Heh dat is ook wel een stuk leuker rijden dan de A12Bommes schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:08:
[...]
Nee wel op de sp92 aan de zijkant van de Etna..
[afbeelding]
Maar denk niet dat je dat bedoeld..(was ook niet vanochtend om 9 uur maar een dag of 2 geleden maar het gaat om het idee
)
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Verwijderd
YepAndré schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:44:
[...]
Daar heb je direct een wijze les geleerd, je stuurt niet door met je lichaam aan de motor te hangen maar simpele door te sturen. Klinkt simpel, maar veel mensen denken te kunnen sturen door te hangen, en dat voelt zwaarder bij een dikkere motor. Maar je moet gewoon wat harder op het stuur drukken en voila.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4PbmXxwKbmA]
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2016 22:20 ]
Herkenbaar. Dat ding aflezen is een soort zwarte kunst. Ik heb nu ook een electronische toestand erop zitten voor het oliepeil. Kan ik activeren als ik stil sta met draaiende (warme) motor op de boordcomputer. Als het nivo te laag is, piept ie dat ook meteen tijdens het rijden door.charrel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:45:
[...]
Bij mijn bmw fluctueert het peil altijd, dus 1x meten zegt niks. Ene keer niks, andere keer een vol glaasje.
Maar ja, af en toe op het glaasje kijken is ook wel handig. Ik heb altijd begrepen dat je na een rit de motor even op een vlakke ondergrond op de middenbok moet zetten. Minuut of 10 en dan kijken. Maar inderdaad, kan van de ene op de andere dag verschil in zitten.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Die standaard "Flap Oren" op een MT-10 verdienen, zoals op zoveel motoren, helaas niet de schoonheidsprijs.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Mwa, Toen ik 'm ophaalde verbrandde hij ook wat olie. Daar is ie inmiddels mee gestopt... Ik denk dat ik er redelijkerwijs vanuit kan gaan dat er teveel in zitcharrel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:02:
Echt teveel levert teveel druk op en dan kunnen er keerringen sneuvelen. Maar ik zou niet na 1x peilen de dealer narren. Gewoon nog 2/3 keer kijken.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Heeft die K75 überhaupt een ton-teller? Mijn K75 RT en de K75 van m'n pa hebben allebei tellers die tot 99999 gaan. De mijne kan dus 40000, 140000 of 240000 gelopen hebbenFreelance schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:35:
[...]
Heb hem zelf op de voorverlichting zitten, met een extra zekering ertussen.
Iets anders: ik ga over twee weken kijken bij een BMW K75 uit 1991, door huidige verkoper over genomen om om te bouwen maar geen tijd voor. Motor is technisch in orde volgens verkoper, uiterlijk is stuk minder. In totaal twee eigenaren gehad
Km stand is ongeveer 40k. Ik weet dat de blokken vrijwel onverwoestbaar zijn bij regulier onderhoud maar zijn er toch nog dingetjes die ik kan controleren of de -echte- kilometerstand wellicht niet veel hoger is? 40k in 25 jaar is natuurlijk niets.
Heb de verkoper al gevraagd voor de reden van de lage km stand en of er onderhoudshistorie is, hier zou hij bij me op terug komen.
Ik geloof dat ze het tegenwoordig 'positive steering' noemen.. wat minder onnatuurlijk klinkt en dus makkelijker uit te leggen..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
conclusie: leuk ding, maar niet voor mij
+ veel power
+ verschillende modi geven power wanneer nodig en rustig cruisen wanneer het kan
+ heel wendbaar
- constant high-pitch gefluit tijdens het rijden is geweldig irritant (door gehoorsproblemen ben ik gevoelig aan hoge tonen)
- geen versnellingen, ik miste dit oprecht. Motorijden wordt snel saai als je enkel aan de gas moet draaien
- ik miste toch het geluid van een motor. bij een wagen zou het mij ni uitmaken, maar de moto miste voor mij persoonlijkheid, iets dat mijn Shadow wel heeft door het geluid.
- geen chopper model
ik kan zeker snappen dat mensen hierop plezier hebben, en moest ik hem krijgen zou ik hem zeker aannemen als 2de motor. Ik heb gewoon meer plezier aan een traditionele moto
Waarom wordt de compressie na verloop van tijd minder?Thoit schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:42:
[...]
Heeft die K75 überhaupt een ton-teller? Mijn K75 RT en de K75 van m'n pa hebben allebei tellers die tot 99999 gaan. De mijne kan dus 40000, 140000 of 240000 gelopen hebbenAls je het echt goed wil weten, moet je de compressie meten (dat doe ik altijd bij aankoop). Maar daar moet je wel het gereedschap voor hebben.
Was'dat nou voor suffe naamToolkiT schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:45:
[...]
Ik geloof dat ze het tegenwoordig 'positive steering' noemen.. wat minder onnatuurlijk klinkt en dus makkelijker uit te leggen..
Mijn K75RT van '94 geeft gewoon netjes de echte stand aan. Tenzij hij 1.135.000km heeft gelopen, maar dat denk ik nietThoit schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:42:
[...]
Heeft die K75 überhaupt een ton-teller? Mijn K75 RT en de K75 van m'n pa hebben allebei tellers die tot 99999 gaan. De mijne kan dus 40000, 140000 of 240000 gelopen hebbenAls je het echt goed wil weten, moet je de compressie meten (dat doe ik altijd bij aankoop). Maar daar moet je wel het gereedschap voor hebben.
André schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:44:
[...]
Daar heb je direct een wijze les geleerd, je stuurt niet door met je lichaam aan de motor te hangen maar simpele door te sturen. Klinkt simpel, maar veel mensen denken te kunnen sturen door te hangen, en dat voelt zwaarder bij een dikkere motor. Maar je moet gewoon wat harder op het stuur drukken en voila.
Thx voor de verduidelijking! Had het al eens kort langs zien komen, maar nooit echt verder goed naar gekeken. Nu wel.
Vanochtend tussen 09:00 en 10:00 mijn AVB gehaald. Ging wat belabberd omdat ik best zenuwachtig was, maar wel gelukt dus. Op de weg heen stonden we vast ik de file op de Pleijroute (Arnhem, richting Gelredome). Eerste 'lesje' in het tussen auto's doorrijden (nog een term voor?) tijdens een file ook al gehad.n
Stonden even stil omdat de instructeur er niet tussendoor kon met zijn zijkoffers, hoor ik opeens een 'wat zwaardere' motor achter me komen. Keek via de spiegel in de ogen van de rijder van een R1. Nog enkele honderden meters voor je eerste motor examen.
Helaas zitten de examens echt prop en prop en propvol en kan ik dus pas over meer dan 2.5 maand AVD doen. Eind augustus (kan me de exacte datum even niet herinneren). Maar extra 5 lessen ingepland om het erin te houden. Ik zie het maar zo: liever in 1x halen dan nog een 2e AVD en extra lessen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Filefilteren zoals we in België zeggen ;-)caesar1000 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:01:
[...]
Eerste 'lesje' in het tussen auto's doorrijden (nog een term voor?) tijdens een file ook al gehad.n
In je cilinder zitten zuigers, die bewegen op en neer. Om je zuiger zitten compressieringen om de zuiger af te sluiten tegen de cilinder. Hoe dichter deze afsluiting, hoe minder gas (benzine+lucht) er verloren gaat. Door de op- en neergaande beweging slijten zowel je zuigerringen als je cilinder, waarna er na verloop van tijd meer speling in ontstaat dan het oorspronkelijk vanuit de fabriek was.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:37:
[...]
Waarom wordt de compressie na verloop van tijd minder?
Bij een compressietest wordt gemeten hoeveel druk een cilinder op kan bouwen. Zoals je zelf waarschijnlijk begrijpt: naar mate er meer gas (lucht) weglekt, zal er minder druk opgebouwd worden. Aan de hand van die druk valt kun je gedeeltelijk opmaken hoe 'versleten' de motor is.
Een kleine variabele: als je kleppen niet goed sluiten, dan zal de opgebouwde druk ook veel te laag zijn. Dat betekent dan niet dat de motor versleten is, maar dat je je kleppen moet stellen. Een goede garagist zal de compressie op twee manieren meten om eea uit te sluiten
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
In de cilinderkop zitten de kleppen.
Overigens kun je met een compressie test niet echt controleren of de minder op gebouwde druk veroorzaakt wordt door slecht sluitende kleppen of door versleten zuigerveren.
En meestal wordt verminderde druk opbouw vaak niet veroorzaakt door slechte afstelling van de kleppen maar meestal door koolafzetting op de klepzittingen.
Een K serie motor van BMW is trouwens wel een van de makkelijkste motoren om zo een compressie test te doen.
De bougies moeten er uit en die zitten bij die motor aan de zijkant van de motor/motor.
Bij een beetje V-twin kun je zonder flink wat demonteren niet bij de achterste cilinder/bougie.
Mijn Vespa moet zelfs al behoorlijk uit elkaar om er bij te kunnen.
[ Voor 49% gewijzigd door Bommes op 10-06-2016 14:44 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
OepsBommes schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 14:39:
Het is niet de cilinderkop waarin de zuigers op en neer bewegen maar in de cilinders.
In de cilinderkop zitten de kleppen.
Zoals ik al zei: daarom wordt ie op twee manieren getest. Eenmaal 'droog' (motor warm, compressietester erop, cranken maar!) en eenmaal 'nat' (beetje olie in de cilinder gooien). De olie zal een afdichting willen vormen tussen de cilinder en zuiger.Overigens kun je met een compressie test niet echt controleren of de minder op gebouwde druk veroorzaakt wordt door slecht sluitende kleppen of door versleten zuigerveren
Als de 'natte' methode dus een (veel) hogere compressie geeft dan de droge methode, zijn je zuigerveren of cilinder versleten. Dit zou je dan ook wel een klein beetje moeten merken aan het verbranden van olie (want dat zal dan gewoon langs de zuigerveren de verbrandingskamer in ontsnappen).
Als zowel nat als droog een ongeveer even hoge meting geeft, maar de meting is laag, zul je je kleppen als boosdoener aan kunnen wijzen. Of je koppakking natuurlijk
~ James May
Het is een mijlenteller die tot 999999 gaat. Neem hem over van een BMW monteur die de motor aangeschaft had om om te gaan bouwen tot cafe racer. Hij had de compressie opgemeten en deze was goed iig.Thoit schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:42:
[...]
Interessant leesvoer trouwens! Ben nu op MF de K75 topics aan het doornemen. Klein basaal onderhoud doe ik op mijn huidige motor zelf (SV650) maar bij de BMW ga ik proberen om (bijna) alles zelf te doen. Het wph heb ik al en de bmwk site staat ook boordevol info.
"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)
countersteering klinkt tegenovergesteld en dus raar.. terwijl positive steering meer het idee is van bewust je stuur gebruiken... dat denk ik dat de gedachtengang is..Osiris schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:37:
[...]
Was'dat nou voor suffe naamWaar komt 't "positive" vandaan?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Bedankt! Heb na veel zoeken en lezen vandaag de Alpinestar Bogota jas gekocht. Uitneembare thermovoering én uitneembaar membraan. Is volgens mij een uitloop model en daarom ook flink afgeprijsd.Bommes schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:02:
[...]
Mijn jas is waterdicht, heeft een uitritsbare binnen voering en heeft 2 extra ritsen aan de voorzijde zitten die ventilatie sleuven openen.
Ik rijd met deze jas ook nog bij temperaturen ver onder de 10 graden en nu hier in IT tot ver over de 30 graden.
Dus ja het kan met 1 jas, in winter en extra trui er onder en in de hete zomers de ventilatie open en eventueel de normale rits en stukje open.
Mijn jas was in de uitverkoop iets van 200 euro.
Maar het ís ook tegenovergesteld. Hoewel wellicht initieel verwarrend, klópt 't wel. Dus mijns inziens een non-issueToolkiT schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:52:
[...]
countersteering klinkt tegenovergesteld en dus raar.. terwijl positive steering meer het idee is van bewust je stuur gebruiken... dat denk ik dat de gedachtengang is..
De mijne (van 1990) destijds ook - 172k km op de teller toen ik het inruilde. En vorige week nog op een K100RT gezeten uit 1988 met 160k ofzo erop. De R-airheads daarentegen... mijn R80 uit 1991 heeft maar 5 cijfers. Volgens teller heb ik zo'n 8k km gereden; hij zat toen ik'm kocht op 99k km. Dus minimaal 108k km gereden, maar 208k is ook mogelijk418O2 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:52:
[...]
Mijn K75RT van '94 geeft gewoon netjes de echte stand aan. Tenzij hij 1.135.000km heeft gelopen, maar dat denk ik niet
Oslik blyat! Oslik!
Night Fluo is voor dit jaar "OP"...... Dus dan maar weer "gewoon" een "Racing Blue" welke wél deze maand nog geleverd kan worden.
wat een transformer is dat ding, alsof je niet al genoeg gleufjes en hoekjes hebt te poetsen.wimmel_1 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:34:
Op m'n vrije Zaterdag middag nog even snel een concessie mogen maken met betrekking tot m'n bestelling bij Yamaha.....
Night Fluo is voor dit jaar "OP"...... Dus dan maar weer "gewoon" een "Racing Blue" welke wél deze maand nog geleverd kan worden.
[afbeelding]
Wel vette kleur blauw.
Dat ding is om mee te rijden, niet om te poetsenJelte schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:24:
[...]
wat een transformer is dat ding, alsof je niet al genoeg gleufjes en hoekjes hebt te poetsen.
Wel vette kleur blauw.
Ik ben ben óók benieuwd..... Heb 't apparaat nog niet in't "echie" gezien, laat staan dat ik er op gereden hebJelte schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:24:
[...]
wat een transformer is dat ding, alsof je niet al genoeg gleufjes en hoekjes hebt te poetsen.
Wel vette kleur blauw.
Ding is wel bestelt met de nodige accessoires zoals een Quickshifter én Akrapovic uitlaat + oliekoeler/radiateur bescherm covers, tankpad én zijtassen (én uiteraard een korte kentekenplaathouder).
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-06-2016 19:48 ]
Nee precies, laat het dan makkelijk zijn, als ik er keer ga poetsen. Anders doe ik het helemaal nooit.418O2 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:43:
[...]
Dat ding is om mee te rijden, niet om te poetsen
Oftewel: Je kunt bij de plaatsen waar het vuil zich ophoopt niet geraken zónder tupperware te demonteren

Da's ook lekker poetsen........
En voor de persoon welke aan't kijken was naar een 2008 R6...... Deze 2012 (NL) R6 komt "as-is" (dus incl. alle accessoires) waarschijnlijk volgende week in de showroom te staan met nét 16,5K aan eerlijke Km/s op de teller.
Enige wat ik er áf haal is de steun van m'n Zümo.....
[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 11-06-2016 20:34 ]
Foto's volgen als ik hem volgende week ophaal!
Zo'n SV-1000 is zeer zéker een gave fiets om mee te rijden (opvolger van de TL-S/R), maar waarom staan er geen foto's van de linker kant van die fiets op de site?SavageBrother schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 21:53:
https://www.motoporthippo...t/Products/RHC00010010210
Wat is dit een ontzettend vet ding zeg.
It's dogged that does it
Als je wil: Ik kén een particulier welke zo'n SV-1000 wil verkopen in de kleur "metallic orange". Is een Suzuki originele kleur welke je helaas niet vaak ziet maar welke wel GRU-WE-LIJK mooi is!!
It's dogged that does it
De Naked modellen van de SV zie je niet zo vaak. De meeste zijn toch S modellen. Dat het een 2005 is klopt trouwens niet. Met zilverkleurig frame en voluit Suzuki op de tank is een 2003. Met zilverkleurig frame en een S op de tank is een 2004. Een echte 2005 of hoger heeft een zwart frame. Nadeel van die modellen is het lagere subframe waardoor de motor er een stuk minder agressief uit ziet. Ook de uitlaten steken minder ver omhoog dan en zitten meer recht naar achteren. Om die reden vind ik het 2003 en 2004 model mooier dan de 2005 en hoger.
[ Voor 41% gewijzigd door PilatuS op 11-06-2016 22:26 ]
It's dogged that does it
Ik vrees dat ik bij m'n nieuwe fiets tijdens de éérste (1K Km) beurt ook al wat ga laten vervangen......PilatuS schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:21:
Mijn vorige motor was een SV1000S. Opzich best leuke fietsen. Blok is goed en het rijd best goed. Alleen de vering is nogal slecht. Als je er normaal mee rijd niet echt een probleem. Ga je harder remmen en vooral platter door de bochten dan merk je het wel. Zelfs na een upgrade van HyperPro was vooral het platter gaan nogal onstabiel. Met die motor nooit een kneedown durven maken.
De Naked modellen van de SV zie je niet zo vaak. De meeste zijn toch S modellen. Dat het een 2005 is klopt trouwens niet. Met zilverkleurig frame en voluit Suzuki op de tank is een 2003. Met zilverkleurig frame en een S op de tank is een 2004. Een echte 2005 of hoger heeft een zwart frame. Nadeel van die modellen is het lagere subframe waardoor de motor er een stuk minder agressief uit ziet. Ook de uitlaten steken minder ver omhoog dan en zitten meer recht naar achteren. Om die reden vind ik het 2003 en 2004 model mooier dan de 2005 t/m 2007.
Rubberen remleidingen er af en staal (HEL) spul terug
Dat zal het waarschijnlijk ook zijn. Dit komt best veel voor. Mijn RC8 stond bij de dealer als 2012 model terwijl het bouwjaar 2010 is. Om die reden was er nog wat verwarring over het exacte model. Toch vind ik het jammer dat motorzaken hier niet naar kijken. Je ziet zo vaak dat het bouwjaar gewoon niet klopt en daarbj de versie van de fiets ook niet. Die 2 jaar kan nogal een groot verschil maken qua aanpassingen die de fabrikant later doet. Zo is het verschil in mods tussen mijn 2010 RC8 en een eerste generatie 2008 ook erg groot.SavageBrother schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:26:
2005 kan wel natuurlijk als het een overjarig model is geweest destijds. Dan staat 2005 op kenteken maar is het feitelijk een 03 model.
Met de vering zit het in ieder geval goed bij jouw fiets. Dat was bij de SV toch wel het grootste nadeel. Ik heb geen idee hoeveel verschil stalen leidingen maken. Mijn SV had het niet en ik heb het er ook nooit op laten zetten. De RC8 heeft het vanuit de fabriek maar dan ook gelijk met heel veel Brembo spul, dus dan weet ik het verschil van de leidingen nog niet.wimmel_1 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:26:
[...]
Ik vrees dat ik bij m'n nieuwe fiets tijdens de éérste (1K Km) beurt ook al wat ga laten vervangen......
Ik vind de motor in blauw trouwens mooier dan dat fluo geel. Het is dezelfde blauwe kleur als die je bij R34 Skyline's ziet en mijn SV had ook die kleur. Vind ik persoonlijk de mooiste kleur blauw.
Zo stond mijn SV er bij.

Vind dat toch wel wat meer er uit springen dan het zwart en wit wat ik nu heb. Wat dat betreft had de RC8 best ook in deze kleur mogen zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 11-06-2016 22:35 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Met een....... R6?Tylen schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 23:01:
Whoehoe nieuw pr vandaag op Assen. 1:50,5 😍😍😍 (langzame ruskenhoek)
Dat wilde ik op mijn MT-09 ook graag nog een keer doen; tot ik de prijs zag. ABS is leuk en aardig maar maakt remleidingen vervangen gelijk een heel stuk duurderwimmel_1 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:26:
[...]
Ik vrees dat ik bij m'n nieuwe fiets tijdens de éérste (1K Km) beurt ook al wat ga laten vervangen......
Yamaha MT-09
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Qua leidingen maakt 't niks uit, 't is alleen een "Hell of 'a job" qua ontluchtenEthirty schreef op zondag 12 juni 2016 @ 00:46:
Hoezo, is de remleiding zelf dan zoveel anders? Of werkt ABS op een motor anders dan ik denk?
Ja met de R6
Dat idd, en het zijn wat meer leidingen waardoor het duurder wordt.wimmel_1 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 01:06:
[...]
Qua leidingen maakt 't niks uit, 't is alleen een "Hell of 'a job" qua ontluchtenVandaar dat de dealer dat mág doen bij de eerste beurt
Yamaha MT-09
Pff, zuur...wimmel_1 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:34:
Op m'n vrije Zaterdag middag nog even snel een concessie mogen maken met betrekking tot m'n bestelling bij Yamaha.....
[afbeelding]
Overigens, die oliekoeler ziet er nogal... eng uit daar. Paar steentjes en stuk is ie
~ James May
Daar zit al een rooster voor, net zoals bij mijn oude SV. Na meer dan 50.000 was ie bij mij nogsteeds niet lek. Ook is de oliekoeler een stuk harder dan de radiator dus die gaat niet zo snel lek.tdw schreef op zondag 12 juni 2016 @ 09:38:
[...]
Overigens, die oliekoeler ziet er nogal... eng uit daar. Paar steentjes en stuk is ie
Ik vraag mij trouwens af of die koeler niet wat te groot is voor 20 graden. Bij mijn SV deed die koeler het eigenlijk te goed waardoor het lang duurde tot dat de olie op temperatuur was. Voor de SV was ie meer bedoelt voor landen waar het vaak 30+ is. Voor hier in NL deed ie eigenlijk meer kwaad dan goed. Er waren ook mensen die de oliekoeler blokkeerde.
[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 12-06-2016 12:41 ]
Zit daar dan geen thermostaat op?PilatuS schreef op zondag 12 juni 2016 @ 12:38:
[...]
Daar zit al een rooster voor, net zoals bij mijn oude SV. Na meer dan 50.000 was ie bij mij nogsteeds niet lek. Ook is de oliekoeler een stuk harder dan de radiator dus die gaat niet zo snel lek.
Ik vraag mij trouwens af of die koeler niet wat te groot is voor 20 graden. Bij mijn SV deed die koeler het eigenlijk te goed waardoor het lang duurde tot dat de olie op temperatuur was. Voor de SV was ie meer bedoelt voor landen waar het vaak 30+ is. Voor hier in NL deed ie eigenlijk meer kwaad dan goed. Er waren ook mensen die de oliekoeler blokkeerde.
~ James May
Ik meld me ook op dit forum aangezien ik afgelopen week mijn rijbewijs heb gehaald. Dus nu kan het grote uitzoekwerk van motoren en kleding beginnen en daarna het rijden natuurlijk.
Nickname KasPlantje.
Heeft iemand hier ervaring mee? Moet hier bijvoorbeeld een voltage regulator tussen, en zijn er nog andere dingen die ik misschien over het hoofd zie.
🇺🇦
Op de radiator wel, maar niet op de oliekoeler. Teminste bij die van mij toen niet. Mogelijk bij de MT-10 wel, dat zou ook betekenen dat het daar geen probleem is.
Dat bevestigt inderdaad mijn gedachte al, nog andere dingen waar ik op moet letten?Osiris schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:29:
USB is een nette, gereguleerde 5V. Je accu is een enorm smerige, ongereguleerde 12-14V (afhankelijk van of o.a. de motor draait of niet). Wat denk je zelf
🇺🇦
Koop een kant en klaar ding:
https://www.louis.de/arti...r_article_number=10006777
https://www.louis.de/arti...r_article_number=10032867
Wise enough to play the fool
Zo een ding blijft ook bij niet gebruik toch stroom gebruiken.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Dat ziet er wel goed uit, even kijken of ze ook een max 2A versie hebben. Dank!
Ja dat was ik inderdaad van plan, sowieso achter het contact.Bommes schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:41:
Ja, de USB "omvormer" aansluiten op een 12 volt na contact lijntje.
Zo een ding blijft ook bij niet gebruik toch stroom gebruiken.
🇺🇦
Klopt ja, maar hoogst waarschijnlijk slechts 1000mA per aansluiting. Daarnaast ben ik ook meer op zoek naar één poort ipv 2, want ik ga hem in mijn dashboard bouwen dus wil het klein houden.Youk schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:48:
Die eerste link (die ronde) is toch max 2A (= 2000mA)
🇺🇦
De BT030 zou met name bij koud/vochtig weer veel beter moeten zijn, maar zelfs met de krap 200 kilometer die ik er nu mee heb gereden, gaven ze me al meer vertrouwen dan de BT021's ooit hebben gedaan.
De ketting hoefde trouwens nog niet vervangen te worden, 37k and still going strong
http://www.banggood.com/1...ter-Charger-p-989132.html
Knappe prijs en ruim voldoende mA lijkt me zo. Heb 'm zelf pas binnen, nog niet geïnstalleerd, maar ziet er netjes uit. Ik gok dat ie in een van de dummy schakelaars in m'n K75 dash past

Ik wilde hoe dan ook eens een keer met de Vespa de Etna op gereden zijn.

Das dus gelukt..
Met de camper al de zelfde weg gedaan vorige week ergens. Toen heb ik nog een halve dag aan gestookte remblokken geroken.
Nu met de Vespa ging het wat beter.
Beneden aan de voet van de Etna was het trouwens 32 graden, boven 25. Dat scheelt een half pak.
Beneden leg je het af in de dorpjes achter wat auto's aan, zeker mijn vrouw achterop. Die werd er echt misselijk van op een gegeven moment.
Morgen verlaten we Sicilië, op naar Puglia (de laars van Italië).
Ik kan het eiland wel aanraden als motorrijder.
Echt een super goede sfeer, leuke stuur weggetjes met helaas wel vaak erg slecht asfalt. Maar met een leuke allroad of Vespa natuurlijk kun je er goed rond rijden.
[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 12-06-2016 22:31 ]
Verwijderd
http://www.motor-forum.nl...estiging-van-db-kill.html
Goede zaak
Dat ziet er erg interessant uit, thanks voor de tip!Det schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:06:
@Nycrea, is dit misschien wat?
http://www.banggood.com/1...ter-Charger-p-989132.html
Knappe prijs en ruim voldoende mA lijkt me zo. Heb 'm zelf pas binnen, nog niet geïnstalleerd, maar ziet er netjes uit. Ik gok dat ie in een van de dummy schakelaars in m'n K75 dash past
🇺🇦
Verwijderbaar is eigenlijk ook maar vreemd. Alsof er circuits zijn waarbij het zonder dB killer mag, op een open uitlaten dag 2x per jaar na, dus laat staan op de weg. De killer zou eigenlijk 1 geheel moeten zijn met de rest van de uitlaat zodat verwijderen echt niet mogelijk is. Nu boor je dit alsnog binnen no time door en plaatst je een schroef in plaats van deze las.Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:53:
Verscherpte regels over de bevestiging van db-killers.
http://www.motor-forum.nl...estiging-van-db-kill.html
Goede zaak
Wat ik eigenlijk ook maar vreemd vind is het maximale geluid aan de hand van cilinderinhoud. Mijn motor mag 100dB doen omdat ie veel cc's heeft. Omdat ie al zoveel geluid maakt heb ik ook totaal geen behoefte aan een andere uitlaat. Ik kan mij wel voorstellen dat je een 600cc wat leuker wil laten klinken en er dus een andere uitlaat opschroeft zonder killer die ook zo'n beetje op 100dB uitkomt. Dan is het toch maar vreemd dat die 600cc geen 100fB mag maken en die van mij wel. Die persoon met een 600cc en andere uitlaat kan een boete krijgen met 100dB en ik niet. Ik snap ook wel dat meer cc's per cilinder meer geluid maakt en dat de regel daarom hoger is, aan de andere kant, waarom niet gewoon een maximum voor alle motoren ?
[ Voor 37% gewijzigd door PilatuS op 12-06-2016 23:17 ]
quote: NiemandOh, jouw motor is groter, dus vind ik jouw geluid minder irritant
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Verwijderd
Ik heb zelf naast een zandpad gewoond dat vrij populair was onder offroad rijders en ik heb er zomers niet ver vanaf gezeten om de zoveelste KTM rijder met open uitlaat met een stuk hout van zijn motor af te meppen
Woongenot wordt compleet verziekt door dat soort idioten
ik zou ook zonder DB Killer rijden t liefst maar mijn motor loopt gewoon plezierig en hij loopt minder rauw. dus vandaar dat ie er in zit. sowieso ben ik wss de lul aangezien ik geen e-keur hebVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 00:10:
Gelukkig is er toch ook een behoorlijke grote groep motorrijders die helemaal niet zo blij zijn met al dat uitlaatlawaai.
Ik heb zelf naast een zandpad gewoond dat vrij populair was onder offroad rijders en ik heb er zomers niet ver vanaf gezeten om de zoveelste KTM rijder met open uitlaat met een stuk hout van zijn motor af te meppen
Tja je geeft het zelf al aan he... hier is destijds gewoon een keuze in gemaakt. Waarop die keuze is gebaseerd laat zich ook raden, lobby lobby lobby...PilatuS schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:10:
[...]
[knip]
Ik snap ook wel dat meer cc's per cilinder meer geluid maakt en dat de regel daarom hoger is, aan de andere kant, waarom niet gewoon een maximum voor alle motoren ?
Verwijderd
Tja, jammer, zo kocht ik de motor. Een orgineel demper is absoluut geen pan en een vergelijkbare wel e-keur versie kost bijna de helft van het apparaat zelf.
Maargoed, behalve bij een politiecheck is de regelgeving sowieso zo krom als een banaan;
Zowel met als zónder dbkiller komt mijn niet e-gekeurde uitlaat qua dB's amper in de buurt van de volgende motoren;
'85 Honda Shadow 700 met orgineel geleverd uitlaat
'05 Ducati Monster 1000S met Termignoni e-keur uitlaat incl. dB Killer
'14 Suzuki Gladius 650 met orgineel fabrieks e-keur uitlaat
'12 Harley Fat Bob met orgineel fabrieks e-keur uitlaat
'06 Kawasaki ER6n met Akrapovic dB killer e-keur uitlaat
Dit is natuurlijk krom met mobieltjes getest, máár, op de Harley na, hebben we dit ook professioneel kunnen testen met wat bevriendde geluids technici en een lokale dealership die ook geinteresseerd was.
Helaas; Ik heb er natuurlijk geen énkel garantie of verhaal bij, wánt, "geen e-keur, dus illegaal." en ookal zal mijn VFR in een lineup van deze apparaten het minste geluid maken, krijg ik vermoedelijk wel een bon omdat ik een illegaal uitlaat heb.
De regelgeving schiet dus volledig het doel voorbij van geluidsnormen. Beter wordt het aangepast op een vast gezette hoeveelheid dBs, (al dan niet afhankelijk van je cilinder inhoud) en gaan ze controles houden op een vast afgesproken controle procedure waarbij íedereen hetzelfde wordt behandeld.
Ohwell. Ik zal wel moeilijk denken. Beter ga ik misschien maar eens een motor zoeken waar al wel een e-gekeurde uitlaat onder hangt met een dBkiller. Mag ik voor iets meer centjes dan een uitlaat zowel een nieuwere motor rijden áls legaal meer herrie maken.
V-Strom 650
Hoe reed je dan?Xoxol schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:06:
Vorige week een rondje Denemarken gemaakt met een vriend. Op de terugweg waaide het best hard op de lange brug (18km lang). Weer een ervaring rijker hoe je moet rijden met harde wind.
Nadeel is dat je dus altijd meet apparatuur bij je moet hebben om te controleren óf een uitlaat teveel geluid maakt. Dat e-keur ding geeft gelijk aan dat deze uitlaat voldoet. De controle op veel of weinig lawaai is al gedaan.GenjiBlade schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:56:
[...]
Helaas; Ik heb er natuurlijk geen énkel garantie of verhaal bij, wánt, "geen e-keur, dus illegaal." en ookal zal mijn VFR in een lineup van deze apparaten het minste geluid maken, krijg ik vermoedelijk wel een bon omdat ik een illegaal uitlaat heb.
De regelgeving schiet dus volledig het doel voorbij van geluidsnormen. Beter wordt het aangepast op een vast gezette hoeveelheid dBs, (al dan niet afhankelijk van je cilinder inhoud) en gaan ze controles houden op een vast afgesproken controle procedure waarbij íedereen hetzelfde wordt behandeld.
Ohwell. Ik zal wel moeilijk denken. Beter ga ik misschien maar eens een motor zoeken waar al wel een e-gekeurde uitlaat onder hangt met een dBkiller. Mag ik voor iets meer centjes dan een uitlaat zowel een nieuwere motor rijden áls legaal meer herrie maken.
Wat wel goed zou zijn is dat politieagenten op gevoel controleren of de motor teveel lawaai maakt. Als een vergelijkbare motor ernaast staat met e-keur, kun je vast wel horen of die harder of zachter is. En dan coulant zijn als die zachter is.
Want het probleem is inderdaad de te luide uitlaten. Niet degene zonder e-keur.
Ik hang altijd met het bovenlichaan tegen de wind in. Zeker als de wind sterk is en helemaal van opzij komt kan je er nogal als een aap tegen in hangen terwijl je rechtdoor gaat.
Geluiden zijn voor het menselijk oor te subjectief om te kunnen vergelijken. Zeker in dit geval geldt de regel: Meten is weten.Jelte schreef op maandag 13 juni 2016 @ 13:47:
[...]
Nadeel is dat je dus altijd meet apparatuur bij je moet hebben om te controleren óf een uitlaat teveel geluid maakt. Dat e-keur ding geeft gelijk aan dat deze uitlaat voldoet. De controle op veel of weinig lawaai is al gedaan.
Wat wel goed zou zijn is dat politieagenten op gevoel controleren of de motor teveel lawaai maakt. Als een vergelijkbare motor ernaast staat met e-keur, kun je vast wel horen of die harder of zachter is. En dan coulant zijn als die zachter is.
Want het probleem is inderdaad de te luide uitlaten. Niet degene zonder e-keur.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik had sowieso nog nooit met harde wind van de zijkant gereden. Houding was beetje schuin zitten en niet te krampachtig zitten en de motor ook beetje schuin tegen de wind.
V-Strom 650
Zit jij dat anders wel??Xoxol schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:07:
[...]
Ik had sowieso nog nooit met harde wind van de zijkant gereden. Houding was beetje schuin zitten en niet te krampachtig zitten en de motor ook beetje schuin tegen de wind.
Never ever financial advice...
Ik rijdt zelf inderdaad het liefst een beetje krampachtig, niet teveel maar zeker ook niet te weinig.
🇺🇦
Hoe krampachtiger hoe fijner toch? En dan 's avonds bedelen om een massage bij 't vrouwtjeNycrea schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:15:
[...]
Ik rijdt zelf inderdaad het liefst een beetje krampachtig, niet teveel maar zeker ook niet te weinig.
[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 13-06-2016 15:27 ]
Wat mij veel helpt is je been/knie aan de zijde waar de wind vandaan komt uit te steken.Xoxol schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:07:
[...]
Zoals je zou doen bij een knee-down, niet dat ik die ooit gemaakt hebt maar de houding voor wat betreft je knie/been komt wel aardig overeen.
Dat helpt ook inderdaad. Zowel op de motor als brommer doe ik dat. Ook zonder wind met gewoon bochten pakken vind ik het fijn rijden. Ik heb het idee dat het de boel wat stabieler maakt als ik dat doe.Bommes schreef op maandag 13 juni 2016 @ 16:57:
[...]
Wat mij veel helpt is je been/knie aan de zijde waar de wind vandaan komt uit te steken.
Zoals je zou doen bij een knee-down, niet dat ik die ooit gemaakt hebt maar de houding voor wat betreft je knie/been komt wel aardig overeen.
Ik snap dat ook niet. Ik zag ze vorig jaar staan op de BMW Motorrad Days. Er is er dus ook een voor de GS. Dat zo'n uitlaat door de keuring heen komt. Want waar mag je tegenwoordig nog zoveel lawaai maken? Zelfs op het circuit mag het niet. Zo'n uitlaat is er puur om de controle te misleiden, net als die valse klep in de uitlaat die er standaar bij de GS op zit. Bij mij is die eruit gehaald, maar hij is gewoon voor het keurmerkje gemaakt. Vreemd dat de keuringsinstanties dat tolereren en/of er geen werk van maken. Ze kunnen je waarschijnlijk juridisch niets maken op dat moment, maar ze kunnen het intern wel aankaarten en terugkoppelen aan de beleidsmakers. Die kunnen er wel wat aan doen. Toont weer aan dat die keuringsinstanties alleen maar doen wat ze moeten doen en niet verder denken. Erg jammer...cyntax schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:06:
Hoe zit het trouwens dan met de motoren die een instelbare klep in de uitlaat hebben waarmee ze dus het geluid kunnen regelen (i.e. Harleys)? Die kunnen bij een geluidstest gewoon alles op de laagste stand instellen en daarna om de hoek alles weer met een knopdruk dubbel zo luid maken.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Wat gebeurde rond 9:03? Rem-/schakelfoutje?Tylen schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:26:
Zaterdag een geweldige dag gehad op het TT Circuit. Ik stond, helaas niet zo goed getraind, op de elfde plek op de grid, maar door een leuk gevecht en met beetje hulp van valse starts van mede coureurs toch zevende geworden. Wat een heerlijk gevecht was het in de slot fase van de race. Bedankt mannen van de ProCup 600. En ook trots met mijn nieuwe PR van 1:50,5. Hier de volledige race:
[video]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Eigen rechter spelen is nooit verstandig (heb dat persoon 1x heel fout zien gaan, ik kon er achteraf wel om lachen... weet zeker dat de andere partij dat niet kon)Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 00:10:
Gelukkig is er toch ook een behoorlijke grote groep motorrijders die helemaal niet zo blij zijn met al dat uitlaatlawaai.
in jouw geval, langs een zandpad wonen kon ik me nog voorstellen dat je inderdaad niet verwacht dat er geluid overlast van komt.
Maar als je langs de openbareweg woont,... ik snap niet waarom mensen dan klagen over overlast, dan had je er gewoon niet moeten gaan wonen.
Beetje niveau van mensen die naast een spoorlijn gaan wonen en klagen dat de trein zo veel lawaai maakt.
Of in de buurt van een vliegveld onder de aanvlieg routes... je weet gewoon dat er lawaai van komt.
Maar jullie zullen vast trots op mij zijn dat ik geen andere demper op mijn Tuono ga zetten.
(die klinkt standaard al gewoon lekker, hoeft niet te verbeteren)
Hopelijk gaan de wolkjes ergens anders heen...
XBL: DonFrans
Alles evolueert - soms positief, soms negatief.Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:53:
[...]
Maar als je langs de openbareweg woont,... ik snap niet waarom mensen dan klagen over overlast, dan had je er gewoon niet moeten gaan wonen.
Beetje niveau van mensen die naast een spoorlijn gaan wonen en klagen dat de trein zo veel lawaai maakt.
Of in de buurt van een vliegveld onder de aanvlieg routes... je weet gewoon dat er lawaai van komt.
Ik woonde vroeger nabij een spoorweglijnencomplex die vooral overdag gebruikt werd voor personenvervoer - kon ik mee leven. Als er dan beslist wordt het hele complex eerst maanden aan een stuk 's nachts bij te werken (ik wist niet dat sporen geslepen moesten worden
Op dezelfde wijze werden enkele jaren geleden mensen nabij de luchthaven van Ooostende plots elke nacht wakker geschud door cargo-vliegtuigen die niet meer vanop Zaventem mochten opereren vanwege te luidruchtig... dat was niet te voorzien.
Anderzijds werd nabij mijn huis een spoorlijn afgeschaft, dus soms ook positief maar niet te voorzien - wie weet komt er volgend jaar het voorstedelijk expressnet langs
Wat betreft motoren: als een heel stadcentrum last heeft van een paar asfalt-cross-fanaten op quads, kan er in België plots een stedelijk quad-verbod komen omdat een handhavingsbeleid moeilijk uitvoerbaar is (praktisch onhaalbaar om akoestische metingen bij staandehouding uit te voeren en gebrek aan een instrument zoals "technische controle" (=APK in Nederland)).
Beleid is, in België toch, grotendeels reactief. Eerst is er een probleem, klachten zonder gevolg, meer klachten, nog heel wat tijd erover en dan kan komt een buitenproportionele maatregel. Vergelijk het met sluiten van een dijk.
Dit topic is gesloten.
![]()