Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14-10 18:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
KvNwPPr schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 16:27:
Ik heb een Rpi 3 waarop zit aangesloten: keyboard, muis, xbox360 controller en een externe harde schijf (zonder voeding). De harde schijf is een "Seagate (500GB Slim Portable Drive) model: SRD00F1". Een 2.5'' zou de rpi aan moeten kunnen.

Het undervoltage logo is continue in beeld als de externe schijf is aangesloten. Ik ondervind verder geen problemen maar ik lees online dat het slecht kan zijn voor de SD kaart.
Welke behuizing ?

De NES look-a-like behuizing die via vele webshops te verkrijgen is schijnt dit ook te kunnen veroorzaken : De Power Button zuipt zelf ook stroom blijkbaar :/

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15-10 13:06
quote:
nero355 schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:49:
[...]

Welke behuizing ?

De NES look-a-like behuizing die via vele webshops te verkrijgen is schijnt dit ook te kunnen veroorzaken : De Power Button zuipt zelf ook stroom blijkbaar :/
Ik heb een doorzichtige behuizing van Banggood (als ik het me goed herinner). Het is niet meer dan een plastic omhulsel waar verder geen knoppen op zitten.

Het moet haast wel de usb kabel zijn. Of de HDD vraagt simpel teveel stroom voor de usb poort.

Ik heb met pijn en moeite nu alles zoals ik wil: Retropie, Kodi en Home assistant. En sinds gisterenavond ook een samba share voor mijn aangesloten HDD. Dat was best lastig zonder linux ervaring. Toen het werkte was de bestandsoverdracht maximaal 80 kb/s dus ik baalde dat ik alles voor niks had gedaan.

Uiteindelijk heb ik de bestandsoverdracht vergroot naar 8 mb/s door: Automount uit te zetten in retroarch en dan zelf automount instellen voor de HDD. Upload ging toen met 4-5 mb/s via Wifi. LAN kabel aangesloten en nu haal ik 8 mb/s. Ik snap niet waarom maar het heeft gewerkt. Lijkt net of die automount functie in retropie gecapped wordt ergens.

KvNwPPr wijzigde deze reactie 19-12-2017 16:33 (45%)

• TheNephilim
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Wow hey, vandaag eindelijk m'n product: Raspberry Pi model B pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB binnen gekregen. Dus ik meteen SD kaart in de reader, Raspbian erop geknalt en ik denk gaan met die banaan!

Maar ja, ik kijk eens goed en zie een MicroSD slot ipv. een normale :+

Heb nu een pricewatch: Kingston SDHC UHS-I U3 Card 32GB, dus maar even iets een microSD kaartje bestellen dan kan ik er iig morgen mee aan de slag :p

Iemand nog tips voor een goede betrouwbare maar ook snelle 32GB microSD kaart?

TheNephilim wijzigde deze reactie 22-12-2017 11:54 (9%)

VILF Gaming

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
quote:
TheNephilim schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:25:
Wow hey, vandaag eindelijk m'n product: Raspberry Pi model B binnen gekregen. Dus ik meteen SD kaart in de reader, Raspbian erop geknalt en ik denk gaan met die banaan!

Maar ja, ik kijk eens goed en zie een MicroSD slot ipv. een normale :+

Heb nu een pricewatch: Kingston SDHC UHS-I U3 Card 32GB, dus maar even iets een microSD kaartje bestellen dan kan ik er iig morgen mee aan de slag :p

Iemand nog tips voor een goede betrouwbare maar ook snelle 32GB microSD kaart?
Zelf heb ik goede ervaring met de Sandisk Ultra MicroSD kaarten:
pricewatch: Sandisk Ultra microSDHC UHS-I 32GB
32 GB kost bij de Action, ik dacht, § 9,95.

Ook heb ik goede ervaring met Samsung Evo kaartjes:
pricewatch: Samsung Evo microSDHC 32GB

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
En de Evo+ kaartjes zijn net nog ff wat beter qua random reads en writes :)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Heb uiteindelijk een Sandisk MicroSD kaartje (pricewatch: Sandisk Ultra microSDHC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 32GB + SD-a... gekocht, helaas niet zo snel als het SD kaartje wat ik hiervoor had, maar het voldoet volgens mij.

Gisteren een Raspbian Stretch erop gezet en het werkt mooi hoor! Alleen wat traag qua browsen (wordt straks gebruikt als Chromium in kiosk mode). Zit er nog verschil in snelheid wat betreft distro, bijv. Ubuntu Mate ofzo? Chrome OS op de Raspberry Pi zag ik ook voorbij komen, iemand daar ervaringen mee?

Wellicht is het ook de website in kwestie, misschien moeten we daar gewoon wat optimaliseren, maar animaties gaan niet echt mooi vloeiend, terwijl de Pi wel hardwareversnelling biedt dacht ik zo.

VILF Gaming

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

quote:
TheNephilim schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:25:
Wow hey, vandaag eindelijk m'n product: Raspberry Pi model B binnen gekregen. Dus ik meteen SD kaart in de reader, Raspbian erop geknalt en ik denk gaan met die banaan!
Dan heb je geen pi b (die je gelinkt hebt) ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

quote:
DukeBox schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:49:
[...]

Dan heb je geen pi b (die je gelinkt hebt) ;)
Oeps, moet deze zijn: pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB :+

VILF Gaming

Die kingston troep moet je idd niet hebben. Hou het bij merken die zelf hun NAND produceren (zoals Sandisk, Samsung, Intel, en ik geloof dat er nog 1 was?).
quote:
TheNephilim schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:30:
Gisteren een Raspbian Stretch erop gezet en het werkt mooi hoor! Alleen wat traag qua browsen (wordt straks gebruikt als Chromium in kiosk mode). Zit er nog verschil in snelheid wat betreft distro, bijv. Ubuntu Mate ofzo? Chrome OS op de Raspberry Pi zag ik ook voorbij komen, iemand daar ervaringen mee?

Wellicht is het ook de website in kwestie, misschien moeten we daar gewoon wat optimaliseren, maar animaties gaan niet echt mooi vloeiend, terwijl de Pi wel hardwareversnelling biedt dacht ik zo.
Sja hoe je het ook wendt of keert, het blijft een traag ding. Hardwareversnelling werkt lang niet in alle browsers met alle types animaties etc. Het leuke van de RPi is dat'ie H.264 video in hardware kan decoden, maar daar is ook wel alles mee gezegd eigenlijk.

Ik heb wel eens FlintOS (een chromium-OS fork) op een RPi gezet. Best leuk om eens te proberen, maar niet helemaal compleet voor dagelijks gebruik. Daarnaast wordt je browser er natuurlijk niet magisch sneller van.

zcflevo.nl

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

quote:
mcDavid schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:24:
Die kingston troep moet je idd niet hebben. Hou het bij merken die zelf hun NAND produceren (zoals Sandisk, Samsung, Intel, en ik geloof dat er nog 1 was?).

[...]

Sja hoe je het ook wendt of keert, het blijft een traag ding. Hardwareversnelling werkt lang niet in alle browsers met alle types animaties etc. Het leuke van de RPi is dat'ie H.264 video in hardware kan decoden, maar daar is ook wel alles mee gezegd eigenlijk.

Ik heb wel eens FlintOS (een chromium-OS fork) op een RPi gezet. Best leuk om eens te proberen, maar niet helemaal compleet voor dagelijks gebruik. Daarnaast wordt je browser er natuurlijk niet magisch sneller van.
Nee precies, nou dat is het dus. Ik heb alleen de kiosk modus nodig. Dus opstarten en dan meteen full screen een browserscherm weergeven met een vooraf ingestelde URL. Dan heb je ook een desktop omgeving nodig, anders kun je geen browser weergeven volgens mij. Misschien dat daar nog wat te winnen is, volgens mij kan hij nu meer dan dat hij moet doen.

Maarja, als ik tijd heb nog maar eens mee spelen en onderzoeken welke mogelijkheden er nog zijn.

VILF Gaming

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:52
quote:
nero355 schreef op maandag 18 december 2017 @ 01:49:
[...]

Welke behuizing ?

Ik heb die NesPi case gisteren binnen gekregen en na een tip van een medetweaker al wat onderzoek gedaan over dit probleem. Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar het probleem lijkt te zitten in de kabeltjes vanaf de MicroUSB adapter naar de printplaat van de NesPi case. Deze schijnen extreem dun te zijn en dus niet voldoende vermogen over te kunnen brengen. Door die te vervangen hebben meerdere mensen het probleem opgelost.

Anderen geven aan dat het per adapter kan verschillen.

• nero355

nero355

quote:
FunFair schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:36:
Ik heb die NesPi case gisteren binnen gekregen en na een tip van een medetweaker al wat onderzoek gedaan over dit probleem. Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar het probleem lijkt te zitten in de kabeltjes vanaf de MicroUSB adapter naar de printplaat van de NesPi case. Deze schijnen extreem dun te zijn en dus niet voldoende vermogen over te kunnen brengen. Door die te vervangen hebben meerdere mensen het probleem opgelost.
Er moet inderdaad vaak worden gesoldeerd :)
quote:
Anderen geven aan dat het per adapter kan verschillen.
Het gaat zelfs 9 van de 10 keer mis met de originele Pi adapter en sommigen hebben met een 5,1 Volt / 3 Amperť adapter getest en ook dat ging vaker niet dan wel goed!

Maar goed... vond het toch geen handige case : Onder andere de RJ45 poort zit echt op een stomme plek 8)7
"Maybe next version!" zoals de Chinezen zelf altijd zeggen...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• FunFair
quote:
nero355 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:03:
[...]

Er moet inderdaad vaak worden gesoldeerd :)

[...]

Het gaat zelfs 9 van de 10 keer mis met de originele Pi adapter en sommigen hebben met een 5,1 Volt / 3 Amperť adapter getest en ook dat ging vaker niet dan wel goed!

Maar goed... vond het toch geen handige case : Onder andere de RJ45 poort zit echt op een stomme plek 8)7
"Maybe next version!" zoals de Chinezen zelf altijd zeggen...
Ik heb inderdaad ook last van het bliksemschicht symbool. Heb nog een extra draadje gesoldeerd vanaf de microusb aansluiting van de case, naar het volgende printplaatje. Probleem is nu voorbij zo te zien.
Gelijk ook maar een paar weerstandjes gesoldeerd en een shutdown script geinstalleerd zodat als je op de reset knop drukt de Pi netjes afsluit.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb geen NesPi, maar een gewone PI 3. Maar krijg bijna bij elke adapter en kabel die ik gebruik bij het opstarten kort het gele bliksempje in beeld. Terwijl de Pi 3 dan op dat moment maar 0,8A trekt. Terwijl ik er kabel/adapter combo's tussen heb zitten die makkelijk 2A halen.

Is was op onderzoek uit omdat ik een corrupte sd-card had.

Bekend probleem? Op te lossen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Dat'ie dat bij opstarten kortstondig doet is volgens mij redelijk standaard. Zou me daar niet te sappel om maken. Als je wilt weten hoe de spanningsval is moet je gewoon eens je multimeter pakken en de spanning direct op je voeding en op de pi zelf meten terwijl deze aanstaat. Als het verschil minder dan een halve volt is hoef je je niet echt druk te maken schat ik.

zcflevo.nl

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Toch maar even geinvesteerd in een officiŽle raspberry voeding en dan krijg ik het power tekentje niet. Zelfs niet bij het opstarten. Kijken of ik nu geen corrupte SD-kaarten meer krijg.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Arjan A
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:05
quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:55:
Toch maar even geinvesteerd in een officiŽle raspberry voeding en dan krijg ik het power tekentje niet. Zelfs niet bij het opstarten. Kijken of ik nu geen corrupte SD-kaarten meer krijg.
Wat is dat het verschil tussen die officiŽle voeding en andere voedingen? Ik krijg het power-ikoontje ook bij mijn iPad-lader en officiŽle Samsung laders.

Canon EOS
FotoblogCanvas aan de muur

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verschil? Ik zie het powericoontje niet op opstarten. Voor de rest zou ik niet weten wat het verschil is. Toch iets stabieler? Als jij het weet weet ik het ook..

• nero355

nero355

quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:55:
Laat weer eens zien dat je op dat soort dingen niet moet bezuinigen :)
quote:
Arjan A schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:11:
Wat is dat het verschil tussen die officiŽle voeding en andere voedingen? Ik krijg het power-ikoontje ook bij mijn iPad-lader en officiŽle Samsung laders.
Simpel : Vergelijk de specificaties ;)

En dan ga ik ervan uit dat je echt officiŽle originele laders hebt gebruikt.

• KvNwPPr
quote:
nero355 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 02:19:
[...]

Laat weer eens zien dat je op dat soort dingen niet moet bezuinigen :)

[...]

Simpel : Vergelijk de specificaties ;)

En dan ga ik ervan uit dat je echt officiŽle originele laders hebt gebruikt.
Kan je mij het verschil "simpel" uitleggen ;). Wanneer ik de specificaties vergelijk van de originele adapter, mijn ipad adapter en mijn blitzwolf adapter, dan komt de originele adapter er op papier het slechtste uit. De blitzwolf heeft zelfs 3A.

Ik ga zeker de originele bestellen als die beter is, maar ik zie niet waarin die originele adapter beter zou moeten zijn.

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:20

Pierre

Zucht

Ik heb hier 2 originele adapters in gebruik, en bij alle 2 geen enkel probleem met mijn Pi's

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-10 21:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het niet zo dat sommige adapters 5.2V geven om kabel en overgangsweerstanden te compenseren? Dacht dat die van Sos solutions dat deden.

• kw_nl
  • Laatst online: 12:48
Vandaag ging ik mijn Raspberry Pi (volgens mij 2B) opnieuw met Kodi installeren. Van de oude wist ik het PI wachtwoord niet meer. En Kodi wou niet meer updaten. Na 2 jaar werd het wel tijd voor een verse installatie dacht ik zo.

Maar ik krijg nu mijn Pi niet meer aan de praat. Allebei de lampjes (rood en groen) branden constant. Wat ik kan vinden betekend dat er geen SD kaart gevonden wordt. Ik heb een aantal SD kaartjes geprobeerd, ook van een werkende PI, maar helaas...

Iemand nog suggesties?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
kw_nl schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:42:
Vandaag ging ik mijn Raspberry Pi (volgens mij 2B) opnieuw met Kodi installeren. Van de oude wist ik het PI wachtwoord niet meer. En Kodi wou niet meer updaten. Na 2 jaar werd het wel tijd voor een verse installatie dacht ik zo.

Maar ik krijg nu mijn Pi niet meer aan de praat. Allebei de lampjes (rood en groen) branden constant. Wat ik kan vinden betekend dat er geen SD kaart gevonden wordt. Ik heb een aantal SD kaartjes geprobeerd, ook van een werkende PI, maar helaas...

Iemand nog suggesties?
Het kaartje op juiste wijze geformatteerd?

• KvNwPPr
quote:
Pierre schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:25:
Ik heb hier 2 originele adapters in gebruik, en bij alle 2 geen enkel probleem met mijn Pi's
Ik heb hier ook alleen "gezeik" met een externe schijf eraan (zonder voeding). Dus ik denk dat het een andere HDD wordt. Blijft raar want als ik het meet kom ik niet op veel meer dan 1A.

• kw_nl
  • Laatst online: 12:48
quote:
NielsTn schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:04:
[...]

Het kaartje op juiste wijze geformatteerd?
Ik heb het tooltje SD Card Formatter gebruikt, is dat voldoende?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Nu online

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
kw_nl schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:25:
[...]

Ik heb het tooltje SD Card Formatter gebruikt, is dat voldoende?
Dat zou goed kunnen zijn. Heb ooit op fat geformatteerd ipv exfat (vanaf een apple systeem), toen wou de Rpi ook niet booten

• nero355

nero355

quote:
KvNwPPr schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:52:
Kan je mij het verschil "simpel" uitleggen ;). Wanneer ik de specificaties vergelijk van de originele adapter, mijn ipad adapter en mijn blitzwolf adapter, dan komt de originele adapter er op papier het slechtste uit. De blitzwolf heeft zelfs 3A.

Ik ga zeker de originele bestellen als die beter is, maar ik zie niet waarin die originele adapter beter zou moeten zijn.
Als de BlitzWolf een QC 1/2/3.0 lader is dan heb je er niks aan, want de Pi snapt dat protocol niet ;)

Kortom : Je moet gewoon een "clean" 5.1 Volt 2.5 Ampťre signaal hebben!

Post anders de exacte specificaties en modelnummers van je laders effe :)

• KvNwPPr
quote:
nero355 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:01:
[...]

Als de BlitzWolf een QC 1/2/3.0 lader is dan heb je er niks aan, want de Pi snapt dat protocol niet ;)

Kortom : Je moet gewoon een "clean" 5.1 Volt 2.5 Ampťre signaal hebben!

Post anders de exacte specificaties en modelnummers van je laders effe :)
Fuck, het is een BlitzWolf QC 3.0 lader :(. Die had ik speciaal voor de rpi gekocht. En de andere een originele ipad Air lader. Maar ik koop wel gewoon een originele pi lader als dat de beste zijn. Ben er klaar mee haha.

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:29

OMX2000

By any means necessary...

quote:
TheNephilim schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:30:
Heb uiteindelijk een Sandisk MicroSD kaartje (pricewatch: Sandisk Ultra microSDHC Class 10 UHS-I A1 UHS Class 1 32GB + SD-a... gekocht, helaas niet zo snel als het SD kaartje wat ik hiervoor had, maar het voldoet volgens mij.

Wat zijn de cijfers?

Met dit vanaf commandline: "curl https://raw.githubusercon...rks/microsd-benchmarks.sh | sudo bash" heb ik de volgende cijfers behaald met een Sandisk Extreme 32 GB kaartje: pricewatch: Sandisk Extreme

Script heb ik van deze blogpost: https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/microsd-cards

Running hdparm test...

/dev/mmcblk0:
Timing buffered disk reads: 108 MB in 3.05 seconds = 35.40 MB/sec

Running dd test...

51200+0 records in
51200+0 records out
419430400 bytes (419 MB, 400 MiB) copied, 16.7247 s, 25.1 MB/s

random random bkwd record stride
kB reclen write rewrite read reread read write read rewrite read fwrite frewrite fread freread
102400 4 3087 3201 10396 10301 9614 4619

• nero355

nero355

quote:
KvNwPPr schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:44:
Fuck, het is een BlitzWolf QC 3.0 lader :(. Die had ik speciaal voor de rpi gekocht. En de andere een originele ipad Air lader. Maar ik koop wel gewoon een originele pi lader als dat de beste zijn. Ben er klaar mee haha.
Zo simpel is het dus :+ O-)

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-10 21:33

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voelt de Raspberry ook sneller aan met zo'n sd kaart? Merk met het installeren van pakketten wel dat het soms erg lang duurt. Maar dat kan ook door de CPU zijn.

• Tharrusz
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 22:47
Ik wil graag Linux installeren op een SD kaartje voor mijn Raspberry PI 3 hoe kan ik dit doen en welke software heb ik hiervoor nodig?

Op internet kan nik niks vinden hierover.

• jjbstolk
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:05
Erg ver heb je dan ook niet gezocht. Gewoon bij de bron beginnen met lezen https://www.raspberrypi.org/help/

• Tharrusz
quote:
jjbstolk schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:29:
Erg ver heb je dan ook niet gezocht. Gewoon bij de bron beginnen met lezen https://www.raspberrypi.org/help/
Ik heb overal gezocht kan amper iets vinden over raspberry pi. Over hoe je zoiets installeert en doet etc.Alleen maar vage Indische videos wat ik kon vinden op youtube.

Ik heb SD formater gebruikt vervolgens win32 imager. Ik heb linux kali erop gezet. Ik zet m in de pi en sluit het aan op een monitor vervolgens gebeurd er niks. Alleen een rood lampje brand.

• FunFair
quote:
Tharrusz schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:07:
[...]

Ik heb overal gezocht kan amper iets vinden over raspberry pi. Over hoe je zoiets installeert en doet etc.Alleen maar vage Indische videos wat ik kon vinden op youtube.

Ik heb SD formater gebruikt vervolgens win32 imager. Ik heb linux kali erop gezet. Ik zet m in de pi en sluit het aan op een monitor vervolgens gebeurd er niks. Alleen een rood lampje brand.
Je moet we de juiste image installeren. Volg die link hierboven en lees het hoofdstuk over software.

• Tharrusz
quote:
FunFair schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:11:
[...]

Je moet we de juiste image installeren. Volg die link hierboven en lees het hoofdstuk over software.
Via de site van Linux Kali heb ik ook de ISO voor de raspberry pi 3 gebruikt.

• FunFair
Kan ik dat je HDMI boost moet aanzetten in de config.txt
Maar als je geen groen ledje ziet dan laad hij de SD kaart niet goed denk ik. Probeer een andere kaart of evt voeding.

• Tharrusz
quote:
FunFair schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:15:
Kan ik dat je HDMI boost moet aanzetten in de config.txt
Maar als je geen groen ledje ziet dan laad hij de SD kaart niet goed denk ik. Probeer een andere kaart of evt voeding.
splinter nieuw SD kaartje gekocht hiervoor. Raar.

Voeding die erop aangesloten is is ook de originele van raspberry pi.

• kzin
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15-10 22:03
Volgens mij is de raspberry versie een .img bestand, en geen iso.
https://www.offensive-security.com/kali-linux-arm-images/

• Evanescent
  • Niet online
@Tharrusz Bizar dat je met Kali wilt beginnen als je niet eens een image op een flash disk kan krijgen :D
Begin eens hier (https://www.raspberrypi.org/downloads/) en volg de installation guide of setup guid van de gekozen optie (ik zou zelf beginnen met Raspbian, omdat ik zelf echt debian minded ben).

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Raven schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:51:
[...]

Les 1 bij shoppen op Ebay: Lees de reviews :+
Na 8 jaar zonder problemen, deze week weer bevestigd
Alles kwam binnen ( coolertjes, knopjes en draadjes ) maar twee bestellingen die 'toevallig' duurder zijn, incompleet of defect
En beide verkopers hebben de laatste maanden juist slechtere reviews gekregen :|

* FreshMaker heeft weer geleerd inderdaad

• Tharrusz
quote:
Het is een ".XZ" bestand. Verkeerd omschreven :)
Maar het zou alsnog moeten werken volgens de site van Linux Kali op een Raspberry Pi3

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Tharrusz schreef op zondag 31 december 2017 @ 18:06:
[...]

Het is een ".XZ" bestand. Verkeerd omschreven :)
Maar het zou alsnog moeten werken volgens de site van Linux Kali op een Raspberry Pi3
.xz is een compressieformaat. Zie zoeken bij google naar 'xz extension'. Vandaar ook dat het bestand *.img.xz heet. Je moet hem dus eerst nog uitpakken. Zie hier voor inspiratie qua tools. :)

Evanescent wijzigde deze reactie 31-12-2017 18:20 (20%)

• Parklife
  • Laatst online: 10:55
eindelijk heb ik mn pi zero w aan de praat! minidlna draait als een zonnetje. Maar... wat ik ook probeer, mn HDD blijft op volle toeren draaien. hdpram, sdpram, hd-idle, niks werkt... Nu heb ik het vermoeden dat mijn HDD behuizing dit gewoon niet ondersteund. Het gaat om een goedkope Conceptronics behuizing met USB 2.0.

Graag wil ik wel de 250GB WD schijf blijven gebruiken. Alleen dan met een andere behuizing/ide/pata ->usb adapter...

Heeft iemand misschien een suggestie voor een HDD behuizing welke wel aan iets van power managment doet?

Of kan ik beter bijvoorbeeld een nieuwe 1TB externe HD van WD kopen? (maar dan nog weet ik niet of deze dit ondersteund)

Parklife

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
quote:
Parklife schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:56:
eindelijk heb ik mn pi zero w aan de praat! minidlna draait als een zonnetje. Maar... wat ik ook probeer, mn HDD blijft op volle toeren draaien. hdpram, sdpram, hd-idle, niks werkt... Nu heb ik het vermoeden dat mijn HDD behuizing dit gewoon niet ondersteund. Het gaat om een goedkope Conceptronics behuizing met USB 2.0.

Graag wil ik wel de 250GB WD schijf blijven gebruiken. Alleen dan met een andere behuizing/ide/pata ->usb adapter...

Heeft iemand misschien een suggestie voor een HDD behuizing welke wel aan iets van power managment doet?

Of kan ik beter bijvoorbeeld een nieuwe 1TB externe HD van WD kopen? (maar dan nog weet ik niet of deze dit ondersteund)
Zelf heb ik goede ervaring met de Seagate Expansion portable schijven. Voordeel van deze externe schijven is dat je de schijf zelf uit de behuizing kan halen en op de schijf een normale sata aansluiting heeft (voor gebruik in bv. een laptop), waar bij de meeste WD exterene schijven een speciale, 'niet sata' aansluiting zit.

Mogelijk dat je met een controller die UASP (bv. op Amazon.de) ondersteunt ook de gewenste opties kan activeren. Ik heb er een aantal thuis liggen, maar nog niet de tijd gehad om te testen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• luigi87
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10:22

luigi87

Domotica Fanaticus

Zijn er hier Tweaker die een Camera recorder/ controller hebben draaien op hun PI?
Ik ben namelijk zelf opzoek naar een goede controller die de feed van mijn 3 IP camera's die in en rond mijn huis zitten kunnen monitoren.

Nou heb ik uiteraard al beetje zitten googlen en is Zoneminer een veel gebruikt programmatje, ,maar momenteel lijkt mij deze het meest intressant

Zijn er hier tweaker met ervaring die mij met de keuze kunnen helpen?

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• nero355

nero355

quote:
Parklife schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:56:
Mijn WD Passport heeft wel hiervoor support :
quote:
alesandro_46 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:25:
Mogelijk dat je met een controller die UASP (bv. op Amazon.de) ondersteunt ook de gewenste opties kan activeren. Ik heb er een aantal thuis liggen, maar nog niet de tijd gehad om te testen.
Dus het zou een optie kunnen zijn :)
quote:
luigi87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:33:
Zijn er hier Tweaker die een Camera recorder/ controller hebben draaien op hun PI?
Ik ben namelijk zelf opzoek naar een goede controller die de feed van mijn 3 IP camera's die in en rond mijn huis zitten kunnen monitoren.
Hebben de camera's ONVIF support ?

Dan kan je misschien zoiets gebruiken :
https://www.banggood.com/...ity-System-p-1114900.html

Zelf geen ervaring mee, maar zag het toevallig een paar keer langskomen in mijn mailbox en is ťťn van de vele voorbeelden van wat er tekoop is :)
quote:
Nou heb ik uiteraard al beetje zitten googlen en is Zoneminer een veel gebruikt programmatje, ,maar momenteel lijkt mij deze het meest intressant

Zijn er hier tweaker met ervaring die mij met de keuze kunnen helpen?
Ik zie allerlei prijzen en dat zou met een beetje DIY werk niet mogen eigenlijk dus die zou ik lekker overslaan :)

• luigi87
  • Laatst online: 10:22

luigi87

Domotica Fanaticus

quote:
[b][message=53771089,noline]nero355 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:21

Hebben de camera's ONVIF support ?

Dan kan je misschien zoiets gebruiken :
https://www.banggood.com/...ity-System-p-1114900.html

Zelf geen ervaring mee, maar zag het toevallig een paar keer langskomen in mijn mailbox en is ťťn van de vele voorbeelden van wat er tekoop is :)

[...]

Ik zie allerlei prijzen en dat zou met een beetje DIY werk niet mogen eigenlijk dus die zou ik lekker overslaan :)
nee 2 van de 3 wel. maar 1 dus niet.
Dus zo een oplossing is helaas niet helemaal compleet.

Klopt je ziet prijzen met dat is enkel voor het cloud gedeelde, en dat gebruik ik straks toch niet want ik draai het lokaal.

Maar thanks voor je input, kan hier namelijk wel wat verder op zoeken.

luigi87 wijzigde deze reactie 03-01-2018 20:16 (4%)

Hier het linkje naar de guide voor presence detection op basis van Tasker + Autolocation op een Android Client, check me V&A voor 2de kans domotica dingetjes

• Lord Anubis
  • Laatst online: 12-10 22:36
Beste,
Ik zie verschillende Raspberry en swift 3 resultaten, maar niets over Raspberry en swift 4.

Iemand ervaring hier mee om dat op te zetten?

• Parklife
Voor ik hem bestel, wil ik even met jullie dubbel checken...

De WD elements portable... Deze spint wel down na een tijdje? of is in te stellen met b.v. hd-idle / sd/hd-pram?
https://www.hardeschijfst...1sVgpTEAQYAyABEgKZpvD_BwE

Parklife

• nero355

nero355

quote:
Parklife schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:37:
Voor ik hem bestel, wil ik even met jullie dubbel checken...

De WD elements portable... Deze spint wel down na een tijdje? of is in te stellen met b.v. hd-idle / sd/hd-pram?
https://www.hardeschijfst...1sVgpTEAQYAyABEgKZpvD_BwE
Ik heb dus een soortgelijk exemplaar en i.c.m. Windows gebeurt het in ieder geval wel :)

• Tharrusz
Ik word gek...ik heb een nieuwe raspberry pi 3, originele oplader van raspberry en een nieuw SD kaartje van 32gb gekocht.

Ik krijg dat ding niet werkend.

Wat ik heb gedaan:
1-) SD kaart geformateerd (FAT32)
2-) Ubuntu Mate gedownload van de site van Raspberry
3-) Win32diskimager gebruikt om het op de SD kaart te installeren. Write succces.
4-) Doe de SD kaartje op de juiste manier in de raspberry. Sluit vervolgens de stroom en hdmi kabel. HDMI is gekoppeld aan monitor...op de raspberry brand een rood lichtje maar er gebeurd verder niks.

Ik heb het op mijn tv ook geprobeerd. Alle producten zijn nieuw.

Als ik de SD kaart weer in mn pc doe krijg ik de melding "you need to format the disk in drive before you can use it"

Wat is er nou mis? Ik heb alle handleidingen online gevolgt.

• doc
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:00
quote:
Tharrusz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:54:
Ik word gek...ik heb een nieuwe raspberry pi 3, originele oplader van raspberry en een nieuw SD kaartje van 32gb gekocht.

Wat ik heb gedaan:
3-) Win32diskimager gebruikt om het op de SD kaart te installeren. Write succces.
4-) Doe de SD kaartje op de juiste manier in de raspberry. Sluit vervolgens de stroom en hdmi kabel. HDMI is gekoppeld aan monitor...op de raspberry brand een rood lichtje maar er gebeurd verder niks.

Ik heb het op mijn tv ook geprobeerd. Alle producten zijn nieuw.

Als ik de SD kaart weer in mn pc doe krijg ik de melding "you need to format the disk in drive before you can use it"

Wat is er nou mis? Ik heb alle handleidingen online gevolgt.
Begin eens een keer met Raspbian, andere distro's kunnen later wel.

1. Download https://downloads.raspberrypi.org/raspbian_latest en pak de zip file uit
2. Gebruik SDformatter ( https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ ) om de sd kaart te formatteren, kies daarbij voor resize on (voor de zekerheid)
3. gebruik Etcher ( https://etcher.io ) en kies de .img en de sd kaart en kies voor write. Na afloop moet hij hem automatisch unmounten, is dat niet zo, doe dat dan handmatig.
4. stop de sd kaart in je rpi en zet de stroom er op.
5. nu moet hij booten (je ziet de kernel voorbij komen)

Werkt dit niet, dan is er of iets mis met de sd kaart (probeer een andere) of met de rpi.

Succes!

Me Tarzan, U nix!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Van Ubuntu Mate weet ik het niet, maar bij Raspbian hoort er een partitie op het geheugenkaartje te komen dat onder Windows benaderbaar is, als dat met Mate ook het geval is, dan geeft "you need to format the disk in drive before you can use it" aan dat het met de geheugenkaart is misgegaan.

Je hebt toch wel eerst het archief uitgepakt? Zie https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=177045

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Tharrusz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:54:

Wat ik heb gedaan:
[...]
Heb je hem nou uitgepakt, zodat je een *.img-bestand overhoud? Als dat niet zo is, ben je echt hardleers :o

• nero355

nero355

Wat een fancy gedoe allemaal :o

Ik gebruik al jaren gewoon Rufus voor dit soort dingen en dat werkt altijd perfect : https://rufus.akeo.ie/ d:)b

• Evanescent
  • Niet online
quote:
nero355 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 01:05:
Wat een fancy gedoe allemaal :o

Ik gebruik al jaren gewoon Rufus voor dit soort dingen en dat werkt altijd perfect : https://rufus.akeo.ie/ d:)b
En dan in 'dd mode' neem ik aan? Overigens moet je dan nog steeds je image uitpakken. ;)
Eigenlijk doe je hiermee toch niet veel anders dan via Win32DiskImager? Je gebruikt alleen een andere tool om de image uiteindelijk te schrijven.

Evanescent wijzigde deze reactie 05-01-2018 01:13 (26%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Evanescent schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:26:
[...]

Heb je hem nou uitgepakt, zodat je een *.img-bestand overhoud? Als dat niet zo is, ben je echt hardleers :o
GMTA :P en nu maar hopen dat ie niet hardleers is :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nero355

nero355

quote:
Evanescent schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 01:11:
En dan in 'dd mode' neem ik aan? Overigens moet je dan nog steeds je image uitpakken. ;)
Eigenlijk doe je hiermee toch niet veel anders dan via Win32DiskImager? Je gebruikt alleen een andere tool om de image uiteindelijk te schrijven.
Uitpakken indien dat moet uiteraard, maar ik zie echt allemaal stappen die ik normaal gesproken nooit doe en ook nooit heb gedaan eigenlijk :)

DD mode of niet kiest het gekke ding zelf indien dat moet voor een bepaalde image.

Dacht ook dat we dat allemaal gebruiken sinds Rufus de eerste keer verscheen in de "Meuktracker" zoals dat vroeger heette ;)

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:56
quote:
vanaalten schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:02:
Nieuweling hier! Tenminste, in dit deel van het forum.

Ik ben aan het overwegen om een Squeezebox-touch vervanging te maken. Motivatie: m'n huidige 'touch' heeft geen werkende IR-ontvanger meer en ik zoek een hobby. Budget is niet zo relevant, resultaat wel. Ik kan solderen, ben redelijk handig met Linux maar absoluut niet handig in 'mooi knutselen'. Het ziet er bij mij altijd geknutseld uit - en dat wil ik hiervoor liever niet, wil het liefst iets dat er niet zelfgemaakt uitziet.

Het moet dus wel een volwaardige vervanger zijn van een squeezebox-touch:
  • touch screen
  • infrarood ontvanger
  • verbinden met een logitech mediaserver
  • spotify
  • digitale audio uitgang
  • ...
Dus, ik zit te denken aan:
Bundel van een Pi-3 met touchscreen, samen met een bijpassende behuizing. Dan Max2play er op (of misschien piCoreplayer, al lijkt die minder 'volwassen') met Spotify-plugin en dan ben ik denk ik al een heel eind. Digitale audio is nog een dingetje, want wat ik zo zie heeft een Pi-3 dat niet standaard. Wellicht een externe HDMI-naar-SPDIF of een externe USB soundcard.

M'n grootste vraagteken is de IR ontvanger. Ik heb even gezocht, maar geen touchscreen gevonden met ingebouwde IR-receiver. De behuizing die ik hierboven noem heeft ook geen ruimte aan de voorkant voor zo iets. Een USB IR-ontvanger, maar dan met een USB verlengkabel om het oog in beeld te krijgen? Of heeft iemand hier een beter idee voor een mooiere oplossing?

(en nee, nou niet beginnen over dat ik geen IR nodig heb, dat ik 'm met een smartphone kan bedienen enzo - want dan heb ik geen hobbyproject meer en blijf ik gewoon m'n manke squeezebox-touch gebruiken)
En om het verhaal even compleet te maken:
Raspberry-pi-3, bijpassend 7" touchscreen en een tinyToslink, in een standaard bijpassende behuizing (en extra gat geboord voor de digitale audio-out). Besturingssysteem/programma's: Max2play. Vond ik wat plezieriger dan piCorePlayer.

Enkel voor de infraroodontvanger nog geen echt mooie oplossing, anders dan een korte USB verlengkabel en een Flirc-USB. Moet je nog wel een klein beetje de Jivelite keyboard settings aanpassen, maar da's wel te doen. Ik wil binnenkort nog wel wat proberen met een losse IR-ontvang-chip op een GPIO, als dat makkelijk te doen is - en die dan onopvallend met secondelijm op de behuizing te plakken.

Maar, vooralsnog heb ik dit ding niet meer nodig - want ik heb kans gezien m'n originele Squeezebox-touch te repareren. Met hulp van dit topic/post kwam ik er achter dat ik last had van een vaker voorkomend probleem met een defecte IR-ontvanger - dus zojuist vervangen door een nieuwe TSOP32238, en nu heb ik weer een prima werkende Squeezebox-Touch. :D

• Tharrusz
quote:
Evanescent schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:26:
[...]

Stom...vergeten uit te pakken :S

Heb het uitgepakt en nogmaals geprobeerd maar krijg wel dezelfde resultaat :/

• Parklife
M'n WD Elements 1TB is binnen! Werkt prima met een 2A voeding. Zonder iets te hebben aangepast, valt de schijf na x min niet gebruikt te worden netjes in slaap!!

Nu de schijf aan het vullen. 205GB aan muziek, met 39,5MB/sec. .........

Ik zoek nu nog goede, simpele NAS software... Heeft iemand hier toevallig OMV op een pi zero draaien?

Parklife

• nero355

nero355

quote:
Parklife schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:48:
M'n WD Elements 1TB is binnen! Werkt prima met een 2A voeding. Zonder iets te hebben aangepast, valt de schijf na x min niet gebruikt te worden netjes in slaap!!
d:)b
quote:
Nu de schijf aan het vullen. 205GB aan muziek, met 39,5MB/sec. .........
Kleine files hť dan gaat het wat minder snel...

Maar ehh... jij gaat een FAT32/NTFS schijf straks mounten in Linux en die dan sharen ?
Het kan, maar het zou beter zijn om gewoon bijvoorbeeld EXT4 te gebruiken ;)
quote:
Ik zoek nu nog goede, simpele NAS software... Heeft iemand hier toevallig OMV op een pi zero draaien?
Gewoon Samba in RaspBian configureren of moet het gekke ding nog meer kunnen :?

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Tharrusz schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Stom...vergeten uit te pakken :S

Heb het uitgepakt en nogmaals geprobeerd maar krijg wel dezelfde resultaat :/
Ja, sorry hoor, maar als je nu niet exact verteld wat je gedaan hebt, ga ik de hoop opgeven. Jij kunt volgens mij beter even iemand in de buurt vragen om hands-on met jou de stappen te doorlopen. Zoek anders even op Youtube, daar zijn ook veel stap-voor-stap handleidingen. Niet erg allemaal, hoor. Schaam je nergens voor. Maar het is duidelijk te nieuw voor je en je lijkt het van tekst niet echt op te kunnen pakken. Misschien dat beelden beter werken. :)

• Tharrusz
quote:
Evanescent schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 01:27:
[...]

Ja, sorry hoor, maar als je nu niet exact verteld wat je gedaan hebt, ga ik de hoop opgeven. Jij kunt volgens mij beter even iemand in de buurt vragen om hands-on met jou de stappen te doorlopen. Zoek anders even op Youtube, daar zijn ook veel stap-voor-stap handleidingen. Niet erg allemaal, hoor. Schaam je nergens voor. Maar het is duidelijk te nieuw voor je en je lijkt het van tekst niet echt op te kunnen pakken. Misschien dat beelden beter werken. :)
Snap ik.

Ik heb ook youtube gevolgt maar geen succes. Mijn stappen zijn:

1-) SD kaart in laptop doen
2-) SDformatter gebruiken en formatteren (gewoon naar standaard Fat32)
3-) Via de originele raspbian site de ubuntu .xz file gedownload en vervolgens uitgepakt met winzip
4-) win32diskimager gebruikt. Met de “write” knopje. Succes melding krijg ik.
5-) Raspberry word voorzien van een stroomkabel, hdmi kabel naar de montor en natuurlijk de sd kaart

Resultaat:
Rood licht brand en groen licht knippert. Maar krijg niks op beeld

Ik heb alles op de juiste manier aangesloten. En qua software ook de juiste buttons gebruikt. Ik heb vele youtube videos gevolgt.

Alles is nieuw nieuw gekocht dus kan niet doa zijn. Ze werken ook gewoon :/

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Doe dan eens eerst gewoon noobs erop zetten. Dat werkt bijna altijd.

• FunFair
Als het groene lampje knippert betekent het dat je pi wel wat doet. Maar probeer eens een andere HDMI kabel of zet HDMI boost aan in de config.txt

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Tharrusz schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Resultaat:
Rood licht brand en groen licht knippert. Maar krijg niks op beeld

[...]
Maar... dat is dus niet hetzelfde resultaat :P Je vorige resultaat was namelijk alleen een rood ledje. Dat het groene ledje nu knippert betekent dat er diskactiviteit is en dat de Pi dus aan het opstarten is. Top :)

Nu kun je dus gaan troubleshooten waarom je geen beeld hebt. Dit zou ik in eerste instantie even buiten de Pi zoeken, dus de kabel en de TV/monitor, zoals @FunFair terecht opmerkt.

• nero355

nero355

quote:
Tharrusz schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:59:
Alles is nieuw nieuw gekocht dus kan niet doa zijn. Ze werken ook gewoon :/
DOA is juist dat je iets nieuw koopt en het bij aankomst al kapot is ;)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@Tharrusz doa betekent dead on arrival. Of, hij is stuk binnen gekomen. Het hoeft niet zo te zijn dat hij helemaal niets doet. Maar stuk is hij dan wel.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Rone
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

💻 🔧

@Tharrusz Goed, dit is in ieder geval geen forum voor helpdeskvragen. Of je ziet iets simpels over het hoofd, of het apparaat is gewoon stuk. In beide gevallen kun je dat zelf oplossen. Mocht je na Šlles geprobeerd te hebben er nog niet uitkomen, maak dan gewoon even een nieuw topic aan waarin je het probleem volledig en duidelijk omschrijft, conform het beleid waar je inmiddels al vaak genoeg naar bent verwezen. Bedankt.

Nothing in life is to be feared, it is only to be understood.

• KvNwPPr
Ik heb zojuist de originele Raspberry Pi adapter in gebruik genomen. Stukje Bluray gekeken via Kodi en even gegamed via Retropie. Tot op heden geen lightning teken meer in beeld!!

Ik had letterlijk elke kabel en adapter in huis geprobeerd. De adapter is vrij prijzig als je ziet wat de Rpi3 zelf kost, maar is dus echt wel noodzakelijk.

Het lijkt ook alsof mijn usb mount probleem nu is opgelost. Soms werd mijn externe schijf totaal niet herkend en moest ik de rpi een aantal keer rebooten. Of hij werd herkend met een enorme vertraging. Kan ook aan mijn linux kennis liggen maar het viel me wel op.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Elektor gaat het officiŽle magazine van Raspberry Pi in Nederland en Frankrijk uitbrengen
quote:
Elektor gaat in samenwerking met Raspberry Pi Foundation het populaire magazine MagPi in de Nederlandese en Franse taal uitgeven. Daartoe heeft Elektor onlangs een overeenkomst getekend in Cambridge (UK), in het bijzijn van de uitvinder van de Raspberry Pi Eben Upton (CEO) en Russel Barnes (Uitgever).

"Wij zijn zeer verheugd dat Elektor als gerenommeerd internationaal platform voor elektronica en computertechniek het gedachtengoed van de Raspberry Pi Foundation gaat verspreiden en verstevigen in Nederland en Frankrijk. De doelstelling van de ‘Foundation’ is om zo veel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met digitale technieken, computertechniek en programmeren. Dit alles om de digitale wereld beter te begrijpen en zelf vorm te geven, en toegerust te zijn voor de jobs van de toekomst. De Elektor-community sluit daar op goed aan,” aldus Eben Upton.

MagPi is het officiŽle magazine van de populaire Raspberry Pi en bestaat inmiddels 5 jaar. De Raspberry Pi is wereldwijd meer dan 16 miljoen keer verkocht en heeft meer dan ťťn miljoen volgers op sociale media. Het MagPi-magazine gaat op een praktische manier in op de nieuwste ontwikkelingen en trends rondom de minicomputer en de digitale wereld. Het bevat onder andere testberichten van nieuwe producten, uitgebreide hands-on tutorials en een groot aantal zelfbouwprojecten. Ook personen die op een bijzondere manier actief zijn in de Raspberry Pi-community komen met interviews aan bod.

Het eerst nummer wordt medio maart 2018 verwacht in de boekhandel en in de Elektor-shop en kost § 9,95. Het plan is om het magazine 6 keer per jaar uit te brengen.

Oscar Wilde

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:53
Dat het zo slecht gaat met Elektor... even een graantje meepikken hť

• Interceptor
  • Laatst online: 20-09 12:50
RS Raspberry Pi 7-Inch LCD Touch Screen Case

https://uk.rs-online.com/...board-enclosures/9064665/

Heeft iemand enig idee waar ik dit kan kopen in Nederland.
Iets wat er op lijkt mag ook :)

Interceptor wijzigde deze reactie 14-01-2018 16:45 (22%)

Zalman Fatality / p5k de luxe / q6600 / 8800gts 640 mb / 4gig kingston hyperX / dvd speler / dvd brander / 2x 320 gig seaagate HD / samsung 226BW tft

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09:06
quote:
Interceptor schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:34:
Et voilŗ: https://www.sossolutions....v-touchscreen-kleur-zwart

Ze hebben nog meer displayhouders.

Mijn platencollectie op Discogs

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:56
quote:
Interceptor schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:34:
RS Raspberry Pi 7-Inch LCD Touch Screen Case

https://uk.rs-online.com/...board-enclosures/9064665/

Iets wat er op lijkt mag ook :)
... SOS solutions dus, maar ook bij Kiwi verkrijgbaar.

• Interceptor
  • Laatst online: 20-09 12:50
Top guys super bedankt

Zalman Fatality / p5k de luxe / q6600 / 8800gts 640 mb / 4gig kingston hyperX / dvd speler / dvd brander / 2x 320 gig seaagate HD / samsung 226BW tft

• nero355

nero355

Kan iemand mij helpen met de volgende behuizingen :

Omdat ik ontzettend ontevreden ben over de zilveren versie van deze : https://www.banggood.com/...del-B-Only-p-1059282.html
(Het is geen "smooth zilver" maar een soort glitterachtige meuk dat op je handen achterblijft :/ )

Ben ik aan het twijfelen tussen deze modellen :
- https://www.banggood.com/...-3-Model-B-p-1221394.html Duurder geworden zie ik :/
- https://www.banggood.com/...atSink-Fan-p-1225403.html
- https://www.banggood.com/...l-BBPI2PI3-p-1240728.html <- Lijkt de meest veilige keuze te zijn, maar de andere twee vind ik eigenlijk stiekem leuker :)

Wat ik me dus afvraag : Hoe is de paintjob van deze ? Gewoon smooth metaal met een dunne verflaag zoals het hoort ?

De originele Pi behuizing is van plastic en wordt best warm dus wil iets van metaal/aluminium als alternatief.
Verder is de bouwkwaliteit IMHO nog minder stevig dan als je een behuizing van LEGO zou maken :P

• Pierre

Pierre

Zucht

• Evanescent
  • Niet online
quote:
En ik vond de Flirc al duur :X Tenzij je er een museumstuk van wilt maken, echt zonde van je geld, vind ik.

@nero355 in dat licht, wat is precies het doel van je case? Wat je gelinkte cases betreft, ik ken ze alle vier niet, dus ik kan niet met zekerheid zeggen wat de kwaliteit zal zijn. Op basis van de foto's lijkt me die rood-zwarte van hetzelfde materiaal als degene die jij juist niet wilt. Die andere twee lijken wel anders. Maar of het beter is...

Dat het plastic warm wordt betekent dat de warme niet weg kan. Je kunt overwegen wat gaatjes te maken voor betere airflow of daar de case op uit te zoeken. Overigens stel ik me niet teveel voor bij die 'koelblokken' (foto) in die laatste twee. De Flirc heeft dat ook. Als je dat niet goed geleidt (koelpasta, bijvoorbeeld) worden het volgens mij eerder isolatoren dan koelers.

Evanescent wijzigde deze reactie 21-01-2018 08:47 (22%)

• Pierre

Pierre

Zucht

quote:
Evanescent schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:41:
[...]

En ik vond de Flirc al duur :X Tenzij je er een museumstuk van wilt maken, echt zonde van je geld, vind ik.
Heb er geen seconde van wakker gelegen.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Pierre schreef op zondag 21 januari 2018 @ 09:49:
[...]

Heb er geen seconde van wakker gelegen.
Gelukkig, ik maakte me wel een beetje zorgen. :+

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
Heeft iemand hier ervaring met het, lokaal, “in bulk” managen van de Raspberries?

Heb PiNet (opvolger van Linux Terminal Server Project) gevonden - is op schoolsituaties gericht en vooral identieke images
Ook remot3.it, die lijkt heel goed te voldoen maar is cloud-based (wil niet langs de server van een 3e partij)

Heb er momenteel 3 draaien: 2x Active Directory/Domain controller (redundant) en 1x Pi-Hole op Raspbian Lite.
Het onderhoud is vaak hetzelfde (update, upgrade) maar behoeft, zeker voor de domain controllers en Samba, wel toezicht (dus cron-jobs niet zo handig).

Mijn ideale situatie is een Cisco-achtige of Ubiquiti-achtige situatie: een centrale controller bestiert de diverse instances, en regelt centraal vooral de package updates. Vind het niet erg om hiervoor een controller op een machine te installeren.
Vind ook een “agent” oid op de RPis niet erg, zolang ze maar op het lokale netwerk blijven...

Uiteindelijk zou eea natuurlijk ook zelfbouw kunnen zijn, met Ansible, of Chef, of Puppet, maar voor ik me daar instort, wil ik dus even jullie brain picken ;)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

quote:
waal70 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:05:
Heeft iemand hier ervaring met het, lokaal, “in bulk” managen van de Raspberries?

Heb PiNet (opvolger van Linux Terminal Server Project) gevonden - is op schoolsituaties gericht en vooral identieke images
Ook remot3.it, die lijkt heel goed te voldoen maar is cloud-based (wil niet langs de server van een 3e partij)

Heb er momenteel 3 draaien: 2x Active Directory/Domain controller (redundant) en 1x Pi-Hole op Raspbian Lite.
Het onderhoud is vaak hetzelfde (update, upgrade) maar behoeft, zeker voor de domain controllers en Samba, wel toezicht (dus cron-jobs niet zo handig).

Mijn ideale situatie is een Cisco-achtige of Ubiquiti-achtige situatie: een centrale controller bestiert de diverse instances, en regelt centraal vooral de package updates. Vind het niet erg om hiervoor een controller op een machine te installeren.
Vind ook een “agent” oid op de RPis niet erg, zolang ze maar op het lokale netwerk blijven...

Uiteindelijk zou eea natuurlijk ook zelfbouw kunnen zijn, met Ansible, of Chef, of Puppet, maar voor ik me daar instort, wil ik dus even jullie brain picken ;)
Ik heb zoiets met resin gedaan. Werkte prima.

Van oudsher is dat web based, maar ze hebben nu ook een beta van een "local mode" variant uitgebracht.

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:12
quote:
waal70 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 11:05:

Je zou eens kunnen kijken naar Ubuntu Landscape. Is gratis tot 10 machines en zou ook debian-based machines moeten ondersteunen. Verder heb ik nog gezien dan Spacewalk ook wel Debian kan ondersteunen, maar dat de support daarvoor niet top is.

• nero355

nero355

quote:
Evanescent schreef op zondag 21 januari 2018 @ 08:41:
[...]

Helemaal mee eens! Raspberry Pi meuk is al duur genoeg in verhouding en dan ga ik echt geen "PC kast" bedrag voor een Pi case betalen... :X 8)7
quote:
@nero355 in dat licht, wat is precies het doel van je case? Wat je gelinkte cases betreft, ik ken ze alle vier niet, dus ik kan niet met zekerheid zeggen wat de kwaliteit zal zijn. Op basis van de foto's lijkt me die rood-zwarte van hetzelfde materiaal als degene die jij juist niet wilt. Die andere twee lijken wel anders. Maar of het beter is...
Wil gewoon wat beters/stevigers en dan van alu/metaal i.p.v. plastic en als het ook nog een beetje met de koeling helpt is dat alleen maar mooi meegenomen! :)
quote:
Dat het plastic warm wordt betekent dat de warme niet weg kan. Je kunt overwegen wat gaatjes te maken voor betere airflow of daar de case op uit te zoeken.
Daar is wel iets voor verzonnen bij de originele Pi case : Je kan het middenstuk bovenop een beetje omhoog schuiven, maar ik vind dat niet echt handig eerlijk gezegd.
quote:
Overigens stel ik me niet teveel voor bij die 'koelblokken' (foto) in die laatste twee. De Flirc heeft dat ook. Als je dat niet goed geleidt (koelpasta, bijvoorbeeld) worden het volgens mij eerder isolatoren dan koelers.
Dat wordt ook hier en daar genoemd : Koelpasta of thermal pads wordt aangeraden bij de modellen met die "ingebouwde heatsinks" om echt goed contact te maken!

Niet verkeerd trouwens die Flirc case : https://flirc.tv/more/raspberry-pi-case-gen2 :)

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
quote:
Interessant, thanks, ga ik induiken.
@Yucon resin lijkt ook (enkel) cloud-gebaseerd, ben ik (nog) niet aan toe ;)

• RePlayedNL
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:29
Hallo mede Tweakers,

Een totale Linux/Raspberry Pi noob hier. Ik heb een Pi3 gekocht met hierbij een micro-sd kaartje met daarop de software (OpenELEC) en Kodi zodat ik lekker (zonder moeite) met m'n media aan de slag kan. Alles werkt prima, het probleem is dat ik hem niet op de WIFI krijg. Dit omdat deze op kanaal 13 ingesteld staat (andere kanalen nogal druk). Nu heb ik al een hoop info kunnen vinden over dit probleem maar ik kom er echt niet uit. Op dit moment probeer ik via PuTTY verschillende commands in te voeren die op verschillende sites als oplossingen worden gegeven, maar een command dat met 'sudo' begint werkt sowieso al niet. Dan krijg ik: There is no working 'sudo'. Wat doe ik nu fout? Of is er inmiddels al een andere (lees makkelijkere) oplossing voor dit waardeloze probleem?

MVG

• Evanescent
  • Niet online
quote:
RePlayedNL schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:50:
[...] maar een command dat met 'sudo' begint werkt sowieso al niet. Dan krijg ik: There is no working 'sudo'. [...]
Wat heb je precies gedaan om sudo kapot te krijgen? Als je net begonnen bent, zou ik eens beginnen met een schone installatie (image). Anders kun je beter even een eigen topic openen want dit vergt meer onderzoek dan even een simpel antwoordje.

Wat je netwerk betreft: zie deze en/of deze tips. Maar daarvoor moet je eerst sudo werkend hebben, anders heb je niet voldoende rechten.

edit:
Heb je het MicroSD-kaartje soms kant-en-klaar bij SOS Solutions gekocht? Is het zo'n blanco/merkloos zwart kaartje? Dan zou ik die direct overzetten naar een A-merk-kaartje want die merkloze kaartjes van SOS zijn rommel en sterven binnen no-time.

Evanescent wijzigde deze reactie 25-01-2018 17:11 (51%)

• RePlayedNL
Hoe ik het kapot heb gekregen? Geen flauw idee haha. Dit is de eerste poging tot SSH, zojuist PuTTY geÔnstalleerd. Ik zal een een fresh install doen op een andere micro-sd kaart en kijken of ik daarmee verder kom.

De foutmelding in PuTTY geeft overigens ook aan:

On debian/ubuntu/all general purpose linux distributions 'sudo' allows a permitted user to execute a command as the superuser or another user, as specified by the security policy

With OpenELEC you have root acces by default, so you don't need 'sudo'
quote:
Evanescent schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:05:
[...]

Wat heb je precies gedaan om sudo kapot te krijgen? Als je net begonnen bent, zou ik eens beginnen met een schone installatie (image). Anders kun je beter even een eigen topic openen want dit vergt meer onderzoek dan even een simpel antwoordje.

Wat je netwerk betreft: zie deze en/of deze tips. Maar daarvoor moet je eerst sudo werkend hebben, anders heb je niet voldoende rechten.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
RePlayedNL schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:12:
[...] With OpenELEC you have root access by default, so you dont need 'sudo' "
Ah, je bťnt al ingelogd met de user 'root', begrijp ik?

Dan mag je 'sudo' overal weglaten. Men gaat er in het algemeen vanuit dat je als een normale user (pi, op de meeste raspberry images) werkt. Dus 'sudo apt-get' wordt dan gewoon 'apt-get'.

Sudo is een commando om iets (tijdelijk) als superuser (root) uit te voeren.

Evanescent wijzigde deze reactie 25-01-2018 17:17 (12%)

• RePlayedNL
quote:
Evanescent schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:15:
[...]

Ah, je bťnt al ingelogd met de user 'root', begrijp ik?

Dan mag je 'sudo' overal weglaten. Men gaat er in het algemeen vanuit dat je als een normale user (pi, op de meeste raspberry images) werkt. Dus 'sudo apt-get' wordt dan gewoon 'apt-get'.

Sudo is een commando om iets (tijdelijk) als superuser (root) uit te voeren.
Eťn van de sites gaf inderdaad aan dat de username 'root' en passw 'openelec' moesten zijn, dus ik denk dat ik dan inderdaad al root acces heb. Ik heb het overigens al geprobeerd zonder het 'sudo', waarna ik vervolgens deze melding krijg:

There is no working 'apt-get'.

'apt-get' is a command to install, update and remove software which
is stored in a non local repo. 'apt-get' does nothing then connecting to such
repo, downloads the software, unpacks the software, updates a big
local database with all filepaths and other informations about the
installed software or removes or updates installed Software.

With OpenELEC it is not possible to change the system for security and
stability reasons so even 'apt-get' would not be able to do this.
We also dont have and want to maintain such a repo for various other
great reasons.

Also Ubuntu or Debian packages are often outdated and not compatible
with OpenELEC

TIP: use XBMC's addon browser to enhance your OpenELEC system

• Evanescent
  • Niet online
quote:
RePlayedNL schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:21:
[...]

Eťn van de sites gaf inderdaad aan dat de username 'root' en passw 'openelec' moesten zijn, dus ik denk dat ik dan inderdaad al root acces heb. Ik heb het overigens al geprobeerd zonder het 'sudo', waarna ik vervolgens deze melding krijg:

There is no working 'apt-get'.

'apt-get' is a command to install, update and remove software which
is stored in a non local repo. 'apt-get' does nothing then connecting to such
repo, downloads the software, unpacks the software, updates a big
local database with all filepaths and other informations about the
installed software or removes or updates installed Software.

With OpenELEC it is not possible to change the system for security and
stability reasons so even 'apt-get' would not be able to do this.
We also dont have and want to maintain such a repo for various other
great reasons.

Also Ubuntu or Debian packages are often outdated and not compatible
with OpenELEC

TIP: use XBMC's addon browser to enhance your OpenELEC system
Dan wil ik je toch even vragen om ook zelf even wat te Googlen. Als ik zoek met Google naar "openelec There is no working 'apt-get'" kom ik het volgende tegen:
From OpenELEC WIKI:

Unlike other XBMC distributions, OpenELEC isn't based on Ubuntu, Debian or Arch - in fact, it's not based on any distribution. Instead, OpenELEC has been built from scratch specifically to act as a media center. This means it can be streamlined to certain hardware and only needs to include the packages absolutely required, making OpenELEC as streamlined as possible. In addition, OpenELEC is designed to be managed as an appliance - it can automatically update itself, is managed almost entirely from within XBMC and boots in seconds. You never need to see a management console or have Linux knowledge to use it.

So the answer is: you can not use apt-get or similar.
Je zult je dus echt even tot de handleidingen en Google moeten wenden, want het meeste is wel al beschreven. Ook GoT heeft aardig wat topics en het [ervaringen] Kodi - deel XVI-topic kan ook interessant zijn.

Evanescent wijzigde deze reactie 25-01-2018 17:28 (4%)

• ge-flopt
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:26

ge-flopt

Gezocht: (Zie ondertitel)

Als je wilt stoeien en dingen onder de motorkap wilt/moet aanpassen is misschien openelec niet de meest goede variant, ga dan naar OSMC wat gebasseerd is op debian.

ge-flopt wijzigde deze reactie 25-01-2018 17:42 (70%)

Strips van Michel Vaillant (voor een leuk prijsje), mail me als je iets hebt!

• RePlayedNL
Bedankt heren, ik ga meer eens wat andere dingen proberen en verder puzzelen dan.

• RePlayedNL
Ik ben inmiddels een stap verder gekomen. Ik heb OSMC geÔnstalleerd op een andere micro-sd kaart en hiermee lukt het mij om via sudo iw reg set NL mijn netwerk beschikbaar te krijgen. Ik heb hiervoor deze pagina gevolgd: https://discourse.osmc.tv...ls-11-12-13-in-uk/15907/5 Nu heb ik echter hetzelfde probleem als meneer kamal. Wanneer ik de RPi opnieuw opstart is de instelling weer weg. Op de bovenstaande pagina heb ik de oplossing niet echt kunnen vinden. Ik hoop dat iemand hier de oplossing weet 8)7

Ook heb ik tevergeefs een wpa supplicant conf bestand, welke ik bij mijn Pi Zero W gebruik, in de main directory van de micro-sd kaart gegooid... Dit zag ik op andere sites nog wel eens voorbij komen. :?

RePlayedNL wijzigde deze reactie 27-01-2018 19:42 (18%)

• Grompoe
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:55
Ik ben van plan een RPi aan te schaffen om daar het volgende op te draaien:

Kodi
Pihole
Volumio, als ik kodi crap vind voor muziek
VPN, maar weet ik nog niet zeker.

Nu heb ik uiteraard al even gelezen maar overal waar je leest gebruiken mensen zo'n ding maar voor 1 taak. Kan ik dit alles zonder problemen op de RPi 3B draaien?

Alvast bedankt.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Grompoe schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:27:
Ik ben van plan een RPi aan te schaffen om daar het volgende op te draaien:

Kodi
Pihole
Volumio, als ik kodi crap vind voor muziek
VPN, maar weet ik nog niet zeker.

Nu heb ik uiteraard al even gelezen maar overal waar je leest gebruiken mensen zo'n ding maar voor 1 taak. Kan ik dit alles zonder problemen op de RPi 3B draaien?

Alvast bedankt.
Ik weet niet hoeveel Kodi vraagt maar ik denk dat PiHole daar wel makkelijk naast kan. VPN erbij is volledig afhankelijk van de belasting daarvan.

Voor hoeveel computers tegelijk is het? Zowel PiHole als VPN?
Pagina: 1 ... 29 ... 35 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True