Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-07 19:37

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Raven schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:44:
*zucht*

* Raven dacht even dat het upgraden van Jessie naar Stretch op een van de Pi's mis was gegaan
De Pi was na herstart niet bereikbaar. Bleek ie het in /etc/network/interfaces statisch ingestelde adres te hebben verwijdert om een ander adres via dhcp op te vragen 8)7
Eigen schuld, want dat schijnt ook niet meer de bedoeling te zijn : https://www.modmypi.com/b...-static-ip-address-update :P

En daarnaast kan je nog in je router het juiste IP aan de MAC adres koppelen dan gaat het ook nooit meer fout ;)
quote:
NovapaX schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:30:
Ik heb iets vreemds.
Ik schrijf Stretch Lite naar een SD-card, maar vervolgens kan ik met geen mogelijkheid een 'ssh'-bestand aanmaken in de boot-partitie. (zodat ik de installatie headless kan uitvoeren)

Ik heb de image zowel met macOS (ApplePi-Baker) als met windows (Win32diskimager) geschreven.
De boot-partitie wordt gewoon gemount, maar ik kan op zowel windows als macOS geen bestand aanmaken.

Ik heb helaas geen linux bak bij de hand.

Hopen dat iemand mij hier kan helpen.
Windows + Rufus FTW : https://rufus.akeo.ie/ :Y)

HELP GoT TO THE TOP
DPC GoT WhatPulse Team :)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
nero355 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:28:
[...]

Eigen schuld, want dat schijnt ook niet meer de bedoeling te zijn : https://www.modmypi.com/b...-static-ip-address-update :P

En daarnaast kan je nog in je router het juiste IP aan de MAC adres koppelen dan gaat het ook nooit meer fout ;)
Tsja, dat werd niet aangegeven tijdens het upgraden en ik heb dezelfde instellingen weer teruggezet en dat werkt nog altijd goed. Wist niets van die nieuwe methode :o

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:55
Graag jullie mening...

Ik wil een lopende leerlijn creëren van de basisschool naar het voorgezet onderwijs.
Hierin wil ik de leerlingen kennis laten maken met "programmeren" en dat wil ik doen met een raspberry.

Wat ik zelf zat te denken is om elk jaar een week of 10 les te geven aan elk leerjaar.

Basisschool
groep 7/8 leren met Scratch
Tot het niveau dat ze zelf een simpele Flappy Bird kunnen maken. Hier komt nog geen raspberry ter sprake.

Voorgezet onderwijs
Leerjaar 1 Scratch icm de I/O van de raspberry
Breadboard en sensoren Scratch opdrachten laten uitvoeren
Als eindopdracht een joystick printen die je op de raspberry kan aansluiten om jouw Sprite te laten bewegen??

Leerjaar 2 Python icm de I/O van de raspberry
Breadboard en sensoren/actuatoren programmeren
Iets met een GoPiGo?

Leerjaar 3 twijfel ik nog over. Ze zijn toch weer een jaar slimmer...

Leerjaar 4 niets!
In leerjaar 4 heb je examenklassen.

Dus na het tweede leerjaar wil ik eigenlijk een streep trekken. En, elk leerjaar ongeveer 10 lessen van +- 2 uur.... Ik wil ook nog kunnen genieten van mijn avond ;)

Projecten zoals een arcade kast/ smart mirror/ domoticz e.d. zijn hartstikke leuk. Maar daar leren ze niet echt programmeren. (ik laat ze natuurlijk wel zien wat mogelijk met een Pi)

Dus... wat is jullie mening/feedback.

• Crisium
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 18-07 00:49
quote:
streamnl schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:16:
Graag jullie mening...

Leerjaar 3 twijfel ik nog over. Ze zijn toch weer een jaar slimmer...

Leerjaar 4 niets!
In leerjaar 4 heb je examenklassen.
Gezien men in jouw voorbeeld in leerjaar 4 examen doet, heb je hierbij VMBO-scholieren voor ogen? Indien dit het geval is, heb je eerder met leerlingen op dit niveau gewerkt?

Dit soort praktische opdrachten dreven sommige van mijn medeleerlingen op het VWO al tot wanhoop. Zelfs goed zijn in wiskunde bleek destijds maar een matige indicator voor programmeercapaciteit, om nog maar te zwijgen over capaciteiten op praktisch vlak.

In mijn directe omgeving ken ik een aantal mensen werkzaam in het voortgezet onderwijs als docent in de exacte vakken. Afgaande op hun verhalen, vrees ik een beetje voor een deceptie, zeker op lagere onderwijsniveaus en zeker wanneer het een verplicht vak zou zijn.

Als keuzevak (buiten de verplichte profielvakken) lijkt het mij overigens zeer de moeite waard. In dat geval heb je een grotere kans op gemotiveerde leerlingen en motivatie maakt een wereld van verschil.

• streamnl
never mind

streamnl wijzigde deze reactie 03-12-2017 16:04 (98%)

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:40

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Zojuist nieuwe firmware en update voor Raspbian Stretch geinstalleerd (apt-get update, apt-get dist-upgrade): firmware 1047, en nu Kernel 4.9.59

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• Teleflubbie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:11
quote:
NielsTn schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:53:
Zojuist nieuwe firmware en update voor Raspbian Stretch geinstalleerd (apt-get update, apt-get dist-upgrade): firmware 1047, en nu Kernel 4.9.59
Kijk uit hiermee als je Domoticz draait! Heb dit enige tijd geleden ook gedaan, maar hierna wilde Domoticz niet meer starten (ontbrekende kernel module). Downgrade was nodig om het weer aan de praat te krijgen.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
Randy.W schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:44:
[...]

Kijk uit hiermee als je Domoticz draait! Heb dit enige tijd geleden ook gedaan, maar hierna wilde Domoticz niet meer starten (ontbrekende kernel module). Downgrade was nodig om het weer aan de praat te krijgen.
Kans dat t fout gaat is kleiner dan beta/unstable firmware via rpi-update binnen lurken ;)

• PnD
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-07 20:15

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand die ervaring heeft met openVPN op de pi?

Ik krijg de volgende error:
2017-11-05 13:57:26 ----- OpenVPN Start -----
OpenVPN core 3.1.2 ios arm64 64-bit built on Dec 5 2016 12:50:25
2017-11-05 13:57:26 Frame=512/2048/512 mssfix-ctrl=1250
2017-11-05 13:57:26 EVENT: CORE_ERROR PolarSSL: error parsing config private key : PK - Bad input parameters to function [ERR]
2017-11-05 13:57:26 Raw stats on disconnect:
2017-11-05 13:57:26 Performance stats on disconnect:
CPU usage (microseconds): 10746
Network bytes per CPU second: 0
Tunnel bytes per CPU second: 0
2017-11-05 13:57:26 EVENT: DISCONNECT_PENDING
2017-11-05 13:57:26 ----- OpenVPN Stop

Installatie conform handleiding ging als een zonnetje: https://raspberrytips.nl/...m-openvpn-te-installeren/

Kom zelf met wat gegoogle op dit topic uit, maar krijg hier geen werkende oplossing uit. Wat complex met mijn beperkte kennis.

https://github.com/pivpn/pivpn/issues/171

PnD wijzigde deze reactie 05-11-2017 14:01 (9%)

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Emmeau
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

quote:
PnD schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:00:
Ik gebruik altijd deze handleiding van de BBC, werkt bij mij iedere keer prima. Mogelijk kan het helpen bij foutopsporing.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb binnenkort een Raspberry Pi2 over en denk er over die achterop een monitor te plakken. Helaas is het wel een VGA monitor, maar voor een paar euro heb je daar convertertjes voor. Weet iemand of dat ook redelijk werkt? (met de kwaliteit van een VGA monitor?)

Het zal dan of met Kodi zijn voor de slaapkamer of met een desktopomgeving en toetsenbord en muis als internet pc-tje.
quote:

2017-11-05 13:57:26 EVENT: CORE_ERROR PolarSSL: error parsing config private key : PK - Bad input parameters to function [ERR]

Installatie conform handleiding ging als een zonnetje: https://raspberrytips.nl/...m-openvpn-te-installeren/

Kom zelf met wat gegoogle op dit topic uit, maar krijg hier geen werkende oplossing uit. Wat complex met mijn beperkte kennis.

Op OSMC werkte het bij mij prima, eerst alleen via SSH (ook niet erg omdat je altijd dezelfde commando's intyped die al onthouden zijn en verbinding verbreken deed ik dan door te rebooten met de afstandbediening, niet netjes maar het werkte.) maar na een paar updates werkte het opeens zonder iets te veranderen ook met een Kodi-addon vanuit die interface.

Marzman wijzigde deze reactie 05-11-2017 15:44 (66%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Hansie_P
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:41
quote:

Krijg je deze melding toevallig op een Apple device? Ik had ook deze error bij mijn pivpn (openvpn) installatie op mijn iPhone en iPad. Je kan dit oplossen door een nieuw profiel aan te maken zonder password. Op die manier kon ik hem wel openen. Wellicht werkt dit ook voor jouw apparaat.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

quote:
Hansie_P schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:25:
[...]

Krijg je deze melding toevallig op een Apple device? Ik had ook deze error bij mijn pivpn (openvpn) installatie op mijn iPhone en iPad. Je kan dit oplossen door een nieuw profiel aan te maken zonder password. Op die manier kon ik hem wel openen. Wellicht werkt dit ook voor jouw apparaat.
Ok bedankt, ga ik proberen.
quote:
Emmeau schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:11:
[...]

Ik gebruik altijd deze handleiding van de BBC, werkt bij mij iedere keer prima. Mogelijk kan het helpen bij foutopsporing.
Helaas klopt de handleiding na installatie van openvpn niet. Directory niet aanwezig en vars bestand wat aangepast moet worden ook niet.

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

quote:
PnD schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:03:
[...]
Helaas klopt de handleiding na installatie van openvpn niet. Directory niet aanwezig en vars bestand wat aangepast moet worden ook niet.
easy-rsa staat /usr/share/easyrsa als dat de folder is die je mist.
Die copy je naar /etc/openssl en dan gaan

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

quote:
Emmeau schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:21:
[...]

Ok bedankt, ga ik ook proberen.

• jurry
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:23
quote:
Marzman schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:38:
Ik heb binnenkort een Raspberry Pi2 over en denk er over die achterop een monitor te plakken. Helaas is het wel een VGA monitor, maar voor een paar euro heb je daar convertertjes voor. Weet iemand of dat ook redelijk werkt? (met de kwaliteit van een VGA monitor?)
Dat werkt prima. Hier verbind ik regelmatig de VGA aansluiting van een Samsung SyncMaster 205BW via een Dell HDMI naar VGA kabeltje met en RaspberryPi. Kabeltje zat bij mijn laptop en is volgens de Dell website wel wat duurder dan een paar euro zie ik...
quote:
jurry schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:14:
[...]

Dat werkt prima. Hier verbind ik regelmatig de VGA aansluiting van een Samsung SyncMaster 205BW via een Dell HDMI naar VGA kabeltje met en RaspberryPi. Kabeltje zat bij mijn laptop en is volgens de Dell website wel wat duurder dan een paar euro zie ik...
En als er wat meer geduld is kan die kabel ook besteld worden via ebay

2250 WP Zuid PVoutput

• DurkVell
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 19-07 08:15
quote:
Marzman schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:38:
Ik heb het een keer geprobeerd, maar kreeg geen beeld. Het kabeltje werkte wel met andere apparatuur, dus waar het precies aan lag geen idee!

• ge-flopt
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:26

ge-flopt

Gezocht: (Zie ondertitel)

Ik heb zo'n kabel in gebruik en werkt gewoon goed. Echter moet de kabel er goed in de connector zitten en de VGA igoed in de convertor. Anders valt het beeld weg.

Strips van Michel Vaillant (voor een leuk prijsje), mail me als je iets hebt!

• DurkVell
quote:
ge-flopt schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:04:
Ik heb zo'n kabel in gebruik en werkt gewoon goed. Echter moet de kabel er goed in de connector zitten en de VGA igoed in de convertor. Anders valt het beeld weg.
Ik zal het nog eens proberen.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

quote:
Emmeau schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:21:
[...]

Eigenlijk zijn alle stappen gelukt. Op één na:

nano /etc/network/interfaces
Find the line that says: "iface eth0 inet static." We want to add a line below the list of numbers that follow it. This line needs to be added at an indent so hit TAB first:
pre-up /etc/firewall-openvpn-rules.sh

De regel iface eth0 inet static staat niet in dit bestand.

Het resulteert momenteel in een timeout. Wat op zich wel te verklaren is als er in de firewall van de pi iets niet goed staat.

Aan de andere kant: Als ik het script handmatig draait krijg ik daarna nog steeds een timeout.

Wie helpt me uit de brand?

Logfile:
2017-11-07 15:50:04 EVENT: RESOLVE
2017-11-07 15:50:04 Contacting IP XXXXXX:1194 via UDP
2017-11-07 15:50:04 EVENT: WAIT
2017-11-07 15:50:04 SetTunnelSocket returned 1
2017-11-07 15:50:04 Connecting to [IP]:1194 (IP) via UDPv4
2017-11-07 15:50:05 NET Internet:ReachableViaWWAN/WR t------
2017-11-07 15:50:14 Server poll timeout, trying next remote entry...
2017-11-07 15:50:14 EVENT: RECONNECTING
2017-11-07 15:50:14 EVENT: RESOLVE
2017-11-07 15:50:14 Contacting IP:1194 via UDP

PnD wijzigde deze reactie 07-11-2017 15:54 (28%)

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

quote:
Hansie_P schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:25:
[...]

Zonder wachtwoord werkt ie inderdaad. Wil alleen wel een wachtwoord op mijn VPN :/

• jurry
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16:23
quote:
DurkVell schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:52:
Ik heb het een keer geprobeerd, maar kreeg geen beeld. Het kabeltje werkte wel met andere apparatuur, dus waar het precies aan lag geen idee!
Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat bij het aansluiten van een scherm op een al opgestarte RaspberryPi er geen beeld kwam. Pas na volledig afsluiten inclusief spanning eraf en weer opstarten terwijl de monitor dus al aangesloten is, kwam er wel beeld.

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

quote:
PnD schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:47:
[...]

Eigenlijk zijn alle stappen gelukt. Op één na:
[i]
nano /etc/network/interfaces
Mijn (deel) van interfaces:
code:
1
2
3
auto eth0
iface eth0 inet manual
        pre-up /etc/firewall-openvpn-rules.sh

en in firewall-openvpn-rules.sh:
code:
1
iptables -t nat -A POSTROUTING -s 10.8.0.0/24 -o eth0 -j SNAT --to-source 192.168.5.10

5.10 is het local ip van mijn pi

Maar bedenk nu dat dit niet werkt in interfaces, daar pi nu dhcpcd gebruikt, en dus heb ik in rc.local
/etc/firewall-openvpn-rules.sh

gegooid om dit te runnen. Kan me nog vaag herinneren dat er dan nog iets niet goed gaat met de volgorde in systemd (dank u systemd :( )

die nat routing werkt in ieder geval als je hem handmatig voor openvpn starten doet.
dus:
stop openvpn
draai de nat regel
start vpn

Het is even wat uitzoekwerk, maar dan draait het als een zonnetje.

Niet echt een Raspberry gerelateerde vraag, maar ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past :)
Voor de raspberry heb je een hdmi-kabel nodig voor naar de tv (logisch anders hebt je geen beeld :P)

Nu wil ik echter een raspberry of mijn laptop aansluiten op mijn wat oudere monitor (nee geen crt) welke geen hdmi heeft.

Heeft er iemand ervaring met dit soort kabels ?

Ik zie ook van die converters staan, maar als deze kabel ook werkt dan ben ik in een keer klaar :)

plaatje is wat groot zie ik, maar de link heb ik gekopieerd van ebay ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-07 22:58
quote:
MdO82 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:40:

Kijk eens bij de reviews op die ebay pagina, zegt al genoeg.

HDMI is digitaal, VGA is analoog dat gaat niet werken zonder converter. Dit zijn kabels die in erg specifieke situaties werken, dwz met een videocard die dit ondersteund (analoge signalen over hdmi) , die van de rpi doet dit niet.

als je wel DVI op die monitor hebt kan je wel een HDMI naar DVI kabel gebruiken, dit is wel ondersteund.

Rmg wijzigde deze reactie 08-11-2017 10:58 (7%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
MdO82 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:40:
Niet echt een Raspberry gerelateerde vraag, maar ik denk dat mijn vraag het beste in dit topic past :)
Voor de raspberry heb je een hdmi-kabel nodig voor naar de tv (logisch anders hebt je geen beeld :P)

Nu wil ik echter een raspberry of mijn laptop aansluiten op mijn wat oudere monitor (nee geen crt) welke geen hdmi heeft.

[afbeelding]

Ik zie ook van die converters staan, maar als deze kabel ook werkt dan ben ik in een keer klaar :)

plaatje is wat groot zie ik, maar de link heb ik gekopieerd van ebay ;)
Je hebt iets a la http://www.delock.de/produkte/1063_VGA/65346/merkmale.html nodig, een kabel zoals op jouw plaatje gaat niet werken.

edit: En zie hierboven :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• DurkVell
quote:
jurry schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:18:
[...]

Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat bij het aansluiten van een scherm op een al opgestarte RaspberryPi er geen beeld kwam. Pas na volledig afsluiten inclusief spanning eraf en weer opstarten terwijl de monitor dus al aangesloten is, kwam er wel beeld.
Dat fenomeen ken ik ook. Irritant want dan moet je de RPi blind uitzetten. Met alle risico's van dien.

• Krusher
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

quote:
DurkVell schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:52:
[...]

Dat fenomeen ken ik ook. Irritant want dan moet je de RPi blind uitzetten. Met alle risico's van dien.
Via ssh

sudo shutdown -h now

doen.

:+

• DurkVell
Daarvoor moet ie wel aan het netwerk hangen .... :)

• Krusher
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

quote:
DurkVell schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:30:
Daarvoor moet ie wel aan het netwerk hangen .... :)
Ah, ik heb ze allemaal in het netwerk hangen, scheelt een hoop gepruts met monitors en keyboard/muis omzetten.

:+

quote:
Rmg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:57:
[...]

HDMI is digitaal, VGA is analoog dat gaat niet werken zonder converter. Dit zijn kabels die in erg specifieke situaties werken, dwz met een videocard die dit ondersteund (analoge signalen over hdmi) , die van de rpi doet dit niet.

als je wel DVI op die monitor hebt kan je wel een HDMI naar DVI kabel gebruiken, dit is wel ondersteund.
Zover had ik dus nog niet gelezen :$ |:( :o

2250 WP Zuid PVoutput

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
MdO82 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:41:
[...]

Zover had ik dus nog niet gelezen :$ |:( :o
Les 1 bij shoppen op Ebay: Lees de reviews :+

Oscar Wilde

quote:
Raven schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:51:
[...]

Les 1 bij shoppen op Ebay: Lees de reviews :+
En ik zat net dus even van "euh waar stond dat ook alweer...." zo vaak kijk ik er dus naar :z
Maar goed even een andere besteld :D

2250 WP Zuid PVoutput

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 11:25
gezien dit weekend bijna weer om is en ik er totaal niet uitkom heb ik een vraag betref DNSsec.

ik heb naar Pihole nu ook DNS erbij gezet. na veel prutsen en meerdere keren de sd kaart moeten reformateren heb ik het voor elkaar gekregen om DNSsec werkend te krijgen.
tenminste, voor de clients die via Pihole verlopen. dit werkt op een paar websites na allemaal wel oke,
Maar. nu heeft de PI zelf geen werkende DNS! op een eens of ander manier gaat dat fout...
Ik heb deze 2 handleidingen gevolgd:
https://github.com/pi-hole/pi-hole/wiki/DNSCrypt
https://itchy.nl/raspberry-pi-3-with-openvpn-pihole-dnscrypt
weet iemand wat ik hier nu echt verkeerd doe? :S

edit:
Gezien ik een ac68u heb, heb ik daar nu AB-solution opgeplaatst. werkt prima. en ik maak nu gebruik van DNSSEC ipv. dnscrypt. Pluspunt: Gastennetwerk heeft nu ook een adblocker ;)
nu nog voorelkaar zien te krijgen waarom opensubtitles wordt geblokkeerd terwijl deze op de whitelistr staat...

geenwindows wijzigde deze reactie 19-11-2017 18:32 (19%)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
Rmg schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:57:
[...]

Dan gaat dat bij mij ook niet werken. Jammer, had ook een kabeltje van een paar euro besteld. Tenzij de Chinezen er voor vijf euro een converter in kunnen stoppen maar dat zal wel niet.

/▌

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 12:31

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

http://raspi-ups.appspot.com/en/hardware.jsp is het echt so simpel ? met een stukje software de geleverde voeding over een usbpoort uitlezen

Eigenlijk wil ik gewoon een veilig shutdown moment hebben.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
vso schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:32:
http://raspi-ups.appspot.com/en/hardware.jsp is het echt so simpel ? met een stukje software de geleverde voeding over een usbpoort uitlezen

Hier gaan ze ervan uit dat als het netwerk wegvalt (kabelverbinding wordt verbroken) dat dan de stroom weggevallen is. Dus je moet dan niet je netwerkkabel lostrekken.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

quote:
Marzman schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:23:
[...]
Dan gaat dat bij mij ook niet werken. Jammer, had ook een kabeltje van een paar euro besteld. Tenzij de Chinezen er voor vijf euro een converter in kunnen stoppen maar dat zal wel niet.
Volgens de tekst en de reviews zou mijn kabeltje wel moeten werken om HDMI om te zetten naar vga :)

https://m.banggood.com/10...erter-Cable-p-937626.html

/▌

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Evanescent schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:29:
[...]

Hier gaan ze ervan uit dat als het netwerk wegvalt (kabelverbinding wordt verbroken) dat dan de stroom weggevallen is. Dus je moet dan niet je netwerkkabel lostrekken.
dat snapte ik via de website, maar dan is het nog steeds een educated guess hoe lang je hebt voordat de stroom wegvalt ?

Een ups heeft een schakeling waarbij berekend word hoe veel leven die nog over heeft.. hoe moeilijk/simpel is dat zelf te maken ?

• Evanescent
  • Niet online
quote:
vso schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:52:
[...]

Dat snapte ik via de website. Maar is het dan nog steeds een educated guess hoe lang je hebt voordat de stroom wegvalt?
Ja, zonder extra techniek schijnt het niet mogelijk te zijn om de 5V input voltage te monitoren.
quote:
Een UPS heeft een schakeling waarmee berekend wordt hoe veel leven die nog over heeft. Hoe moeilijk/simpel is dat zelf te maken?
Ik ben zelf niet van plan er een te maken, dus ik doe enkel wat Google-werk voor je (wat je zelf ook had kunnen doen ;) ;) ;)): zoeken bij google naar 'how to create your own ups 5V' leverde op: 5V UPS for Raspberry Pi

edit:
Hoe ik het simpel voor me zie: Koppel een LiPo lader aan de Pi (misschien met een voltage regulator of step-up converter als hij maar 3.3V is) en koppel een van deze Lipo Battery low voltage Alarm Indicator aan een van de GPIO's van de Pi, zodat als de accu leeg raakt, je de Pi af kunt sluiten. Zorg natuurlijk dat die lader zowel kan laden als power kan geven. En goede overcharge protection heeft.

Evanescent wijzigde deze reactie 15-11-2017 04:11 (28%)

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
quote:
vso schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:32:

Of je koopt ook echt een Raspberry pi UPS module.
https://www.reichelt.de/W...OUPID=6671&ARTICLE=169883
Daar een accu aan koppelen. Dat kan een kleine zijn of een grotere. Daarbij zal de module met een beschikbare software aanpassing gewoon zichzelf netjes afsluiten. En bij voeding weer aan gaan.

Ikzelf heb er eentje gekocht laatst, echter door het omzetten van mijn pi3 zodat deze standaard boot vanaf de usb ipv de uSD kaart, is het niet meer mogelijk om de pi netjes af te sluiten. Dus een stroomstoring zorgt er automatisch voor dat het apparaat aan blijft en hangt. Schiet op die manier niet op.

Maar met een uSD kaart is het niet zo erg dat de HDD uit valt tijdens gebruik zeg maar. Grootte kans dat hij niet eens crasht, maar gewoon netjes aan blijft en zichzelf af sluit. De HDD heeft gewoon een te groot verbruik en wordt niet gevoed via de UPS, de Pi zelf wel.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Evanescent schreef op woensdag 15 november 2017 @ 03:53:
[...]
Ja, zonder extra techniek schijnt het niet mogelijk te zijn om de 5V input voltage te monitoren.
ik heb een hat met accu, (lition pack oid)

Helaas zit daar niet een low voltage indicatie ding op ..dus accu leeg = corruptie op sd kaartje .. (overdreven gezegd) ..

De low voltage indicator moet dus dat eerder genoemde input voltage techniek zijn :)

• Teleflubbie
Ik heb het op deze manier opgelost:

1x MeanWell 60W PSC-60 met Battery Charger / UPS functie
1x Gel accu 12v
1x 12v --> 5v downconverter

• nero355

nero355

Is er nou al een simpele manier om iets sufs als een power knop toe te voegen aan de Pi :?

Soms zou het best handig zijn om een knop kort in te drukken om het gekke ding effe snel uit te zetten!
Dus op een veilige manier, waarbij het OS dat signaal verwerkt in een safe shutdown net als bij een PC :)

HELP GoT TO THE TOP

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Randy.W schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:32:

1x Gel accu 12v

[afbeelding]
Je afbeelding staat in een beveiligde map en is dus niet zichtbaar voor ons.

• Btje
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-07 15:08
Dus je laad de accu constant op en gebruikt die als voeding voor de pi?

En sluit je hem dan af of hoop je op tijd terug te zijn dat de stroom weer hersteld is voordat de accu leeg is?
quote:
Randy.W schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:32:

1x Gel accu 12v

[afbeelding]

Galaxy S8

• Teleflubbie
quote:
Btje schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:23:
Dus je laad de accu constant op en gebruikt die als voeding voor de pi?

En sluit je hem dan af of hoop je op tijd terug te zijn dat de stroom weer hersteld is voordat de accu leeg is?
[...]
Klopt. Hij levert 12v/5v aan de PI en laadt automatisch de accu op als deze onder een bepaald niveau komt.
Als de 220v wegvalt, schakelt hij automatisch over op de accu.
Er zit ook een aansluiting op, die een signaal afgeeft als dit gebeurd.
Als je deze op de GPIO van de Pi aansluit, zou deze na enige tijd alsnog een automatische shutdown kunnnen doen. Alleen daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:54
quote:
nero355 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 02:43:
Is er nou al een simpele manier om iets sufs als een power knop toe te voegen aan de Pi :?

Soms zou het best handig zijn om een knop kort in te drukken om het gekke ding effe snel uit te zetten!
Dus op een veilige manier, waarbij het OS dat signaal verwerkt in een safe shutdown net als bij een PC :)
Natuurlijk moet je dat zelf maken:
https://howchoo.com/g/mwn...tton-to-your-raspberry-pi

• nero355

nero355

quote:
Dat is nog wel te doen samen met https://howchoo.com/g/ytz...ed-power-status-indicator :)

Tot nu toe kwam ik namelijk echt hele rare oplossingen tegen die veel meer gedoe waren!

HELP GoT TO THE TOP

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:41
Nieuweling hier! Tenminste, in dit deel van het forum.

Ik ben aan het overwegen om een Squeezebox-touch vervanging te maken. Motivatie: m'n huidige 'touch' heeft geen werkende IR-ontvanger meer en ik zoek een hobby. Budget is niet zo relevant, resultaat wel. Ik kan solderen, ben redelijk handig met Linux maar absoluut niet handig in 'mooi knutselen'. Het ziet er bij mij altijd geknutseld uit - en dat wil ik hiervoor liever niet, wil het liefst iets dat er niet zelfgemaakt uitziet.

Het moet dus wel een volwaardige vervanger zijn van een squeezebox-touch:
  • touch screen
  • infrarood ontvanger
  • verbinden met een logitech mediaserver
  • spotify
  • digitale audio uitgang
  • ...
Dus, ik zit te denken aan:
Bundel van een Pi-3 met touchscreen, samen met een bijpassende behuizing. Dan Max2play er op (of misschien piCoreplayer, al lijkt die minder 'volwassen') met Spotify-plugin en dan ben ik denk ik al een heel eind. Digitale audio is nog een dingetje, want wat ik zo zie heeft een Pi-3 dat niet standaard. Wellicht een externe HDMI-naar-SPDIF of een externe USB soundcard.

M'n grootste vraagteken is de IR ontvanger. Ik heb even gezocht, maar geen touchscreen gevonden met ingebouwde IR-receiver. De behuizing die ik hierboven noem heeft ook geen ruimte aan de voorkant voor zo iets. Een USB IR-ontvanger, maar dan met een USB verlengkabel om het oog in beeld te krijgen? Of heeft iemand hier een beter idee voor een mooiere oplossing?

(en nee, nou niet beginnen over dat ik geen IR nodig heb, dat ik 'm met een smartphone kan bedienen enzo - want dan heb ik geen hobbyproject meer en blijf ik gewoon m'n manke squeezebox-touch gebruiken)

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 09:57

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

quote:
vanaalten schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:02:

Ik ben aan het overwegen om een Squeezebox-touch vervanging te maken. Motivatie: m'n huidige 'touch' heeft geen werkende IR-ontvanger meer en ik zoek een hobby. Budget is niet zo relevant, resultaat wel. Ik kan solderen, ben redelijk handig met Linux maar absoluut niet handig in 'mooi knutselen'. Het ziet er bij mij altijd geknutseld uit - en dat wil ik hiervoor liever niet, wil het liefst iets dat er niet zelfgemaakt uitziet.

• touch screen
  • infrarood ontvanger
  • spotify
  • digitale audio uitgang
  • ...
Bundel van een Pi-3 met touchscreen, samen met een bijpassende behuizing. Dan Max2play er op (of misschien piCoreplayer, al lijkt die minder 'volwassen') met Spotify-plugin en dan ben ik denk ik al een heel eind. Digitale audio is nog een dingetje, want wat ik zo zie heeft een Pi-3 dat niet standaard. Wellicht een externe HDMI-naar-SPDIF of een externe USB soundcard.

M'n grootste vraagteken is de IR ontvanger. Ik heb even gezocht, maar geen touchscreen gevonden met ingebouwde IR-receiver. De behuizing die ik hierboven noem heeft ook geen ruimte aan de voorkant voor zo iets. Een USB IR-ontvanger, maar dan met een USB verlengkabel om het oog in beeld te krijgen? Of heeft iemand hier een beter idee voor een mooiere oplossing?

(en nee, nou niet beginnen over dat ik geen IR nodig heb, dat ik 'm met een smartphone kan bedienen enzo - want dan heb ik geen hobbyproject meer en blijf ik gewoon m'n manke squeezebox-touch gebruiken)
hahaha, ik heb een Squeezebox Radio waarvan ik dacht dat die stuk was. Vervolgens met een Pi3, de officiële touchscreen, een PiHat en PiCoreplayer mijn eigen Touch Squeeze in elkaar geknutsled (2 uurtjes werk). Helaas heb ik er geen USB IR ontvanger aan, omdat ik a) daar nog niet aan had gedacht. b) het meeste met het touchscherm kan bedienen en/of de telefoon.

Ik zou ook niet weten of er een IR ontvanger is die met de Pi werkt en PiCoreplayer. Ah wacht, die die je linkt komt op terug dat die met de Pi zou moeten werken. Als ik vervolgens google op IR Pi en picoreplayer kom ik wel wat dingetjes tegen dus het lijkt er op dat het zou moeten kunnen werken.

Misschien een idee om dat bij mijne ook maar eens te doen. :Y

Overigens is er een topic speciaal voor Squeezebox, al dan niet de originelen: [WA] Squeezebox :)

ElectricHead wijzigde deze reactie 18-11-2017 11:40 (5%)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• vanaalten
quote:
ElectricHead schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:31:
Overigens is er een topic speciaal voor Squeezebox, al dan niet de originelen: [WA] Squeezebox :)
Yep, die ken ik al, maar ik denk dat (a) hier meer de creatieve hobbyisten zitten ipv enkel gebruikers, en (b) ik het originele topic beter geschikt vind voor originele squeezeboxes... gaat anders snel off-topic daar.

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 09:57

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

@vanaalten het niet originele wordt er ook besproken, omdat er eigenlijk niet veel origineel meer is.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-07 14:06
quote:
vanaalten schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:02:

• touch screen
  • infrarood ontvanger
  • spotify
  • digitale audio uitgang
  • ...

Moet het perse infrarood zijn? Anders is misschien een 2.4 GHz afstandsbediening iets? Die kan je in de pi steken en ik vermoed dat die dan niet buiten het touchscreen uit steekt. Ook hoef je daarmee niet op een oogje te mikken.. Just my 2cts.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• vanaalten
quote:
alesandro_46 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:02:
Moet het perse infrarood zijn? Anders is misschien een 2.4 GHz afstandsbediening iets? Die kan je in de pi steken en ik vermoed dat die dan niet buiten het touchscreen uit steekt. Ook hoef je daarmee niet op een oogje te mikken.. Just my 2cts.
Goede suggestie - dank daarvoor! - maar nee, moet toch wel infrarood zijn. Het idee is een beetje dat ik weer een volwaardige 'squeezebox touch' heb en dat ik met 1 (Harmony) remote alles kan bedienen. Als ik met een infrarood-IR de receiver aan moet zetten en vervolgens met 2.4GHz remote de boel moet bedienen... mwah, nee. Dan nog eerder een USB-receiver met een kort verlengkabeltje er naast leggen. Ofzo.

Maar goed, misschien dat er nog betere oplossingen zijn waar ik nog niet aan gedacht heb.
quote:
ElectricHead schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:22:
@vanaalten het niet originele wordt er ook besproken, omdat er eigenlijk niet veel origineel meer is.
Ja, weet ik... en toen ik hier nog niet mee bezig was en enkel een originele squeezebox had, stoorde ik mij er zelf aan toen er over niet-originele gepraat werd. Ik ga niemand vertellen wat 'ie wel en niet mag doen, maar zou het hypocriet van mijzelf vinden als ik er zelf nu over een Pi begin. :)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
Teleflubbie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:32:

1x Gel accu 12v

[afbeelding]
Nette oplossing, maar ik heb eigenlijk alleen de "accu is laag" optie nodig .. en dat tie een clean shutdown doet, ik ben bezig met een portable systeem met allerlei leuke opties ..

• Teleflubbie
quote:
vso schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:47:
[...]

Nette oplossing, maar ik heb eigenlijk alleen de "accu is laag" optie nodig .. en dat tie een clean shutdown doet, ik ben bezig met een portable systeem met allerlei leuke opties ..
Deze MeanWell 60W PSC-60 heeft ook een 'battery low' uitgang/indicator als de accu ondr de 11v komt. :)

• DerSteyn
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 04-07 08:50
Ik heb een tijdje terug een Pi aangeschaft en ik hou ervan. Geweldig ding.

Vorige week heb ik mijn magic mirror afgemaakt (met behulp van een oude monitor, werkt beter dan verwacht) en heb 'm nu een aantal dagen in gebruik. Hartstikke leuk ding, maar ik mis iets. Touchscreen.

Heeft iemand een idee hoe ik het beste mijn spiegel om kan zetten in een touchscreen mirror? Ik zag al wat over IR frames voorbij komen maar die zijn kan ik alleen in china vinden (en het mag geen honderden euro's kosten ofc). Ik kan in principe ook een andere monitor kopen die een touchscreen heeft maar ik weet niet of dat zo werkt door een glasplaat. Heeft iemand hier ervaring mee?

Software is trouwens geen probleem, MagicMirror2 heeft gewoon touchscreen modules en ik kan zelf ook wat in elkaar flansen.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

quote:
DerSteyn schreef op zondag 19 november 2017 @ 22:14:
Ik heb een tijdje terug een Pi aangeschaft en ik hou ervan. Geweldig ding.

Vorige week heb ik mijn magic mirror afgemaakt (met behulp van een oude monitor, werkt beter dan verwacht) en heb 'm nu een aantal dagen in gebruik. Hartstikke leuk ding, maar ik mis iets. Touchscreen.

Heeft iemand een idee hoe ik het beste mijn spiegel om kan zetten in een touchscreen mirror? Ik zag al wat over IR frames voorbij komen maar die zijn kan ik alleen in china vinden (en het mag geen honderden euro's kosten ofc). Ik kan in principe ook een andere monitor kopen die een touchscreen heeft maar ik weet niet of dat zo werkt door een glasplaat. Heeft iemand hier ervaring mee?

Software is trouwens geen probleem, MagicMirror2 heeft gewoon touchscreen modules en ik kan zelf ook wat in elkaar flansen.
Je kan ook met een wii remote aan de slag dingen vind je overal .. (zoek op diy touch wii)

• streamnl
Hoe klein en fijn de zero is voor domoticz, ik vind hem niet prettig om hem up-to-daten.
Hij blijft te vaak op 100% hangen bij de CPU en dat vertrouw ik niet...

• Evanescent
  • Niet online
quote:
streamnl schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:15:
Hoe klein en fijn de zero is voor domoticz, ik vind hem niet prettig om hem up-to-daten.
Hij blijft te vaak op 100% hangen bij de CPU en dat vertrouw ik niet...
Welk proces hangt er dan? Het is gewoon zo dat het updaten veel CPU kost. Op de Pi 3 vind ik het al langzaam, dus die arme Zero heeft het er helemaal moeilijk mee. :)

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Op zich is het helemaal niet erg als hij op 100% hangt tijdens het updaten toch? Als hij het tijdens normaal gebruik maar niet doet, want dan heeft hij gewoon te veel te doen.

• streamnl
Het maakt (tot nu toe) ook niets uit. Maar voor mij gevoel is het niet fijn. Je ziet aan de terminal dat hij even hangt om na te denken.

En qua processen... Eigenlijk alleen Stretch en domoticz.

• Arunia
  • Nu online
Afgelopen week een upgrade gedaan van mijn Plex media server met AP van Jessie naar Stretch, echter de AP functies werken nu niet meer. Heb al wel uitleg gevonden om het onder Stretch aan de praat te krijgen, dus dat maar eens deze week gaan proberen.
Mijn Anker 3A of eigenlijk 6A adapter komt vandaag binnen, hoop hiermee iig 3A per poort aan te kunnen sturen zodat de Pi met HDD zijn werk kan gaan doen.

Daarnaast van de Tweakers lijst de USB meter besteld. Kan ik ook (hopelijk) kijken hoeveel de Pi nu eigenlijk totaal verbruikt. Want dat is tot heden nog steeds een vraag.

Had mijn pi3 omgezet zodat deze boot vanaf de usb. Maar blijkbaar startte hij al enige tijd op vanaf de sd kaart. We gaan eens kijken of dit gaat werken met de pi aan de UPS en een batterij. Of het afsluiten dan wel goed gaat. De HDD gebruik ik dan gewoon voor de media.

Ik zie na zoeken op Stretch iemand al een link geven dat dat niet meer kan of mag. We gaan het onderzoeken.

Arunia wijzigde deze reactie 29-11-2017 12:59 (6%)

• paQ
  • Laatst online: 20-07 23:53
man wat frustrerend. zit al 3 uur te googlen om alleen maar dezelfde problemen tegen te komen maar niet echt een oplossing.

Ik heb (ergens tutorial gelezen)
code:
1
 sudo startx

gedaan (Raspberian), en nu zit ik dus vast in het login scherm.
Met pas raspberry intikken krijg ik even een zwart scherm en weer terug bij af.

ssh pi@ipadres geeft connection refused :(
En een andere user heb ik nooit aangemaakt dus zit knap vast volgens mij :?

Kan ik nog iets fixen door het kaartje in een mac te stoppen en daar ergens te wroeten, of moet ik echt helemaal overnieuw beginnen?

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

Hoe maak je verbinding?
Met putty ? (weet niet of dat op een Mac werkt)

Probeer eens pi met raspberry als ww

2250 WP Zuid PVoutput

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
paQ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:55:
man wat frustrerend. zit al 3 uur te googlen om alleen maar dezelfde problemen tegen te komen maar niet echt een oplossing.

Ik heb (ergens tutorial gelezen)
code:
1
 sudo startx

gedaan (Raspberian), en nu zit ik dus vast in het login scherm.
Met pas raspberry intikken krijg ik even een zwart scherm en weer terug bij af.

ssh pi@ipadres geeft connection refused :(
En een andere user heb ik nooit aangemaakt dus zit knap vast volgens mij :?

Kan ik nog iets fixen door het kaartje in een mac te stoppen en daar ergens te wroeten, of moet ik echt helemaal overnieuw beginnen?
Sudo raspi-config
En dan in het menu bij (ik meen) services de service ssh inschakelen

• paQ
quote:
NielsTn schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:36:
[...]

Sudo raspi-config
En dan in het menu bij (ik meen) services de service ssh inschakelen
mja, ik kom dus niet voorbij of langs het login scherm
CTRL ALT Fx werken ook niet
shift bij boot ook niet.
Ik kan nergens enige manier vinden om ook maar een commando in te toetsen.
quote:
MdO82 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:33:
Hoe maak je verbinding?
Met putty ? (weet niet of dat op een Mac werkt)

Probeer eens pi met raspberry als ww
uhhhhh :+

gewoon, toetsenbord muis en scherm aan de pi :)
(maar dat zal je vast niet bedoelen)

paQ wijzigde deze reactie 30-11-2017 22:50 (38%)

• Lizard
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14-07 06:41
(jarig!)
quote:
paQ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:43:
[...]

mja, ik kom dus niet voorbij of langs het login scherm
CTRL ALT Fx werken ook niet
shift bij boot ook niet.
Ik kan nergens enige manier vinden om ook maar een commando in te toetsen.

[...]

uhhhhh :+

gewoon, toetsenbord muis en scherm aan de pi :)
(maar dat zal je vast niet bedoelen)
Van https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/
quote:
Enable SSH on a headless Raspberry Pi (add file to SD card on another machine)

For headless setup, SSH can be enabled by placing a file named ssh, without any extension, onto the boot partition of the SD card from another computer. When the Pi boots, it looks for the ssh file. If it is found, SSH is enabled and the file is deleted. The content of the file does not matter; it could contain text, or nothing at all.

If you have loaded Raspbian onto a blank SD card, you will have two partitions. The first one, which is the smaller one, is the boot partition. Place the file into this one.

• paQ
quote:
JA! *O*

so now what :+
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pi@raspberrypi:~ $ ls -A
.bash_history  Downloads          package-lock.json  .thumbnails
.bash_logout   .gnupg             Pictures           Videos
.bashrc        .gvfs              .pki               .vnc
.cache         .homebridge        .profile           .Xauthority
.config        .local             Public             .Xauthority-c
.dbus          Music              python_games       .Xauthority-l
Desktop        node_modules       Templates          .xsession-errors
.dmrc          .npm               .themes            .xsession-errors.old
Documents      .oracle_jre_usage  thinclient_drives  yes
pi@raspberrypi:~ $

ik lees ergens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Code: Select all

mv .Xauthority .Xauthority.backup
7. Type

sudo chmod 777 /home/pi
8. Type

sudo reboot

edit:
yep dat fixte het .... damn.... 8)7

paQ wijzigde deze reactie 30-11-2017 23:14 (67%)

• Arjan A
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-07 21:53
Het zal ongetwijfeld nu werken, maar een chmod 777 op een homedir vind ik wel wat dubieus...

Canon EOS
Fotoblog · Canvas aan de muur

• paQ
quote:
Arjan A schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 03:09:
Het zal ongetwijfeld nu werken, maar een chmod 777 op een homedir vind ik wel wat dubieus...
Kan ik het beter 755 doen?

Raspberian geeft nu in de GUI aan na reboot dat het standaard wachtwoord beter gewijzigd kan worden, met een pop-up.

• paQ
Heeft er nog iemand een tip trouwens hoe op een fatsoenlijke resolutie via VNC te kunnen werken?
Alles zit nu op een postzegel. Het lijstje met beschikbare resoluties is echter leeg, en ik kan alleen maar selecteren Default - preferred monitor settings

dus in config als volgt gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# uncomment if hdmi display is not detected and composite is being output
hdmi_force_hotplug=1

# uncomment to force a specific HDMI mode (this will force VGA)
hdmi_group=2
hdmi_mode=85
hdmi_ignore_edid=0xa5000080

maar volgens mij heb ik geen groups om aan te roepen? (Dan hadden die toch wel moeten voorkomen in het overzicht bij raspi config neem ik aan?

Daarna nog dit geprobeerd maar dat doet ook niks :(
code:
1
2
framebuffer_width=1920
framebuffer_height=1280

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 14:01
Mijn pi 3 (raspian stretch) start altijd op zonder display (config). Ik gebruik geen "startx" in de terminal, maar doe het zo :
Eerst geef ik via de terminal volgende opdracht :

vncserver :1 -geometry 1920x1080
export DISPLAY=":1"

Pas daarna maak ik verbinding met vnc. Dan opent zich een venster op deze resolutie.

RP6conrad wijzigde deze reactie 01-12-2017 18:00 (3%)

• mfmeijer
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12:44
Even een vraagje....

Ik ben helemaal nieuw in het gebruik van rPi's en wil hiermee graag een retro game console mee maken. Mijn bedoeling is om met een rPi in de behuizing waar ook de klassieke knoppen en joystick op zitten te kunnen spelen op een tv of monitor. Ik heb gevonden wat ik ongeveer nodig ben om dit te maken en vroeg mij af met welke rPi dit de beste speelervaring geeft en of iemand nog tips heeft over bepaalde type joysticks en knoppen waarop waarschijnlijk flink geramd gaat worden. :+

• Arunia
  • Nu online
@mfmeijer qua pi als je het geld er voor over hebt, zou ik gaan voor de 3B. Als het heel zuinig moet kun je volgens mij de zero ook nog wel gebruiken.
Maar een 2B of 1 zou ik niet doen eigenlijk.

Gisteren van stretch maar weer opnieuw een installatie gedaan naar jessie voor mijn pms met ap. Want op stretch krijg ik het ap niet aan de praat. Dan maar even blijven hangen totdat anderen daar een goede uitleg over hebben. :p

Arunia wijzigde deze reactie 02-12-2017 08:54 (36%)

• nero355

nero355

quote:
mfmeijer schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:25:
Even een vraagje....

Ik ben helemaal nieuw in het gebruik van rPi's en wil hiermee graag een retro game console mee maken. Mijn bedoeling is om met een rPi in de behuizing waar ook de klassieke knoppen en joystick op zitten te kunnen spelen op een tv of monitor. Ik heb gevonden wat ik ongeveer nodig ben om dit te maken en vroeg mij af met welke rPi dit de beste speelervaring geeft en of iemand nog tips heeft over bepaalde type joysticks en knoppen waarop waarschijnlijk flink geramd gaat worden. :+
Ik zie deze behuizing vaak voorbij komen de laatste tijd : https://www.banggood.com/...puter-Case-p-1200611.html
Wel Wireless aansluiten, want de RJ45 poort zit echt op een vage plek 8)7

En de Pi kwam een paar keer voor ¤ 28,nogwat langs laatst en is nu ook in de aanbieding :
https://www.banggood.com/...10-Times-B-p-1041862.html

Voor de rest ook zat retro USB controllers te bestellen daar :)

HELP GoT TO THE TOP

• paQ
Ik heb een raspberry aangeschaft voor homebridge. Dat loopt allemaal netjes net als pihole. (awesome)

Wat zijn naast pihole nou echt handige apps om eens naar te kijken?
(is er trouwens ook zo iets met parental controle?)

Het resolutiegebeuren wil nog steeds niet overigens.... :(

• securitymayo
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:40
quote:
mfmeijer schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:25:
Even een vraagje....

Pi 3B
en een X-Arcade tankstick ;)

• nero355

nero355

quote:
paQ schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:57:
Ik heb een raspberry aangeschaft voor homebridge. Dat loopt allemaal netjes net als pihole. (awesome)

Wat zijn naast pihole nou echt handige apps om eens naar te kijken?
(is er trouwens ook zo iets met parental controle?)
Er zijn wel extra lijsten die je op het Pi Hole forum kan vinden zoals deze : https://wally3k.github.io/

Geen onzinnige apps verder, gewoon applicaties/software die je bijv voorkeur via apt-get installeert ;)
quote:
Het resolutiegebeuren wil nog steeds niet overigens.... :(
Waar heb je het eigenlijk voor nodig ?

HELP GoT TO THE TOP

• paQ
quote:
nero355 schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:45:
[...]

Waar heb je het eigenlijk voor nodig ?
De pi hangt in de meterkast. (homebridge dinges, en pihole dns)
Ik ben er de afgelopen dagen veel op bezig geweest, maar je raakt het overzicht een beetje kwijt via VNC op formaatje postzegel.
zodoende.

paQ wijzigde deze reactie 03-12-2017 22:55 (4%)

• nero355

nero355

quote:
paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:54:
De pi hangt in de meterkast. (homebridge dinges, en pihole dns)
Ik ben er de afgelopen dagen veel op bezig geweest, maar je raakt het overzicht een beetje kwijt via VNC op formaatje postzegel.
zodoende.
Kan je toch prima via SSH beheren indien nodig ? En Pi Hole heeft een web GUI zelfs dus dat is ook geen probleem :)

Maar als het echt niet anders kan dan kan je zoiets proberen : http://www.raspberrypiblo...-remote-desktop-from.html

Gewoon lekker simpel via RDP verbinden!

HELP GoT TO THE TOP

• Palomar
  • Niet online
Ik draai al wat langer dan een jaar een raspberry pi2 met daaraan een 1TB 2,5" externe schijf als een soort nas voor oa. backup-doeleinden (samba shares). Verder nog een torrent-downloader en plex-server erop. Draaide allemaal prima. Totdat de pi steeds vaker niet bereikbaar was. Ik haalde dan de stekker eruit en erin en dan deed ie het weer. Nu is het zo dat ie dan binnen een dag al niet meer via SSH of windows-shares bereikbaar is.

In de logfiles (dmesg, /var/log/messages, /var/log/syslog) zie ik voor zover mijn linux-kennis reikt geen opvallende gekke dingen/warnings/errors.

Om het probleem wat beter te onderzoeken heb ik de Pi een tijdje aan een hdmi-monitor gehangen om te kijken wat er in beeld staat als hij niet meer via SSH te bereiken is. Ik zag toen het weer zover was alleen een paar willekeurige letters midden in beeld en verder geen foutmelding oid. Toetsenbord reageerde niet en ctrl+alt+del ook niet. Hij leek helemaal vastgelopen.

Heeft iemand een tip om een oorzaak te achterhalen? Of zou hij hardwarematig gewoon kapot zijn? Kan ik nog in logfiles naar iets zoeken?

• nero355

nero355

quote:
Palomar schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:50:
Ik draai al wat langer dan een jaar een raspberry pi2 met daaraan een 1TB 2,5" externe schijf als een soort nas voor oa. backup-doeleinden (samba shares). Verder nog een torrent-downloader en plex-server erop. Draaide allemaal prima. Totdat de pi steeds vaker niet bereikbaar was. Ik haalde dan de stekker eruit en erin en dan deed ie het weer. Nu is het zo dat ie dan binnen een dag al niet meer via SSH of windows-shares bereikbaar is.

Heeft iemand een tip om een oorzaak te achterhalen? Of zou hij hardwarematig gewoon kapot zijn?
Al een andere voeding geprobeerd :?

Gebeurt weleens bij routers namelijk : Doordat de voeding niet meer de power kan leveren wordt de router ook langzaam/instabiel en met een nieuwe adapter is alles weer OK :)

HELP GoT TO THE TOP

• Palomar
  • Niet online
quote:
nero355 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:14:
[...]

Al een andere voeding geprobeerd :?

Gebeurt weleens bij routers namelijk : Doordat de voeding niet meer de power kan leveren wordt de router ook langzaam/instabiel en met een nieuwe adapter is alles weer OK :)
Zal ik eens proberen. Gebruik nu een oude iPad adapter waarmee het ruim een jaar stabiel heeft gewerkt.

• nero355

nero355

quote:
Palomar schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:59:
Zal ik eens proberen. Gebruik nu een oude iPad adapter waarmee het ruim een jaar stabiel heeft gewerkt.
Niet knoeien, gewoon de juiste kopen : pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit

d:)b

HELP GoT TO THE TOP

• Palomar
  • Niet online
Het probleem trad weer op (kon niet via ssh/samba shares connecten). HDMI-monitor aangesloten en toen stond het hele beeld vol met meldingen als:

EXT4-fs error (device mmcblk0p6): ext4_find_entry:145: inode #268849: comm nmbd: reading directory lblock0

Zou de SD-kaart kapot zijn? Of kan dit nog andere oorzaken hebben? Als ik sudo fsck /dev/mmcblk0p6
doe zegt ie:

fsck from util-linux 2.25.2
e2fsck 1.42.12 (29-Aug-2014)
/dev/mmcblk0p6 is mounted.
e2fsck: Cannot continue, aborting.

[edit] Die melding komt natuurlijk omdat de drive nog gemount is. Als ik een dryrun doe krijg ik ook allemaal foutmeldingen.

Kan ik nog iets proberen of kan ik maar beter gewoon een nieuwe sd-kaart pakken? Of komt het doordat de Pi een keer uit is gegaan zonder netjes af te sluiten en is het nog te fixen?

Palomar wijzigde deze reactie 08-12-2017 11:17 (16%)

• nero355

nero355

quote:
Palomar schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:13:
Het probleem trad weer op (kon niet via ssh/samba shares connecten). HDMI-monitor aangesloten en toen stond het hele beeld vol met meldingen als:

EXT4-fs error (device mmcblk0p6): ext4_find_entry:145: inode #268849: comm nmbd: reading directory lblock0

Zou de SD-kaart kapot zijn? Of kan dit nog andere oorzaken hebben? Als ik sudo fsck /dev/mmcblk0p6
doe zegt ie:

fsck from util-linux 2.25.2
e2fsck 1.42.12 (29-Aug-2014)
/dev/mmcblk0p6 is mounted.
e2fsck: Cannot continue, aborting.

[edit] Die melding komt natuurlijk omdat de drive nog gemount is. Als ik een dryrun doe krijg ik ook allemaal foutmeldingen.

Kan ik nog iets proberen of kan ik maar beter gewoon een nieuwe sd-kaart pakken? Of komt het doordat de Pi een keer uit is gegaan zonder netjes af te sluiten en is het nog te fixen?
Gek idee :
- Random Linux LiveCD downloaden en daarmee je PC/laptop booten.
- microSDXC kaartje in een USB cardreader proppen en aansluiten.
- Vervolgens een offline fsck uitvoeren en hopen dat alles goed komt :)

Succes!

HELP GoT TO THE TOP

• Palomar
  • Niet online
quote:
nero355 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:39:
[...]

Gek idee :
- Random Linux LiveCD downloaden en daarmee je PC/laptop booten.
- microSDXC kaartje in een USB cardreader proppen en aansluiten.
- Vervolgens een offline fsck uitvoeren en hopen dat alles goed komt :)

Succes!
Heb inmiddels een backup van de sd kaart (image) die ik nog had teruggezet op een andere sd kaart en die in de pi gedaan. Gaat nu al een paar uur goed, maar ik wacht nog even af ;)

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 20-07 11:06
Ik heb een Rpi 3 waarop zit aangesloten: keyboard, muis, xbox360 controller en een externe harde schijf (zonder voeding). De harde schijf is een "Seagate (500GB Slim Portable Drive) model: SRD00F1". Een 2.5'' zou de rpi aan moeten kunnen.

Het undervoltage logo is continue in beeld als de externe schijf is aangesloten. Ik ondervind verder geen problemen maar ik lees online dat het slecht kan zijn voor de SD kaart.

Ik gebruikte een xiaomi adapter en micro usb kabel (5v 2A). Ik heb een blitzwolf (BW-S5) gekocht met 5v 3A en een belbin usb kabel, maar helaas blijft het logo in beeld staan.

Ik ben een beginner op het gebied van linux en heb met veel moeite retropie en home assistant runnen. Wie heeft er een tip om het undervoltage probleem op te lossen?

• Arunia
  • Nu online
@KvNwPPr ikzelf heb zo'n pi WD schijf a 1TB gekocht en deze met een SD kaart in de auto op een 3A adapter wat goed gaat. Het enige waarbij het logo aan gaat is als ik thuis de video's op de pi laat kopieren via het netwerk.

Ding heeft gewoon meer power nodig, dus 3A zal dan ook wel te weinig zijn met alles er op aangesloten.

• KvNwPPr
quote:
Arunia schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:28:
@KvNwPPr ikzelf heb zo'n pi WD schijf a 1TB gekocht en deze met een SD kaart in de auto op een 3A adapter wat goed gaat. Het enige waarbij het logo aan gaat is als ik thuis de video's op de pi laat kopieren via het netwerk.

Ding heeft gewoon meer power nodig, dus 3A zal dan ook wel te weinig zijn met alles er op aangesloten.
Bij mij staat het logo altijd aan als ik een spel aan het spelen ben of zelfs in kodi idle. Alleen in het retropie menu niet altijd.

Ik heb er net een usb ampere en voltage meter tussen gezet (https://www.google.nl/url...3qKd&ust=1513596679310023). Het gekke is dat de ampere dan nooit veel hoger dan 1 komt.

Ik kan een adapter kopen met meer ampere maar ik lees nergens dat iemand dit nodig heeft met een Rpi. Ik lees juist overal dat een kleine unpowered external hdd geen problemen zou moeten geven.

Wel ben ik 2 dingen tegengekomen die ik nog kan proberen. Een betere kwaliteit usb kabel en een powered usb hub.

• Evanescent
  • Niet online
@KvNwPPr Het kan ook aan je USB-kabel liggen dat die een te slechte kwaliteit heeft en dus teveel verlies. Gebruik een kabel met minimaal aderdikte van minimaal 24 AWG.

• KvNwPPr
quote:
Evanescent schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:50:
@KvNwPPr Het kan ook aan je USB-kabel liggen dat die een te slechte kwaliteit heeft en dus teveel verlies. Gebruik een kabel met minimaal aderdikte van minimaal 24 AWG.
Heb je misschien een link naar een 24+ AWG kabel? Ik lees die term voor het eerst. Ik vraag me af hoeveel AWG een Belbin of Xiaomi kabel heeft.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
KvNwPPr schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:55:
[...]

Heb je misschien een link naar een 24+ AWG kabel? Ik lees die term voor het eerst. Ik vraag me af hoeveel AWG een Belbin of Xiaomi kabel heeft.
Voor de standaard zie Wikipedia: American wire gauge. Hoe lager het getal, hoe dikker de kabel.

Tweaker @dodge_911 test regelmatig kabeltjes en heeft een Google Sheet online staan met alle testbevindingen. Zoek daar naar de lengte die je wilt en vervolgens naar het laagste verlies. Volgens mij is dat de kolom 'Measured Resistance'.

Verder zijn er hier op het forum ook goede adviezen te krijgen. Ik heb gewoon bij Allekabels.nl naar AWG 24 gezocht. Die voldoen bij mij prima.

offtopic:
@dodge_911 Is het niet mogelijk om de kolommen sorteerbaar te maken? Het lukt me in read-only mode in ieder geval niet.

Evanescent wijzigde deze reactie 17-12-2017 13:16 (7%)

• dodge_911
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:50

dodge_911

test wel 'ns wat

quote:
Evanescent schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:14:
[...]
offtopic:
@dodge_911 Is het niet mogelijk om de kolommen sorteerbaar te maken? Het lukt me in read-only mode in ieder geval niet.
Bovenaan naast de letter verschijnt een driehoekje on mouseover, daarmee kan je sorteren.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• Evanescent
  • Niet online
quote:
dodge_911 schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:05:
[...]

Bovenaan naast de letter verschijnt een driehoekje on mouseover, daarmee kan je sorteren.
[afbeelding]
Die ken ik, maar dan krijg ik dit resultaat :)

• dodge_911
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:50

dodge_911

test wel 'ns wat

quote:
Da's helaas een eigenaardigheid van Google Sheets, kan ik zelf vrij weinig aan doen, buiten mijn volledige header verwijderen.
Als iemand weet hoe ik dit zou kunnen fixen hoor ik het graag.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• KvNwPPr
Bedankt voor de info en Dodge bedankt voor de sheet ;)
Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True