles besteld bij Digikey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Step schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:56:
[...]
Ik ben wel benieuwd of er gewoon een NVME in past bij de EDATEC passieve koeler.
Nee. De connectors, inclusief PCIe, zijn wel te gebruiken maar er is geen enkele ruimte in de case om iets in te bouwen. Ook opbouwen dmv langere boutjes vert wat nadenken omdat boven en onderkant echt strak op elkaar moeten komen. Ik denk overigens wel dat dat kan, een HAT bovenop met metalen busjes en langere boutjes van exact de juiste lengte, de boutjes draaien maar een paar slagen in het onderste deel - alleen ziet dat er natuurlijk niet uit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 11:12

Step

step@tweakers.net#

DjoeC schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Nee. De connectors, inclusief PCIe, zijn wel te gebruiken maar er is geen enkele ruimte in de case om iets in te bouwen. Ook opbouwen dmv langere boutjes vert wat nadenken omdat boven en onderkant echt strak op elkaar moeten komen. Ik denk overigens wel dat dat kan, een HAT bovenop met metalen busjes en langere boutjes van exact de juiste lengte, de boutjes draaien maar een paar slagen in het onderste deel - alleen ziet dat er natuurlijk niet uit ;-)
Hoe ga jij het oplossen dan? Externe USB? :)

Ik ben ook wel benieuwd naar een PoE+ HAT (die van Waveshare o.a.), maar ik hoop dat er nog wel een behuizing omheen kan...?

[ Voor 9% gewijzigd door Step op 08-02-2024 16:12 . Reden: Toevoegen PoE+ HAT en behuizing ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Step schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:12:
[...]

Hoe ga jij het oplossen dan? Externe USB? :)

Ik ben ook wel benieuwd naar een PoE+ HAT (die van Waveshare o.a.), maar ik hoop dat er nog wel een behuizing omheen kan...?
In het begin gebruikte ik externe Toshiba HD's. 3 jaar geleden overgestapt op externe SSD's, eerst Intel X25 (uit 2011, uit oude PC, in een SATA-> USB kastje). Dat beviel uitstekend alleen was 80GB wel erg klein. Nu gebruik ik 2TB Samsung T7 SSD's. Die waren regelmatig in de aanbieding voor zo'n 110-120 euro, Die ziijn voorlopig betrouwbaar en snel genoeg gebleken. Lengte/breedte zijn ongeveer gelijk aan de Pi. Kan ik aanbevelen.

Net nog even gekeken: de meest gebruikte heeft nu 8.66TB geschreven in 12.000 draaiuren. Vrij veel vooral vanwege het veelvuldig muteren van Mariadb databases (diverse containers), alleen al daarom is een grotere SSD naar mijn idee beter - elke cel wordt minder vaak geraakt.

NVMe klinkt goed maar volgens mij (.....) ga je die extra snelheid niet missen. Data moet ergens vandaan komen en ergens heen, dat gaat vast via een 1Gb netwerk oid. Tussen lokale opslag en systeem gaat ook met (tot 1Gb) over USB 3, als het daar elke dag 10x 1 seconde wachten is lijkt me dat te overkomen. Alleen bij een spel van 20GB, dat niet in het geheugen past, zou je wat kunnen merken. Maar ik heb ook de swap file uit staan en logging loopt via RAM geheugen, ik merk niks meer van "traagheid". Alleen bij oversluizen van bestanden naar de mediaspelenr in de woonkamer (max 900Mb) maar die heeft een gewone SATA SDD...

O ja, PoE zoek ik ook nog maar dan liever in de vorm van een PoE splitter. Kan ik alleen nog niet vinden in een 5V 5A versie.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 09-02-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DjoeC schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:25:
3 jaar geleden overgestapt op externe SSD's

eerst Intel X25 (uit 2011, uit oude PC, in een SATA-> USB kastje).
Dat beviel uitstekend alleen was 80GB wel erg klein.

Nu gebruik ik 2TB Samsung T7 SSD's.
Die waren regelmatig in de aanbieding voor zo'n 110-120 euro,
Die ziijn voorlopig betrouwbaar en snel genoeg gebleken.

Kan ik aanbevelen.
De grap is alleen dat die Intel nog een echte fatsoenlijke SSD was qua opbouw en die Samsung modellen eigenlijk minder betrouwbaar zijn opgebouwd... :X :| :/

Het sleutelwoord hier is namelijk Stroomverliesbescherming en die is bij de Intel vele malen beter geregeld dan bij de Samsung modellen ;)

/FYI
NVMe klinkt goed maar volgens mij (.....) ga je die extra snelheid niet missen.
Klopt, maar de grap is dan weer dat je daarbij WEL een aantal Samsung modellen hebt die relatief betaalbaar zijn en fatsoenlijke Stroomverliesbescherming aan boord hebben !! ;)

Zie bijvoorbeeld :
- uitvoering: Samsung PM983 M.2 960GB
- uitvoering: Samsung PM9A3 M.2 1,92TB
Alleen bij een spel van 20GB, dat niet in het geheugen past, zou je wat kunnen merken.
Heb jij geen 64 GB aan RAM dan :?

/Flauw O-) B-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
nero355 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:32:
[...]
De grap is alleen dat die Intel nog een echte fatsoenlijke SSD was qua opbouw en die Samsung modellen eigenlijk minder betrouwbaar zijn opgebouwd... :X :| :/

Het sleutelwoord hier is namelijk Stroomverliesbescherming en die is bij de Intel vele malen beter geregeld dan bij de Samsung modellen ;)
Eens. Er reden waarom de meest belangrijke Pi's achter een UPS hangen. Overigens een zeer terechte opmerking, zeker als je betrouwbaarheid zeer hoog moet zijn.
Klopt, maar de grap is dan weer dat je daarbij WEL een aantal Samsung modellen hebt die relatief betaalbaar zijn en fatsoenlijke Stroomverliesbescherming aan boord hebben !! ;)

Zie bijvoorbeeld :
- uitvoering: Samsung PM983 M.2 960GB
- uitvoering: Samsung PM9A3 M.2 1,92TB
Die NVMe's in de tijd dat ik m'n T7's kocht nog veel te duur. Ik heb nooit meer dan 130 voor 2TB betaald, in die was het door jou genoemde model nog zo'n 300-400 eur.....
Heb jij geen 64 GB aan RAM dan :?
Ja natuurlijk wel - in m'n PC natuurlijk. Overweeg voor (ook) 130 eur nog uitbreiding naar 128GB voor de DDR4 prijzen door het dak gaan. €1,-/GB €2.-/GB 8)7 8)7 Eigenlijk een nobrainer alleen tikken al die kleine aankoopjes ook weer door. Net ook al een 2e Cisco managed PoE Switch besteld... Ook al is t tegenwoordig met plastic betalen ipv fysiek, op = op.
/Flauw O-) B-) :+
Moet kunnen toch?

[ Voor 2% gewijzigd door DjoeC op 10-02-2024 11:08 . Reden: geheugenprijsje fout... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
Ik ben al bijna een avondje bezig hier.
Wellicht dat iemand een hint heeft.

Ik had gisteren mijn domoticz geupdate waardoor deze niet meer werkt op mijn raspberry pi 1B+ 8)7

Nu maak ik elke keer een backup van mijn raspberry naar mijn NAS en heb dus een volledige kopie staan.
Maar ik kan het nu niet vinden hoe ik hier weer een image van kan trekken zodat ik deze terug op mijn rasp kan zetten.

Iemand een hint om mij verder te helpen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:07:
Ik ben al bijna een avondje bezig hier.
Wellicht dat iemand een hint heeft.

Ik had gisteren mijn domoticz geupdate waardoor deze niet meer werkt op mijn raspberry pi 1B+ 8)7

Nu maak ik elke keer een backup van mijn raspberry naar mijn NAS en heb dus een volledige kopie staan.
Maar ik kan het nu niet vinden hoe ik hier weer een image van kan trekken zodat ik deze terug op mijn rasp kan zetten.

Iemand een hint om mij verder te helpen :)
Hoe ziet je kopie eruit, is het een .img bestand?
Pagina: 1 ... 77 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs