Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ElectricHead
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20-07 09:57

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

quote:
Dwarlorf schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:17:
[...]

Zou het iets anders kunnen zijn? Corrupte runeaudio image waardoor ram niet goed wordt aangestuurd oid? Of zal de pi of voeding kaduuk kunnen zijn?
Als de image corrupt is lijkt het me eerder dat hij niet start en/of vastloopt. Heb je nog een andere Pi waar je het image op kunt testen? Warm worden van het geheugen kan ook betekenen dat het ding gewoon veel te hard moet werken natuurlijk.... :)

Het zou ook nog kunnen zijn dat de Pi of de voeding niet deugdelijk zijn. Ik weet wel dat ik voor mijn bouw de voeding die door de foundation wordt bijgeleverd gebruik. Daarnaast zit er een HiFiBerry en het touchscreen op de Pi geprikt. Het is bij mij dus niet heel vreemd dat ie vind dat er wat te weinig aan power wordt geleverd. Maar zolang het alleen bij het opstarten is en verder niet, ga ik er geen andere voeding voor aanschaffen.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 17:05
quote:
ElectricHead schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:23:
[...]

Het zou ook nog kunnen zijn dat de Pi of de voeding niet deugdelijk zijn. Ik weet wel dat ik voor mijn bouw de voeding die door de foundation wordt bijgeleverd gebruik. Daarnaast zit er een HiFiBerry en het touchscreen op de Pi geprikt. Het is bij mij dus niet heel vreemd dat ie vind dat er wat te weinig aan power wordt geleverd. Maar zolang het alleen bij het opstarten is en verder niet, ga ik er geen andere voeding voor aanschaffen.
Het lijkt er inderdaad op dat het toch de voeding is en/of de Iqaudio Amp. Ik heb een 2e pi gekocht en daar werkte runeaudio gewoon op (zonder dac of amp) en op de oude pi3 met Dac Hat (en standaard usb voeding) maar zonder Amp Hat ook geen problemen. Morgen maar verder om te zien of ik er achter kan komen of het de voeding is of de Amp.

• ElectricHead

ElectricHead

@Dwarlorf Kijk, scheelt weer. :)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven heeft een kabelloze hub in gebruik genomen:

Kabelloos als in: geen kabel tussen Pi en hub, maar 4 pogo-pins.

Voorheen had ik

Waarbij er 2 kabels naar de Pi moesten, een voor voeding en een aparte voor data, plus nog een kabel van stopcontact (of in dit geval UBEC) naar de hub. Met de nieuwe hub scheelt dat wat kabels wegwerken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ElectricHead

ElectricHead

@Raven Elegante oplossing. :) Maareh, daar zijn waarschijnlijk geen behuizingen voor te vinden?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
ElectricHead schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:34:
@Raven Elegante oplossing. :) Maareh, daar zijn waarschijnlijk geen behuizingen voor te vinden?
http://www.uugear.com/pro...b-and-raspberry-pi-clear/ O-)

Hier is alleen het laatste stukje van die case afgebroken, iets te veel kracht gezet :| Gelukkig wordt wel alles bij elkaar gehouden.

Raven wijzigde deze reactie 15-08-2017 15:40 (6%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ElectricHead

ElectricHead

Oh... Snap.... Should've Googled it first. :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Google? Dat is dezelfde site als waar die hub wegkomt en daar staat toch echt een linkje van :+

Raven wijzigde deze reactie 15-08-2017 17:11 (25%)

Oscar Wilde

• Dwarlorf
Ik kwam er vanochtend achter dat de hdmi kabel die ik gebruikte kapot is. Kan dat nog van invloed zijn geweest op oververhitting van de pi (ram)?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Raven schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:00:
Crap, mijn Pi2 lijkt niet meer te werken :/

Power- en activity-led branden beide continu (fel, niet zwak), netwerkkaart gaat niet aan, geen beeld via hdmi en de inhoud van de geheugenkaart is toegankelijk via een kaartlezer onder Windows.

edit: Geheugenkaart werkt prima in Pi1B+, dus die is uitgesloten.
Heeft iemand nog tips voor troubleshooten waarbij de rode en groene led beide constant en fel branden?
- andere voedingen
- andere geheugenkaart (met schone Raspbian install, werkend in andere Pi)
- zonder randapparatuur
heb ik al geprobeerd.

Helaas zit er volgens Kiwi geen garantie meer op, gaat blijkbaar tot een jaar met prototyping producten, ik had 'm nog net geen 2 jaar :/

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raspbian Stretch has arrived for Raspberry Pi
quote:
It’s now just under two years since we released the Jessie version of Raspbian. Those of you who know that Debian run their releases on a two-year cycle will therefore have been wondering when we might be releasing the next version, codenamed Stretch. Well, wonder no longer – Raspbian Stretch is available for download today!

Debian releases are named after characters from Disney Pixar’s Toy Story trilogy. In case, like me, you were wondering: Stretch is a purple octopus from Toy Story 3. Hi, Stretch!

The differences between Jessie and Stretch are mostly under-the-hood optimisations, and you really shouldn’t notice any differences in day-to-day use of the desktop and applications. (If you’re really interested, the technical details are in the Debian release notes here.)

However, we’ve made a few small changes to our image that are worth mentioning.

New versions of applications
Version 3.0.1 of Sonic Pi is included – this includes a lot of new functionality in terms of input/output. See the Sonic Pi release notes for more details of exactly what has changed.

The Chromium web browser has been updated to version 60, the most recent stable release. This offers improved memory usage and more efficient code, so you may notice it running slightly faster than before. The visual appearance has also been changed very slightly.

Bluetooth audio
In Jessie, we used PulseAudio to provide support for audio over Bluetooth, but integrating this with the ALSA architecture used for other audio sources was clumsy. For Stretch, we are using the bluez-alsa package to make Bluetooth audio work with ALSA itself. PulseAudio is therefore no longer installed by default, and the volume plugin on the taskbar will no longer start and stop PulseAudio. From a user point of view, everything should still work exactly as before – the only change is that if you still wish to use PulseAudio for some other reason, you will need to install it yourself.

Better handling of other usernames
The default user account in Raspbian has always been called ‘pi’, and a lot of the desktop applications assume that this is the current user. This has been changed for Stretch, so now applications like Raspberry Pi Configuration no longer assume this to be the case. This means, for example, that the option to automatically log in as the ‘pi’ user will now automatically log in with the name of the current user instead.

One other change is how sudo is handled. By default, the ‘pi’ user is set up with passwordless sudo access. We are no longer assuming this to be the case, so now desktop applications which require sudo access will prompt for the password rather than simply failing to work if a user without passwordless sudo uses them.

Scratch 2 Sense HAT extension
In the last Jessie release, we added the offline version of Scratch 2. While Scratch 2 itself hasn’t changed for this release, we have added a new extension to allow the Sense HAT to be used with Scratch 2. Look under ‘More Blocks’ and choose ‘Add an Extension’ to load the extension.

This works with either a physical Sense HAT or with the Sense HAT emulator. If a Sense HAT is connected, the extension will control that in preference to the emulator.

Fix for Broadpwn exploit
A couple of months ago, a vulnerability was discovered in the firmware of the BCM43xx wireless chipset which is used on Pi 3 and Pi Zero W; this potentially allows an attacker to take over the chip and execute code on it. The Stretch release includes a patch that addresses this vulnerability.

There is also the usual set of minor bug fixes and UI improvements – I’ll leave you to spot those!

How to get Raspbian Stretch
As this is a major version upgrade, we recommend using a clean image; these are available from the Downloads page on our site as usual.

Upgrading an existing Jessie image is possible, but is not guaranteed to work in every circumstance. If you wish to try upgrading a Jessie image to Stretch, we strongly recommend taking a backup first – we can accept no responsibility for loss of data from a failed update.

To upgrade, first modify the files /etc/apt/sources.list and /etc/apt/sources.list.d/raspi.list. In both files, change every occurrence of the word ‘jessie’ to ‘stretch’. (Both files will require sudo to edit.)

Then open a terminal window and execute
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get -y dist-upgrade

Answer ‘yes’ to any prompts. There may also be a point at which the install pauses while a page of information is shown on the screen – hold the ‘space’ key to scroll through all of this and then hit ‘q’ to continue.

Finally, if you are not using PulseAudio for anything other than Bluetooth audio, remove it from the image by entering
code:
1
sudo apt-get -y purge pulseaudio*

Oscar Wilde

Ergens vorig jaar ben ik er eens ingedoken, maar heb er verder geen tijd meer ingestoken.
Ik heb inmiddels begrepen dat er diverse audio extensies voor kodi beschikbaar zijn om van je rapsberry naast een streamer een muziek streamer te maken.

Echter het enige waar ik tot nu toe nog geen oplossing voor heb (en ook niet echt verder nog naar gezocht had) op de raspberry heb je geen optical out poort (anders was het makkelijk)
Je kan via hdmi het geluid laten lopen zodat je geluid af kunt spelen op tv of je reciever.

Maar ik heb nog een oude reciever zonder hdmi.
Bestaat er dan een mogelijkheid voor ?

2250 WP Zuid PVoutput

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:53
@Raven Thx voor de update.
Inmiddels draait Stretch Desktop al op mijn RPi 3, vanaf usb-WD-hdd, nu nog mijn favoriete software installeren.

Raspberry Pi 3 booten vanaf USB HDD/SSD.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
PE4000 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:42:
@Raven Thx voor de update.
Inmiddels draait Stretch Desktop al op mijn RPi 3, vanaf usb-WD-hdd, nu nog mijn favoriete software installeren.

Raspberry Pi 3 booten vanaf USB HDD/SSD.[video]
Schone install? Ik ga straks proberen een Pi1 (die ik hou voor testdoeleinden) bij proberen te werken naar Stretch, eens kijken of dat goed gaat. Alleen zal die daar denk ik wel een nachtje over doen :P

Oscar Wilde

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:26
quote:
Bedankt
Deze week net mijn 4 e Pi binnen gekregen, ik zal de nieuwe versie er in de loop van de dag even op pi 2b en 3b gaan plaatsen.
Ik ben al jaren onder de indruk van de Pi foundation en wat ze allemaal hebben bereikt :*)

• GeeBee
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

GeeBee

Oddball

quote:
MdO82 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:24:
Ergens vorig jaar ben ik er eens ingedoken, maar heb er verder geen tijd meer ingestoken.
Ik heb inmiddels begrepen dat er diverse audio extensies voor kodi beschikbaar zijn om van je rapsberry naast een streamer een muziek streamer te maken.

Echter het enige waar ik tot nu toe nog geen oplossing voor heb (en ook niet echt verder nog naar gezocht had) op de raspberry heb je geen optical out poort (anders was het makkelijk)
Je kan via hdmi het geluid laten lopen zodat je geluid af kunt spelen op tv of je reciever.

https://raspberrypi.stack...495/kodi-and-analog-audio

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Raven schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:56:
[...]
Schone install? Ik ga straks proberen een Pi1 (die ik hou voor testdoeleinden) bij proberen te werken naar Stretch, eens kijken of dat goed gaat. Alleen zal die daar denk ik wel een nachtje over doen :P
Dat ging niet helemaal goed, geheugenkaart vol |:(

Voor het upgraden zei apt al dat er te weinig ruimte was, dus apt-get clean gedaan, foutmelding weg. Upgraden gaat alsnog niet goed wegens te weinig ruimte en iets met hash mismatch van 1 pakketje....

Net weer een clean gedaan, hopelijk is de Pi het nu aan het afronden.

Ondersteund de Pi 1 trouwens dezelfde geheugenkaarten(capaciteiten) als de Pi 2 en 3? Dan haal ik een microSD-kaartje met meer capaciteit en dan gaat ie er via een adapter in.

Oscar Wilde

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Heb stretch ook even geinstalleerd op een usb stick (zonder sd) maar dat is nog een ongelukkige combi met domoticz.
AUijtdehaag in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Dus zit weer terug op de "oude" jessie.

Welke HDD of SSD gebruiken jullie (zonder SD) op een pi3?
Ik heb een HDD (laptop) met een usb adapter die wil niet booten (te traag denk ik)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pi 1 geupgrade naar Stretch, meerdere problemen:
- te weinig opslagruimte beschikbaar, ookal gaf apt dat niet (meer) aan na een opruimactie. 't is uiteindelijk wel gelukt, grotere geheugenkaart staat in bestelling :P
- hash sum mismatch bij http://mirror.nl.leaseweb...fiers-perl_2.12-1_all.deb, opgelost m.b.v. sudo rm -rf /var/lib/apt/lists/* en het opnieuw uitvoeren van apt-get update
- raspberrypi-ui-mods: "errors were encountered while processing....", geen idee wat deze fout uiteindelijk gefixed heeft :? , heb 'm meerdere keren gehad voordat die goed ging.

Pi Zero W: Ging in één keer goed :)

Oscar Wilde

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:49
quote:

Bij mij was de analoge uitgang van de PI geen succes (een bak ruis), heb er nu een elcheapo USB stick geluidskaartje aanhangen (maar je kunt ook een dure hippe DAC) er aan hangen natuurlijk.

Het wordt pas sport als je geluid in sync wil hebben op je HDMI op de TV en via je analoog / usb naar stereo :)
Heb het nu werken via good old alsa (pulseaudio was geen succes). Maar goed vanavond ook maar eens kijken of hij van jessie naar stretch geupgrade wil worden na een backup dumpje van de sd-kaart .. just in case...

• PE4000
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 17:35:
Heb stretch ook even geinstalleerd op een usb stick (zonder sd) maar dat is nog een ongelukkige combi met domoticz.
AUijtdehaag in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Dus zit weer terug op de "oude" jessie.

Welke HDD of SSD gebruiken jullie (zonder SD) op een pi3?
Ik heb een HDD (laptop) met een usb adapter die wil niet booten (te traag denk ik)
Ik gebruik een powered usb2.0 docking station voor sata-1 en 2 harddisks.
Er zit nu een 3.5" WD-Blue 160 GB in.

Voor dat je overgaat naar usb, moet je eerst met micro-sd werken en dan aanpassen.
Dan pas kun je een image op hdd zetten en daarvan booten.
Zie video voor instructies.

Mogelijk krijgt je HDD (laptop) te weinig stroom, probeer anders met usb-hub.

• Dwarlorf
quote:

Optical out kan! De iqaudio digi+ geeft je optical out. http://iqaudio.co.uk/audio/48-pi-digi.html

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-07 20:27
Voor het dowloaden heb ik een Synology DS212 in de meterkast staan. Hierop draien Sonar en Transmision,
De NAS kan het allemaal amper meer bolwerken en draait dan ook bijna altijd tegen zijn max. Ik het mogelijk om op een Raspberry Pi3 Sonar en Transmision te instaleren die de file's opslaat op de nar om zo de Nas meer lucht te geven?

• dJos1991
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-01 14:40
quote:
Bertha781 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:48:
Voor het dowloaden heb ik een Synology DS212 in de meterkast staan. Hierop draien Sonar en Transmision,
De NAS kan het allemaal amper meer bolwerken en draait dan ook bijna altijd tegen zijn max. Ik het mogelijk om op een Raspberry Pi3 Sonar en Transmision te instaleren die de file's opslaat op de nar om zo de Nas meer lucht te geven?
Dat is perfect mogelijk.

Je vindt enkele guides hier op deze website: https://www.htpcguides.com/
Of nog eenvoudiger, met dit script kan je alles laten installeren: https://github.com/blindpet/MediaServerInstaller

Verder moet je zien dat je de share van je nas server kan koppelen op je RPI3.

• Bertha781
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18-07 20:27
quote:
dJos1991 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:09:
[...]

Dat is perfect mogelijk.

Je vindt enkele guides hier op deze website: https://www.htpcguides.com/
Of nog eenvoudiger, met dit script kan je alles laten installeren: https://github.com/blindpet/MediaServerInstaller

Verder moet je zien dat je de share van je nas server kan koppelen op je RPI3.
Top antwoord. Dankje ik heb een Pi 3 draaien met Domoticz, stack ok daar noot nog 1 boven op.

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:31
Iemand enig idee, ik heb de laatste raspbian lite op een sd gezet en deze in een rpi3 zitten. Daarop hass.io geïnstalleerd met auto start, werkt uitmuntend. Ook traccar.org geinstalleerd, alleen deze start niet vanzelf op.

traccar.service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[Unit]
Description=Traccar Service
After=network.target
Conflicts=shutdown.target

[Service]
WorkingDirectory=/opt/traccar
SyslogIdentifier=traccarserver
ExecStart=/bin/sh -c “exec java -jar tracker-server.jar conf/traccar.xml”
Type=simple
Restart=on-failure
SuccessExitStatus=143

[Install]
WantedBy=multi-user.target

sudo systemctl status traccar.service
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
traccar.service - Traccar Service
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/traccar.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2017-08-21 15:02:32 UTC; 4s ago
  Process: 1062 ExecStart=/bin/sh -c “exec java -jar tracker-server.jar conf/traccar.xml” (code=exited, status=127)
 Main PID: 1062 (code=exited, status=127)

Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: traccar.service: Unit entered failed state.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: traccar.service: Failed with result 'exit-code'.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: traccar.service: Service hold-off time over, scheduling restart.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: Stopped Traccar Service.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: traccar.service: Start request repeated too quickly.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: Failed to start Traccar Service.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: traccar.service: Unit entered failed state.
Aug 21 15:02:32 raspberrypi systemd[1]: traccar.service: Failed with result 'exit-code'.

sudo java -jar tracker-server.jar conf/traccar.xml Werkt prima.

De 2 tuts die ik heb gevolgd:
https://home-assistant.io/docs/autostart/systemd/
https://www.traccar.org/f...n-raspberry-pi-rasperian/

DoeEensGek wijzigde deze reactie 21-08-2017 17:20 (4%)

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
DoeEensGek schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:18:
Iemand enig idee, ik heb de laatste raspbian lite op een sd gezet en deze in een rpi3 zitten. Daarop hass.io geïnstalleerd met auto start, werkt uitmuntend. Ook traccar.org geinstalleerd, alleen deze start niet vanzelf op.

traccar.service
code:
1
ExecStart=/bin/sh -c “exec java -jar tracker-server.jar conf/traccar.xml”

Met knippen en plakken heb je zo te zien niet de goede quotjes gekregen.
Vervang de
code:
1
“ en ”

eens door een "

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:31
quote:
u_nix_we_all schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:16:
[...]

Met knippen en plakken heb je zo te zien niet de goede quotjes gekregen.
Vervang de
code:
1
“ en ”

eens door een "
En zo simpel werkt het dus...
In nano is 't nooit opgevallen. Zie nu dat de code hier geplakt heb inderdaad dat het niet klopt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
DoeEensGek schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 18:52:
[...]

En zo simpel werkt het dus...
In nano is 't nooit opgevallen. Zie nu dat de code hier geplakt heb inderdaad dat het niet klopt.
Gelukkig ben je niet de enige die daar ooit tegenaan is gelopen O-)

Oscar Wilde

• MrVegeta
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:29

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mijn Synology DS110J is helaas overleden en nu zoek ik een vervangend "iets" om mijn media mee te regelen. Kan ik een 3TB Sata schijf (via USB) op een Raspberry Pi 3 aansluiten? Vervolgens wil ik dingen zoals Plex, Sonarr, Radarr, SabNZB en qBitTorrent er op installeren en via het netwerk benaderen op mijn PC/laptop/telefoon. En als het kan wil ik Plex op de Raspberry Pi 3 gebruiken om via HDMI naar de TV te streamen. Dat is aanvankelijk wat ik wil gaan doen.

Ik heb wel wat ervaring met Linux en hou van troubleshooten, maar voordat ik mij hier helemaal in ga verdiepen was ik wel benieuwd of dit een realistische oplossing zou zijn.

http://www.rasplex.com/
https://www.htpcguides.co...-pi-2-latest-stable-mono/
https://www.htpcguides.co...adarr-on-debian-8-jessie/
https://www.howtogeek.com...always-on-usenet-machine/
https://github.com/qbittorrent/qBittorrent/wiki

Oh damn. Ik herinner mij opeens dat ik nog ergens een oude laptop heb liggen. Die kan ik natuurlijk ook gewoon gebruiken... dan hoef ik alleen een usb > sata adapter te regelen.

MrVegeta wijzigde deze reactie 24-08-2017 19:38 (27%)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• PE4000
Ik heb vandaag bij MM usb 3.1/3.0/2.0 naar 2.5" sata adapter gekocht.
Aangesloten op een 2.5" WD Blue 500 GB en direct op de Pi.
Een concert van Andy Tielman schalmt hier door de speakers heen...

Edit: Toen ik vannacht Kodi afsloot, hoorde ik twee harde tikken die afkomstig waren van de HDD.
Ik heb de WD Blue maar afgekoppeld, want hier zit ik niet op te wachten.

PE4000 wijzigde deze reactie 26-08-2017 10:54 (22%)
Reden: txt toevoeging

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:12

Pierre

Zucht

quote:
PE4000 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:17:
Een concert van Andy Tielman schalmt hier door de speakers heen...
Beetje off topic, leeft die ouwe nog #omg

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• PE4000
@Pierre Hij is in november 2011 al overleden, vorig jaar is er een verzamelwerk van de Tielman Brothers uitgebracht.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
PE4000 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:17:
---
Edit: Toen ik vannacht Kodi afsloot, hoorde ik twee harde tikken die afkomstig waren van de HDD.
Ik heb de WD Blue maar afgekoppeld, want hier zit ik niet op te wachten.
Laat even weten of die adapter een To buy or not to buy is?
Ik zoek ook nog een oplossing voor een hdd (sata 2.5")
Usb stick werkt feilloos, maar de HDD krijg ik niet aan de praat met de huidige externe adapter die ik had liggen.. Zowel direkt niet als op een powered usb hub niet. (piHut)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-08-2017 15:20 (16%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 12:40

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

HIer nu stretch op mijn Rpi voor Domoticz aan het installeren.
Zodra deze een week stabiel draait poog ik om ook mijn Bitcoin Full Node te updaten (op de niet zo aangeraden manier, maar goed.... ik ben nog niet bekend of bij het gebruik van een nieuw image deze bij opstarten detecteerd dat eea reeds geinstalleerd en gepartitioneerd is....)

Update 15 sept:
Alles draait stabiel, heb wel rpi-update verwijderd, en de originele stretch kernel draaien.
Na upgraden heb ik de bitcoin full node opnieuw moeten bouwen met oa make/make check (details hierover op mn website).

NielsTn wijzigde deze reactie 15-09-2017 00:49 (25%)

ZonPHP -=- Mijn Renault Zoe Intens -=- Duchenne Heroes 2013/2015

• PE4000
@AUijtdehaag Ik laat je het morgen wel even weten. Moet nu eerst rusten...

Update:
Getest met Raspberry Pi 3 met de originele power supply,
een WD Blue 2.5" 500GB / 5 volt ~ 550 mA,
een USB-Sata controler van Ewent (zie eerdere vermelding).
Werkend met Kodi.

USB HDD aangesloten op een self powered usb-hub
Bij Shutdown: geen getik, geen problemen

USB HDD rechtstreeks aangesloten op RPi 3
Bij Shutdown: HDD geeft twee tikken [NIET GOED]

USB HDD rechtstreeks aangesloten op RPi 3
Unmount je USB HDD device
Via Settings >> Filemanager >> naar je USB HDD navigeren
via r-muis >> Remove Safely (opm. werk zelf niet met een muis)
via keyboard >> c intoetsen >> Remove Safely
Bij Shutdown: geen getik, geen problemen

En uiteraard bij het opstarten ook geen probleem.

PE4000 wijzigde deze reactie 27-08-2017 11:39 (82%)

• Siewert308SW
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 17-07 06:36
@PE4000

Zat een beetje mee te lezen.
Maar begreep miss niet het hele verhaal.
Ik maak op dat je HDD tikt bij op/afsluiten.
Draai zelf meer als een jaar een RPi3 met een HDD als rootfs zonder enige problemen.

Las ook dat je HDD 550mA vraagt wat dus theoretisch net te veel is om van een USB poort te vragen.
Dus heb vandaag mijn Seagate 1TB expansion opgehaald om te zien hoeveel die vraagt.
Die heeft dus maar 450mA nodig en dus net onder de de maximale uitput van een USB poort.

Mijn setup is als volgt:
RPi3 met Jessie lite 8 met de originele power supply
Geen max_usb_current in de boot config
1x Seagate Expansion HDD gebruikt als rootfs
1x Aeotec ZW090 USB Z-Stick Gen5 EU
1x RFXtrx433E transceiver

Met bovenstaande setup geen last van tikken oid
Maar zat dus te denken dat de mA teveel is, miss een optie een andere hdd die minder vraagt?

My Domoticz scripts: GitHub

• PE4000
@Siewert308SW Zelf denk ik ook dat de hdd wat te veel mA gebruikt en via een hub was dat opgelost.
De hdd zelf is van 2012 en is slechts 2 á 3 keer gebruikt en dient als video-archief en was voor tijdelijk gebruik.
Ik heb nog een nas liggen en denk dat ik die ga gebruiken/indelen voor video materiaal.

Die Pi 3 werkt met een micro-sd 16GB, originele Pi power supply, usb audio, usb wireless Rapoo E9070 keyboard. OS is Kodi Xbian.

Ik ben overgestapt van drie Pi's: RPi B+ MusicBox, RPi 2B MoOde Player en RPi 3B Volumio naar één RPi 3 Kodi Xbian.
De reden is dat je met Kodi de audiotracks niet letterlijk hoeft toe te voegen, alleen maar een verwijzing ernaar toe.
De audioplayers (zie hierboven vermeld) indexeert/scant elke track en bij > 90K aan tracks begint het gewoon moeilijk te worden.

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 18:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Dag allen, via Aliexpress heb ik een leuke case gekocht voor mij RPI3, https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.5Tn4jr
nou is dit dus een 5V fan; maar bij PC-fans ben ik het gewend dat ik mijn 12V fans ook op een lager voltage kan laten draaien; zodat ze iets stiller zijn. Op dit moment wordt er een OS op de Pi gezet, voor bij de TV en zit ik achter in de woonkamer en kan ik dit meer dan duidelijk horen. nou denk ik dat op 3.3V de fan minder herrie zou maken. Is het mogelijk om de 3.3V op de GPIO te gebruiken?

i5-3570k @4,3ghz / Z77MPower/ H440 NE/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

Je kunt 'm ook gewoon loskoppelen, weet je zeker dat'ie geen lawaai maakt.

op 3v3 gaat'ie waarschijnlijk sowieso niet opspinnen, maar de 3v3 lijn heeft ook niet zoveel headroom. Een paar mA moet wel kunnen, maar geen idee wat zo'n minifan verbruikt. Dat zou je gewoon ff kunnen meten natuurlijk.

zcflevo.nl

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 18:04

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

quote:
mcDavid schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:31:
Je kunt 'm ook gewoon loskoppelen, weet je zeker dat'ie geen lawaai maakt.

op 3v3 gaat'ie waarschijnlijk sowieso niet opspinnen, maar de 3v3 lijn heeft ook niet zoveel headroom. Een paar mA moet wel kunnen, maar geen idee wat zo'n minifan verbruikt. Dat zou je gewoon ff kunnen meten natuurlijk.
op de fan staat zelf 5V 0.15A, ik heb hem even losgekoppeld omdat het domweg prutsen met instellingen niet zoveel CPU-power vraagt, maar een beetje koeling zou ik mijn RPI wel gunnen. heatsinks zijn sowieso aanwezig

i5-3570k @4,3ghz / Z77MPower/ H440 NE/ Phanteks TC14PE/ Gainward GTX1060

hmm 150 mA is wel erg veel, daar zou ik toch een externe regulator voor gebruiken. Maar los van wat jij je Pi gunt, is actieve koeling in principe totaal overbodig voor een RPi.

zcflevo.nl

Misschien dat iemand hier een tip/hint voor mij heeft.
Ik heb een tijd terug Libreelec geinstalleerd op een sd-kaar voor mijn raspberry.

Nu wil ik iets aanpassen via WinSCP, maar krijg telkens de melding dat de verbinding geweigerd wordt.
Ik dacht dat ik in het verleden ooit eens de poort had gewijzigd om verbinding te maken met SFTP, maar op dit poort krijg ik ook geen verbinding.

Ik kan de raspberry wel pingen en hij werkt verder ook wel, maar krijg gewoon geen verbinding.

Iemand een tip/hint wat ik kan proberen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@MdO82
Staat SSH wel aan? Dat lijkt mij het meest logisch eigenlijk.
Leeg bestandje genaamd SSH op de SD-kaart erbij zetten.
Of via de pi zelf met een scherm.

Arunia wijzigde deze reactie 14-09-2017 15:53 (3%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

quote:
Arunia schreef op donderdag 14 september 2017 @ 15:53:
@MdO82
Staat SSH wel aan? Dat lijkt mij het meest logisch eigenlijk.
Leeg bestandje genaamd SSH op de SD-kaart erbij zetten.
Of via de pi zelf met een scherm.
Zover ik mij kan herinneren had ik ssh aangezet.
Kan via mijn Windows machine ook niet veel meer zien.
Kan in ieder geval niet bij de map van de software komen omdat dit uiteraard Linux is.

Denk dat ik hem maar eens opnieuw ga installeren en dan even goed opschrijven wat ik doe voor een volgende keer.

2250 WP Zuid PVoutput

• Arunia
  • Nu online
@MdO82
SSH schakel je in door een leeg bestandje SSH te maken en de SD kaart in je pc te stoppen. Er is een schijf zichtbaar waar je op kan schrijven vanuit Windows. Dat bestandje kun je in de root zetten daar.
Dan zou het aan moeten staan.

quote:
Arunia schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:37:
@MdO82
SSH schakel je in door een leeg bestandje SSH te maken en de SD kaart in je pc te stoppen. Er is een schijf zichtbaar waar je op kan schrijven vanuit Windows. Dat bestandje kun je in de root zetten daar.
Dan zou het aan moeten staan.
Je hoeft me niet telkens te noemen hoor ;)
Maar ik had SSH dus uitstaan en heb deze nu via de TV aangezet.
Kan weer even verder d:)b

Af en toe zit je teveel te zoeken dat je het even niet meer ziet :D

2250 WP Zuid PVoutput

• Arunia
  • Nu online
Haha, voor het geval het topic te ver zakt. ;)

Maar idd, soms is het iets heel simpels.
SSH moest ik in het begin zoeken hoe en wat, dus vandaar ook dat ik het noemde. Fijn dat dat het iig was.

Binnenkort eens verder met mijn volgende projectje. Bevalt het, dan koop ik weer een Pi erbij. Mooi om dat soort dingen te testen en dan op een andere het kaartje erin te steken.

quote:
Arunia schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:59:
Haha, voor het geval het topic te ver zakt. ;)

Maar idd, soms is het iets heel simpels.
SSH moest ik in het begin zoeken hoe en wat, dus vandaar ook dat ik het noemde. Fijn dat dat het iig was.

Binnenkort eens verder met mijn volgende projectje. Bevalt het, dan koop ik weer een Pi erbij. Mooi om dat soort dingen te testen en dan op een andere het kaartje erin te steken.
En weer wat koppijn erbij -O- maar goed probleem opgelost :D

2250 WP Zuid PVoutput

• Kid_Stevie
  • Niet online
De Google AIY voice kit leek mij een mooi begin om eens te starten met een Raspberry Pi. Nu komt die kit over een maandje of wat uit, dus een mooi moment om alvast de Raspberry Pi aan te schaffen.

Nu kom ik daar niet helemaal uit. Mijn excuses als mijn vragen hier niet op de juiste plek zijn, maar kon dit verder niet echt terug vinden en er zitten hier iig een hoop mensen met veel kennis :)

Mijn idee was om gewoon heel basic te beginnen met een starter kit, dit is voldoende om te starten met de AIY kit (ik neem aan dat elke usb toetsenbord en muis aangesloten kunnen worden). Nu neem ik aan dat Sossolutions geen rommel verkoopt, maar ik zie verschillende voedingen, zowel 2A als 2.5A en dan ook nog een originele 2.5A. Nu lijkt het mij handig om gewoon gelijk een 2.5A te nemen, dan zal ik iig niet zo snel te kort komen, maar ik vraag me af hoeveel verschil er zit tussen die twee, maakt het nog veel uit of je een originele voeding gebruikt?

Ik heb verder nog wat kleine meuk als ledjes en snoertjes liggen van mijn Arduino, dus daar valt volgens mij ook nog mee te spelen. Maar zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het bestellen van een Raspberry Pi 3 of hebben jullie nog tips wat goed is om, als beginner, op te letten of ook gelijk te bestellen?

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
@Kid_Stevie Voor wat jij wilt is de voeding niet zo'n issue. Veel mensen staren zich blind op het amperage, maar het usbkabeltje is veel vaker de beperkende factor IMHO. Met die voedingen van SOSSolutions, waar het kabeltje aan de lader vast zit, heb je dat probleem niet, en 2A volstaat voor wat je wilt doen prima.
Als je met de google voice spullen aan de gang wilt, zul je sowieso een microfoon moeten aansluiten. Ook is de geluidskaart van de rpi van matige kwaliteit, misschien is het een optie om meteen een externe geluidskaart er bij te kopen.

Edit: ik zie nu pas dat je het over een hele kit hebt met hardware erbij. Volgens mij is dat niet eens nodig om met de Google voice SDK op een pi aan de gang te gaan.

u_nix_we_all wijzigde deze reactie 19-09-2017 16:43 (13%)

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• Kid_Stevie
  • Niet online
quote:
u_nix_we_all schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:41:
@Kid_Stevie Voor wat jij wilt is de voeding niet zo'n issue. Veel mensen staren zich blind op het amperage, maar het usbkabeltje is veel vaker de beperkende factor IMHO. Met die voedingen van SOSSolutions, waar het kabeltje aan de lader vast zit, heb je dat probleem niet, en 2A volstaat voor wat je wilt doen prima.
Als je met de google voice spullen aan de gang wilt, zul je sowieso een microfoon moeten aansluiten. Ook is de geluidskaart van de rpi van matige kwaliteit, misschien is het een optie om meteen een externe geluidskaart er bij te kopen.

Edit: ik zie nu pas dat je het over een hele kit hebt met hardware erbij. Volgens mij is dat niet eens nodig om met de Google voice SDK op een pi aan de gang te gaan.
Dankjewel voor zo'n snelle reactie :)

Klopt, zou volgens mij ook goed zonder die kit kunnen, maar het leek mij wel een handig basis om eens mee aan de slag te gaan omdat alles daar ook gewoon in zit en ik dus niet alles bij elkaar hoef te zoeken waarbij het een en ander weer afwijkt van tutorials/uitleg/etc.

In de AIY kit van Google zit ook al een Voice HAT microphone board, maar een eventuele externe geluidskaart is misschien wel een goed idee. Er zit ook een 3” speaker in de kit, deze (en de geluidskaart) zal voor spraak wel voldoende zijn, maar als ik ook muziek wil afspelen is het dus wel slim om daar even naar te kijken.
Ik zie iig al verschillende varianten HiFiBerry DAC+ light / RCA+ / Pro, die het denk ik mogelijk maken om het geheel op mijn bestaande versterker aan te sluiten, goed om eens naar te kijken en in te verdiepen.

Thanks voor de tips iig!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-07 19:37

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Holy crap! Moet zoiets nou echt ZOVEEL kosten :?

Ik heb echt het idee als je "Raspberry Pi" erbij zet dat je dan je marge drie keer mag verhogen of zo... damn!

Misschien maar eens zoiets erbij kopen dan : pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card
Heb ik het idee dat ik minder word opgelicht, ook al waren deze ooit a ¤ 15-20 tekoop :)

HELP GoT TO THE TOP
DPC GoT WhatPulse Team :)

• Dwarlorf
quote:
nero355 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 01:15:
[...]

Holy crap! Moet zoiets nou echt ZOVEEL kosten :?

Ik heb echt het idee als je "Raspberry Pi" erbij zet dat je dan je marge drie keer mag verhogen of zo... damn!

Misschien maar eens zoiets erbij kopen dan : pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card
Heb ik het idee dat ik minder word opgelicht, ook al waren deze ooit a ¤ 15-20 tekoop :)
Duur is natuurlijk betrekkelijk. Ik kan me voorstellen dat je het een hoog bedrag vind zeker tov de prijs van de pi. Het is ook niet massa geproduceerd dus dan liggen de prijzen vaak 'hoger'. Maar je wordt sowieso niet opgelicht want het is mooi spul en het werkt allemaal als een tierelier. Daarnaast is het ook mooi compact, zeker tov van een externe oplossing.
Ik heb ook andere producten van Iqaudio (zie mijn audio have list) zoals een dac/amp combo. Ik vind het qua geluid niet onderdoen voor mijn Denon DA-300USB DAC & Audioengine N22 combo a 520 euro. Als ik van te voren had geweten dat het iqaudio spul zo goed klonk dan had ik die 520 euro in mn zak gehouden ten faveure van het bedrag van ongeveer 150 euro voor de pi combo

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Nog wat bruikbare info om de Rpi qua beveiliging te optimaliseren (zeker als je deze aan internet hangt):

https://makezine.com/2017...rry-pi-against-attackers/

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Nu bezig op PiVPN op de Rpi te installeren.
http://www.pivpn.io

kan mooi, nu naast Pi-Hole, Bitcoind full node etc. op 1 pi snorren in mijn netwerk. Nu even geduldig wachten op het genereren van 4096bits secure keys.....

Toch maar wachten deze vpn werkt nog niet met Stretch

NielsTn wijzigde deze reactie 29-09-2017 12:20 (11%)

• Fiat Power
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-07 13:00
Ik heb al een tijdje een Raspberry draaien, zonder problemen. Onlangs weer eens ingelogd om te updaten (met mijn beperkte linux-kennis). Echterrr, nu start ie niet meer goed op. Ik krijg het gebruikelijke riedeltje, maar halverwege het booten krijg ik een zwart scherm met knipperende cursor. Schijnbaar is er dus iets fout gegaan.

Kan ik op de een of andere manier dit herstellen, zonder dat de data aangetast wordt? Kan ik bv. via een recovery mode (oid) het OS opnieuw installeren, met behoud van de /home/-map?

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam
Goede fysio nodig?JoinTogether Fysiotherapie en Orthomanuele Therapie

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-07 14:06
quote:
Fiat Power schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:00:
Ik heb al een tijdje een Raspberry draaien, zonder problemen. Onlangs weer eens ingelogd om te updaten (met mijn beperkte linux-kennis). Echterrr, nu start ie niet meer goed op. Ik krijg het gebruikelijke riedeltje, maar halverwege het booten krijg ik een zwart scherm met knipperende cursor. Schijnbaar is er dus iets fout gegaan.

Kan ik op de een of andere manier dit herstellen, zonder dat de data aangetast wordt? Kan ik bv. via een recovery mode (oid) het OS opnieuw installeren, met behoud van de /home/-map?
Geen idee of er een recovery mode bestaat. Als alternatief kan je de sd kaart in een Linux pc stoppen (mocht je standaard geen Linux draaien dan kan dat ook tijdelijk van een USB stick met bijvoorbeeld Rufus).
Vervolgens kan je de data van de home map kopiëren. Daarna een vers image op de sd kaart en als deze weer draait de home map terug kopiëren via SCP.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

quote:
Fiat Power schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:00:

Inloggen met ssh/putty?
Ftp gebruiken om eea veilig te stellen?
Misschien een nieuwe SD kaart paraat leggen?

NielsTn wijzigde deze reactie 30-09-2017 11:29 (3%)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:07

Yucon

*broem*

Willen jullie even meedenken? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Sinds ca 1,5 jaar werk ik met Pi's als LoRaWAN gateway dus ik ben redelijk bekend met die dingen zelf. Nu wil ik er ook een gaan gebruiken als speelcomputertje voor m'n dochter van 5. Google stikt van zoekresultaten om kinderen van een jaar of 8 te leren programmeren met zo'n Pi maar dat is nu natuurlijk te hoog gegrepen. Ik kan niet goed iets zinvols vinden voor jongere kinderen. Iets als rekenspelletjes. Dat is er vast wel, maar dat sneeuwt onder door de programmeer hits.

Heeft iemand een tip voor wat zoektermen?

edit: stom, ik moest natuurlijk de leeftijd in de zoekopdracht meenemen en niet 'young' of zoiets. Lukt nu veel beter, ik ga er eens doorheen worstelen.

Yucon wijzigde deze reactie 30-09-2017 11:47 (11%)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

quote:
Yucon schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:42:
Willen jullie even meedenken? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Sinds ca 1,5 jaar werk ik met Pi's als LoRaWAN gateway dus ik ben redelijk bekend met die dingen zelf. Nu wil ik er ook een gaan gebruiken als speelcomputertje voor m'n dochter van 5. Google stikt van zoekresultaten om kinderen van een jaar of 8 te leren programmeren met zo'n Pi maar dat is nu natuurlijk te hoog gegrepen. Ik kan niet goed iets zinvols vinden voor jongere kinderen. Iets als rekenspelletjes. Dat is er vast wel, maar dat sneeuwt onder door de programmeer hits.

Heeft iemand een tip voor wat zoektermen?

edit: stom, ik moest natuurlijk de leeftijd in de zoekopdracht meenemen en niet 'young' of zoiets. Lukt nu veel beter, ik ga er eens doorheen worstelen.
Ik weet niks voor de Pi, maar is een tablet met wat educatieve games dan niet handiger?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:07

Yucon

*broem*

quote:
Marzman schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:56:
[...]
Ik weet niks voor de Pi, maar is een tablet met wat educatieve games dan niet handiger?
Daar lijkt het wel op. Ik heb met een uurtje zoeken eigenlijk maar 1 ding gevonden en dat was ook nog vrij suf. Tja, die pi lag hier en een tablet niet dus dan was dat een voor de hand liggende eerste keus.

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
quote:
Yucon schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:38:
[...]

Daar lijkt het wel op. Ik heb met een uurtje zoeken eigenlijk maar 1 ding gevonden en dat was ook nog vrij suf. Tja, die pi lag hier en een tablet niet dus dan was dat een voor de hand liggende eerste keus.
Ik denk dat een micro:bit wat meer geschikt is voor die leeftijdsgroep als het je puur om het educatieve gaat. Maar ook dat is heel erg gericht op het leren van techniek, zonder bestaande interesse daarin kom je denk ik niet zo ver. Dan is een tablet idd handiger.

• Arjan A
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20-07 21:53
Wie nog interesse heet in de Google AIY-kit, ik kreeg een mailtje van de Pi-hut dat er weer 3000 onderweg zijn: https://thepihut.com/prod...2b005e0&mc_eid=9ecd09fd9b

Canon EOS
Fotoblog · Canvas aan de muur

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Leuk project, maar ik denk dat het binnenkort in alle androidtv kastjes zit (zie bericht op Frontpage over de Nvidia Shield) en dat lijkt me handiger.

Op zich zou het op mijn Pi met Mele afstandbediening met microfoon ook al moeten kunnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:58

TommyGun

Stik er maar in!

Gisteren even gezocht naar het uitschakelen van de leds (RPI3) en dat is kinderlijk eenvoudig zeg :)

https://forum.libreelec.t...s/?postID=50844#post50844
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/bash

# Turn off system LEDs
echo none > /sys/class/leds/led0/trigger
echo 0 > /sys/class/leds/led0/brightness

echo none > /sys/class/leds/led1/trigger
echo 0 > /sys/class/leds/led1/brightness
# Download llctl and disable RJ45 LEDs
mkdir -p ~/bin
if [ ! -f ~/bin/llctl ]; then
    wget -O ~/bin/llctl "https://drive.google.com/uc?id=0B-6zmEDJwxZEbmJkU3g2MlhMQWs&export=download"
    chmod +x ~/bin/llctl
fi
~/bin/llctl f0 l0 d0

Alleen zelf nog even de package hosten :)

TommyGun wijzigde deze reactie 05-10-2017 11:33 (55%)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online
Ik probeer net mijn repos te syncen op mijn Pi (2 Model B) maar ik kreeg een heleboel junk op mijn terminal. Een reboot wil ook weinig doen en na een harde power-off is mijn Pi helemaal dood... Ofja, waarschijnlijk de image. De twee lampjes branden constant, ssh is dood en het is niet meer op het netwerk.

YouTube: Is my pi dying?

Het rare is dat de "rest" het nog prima deed: nginx en node.js voor een private file host. Ik twijfelde nog of het een goed idee was om de stroom eraf te halen, blijkt van niet :+

Kan ik de image nog redden, of is het weer alles opnieuw opzetten? Kan ik dit in de toekomst voorkomen?

ikt wijzigde deze reactie 12-10-2017 23:42 (7%)

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
ikt schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:40:
[...]

Kan ik de image nog redden, of is het weer alles opnieuw opzetten? Kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Je kan sowieso even een image trekken van de kaart met dd of Win32DiskImager, zodat je meerdere dingen kunt testen.

Krijg je helemaal geen beeld meer na het herstarten van de Pi? Heb je het al met een andere kaart getest?

Wat voor merk+type MicroSD-kaart heb je?

• PE4000
Om een img/iso/zip/etc image over te zetten naar een USB2.0/USB3.x Memory Stick, SD-kaart, MicroSD-kaart, gebruik ik de laatste tijd Etcher, wat bij mij goed werkt.
Kan gebruikt worden met de volgende besturing systemen: Windows/macOS/Linux.
Download en start de applicatie en ga naar Settings (tandwiel-icon) en controleer of Include unstable update channel op uit staat en de resterende items op aan staan.
Na het schrijven van een image naar een extern opslagmedia, verifieert Etcher de data van de 'kopie' met de 'bron'.

ps.ik gebruik 'indien mogelijk' altijd een portable software versie... No installation required.

Het zou best kunnen dat dit 'tooltje' al eens eerder in dit topic is vermeld...
...zo Ja, zie dit dan als een uitgebreide aanvulling.

• ikt
  • Nu online
quote:
Evanescent schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:50:
[...]

Je kan sowieso even een image trekken van de kaart met dd of Win32DiskImager, zodat je meerdere dingen kunt testen.

Krijg je helemaal geen beeld meer na het herstarten van de Pi? Heb je het al met een andere kaart getest?

Wat voor merk+type MicroSD-kaart heb je?
Ik heb mijn Pi enkel aan een netwerk hangen voor ssh toegang, maar ik zal vanmiddag proberen een scherm te gebruiken.

Kaart is een 16GB microSD kaart van SOS Solutions (Class 10), die ik voor de Pi had gehaald.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
ikt schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:47:
[...]

Kaart is een 16GB microSD kaart van SOS Solutions (Class 10), die ik voor de Pi had gehaald.
Ah, ja sorry maar dat is echt rommel eerste klas. Ik zou die terugsturen en je geld terugvragen. Die kaartjes sterven bij bosjes, heb ik helaas ook ervaren. Ik heb veel betere ervaring met de Samsung EVO's (die heb ik wel ergens in dit topic genoemd).

Je image ben je dus helaas kwijt.

• ikt
  • Nu online
quote:
Evanescent schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:05:
[...]

Ah, ja sorry maar dat is echt rommel eerste klas. Ik zou die terugsturen en je geld terugvragen. Die kaartjes sterven bij bosjes, heb ik helaas ook ervaren. Ik heb veel betere ervaring met de Samsung EVO's (die heb ik wel ergens in dit topic genoemd).

Thanks, ik dacht al dat de read/write snelheden niet echt iets waren om over naar huis te schrijven, en vooral access time was na een nieuwe image ook al niet perfect.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-07 22:58
quote:
TommyGun schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:33:
Gisteren even gezocht naar het uitschakelen van de leds (RPI3) en dat is kinderlijk eenvoudig zeg :)

https://forum.libreelec.t...s/?postID=50844#post50844
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/bash

# Turn off system LEDs
echo none > /sys/class/leds/led0/trigger
echo 0 > /sys/class/leds/led0/brightness

echo none > /sys/class/leds/led1/trigger
echo 0 > /sys/class/leds/led1/brightness
# Download llctl and disable RJ45 LEDs
mkdir -p ~/bin
if [ ! -f ~/bin/llctl ]; then
    wget -O ~/bin/llctl "https://drive.google.com/uc?id=0B-6zmEDJwxZEbmJkU3g2MlhMQWs&export=download"
    chmod +x ~/bin/llctl
fi
~/bin/llctl f0 l0 d0

Alleen zelf nog even de package hosten :)
https://github.com/nateober/RaspberryPI/tree/master/llctl dit is trouwens de source van die llctl, zelf ben ik niet zo van binaries zomaar op mijn systeem installeren, zeker niet van gdrive waarvan je bijna niet kan zien van wie of wat.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
quote:
[...]

Hier ook een SOS Solutions kaart van vorig jaar december: gisteren stuk gegaan. Ik ga proberen garantie te claimen.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Hulliee schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:47:
[...]

Hier ook een SOS Solutions kaart van vorig jaar december: gisteren stuk gegaan. Ik ga proberen garantie te claimen.
Ja, het is ongelofelijk dat ze die rommel blijven verkopen.

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:12

Pierre

Zucht

quote:
Evanescent schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:58:
[...]

Ja, het is ongelofelijk dat ze die rommel blijven verkopen.
Misschien moet je het omdraaien als koper van een Pi3 dan moet je niet eens dat kaartje erbij bestellen. Er zijn altijd mensen die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.

Pierre wijzigde deze reactie 13-10-2017 11:46 (5%)

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• HaTe
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14:53

HaTe

haat niet

Zelf maak ik elke zoveel tijd een backup van de hele SD kaart image op een netwerk share:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d%H%M")
MNTPOINT="/mnt/NAS_Media"
SHARE="//192.168.5.11/Media"
FOLDER="Backup/rpi"

if mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "$MNTPOINT is already mounted."
else
    echo "$MNTPOINT not mounted."
    echo "Mounting cifs share to $MNTPOINT"
    mount -t cifs -o credentials=/home/pi/cifspasswd $SHARE $MNTPOINT
fi

if ! mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "Failed mounting $MNTPOINT"
    exit 1
else
    echo "Begin writing to $MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img"
    dd if=/dev/mmcblk0 of="$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img" bs=64K status=progress
    echo "Finished writing image"
fi

BLKSIZE=$(blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0)
FILESIZE=$(stat --format="%s" "$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img")

if [ $BLKSIZE -eq $FILESIZE ]; then
    cd $MNTPOINT/$FOLDER
    OLDFILE=$(ls -t | tail -1)
    echo "Removing oldest backup $OLDFILE"
    rm $OLDFILE
else
    echo "Error: Backup not complete?"
fi

exit 0

Heb zelf ook zo'n SOS Solutions kaartje die het nu sinds het begin van het jaar doet, maar je weet nooit wanneer het mis gaat.

Bij dit script moet je zorgen dat de backups in een aparte map komen, want steeds het oudste bestand in de backup map wordt verwijderd!

Overigens heb ik het herstellen nog niet getest :P

HaTe wijzigde deze reactie 26-10-2017 16:38 (66%)
Reden: Script verbeterd

Specs

• ikt
  • Nu online
Ja hoor, kaartje is gewoon kapot...

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20-07 17:13

roeleboel

en zijn beestenboel

quote:
HaTe schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:48:
Zelf maak ik elke zoveel tijd een backup van de hele SD kaart image:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d")

if mountpoint -q /mnt/NAS_Media; then
    echo "/mnt/NAS_Media already mounted."
else
    echo "/mnt/NAS_Media not mounted."
    echo "Mounting cifs share to /mnt/NAS_Media"
mount -t cifs -o username=admin //nas/Media /mnt/NAS_Media
fi

echo "Begin writing to /mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img"
dd if=/dev/mmcblk0p2 of="/mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img" bs=1M status=progress

Heb zelf ook zo'n SOS Solutions kaartje die het nu sinds het begin van het jaar doet, maar je weet nooit wanneer het mis gaat.
Let er op dat je met /dev/mmcblk0p2 NIET de volledige sd-kaart hebt: je mist de 'boot' partitie. (je hebt wel de volledige data/linux -partitie, maar hiermee alleen kan je niet eenvoudig een dump doen op een nieuwe kaart en weer vertrokken zijn)
Als je de volledige kaart wil moet je /dev/mmcblk0 nemen... (let wel: bij een dump terug op sd moet je dan uiteraard wel naar gelijke grootte of groter gaan)

Verder: dank voor het script, deze ga ik even automatiseren :) (scheelt weer een hoop gedoe)

roeleboel wijzigde deze reactie 13-10-2017 12:08 (3%)

• HaTe

HaTe

haat niet

quote:
roeleboel schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:07:
[...]

Let er op dat je met /dev/mmcblk0p2 NIET de volledige sd-kaart hebt: je mist de 'boot' partitie. (je hebt wel de volledige data/linux -partitie, maar hiermee alleen kan je niet eenvoudig een dump doen op een nieuwe kaart en weer vertrokken zijn)
Als je de volledige kaart wil moet je /dev/mmcblk0 nemen... (let wel: bij een dump terug op sd moet je dan uiteraard wel naar gelijke grootte of groter gaan)
Thanks! Ga ik dat even aanpassen :)

Specs

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Backup maken is sowieso belangrijk. Om de maand een image backup en dagelijks een sql-dump van mijn data naar mijn NAS.

Overigens vind ik zo'n SOS Solution kaartje nu ook weer niet goedkoopste kaartje voor 9,-. Ik heb RMA aangevraagd.

• Evanescent
  • Niet online
quote:
Pierre schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Misschien moet je het omdraaien als koper van een Pi3 dan moet je niet eens dat kaartje erbij bestellen. Er zijn altijd mensen die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Bij de kits die ze leveren heb je geen keuze voor een A-merk kaartje. Voorheen leverde zij niet eens A-merk kaartjes. Nu wel Sandisk, zie ik.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Zelf maak ik elke zoveel tijd een backup van de hele SD kaart image op een netwerk share:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d")

else
fi

dd if=/dev/mmcblk0 of="/mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img" bs=1M status=progress

Kan dat terwijl de RPi draaiende is?

Oscar Wilde

• HaTe

HaTe

haat niet

quote:
Raven schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:43:
[...]

Kan dat terwijl de RPi draaiende is?
Yep, je kan dus gewoon een cronjob instellen om het bijvoorbeeld elke week uit te voeren.

Specs

• ronaldvs
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-07 22:27
quote:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d")

else
fi

dd if=/dev/sda bs=1M | gzip > "/mnt/NAS_Media/rpi_image_$NOW.img"

Bedankt voor het script. Bijzonder nuttig, ik had al een tijdje in mijn hoofd dat ik een backup van mijn beide Raspberries zou moeten maken.

Ik heb het hierboven een beetje aangepast aangezien/dev/mmcblk0 bij mij niet werkte en ik de backup wilde comprimeren.

Specs

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

Zojuist met apt-get update/dist upgrade een aanvulling van/over WPA2 voorbij zien komen (ik draai Stretch). Is dat wellicht een fix voor het KRACK gebeuren van afgelopen dagen? #dtv

Ja dus: https://raspberrypi.stack...r-wi-fi-wpa2-krack-attack

NielsTn wijzigde deze reactie 18-10-2017 00:03 (22%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*zucht*

* Raven dacht even dat het upgraden van Jessie naar Stretch op een van de Pi's mis was gegaan
De Pi was na herstart niet bereikbaar. Bleek ie het in /etc/network/interfaces statisch ingestelde adres te hebben verwijdert om een ander adres via dhcp op te vragen 8)7

Oscar Wilde

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-07 12:25
Ik heb iets vreemds.
Ik schrijf Stretch Lite naar een SD-card, maar vervolgens kan ik met geen mogelijkheid een 'ssh'-bestand aanmaken in de boot-partitie. (zodat ik de installatie headless kan uitvoeren)

Ik heb de image zowel met macOS (ApplePi-Baker) als met windows (Win32diskimager) geschreven.
De boot-partitie wordt gewoon gemount, maar ik kan op zowel windows als macOS geen bestand aanmaken.

Ik heb helaas geen linux bak bij de hand.

Hopen dat iemand mij hier kan helpen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft de geheugenkaart soms zo'n schrijfbeveiliging knopje erop zitten? Al zou het wegschrijven van de image dan ook mis moeten gaan (toch?).

Oscar Wilde

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 14-07 12:25
Ja, dat zou je denken.
Het lijkt erop dat de microSD gaar is. Waarschijnlijk corrupt geraakt door de raspberry.

Ik heb een nieuwe SD-kaart besteld en zal de voeding van de raspberry nakijken.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
[...]

Ik moet je toch even uit de droom helpen, ik was ook fan van de samsung evo kaartjes, en ik gebruikte ze dan ook overal voor (3x in een pi, en 2x in telefoons), maar van de 6 kaartjes die ik in mijn bezit had, werken er anderhalf jaar later nog maar 2. Ben nu weer terug bij Sandisk.

Edit: Ik begin te twijfelen na Raven's reactie hieronder, het zou ook de sandisk ultra kunnen zijn.

Magic wijzigde deze reactie 26-10-2017 16:00 (6%)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-07 14:06
quote:
Magic schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:49:
[...]

Ik moet je toch even uit de droom helpen, ik was ook fan van de samsung evo kaartjes, en ik gebruikte ze dan ook overal voor (3x in een pi, en 2x in telefoons), maar van de 6 kaartjes die ik in mijn bezit had, werken er anderhalf jaar later nog maar 2. Ben nu weer terug bij Sandisk.
Ik kan me voorstellen dat de een kaart in de pi anders "aangesproken" wordt dan een kaart in de telefoon (veel read/write in de pi, minder in de telefoon?). Zijn de vier gesneuvelde kaartjes kapot gegaan in de Pi's, in de telefoons of een combinatie van beide?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
alesandro_46 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:58:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de een kaart in de pi anders "aangesproken" wordt dan een kaart in de telefoon (veel read/write in de pi, minder in de telefoon?). Zijn de vier gesneuvelde kaartjes kapot gegaan in de Pi's, in de telefoons of een combinatie van beide?
1 van de 2 welke ik in een telefoon gebruikte, en 3 van de 4 welke in de pi gebruikt werden. Bijzondere is dat 1 van die pi's uit mijn RetroPie installatie komen en die sluit ik alleen aan wanneer ik wil retrogamen. Kaartje is dus maar 1x geinstalleerd, en misschien een uurtje of 20 gebruikt. Toen heeft ie een paar maand stil gelegen, en toen ik hem weer wilde gebruiken was hij dood. Ook frappant is dat degene die de meeste schrijfbewerkingen heeft (spotnet servertje) de enige is die nog in een pi draait.

Ik moet wel bekennen dat ze allemaal bij de action vandaan komen, dus wellicht die van lagere kwaliteit zijn geweest. ze zijn echter niet allemaal tegelijk gekocht,

Magic wijzigde deze reactie 26-10-2017 15:06 (8%)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Magic schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:49:
[...]

quote:
Magic schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:03:
Ik moet wel bekennen dat ze allemaal bij de action vandaan komen, dus wellicht die van lagere kwaliteit zijn geweest. ze zijn echter niet allemaal tegelijk gekocht,
De Action verkoopt bij mijn weten geen EVO's, wel de half rode half grijze kaartjes uit SanDisk's Ultra serie. Die zijn inderdaad bagger, vallen zo ineens uit het niets uit (bij mij in smartphones), Google levert daar nogal wat hits op. Heb er toen nog een teruggestuurd naar de fabrikant, krijg ik hetzelfde model terug :/

Oscar Wilde

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Raven schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:39:
[...]

[...]

De Action verkoopt bij mijn weten geen EVO's, wel de half rode half grijze kaartjes uit SanDisk's Ultra serie. Die zijn inderdaad bagger, vallen zo ineens uit het niets uit (bij mij in smartphones), Google levert daar nogal wat hits op. Heb er toen nog een teruggestuurd naar de fabrikant, krijg ik hetzelfde model terug :/
hmm, nu begin ik te twijfelen. Het kaartje wat ik toevallig mee heb (en werkt) is wel een EVO welke ik zeker bij de action vandaan heb. Maar het zou goed kunnen dat dat de rest die sandisk zijn, mn nieuwe kaartjes zijn allemaal Sandisk Extreme.

Ik edit even mijn voorgaande reactie tot ik het zeker weet.

• HaTe

HaTe

haat niet

quote:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/bin/bash
NOW=$(date +"%Y%m%d%H%M")
MNTPOINT="/mnt/NAS_Media"
SHARE="//192.168.5.11/Media"
FOLDER="Backup/rpi"

if mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "$MNTPOINT is already mounted."
else
    echo "$MNTPOINT not mounted."
    echo "Mounting cifs share to $MNTPOINT"
    mount -t cifs -o credentials=/home/pi/cifspasswd $SHARE $MNTPOINT
fi

if ! mountpoint -q $MNTPOINT; then
    echo "Failed mounting $MNTPOINT"
    exit 1
else
    echo "Begin writing to $MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img"
    dd if=/dev/mmcblk0 of="$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img" bs=64K status=progress
fi

BLKSIZE=$(blockdev --getsize64 /dev/mmcblk0)
FILESIZE=$(stat --format="%s" "$MNTPOINT/$FOLDER/rpi_image_$NOW.img")

if [ $BLKSIZE -eq $FILESIZE ]; then
    cd $MNTPOINT/$FOLDER
    OLDFILE=$(ls -t | tail -1)
    echo "Removing oldest backup $OLDFILE"
    rm $OLDFILE
else
    echo "Error: Backup not complete?"
fi

exit 0

Ik heb bovenstaande script nu ook zelf in een cronjob staan en hem daarvoor aangepast. Vergeleken met de oude versie zit er extra error catching ingebouwd en verwijderd hij het oudste bestand uit de map na een succesvolle backup.

HaTe wijzigde deze reactie 26-10-2017 18:05 (8%)

Specs

• Impstoker
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-07 14:32
quote:
HaTe schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:10:
[...]

Ik heb bovenstaande script nu ook zelf in een cronjob staan en heb wat extra error catching ingebouwd en dat hij het oudste bestand uit de map verwijderd na een succesvolle backup.
Dat klinkt super handig! Zin om die hier te delen voor de noobs onder ons? :w

• HaTe

HaTe

haat niet

quote:
Impstoker schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

Dat klinkt super handig! Zin om die hier te delen voor de noobs onder ons? :w
Yes, dat is het bovenstaande script ;)
Ik neem aan dat je wel weet hoe je een cron moet maken?

Specs

• Impstoker
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15-07 14:32
quote:
HaTe schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:52:
[...]

Yes, dat is het bovenstaande script ;)
Ik neem aan dat je wel weet hoe je een cron moet maken?
Yes, ik had alleen niet door dat je het gequote script al had aangepast.
Thnx! _/-\o_

• HaTe

HaTe

haat niet

Het wordt hier trouwens wel afgeraden om op deze manier te backuppen, maar ik ben al lang blij dat ik de configuratiefiles terug kan halen mocht het na herstellen niet goed werken.
Iemand zegt om zeker "fsck" te runnen na het herstellen van de backup.

Specs

Pagina: 1 ... 27 ... 34 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True