@
synoniem Gaat lekker hier, de microSD van de laatste Pi (Pi3 met 16GB EVO) bleek nagenoeg dood, dat de leessnelheid maar 2 MBps was al een hint, het ext4 filesystem bleek helemaal kaduuk en fsck deed niks omdat de microSD kaart in readonly modus lijkt te draaien

Geen idee wat ik allemaal op die Pi had geïnstalleerd....
Uiteindelijk compleet nieuwe install van RPi OS geflashed op de SSD waar ik gelijk tegen een bug aan liep. Iets met deprecated apt-key en trusted.gpg, al lange tijd bekend, maar niet gefixed in de huidige image
De andere Pi's (2x 2 v1.1 en 0W) inmiddels bijgewerkt naar Bullseye en net de upgrade naar Bookworm gestart. De eerste upgrade ging niet zonder issues

Blijkbaar is er tussen Buster en Bullseye iets verandert m.b.t. de
dhcp-client, na upgrade was deze stuk. Moest de systemd-file
aanpassen waarna ik verder kon SSH'en.
Oh en laat ik dependency gezeur niet vergeten, de upgrade wilde eerst niet eens starten:
Raspberry Pi – Buster to Bullseye Upgrade in Place Bug
En nadat alles klaar is ff checken wat er bij een van de Pi's met phpmyadmin database aan de hand was, die klaagde over
ERROR 1045 (28000): Acces denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
Lijkt
https://stackoverflow.com...word-no/76737631#76737631 te zijn.
/rant
Ze draaien inmiddels wel allemaal van SSD

, in het geval van de 0W en model 2\s met een piepklein bestandje op de overkill grote microSD's

, de model 3 had USB boot al aanstaan kwam ik achter.
Oh en allen hebben nu een USB-hub met aparte voeding waar de SSD's aan hangen, wilde niet wachten dus
Amazon maar gebruikt, daarmee booten ze prima
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde