Cobb schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 00:02:
[...]
Maar dat is dus niet zo. De succesvolste islam terroristen, waren goed geschoold, bereisd, kansrijk en vaak kwamen ze uit goede gezinnen.
http://mobile.nytimes.com...-educated-terrorists-4080
Laat ik het zo zeggen, er zit een bepaalde doctrine in de Islam die het mogelijk maakt om gezonde, weldenkende mannen/vrouwen, open te laten staan om ongelovigen op de meest verschrikkelijke manier te straffen en te doden. Dat kom je op deze schaal tegenwoordig niet meer tegen in een ander geloof dan de Islam.
En ja het vereist vaak een ronselaar en wat hersenspoeling. Maar toch blijft het bijzonder dat het hier op grote schaal zo gemakkelijk gaat.
Wellicht weet Isis dmv hun propaganda het vuurtje in de ' vatbare' moslims op te stoken en zo een nieuw soort terrorist te ontwaken onder kansloze jongeren. Niet een zgn lone wolf maar meer een soort canonfodder, een weggooi terrorist. We zullen zien. Maar feit is dat tot nu toe de meeste succesvolste terroristen geen domme arme drommels waren.
Bij dezelfde NY Times kun je een ander artikel vinden waar de correlaties naar voren komen uit onderzoek inzake inzet van medicatie onder strijders - in het bijzonder een nogal interessant stukje drugs wat bijzonder bijwerkingen heeft als psychose, hersenschade en zo voorts. Toch is het juist in Syrië uitermate populair, en er zijn directe sporen te herleiden van gigantische voorraden uit de Beka vallei die weer opdoken onder IS / Daesh strijders.
Heel leuk dat je met gebruik van het middel dagenlang actief kunt blijven om je "werk" te doen, heel jammer van de bijwerkingen. Het begint bij inname vanuit redenatie volgend uit participatie in een zogeheten gulzige instelling, het eindigt met een generatie die dermate beschadigd is dat wat er overblijft van samenleving collectief psychotisch is. Tot dusverre de positieve effecten van betere achtergrond in opleiding, ervaring, middelen en kansen.
A propos, kun je je stelling bewijzen? "er zit een bepaalde doctrine in de Islam die het mogelijk maakt om gezonde, weldenkende mannen/vrouwen, open te laten staan om ongelovigen op de meest verschrikkelijke manier te straffen en te doden".
Het spijt me vreselijk, maar je beschrijft niet de Islam, of welke religie dan ook. Wel in uitermate basale zin elke menselijke dynamiek die verstoord raakt. Nog simpeler, je wijst naar menselijk gedrag. Pijnlijk, maar je kan het niet zomaar op magische wijze op de ene religie of de andere organisatie gooien. Het is begrijpelijk, maar je schiet jezelf wel in de voeten zodra dat beeld de collectieve perceptie hier wordt en je op basis ervan gaat handelen.
Daarnaast, de schaal? Mag ik je even terugverwijzen naar Ruanda? Mexico? Aan de andere kant, hoe bedoel je "dat het hier op zo'n grote schaal gaat"? Misschien heb je de cijfers die telkens voorbij komen gemist? Er is geen sprake van welke grote schaal hier van hersenspoeling / ronselen - of bedoel je misschien iets anders met "hier"?

Of moet het persé over het hier en nu gaan bij dat soort oneliners, zodat we vooral niet naar eigen gedrag hoeven te kijken? Het spijt me oprecht, maar er is geen volk, cultuur, geloof of wat dan ook onschuldig in onze geschiedenis. Of zijn wij dan op magische wijze superieur of beter omdat we ons tegenwoordig hebben weten te onttrekken aan dat soort verstoring? Nou, ik vraag het me af, aangezien we onze eigen vormen van moderne schade toebrengen vanuit dezelfde gedragsstoornissen - enkel met andere jasjes en smaakjes.
Kom op zeg.
Mijn excuses, ik zet het inderdaad even op scherp, maar denk nou eens na over wat je zegt en probeer het eens te onderbouwen met navolgbare informatie - voordat je het weet merk je dat het op zijn best niet zwart / wit is, erger nog, dat het hangen aan het vermeende beeld enkel de realiteit ervan doet scheppen.
Luister, ik begrijp dat het heel populair is om aannames en dominante perceptie neer te zetten als realiteit, die reflex maakt het echter niet waarheid. Zeker, het maakt het makkelijker om niet de moeite te doen alsmede de lessen en reële waarheden te vermijden die voortvloeien uit daadwerkelijk de informatiestromen onder de beeldvorming onder de loep te leggen, dat is volledig begrijpelijk, dat wil echter niet zeggen dat het ook nuttig is.
Om heel eerlijk te zijn, het is niet nuttig. Louter vanuit het politieke effect van polarisering (let op, deze vlieger gaat net zo op voor overtuigingen aan de verre andere kant van diezelfde glijdende schaal) wat het resultaat is van dat soort stellingen die tot collectieve perceptie gemaakt worden volgt op heel simpele wijze al dat die partijen welke baat hebben bij de consequenties daarvan niet de partijen of groepen mensen zijn die deze of gene magische oplossing / regels / maatregelen zoeken. En dit is enkel één van de politieke effecten, die vervolgens zich uitwerken op sociaal-economische herinrichting.
Integendeel. Waarom denk je dat IS / Daesh juist er alles aan doet om hier dergelijke politieke effecten te bewerkstelligen? Wij zijn groot en zij zijn de spreekwoordelijke Calimero - dit is een asymmetrisch conflict. Zij moeten per definitie inzetten op onze zwaktepunten, en dat doen ze dus heel goed.
Laat ik het even helemaal op scherp stellen: er zijn twee groepen in dit alles die baat hebben bij de politieke effecten van dergelijke verstoringen en verschuivingen.
Alle twee hebben ze een resolute vooruitgang op die glijdende schaal nodig vanuit eigen afhankelijkheden.
Een van die groepen is IS / Daesh. De andere groep bestaat uit mensen hier die hun geld verdienen met gebruik van polarisatie, segregatie en beeldvorming.
Het is iets om heel hard over na te denken, het zet alle frustratie - echt, vermeend, realistisch of wat dan ook - in een heel ander licht, het geeft immers het benodigde inzicht om niet zomaar mee te zwemmen naar de waterval, maar om door te krijgen dat een boot bouwen samenwerking en planning vereist - roeien al helemaal.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.