Op het examen ging het bij mij gelukkig wel goed. Tijdens lessen heb ik wel 100x gehoord dat ik beide remmen moest gebruiken. Sinds het slagen gebruik ik de achterrem alleen nog voor stilstaan op een helling. Op een sportmotor vind ik het maar een nutteloos ding.SlinkingAnt schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:30:
[...]
Jep, daar ben ik op de pijnlijke/dure manier achter gekomen, de reden waarom ik de 1ste keer gezakt was. Bij te weinig remacties de achterrem gebruikt, samen met nog wat andere kleine puntjes.
Even benieuwd (en te lui om zelf te googlen), is er iemand of dit toevallig ook geld voor Suzuki (GSX-R's)?DrivinUCrazy schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:24:
[...]
Net andersom. De achterrem pakt bij de Honda's ook licht de voorrem mee. Tenminste, als ik er van uit mag gaan dat de andere Honda's hetzelfde systeem gebruiken als de Hornet. Daar heet het dan wel C-ABS, dus misschien is dat toch weer wat anders.![]()
Voor mij is dat ook de reden om met de Hornet geen 8je te draaien. De remkracht / feedback van de achterrem is dusdanig dat ik hem te makkelijk laat afslaan.Uiteraard kan dit ook aan mijn beperkte motoriek liggen.
![]()
Yamaha past het op de Super Téneré net andersom toe geloof ik; de voorrem pakt ook de achterrem mee, maar de achterrem is ook los te bedienen.
Volgens mij werkt het C-ABS verhaal op de Hornet beide kanten op.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
grappig,dion_b schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:56:
[...]
Dit.
Je gebruikt beide voor het geval een van de twee uitvalt. Maar - beetje afhankelijk van type motor - 75%-95% van de remkracht komt van de voorrem, en hoe harder je remt, des te meer je van voorrem afhankelik bent. Extreem geval: stoppie. Als je met je kont in de lucht zit, heb je weinig aan je achterrem
Collega van me is bezig z'n NL A te halen () in ES kon hij vrolijk met 125cc met z'n B rondrijden, hier gaat dat wat minder, bovendien wil hij 990cc rijden, haalde vrijdag z'n theorie en maandag AVB, binnenkort AVD.
Hem gevraagd wat hij aangeleerd krijgt. Nog exact zelfde als ik jaar of zes terug kreeg:
- in normaal verkeer beide, maar nadruk op voorrem
- bij noodstop alleen voorrem
- bij trage maneuvres achterrem + trekkende motor om aandrijflijn strak te houden
- als je afremt op motor of anderszins zonder te remmen significant snelheid verliest, ook achterrem net genoeg aantikken om de remlicht te laten branden.
met de noodstop moest ik alle remmen gebruiken en koppelen en niet terug schakelen, met alle andere remoefeningen wel terugschakelen
Mijn Vespa:
voorrem is enkel voor met ABS
Achter is bij weinig remkracht alleen achter, bij hard door remmen wordt het een gecombineerd systeem waarbij enkel op het voorwiel ABS.
Mijn zwager heeft een Varadero, daar is achterrem ook voor met 1 zuigertje per kant.
En er zit een vreemd systeem in dat bij hard door remmen een hele kleine plunjer/remcilinder indrukt (remklauw kantel/scharnier tegen bevestiging) welke druk geeft naar de achter rem.
voorrem is enkel voor met ABS
Achter is bij weinig remkracht alleen achter, bij hard door remmen wordt het een gecombineerd systeem waarbij enkel op het voorwiel ABS.
Mijn zwager heeft een Varadero, daar is achterrem ook voor met 1 zuigertje per kant.
En er zit een vreemd systeem in dat bij hard door remmen een hele kleine plunjer/remcilinder indrukt (remklauw kantel/scharnier tegen bevestiging) welke druk geeft naar de achter rem.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Als je bij avb bij de noodstop de achterrem niet gebruikt is de oefening mislukt, maar bij de 749 heeft bij een noodstop inderdaad het achterwiel zo laag mogelijk houden een grotere prioriteit
In dagelijks gebruik kan ik met de Vespa eigenlijk bijna alles af met de achterrem, zeker met een duo achterop.
Blokjes achter slijten dus ook net wat sneller dan voor.
Blokjes achter slijten dus ook net wat sneller dan voor.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Bij de CBF1000A (versie met ABS) neemt het Combined Braking System een deeltje van de voorrem mee als de achterrem hard gebruikt wordt.steveman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:54:
Volgens mij werkt het C-ABS verhaal op de Hornet beide kanten op.
Het remcircuit van de achterrem bedient, behalve de achterrem, ook de middelste rempot van de rechtse schijf op het voorwiel, en dan nog enkel als de remdruk op het pedaal hoog genoeg is (door een "proportional control valve"). Het remcircuit van de voorrem gebruikt de overige 5 rempotten op het voorwiel en niet de achterrem.
Als het ABS ingrijpt (enkel bij snelheden boven 10 km/h), bedient de drukpomp beide remcircuits.
De CBF1000 (zonder ABS) heeft twee volledig gescheiden remcircuits.
Nadeel van de noodstop is dat er zoveel gewicht naar voren gaat dat achter vrijwel niets meer doet en mogelijk ook blokkeerd.Reloader schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:07:
[...]
grappig,
met de noodstop moest ik alle remmen gebruiken en koppelen en niet terug schakelen, met alle andere remoefeningen wel terugschakelen
Mij is tijdens lessen verteld met de noodstop de achterrem aan te raken, maar er verder eigenlijk niets mee te doen.
Als je altijd beide gebruikt is het probleem dat je in een noodsituatie ook op de achterrem stamt.. met een blokkerend achterwiel tot gevolg.dion_b schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:56:
Hem gevraagd wat hij aangeleerd krijgt. Nog exact zelfde als ik jaar of zes terug kreeg:
- in normaal verkeer beide, maar nadruk op voorrem
- bij noodstop alleen voorrem
Gezien hoeveel gewicht naar voorwiel verplaatst: /care
Heb ooit op Autobahn-snelheden met een (in tupperware verpakte) cruiser-achtige fiets dus uit zichzelf veel meer gewicht naar achteren toe een blokkerend achterwiel gehad. Wil het niet graag nog een keer meemaken, maar itt blokkerend voorwiel red je je wel.
Bij noodsituatie gaat vrijwel alles (zelfs als je primair achter remt) naar de voorwiel toe, ongeacht type fiets.
Dat gezegd, er zit flink verschil tussen achterremmen. M'n R80 heeft een achter(trommel)rem die net genoeg kracht heeft de aandrijflijn strak te trekken maar verder weinig kan uithalen. Heb van de week op een K100RT gereden met schijf achter die bij fijne aanraking al alle vaart eruit kan halen. Lijkt me in dat laatste geval een grotere risico dan in de eerste.
Heb ooit op Autobahn-snelheden met een (in tupperware verpakte) cruiser-achtige fiets dus uit zichzelf veel meer gewicht naar achteren toe een blokkerend achterwiel gehad. Wil het niet graag nog een keer meemaken, maar itt blokkerend voorwiel red je je wel.
Bij noodsituatie gaat vrijwel alles (zelfs als je primair achter remt) naar de voorwiel toe, ongeacht type fiets.
Dat gezegd, er zit flink verschil tussen achterremmen. M'n R80 heeft een achter(trommel)rem die net genoeg kracht heeft de aandrijflijn strak te trekken maar verder weinig kan uithalen. Heb van de week op een K100RT gereden met schijf achter die bij fijne aanraking al alle vaart eruit kan halen. Lijkt me in dat laatste geval een grotere risico dan in de eerste.
Oslik blyat! Oslik!
Die test (MotoPlus denk ik) testte op een manier waarop niemand valt. Bedenk dat een broek die niet nauw aansluit altijd opkruipt als je over de straat gaat glijden. Tenzij je de tegenwoordigheid van geest hebt om te keren...Dryhte schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:33:
[...]
Ik heb er twee, een 'baggy' en een strakke.
De baggy (highway one, scoorde goed op één of andere test en toch goedkoop) is niet speciaal warm maar de kniestukken zakken nogal uit bij dagelijks gebruik.
Ik heb een Revit en dat ie een wat strakker model. Ik hou normaal gesproken niet zo van strakke jeans, maar voor dit doel vond ik het prima. Een baggy jeans doet verder weinig qua protectie als ie aan je knieën zit. En dat is inderdaad een theorie, maar één ding weet ik zeker: bij een ongeluk weet je nooit hoe je terecht komt, hoe lang je over de weg glijdt en waartegen je tot stilstand komt. Wie precies denkt te weten hoe dat zit. moet gaan werken bij TNO want ook daar zijn ze er niet uit.
BTW: in de Nederlandse MotoPlus hebben ze oa de BMW Five Pockets getest als goed of zeer goed (weet ik niet meer precies). In een Duitse test kwam ie er als slechtste uit, want het is gewone jeans (niets kevlar of cordure er doorheen). Die broek slijt compleet op rondom de protectors. Zo zag ie er ook uit in de Duitse test. In de MotoPlus noemden ze alleen terloops dat er een scheur in kwam. Je zou bijna gaan denken dat ze betaald zijn door BMW. Ook dat is trouwens een redelijk baggy model. Zit op zich lekker, maar qua veiligheid wil ik toch iets dat beter op zijn plek blijft zitten. Daarom is het ook een heel slecht idee om de rits van je jack (ver) open te doen als het warm is.
Wat betreft de remdiscussie: iedereen heeft inmiddels toch ABS? Wat maal je dan nog om het al dan niet blokkeren van je achterwiel bij het gebruik van die achterrem? En leer dan ook gewoon dingen met beleid te doen. Als ik het zo hoor durft niemand die achterrem aan te raken omdat ie bang is dat ie blokkeert. Leer je spullen kennen en wees niet bang om een keer een wiel te blokkeren. Ik gebruik gewoon mijn achterrem als het mij uitkomt. Geen enkel probleem. Maak elkaar nou niet gek.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik heb geen ABS hoor;)
En voor de discussie, ik rem altijd met beide, maar voor remt als een gek natuurlijk:)
En voor de discussie, ik rem altijd met beide, maar voor remt als een gek natuurlijk:)
Lichtpuntje...
Dat dus. Regelmatig remproeven doen bij verschillende weersomstandigheden op een overzichtelijk industrieterrein is echt nuttig.mphilipp schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:05:
Leer je spullen kennen en wees niet bang om een keer een wiel te blokkeren.
De eerste keer dat je een "zwabber" krijgt door het blokkeren van je achterwiel schrik je even, de keren daarna is het alleen maar leuk, en weet je dat je net te hard trapte.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ook hier nog geen ABS. Het is geloof ik ook pas sinds kort verplicht op nieuwe fietsen en niet iedereen rijdt een nieuwe fiets.
Gezien de discussie over kevlar-jeans, wie heeft er wel eens over gedacht dat een jas, zeker de allroad/lossere modellen, ook omhoog kan schuiven? Ik rits altijd mijn jas vast aan mijn broek, dat heb ik ook aangepast voor mijn doorwaai-jas en kevlar, maar ben benieuwd wie dat nog meer doen.
Gezien de discussie over kevlar-jeans, wie heeft er wel eens over gedacht dat een jas, zeker de allroad/lossere modellen, ook omhoog kan schuiven? Ik rits altijd mijn jas vast aan mijn broek, dat heb ik ook aangepast voor mijn doorwaai-jas en kevlar, maar ben benieuwd wie dat nog meer doen.
Als ik woon-werkverkeer doe in mijn textiele pak dan rits ik de boel ook aan elkaar.
Heb gezien dat o.a. difi een riem-ritsadapter biedt om een losse (motorjeans)broek aan jas te ritsen. Lijkt me eigenlijk zeer goed idee, jammer dat Held niets vergelijkbaars aanbiedtteigetjuh schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:48:
Ook hier nog geen ABS. Het is geloof ik ook pas sinds kort verplicht op nieuwe fietsen en niet iedereen rijdt een nieuwe fiets.
Oslik blyat! Oslik!
Daarnet nog snel 85km er bij getrapt, werd wel wat frisjes. Hopelijk van t weekend nog een paar uurtjes knallen. Echt een schot in de roos die GSR600, wat rijdt ie toch heerlijk.
It's dogged that does it
Ja, 3-tal weken terug eerste 2 uur op de weg en toen was het eerste wat ik te horen 'gebruik tijdens het remmen voor stoplichten (etc.) ook je achterrem'. Zag laatst in een docu dat bij bijvoorbeeld de S1000RR, met Anti-Wheelie uitgeschakeld, het nodig is om de achterrem te gebruiken om een zo snel mogelijke start te hebben. Dit om te voorkomen dat het voorwiel teveel naar boven komt. Zo dus toch ietwat van een gebruik voor sportmotoren.PilatuS schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:49:
[...]
Op het examen ging het bij mij gelukkig wel goed. Tijdens lessen heb ik wel 100x gehoord dat ik beide remmen moest gebruiken. Sinds het slagen gebruik ik de achterrem alleen nog voor stilstaan op een helling. Op een sportmotor vind ik het maar een nutteloos ding.
Mijn Duke 125 met nog geen 10K op de teller en uit 2011 heeft het ook nog niet. Vind zelf dat het misschien zelfs wel goed is om te beginnen op een motor zonder zodat je ook kunt oefenen met het pompend remmen. Heb bij de lesmotor trouwens maar 1 keer gehad, tijdens de noodstop, dat de ABS echt duidelijk ingreep.teigetjuh schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:48:
[...]
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Op zich kan ik het ook wel weer begrijpen. Juist doordat de achterrem een kansloos ding is en je er weinig mee afremt, is het een fijne rem om ver vooruit mee te leren kijkensteveman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:20:
[...]
Instructeur vierendelen, mijn toestemming heb je... Wat een advies zeg! Ongelooflijk.
Mijn CBF600 lessert had ook combined remsystemen. Door op de achterrem te gaan staan voelde je de voorkant ook nog induiken, zelfs nog ruim voor de ABS ingreep.gwystyl schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:34:
[...]
Da's ook flauw. Sommige Honda's hebben DCBS (Dual Combined Braking System), die ook als je alleen de voorrem inknijpt zelf de achterrem er ook een beetje bijpakt (80/20% ofzo). Ik weet dat o.a. de Blackbird en VFR vanaf ± 2000 dat hebben. Dat zijn uiteraard niet de geijkte lesmotoren, maar ik verwachtte eigenlijk dat zo'n soort systeem langzaan zijn weg zou vinden naar goedkopere modellen. De CBF 1000 uit 2006 heeft het ook, en de CBF600 is dan wel weer een standaard lesfiets.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Hahaha...er zijn er altijd een paarLuisjeNL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:17:
Ik heb geen ABS hoor;)
Laat ik het dan zo zeggen: bijna iedereen heeft het onderhand en veel mensen roepen dat ze het persé willen hebben. Maar je kunt ook best zonder ABS. Hele volksstammen hebben jarenlang zonder gekund. In feite zijn de basic fietsen beter voor je rijkunst. Laatst ook zo'n kwast op FB. Had zijn GS in de plomp gereden omdat ie nog in 'dynamic mode' stond. Hij wilde door een riviertje rijden en vergat 'm op 'offroad' te zetten oid en gaf gas en toen schoot de motor onder 'm vandaan omdat ie dynamic zeg maar de sportstand is. Ja, zo lust ik er nog een paar. Ja, die dynamic stand is pittiger, maar leer nou eerst eens rijden zonder al die meuk, en vooral beheersing van je ledematen en je motor. Je moet vooral bij offroad rijden steeds beducht zijn op onverwachte zaken. Je kunt door een kuil rijden, of juist over een steen. Die steen kan wegglippen. Allemaal dingen waarop je voorbereid moet zijn en dat betekent dat je de motor met beleid moet bedienen en moet kunnen reageren als er iets gebeurt. Maar ja, al die electronica is mooi, maar het is niet de bedoeling dat je lekker lomp overal doorheen kachelt en maar denkt dat die zakjapanner alles voor je regelt.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Altijd ritsen. Bij mijn Klim is een extra rits meegeleverd (zowel bij de broek als de jas) voor als je een combi maakt met een ander merk. Je kunt dus in principe elke broek/jas aanpassen. Revit is idd slim om dat ritsding voor op de riem te leveren zodat je de boel toch veilig kunt vastritsen.teigetjuh schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 20:48:
Mijn Klim jack heeft ook nog een ingebouwde niergordel, zodat het 'harnas' altijd goed op je lichaam zit. Het ontlast het gewicht van de jas en je rugschild zit goed.
Mijn 2010 RC8 heeft helemaal niets qua electronica, dus ook geen ABS. Opzich vind ik dat ook wel wat hebben, een motor waarbij je zelf volledige controle en verantwoordelijkheid hebt om het goed te doen.
Gelukkig nog nooit een noodstop moeten maken, maar die oefen ik wel regelmatig. Even met een gangetje van 100km/u aanleggen en flink doorknijpen. Vind het sowieso prettig om te goed te weten wat mogelijk is.
Gelukkig nog nooit een noodstop moeten maken, maar die oefen ik wel regelmatig. Even met een gangetje van 100km/u aanleggen en flink doorknijpen. Vind het sowieso prettig om te goed te weten wat mogelijk is.
"helemaal niets qua electronica" is best knap bij injectie
(Bron Wikipedia
)
[ Voor 14% gewijzigd door Osiris op 08-06-2016 23:37 ]
Ik weet hetOsiris schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 23:36:
"helemaal niets qua electronica" is best knap bij injectie(Bron Wikipedia
)
Vanochtend m'n theorie behaald met 2 domme fouten
Ben toch wel benieuwd of ik m'n rijbewijs voor juli kan halen. Challenge accepted. Ben een beginnende rijder anyways.
Daarnaast twijfel ik toch aan een 2ehand helm/pak/schoenen of gelijk een nieuwe. Ik wil toch wel langzaam opbouwen met m'n gear. Enige tips?
Ben toch wel benieuwd of ik m'n rijbewijs voor juli kan halen. Challenge accepted. Ben een beginnende rijder anyways.
Daarnaast twijfel ik toch aan een 2ehand helm/pak/schoenen of gelijk een nieuwe. Ik wil toch wel langzaam opbouwen met m'n gear. Enige tips?
"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.
Kleding vormt zich naar je lichaam. Ik zou het niet zo snel doen hoewel een overbroek nog wel zou kunnen.
Protip: bespaar op roken, uitgaan, drinken, snacks of wat anders maar niet op je gear. Dat is het enige wat je beschermt als je onderuit gaat.
Protip: bespaar op roken, uitgaan, drinken, snacks of wat anders maar niet op je gear. Dat is het enige wat je beschermt als je onderuit gaat.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Gisteren mijn tweede les gehad. Snelle slalom en de vertragingsproef gaan beiden erg goed, dus ik ben tevreden! Alleen de langzame slalom lukt me totaal niet. Als ik naar links stuur, trek ik het gas een beetje open waardoor ik de balans verlies.
Heeft één van jullie tips om de langzame slalom te verbeteren?
XBL: DonFrans
Langzame slalom vond ik ook het lastigst. Het is toch vooral veel oefenen. Goed je techniek toepassen (beetje gas, achterem en koppeling) en dan kijken waar je naartoe wil. Ik maakte vaak de fout om steeds harder te gaan. Dus 5 meter van te voren je snelheid constant hebben en dan zo de bewegingen maken. Het is dan ook zaak zó te gaan zitten dat je gas stand niet veranderd als je beweegt.Frans92 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:40:
Gisteren mijn tweede les gehad. Snelle slalom en de vertragingsproef gaan beiden erg goed, dus ik ben tevreden! Alleen de langzame slalom lukt me totaal niet. Als ik naar links stuur, trek ik het gas een beetje open waardoor ik de balans verlies.
Hopelijk heb je er iets aan
More (brakke phone van schoonmoeder) pics!!!
Gisteravond eindje wezen rijden, maar het was verdacht koud, had alleen maar een shirtje onder het leer aan. Dat viel even tegen. En vandaag ook maar even een coll aangeschaft, je pakt toch net wat meer wind met een naked.

Kom er ook achter dat de tank van plastic is, nu werkt mijn 2 maanden geleden via marktplaats gescoorde magnetische tanktas niet meer
Eens kijken wat ik daar mee ga doen. Ik gebruik die maar 1 a 2 keer per jaar, dus wil geen dure oplossingen.
Gisteravond eindje wezen rijden, maar het was verdacht koud, had alleen maar een shirtje onder het leer aan. Dat viel even tegen. En vandaag ook maar even een coll aangeschaft, je pakt toch net wat meer wind met een naked.

Kom er ook achter dat de tank van plastic is, nu werkt mijn 2 maanden geleden via marktplaats gescoorde magnetische tanktas niet meer
Speed TripleAndré schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:14:
More (brakke phone van schoonmoeder) pics!!!
[afbeelding]
Kom er ook achter dat de tank van plastic is, nu werkt mijn 2 maanden geleden via marktplaats gescoorde magnetische tanktas niet meerEens kijken wat ik daar mee ga doen. Ik gebruik die maar 1 a 2 keer per jaar, dus wil geen dure oplossingen.
Plastic tank kwam ik gelukkig achter voordat ik een tas had. Ik gebruik een tanktas met tankdopringbevestiging. Dit dus:

Verder:
- Ik rits altijd jas aan broek;
- Geen ABS, ik gebruik de achterrem sporadisch om mijn remlicht aan te zetten als ik gas los laat, en ik wil dat het verkeer achter me dat ook door krijgt;
- Gisteren de 90.000 km gepasseerd op de teller, waarvan zelf 57500 gereden in 6 jaar.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Wat soms helpt is als je je rechterhand iets verder naar buiten doet, zodat je zeg maar met je pink over het stuurgewicht valt ipv de gashendel. Dan kan je wat makkelijker het gas constant houden tijdens het sturen.Frans92 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:40:
Aan het einde van je stuur zit een "handlebar weight". Knijp die vast met je pink en ringvingerFrans92 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:40:
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Meeste vinden de langzame oefeningen, en in het specifiek de langzame slalom of 'het gevreesde achtje', het moeilijkst.Frans92 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:40:
Dit heeft denk ik ook te maken met het feit dat, des te sneller de wielen draaien (en je dus sneller rijdt), de motor vanwege het gyroscopische effect van de draaiing van de wielen zichzelf rechter 'opwerkt' en je dus vanzelf stabieler rijdt. Bij langszame oefeningen mis je een groot deel van deze hulp en komt het dus echt neer op de controle die jij hebt over de motor. Vandaar ook dat er 5 examen oefeningen zitten in de langzame cluster en voor de rest 2x 3 in een cluster en 1x 1?
Zelf vind ik de langzame slalom het moeilijkst en juist het achtje niet. Ik heb mijn voet lichtjes op de achterrem, koppeling bij het aangrijppunt en verder het gas constant met de wijsvinger op de voorrem. Mocht je te snel gaan dan kun je de achterrem/koppeling gebruiken om de snelheid te regelen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Ik vond de langzame slalom en het achtje juist helemaal niet moeilijk. Ja, de langzame slalom is kut maar het achtje was mijn persoonlijke favoriet. Vond het echt een hele chille oefening om te doen, werd er elke keer weer blij van als het lukte (en dat gebeurde vaak
). Mijn rottigste oefening is uitrijden parkeervak... dat lukt me nu nog steeds niet
~ James May
Ik heb gevoel dat ik bij de langzame slalom iets te langzaam ga, daardoor de balans er soms bijna uit is met als gevolg dat ik een pion nauwelijks haal of niet. Het achtje zag ik eerst best tegen op omdat het totaal niet lukte de eerste 2/3 keer, maar na doorzetten ging het opeens telkens achter elkaar goed. Wat ook hielp was eerst de halve draai (links en rechtsom vanzelfsprekend) om daarna het achtje te doen en weer opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.....tdw schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:54:
Ik vond de langzame slalom en het achtje juist helemaal niet moeilijk. Ja, de langzame slalom is kut maar het achtje was mijn persoonlijke favoriet. Vond het echt een hele chille oefening om te doen, werd er elke keer weer blij van als het lukte (en dat gebeurde vaak). Mijn rottigste oefening is uitrijden parkeervak... dat lukt me nu nog steeds niet
Moet zelf toegeven dat het wegrijden ook niet altijd even goed gaat. Misschien vanmiddag toch maar even voor op straat (bij de garage waar de motor tijdelijk in staat) (en nee, er komt daar echt bijna niemand, maak je geen zorgen
Toen ik een uurtje op de MT-07 AVB oefeningen mocht doen merkte ik dat die vanwege de 4 cilinders 2 cilinders (foutje bij het nachecken
Bij mij werkte een actieve houding goed. Ik zit meestal als een zoutzak op de motor, behalve bij achtjes. Dan recht ik m'n rug en lukt allescaesar1000 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:03:
[...]
Ik heb gevoel dat ik bij de langzame slalom iets te langzaam ga, daardoor de balans er soms bijna uit is met als gevolg dat ik een pion nauwelijks haal of niet. Het achtje zag ik eerst best tegen op omdat het totaal niet lukte de eerste 2/3 keer, maar na doorzetten ging het opeens telkens achter elkaar goed. Wat ook hielp was eerst de halve draai (links en rechtsom vanzelfsprekend) om daarna het achtje te doen en weer opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.....
De MT07 is een tweecilinderToen ik een uurtje op de MT-07 AVB oefeningen mocht doen merkte ik dat die vanwege de 4 cilinders veel constanter is. Bij de Duke is het toch wat meer letten op de snelheid en het bokkige gedrag, maar heb je het voordeel dat het echt een ontzettend handzame motor is.
~ James May
Wat mij hielp was om m'n rechter pols iets lager neer te zetten. Als je pols al recht staat op het moment dat je recht vooruit gaat wordt ie op het moment dat je stuurt niet meer recht getrokken (omdat je arm strekt) en blijft de hoeveelheid gas gelijk.Frans92 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 08:40:
Ook moest ik er op letten om telkens maximaal te blijven sturen, en telkens iets eerder dan ik gevoelsmatig dacht al de andere kant op te sturen.
Verder gewoon veel oefenen, denk ik
... not as I do.
Grappig, 'k heb nooit 't gevoel gehad dat de slalom moeilijk was, dat lukte gewoon, maar sukkelde vreselijk met 't achtje. (en soms viel ik stil bij 't langzaam rijden door een smalle doorgang). Ook MT-07 trouwens.
Tegen de stuuruitslag aan? Volgens mij is dat écht niet de bedoeling...Clush schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:41:
Ook moest ik er op letten om telkens maximaal te blijven sturen, en telkens iets eerder dan ik gevoelsmatig dacht al de andere kant op te sturen.
~ James May
Goeie opmerking, dat bedoelde ik niet. Ik weet overigens niet zeker of het echt slecht is.tdw schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:47:
[...]
Tegen de stuuruitslag aan? Volgens mij is dat écht niet de bedoeling...
Ik bedoelde dat ik vroeg en ruim om de pionnetjes heen moest. Allebei om mezelf meer tijd en ruimte te geven voor elke volgende pion.
... not as I do.
Ik zou het zeker niet aanraden. Zodra je tegen de stuuruitslag rijdt heb je exact 0 ruimte voor correctiesClush schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:57:
[...]
Goeie opmerking, dat bedoelde ik niet. Ik weet overigens niet zeker of het echt slecht is.
~ James May
Hoe ruimer je er om heen gaat, hoe groter de bocht is die je moet maken.Clush schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:57:
[...]
Goeie opmerking, dat bedoelde ik niet. Ik weet overigens niet zeker of het echt slecht is.
Ik bedoelde dat ik vroeg en ruim om de pionnetjes heen moest. Allebei om mezelf meer tijd en ruimte te geven voor elke volgende pion.
En hoe krapper je er omheen gaat, hoe meer pylonnetjes je ommaait418O2 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:09:
[...]
Hoe ruimer je er om heen gaat, hoe groter de bocht is die je moet maken.
~ James May
Dan kies je toch gewoon de 'Gulden Middenweg'tdw schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:58:
[...]
En hoe krapper je er omheen gaat, hoe meer pylonnetjes je ommaait
Goh, lijkt net of je dan de langzame slalom écht onder de knie hebtDryhte schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:00:
[...]
Dan kies je toch gewoon de 'Gulden Middenweg'(zie groene lijn in post boven)
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
Het achtje daarentegen...byn124 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:08:
[...]
Goh, lijkt net of je dan de langzame slalom écht onder de knie hebt
Iedereen hartstikke bedankt voor de tips! Morgen heb ik weer rijles en ga ik proberen wat hier gezegd is. Hopelijk lukt het dan beter!
XBL: DonFrans
Ik moet de langzame slalom nodig oefenen. Het achtje lukt prima!Dryhte schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:27:
[...]
Het achtje daarentegen...dringend behoefte aan opfrissing
Wat betreft die langzame slalom: Kijk continue (minimaal) 2 pilonnen vooruit en fixeer je blik niet op de pilon waar je direct op aan stuurt.... (dás dan ook meteen de essentie van die oefening: Kijken naar waar je héén moet, niet naar dat waar je al bent).
Zelfs met m'n R6 is die langzame slalom simpel te doen, het achtje daarentegen is met een "SS" fiets een échte uitdaging (het gáát wél!!).
Zelfs met m'n R6 is die langzame slalom simpel te doen, het achtje daarentegen is met een "SS" fiets een échte uitdaging (het gáát wél!!).
[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 09-06-2016 13:00 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hoe ritsen jullie je jas aan je broek als je ze beide al aan hebt? Ik Kan er dan helemaal niet meer bij
kaasaanfiets schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:03:
Hoe ritsen jullie je jas aan je broek als je ze beide al aan hebt? Ik Kan er dan helemaal niet meer bij
't Is de bedoeling dat de rits van je jas aan de voorkant zit, hé ... Dus zo'n ding niet als dwangbuis aantrekken
Zoals hieronder omschreven, dus.... Óf heb jij maar zo'n kort ritsje van een cm. of 25 wat alleen aan de achterkant het spul aan elkaar ritst?
[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 09-06-2016 13:12 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
kaasaanfiets schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:03:
Mijn rits begint aan de voorkant, en door dan het bovenlichaam naar rechts, achteren, links, en naar voren te doen kan ik precies een rondje maken met de rits.
Niet de rits aan de voorkant van je jas al dichtmaken. Eerst je broek aan je jas ritsen. Dan pas die aan de voorkant dicht.kaasaanfiets schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:03:
Verwijderd
Yep, zo doe ik het ookJelte schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:12:
[...]
Niet de rits aan de voorkant van je jas al dichtmaken. Eerst je broek aan je jas ritsen. Dan pas die aan de voorkant dicht.
Zo, afspraak gemaakt bij Alpine Soesterberg
Relaxte is dat er ik zelfs op de trapfiets even langs zou kunnen gaan
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Heeft iemand een tip ivm waar je in Europa aan Sumitomo MT.090 connectors kan raken? Ik wil een USB lader toevoegen aan m'n CB500X via de 'Option Plug' maar vind enkel deze http://www.cycleterminal.com/mt-series-090.html . Ik zou liever in EU bestellen (misschien zijn de verzendkosten dan wat lager)
Hoogstens Ebay.
Farnell en RS Online hebben ze in ieder geval niet, net gecheckt.
Farnell en RS Online hebben ze in ieder geval niet, net gecheckt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Hier al een keer gekeken? http://www.rdae.nl/Dryhte schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:20:
Heeft iemand een tip ivm waar je in Europa aan Sumitomo MT.090 connectors kan raken? Ik wil een USB lader toevoegen aan m'n CB500X via de 'Option Plug' maar vind enkel deze http://www.cycleterminal.com/mt-series-090.html . Ik zou liever in EU bestellen (misschien zijn de verzendkosten dan wat lager)
Die van mij zit alleen aan de achterkant. Dus als ik die vast wil hebben moet ik met m'n armen helemaal achter mijn rug frutselen.André schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:06:
[...]
Mijn rits begint aan de voorkant, en door dan het bovenlichaam naar rechts, achteren, links, en naar voren te doen kan ik precies een rondje maken met de rits.
Maar ik ben de enige die dat zo heeft begrijp ik
De mijne begint links aan de zijkant en gaat helemaal achterlangs naar rechts aan de zijnkant. Ik doe de rits met 1 arm naar het midden aan de achterkant en dan met de andere arm verder rondom dicht.kaasaanfiets schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:34:
[...]
Die van mij zit alleen aan de achterkant. Dus als ik die vast wil hebben moet ik met m'n armen helemaal achter mijn rug frutselen.
Ik heb nog een CBR600RR hoofdkabelboom liggen die flink toegetakeld is maar de connectors zijn in orde. Ik kan dit weekend wel even kijken of dat type connector ook aan de kabelboom zit. Die mag je dan wel hebben als het eraan zit.Dryhte schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:20:
Heel aardig, dank je.cyntax schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:02:
[...]
Ik heb nog een CBR600RR hoofdkabelboom liggen die flink toegetakeld is maar de connectors zijn in orde. Ik kan dit weekend wel even kijken of dat type connector ook aan de kabelboom zit. Die mag je dan wel hebben als het eraan zit.
Verwijderd
Mijn rits zit van mijn textiel jas en broek zit ook alleen aan de achterkant. Maar normaal gesproken zou met je handen achter je rug een rits achter je rug moeten kunnen vastmaken, of mis ik ietskaasaanfiets schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:34:
[...]
Die van mij zit alleen aan de achterkant. Dus als ik die vast wil hebben moet ik met m'n armen helemaal achter mijn rug frutselen.
Ik heb ook zo'n korte ritsverbinding van 30cm op mijn rug.
Maar hoewel ik behoorlijk atletisch gebouwd ben (als ik dat van mezelf mag zeggen
) lukt het me echt niet om dat zelf dicht te ritsen...
Misschien een kwestie van oefening, moet ik me eens mee bezig houden ;-)
Maar hoewel ik behoorlijk atletisch gebouwd ben (als ik dat van mezelf mag zeggen
Bij mij is het nog leuker. Ik heb 2 ritsen. Naast de rits die vrijwel helemaal rond gaat ook nog een rits van 30cm waar die andere rits doorheen loopt. Als je het niet op de juiste manier doet kom je tegen die rits van 30cm aan en wil het helemaal niet. Na een paar keer gaat het echter binnen een paar seconden gewoon dicht. Even 1 vinger op de juiste plek zodat je die rits van 30cm aan de kant duwt.Anoshky schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:16:
Ik heb ook zo'n korte ritsverbinding van 30cm op mijn rug.
Maar hoewel ik behoorlijk atletisch gebouwd ben (als ik dat van mezelf mag zeggen) lukt het me echt niet om dat zelf dicht te ritsen...
Het voordeel van de rits die vrijwel helemaal rond gaat is dat het begin aan de zijkant is. Dus het eerste deel met de ritsen aan elkaar doen kan je gewoon zien en doen. Daarna is het niet meer dan achter de rug om even rond gaan.
Ik heb meer moeite met de flap in de laarzen (om het waterdicht te houden) die tussen de rits komt, dan welke andere rits ook van mijn pak.
Allround pak: rondom, links beginnen, achterlangs halen, en klaar.
Doorwaaipak: 30cm: rits aan broek even zoeken, slider aan jas zoeken, en ritsen.
Makkelijker kan ik het niet maken, maar ook echt niet moeilijker?
Allround pak: rondom, links beginnen, achterlangs halen, en klaar.
Doorwaaipak: 30cm: rits aan broek even zoeken, slider aan jas zoeken, en ritsen.
Makkelijker kan ik het niet maken, maar ook echt niet moeilijker?
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dan woon je in de buurt, want ik heb laatst hetzelfde gedaan :-)steveman schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:17:
Zo, afspraak gemaakt bij Alpine SoesterbergRelaxte is dat er ik zelfs op de trapfiets even langs zou kunnen gaan
Levert leuke blikken op bij de mensen die op de gemotoriseerde fiets komen
Bommes, reed jij over de A12 bij Bodegraven vanochtend rond een uur of 9?
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Nee wel op de sp92 aan de zijkant van de Etna..Chakotay schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:54:
Bommes, reed jij over de A12 bij Bodegraven vanochtend rond een uur of 9?

Maar denk niet dat je dat bedoeld..
[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 09-06-2016 16:10 ]
Na een flinke tijd alleen meelezen in dit topic, mijn eerste post.
Twee weken geleden begonnen met motorrijles, nu drie lessen gehad en wat is dat gaaf zeg! Langzame oefeningen gaan nog totaal niet, maar we blijven lekker oefenen! 30 juni al AVB ingepland en daarvoor nog zes (dubbele) lessen, dus moet vast goed komen. Leuk ook de laatste paar posts over de oefeningen, ben niet de enige dus.
Ben nu langzaam ook al kleding aan het verzamelen (laarzen en handschoenen heb ik al), maar vooral over een broek en een jas twijfel ik een beetje. Het meest verwacht ik te gaan rijden in deze periode van het jaar (en nu natuurlijk al met rijles), dus zeg 15+ graden en het liefst droog weer, maar een buitje is nooit uit te sluiten hier in NL.
Het liefst zou ik dan ook een pak willen wat gedragen kan worden in deze periode, dus 15-30 graden en het liefst waterdicht, maar wel ventilerend zeg maar als het warmer is. Nu vraag ik niet persé om een opsomming van merken/types, maar meer of deze eisen reëel zijn en waar ik op moet letten, materialen, voering, ritsen, etc. Zelf heb ik bijvoorbeeld deze gezien. Deze heeft bijvoorbeeld de thermo-voering uitneembaar en is waterdicht, maar ik vraag mij af of hij niet te warm zou zijn boven de 25 graden? Er zitten bijvoorbeeld geen luchtritsen aan en zo op het oog is hij ook niet ademend?
Prijs waar ik aan zit te denken is maximaal €150-200 voor een jas en nogmaals dat bedrag voor een broek, maar dan moet deze eigenlijk wel in mijn bovengenoemde scenario goed allround bruikbaar zijn. Als dit volgens jullie niet realistisch is hoor ik dit uiteraard ook graag.
Alvast bedankt!
Twee weken geleden begonnen met motorrijles, nu drie lessen gehad en wat is dat gaaf zeg! Langzame oefeningen gaan nog totaal niet, maar we blijven lekker oefenen! 30 juni al AVB ingepland en daarvoor nog zes (dubbele) lessen, dus moet vast goed komen. Leuk ook de laatste paar posts over de oefeningen, ben niet de enige dus.
Ben nu langzaam ook al kleding aan het verzamelen (laarzen en handschoenen heb ik al), maar vooral over een broek en een jas twijfel ik een beetje. Het meest verwacht ik te gaan rijden in deze periode van het jaar (en nu natuurlijk al met rijles), dus zeg 15+ graden en het liefst droog weer, maar een buitje is nooit uit te sluiten hier in NL.
Het liefst zou ik dan ook een pak willen wat gedragen kan worden in deze periode, dus 15-30 graden en het liefst waterdicht, maar wel ventilerend zeg maar als het warmer is. Nu vraag ik niet persé om een opsomming van merken/types, maar meer of deze eisen reëel zijn en waar ik op moet letten, materialen, voering, ritsen, etc. Zelf heb ik bijvoorbeeld deze gezien. Deze heeft bijvoorbeeld de thermo-voering uitneembaar en is waterdicht, maar ik vraag mij af of hij niet te warm zou zijn boven de 25 graden? Er zitten bijvoorbeeld geen luchtritsen aan en zo op het oog is hij ook niet ademend?
Prijs waar ik aan zit te denken is maximaal €150-200 voor een jas en nogmaals dat bedrag voor een broek, maar dan moet deze eigenlijk wel in mijn bovengenoemde scenario goed allround bruikbaar zijn. Als dit volgens jullie niet realistisch is hoor ik dit uiteraard ook graag.
Alvast bedankt!
ik heb een gps met lader voor op de moto, waar sluit ik die lader nu best op aan? rechstreeks op de batterij lijkt mij geen goed idee. mee op de kabels van het voorlicht? of ergens anders?
Heb hem zelf op de voorverlichting zitten, met een extra zekering ertussen.NicoVermeir schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:28:
ik heb een gps met lader voor op de moto, waar sluit ik die lader nu best op aan? rechstreeks op de batterij lijkt mij geen goed idee. mee op de kabels van het voorlicht? of ergens anders?
Iets anders: ik ga over twee weken kijken bij een BMW K75 uit 1991, door huidige verkoper over genomen om om te bouwen maar geen tijd voor. Motor is technisch in orde volgens verkoper, uiterlijk is stuk minder. In totaal twee eigenaren gehad
Km stand is ongeveer 40k. Ik weet dat de blokken vrijwel onverwoestbaar zijn bij regulier onderhoud maar zijn er toch nog dingetjes die ik kan controleren of de -echte- kilometerstand wellicht niet veel hoger is? 40k in 25 jaar is natuurlijk niets.
Heb de verkoper al gevraagd voor de reden van de lage km stand en of er onderhoudshistorie is, hier zou hij bij me op terug komen.
[ Voor 45% gewijzigd door Freelance op 09-06-2016 16:47 ]
"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)
Verwijderd
Het mooiste is om een ISO 4165 ( Wikipedia: ISO 4165 ) aansluiting op je motor te maken ook wel Hella of BMW stekker genoemd.NicoVermeir schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:28:
Het grote voordeel is dat je die aansluiting voor meer zaken dan alleen navigatie kunt gebruiken.
De aansluiting waarover ik het heb:
https://www.louis.de/arti...r_article_number=10032956
Reed jij niet op een Honda? Misschien heb je ook wel zo'n 'option port' aansluiting, dan rest je gewoon de juiste connectors te zoekenNicoVermeir schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:28:
YouTube: Honda CB500X/F/R options plugs and how to connect to them.
http://www.cb500x.com/ind...38.msg26502.html#msg26502
[ Voor 5% gewijzigd door Dryhte op 09-06-2016 17:17 ]
Hmm, geen unicum meer dusEddos schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:51:
[...]
Dan woon je in de buurt, want ik heb laatst hetzelfde gedaan :-)
Levert leuke blikken op bij de mensen die op de gemotoriseerde fiets komen
Maar belangrijker: hoe bevallen de dopjes?
ja op een shadow uit 2003, kan dat daar ook al opzitten?Dryhte schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:16:
[...]
Reed jij niet op een Honda? Misschien heb je ook wel zo'n 'option port' aansluiting, dan rest je gewoon de juiste connectors te zoeken
YouTube: Honda CB500X/F/R options plugs and how to connect to them.
http://www.cb500x.com/ind...38.msg26502.html#msg26502
straks de bedrading is gaan uitpluizen
Niet echt volgens mij, je kan wel checken op het type plaatje of de originele blok er nog onder hangt maar de kilometerstand zelf aan het blok checken is niet echt mogelijk denk ik. Het is heel eenvoudig om de kilometerstand terug te draaien op die k-fietsen elke beun met een schroevendraaier kan het. Ik heb op mijn k75s een nieuwe teller gezet omdat de oude niet meer paste op de nieuwe kabelboom. Hierdoor is mijn kilometerstand ook magisch met 50.000km verlaagd!Freelance schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:35:
[...]
Iets anders: ik ga over twee weken kijken bij een BMW K75 uit 1991, door huidige verkoper over genomen om om te bouwen maar geen tijd voor. Motor is technisch in orde volgens verkoper, uiterlijk is stuk minder. In totaal twee eigenaren gehad
Km stand is ongeveer 40k. Ik weet dat de blokken vrijwel onverwoestbaar zijn bij regulier onderhoud maar zijn er toch nog dingetjes die ik kan controleren of de -echte- kilometerstand wellicht niet veel hoger is? 40k in 25 jaar is natuurlijk niets.
Heb de verkoper al gevraagd voor de reden van de lage km stand en of er onderhoudshistorie is, hier zou hij bij me op terug komen.
Ik zie trouwens ook vaak dat de snelheidssensor vies of kapot is van dat soort fietsen waarbij de eigenaar dat pas weer oplost na een jaar woon/werk erop te hebben gereden ofzo en dat terwijl de km-stand dus niet omhoog is gegaan
Hm, de dealert heeft veel teveel olie in m'n motor gegooid, zit 2 cm boven het max-streepje... Dat mogen ze er binnenkort maar even uit pompen ofzo
~ James May
Hoeft niet zo te zijn, zoek even je handleiding en kijk wanneer je het peil moet controleren. Soms is dit met koude motor (als de motor warm is is het peil hoger), soms is dit met warme motor en een aantal seconden na uitschakelen etc.tdw schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:39:
Hm, de dealert heeft veel teveel olie in m'n motor gegooid, zit 2 cm boven het max-streepje... Dat mogen ze er binnenkort maar even uit pompen ofzo
Oh die heb ik al jaren.steveman schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:17:
[...]
Hmm, geen unicum meer dus
Maar belangrijker: hoe bevallen de dopjes?
Erg goed. Laatst geweest voor een service-beurt omdat ze niet helemaal goed meer afsloten en ze gaan ze nu (kosteloos) aflakken zodat ze als het goed is weer afsluiten.
Top service
FZ6 handleiding zegt met warme motor, op een vlakke ondergrond nadat je de motor een paar minuten uit hebt gezet. Dat heb ik dus ook gewoon gevolgdbakvis schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:46:
[...]
Hoeft niet zo te zijn, zoek even je handleiding en kijk wanneer je het peil moet controleren. Soms is dit met koude motor (als de motor warm is is het peil hoger), soms is dit met warme motor en een aantal seconden na uitschakelen etc.
~ James May
Dan inderdaad de dealert op z'n klootte geven!tdw schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:52:
[...]
FZ6 handleiding zegt met warme motor, op een vlakke ondergrond nadat je de motor een paar minuten uit hebt gezet. Dat heb ik dus ook gewoon gevolgd
Mijn jas is waterdicht, heeft een uitritsbare binnen voering en heeft 2 extra ritsen aan de voorzijde zitten die ventilatie sleuven openen.Mattor schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:27:
Na een flinke tijd alleen meelezen in dit topic, mijn eerste post.
Twee weken geleden begonnen met motorrijles, nu drie lessen gehad en wat is dat gaaf zeg! Langzame oefeningen gaan nog totaal niet, maar we blijven lekker oefenen! 30 juni al AVB ingepland en daarvoor nog zes (dubbele) lessen, dus moet vast goed komen. Leuk ook de laatste paar posts over de oefeningen, ben niet de enige dus.![]()
Alvast bedankt!
Ik rijd met deze jas ook nog bij temperaturen ver onder de 10 graden en nu hier in IT tot ver over de 30 graden.
Dus ja het kan met 1 jas, in winter en extra trui er onder en in de hete zomers de ventilatie open en eventueel de normale rits en stukje open.
Mijn jas was in de uitverkoop iets van 200 euro.
De druppelladers van Optimate hebben een meestal een dubbel kabelsetje: één met schroefogen om op de batterij te schroeven (met zekering) en één setje met klemmen. Om te kunnen wisselen zit er een stekkertje op (SAE plug heet dat type blijkbaar).Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:07:
[...]
Het mooiste is om een ISO 4165 ( Wikipedia: ISO 4165 ) aansluiting op je motor te maken ook wel Hella of BMW stekker genoemd.
Het grote voordeel is dat je die aansluiting voor meer zaken dan alleen navigatie kunt gebruiken.
De aansluiting waarover ik het heb:
https://www.louis.de/arti...r_article_number=10032956
Als je de op de batterij geschroefde aansluiting gebruikt, heb je dus een stekker met een afdekkapje (bij mij zit die droog onder het duozadel). Optimate verkoopt bijkomende kabelsetjes die je hierin kan prikken (SAE naar sigarenaansteker, SAE naar 5V USB met een omvormertje, ...).
Hier de kabeltjes op de website van Tecmate (fabrikant van de Optimate): http://tecmate.com/?post_...s&productcategorie=cables
Mijne staat op 143dkm. Nu worries mateFreelance schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:35:
[...]
Heb hem zelf op de voorverlichting zitten, met een extra zekering ertussen.
Gister bij de dealer langsgereden ivm de remblokken, hij was officieel al dicht maar ze waren er nog dus ik kon binnen.
Meteen afspraak gemaakt voor een beurt want dat zat er ook aan te komen..
in de showroom hij hij wel 5 of 6 MT-10s staan, allemaal met een 'sold' bordje erop. Populair model dus..
Meteen afspraak gemaakt voor een beurt want dat zat er ook aan te komen..
in de showroom hij hij wel 5 of 6 MT-10s staan, allemaal met een 'sold' bordje erop. Populair model dus..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Hoeveel kwaad kan een beetje teveel olie eigenlijk?bakvis schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:56:
[...]
Dan inderdaad de dealert op z'n klootte geven!
[Signature]
Echt teveel levert teveel druk op en dan kunnen er keerringen sneuvelen. Maar ik zou niet na 1x peilen de dealer narren. Gewoon nog 2/3 keer kijken.
Vriend van me gooide elke keer koud olie erbij in zijn drz400. Uiteindelijk zat er 4 liter in ipv. 2.
Toen ververst en de voorgeschreven hoeveelheid er weer in gedaan nadat je erg verbaast was maar toen brak na 500km een bout van zijn vliegwiel wat in de olie draaide.... met alle gevolgen van dien.
Vriend van me gooide elke keer koud olie erbij in zijn drz400. Uiteindelijk zat er 4 liter in ipv. 2.
Toen ververst en de voorgeschreven hoeveelheid er weer in gedaan nadat je erg verbaast was maar toen brak na 500km een bout van zijn vliegwiel wat in de olie draaide.... met alle gevolgen van dien.
Nouja, voor mij was dit een aandachtspunt en met deze aanwijzingen lukte het wel. Het is uiteraard persoonsafhankelijk, 't is maar net wat je fout doet.byn124 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:08:
[...]
Goh, lijkt net of je dan de langzame slalom écht onder de knie hebt
Wat ik vooral lastig vond aan de AVB was het visualiseren van alles. De wegrijdoefening en langzame stop lukken prima op het moment dat er daadwerkelijk muren staan, maar met die pionnetjes vond ik het een stuk lastiger.
... not as I do.
Ik rij inmiddels zo'n 1500 km na laatste keer olie vervangen is en zag vanavond dat er teveel in lijkt te zitten. Zaterdag maar es ff laten beoordelen door degene die de olie voor me ververst heeft vorige maandcharrel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:02:
Echt teveel levert teveel druk op en dan kunnen er keerringen sneuvelen. Maar ik zou niet na 1x peilen de dealer narren. Gewoon nog 2/3 keer kijken.
[Signature]
Ik heb tot nu toe de uitwijkoefening elke keer goed gedaan bij het oefenen, maar vraag me wel af hoe je dat in hemelsnaam met een zwaardere motor doet. Met de Duke 125 is het echt zoveel mogelijk naar links 'smijten' om hem daarna om te gooien naar rechts.Clush schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:06:
[...]
Nouja, voor mij was dit een aandachtspunt en met deze aanwijzingen lukte het wel. Het is uiteraard persoonsafhankelijk, 't is maar net wat je fout doet.
Wat ik vooral lastig vond aan de AVB was het visualiseren van alles. De wegrijdoefening en langzame stop lukken prima op het moment dat er daadwerkelijk muren staan, maar met die pionnetjes vond ik het een stuk lastiger.
Weet niet hoe jullie dat hebben geleerd, maar ik kreeg ook mee dat je tot het volgende pionnetje in ieder geval niet weer snelheid hoeft te maken. Ik heb juist continue dat ie zoveel op de motor remt dat ik bij het uitgangsspionnetje al bijna stil sta.
Verwijderd
Dat is niet zo moeilijk hoor, gewoon de stuurhelft aan de kant die je op wil flink hard naar beneden drukkencaesar1000 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:24:
[...]
maar vraag me wel af hoe je dat in hemelsnaam met een zwaardere motor doet.
Bij mijn bmw fluctueert het peil altijd, dus 1x meten zegt niks. Ene keer niks, andere keer een vol glaasje.woest85 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:22:
[...]
Ik rij inmiddels zo'n 1500 km na laatste keer olie vervangen is en zag vanavond dat er teveel in lijkt te zitten. Zaterdag maar es ff laten beoordelen door degene die de olie voor me ververst heeft vorige maand
Zal morgenavond nog eens kijken dan, volgens manual na zo'n drie minuten stilstaan.charrel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:45:
[...]
Bij mijn bmw fluctueert het peil altijd, dus 1x meten zegt niks. Ene keer niks, andere keer een vol glaasje.
[Signature]
Hetzelfde voor mij. Mijn langzame slalom is niet om aan te zien. Ik kon het met een 2 cilinder echt helemaal prima.Clush schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:06:
[...]
Nouja, voor mij was dit een aandachtspunt en met deze aanwijzingen lukte het wel. Het is uiteraard persoonsafhankelijk, 't is maar net wat je fout doet.
Met een zwaardere 4 cilinder om een of andere reden niet te doen, steeds het gevoel dat ik val, dan maar ietsje sneller, kon ik mn stuur niet snel genoeg omgooien....vicieuze cirkel....
Testje op de bank van een S1000R vs MT-10
Wat een knappe koppel en pk curve voor de S1000R! Nog altijd super genieten op mijn fietsje
YouTube: Yamaha MT-10 vs BMW S1000R : Passage au banc
Wat een knappe koppel en pk curve voor de S1000R! Nog altijd super genieten op mijn fietsje
YouTube: Yamaha MT-10 vs BMW S1000R : Passage au banc
Never ever financial advice...
Daar heb je direct een wijze les geleerd, je stuurt niet door met je lichaam aan de motor te hangen maar simpele door te sturen. Klinkt simpel, maar veel mensen denken te kunnen sturen door te hangen, en dat voelt zwaarder bij een dikkere motor. Maar je moet gewoon wat harder op het stuur drukken en voila.caesar1000 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:24:
[...]
Ik heb tot nu toe de uitwijkoefening elke keer goed gedaan bij het oefenen, maar vraag me wel af hoe je dat in hemelsnaam met een zwaardere motor doet. Met de Duke 125 is het echt zoveel mogelijk naar links 'smijten' om hem daarna om te gooien naar rechts.
Weet niet hoe jullie dat hebben geleerd, maar ik kreeg ook mee dat je tot het volgende pionnetje in ieder geval niet weer snelheid hoeft te maken. Ik heb juist continue dat ie zoveel op de motor remt dat ik bij het uitgangsspionnetje al bijna stil sta.
Dit topic is gesloten.
![]()