Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:34
synoniem schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:31:
[...]

Hoe ziet je kopie eruit, is het een .img bestand?
Nee helaas dat was makkelijk geweest met Windisk32.
Het is een 1 op 1 copy in mappen structuur.

Ik had dat op deze manier gemaakt.
https://guficulo.blogspot...rry-pi-automatically.html
Note that this only does a file-by-file copy of your Pi to the server. It will not create an .img file that you can dump back to an SD card when yours crashes. If you need to do a restore you'll still need to install the OS from scratch, reinstall apps and configuration, etc. but at least this will allow you to selectively retrieve whatever data you might have lost.

[ Voor 33% gewijzigd door MdO82 op 13-02-2024 20:51 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:49:
[...]

Nee helaas dat was makkelijk geweest met Windisk32.

[...]
Dan zou het ongeveer dit moeten zijn.
Met sudo -s of su maak je jezelf root op de pi. Sluit zoveel mogelijk programma's af en doe dan:
code:
1
rsync -av  -e "ssh -p 22" USERsynology@$ADDRESS:/volume1/backups/PI-NAAM /

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@MdO82 En met bovenstaande kun je dus ook enkel de config en/of database van domoticz terugzetten als je zelf de update terugdraait.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik had via WinSCP het bijna voor elkaar dat alles weer terug stond
Helaas kreeg ik een panic error op de rasp

Laat het maar even rusten en zal van de week kijken of ik hem opnieuw kan opbouwen en dan domoticz kan compileren tot de een na laatste versie

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MdO82 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:49:

Het staat daar letterlijk uitgelegd dus als je dat gewoon doet dan moet het goed gaan :)

Het mooie van een "backupstrategie" is dat je die eerst test VOORDAT je een systeem in gebruik neemt dus denk daar eens de volgende keer wat beter over na ;) :+

Als ik je wensen zo eens lees dan ben je waarschijnlijk beter af met de oplossing van @Freee!! die hij al meerdere keren in het verleden heeft gepost dus zoek die eens op d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
@Step @maasnet En, hoe bevalt de EDAtec koeler of is ie nog niet binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 13:53

Step

step@tweakers.net#

DjoeC schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:32:
Het bevalt wel heel goed, het wordt iets warm maar de CPU temp blijft netjes rond de 48 °C.

Terwijl ik Frigate in een docker container met een USB Coral draai i.c.m. een Samsung SSD T7 2TB. :)

Ik heb dit (een fork van het origineel die niet meer onderhouden werd) gebruikt om mijn SD kaart naar de USB SSD te clonen. Dit werkte prima. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Step op 16-02-2024 11:44 ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maasnet
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:33
DjoeC schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:32:
Afgelopen dinsdag heb ik de pi5, voeding en koeler binnen gekregen. Het was netjes verpakt en eenvoudig in elkaar te zetten.
Het wordt inderdaad wat warmer maar nooit extreem.
Uiteindelijk heel tevreden met deze passieve koeling.

[ Voor 12% gewijzigd door maasnet op 17-02-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06:58
Ik heb hier een pi zero w liggen die ik met geen mogelijkheid met één specifieke router verbonden krijg (TL-WR902AC). Andere apparaten verbinden zonder problemen.

Gek genoeg verbindt hij wel met andere apparaten die hetzelfde SSID uitzenden.
Ik heb al verschillende opties geprobeerd: Ander SSID, SD kaart opnieuw geflashed, verschillende COUNTRY codes gebruikt in wpa_supplicant.conf maar helaas met deze router geen succes.

Iemand hier nog een goede suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Jesse- Niet je router op 5GHz only staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Nee, op 2.4 GHz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
En hebben de 2.4 en 5 GHz toevallig dezelfde SSID? Dat werkte bij mij namelijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
synoniem schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:42:
[...]

En hebben de 2.4 en 5 GHz toevallig dezelfde SSID? Dat werkte bij mij namelijk ook niet.
Ik heb het geprobeerd met dezelfde SSID op 2.4 en 5 GHz en met verschillende. Beide werken niet.

Als ik hem wil verbinden met mijn standaard thuisnetwerk (waar ik 2.4 en 5 GHz het met zelfde SSID heb) maakt dat niet uit en werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Jesse- schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Ik heb het geprobeerd met dezelfde SSID op 2.4 en 5 GHz en met verschillende. Beide werken niet.

Als ik hem wil verbinden met mijn standaard thuisnetwerk (waar ik 2.4 en 5 GHz het met zelfde SSID heb) maakt dat niet uit en werkt het.
Dan kan ik alleen nog de versleuteling bedenken dus CCMP of TKIP en eventueel WPA2 of WPA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Ik heb standaard WPA2-PSK met AES aan staan. Kan het daar aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Jesse- schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:04:
Ik heb standaard WPA2-PSK met AES aan staan. Kan het daar aan liggen?
AES == CCMP dus dat zou goed moeten zijn. Kan het zijn dat je standaard thuisnetwerk ook nog TKIP ondersteunt en daarom wel verbindt? Of het andere (vaste) bandbreedte gebruikt dus 20, 40 of 80 MHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Jesse- Staan er ergens logboekmeldingen met de exacte reden van niet kunnen verbinden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
synoniem schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:11:
[...]

AES == CCMP dus dat zou goed moeten zijn. Kan het zijn dat je standaard thuisnetwerk ook nog TKIP ondersteunt en daarom wel verbindt? Of het andere (vaste) bandbreedte gebruikt dus 20, 40 of 80 MHz.
Mijn eigen netwerk staat op CCMP ingesteld. Voor de zekerheid nog even TKIP geprobeerd, maar helaas.
Ik ga eens proberen of ander firmware op de router mogelijk de oplossing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Raven schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:13:
@Jesse- Staan er ergens logboekmeldingen met de exacte reden van niet kunnen verbinden?
Ik zal straks op de SD kaart eens zoeken naar logs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
@Jesse- op die specifieke router heb je geen deny regel aan staan voor dat MAC-adres van de zero.
Dat is de enige reden die ik kan hebben omdat je met alleen die ene router niet mag verbinden

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
@MdO82 dank voor de suggestie maar dat is het ook niet. De router voor de zekerheid naar fabrieksinstellingen gezet maar ook dat maakt niet uit.

Inmiddels wel een kleine stap verder. Ik laat de router hetzelfde SSID broadcasten als mijn thuisnetwerk (waar de pi dus probleemloos mee verbindt).
Als ik dan alle beschikbare netwerken scan met
sudo iwlist wlan0 scan
Dan zie ik in ieder geval het netwerk van de WR902AC. Nu nog uitzoeken hoe ik met een specifieke cell/mac adress kan verbinden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jesse-
Dank voor alle suggesties. Het probleem zat weer eens voor het beeldscherm.

Blijkbaar stond er in dhcpcd.conf een statisch ip adres ingesteld. Dit adres kon het op de andere wifi netwerken die ik probeerde ook krijgen. Bij m'n andere router gebruik ik een ander subnet dus ging het niet.

Ik zou alleen zweren dat ik het met compleet schone installatie verleden week ook niet aan de praat kreeg.

[ Voor 76% gewijzigd door Jesse- op 17-02-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:13

Wildfire

Joy to the world!

Ik moet zeggen, die Argon ONE V3 M.2 NVMe behuizing voor de Pi 5 is een heerlijk dingetje. Ik heb de ingebouwde fan uitgeschakeld en als ik nu een stresstest draai met cpuburna53 haal ik met de volledig passieve koeling maximaal zo'n 68 graden.

(ik moet wel zeggen dat ik de standaard thermal pads heb vervangen door Gelid GP Ultimate thermal pads en een paar ongekoelde chips nog van heatsinks heb voorzien, dus dat zal ook wel meehelpen :P)

Ook de NVMe storage gaat als een speer. Heb een Solidigm P41 Plus geplaatst en haalt een score van ruim 49000 met PiBenchmarks (jammer genoeg wordt het resultaat, ondanks meerdere benches, simpelweg niet op de website gepubliceerd :|).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41
Wildfire schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:03:
Ik moet zeggen, die Argon ONE V3 M.2 NVMe behuizing voor de Pi 5 is een heerlijk dingetje. Ik heb de ingebouwde fan uitgeschakeld en als ik nu een stresstest draai met cpuburna53 haal ik met de volledig passieve koeling maximaal zo'n 68 graden.

(ik moet wel zeggen dat ik de standaard thermal pads heb vervangen door Gelid GP Ultimate thermal pads en een paar ongekoelde chips nog van heatsinks heb voorzien, dus dat zal ook wel meehelpen :P)

Ook de NVMe storage gaat als een speer. Heb een Solidigm P41 Plus geplaatst en haalt een score van ruim 49000 met PiBenchmarks (jammer genoeg wordt het resultaat, ondanks meerdere benches, simpelweg niet op de website gepubliceerd :|).
Waar heb je die besteld, van hun website zelf? Bij mij staat de preorder van sos nog open met een leverdatum die ook opschuift. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Lizard schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Waar heb je die besteld, van hun website zelf? Bij mij staat de preorder van sos nog open met een leverdatum die ook opschuift. :P
Kiwi Electronics. --> https://www.kiwi-electron...ehuizing-voor-rpi-5-20002

Op dit moment hebben ze er nog 74 op voorraad. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Wildfire op 18-02-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Laatst online: 26-06 07:05
de Argon ONE V3 M.2 NVMe behuizing,
https://www.sossolutions.nl/argon-one-v3-behuizing-voor-pi-5
https://www.kiwi-electron...ehuizing-voor-rpi-5-20002
moet je kijken wat een prijsverschil, je schrikte je weeeeeeeezenloos.... of mis ik iets ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

dss58 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:57:
moet je kijken wat een prijsverschil, je schrikte je weeeeeeeezenloos.... of mis ik iets ?
Je mist iets, bij de lagere prijs is de M.2 niet inbegrepen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dss58 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:57:
Die bij Kiwi is de variant waar ook de M.2 NVMe unit bij zit. Als je goed wilt vergelijken moet je de normale versie pakken --> https://www.kiwi-electron...n-one-v3-voor-rpi-5-20001

Da's €2 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Laatst online: 26-06 07:05
@Freee!! @Wildfire hartelijk dank _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WorldWideWait
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:24
Ik zat ook te wachten op voorraad (en reviews) bij argon40 zelf, omdat daar leveringsproblemen waren. Maar merkte ook paar dagen geleden dat ze geleverd zijn bij de Nederlandse webshops inmiddels :) Beide versies (met en zonder M2/nvme board) zijn bij kiwi en electronicavoorjou inmiddels op voorraad, bij sos nog niet.

Hier inmiddels binnen, en met een Lexar NM790 1 TB, en de Pi5 8gb geïnstalleerd. Werkt top. Had eerst tijdelijk de 'Pimoroni NVMe Base', ook handig, maar kreeg daar fouten wanneer ik de (onofficiele) PCIe 3.0 snelheid probeerde. Op normale stand wel prima, maar heb zelf de boel toch ook graag in een afgesloten case, en die was daarvoor nog niet te vinden.

Nu in de argon one v3 werkt top. Met een korte dd snelheidstestje, heb ik nu 880MB/s read en 769MB/s write. Dus heb niks te klagen. Heb momenteel nog Pi4 met Argon One v2 en m2 sata ssd in gebruik. Daar haal ik 272MB/s en 151MB/s. Appels met peren vergelijken, maar ik ben blij met mn upgrade :)

Er is genoeg ruimte in de case (bijv. op het hdmi-board) om een RTC-batterij te plakken. En de ingebouwde fan is standaard nog op traditionele argon one manier (met hun script), maar de fan is dezelfde connector als de nieuwe fan-connector op de pi5 zelf. Even het bovenste boardje losschroeven uit de case. Genoeg lengte in het kabeltje. (idee van).

Kleine tip: Het schijnt nog wel dat niet alle m2 nvme drives goed werken met Pi5. Heb zelf dit lijstje ernaast gehouden bij uitkiezen (voor vooral welke merk/type mogelijk niet of nog niet goed werken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

WorldWideWait schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:56:

[..]

Hier inmiddels binnen, en met een Lexar NM790 1 TB, en de Pi5 8gb geïnstalleerd. Werkt top. Had eerst tijdelijk de 'Pimoroni NVMe Base', ook handig, maar kreeg daar fouten wanneer ik de (onofficiele) PCIe 3.0 snelheid probeerde. Op normale stand wel prima, maar heb zelf de boel toch ook graag in een afgesloten case, en die was daarvoor nog niet te vinden.
Ik heb de config ook aangepast voor de onofficiële PCI-e 3.0 snelheid. Dan draait de SSD inderdaad weer wat sneller en lijkt prima te werken.
Er is genoeg ruimte in de case (bijv. op het hdmi-board) om een RTC-batterij te plakken.
Ook al heb ik de RTC-batterij niet nodig, had ik wel meebesteld. Ik zal eens kijken of dat inderdaad past. Had ik niet bij stil gestaan om die meteen te plaatsen. :+
En de ingebouwde fan is standaard nog op traditionele argon one manier (met hun script), maar de fan is dezelfde connector als de nieuwe fan-connector op de pi5 zelf. Even het bovenste boardje losschroeven uit de case. Genoeg lengte in het kabeltje. (idee van).
Goed idee, daar zal ik ook eens naar kijken. Twee van mijn Pi 5 systeempjes gaan voor LibreElec/Kodi ingezet worden en dat levert wat gedoe met het fanscript op (moet nogal wat aanpassen o.a. omdat er onder LibreElec geen sudo is). Waarschijnlijk gaat het met de native fan control van de Pi 5 een stuk eenvoudiger.
Kleine tip: Het schijnt nog wel dat niet alle m2 nvme drives goed werken met Pi5. Heb zelf dit lijstje ernaast gehouden bij uitkiezen (voor vooral welke merk/type mogelijk niet of nog niet goed werken).
Ik heb zelf een Solidigm P41 Plus in mijn 3e Pi 5 (de andere twee draai ik enkel via microSD omdat SSD overkill is voor LibreElec/Kodi systeempjes). Draait als een tierelier. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dacht laat ik informatie delen.
Nu de Raspberry Pi 5 een PCI-e 3.0 4x aansluiting heeft zijn er verschillende NVMe HAT+/Base/Top en kun je tot 5Gbps lezen/schrijven.

Let wel de vaste netwerkaansluiting is 1Gbps en er zit geen WIFI ax op de Raspberry Pi 5. Dus over het netwerk wordt het niet sneller dan 1Gbps lezen/schrijven.

Je hebt een M.2 M-Key NVMe nodig.
Dat zijn deze: categorie: Solid state drives

(ze voldoen aan dit plaatje) Afbeeldingslocatie: https://www.kiwi-electronics.com/image/catalog/product/qmohdg56/KW3310e.jpg

Thanks @Mooijekind voor het Pricewatch-filter.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft iemand een Pi 0 W bootende van USB? Dat heb ik zitten proberen, vooralsnog zonder succes.

De eerste poging kwam niet verder dan root-fs niet gevonden, opgelost door het UUID van de ext4-partitie te specificeren in cmdline.txt. Daarna kwam ie iets verder, maar bootte alsnog niet.

De laatste output van 7 seconden boottijd gaat over detecteren van
- USB hub (waar de SSD aan hangt)
- microSD-kaart met (alleen) bootcode.bin erop
- SSD (Intel 320 serie), met melding dat driver van USB controller geen scatter-gather ondersteund, nodig voor UAS
- Logitech Unifying receiver
- dan paar regels beginnend met "sd 0:0:0:0: [sda]", laatste eindigt met "attached SCSI disk"

Dan een halve minuut niets en dan "random: crng init done".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:04:
Heeft iemand een Pi 0 W bootende van USB? Dat heb ik zitten proberen, vooralsnog zonder succes.

De eerste poging kwam niet verder dan root-fs niet gevonden, opgelost door het UUID van de ext4-partitie te specificeren in cmdline.txt. Daarna kwam ie iets verder, maar bootte alsnog niet.

De laatste output van 7 seconden boottijd gaat over detecteren van
- USB hub (waar de SSD aan hangt)
- microSD-kaart met (alleen) bootcode.bin erop
- SSD (Intel 320 serie), met melding dat driver van USB controller geen scatter-gather ondersteund, nodig voor UAS
- Logitech Unifying receiver
- dan paar regels beginnend met "sd 0:0:0:0: [sda]", laatste eindigt met "attached SCSI disk"

Dan een halve minuut niets en dan "random: crng init done".
Ik vermoed dat je de hele inhoud van /boot op de SD-kaart moet zetten en niet alleen bootcode.bin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik vermoed dat je de hele inhoud van /boot op de SD-kaart moet zetten en niet alleen bootcode.bin.
In het geval van de Pi 0 W is dit dé (USB-)boot-methode, waarbij de complete /boot op de SSD staat, dit bestand is uitsluitend om het USB-booten te starten. Zie https://www.raspberrypi.c...otcode-bin-only-boot-mode

....

Ik heb inmiddels een vermoeden waarom ie niet door boot, ff testen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:46:
[...]

In het geval van de Pi 0 W is dit dé (USB-)boot-methode, waarbij de complete /boot op de SSD staat, dit bestand is uitsluitend om het USB-booten te starten. Zie https://www.raspberrypi.c...otcode-bin-only-boot-mode
Dat weet ik want ik laat mijn Pi's vanaf het netwerk booten (niet de 0 want die heeft geen RJ45). Maar ik heb nu al een paar keer gehad dat de betreffende USB drive 4k sectoren heeft en de Pi daar niet van kan booten. Het probleem verdwijnt dan als de hele initramfs gelezen is. Alleen SSD heeft standaard wel 512b sectoren dus dan is de USB-SSD converter verdacht. En dat kan je het best uitproberen als de hele boot partitie op SD-card staat.

Edit: En zover ik weet kunnen de oudere Pi's alleen booten vanaf een kleine (v)FAT partitie.

[ Voor 5% gewijzigd door synoniem op 26-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@synoniem
Ben er inmiddels achter, 2 dingen:
- ik was fstab vergeten bij te werken, had alleen cmdline.txt bijgewerkt
- Raspbian verwacht PARTUUID's in zowel cmdline.txt als fstab, niet UUID's.

Inmiddels succesvol geboot :) , nadat ie eerst zelf een filesystemcheck deed en apt is aan het draaien, deze install is nogal lang niet bijgewerkt, v10 (Buster) er nog op zag ik :X

De USB-SATA controller is trouwens eentje van StarTech, USB3S2SAT3CB zo uit mijn hoofd, met de ASMedia ASM1153E erin.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Heeft iemand deze https://geekworm.com/coll...e-set-temp/products/x1004 al?
En gaat dat echt 8Gbps op een Raspberry Pi 5?

En wat heb je er aan als het netwerk net de 1Gbps aan tikt?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:42:
@synoniem
Ben er inmiddels achter, 2 dingen:
- ik was fstab vergeten bij te werken, had alleen cmdline.txt bijgewerkt
- Raspbian verwacht PARTUUID's in zowel cmdline.txt als fstab, niet UUID's.

Inmiddels succesvol geboot :) , nadat ie eerst zelf een filesystemcheck deed en apt is aan het draaien, deze install is nogal lang niet bijgewerkt, v10 (Buster) er nog op zag ik :X

De USB-SATA controller is trouwens eentje van StarTech, USB3S2SAT3CB zo uit mijn hoofd, met de ASMedia ASM1153E erin.
ASMedia heeft in mijn ervaring inderdaad wel de betere controllers, mooi dat het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

djwice schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:46:
[...]
En wat heb je er aan als het netwerk net de 1Gbps aan tikt?
Video's transcoderen :?
Is inderdaad alleen nuttig voor lokale toepassingen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:26:
[...]

ASMedia heeft in mijn ervaring inderdaad wel de betere controllers, mooi dat het gelukt is.
Nog 3 RPi's te gaan :P , 2x model 2 en 1 model 3.

edit: @synoniem Ah balls, de model 2's zijn v1.1, oftewel net als de Pi 0 W afhankelijk van microSD om USB boot te kunnen doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 27-02-2024 10:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Nog 3 RPi's te gaan :P , 2x model 2 en 1 model 3.

edit: @synoniem Ah balls, de model 2's zijn v1.1, oftewel net als de Pi 0 W afhankelijk van microSD om USB boot te kunnen doen.
Yup, de mooiste is wat dat betreft de Pi 3b+, hoef je eigenlijk niets aan te doen om van usb of netwerk te booten.
Omdat ik toch al een (zuinige) server 24/7 heb draaien laat ik ze booten vanaf het netwerk met NFS of iSCSI maar voor Pi 2 v1.1 heb je inderdaad nog steeds een SD-kaartje met bootcode.bin nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

synoniem schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Yup, de mooiste is wat dat betreft de Pi 3b+, hoef je eigenlijk niets aan te doen om van usb of netwerk te booten.
Omdat ik toch al een (zuinige) server 24/7 heb draaien laat ik ze booten vanaf het netwerk met NFS of iSCSI maar voor Pi 2 v1.1 heb je inderdaad nog steeds een SD-kaartje met bootcode.bin nodig.
De 3e is model 3B, dus dat zal wel goed zitten, dezelfde als wat al in de meterkast van USB draait (zonder microSD) en daar hoefde ik dacht ik alleen eenmalig program_usb_boot_mode=1 in cmdline.txt te zetten.

edit: @synoniem Een van de RPi 2's draait inmiddels van USB, dacht hetzelfde te doen als bij de Pi 0 W, alleen kon ik niet zo gauw een ander oud rondslingerend microSD kaartje vinden dus hetzelfde 32GB kaartje hergebruikt puur voor die bootcode.bin, start ie niet op, geen foutmelding.

Wat blijkt: de PARTUUID was na het clonen hetzelfde gebleven en omdat ik dezelfde geheugenkaart hergebruikte (bij Pi 0 W andere rondslingerende gepakt) had de FAT32 partitie daarop dezelfde PARTUUID als de geclonede op de SSD |:( Ff met fdisk aan de gang om die aan te passen en nu zijn ze verschillend.

Overigens hoefde ik buiten dat bij deze niets aan te passen, de PARTUUID's stonden tot mijn verbazing al in de cmdline.txt en fstab :o

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 27-02-2024 12:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

[...]

Maakt het nog uit wat voor FS je draait op de schijven van je server? Ik neem aan dat dat een FS moet zijn waarmee Raspbian native kan werken? Of kan je eventueel benodigde drivers eerst inladen vanaf de SD?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
JanPedaal schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:46:
[...]

Maakt het nog uit wat voor FS je draait op de schijven van je server? Ik neem aan dat dat een FS moet zijn waarmee Raspbian native kan werken? Of kan je eventueel benodigde drivers eerst inladen vanaf de SD?
De root partitie moet een FS hebben dat standaard ondersteund wordt. Voor iSCSI moet je een initrd aanmaken met driversupport voor iSCSI maar voor NFS is ondersteuning standaard aanwezig. Ext234, F2F worden standaard ook ondersteund. (v)FAT is niet geschikt voor de rootpartitie omdat daar niet genoeg eigendomsrechten ingesteld kunnen worden.

Bij een netwerkboot boot je in eerste instantie de bootpartitie met alle drivers en dtd van een TFTP server (vanaf Pi 4 schijnt ook UEFI te kunnen maar heb ik nog niet uitgeprobeerd). Vervolgens wordt config.txt en cmdline.txt gelezen waarin aangeven waar de rootpartitie zich bevindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@synoniem Hmm, volgens mij ligt de 600mA limiet van de Pi 2 v1.1's dwars, de SSD's en SATA-USB adapter schakelen niet altijd in na aansluiten voeding op de Pi (ook niet met timeout-file op de microSD). Rondslingerend hubje met aparte voeding ertussen: Werkt meteen goed en daar kom ik na een tijd troubleshooten achter.

De instelling om de limiet op de hogen naar 1.2A werkt pas na laden firmware, dus daar ga ik dit niet mee oplossen :/ , dat wordt ff shoppen bij https://www.uugear.com/ , daar heb ik zowel voor een Pi 3 als de 0W hele tijd terug hubjes besteld die onder de Pi gemount kunnen worden :)

Nog 1 Pi te gaan.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 08:57
Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? Ik wil eigenlijk een Pi Zero met Raspberry camera op een zonnecel i.c.m. een accu laten draaien in een vogelhuisje! :)

Iemand hier al eens mee bezig geweest? Is dit haalbaar? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Danielson
https://www.hackster.io/r...-pi-zero-w-updated-797db4
https://www.atomicbird.com/blog/birdhouse-camera-hardware/

Ah balls, dacht net de laatste RPi (model 3) over te zetten naar SSD, blijkt de install op de microSD kaart niet te willen booten :/ Eerst dacht ik aan dooie RPi, maar ligt aan de install, de files zijn echter gewoon te zien onder Ubuntu (al is de boot partitie FAT16 ipv FAT32 zoals de rest :S ).

Gezien de activiteitsLED niet één keer lijkt te knipperen, lijkt het heel vroeg in het bootproces mis te gaan. Zit nu te wachten op dd voor backup (de leessnelheid blijkt nogal laag), daarna maar eens bootpartitie herstellen vanuit andere image, kijken of dat wat doet.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Danielson schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:24:
Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is? Ik wil eigenlijk een Pi Zero met Raspberry camera op een zonnecel i.c.m. een accu laten draaien in een vogelhuisje! :)

Iemand hier al eens mee bezig geweest? Is dit haalbaar? :)
Kan wel maar een oplossing met een ESP is energie zuiniger waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 21:47

Rouwette

Rouwette.com

synoniem schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Kan wel maar een oplossing met een ESP is energie zuiniger waarschijnlijk.
Dat lijkt me ook, de espcam versie

https://www.hackster.io/j...tinyml-bird-feeder-142f61

https://www.techjunky.nl/...th-esp32-cam-and-esphome/

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@synoniem Gaat lekker hier, de microSD van de laatste Pi (Pi3 met 16GB EVO) bleek nagenoeg dood, dat de leessnelheid maar 2 MBps was al een hint, het ext4 filesystem bleek helemaal kaduuk en fsck deed niks omdat de microSD kaart in readonly modus lijkt te draaien :/ Geen idee wat ik allemaal op die Pi had geïnstalleerd....

Uiteindelijk compleet nieuwe install van RPi OS geflashed op de SSD waar ik gelijk tegen een bug aan liep. Iets met deprecated apt-key en trusted.gpg, al lange tijd bekend, maar niet gefixed in de huidige image :/

De andere Pi's (2x 2 v1.1 en 0W) inmiddels bijgewerkt naar Bullseye en net de upgrade naar Bookworm gestart. De eerste upgrade ging niet zonder issues :/ Blijkbaar is er tussen Buster en Bullseye iets verandert m.b.t. de dhcp-client, na upgrade was deze stuk. Moest de systemd-file aanpassen waarna ik verder kon SSH'en.

Oh en laat ik dependency gezeur niet vergeten, de upgrade wilde eerst niet eens starten: Raspberry Pi – Buster to Bullseye Upgrade in Place Bug

En nadat alles klaar is ff checken wat er bij een van de Pi's met phpmyadmin database aan de hand was, die klaagde over
ERROR 1045 (28000): Acces denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)
Lijkt https://stackoverflow.com...word-no/76737631#76737631 te zijn.

/rant :P

Ze draaien inmiddels wel allemaal van SSD :D , in het geval van de 0W en model 2\s met een piepklein bestandje op de overkill grote microSD's :+ , de model 3 had USB boot al aanstaan kwam ik achter.
Oh en allen hebben nu een USB-hub met aparte voeding waar de SSD's aan hangen, wilde niet wachten dus Amazon maar gebruikt, daarmee booten ze prima :)

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:42:
Let je wel op je /boot grootte bij dit soort dingen, want anders kan je net zo goed een fresh install doen, omdat je anders niet kan updaten na een tijdje :P :+
Altijd handig om dit soort dingen te weten! Thnx! d:)b
Ik vind de 3B+ een beetje het zwarte schaap in de Raspberry Pi familie :
- Prestaties/Verbruik verhouding slechter dan de Raspberry Pi 3B
- 1 Gbps LAN != 1 Gbps LAN en maar iets van 300 Mbps

Doe mij maar voor vrijwel alles een Raspberry Pi 3B gewoon en als ik echt meer CPU kracht of RAM nodig heb dan een Raspberry Pi 4 of 5 :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:40:
@synoniem Gaat lekker hier, de microSD van de laatste Pi (Pi3 met 16GB EVO) bleek nagenoeg dood, dat de leessnelheid maar 2 MBps was al een hint, het ext4 filesystem bleek helemaal kaduuk en fsck deed niks omdat de microSD kaart in readonly modus lijkt te draaien :/ Geen idee wat ik allemaal op die Pi had geïnstalleerd....
SD kaartjes blijven kwetsbaar hoewel ik nadat goede voedingen ben gaan gebruiken geen kaartje meer verloren heb. Afgezien van de situatie van een stroomstoring voorafgegaan door een piek, maar toen was er meer stuk.
Uiteindelijk compleet nieuwe install van RPi OS geflashed op de SSD waar ik gelijk tegen een bug aan liep. Iets met deprecated apt-key en trusted.gpg, al lange tijd bekend, maar niet gefixed in de huidige image :/

De andere Pi's (2x 2 v1.1 en 0W) inmiddels bijgewerkt naar Bullseye en net de upgrade naar Bookworm gestart. De eerste upgrade ging niet zonder issues :/ Blijkbaar is er tussen Buster en Bullseye iets verandert m.b.t. de dhcp-client, na upgrade was deze stuk. Moest de systemd-file aanpassen waarna ik verder kon SSH'en.
Er is een reden dat ik een hekel heb aan systemd.
Oh en laat ik dependency gezeur niet vergeten, de upgrade wilde eerst niet eens starten: Raspberry Pi – Buster to Bullseye Upgrade in Place Bug

En nadat alles klaar is ff checken wat er bij een van de Pi's met phpmyadmin database aan de hand was, die klaagde over
[...]
Lijkt https://stackoverflow.com...word-no/76737631#76737631 te zijn.

/rant :P

Ze draaien inmiddels wel allemaal van SSD :D , in het geval van de 0W en model 2\s met een piepklein bestandje op de overkill grote microSD's :+ , de model 3 had USB boot al aanstaan kwam ik achter.
Oh en allen hebben nu een USB-hub met aparte voeding waar de SSD's aan hangen, wilde niet wachten dus Amazon maar gebruikt, daarmee booten ze prima :)
Ja de meeste Pi leveren niet meer dan 500mA op USB dus een selfpowered hub is vrijwel altijd nodig als je wat meer gebruikt dan een muis en toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

synoniem schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:58:
[...]
Ja de meeste Pi leveren niet meer dan 500mA op USB dus een selfpowered hub is vrijwel altijd nodig als je wat meer gebruikt dan een muis en toetsenbord.
Gewoon geen muis en toetsenbord gebruiken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Let je wel op je /boot grootte bij dit soort dingen, want anders kan je net zo goed een fresh install doen, omdat je anders niet kan updaten na een tijdje :P :+
Raspi-config klaagde daar al over, gelukkig is dat niet al te lastig om op te lossen: Heb een laptop met Ubuntu en gparted erop, ext4-partitie grootte aanpassen kan zonder dataverlies, had ik al moeten doen omdat een van de ext4 partities op microSD groter was dan de SSD waar ie naartoe gekloond werd :P Daarna is er meer ruimte voor de FAT32 partitie en kan die opnieuw aangemaakt worden (maar dan groter) en backup daarvan weer terugzetten.

Dat is voor later.
nero355 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Altijd handig om dit soort dingen te weten! Thnx! d:)b
Er is wel ergens een overzicht van known good USB-SATA controllers i.c.m. RPi's, dacht dat ik toen https://jamesachambers.co...-pi-via-firmware-updates/ had gebruikt voor info.
[...]

SD kaartjes blijven kwetsbaar hoewel ik nadat goede voedingen ben gaan gebruiken geen kaartje meer verloren heb. Afgezien van de situatie van een stroomstoring voorafgegaan door een piek, maar toen was er meer stuk.
Vraag mij wel af wat er met deze is gebeurt, bestandssysteem bleek zo ver heen dat Ubuntu er niets mee kon :S , laatste keer dat ik die Pi had gebruikt (tijd terug) was er niets aan de hand. Daarbij is het voor het eerst (voor mij) dat een Samsung EVO het heeft begeven.
[...]

Dat dus :P
[...]

Gelukkig liggen er nu hubjes naast, had liever die gehad wat je eronder kan bouwen (wat ik bij een andere Pi 3 en de 0W heb) maar dat duurde mij te lang :P

Oh goody, nog een Pi die klaagt over
W: http://archive.raspberryp...dists/bookworm/InRelease: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.
W: http://raspbian.raspberry...dists/bookworm/InRelease: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.
Dat is zo gefixed.

..... en een die het upgraden niet wil afronden wegens
Setting up usrmerge (37~deb12u1) ...

FATAL ERROR:
Both /lib/liblunar.so and /usr/lib/liblunar.so exist.

You can try correcting the errors reported and running again
/usr/lib/usrmerge/convert-usrmerge until it will complete without errors.
Do not install or update other Debian packages until the program
has been run successfully.

E: usrmerge failed.
dpkg: error processing package usrmerge (--configure):
installed usrmerge package post-installation script subprocess returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
usrmerge
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Straks maar eens naar Googlen...

edit: Paar keer files hernoemd en upgrade klaar :)

@nero355 @synoniem .... de Pi 0 W connect niet meer met wifi sinds de reboot na upgrade naar Bookworm :( Eerst hetzelfde dhcpcd gezeur (systemd file had aanpassing nodig), maar na opnieuw opgeven van ssid/ww en checken wpa config file zie ik niet waarom ie niet connect.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 29-02-2024 19:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Dit heeft weinig met systemd te maken:
$ lsb_release -d
Description:    Raspbian GNU/Linux 10 (buster)

$ systemctl cat dhcpcd.service
# /lib/systemd/system/dhcpcd.service
[Unit]
Description=dhcpcd on all interfaces
Wants=network.target
Before=network.target

[Service]
Type=forking
PIDFile=/run/dhcpcd.pid
ExecStart=/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd -q -b
ExecStop=/sbin/dhcpcd -x

[Install]
WantedBy=multi-user.target
Alias=dhcpcd5.service

# /etc/systemd/system/dhcpcd.service.d/wait.conf
[Service]
ExecStart=
ExecStart=/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd -q -w

$ file /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd
/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd: POSIX shell script, ASCII text executable

$ dpkg -S /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd
dhcpcd5: /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd

$ cat /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd
#!/bin/sh -e

DHCPCD=/sbin/dhcpcd
INTERFACES=/etc/network/interfaces

if grep -q -E "^[[:space:]]*iface[[:space:]]*.*[[:space:]]*inet[[:space:]]*(dhcp|static)" \
                $INTERFACES; then
        echo "Not running dhcpcd because $INTERFACES"
        echo "defines some interfaces that will use a"
        echo "DHCP client or static address"
        exit 6
fi

exec $DHCPCD $@

Vs:
$ lsb_release -d
Description:    Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)

[Unit]
Description=DHCP Client Daemon
Wants=network.target
Before=network-online.target
Documentation=man:dhcpcd(8)

[Service]
Type=forking
ExecStart=/usr/sbin/dhcpcd -b -q
Restart=always

[Install]

[Service]
ExecStart=
ExecStart=/usr/sbin/dhcpcd -w -q

$ file /usr/sbin/dhcpcd
/usr/sbin/dhcpcd: ELF 32-bit LSB executable, ARM, EABI5 version 1 (SYSV), dynamically linked, interpreter /lib/ld-linux-armhf.so.3, BuildID[sha1]=61e5a6244c36972a48cf056aaa6f3247927ac1b7, for GNU/Linux 3.2.0, stripped

dpkg-query: no path found matching pattern /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd

Als je niet begrijpt hoe het werkt of de moeite doet om het te begrijpen is het wel heel gemakkelijk om systemd te bashen.

[ Voor 14% gewijzigd door deHakkelaar op 01-03-2024 02:48 . Reden: plus dpkg voor duidelijkheid wat er waarschijnlijk misgaat ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Upgrading from previous operating system versions
Warning
Upgrading an existing image is sometimes possible, but is not guaranteed to work in every circumstance, and we do not recommend it. If you do wish to try upgrading your operating system version, we strongly suggest making a backup first. We accept no responsibility for the loss of any data during a failed update.
https://www.raspberrypi.c...operating-system-versions

[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 29-02-2024 20:59 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow als je een systemd unit wilt aanpassen is het makkelijker om de ingebouwde edit te gebruiken:
code:
1
sudo systemctl edit --full dhcpcd.service
$ man systemctl
[..]
       edit UNIT...
           Edit a drop-in snippet or a whole replacement file if --full is
           specified, to extend or override the specified unit.

Depending on whether --system (the default), --user, or --global is
           specified, this command creates a drop-in file for each unit either
           for the system, for the calling user, or for all futures logins of
           all users. Then, the editor (see the "Environment" section below)
           is invoked on temporary files which will be written to the real
           location if the editor exits successfully.

If --full is specified, this will copy the original units instead
           of creating drop-in files.

If --force is specified and any units do not already exist, new
           unit files will be opened for editing.

If --runtime is specified, the changes will be made temporarily in
           /run/ and they will be lost on the next reboot.

If the temporary file is empty upon exit, the modification of the
           related unit is canceled.

After the units have been edited, systemd configuration is reloaded
           (in a way that is equivalent to daemon-reload).

Note that this command cannot be used to remotely edit units and
           that you cannot temporarily edit units which are in /etc/, since
           they take precedence over /run/.
EDIT: Dan hoef je achteraf oa ook niet onder te doen:
After the units have been edited, systemd configuration is reloaded
           (in a way that is equivalent to daemon-reload).

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 29-02-2024 21:16 . Reden: quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dit is een vervolg van onder:
i-chat schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:02:
dan wordt er wel gezegd dat je het ook elders extern zou kunnen draaien maar dan vraag ik me toch af of er bijvoorbeeld al iemand is geweest die het op een raspberrypi heeft geprobeerd. bijvoorbeeld de pi 3b - zou je dit werkend kunnen krijgen op een pi van <40 euro> en 2 (of meer) nucjes dan wordt het ineens wel heel leuk spelen met je eigen thuisclustertje.
Volg deze gids en je hebt je eigen Raspbian Xen hypervisor (zonder GUI overhead):
https://wiki.xenproject.org/wiki/Xen_Project_Beginners_Guide

Voor vervanging vd xen-system-amd64 package moet je ff zoeken met apt search xen-system voor wat de naam is vd package voor ARM!
En mogelijk wijken wat andere zaken ook af met de laatste Raspbian Bookworm release.
De xl toolstack om te beheren lijkt veel op die van xe (XCP-ng) en is niet zo moeilijk onder de knie te krijgen.
Op deze manier kun je een lichtgewicht Xen hypervisor opzetten met de Raspbian release als dom0 waarmee je waarschijnlijk al bekend mee bent.
En je kunt gemakkelijk een Debian of Ubuntu domU debootstrappen via Internet ;)

Maar deze kun je niet laten orchestreren door Xen Orchestra!
$ dpkg --print-architecture
armhf

$ apt search xen-system
Sorting... Done
Full Text Search... Done
xen-system-armhf/oldstable 4.14.6-1+rpi1 armhf
  Xen System on ARMHF (metapackage)

Een gidsje voor mezelf die ik een paar maanden geleden heb gemaakt met Debian Bookworm als dom0 op een Intel NUC voor vergelijk met de officiele gids :
https://paste.debian.net/1309080/

EDIT: Ow ik zag nog onder wbt de toolstack:
$ apt show xen-tools
[..]
Description: Tools to manage Xen virtual servers
 This package contains tools to manage Debian based Xen virtual servers.
 .
 Using the scripts you can easily create fully configured Xen guest
 domains (DomU) which can be listed, updated, or copied easily.
 .
 xen-tools currently can install:
 .
   * Debian 3.1 Sarge (i386 only)
   * Debian 4.0 Etch
   * Debian 5.0 Lenny
   * Debian 6.0 Squeeze
   * Debian 7 Wheezy
   * Debian 8 Jessie
   * Debian 9 Stretch
   * Debian 10 Buster
   * Debian 11 Bullseye
   * Debian 12 Bookworm (under development)
   * Debian 13 Trixie (knows about this future release name)
   * Debian 14 Forky (knows about this future release name)
   * Debian Sid (Unstable)
   * Ubuntu 6.06 Dapper Drake (LTS)
   * Ubuntu 6.10 Edgy Eft
   * Ubuntu 7.04 Feisty Fawn
   * Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon
   * Ubuntu 8.04 Hardy Heron (LTS)
   * Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex
   * Ubuntu 9.04 Jaunty Jackaplope
   * Ubuntu 9.10 Karmic Koala
   * Ubuntu 10.04 Lucid Lynx (LTS)
   * Ubuntu 10.10 Maverick Meerkat
   * Ubuntu 11.04 Natty Narwhal
   * Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot
   * Ubuntu 12.04 Precise Pangolin (LTS)
   * Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal
   * Ubuntu 13.04 Raring Ringtail
   * Ubuntu 13.10 Saucy Salamander
   * Ubuntu 14.04 Trusty Tahr (LTS)
   * Ubuntu 14.10 Utopic Unicorn
   * Ubuntu 15.04 Vivid Vervet
   * Ubuntu 15.10 Wily Werewolf
   * Ubuntu 16.04 Xenial Xerus (LTS)
   * Ubuntu 16.10 Yakkety Yak
   * Ubuntu 17.04 Zesty Zapus
   * Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
   * Ubuntu 18.04 Bionic Beaver (LTS)
   * Ubuntu 18.10 Cosmic Cuttlefish
   * Ubuntu 19.04 Disco Dingo
   * Ubuntu 19.10 Eoan Ermine
   * Ubuntu 20.04 Focal Fossa (LTS)
   * Ubuntu 20.10 Groovy Gorilla
   * Ubuntu 21.04 Hirsute Hippo
   * Ubuntu 21.10 Impish Indri
   * Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish (LTS)
   * Ubuntu 22.10 Kinetic Kudu
   * Ubuntu 23.04 Lunar Lobster (preliminary support, under development)
   * CentOS 5
   * CentOS 6

[ Voor 37% gewijzigd door deHakkelaar op 01-03-2024 02:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
deHakkelaar schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:25:
[...]

[...]

Dit heeft weinig met systemd te maken:
$ lsb_release -d
Description:    Raspbian GNU/Linux 10 (buster)

[Unit]
Description=dhcpcd on all interfaces
Wants=network.target
Before=network.target

[Service]
Type=forking
PIDFile=/run/dhcpcd.pid
ExecStart=/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd -q -b
ExecStop=/sbin/dhcpcd -x

[Install]
Alias=dhcpcd5.service

[Service]
ExecStart=
ExecStart=/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd -q -w

$ file /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd
/usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd: POSIX shell script, ASCII text executable

dhcpcd5: /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd

$ cat /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd
#!/bin/sh -e

DHCPCD=/sbin/dhcpcd
INTERFACES=/etc/network/interfaces

if grep -q -E "^[[:space:]]*iface[[:space:]]*.*[[:space:]]*inet[[:space:]]*(dhcp|static)" \
                $INTERFACES; then
        echo "Not running dhcpcd because $INTERFACES"
        echo "defines some interfaces that will use a"
        echo "DHCP client or static address"
        exit 6
fi

exec $DHCPCD $@

Vs:
$ lsb_release -d
Description:    Raspbian GNU/Linux 11 (bullseye)

[Unit]
Description=DHCP Client Daemon
Wants=network.target
Before=network-online.target
Documentation=man:dhcpcd(8)

[Service]
Type=forking
ExecStart=/usr/sbin/dhcpcd -b -q
Restart=always

[Install]

[Service]
ExecStart=
ExecStart=/usr/sbin/dhcpcd -w -q

$ file /usr/sbin/dhcpcd
/usr/sbin/dhcpcd: ELF 32-bit LSB executable, ARM, EABI5 version 1 (SYSV), dynamically linked, interpreter /lib/ld-linux-armhf.so.3, BuildID[sha1]=61e5a6244c36972a48cf056aaa6f3247927ac1b7, for GNU/Linux 3.2.0, stripped

dpkg-query: no path found matching pattern /usr/lib/dhcpcd5/dhcpcd

Als je niet begrijpt hoe het werkt of de moeite doet om het te begrijpen is het wel heel gemakkelijk om systemd te bashen.
Je mist het punt dat een init system van mijn netwerk instellingen moet afblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 01:14:
Volg deze gids en je hebt je eigen Raspbian Xen hypervisor (zonder GUI overhead):
https://wiki.xenproject.org/wiki/Xen_Project_Beginners_Guide

En mogelijk wijken wat andere zaken ook af met de laatste Raspbian Bookworm release.
De xl toolstack om te beheren lijkt veel op die van xe (XCP-ng) en is niet zo moeilijk onder de knie te krijgen.
En wel of geen optie om vanaf een andere PC/Laptop een GUI applicatie op te starten die ermee verbindt via het netwerk zoals dat met VMWare ESXi kan/kon bijvoorbeeld ??

Of anders iets van een webGUI op een tweede Raspberry Pi of Intel Atom NUCje of zo ?? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
synoniem schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:01:
Je mist het punt dat een init system van mijn netwerk instellingen moet afblijven.
Dit begrijp ik niet?
Het is init (systemd) die de dhcpcd daemon (unit) opstart.
En dhcpcd configureert je netwerk en niet je init:
$ man dhcpcd
[..]
DESCRIPTION
     dhcpcd is an implementation of the DHCP client specified in RFC 2131.
     dhcpcd gets the host information (IP address, routes, etc) from a DHCP
     server and configures the network interface of the machine on which it is
     running.

$ pstree -s $(pidof dhcpcd)
systemd───dhcpcd

$ sudo journalctl --full --no-pager --boot --unit dhcpcd.service
[..]
-- Journal begins at Thu 2021-06-24 03:50:00 CEST, ends at Fri 2024-03-01 20:01:48 CET. --
Jun 17 18:18:23 ph5b systemd[1]: Starting DHCP Client Daemon...
Jun 17 18:18:23 ph5b dhcpcd[258]: dev: loaded udev
Jun 17 18:18:26 ph5b dhcpcd[258]: eth0: waiting for carrier
Jun 17 18:18:27 ph5b dhcpcd[258]: eth0: waiting for carrier
Jun 17 18:18:29 ph5b dhcpcd[258]: eth0: carrier acquired
Jun 17 18:18:29 ph5b dhcpcd[258]: DUID 00:01:00:01:29:XXXX
Jun 17 18:18:29 ph5b dhcpcd[258]: eth0: IAID eb:81:72:9f
Jun 17 18:18:29 ph5b dhcpcd[258]: eth0: adding address fe80::22e5:XXXX:XXXX:XXXX
Jun 17 18:18:29 ph5b dhcpcd[258]: eth0: probing address 10.0.0.4/24
Jun 17 18:18:29 ph5b dhcpcd[258]: eth0: soliciting an IPv6 router
Jun 17 18:18:33 ph5b dhcpcd[258]: eth0: using static address 10.0.0.4/24
Jun 17 18:18:33 ph5b dhcpcd[258]: eth0: adding route to 10.0.0.0/24
Jun 17 18:18:33 ph5b dhcpcd[258]: eth0: adding default route via 10.0.0.1
Jun 17 18:18:34 ph5b dhcpcd[258]: forked to background, child pid 402
Jun 17 18:18:34 ph5b systemd[1]: Started DHCP Client Daemon.

Ter vergelijk met een sysv init systeem zal daar het networking init.d script je netwerk configureren.

[ Voor 91% gewijzigd door deHakkelaar op 01-03-2024 20:05 . Reden: Zat weer te prutsen met edits ;) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
nero355 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:28:
En wel of geen optie om vanaf een andere PC/Laptop een GUI applicatie op te starten die ermee verbindt via het netwerk zoals dat met VMWare ESXi kan/kon bijvoorbeeld ??

Of anders iets van een webGUI op een tweede Raspberry Pi of Intel Atom NUCje of zo ?? :)
Niet dat ik weet.
Je kunt wel via SSH zaken scripten om de hypervisor te sturen.
EDIT: Ow en ik geloof ook dat je fencing/stonith drivers hebt voor je cluster.

[ Voor 17% gewijzigd door deHakkelaar op 01-03-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:51:
@nero355 @synoniem .... de Pi 0 W connect niet meer met wifi sinds de reboot na upgrade naar Bookworm :( Eerst hetzelfde dhcpcd gezeur (systemd file had aanpassing nodig), maar na opnieuw opgeven van ssid/ww en checken wpa config file zie ik niet waarom ie niet connect.
Dat is nu ook gefixed,
Bash:
1
update-alternatives --config regulatory.db
en dan /lib/firmware/regulatory.db-upstream selecteren loste dat op.

Wifi bleek wel te werken, maar pikte heel weinig netwerken op, iw reg get gaf world domain aan (dat verklaard het weinig netwerken oppikken) alleen kreeg ik die niet aangepast, totdat ik ergens een melding zag over corrupte regulatory.db. Gelukkig bleek er nog een aanwezig die geselecteerd kon worden :)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
deHakkelaar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:29:
$ man dhcpcd
[..]
DESCRIPTION
     dhcpcd is an implementation of the DHCP client specified in RFC 2131.
     dhcpcd gets the host information (IP address, routes, etc) from a DHCP
     server and configures the network interface of the machine on which it is
     running.
Ow met de laatste Raspbian/Pi-OS Bookworm release hebben ze dhcpcd5 vervangen met network-manager OOTB.
Onder om te configureren via shell:
code:
1
sudo nmtui

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa3dss
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-03-2024
deHakkelaar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Ow met de laatste Raspbian/Pi-OS Bookworm release hebben ze dhcpcd5 vervangen met network-manager OOTB.
code:
1
sudo nmtui
ik heb bookworm afgelopen week er af gegooid, pihole/raspberry pi werkt niet naar mijn behoren, al is eerder gedaan, maar komt vast wel weer, draait als een zonnetje nu op bullseye, tja, ik ben te lam om het uit te zuuke :)

ikke ben trouwens dss58, ook te lam om wachtwoord te resetten wegens problems met de pc dus nu een andere :)

[ Voor 9% gewijzigd door pa3dss op 02-03-2024 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

code:
1
sudo nmtui
Bij schone installs zeker? Hier geupgrade vanaf Buster, geen network-manager erbij op gekregen, wel erbij op gezet om te kijken of die andere resultaten gaf dan iw (bleek dus aan regulatory db te liggen).
pa3dss schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:06:
[...]

ik heb bookworm afgelopen week er af gegooid, pihole/raspberry pi werkt niet naar mijn behoren, al is eerder gedaan, maar komt vast wel weer, draait als een zonnetje nu op bullseye, tja, ik ben te lam om het uit te zuuke :)
Waar liep je tegenaan dan?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3dss
@Raven hij kapte er ineens mee en plots deed ie het weer, en na een uurtje hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik doe geen in-place upgrades voor Pi-OS om de redenen eerder vermeld.
Ingewikkelde zaken heb ik toch gedocumenteerd dus is het niet zo veel werk om van scratch te beginnen ... lean & clean.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
pa3dss schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:39:
@Raven hij kapte er ineens mee en plots deed ie het weer, en na een uurtje hetzelfde
Afgelopen zaterdag ook een PI op bookworm die netwerk problemen gaf .. via
code:
1
sudo nmtui
een fixed IP gegeven .. docker er op met een macvlan voor pihole (vandaar macvlan) en unifi controller.

Daarna problemen met de bereikbaarheid van de pi .. waarbij de twee docker containers op de macvlan gewoon bereikbaar beleven ...

De Pi had netwerk verbinding .. dan in eens niet meer (host unreachable) .. en na een paar minuten wel weer een reactie (een ping door laten lopen).

Nog steeds niet duidelijk wat er nu precies gebeurt ... Maar ik heb dit nog niet eerder gezien (dit is mijn eerste pi op bookworm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pa3dss schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:39:
Puur op netwerkgebied? Kun je wat specifieker zijn?
deHakkelaar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Ingewikkelde zaken heb ik toch gedocumenteerd dus is het niet zo veel werk om van scratch te beginnen ... lean & clean.
Van de Pi die het meeste doet heb ik documentatie, maar niet van alle dus :/ Als Linux (in het algemeen) nou een optie had om van wat er allemaal door de user geïnstalleerd/aangepast was ergens te kunnen exporteren.
duvekot schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Afgelopen zaterdag ook een PI op bookworm die netwerk problemen gaf .. via
code:
1
sudo nmtui
een fixed IP gegeven .. docker er op met een macvlan voor pihole (vandaar macvlan) en unifi controller.

Daarna problemen met de bereikbaarheid van de pi .. waarbij de twee docker containers op de macvlan gewoon bereikbaar beleven ...

De Pi had netwerk verbinding .. dan in eens niet meer (host unreachable) .. en na een paar minuten wel weer een reactie (een ping door laten lopen).

Nog steeds niet duidelijk wat er nu precies gebeurt ... Maar ik heb dit nog niet eerder gezien (dit is mijn eerste pi op bookworm)
Dat is wel heel vaag :? , geeft journalctl wat aan?

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa3dss
@Raven nee, gelijk rigoreus bullseye erop gezet, als ik onderzoek doe zul je vast zien dat alles werkt, log altijd in met SSH en dan verbreekt de verbinding vanzelf als de storing zich voort doet, en aangezien ik lui ben aangelegd hang ik er geen toesenbord en monitor aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
Raven schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:59:
Dat is wel heel vaag :? , geeft journalctl wat aan?
Zover ben ik niet gekomen .. deze pi staat 140km verder op .. en nog geen site to site VPN opgezet.

Maar je hebt steeds maar 3-5 minuten de tijd om eea na te kijken voordat je SSH sessie weer bevriest (het is een headless Pi in de meterkast)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

code:
1
sudo nmtui
Kunnen ze niet beter iets verzinnen om raspi-config de netwerk gerelateerde instellingen meteen weg te schrijven in SystemD config files :?

Dan zijn we hopelijk meteen ook af van het gezeik met Interfaces die later dan een bepaald programma of Service/Daemon worden opgestart... :/

Want één ding weet ik zeker : Mijn volgende Clean Install van Raspberry Pi OS zal geen dhcpcd of network-manager of /etc/network/interfaces zien :P
deHakkelaar schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:51:
Ik heb één of twee upgrades achter de rug die opzich wel redelijk goed gingen op wat suffe dingetjes na die snel waren gefixt, maar vanwege die verandering in de /boot partitie ga ik de volgende keer gewoon een verse installatie doen, want nu draai ik updates die voltooid worden op één ding na : De eventuele Kernel Update :$ O-) :+

Verder heb ik gewoon alle relevante config files als backup staan en die zijn in principe snel weer op hun plekje als het allemaal een beetje normaal gaat :)
Raven schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:59:
Als Linux (in het algemeen) nou een optie had om van wat er allemaal door de user geïnstalleerd/aangepast was ergens te kunnen exporteren.
Als je dat wilt dan zal je naar een of ander pakket toe moeten dat een webGUI voor het geheel heeft en dan net als bijvoorbeeld Pi-Hole of pfSense/OPNsense ook ergens een Config Backup Import/Export optie heeft :)

Maar dat wist je al gok ik...
pa3dss schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:22:
log altijd in met SSH en dan verbreekt de verbinding vanzelf als de storing zich voort doet, en aangezien ik lui ben aangelegd hang ik er geen toesenbord en monitor aan :)
Kan je beter wel doen en ook meteen na je SSH login iets van screen -R of tmux gebruiken !! ;)

Zie :
- https://www.howtogeek.com...se-linuxs-screen-command/
- https://www.howtogeek.com...y-its-better-than-screen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

duvekot schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Zover ben ik niet gekomen .. deze pi staat 140km verder op .. en nog geen site to site VPN opgezet.

Maar je hebt steeds maar 3-5 minuten de tijd om eea na te kijken voordat je SSH sessie weer bevriest (het is een headless Pi in de meterkast)
... en wat als een scriptje schrijft dat elke x tijd output van journalctl van afgelopen x tijd backupped en het tekstbestand via email naar je toe stuurt?
nero355 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Ik heb één of twee upgrades achter de rug die opzich wel redelijk goed gingen op wat suffe dingetjes na die snel waren gefixt, maar vanwege die verandering in de /boot partitie ga ik de volgende keer gewoon een verse installatie doen, want nu draai ik updates die voltooid worden op één ding na : De eventuele Kernel Update :$ O-) :+

Verder heb ik gewoon alle relevante config files als backup staan en die zijn in principe snel weer op hun plekje als het allemaal een beetje normaal gaat :)
Dat van de boot partitie had ik al eens gemerkt, bij de Pi in de meterkast zit dat al goed daar ik die door stervende microSD van een nieuwe install (op SSD) heb voorzien en de image was recent genoeg om die aanpassing al te hebben. Een van de 4 Pi's die ik afgelopen week over had gezet had ook een falende microSD en die heeft meteen RPiOS Bookworm gekregen dus die heeft dat als goed is ook.

De andere 3 niet, maar gezien de datapartities bij alle 3 kleiner zijn dan de SSD kan ik die met gparted wat opschuiven (uiteraard na backup maar verwacht niet dat ik die terug hoef te zetten) en dan FAT32 na backup opnieuw aanmaken, dat is zo gefixt. Hoop ik :+
nero355 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:56:
[...]

Als je dat wilt dan zal je naar een of ander pakket toe moeten dat een webGUI voor het geheel heeft en dan net als bijvoorbeeld Pi-Hole of pfSense/OPNsense ook ergens een Config Backup Import/Export optie heeft :)

Maar dat wist je al gok ik...
Ik had eigenlijk op een ingebakken iets gehoopt, enige wat ik zo kan bedenken is https://tecadmin.net/how-...alled-packages-in-ubuntu/ , maar dat doet alleen van apt, pip install wordt hier ook nog wel eens gebruikt, heel enkels zelf gecompilede pakketten en dan heb ik het nog niet eens over zelf aangemaakte scriptjes e.d. die door cron worden uitgevoerd.

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Raven schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:10:
pip install wordt hier ook nog wel eens gebruikt
Ik wist dus niet eens dat het gekke ding bestond totdat ik een paar jaar terug met Mopidy en de plug-ins daarvan ging klooien :$ O-) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa3dss
@nero355 ja, tmux, i love big time man :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ik heb altijd het gevoel dat als ik een in-place doe, dat dan vaak nog "rotzooi" vd oude release onnodig achterblijft.
Voor m'n Debian werkstation zal ik wel een in-place proberen maar voor Pi's en m'n VM's meestal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
duvekot schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:56:
Raven schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:10:
... en wat als een scriptje schrijft dat elke x tijd output van journalctl van afgelopen x tijd backupped en het tekstbestand via email naar je toe stuurt?
3 a 5 minuten is misschien net genoeg tijd om de systemd journals naar lokaal te copieren via scp of iets dergelijks.
Ik geloof dat onder de default lokatie is voor de journals:
code:
1
/var/log/journal/

Als je die hele journal folder met scp overkopieert dan kun je ze in alle rust op je lokale PC met onder argument inspecteren:
$ man journalctl
[..]
       -D DIR, --directory=DIR
           Takes a directory path as argument. If specified, journalctl will
           operate on the specified journal directory DIR instead of the
           default runtime and system journal paths.

Bv:
code:
1
journalctl --full --catalog --directory /tmp/journal

Of specifiek voor de NM systemd unit:
code:
1
journalctl --full --catalog --directory /tmp/journal --unit NetworkManager.service

En ik zou ook zeer zeker onder inspecteren voor brownouts/"under-voltage" meldingen:
code:
1
journalctl --full --catalog --directory /tmp/journal --grep voltage

&
$ vcgencmd get_throttled
throttled=0x0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa3dss
deHakkelaar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:47:
Ik heb altijd het gevoel dat als ik een in-place doe, dat dan vaak nog "rotzooi" vd oude release onnodig achterblijft.
Voor m'n Debian werkstation zal ik wel een in-place proberen maar voor Pi's en m'n VM's meestal niet.
ik moet onderhand maar is rap over naar debian op mn main system, dat achterlijke win10 maar is achter me laten, kan ook in een VM draaien maar vooralsnog ben ik te lui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
pa3dss schreef op zondag 3 maart 2024 @ 01:45:
[...]

ik moet onderhand maar is rap over naar debian op mn main system, dat achterlijke win10 maar is achter me laten, kan ook in een VM draaien maar vooralsnog ben ik te lui
Het installeren is slechts 4 commandline acties. Hoef je niets voor uit te zoeken. Microsoft Windows 10 installeert dan eerst WSL 2: Windows Subsystem for Linux - versie 2. En daarop de Linux distributie van je keuze.

Dat is in een paar minuten geregeld.
Daarna draait Linux net als PowerShell of CMD op je systeem.

https://learn.microsoft.c...stall#install-wsl-command

In het kort
In je Windows zoek bar
Type powershell en druk <enter>

In Powershell
Type wsl --install en druk <enter>
Type wsl -s Debian en druk <enter>
Type exit en druk <enter>

offtopic:
Tip: als je niet toe komt aan het uitvoeren van deze 4 command line acties, begin dan niet aan Linux. Check dan ook of je niet overspannen bent of in een burnout zit. Als dat zo is, ga naar de huisarts voor hulp.

[ Voor 53% gewijzigd door djwice op 03-03-2024 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

djwice schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:49:
[...]

Het installeren is slechts 4 commandline acties. Hoef je niets voor uit te zoeken. Microsoft Windows 10 installeert dan eerst WSL 2: Windows Subsystem for Linux - versie 2. En daarop de Linux distributie van je keuze.

In het kort
In je Windows zoek bar

In Powershell

offtopic:
Tip: als je niet toe komt aan het uitvoeren van deze 4 command line acties, begin dan niet aan Linux. Check dan ook of je niet overspannen bent of in een burnout zit. Als dat zo is, ga naar de huisarts voor hulp.
Dat kan in één Powershell commando en zonder ook Ubuntu te installeren (OK, twee als je exit meetelt):
code:
1
wsl --install -d Debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Dat kan in één Powershell commando en zonder ook Ubuntu te installeren (OK, twee als je exit meetelt):
code:
1
wsl --install -d Debian
Wordt het dan niets als
code:
1
powershell.exe -Command "& {wsl --install -d Debian}"

Of copy-paste:

in de Windows zoekbalk?
Dat scheelt de exit 😉

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 03-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa3dss
[...]

In het kort
In je Windows zoek bar

In Powershell

offtopic:
kijk, dat is erg waardevol, grote dank _/-\o_ _/-\o_
ik ga het gelijk documenteren :)

edit: nog noooooooooooooooit mee gemaakt , https://omny.fm/shows/big-five?cloudflare-language=nl luister ik altijd in firefox, geluid doet het niet, de mp3 gedownload em vlcplayer doet het ook niet... in chrome wel :)
wie o wie weet de oorzaak ?

[ Voor 10% gewijzigd door pa3dss op 03-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
pa3dss schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:42:
[...]

offtopic:
edit: , https://omny.fm/shows/big-five?cloudflare-language=nl luister ik altijd in firefox, geluid doet het niet, de mp3 gedownload em vlcplayer doet het ook niet... in chrome wel :)
offtopic:
Die pagina heeft geen geluid? Waarom een Cloudflare parameter in de link?
Deze doet het bij mij:
https://omny.fm/shows/big...tgpt-was-wetenschappelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Toch besteld, vandaag binnen gekregen en werkt (ogenschijnlijk, nog geen stroomuitval meegemaakt ;) ) probleemloos, maar past zoals al gedacht niet mooi in de Argon One case (GPIO-cover past niet meer). Gelukkig staan de meeste RPi's in een afgesloten serverkast, dus niet echt een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

deHakkelaar schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:47:
Debian Testing is dan de oplossing : Hoef je nooit meer een daadwerkelijk upgrade te doen, want je draait gewoon mee door de releases heen! :*)
pa3dss schreef op zondag 3 maart 2024 @ 01:45:
Gewoon Windows 10 dumpen of op een losse SSD achterlaten voor het geval je ineens een of ander apparaat koopt dat een Windows applicatie vereist ;)

In het kort
In je Windows zoek bar

In Powershell

offtopic:
Freee!! schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:34:
code:
1
wsl --install -d Debian
djwice schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:58:
Wordt het dan niets als
code:
1

Of copy-paste:

in de Windows zoekbalk?
Dat scheelt de exit 😉
pa3dss schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:42:
kijk, dat is erg waardevol, grote dank _/-\o_ _/-\o_
ik ga het gelijk documenteren :)
Ik vind bovenstaande maar een beetje R-U-K heel eerlijk gezegd : Je hebt dan een prachtig OS dat draait onder een vreselijk irritant OS waar je eigenlijk geen controle over hebt zonder het eerst uitgebreid te slopen en daarna nog steeds ermee blijft kloten en heel de tijd irritante meldingen over Windows 11 ziet op allerlei plekken |:( :r

De rust die je krijgt door dat kreng te dumpen en een Linux distro (of *BSD) naar keuze te draaien is echt onbetaalbaar !!! O+ _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3dss
@nero355 het zal vast ubuntu gaan worden, wat draai jij ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

pa3dss schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:05:
Het zal vast ubuntu gaan worden, wat draai jij ?
Op het moment dus Debian Testing maar ik vind FreeBSD ook leuk en wil ook nog eens wat met Gentoo gaan doen :)

Ik post dit nu vanaf een laptop met Kubuntu 20.04 LTS maar die gaat uiteindelijk plaats maken voor wat anders omdat alles wat *Buntu is tegenwoordig zwaar verkloot is door het gebruik van Snaps en dat zuigt gewoon keihard in meerdere opzichten... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pa3dss
nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Op het moment dus Debian Testing maar ik vind FreeBSD ook leuk en wil ook nog eens wat met Gentoo gaan doen :)

Ik post dit nu vanaf een laptop met Kubuntu 20.04 LTS maar die gaat uiteindelijk plaats maken voor wat anders omdat alles wat *Buntu is tegenwoordig zwaar verkloot is door het gebruik van Snaps en dat zuigt gewoon keihard in meerdere opzichten... :/
Nou, dank voor je antwoord, het zal vast debian worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Hoe stabiel is testing?
offtopic:
Na aanschaf nieuwe pc ga ik denk ik de oude, die te oud is voor W11, voorzien van Linux

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 06-03-2024 17:20 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

IMHO stabiel genoeg om als HTPC of Game PC OS te kunnen draaien :)

Het klinkt dan ook veel enger dan dat het is en je hebt dan tenminste een beetje up-to-date software i.p.v. dat het hopeloos achterloopt, zoals bij een Stable of LTS installatie :Y)

FreeBSD zou het Current noemen IIRC en dat draait ook gewoon prima als "Daily OS" d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:58:
[...]
Ik vind bovenstaande maar een beetje R-U-K heel eerlijk gezegd : Je hebt dan een prachtig OS dat draait onder een vreselijk irritant OS waar je eigenlijk geen controle over hebt zonder het eerst uitgebreid te slopen en daarna nog steeds ermee blijft kloten
Gedaan, tegenwooridg heel redelijke controle.
en heel de tijd irritante meldingen over Windows 11 ziet op allerlei plekken |:( :r
Geen last van, volgens Microsoft/Windows is mijn systeem niet geschikt voor Windows 11 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Freee!! schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:23:
Geen last van, volgens Microsoft/Windows is mijn systeem niet geschikt voor Windows 11 >:)
Dan heb je dat ook goed gesloopt waarschijnlijk :+
Raven schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:20:
offtopic:
Na aanschaf nieuwe pc ga ik denk ik de oude, die te oud is voor W11, voorzien van Linux
Probeer het eerst eens zonder te doen en kijk eens hoe ver je komt, want over het algemeen kan je prima zonder die "Legacy Draak" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
[...]

De rust die je krijgt door dat kreng te dumpen en een Linux distro (of *BSD) naar keuze te draaien is echt onbetaalbaar !!! O+ _O_
https://www.bricklink.com/v3/studio/download.page
en
https://virtualdj.com/
en
https://www.avid.com/sibelius

Hebben geen Linux versie.
De eerste twee maken intensief gebruik van NVIDIA kaarten.

Als ze onder Linux zouden draaien had ik ze al onder Debian op m'n Chromebook draaien 😉

[ Voor 15% gewijzigd door djwice op 06-03-2024 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
Debian Testing is dan de oplossing : Hoef je nooit meer een daadwerkelijk upgrade te doen, want je draait gewoon mee door de releases heen! :*)
Ahum ;)
The security team evaluates security threats, and produces updated packages for our stable and old-stable releases, and release these packages through security.debian.org together with an advisory mail.
[..]
Security for testing and unstable is not officially guaranteed, but the team tracks those distributions as well in the security tracker. A number of regular volunteers outside of the team help with triaging issues on the security tracker.
https://wiki.debian.org/Teams/Security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kent iemand een RPi Pico W compatible mDNS library voor de Arduino IDE? Voor ESP-modules is er bijv. "ESP8266mDNS" , de enige Pico W compatible library die ik kon vinden was https://github.com/khoih-prog/MDNS_Generic , maar die wordt niet meer ondersteund en compiled niet eens :/

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hun website werkt niet eens goed onder Firefox :')

Maar is dat niet iets dat je via Steam+Proton kan laten draaien eventueel :?
Klinkt als een game...?!
en
https://virtualdj.com/
en
https://www.avid.com/sibelius

Hebben geen Linux versie.
De eerste twee maken intensief gebruik van NVIDIA kaarten.
Kwestie van alternatieven zoeken wordt dat dan indien WINE en dergelijken niks voor je kunnen betekenen :)
Als ze onder Linux zouden draaien had ik ze al onder Debian op m'n Chromebook draaien 😉
Chromebook... dat is pas vies! :+
Dat ligt veel ingewikkelder in elkaar dan dat beetje tekst wat daar staat ;)

Zie de Search bovenaan Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 waarin het een aantal keer is besproken als het goed is :)

Maar het was maar een voorbeeld uiteindelijk...
Zoiets klinkt ook wel interessant : -TheNose- in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" :>
Raven schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:20:
Kent iemand een RPi Pico W compatible mDNS library voor de Arduino IDE? Voor ESP-modules is er bijv. "ESP8266mDNS" , de enige Pico W compatible library die ik kon vinden was https://github.com/khoih-prog/MDNS_Generic , maar die wordt niet meer ondersteund en compiled niet eens :/
Wat heb je nodig/Ben je van plan dat AVAHI niet kan doen :?

Misschien kan iemand hier je beter helpen als je uitlegt wat je van plan bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Wat heb je nodig/Ben je van plan dat AVAHI niet kan doen :?

Misschien kan iemand hier je beter helpen als je uitlegt wat je van plan bent :)
OTA, ik weet niet anders dan dat mDNS nodig is. Inmiddels wel stukje verder, kan blijkbaar dezelfde als bij ESP-modules gebruiken (ESP8266mDNS.h), alleen loop ik tegen 2 bugs aan waarvan de ene opgelost zou zijn (OTA flashen door commando over te nemen, poortnr in te vullen en uitvoeren in cmd.exe lijkt een werkende workaround te zijn) en de ander bestaat sinds Arduino IDE v2.0.0.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:43:

[...]

Kwestie van alternatieven zoeken wordt dat dan indien WINE en dergelijken niks voor je kunnen betekenen :)
Doe maar een voorstel voor de alternatieven.

* Goede DJ software die samen werkt met m'n Pioneer controller en real-time zang, drum, melodielijn kan wegdraaien of versterken. Across faden, automatisch alles sync kan zetten, realtime muziek analyseert, sneller dan je op een knop drukt en zonder vertragingen kan navigeren, filteren, sorteren in tienduizenden nummers.

* Gratis CAD software die alle Lego steentjes kent, je instructies mee kan maken, 3D kunt renderen waarbij mensen het verschil met echt niet meer zien, animaties mee maakt met een paar drukken op de knop. Etc.

* Sibelius - dus niet MuseScore.

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 07-03-2024 21:25 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs