Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-10 20:34

JJ93

Error 418

nklaver234 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:48:
[...]

Je kunt hem ook optioneel met een 4000mAh accu krijgen maar die past die denk ik niet meer in de standaard behuizing. Met een behuizing als deze https://www.modmypi.com/r...lar-rpi-b-plus-case-black kan je extra spacers toevoegen als je een grotere accu gebruikt. Voordeel is dat alles in één behuizing zit en de UPS perfect werkt.
Nadeel is dat het wel wat groter wordt dan een pi Zero en ook een stuk duurder. Denk dat je gauw richting 100 euro zit voor de Pi3, UPS en case met verzendkosten. Maar je hebt wel een ultime mobile Pi.

Eenvoudige oplossing is inderdaad een powerbank maar weet niet of die genoeg ampere kunnen leveren voor Pi. Je hebt denk ik toch al snel 2A nodig.
Ik heb een Powerbank van 25600mAh die tot 4.5A output levert. Daar kan ik m'n Raspberry Pi 2 en aangekoppelde hardware zo'n 24 uur mee draaien geloof ik. Alleen dat is ook echt een blok van een halve kilo. Voor de Pi Zero wil ik een kleinere stroombron en 1-2u draaien is ook voldoende voor de doeleinden die ik voor ogen heb.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ93 op 24-03-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:03
JJ93 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:06:
[...]

Ik heb een Powerbank van 25600mAh die tot 4.5A output levert. Daar kan ik m'n Raspberry Pi 2 en aangekoppelde hardware zo'n 24 uur mee draaien geloof ik. Alleen dat is ook echt een blok van een halve kilo. Voor de Pi Zero wil ik een kleinere stroombron en 1-2u draaien is ook voldoende voor de doeleinden die ik voor ogen heb.
Kruitvat 2000mah kost geloof ik 6 euro.
En deze wil tegelijk opladen en lading afgeven.

edit:

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1591/1591898.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 24-03-2017 18:12 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
GekkePrutser schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:45:
Ik heb met de pi zero w het probleem dat de bluetooth na een paar minuten verdwijnt.

Dus niet dat hij niet meer werkt, het hele hci device verdwijnt ook echt helemaal uit het /dev filesystem waardoor hij hem opeens niet meer herkent. De WiFi lijkt nog wel te werken. Ik vraag me af of het ding gewoon kapot is, of dat hij iets raars doet met een power saving mode ofzo. Uiteraard al veel gegoogled en geklooid maar ik ben er nog niet uit.
Ik kwam net wat tegen wat mij kwa BT problematiek wel interessant leek en ga straks nog wat uitproberen.
Bluetooth troubles met veel comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-10 20:34

JJ93

Error 418

Siewert schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:10:
[...]

edit:

[afbeelding]
Het gaat mij voornamelijk om het formaat, staat er bij Kruidvat niet bij. Maar ziet er ongeveer uit als deze: https://www.amazon.de/Sou...akku-Micro/dp/B00J8NC6HK/ en die is dan toch 10cm lang. De RPi Zero is maar 6cm lang, dus kleiner zou mooi zijn.

Ziet er echter naar uit dat het door de techniek niet mogelijk is om een powerbank kleiner te maken dan 90mm. Dan alsnog is mijn 2e criteria: maximaal 45mm breed.

En moet wel 2A output kunnen leveren.

Kortom: best lastig om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-10 19:49
In het verleden heeft iemand eens een test gedaan met verschillende ups'en.
De ene schakelt netjes om en de andere veroorzaakt een dip in de stroomtoevoer waardoor de pi ook uitgaat.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Siewert schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:10:
[...]
[afbeelding]
Lol, dat ding kost hier (Ierland) 1,50. Heb er al een stuk of 3 ;)

Kan je nagaan hoeveel marge er nog op zit bij de kruitvat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
GekkePrutser schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:42:
[...]

Lol, dat ding kost hier (Ierland) 1,50. Heb er al een stuk of 3 ;)

Kan je nagaan hoeveel marge er nog op zit bij de kruitvat.
Dat zegt helemaal niets. De prijs wordt voor 80% bepaald door de lithium cel die erin zit. En één ding kan ik je vertellen: voor anderhalve euro koop je geen nieuwe 2Ah cel.
Nu hoeft dezelfde powerbank bij de Kruidvat niet perse een betere cel te hebben natuurlijk, maar op uiterlijk kun je echt niet zeggen dat het dezelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Iemand die advies kan geven hoe ik mijn rpi2 kan gebruiken als een soort van cloudserver zoals Google drive?
ik wil zodra ik thuiskom en op mij WiFi netwerk zit mijn gemaakte video's en foto's automatisch back-uppen naar de rpi2 met hdd. Dus een beetje hetzelfde als Google drive doet met synchroniseren. Ik wil dit voor meerdere telefoons instellen, maar wil dat het automatisch gebeurt en niet dat je bestanden moet verslepen of iets dergelijks.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Rmg

Delchrys schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 02:20:
Iemand die advies kan geven hoe ik mijn rpi2 kan gebruiken als een soort van cloudserver zoals Google drive?
ik wil zodra ik thuiskom en op mij WiFi netwerk zit mijn gemaakte video's en foto's automatisch back-uppen naar de rpi2 met hdd. Dus een beetje hetzelfde als Google drive doet met synchroniseren. Ik wil dit voor meerdere telefoons instellen, maar wil dat het automatisch gebeurt en niet dat je bestanden moet verslepen of iets dergelijks.
Iemand een idee?
https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=36&t=160874

En dan de Nextcloud app off syncthing op je telefoons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:45:
[...]

Dat zegt helemaal niets. De prijs wordt voor 80% bepaald door de lithium cel die erin zit. En één ding kan ik je vertellen: voor anderhalve euro koop je geen nieuwe 2Ah cel.
Nu hoeft dezelfde powerbank bij de Kruidvat niet perse een betere cel te hebben natuurlijk, maar op uiterlijk kun je echt niet zeggen dat het dezelfde is.
Dat is natuurlijk waar, dit ding ziet er wel hetzelfde uit maar dat zegt niks met China spul tegenwoordig.

Maar de meeste van die goedkope powerbanks bevatten afgekeurde cellen. Waarschijnlijk een 2200mAh cel die maar rond de 2000 haalde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Waarschijnlijk gewoon een afgekeurde cel die hooguit 500mA haalt, maar nominaal 2200 haalde dus daarvoor verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Downloader_NL schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:02:
iemand al ervaring met de officiële case voor de zero of zero w? Zelf heb ik hem van de week binnen en vind het nogal krap hij past wel maar of die er ooit nog heel uit komt....
Past prima en de Zero W kan er ook makkelijk weer uit.
Bij dat stuk van de rode behuizing zit een klemmetje. Even wegduwen en door het gat de Zero naar boven duwen. Eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:41

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Is er en mogelijkheid om bij de Zero W te testen of wifi werkt of defect is?
Ik heb verschillende keren geprobeerd hem aan de gang te krijgen door een OS naar de SD kaart te schrijven en een wpa_supplicant.conf in de boot folder te zetten, maar tot dusver lijkt hij niet te werken.
Als ik de SD kaart bekijk dan wordt de .conf wel netjes gekopieerd bij de eerste boot, maar m'n router geeft geen spoor van een nieuw apparaat dat verbinding probeert te maken.

Tot dusver heb ik al zoveel geprobeerd met kant en klare images die gewoon meoten werken dat ik sterk het vermoeden heb dat de wifi chip gewoon defect is ofzo.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55
Iemand een idee?
https://www.resilio.com/

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Spike_wolf schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:44:
Ik heb verschillende keren geprobeerd hem aan de gang te krijgen door een OS naar de SD kaart te schrijven en een wpa_supplicant.conf in de boot folder te zetten, maar tot dusver lijkt hij niet te werken.
Als ik de SD kaart bekijk dan wordt de .conf wel netjes gekopieerd bij de eerste boot, maar m'n router geeft geen spoor van een nieuw apparaat dat verbinding probeert te maken.

Tot dusver heb ik al zoveel geprobeerd met kant en klare images die gewoon meoten werken dat ik sterk het vermoeden heb dat de wifi chip gewoon defect is ofzo.
probeer dit eens:

https://www.raspberrypi.o.../wireless/wireless-cli.md

Moet je dus wel de zero w aan een scherm hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-10 23:33
Iemand een idee?
Hiervoor gebruik ik Syncthing.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-10 15:15

TommyGun

Stik er maar in!

GekkePrutser schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:15:
[...]

Dat is natuurlijk waar, dit ding ziet er wel hetzelfde uit maar dat zegt niks met China spul tegenwoordig.

Maar de meeste van die goedkope powerbanks bevatten afgekeurde cellen. Waarschijnlijk een 2200mAh cel die maar rond de 2000 haalde.
Daarom kun je beter een fatsoenlijk merk (ook Chinees, maar toch) kiezen zoals Xiaomi.

Ik geef liever wat meer geld uit dan dat m'n woning afbrandt...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
mcDavid schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:54:
Waarschijnlijk gewoon een afgekeurde cel die hooguit 500mA haalt, maar nominaal 2200 haalde dus daarvoor verkocht wordt.
Ja inderdaad ;) Maar het valt me mee. Zelfs die €1,50 exemplaren gaan best lang mee . Ik heb geen metingen gedaan maar er zit zeker veel meer in dan 500. Ik kan er mijn iPhone 5S vrijwel helemaal mee opladen en dan doet hij het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
TommyGun schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Daarom kun je beter een fatsoenlijk merk (ook Chinees, maar toch) kiezen zoals Xiaomi.

Ik geef liever wat meer geld uit dan dat m'n woning afbrandt...
Ik laad ze ook niet onbeheerd op. Ze zijn meer om mee te nemen op reis omdat ik die dingen vaak kwijt raak. En om ff te rommelen met een pi zero of esp8266.

Als 'ups' gebruiken voor de pi zal ik inderdaad niet doen.

Edit: oeps ik was laatste poster. Sorry.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 27-03-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:41

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Jelte schreef op maandag 27 maart 2017 @ 07:50:
[...]
probeer dit eens:

https://www.raspberrypi.o.../wireless/wireless-cli.md

Moet je dus wel de zero w aan een scherm hangen.
Headless zijn er denk ik niet echt mogelijkheden om wat te testen ben ik bang, he?
Maar even opzoek naar een HDMI verloopje dan.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Spike_wolf schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:05:
[...]

Headless zijn er denk ik niet echt mogelijkheden om wat te testen ben ik bang, he?
Ik log altijd ff in via de seriële console. Stuk makkelijker dan je scherm, toetsenbord en muis ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mcDavid schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:20:
[...]

Ik log altijd ff in via de seriële console. Stuk makkelijker dan je scherm, toetsenbord en muis ompluggen.
Alleen staat die standaard niet aan, ik dacht dat mijn PiZeroW kapot was :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:58
Spike_wolf schreef op maandag 27 maart 2017 @ 22:05:
[...]

of even een vnc tunnel maken..werkt ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vincent_1971 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:33:
[...]

of even een vnc tunnel maken..werkt ook erg goed.
Moet ie wel verbinding met het netwerk hebben en dat was nou net het probleem :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 11:58
Raven schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:38:
[...]

Moet ie wel verbinding met het netwerk hebben en dat was nou net het probleem :P
Kwestie van de juiste image op een sd kaart zetten en het juiste configureren..heb je aan 1 usb kabeltje genoeg, die van de spanning ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:35
Ik ben bezig met een timelaps 'systeem' met een rp3 en pi-camera, mooie tutorial gevonden hier

In de comments staat hoe je het kan aanpassen om hem bv 2 weken elke van 6.00 tot 20.00 uur foto's te laten nemen.

Echter, bij mij stop hij netjes om 20.00 uur maar hij begint niet om 6.00.

kan iemand in het script vinden waar het misgaat, ik heb er (helaas) te weinig verstand van.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
#!/usr/bin/env python
#
#  raspiLapseCam.py
#
#  Created by James Moore on 28/07/2013.
#  Modified by James Moore on 13/11/2013.
#  Copyright (c) 2013 Fotosyn. All rights reserved.
#
#  Raspberry Pi is a trademark of the Raspberry Pi Foundation.

#  Redistribution and use in source and binary forms, with or without
#  modification, are permitted provided that the following conditions are met:

#  1. Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this
#  list of conditions and the following disclaimer.
#  2. Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice,
#  this list of conditions and the following disclaimer in the documentation
#  and/or other materials provided with the distribution.>

#  THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS "AS IS" AND
#  ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED
#  WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE
#  DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT OWNER OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR
#  ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES
#  (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES;
#  LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND
#  ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT
#  (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS
#  SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

#  The views and conclusions contained in the software and documentation are those
#  of the authors and should not be interpreted as representing official policies,
#  either expressed or implied, of the FreeBSD Project.

# This script sets up and runs a Python Script which, at intervals invokes a capture 
# command to the Raspberry Pi camera, and stores those files locally in a dynamically
# named folder.

# To invoke, copy this script to an easy to find file location on your Raspberry Pi
# (eg. /home/pi/), log into your Raspberry Pi via terminal and type:
#
# sudo python /your/file/location/raspiLapseCam.py (add &) if you wish to run as a
# background task. A process ID will be shown which can be ended with

# sudo kill XXXX (XXXX = process number)

# Based on your settings the application will now begin capturing images
# saving them to your chosen file location (same as current location of this file as default.

# Import some frameworks
import os
import time
import RPi.GPIO as GPIO
import logging
from datetime import datetime

# Grab the current datetime which will be used to generate dynamic folder names
d = datetime.now()
initYear = "%04d" % (d.year) 
initMonth = "%02d" % (d.month) 
initDate = "%02d" % (d.day)
initHour = "%02d" % (d.hour)
initMins = "%02d" % (d.minute)

# Define the location where you wish to save files. Set to HOME as default. 
# If you run a local web server on Apache you could set this to /var/www/ to make them 
# accessible via web browser.
folderToSave = "/home/timelapse/timelapse_" + str(initYear) + str(initMonth) + str(initDate) + str(initHour) + str(initMins)
os.mkdir(folderToSave)

# Set up a log file to store activities for any checks.
logging.basicConfig(filename=str(folderToSave) + ".log",level=logging.DEBUG)
logging.debug(" R A S P I L A P S E C A M -- Started Log for " + str(folderToSave))
logging.debug(" Support at http://fotosyn.com/timelapse/")

# Set the initial serial for saved images to 1
fileSerial = 1

# Run a WHILE Loop of infinitely
while True:

d = datetime.now()
   if d.hour > 6 and d.hour < 20:

# Set FileSerialNumber to 000X using four digits
        fileSerialNumber = "%04d" % (fileSerial)

# Capture the CURRENT time (not start time as set above) to insert into each capture image filename
        hour = "%02d" % (d.hour)
        mins = "%02d" % (d.minute)

# Define the size of the image you wish to capture. 
        imgWidth = 800 # Max = 2592 
        imgHeight = 600 # Max = 1944
        print " ====================================== Saving file at " + hour + ":" + mins

# Capture the image using raspistill. Set to capture with added sharpening, auto white balance and average metering mode
        # Change these settings where you see fit and to suit the conditions you are using the camera in
        os.system("raspistill -w " + str(imgWidth) + " -h " + str(imgHeight) + " -o " + str(folderToSave) + "/" + str(fileSerialNumber) + "_" + str(hour) + str(mins) +  ".jpg  -sh 40 -awb auto -mm average -v")

# Write out to log file
    logging.debug(' Image saved: ' + str(folderToSave) + "/" + str(fileSerialNumber) + "_" + str(hour) + str(mins) +  ".jpg")

# Increment the fileSerial
        fileSerial += 1

# Wait 60 seconds (1 minute) before next capture
        time.sleep(60)

else:

# Just trapping out the WHILE Statement
        print " ====================================== Doing nothing at this time"

Edit, het is geen zins de code hier te dumpen met de boodschap, los het eens op voor me. Code tags zocht ik naar maar kon ze niet vinden, nu wel.

het gaat over dit stukje, zover was ik al :P

code:
1
2
d = datetime.now()

normaal staat daar
if d.hour < 99:

dat werkt wel, dat gaat hij gewoon door.

Ik ga er vanuit dat d.hour terug naar 0 gaat na middernacht, maar wellicht is dat niet zo. Ik heb hier al dagen over gegoogled en allerlei dingetjes geprobeerd maar ik loop toch steeds vast op dit stukje.

[ Voor 4% gewijzigd door Klein_Kipje op 29-03-2017 10:52 ]

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
zonder [code]-tags is het sowieso onleesbaar omdat er belangrijke syntax ontbreekt. Daarnaast is tweakers geen afhaalchinees voor code patches. Als je bereid bent zelf wat te proberen helpen we je graag, maar "*dump* hier is mijn code, doe eens fixxen" is niet de manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ^^^ zegt maar zet wat extra logging.debug meldingen in het script (obv de regel die al in het script staat. Punten zijn dan voor/na de if/then/else waar uur > 6 en uur < 20 wordt bepaald. Uitgaande dat het script nog draait natuurlijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-10 17:33
Ik denk dat het issue zit inderdaad in het stuk wat @kraades aangeeft:
Hij gaat pas starten als d.hour groter is dan 6, dus start hij pas om 7.
PS. ik programmeer niet in Python, dus weet het niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
ge-flopt schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:49:
Ik denk dat het issue zit inderdaad in het stuk wat @kraades aangeeft:
Hij gaat pas starten als d.hour groter is dan 6, dus start hij pas om 7.
PS. ik programmeer niet in Python, dus weet het niet 100%.
Het probleem is dat hij helemaal niet 'start', ik ga/ging er vanuit dat het script blijft loopen tot d.hour groter is dan 6 en weer foto's gaat maken, maar dat gebeurt dus niet.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik weet niet hoe strict python precies is met de indentation, maar kan het zijn dat die if in een andere scope draait door het verschil in indentation met de declaratie van d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 21:19
Spike_wolf schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:44:

Vorige week nog met succes een rpi zero w aan de praat gekregen met de volgende tutorial :

https://davidmaitland.me/...y-pi-zero-headless-setup/

Vanaf stap 3. Gewoon onder Windows met Paragon Extfs for windows

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-10 15:15

TommyGun

Stik er maar in!

Klein_Kipje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:55:
[...]

Het probleem is dat hij helemaal niet 'start', ik ga/ging er vanuit dat het script blijft loopen tot d.hour groter is dan 6 en weer foto's gaat maken, maar dat gebeurt dus niet.
Ik zou die constructie weghalen en het geheel starten c.q. stoppen aan de hand van een cronjob.

code:
1
0 6 * * * /usr/bin/timeout 57600 /path/to/raspiLapseCam.py

57600 seconds = 16 uur (6AM -> 10PM)

Killen kan ook anders natuurlijk ipv een time-out,
Bijvoorbeeld via een scriptje of one-liner om het PID op te zoeken (ps) en dan te killen (kill)

[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2017 12:00 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Klein_Kipje
Advies:
Maak een nieuw test scriptje met alleen de while, datetime en if hour > ... etc. en schrijf wat debug info weg. Start het vanaf de prompt. Dan moet duidelijk worden hoe eea zich gedraagt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
thks iedereen, ik ga wat experimenteren en ik laat het weten

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik heb een RPi 3 en wou hiervoor een kabel maken om de slimme meter uit te lezen. Helaas lukt dit niet. Maar omdat de RPi geen AMA0 meer gebruikt als seriële poort maar S0 (bluetooth maakt gebruik van AMA0), las ik ergens om deze poorten te switchen. Dit geprobeerd maar is niet gelukt. Ben net bezig met RPi's, helaas nog niet veel kaas van gegeten.

Maar nu de vraag... als ik een nieuwe installatie van Jessie op de RPi zet, zijn alle wijzigingen, met betrekking tot het Switchen van AMA0/S0 dan verdwenen? Heb ik dan gewoon weer een clean RPi zoals deze was toen ik hem kocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
Klein_Kipje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:57:
thks iedereen, ik ga wat experimenteren en ik laat het weten
Opgelost

cronjob zodat hij autostart bij opstarten en om 7 am

in het script dat hij foto's mag nemen tussen 6am en 22pm en anders gaat het script exit. Dus mocht hij om 2 uur snachts rebooten , start het script op maar gaat gelijk weer exit vanwege 6am-22pm

bedankt iedereen om me op het goede spoor te zetten

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 23:15
Ik heb een vraagje over Pi-Hole op m'n Zero. Kan ik die hier stellen of een nieuw topic aanmaken?
Als het hier kan: ik kan geen videos op nu.nl zien; zegt dat ik mijn cookies-instellingen moet wijzigen. Heb al in de logging zitten zoeken welk domein de schuldige zou kunnen zijn, maar heb 'm nog niet gevonden.

~edit~ @ hieronder: ontzettend bedankt! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door barchettanl op 08-04-2017 21:41 ]

Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
barchettanl schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 13:30:
Ik heb een vraagje over Pi-Hole op m'n Zero. Kan ik die hier stellen of een nieuw topic aanmaken?
Als het hier kan: ik kan geen videos op nu.nl zien; zegt dat ik mijn cookies-instellingen moet wijzigen. Heb al in de logging zitten zoeken welk domein de schuldige zou kunnen zijn, maar heb 'm nog niet gevonden.
Zie het antwoord hier eerder in het topic:
Wildfire in "Raspberry Pi - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-10 22:22
Afgelopen week mijn eerste RPi gekocht. Alleen wil ik graag mijn Pi icm Raspbian Lite verbinden met Wifi, echter krijg ik het compleet niet werkend.

Op de wifi krijg ik namelijk geen IP adres, als het ding überhaupt al wil verbinden. Ik heb al van alles geprobeerd, van het editen van wpa_supplicant.conf, /etc/network/interfaces als wicd-curses. Overal blijf ik foutmeldingen houden zonder verbinding.

Het gaat bij mij om een eenvoudige thuisverbinding met WPA2-PSK. Wat is jullie configuratie en hoe hebben jullie het opgelost?

Edit:
Mijn Pi heeft er een nachtje over geslapen en nu werkt het ineens wel. Zonder aanpassingen... Configuratie is als volgt:

/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
source-directory /etc/network/interfaces.d

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

allow-hotplug wlan1
iface wlan1 inet manual

/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
country=NL
ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1

network={
        ssid="ssid"
        psk="psd"
        key_mgmt=WPA-PSK
}

[ Voor 41% gewijzigd door alex3305 op 09-04-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
alex3305 schreef op zondag 9 april 2017 @ 00:52:
Afgelopen week mijn eerste RPi gekocht. Alleen wil ik graag mijn Pi icm Raspbian Lite verbinden met Wifi, echter krijg ik het compleet niet werkend.

Op de wifi krijg ik namelijk geen IP adres, als het ding überhaupt al wil verbinden. Ik heb al van alles geprobeerd, van het editen van wpa_supplicant.conf, /etc/network/interfaces als wicd-curses. Overal blijf ik foutmeldingen houden zonder verbinding.

Het gaat bij mij om een eenvoudige thuisverbinding met WPA2-PSK. Wat is jullie configuratie en hoe hebben jullie het opgelost?

Edit:
Mijn Pi heeft er een nachtje over geslapen en nu werkt het ineens wel. Zonder aanpassingen... Configuratie is als volgt:

/etc/network/interfaces
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
source-directory /etc/network/interfaces.d

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual

allow-hotplug wlan1
iface wlan1 inet manual

/etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
country=NL
ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1

network={
        ssid="ssid"
        psk="psd"
        key_mgmt=WPA-PSK
}
Zelfde config als de jouwe.
Had eerder ook erg veel problemen om een stabiele wifi verbinding te krijgen en te behouden met een RPi3 en de internal wifi.
Allereerst heb ik de powermanagement uitgeschakeld en dat leverde al wat verbetering op maar toch nog veel package drops.
Na wat pluiswerk op raspberry.org er achtergekomen dat de RPi3 het fijner vind om via channel 6 te werken.
Dus heb de router nu sinds een week fixed op channel 6.
En nog geen dropped package gehad...

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

Ik zet meestal alles in de /etc/network/interfaces zelf (zonder wpa_supplicant.conf te gebruiken).

Dit kan ook:

code:
1
2
3
4
5
6
7
# The wireless network interface with dhcp
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
    wpa-ssid <SSID>
    wpa-key-mgmt WPA-PSK
    wpa-group TKIP CCMP
    wpa-psk <Preshared key>

Maar zoals je het doet moet het ook werken.. Enige reden dat ik het zo doe is dat ik dan alle netwerk instellingen handig in 1 file heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

Ik zet meestal alles in de /etc/network/interfaces zelf (zonder wpa_supplicant.conf te gebruiken).

Dit kan ook:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# The wireless network interface with dhcp
auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp
    wpa-ssid <SSID>
    wpa-key-mgmt WPA-PSK
    wpa-group CCMP # Voor WPA2, voor WPA1 gebruik je TKIP
    wpa-proto RSN # Voor WPA2, voor WPA1 gebruik je WPA
    wpa-psk <Preshared key in tekstformaat>

Maar zoals je het doet moet het ook werken.. Enige reden dat ik het zo doe is dat ik dan alle netwerk instellingen handig in 1 file heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Omdat ik soms een beetje dom ben heb ik geprobeerd mij Rpi 2 met 24V te voeden. Het zal jullie niet verbazen, maar het resultaat viel een beetje tegen. De groene en rode LED blijven nu branden en hij doet niets meer. De SD kaart werkt nog wel in mijn Rpi 3 die ik nog had liggen, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Zijn jullie bekend met reparaties om de Rpi nog te redden, of is de SoC inmiddels verleden tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:27
SuperKris schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:28:
Omdat ik soms een beetje dom ben heb ik geprobeerd mij Rpi 2 met 24V te voeden. Het zal jullie niet verbazen, maar het resultaat viel een beetje tegen. De groene en rode LED blijven nu branden en hij doet niets meer. De SD kaart werkt nog wel in mijn Rpi 3 die ik nog had liggen, dus daar lijkt het niet aan te liggen.

Zijn jullie bekend met reparaties om de Rpi nog te redden, of is de SoC inmiddels verleden tijd?
Er zit een fuse in die heeel misschien is getript. Even 24 uur laten liggen en opnieuw proberen. Anders kan je de pi inderdaad weggooien.

Hoe krijg je het voor elkaar om er 24 volt op te zetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuperKris
Lennyz schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:33:
[...]

Er zit een fuse in die heeel misschien is getript. Even 24 uur laten liggen en opnieuw proberen. Anders kan je de pi inderdaad weggooien.

Hoe krijg je het voor elkaar om er 24 volt op te zetten?
Als de polyfuse er uit licht zou ik verwachten dat de de Power en de ACT led ook niet meer werken.

En hoe ik het voor elkaar had gekregen? Pure slordigheid natuurlijk. Ik heb nieuwe netwerk apparatuur in de meterkast geplaatst en daarna werkte de adapter van mijn ziggo modem niet meer. Dat was een 15V adapter en de enige 15V adapter die ik had zat op mijn domotica systeem.

Dat domotica systeem is een soortvan mainboard met oa voeidingen en een klemstrook. Deze kan op 2 manieren gevoed worden. Met 5V en 7-36V. Ik heb toen een 24V adapter op de 5V aansluiting aangesloten die direct op de pi zit. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MYoVbeK12ON0ryhBYUbF2EGZ/medium.jpg

Gelukkig was ik inmiddels bezig met de nieuwe versie en had ik daar al een Rpi 3 voor liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
SuperKris schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:45:
[...]
Dat domotica systeem is een soortvan mainboard met oa voeidingen en een klemstrook. Deze kan op 2 manieren gevoed worden. Met 5V en 7-36V. Ik heb toen een 24V adapter op de 5V aansluiting aangesloten die direct op de pi zit. |:(

[afbeelding]

Gelukkig was ik inmiddels bezig met de nieuwe versie en had ik daar al een Rpi 3 voor liggen.
Mooi gemaakt! En briljant kastje _/-\o_

House Bitch _O-

Ik ben nu wel heel nieuwschierig wat het allemaal doet. Ik zie wat DHT's e.d., dat is duidelijk, maar ook 2 RF boardjes, een Arduino Micro of een Teensy ofzo, en een grote Arduino?

Ik heb zelf in Nederland ook een pi hangen met van alles en nog wat er aan. Een camera module (8Mpx met de lens van de 5Mpx er op, die is beter), een DHT, een Dallas Temp sensor (veel nauwkeuriger dan de DHT), een RF module om klikaanklikuit te schakelen en een SDR waarmee ik op afstand naar amateur zenders luister. Denk er nu over om een afstandbediend robotje te maken :)

[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 10-04-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sinds kort heb ik de 3W Stereo Amplifier Bonnet
Afbeeldingslocatie: https://cdn-learn.adafruit.com/assets/assets/000/037/883/original/raspberry_pi_3346_iso_demo_ORIG.jpg?1481136870op mijn Pi Zero W zitten. 't geluid werkt, iets te goed, nogal luid en ik kan geen manier vinden om het volume te verlagen. Alsamixer zegt dat er geen controls voor het audio-apparaat zijn :?

Heeft iemand toevallig een idee hoe ik toch op de een of andere manier het volume kan regelen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zo te zien zit er een gain solder-jumper op? Kun je vast wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Op de pagina onderaan staat dit:
I use ALSA so I configured dmixer and I no longer have any pops or clicks. Note that the RaspPi I2S driver does not support dmixer by default and you must follow the instructions provided below to modify /boot/config.txt to add

dtoverlay=i2s-mmap
https://support.hifiberry...g-different-audio-sources

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Laatst online: 23-10 14:42
nadat ik er achter kwam dat me synology niet echt krachtig genoeg was voor plex server en een pi3 nog heb liggen had ik het idee om hem daar op te laten draaien.
nouja hij draait alleen krijg ik het niet voor elkaar om de mappen er in te krijgen omdat die gewoon op de synology staan.
als ik hem mount dan kan ziet plex niks en via webdav het zelfde.

weet iemand hoe ik dit wel werkend kan krijgen? (ben wel beetje noob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mcDavid schreef op zondag 16 april 2017 @ 21:59:
Zo te zien zit er een gain solder-jumper op? Kun je vast wat mee.
Die is voor meer dB, niet minder ;)
Ik dacht dat dat alleen was om eventuele plopjes te voorkomen :S Later maar eens proberen of dat verschil maakt in het wel/niet kunnen instellen van het volume.

edit: "This sound device does not have any controls." :/
En af en toe toch plopjes, dus wat die fix zou moeten doen, lijkt hier niets te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 17-04-2017 20:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik de laatste tijd mijn Raspberry Pi als primaire muziekbron thuis, maar dat ging tot nu toe nog steeds via HDMI en de analoge audio uitgang van mijn TV. Dit weekend heb ik toch maar eens een Hifiberry DAC+ Pro besteld en wauw die stelt niet teleur :*) mocht iemand nog twijfelen, gewoon doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:21:
[...]

Die is voor meer dB, niet minder ;)

[...]
Ik dacht dat dat alleen was om eventuele plopjes te voorkomen :S Later maar eens proberen of dat verschil maakt in het wel/niet kunnen instellen van het volume.

edit: "This sound device does not have any controls." :/
En af en toe toch plopjes, dus wat die fix zou moeten doen, lijkt hier niets te doen.
De plopjes zijn nog niet opgelost, maar voor het volume heb ik uiteindelijk wat gevonden:
code:
1
mpg123 -vC -f getal *pad/link-naar-mp3*
De -f gevolgd door een getal verlaagd het volume voor de mp3 begint te spelen, echter maar eenmalig.

edit: En heel wat reboots verder: Alsamixer laat ineens een volumeknop zien :?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 22-04-2017 09:25 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Bigs schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:32:
Ik gebruik de laatste tijd mijn Raspberry Pi als primaire muziekbron thuis, maar dat ging tot nu toe nog steeds via HDMI en de analoge audio uitgang van mijn TV. Dit weekend heb ik toch maar eens een Hifiberry DAC+ Pro besteld en wauw die stelt niet teleur :*) mocht iemand nog twijfelen, gewoon doen dus.
ik heb er ook twee! Prachtige bordjes. Gebruik een Digi Pro om muziek naar te streamen en dan optisch te koppelen aan mijn HTS. Dan hoef ik mijn TV niet aan te hebben staan om muziek naar toe te streamen.

En daarnaast heb ik ook een AMP die ik aan het verwerken ben in een Streaming Internet Radio.

Fijn spul!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

hiddit schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:43:
nadat ik er achter kwam dat me synology niet echt krachtig genoeg was voor plex server en een pi3 nog heb liggen had ik het idee om hem daar op te laten draaien.
nouja hij draait alleen krijg ik het niet voor elkaar om de mappen er in te krijgen omdat die gewoon op de synology staan.
als ik hem mount dan kan ziet plex niks en via webdav het zelfde.

weet iemand hoe ik dit wel werkend kan krijgen? (ben wel beetje noob)
Op welke manier mount je de schijven in je Plex? Je weet dat je ze eerst in Linux beschikbaar moet maken (mounten)? Je mount ze in een lege folder op je R-Pi en dan verwijs je Plex naar die folders. Op je Synology zul je ze door middel van NFS beschikbaar moeten maken. Dat is soms nog even puzzelen hoe dat het meest efficient te doen. Mocht je er niet uitkomen, PB me dan even, dan kan ik je wel wat screenshots sturen over hoe ik het ingericht heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dema323
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-10 15:44
Steffmeister schreef op maandag 3 april 2017 @ 07:08:
Ik heb een RPi 3 en wou hiervoor een kabel maken om de slimme meter uit te lezen. Helaas lukt dit niet. Maar omdat de RPi geen AMA0 meer gebruikt als seriële poort maar S0 (bluetooth maakt gebruik van AMA0), las ik ergens om deze poorten te switchen. Dit geprobeerd maar is niet gelukt. Ben net bezig met RPi's, helaas nog niet veel kaas van gegeten.

Maar nu de vraag... als ik een nieuwe installatie van Jessie op de RPi zet, zijn alle wijzigingen, met betrekking tot het Switchen van AMA0/S0 dan verdwenen? Heb ik dan gewoon weer een clean RPi zoals deze was toen ik hem kocht?
Hallo, gelieve mijn tutorial hierop te volgen:

Op de Raspberry Pi 2B wordt gebruik gemaakt van poort /dev/ttyAMA0 om de seriële communicatie tot stand te brengen. Omdat de Raspberry Pi 3 standaard gebruik maakt van de Bluetooth chip voor de seriële communicatie op poort /dev/ttyAMA0, zullen we de aangepaste poort /dev/ttyS0 moeten gebruiken om de communicatie te herstellen.

sudo nano /boot/cmdline.txt

Verwijder in de lijn: "console=serial0,115200" of "console=ttyAMA0,115200"

-> indien dit niet zou werken mag je me steeds een pm sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik zoek een UPS oplossing voor de Pi 3. Nu wil ik die powerbanks vermijden (ook met pass-through) aangezien ik er veel slechte dingen over lees, Pi die reboot door te trage overschakeling en niet opladen van de bank na stroomuitval etc.

Is het niet handig om gewoon zo'n APC ding (pricewatch: APC Back-UPS BE325GR) te kopen? Kan eventueel ook nog een ander apparaat op en ik neem aan dat de Pi daar makkelijk wel uren op kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Executor16 dat kan natuurlijk, maar is wel een beetje met een kanon op een mug schieten. Daarnaast is 12 V DC optransformeren naar 230V AC en weer terug naar 5V DC ook niet heel efficiënt.
Heb je die UPS hat overwogen van een paar pagina's terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:30:
@Executor16 dat kan natuurlijk, maar is wel een beetje met een kanon op een mug schieten. Daarnaast is 12 V DC optransformeren naar 230V AC en weer terug naar 5V DC ook niet heel efficiënt.
Heb je die UPS hat overwogen van een paar pagina's terug?
Naar die dingen heb ik ook zit kijken maar kom meer problemen tegen dan dat het meteen goed werkt (sold), zie YouTube filmpjes. Enige die mij een beetje mooi leek was deze (https://shop.olmatic.de/en/) maar voor die prijs heb je ook dat blok. Daarnaast heb ik gisteren nog gemailed naar http://www.piups.net/ omdat ik wat meer info wou over een Pi 3 UPS, maar krijg direct een mail rejected response. Ook lekker betrouwbaar :D Nog een andere was www.nettop.gr, maar die site kan ik helemaal niet bereiken.

Ik wil ook iets met 3G/4G als backup gaan doen, dus misschien is zo'n losse Sim modem als WiFi hotspot ook handig op zo'n APC blok. In principe zou het ook met een stick kunnen in de Pi zelf maar dan zit je weer met drivers e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Executor16 op 25-04-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Executor16 Ook gekeken naar een PIco HV3.0A UPS.
Na wat aanloop problemen met buggie firmware draait deze hat hier nu alweer een aantal maanden en ben er tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 08:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Bigs schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:32:
Hoe bedien je hem? Via de tv? Gebruik nu een synology met DS audio app op mijn telefoon. Bestaat er iets vergelijkbaars voor de Rpi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mr_gadget schreef op donderdag 27 april 2017 @ 08:53:
[...]

Hoe bedien je hem? Via de tv? Gebruik nu een synology met DS audio app op mijn telefoon. Bestaat er iets vergelijkbaars voor de Rpi?
Ik gebruik zelf Kodi (LibreELEC). Bediening via TV, iOS app of web interface. Je kunt er natuurlijk ook een klein touchscreen aan koppelen of hardware prev/next knoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkroes
  • Laatst online: 08:24
Mr_gadget schreef op donderdag 27 april 2017 @ 08:53:
[...]

Bigs schreef op donderdag 27 april 2017 @ 09:34:
[...]

Ik gebruik zelf Kodi (LibreELEC). Bediening via TV, iOS app of web interface. Je kunt er natuurlijk ook een klein touchscreen aan koppelen of hardware prev/next knoppen :)
Mocht je hem alleen (gaan) gebruiken als muziek-speler, is iets als Volumio of RuneAudio ook nog een optie. Deze kun je dan op elk apparaat met een browser via de web-interface bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Executor16 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 02:26:
Ik zoek een UPS oplossing voor de Pi 3. Nu wil ik die powerbanks vermijden (ook met pass-through) aangezien ik er veel slechte dingen over lees, Pi die reboot door te trage overschakeling en niet opladen van de bank na stroomuitval etc.

Is het niet handig om gewoon zo'n APC ding (pricewatch: APC Back-UPS BE325GR) te kopen? Kan eventueel ook nog een ander apparaat op en ik neem aan dat de Pi daar makkelijk wel uren op kan draaien?
Je kan altijd wat DIY'en. Neem bijv http://www.picco.nl/store...t/product&product_id=1330 met op de ene input een adapter die een (iets) hogere spanning heeft dan de oplaadbare accu die op de 2e input zit. Dan op de output een wideinput -> 5V DCDC omvormer die genoeg stroom kan leveren voor de Pi.

Moet je alleen nog een detectie circuitje maken dat er op let hoe vol de accu is om te voorkomen dat de accu te diep ontladen wordt. Of je moet een laadprintje vinden met I2C interface voor monitoring op de Pi.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 27-04-2017 10:30 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Raven schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:27:
[...]

Je kan altijd wat DIY'en. Neem bijv http://www.picco.nl/store...t/product&product_id=1330 met op de ene input een adapter die een (iets) hogere spanning heeft dan de oplaadbare accu die op de 2e input zit. Dan op de output een wideinput -> 5V DCDC omvormer die genoeg stroom kan leveren voor de Pi.

Moet je alleen nog een detectie circuitje maken dat er op let hoe vol de accu is om te voorkomen dat de accu te diep ontladen wordt. Of je moet een laadprintje vinden met I2C interface voor monitoring op de Pi.
Als je dat gaat doen kan het veel makkelijker: gewoon een acculader op een kleine Loodaccu en de dc-dc converter tussen de accu en de RPi. Moet je alleen opletten dat je acculader voldoende vermogen kan leveren om de pi te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:22

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb een idee in mijn hoofd en was even benieuwd of het de moeite waard is om mee aan de slag te gaan.

Ik wil voor een klant een oplossing gaan bouwen met het volgende doel. Een GoPro moet draadloos te bekijken zijn vanaf een aantal workstations binnen een fabriekshal. De GoPro is in dit geval gekozen omdat het draadloos moet kunnen, zonder stroomvoorziening en omdat ze lekker rugged zijn. Ze willen dat ding bij/onder/tussen heavy machinery kunnen houden om aan collega's op andere plekken binnen de hal te kunnen laten zien.

Mijn zoektocht naar Wireless Battery powered IP camera's is redelijk doodgelopen. De opties die ik gevonden had (Logitech Circle en Netgear Arlo) zijn allemaal van die irritante cloud camera's waar je zakelijk weinig mee kan.

Nu is het probleem met een GoPro dat hij Wifi-AP is, dus ik kan hem niet verbinden met een bestaand al aanwezig netwerk. Nu had ik bedacht een RaspBerry Pi in te zetten. Ik laat deze als cliënt verbinden met het WiFi-AP van de GoPro. Deze hang ik vervolgens in de buurt van de GoPro bedraad aan het netwerk. Maak een port forward 8080 aan naar het ip van de GoPro et voila.

Nu zijn mijn vraagtekens welke software en of dit uberhaupt mogelijk is? Wellicht iemand een beter idee?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik gebruik mijn Raspberry Pi 3 in deze behuizing:
https://www.aliexpress.co...aspberry/32657934168.html
Er zit dus ook een fan bij maar deze heb ik niet aangesloten. Ik heb zojuist een nieuwe image van OpenELEC erop gezet en overgeclocked naar deze waardes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
arm_freq=1300
gpu_freq=500
over_voltage=4
core_freq=500
sdram_freq=600
over_voltage_sdram=5
sdram_schmoo=0x02000020
force_turbo=1

En ik zag net een keer het temperatuur icoon in beeld komen. Ik weet niet of dit o.a. komt doordat ik alles aan het instellen en updaten was of dat dit vaker zal zijn gezien de overclock settings. Daarom wil ik de fan misschien toch maar aansluiten. Maar ik vermoed dat deze herrie zal maken. Dus ik zit met een aantal vragen:

1. Hoe sluit je überhaupt deze fan aan? Op pin 4 en 6?
Afbeeldingslocatie: http://pi4j.com/images/j8header-3b.png
Rode kabel op 4 en zwarte kabel op 6 lijkt me dan?
Ik vermoed dat dit klopt maar even voor de zekerheid :) misschien dat dit anders moet vanwege vraag 2.
2. Kun je instellen dat de fan alleen aan gaat wanneer de temperatuur te hoog wordt? Zo ja, hoe?

Edit: Ik lees nu her en der dat je niet de 5V power pin moet gebruiken. Ook zie ik vooral mensen zeggen dat een fan niets toevoegt aan koeling. Ik heb er al heatsinks op zitten. Is een fan + fancontroller (icm. OpenELEC) wel of niet aan te raden?

[ Voor 9% gewijzigd door Markos op 28-04-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 13:13
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:56:
1. Hoe sluit je überhaupt deze fan aan? Op pin 4 en 6?
[afbeelding]
Rode kabel op 4 en zwarte kabel op 6 lijkt me dan?
Ik vermoed dat dit klopt maar even voor de zekerheid :) misschien dat dit anders moet vanwege vraag 2.
2. Kun je instellen dat de fan alleen aan gaat wanneer de temperatuur te hoog wordt? Zo ja, hoe?
1. Dit zal werken maar dan staat ie altijd aan
2. Ik kwam dit tegen, heb alleen nog wel een NPN transistor nodig: https://hackernoon.com/ho...-raspberrypi-3313b6e7f92c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@Damian klinkt alsof je alleen maar een simpel netcat commando nodig hebt (en iets als wicd-curses ofzo)

@Ik_ben_Mark3 Als je pi zo af-en-toe gethrottled wordt, is dat op zich niets om je zorgen over te maken. Als je er echt last van hebt (in de zin van: dat je last hebt van hickups of anderszins merkt dat de performance onvoldoende is) dan loont het idd om extra te koelen. Ik weet niet watvoor heatsink je er nu op hebt zitten, maar een grotere heatsink helpt waarschijnlijk beter dan een ventilatortje.

Verder zou ik niet weten waarom je niet de power pins zou moeten gebruiken (waar zou je 'm anders op aan moeten sluiten :?). En als je je fan aan en uit wilt kunnen sturen zou ik geen NPN transistor maar een mosfet (2n7000 of bs170) gebruiken. In het schema dat @Reinder83 linkt ontbreekt een weerstand voor de base, die heb je bij een transistor wel nodig, voor een mosfet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Daar weet ik alles van... ook bij het updaten/upgraden kan de temperatuur flink oplopen, of met de webbrouwser een live webcam kijken.
Ik had nog een nieuwe cooler liggen en heb deze erin vast gelijmd.
De resterende opening is reeds opgevuld met een stukje plastic van een hoekprofiel.
Fan werkt helaas op 12V, de temperatuur gaat > -20 graden naar beneden.
Was én is maar een test. Cooler kan er ook wel weer uit als het moet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FU3VDAql.jpg
bovenaanzicht

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ROjBULZl.jpg
binnenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-10 22:47

HaTe

haat niet

Ik krijg het maar niet voor elkaar om de RPI3 een statisch ipv6 adres te geven. Het lukt niet met interfaces en niet met dhcpcd.conf.. Ik kan wel met dhcpcd een statisch ipv4 adres krijgen, maar ipv6 lukt niet..

Wie heeft dit wel voor elkaar gekregen en hoe?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:19

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je moet eens met @mux gaan babbelen, die is met een ultieme powerbank bezig waar ook UPS fuctionaliteit mee gemaakt kan worden, dus monitoring, controlled shutdown en alle gekheid die je maar wilt zo'n beetje.

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 30-04-2017 21:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Geheime documentatie voor deze powerbank: https://muxtronics.nl/powerbank-v2.html

Ssst, is nog niet publiek.

also, https://muxtronics.nl/powerbank.html (vorige versie, minder programmeerbaar)

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 30-04-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@PE4000 die draaien meestal ook wel op 5V hoor, alleen wat minder hard.

offtopic:
Ik moest laatst wel grinniken toen ik een filmpje tegenkwam van een knakker die speciaal een atx power supply gezocht had omdat 'ie 12V nodig had voor zijn fan, en vervolgens die fan aan de 5v rail hing :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

Een Back-UPS gaat geen uren draaien. Zelfs met niks er op. De inverter en dergelijke gebruikt ook stroom en de efficiëntie gaat flink omlaag bij lage belasting. Dat leidt tot kortere runtime en bovendien heeft dit model geen fan en kan dan door warmte (oververhittingsbeveiliging) na langere​ tijd uitschakelen. Ik kan het me niet precies herinneren van dit model maar verwacht zeker niet meer dan een uur.

Dus een DC oplossing lijkt me veel beter zoals die van mux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
mux schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:42:
Geheime documentatie voor deze powerbank: https://muxtronics.nl/powerbank-v2.html

Ssst, is nog niet publiek.

also, https://muxtronics.nl/powerbank.html (vorige versie, minder programmeerbaar)
Ziet er nice uit maar gaat wel een beetje boven mijn pet. Let me know als zoiets plug & play te koop staat xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 22:21

Gaitman

The Real One

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberrypi.org/magpi/wp-content/uploads/2017/05/Issue57-Mock-002-with-BOX_web.jpg

https://www.raspberrypi.org/magpi/issues/57/

MagPI 57 met gratis Google AIY Projects Kit (bij de fysieke versie)

[ Voor 5% gewijzigd door Gaitman op 05-05-2017 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:07
Gaitman schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 05:31:
[afbeelding]

https://www.raspberrypi.org/magpi/issues/57/

MagPI 57 met gratis Google AIY Projects Kit (bij de fysieke versie)
shit, uitverkocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-10 00:06
Damn die had ik ook graag gewild, denk je dat het nog ergens te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

HaTe schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:31:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om de RPI3 een statisch ipv6 adres te geven. Het lukt niet met interfaces en niet met dhcpcd.conf.. Ik kan wel met dhcpcd een statisch ipv4 adres krijgen, maar ipv6 lukt niet..

Wie heeft dit wel voor elkaar gekregen en hoe?
Niemand weet hoe dit moet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Laatst online: 08:24
HaTe schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:06:
[...]

Niemand weet hoe dit moet?
Misschien heeft deze beste man de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuMon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-10 10:20
Had ik ook wel willen hebben...

Misschien is het niet zo moeilijk zelf te bouwen, na wat zoeken vond ik deze website: https://developers.google...etting-started-pi-python/
[UPDATE] Dit werkt :)
Nodig: USB microfoon en luidspreker. Vervolgens de handleiding volgen...

Vermoedelijk is deze kit later los te koop:
Use this form to request email notification from Google when the AIY Projects Voice Kit originally packaged with MagPi issue #57 is available for purchase online:
https://l.facebook.com/l....Zpd8gv5_FJXm5glIyTH-pA-w4

[ Voor 44% gewijzigd door HuMon op 05-05-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

mkroes schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:43:
[...]

Misschien heeft deze beste man de oplossing.
Dankjewel! Dat is al een stap beter dan random. Maar wat ik eigenlijk wil is zelf een ip adres toewijzen.. Dat moet toch kunnen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-10 22:01
Reinder83 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 22:24:
[...]

1. Dit zal werken maar dan staat ie altijd aan
2. Ik kwam dit tegen, heb alleen nog wel een NPN transistor nodig: https://hackernoon.com/ho...-raspberrypi-3313b6e7f92c
@mcDavid @Reinder83 @Ik_ben_Mark3 De laatste gebruik ik momenteel voor mijn RPi3, werkt al een ruime maand zonder echte problemen (het script is alleen op één regel niet goed ge-indent, waardoor de script de sleep regel negeert in de while loop). Ik heb alleen één keer gemerkt dat de Pi een keer was vastgelopen, waarschijnlijk doordat ik het script teveel had getweaked. :X

Ik had zelf deze NPN transistors besteld: https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.8Pjk3W, ondanks dat ik er maar één nodig had (bij conrad betaalde ik het dubbele voor een enkele geloof ik, ex. verzendkosten). Heb er dus nu wel een hoop over maar het was wel zo in elkaar geknutseld en werkt prima. Alleen de fan is van nogal slechte kwaliteit heb ik het idee waardoor deze nu enigszins ratelt (moet er misschien ff wat rubbertjes tussen doen voor het geluid).

Ik durf zo even niet uit mijn hoofd te zeggen hoever ik mijn Pi heb overclocked met deze cooling, maar hij kan vlekkeloos N64 emulators draaien met opgeschroefde graphics. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik loop weer eens tegen iets vreemds aan. Ik ben bezig met een projectje waar ik een aantal pins naast elkaar heb gebruikt om input van te lezen. Hier gebruik ik drukknoppen voor. Echter, als ik drukknop B indruk, dan wordt dit door de Pi soms geregistreerd als zijnde drukknop A en soms ook drukknop C (A, B en C zijn pins die naast elkaar liggen.
Hoe kan ik er zeker van zijn dat de pins goed geïsoleerd zijn? Ik gebruik een 5V signaal en de pins zijn verbonden met dupont connectors. Ik dacht eerst dat het een probleem was dat de connectors niet goed vast zouden zitten, maar ze worden door elkaar gehaald.

Pseudo code hieronder.
Volume Up wordt nog wel eens geregistreerd als Volume Down of als Shutdown. 8)7
Het geheel wordt nog eens verder vermoeilijkt omdat ik ook een LCD Display gebruik in mijn project, welke ook een aantal naast elkaar liggende pins gebruik, maar daar gaat dus ook het een en ander mis mee en zie ik garbage op het display omdat, vermoedelijk ook daar, de pins nogal eens verwisseld worden.

Iemand dit al eerder mee gemaakt? Ik heb er wel op gegoogled, maar heb moeite met het formuleren van de juiste zoekopdracht. Ik krijg vooral resultaten die oplossingen geven hoe de pins juist te configureren. Dat weet ik wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
#!/usr/bin/env python

from time import sleep      # Allows us to call the sleep function to slow down our loop
import RPi.GPIO as GPIO     # Allows us to call our GPIO pins and names it just GPIO
import sys          # Allows us to call sys calls

GPIO.setmode(GPIO.BCM)           # Set's GPIO pins to BCM GPIO numbering

NEXT = 8
PREV = 7
VOLUP = 6
VOLDOWN = 5
SHUTDOWN = 13

GPIO.setup(NEXT, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_DOWN)  # Next Channel button
GPIO.setup(PREV, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_DOWN)  # Previous Channel button
GPIO.setup(VOLUP, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_DOWN)  # Volume Up
GPIO.setup(VOLDOWN, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_DOWN)  # Volume Down
GPIO.setup(SHUTDOWN, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_DOWN)  # Bring OS down

def callback_next(channel):
    print('Next')

def callback_prev(channel):
    print('Previous')

def callback_volup(channel):
    print('Volume Up')

def callback_voldown(channel):
    print('Volume Down')

def callback_shutdown(channel):
    print('Shutdown')
    #sys.exit(0)

GPIO.add_event_detect(NEXT, GPIO.RISING, callback=callback_next, bouncetime=1000)
GPIO.add_event_detect(PREV, GPIO.RISING, callback=callback_prev, bouncetime=1000)
GPIO.add_event_detect(VOLUP, GPIO.RISING, callback=callback_volup, bouncetime=1000)
GPIO.add_event_detect(VOLDOWN, GPIO.RISING, callback=callback_voldown, bouncetime=1000)
GPIO.add_event_detect(SHUTDOWN, GPIO.RISING, callback=callback_shutdown, bouncetime=1000)

# Start a loop that never ends
while True:
    print('Listening')
    sleep(1);           # Sleep for a full second before restarting our loop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-10 21:06

GeeBee

Oddball

Zijn de knoppen "zwevend" of heb je ze netjes aan de nul hangen?
Heb ik ook eens gehad. rare inleeswaarden.
Oftewel: kijk ook even naar de electronica ipv alleen naar de code.

Aanvulling:
En sowieso mag je op de GPIO alleen maar 3,3V zetten en geen 5V.

[ Voor 66% gewijzigd door GeeBee op 07-05-2017 15:23 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

GeeBee schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:42:
Zijn de knoppen "zwevend" of heb je ze netjes aan de nul hangen?
Heb ik ook eens gehad. rare inleeswaarden.
Oftewel: kijk ook even naar de electronica ipv alleen naar de code.
Thx, maar met de electronica lijkt het wel snor te zitten.
Ik heb het als volgt allemaal aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://photo.de-baay.nl/photo/webapi/download.php?api=SYNO.PhotoStation.Download&method=getphoto&version=1&id=photo_536f6c696e6f2c20746865204765656b2f456c656374726f6e6963612050726f6a65637473_5069526164696f5f4272656164426f6172642e706e67&SynoToken=p289kuo3o15288cnv1vt0v71c6
In de code kun je zien dat ik de poorten als pull-down heb geconfigureerd. De buttons zijn op een 5V lijn gekoppeld en voeden de input pins dus met een signaal als ze verbonden worden. Er zit een resistor tussen de 5V lijn en de switch. Het vreemde is verder nog dat pins 7 en 8, de Next en Previous, niet dit euvel vertonen, dus alleen de pins 5, 6 en 13. 8)7 De configuratie voor alle pins is hetzelfde.
Zelfs als ik alléén pin 6 aansluit (pins 5 en 13 zijn disconnected) dan krijg ik bij het klikken op de pin 6 button nog wel eens terug dat pin 5 of 13 wordt gesloten.
:?
-EDIT- Pin 7 en 8 hebben toch hetzelfde euvel, blijkt. :(
Wat ik me nu afvraag, is het beter om input pins pull-down te configureren en dan met 3V of 5V te verbinden of beter als pull-up en dan te verbinden met Ground?

Als je mijn schema bekijkt, op welke manier zou ik ze dan nog aan de 0 moeten koppelen?

[ Voor 7% gewijzigd door ElCondor op 07-05-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Als je dit hebt gedaan, moet het werken:
https://www.cl.cam.ac.uk/...bot/buttons_and_switches/

Afbeeldingslocatie: https://www.cl.cam.ac.uk/projects/raspberrypi/tutorials/robot/images/EGHS-PullUpDownSwitchProtected.jpg

Stap 1:
Gebruik 3,3V en geen 5V.
Wellicht zijn 7 en 8 inmiddels ook gefrituurd?

Stap 2:
Zorg door de weerstandjes dat elke ingange niet zwevend meer is. (Up of Down, maakt dan niet meer uit)

[ Voor 60% gewijzigd door GeeBee op 07-05-2017 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Heb je niet gewoon je inputs gefrituurd door ze aan de 5V te hangen? Heb je misschien nog een andere Pi waarbij je dit niet gedaan hebt?

En ja het is redelijk common practice om pusbuttons aan ground te hangen. Voorkom je ook direct het risico je GPIO's te frituren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ok, daar ga ik dan maar eens even naar kijken. Bedankt voor de tips!

Als ik het goed begrijp, dan ben ik dus de pins aardig aan het overbelasten :o
Ik heb nog meerdere Pi's liggen, dus dat gaat wel goed komen. Ik moet alleen mijn circuit wat ik in elkaar gesoldeerd heb gaan herzien :(

To be continued.

[ Voor 64% gewijzigd door ElCondor op 07-05-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

AAArrrgh super irritant !

Probeer de RPi cam web interface te installeren op een Pi, heel simpel via Github.

code:
1
https://github.com/silvanmelchior/RPi_Cam_Web_Interface.git

Ik krijg alleen continue de vraag voor password en username voor Github. Mijn eigen inloggegevens werken iig niet.

Tig variaties geprobeerd die ik her en der gevonden heb op inet (SSH url ed.) maar niks schijnt te werken :(

Iemand hier ervaring mee ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il_mostro
  • Laatst online: 18-10 20:39
sapphire schreef op zondag 7 mei 2017 @ 23:07:
AAArrrgh super irritant !

Probeer de RPi cam web interface te installeren op een Pi, heel simpel via Github.

code:
1
https://github.com/silvanmelchior/RPi_Cam_Web_Interface.git

Ik krijg alleen continue de vraag voor password en username voor Github. Mijn eigen inloggegevens werken iig niet.

Tig variaties geprobeerd die ik her en der gevonden heb op inet (SSH url ed.) maar niks schijnt te werken :(

Iemand hier ervaring mee ?
Wat is het exacte commando dat je probeert uit te voeren?

bij mij werkt onderstaande zonder problemen:
code:
1
git clone https://github.com/silvanmelchior/RPi_Cam_Web_Interface.git

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

il_mostro schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:30:
[...]

Wat is het exacte commando dat je probeert uit te voeren?

bij mij werkt onderstaande zonder problemen:
code:
1
git clone https://github.com/silvanmelchior/RPi_Cam_Web_Interface.git
Precies wat ik quote :)
Heb het wel 5x nagekeken op typefouten, zo ontdekte ik er ook één in een officiële guide.

Zou raspbian gewoon/lite nog uitmaken ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il_mostro
  • Laatst online: 18-10 20:39
sapphire schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:33:
[...]

Precies wat ik quote :)
Heb het wel 5x nagekeken op typefouten, zo ontdekte ik er ook één in een officiële guide.

Zou raspbian gewoon/lite nog uitmaken ?
Het klinkt alsof je de github repository probeert te gebruiken als 'eigenaar' ipv te clonen.

Je volgt dus letterlijk deze stappen?
http://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface#Basic_Installation
Hier staat ook een extra stapje voor de lite variant bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Die elinux guide is de gene met de spelfout in de code (hoofdletter L) :p

Gebruik raspian met pixel omdat dat gewoon makkelijk is qua instellen van wifi O-)

Heb ondertussen een omweg gevonden door de repository te forken naar eigen Git en die te gebruiken (daarbij werken eigen login gegevens dus wel). Alleen start RPi cam webb interface niet eens op :?

Vanavond verse install aanmaken, dan test ik de camera eerst en dan opnieuw die Git clonen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
GeeBee schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:12:
Als je dit hebt gedaan, moet het werken:
https://www.cl.cam.ac.uk/...bot/buttons_and_switches/

[afbeelding]

Stap 1:
Gebruik 3,3V en geen 5V.
Wellicht zijn 7 en 8 inmiddels ook gefrituurd?

Stap 2:
Zorg door de weerstandjes dat elke ingange niet zwevend meer is. (Up of Down, maakt dan niet meer uit)
Ik gebruik eigenlijk nooit externe pull-up of pull-down weerstanden. Deze zitten al in de Rpi. Ik sluit de GPIO's gewoon kort met de gnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Het is ook meer gedaan om te voorkomen dat een invoer pin per ongeluk als output wordt gebruikt én tegelijkertijd de knop wordt ingedrukt.
Daarmee zou je een kortsluiting veroorzaken. In hoeverre dat via de ingebouwde pull-ups opgevangen kan worden weet ik niet.
Een Rpi kost niet zó veel, maar weerstandjes zijn nog steeds goedkoper 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronkerz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-01 18:58
Hi, ik draai al een tijdje LibreELEC op mijn raspberry pi 3 model B en ik heb sinds kort een Remote Pi module gekocht die een aan/uit knop toevoegd en support voor afstandsbedieningen bied. Het enige probleem waar ik mee zit is dat ik geen "mooie" case ervoor kan vinden. Ik heb de officiele Remote Pi case gekocht maar ik ben diep teleurgesteld in de kwaliteit van het materiaal en zoek iets anders waar ook de knop van de Remote Pi module in past. Ik heb zelf geprobeerd de officiele raspberry case aan te passen maar het is er niet veel mooier van geworden... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
GeeBee schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:32:
Het is ook meer gedaan om te voorkomen dat een invoer pin per ongeluk als output wordt gebruikt én tegelijkertijd de knop wordt ingedrukt.
Daarmee zou je een kortsluiting veroorzaken. In hoeverre dat via de ingebouwde pull-ups opgevangen kan worden weet ik niet.
Een Rpi kost niet zó veel, maar weerstandjes zijn nog steeds goedkoper 😄
Daarvoor zou je idd een serieweerstand van ~220 ohm kunnen gebruiken, maar of je interne of externe pullups gebruikt maakt niet uit.

Een pullup/down staat niet in serie met de button, dus daar heb je sowieso niets aan. Daarnaast worden die uitgeschakeld als je een poort als output configureert.

Maar standaard zijn alle poorten (juist om deze reden) high impedance dus de kans dat er een "per ongeluk" output is terwijl je dat niet zelf instelt is niet erg groot.
Pagina: 1 ... 24 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs