Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:47
Heb nu mijn Plex Mediaserver met AP router functies aan de praat.
Echter, als ik onze mini externe hdd (Samsung 1,8 inch oid) er aan hang, dan werkt het, maar na enige tijd gooit hij zichzelf eruit. Kan me niet voorstellen dat deze zoveel energie verbruikt. Maar ook volgens de GUI van Jessie stopt hij waardoor hij zonder veilig verwijderen gedisconnect wordt.
Kan het toch een hoog energie verbruik zijn? Of wellicht energie instellingen?
Dan zou ik voor een andere HDD moeten gaan met 2 usb stekkers en er dan eentje in mijn powerbank stoppen.

Als het draait werkt het verder prima. Pi 3 is niet sterk genoeg om een volledige BD rip te transcoden. De originele versie versturen lukt iig ook niet vanwege dat de wifi verbinding niet snel genoeg is (zo lijkt het, maar alles draait natuurlijk via usb, ook de interne wifi).

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 14-06-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Arunia Ik heb hier een 2.5" Samsung, die ik via een powered usb-hub heb aangesloten.
De Pi 3 is bij het opstarten een stroomvreter, net zo als een 2.5" usb hdd.
Ik gebruik daarvoor Disk Tools voor.
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install gnome-disk-utility

Daarna bij Accessoires kijken bij Disks
Hard Disk selecteren >> Drive Settings >> Standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@PE4000
Heb het geinstalleerd, maar Drive Settings is grijs bij mij. Zowel op de HDD als op de SD card.
Weet niet of het met rechten te maken heeft oid. Ben nog erg nieuw. Probeer veel dingen uit en volg heel veel uitleg op internet.
Het is overigens een externe hdd 1.8 inch met maar 1 kabeltje eraan. Dus power via usb, maar verwacht dat die nu niet zo heel veel uit de poort trekt. Of ik vergis me uiteraard heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Komt die wel in je overzicht lijst voor van disks. En zie je die HDD icoon wel op het scherm? Anders opnieuw opstarten. Normaal gesproken worden usb/sitcks/hdds automatisch gemount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@PE4000
Beide komen idd in het overzicht voor en kan ook de partities zien, maar wanneer ik "drive settings" wil kiezen, dan is die optie grijs zowel de hdd als SD kaart.

Ik denk dat ik het heb gevonden. De schijf zal toch teveel verbruiken ongeacht dat het een 1.8inch variant is. Eens kijken naar een mini USB Y splitter kabel. Volgens mij kun je die gewoon gebruiken op ieder apparaat voor meer stroom. Dan valt nog te testen of ik beide zonder problemen op de Pi kan steken om de voeding van 1 plek te krijgen. Scheelt weer adapters.

[ Voor 51% gewijzigd door Arunia op 14-06-2017 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
GekkePrutser schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 01:42:
[...]

Ik heb geen nest spullen maar wat is het probleem op de pi 2? Te traag, plugin niet ondersteund? Op zich zijn het de normale desktop browsers dus het moet op zich gewoon werken.

Als je je nest inlog (per PM!!) kan geven (en daarna weer veranderen natuurlijk!) Kan ik het wel voor je proberen natuurlijk. Morgenavond. Je zou er ff een tijdelijk wachtwoord op kunnen zetten. Of misschien weet iemand anders het hier wel, natuurlijk.
Ik heb je een DM verzonden :) Het probleem is dat de site gewoon heel traag werkt en daardoor (?) artifacts veroorzaakt. Het is allemaal HTML5 dus plugins komen er niet aan de pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Op dit moment aan het kijken naar de WD PiDrive met bijbehorende behuizing. Ziet er wel netjes uit. Ze hebben ook nog een SATA module, maar daar is met een normale 2,5inch behuizing geen plek meer echt voor.
Dat of een Y-splitter kabel voor de externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-10 15:11
Ik wil graag een RPi3 monteren op een houten plank (waar ik vanaf de onderkant niet bij kan).

Ik zit nu te kijken naar PCB Mounting feet, maar zie dat ze allemaal een M3 moer hebben. Werkt dit ook voor de RPi3? Want die heeft volgens mij M2.5 gaten..

Ik zoek dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://http2.mlstatic.com/conjunto-de-pezinhos-pcb-feet-para-placas-de-arcadesdiversos-D_NQ_NP_14091-MLB4329162716_052013-F.jpg
Zoals bv hier: https://nl.aliexpress.com...me-board/32646107431.html

Heeft er iemand ervaring met zulke mounting feet? Of heeft iemand een ander beter idee om dit voor elkaar te krijgen? (Liefst zonder hele behuizing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Gewoon kleine houtschroeven direct in het hout draaien? Evt met wat plastic ringetjes of busjes er tussen als afstandhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Even asociaal cross-posten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J4CgRT99kn8jr9DxLY51KX5z/full.jpg

Hij is binnen :D!
Nooit eerder met zo een ding gewerkt, dus was gelijk wel even leuk knutselen.

SSH aan, default password gewijzigd, en gaan met die bes!

Hebben jullie je Raspberry ook gewoon geforward, dus dat die via WAN op SSH te benaderen is?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:27
Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:16:

[afbeelding]

Hebben jullie je Raspberry ook gewoon geforward, dus dat die via WAN op SSH te benaderen is?
Sowieso ook je user veranderen als je het via internet benaderbaar maakt. Volgens mij moet het kunnen, maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan het gebruik van Openvpn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:16:

[afbeelding]

Nein! install openVPN server, en pleur alleen de OpenVPN poort open, zo kan je lekker SSH'en en alle andere interne dingen doen via de VPN. Stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Lennyz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:26:
Sowieso ook je user veranderen als je het via internet benaderbaar maakt. Volgens mij moet het kunnen, maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan het gebruik van Openvpn.
Dacuuu schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:26:
Nein! install openVPN server, en pleur alleen de OpenVPN poort open, zo kan je lekker SSH'en en alle andere interne dingen doen via de VPN. Stuk veiliger.
Dit kan gewoon samen/tegelijk met Retropie (waarop Kodi draait) zonder noemenswaardige prestatieverlies?
(Hij staat nu nog niet open, wilde eerst zeker weten of het wel slim was)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:29:
[...]

[...]

Dit kan gewoon samen/tegelijk met Retropie (waarop Kodi draait) zonder noemenswaardige prestatieverlies?
(Hij staat nu nog niet open, wilde eerst zeker weten of het wel slim was)
Dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ik heb even rondgeneusd, en vindt wel diverse tutorials over hoe ik OpenVPN via de CLI moet installeren (dus dat moet wel lukken straks), maar niet hoe ik het moet gebruiken, of SSH via dat moet laten lopen.

Enige pointers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:27:
[...]

Ik heb even rondgeneusd, en vindt wel diverse tutorials over hoe ik OpenVPN via de CLI moet installeren (dus dat moet wel lukken straks), maar niet hoe ik het moet gebruiken, of SSH via dat moet laten lopen.

Enige pointers?
Via SSH werkt het in elk geval goed, ik heb ook een add-on gevonden voor Open VPN in Kodi maar die werkt soms. Op dit moment weer niet. Via ssh werkt het altijd en zie ik ook beter of de connectie gelukt is (duurt altijd even).

Met de afstandbediening zou fijner zijn, maar even inloggen met ssh en een paar keer op het pijltje omhoog tot het juiste commando voorbij komt valt ook wel mee.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 11:27:
[...]

Enige pointers?
Gewoon via deze manier installeren.

http://www.pivpn.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Lennyz schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:45:
[...]

Gewoon via deze manier installeren.

http://www.pivpn.io/
Die had ik al gevonden, maar die was mij niet duidelijk genoeg.

https://raspberrytips.nl/...om-openvpn-te-installeren

Werkt dan een stuk fijner voor een noob als mij ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dacuuu schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 09:26:
Jij houdt van tunnels in tunnels of zo ?! :+

Als je nog meer apparaten via SSH hebt op je netwerk dan kan dat, maar ik gok dat hij alleen de Pi heeft dus SSH + Private/Public keys is dan genoeg :)

Anyway...
Welke optie je ook gebruikt : Hou alles goed up-to-date wat betreft security patches!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik kan het niet met google vinden, maar op dit moment ben ik met een uitgebreid projectje bezig voor mijn Pi3.
Combinatie van Plex Mediaserver, AP en pi-imgtank. Daarbij ben ik van plan om een WD pidrive aan te schaffen en de behuizing hiervoor en zowel de pi UPS als wellicht de mogelijkheid om de pibrella aan te sluiten. Die laatste omdat deze 3 leds heeft zodat je kunt zien of pi-imgtank nog bezig is met het backuppen van de foto's van de geheugenkaartjes.

Jammer is alleen dat er überhaupt geen behuizingupgrades zijn zodat je de originele behuizing met een hoger deksel kunt gebruiken. Dat zou voor mij iig een hoop schelen qua afwerking.

De reden dat ik me afvraag of zowel de pi ups als de pibrella tegelijk werken is omdat ze beide op dezelfde pinnen zitten. Verwacht niet dat ze beide tegelijk aangestuurd worden, maar wel beide aangesloten. Grote kans dat het gewoon niet kan en ik dus een ups oplossing moet gaan zoeken of geen pibrella gaan gebruiken.

Het ding wordt aangesloten qua voeding in de auto voor de zomervakantie (2,5 dag heen en 2,5 dag terug reis) zodat we daar backups kunnen maken van de foto's en dat we onderweg voor de lange afstand films en series kunnen streamen naar de iPad van onze dochter en dat mijn vrouw ook iets kan kijken.

Wat ook nog zou kunnen is onderweg de ups opgeklikt en op vakantie zelf verwisselen met de pibrella.
Zou volgens mij wel moeten werken.

Heb iig de volgende UPS gevonden:RPI USV+ Duitse makelij en daar kun je gewoon andere modules nog op zetten. Die gaat hem wel worden. Echter jammer dat het een stukje meer kost om hem hier te krijgen.
Dan nog oplaadbare 9V batterij erbij en klaar.
Beide modules erop klikken en software installeren en instellen en dan ben ik klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Arunia op 19-06-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Toch maar even een los berichtje. Van Cyntech en een ander merk heb je behuizingen met spacers. Het enige wat er niet in gaat is de HDD zelf. De behuizing van WD is wat groter en daar past de oorspronkelijke behuizing van Pi zelf wel gewoon op.

Denk dat ik wel die behuizing ga nemen, daarbij dan de Cyntech behuizing met 2 spacers en op het bordje de Pi UPS+ en de Pibrella. Kan niet vinden of de Pi UPS+ in de originele behuizing past van de Pi zonder echte kunst en vliegwerk. Zou het los aan kunnen schaffen en later natuurlijk upgraden.
Het handigste zou zijn een oplossing waar alles in één keer in zou passen.
WD heeft ook nog een omvorm module van SATA naar USB. Maar dat maakt het allemaal een stuk groter. En om nou nog wat te gaan proberen ontwerpen om bovenstaande in één keer kwijt te kunnen, dat gaat me dan weer te ver.

WD heeft na lang zoeken een behuizing waar de pi en een hdd in kunnen. Dit zou wellicht met een sata adapter naar usb kunnen. Die verkopen ze ook. werkt alleen met de pidrive. De module is namelijk te lang. Daarbij kun je de behuizing dicht schuiven of hoog laten aan de hand van de hoogte van de modules op de pi. Dit zou dan wel ideaal zijn voor mijn doel.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 19-06-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ondertussen Western Digital leeggekocht.
Pidrive 1TB, behuizing 6x6 inch en adapter set voor 3A voor voldoende voeding van alles.
Kan ik beginnen met installeren. Daarna eens kijken als het werkt om bijvoorbeeld de Pi UPS erbij te kopen en dan de Pibrella om daar weer op te zetten. Maar eerst eens bekijken hoe die behuizing is. Heb er zin in.
Wellicht ooit een projectje met een SSD om standaard in de auto te hebben liggen, alhoewel gewoon lekker voor de vakanties is ook prima. Kan een Pi altijd op meerdere plekken gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Frank!in schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:20:
Ben benieuwd naar het eindresultaat @xost . Leuk project!
Gelukt hoor :+ nog niet 100% klaar maar ver genoeg :)

Raspberry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@xost Netjes! Erg gaaf.

Mijn project is redelijk aan zijn eindjes toe aan het komen.
Twijfel nog om het opnieuw te doen en dan de optie in de POS (denk ik) aan te zetten dat hij direct vanaf USB boot. Nadeel schijnbaar is dat dit een eenmalige actie is en je het nooit meer aan kan passen. Iig, wat ik zo lees. Aan de ene kant scary, maar aan de andere kant verwacht ik niet dat deze pi ooit anders aangesproken gaat worden. Een andere pi zal wellicht met een hele kleine usb stick (qua grootte, niet qua geheugen zeg maar) ook aangesproken gaan worden.

Mijn pi3 heeft nu een Pidrive van 1TB (waarvan ik hoop dat er ooit een SSD variant komt), daarop PMS en AP software. Dit werkt en ook het doorlussen via Eth0 zodat ik bestanden via winSCP kan pushen naar de pi. Uiteraard gaat het dan over films en series.

Zodra ze gekopieerd zijn maar eens gaan testen. Als dat volledig werkt en zonder problemen, dan maar eens kijken naar de PiUPS en de imagetank software.

Enige waar ik tegenaan loop is dat de pi in raspbian jessie een bliksemschicht geeft bij het kopieren van de bestanden via netwerk naar de pidrive. Hij blijft doorgaan, maar geen idee of het kwaad kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 27-06-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:38
xost schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:03:
[...]

Gelukt hoor :+ nog niet 100% klaar maar ver genoeg :)

[afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Hoe is het geluid dat eruit komt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Frank!in schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:02:
[...]

Dat ziet er netjes uit! Hoe is het geluid dat eruit komt? :)
Voor 10cm speakers bijzonder goed, de behuizing fungeert als klankkast waardoor er ook nog eens vol geluid uit kwam (was per ongeluk een bijkomstigheid). En kan nog best hard moet ik zeggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een Rpi3 en daarvoor een uitknop gemaakt volgens deze tutorial.

Dit is de schakeling:
http://www.raspberry-pi-g...-US/Abbildung-5_large.png
Dit is het script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Import the modules to send commands to the system and access GPIO pins
from subprocess import call
import RPi.GPIO as gpio
# Define a function to keep script running
def loop():
   raw_input()
# Define a function to run when an interrupt is called
def shutdown(pin):
    call('halt', shell=False)
gpio.setmode(gpio.BOARD) # Set pin numbering to board numbering
gpio.setup(7, gpio.IN) # Set up pin 7 as an input
gpio.add_event_detect(7, gpio.RISING, callback=shutdown, bouncetime=200) # Set up an interrupt to look for button presses
loop() # Run the loop function to keep script running

Het script zou bij booten gestart moeten worden doordat de regel python /home/pi/PiSupply/softshut.py
is toegevoegd aan /etc/rc.local volgens pagina 4 van de tutorial. Maar dat werkt dus niet.

Wanneer ik de Pi uitzet (sudo halt), stroom eraf en erop, dan is het script niet gestart.
Na handmatig starten van het script werkt de knop wel.

Waar gaat het fout?

ps.
Ik had al een tikfout uit de code gehaald en de gpio libraries toegevoegd, dat waren de eerste struikelblokken. Volgens mij is deze methode van een script starten wel vaker gebruikt toch?

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 28-06-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
zou er gewoon een systemd service voor maken. Want dit is één van die dingen die systemd gewoon véél makkelijker maakt.
https://wiki.archlinux.org/index.php/systemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BounceMeister schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:59:
Het script zou bij booten gestart moeten worden doordat de regel python /home/pi/PiSupply/softshut.py
is toegevoegd aan /etc/rc.local volgens pagina 4 van de tutorial. Maar dat werkt dus niet.
Heb je dat commando wel voor het exit commando in rc.local gezet?
('t is een hele simpele/domme fout, maar je weet maar nooit :P )

En voer direct na het opstarten en inloggen eens dmesg uit, mogelijk dat daar een foutmelding te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 28-06-2017 17:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Hij stond vóór (boven) de exit 0 inderdaad.

ik probeer het nu met crontrab.
sudo crontab -e
toegevoegd:
@reboot sudo python /home/pi/PiSupply/softshut.py &

gecontroleerd met crontab -i

Dat werkte niet, totdat ik het script veranderde in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Soft power off button, pin 1 (3V3), 6 (GND) en 7 (gpio pin 4)
# Momentary switch Normally Open, 2 pins: Button_1 and Button_2
# 3V3 to Button_1, GND via 10K to Button_2, Button_2 via 1K to gpio pin
import RPi.GPIO as gpio
import time

# Define function to keep script running
def loop():
        while True:
                time.sleep(1)

# Define a function to run when interrupt is called
def shutdown(pin):
        call ('halt', shell=False)

gpio.add_event_detect(7, gpio.RISING, callback=shutdown, bouncetime=200) # Set $

Dan werkt het wel, alleen vind ik het wel vreemd om continu een while loop te draaien om te kijken of er iemand op een knopje drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@BounceMeister Volgens mij is dit een beetje dubbelop:
sudo crontab -e
toegevoegd:
als je sudo crontab -e doet, wordt alles wat je toevoegt al met sudo uitgevoerd ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Brousant schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:50:
Wie heeft er een Geekworm Raspi UPS HAT boardje, en is er niet helemaal tevreden over (als UPS werkt het eigenlijk maar half)?

Technische informatie en suggesties voor aanpassingen kun je vinden op
https://brousant.nl/jm3/i...worm-ups-for-raspberry-pi en
https://brousant.nl/jm3/i...ple-modification-detailed
Ik zie je bericht nu pas hier in het topic, nadat ik jouw webpagina had gevonden via zoektochten over de Geekworm UPS.
Ik had bij mijn Geekworm UPS een lekkende battery pack gekregen, dus heb ik nu een (protected) 18650 batterij en een houder daarvoor.
Ik zit er wel aan te denken om die modificatie te doen, nog wel even een heel klein puntje voor m'n soldeerbout opzoeken. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PE4000
Daar is die weer: The MagPi, Issue 59 ~ July 2017 [PDF]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik zoek nog een split kabeltje om mijn pi in de auto met 2x voeding kan voeden. Wat je ook voor de externe schijven hebt zeg maar. Geen idee of dat zonder problemen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Arunia schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 15:39:
Ik zoek nog een split kabeltje om mijn pi in de auto met 2x voeding kan voeden. Wat je ook voor de externe schijven hebt zeg maar. Geen idee of dat zonder problemen gaat.
Dat lijkt me niet wijs. 2 schakelende voedingen parallel schakelen kan gevaarlijk zijn. Die kabels werken alleen op een computer, waarbij alle usb-poorten allemaal aan dezelfde voeding hangen.

Beter koop je gewoon één USB-lader die genoeg vermogen kan leveren dan er 2 parallel te schakelen. Als ze zo weinig vermogen hebben dat dat nodig zou zijn, zou ik ze sowieso gewoon wegflikkeren want dan zijn ze wel echt heel erg crappy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb thuis een adapter die 3A kan leveren. Zelfs daar zie je het bliksemschicht icoontje bij kopiëren van films met 2 HDDs. Nu doe ik dat via winscp.
Hij is met een pidrive voor in de auto. Mijn Anker 4 poort usb omvormer kan 1,5A per poort leveren. Dus de bron is hetzelfde apparaat. Denk dat dat dan wel op te lossen is met een splitter.

Wat ook nog kan is de pi met zijn eigen kabel koppelen aan die 4 poort adapter in de auto en de schijf op die manier.
Nu gaat de kabel van de voeding naar een splitter welke de pidrive voed en de pi zelf. En vanuit de schijf naar de usb poort van de pi voor data.

Denk dat ik de voed de pi zelf oplossing wel ga proberen. Kost me hoe dan ook twee aansluitingen.

[ Voor 35% gewijzigd door Arunia op 01-07-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Heb uitgevonden dat ik een "could not read rootfs" melding krijg. Komt er dus op neer dat er met de root op de pidrive iets niet goed is gegaan in de tussentijd. Vreemd, want hij zou vanuit de drive zelf moeten booten en niet vanaf een SD kaart. Dit heb ik zo geprogrammeerd. Gaat iig niet helemaal lekker zie ik. Nu uitzoeken waarom hij dat doet, want anders heb ik een probleem straks met vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je hebt 2 HDD's aan je pi hangen? Dan moet je idd die disks zelf gaan voeden (kan vanaf dezelfde voeding mits die genoeg vermogen heeft). De USB-poorten van de pi kunnen dat gewoon niet leveren, ongeacht hoe je de pi zelf voedt.

Edit: tevens wat @GekkePrutser zegt. Bijkomend voordeel als je de disks extern voedt, is dat de totale kabellengte van voeding tot disk korter is. En daarnaast dat de drop bij de disk geen invloed heeft op je pi.

[ Voor 32% gewijzigd door mcDavid op 02-07-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Arunia schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:21:
Ik heb thuis een adapter die 3A kan leveren. Zelfs daar zie je het bliksemschicht icoontje bij kopiëren van films met 2 HDDs. Nu doe ik dat via winscp.
Ik zou eens naar je kabel kijken. Veel van die Chinese kabels zijn heel dik maar er zit maar een heel dun metalen draadje in, de rest is plastic. Dan krijg je al gauw een spanningsval, bij 2-3A en 5V heb je al gauw een redelijk grote spanningsval. Probeer ook een zo kort mogelijke kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@GekkePrutser Ik heb echter draden van Pi zelf en van Western Digital voor 3A van WDlabs.
Lijkt me dat dat geen Chinese meuk is?

Heb ook gewiebeld aan het snoer, maar geeft verder geen problemen.

Zit te denken of ik niet toen een tweede hdd aangesloten had. Dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Het probleem met niet opstarten is iig opgelost door gebruik te maken van 2 kabels. Nadeel echter is dat ik dan geen mogelijkheid heb om de pi ups te gebruiken. Want een van de twee zal toch meteen uit gaan. Of ik moet hem in de achterbak op de aansluiting gooien die altijd stroom heeft en zelf een shutdown doorsturen. Als dit makkelijker zou kunnen via de telefoon, maar dan kan ik hem ook niet makkelijk aanzetten.

De vraag is hoeveel last een pi die alleen leest en niet schrijft met alleen een usb hdd van corruptie gaat hebben.

Ik kan de 2 ports usb module gebruiken voor de aansteker aansluiting welke ook totaal 4,8A kan geven. Wellicht is het daarmee dan wel opgelost.

[ Voor 52% gewijzigd door Arunia op 02-07-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
BounceMeister schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:55:
[...]

Ik zie je bericht nu pas hier in het topic, nadat ik jouw webpagina had gevonden via zoektochten over de Geekworm UPS.
Ik had bij mijn Geekworm UPS een lekkende battery pack gekregen, dus heb ik nu een (protected) 18650 batterij en een houder daarvoor.
Ik zit er wel aan te denken om die modificatie te doen, nog wel even een heel klein puntje voor m'n soldeerbout opzoeken. ;)
Ik heb zojuist m'n Geekworm UPS HAT om zeep geholpen. Deze smd componenten zijn zo ontzettend klein, dat ik ze helaas niet goed kan solderen. De componenten loshalen is geen probleem, maar ik krijg ze niet terug vast. Laat staan een draadje er aan vast solderen. Ik heb R1 nu zo lang verwarmd dat hij wel gefrituurd zal zijn (Weller magnastat punt #8 is 425 graden C). Er blijft geen tin meer aan zitten om hem vast te zetten.

Misschien dan maar een gewone APC UPS er aan hangen? Of trekt een Pi niet genoeg stroom voor zo'n "grote" UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:00:
[...]

Ik heb zojuist m'n Geekworm UPS HAT om zeep geholpen. Deze smd componenten zijn zo ontzettend klein, dat ik ze helaas niet goed kan solderen. De componenten loshalen is geen probleem, maar ik krijg ze niet terug vast. Laat staan een draadje er aan vast solderen. Ik heb R1 nu zo lang verwarmd dat hij wel gefrituurd zal zijn (Weller magnastat punt #8 is 425 graden C). Er blijft geen tin meer aan zitten om hem vast te zetten.

Misschien dan maar een gewone APC UPS er aan hangen? Of trekt een Pi niet genoeg stroom voor zo'n "grote" UPS?
Het KAN wel. Maar verwacht niet dat je uren runtime gaat krijgen, als je puur naar de capaciteit van de accu + stroomverbruik van de pi gaat kijken.

De inverters van die UPSen zijn minder efficient bij lage belasting en hebben bovendien vaak een beperking van een X aantal minuten om oververhitting te voorkomen (juist ook door die lage efficientie). Je hebt bij sommige modellen ook kans dat hij denkt dat er niets aan hangt en dan uitschakelt. (maar de meesten doen dat vziw niet).

Weerstanden kosten trouwens vrijwel niets, je zou gewoon een andere kunnen halen. Bestaat Display Electronics nog? Dat soort zaakjes hebben dat meestal wel liggen (of iets dat er in de buurt komt).

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 02-07-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Je brengt me wel op een idee, ik heb wel "gewone" weerstandjes, misschien kan ik die er wel op solderen. Ze hoeven maar aan één kant vast te zitten op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Net getest met de 2 poort usb stekker in de auto. En waarachtig, het werkt met 1 draad. Wellicht dat de root al beschadigd was voordat hij de auto in ging.
Vanavond maar even testen op de 4 poort en met video bestanden afspelen.
Werkt dat, dan achter die pi ups aan. Hopelijk dat die voor de vakantie ook nog binnen is en dat dat werkt op deze hoeveelheid stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Over booten vanaf USB stick:
De huidige "boot from usb" tutorials voor de Pi 3 geven aan dat je "one time programmable" geheugen moet aanpassen om zonder SD kaart vanaf USB stick te booten, hier staat bij dat dit een onomkeerbaar proces is (de naam zegt het al).
Wat ik daarbij niet kan vinden: Kan ik dan nooit meer vanaf SD kaart booten?

Tot slot nog de vraag of het met de huidige Raspbian Jessie Lite nog nodig is om van USB stick te werken, of wordt hierbij de SD kaart al minder belast? (Ik ga OpenVPN en Domoticz draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@BounceMeister Ik heb het zelf net wel gedaan. Mede omdat ik het geklooi teveel moeite vond en ik uiteindelijk anders toch boot vanaf een usb stick mocht ik een ander project starten met deze pi. Die kans is overigens zeer klein, maar wie weet.
De SD zal wel minder belast worden, maar constant dat kopieren wat niet goed ging met die tutorials irriteerde me teveel. Daarbij is het opstarten vanaf de HDD wat trager, maar dat was het ook met de tutorials. Daar heb ik geen verlies of winst.

Lijkt me overigens inderdaad niet meer mogelijk om dan vanaf SD te booten, alhoewel een =0 wellicht iets doet. Maar niet geprobeerd zolang het niet nodig is. Kon het via internet ook niet vinden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

BounceMeister schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:49:
Hij stond vóór (boven) de exit 0 inderdaad.

ik probeer het nu met crontrab.
sudo crontab -e
toegevoegd:

gecontroleerd met crontab -i

Dat werkte niet, totdat ik het script veranderde in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Soft power off button, pin 1 (3V3), 6 (GND) en 7 (gpio pin 4)
# Momentary switch Normally Open, 2 pins: Button_1 and Button_2
# 3V3 to Button_1, GND via 10K to Button_2, Button_2 via 1K to gpio pin
import RPi.GPIO as gpio
import time

# Define function to keep script running
def loop():
        while True:
                time.sleep(1)

# Define a function to run when interrupt is called
def shutdown(pin):
        call ('halt', shell=False)

gpio.add_event_detect(7, gpio.RISING, callback=shutdown, bouncetime=200) # Set $

Dan werkt het wel, alleen vind ik het wel vreemd om continu een while loop te draaien om te kijken of er iemand op een knopje drukt.
Je kunt het ook met interrupts proberen, dan heb je geen loop nodig om te pollen. Maar wel om het script draaiend te houden terwijl de interrupt gemonitord wordt. Wat daar een nette oplossing voor is durf ik dan weer niet te zeggen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
De pi ups+ is binnen en aangesloten. De accu AA 3550mAh komt morgen binnen samen met een houder hiervoor. Dan verder met instellen en kijken hoe hij zich houdt tijdens een proefrit van een klein uurtje.
Ben benieuwd. Echter bij kopiëren met de HAT erop op zolder, gaf de pi wel aan te warm te worden. Als dat alleen met kopiëren is midden in de zomer, dan ga je mij niet horen. Kan in de auto altijd in het gekoelde handschoenen vak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 22:02

breinonline

Are you afraid to be known?

BounceMeister schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 10:46:
Over booten vanaf USB stick:
De huidige "boot from usb" tutorials voor de Pi 3 geven aan dat je "one time programmable" geheugen moet aanpassen om zonder SD kaart vanaf USB stick te booten, hier staat bij dat dit een onomkeerbaar proces is (de naam zegt het al).
Wat ik daarbij niet kan vinden: Kan ik dan nooit meer vanaf SD kaart booten?

Tot slot nog de vraag of het met de huidige Raspbian Jessie Lite nog nodig is om van USB stick te werken, of wordt hierbij de SD kaart al minder belast? (Ik ga OpenVPN en Domoticz draaien).
Ik ben met Home Assistant inmiddels 3x overnieuw begonnen en draai vanaf usb-stick. Als je die eruit haalt en weer een verse raspbian installatie op SD kaart erin stopt, dan start hij gewoon daar vanaf.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@breinonline ik verwacht dat de prioriteit op usb ligt. Dus wanneer je een project maakt met een sd kaart en usb stick of schijf, dat je dan niet vanaf sd kan booten. Of je moet dan hetzelfde truukje uitvoeren zoals normaal andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 22:02

breinonline

Are you afraid to be known?

Dat heb ik drie keer niet gehad. USB stick eruit, verse SD kaart erin en hij startte gewoon.
Ik denk dat als hij de USB stick niet ziet vervolgens toch naar de SD kaart op zoek gaat of iets dergelijks.

[ Voor 17% gewijzigd door breinonline op 07-07-2017 07:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@breinonline dat is ook exact wat ik zeg. Hij veranderd de boot volgorde. Als je er en een usb en een sd in steekt, dan zal hij niet opstarten. Wellicht wel als er geen boot op de usb zit, maar dan ga ik uit van de manier op een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb jessie geïnstalleerd op de pidrive. Echter is de schijf resized naar 1TB. Voor backup doeleinden wil ik eigenlijk dit gedeelte verkleinen naar 20GB oid zodat ik een backup kan maken zonder de hele schijf mee te hoeven nemen. Is dit nog mogelijk? Lijkt me wel, maar kan het niet echt vinden.
Buiten deze:
https://learn.adafruit.co...partition/edit-partitions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik doe meestal gewoon de disk (sd-kaart je dan) in mijn laptop om de partitie te verkleinen.

Pro-tip: clear je caches, history etc., Schrijf lege ruimte vol met nullen (dd if=/dev/null of=nullen) en verwijder dat weer. Scheelt een hoop als je je image gzipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Gaan we komende week uitproberen.

Volgende hobbel in de weg. Als de ups met de accu het overneemt, stopt de HDD er meteen mee (logisch ook wel opzich, want hij krijgt dan alleen voeding vanuit de pi en niet ook nog eens vanuit de het contact).
Achteraf was dan booten vanaf de SD wel handiger geweest. Nahja, ondertussen maar een USB 3 Y splitter kabel gekocht zodat ik 2x voeding vanuit de Pi kan trekken. Lijkt me dat dat iig het probleem op gaat lossen.

Vandaag gaan we een uur rijden ongeveer, dus meteen maar even het project testen.

En uiteraard doet niets. Eén keer AP zichtbaar, daarna meteen pleite.
Denk dat ik een 2x male usb naar micro ga bestellen om zo de hdd en pi te voeden. Denk dat dat wel goed gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 08-07-2017 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Siewert schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:54:
[...]

Als je googled op hun kun je vinden dat ze betrouwbaar zijn.
Ga geen reclame maken, maar heb er nu 3x iets besteld en kwam altijd binnen 2 dagen aan.

Nog ff voor diegene die het willen weten.
Mijn PIco UPS HV3.0A Stack Plus avontuur verloopt goed.
Solderen is goed verlopen en netjes.
Alles draait op de Pi3 behalve 1 issue waarbij ik dus niet simpel een system halt kan doen waarbij de de UPS ook in LPR mode gaat.
Dev al ingelicht en hoop op een snelle fix in de firmware.
Ben nog afwachtend op mijn bestelde 4000mah lipo.
Maar met de stock 450mah draait het geheel 20min zonder ext power.
Heb er dan een RFXtrx433E, 1tb ext HDD. BT en WiFi aan en HDMI uit.

Zoals mijn eerdere vraag eerder in deze topic of the ups in mijn huidige case zou passen.
ja/nee: scheelde 1mm bij de utp port wat de pcb te groot was.
Dus toch maar een andere case (cyntech) gekocht incl spacer voor wat extra ruimte bovenop voor eventuele extra features in de toekomst.
Ik ben er ook een (UPS PIco hv3.0a top end) aan het installeren nu, maar de info is nog steeds summier en lastig te vinden. Hij lijkt nu te werken, maar omdat ik dat lange reset pinnetje niet kan solderen i.c.m. de huidige case en extra gpio riser, kan ik de ups dus niet meer aanzetten na een "sudo halt". Dan moet ik eerst de accu en de power even loskoppelen.
Ook wil hij de accu niet opladen met een Ikea Koppla USB voeding (2,4A per poort, 3,4A totaal), maar op een Samsung 2,0A USB voeding wel?
Verder kwam ik jouw script tegen om info uit te lezen, daar ga ik nu mee aan de slag.

Edit,
Script werkt :) , ik zie info over de accu en de frimware (0x35).
Als ik de stekker lostrek en en de Pi uitgaat na ongeveer een minuut, vervolgens de stekker er weer in doe, dan gaat de Pi niet meer aan? Doe ik vervolgens na 5 minuten weer de stekker er uit en er in, dan gaat hij ineens wel weer aan?

Edit2,
Vandaag werkt het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door BounceMeister op 10-07-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 14:45
Hoi allen. Ik wil graag een RPi 3 kopen. Ik wil die gebruiken om al mijn passwords, keys etc. veilig in op te slaan omtrent cryptocurrency. Reden dat ik deze naast mijn pc & laptop wil is omdat ik 'm helemaal afgesloten wil houden van het internet zodat hacks niet mogelijk zijn. Zodra ik al die gegeven op mijn RPi heb opgeslagen wil ik het op meerdere SD kaartjes opslaan.

Als ik het goed begrijp run je de OS op een SD kaart. Heeft de RPi 3 meerdere SD kaart sloten en hoe groot zijn deze slots? Normaal, mini, micro? Als er maar één slot is, wil ik een usb-sd kaart adapter gebruiken om alle data op SD kaarten te kunnen zetten. Op deze manier weet ik welk formaat SD kaart ik moet kopen.

Thanks! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lennyz
GrazendeKoe schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:37:
Hoi allen. Ik wil graag een RPi 3 kopen. Ik wil die gebruiken om al mijn passwords, keys etc. veilig in op te slaan omtrent cryptocurrency. Reden dat ik deze naast mijn pc & laptop wil is omdat ik 'm helemaal afgesloten wil houden van het internet zodat hacks niet mogelijk zijn. Zodra ik al die gegeven op mijn RPi heb opgeslagen wil ik het op meerdere SD kaartjes opslaan.

Als ik het goed begrijp run je de OS op een SD kaart. Heeft de RPi 3 meerdere SD kaart sloten en hoe groot zijn deze slots? Normaal, mini, micro? Als er maar één slot is, wil ik een usb-sd kaart adapter gebruiken om alle data op SD kaarten te kunnen zetten. Op deze manier weet ik welk formaat SD kaart ik moet kopen.

Iedereen wil je altijd helpen met vragen, maar volgens mij heb je niet eens gegoogled of de eerste post in dit topic gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-10 14:15

Genius-General

Expect the Unexpected

Lees de openingspost eens https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1658318/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online

Zou ik niet doen ivm mogelijke corruptie van SD-kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronnimo87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:57
Hopelijk het goede draadje gevonden, anders geef je maar een welgemeende tik tegen mijn virtuele hoofd!

Ik overweeg de aankoop van een set surroundgeluid speakers (Philips fidelio e5) maar ben niet tevreden over de mogelijkheden die het toestel biedt omtrent de aansluitingen (AirPlay, spotify connect.)

Zou het een leuk idee zijn om een rasberry pi in te bouwen in de speaker om deze zaken te voorzien? Is dit überhaupt mogelijk?

Bedankt voor jullie reactie over dit topic waar ik erg erg weinig over weet!

Geronnimo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
Geronnimo87 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:59:
Hopelijk het goede draadje gevonden, anders geef je maar een welgemeende tik tegen mijn virtuele hoofd!

Ik overweeg de aankoop van een set surroundgeluid speakers (Philips fidelio e5) maar ben niet tevreden over de mogelijkheden die het toestel biedt omtrent de aansluitingen (AirPlay, spotify connect.)

Zou het een leuk idee zijn om een rasberry pi in te bouwen in de speaker om deze zaken te voorzien? Is dit überhaupt mogelijk?

Geronnimo
Ik val in de herhaling....

Iedereen wil je altijd helpen met vragen, maar ga eerst eens op eigen onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 14:21
Geronnimo87 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:59:

Geronnimo
Koop dan een Google cast audio en sluit die aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronnimo87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:57
Google Cast Audio had ik ook al aan gedacht. Bedankt alleszins voor de constructieve reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
tips gezocht voor het volgende idee/hersenkronkel :P

Op het werk hebben we nu 1 computer aan versterker/speakers hangen om spotify playlist te draaien (iedereen gooit wat nummers in een gedeelde lijst). Nu is het idee om een centraal iets te hebben draaien waar iedereen bij kan via browser om te zien welk huidig nummer speelt en om zelf eventueel te kunnen skippen naar volgende nummers etc.

Ik heb nog een Pi liggen dus zit wat rond te kijken naar de mogelijkheden en kwam iets tegen als www.pimusicbox.com

Mensen hier ervaring mee of soortgelijke setup draaien voor eventuele tips etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:21
Ik gebruik een oude versie van MusicBox op een Pi Zero, thuis, werkt prachtig icm webportal enzo. Leuk responsive portal, dus ook vanaf telefoon te gebruiken zo, en met wat prutsen keurig aan de praat gekregen met volledige muziekbibliotheek op USB-stick. In combinatie met DLNA-functies ook prima streaming target, trouwens, dat werkt ook perfect.

De Zero lijkt alleen te zwak om YouTube-streams te verwerken, maar ik zie nu ook dat er dus een veel nieuwere versie beschikbaar is. Binnenkort maar eens upgraden, volgens mij is m'n SD-kaartje/installatie vd week toch net corrupted geraakt (ik haat dat dat zo (relatief) vaak gebeurt met die Pi's/Linux, gedoe altijd).

Conclusie: groot fan van MusicBox, al ben ik niet overtuigd van de Pi an sich. Ik was wel aan het kijken of ik het kon virtualiseren op een toekomstig Windows-systeem, zegt dat genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door Twam op 19-07-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Gisteren de RP3, waar RetroPie en Kodi (En Sickrage/Couchpotato) op staat uitgebreid met Alexa.
Mijn RP3 praat nu terug XD ..

Temperatuur van de Nest instellen werkt al, vanmiddag komen de MiLights binnen, dan even puzzelen dat we die ook met spraak besturen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17
Paulus07 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:10:
tips gezocht voor het volgende idee/hersenkronkel :P

Op het werk hebben we nu 1 computer aan versterker/speakers hangen om spotify playlist te draaien (iedereen gooit wat nummers in een gedeelde lijst). Nu is het idee om een centraal iets te hebben draaien waar iedereen bij kan via browser om te zien welk huidig nummer speelt en om zelf eventueel te kunnen skippen naar volgende nummers etc.

Ik heb nog een Pi liggen dus zit wat rond te kijken naar de mogelijkheden en kwam iets tegen als www.pimusicbox.com

Mensen hier ervaring mee of soortgelijke setup draaien voor eventuele tips etc?
Thuis maak ik gebruik van een aantal pi's welke met OSMC als mediaplayer zijn ingericht. Hierop heb ik spotify connect draaien via een repository van Fornoth. Dit kan je overigens ook installeren op andere distributies zoals Debian.
Als ik naar <IP_adres_Pi>:4000 navigeer dan zie ik wat er speelt met daarbij knoppen voor vorige, play/pause, volgende shuffle en repeat. In je browser kan je ook onderstaand adres ingeven om de muziek te regelen:

<IP_adres_Pi>:4000/api/playback/play (of pause, prev, next)

Brainfart: wil je dat je collega's alleen een 'next' knop hebben dan zou je IP_adres_Pi>:4000/api/playback/next als bookmark op kunnen slaan. Dan hoef je niet eerst naar de web interface.

Mocht je nog wat met scripts willen gaan doen heb je mogelijk iets aan onderstaande adressen:

IP_adres_Pi>:4000/api/info/status
IP_adres_Pi>:4000/api/info/metadata

Geen idee hoe groot het kantoor is, maar je kan ook een multiroom audio solution creëren door bovenstaande te combineren met Snapcast. Hier heb ik zelf alleen nog geen tijd in kunnen steken.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier nu musicbox draaiend :) wel duf dat deze wachtwoorden als plaintext opslaat......
En ff kijken of de GUI is af te schermen door een login. Anders is die zo gesloopt door andere collega's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een paar jaar geleden een rPi2 aangeschaft om Domoticz te draaien en dat doet de rpi ook nog steeds heel fijn voor mij. Echter vroeg ik mij af of ik naast Domoticz (min of meer de enige taak van de rpi op dit moment, naast dynamic DNS via duck dns) ook pi-hole kan draaien zonder performance issues op de rpi2. Ik zit eigenlijk niet te wachten op nog een 2e Pi naast deze, maar ik wil ook zeker niet de performance van mijn Domoticz schaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:50:
Ik heb een paar jaar geleden een rPi2 aangeschaft om Domoticz te draaien en dat doet de rpi ook nog steeds heel fijn voor mij. Echter vroeg ik mij af of ik naast Domoticz (min of meer de enige taak van de rpi op dit moment, naast dynamic DNS via duck dns) ook pi-hole kan draaien zonder performance issues op de rpi2. Ik zit eigenlijk niet te wachten op nog een 2e Pi naast deze, maar ik wil ook zeker niet de performance van mijn Domoticz schaden.
Check hoe nu de load is op de Pi met Domoticz. Pi-Hole is erg eenvoudig geïnstalleerd en weer verwijderd als het niet werkt. Vervolgens kun je met een tool als DNSBench je Pi-Hole even het vuur aan de schenen leggen om te zien hoe die performt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:50:
Belasting van de Pi is echt drie keer niks op het gemiddelde thuisnetwerk als je Pi-Hole draait dus als je Pi nu niet op zijn teentjes draait en de belasting heel laag is dan zal dat straks waarschijnlijk ook zo blijven :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

nero355 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:03:
[...]

Belasting van de Pi is echt drie keer niks op het gemiddelde thuisnetwerk als je Pi-Hole draait dus als je Pi nu niet op zijn teentjes draait en de belasting heel laag is dan zal dat straks waarschijnlijk ook zo blijven :)
Domoticz gebruikt hooguit eens 10% als ik continu de webinterface open heb. Ik heb dus het vermoeden dat ik gewoon Pi-Hole kan gaan draaien op deze rpi2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja makkelijk, ik draai het samen met Kodi en een VPN-connectie op OSMC.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hann1BaL schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:40:
Domoticz gebruikt hooguit eens 10% als ik continu de webinterface open heb. Ik heb dus het vermoeden dat ik gewoon Pi-Hole kan gaan draaien op deze rpi2.
Effe voor het idee :

Pi-Hole interface sample

Dit is dus op een Raspberry Pi 3B en Raspbian + Pi-Hole alleen. Verder niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Pi-Hole installeren was makkelijk. Enige wat ik nog diende te doen was de storage (SD) vergroten. Die was niet volledig in gebruik, blijkbaar. De Pi-Hole draait en mijn workstation maakt er gebruik van, nu moet ik gaan bedenken hoe ik dit icm met mijn Ziggo router kan gaan gebruiken zonder dat ze elkaar in de weg gaan zitten en de mobiele clients het via DHCP ook gebruiken. De Rpi2 doet het prima met Domoticz en Pi-Hole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hann1BaL schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:31:
nu moet ik gaan bedenken hoe ik dit icm met mijn Ziggo router kan gaan gebruiken zonder dat ze elkaar in de weg gaan zitten en de mobiele clients het via DHCP ook gebruiken. De Rpi2 doet het prima met Domoticz en Pi-Hole.
Laat de DHCP-server van de Ziggo router het ip-adres van PiHole als DNS-server doorgeven? Al weet ik niet of Ziggo het aanpassen van de instellingen dusdanig beperkt heeft dat je dat niet kan doen.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Raven schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:15:
[...]

Laat de DHCP-server van de Ziggo router het ip-adres van PiHole als DNS-server doorgeven? Al weet ik niet of Ziggo het aanpassen van de instellingen dusdanig beperkt heeft dat je dat niet kan doen.
Wil uiteraard niet teveel offtopic gaan. Dit gaat niet meer over de RPI. Blijkbaar laat Ziggo nog net doe dat we static DNS servers kunnen instellen en dat heb ik dan ook gedaan. Dat werkt na disconnect/connect op mijn mobiel. Ik zie de requests binnen komen. Valt me alles mee van Ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hann1BaL schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:18:
[...]

Wil uiteraard niet teveel offtopic gaan. Dit gaat niet meer over de RPI. Blijkbaar laat Ziggo nog net doe dat we static DNS servers kunnen instellen en dat heb ik dan ook gedaan. Dat werkt na disconnect/connect op mijn mobiel. Ik zie de requests binnen komen. Valt me alles mee van Ziggo
Dan laat Ziggo volgens mij meer toe dan KPN :+

Er ligt een Pi2 in de meterkast die ik wil voorzien van een pricewatch: Anysee E30TCPlus , moet die via een aparte USB hub gevoed worden of kan ik die zonder problemen rechtstreeks aansluiten? Desnoods met max_usb_current=1.

Ik heb namelijk geen flauw idee hoeveel mA dat ding trekt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ben op dit moment aan het denken over 2 projecten. De eerste is een kalender om de huidige toilet kalender te vervangen. Daar heb ik een project voor gevonden middels de pi, een scherm en Google calendar. We gebruiken Google calendar al om elkaar uit te nodigen en zo te weten hoe en wat, het scheelt uiteindelijk ook nog op het toilet die bij te houden.

Voor de kinderkamer wil ik eigenlijk een leuke magische spiegel doen, maar probleem is dat ze of een 3D horror masker hebt ala sneeuwwitje in het Engels of die met tekst welke ik eerder voor onze kamer zou hebben met het weer e.d.
Die 2e wordt iig nog een uitdaging voor de kinderkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:29:
Er ligt een Pi2 in de meterkast die ik wil voorzien van een pricewatch: Anysee E30TCPlus , moet die via een aparte USB hub gevoed worden of kan ik die zonder problemen rechtstreeks aansluiten? Desnoods met max_usb_current=1.

Ik heb namelijk geen flauw idee hoeveel mA dat ding trekt.
Mijn Pi2 vond het rechtstreeks aansluiten van dat ding niet zo leuk :/ , ook niet met max_usb_current=1, zit nu dus maar via hub met aparte voeding aangesloten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octo77
  • Laatst online: 12-01-2019
Probleempje. Met cpu snelheid 1200mhz loopt de temperatuur op tot 85 graden. Dit verstoorde het beeld bij mijn avondje Game of Thrones aanzienlijk.
Heb een 3b, originele behuizing. Ook met deksel eraf in een koelere omgeving blijft de temp gelijk.
What to do? Volgende week weer een nieuwe aflevering, die wil ik graag zonder probleem kijken.
Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37

Pierre

Van nature lui!

Octo77 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:04:
Probleempje. Met cpu snelheid 1200mhz loopt de temperatuur op tot 85 graden. Dit verstoorde het beeld bij mijn avondje Game of Thrones aanzienlijk.
Heb een 3b, originele behuizing. Ook met deksel eraf in een koelere omgeving blijft de temp gelijk.
What to do? Volgende week weer een nieuwe aflevering, die wil ik graag zonder probleem kijken.
Bvd!
Als het gaat over Kodi icm een illegale plugin dan ben je snel klaar hier, daar wordt je niet mee geholpen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:19
Pierre schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 06:31:
[...]

Als het gaat over Kodi icm een illegale plugin dan ben je snel klaar hier, daar wordt je niet mee geholpen.
Man man man, hij heeft een temperatuur probleem. Wellicht kijkt hij game of thrones s01e01 van eigen DVD backup.
Maar dat heeft totaal niks met het probleem te maken.

Haal andere eens de bovenkant van de behuizing er af, loopt het dan nog steeds zo hoog op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Misschien een aluminium behuizing met warmte geleidende pasta?
Of anders een behuizing met geforceerde koeling maar dit maakt wel meer herrie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Dacuuu schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 06:36:
[...]

Maar dat heeft totaal niks met het probleem te maken.
Laat hij dat er dan bij zetten, hoe meer informatie hij er bij zet des te beter, heb jij een glazen bol ik niet kan ik je zeggen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Dacuuu hij zegt dat het net zo warm blijft met deksel eraf. Dus dat veranderd niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Pierre schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:07:
[...]

Laat hij dat er dan bij zetten, hoe meer informatie hij er bij zet des te beter, heb jij een glazen bol ik niet kan ik je zeggen.
Dus dan ga je er meteen vanuit dat het illegaal is?

Je doet je onderschrift eer aan.... zucht

Ontopic: zeker weten dat je je legale backup niet hebt aangemaakt in de vorm van een h265 bestand?
De RPi heeft daar geen hardwarematige ondersteuning voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Smultie op 08-08-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octo77
Hallo allen, wat maakt het veel los.... Dank aan ieder die erop vertrouwt dat ik nooit iets illegaals zou doen.
Ik heb een volledig bekabelde 3b, stream er vanalles mee. Al maanden geen problemen mee gehad, tot gisteren. Zoals gezegd geen effect door afnemen van het kapje / koelere omgeving. Welke informatie hebben jullie nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17
Octo77 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:15:
Hallo allen, wat maakt het veel los.... Dank aan ieder die erop vertrouwt dat ik nooit iets illegaals zou doen.
Ik heb een volledig bekabelde 3b, stream er vanalles mee. Al maanden geen problemen mee gehad, tot gisteren. Zoals gezegd geen effect door afnemen van het kapje / koelere omgeving. Welke informatie hebben jullie nog meer nodig?
Codec informatie zou kunnen helpen.

Heb in het verleden ook een heetlopende Pi gehad. Bleek te komen doordat ik een "anders dan normaal" gecodeerde mp4* af aan het spelen was.

*:hoe exact gecodeerd weet ik niet meer, maar misschien kunnen anderen in dit topic je vervolgens verder helpen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Octo77 Download even het programma Gspot en mik daar het bestand in. Wellicht komt er dan uit welke codecs e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 08-08-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octo77
Denk dat ik de boosdoener op het spoor ben : HEVC bestanden...
Hierbij loopt de temperatuur snel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

@Octo77 @Smultie Ik had me misschien wat genuanceerder moeten uitdrukken en niet gelijk gillen dat het iets illegaals betreft.
Mijn excuses hiervoor, hopelijk is je probleem nu opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Octo77 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:13:
Denk dat ik de boosdoener op het spoor ben : HEVC bestanden...
Hierbij loopt de temperatuur snel op.
Daar kan hij idd niet zo goed mee omgaan, voor een goedkope oplossing zou je hier eens kunnen kijken:
[Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

Kun je je Pi altijd nog gebruiken voor Pi-Hole of 1 van de andere vele leuke dingen die je er mee kan doen. :Y

• Octo77
In hoeverre mijn probleem is opgelost kan ik niet goed aangeven. Uiteraard zou ik liever willen dat ik met deze pi verder kan, daar heb ik hem immers ook voor aangeschaft. Als er dus andere opties zijn om deze zodanig te bewerken dat hij wel probleemloos hevc etc bestanden kan spelen, hoor ik het graag. Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crap, mijn Pi2 lijkt niet meer te werken :/

Power- en activity-led branden beide continu (fel, niet zwak), netwerkkaart gaat niet aan, geen beeld via hdmi en de inhoud van de geheugenkaart is toegankelijk via een kaartlezer onder Windows.

edit: Geheugenkaart werkt prima in Pi1B+, dus die is uitgesloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 11-08-2017 20:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:13

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Als ik het goed heb uitgezocht is de grote chip aan de onderkant van de pi3 de ram chip. Kan deze overheaten door een kapotte sd kaart en kan dit de reden zijn dat de netwerkverbinding daardoor op een gegeven moment uitvalt? (of wellicht een andere oorzaak/gevolg sequence) Ik heb een image met rune audio die problemen oplevert. Een andere sd kaart met Jessie geeft voorzover ik kan beoordelen geen problemen. Ik krijg bij runeaudio een geel vierkantje in de rechterbovenhoek, bij Jessie niet. Ik vind via google wel topics over overheating van de sd kaart slot door een kapotte sd kaart maar dat lijkt hier niet het geval. Als het een ander probleem zou kunnen zijn hoor ik het ook graag. :)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Dwarlorf schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:11:
Als ik het goed heb uitgezocht is de grote chip aan de onderkant van de pi3 de ram chip. Kan deze overheaten door een kapotte sd kaart en kan dit de reden zijn dat de netwerkverbinding daardoor op een gegeven moment uitvalt? (of wellicht een andere oorzaak/gevolg sequence) Ik heb een image met rune audio die problemen oplevert. Een andere sd kaart met Jessie geeft voorzover ik kan beoordelen geen problemen. Ik krijg bij runeaudio een geel vierkantje in de rechterbovenhoek, bij Jessie niet. Ik vind via google wel topics over overheating van de sd kaart slot door een kapotte sd kaart maar dat lijkt hier niet het geval. Als het een ander probleem zou kunnen zijn hoor ik het ook graag. :)
Een geel vierkantje met uitroepteken/bliksemschicht betekend dat je voeding niet voldoende power levert. Heb zelf een Squeezebox player gebouwd. Deze geeft tijdens het starten hetzelfde icoontje aan, daarna zie ik het niet meer terug komen.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Octo77 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:44:
In hoeverre mijn probleem is opgelost kan ik niet goed aangeven. Uiteraard zou ik liever willen dat ik met deze pi verder kan, daar heb ik hem immers ook voor aangeschaft. Als er dus andere opties zijn om deze zodanig te bewerken dat hij wel probleemloos hevc etc bestanden kan spelen, hoor ik het graag. Bvd!
Nope, de pi is gewoon niet krachtig genoeg om software matig vlot hevc af te spelen.
En hardwarematig is er geen ondersteuning voor.

Ofwel geen hevc meer gebruiken, ofwel transcoden vanop plex server ofwel investeren in wetek/odroid welke wel hevc support heeft.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:13

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

ElectricHead schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:27:
[...]

Een geel vierkantje met uitroepteken/bliksemschicht betekend dat je voeding niet voldoende power levert. Heb zelf een Squeezebox player gebouwd. Deze geeft tijdens het starten hetzelfde icoontje aan, daarna zie ik het niet meer terug komen.
Dat is heel apart want het was nooit een issue. Ik heb er Iqaudio dac en amp op zitten met een voeding die volgens de specs voldoende amperes en voltage levert. En bij de Jessie image geeft het geen problemen. Zou het iets anders kunnen zijn? Corrupte runeaudio image waardoor ram niet goed wordt aangestuurd oid? Of zal de pi of voeding kaduuk kunnen zijn? Ik zal vanavond iig de runeaudio image op de sd kaart zetten waar jessie op staat om te zien of dat verschil maakt. Dat sluit wellicht een kapotte sd kaart uit.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Pagina: 1 ... 26 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs