Dus als ik zeg dat ik dat niet bedoel beweer jij dat ik dat wel bedoel? Wie weet het nu beter, jij of ik? Dat noem ik woorden in de mond leggen.downtime schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:23:
[...]
Dat is precies wat je beweert. Je vindt waterboarden acceptabel, waterboarden is een vorm van marteling, en marteling is een oorlogsmisdaad. Zo simpel is het.
Ben je opeens expert geworden? Martelen levert genoeg informatie op. Vraag maar aan de Duitsers in WOII. Martelingen neemt de waarde van liegen compleet weg en vooral de energie tot verzet. De belofte van ophouden wordt steeds aantrekkelijker bij extreme pijn, uitputting etc. Dat werkt dus wel degelijk.[...]
Het gaat mij niet om streven naar een geweldloze samenleving, dat gaat voorlopig niet gebeuren, maar het gaat er wel om dat er grenzen zijn aan het soort geweld en de mensen waar je dat geweld tegen gebruikt.
Het martelen van gevangenen, of dat nou krijgsgevangenen of mensen in Guantanamo Bay zijn, is gewoon heel erg fout. Je hebt geen bewijs tegen die mensen (je gaat ze immers martelen om dat bewijs te krijgen) en daardoor zul je ook mensen martelen die niks verkeerd gedaan hebben maar gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren (of erbij gelapt zijn door iemand anders die gemarteld werd). Guantanamo Bay zit er vol mee. Niet voor niks komt er vrijwel geen enkele zaak voor de rechter.
Daarnaast levert marteling vrijwel geen nuttige informatie op. Onschuldigen kunnen niks van waarde vertellen en de schuldigen hebben een goede reden om te liegen. Mensen gaan niet spontaan de waarheid vertellen als ze gemarteld worden. De mensen door wie ze ondervraagd worden weten toch niet of het waar is wat ze door marteling te horen krijgen.
In onze samenleving twijfel ik er aan, niet in de andere. Dat is vandaag wederom bewezen.[...]
Ik snap niet dat je nog twijfelt aan de bereidheid van sommigen om hun leven te geven voor hun manier van leven. Zelfmoordaanslag na zelfmoordaanslag is bewijs van het tegendeel.
Ik herhaal het nogmaals: Ik lever graag een stukje vrijheid/privacy in om onze open samenleving te kunnen voortzetten. Maar als je niet bereid bent hiervoor een prijs te betalen dan ben je deze open samenleving niet waard.