U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Je hebt geen meerderheid nodig voor grote veranderingen in een land of stad.sanre4l schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:10:
[...]
Weet je wat je dan altijd kan doen? Naar een ander land gaan![]()
(grapje he)
Ik weet niet of je beseft dat er niet alleen moslims naar Nederland komen, maar dat er ook veel Nederlanders zelf besluiten om moslim te worden.
Ik hoor daar eigenlijk niet vaak een oplossing op. Ok alle moslims moeten maar gewoon ergens anders naartoe ipv naar dit land want wij zijn atheisten. Fijn, maar hoe zit het dan met de nederlanders die zich bekeren naar de Islam? Moeten zij dan ook maar weg?
Wij zijn nu eenmaal een multiculturele samenleving en als jij wilt dat er niet meer van 1 cultuur inkomt omdat het jouw manier van leven bederft is dat dikke pech lijkt mij.
Overigens, met al die instroom van vluchtelingen gaat het percentage van moslims in Europa van ongeveer 2% naar 3%, wist je dat?
Jeetje, we moeten oppassen hoor, over 48% hebben ze de meerderheid te pakken.
Zie Molenbeek als voorbeeld, Malmo, Birmingham.
Wat dat betreft is het inlezen over no-go zones in Europa wel aan te raden.
[ Voor 5% gewijzigd door hexta op 24-11-2015 13:17 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Verwijderd
Als je het zo stelt, valt het inderdaad wel mee. Maar kijkend naar de percentages in de grote steden (20%-25% is allochtoon in de grote steden), vind ik persoonlijk het wel verontrustend, ook kijkend naar de falende integratie van deze bevolkingsgroep. Deze "ghetto's" die door de jaren heen zijn ontstaan zijn nu niet echt de fijnste wijken om als autochtone Nederlander in te wonen. Er ontstaat daardoor een hele parallelle samenleving in het land, met eigen (islamitische) normen en waarden. Dat kan toch nooit goed zijn, ook op de lange termijn niet?sanre4l schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:10:
Overigens, met al die instroom van vluchtelingen gaat het percentage van moslims in Europa van ongeveer 2% naar 3%, wist je dat?
Jeetje, we moeten oppassen hoor, over 48% hebben ze de meerderheid te pakken.
Ik ken ook wel gevallen andersom. In alle gevallen waren het overigens wel moslimvrouwen die ervoor kozen om geen moslim meer te zijn om zich zo aan te passen aan hun Europese man. Over het algemeen zijn de vrouwen veel meer bereid om zulke offers te brengen dan de mannen - ook bijvoorbeeld wanneer het gaat om in welk land men gaat wonen als beide partners uit verschillende landen komen, valt in verreweg de meeste gevallen de keuze op het land van de man. Dat Europese vrouwen die willen trouwen met een moslim zich bekeren tot de islam is wat dat betreft eigenlijk helemaal niet zo vreemd. In Nederland zijn zulke "verschuivingen" tussen verschillende christelijke denominaties ook heel normaal. En traditioneel gezien is het dan inderdaad de vrouw die bij de man gaat wonen en die zich bekeert tot het geloof van de man.Cobb schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:11:
Het zijn vaak vrouwen die moslima worden om de rest van hun leven te kunnen slijten met de gelovige man waarvan ze houden.
http://m.telegraaf.nl/vro...che-vrouwen-worden-moslim
En niet andersom.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Om nog maar niet te spreken over de allochtonenpercentages binnen het koningshuis of in Vaals. Ook ik word in de statistieken als niet-westerse allochtoon meegeteld, dat relativeert de term voor mij altijd wat.
Een potentieel probleem (of een potentieel goede zaak) is inderdaad dat mensen kennelijk geneigd zijn onderscheid te maken tussen zichzelf of hun eigen groep en een ander of andere groepen. Tot op zekere hoogte kan ik dat goed invoelen, en het heeft natuurlijk ook een geschiedenis, maar het heeft helaas ook nare bijwerkingen als men niet voldoende oplet, en reacties vanuit dergelijke gedachten lijken dan soms over-en-weer nog versterkend te werken....Er ontstaat daardoor een hele parallelle samenleving ...
Op zich vind ik.zorg over of de stemmen ook verstandig worden gebruikt wel begrijpelijkJumpiefox schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:40:
...
En we zijn een democratie toch..dus meeste stemmen gelden? Dus waar ben je nou bang voor?
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 24-11-2015 13:33 ]
Ja idd, geregeld zijn idd het ook wel eens vrouwen die bekeren voor hun partner.Cobb schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:11:
Het zijn vaak vrouwen die moslima worden om de rest van hun leven te kunnen slijten met de gelovige man waarvan ze houden.
En niet andersom.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring zeggen, puur anecdotisch, dat het voornamelijk mannen zijn die bekeren voor moslimas. En die bekeren dan puur alleen voor het op schrift bekeren, ze geloven of praktiseren zelf amper.
Verder is het merendeel van de vrouwen die bekeren toch zonder partner. Ik hoor heel vaak over bekeerde zusters die vooralsnog geen partner hebben.
Maar nogmaals, dat is het beeld dat ik heb.
Maar dat houd je natuurlijk altijd, daarom stem je op hetgeen wat je wel wilt zien gebeuren toch.begintmeta schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:29:
[...]
Om nog maar niet te spreken over de allochtonenpercentages binnen het koningshuis of in Vaals. Ook ik word in de statistieken als niet-westerse allochtoon meegeteld, dat relativeert de term voor mij altijd wat.
[...]
Een potentieel probleem (of een potentieel goede zaak) is inderdaad dat mensen kennelijk geneigd zijn onderscheid te maken tussen zichzelf of hun eigen groep en een ander of andere groepen. Tot op zekere hoogte kan ik dat goed invoelen, en het heeft natuurlijk ook een geschiedenis, maar het heeft helaas ook nare bijwerkingen als men niet voldoende oplet, en reacties vanuit dergelijke gedachten lijken dan soms over-en-weer nog versterkend te werken.
[...]
Op zich vind ik.zorg over of de stemmen ook verstandig worden gebruikt wel begrijpelijk
Ja dat vind jij en dat is je goedrecht, gaat never nooit niet gebeuren tho. Religie gaat niet verdwijnen.Cobb schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:08:
Uiteindelijk is er maar één soort verlichting, en dat is de bevrijding van alle onderwerping en vrij zijn van religie. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik heb drie jonge kinderen en ik wil graag dat ze opgroeien in vrijheid een gelukkig leven kunnen lijden.
En ik heb zeker niet de behoefte om de meer gematigde religiën te moeten verdedigen of te moeten ontzien vanuit de nuance.
Voor de rest ben je een beetje bang om niks to be honest. Je doet alsof moslims of welk ander geloof dan ook zo een grote aanhang in Nederland heeft dat ze daadwerkelijk in staat zijn om de manier van ons leven zodanig via de wet te veranderen dat het totaal anders wordt. Zolang dat niet het geval is, ben je bang om niks. Het komt ook niet eens een beetje in de buurt, een scenario die gewoon nooit in Europa gaat uitkomen. Tenzij opeens iedereen zich bekeerd tot de Islam...maar zie jij dat gebeuren?
Maar goed, ieder zijn ding he.
Lees dat nergens terug in de link hoor?Cobb schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:11:
En niet andersom.
Ik zie juist dat veel zusters die bekeren dat doen vanwege het geloof zelf en daarna pas een man zoeken.
En zie juist dat mannen zich bekeren tot de Islam maar puur alleen op papier..en eigenlijk helemaal niks aan het geloof doen om met zo een mooie Marokkaanse te trouwen of Turkse of wat dan ook
Maar goed dat is wat ik in mijn omgeving zie, kan natuurlijk landelijk anders zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Jumpiefox op 24-11-2015 13:52 ]
The first casualty in war is always the truth...
Tja, maar dat brengt ons ook terug tot eigenlijk een basisgedachte - hebben mensen het recht zich te verdedigen? Immers welke chistelijke landen worden bestookt, ontwricht, onteigend, etc...?noguru schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 12:29:
[...]
Goed gevonden, dat is de CAR, niet Nigeria. Dat is inderdaad de grote uitzondering, daar heb je gelijk in, maar is niet de regel.
Het is ook absoluut niet de bedoeling om te beweren dat er geen christelijke fundamentalisten zijn, die zijn er wel dat is een simpel feit. Maar ze voeren nou niet bepaald de terrorisme ranglijsten aan. In die top staan islamitische organisaties zoals IS en Al Qaida.
Veel van wat wij ooit als terroristen hebben weg gezetn hebben na verloop van tijd een officiele status gekregen, denk maar aan de IRA, Hamas, de PLO is uiteindelijk ook tot een politieke beweging geworden. Als men "onrecht" voelt zal men altijd reageren, actie=reactie, het feit dat wij uniformen aantrekken, wat half-zacht bewijs fabriceren en dan een land aanvallen ... is dat goed, is dat terrorisme?
Nee, de kaarten liggen niet zo simpel als men ze vaak wel wilt doen lijken.
Verwijderd
Euh, Hamas is gewoon nog steeds een terroristische organisatie hoor. En wordt ook door de internationale gemeenschap als zodanig beschouwd, en terecht.R3M1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:42:
Veel van wat wij ooit als terroristen hebben weg gezetn hebben na verloop van tijd een officiele status gekregen, denk maar aan de IRA, Hamas, de PLO is uiteindelijk ook tot een politieke beweging geworden. Als men "onrecht" voelt zal men altijd reageren, actie=reactie, het feit dat wij uniformen aantrekken, wat half-zacht bewijs fabriceren en dan een land aanvallen ... is dat goed, is dat terrorisme?
M'n zwager heeft zich moeten melden bij de kerk van z'n vrouw toen ze wilden trouwen - hij was immers ketter en daarom konden ze niet trouwen in de kerk. Tenzij hij een soort gelofte af zou geven haar niet van haar geloof af te duwen - hij hoefde dus niet 'bekeerd' te worden om toch in de kerk te mogen trouwen.Jumpiefox schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:40:
En zie juist dat mannen zich bekeren tot de Islam maar puur alleen op papier..en eigenlijk helemaal niks aan het geloof doen om met zo een mooie Marokkaanse te trouwen of Turkse of wat dan ook![]()
Maar goed dat is wat ik in mijn omgeving zie, kan natuurlijk landelijk anders zijn.
In zekere zin dus min of meer hetzelfde. Enige is, dat als een vrouw bekeerd tot de islam dit vaak betekent dat ze een hoofddoek draagt - terwijl die mooie Marokkaanse dames die ik in Marrakech leerde kennen zelf allemaal geen hoofddoek meer dragen. De trend - volgens hun - is daar juist andersom. (niet representatieve steekproef onder 2 meiden
Overigens is het hoofddoekje niet zo'n ding, m'n oma draagt als het regent ook een hoofddoek, maar ik vind het wel lastig dat als ik een moslima tegenkom in de supermarkt er geen boe of ba vanaf kan. Blijkbaar mogen ze dan niet met me praten? Dat vind ik persoonlijk wel vervelend en daarmee plaatst ze zich buiten het sociale gebeuren van ons dorpje - zoals elkaar gedag zeggen op straat. Moslima's lopen ook nooit over de stoep in de straat, maar altijd door het gras aan de overzijde van de straat - waarom is me een raadsel.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Een aantal jaren geleden wilde men in Frankrijk het dragen van alle religieuze symbolen op openbare scholen verbieden, inclusief hoofddoekjes. Daar werden gigantische protesten tegen georganiseerd.
Ongeveer tegelijkertijd wilde men in Turkije juist het dragen van hoofddoekjes op openbare scholen toestaan (want dat was daar, in een islamitisch land, dus niet toegestaan) en daarover ontstond in Turkije ongeveer net zoveel protest als over het verbieden ervan in Frankrijk...
Nog wat leuk materiaal trouwens...
Iran omstreeks 1970:

Afghanistan omstreeks 1970:

Dat was dus voordat het Westen zich ging echt ging bemoeien met de politiek in die landen... De mede door het Westen gesponsorde staatsgrepen en revoluties die daarna hebben plaatsgevonden zijn een belangrijke oorzaak voor de "stappen terug" die die landen daarna gemaakt hebben.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Albantar schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:16:
...
Dat was dus voordat het Westen zich ging echt ging bemoeien met de politiek in die landen... De mede door het Westen gesponsorde staatsgrepen en revoluties die daarna hebben plaatsgevonden zijn een belangrijke oorzaak voor de "stappen terug" die die landen daarna gemaakt hebben.
Trouwens had in Iran al wel een 'door het Westen gesponsorde staatsgreep' plaasgevonden voor 1970. Niet dat dat uiteindelijk wellicht tot de omwentelingen eind jaren 70 kan hebben geleid, maar toch...
Voor zover ik weet heeft Turkije een sterk seculiere inslag en het leger zorgde ervoor dat het seculier bleef dus een islamitisch land zou ik het niet willen noemen ook al zijn veel mensen daar moslim.Mx. Alba schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:16:
Ongeveer tegelijkertijd wilde men in Turkije juist het dragen van hoofddoekjes op openbare scholen toestaan (want dat was daar, in een islamitisch land, dus niet toegestaan) en daarover ontstond in Turkije ongeveer net zoveel protest als over het verbieden ervan in Frankrijk...
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Wat is dan jouw definitie van een islamitisch land?Salvatron schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:22:
[...]
Voor zover ik weet heeft Turkije een sterk seculiere inslag en het leger zorgde ervoor dat het seculier bleef dus een islamitisch land zou ik het niet willen noemen ook al zijn veel mensen daar moslim.
Voor mij zou het namelijk toch al snel neigen naar als de meerderheid islamitisch is.
Ze hebben geen islamitische regering maar een seculiere, dus het is niet officieel islamtisch volgens mij.Gomez12 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:33:
[...]
Wat is dan jouw definitie van een islamitisch land?
Voor mij zou het namelijk toch al snel neigen naar als de meerderheid islamitisch is.
Verwijderd
Geef dan ook even erbij wat de doorsnee demonstrant was.Mx. Alba schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:47:
Je mist mijn punt of je draait er moedwillig omheen. Frankrijk en Turkije zijn allebei landen met seculiere overheden, maar Frankrijk is overwegend katholiek en Turkije overwegend islamitisch. In Frankrijk mochten meisjes wel met hoofddoekje op naar school, in Turkije niet. In Frankrijk wilde men het gaan verbieden, in Turkije juist toestaan. En in beide landen ging dat gepaard met heel veel protest. Uitgerekend een overwegend katholiek land vond dat meisjes wel met hoofddoekje op naar school moesten blijven kunnen gaan. En uitgerekend een overwegend islamitisch land vond het omgekeerde.
Je punt is dat het dragen van hoofddoekjes losstaat van de eigenlijke religie, maar een cultureel fenomeen is. Duidelijk is dat het dragen van een hoofddoekje opgedragen wordt door de religie, en daarnaast is religie zo ongeveer per definitie cultuur aangezien religie vooral gaat over het overdragen van normen en waarden vanuit de cultuur.Mx. Alba schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 21:47:
Je mist mijn punt of je draait er moedwillig omheen. Frankrijk en Turkije zijn allebei landen met seculiere overheden, maar Frankrijk is overwegend katholiek en Turkije overwegend islamitisch. In Frankrijk mochten meisjes wel met hoofddoekje op naar school, in Turkije niet. In Frankrijk wilde men het gaan verbieden, in Turkije juist toestaan. En in beide landen ging dat gepaard met heel veel protest. Uitgerekend een overwegend katholiek land vond dat meisjes wel met hoofddoekje op naar school moesten blijven kunnen gaan. En uitgerekend een overwegend islamitisch land vond het omgekeerde.
Als je niet normaal kunt reageren lijkt me dat een prima idee.gambieter schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:38:
[...]
Als je niet wilt discussieren, kun je het gewoon zeggen. Dan negeer ik je posts verder.
Hoofddoekjes zijn religieus geinspireerd omdat men hoofddoekjes draagt omdat men denkt dat het van Allah moet. Dat niet alle gelovigen dat doen komt doordat men van mening verschilt over wat Allah wil. Imo is het in ieder geval belachelijk om te stellen dat het dragen van een hoofddoekje niets met religie te maken heeft. Zeker aangezien een van de onderbouwingen is dat mensen kuis moeten zijn.Mx. Alba schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:11:
Maar als het dragen van het hoofddoekje wordt opgedragen door de islam dan zouden toch alle moslimvrouwen hoofddoekjes moeten dragen? Dat is dus niet het geval. In de jaren '70 in Iran en Afghanistan was het voor vrouwen heel normaal om geen hoofddoekje te dragen. Vandaag de dag in de grote steden van veel gematigde islamitische landen zoals Turkije, Indonesië en Marokko ook. Het is voornamelijk iets van het "platteland" en dus iets cultureels. Wel religieus onderbouwd maar zo kan je bijna alles wel religieus onderbouwen natuurlijk..
Wikipedia: Hoofddoek
De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien.
de Hijab is zeker niet iets van het platteland, maar gewoon verplicht. De reden dat niet iedereen die draagt is hetzelfde als waarom gaat niet iedereen meer elke zondag naar de kerk? Of waarom heeft niet elke moslim een baard? Of draagt niet elke moslim de broek boven zijn enkels?Mx. Alba schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:11:
Maar als het dragen van het hoofddoekje wordt opgedragen door de islam dan zouden toch alle moslimvrouwen hoofddoekjes moeten dragen? Dat is dus niet het geval. In de jaren '70 in Iran en Afghanistan was het voor vrouwen heel normaal om geen hoofddoekje te dragen. Vandaag de dag in de grote steden van veel gematigde islamitische landen zoals Turkije, Indonesië en Marokko ook. Het is voornamelijk iets van het "platteland" en dus iets cultureels. Wel religieus onderbouwd maar zo kan je bijna alles wel religieus onderbouwen natuurlijk..
Mate van praktiseren is gewoon anders, de meeste vrouwen die je het dan ook vraagt in Marokko/indo/turkije etc etc, zullen ook niet zeggen dat het niet verplicht is of " niet van deze tijd" maar dat ze er niet klaar voor zijn, of gewoon niet willen.
Maar de Hijab is zeker verplicht, heb nog nooit een geleerde horen (van welke stroming dan ook) horen zeggen dat de Hijab optioneel is.
Waar " verschil" over bestaat, is hoe de Hijab er precies moet uitzien. We zeggen altijd hoofddoek, maar is het " Hijaab"..mate van bedeking. Dus bv: Een hoofddoek dragen maar wel strakke leggings of een mini rok = geen Hijaab, dan draag je de hoofddoek voor niks. Sommige stromingen zeggen De Hijaab + losse kleren = voldoende, andere (De meeste) schrijven de Ghimaar (jurkes achtig kleding) voor als Hijaab etc etc. (ff kortSalvatron schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 22:21:
[...]
Hoofddoekjes zijn religieus geinspireerd omdat men hoofddoekjes draagt omdat men denkt dat het van Allah moet. Dat niet alle gelovigen dat doen komt doordat men van mening verschilt over wat Allah wil. Imo is het in ieder geval belachelijk om te stellen dat het dragen van een hoofddoekje niets met religie te maken heeft. Zeker aangezien een van de onderbouwingen is dat mensen kuis moeten zijn.
Wikipedia: Hoofddoek
De moslima's die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een islamitisch voorschrift zien.
In eerste instantie had je de kaarten zelf simpel neergelegd door te stellen dat het christelijk terrorisme net zo erg is als islamitisch terrorisme. Als dat dan moeilijk houdbaar wordt is het opeens wel ingewikkeld en spring je naar het recht op verdediging wat de basisgedachte zou zijn.R3M1 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:42:
[...]
Tja, maar dat brengt ons ook terug tot eigenlijk een basisgedachte - hebben mensen het recht zich te verdedigen? Immers welke chistelijke landen worden bestookt, ontwricht, onteigend, etc...?
Nee, de kaarten liggen niet zo simpel als men ze vaak wel wilt doen lijken.
Waarmee je claimt dat terrorisme defensief is. Is het terrorisme in de CAR ook legitieme verdediging? Door wie is Boko Haram aangevallen? (antwoord: door niemand maar dit is het soort mensen dat zich al aangevallen voelt door een spotprent)
En dan nog, het recht op verdediging mag dan legitiem zijn maar niet iedere methode is dat ook.
En wat dacht je van de 10 geboden? Die zijn er niet voor niets. Een christen moet zich er aan houden. Dat is toch echt serieus de bedoeling. En aan alle tien, dus niet alleen de makkelijke van niet doden maar ook die lastige geen sex buiten het huwelijk. Een zeer kleine minderheid die zich er daadwerkelijk veel van aantrekt, maar desondanks nog steeds een religieuze verplichting.Jumpiefox schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:03:
[...]
de Hijab is zeker niet iets van het platteland, maar gewoon verplicht. De reden dat niet iedereen die draagt is hetzelfde als waarom gaat niet iedereen meer elke zondag naar de kerk? Of waarom heeft niet elke moslim een baard? Of draagt niet elke moslim de broek boven zijn enkels?
Legitiem is geen voorwaarde voor defensief.noguru schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:24:
Waarmee je claimt dat terrorisme defensief is. Is het terrorisme in de CAR ook legitieme verdediging? Door wie is Boko Haram aangevallen? (antwoord: door niemand maar dit is het soort mensen dat zich al aangevallen voelt door een spotprent)
En dan nog, het recht op verdediging mag dan legitiem zijn maar niet iedere methode is dat ook.
Terrorisme is defensief in de zin dat het een systeem of maatschappij aanvalt waarmee het een directe confrontatie zou verliezen. Het ligt dan ook niet zo heel ver af van guerrilla tactieken buiten dat het niet altijd gericht is om het militaire apparaat van de tegenstander schade toe te brengen maar vaker direct om angst te zaaien (al komt een aanslag zoals op het Pentagon 9/11, zelfmoordaanslagen op militairen en ga zo maar door al weer in grijs gebied).
Neem daarbij het feit dat de één zijn terrorist de ander zijn vrijheidsstrijder kan zijn en de grenzen en definities vervagen al snel. Er wordt nogal wat terrorisme genoemd en verschillende definities door elkaar heen gebruikt ook omdat het benoemen van terrorisme eigen acties kan legitimeren.
Het is dan ook geen zwart-wit definitie en deels afhankelijk van perspectief, cultuur en tijdsgeest.
Ik ben blij dat je de "motivatie" van 9/11 in ieder geval nog grijs gebied noemt. In de realiteit is het niet zo duidelijk waar men zich nu precies tegen verdedigt. Nogmaals, door wie wordt Boko Haram ( verantwoordelijk voor 6000 doden) aangevallen? Er is, afgezien van religie, geen motief voor die strijd.djengizz schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:41:
[...]
Terrorisme is defensief in de zin dat het een systeem of maatschappij aanvalt waarmee het een directe confrontatie zou verliezen. Het ligt dan ook niet zo heel ver af van guerrilla tactieken buiten dat het niet altijd gericht is om het militaire apparaat van de tegenstander schade toe te brengen maar vaker direct om angst te zaaien (al komt een aanslag zoals op het Pentagon 9/11, zelfmoordaanslagen op militairen en ga zo maar door al weer in grijs gebied).
Simpel gesteld: offensief of defensief, het komt neer op marketing.djengizz schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:41:
[...]
Legitiem is geen voorwaarde voor defensief.
Neem daarbij het feit dat de één zijn terrorist de ander zijn vrijheidsstrijder kan zijn en de grenzen en definities vervagen al snel. Er wordt nogal wat terrorisme genoemd en verschillende definities door elkaar heen gebruikt ook omdat het benoemen van terrorisme eigen acties kan legitimeren.
Het is dan ook geen zwart-wit definitie en deels afhankelijk van perspectief, cultuur en tijdsgeest.
Religie is daar - als je diep genoeg kijkt - ook geen primair element van die strijd. Net als bij IS / Daesh is de kern gewoon criminele organisatie. De rest is presentatie, propaganda, instrumenteel gebruik beeldvorming resulterend in vorming perceptie, instrumenteel gebruik van die resulterende perceptie, afgeleide van ontwikkelingen, ga zo door.noguru schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:46:
[...]
Ik ben blij dat je de "motivatie" van 9/11 in ieder geval nog grijs gebied noemt. In de realiteit is het niet zo duidelijk waar men zich nu precies tegen verdedigd. Nogmaals, door wie wordt Boko Haram ( verantwoordelijk voor 6000 doden) aangevallen? Er is, afgezien van religie, geen motivatie voor die strijd.
Dat neemt niet weg dat het een conflict is met religieuze jasjes en smaakjes, en ja, aangevallen worden hoeft echt geen kwestie te zijn van inzet wapens, kan ook prima iets heel anders zijn - het gaat tenslotte om perceptie als voedingsbodem / reden voor handelen. Sterker nog, het kan ook prima zo zijn dat men zich enkel aangevallen voelt, en doorslaat.
[ Voor 34% gewijzigd door Virtuozzo op 24-11-2015 23:51 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
[ Voor 98% gewijzigd door Virtuozzo op 24-11-2015 23:51 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Ja, maar wát is dan in het geval van Boko Haram die voedingsbodem als dat niet de islam zélf is?Virtuozzo schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:46:
Dat neemt niet weg dat het een conflict is met religieuze jasjes en smaakjes, en ja, aangevallen worden hoeft echt geen kwestie te zijn van inzet wapens, kan ook prima iets heel anders zijn - het gaat tenslotte om perceptie als voedingsbodem / reden voor handelen. Sterker nog, het kan ook prima zo zijn dat men zich enkel aangevallen voelt, en doorslaat.
Hetzelfde als altijd - take your pick: ego / macht / geld / emotie et alii (tot aan en inclusief psychische stoornissen.noguru schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:54:
[...]
Ja, maar wát is dan in het geval van Boko Haram die voedingsbodem als dat niet de islam zélf is?
Maar ik krijg de indruk dat je een paar dingen door elkaar haalt, de voedingsbodem is zoals altijd een cocktail van demografische en zowel primaire als secondaire sociaal-economische omstandigheden & ontwikkelingen.
Gebrek aan balans resulteert in conflict. Voeg dan het bovenstaande in en de poppetjes gaan dansen. Kijk goed genoeg naar elke kerngroep van bewegingen die verstoringen veroorzaken / gebruiken en je zal altijd hetzelfde vinden.
Verwijderd
moordennoguru schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:32:
[...]
[...]En aan alle tien, dus niet alleen de makkelijke van niet doden [...]
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 01:06 ]
In Hongarije zijn vier mannen opgepakt met bommen in hun auto en machine geweren.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Mogelijk dat dit ooit ook ruimte bied voor een soort van islamitische Maarten Luther.Virtuozzo schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:01:
[...]
Hetzelfde als altijd - take your pick: ego / macht / geld / emotie et alii (tot aan en inclusief psychische stoornissen.
Maar ik krijg de indruk dat je een paar dingen door elkaar haalt, de voedingsbodem is zoals altijd een cocktail van demografische en zowel primaire als secondaire sociaal-economische omstandigheden & ontwikkelingen.
Gebrek aan balans resulteert in conflict. Voeg dan het bovenstaande in en de poppetjes gaan dansen. Kijk goed genoeg naar elke kerngroep van bewegingen die verstoringen veroorzaken / gebruiken en je zal altijd hetzelfde vinden.
(Dat neemt overigens niet weg dat men het ene middel (islam) inruilt voor een ander middel)
Waarom speelt alles een rol, behalve religie. Mag dat niet gezegd worden? Dat is echt de indruk die ik krijg, dat alle factoren meespelen behalve religie. Religie is ook een sociale omstandigheid toch.Virtuozzo schreef op woensdag 25 november 2015 @ 00:01:
[...]
Hetzelfde als altijd - take your pick: ego / macht / geld / emotie et alii (tot aan en inclusief psychische stoornissen.
Zie mijn eerdere post.noguru schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:03:
[...]
Waarom speelt alles een rol, behalve religie. Mag dat niet gezegd worden? Dat is echt de indruk die ik krijg, dat alle factoren meespelen behalve religie. Religie is ook een sociale omstandigheid toch.
Religie speelt wel degelijk een rol, echter is het een middel en geen doel.
Afghanistan is een beetje een lost state, maar daarom ben ik ook voor om zo snel mogelijk de banden met Iran verder aan te halen. Iran heeft gewoon een functionerende staat en de 70% jongelui daar willen niets liever dan zo snel mogelijk een westers leven leiden (terwijl ze zelf een gematigde islam aanhangen) en onder het juk vandaan van de conservatieve leiding aldaar. Hoe strakker de banden worden aangehaald hoe sneller de 70s daar zullen terugkeren zonder Arabische lente te forceren.Mx. Alba schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 15:16:
Dit dus.
Dat zeg jij maar dat zeggen de terroristen zelf niet. In Nigeria is absoluut terrorisme aanwezig dat puur economische motieven heeft. Dat vindt plaats in de christelijke gebieden en gaat om olie en de verdeling van de opbrengsten. De islam is in Nigeria nooit een achtergestelde religie geweest, integendeel.-Bonalds schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:05:
[...]
Zie mijn eerdere post.
Alle Nigerianen hebben dezelfde sociaal economische voedingsbodem. Geen beste.
Boko Haram hoor je daar niet over, die willen gewoon een eigen staat zonder de christenen. De religie is het motief en de legitimatie, met name voor de eigen achterban. Zonder de islam was er geen Boko Haram geweest en dat had best eens 6000 doden kunnen schelen. Je kunt echt niet beweren dat die er anders ook wel zouden zijn geweest.
Daar kan je je nog wel eens in vergissen. Volgens mij moet het westen zich juist totaal niet met Iran bemoeien. Zoals je zegt, is de jongere generatie heel gematigd en pro-westers. Over een paar decennia komen die "vanzelf" aan de macht. Als het westen zich er nu teveel in gaat mengen heb je juist risico dat daarop een tegengestelde reactie ontstaat, waardoor er in de overgangsfase van het huidige Iran naar het toekomstige gematigde Iran juist veel meer conflict ontstaat en het proces juist vertraagd en bemoeilijkt wordt...FunkyTrip schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:13:
[...]
Afghanistan is een beetje een lost state, maar daarom ben ik ook voor om zo snel mogelijk de banden met Iran verder aan te halen. Iran heeft gewoon een functionerende staat en de 70% jongelui daar willen niets liever dan zo snel mogelijk een westers leven leiden (terwijl ze zelf een gematigde islam aanhangen) en onder het juk vandaan van de conservatieve leiding aldaar. Hoe strakker de banden worden aangehaald hoe sneller de 70s daar zullen terugkeren zonder Arabische lente te forceren.
Natuurlijk speelt het een rol.noguru schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:03:
Waarom speelt alles een rol, behalve religie. Mag dat niet gezegd worden? Dat is echt de indruk die ik krijg, dat alle factoren meespelen behalve religie. Religie is ook een sociale omstandigheid toch.
Religie is alleen geen primaire drive zoals de zaken die hierboven genoemd worden, het is aangeleerd gedrag.
Buiten dat ik je volledig gelijk geef over de Iraanse bevolking is het natuurlijk juist door die conservatieve leiding maar deels een functionerende staat waar de geestelijken het nog steeds grotendeels voor het zeggen hebben. Kom je op het praktische probleem van hoe je precies de banden aanhaalt met een staat zonder dat te doen met de conservatieve leiding of zonder hun mandaat daarmee te versterken.FunkyTrip schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:13:
Afghanistan is een beetje een lost state, maar daarom ben ik ook voor om zo snel mogelijk de banden met Iran verder aan te halen. Iran heeft gewoon een functionerende staat en de 70% jongelui daar willen niets liever dan zo snel mogelijk een westers leven leiden (terwijl ze zelf een gematigde islam aanhangen) en onder het juk vandaan van de conservatieve leiding aldaar. Hoe strakker de banden worden aangehaald hoe sneller de 70s daar zullen terugkeren zonder Arabische lente te forceren.
Je kunt prima beweren dat die er in een andere vorm anders ook waren geweest. Misschien wel in een meer duidelijke criminele vorm of in wat voor vorm dan ook maar gewoon stellen dat er zonder religie geen alternatief zou zijn geweest is speculatie en gaat voorbij aan veel van de motieven naast religie.noguru schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:17:
Boko Haram hoor je daar niet over, die willen gewoon een eigen staat zonder de christenen. De religie is het motief en de legitimatie, met name voor de eigen achterban. Zonder de islam was er geen Boko Haram geweest en dat had best eens 6000 doden kunnen schelen. Je kunt echt niet beweren dat die er anders ook wel zouden zijn geweest.
Oh jawel hoor. Stammenoorlog. Of er achter de stammenoorlog religie zit is te beargumenteren. Het kan (voor de zoveelste keer) ook een middel zijn om genoeg mensen achter je te krijgen. Er zijn zoveel oorlogen die niet voortvloeien uit religie en ookal zouden er geen religie's meer zijn, dan zouden er nog massamoorden plaatsvinden. Nu is islam de boosdoener, maar 20 jaar geleden zijn ook niet zo ver hier vandaan 7.000 moslims vermoord. Maar die barbaren (omdat ze van witte huidskleur zijn) zijn wel goede mensjes.noguru schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:17:
[...]
Lees anders de bindingstheorie van Hirschi. Deze gaat namelijk vanuit dat de mens van nature geneigd is naar deviant gedrag.En juist dat sociale bindingen ervoor zorgen dat mensen zich 'normaal gedragen'. Als religie juist voor POSITIEVE en GEZONDE bindingen zorgt tussen mensen, dan wil je het absoluut niet weg hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door FireBladeX op 25-11-2015 11:32 ]
Iedereen kan vanalles beweren, maar of het klopt is maar de vraag, dat geld ook voor het bovenstaande. Of je stelling dat alle nigerianen dezelfde sociaal-economische voedingsbodem hebben klopt lijkt me, in het licht van het gegeven dat het voornamelijk islamitische deel relatief duidelijk meer armen kent, wel behoefte hebben aan aanvullende onderbouwing.noguru schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:17:
....
Dat zeg jij maar dat zeggen de terroristen zelf niet. In Nigeria is absoluut terrorisme aanwezig dat puur economische motieven heeft. Dat vindt plaats in de christelijke gebieden en gaat om olie en de verdeling van de opbrengsten. De islam is in Nigeria nooit een achtergestelde religie geweest, integendeel.
Alle Nigerianen hebben dezelfde sociaal economische voedingsbodem. Geen beste.
Ook is het natuurlijk interessant als je je analyse relateert aan de al bestaande literatuur, zeker als die, voor zover ik weet, niet helemaal strookt.
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2015 11:35 ]
Hier ben ik het volledig mee eens. Juist het ingrijpen zorgt voor problemen. De bevolking heeft niet altijd hulp nodig. Geef ze tijd en laat ze dit zelf oplossen.Mx. Alba schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:18:
[...]
Daar kan je je nog wel eens in vergissen. Volgens mij moet het westen zich juist totaal niet met Iran bemoeien. Zoals je zegt, is de jongere generatie heel gematigd en pro-westers. Over een paar decennia komen die "vanzelf" aan de macht. Als het westen zich er nu teveel in gaat mengen heb je juist risico dat daarop een tegengestelde reactie ontstaat, waardoor er in de overgangsfase van het huidige Iran naar het toekomstige gematigde Iran juist veel meer conflict ontstaat en het proces juist vertraagd en bemoeilijkt wordt...
[ Voor 8% gewijzigd door hexta op 25-11-2015 11:50 ]
Hoe kun je dat zo stellig zeggen dan?-Bonalds schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:05:
[...]
Zie mijn eerdere post.
Net als dit overigens:
Wie zegt dat dit geen primaire drive is? Is het echt zo'n stretch om te geloven dat fundementalisten hun hele leven in teken van hun God en hun hiernamaals stellen? Of dit nu is aangeleerd of niet, ze zeggen constant dat dit de enige reden van hun bestaan is.djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:22:
[...]
Natuurlijk speelt het een rol.
Religie is alleen geen primaire drive zoals de zaken die hierboven genoemd worden, het is aangeleerd gedrag.
Dan heb ik het overigens niet alleen over extremistische moslims, maar ook over andere religieuzen (een christenfundi die ik op FB heeft, heeft het over niets anders dan dat hij zijn leven overgeeft aan God, en dat zijn enige reden van bestaan is, hem dienen).
https://www.facebook.com/...tar/posts/906729506085781
"It must be incredibly frustrating as an Islamic terrorist not to have your views and motives taken seriously by the societies you terrorize, even after you have explicitly and repeatedly stated them. Even worse, those on the regressive left, in their endless capacity for masochism and self-loathing, have attempted to shift blame inwardly on themselves, denying the terrorists even the satisfaction of claiming responsibility.
It's like a bad Monty Python sketch:
"We did this because our holy texts exhort us to to do it."
"No you didn't."
"Wait, what? Yes we did..."
"No, this has nothing to do with religion. You guys are just using religion as a front for social and geopolitical reasons."
"WHAT!? Did you even read our official statement? We give explicit Quranic justification. This is jihad, a holy crusade against pagans, blasphemers, and disbelievers."
"No, this is definitely not a Muslim thing. You guys are not true Muslims, and you defame a great religion by saying so."
"Huh!? Who are you to tell us we're not true Muslims!? Islam is literally at the core of everything we do, and we have implemented the truest most literal and honest interpretation of its founding texts. It is our very reason for being."
"Nope. We created you. We installed a social and economic system that alienates and disenfranchises you, and that's why you did this. We're sorry."
"What? Why are you apologizing? We just slaughtered you mercilessly in the streets. We targeted unwitting civilians - disenfranchisement doesn't even enter into it!"
"Listen, it's our fault. We don't blame you for feeling unwelcome and lashing out."
"Seriously, stop taking credit for this! We worked really hard to pull this off, and we're not going to let you take it away from us."
"No, we nourished your extremism. We accept full blame."
"OMG, how many people do we have to kill around here to finally get our message across?""
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Een punt van aandacht met religie of welke ideologie dan ook, zijn de bijbehorende dogma's. Die laten zich verdacht makkelijk misbruiken als inzit van een conflict.FireBladeX schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:28:
[...]
Lees anders de bindingstheorie van Hirschi. Deze gaat namelijk vanuit dat de mens van nature geneigd is naar deviant gedrag.En juist dat sociale bindingen ervoor zorgen dat mensen zich 'normaal gedragen'. Als religie juist voor POSITIEVE en GEZONDE bindingen zorgt tussen mensen, dan wil je het absoluut niet weg hebben.
Sluit ik mij geheel bij aan. Religie is makkelijk als middel te misbruiken. Een mooie quote hierover in Assasins Creed:-Bonalds schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:56:
[...]
Een punt van aandacht met religie of welke ideologie dan ook, zijn de bijbehorende dogma's. Die laten zich verdacht makkelijk misbruiken als inzit van een conflict.
The Creed of the Assassin Brotherhood teaches us that nothing is forbidden to us. Once, I thought that meant we were free to do as we would. To pursue our ideals, no matter the cost. I understand now. Not a grant of permission. The Creed is a warning. Ideals too easily give way to dogma. Dogma becomes fanaticism. No higher power sits in judgement of us. No supreme being watches to punish us for our sins. In the end, only we ourselves can guard against our obsessions. Only we can decide whether the road we walk carries too high a toll. We believe ourselves redeemers, avengers, saviours. We make war on those who oppose us, and they in turn make war on us. We dream of leaving our stamp upon the world... even as we give our lives in a conflict that will be recorded in no history book. All that we do, all that we are, begins and ends with ourselves.
Biologie.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:56:
Wie zegt dat dit geen primaire drive is?
Als jij als baby gedropped wordt op een onbewoond eiland ben je niet religieus.
Wel heb je emoties, honger en dorst. Misschien wordt je religieus maar zelfs dat is de vraag en maakt het aangeleerd.
Nee, helemaal niet moeilijk voor te stellen. Net zoals mensen die hun leven in het teken zetten van Star Wars of een sport / hobby of een politieke overtuiging of een niet-religieuze groep waartoe ze behoren en ga zo maar door.Is het echt zo'n stretch om te geloven dat fundementalisten hun hele leven in teken van hun God en hun hiernamaals stellen? Of dit nu is aangeleerd of niet, ze zeggen constant dat dit de enige reden van hun bestaan is.
Je FB link is duidelijk niet relevant in context van mijn quote want ik neem hun motieven wel serieus, ik heb het over de oorsprong daarvan.
Ik denk dat het zeker een primaire drive kan zijn van de "kleine garnalen". Ik denk echt dat Al baghdadi er zelf geen woord van geloofd. Hoe meer je bij de leiding en organisatie van IS komt hoe meer het gewoon fungeert als een criminele organisatie waarbij ego macht en geld het enige is waar het om draait. Vervolgens wordt die religie gebruikt als middel om mensen zo gek te krijgen dat ze zichzelf opofferen voor het ego/macht/geld van voorgenoemden. Dat bij IS religie een middel is waar sterk wordt op ingezet lijkt me wel duidelijk.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:56:
[...]
Wie zegt dat dit geen primaire drive is? Is het echt zo'n stretch om te geloven dat fundementalisten hun hele leven in teken van hun God en hun hiernamaals stellen? Of dit nu is aangeleerd of niet, ze zeggen constant dat dit de enige reden van hun bestaan is.
[...]
Doet me denken aan de Thelema (Wet) geponeerd door de mysticus Aleister Crowley. Hij begint door te stellen dat eenieder de verplichting heeft om een mens te doden als die mens je ervan weerhoudt om je "Will" (als het ware je lotsbestemming) te volgen. Maar hij wijdt dan verder uit: wat je Will is kan je nooit weten. Het enige wat je weet, is dat als iedereen zijn Will volgt, er geen conflict is, en dat conflict dus altijd voortvloeit uit een of beide partijen die niet hun Will volgen. De enige echte lijdraad die je dus hebt, is om te trachten conflicten zo veel mogelijk te vermijden. En uit de verplichting om mensen die je dwarsbomen te vermoorden, volgt daardoor in de praktijk juist een verbod om iemand te vermoorden. Immers, de enige reden om iemand te vermoorden is als die persoon je ervan weerhoudt om je Will te volgen, maar je kan er nooit zeker van zijn wat je Will eigenlijk is, dus ben je er nooit zeker van of je iemand die je dwarsboomt wel moet vermoorden, en dus mag het niet.FireBladeX schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:59:
[...]
Sluit ik mij geheel bij aan. Religie is makkelijk als middel te misbruiken. Een mooie quote hierover in Assasins Creed:
[...]
Voor de uitvoerende fundamentalist zal het gedachtegoed ongetwijfeld zijn primaire drive zijn, echter heeft hij heeft zich, juist door het gedachtegoed, voor het spreekwoordelijke karretje laten spannen van iemand anders.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:56:
[...]
Wie zegt dat dit geen primaire drive is? Is het echt zo'n stretch om te geloven dat fundementalisten hun hele leven in teken van hun God en hun hiernamaals stellen? Of dit nu is aangeleerd of niet, ze zeggen constant dat dit de enige reden van hun bestaan is.
Dan heb ik het overigens niet alleen over extremistische moslims, maar ook over andere religieuzen (een christenfundi die ik op FB heeft, heeft het over niets anders dan dat hij zijn leven overgeeft aan God, en dat zijn enige reden van bestaan is, hem dienen).
Je moet altijd op je hoede zijn voor leiders die offers vragen
Ja, dat snap ik ook nog wel. Maar waarom zou dit verder relevant zijn in de discussie? Ze hebben die religie toch? En de vraag is hier welke rol het speelt in de motieven, en er wordt hier hardop gevraagd waarom religieuze motieven zo vaak worden weggemoffeld en niet 'at face value' worden aangenomen, in plaats van elke andere motief waarbij dat wel wordt gedaan.djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:03:
[...]
Biologie.
Als jij als baby gedropped wordt op een onbewoond eiland ben je niet religieus.
Wel heb je emoties, honger en dorst. Misschien wordt je religieus maar zelfs dat is de vraag en maakt het aangeleerd.
Maar nogmaals: wat maakt het uit waar die oorsprong vandaan komt? Misschien gaat het wel mis qua semantiek als we het hebben over 'primaire drive'. Als jij dat uitsluitend bedoelt in biologische context, soit. Ik lees het juist alszijnde 'hun religie, hun overtuigingen, hun geloof in de heilige teksten, het hiernamaals etc' is hun primaire drive (zoals dit ook in die FB-link beschreven staat). Dat wil niet zeggen dat ik meteen alle andere factoren wegwuif die er mede aan hebben kunnen bijgedragen, maar ik neem hun overtuigingen en motieven uitermate serieus, en alleen al omdat ze dit zelf constant onderbouwen. Ze kondingen constant aan wat en waarom ze het doen, en doen het vervolgens ook keer op keer.Nee, helemaal niet moeilijk voor te stellen. Net zoals mensen die hun leven in het teken zetten van Star Wars of een sport / hobby of een politieke overtuiging of een niet-religieuze groep waartoe ze behoren en ga zo maar door.
Je FB link is duidelijk niet relevant in context van mijn quote want ik neem hun motieven wel serieus, ik heb het over de oorsprong daarvan.
Al Baghdadi is (voor zover ik weet) al zijn hele leven moslim, heeft een theologische, universitaire islamstudie afgerond, en zijn hele leven in teken van islam, Mohammed en Allah staan... en nog is de allereerste reflex die je hebt dat het hem maar púúr om de macht moet gaan, hij kan daadwerkelijk niet in hetgeen geloven wat hijzelf preekt?Xeon_vl schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:04:
[...]
Ik denk dat het zeker een primaire drive kan zijn van de "kleine garnalen". Ik denk echt dat Al baghdadi er zelf geen woord van geloofd. Hoe meer je bij de leiding en organisatie van IS komt hoe meer het gewoon fungeert als een criminele organisatie waarbij ego macht en geld het enige is waar het om draait. Vervolgens wordt die religie gebruikt als middel om mensen zo gek te krijgen dat ze zichzelf opofferen voor het ego/macht/geld van voorgenoemden. Dat bij IS religie een middel is waar sterk wordt op ingezet lijkt me wel duidelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door LuNaTiC op 25-11-2015 12:18 ]
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ja, deels semantisch blijkbaar.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:15:
Maar nogmaals: wat maakt het uit waar die oorsprong vandaan komt? Misschien gaat het wel mis qua semantiek als we het hebben over 'primaire drive'. Als jij dat uitsluitend bedoelt in biologische context, soit.
Waarom de oorsprong uitmaakt?
Omdat ik van mening ben dat instinctieve / primaire drives voorrang hebben over aangeleerde / secundaire in menselijk gedrag. Vaker en sneller grondoorzaken van conflict waarbij de secundaire drives eerder katalyseren en conflict uitdiepen of verlengen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Vast wel, zeker ook als die andere drives gevoed worden.defiant schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:37:
Ik denk dat menig religieus persoon beledigd zal zijn als religie niet als primary drive wordt gezien
Stopt dat dan verschuift de prioriteit en wordt religie zelfs vaak ingezet om die drives opnieuw gevoed te krijgen. Dan wordt het de vraag wat nu wat drived
Ik bedoelde dat ook min of meer. Gewoon de banden aanhalen als in 'behandelen zoals we Peru, Indonesie of weet ik wat voor land behandelen.Mx. Alba schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:18:
Daar kan je je nog wel eens in vergissen. Volgens mij moet het westen zich juist totaal niet met Iran bemoeien. Zoals je zegt, is de jongere generatie heel gematigd en pro-westers. Over een paar decennia komen die "vanzelf" aan de macht. Als het westen zich er nu teveel in gaat mengen heb je juist risico dat daarop een tegengestelde reactie ontstaat, waardoor er in de overgangsfase van het huidige Iran naar het toekomstige gematigde Iran juist veel meer conflict ontstaat en het proces juist vertraagd en bemoeilijkt wordt...
Dit dus.
[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 25-11-2015 12:53 ]
De enige echte primaire drive lijkt mij dan zelfbehoud.Mx. Alba schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:50:
Tja, eigenlijk heeft elk levend wezen slechts één echte primaire drive: zorgen dat zijn DNA wordt doorgegeven aan een volgende generatie. Al het andere is daaraan secundair of dient alleen maar om dat te faciliteren. En die zit ook in menig religie verwerkt: "Gaat heen en vermenigvuldigt u."
Doorgeven van DNA kan daar een onderdeel van zijn.
Kan ook leiden tot (zelf)behoud (of uitbreiding) van ego/macht, wat meer dan eens de daadwerkelijk oorsprong blijkt te zijn van menig (religieus) conflict.
Nee, zelfs dat niet.-Bonalds schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:06:
De enige echte primaire drive lijkt mij dan zelfbehoud.
Doorgeven van DNA kan daar een onderdeel van zijn.
Zelfmoordstrategieën (of strategieën waardoor de kans op zelfbehoud kleiner wordt) die zorgen voor survival of the fittest (en fittest betekent hier het best aangepast) zijn evolutionair gezien viable. Altruïsme als duidelijkste, meest voorkomende voorbeeld.
[ Voor 35% gewijzigd door djengizz op 25-11-2015 13:15 ]
djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:12:
[...]
Nee, zelfs dat niet.
Zelfmoordstrategieën (of strategieën waardoor de kans op zelfbehoud kleiner wordt) die zorgen voor survival of the fittest (en fittest betekent hier het best aangepast) zijn evolutionair gezien viable. Altruïsme als duidelijkste, meest voorkomende voorbeeld.
idd, even opletten dat ik het niet te abstract maak en daarmee te ver offtopic ga.
zelfbehoud heb je in verschillende vormen, het geen wat je noemt kan je zien dat men zich opoffert voor behoud van groep, diersoort (in geval van de sprinkhaan) of hetgene waar men zich onderdeel van voelt
Dit kan ook breder getrokken worden dan alleen de familie, bijvoorbeeld naar een stam of zelfs een soort. Het mechanisme dat het nuttig is om jezelf op te offeren voor je soortgenoten zit er evolutionair ingebakken - en dat mechanisme wordt dus door de leiders van terroristische organisaties uitgebuit.
[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 25-11-2015 13:27 ]
Precies (het sprinkhaan voorbeeld had ik weggehaald om niet te veel af te drijven, excuus daarvoor).-Bonalds schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:25:
[...]
idd, even opletten dat ik het niet te abstract maak en daarmee te ver offtopic ga.
zelfbehoud heb je in verschillende vormen, het geen wat je noemt kan je zien dat men zich opoffert voor behoud van groep, diersoort (in geval van de sprinkhaan) of hetgene waar men zich onderdeel van voelt
Maar om weer terug te koppelen aan het onderwerp. Het laat zien in hoeverre wij in de basis als soort bereid kunnen zijn te gaan als wij ons aangevallen voelen of niet onze drives kunnen voeden. Of we ook werkelijk aangevallen worden is afhankelijk van perspectief en randzaken en vaak niet zo duidelijk als de fysieke voorbeelden. De drives zijn redelijk universeel en het bijbehorende gedrag in alle vormen kan door een ieder worden vertoond als de juiste omstandigheden ontstaan.
Psychologie doet de rest als het vertroebeling aangaat van zowel motieven als resulterend gedrag. Denken dat wij boven deze instinctmatige drives staan of dat wij die voldoende kunnen controleren is arrogant in mijn ogen.
Behalve dan dat het voor zelfmoordterrorristen vooral nuttig is voor henzelf en Allah (en hooguit hun directe familie), immers wordt hen geleerd dat je opofferen voor Allah het grootste goed is, en dat sterven als martelaren betekent dat jouw plekje in het hiernamaals (inclusief maagden) veilig gesteld wordt.Mx. Alba schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:25:
Inderdaad, zelfbehoud vloeit daar niet logisch uit voort. Je directe familie bijvoorbeeld heeft DNA dat veel op dat van jou lijkt dus als je met zelfopoffering ervoor kunt zorgen dat je familie overleeft, is dat evolutionair gezien nuttig. Kijk bijvoorbeeld naar bijen. Eigenlijk kan je een bijenkolonie zien als één organisme, want uiteindelijk draait alles eigenlijk alleen maar om de koningin want die kan zich voortplanten.
Dit kan ook breder getrokken worden dan alleen de familie, bijvoorbeeld naar een stam of zelfs een soort. Het mechanisme dat het nuttig is om jezelf op te offeren voor je soortgenoten zit er evolutionair ingebakken - en dat mechanisme wordt dus door de leiders van terroristische organisaties uitgebuit.
Dat heeft verder weinig te maken met het nut voor de stam, en het behoud of doorgeven van dna in het hier en nu. Het is niet alsof leiders met 'The Selfish Gene' in de hand even bedenken dat dit mechanisme uit de evolutietheorie wel een goeie is om fundamentalisten aan te zetten tot zelfmoordaanslagen
Ik onderken overigens niet de kracht van miljoenen jaren evolutie en de mechanismen. Maar dat wil niet zeggen dat we er ook helemaal géén controle over hebben. Onze voortplantingsdrift en het feit dat seks lekker is, allemaal mechanismen die hebben geholpen om te komen waar we nu zijn. Evolutionair werkt het prima dus. De voortplantingsdrift kun je moeilijk onderdrukken, maar wel hoe je daar mee omgaat. We hebben niet voor niets voorbehoedsmiddelen of slaan de hand aan onszelf als er geen partner beschikbaar is.
Dus ik denk dat we nu een beetje doordrijven als we het over evolutietheorie gaan hebben. Zeker als er een vergelijking tussen bijen, sprinkhanen en mensen gaan hebben. Er zitten grote verschillen in diersoorten als het gaat om gedrag. Om het suïcidale voorbeeld van een sprinkhaan te extrapoleren naar een mens lijkt me wat vergezocht.
Een illustratief voorbeeld wat ik om die reden heb weggehaald maar wat de onderliggende mechanismen illustreert die net zo goed voor mensen gelden.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:00:
Zeker als er een vergelijking tussen bijen, sprinkhanen en mensen gaan hebben. Er zitten grote verschillen in diersoorten als het gaat om gedrag. Om het suïcidale voorbeeld van een sprinkhaan te extrapoleren naar een mens lijkt me wat vergezocht.
Beetje flauw om daar nu op te cherry picken.
Ik zit helemaal niet te cherry picken (niet bewust in elk geval); als het voorbeeld geen goed voorbeeld was, ben ik benieuwd wat dan wel een goed argument is, evolutionair gezien, dat een zelfmoordterrorrist doet wat hij doet. Wat mij betreft heb je dat nog niet aangetoond.djengizz schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:09:
[...]
Een illustratief voorbeeld wat ik om die reden heb weggehaald maar wat de onderliggende mechanismen illustreert die net zo goed voor mensen gelden.
Beetje flauw om daar nu op te cherry picken.
Het voorbeeld was prima om het mechanisme te illustreren, ik vreesde (blijkbaar terecht) dat het letterlijk genomen zou worden en als direct vergelijk gebruikt zou worden.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:12:
Ik zit helemaal niet te cherry picken (niet bewust in elk geval); als het voorbeeld geen goed voorbeeld was, ben ik benieuwd wat dan wel een goed argument is, evolutionair gezien, dat een zelfmoordterrorrist doet wat hij doet. Wat mij betreft heb je dat nog niet aangetoond.
Ik toon ook niets aan, ik geef aan dat een zelfmoordterrorist een product is van een samenleving die zich gedraagt naar de wetten van de natuur zoals in de basis al het menselijk gedrag. Religie is daarbij een randvoorwaarde, psychologie een vertroebelende factor, de primaire drives universeel.
Onderschat de kracht van psychologie/beeldvorming niet waarmee doelbewust wordt ingespeeld op juiste het ontbreken van die controle.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:00:
[...]
Behalve dan dat het voor zelfmoordterrorristen vooral nuttig is voor henzelf en Allah (en hooguit hun directe familie), immers wordt hen geleerd dat je opofferen voor Allah het grootste goed is, en dat sterven als martelaren betekent dat jouw plekje in het hiernamaals (inclusief maagden) veilig gesteld wordt.
Dat heeft verder weinig te maken met het nut voor de stam, en het behoud of doorgeven van dna in het hier en nu. Het is niet alsof leiders met 'The Selfish Gene' in de hand even bedenken dat dit mechanisme uit de evolutietheorie wel een goeie is om fundamentalisten aan te zetten tot zelfmoordaanslagenDat staat allang in de Koran beschreven.
Ik onderken overigens niet de kracht van miljoenen jaren evolutie en de mechanismen. Maar dat wil niet zeggen dat we er ook helemaal géén controle over hebben. Onze voortplantingsdrift en het feit dat seks lekker is, allemaal mechanismen die hebben geholpen om te komen waar we nu zijn. Evolutionair werkt het prima dus. De voortplantingsdrift kun je moeilijk onderdrukken, maar wel hoe je daar mee omgaat. We hebben niet voor niets voorbehoedsmiddelen of slaan de hand aan onszelf als er geen partner beschikbaar is.
Dus ik denk dat we nu een beetje doordrijven als we het over evolutietheorie gaan hebben. Zeker als er een vergelijking tussen bijen, sprinkhanen en mensen gaan hebben. Er zitten grote verschillen in diersoorten als het gaat om gedrag. Om het suïcidale voorbeeld van een sprinkhaan te extrapoleren naar een mens lijkt me wat vergezocht.
Een willekeurig islamitisch dogma i.c.m. "opofferen voor Allah" of "je plek is in het hiernamaals veiliggesteld, inclusief maagden" kan je dan beschouwen als een prima marketingcampagne.
Juist bij extremisme werkt dit principe nog beter - je legitimeert de meest wanstaltige handelingen door het niet uit eigen naam maar uit naam van een fictief persoon te doen. Erg comfortabel voor eventueel schuldgevoel of empathie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2015 15:25 ]
gemiddeld zes keer per dag komen verzoeken voor legerinzet bij allerhande situaties.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:11:
Wanneer hebben we in eigen land het leger ingezet bij een calamiteit en dan bedoel ik geen ramp als een neerstortend vliegtuig of overstroming. Volgens mij met de gijzeling van de Franse Ambassade in 1974 voor het laatst. Oh nee de Molukkers kaping in 1977 denk ik zo.
[afbeelding]
in 2014 waren dat 2206 bijstandstaken zoals bewaking, beveiliging, surveillantie, opsporing, hulp bij bv zoekoperaties, vervoerstaken,
militaire bewaking van schiphol is bv een vaste legertaak en ook inzet van scherpschutters of speciaal materieel
http://www.metronieuws.nl...p-aan-politie-en-justitie
hier bv een YPR van de KMar op schiphol, die momenteel daar beveiligings- en bewakingstaken uitvoert, net zoals dat 40 jaar terug hun taak was.

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 25-11-2015 16:11 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Ik geloof dat men het onwenselijk vindt om te geloven dat het primair de religie kan zijn die dit soort zaken veroorzaakt. Allereerst omdat dit aanstootgevend kan zijn, maar vooral omdat het gevaarlijk is ivm terrorisme. Dit is wat de vijand wil en dit is hoe de vijand wint. Je mag er niet over praten, net zoals je hun profeet niet mag tekenen.LuNaTiC schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:15:
[...]
Ja, dat snap ik ook nog wel. Maar waarom zou dit verder relevant zijn in de discussie? Ze hebben die religie toch? En de vraag is hier welke rol het speelt in de motieven, en er wordt hier hardop gevraagd waarom religieuze motieven zo vaak worden weggemoffeld en niet 'at face value' worden aangenomen, in plaats van elke andere motief waarbij dat wel wordt gedaan.
Ga je buiten het gedachtegoed van IS kijken om IS te verklaren, dan raak je op een dwaalspoor. Het is alsof je de handelingen van Amerika in het buitenland probeert te ontcijferen door het te hebben over het menselijk ego en de aanleg voor criminaliteit, in plaats van naar het buitenlandbeleid te kijken.
Sommigen hebben het over IS als "criminele" organisatie die gedreven wordt door criminele menselijke impulsen, of de "wetteloze gebieden" waarin dit plaatsvindt. Niets is minder waar. Geen gebied staat onder meer invloed van wetten dan de gebieden die wij gemakshalve "wetteloos" noemen. De criminele handelingen zijn hun rechtssysteem. Dit is doctrine die tot in detail beschreven is. Dit biedt kansen aan onze strategische top. Je kunt voorspellen wat de vijand gaat doen, je kunt hun strategie en tactieken lezen. Als men er maar naar mocht/durfde/wilde kijken. Dat kan alleen als men allereerst erkent dat dit beschreven staat in hun religieuze lectuur. In een strijd zoals deze moet analyse niet gehinderd worden door voorkeuren of vooroordelen.
Het leger wordt in NL zeer regelmatig ingezet. Denk bijvoorbeeld aan die nucleaire top begin dit jaar, daar was het leger ingezet voor de beveiliging.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:11:
Wanneer hebben we in eigen land het leger ingezet bij een calamiteit en dan bedoel ik geen ramp als een neerstortend vliegtuig of overstroming. Volgens mij met de gijzeling van de Franse Ambassade in 1974 voor het laatst. Oh nee de Molukkers kaping in 1977 denk ik zo.
[afbeelding]
Er staan continue 2 F-16's op hot-standby voor de QRA.
En de EOD (ook onderdeel van het leger) wordt regelmatig ingezet als er ergens een verdacht pakket gevonden is.
En ze verrichten ook (delen van) opleiding voor BBE's en AT's van de politie etc etc.
In Caraïbisch Nederland helpt het leger (in dit geval vooral de marine) bij de beveiliging en onderschepping van drugs etc.
En zo nog de nodige taken waar het leger/luchtmacht/marine voor ingezet worden.
Virussen? Scan ze hier!

http://krant.telegraaf.nl...o.korthals.amsterdam.html
Wat een nachtmerrie moet dat zijn geweest, is bijna niet voor te stellen hoe je zoiets beleefd als je er zelf bij bent.
Met een paar punten die mijn blik trokken, en waar ik het eigenlijk wel roerend mee eens ben.
Dit volledig in lijn met het doorgeslagen bevoordelen van bepaalde minderheden. Speciale aanpakken voor speciale groepen, (politie op cursus in de moskee in de salafistische As-Soennah moskee) en het gevoel dat alles maar onder discriminatie geschaard kan worden wanneer deze groepen aan dezelfde wetten en regels gehouden worden als de rest van Nederland.De garantie van godsdienstvrijheid mag en moet gepaard gaan met het aan de kaak stellen van religieuze gewoonten en opvattingen die in strijd zijn met de beginselen van de rechtsstaat en beschaafde omgangsvormen. Zo dient immigranten keer op keer uitgelegd te worden dat het hier normaal is dat vrouwen een hand krijgen, een korte rok dragen en trouwen met geslachtsgenoten.
Hier valt niet over te marchanderen. Bepaalde normen mogen en moeten zelfs worden opgelegd in de vaste overtuiging dat de eigen beschaving superieur is.
De ontwikkeling van "de polderIslam" van hogerhand te willen stimuleren, zaken als positieve discriminatie voor islamieten, die haaks lijken te staan op de scheiding van kerk en staat.
Als dit alles niet lijkt te werken, is het dan niet tijd om terug te gaan naar de basis, onze beschaving als superieur aan te merken en alles wat in strijd is met onze normen en waarden daadwerkelijk aan te pakken?
Het is maar een hersenkronkel, voor ik koffie heb gehad, maar misschien wil iemand hier op schieten.
Het is eigenlijk vreemd dat dat zogeschreven niet aan iedereen keer op keer dient te worden uitgelegd, maar specifiek aan 'immigranten'.
Een probleem daarbij is denk ik dat 'onze normen en waarden' niet zo duidelijk of homogeen zijn als we(?) denken en dat we(?) vaak moeite hebben met zich consequent gedragen.hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:10:
... alles wat in strijd is met onze normen en waarden daadwerkelijk aan te pakken?...
[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 26-11-2015 09:18 ]
Een beetje kort door de bocht natuurlijk, niet enkel aan immigranten, maar belijders van eigenlijk bijna elk geloof.begintmeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:15:
'Zo dient immigranten keer op keer uitgelegd te worden dat het hier normaal is dat vrouwen een hand krijgen, een korte rok dragen en trouwen met geslachtsgenoten.'
Het is eigenlijk vreemd dat dat zogeschreven niet aan iedereen keer op keer dient te worden uitgelegd, maar specifiek aan 'immigranten'.
Ik zou dan eerder zeggen, niet enkel aan 'belijders van eigenlijk bijna elk geloof', maar aan iedereen.hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:19:
[...]
Een beetje kort door de bocht natuurlijk, niet enkel aan immigranten, maar belijders van eigenlijk bijna elk geloof.
Het punt is dat je het niet aan iedereen hoeft blijven te vertellen. Als dat wel nodig is is het blijkbaar toch niet zo normaal als ik dacht, en als er zoveel mensen tegen zijn dan moeten we het wellicht weer verbieden.begintmeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:19:
[...]
Ik zou dan eerder zeggen, niet enkel aan 'belijders van eigenlijk bijna elk geloof', maar aan iedereen.
OK, dan moet je het dus vertellen aan 'iedereen voor wie dat nodig is' en niet aan 'iedereen', 'immigranten' of 'belijders van bijna elk geloof'.hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:22:
...
Het punt is dat je het niet aan iedereen hoeft blijven te vertellen. Als dat wel nodig is is het blijkbaar toch niet zo normaal als ik dacht, en als er zoveel mensen tegen zijn dan moeten we het wellicht weer verbieden.
Daarnaast is 'het' inderdaad niet 'altijd' zo 'normaal', maar dat wil niet zeggen dat het dan verboden of geboden moet worden.
Het lijkt me beter om onze beschaving aan te merken als wat we hier willen. Dat soort misplaatst superioriteit gevoel geeft alleen maar meer ellende en wrijving en het gevaar tot het veroordelen en categoriseren van minderwaardige culturen. Want wat precies maakt onze beschaving beter dan zeg die van een amazone indiaan of een japanner (of ieder ander)?hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:10:
Als dit alles niet lijkt te werken, is het dan niet tijd om terug te gaan naar de basis, onze beschaving als superieur aan te merken en alles wat in strijd is met onze normen en waarden daadwerkelijk aan te pakken?
Het is de beschaving die hier heerst, waar wij voor hebben gekozen en waar je je aan dient te houden en te respecteren lijkt me net zo goed werken.
Voornamelijk, maar niet uitsluitend, een verschil van perceptie.Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2015 @ 16:57:
[...]
Ik geloof dat men het onwenselijk vindt om te geloven dat het primair de religie kan zijn die dit soort zaken veroorzaakt. Allereerst omdat dit aanstootgevend kan zijn, maar vooral omdat het gevaarlijk is ivm terrorisme. Dit is wat de vijand wil en dit is hoe de vijand wint. Je mag er niet over praten, net zoals je hun profeet niet mag tekenen.
Ga je buiten het gedachtegoed van IS kijken om IS te verklaren, dan raak je op een dwaalspoor. Het is alsof je de handelingen van Amerika in het buitenland probeert te ontcijferen door het te hebben over het menselijk ego en de aanleg voor criminaliteit, in plaats van naar het buitenlandbeleid te kijken.
Sommigen hebben het over IS als "criminele" organisatie die gedreven wordt door criminele menselijke impulsen, of de "wetteloze gebieden" waarin dit plaatsvindt. Niets is minder waar. Geen gebied staat onder meer invloed van wetten dan de gebieden die wij gemakshalve "wetteloos" noemen. De criminele handelingen zijn hun rechtssysteem. Dit is doctrine die tot in detail beschreven is. Dit biedt kansen aan onze strategische top. Je kunt voorspellen wat de vijand gaat doen, je kunt hun strategie en tactieken lezen. Als men er maar naar mocht/durfde/wilde kijken. Dat kan alleen als men allereerst erkent dat dit beschreven staat in hun religieuze lectuur. In een strijd zoals deze moet analyse niet gehinderd worden door voorkeuren of vooroordelen.
Waarbij de een het islamitische gedachtegoed als oorzaak aanwijst en de andere menselijk gedrag als oorzaak aanwijst waarbij het islamitische gedachtegoed als middel wordt ingezet.
Hierbij is op te merken de islam door alle kampen wordt gebruikt als zijnde middel.
Mocht je het islamitische gedachtegoed wegnemen, houden de problemen niet op met bestaan. Er wordt dan enkel een andere naam aangegeven.
Het doet mij hier aan denken...djengizz schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:34:
[...]
Het lijkt me beter om onze beschaving aan te merken als wat we hier willen. Dat soort misplaatst superioriteit gevoel geeft alleen maar meer ellende en wrijving en het gevaar tot het veroordelen en categoriseren van minderwaardige culturen. Want wat precies maakt onze beschaving beter dan zeg die van een amazone indiaan of een japanner (of ieder ander)?
Het is de beschaving die hier heerst, waar wij voor hebben gekozen en waar je je aan dient te houden en te respecteren lijkt me net zo goed werken.
Wikipedia: The white man's burden
Laten we het even houden bij mensen die hierheen komen.djengizz schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:34:
[...]
Het lijkt me beter om onze beschaving aan te merken als wat we hier willen. Dat soort misplaatst superioriteit gevoel geeft alleen maar meer ellende en wrijving en het gevaar tot het veroordelen en categoriseren van minderwaardige culturen. Want wat precies maakt onze beschaving beter dan zeg die van een amazone indiaan of een japanner (of ieder ander)?
Wat onze beschaving beter maakt dan de restjes beschaving in Syrie of bijvoorbeeld Somalie hoef ik je volgens mij niet uit te leggen.
Een goede vergelijking. Behalve dat het niet gebruikt moet worden om kolonisatie goed te praten, maar dat het gaat om binnen ons land.-Bonalds schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:38:
[...]
Het doet mij hier aan denken...
Wikipedia: The white man's burden
[ Voor 23% gewijzigd door hexta op 26-11-2015 09:40 ]
Het lijkt wat mij betreft voornamelijk om verantwoordelijkheid te draaien.hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:38:
[...]
Laten we het even houden bij mensen die hierheen komen.
Wat onze beschaving beter maakt dan de restjes beschaving in Syrie of bijvoorbeeld Somalie hoef ik je volgens mij niet uit te leggen.
[...]
Een goede vergelijking. Behalve dat het niet gebruikt moet worden om kolonisatie goed te praten, maar dat het gaat om binnen ons land.
vrijheid van godsdienst en wat dat betreft ook de vrijheid van meningsuiting, beide een goed iets. Maar aan die vrijheden zitten weldegelijk grenzen, waar de vrijheid voor een ophoudt begint de vrijheid van een ander en de grens daarbij is verantwoordelijkheid welke voor beide kanten van grens geldt.
Zo zou je misstanden aan de kaak moeten kunnen stellen maar zou je men tevens ruimte moeten laten om zijn/haar geloof te kunnen leiden.
Verantwoordelijkheid is dan iets wat bij een ieder, immigrant of reeds inwoner, bijgehouden zou moeten worden.
Eerste interview met de band Eagles of Death Metal over het incident tijdens het concert.
Dat kun je me niet uitleggen want we hebben die definitie en bijbehorende waarde oordelen bewust niet vastgelegd. Dat is een glijdende schaal en je opent daarmee een heel 'can of wurms' aan ethische discussies. Wat er nu gebeurt in Syrië of Somalië is iets wat we nu niet moeten willen en waar we best een waarde oordeel aan kunnen geven. Het gelijk stellen aan beschaving gaat echter een heel stuk verder.hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:38:
Laten we het even houden bij mensen die hierheen komen.
Beschaving is namelijk veel breder dan alleen normen en waarden en met dat soort classificaties veroorzaak je discussies als:
'zijn mensen uit een minderwaardige beschaving ook minderwaardig?'
'moeten minderwaardige beschavingen op niveau gebracht worden (bestreden zelfs)?'
'wat is precies een minderwaardige beschaving en wanneer begint dat en wat zijn hiervoor de standaards?'
'hoeven we minderwaardige beschavingen niet serieus te nemen of niet te helpen?'
etc, etc
Een prepositie die potentieel leidt tot misstanden, onbegrip en wij/zij sentimenten.
Nogmaals onze beschaving is wat hij is en is wat wij willen, dat is genoeg. Wij maken als beschaving namelijk zelf de regels
Op zich denk ik dat aannemen van heb bestaan van algemeen geldige 'ethische feiten' wel zinvol kan zijn, alleen lijken die niet altijd even goed waar te nemen, laat staan dat het gemakkelijk is je in het kader daarvan zinvol te gedragen.djengizz schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:15:
... Wat er nu gebeurt in Syrië of Somalië is iets wat we nu niet moeten willen en waar we best een waarde oordeel aan kunnen geven. ...
Nogmaals onze beschaving is wat hij is en is wat wij willen, dat is genoeg. Wij maken als beschaving namelijk zelf de regels.
Natuurlijk kan dat maar dat kan ook prima zonder daarbij superioriteit uitspraken te doen over het geheel.begintmeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:20:
[...]
Op zich denk ik dat aannemen van heb bestaan van algemeen geldige 'ethische feiten' wel zinvol kan zijn, alleen lijken die niet altijd even goed waar te nemen, laat staan dat het gemakkelijk is je in het kader daarvan zinvol te gedragen.
Duitsland en JapanMx. Alba schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:19:
En nog een interessante vraag: "welke beschaving is er ooit beschaafder op geworden door ze te bombarderen?"
Zeker, los van dat het onnodig, foutgevoelig en eigenlijk zinloos lijkt kan ik me voorstellen dat dergelijk 'superioriteitsdenken' ook ertoe kan leiden dat men afgeleid is van zaken die in de 'eigen cultuur' nog verbeterd kunnen worden.djengizz schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:23:
...
Natuurlijk kan dat maar dat kan ook prima zonder daarbij superioriteit uitspraken te doen over het geheel.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 26-11-2015 10:34 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik heb het puur over binnen ons land.djengizz schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:15:
[...]
Dat kun je me niet uitleggen want we hebben die definitie en bijbehorende waarde oordelen bewust niet vastgelegd. Dat is een glijdende schaal en je opent daarmee een heel 'can of wurms' aan ethische discussies. Wat er nu gebeurt in Syrië of Somalië is iets wat we nu niet moeten willen en waar we best een waarde oordeel aan kunnen geven. Het gelijk stellen aan beschaving gaat echter een heel stuk verder.
Beschaving is namelijk veel breder dan alleen normen en waarden en met dat soort classificaties veroorzaak je discussies als:
'zijn mensen uit een minderwaardige beschaving ook minderwaardig?'
'moeten minderwaardige beschavingen op niveau gebracht worden (bestreden zelfs)?'
'wat is precies een minderwaardige beschaving en wanneer begint dat en wat zijn hiervoor de standaards?'
'hoeven we minderwaardige beschavingen niet serieus te nemen of niet te helpen?'
etc, etc
Een prepositie die potentieel leidt tot misstanden, onbegrip en wij/zij sentimenten.
Nogmaals onze beschaving is wat hij is en is wat wij willen, dat is genoeg. Wij maken als beschaving namelijk zelf de regels.
Democratie valt niet door oorlog op te dringen, in tegendeel. Daar heeft Albantar gisteren een mooi stukje over geplaatst.
Ik heb het enkel over intern binnen ons land.
Dit snap ik niet helemaal. Het is niet dat Nederland dan als"af" bestempeld kan worden. In tegendeel.begintmeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:33:
[...]
Zeker, los van dat het onnodig, foutgevoelig en eigenlijk zinloos lijkt kan ik me voorstellen dat dergelijk 'superioriteitsdenken' ook ertoe kan leiden dat men afgeleid is van zaken die in de 'eigen cultuur' nog verbeterd kunnen worden.
Maar ik geloof dat ik in mijn eerste post al niet duidelijk geweest ben (vandaar de disclaimer dat ik het geschreven heb voor mijn eerste koffie
[ Voor 14% gewijzigd door hexta op 26-11-2015 10:40 ]
Duitsland zou niet gelukt zijn zonder "boots on the ground". En is ook alleen maar gelukt omdat er nadat de Nazi's verslagen waren er een grootschalig wederopbouwproject van start is gegaan met veel steun van de overwinnaars. Na de 1e wereldoorlog is dat niet gedaan en gevolg daarvan was de 2e wereldoorlog. Dus inderdaad kan je dat wel als successcenario aanhalen en een template van hoe het in het Midden-Oosten ook opgelost kan worden: boots on the ground, met veel verliezen en veel kosten Daesh verslaan, en daarna nog meer geld in die regio pompen om ze te helpen bij de wederopbouw. Maar met alleen bombarderen gaat het je echt niet lukken. Met "boots on the ground" kan je Daesh wel verslaan maar als je daarna de puinhopen niet helpt weer op te bouwen staat er gewoon weer een nieuwe dreiging op.
Japan... Tja... Dat lukte alleen maar omdat de Japanse overheid ook al wel inzag dat de strijd verloren was, maar ze konden niet zonder gezichtsverlies capituleren - en gezichtsverlies is in Azië echt een dingetje. Hiroshima en Nagasaki waren voor de Japanse keizer de "way out", om zich zonder al te veel gezichtsverlies te kunnen overgeven. Een zelfde taktiek zou je wellicht op Daesh kunnen toepassen maar dan moet je eerst zorgen dat men eigenlijk al wel weet dat de strijd verloren is en dan nog een grote klap toebrengen. Maar ten eerste is Daesh zo fanatiek dat ze nooit zullen kunnen inzien dat de strijd eigenlijk verloren is; en ten tweede zullen ze zich nooit overgeven. In dit geval geen winnend scenario dus.
[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 26-11-2015 10:46 ]
Begrijp ik en ik denk dat we het in grote lijnen ook wel eens zijn. Ik ben het er ook over eens dat het wijzen op onze normen en waarden en aangeven dat iedereen er zich aan dient te houden omdat dat is hoe wij het willen veel kan helpen en te weinig gebeurt.hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:38:
Ik heb het puur over binnen ons land.
Mijn betoog zit hem in het kleine stukje in zowel jouw post als in het Elsevier artikel over 'superieure beschaving'. Dat soort waardeoordeel is zoals ik probeer uit te leggen een glijdende schaal die je in mijn ogen niet moet willen maken.
Er zit een groot verschil tussen:
Je hebt je zo te gedragen omdat dat is hoe wij het willen en wij het afgesproken hebben.
versus
Je hebt je zo te gedragen omdat dat het beste is.
De quote uit de koffieloze post is inderdaad wel een teken ervan dat men NL nog niet als 'af' zal kunnen bestempelenhexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:39:
[...]
Dit snap ik niet helemaal. Het is niet dat Nederland dan als"af" bestempeld kan worden. In tegendeel.
Maar ik geloof dat ik in mijn eerste post al niet duidelijk geweest ben (vandaar de disclaimer dat ik het geschreven heb voor mijn eerste koffie)
Ik denk ook niet dat iemand (op een enkeling na misschien) dat serieus denkt, maar ik denk dat men ervoor moet waken dat men zichzelf (en ook de ander), 'verblind door superioriteitsgedachten',' niet vergeet echt kritisch en open, zonder gepredisponeerde hierarchie, te bekijken.
Ik denk inderdaad dat we het wel eens zijn. Dat betoog "wij zijn beter en jullie zijn stom" wat lijkt te leiden uit het woord Superieur is niet mijn bedoeling. Het is gewoon een makkelijk woord voor "Het beste voor ons en in ons land".djengizz schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:50:
[...]
Begrijp ik en ik denk dat we het in grote lijnen ook wel eens zijn. Ik ben het er ook over eens dat het wijzen op onze normen en waarden en aangeven dat iedereen er zich aan dient te houden omdat dat is hoe wij het willen veel kan helpen en te weinig gebeurt.
Mijn betoog zit hem in het kleine stukje in zowel jouw post als in het Elsevier artikel over 'superieure beschaving'. Dat soort waardeoordeel is zoals ik probeer uit te leggen een glijdende schaal die je in mijn ogen niet moet willen maken.
Er zit een groot verschil tussen:
Je hebt je zo te gedragen omdat dat is hoe wij het willen en wij het afgesproken hebben.
versus
Je hebt je zo te gedragen omdat dat het beste is.
Wellicht had ik dat woord gewoon niet zo moeten gebruiken.
Ik zie nu idd wat er precies op welke manier overkwam.begintmeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:51:
[...]
De quote uit de koffieloze post is inderdaad wel een teken ervoor dat men NL nog niet als 'af' kan bestempelen
Ik denk ook niet dat iemand (op een enkeling na misschien) dat serieus denkt, maar ik denk dat men ervoor moet waken dat men zichzelf (en ook de ander), 'verblind door superioriteitsgedachten',' niet vergeet echt kritisch en open, zonder gepredisponeerde hierarchie, te bekijken.
Mijn bedoeling was echter dat onze manier van leven niet iets is wat we moeten aanpassen voor de kleine minderheid die we niet tegen de schenen durven schoppen. Dat we onszelf niet moeten censureren, moeten aanpassen, dat we trots moeten zijn op onze normen en waarden, en dat er een reden is dat vluchtelingen hier graag opgevangen willen worden.
Dat we dat moeten koesteren en ons daar sterk voor moeten maken.
Daarvoor moet een hoop veranderen. De hele NPO zou op de schop moeten, en een goede weerspiegeling van de samenleving moeten worden. Zelfcensuur en overdreven policor moet weg. Trots zijn op je land lijkt nu wel gelijk te zijn aan xenofobisme en nazisme. Terwijl we toch best wel reden hebben om van ons land en onze normen en waarden te houden.
[ Voor 37% gewijzigd door hexta op 26-11-2015 10:56 ]
Hence deMx. Alba schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:45:
[...]
Duitsland zou niet gelukt zijn zonder "boots on the ground". En is ook alleen maar gelukt omdat er nadat de Nazi's verslagen waren er een grootschalig wederopbouwproject van start is gegaan met veel steun van de overwinnaars. Na de 1e wereldoorlog is dat niet gedaan en gevolg daarvan was de 2e wereldoorlog. Dus inderdaad kan je dat wel als successcenario aanhalen en een template van hoe het in het Midden-Oosten ook opgelost kan worden: boots on the ground, met veel verliezen en veel kosten Daesh verslaan, en daarna nog meer geld in die regio pompen om ze te helpen bij de wederopbouw. Maar met alleen bombarderen gaat het je echt niet lukken. Met "boots on the ground" kan je Daesh wel verslaan maar als je daarna de puinhopen niet helpt weer op te bouwen staat er gewoon weer een nieuwe dreiging op.
Japan... Tja... Dat lukte alleen maar omdat de Japanse overheid ook al wel inzag dat de strijd verloren was, maar ze konden niet zonder gezichtsverlies capituleren - en gezichtsverlies is in Azië echt een dingetje. Hiroshima en Nagasaki waren voor de Japanse keizer de "way out", om zich zonder al te veel gezichtsverlies te kunnen overgeven. Een zelfde taktiek zou je wellicht op Daesh kunnen toepassen maar dan moet je eerst zorgen dat men eigenlijk al wel weet dat de strijd verloren is en dan nog een grote klap toebrengen. Maar ten eerste is Daesh zo fanatiek dat ze nooit zullen kunnen inzien dat de strijd eigenlijk verloren is; en ten tweede zullen ze zich nooit overgeven. In dit geval geen winnend scenario dus.
Dat men na de WOII nog niet beseft dat alleen bombarderen geen optie is wat dom. De Duitsers en Japanners gaven inderdaad ondanks intensieve bombardement de strijd niet op. Die werd zelfs heviger.
De auteur van "De Brand" kwam zelfs met de stelling dat de bombardementen in Duitsland de strijd hebben verlengd, omdat vooral de middenstand werd getroffen. Er waren relatief weinig slachtoffers te betreuren (uitzonderingen daar gelaten) maar wel werd het hele economische laag en middenkader weggebombardeerd.
Die mensen hoefden vervolgens niet langer hun kledingzaak of slagerij in stand te houden, maar konden lekker in de fabrieken aan het werk om tanks en munitie te maken. Of richting het front, er was immers geen excuus.
/offtopic.
Wat maakt "jouw" beschaving superieur? En hoe wil je dat aanpakken? Mensen die die dingen niet "normaal" vinden en niet mee doen opsluiten ofzo?hexta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 09:10:
Ik las een stuk in de Elsevier wat ik wel erg goed vond.
Met een paar punten die mijn blik trokken, en waar ik het eigenlijk wel roerend mee eens ben.
[...]
Dit volledig in lijn met het doorgeslagen bevoordelen van bepaalde minderheden. Speciale aanpakken voor speciale groepen, (politie op cursus in de moskee in de salafistische As-Soennah moskee) en het gevoel dat alles maar onder discriminatie geschaard kan worden wanneer deze groepen aan dezelfde wetten en regels gehouden worden als de rest van Nederland.
De ontwikkeling van "de polderIslam" van hogerhand te willen stimuleren, zaken als positieve discriminatie voor islamieten, die haaks lijken te staan op de scheiding van kerk en staat.
Het is maar een hersenkronkel, voor ik koffie heb gehad, maar misschien wil iemand hier op schieten.
En dan, als iemand een vrouw geen hand wilt geven, mini rokjes niet normaal vindt en same seks marriage geen natuurlijk iets vindt? zolang een persoon een ander daar niet mee lastig valt dan gaat het jou en wie dan ook toch niks aan dat die persoon dat vindt?
Ik vind dat half-naakte van tegenwoordig ook niet echt normaal, en ze beginnen er steeds vroeger mee. Ik vind same-sex marriage ook maar niks maar hey niet mijn leven dus men doet maar. Ik vind bijvoorbeeld tv reclames voor "vreemd-gaan" websites ook niks etc etc. Dat zijn dingen die ik vind, en niemand heeft het recht om mij mijn mening te verbieden. En als iemand de "strijd" met me wilt aangaan dan mag hij dat gerust doen..boeit me toch niks.
Alsof het een RECHT is, dat een man een vrouw een hand moet geven. Alsof het een must is dat iedereen het eens moet zijn met same-sex huwelijken en iedereen rokjes en wat dan ook normaal moet vinden. Dat is het niet. Ik geef vrouwen een hand, mijn vader ook, mijn oom niet, bepaalde vrienden ook niet, andere ook wel. Geen hand geven is niet omdat de vrouw minderwaardig is maar ze raken gewoon geen vrouwen aan die niet _hun_ vrouw is. In plaats van je beledigd te voelen kan je het ook zien dat je in zijn ogen dus respectvol wordt behandeld. Maar goed dat is een andere discussie..
We bannen mensen voor 48 uur die constant offtopic blijven doorratelen of de onrust gebruiken om hun eigen haat te spuien.
Sky News Live
YouTube: Sky News Live
en France 24 Live
http://www.france24.com/en/livefeed/
Gratis NRC liveblog:
http://www.nrc.nl/nieuws/...rslagen#upd20151114172658
https://www.reddit.com/live/vwwnkuplwr9y
https://www.reddit.com/live/vwwmdb26t78v