Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:18

sapphire

Die-hard pruts0r

il_mostro schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:27:
[...]

Het klinkt alsof je de github repository probeert te gebruiken als 'eigenaar' ipv te clonen.

Je volgt dus letterlijk deze stappen?
http://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface#Basic_Installation
Hier staat ook een extra stapje voor de lite variant bij.
En daar zijn we weer.

Ja ik had die stappen letterlijk gevolgd.

Ik heb het werkend gekregen met een verse image! Enige verschil met gisteravond was dat ik nu direct RPi Cam Web Interface van de Git gecloned heb en gisteren eerst een apt-get update en upgrade. Nu dus clone en update en gisteren update en clone. Werkte nu als een zonnetje, nouja het clonen. Met de installatie wilde apache niet installeren wat weer wel werkte na een update.
Na de installatie de hoop dat alles zou werken maar uiteraard niet :(

Ik krijg netjes een "index of / " van Apache maar de "index.php" die hij standaard zou moeten pakken bij invoeren van het ip niet. Er staat in de map "www" wel een index.php maar als ik die in de url intyp ook niets.

Edit: Na wat nazoeken op internet (voornamelijk oudere versie's die iets anders werken) de "./update" uit te voeren omdat het volgens fora fout zat in de configuratie. Tijdens de update verscheen er op magische wijze een html mapje op de apache pagina en daarmee kan ik dus de feed inzien en werkt de interface :)

Nu nog IR leds knutselen :)

[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 08-05-2017 21:12 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:54
/edit: Woeps, dit hoorde in het XBMC/Kodi topic.

[ Voor 106% gewijzigd door Rivanov op 09-05-2017 16:08 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Ik ben momenteel een beetje aan het rommelen met een RPi camera, deze werkt prima. Nu wil ik op de achtergrond ook geluid opnemen. Dus zo'n C-media "3d sound" usb geluidskaartje en een microfoon aangesloten. Deze werkt op de PC met W10 prima. Sluit ik deze echter op de RPi aan en neem ik op, dan is het of een brom of een krasserig overstuurd signaal. Ik neem op met:

arecord -V mono -D plughw:1 -f S16_LE -r 44100 /var/www/html/test.wav

Wat zou ik fout doen?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kun je het opname volume instellen? Staat er zoiets als de optie Mic Boost toevallig aan? Ik denk dat je de documentatie van de Alsa Utils er even op na moet slaan om te kijken wat je aan de recording options kunt aanpassen.
Je zou hier eens kunnen kijken ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ElCondor op 11-05-2017 12:49 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

ElCondor schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:47:
Kun je het opname volume instellen? Staat er zoiets als de optie Mic Boost toevallig aan? Ik denk dat je de documentatie van de Alsa Utils er even op na moet slaan om te kijken wat je aan de recording options kunt aanpassen.
Je zou hier eens kunnen kijken ;)
Ik heb al het een en ander gerommeld met de Mic boost en het opnamevolume, helaas zonder resultaat.

Uiteindelijke doel is het opzetten van een buitenmicrofoon om 24x7 opnames te maken. Dus hoe laat beginnen de vogeltjes te fluiten, hoe vaak komt de politieheli over en hoeveel illegale knallers gaan er in het najaar af :)
Infrageluid lijkt me ook interessant.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:10
Yellowneck schreef op zondag 12 maart 2017 @ 00:16:
[...]

Via hetzelfde account meermalen besteld? Staat duidelijk bij dat het maximaal 1 per klant is. Heb hier onlangs namelijk een Raspberry Pi Zero besteld en deze fungeert nu uitstekend als ad-blocker dmv Pi-Hole (en dat voor < 14 euri totaal! (Zero, case, USB kabel, Ethernet-adapter en MicroSD)).
Echter zou ik er graag nog 2 of 3 willen voor m'n ouders en directe familie, maar m'n tweede bestelde Zero wordt maar niet verwerkt, dus ik ging er vanuit dat ze deze order gewoon aan het negeren zijn. Kan de Zero uiteraard gewoon bestellen op een andere naam daar niet van.
Ik ben ook aan het kijken om een pi-hole in mijn netwerk te hangen.
Wat voor ethernet adapter en microsd heb jij besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Frank!in schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 12:41:
[...]

Ik ben ook aan het kijken om een pi-hole in mijn netwerk te hangen.
Wat voor ethernet adapter en microsd heb jij besteld?
MicroSD goedkoopste die je kan vinden: ik kwam hierbij uit bij de Action. Een Sandisk (class 10 UHS-1) 16GB voor 6.95 euro.
Qua ethernet adapter de goedkoopste van Aliexpress met de redelijk wat orders en reviews:
http://s.aliexpress.com/bM3e6fam

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Yellowneck schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:23:
[...]

MicroSD goedkoopste die je kan vinden: ik kwam hierbij uit bij de Action. Een Sandisk (class 10 UHS-1) 16GB voor 6.95 euro.
Qua ethernet adapter de goedkoopste van Aliexpress met de redelijk wat orders en reviews:
Als je toch bij de Action bent, ze hebben daar ook een USB -> Ethernet adapter die prima werkt op de pi. Zo te zien hetzelfde ding alleen met gewone USB-A. Enige probleem is dat sommige kabels er moeilijk uit te krijgen zijn :)

Alleen heeft die van de Action dus geen micro USB helaas dus je hebt ook nog een OTG kabel nodig. Of gewoon ff solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

GekkePrutser schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Als je toch bij de Action bent, ze hebben daar ook een USB -> Ethernet adapter die prima werkt op de pi. Zo te zien hetzelfde ding alleen met gewone USB-A. Enige probleem is dat sommige kabels er moeilijk uit te krijgen zijn :)

Alleen heeft die van de Action dus geen micro USB helaas dus je hebt ook nog een OTG kabel nodig. Of gewoon ff solderen.
Ja , alleen is die adapter daar 5 euro of iets dergelijks. Bovendien heb je nog een USB on the Go nodig inderdaad (in perspectief; voor dat geld heb je een extra Raspberry Zero). Aliexpresss 1.67 euro ;). Duurt alleen wel paar weekjes

[ Voor 4% gewijzigd door Yellowneck op 12-05-2017 15:14 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yellowneck schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:13:
[...]
Ja , alleen is die adapter daar 5 euro of iets dergelijks. Bovendien heb je nog een USB on the Go nodig inderdaad (in perspectief; voor dat geld heb je een extra Raspberry Zero). Aliexpresss 1.67 euro ;). Duurt alleen wel paar weekjes
Bij de Action is hij 2,99 dus dat valt wel mee.

Maar idd, een OTG kabel heb je wel nodig.

Het duurt de laatste tijd wel lang vanuit China, mijn laatste twee bestellingen van Aliexpress waren meer dan 2 maanden onderweg :-( Maar misschien had ik pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Dat is toch niet die half rode half grijze Ultra-serie van Sandisk? Nogal veel uitval.... Heb er pas een (op hun kosten) naar Sandisk in Tsjechië gestuurd voor garantie en kreeg er helaas een uit dezelfde serie terug :/

@Frank!in Zie http://elinux.org/RPi_SD_cards voor welke bekend zijn als (in)compatible ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 12-05-2017 15:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 26-10 23:29

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]

Hou er wel rekening mee dat de RPI behoorlijk intensief naar je SD kaart schrijft. En aangezien die kaartjes een limiet hebben op de schrijfacties, loop je mogelijk een grotere kans bij de goedkoopste kaart sneller in de problemen te komen. Oftewel: je RPI stopt vanwege een corrupte SD kaart. Je kunt met het aanmaken van RAMdisks eea verbeteren, maar ik heb hier nog niet genoeg ervaring mee om met zekerheid te kunnen zeggen dat dit goed werkt.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
Raven schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Dat is toch niet die half rode half grijze Ultra-serie van Sandisk? Nogal veel uitval.... Heb er pas een (op hun kosten) naar Sandisk in Tsjechië gestuurd voor garantie en kreeg er helaas een uit dezelfde serie terug :/

@Frank!in Zie http://elinux.org/RPi_SD_cards voor welke bekend zijn als (in)compatible ;)
Thanks voor de tip! Eens kijken of ik daar een betaalbare uit kan zoeken voor mn PiHole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Het zijn ook wel de meest voorkomende kaartjes die je kan vinden he.. Dus je gaat geheid problem vinden. Sandisk is nou eenmaal een bekend merk. En er zit ook heel veel nep tussen omdat ze zo bekend zijn.

Ik heb zelf geen problemen met die kaartjes van de Action maar ik gebruik ze ook niet zo intensief moet ik zeggen.

Overigens betekent de class niet zo heel veel voor het gebruik met de Pi. Het gaat vooral om de Random IO performance en de class is gebaseerd op sequential IO. Helaas zijn daardoor de meeste kaarten op sequential geoptimaliseerd.

Op deze links kan je wat uitgebreidere metingen vinden over de snelheid:
http://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/microsd-cards
https://www.jeffgeerling....raspberry-pi-microsd-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rman
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-09 10:21
He mensen. Ik heb nu een raspberry 3 als media (osmc/ kodi)speler. Nu wil ik er 1 gaan gebruiken als n.a.s.. Welke distro is hiervoor handig. Ik ben goed thuis in Linux wat minder in netwerk omgeving (samba enzo).
Is "openmediavault" een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
heeft iemand nog een ervaringstip voor goeie (lees: snelle) SD-kaartjes? Wat ik tot nu toe gebruik is echt te traag voor woorden (al begin ik ook wel wat verwend te raken, zo snel als een VPS gaat je RPi natuurlijk nooit worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000

Arjan A

Cenosillicafoob

mcDavid schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:55:
heeft iemand nog een ervaringstip voor goeie (lees: snelle) SD-kaartjes? Wat ik tot nu toe gebruik is echt te traag voor woorden (al begin ik ook wel wat verwend te raken, zo snel als een VPS gaat je RPi natuurlijk nooit worden).
Ik gebruik gewoon die Sandisk-kaartjes van de Action. Nooit snelheidsproblemen mee gehad eigenlijk :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:31
Ik gebruik hetzelfde kaartje als @Arjan A en ben er ook tevreden over. Voor de volledigheid, het gaat om de pricewatch: Sandisk Ultra 16 GB (SDSQUNB-016G-GN3MN) en is bij de Action weg te halen voor € 6,95.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:47
Op dit moment zit ik nog even te kijken naar een projectje voor mijn Pi 3. Beetje geklooid met Kodi, maar die ga ik straks op een NUC gebruiken. Retropi, maar ook dat gaat straks als zijnde op dezelfde NUC.

Nu had ik het idee om er toch een mediaspeler van te maken en wellicht Ziggo Go te gebruiken, maar iets zegt me dat dat hem op dit moment nog niet gaat worden.
Uiteindelijk als ze de Cast functionaliteit in de app eindelijk toevoegen, dan kan ik net zo goed een Chromecast koppelen aan de tv om zo daar ook alle zenders op te bekijken ipv een hele box extra huren (of zelfs 2 zodra onze dochter een tv krijgt).

Ben al enige tijd aan het zoeken geweest, maar kom op niets uit. Als er al iets zou draaien in een browser, dan ben je met besturen ook nog wel even bezig om daar een nette oplossing voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 14:21
De samsung Evo+ kaartjes komen er goed uit de test betreft random writes. Dat is eigenlijk wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Arunia schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:54:
Op dit moment zit ik nog even te kijken naar een projectje voor mijn Pi 3. Beetje geklooid met Kodi, maar die ga ik straks op een NUC gebruiken. Retropi, maar ook dat gaat straks als zijnde op dezelfde NUC.

Nu had ik het idee om er toch een mediaspeler van te maken en wellicht Ziggo Go te gebruiken, maar iets zegt me dat dat hem op dit moment nog niet gaat worden.
Uiteindelijk als ze de Cast functionaliteit in de app eindelijk toevoegen, dan kan ik net zo goed een Chromecast koppelen aan de tv om zo daar ook alle zenders op te bekijken ipv een hele box extra huren (of zelfs 2 zodra onze dochter een tv krijgt).

Ben al enige tijd aan het zoeken geweest, maar kom op niets uit. Als er al iets zou draaien in een browser, dan ben je met besturen ook nog wel even bezig om daar een nette oplossing voor te vinden.
Zelf heb ik van de week nog een extra Pi3 aangeschaft met tocuhscreen en een Hifiberry DAC+. Stiekem ga ik er zelf een extra Squeezebox van maken die ik in huis kan gaan gebruiken.
Vorige week ruzie gehad met de adapter van mijn oude Squeezeobx Classic, die had het begeven. Vervolgens de verkeerde adapter besteld/gebruikt gehad en was bang dat ie overleden was.

Bleek niet zo te zijn maar ik had zoiets van "Hey, ik wil toch nog muziek op mijn slaapkamer straks dus: Waarom niet" :) Nu heeft natuurlijk niet iedereen iets met muziek en Squeezeboxen, maar vond het zelf wel een leuk projectje.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Denk dat ik even langs de action ga dan d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 17-05-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@mcDavid Veel schrijfbeweging? Ik weet niet welk o.s. je gebruikt, maar je zou eens Berryboot met een usb3.0 stick of met een usb hhd wat kunnen uitproberen.

Via berryboot kun je een image op usb3.0 stick/usb hdd installeren.

http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot
http://berryboot.alexgoldcheidt.com/images/

Opm.: voor het downloaden v/d images even tijdelijk Adblocker uitzetten.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
neuh, is voor een OrangePi. Doe niet persé heel veel schrijfbewegingen maar gisteravond deed ik even apt upgrade, en daar was'ie de rest van de avond zoet mee. Plus vanochtend is'ie gecrashed. Kortom, hoog tijd die SD-kaart doormidden te breken (evenals nog een paar die ik niet vertrouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:57

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Arunia schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:54:
Even off-topic, maar ik kan al zo lang als ik ziggo als aanbieder heb +- 6 maanden ziggo go casten naar mijn chromecast. Gebruikte hardware iphone 7 en 6s, chromecast v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Lawwie schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:14:
[...]

Even off-topic, maar ik kan al zo lang als ik ziggo als aanbieder heb +- 6 maanden ziggo go casten naar mijn chromecast. Gebruikte hardware iphone 7 en 6s, chromecast v2.
Serieus? Kon het in de app achter niet vinden. Maar eens opnieuw zoeken dan. Bedankt. Goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:57

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Arunia schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:16:
[...]

Serieus? Kon het in de app achter niet vinden. Maar eens opnieuw zoeken dan. Bedankt. Goed om te weten.
Jup, zo gebruik ik al tijden een chromecast v2 aan mijn computer monitor op de slaapkamer om tv te kijken zonder tv aansluiting, tv of decoder. Als je een zender bekijkt in de app staat er als het goed is een cast icoontje rechtsboven in beeld (op iphone dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik heb deze erin zitten denk ik : pricewatch: Samsung microSDXC Pro U3 128GB

Maar dan het 90/90 of 100/100 model als ik het me goed herinner. In ieder geval ook zo grijs/grijs met zwart.
Beetje overkill, maar had ik nog over van mijn vorige telefoon en ga ik verder toch niks anders mee doen dus heb ik die maar in de Pi gegooid :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jona1990
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-01-2021
Hai, mijn eerste post op Tweakers :$

We hebben op het kantoor een aantal dashboards (c.q. tv's) hangen met omzetcijfers e.d. Nu stond er onder elke tv een bakbeest van een computer. Het leek me leuk om die te vervangen door Raspberry's. Goedkoper, minder opvallend en meer customizable.

Nu raakten de Raspberry's steeds oververhit (ze kunnen onze megaomzetten niet aan, waarschijnlijk :P). Ik heb er heatsinks opgeplakt en de bovenkant van de behuizing weggehaald, zie de foto. Temperaturen zijn prima zo.

Mijn vraag is: is het gevaarlijk de boel zo op te hangen en 24/7 te laten draaien? (Tiewraps raken geen printplaat, voeding is de officiële.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nhp9rMn.jpg

Of de grote versie: http://imgur.com/a/YI9GW

[ Voor 15% gewijzigd door Jona1990 op 18-05-2017 17:25 . Reden: Reusachtige afbeelding kleiner gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Jona1990 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:13:
We hebben op het kantoor een aantal dashboards (c.q. tv's) hangen met omzetcijfers e.d. Nu stond er onder elke tv een bakbeest van een computer. Het leek me leuk om die te vervangen door Raspberry's. Goedkoper, minder opvallend en meer customizable.

Nu raakten de Raspberry's steeds oververhit (ze kunnen onze megaomzetten niet aan, waarschijnlijk :P). Ik heb er heatsinks opgeplakt en de bovenkant van de behuizing weggehaald, zie de foto. Temperaturen zijn prima zo.

Mijn vraag is: is het gevaarlijk de boel zo op te hangen en 24/7 te laten draaien? (Tiewraps raken geen printplaat, voeding is de officiële.)
Ik zou niet weten waarom, het is allemaal laagspanning.

Een fannetje zou natuurlijk ook een hoop helpen maar als het zo werkt zou ik het zo doen.

Wij gebruiken ook live dashboards op het werk, helaas vereisen die internet explorer (vanwege een ActiveX plugin) anders had ik dit ook allang gedaan! Leuk project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou even uitzoeken waarom ze oververhit raken. Wordt de cpu continu belast? Wellicht dat een RPi zero ook een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jona1990
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-01-2021
@GekkePrutser Ah, dit is de eerste keer dat ik met hardware werk. Was ook de hele tijd bang dat ik een enorme schok zou krijgen als ik die Raspberry aan zou raken. Maar zo spannend is het dus niet allemaal? :P

Ik had ook kleine ventilator gekocht (pico FAN kit v3.0), maar die maakte me iets teveel herrie.

@GlowMouse CPU staat continu op 70% inderdaad. Ik gebruik Klipfolio en ik denk dat dat gewoon heel veel vraagt. Een real-time Google Analytics dashboard op dezelfde Raspberry gaat prima.

Klipfolio geeft zelf ook al aan dat hun dashboards alleen op desktops en laptops draaien omdat browsers van bijvoorbeeld smart tv's het niet aankunnen (bron). Wellicht dat het daarom ook niet handig is terug te gaan naar een Zero (die heeft toch minder specs)?

[ Voor 23% gewijzigd door Jona1990 op 18-05-2017 19:13 . Reden: Model ventilator toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

[afbeelding]

Ik vind het best ranzig zo eerlijk gezegd : Die Pi gaat na een tijdje vol met stof zitten :-(

Doe er lekker een behuizing omheen :
- https://www.banggood.com/...Pi-Model-B-p-1001264.html
- https://www.banggood.com/...C2-PC-Plus-p-1147841.html
- https://www.banggood.com/...berry-Pi-3-p-1129211.html

En als de fan te luid is dan is die vast wel te modden met een weerstandje naar een lager voltage/rpm :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
@Jona1990 de zero heeft idd mindere specs (en wordt daardoor minder warm). Misschien kun je de refresh rate van het dashboard verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg mijn raspberry niet op de wifi van mijn Ziggo modem.

Dit is mijn wpa_supplicant.conf file. Voorheen had ik een eigen wifi-modem die deed het wel zo.

country=GB
ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1

network={
ssid="SSID"
psk="wachtwoord"
key_mgmt=WPA-PSK
}

Op de Ziggo modem heb ik WPA/WPA2-PSK aan staan.
Screenshot vanaf mijn mac. (2.4 Ghz staat ook aan maar mac zit op 5)
https://www.dropbox.com/s...05-18%2022.15.17.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Enige rare wat ik zie is dat je wpa gebruikt ipv wpa2. Dat zou ik sowieso aanpassen, wpa is al tig jaar achterhaald en het zou me ook niet verbazen als dat het probleem is.

Anders misschien even kijken of je geen exotisch kanaal ingesteld hebt, altijd gewoon 1, 6 of 11 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 14:45
Klopt het dat een Raspberry Pi 3 van zichzelf helemaal geen harde schijf of andere opslagruimte heeft en dat je dus eigenlijk verplicht bent een SD kaart er bij te kopen? Ik verdiep me pas sindskort in de RPi en ik twijfel erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Dat klopt. Een SD kaart heb je minimaal nodig.
Je zou ook een externe hardeschijf kunnen gebruiken maar is iets lastiger op te zetten dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-10 19:49
GrazendeKoe schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:34:
Klopt het dat een Raspberry Pi 3 van zichzelf helemaal geen harde schijf of andere opslagruimte heeft en dat je dus eigenlijk verplicht bent een SD kaart er bij te kopen? Ik verdiep me pas sindskort in de RPi en ik twijfel erover.
Klopt inderdaad je hebt met een RPi alleen een moederbordje met wat geheugen en een proc.
Daarbij heb je een adapter en een sd-kaart nodig om ermee te kunnen werken.
En uiteraard een HDMI kabel.

De software naar keuze moet je zelf op de SD-kaart zetten en dan booten.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
MdO82 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Klopt inderdaad je hebt met een RPi alleen een moederbordje met wat geheugen en een proc.
Daarbij heb je een adapter en een sd-kaart nodig om ermee te kunnen werken.
En uiteraard een HDMI kabel.

De software naar keuze moet je zelf op de SD-kaart zetten en dan booten.
Thanks, ik ga mijn eerste RPi aanschaffen vandaag. Ga ik gebruiken om mijn cryptocurrency wallets op te slaan en offline transacties mee te doen :)

Waar is een adapter goed voor? Dat heb ik nog nooit gehoord bij een pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 16:42

Pierre

Van nature lui!

GrazendeKoe schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:53:
[...]
Waar is een adapter goed voor?
Wat denk je zelf, de Raspberry heeft geen powersupply onboard, hij zal toch ergens zijn stroom vandaan moeten halen :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Pierre schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:59:
[...]

Wat denk je zelf, de Raspberry heeft geen powersupply onboard, hij zal toch ergens zijn stroom vandaan moeten halen :9
Aha dat wist ik niet ;)

Jammer dat je die er apart bij moet kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35

GeeBee

Oddball

Dat hoeft niet per sé.
Elke 2A oplader met micro-USB is goed.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:14
GrazendeKoe schreef op zondag 21 mei 2017 @ 11:34:
Met een RPi3 kan je ook van een USB stick opstarten zonder SD kaart. Maar als dit je eerste keer is met een RPI3 zou ik idd gewoon met een SD kaartje starten.
Kan je ook makkelijk een backup maken van je wallet door gewoon van het gehele SD kaartje een image te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

GeeBee schreef op zondag 21 mei 2017 @ 14:06:
Dat hoeft niet per sé.
Elke 2A oplader met micro-USB is goed.
De officiële is 5.1V 2.5A dus doe die maar zou ik zeggen :)

Deze dus : https://www.sossolutions....-5a-voeding-met-4-pluggen

Toen ik de mijne bij elkaar aan het zoeken was heb ik zoveel meldingen over corrupte (micro)SD kaartjes gezien dat ik geen risico durfde te nemen met een non-officiële voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Zo slecht zijn niet alle non-officiële voedingen hoor. Ik heb drie Pi's aan zo'n drievoudige voeding van Ikea hangen. Al meer dan een jaar, gaat nog steeds goed.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 24-10 19:49
Arjan A schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:21:
Zo slecht zijn niet alle non-officiële voedingen hoor. Ik heb drie Pi's aan zo'n drievoudige voeding van Ikea hangen. Al meer dan een jaar, gaat nog steeds goed.
Zal die USB-lader ook sterk genoeg zijn om 2 Pi's te voeden ?

Ik heb nu een Raspberry 1B+ in de meterkast voor het uitlezen van de panelen en slimme meter.
Echter wil ik er nog 1 naast leggen voor het hobbyen.
Daar wil ik de Pi die rustig de boel uitleest niet mee lastig vallen ;)
En het scheelt weer een adapter :)

Edit: even beter lezen dus ik lees net dat jij er 3 aan de lader hebt zitten :)

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 21-05-2017 21:45 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MdO82 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:44:
[...]

Ik heb nu een Raspberry 1B+ in de meterkast voor het uitlezen van de panelen en slimme meter.

Moet prima kunnen ja. Al die horrorverhalen over voedingsproblemen gaan 9 van de 10 keer over de kabel, niet over de voeding zelf. Het is jammer dat de RPi niet een normale power plug heeft maar alleen die fragiele micro-usb, had een hoop ellende kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:44:
[...]

Ik heb hier zo'n Ikea Koppla (E1405-EU3USB) lader voor me liggen, er staat op:
Max load 3400mA
Max 2400mA per USB Outlet

Ik heb een Pi 2B aan zo'n lader hangen en ga er binnenkort een Pi 3B bij hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:27
BounceMeister schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:23:
[...]

Max load 3400mA

Ik heb een Pi 2B aan zo'n lader hangen en ga er binnenkort een Pi 3B bij hangen.
Misschien ligt het aan mijn rekenkunsten, maar als er voor een Pi2 2A wordt geadviseerd en voor een Pi3 2,5A, waarom denk jij dan dat een 3400ma voeding genoeg is voor beide? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12
Lennyz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:27:
[...]

Misschien ligt het aan mijn rekenkunsten, maar als er voor een Pi2 2A wordt geadviseerd en voor een Pi3 2,5A, waarom denk jij dan dat een 3400ma voeding genoeg is voor beide? :P
Je Pi verteld je netjes wanneer je niet genoeg stroom geeft dmv onscreen signalen. Hier meerdere Pi3's op een 1.5A adapter hangen en dat werkt goed. Op 0,5A (PC USB) werkt ook goed alleen dan heb ik nauwelijks wifi bereik.

Het valt dus allemaal wel mee.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Lennyz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:27:
[...]

Dat is echt zwáár overdreven. Zo'n Pi trekt zelf (onder volle load) misschien 0,6-0,7A. Als je er USB/GPIO apparatuur aan hangt moet je daar misschien nog nog wat voor rekenen.
Waarom ze 2-2,5 A adviseren is mij echt een raadsel. Waarschijnlijk vooral om gezeik over instabiliteit makkelijk af te kunnen poeieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
chaoscontrol schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:36:
[...]

Je Pi verteld je netjes wanneer je niet genoeg stroom geeft dmv onscreen signalen. Hier meerdere Pi3's op een 1.5A adapter hangen en dat werkt goed. Op 0,5A (PC USB) werkt ook goed alleen dan heb ik nauwelijks wifi bereik.

Het valt dus allemaal wel mee.
mcDavid schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:52:
[...]

Dat is echt zwáár overdreven. Zo'n Pi trekt zelf (onder volle load) misschien 0,6-0,7A. Als je er USB/GPIO apparatuur aan hangt moet je daar misschien nog nog wat voor rekenen.
Waarom ze 2-2,5 A adviseren is mij echt een raadsel. Waarschijnlijk vooral om gezeik over instabiliteit makkelijk af te kunnen poeieren.
Ik lees inderdaad bij verschillende test dat de load nauwelijks boven de 700ma uitkomt bij full load. Wellicht als je er allemaal modules aan gaat hangen, je HDMI gebruikt en je usb porten gebruikt dat je dan wel richting de 2A gaat. Maar voor 99% zal zo'n voeding niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:08
Hai, mijn eerste post op Tweakers :$

[afbeelding]

Beetje offtopic, maar ik was benieuwd welk OS je gebruikt om de dashboards te tonen en hoe je de data weergeeft (OS? Desktop KDE? browser?). Voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

chaoscontrol schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:36:
Je Pi verteld je netjes wanneer je niet genoeg stroom geeft dmv onscreen signalen.
Lastig als er nooit een scherm is aangesloten en er ook geen X of DE draait ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
nero355 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 00:01:
[...]

Lastig als er nooit een scherm is aangesloten en er ook geen X of DE draait ;)
Dan heb je altijd nog de power LED. Hoewel die erg strak is afgesteld, waarschijnlijk ook met brakke usb-kabels in het achterhoofd. Op een volt of 4 kan je pi prima stabiel draaien, terwijl de led al bij 4,6V uit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brousant
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-04 16:41
Wie heeft er een Geekworm Raspi UPS HAT boardje, en is er niet helemaal tevreden over (als UPS werkt het eigenlijk maar half)?

Technische informatie en suggesties voor aanpassingen kun je vinden op
https://brousant.nl/jm3/i...worm-ups-for-raspberry-pi en
https://brousant.nl/jm3/i...ple-modification-detailed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Weten jullie hoe makkelijk het is om middels bluetooth op je Raspberry Pi audio er naar te streamen? Ik heb de OSMC (Kodi) distro, dus het liefst in combinatie daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
BounceMeister schreef op maandag 22 mei 2017 @ 10:23:
[...]

Max load 3400mA

Overigens ook niet onbelangrijk: Dat ding is door de bekende Deen uitgebreid getest en veilig bevonden. In tegenstelling tot de meeste noname Chinese laders.

Dus dat is een goede optie voor een Pi die 24/7 (onbewaakt) aan staat.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 26-05-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 11:05
Hij is hier al langs geweest, de DIY Google Home / Assistant kit i.c.m. de Raspberry Pi.

Omdat hij overal uitverkocht is: weet iemand of de layouts / blueprints van het karton ook open source zijn, lees: ergens te downloaden als PDF zodat ik zelf met de lasersnijder aan de slag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 13:11

RicX

Het leven is geen ponypark

apNia schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:32:
Weten jullie hoe makkelijk het is om middels bluetooth op je Raspberry Pi audio er naar te streamen? Ik heb de OSMC (Kodi) distro, dus het liefst in combinatie daarmee.
Wil je audio naar de pi streamen? Ikzelf ben een multiroom oplossing aan het maken via squeezebox. Daarvoor gebruik ik een max2play image. Via dit image kun je verschillende plugins aanzetten (onder andere een Kodi plugin).

Wanneer je de bluetooth module activeert, kan bluetooth audio worden doorgestuurd naar 1 van de muziekapplicaties. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd in combinatie met Kodi, maar wellicht dat dit je al de goede kant op stuurt.

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-10 19:59

ikt

Kan iemand helpen met erachter komen waarom mijn raspberry pi 2b+ ongelofelijk traag is? Vooral te merken wanneer ik programma's probeer te installeren met apt of een git repo clone.

Pingen gaat prima:
https://my.mixtape.moe/pmikyy.png

Vooral het resolven van hosts lijkt erg lang te duren, bij de laatste ping-actie moest het ding lang wachten voordat het Google IP was gevonden.

CPU/RAM gebruik is prima binnen de grenzen met 165MB in gebruik en een core die constant op 5 a 6% draait.

Er draait ook een nginx server voor een statische html-pagina, php-fpm voor NextCloud en ik heb er nog shell in the box op draaien.

De SoC is wel lekker warm, maar komt niet boven de 50c uit.

SD-kaartje lijkt me niet al te snel, maar het zou een class-10 moeten zijn. Gehaald bij SOS Solutions samen met de pi.
https://my.mixtape.moe/wpmuwr.png

Wel merk ik dat IO door iotop wordt gezien als fluctuerend 99.99%.

Verder op IO met ioping:
https://my.mixtape.moe/wbxdgm.png

De tijden lijken me wel flink voor een SD-kaart. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal voor de SD-kaart echter.

Kan het aan iets anders liggen of is mijn SD-kaart gaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik zoek op aliexpress een acryl behuizingkje voor een rpi 512mb(eerste generatie)
Heeft iemand wellicht een link? Alles wat ik vind is voor rpi3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 19:30

WoBBeL

*zwaai*

Ik ben al lange tijd aan het stoeien met het idee van een draagbare audio player op basis van de Raspberry Pi.

Ik wil gebruik van maken van een Raspberry Pi 3 + Raspberry Pi LCD (deze heb ik al) in combinatie met een Pico UPS met een 8000/10.000mAh. Deze combinatie is mijn inziens super, want als de accu leeg raakt kan deze de Raspberry netjes 'afsluiten' en als ik hem aan de lader hang kan ik hem nog steeds gebruiken. Software Volumio, en alles draait als een tiet met externe speakers.

Maar dan komt het probleem: ik wil alles in een behuizing met speakers ingebouwd, en dan moet ik een losse amp (amplifier/versterker) hebben en ik kan geen model vinden die 5 volt gebruikt. Iemand dit zelfde probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

sander817 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:14:
ik zoek op aliexpress een acryl behuizingkje voor een rpi 512mb(eerste generatie)
https://www.banggood.com/search/acryl-pi-case.html

Zit daar wat tussen :?

Anders ook effe dx.com/eBay proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
xost schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:42:
Ik ben al lange tijd aan het stoeien met het idee van een draagbare audio player op basis van de Raspberry Pi.

Ik wil gebruik van maken van een Raspberry Pi 3 + Raspberry Pi LCD (deze heb ik al) in combinatie met een Pico UPS met een 8000/10.000mAh. Deze combinatie is mijn inziens super, want als de accu leeg raakt kan deze de Raspberry netjes 'afsluiten' en als ik hem aan de lader hang kan ik hem nog steeds gebruiken. Software Volumio, en alles draait als een tiet met externe speakers.

Maar dan komt het probleem: ik wil alles in een behuizing met speakers ingebouwd, en dan moet ik een losse amp (amplifier/versterker) hebben en ik kan geen model vinden die 5 volt gebruikt. Iemand dit zelfde probleem gehad?
Ik weet niet hoeveel watt je zoekt (op 5V verwacht ik dat dit niet hoog gaat zijn :)). Bij Tinytronics hebben ze een 2x 3W amp. Op die site staat hetzelfde bordje ook met een volume knop of met een draaiwiel. Anders op de bekende shops in China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

alesandro_46 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:39:
[...]

Ik weet niet hoeveel watt je zoekt (op 5V verwacht ik dat dit niet hoog gaat zijn :)). Bij Tinytronics hebben ze een 2x 3W amp. Op die site staat hetzelfde bordje ook met een volume knop of met een draaiwiel. Anders op de bekende shops in China?
Ik heb nu de Adafruit MAX9744 besteld inmiddels, die kan op 5V maar ook op 12V. Ik heb nu ook een 5 volt naar 12 volt step up converter besteld die een paar Ampere kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
sander817 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:14:
Moet 'ie persé uit van Aliexpress zijn, of mag het ook uit een NL webshop (sossolutions)?
xost schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:41:
[...]

Ik heb nu de Adafruit MAX9744 besteld inmiddels, die kan op 5V maar ook op 12V. Ik heb nu ook een 5 volt naar 12 volt step up converter besteld die een paar Ampere kan leveren.
Mooi bordje :). Heb je de muziek lokaal (op de pi)? Of speel je dat af via je telefoon (Bluetooth) of over Wi-Fi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

alesandro_46 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:08:

[...]

Mooi bordje :). Heb je de muziek lokaal (op de pi)? Of speel je dat af via je telefoon (Bluetooth) of over Wi-Fi?
Over WiFi, gewoon spotify en webradio :) ik heb nu het volgende besteld/ al binnen om alles aan de praat te krijgen:

- Raspberry Pi 3
- Raspberry Pi Touchscreen
- Pico UPS met 8000mAh batterij
- Adafruit MAX9744
- Inbouw SpeaKa DL-11172x 10 watt (jaja, ik weet het) speakers

Ik hoop dat alles daarna mooit functioneert, ik ben bang dat ik de Pi UPS + van CW2 had moeten bestellen ivm aan/uit knop maar dat zien we dan wel weer :P

Nu mooi houten behuizinkje aan t maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
Ben benieuwd naar het eindresultaat @xost . Leuk project!

[ Voor 4% gewijzigd door Frank!in op 06-06-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Frank!in schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 10:20:
Ben benieuwd naar het eindresultaat @xost . Leuk project!
Technisch gezien werkt het nu al, de amplifier van Adafruit werkt ook op 5 volt (step up nog niet binnen) en dan komt er al genoeg kabaal uit ;) ook op de UPS draait hij nu, alleen komt er dan elektrische rommel uit de speakers :X eens kijken hoe we dat opgelost krijgen...misschien dat de step up converter dat er al uit filtert, maar ik ben bang van niet :D

Nog wel paar weken werk :+

[ Voor 11% gewijzigd door WoBBeL op 07-06-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11
Ik wil een php bestandje draaien op de RPI
Nu krijg ik deze foutmelding
code:
1
2
3
root@raspberrypi:~#  php /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php
PHP Warning:  file_get_contents(http://192.168.1.15:8080/json.htm?type=command&param=udevice&nvalue=0&idx=92&svalue=41.2): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized
 in /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php on line 6

Wie kan me op weg helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 16:42

Pierre

Van nature lui!

Vorige week een Pi-Hole opgezet, dat werkt echt heel goed. Zou ook wel een pi willen inzetten als firewall, alleen ik kan niet zoveel vinden hoe dat ik dat snel kan doen. Heeft iemand hier tips ?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Op dit moment bezig met een mini plex media server en AP in één op mijn pi 3.
Krijg alles voor elkaar, maar uiteindelijk 1 error op het dhcp waardoor het niet werkt. Hier moet ik nog op onderzoek uit waar deze vandaan komt.

Dit is de foutmelding wanneer ik sudo service isc-dhcp-server status doe.

root@raspberrypi:~# sudo service isc-dhcp-server status
● isc-dhcp-server.service - LSB: DHCP server
Loaded: loaded (/etc/init.d/isc-dhcp-server)
Active: failed (Result: exit-code) since Fri 2017-06-09 08:54:02 UTC; 35s ago
Process: 6223 ExecStart=/etc/init.d/isc-dhcp-server start (code=exited, status=1/FAILURE)

Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: /etc/dhcp/dhcpd.conf line ...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: }
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: ^
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: Configuration file errors ...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: If you think you have rece...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: than a configuration issue...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: bugs on either our web pag...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: before submitting a bug. ...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: process and the informatio...
Jun 09 08:54:02 raspberrypi isc-dhcp-server[6223]: exiting.
Hint: Some lines were ellipsized, use -l to show in full.
root@raspberrypi:~# ^C
root@raspberrypi:~# isc-dhcp-server.service - LSB: DHCP server
-su: isc-dhcp-server.service: command not found
root@raspberrypi:~# Loaded: loaded (/etc/init.d/isc-dhcp-server)
-su: syntax error near unexpected token `('
root@raspberrypi:~# Active: failed (Result: exit-code) since Fri 2017-06-09 08:54:02 UTC; 35s ago
root@raspberrypi:~# Process: 6223 ExecStart=/etc/init.d/isc-dhcp-server start (code=exited, status=1/FAILURE)

Denk dat er ergens een config fout zit. Hij komt wel op als AP, maar krijg geen ip adres. Dus het gedeelte van het dhcp instellen gaat dan niet goed lijkt me.

EDIT:
Probleem opgelost. Hij mistte een ; achter de tekst op de één na laatste regel. Had in de foutmelding een regel lager nog even moeten lezen. Daar stond precies waar het fout ging.

[ Voor 85% gewijzigd door Arunia op 13-06-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Google Assistant SDK?

Ik krijg alles prima werkend, maar nu zou ik graag middels een voice command een MQTT message naar mijn lokale broker willen laten sturen.

Iedere voice message returned een transcript van hetgeen gezegd is:
For the Google Assistant library, the transcript is located in a JSON string object in the ON_RECOGNIZING_SPEECH_FINISHED event.
Nu zal ik het wel voor elkaar gaan krijgen om een MQTT message te publishen, maar ik heb geen idee hoe ik die kan koppelen aan een voice command. Hoe moet ik het voor elkaar krijgen om dat transcript te gaan gebruiken in mijn code?

Ik weet dat de mogelijkheid er is om middels IFTTT messages te publishen naar de Adafruit MQTT broker, maar ik probeer dit dus echt te doen naar mijn lokaal draaiende Mosquitto.

[ Voor 11% gewijzigd door Lennyz op 09-06-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
19roland70 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:34:
Ik wil een php bestandje draaien op de RPI
Nu krijg ik deze foutmelding
code:
1
2
3
root@raspberrypi:~#  php /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php
PHP Warning:  file_get_contents(http://192.168.1.15:8080/json.htm?type=command&param=udevice&nvalue=0&idx=92&svalue=41.2): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 401 Unauthorized
 in /var/www/html/enecsys_solar/e2pv/testphp.php on line 6

Wie kan me op weg helpen?
Wat gebeurt er als je met een browser naar die pagina gaat?
Het lijkt er namelijk op dat die een authorisatie (login+wachtwoord) nodig heeft, die het php-script niet mee stuurt.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 21:11
supergert schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:40:
[...]

Het lijkt er namelijk op dat die een authorisatie (login+wachtwoord) nodig heeft, die het php-script niet mee stuurt.
Er gebeurt niets .
Login en ww kan ik wel eens uitproberen want dat heeft Domoticz nodig.
Bedankt voor de tip , ik laat wel horen of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Pierre schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 07:12:
Vorige week een Pi-Hole opgezet, dat werkt echt heel goed. Zou ook wel een pi willen inzetten als firewall, alleen ik kan niet zoveel vinden hoe dat ik dat snel kan doen. Heeft iemand hier tips ?
Denk dat de Pi hier niet snel genoeg voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 26-10 07:50

EMP

Krulloos!

Gisteren was ik de kleine bugs die in mijn xbian-kodi installatie op mijn Pi2 stond helemaal zat.

OSMC en OpenELEC heb ik in het verleden geprobeerd, maar deze booten om de een of andere reden niet... meermaals geprobeerd, maar tijdens het booten blijft hij gewoon hangen.

Gisterenavond dus maar eens LibreELEC geprobeerd, en deze werkt erg goed en snel!

Hij gaat beter met netwerk shares om (nfs naar mijn synology doet het nu wel) en de standaard skin werkt vlot.

Nog even klooien met de instellingen de komende tijd, maar wil in ieder geval mijn positieve ervaring met LibreElec even delen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

xost schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:45:
Denk dat de Pi hier niet snel genoeg voor is
Eerder het feit dat je maar 1 LAN poort hebt :)

Ik zou lekker iets van een NUC achtig apparaat gaan zoeken met 2 NIC's en dan daarmee verder rommelen. Zijn wel een aantal niet te dure modellen voor te vinden als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik heb moeite met een usb microfoon aan de praat te krijgen op mijn pi3.

code:
1
arecord -l

code:
1
2
3
4
**** List of CAPTURE Hardware Devices ****
card 1: Device [USB PnP Sound Device], device 0: USB Audio [USB Audio]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0

Daar staat hij dus wel bij, maar bij amixer zie ik hem weer niet.

code:
1
2
3
4
5
6
~ $ amixer
Simple mixer control 'PCM',0
  Capabilities: pvolume pvolume-joined pswitch pswitch-joined
  Playback channels: Mono
  Limits: Playback -10239 - 400
  Mono: Playback 400 [100%] [4.00dB] [on]

arecord e.d. lijken ook gewoon te werken maar alles wat ik probeer op te nemen is alleen ruis.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
chaoscontrol schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:36:
Ik heb moeite met een usb microfoon aan de praat te krijgen op mijn pi3.

code:
1
arecord -l

code:
1
2
3
4
**** List of CAPTURE Hardware Devices ****
card 1: Device [USB PnP Sound Device], device 0: USB Audio [USB Audio]

Daar staat hij dus wel bij, maar bij amixer zie ik hem weer niet.

code:
1
2
3
4
5
6
~ $ amixer
Simple mixer control 'PCM',0
  Capabilities: pvolume pvolume-joined pswitch pswitch-joined
  Playback channels: Mono
  Limits: Playback -10239 - 400
  Mono: Playback 400 [100%] [4.00dB] [on]

arecord e.d. lijken ook gewoon te werken maar alles wat ik probeer op te nemen is alleen ruis.

Iemand een idee?
Probeer eens:

"arecord -D plughw:1,0 -f cd test.wav"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Lennyz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:46:
[...]

Probeer eens:

"arecord -D plughw:1,0 -f cd test.wav"
Hetzelfde resultaat. Het is inderdaad niet hw id 0 maar 1, deze heb ik echter al als default gezet in de conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Woppa!

Als het goed is komt morgen mijn Raspberry Pi 3 + Hifiberry Digi+ binnen :9~

Kastje zal in eerste instantie als mediacenter gebruikt worden icm een NAS.
Neig zelf momenteel naar gebruik van LibreElec.

Ik overweeg om hem ook als Emulator-console te gebruiken.
Ben ik juist in de aanname om dan het beste NOOBS erop te zetten met LibreElec en whatever het beste aan te raden is voor oldschool emulators?

(On that note: Iemand tips wat best practice is voor said console-toepassing?)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:46:
Woppa!

Als het goed is komt morgen mijn Raspberry Pi 3 + Hifiberry Digi+ binnen :9~

Kastje zal in eerste instantie als mediacenter gebruikt worden icm een NAS.
Neig zelf momenteel naar gebruik van LibreElec.

Ik overweeg om hem ook als Emulator-console te gebruiken.
Ben ik juist in de aanname om dan het beste NOOBS erop te zetten met LibreElec en whatever het beste aan te raden is voor oldschool emulators?

(On that note: Iemand tips wat best practice is voor said console-toepassing?)
Retropie :] gewoon dualboot met libreelec en klaar :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

azz_kikr schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:20:
[...]

Retropie :] gewoon dualboot met libreelec en klaar :D
Thanks!

En daarvoor gebruik ik dus NOOBS?

Dus:
NOOBS
- RetroPi
- LibreElec

Ik begrijp dat je een Pi niet zonder extra buttons kunt rebooten/uitzetten.
Als ik in Kodi de restart-command geef, start hij dan wel gewoon naar NOOBS en kan ik b.v. naar RetroPi wisselen, of restart hij dan enkel binnen LibreElec?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
In Retropie kun je Kodi toevoegen als toepassing en volgens mij in Kodi kun je Retropie toevoegen. Alhoewel je volgens mij Kodi in Retropie als toepassing moet installeren. Is wel een tutorial over te vinden. Heb dit een keer geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Arunia schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:26:
In Retropie kun je Kodi toevoegen als toepassing en volgens mij in Kodi kun je Retropie toevoegen. Alhoewel je volgens mij Kodi in Retropie als toepassing moet installeren. Is wel een tutorial over te vinden. Heb dit een keer geprobeerd.
Dan wordt Kodi dus op RetroPie installed?
Dus RetroPie als shell om Kodi heen?

Is de prestatie dan nog voldoende?
1080p met 5.1 DTS moet gewoon afspeelbaar blijven :P

(Nogmaals, enorme noob hier, sorry in advance voor mogelijk domme vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Darkfreak https://www.reddit.com/r/.../?st=j3vdy6l8&sh=71376753

Volgens mij wordt Kodi gewoon gestart zonder Retropie erachter, maar daar kan ik me in vergissen.

Don't worry, ben zelf ook een noob, maar zoek gewoon via google op dingen die ik zou willen. Zoals nu een Plex Media Server op een Pi3 voor in de auto, maar met DHCP Access Point zodat op vakantie de iPads hierop in kunnen loggen en dan muziek, films en series af kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Belangrijk nieuws:

Raspberry Pi sours thanks to mining malware

Change your default user name or Linux.MulDrop.14 will send your Pi down the crypto-mines

Anti-virus vendor Dr. Web has found something nasty: malware named “Linux.MulDrop.14” that turns the Raspberry Pi into a cryptocurrency mining machine.

To catch the malware you'll need to leave your Pi on with SSH ports open. If you've done so and the malware's scripts make their way in to your Pi, they'll install zmap, sshpass and the mining code. The malware will also change the password for the username “Pi” to the impressively long...

\$6\$U1Nu9qCp\$FhPuo8s5PsQlH6lwUdTwFcAUPNzmr0pWCdNJj.p6l4Mzi8S867YLmc7BspmEH95POvxPQ3PzP029yT1L3yi6K1
Once that's happened, the malware uses zmap and “searches for network nodes with an open port 22, after that it uses sshpass to log into them with the following login:password pair: pi:raspberry, and then—to save and run its copy.”

Dr. Web helpfully suggests using its products to scan for the malware. The Register reckons if the password for “Pi” suddenly stops working it may be easier to flash a new SD-card to run whatever Linux you prefer on your Pi and recover the data later.

However you decide to fix the problem, the existence of malware targeting the Raspberry Pi is acknowledgement that, with 12.5 million sold, it's a sufficiently common devuce to be worthy of the effort. It's also a little scary, as plenty of businesses have pressed the Pi into service.

Dr. Web doesn't explain which crypto-currency the malware mines, or whether it relies on single Pi acting alone or if it puts several machines in harness. The Register imagines the mining effort would be all-but futile without machines acting in concert, as the Pi is no powerhouse.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Darkfreak schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:29:
[...]

Dan wordt Kodi dus op RetroPie installed?
Dus RetroPie als shell om Kodi heen?

Is de prestatie dan nog voldoende?
1080p met 5.1 DTS moet gewoon afspeelbaar blijven :P

(Nogmaals, enorme noob hier, sorry in advance voor mogelijk domme vragen)
Ik ben meer fan van multiboot maar je kan inderdaad ook een emulator installeren in librelec zelf

https://github.com/bite-your-idols/Gamestarter-Pi

Dat eens doorlezen.

Geen paniek, 1080p blijven afspelen is peanuts voor een rpi :p

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 17:49
Room42 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 11:58:
... it uses sshpass to log into them with the following login:password pair: pi:raspberry, ...
[...]
Dat is toch geen belangrijk nieuws. Iedereen op Tweakers wijzigt toch wel op zijn minst het default password.
Toch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:01:
[...]

Dat is toch geen belangrijk nieuws. Iedereen op Tweakers wijzigt toch wel op zijn minst het default password.
Toch..?
Genoeg mensen hier die zich noob noemen, dus zeker het vermelden waard ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 17:49
Dat is waar. Genoeg NOOBS ja.
Zo wijzig je het password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Of wat nog beter is : Maak een setje private/public keys aan als je de Pi op afstand wil gebruiken.
Zo niet gooi dan je poorten dicht richting de Pi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newmamoman
  • Laatst online: 21-08 18:42
supergert schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:40:
[...]

Heb je gekeken met ls -la wat het script mag, ik denk dat je nog chmod +r moet doen.

mamoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:57

TommyGun

Stik er maar in!

jeroen3 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:01:
[...]

Toch..?
Bij de RPi; nee, port 22 staat toch dicht in de firewall :P

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 13-06-2017 16:16 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
  • Laatst online: 16:16
Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik probeer al een dag een PCM2704 werkend te krijgen op mijn PI 3. Deze heeft altijd netjes gewerkt op een ouderen configuratie met een PI 1.

Ik zie het volgende:
code:
1
2
3
4
5
pi@hassbian:~ $ lsusb
Bus 001 Device 004: ID 08bb:2704 Texas Instruments Audio Codec
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

code:
1
2
3
4
5
pi@hassbian:~ $ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: U0x8bb0x2704 [USB Device 0x8bb:0x2704], device 0: USB Audio [USB Audio]

code:
1
2
pi@hassbian:~ $ cat /proc/asound/modules
 0 snd_usb_audio

code:
1
2
3
pi@hassbian:~ $ cat /proc/asound/cards
 0 [U0x8bb0x2704   ]: USB-Audio - USB Device 0x8bb:0x2704
                      USB Device 0x8bb:0x2704 at usb-3f980000.usb-1.3, full speed

Tot hier lijkt alles OK, maar dan:
code:
1
2
pi@hassbian:~ $ alsamixer
cannot load mixer controls: Invalid argument

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
pi@hassbian:~ $ speaker-test

speaker-test 1.0.28

Playback device is default
Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 1 channels
Using 16 octaves of pink noise
Rate set to 48000Hz (requested 48000Hz)
Buffer size range from 96 to 524288
Period size range from 48 to 262144
Using max buffer size 524288
Periods = 4
Unable to set hw params for playback: Input/output error
Setting of hwparams failed: Input/output error

code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@hassbian:~ $  amixer -c 0 cget numid=1
numid=1,iface=PCM,name='Playback Channel Map'
  ; type=INTEGER,access=r----R--,values=2,min=0,max=36,step=0
  : values=0,0
  | container
    | chmap-fixed=FL,FR
    | chmap-fixed=MONO

code:
1
2
3
4
pi@hassbian:~ $  amixer -c 0 cget numid=2
numid=2,iface=MIXER,name='PCM Playback Switch'
  ; type=BOOLEAN,access=rw------,values=1
amixer: Control hw:0 element read error: Invalid argument

code:
1
2
3
4
pi@hassbian:~ $  amixer -c 0 cget numid=3
numid=3,iface=MIXER,name='PCM Playback Volume'
  ; type=INTEGER,access=rw---R--,values=2,min=0,max=1,step=0
amixer: Control hw:0 element read error: Invalid argument

code:
1
2
pi@hassbian:~ $  amixer -c 0 cget numid=4
amixer: Cannot find the given element from control hw:0

Weet iemand wat er nog fout zou kunnen gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Juicie op 13-06-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Zou iemand me kunnen zeggen of het mogelijk is om home.nest.com te draaien op een Raspberry Pi 3? Het is de bedoeling om de RP aan een scherm te hangen en zo een overzicht van alle camerabeelden te krijgen. Met de RP2 lukt het jammer genoeg niet (in Chromium & Firefox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
filenox schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 01:10:
Zou iemand me kunnen zeggen of het mogelijk is om home.nest.com te draaien op een Raspberry Pi 3? Het is de bedoeling om de RP aan een scherm te hangen en zo een overzicht van alle camerabeelden te krijgen. Met de RP2 lukt het jammer genoeg niet (in Chromium & Firefox)
Ik heb geen nest spullen maar wat is het probleem op de pi 2? Te traag, plugin niet ondersteund? Op zich zijn het de normale desktop browsers dus het moet op zich gewoon werken.

Als je je nest inlog (per PM!!) kan geven (en daarna weer veranderen natuurlijk!) Kan ik het wel voor je proberen natuurlijk. Morgenavond. Je zou er ff een tijdelijk wachtwoord op kunnen zetten. Of misschien weet iemand anders het hier wel, natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 14-06-2017 01:44 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs