• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Grompoe schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:27:
Ik ben van plan een RPi aan te schaffen om daar het volgende op te draaien:

Kodi
Pihole
Volumio, als ik kodi crap vind voor muziek
VPN, maar weet ik nog niet zeker.

Nu heb ik uiteraard al even gelezen maar overal waar je leest gebruiken mensen zo'n ding maar voor 1 taak. Kan ik dit alles zonder problemen op de RPi 3B draaien?

Alvast bedankt.
Zie reactie boven mij.

Verder; wat bedoel je met 'als ik kodi crap vind voor muziek'? De interface om je muziek te beheren?
Voor VPN zou je op http://www.pivpn.io/ kunnen kijken.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Grompoe schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:27:
Ik ben van plan een RPi aan te schaffen om daar het volgende op te draaien:

Kodi
Pihole
Volumio, als ik kodi crap vind voor muziek
VPN, maar weet ik nog niet zeker.

Nu heb ik uiteraard al even gelezen maar overal waar je leest gebruiken mensen zo'n ding maar voor 1 taak. Kan ik dit alles zonder problemen op de RPi 3B draaien?

Alvast bedankt.
Pi Hole + VPN kan makkelijk : Daar zijn tutorials voor op het Pi Hole forum ;)

Echter voor sommige dingen kan Kodi ook poort 80 nodig hebben bijvoorbeeld en ik gok Volumio misschien ook :? dus ik denk dat als je alles een eigen IP alias geeft dat het prima moet kunnen :)

Iets waar ik veeel te laat aan dacht dus maak niet dezelfde fout! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-01 22:49
nero355 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Pi Hole + VPN kan makkelijk : Daar zijn tutorials voor op het Pi Hole forum ;)

Echter voor sommige dingen kan Kodi ook poort 80 nodig hebben bijvoorbeeld en ik gok Volumio misschien ook :? dus ik denk dat als je alles een eigen IP alias geeft dat het prima moet kunnen :)

Iets waar ik veeel te laat aan dacht dus maak niet dezelfde fout! :+
Pihole en vpn samen kan inderdaad, dat had ik al gevonden. Ik ben voor alsnog echt een noob wat betreft hoe zo'n Pi werkt maar met dit soort tips en google moet ik een heel eind komen denk ik. :)
alesandro_46 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Zie reactie boven mij.
[...]
Verder; wat bedoel je met 'als ik kodi crap vind voor muziek'? De interface om je muziek te beheren?
Voor VPN zou je op http://www.pivpn.io/ kunnen kijken.
Ik heb Kodi op de pc genruikt voor films maar eigenlijk nooit voor muziek dus ik ga zowel kodi als volumio testen wat voor mij het lekkerste werkt. Ik hoop dat Kodi bevalt want dat scheelot weer een applicatie.
Room42 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:40:
[...]

Ik weet niet hoeveel Kodi vraagt maar ik denk dat PiHole daar wel makkelijk naast kan. VPN erbij is volledig afhankelijk van de belasting daarvan.

Voor hoeveel computers tegelijk is het? Zowel PiHole als VPN?
Hooguit een paar telefoons en een pc, dus niet echt schokkend veel lijkt mij.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval. Toch maar eens een RPi bestellen :)

• alesandro_46
Grompoe schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:53:
[...]

Pihole en vpn samen kan inderdaad, dat had ik al gevonden. Ik ben voor alsnog echt een noob wat betreft hoe zo'n Pi werkt maar met dit soort tips en google moet ik een heel eind komen denk ik. :)

[...]

Ik heb Kodi op de pc genruikt voor films maar eigenlijk nooit voor muziek dus ik ga zowel kodi als volumio testen wat voor mij het lekkerste werkt. Ik hoop dat Kodi bevalt want dat scheelot weer een applicatie.

[...]

Hooguit een paar telefoons en een pc, dus niet echt schokkend veel lijkt mij.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval. Toch maar eens een RPi bestellen :)
Zelf heb ik niet zoveel eisen wat betreft muziek. Ik laat mijn muziek indexeren in de bibliotheek van Kodi. Vervolgens kan ik met Yatse (kodi remote app voor Android, er zijn ook (Apple) alternatieven) muziek selecteren om af te spelen (album, artiest, genre e.d.). De tv hoeft niet aan.
Overigens heb ik ook Spotify connect web draaien via een stukje software van Fornoth.

Indien je muziek ook via Kodi wil doen dan kun je denk ik het beste starten met OSMC (Open Source Media Center), een OS met Kodi geïnstalleerd. En daar vervolgen Pi-hole/OpenVPN op installeren.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Men kan met een Chromecast van een tablet of telefoon streamen naar dat ding om dit weer te geven op tv.
Weet iemand of er ook zoiets bestaat voor kodi op een Raspberry ?

2250 WP Zuid PVoutput

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:59

stuffer

Ondertietel

MdO82 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:24:
Men kan met een Chromecast van een tablet of telefoon streamen naar dat ding om dit weer te geven op tv.
Dat zit in de betaalde versie van de app: yatse

Zelf niet getest want gebruik het niet.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• nero355

nero355

stuffer schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:34:
Dat zit in de betaalde versie van de app: yatse

Zelf niet getest want gebruik het niet.
Kodi heeft gewoon DLNA support dat je kan inschakelen :
- http://kodi.wiki/view/DLNA
- http://www.ares-project-b...ent-server-setup-krypton/

Hiermee kan je bijvoorbeeld foto's die op je telefoon staan bekijken op je TV waarop een Pi + Kodi is aangesloten :)

Als je gewoon effe je Kodi settings doorbladert dan heb je het zo gevonden!
MdO82 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:24:
Of wil je vanuit Kodi iets naar een Chromecast sturen :?

Dat is denk ik iets waar je niet aan wil beginnen gezien de 0,0 flexibiliteit van de Chromecast :X

* nero355 heeft de Chromecast Ultra tegen zijn zin in aan het netwerk moeten toevoegen en baalt daar nog steeds van...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MdO82
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:55:
[...]

Of wil je vanuit Kodi iets naar een Chromecast sturen :?

Dat is denk ik iets waar je niet aan wil beginnen gezien de 0,0 flexibiliteit van de Chromecast :X
Nee daar heb ik mijn raspberry voor met kodi ;)
Nee ik heb af en toe een hekel aan die horizonbox om die te gebruiken en wilde net zoals de chromecast iets proberen met kodi dat je zo netflix of videoland kunt streamen via kodi naar je tv (volg je me nog....)

Ik heb er gewoon een pest aan om een flink energieslurpend ding te gebruiken voor iets simpels als het doorgeven van netflix of videoland.

Een hele nieuwe tv kopen zie ik nu nog even niet zitten ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• nero355

nero355

MdO82 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:00:
Nee ik heb af en toe een hekel aan die horizonbox om die te gebruiken
Ik vind het al moedig van je dat die in je netwerk draait : Meestal willen die dingen koste wat kost de DHCP server spelen en kan je dat niet uitschakelen :X
en wilde net zoals de chromecast iets proberen met kodi dat je zo netflix of videoland kunt streamen via kodi naar je tv (volg je me nog....)
Volgens mij ben jij op zoek naar een Netflix of Videoland plug-in en kan je beter effe in dit topic rondkijken : [ervaringen] Kodi - deel XVI ;)
Ik heb er gewoon een pest aan om een flink energieslurpend ding te gebruiken voor iets simpels als het doorgeven van netflix of videoland.
Volgens mij viel dat wel mee, maar de precieze getallen weet ik niet meer helaas. Wel een irritant apparaat, dat dan weer wel!
Een hele nieuwe tv kopen zie ik nu nog even niet zitten ;)
Moet je ook niet willen gezien het slechte beleid omtrent de updates van de TV merken wat betreft het Smart gedeelte van de TV's :/

• MdO82
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:08:
[...]

Ik vind het al moedig van je dat die in je netwerk draait : Meestal willen die dingen koste wat kost de DHCP server spelen en kan je dat niet uitschakelen :X
Ik heb hem via het inloggen op het ipadres van dat ding de dhcp dacht ik wel uitgekregen.
Zal het nog wel eens nakijken, ik zie hem tenminste niet meer in mijn netwerk verschijnen als dhcp-server :)
nero355 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:08:
[...]

Volgens mij ben jij op zoek naar een Netflix of Videoland plug-in en kan je beter effe in dit topic rondkijken : [ervaringen] Kodi - deel XVI ;)
Ik dacht dat daar ook wat kanttekeningen op waren zoals het doorgeven van je login gegevens aan derden,
maar kan het geheel mis hebben zal eens kan neuzen in dat topic :P

[ Voor 32% gewijzigd door MdO82 op 01-02-2018 21:14 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[edit] laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door Palomar op 03-02-2018 11:43 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Palomar schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:31:
Ik ben op zoek naar een tooltje dat [...]
offtopic:
Dat heeft natuurlijk 0,0 met de Pi te maken. :o
En een beetje eigen inzet is wel aardig. Wat had je zelf al gevonden? ;)
Probeer eens te [google=log ping results raspberry pi].

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Room42 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:37:
[...]

offtopic:
Dat heeft natuurlijk 0,0 met de Pi te maken. :o
En een beetje eigen inzet is wel aardig. Wat had je zelf al gevonden? ;)
Probeer eens te [google=log ping results raspberry pi].
never mind, je hoeft je niet meer druk te maken :)

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01-2025
Ik wil bij ons op de voetbal een Raspberry Pi gaan inzetten om een scherm aan te sturen met kleedkamerinformatie e.d. (narrowcasting). Zou een Raspberry Pi Zero W hiervoor volstaan? Of is dat toch iets te krap en ga ik beter naar zijn grote broertje?

Het is op zich niet meer dan een HTML5-page met één afbeelding en een tekst, voorzien van een javascriptje om de pagina elke minuut te herladen (geen video of zware graphics). Die pagina wordt dan fullscreen gezet en via een HDMI-kabeltje op een 40" TV getoond.

• Room42
  • Niet online
Poestie schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:45:
Ik wil bij ons op de voetbal een Raspberry Pi gaan inzetten om een scherm aan te sturen met kleedkamerinformatie e.d. (narrowcasting). Zou een Raspberry Pi Zero W hiervoor volstaan? Of is dat toch iets te krap en ga ik beter naar zijn grote broertje?

Het is op zich niet meer dan een HTML5-page met één afbeelding en een tekst, voorzien van een javascriptje om de pagina elke minuut te herladen (geen video of zware graphics). Die pagina wordt dan fullscreen gezet en via een HDMI-kabeltje op een 40" TV getoond.
Je zult dan iets moeten fixen dat de pagina pas getoond (vervangen) wordt als die uitgeladen is. Anders zal het denk ik wel lelijk worden om steeds het opbouwen te zien. Dus een stukje javascripten (of kant-en-klare oplossing) is wel vereist om het ook mooi te krijgen.

Ik neem aan dat de 40" full-HD is?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01-2025
Ons softwarepakket levert een kant-en-klare pagina voor narrowcasting. Het herladen op een gewone computer doet ie prima maar op een zero kan het inderdaad misschien allemaal wat te lang duren. Kan daar helaas weinig aanpassingen aan doen, maar de ontwikkelaars staan wel open voor verbeteringen dus daar krijg ik wel een mouw aan gepast.

Ik bestel even de Zero W en dan proberen we het gewoon gelijk uit. Bedankt voor de reacties beiden!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
Wat is eigenlijk de reden om voor de Zero W te gaan en niet de Pi3?

Afmetingen ten opzichte van een 40" scherm zijn verwaarloosbaar. Prijs lijkt me ook niet de beslissende factor. De Pi3 geeft dan toch wat meer zekerheid dat het gewoon
goed gaat werken.,

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:26
Korte vraag, ik ben van plan een raspberry pi aan te schaffen. Er zijn natuurlijk talloze doeleinden te bedenken en van toepassing voor dit apparaat. De reden waarom ik een PI wil aanschaffen is als volgende:

1. Hobby'en met PI
2. Als Ubiquiti UniFi Controller voor mijn Ubiquiti netwerk apparatuur
3. Als NAS functionaliteit voor mijn 4 TB USB disk
4. Als eventuele domotica controller
5. Voor het uitlezen van meterstanden

Mijn gedachtegang is dat ik bovengenoemde functionaliteiten kan segmenteren door het gebruik van Docker. Klopt dit, of moet ik kijken naar een andere oplossing (Windows IoT)

plat gezegd voor elke toepassing een eigen instantie / geïsoleerde omgeving.

discogs

• nero355

nero355

troftnom schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:20:
Wat is eigenlijk de reden om voor de Zero W te gaan en niet de Pi3?

Afmetingen ten opzichte van een 40" scherm zijn verwaarloosbaar. Prijs lijkt me ook niet de beslissende factor. De Pi3 geeft dan toch wat meer zekerheid dat het gewoon
goed gaat werken.,
Ik draai Pi Hole en de Unifi Controller op de Pi 3B en die zit dan nog steeds uit de neus te vreten elke dag dus voor dat beetje dat de Zero W straks moet doen heb je echt geen Pi 3B nodig :)
loewie1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:03:
Korte vraag, ik ben van plan een raspberry pi aan te schaffen. Er zijn natuurlijk talloze doeleinden te bedenken en van toepassing voor dit apparaat. De reden waarom ik een PI wil aanschaffen is als volgende:

1. Hobby'en met PI
2. Als Ubiquiti UniFi Controller voor mijn Ubiquiti netwerk apparatuur
3. Als NAS functionaliteit voor mijn 4 TB USB disk
4. Als eventuele domotica controller
5. Voor het uitlezen van meterstanden

Mijn gedachtegang is dat ik bovengenoemde functionaliteiten kan segmenteren door het gebruik van Docker. Klopt dit, of moet ik kijken naar een andere oplossing (Windows IoT)

plat gezegd voor elke toepassing een eigen instantie / geïsoleerde omgeving.
Waarom wil je een Pi als NAS gebruiken :?
Van alles wat je met de Pi kan doen is dat nou echt iets wat ik NOOIT zou doen, vanwege het ontbreken van een interne SATA poort en dan één die niet via USB verbonden is, zoals bij sommige Pi alternatieven!

[ Voor 48% gewijzigd door nero355 op 06-02-2018 22:00 ]

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:46
nero355 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:57:
[...]

Ik draai Pi Hole en de Unifi Controller op de Pi 3B en die zit dan nog steeds uit de neus te vreten elke dag dus voor dat beetje dat de Zero W straks moet doen heb je echt geen Pi 3B nodig :)
Als het klopt begrijpbaar, maar omdat je eerder dit zei "Het herladen op een gewone computer doet ie prima maar op een zero kan het inderdaad misschien allemaal wat te lang duren." snap ik de keuze voor de zero W toch niet helemaal. Je hebt er vast ook nog een hdmi converter voor nodig, prijsverschil zou voor mij te laag zijn om in te leveren op snelheid/capaciteit.

• loewie1984
nero355 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:57:
Waarom wil je een Pi als NAS gebruiken :?
Van alles wat je met de Pi kan doen is dat nou echt iets wat ik NOOIT zou doen, vanwege het ontbreken van een interne SATA poort en dan één die niet via USB verbonden is, zoals bij sommige Pi alternatieven!
Ik vraag niet of ik het moet doen, maar of het kan.
Waarom zou ik niet een USB disk in de meterkast willen hebben met wat files die sporadisch benaderd worden op het netwerk.

Ik ben meer benieuwd of ik de voorgestelde functies kan combineren door ze te segmenteren met iets als docker of andere container software.

discogs

• nero355

nero355

troftnom schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 01:24:
Als het klopt begrijpbaar, maar omdat je eerder dit zei "Het herladen op een gewone computer doet ie prima maar op een zero kan het inderdaad misschien allemaal wat te lang duren." snap ik de keuze voor de zero W toch niet helemaal. Je hebt er vast ook nog een hdmi converter voor nodig, prijsverschil zou voor mij te laag zijn om in te leveren op snelheid/capaciteit.
Dat zei ik niet dat deed iemand anders ;)

Verder zit er Mini HDMI op voor zover ik heb begrepen en daar zijn gewoon normaal verkrijgbare kabels voor.
Ik heb zo'n kabel voor mijn dSLR gekocht een paar jaar geleden.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19

Arjan A

Cenosillicafoob

nero355 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:02:
[...]

Dat zei ik niet dat deed iemand anders ;)

Verder zit er Mini HDMI op voor zover ik heb begrepen en daar zijn gewoon normaal verkrijgbare kabels voor.
Ik heb zo'n kabel voor mijn dSLR gekocht een paar jaar geleden.
Er zijn speciale kits te koop voor connectiviteit met de Pi-Zero. Een Mini-HDMI-->HDMI connector zit daar dan ook bij, en dat past inderdaad ook op de digitale camera.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-01 14:58
Hou er even rekening mee

- Pi Zero W
- 1GHz, single-core CPU
- 512MB RAM
Iets met micro USB poorten en 1.

Pi 2B
- 900MHz quad-core ARM Cortex-A7 CPU
1GB RAM

Pi 3
4× ARM Cortex-A53, 1.2GHz
1 Ghz Ram

Ik heb gister mijn Pi2 van een vermageringskuur voorzien (Oftewel alles wat meer uitsteekt dan de processor eraf gehaald) en dan heb je in theorie een Pi Zero (qua hoogte) maar dan MET VEEL meer snelheid. Er zit een TFT schermpje op wat nu minder meer hoogte inneemt dan op een Pi Zero. Maar de Pi Zero trok het allemaal niet, de Pi2 wel...job done. Voordelen, 4x USB, 4 Cores en dubbel zoveel geheugen.
Mag niet klagen.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:08:
[...]

Waarom zou ik niet een USB disk in de meterkast willen hebben met wat files die sporadisch benaderd worden op het netwerk.

Ik ben meer benieuwd of ik de voorgestelde functies kan combineren door ze te segmenteren met iets als docker of andere container software.
Het zal allemaal elkaar in de weg zitten
Docker heeft een overhead, wat aardig inhakt op de prestatie
Netwerk zit op dezelfde bus als de usb, dus zal het een trage nas worden.
( zou je beter af zijn, met een usb in een router )

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07-2025
Ierlandfan schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:36:
Pi 2B
- 900MHz quad-core ARM Cortex-A7 CPU
1GB RAM
Dit is een oude versie n.l. v1.1.

De Raspberry Pi 2 Model B v1.2 heeft een kleine update gehad en gebruikt nu dezelfde SoC (BCM2837) als de Raspberry Pi 3. Ook deze Pi draait nu op een Quad-Core Cortex A53 Processor en ondersteund 64bit besturingssystemen. Wel is de standaard kloksnelheid op 900MHz ingesteld om het hitte probleem van de Pi 3 te voorkomen. Verder is het board exact hetzelfde gebleven als de Pi 2 v1.1 en kan als "drop in" vervanger gebruikt worden.

De specificaties van deze Raspberry PI 2 type B zijn :
• ARM Cortex-A53 quad-core processor 900MHz - Broadcom BCM2837
• 1GB SDRAM 450MHz
• HDMI 1.3 & 1.4 video/audio poort
• HD 1080p video output
• 3.5mm 4-pole audio/composite video out - jackplug
• Composite video (PAL/NTSC) uitgang
• Stereo audio uitgang
• RJ45 Ethernet aansluiting
• 4 x USB 2.0 poorten
• 15-way MPI CSI-2 connector voor de Raspberry Pi HD video camera
• 15-way Display Seriële Interface connector
• MicroSD card connector
• 40-pin header voor GPIO en seriële bussen (compatibel met Raspberry Pi 1 26-pin header)
Bron: Okaphone

• loewie1984
Ok, be gentle...

Vandaag voor het eerst een PI 3B in huis gehaald. Ding in het kastje geschroef RB lite geïnstalleerd, gekoppeld aan de wifi, ssh ingeschakeld, ubiquiti unifi controller aan de praat gekregen. Permante usb stick gemount en aan de praat gekregen.

Domoticz erop geïnstalleerd. Echter nu loop ik tegen het probleem aan dat alleen de Unifi controller van ubiquiti reageert op https://ipadres:8443 terwijl Domoticz het zou moeten doen op http://ipadres:8080 of https://ipadres:443

Wat zie ik over het hoofd?

edit 1: ik draai: Raspbian GNU/Linux 9 (stretch)

edit 2: ik heb domoticz nu aan de praat op 8080 en 443 (door een beta update te doen) maar nu is mijn ubiquiti controller op 8443 weer niet te bereiken...

edit 3: nevermind een volledige verwijdering van unifi en herinstallatie in combinatie met het veranderen van de domotic poorten op voorhand lijkt het te hebben opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door loewie1984 op 09-02-2018 14:51 ]

discogs

• nero355

nero355

@loewie1984 Dat gaat niet werken!

Maak een extra IP alias aan of verander de poorten van de Unifi Controller, wat heel makkelijk kan door wat files aan te passen :)

Ohh en had je beter hier kunnen posten : \[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2

[ Voor 26% gewijzigd door nero355 op 09-02-2018 02:00 ]

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 14:53
Op dit moment draait m'n pi zero W als een zonnetje, als Samba en DNLA server. In de zelfde kast als waar de Pi ligt, staan 2 tape decks, een Akai GX77 en een Revox B77. Deze aparaten kunnen worden voorzien van een bedraade AB. Deze heb ik niet.. Nu is het idee om deze decks aan te sturen met relais. (ipv. de bedrade AB's) Het fysiek aansluiten van de relais moet me nog wel lukken. (8* relais board?) Alleen ben ik wat huiverig qua software, om het me makkelijk te maken was ik van plan om de relais via Domoticz aan te sturen... Maar,... ik vraag me af of het mogelijk is om in Domoticz het relais b.v. 1 seconde aan te laten, en dan direct weer uit. Dit om de drukschakelaars na te bootsen..

Andere suggesties om dit aan te pakken zijn welkom. (ben een redelijke noob qua programmeren)

Parklife

• D.v.Beek
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-11-2025
Parklife schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:04:
Op dit moment draait m'n pi zero W als een zonnetje, als Samba en DNLA server. In de zelfde kast als waar de Pi ligt, staan 2 tape decks, een Akai GX77 en een Revox B77. Deze aparaten kunnen worden voorzien van een bedraade AB. Deze heb ik niet.. Nu is het idee om deze decks aan te sturen met relais. (ipv. de bedrade AB's) Het fysiek aansluiten van de relais moet me nog wel lukken. (8* relais board?) Alleen ben ik wat huiverig qua software, om het me makkelijk te maken was ik van plan om de relais via Domoticz aan te sturen... Maar,... ik vraag me af of het mogelijk is om in Domoticz het relais b.v. 1 seconde aan te laten, en dan direct weer uit. Dit om de drukschakelaars na te bootsen..

Andere suggesties om dit aan te pakken zijn welkom. (ben een redelijke noob qua programmeren)
Dat is met Domoticz zeker mogelijk, hier zijn tal van voorbeelden voor te vinden in het Domoticz-topic. Denk aan Blockly Events of LUA-scripts.. Of gewoon de configuratie van de switch, dat deze standaard na x sec uitgaat nadat hij aan is gezet.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:08:
[...]
Dat moet je niet vragen. Het is een computer. Je kunt er alles mee wat op een computer kan. In principe...

Tik op Google 'Raspberry Pi [gewenste functionaliteit]' en je krijgt geheid een of andere distro/oplossing voorgeschoteld voor dat specifieke doel. Sommige dingen zijn wat lastiger dan andere omdat je bv iets zelf zult moeten compileren oid, maar het is gewoon een kale computer. Pleur er Linux of OpenBSD op en Bob's your uncle :+

Maar om op jouw vraag terug te komen: uiteraard kan dat. En zoals reeds gezegd moet je het eigenlijk niet willen omdat je een beperkte USB bandbreedte hebt en 100Mbit ethernet (die ook nog eens op dezelfde chip draait als de USB poorten). Het gaat dus zo traag mogelijk. Je wilde het niet weten, maar ik kon het niet laten :)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MdO82
  • Nu online
Even een vraag van mij overhalen van het Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Ik had in dat topic de volgende vraag gesteld:
MdO82 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:22:
Waar hebben jullie InfluxDB op draaien ?
Ik dacht dat sommige dit ook op een NAS hadden draaien.

Het is echter mij mij zo dat mijn NAS 's nachts uit gaat.
Dit voornamelijk omdat de schijven wat herrie maken :D
Ik kreeg van @Aegle dat hij de boel op zijn sd-kaart van de raspberry draait.
Nu heb ik in het verleden begrepen dat een sd-kaart minder snel kapot zal gaan dan een usb-stick.
Tenminste de kans is kleiner.

Nu van mijn kant toch de vraag hoe hebben jullie bijvoorbeeld InfluxDB en Grafana draaien op jullie raspberry ?

Mijn raspberry bedient nu de volgende zaken.

- Database kodi
- Uitlezen slimme meter via P1 (Domoticz)
- Uitlezen en doorsturen van de PV informatie naar PVOutput.

Daar wil ik dus InfluxDB en Grafana bij gaan draaien.

Wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen of zal het gerust goed gaan met de SD-kaart als ik regelmatig een backup draai ?

En hoe maken jullie hier voornamelijk een backup van ?

2250 WP Zuid PVoutput

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:27:
https://gathering.tweaker.../quote_message/54317403/0
Ik kreeg van @Aegle dat hij de boel op zijn sd-kaart van de raspberry draait.
Nu heb ik in het verleden begrepen dat een sd-kaart minder snel kapot zal gaan dan een usb-stick.
Tenminste de kans is kleiner.
Dat is volgnes mij juist niet het geval. In een microSD kaart heb je heel weinig ruimte dus geen goede flash (TLC minstens) en weinig ruimte voor een goede controller. Ik heb heel veel SD's stuk zien gaan door schrijfacties waar een SSD zijn hand niet voor omdraait. Sommigen raken corrupt, ik had er ook eentje die gewoon niets meer wilde schrijven (maar alleen deed alsof)

In een USB stick die gemaakt is voor veelvuldig schrijven (bijv. zo'n readyboost stick), of nog beter: een echte SSD, zou ik veel meer vertrouwen hebben.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb mijn Domoticz op een SSD draaien. Zo kan de db lekker groeien zonder dat ik me zorgen moet maken om SD kaartjes die stuk gaan.
Gewoon een tweedehandsje hier van V&A opgepikt en een USB interface gekocht voor €35 en klaar. De Pi3 kan vanaf USB booten, dus dat is simpel genoeg. Werkt als een speer. Dus perfect voor oplossingen waar de Pi net iets meer ruimte nodig heeft. Een 60 of 120Gb SSD kost ook niet de wereld.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• MdO82
  • Nu online
Ik lees in het topic wel wat reacties over de SD-kaartjes van de action

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/10/51/2545450_101.png?w=320

Hoe zijn de ervaringen hiermee de laatste tijd ?
Ik las wel eens dat de batches kunnen verschillen in kwaliteit namelijk :)

2250 WP Zuid PVoutput

• nero355

nero355

MdO82 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:27:
Ik lees in het topic wel wat reacties over de SD-kaartjes van de action

[afbeelding]

Hoe zijn de ervaringen hiermee de laatste tijd ?
Ik las wel eens dat de batches kunnen verschillen in kwaliteit namelijk :)
Waarom zou je daarmee knoeien, terwijl je bij DataIO voor een heel redelijk bedrag zat keuze hebt :

https://www.dataio.nl/san...enkaart-uhs-i-a1-adapter/

Zomaar een random voorbeeld. Ze hebben ook Samsung en Lexar onder andere :)

• MdO82
  • Nu online
Omdat de action hier om de hoek zit :+ vandaar dat ik dacht haal er daar eentje

2250 WP Zuid PVoutput

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:34
Niet echt het topic, maar mocht je nog een Pi willen kopen,vandaag 10% korting op het bordje bij SOS

• MdO82
  • Nu online
eggda schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:27:
Niet echt het topic, maar mocht je nog een Pi willen kopen,vandaag 10% korting op het bordje bij SOS
Dit is toch het topic voor Raspberry ;)
Dus ik vind het wel op zijn plaats hierzo

2250 WP Zuid PVoutput

• Room42
  • Niet online
@eggda en @MdO82:
Raspberry Pi: aankoop&levering ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Room42 op 22-02-2018 16:32 ]

• MdO82
  • Nu online
Ik ben geen mod, maar ik vind deze informatie hier wel op zijn plaats.
Zolang we er maar niet over door blijven gaan, daarom houdt ik er nu over op :P

2250 WP Zuid PVoutput

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:29
FreshMaker schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:59:
[...]

Het zal allemaal elkaar in de weg zitten
Docker heeft een overhead, wat aardig inhakt op de prestatie
Netwerk zit op dezelfde bus als de usb, dus zal het een trage nas worden.
( zou je beter af zijn, met een usb in een router )
In wat voor zin heeft dat invloed op de prestaties? Docker ≠ virtualisatie.

• FreshMaker
  • Niet online
Maks schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:37:
[...]

In wat voor zin heeft dat invloed op de prestaties? Docker ≠ virtualisatie.
Die machines lopen op lucht ?

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Maks schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:37:
[...]
In wat voor zin heeft dat invloed op de prestaties? Docker ≠ virtualisatie
Op een machine met beperkte resources, zowel qua geheugen als cpu kracht, heeft alles invloed natuurlijk.
Met een Pi is het de truuk om zaken bij elkaar te zetten die elkaar niet zo snel zullen bijten. Die Ubiquity software heb je volgens mij alleen nodig als je iets gaat configureren of monitoren. Toch? Die is niet constant bezig, of vergis ik mij daarin? (ik meende dat het alleen de management tools waren die je zelf ergens moest installeren).
Zelf heb ik nu op een Pi1 Pi-Hole draaien en een CUPS printserver. Die Pi-Hole heeft best wel doorlopend wat te doen (niet super intensief) maar de printserver maar heel af en toe. Dus die zaken bijten elkaar niet. En dat is dan een single core Pi1...

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40
@mphilipp Je vergist je volgens mij in de ubiquity software. Ook als je een gastennetwerk wilt draaien met inlog pagina, dan moet je die software draaien.

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:29
Ik doelde meer op de opmerking over Docker. Dat zorgt namelijk niet voor overhead. Dat het elkaar beïnvloed ga ik niet ontkennen :)

Edit\ ik draai een rpi 3 met Resinos en Home assistant met nog een paar andere containers voor de aansturing van een paar relay borden bijvoorbeeld. Voor zo'n toepassing is een rpi perfect. Omdat ik containers gebruik ben ik heel flexibel met de talen die ik gebruik.

[ Voor 31% gewijzigd door Maks op 23-02-2018 13:11 ]

• FreshMaker
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:00:
[...]

Op een machine met beperkte resources, zowel qua geheugen als cpu kracht, heeft alles invloed natuurlijk.
Met een Pi is het de truuk om zaken bij elkaar te zetten die elkaar niet zo snel zullen bijten. Die Ubiquity software heb je volgens mij alleen nodig als je iets gaat configureren of monitoren. Toch? Die is niet constant bezig, of vergis ik mij daarin? (ik meende dat het alleen de management tools waren die je zelf ergens moest installeren).
Zelf heb ik nu op een Pi1 Pi-Hole draaien en een CUPS printserver. Die Pi-Hole heeft best wel doorlopend wat te doen (niet super intensief) maar de printserver maar heel af en toe. Dus die zaken bijten elkaar niet. En dat is dan een single core Pi1...
Hier PiVPN en PiHole in de meterkast.
De Pi heeft verbazingwekkend meer 'snelheid' als openVPN-server dan mijn router ( archer C9 )

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FreshMaker schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:12:
[...]
Hier PiVPN en PiHole in de meterkast.
De Pi heeft verbazingwekkend meer 'snelheid' als openVPN-server dan mijn router ( archer C9 )
Lijkt me niet zo raar. 1Ghz dual core tov een 1.2Ghz quad core. En die Pi hoeft verder niet zoveel te doen. Je router staat nog firewall te spelen e.d. Dus dan snap ik wel dat het sneller gaat op de Pi.

Ik ga ook een PiVPN neerzetten, maar dan alleen voor het hoogst illegale downloadverkeer. Gaat dan niet zo supersnel, maar dat maakt niet uit. Ik ben druk bezig mijn grote server te shrinken. Ik heb nu een Pi met TVHeadend en OSCam voor mijn Kodi gestuurde TV en een andere voor het downloadverkeer (Sabnzb, transmission, spotweb). Op de grote server draaide eerst ook nog Logitech Mediacenter, maar dat heb ik helemaal uitgefaseerd door een paar Pi muziekspelertjes neer te zetten die de muziek van de NAS af halen. Die NAS is straks nog de enige grote serverd die ik in huis heb. Voor de rest krioelt het inmiddels van de Pi's.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Arunia schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:27:
@mphilipp Je vergist je volgens mij in de ubiquity software. Ook als je een gastennetwerk wilt draaien met inlog pagina, dan moet je die software draaien.
Ah, ok. Wist ik niet. Ik dacht dat het alleen managementsoftware was. Maar dan nog, zo'n inlogpagina is ook niet veel werk denk ik zo. Het is uiteindelijk ook een kwestie van uitproberen. Linux software (cmdline dan, ik werk niet met desktops onder Linux) vraagt doorgaans niet zoveel resources en je staat er steeds weer versteld van wat een klein machientje allemaal kan.

• FreshMaker
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:38:
[...]

Lijkt me niet zo raar. 1Ghz dual core tov een 1.2Ghz quad core. En die Pi hoeft verder niet zoveel te doen. Je router staat nog firewall te spelen e.d. Dus dan snap ik wel dat het sneller gaat op de Pi.

Ik ga ook een PiVPN neerzetten, maar dan alleen voor het hoogst illegale downloadverkeer. Gaat dan niet zo supersnel, maar dat maakt niet uit. Ik ben druk bezig mijn grote server te shrinken. Ik heb nu een Pi met TVHeadend en OSCam voor mijn Kodi gestuurde TV en een andere voor het downloadverkeer (Sabnzb, transmission, spotweb). Op de grote server draaide eerst ook nog Logitech Mediacenter, maar dat heb ik helemaal uitgefaseerd door een paar Pi muziekspelertjes neer te zetten die de muziek van de NAS af halen. Die NAS is straks nog de enige grote serverd die ik in huis heb. Voor de rest krioelt het inmiddels van de Pi's.
Let wel, PiVPN is voor het inkomende verkeer :+
Dus de verkeerde kant op voor je downloads ( je wilt juist NIET je eigen IPadres naar buiten gebruiken )
PiVPN hier is om collega's en mezelf toegang tot NL-Netflix en ikzelf mijn eigen netwerkje

Uitgaande VPN doe ik op de devices zelf ( mijn DL-server via killswitch naar AIRvpn )

• alesandro_46
[...]

Zijn de Pi muziekspelertjes dedicated, of doen die ook nog iets met andere media zoals films (via bijvoorbeeld Kodi (OSMC/LibreELEC)?

• nero355

nero355

Op de grote server draaide eerst ook nog Logitech Mediacenter, maar dat heb ik helemaal uitgefaseerd door een paar Pi muziekspelertjes neer te zetten die de muziek van de NAS af halen.
Wat gebruik je daarvoor precies ?

Ik heb allerlei oplossingen bekeken, maar bij geen eene had ik zoiets van "Dit is het!" :-(

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

alesandro_46 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:19:
[...]
Zijn de Pi muziekspelertjes dedicated, of doen die ook nog iets met andere media zoals films (via bijvoorbeeld Kodi (OSMC/LibreELEC)?
Dedicated. Er staat Volumio op en ik heb er zo'n DAC op geprikt voor beter geluid. Ik heb in de huiskamer Kodi, maar niet op een Pi, maar een Intel NUC. De Pi kan niet overweg met HD geluidsformaten. Dat wil zeggen, hij speelt wel wat af, maar dat is de DTS core die er altijd in zit. En ik heb niet voor niets een mooie receiver die DTS-HD-MA kan decoderen. En voor muziek wilde ik niet steeds mijn TV aan hoeven zetten, dus is Volumio een handige optie. Te bedienen via de iPad of foon.

• alesandro_46
mphilipp schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:13:
[...]

Dedicated. Er staat Volumio op en ik heb er zo'n DAC op geprikt voor beter geluid. Ik heb in de huiskamer Kodi, maar niet op een Pi, maar een Intel NUC. De Pi kan niet overweg met HD geluidsformaten. Dat wil zeggen, hij speelt wel wat af, maar dat is de DTS core die er altijd in zit. En ik heb niet voor niets een mooie receiver die DTS-HD-MA kan decoderen. En voor muziek wilde ik niet steeds mijn TV aan hoeven zetten, dus is Volumio een handige optie. Te bedienen via de iPad of foon.
Bedankt voor je antwoord.
Zelf heb ik in de woonkamer, slaapkamer en op zolder een Pi met OSMC. Hierop speel ik zowel audio als videobestanden (bediend via Yatse, dus geen noodzaak om de tv aan te zetten voor alleen muziek).
Heb je toevallig meerdere Pi's als muziek "client"? Met Snapcast zou je een multi-room audio a la Sonos kunnen creëren (met mijn opstelling krijg ik het helaas niet aan de praat).

Betreft de HD audio, als je de Pi het decoderen laat doen (dus niet passthrough naar de receiver) dan zou wel het volledige formaat afgespeeld moeten worden:
So whilst it is true to say that the Pi can't bitstream True HD and DTS HD - it isn't correct to say that you don't get True HD or DTS HD audio - as the Pi will output the vast majority of True HD and DTS HD MA tracks as PCM in fully lossless quality - with potentially no difference in the resulting quality (most releases are 5.1 or 7.1 48k at 16 or 24 bit, with a much smaller number of 96k releases)
bron

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

alesandro_46 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:25:
[...]
Heb je toevallig meerdere Pi's als muziek "client"? Met Snapcast zou je een multi-room audio a la Sonos kunnen creëren (met mijn opstelling krijg ik het helaas niet aan de praat).
Ja, ik heb meerdere, maar multiroom is voor mij overkill...appartement van 100m2, dan zet ik de versterker in de woonkamer gewoon wat harder :+
Maar ik heb dus geen behoefte aan een soort Sonos. Wel aan gedacht, maar het voegt niets toe.
Betreft de HD audio, als je de Pi het decoderen laat doen (dus niet passthrough naar de receiver) dan zou wel het volledige formaat afgespeeld moeten worden
Zou kunnen. Ik betwijfel of ie dat echt goed trekt overigens. Lijkt me veel werk. Bovendien heb ik een top receiver van Pioneer die hele goede processors heeft. En mijn NUC staat er al. En ik hoor nog steeds dat zo'n Pi als mediacenter toch nét iets te langzaam is om echt lekker te werken. Ik denk niet dat ik dat echt zou kunnen waarderen, elke keer zo'n vertraging. Maar ja, is ook een academisch vraagstuk, want zoals gezegd staat mijn NUC er al.

• MdO82
  • Nu online
Ik zit wellicht te moeilijk te denken, maar wellicht dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen :)

Ik maak sinds vandaag een backup van mijn domoticz.db en wil deze daarna gelijk kopiëren naar mijn NAS.

Via het volgende commando maak ik een link vanaf mijn Raspberry naar mijn NAS:

code:
1
sudo mount -t cifs -o username=<username> //<ip_van_NAS>/backups/Domoticz/2018 /home/pi/domoticz/backup

Hiermee maak ik vanuit de map backup een link naar mijn NAS.

Echter krijg ik een foutmelding:

mount error(95): Operation not supported
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Nu las ik ergens om door vers=3.0 toe te voegen aan het commando dat het dan wel zou werken, maar ik blijf de error houden.

Nu las ik in de help dat vers=3.0 meer te maken heeft met de windows versie als je deze gebruikt.

Kan iemand mij een hint geven waar ik moet zoeken ?

2250 WP Zuid PVoutput

• jurry
  • Laatst online: 13:44
Waarschijnlijk moet je nog aangeven welke security mode gebruikt dient te worden. Uit de manual van mount.cifs:
The default in mainline kernel versions prior to v3.8 was sec=ntlm. In v3.8, the default was changed to sec=ntlmssp.
Dus probeer eens ,sec=ntlmssp toevoegen na je username.

Maar waarom gebruik je niet NFS in plaats van CIFS?

• MdO82
  • Nu online
jurry schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:00:
Waarschijnlijk moet je nog aangeven welke security mode gebruikt dient te worden. Uit de manual van mount.cifs:

[...]

Dus probeer eens ,sec=ntlmssp toevoegen na je username.

Maar waarom gebruik je niet NFS in plaats van CIFS?
Een google actie had mij naar CIFS gebracht dus was daarmee even bezig geweest :)

Als ik aangeef

sudo mount -t cifs -o username=<username>,sec=ntlmssp  //<ip_van_NAS>/backups/Domoticz/2018 
/home/pi/domoticz/backup 

Dan blijf ik de foutmelding houden

maak ik er nu het volgende van:
sudo mount -t nfs -o username=<username>,sec=ntlmssp  //<ip_van_NAS>/backups/Domoticz/2018 

Dan krijg ik het volgende

mount.nfs: remote share not in 'host:dir' format

Ik heb wat andere combinaties geprobeerd, maar helaas lukt het nog niet ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• Room42
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Een google actie had mij naar CIFS gebracht dus was daarmee even bezig geweest :)

Als ik aangeef

sudo mount -t cifs -o username=<username>,sec=ntlmssp  //<ip_van_NAS>/backups/Domoticz/2018 
/home/pi/domoticz/backup 

Dan blijf ik de foutmelding houden

Ik natuurlijk meteen [google=mount error(95): Operation not supported].
Deze gevonden? https://unix.stackexchange.com/a/399196
maak ik er nu het volgende van:
sudo mount -t nfs -o username=<username>,sec=ntlmssp  //<ip_van_NAS>/backups/Domoticz/2018 

Dan krijg ik het volgende

mount.nfs: remote share not in 'host:dir' format
Dit is toch ook gewoon een duidelijke melding? Je format moet dus zijn:
<ip_van_NAS>:/backups/Domoticz/2018 (Je zult hierna trouwens nieuwe meldingen krijgen, want [google=how to mount nfs].)

Echt, Google gewoon 1:1 op de foutmelding, eventueel met nog een beetje context erbij zoals 'raspberry' of 'linux' en je oplossing is vaak de 1e hit.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 26-02-2018 20:24 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De basis is sudo mount -t cifs //server/share /mnt/abc -o user=user,pass=password
Voor NFS heb je geen ntlm nodig en moet ipnummer:directory gebruiken dus ip_van_NAS:/backups/Domoticz/2018

• MdO82
  • Nu online
We waren verder gegaan in het topic van [Synology] Vraag en antwoord - deel 3, maar voor diegene die de oplossing graag willen weten en wellicht ook willen gebruiken ik heb het bericht in [Synology] Vraag en antwoord - deel 3 aangepast met de oplossing.

Hierbij nog een link naar het bericht:

MdO82 in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Zodat mensen dit wellicht in de toekomst kunnen gebruiken.

2250 WP Zuid PVoutput

Heeft er iemand hier Prometheus (in docker) op een Raspberry Pi 3 draaien? Er zijn kant-en-klare Docker images beschikbaar en wanneer ik zoek naar 'de juiste' wijze van Docker installeren en een image laden kom ik diverse stappenplannen tegen. Voor wat betreft installatie van Docker heb ik (uiteindelijk) https://www.raspberrypi.o...er-comes-to-raspberry-pi/ aangehouden.

Het binnenhalen en installeren van een image/repository geeft echter verschillende foutmeldingen waarbij ik me afvraag of dit komt door eerder gevolgde niet werkende stappenplannen. Natuurlijk kan ik eens helemaal opnieuw beginnen door een schone installatie op een SD kaartje te doen, maar ik vraag me ook af, hoe moeilijk kan dit zijn 8)7

Kan iemand me wijzen naar de juiste manier van installatie op een RPi3?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Ik overweeg mijn oude mailservertje te vervangen door een Raspberry PI. Volop tutorials te vinden over het inrichten dus daar kom ik wel uit. Wel vraag ik me af of het verstandig is om dat volledig op SD te doen, of vanwege schrijven er toch een bescheiden 2.5" schijfje naast te hangen. Het stroomverbruik gaat daarmee relatief natuurlijk toch weer fors omhoog, maar het mailservertje regelmatig plat door corruptie van het SD kaartje is ook niet ideaal. Meningen, ervaringen?

• MdO82
  • Nu online
Antonius schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:42:
Ik overweeg mijn oude mailservertje te vervangen door een Raspberry PI. Volop tutorials te vinden over het inrichten dus daar kom ik wel uit. Wel vraag ik me af of het verstandig is om dat volledig op SD te doen, of vanwege schrijven er toch een bescheiden 2.5" schijfje naast te hangen. Het stroomverbruik gaat daarmee relatief natuurlijk toch weer fors omhoog, maar het mailservertje regelmatig plat door corruptie van het SD kaartje is ook niet ideaal. Meningen, ervaringen?
Ik verwacht dat je met een Raspberry Pi 3 met een ssd-schijf eraan niet veel zult verbruiken i.t.t. een pc die als mailserver fungeert.
Althans daar ga ik dan vanuit als je het over een oude mailservertje hebt.

2250 WP Zuid PVoutput

• duvekot
  • Nu online
Ik zou een USB stick gebruiken ... en ook daar vanaf booten.
Backups van je server moet je toch al maken en ergens anders dan op de mailserver bewaren.

Die kleine SanDisk USB sticks draaien prima in RPi3.

• duvekot
  • Nu online
JBS schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:18:
Heeft er iemand hier Prometheus (in docker) op een Raspberry Pi 3 draaien? Er zijn kant-en-klare Docker images beschikbaar en wanneer ik zoek naar 'de juiste' wijze van Docker installeren en een image laden kom ik diverse stappenplannen tegen. Voor wat betreft installatie van Docker heb ik (uiteindelijk) https://www.raspberrypi.o...er-comes-to-raspberry-pi/ aangehouden.

Het binnenhalen en installeren van een image/repository geeft echter verschillende foutmeldingen waarbij ik me afvraag of dit komt door eerder gevolgde niet werkende stappenplannen. Natuurlijk kan ik eens helemaal opnieuw beginnen door een schone installatie op een SD kaartje te doen, maar ik vraag me ook af, hoe moeilijk kan dit zijn 8)7

Kan iemand me wijzen naar de juiste manier van installatie op een RPi3?
Ik neem aan dat je hier al naar gekeken hebt?
https://blog.hypriot.com/

dat is de plek om te kijken naar Docker op een Raspberry Pi 3.
En weet je zeker dat je Docker Image wel geschikt is voor een RPi3? dus voor (de juiste versie van) ARM gecompileerd?

• Antonius
MdO82 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:55:
[...]

Ik verwacht dat je met een Raspberry Pi 3 met een ssd-schijf eraan niet veel zult verbruiken i.t.t. een pc die als mailserver fungeert.
Althans daar ga ik dan vanuit als je het over een oude mailservertje hebt.
Mijn oude mailservertje is een soort thin-client. In de tijd dat ik hem in gebruik nam was dat behoorlijk energie zuinig, maar vergeleken met een PI is het natuurlijk een energie slurper :D

SSD was niet direct wat ik in gedachten had, daar is ie misschien wel zuinig mee maar wordt ook direct een heel eind duurder in aanschaf. Ik dacht aan een 2.5" laptop schijfje van niet meer dan 20 tot 40GB. Het eerste model Raspberry PI met ethernet aansluiting is al snel genoeg. Extra nieuwerwetse opties op een PI3 (wifi, bluetooth, quad-core) is voor mij overbodig.

USB stick: is dat OK voor schrijven van de mailbestanden en log files? Normaal zou ik met oog op beperking van schrijf acties naar flash geheugen op een PI bijvoorbeeld het loggen naar schijf helemaal of bijna helemaal uitschakelen, maar juist voor een mail server vind ik dat niet wenselijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Antonius op 04-03-2018 19:58 ]

• nero355

nero355

Ik overweeg mijn oude mailservertje te vervangen door een Raspberry PI.

Meningen, ervaringen?
Twee opties :

Gewoon helemaal NIET DOEN!
Een e-mail server i.c.m. de meeste thuisverbindingen is vragen om ellende :
- Geen controle over de IP range wat betreft black/whitelisting.
- Geen controle over de PTR/Reverse DNS record.
- Uitgaande mail moet vaak via mailrelay, want poort 25 dicht en zo.

Wil je zoiets toch heel graag hebben neem dan iets zuinigs waar je een 2,5 inch HDD of SSD in kan zetten zoals een NUC van Intel/AsRock/Medion/Zotac/enz. :)
- product: Medion Akoya S22001/2
- pricewatch: Intel NUC DN2820FYKH (Tweedehands)

Wat ik zou doen ?
Neem zoiets :
- https://www.transip.nl/webhosting/emailonly/
- https://www.protagonist.nl/clouddiensten/hosted-exchange/
- https://www.antagonist.nl/webhosting/
- enz. enz.

Voor een paar € per maand van al het gezeik af :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:31
nero355 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:38:
[...]

Twee opties :

Een e-mail server i.c.m. de meeste thuisverbindingen is vragen om ellende :
- Geen controle over de IP range wat betreft black/whitelisting.
- Geen controle over de PTR/Reverse DNS record.
- Uitgaande mail moet vaak via mailrelay, want poort 25 dicht en zo.
De vraagsteller schreef "Ik overweeg mijn oude mailservertje te vervangen door een Raspberry PI" - ofwel, hij heeft al een mailserver, dus de nadelen die jij noemt had hij al.

Daarnaast: sorry, ik vind dat je het overdreven negatief brengt. Ik draai al bijna 15 jaar een eigen mailserver op een consumentenlijn, zonder noemenswaardige problemen. Eerst via een Solcon DSL verbinding, toen via XS4All en sinds 2007 op een Ziggo aansluiting. De eerste twee punten die je noemt heb ik nooit als probleem ervaren, geen last van IP blokkades. Met het opzetten van DKIM, SPF en DMARC heb ik sindsdien ook geen last van Hotmail of Gmail spamfilters, m'n mail komt probleemloos aan ondanks dat het via een consumentenlijn verzonden wordt.

En ja, een mailrelay is wel een nadeel - vooral omdat die van Ziggo een uitgaand spamfilter heeft en ik al een paar keer last heb gehad van een onterechte reject. Maar over het algemeen is een eigen mailserver thuis prima te doen.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik kan alleen maar beamen dat een thuis e-mail server achter Ziggo prima werkt.

@vanaalten Mag ik vragen wat jij in je SPF hebt gezet? Ik kon namelijk zo 1-2-3 geen lijstje vinden met uitgaande Ziggo smtp servers.

• vanaalten
idef1x schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:41:
Ik kan alleen maar beamen dat een thuis e-mail server achter Ziggo prima werkt.

@vanaalten Mag ik vragen wat jij in je SPF hebt gezet? Ik kon namelijk zo 1-2-3 geen lijstje vinden met uitgaande Ziggo smtp servers.
@idef1x, wat ik nu als TXT records heb:
code:
1
2
3
4
5
~ $ dig <mijndomein> txt
...
;; ANSWER SECTION:
<mijndomein>.          300     IN      TXT     "v=spf1 mx mx:<mijndomein> ip4:83.247.0.0/17 ip4:87.195.0.0/16 ip4:212.45.32.0/19 ip4:212.84.128.0/19 ip4:213.134.224.0/19 ip4:213.233.192.0/18 ip4:212.54.32.0/19 ip6:2001:9e0:4:32::0/112 ~all"
<mijndomein>.          300     IN      TXT     "v=DMARC1; p=reject"

...maar alsjeblieft geen moeilijke vragen stellen over hoe ik er aan gekomen ben. :)

In dit topic ben ik er destijds ook even mee bezig geweest - en vooral @Verwijderd gaf een veel fraaiere oplossing, namelijk "include:smtp.spf.ziggo.nl". Maar die heb ik zelf in al die tijd nog niet geïmplementeerd. :$

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:59

MrManuel

The impossible is easy...

Iemand nog tips om een fijne VPN op te zetten die te gebruiken is vanaf de iPhone?
Krijg het maar niet voor elkaar om de L2TP/IPSec vpn draaiend te krijgen.

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

• Antonius
nero355 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:38:
[...]

Twee opties :

Wil je zoiets toch heel graag hebben neem dan iets zuinigs waar je een 2,5 inch HDD of SSD in kan zetten zoals een NUC van Intel/AsRock/Medion/Zotac/enz. :)
Nog zuiniger is een PI met USB stick of USB HDD. Zoveel mail komt er niet binnen en uitgaande mail heb ik al anders geregeld.
vanaalten schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:38:
[...]

De vraagsteller schreef "Ik overweeg mijn oude mailservertje te vervangen door een Raspberry PI" - ofwel, hij heeft al een mailserver, dus de nadelen die jij noemt had hij al.

Daarnaast: sorry, ik vind dat je het overdreven negatief brengt. Ik draai al bijna 15 jaar een eigen mailserver op een consumentenlijn, zonder noemenswaardige problemen. Eerst via een Solcon DSL verbinding, toen via XS4All en sinds 2007 op een Ziggo aansluiting. De eerste twee punten die je noemt heb ik nooit als probleem ervaren, geen last van IP blokkades. Met het opzetten van DKIM, SPF en DMARC heb ik sindsdien ook geen last van Hotmail of Gmail spamfilters, m'n mail komt probleemloos aan ondanks dat het via een consumentenlijn verzonden wordt.

En ja, een mailrelay is wel een nadeel - vooral omdat die van Ziggo een uitgaand spamfilter heeft en ik al een paar keer last heb gehad van een onterechte reject. Maar over het algemeen is een eigen mailserver thuis prima te doen.
Precies, ongeveer dezelfde situatie hier. Voorheen draaide ik dit op lijntjes van Cistron, XS4all, nu al weer enkele jaren op een Ziggo consumentenlijn. De "belangrijke" email komt binnen via andere betrouwbaardere wegen. Dit is een eigen domeintje waar voornamelijk relatief onbelangrijke email op binnen komt. Dat gaat hier al jaren uitstekend dus ik zie geen reden om dat uit te besteden. We zijn tenslotte Tweakertjes :)

Ik ga voorlopig voor een PI met USB HDD. Als het lekker draait, dan ga ik een paar maanden USB stick ipv HDD proberen, zien of dat ook stabiel blijft draaien. Mail blijft er niet op staan maar trek ik er toch steeds met POP3 vanaf. Dus ik zal niet snel heel veel kwijt raken als het eens blijft hangen.

Hoe dan ook allemaal wel alvast bedankt voor het meedenken.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
vanaalten schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:07:
- en vooral @Verwijderd gaf een veel fraaiere oplossing, namelijk "include:smtp.spf.ziggo.nl". Maar die heb ik zelf in al die tijd nog niet geïmplementeerd. :$
Hmmm jij hebt gewoon al de IP reeksen van Ziggo erin gezet lijkt het wel. Beetje veel ;)
Die include is wel een nette inderdaad en kende ik nog niet. _/-\o_ Die ga ik maar eens in mijn SPF prakken
Dank voor de tip!
duvekot schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:05:
[...]

Ik neem aan dat je hier al naar gekeken hebt?
https://blog.hypriot.com/

dat is de plek om te kijken naar Docker op een Raspberry Pi 3.
En weet je zeker dat je Docker Image wel geschikt is voor een RPi3? dus voor (de juiste versie van) ARM gecompileerd?
Dank voor de tip. Docker lijkt inmiddels goed geïnstalleerd en actief te zijn. M.b.t. Prometheus gaat 't vermoedelijk inderdaad mis met de versie. Wanneer ik zoek op https://hub.docker.com/ naar Prometheus aangevuld met rpi (tip van blog.hypriot.com) dan krijg ik diverse resultaten. Kan ik er gewoon 'klakkeloos' eentje kiezen en proberen? Sommige hebben geen documentatie, sommige erg weinig en sommige wat meer. Zijn ze 'zomaar' allemaal betrouwbaar?

Heb er eens een paar geprobeerd, helaas zonder succes:

https://hub.docker.com/r/napnap75/rpi-prometheus/ geeft 'Error response from daemon: manifest for napnap75/rpi-prometheus:latest not found'

https://hub.docker.com/r/rycus86/prometheus/ geeft

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rnzVVsl.png

https://hub.docker.com/r/fstehle/rpi-prometheus/ geeft:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XG0oDyY.png

Ondanks dat de laatste niet eindigt met een error, draait deze niet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qqb9Mpk.png

[ Voor 28% gewijzigd door JBS op 06-03-2018 20:22 ]

• MdO82
  • Nu online
Ik werk voor een vrijwilligersclub waar wij een laptop hebben draaien met een smoelenboek wie er op het moment aanwezig is en aangesproken kan worden voor vragen.

Dit laten tonen via een website die voor de overige vrijwilligers ook benaderbaar is.
Op de laptop zelf draait er dus geen website en alles staat bij de hoster.

Het enige wat de laptop doet is het tonen van de website op het lcd-scherm.
Het "probleem" waar ik mee zit is dat er een laptop gebruikt wordt die voor andere zaken niet meer gebruikt wordt dan alleen maar het tonen van de website met het smoelenboek.

Nu heb ik bedacht om hiervoor een raspberry in te richten welke dan tijdens het booten chromium-browser opstart en de website opent in full-screen.

Overigens zal het booten eenmalig zijn en zal de website open blijven staan.
Het enige wat we doen is het scherm uitzetten.

Nu zit ik echter met enkele vragen en hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

Als ik het goed heb gelezen heeft de raspberry 3 standaard geen bluetooth in huis en als je een draadloze toetsenbord en muis wil gebruiken dan moet je hiervoor een bluetooth-dongle hebben ?

Daarnaast hebben wij een 2de tabblad openstaat om de laptop welke online-radio afspeelt.
Ik neem aan dat je dit in chromium-browser ook via een apart tabblad kunt regelen ?

Ik verwacht dat het niet mogelijk is, maar in hoeverre zou het mogelijk zijn om de usb-poort te gebruiken van het monitor om de raspberry te voeden, ik verwacht eerder dat een losse voeding beter is, maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft.
Wellicht dat dit overigens helemaal niet mogelijk is omdat het scherm uitgezet wordt, maar dat moet ik nog even uitzoeken

Hopelijk kan ik met jullie antwoorden weer een stukje verder om een voorstel te maken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 08-03-2018 19:37 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Pierre
  • Laatst online: 16:36

Pierre

Van nature lui!

MdO82 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:35:
Als ik het goed heb gelezen heeft de raspberry 3 standaard geen bluetooth in huis en als je een draadloze toetsenbord en muis wil gebruiken dan moet je hiervoor een bluetooth-dongle hebben ?
Een Raspberry Pi heeft wel degelijk Bluetooth aan boord.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• MdO82
  • Nu online
Pierre schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Een Raspberry Pi heeft wel degelijk Bluetooth aan boord.
Dat dacht ik ook, maar ik kwam zaken tegen met een dongle dus begon even te twijfelen ;)
Maar dan is dat probleem ook opgelost :D

2250 WP Zuid PVoutput

• Room42
  • Niet online
@MdO82 Als TS zou jij deze toch wel moeten kennen (c.q. kunnen vinden): http://socialcompare.com/...berrypi-models-comparison

• MdO82
  • Nu online
Ik ben even met 20 verschillende zaken bezig (niet echt natuurlijk) dus soms ben ik wat lui en vraag het liever dubbel ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• nero355

nero355

MdO82 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:35:
Ik verwacht dat het niet mogelijk is, maar in hoeverre zou het mogelijk zijn om de usb-poort te gebruiken van het monitor om de raspberry te voeden, ik verwacht eerder dat een losse voeding beter is, maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft.
Wellicht dat dit overigens helemaal niet mogelijk is omdat het scherm uitgezet wordt, maar dat moet ik nog even uitzoeken
Zou ik niet doen : Reguliere poorten leveren te weinig stroom en zelfs met een "charging USB port" is het maar de vraag of het langdurig stabiel zal blijven draaien...

Koop gewoon de officiële voeding voor € 12,50 of zo ;)

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-01 18:24
Ik ben sinds een geruime tijd bezig met mijn raspberrry pi. en zeer leuk speelgoed :)

Nu heb ik sinds kort een Raspberry Pi Zero W. en deze heb ik ingericht met Pihole.

Nu wil ik deze Raspberry pi Zero zo inrichten dat ik er niet naar hoef te kijken.
Ik ben enige tijd bezig geweest met crontab -e maar ik kom er niet uit, ik wil het volgende doen.

Elke Maandag wil ik 2 commandos laten uitvoeren:

pihole -up ( updaten van Pihole )
sudo apt update && sudo apt upgrade -y

beide commands wil ik uitvoeren zodat ik niet meer hoef om te kijken naar de raspberry maar dat deze wel up to date blijft.

Wie kan mij uitleggen hoe ik dit moet verwerken in Crontab?
Indien er een betere manier is dan hoor ik deze graag :)

• MdO82
  • Nu online
marcel19 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:21:
Ik ben sinds een geruime tijd bezig met mijn raspberrry pi. en zeer leuk speelgoed :)

Nu heb ik sinds kort een Raspberry Pi Zero W. en deze heb ik ingericht met Pihole.

Nu wil ik deze Raspberry pi Zero zo inrichten dat ik er niet naar hoef te kijken.
Ik ben enige tijd bezig geweest met crontab -e maar ik kom er niet uit, ik wil het volgende doen.

beide commands wil ik uitvoeren zodat ik niet meer hoef om te kijken naar de raspberry maar dat deze wel up to date blijft.

Wie kan mij uitleggen hoe ik dit moet verwerken in Crontab?
Indien er een betere manier is dan hoor ik deze graag :)
Wellicht heb je hier iets aan ?

https://askubuntu.com/que...apt-get-script-using-cron

2250 WP Zuid PVoutput

• marcel19
na jouw bericht kwam ik uit op het volgende: https://crontab.guru/
Dit is precies wat ik zoek :P

• vanaalten
marcel19 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:21:

Daarvoor zou ik in /etc/crontab het volgende toevoegen:
code:
1
0 5    * * 1   root    /usr/local/bin/pihole -up

Niet getest, maar zo iets zou elke maandag om 05:00 die update moeten uitvoeren. Check even of het path naar pihole klopt. En wellicht wil je eerst even checken of 'ie het sowieso doen door het eerst elk uur te doen:
code:
1
0 *    * * *   root    /usr/local/bin/pihole -up

...als dat werkt, dan omzetten naar elke maandag.
Daarvoor zou ik eerder package cron-apt installeren en /etc/cron-apt/config instellen.

• marcel19
Op dit moment heb ik gedaan:

sudo crontab -e

in crontab onderin het volgende toegevoegd:

0 0 * * 1 pihole -up (elke maandag om 00:00 wordt pihole geupdate)
0 1 * * 1 sudo apt update && sudo apt upgrade -y (elke maandag word om 01:00 updates geinstaleerd)

als ik foutt zit dan hoor ik het graag :)

Nu wil ik alleen nog kijken of ik er ook een soort van e-mail van kan krijgen als dit uitgevoegd is of dat er juist een error is geweest :)

[ Voor 18% gewijzigd door marcel19 op 09-03-2018 17:43 ]

• nero355

nero355

@marcel19 Dat zou ik niet doen en al helemaal niet in die volgorde!

Onlangs is er bijvoorbeeld wat gezeik geweest i.c.m. een oudere versie van dnsmasq en de laatste Pi Hole versie, waardoor bij heel veel mensen alles in de soep liep...

Blijkbaar was ik één van de weinigen die eerst het systeem had geupgrade en daarna pas Pi Hole, waardoor de juiste versie van dnsmasq aanwezig was en ik alleen de oude database moest verwijderen om alles weer correct werkend te krijgen :)

Dus... zet lekker SSH aan en manage het systeem gewoon handmatig voor alle zekerheid, want dit was niet de eerste keer dat er wat mis was gegaan!

• marcel19
nero355 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:50:
@marcel19 Dat zou ik niet doen en al helemaal niet in die volgorde!

Onlangs is er bijvoorbeeld wat gezeik geweest i.c.m. een oudere versie van dnsmasq en de laatste Pi Hole versie, waardoor bij heel veel mensen alles in de soep liep...

Blijkbaar was ik één van de weinigen die eerst het systeem had geupgrade en daarna pas Pi Hole, waardoor de juiste versie van dnsmasq aanwezig was en ik alleen de oude database moest verwijderen om alles weer correct werkend te krijgen :)

Dus... zet lekker SSH aan en manage het systeem gewoon handmatig voor alle zekerheid, want dit was niet de eerste keer dat er wat mis was gegaan!
Eventueel een optie om het om te draaien?

Ik wil dat systeem laten draaien en eigenlijk niet meer aankomen :P

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik gebruik dit om mijn RaspberryPI te updaten:
https://wiki.debian.org/UnattendedUpgrades

• marcel19
vanaalten schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:41:
[...]

code:
1

Niet getest, maar zo iets zou elke maandag om 05:00 die update moeten uitvoeren. Check even of het path naar pihole klopt. En wellicht wil je eerst even checken of 'ie het sowieso doen door het eerst elk uur te doen:
code:
1

[...]

Daarvoor zou ik eerder package cron-apt installeren en /etc/cron-apt/config instellen.
pihole -up kun je gebruiken waar je ook zit. verwijst niet specifiek naar een bepaalde directory.

• marcel19
vanaalten schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:41:
[...]

code:
1

code:
1

[...]

pihole -up kun je gebruiken waar je ook zit. verwijst niet specifiek naar een bepaalde directory.

• vanaalten
marcel19 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:39:
Nee, dat is niet persé waar:
Je roept pihole aan en dan zal bash, je shell, je zoekpad $PATH (probeer maar: echo $PATH) aflopen of hij pihole ergens kan vinden.

Echter, een crontab taak wordt over het algemeen zonder gedefinieerd zoekpad uitgevoerd, dus hele goede kans dat 'ie dat pihole niet kan vinden.

• marcel19
Volgens: whereis pihole:

pi@PiZero:~ $ whereis pihole
pihole: /etc/pihole /usr/local/bin/pihole
pi@PiZero:~ $

dan zou mijn cron er dus zo uit moeten zien?:

0 0 * * 1 root /usr/local/bin/pihole -up

kleine aanpassing gemaakt na wat testen. mijn cron zit er nu zo uit:

code:
1
0 0 * * 1 /usr/local/bin/pihole -up >>/home/pi/piholeupdate.log

Elke maandag zal deze geupdate worden en zal weggeschreven worden naar een log file :)

[ Voor 37% gewijzigd door marcel19 op 09-03-2018 22:34 ]

• Hulliee
  • Niet online
marcel19 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:00:
Volgens: whereis pihole:

pi@PiZero:~ $ whereis pihole
pihole: /etc/pihole /usr/local/bin/pihole
pi@PiZero:~ $

dan zou mijn cron er dus zo uit moeten zien?:

0 0 * * 1 root /usr/local/bin/pihole -up

kleine aanpassing gemaakt na wat testen. mijn cron zit er nu zo uit:

code:
1
0 0 * * 1 /usr/local/bin/pihole -up >>/home/pi/piholeupdate.log

Elke maandag zal deze geupdate worden en zal weggeschreven worden naar een log file :)
Je kunt ook eens kijken in /etc/cron.d/pihole
Hier staan de instellingen van pihole om bijvoorbeeld pihole automatisch te laten updaten 's nachts.

• marcel19
Hulliee schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:03:
[...]

Je kunt ook eens kijken in /etc/cron.d/pihole
Hier staan de instellingen van pihole om bijvoorbeeld pihole automatisch te laten updaten 's nachts.
Hier heb je helaas niet zoveel aan:

# This file is under source-control of the Pi-hole installation and update
# scripts, any changes made to this file will be overwritten when the softare
# is updated or re-installed. Please make any changes to the appropriate crontab
# or other cron file snippets.

Dus bij elke update word het bestand weer overgeschreven :O :O

• Pierre
  • Laatst online: 16:36

Pierre

Van nature lui!

En als er een web interface update is werkt pihole -up niet die update namelijk die interface niet.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Hulliee
  • Niet online
marcel19 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 06:13:
[...]

Hier heb je helaas niet zoveel aan:

# This file is under source-control of the Pi-hole installation and update
# scripts, any changes made to this file will be overwritten when the softare
# is updated or re-installed. Please make any changes to the appropriate crontab
# or other cron file snippets.

Dus bij elke update word het bestand weer overgeschreven :O :O
Dat klopt idd. Maar wellicht dat wat daar staat, je kunt hergebruiken.
JBS schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:17:
[...]
Dank voor de tip. Docker lijkt inmiddels goed geïnstalleerd en actief te zijn. M.b.t. Prometheus gaat 't vermoedelijk inderdaad mis met de versie. Wanneer ik zoek op https://hub.docker.com/ naar Prometheus aangevuld met rpi (tip van blog.hypriot.com) dan krijg ik diverse resultaten. Kan ik er gewoon 'klakkeloos' eentje kiezen en proberen? Sommige hebben geen documentatie, sommige erg weinig en sommige wat meer. Zijn ze 'zomaar' allemaal betrouwbaar?

Heb er eens een paar geprobeerd, helaas zonder succes:

https://hub.docker.com/r/napnap75/rpi-prometheus/ geeft 'Error response from daemon: manifest for napnap75/rpi-prometheus:latest not found'

https://hub.docker.com/r/rycus86/prometheus/ geeft

[afbeelding]

https://hub.docker.com/r/fstehle/rpi-prometheus/ geeft:

[afbeelding]

Ondanks dat de laatste niet eindigt met een error, draait deze niet:

[afbeelding]
Inmiddels een andere SD gepakt en daarop image van https://blog.hypriot.com/downloads/ geflashed. Daarop https://hub.docker.com/r/fstehle/rpi-prometheus/ en dat werkt direct.

• nero355

nero355

Pierre schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:27:
En als er een web interface update is werkt pihole -up niet die update namelijk die interface niet.
Waar haal je dat vandaan :? Alle drie worden gewoon geupdate dus misschien dat je zelf problemen ermee had en dat daardoor denkt ?!

Pagina: 1 ... 30 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs