sanre4l schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 13:28:
[...]
Nee maar hoe je het stelt is alsof religie een groot gedeelte van de impulsen verantwoord. Terwijl je in dezelfde statement aangeeft dat het niet exclusief aan religie toe te wijzen is. Dat wil zeggen, beloning en hoger doel krijg je niet alleen van religie. Maar kan er inderdaad zeker vandaan komen.
En dan?

Ik stel in DIT voorbeeld inderdaad religie verantwoordelijk voor een groot deel van de impulsen. Logisch, de mensen die deze daden verrichten zijn diep religieus, spreken volmondig over het feit dat ze het vanuit een religieus motief doen en halen religieuze teksten aan om hun daden te verantwoorden. Om een maar een mooie quote bij te halen "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck"
Trouwens, ja een verband, ok, dat is duidelijk. Maar wat Albantar ook al aanhaalde, er zijn genoeg dingen waar je een verband tussen kan leggen. Maar zelfmoordaanslagen of terrorisme echt een religieuze motivatie hebben betwijfel ik. Of ze religie gebruiken om die dingen goed te praten, ongetwijfeld.
Of dat gebruik van religie ook terecht is, of te rechtvaardigen, uiterst twijfelachtig.
Ja er zijn genoeg dingen om een verband mee te leggen, maar diegene die het meest in het oog springt en ook door de daders zelf als hoofdoorzaak wordt verkondigd zijn religieuze gronden. Waarom de reden ergens anders zoeken als de reden recht voor je neus ligt. Ik snap wel waarom, het is voor veel vredelievend Moslims moeilijk om te verkroppen dat de duistere kant van hun religie mensen aanzet tot dit soort daden. Dan maar doen alsof het er niet is, zo gaat het menselijk brein met heel veel inzichten om die fundamenteel clashen met waar wij voor staan en in geloven.
Ik ben blij dat je dat zegt, en dat is precies wat er mis is tegenwoordig. Dit is de westerse opvatting, dat een Moslim wel gematigd MOET zijn, want als hij een fundamentalist zou zijn, zou hij een terrorist of gewelddadige oorlogsheer zijn.
Nou sorry, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik ga hier geen discussie voeren met je of er nou wel of niet tegenstrijdigheden staan in de Quran (ik ga geen Bijbel verdedigen) maar dan moet je het ook niet stellen alsof dit algemeen bekend is en dit gewoon een onomstreden feit is. Want dat is het dus absoluut niet.
Maar ik stel dat wel , het staat bol van tegenstrijdigheden en dat is net zo hard het geval met de Bijbel. En dan heb ik het alleen nog maar over de tegenstrijdigheden onderling in de scriptuur, dan heb ik nog geen eens over de berg aan tegenstrijdigheden met wat wij weten in de moderne wetenschap.
Wel jammer dat je zo'n slecht voorbeeld aanhaalt, en het ook nog eens bijster slecht beargumenteerd.
Als ik het zoals jou ga bekijken, dan kun je heel kinderachtig overal wel tegenstrijdigheid vinden.
Regel 1: je mag absoluut niemand vermoorden.
Regel 2: je mag iemand vermoorden enkel uit zelfverdediging in een situatie van leven of dood.
OMG tegenstrijdigheid?!
Nee sorry, zo werkt het niet. Je hebt eerst de stelregel, en dan krijg je bepaalde situaties die van de stelregel uitgesloten zijn. Dat is toch logisch?
Ik denk dat ik hier niet echt verder op in hoef te gaan, en dat je zelf ook kan begrijpen dat wat jij zei een beetje kort door de bocht is.
Je verdraait het voorbeeld, dat was namelijk niet wat ik stelde, ik zei helemaal niets over zelfverdediging.
Maar wel goed dat je het aanhaalt, het zijn namelijk juist ook die uitzonderingsregels waar een hoop ellende uit voortkomt.
De vers waar veel moslims zich bijvoorbeeld op beroepen als ze claimen dat Islam een religie van de vrede is gaat ongeveer als volgt: "Het nemen van 1 onschuldig leven is even erg als het nemen van alle onschuldige levens." En dan wordt gezegd dat terroristen dus geen echte moslims zijn. Wat ze dan vergeten te vertellen is dat verderop in het boek wordt gesteld dat ongelovigen, afvalligen etc. schuldig zijn, zich moeten onderwerpen ( in het geval van andersgelovigen het betalen van een belasting) of de doodstraf krijgen. En voila, je hebt het recept voor mensen om het zo te interpreteren als, ik mag deze mensen wel vermoorden want ze zijn schuldig.
Ook denk ik dat je misschien niet weet dat er niet zomaar de doodstraf staat op elke afvallige, er zijn vele voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat de doodstraf gegeven mag worden. Een van die is bijvoorbeeld dat hij een gevaar vormt voor de moslim gemeenschap. Hoe erg dat gevaar is zijn ook weer voorwaarden aan verbonden etc.
In ieder modern land dat ook maar iets van vrijheid van meningsuiting en mensenrechten kent zou onder geen enkel beding de doodstraf mogen staan op het verlaten van een geloof. Tevens is 'een gevaar voor de moslimgemeenschap' al vrij breed gesteld. Wat is dan een gevaar? Is het feit dat diegene het geloof verlaat opzicht al een gevaar te noemen? In sommige streng islamitische landen blijkt dat zo te zijn en krijg je die straf voor het verlaten van het geloof. En dat is dus het hele probleem met religieuze teksten, mensen kunnen er mee aan de haal gaan en er verschillende interpretaties aan hangen. En wie heeft er dan gelijk, wie is er de echte moslim? Dat kun je niet bepalen, het is geen wiskundig probleem. En zolang Moslims volhouden dat het hele boek onfeilbaar is en sommige passages er niet beter uit gegooid zouden kunnen worden zul je dit probleem blijven houden. Ik zie het in jouw post ook terug, het is het woord van god, je kunt niet zomaar zeggen dat het niet klopt, ik vind dat enorm gevaarlijk als ik zoiets lees. Gebruik altijd je brein en analyseer of iets echt ethisch verantwoord is of niet.
Ik wil het scriptuur dat jij bedoelt wel eens zien over het samenleven, maar dat kunnen we dan beter in een privégesprek doen, aangezien dat toch wel iets te ver off-topic is. Het is namelijk wel zo dat moslims en joden heel vredevol hebben samengewoond in bijv Jerusalem. Tot zo'n punt dat de joodse rabbijnen zelfs brieven naar hun gemeenschappen schreven waarin ze zeiden kom naar Jerusalem, de Moslims zijn goed voor ons.
Ook geloven moslims voor zover ik weet niet dat als iedereen moslim zou worden, dat er vrede zou zijn, wie zegt dat? Waar haal je dat vandaan?
Ik geloof dat Moslims in vrede kunnen leven met andere geloven, absoluut. Allawieten zijn daar een goed voorbeeld van, maar omdat te doen zullen ze bepaalde gedeeltes van hun heilige boek moeten negeren, zo simpel is dat. En dat is ook de weg voorwaarts, de kern van de verlichting.
Waar het staat? In de koran, maar ik ga geen links naar teksten plaatsen omdat ik niets te maken wil hebben met het verspreiden van dingen waar ik fundamenteel op tegen ben. Je mag het van mij interpreteren als dat ik uit mijn nek lul, maar ik zou zo de precieze verzen kunnen opnoemen als het nodig zou zijn. Maar nogmaals dat doe ik niet, ik wil er zo ver mogelijk vandaan blijven.
Over je punt dat je wel moet cherry-picken, absoluut niet, een moslim hoort te geloven dat de Quran het woord van God is, en dat God het het beste weet. Hoe ga jij zeggen ja nee sorry, daar ben ik het niet mee eens. Jammer genoeg zijn er veel "cultuurmoslims" die dat wel doen. Maar dat zijn nogmaals niet de meerderheid van de moslims.
Tja jij zegt absoluut niet, ik zeg absoluut wel. En zo is dat voor Christenen ook. Je zult er nog maar weinig vinden die daadwerkelijk vinden dat je ongehoorzame kinderen moet stenigen of mensen die werken op de Sabbath. Dat deel van de bijbel negeren ze terecht. Het feit dat je een tekst, hoe heilig dan ook boven elke vorm van kritiek stelt omdat het in jouw ogen onfeilbaar is, vind ik eng. Dat opent de deuren voor een hoop ellende, alles moet altijd open staan voor gegronde kritiek.
Over je stukje over de verlichting: de gouden eeuw van de Islam heeft ons wiskunde, algebra en geneeskunde gegeven op een heel hoog niveau. Misschien zou je daar wat over kunnen lezen, dan hoef ik het niet uitbundig te repliceren hier.
Daar zijn de meningen sterk over verdeeld, een gedeelte van Wiskunde komt inderdaad uit het midden-oosten. Dat veel belangrijke ontdekkingen werden gedaan door gelovigen in een tijd dat iedereen gelovig was en het vrij gevaarlijk was om te zeggen dat je het niet was lijkt mij eerder logisch dan verwonderlijk. Zijn die ontdekkingen dan gedaan 'door' geloof of 'ondanks' geloof? Ik denk eerder het laatste als je bijvoorbeeld zag hoe met veel wetenschappers om werd gegaan in de tijden dat geloof het overal voor het zeggen had.
De claim dat geloof een vereiste is om belangrijke ontdekkingen te doen kunnen we denk ik direct in de prullenbak gooien aangezien het gros van de allerbelangrijkste ontdekkingen in de afgelopen decennia net zo goed door mensen zonder als met geloof gedaan zijn.