dion_b schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:38:
[...]
De Lupo 3L is geen geniaal voorbeeld, aangezien die dingen onderhoudsgevoelig zijn en vooral de halfautomaat versnellingsbak erg kwetsbaar is. Zo'n ding op de weg houden kost een veelvoud van een motor. Of een eenvoudige auto.
Veel beter voorbeeld:
Daihatsu Cuore van EUR 1000 ofzo. Rijdt 1:25 benzine, wegenbelasting nauwelijks duurder dan een motor. Verder volledig bulletproof betrouwbaar - plus erg goedkoop als iets mis gaat. En ja, totale koekblik in alle opzichten, maar goed, in vergelijking met een motor snijden "maar je bent bij een botsing gelijk dood!" argumenten geen hout natuurlijk - zelfs de kleinste koekblik is minder riskant dan willekeurig welke motor

De halfautomaat is inderdaad erg kwetsbaar maar dat is voor 100 euro al te vervangen voor een normale versnellingsbak uit een polo, een maat van me heeft dat gedaan. Hij is jaarlijks minder kwijt aan dat ding dan ik aan mijn motor terwijl we ongeveer dezelfde stukken rijden. Enig punt is dat hij milieuzones niet in mag met dat ding

. De Daihatsu Cuore is ook inderdaad een enorm goedkoop koekblik en zoals je al zegt waarschijnlijk nog een stuk goedkoper dan de 3L:P.
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:41:
[...]
Als je een beetje goed zoekt heb voor zo'n 1000 euro al een prima motor en die doen al gauw 5L/100km? Onderhoud aan een motor is vrijwel nihil. Alleen de banden zijn kostbaar, zo'n 200 euro als je niet al te duur merk neemt. Verder kan er weinig stuk aan als je regelmatig de boel aanvult/smeert/onderhoud. Verzekering en belasting zijn een schijntje in vergelijking met een auto. Comfort/veiligheid lever je in voor de besparing, dus dat is triviaal.
Onderhoud aan een motor vrijwel nihil? Banden, remblokken, remschijven, ketting, tandwielen, oliefilter, luchtfilter, motorolie, kettingsmering, kruipolie etc. etc. etc... Ook hebben wij motorkleding nog niet meegenomen in de berekening dat kost ook weer wat.
Daarnaast verlies je eigentijd door dagelijks motorkleding aan en uit te doen, de boel wekelijks in te smeren en om de 2 dagen naar de pomp.
Wat ik wil zeggen is als je de kosten uiteindelijk allemaal noteert en naast elkaar legt dan is een auto sowieso nog steeds goedkoper en handiger tenzij je dus shortcuts neemt bij de onderhoud van je motor.
B-Real schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:38:
Praktisch vraagje van mijn kant.
Begin volgend jaar krijg ik de sleutels van mijn woning, welke geheel naar wens is op één klein puntje na. De schuur is groot genoeg om mijn motor in kwijt te kunnen, alleen de motor IN de schuur krijgen is de uitdaging.
Betreft een normale aangebouwde stenen schuur (rechthoekig, circa 4,5 x 3 meter) met een standaard deur erin. De motor past er wel in en de motor past ook wel door de deur. Echter zit de deur aan de lange zijde en zal ik de motor dus in de schuur een kwartslag moeten draaien.
Je kunt het inderdaad proberen om de motor te draaien op de jiffy wat steveman waarschijnlijk bedoelt.
Er zijn op Youtube wel tutorials te vinden hoe dat moet.
Zo een
motorlift van Constands is wellicht ook wel te overwegen als je naar zo een motormover aan het kijken bent. Het neemt minder plek in beslag en de motor lijkt me dan nog meer manoeuvreerbaar. Ook kan je dan makkelijk je ketting insmeren etc.
[
Voor 20% gewijzigd door
cyntax op 16-12-2015 14:18
]